Uienvaart van Flakkee in de 20 en 30-er jaren Winterconcert te Dirksland „Je zelf isoleren'' Wintermorgen Perl augustus 1985 beste remedie tegen hoge stookkosten Heren 3 Intermezzo wint van koploper Middelbaar Economisch en Administratief Onderwijs In onze streek Ingezonden: Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" DINSDAG 15 JANUARI 1985 Oud-schipper M. de Korte uit Oude Tonge verraste ons met een door hem geschreven terugblik op de uienvaart in de 20-er en 30-er jaren. We nemen het graag over temeer omdat het intussen een his torisch document mag heten. Dhr. de Korte begint zijn terugblik in Ouddorp van waar geen vaste schipper voer. „Doch", schrijft hij., „de twee beurt- schepen van een coöperatie aldaar namen iedere week uien mee naar Rotterdam.". Beide motorschepen waren meen ik 80 én 85 ton groot. Op één der schepen voer Joh. Pikaart als schipper, die ik goed heb gekend. Verder voer nog beurtschipper de Graaf circa 80 ton, ook wel met uien. Herkingen Hier van daan voeren de Gebr. Brussé met een motorschip van 65 ton. Domicilie Ouderkerk a.d. IJssel. Deze voeren net als de andere uien schippers dag en nacht zowel bij goed als slecht weer. En dan was het varen van de Zuidkanthiel wat moeilijker als van de Noordkant van het eiland. Omreden her kingen, Battenoord en Oude Tonge en in die tijd ook Ooltgensplaat een buiten- haven hadden. Bij deze buitenhavens wordt de geul aan de vloedzijde aan gegeven met steekbakens, tot het hoofd vaarwater. Dit is moeilijker als de havens aan de Noordkant. Daar loopt het vaar water langs deze havens heen. Battenoord Adrianus van der Vliet, motortjalk, 80 ton Joh. van Dijkmotorschip, 75 ton L. v.d. Doelmotorschip, 80 ton Oude Tonge Adrianus Oomens M. en Jan de Korte Ooltgensplaat C. C. van Gent Aren van Gent motorjacht, 70 ton motorschip, 110 ton motortjalk, 75 ton motorschip, 55 ton Den Bommel P. Boumanmotortjalk, 65 ton M. van Dijkemotortjalk, 70 ton Beurtschipper.mastmotorschip,70ton Stad aan 't Haringvliet W. v.d. Boogaart motorschip, 75 ton Jac. Gijzeismotorschip, 85 ton T. Struikmotorschip, 80 ton Middelharnis Expeditie Taaie, schipper J. Bestman, motorschip, 75 ton Toon de Wachter.motorschip, 70 ton Beurtschipper Zoon, motorschip, 65 ton Sommelsdijk Adrianus v.d. Gijzezeiltjalk, 70 ton Bas v.d. Gijzemotorschip, 80 ton Jacob Vissermotorschip, 80 ton Abram Verschelling, motorschip, 65 ton Dirksland Jan van Steenbergen75 ton Teun van Dijke motorschip, 80 ton Joh. van Dijkemotorschip, 75 ton Pleun Okkermotorschip, 100 ton Dirk Okkermotorschip, 75 ton Willem Taaiemotorschip, 75 ton Jan en Leen Stolk, beide motorschepen van 70 ton Steilendam Van deze plaats voer geen vaste schip per. Meestal nam beurtschipper Waling 70 ton partijtjes uien mee naar Rotter dam. Goedereede Hier ook geen vaste schipper. Beurt schipper van Gelder, 70 ton, nam meestal partijtjes uien mee. Te Rotterdam werden de meeste uien gelost in de vracht- en passagierstoom- schepen van de Batavierlijn. Deze hadden een dagdienst op Londen. Ligplaats tot 1928 aan de Boompjes. Daarna verhuisd naar de Jobskade omreden op de Boomp jes opritten werden gemaakt naar de Wil lemsbrug die circa 2Vi m werd verhoogd. Verder de Harwich stoomvrachtboot aan de Parkkade. Later vermoedelijk in verband met de Maastunnelbouw ver huisd naar Parkhaven. De HuUboot vracht- en passaagier- stoomschip lag in de Jaobshaven. De Leith stoomboot en New Castle stoomboot in de Schiehaven, invarend aan de rechterzijde. De Grinsbij stoom vrachtboot lag op de Maas e ven beneden de Schiehaven aan de rechteroever. Deze vervoerden ook veel hoepels voor het maken van Haringvaten. In de tweede Katendrechtse haven lag een boot van de General Steam maat schappij die op Londen voer. Dit was een concurrent van de Batavier lijn van W. H. Muller en Co. Mogelijk heb ik nog enkele boten die op Engeland, Schotland of Ierland hebben gevaren vergeten, doch de meeste heb ik wel vernoemd. De grootste Expediteurs waren: Te Rotterdam Vonk en Van As. Te Nieuwe Tonge Adrianus HoUeman. Deze had te Rotterdam mijnheer Pool als vertegenwoordiger voor de verzending naar Engeland. Van As had een eigen schip waarop voeren Aart en Henk van Bockhove, circa 80 ton DomiciUe Rotterdam. De vracht van uien was gemiddeld 0,10 per baal van 50 kg tot 1000 balen of meer. Met kleine partijen iets meer per baal. Dit zijn dan de gegevens over de uien vaart van de twintiger tot de veertiger jaren. Wil nog vertellen dat meestal 3 of 4 boten moest worden aangedaan voor men leeg was. Hoogachtend, M. de Korte Er voeren meerdere schippers met uien van Flakkee doch deze voeren niet in vaste dienst Deze schippers namen meest al aan van de commissionairs ter plaatse. Scheepsbevrachters waren in de twintiger jaren niet op het eiland. Begin dertiger jaren is er nog één geweest te Middelharnis, nl. Jakobus vanIJverlooi en Jaap Visser te Sommelsdijk en tot 1977 Huub Sandifort te Ouddorp. Wilt u ook nog meedelen dat van Oude Tonge in de twintiger jaren de meeste schepen voeren? Ik heb er 96 geteld, de meesten waren niet groter dan 55 tot 70 ton. Heden varen van deze plaats nog negen schepen, de grootste twee zijn duizend ton. De kleinste twee spitsen 370 ton. Zal ook nog vernoemen de aardappelschipper die voor een vaste baas voeren. Adam van Dijke, Dirksland, m.s. 65 ton voer meen ik op Utrecht en voor van Zalen in Den Haag. Kees van Gent, Ooltgensplaat m.s. 70 ton voer aardappelen op Den Haag voor van Zalen. Kees Bogaart, Den Bommel, m.s. Jan netje, 70 ton voer aardappelen op Den Haag, ontvangen aldaar van Zalen. Thomas Kik, Oude Tonge, 65 ton voer aardappelen op Amsterdam. Dit scheepje was als zeiltjalk gebouwd, doch Kik heeft er begin dertiger jaren een 26 pk motor in laten bouwen. Mogelijk zijn er nog meerdere vaste schippers geweest doch kan ze op moment niet herinneren. M. de Korte HYPOTHEEK NODIG? makelaar tamboer bellen voor gratis computerberekening CD 01870-3477 j^ op vrijdag 25 januari a.s. geeft het gemengd koor „Excelsior" te Dirksland weer haar jaarlijkse winteruitvoering in het verenigingsgebouw „de Schakel". Mu zikale medewerking wordt ditmaal ver leend door het Chr. Gemengd koor „Zang- lust" uit Pemis o.l.v. dirigent A. van der Heijde. Het geheel staat onder leiding van dhr. L. M. Gebben. Pianiste is mevr. S. Versteeg en de cornet wordt bespeeld door Gerard Robijn. Er zullen onder andere werken worden gezongen van Shelley, O. Shillings. Ter wijl ook een selectie uit „der Zigeuner baron" van Joh. Strauss wordt gezongen. Na afloop is er nog een gezellig samenzijn met het dansorkest „Trio Mengelmoes". Kaarten zijn verkrijgbaar bij dhr. M. Knöps,B.C.Zaaijerlaan 39 te Dirksland. Tel. 01877 - 1658 of 01870 - 5024. Aanvang concert 19.45 uur. Zaal open 19.15 uur. De prijs is 7,50 p.p. Vereniging „De Cliristenvrouw" afd. IVIiddeltiarnis-Soiiimelsdijl( Op D.V. donderdag 17 januari a.s. ho pen wij weer te vergaderen. Dhr. N. Metselaar uit Gouda hoopt voor ons een lezing te houden over de Goudse Glazen in de Grote of St. Janskerk. Het geheel wordt begeleid door een geluids band met verklarende tekst, orgelspel en koorzang, vnl. opgenomen in de St. Jans kerk. Aanvang: kwart voor acht in „De Hoek steen". Gasten zijn hartelijk welkom! MIDDELHARNIS Heren 3 van volleybalvereniging Intermezzo heeft af gelopen zaterdag zeer overtuigend af gerekend met koploper Spivo 3. In Spij- kenisse werd een 0-3 overwinning be haald. H eren 3 stond voor dit treffen op de vierde plaats in de 3e klasse D met 3 punten achterstand op Spivo. In de Ie set ging Spivo uitstekend van start en nam zeer snel een ruime 6-0 voorsprong. Toen werd het team van trainer/coach Piet Bal pas wakker. Via uitstekend spel, vooral de enorme service druk werd de 1 e set met 8-15 gewonnen. Dit was een enorme meevaller voor het jeugdige Intermezzo team, dat zeer ent housiast verder ging. De tweede set was ook zeer goed. Spivo werd prima onder druk gezet en kwam bijna niet aan aanvallen toe. Zo won Intermezzo deze set met 6-15. De 3e set was erg spannend. Spivo wilde zich niet zonder slag of stoot overgeven en weerde zich danig. En wist tot 10-15, mede door concentratie verlies aan Inter mezzo-zijde, bij te blijven. Na veel mooie rally's was het uiteindelijk Johan Voge laar die het verlossende laatste punt scoorde met een directe service score. Zo trok Intermezzo de set en de wedstrijd met 12-15 naar zich toe. Heren 3 heeft na deze uitstekende over winning weer alle mogelijkheden om een hoge eindklassering te behalen. Voor het overige verging het Intermezzo niet best afgelopen weekend. De jeugd wedstrijden werden door de slechte weers omstandigheden afgelast. De senioren die pas later op de dag hoefden te spelen kwamen wel in aktie. Van de 9 wedstrijden die Intermezzo speelde werden er maar liefst 8 verloren waarvan 7 met 3-0. Alleen heren 4 wist nog een set te be machtigen. Deze ploeg speelde overigens een goede wedstrijd in Spijkenisse. Er werd net geen punt behaald doordat de laatste set met 16-14 nipt verloren ging. Uitslagen: Schovocomca - Heren 13-0 Spivo 2 - Heren 23-0 Spivo 3 - Heren 30-3 Spivo 4 - Heren 43-1 Zevenhuizen - Dames 1 3-0 Spivo - Dames 23-0 Spivo 3 - Dames 33-0 Spivo 5 - Dames 43-0 Spivo 4 - Dames 5-.3-0 Een dikke trui en warme pantoffels zijn nog steeds de beste remedie tegen hoge stookkosten in deze winterse periode. Dit „zelf-isoleren" advies komt van de Stich ting Voorlichting Energiebesparing Ne derland (Sven). Maar natuurlijk zijn er meer tijdelijke maatregelen om het tóch behaaglijk in huis te houden zonder dat de stookkosten de pan uitrijzen. Kieren en spleten dichtstoppen, klapraampjes van toilet, keuken e.d. hoogstens gebruiken om even te luchten maar zeker niet te lang open laten staan, een doek aan de binnen zijde voor de brievenbus bevestigen en 's nachts een opgerolde deken achter kie rende voor- en achterdeuren. Maar, zo waarschuwt Sven, ga niet te ver door het huis potdicht te maken. Een beetje ven tilatie is nu eenmaal nodig, enerzijds om condensatie (vocht in huis) te voorkomen, anderzijds om de toevoer van verse lucht naar gasapparaten (geiser of boiler, c.v.- ketel) te waarborgen. Nog enkele eenvoudige maatregelen als het binnen echt te erg wordt Doorzichtig plastic folie aan de binnenkant van de ramen bevestigen en een warmteschild achter de radiatoren aanbrengen (zo'n warmteschild is in iedere doe-het-zelf win kel te koop) of desnoods tijdelijk achter de radiator een minerale wol deken of een plaat kunststofschuim (populair: piep schuim) neerzetten. Niet mooi maar wel effectief, aldus Sven. Regeling c.v.-ketel Bij het landelijk voorlichtingsbureau voor energiebesparing komen veel vragen binnen hoe het bevriezen van koudwater- leidingen en radiatoren kan worden voor komen zonder dat de stookkosten te hoog oplopen. Wat de waterleiding betreft: ver pak de watermeter in een oude deken, dat wil al een stuk schelen. Helemaal af doende is om, net als vroeger, 's avonds laat de waterleiding af te tappen. Voor de regeling van de centrale ver warming geeft Sven de raad om de ketel- waterthermostaat overdag zo hoog moge lijk te zetten wanneer het niet warm te krijgen is. Verderde kamerthermostaat op de gewenste temperatuur instellen en in kamers die men niet gebruikt de radia toren een klein beetje opendraaien (ook in een eventuele bijkeuken, garage e.d.). Om de energierekening te „drukken", geldt algemeen het advies om enkele uren voor het naar bed gaan de kamerthermo staat enkele graden lager in te stellen. Om bij de lage temperaturen van dit moment in de nachtelijke uren bevriezing van radia toren en c.v.-leidingen te voorkomen. moet er echter voor gezorgd worden dat het cv.-water continu over alle radiatoren blijft circuleren. Daarvoor moeten alle radiatorkranen open staan en moet de pomp blijvend in werking zijn. Wanneer een afzonderlijke pompschakelaar ge monteerd is, dan is het beste deze tijdelijk buiten bedrijf te stellen. Is dit niet goed mogelijk dan kan men de pomp toch continu laten draaien door gedurende de nacht de kamerthermostaat op „vragend" te zetten (enkele graden lager dan over dag; bijvoorbeeld 16 a 18 graden Celsius) en voor de verlaging van de ruimtetempe- ratuur gedurende de nacht, de ketelwater- thermostaat terug te draaien tot 40 a 50 graden Celsius. Geen bevroren c.v.-lei dingen en radiatoren dus maar ook geen al te hoog opgelopen temperatuur in de ver schillende vertrekken. Voor wie het niet mocht weten: de ketelwaterthermostaat is op de c.v.-ketel gemonteerd (raadpleeg het instructieboekje voor de juiste plaats). Andere tips Het winterse weer kan ook een stuk gezelligheid bieden. Concentreer de acti viteiten zoveel mogelijk in één of twee kamers (huiswerk maken e.d.). En een elektrische deken is energetisch gezien een stuk goedkoper dan het helemaal opendraaien van de radiator op de slaap- Wees niet verbaasd wanneer het benzine- verbruik van uw auto een stuk hoger ligt. In de kou verbruikt een auto een stuk meer en bovendien wordt, door de slecht berijd bare wegen en straten, meer in een lage versnelling gereden. De auto 's nachts in de garage, wanneer dat mogelijk is, maar daarin nooit open vuur (petroleum- of elektrische kachels) gebruiken. Heeft u geen garage dan de auto 's avonds zo mogelijk wegzetten met de motorzijde van de wind af en bij voorkeur dicht tegen een muur aan. Het kan startproblemen 's mor gens wat minder maken. Het voordeel van een geïsoleerde woning komt in deze koude dagen wel heel sterk naar voren. Een goed argument om, zodra de weersomstandigheden het toelaten, eens kontakt op te nemen met een isolatie- firma. De „Isolatiewegwijzer" van Sven maar ook de brochure „Het ventileren van woningen" geven het nodige inzicht. Deze kunnen gratis bij Sven in Apeldoorn (7300 AM, Postbus 503) worden aan gevraagd. Vraag dan tegelijk naar een energieverbruikskaart. Door nu de ver bruiken per dag op te nemen, wordt duide lijk wat deze koude dagen extra aan ver warming kosten en hoeveel invloed de te treffen (tijdelijke) maatregelen hierop hebben. Een witte wereld, vredig, stil geen struik die zich bewegen wil. Een feestgewaad, een blanke vacht siert elke struik, een stille pracht. 't Is of er rust en vrede daalt de schepping lichter ademhaalt nu alles wat de aard' bevlekt met reine sneeuw is overdekt. Kan er iets mooier zijn dan dit? een reine aarde, smett'loos wit, de aarde nieuw? mocht het zo zijn, het kan nog niet denk ik met pijn. Gods schepping nieuw, het komt gewis als alle leed geleden is. De aarde rein, geen zonde meer de hemel daalt op aarde neer. LANERTA Onder beheer van de Stichting Samen werkingsschool voor Middelbaar Beroeps onderwijs Zuidhollandse-Zeeuwse eilan den zal in Oude Tonge een opleiding Middelbaar Economisch en Administra tief Onderwijs van start gaan. Voor onze regio zal deze onderwijsvorm in een grote behoefte voorzien. Het MEAO is een drie jarige opleiding die voorbereidt op funkties in: - de bedrijfsadministratie - het bestuur - de commercie - het secretariaat. De opleiding geeft een algemene voor bereiding op beroepen in het bedrijfs leven, bij de overheid en bij de semi- overheidsinstellingen. De bedrijfsadministratieve richting Leerlingen die deze richting kiezen zul len meestal een werkkring vinden in de financiële administratie. Binnen dit werkterrein zijn nog tal van specialisaties mogelijk. De kernvakken zijn: Bedrijfsadministratie en bedrijfs economie. Het diploma is wat de admini- stratief-economische kennis betreft ver gelijkbaar met het diploma MBA (Moder ne Bedrijfs Administratie). De bestuurlijke richting Leerlingen die deze richting kiezen zul len een werkkring kunnen vinden bij de overheid, semi overheidsinstellingen, de sociale verzekeringssector, op een afde ling personeelszaken en in andere be roepen met een juridisch of maatschappe lijk karakter. Bij veel beroepen in deze sector zal men dagelijks aan de hand van wetten, voor schriften e.d. adviezen moeten opstellen en beslissingen voorbereiden. De kernvakken zijn: Publiekrecht en maatschappijleer. De commerciële richting Na het volgen van deze richting is een breed scala van beroepen mogelijk. Cijfer matig inzicht en belangstelling voor talen zijn voor deze richting zeer belangrijk. De kernvakken zijn: Twee moderne vreemde talen en commerciële economie. De secretariaatsrichting In deze richting ligt de nadruk op de talen. Zij is bedoeld voor leerlingen die een werÜcring in de correspondentie of de secretariële sfeer zoeken. Met het talen pakket van deze keuze richting zijn er ook mogelijkheden in de sector van de reis- bureas, toerisme e.d. De kernvakken zijn: Twee moderne vreemde talen en machine schrijven. Het MEAO is een middelbare beroeps opleiding die de leerlingen voorbereidt op een funktie in de maatschappij. Daarnaast is het voor bezitters van een MEAO diploma ook mogelijk een verdere studie te gaan volgen aan: - Hoger Economische en Administratief Onderwijs (HEAO) - Sociale Academie - Hogere Hotelvakschool - Hogere Havens- en Vervoerschool - Nieuwe Leraren Opleiding - Pedagogische Academie - School voor journalistiek, e.d. De komst van deze opleiding in ons gebied betekent voor veel jongens en meisjes een zeer welkome aanvulling van onderwijsmogelijkheden. Het bestuur van de Stichting blijft met kracht werken aan een verdere uitbreiding van middelbare beroepsopleidingen door het starten van een opleiding Middelbaar Technisch On derwijs. Met de komst van de MEAO is echter een begin gemaakt met het wegwerken van een „witte vlek" in onderwijsvoorzie ningen voor onze streek. VERVOLGVERHAAL door Fenand van den Oever - 20 - G.F.CallenbachB.V. Nijkerk En ze deden een bakkie. Maar geen tien minuten later werd alweer geroepen: Want boven. Er bleef niemand beneden, ze hadden allemaal hun vaste plaatsen. Wijnand Hoogendijk achterop, te roer. Natuurlijk hij te roer. Het was koud en er woei een stijve bries. Het werd nauwelijks gevoeld. Ze waren allemaal blij, dat be gonnen kon worden. Ze voeren tenslotte om te vissen, om wat boven water te halen. De achteraanhouder en schotter, Dries Storm en Giel van Deventer, stonden klaar. Zij hadden de voornaamste banen. Dirk de Niet en Arend-Michiel waren bij de eerste joon aan bak boordzij en Joost Sas (ook, hij is een ouwe man, hadden ze onder elkaar gezegd) stond voorop om, als het fout wou, Wijnand een seintje te geven. Die kon ook niet alles zien, al zag hij veel. Ze hadden hun vaste plaatsen. Zó was het eeuwen geweest bij de beug: de schotter, de omtoor en de achteraanhouder aan stuurboord, drie man bij het aas, nevens het deken en aan bakboord de ouwenjongen om de jonen overboord te zetten. En daartussendoor de speeljongen met zijn lamp om bij te lichten. Zo stonden ze, in donkerte en wilde bries, klaar. Popelend de blik op de ouwe en het water gericht, van bei moest het komen. De Zorg en Vlijt voer met gereefde lappen, maar ze liep er nog gezwind vandoor. Wijnand Hoogendijk keek in het rond. Hij probeerde de wind te wegen en de kracht van de stroom in zijn bestek te verwerken. Hij kon moeilijk tot een koers besluiten, want hij wist: in koers en stroom zat de zegen. In drie dagen wou hij vol zijn. Ze werden ongeduldig. Wijnand riep van achter tenslotte: Hoe staat het erbij? De schotter antwoordde: Als de baas blieft.... Van achter kwam direct weerom: Ja, ik blief, zet je joon maar op hoop van zegen. Dat was het bevel. Direct plonsde reeds het eerste joon te water. Giel van Deventer liet de lijn te water zakken en terwijl schoot de Zorg en Vlijt verder, in razend tempo. Giel had een taaie baan. Hij mocht niet achterop raken en moest oppassen, dat de haken niet in zijn vlees vlogen. Twaalfduizend meter lijn glipten, honderd per minuut, door zijn handen. Dries, de achteraanhouder, zorgde dat de boel strak en goed op de bodem kwam. Hij riep telkens, voorde lijn te laten schieten: hondje klaar maar, waarop de schotter antwoordde: dat ben ik.... En dat ging zo door. Ze konden elkaar garanderen, dat het tuig in een rechte lijn op de bodem lag. Telkens schreeuwden ze elkaar wat toe, zoals: aangeheeld is gooi, met als antwoord: dat is mooi. En zo zeilden ze, in deze aardedonkere nacht, hun hoekig viswant uit. Als er nu maar leven onder water was en de vis bijten wou. Wijnand Hoogendijk heeft in zijn hoofd gezet: hij moet en zal een reis te verse maken. Over tien dagen, stond het voor hem vast: moet hij met bun- en krimpvis in IJmuiden voor de kant liggen. Het is meer zijn eer, die hij ermede gemoeid acht, dan zijn verlangen om woord te houden. Daarom viste hij nu op schelvis. De schelvisbeug is afmattender dan die op kabeljauw. Aan schelvisbeugen komt geen eind. De kabeljauwbeug, de vaart ter zoute zogezegd, kent de rust van het over- zeilen, de schelvisbeug kent geen pauze. Het kan Wijnand niet schelen, hij verlangt geen rust. Het volk vaart trouwens ook liever te verse. De versvaart behoedt voor pekelvreters. En het zout haten ze daarom zeer. Nu stond de beug in zee, maar ze hielden het laatste eind, met wat speling, vast. De kabeljauwbeug laat men een poosje schieten, deze niet. Daarna begon het halen. De strijd was nu andersom. Ze hadden opnieuw hun plaatsen ingenomen. Er kwam wat meer licht, traag rees de dag aan de kim. De wind bleef waaien. Fel, onstuimig kwam het water over. Het mocht niet deren. De mannen van de haal konden beginnen. En ze begonnen. Ze trokken de lijn naar binnen. Er was spanning aan dek. Praten deed niemand. Dries en Giel hadden de lijn vast, naast hen stond Aai van Noordt met het schepnet, om de vis, nog onder water, op te pikken. Achter stapte Wijnand heen en weer. Ze haalden; één vaam, tien vaam, twintig vaam.... Er was nog geen leven te bespeuren. Hij trapte en schopte van teleurstelling om zich heen. Voelen jullie nóg niks? schreeuwde hij ongeduldig. Eerst kwam er geen antwoord. De inbakker was bezig de lijnen in te bakken. Toen riep ineens Giel, in gehouden blij: Ouwe, ik vóél wat Ze lieten allemaal even hun werk staan. Wie zal bij de beug het binnenhalen van de vis willen missen. Iemand te roer, gebood Wijnand en hij stapte naar voren om ook eens te voelen. Want wat is heerlijker dan een beuglijn in handen te hebben, waar leven aan zit. Even greep hij de lijn, twee korte rukjes gaf hij. Niemand zag nog wat. Honderd meter onder water vocht een vis aan een haak om zijn behoud. Voor Wijnand was het geen raadsel meer. Da's een gul, zei hij, en ging weer naar achteren. Inderdaad bleek het een kleine kabeljauw te zijn. Toen volgde een hele tijd niets en Wijnand werd nijdig. Tegen Dirk de Niet snauwde hij, wanneer deze even achterop kwam: heb ik het niet bij m' n eigen gezegd: jij aan boord is een misse teelt.... Toen hij een beetje bewegen bij de mannen van de haal zag, onderbrak hij: Wat heit de man? Hij meende een schelvis te voelen en riep: Wel te weten en niet vergeten, ouwe. Van dat ogenblik af werd het beter. Ja, daar komt er één, riepen ze. En Wijnand antwoordde: Dat is beter dan geen-een. 't Waren allemaal geijkte termen, van geslacht op geslacht riepen de Vlaardingers elkaar die buiten toe. Even later kwamen er twee en de man van de haal schreeuwde: Twee in 't water. Wijnand riep direct blij terug: Een kat is geen kater. Gedurig spraken ze met elkaar, althans zolang het werk dit toeliet. Na twee bakken want met schrale vangst was het praten verkeken. (wordt vervolgd) lC3.IT16r. ^^.^^^4■*4■*^■4■'^*^^'^^■'t■*^^'^**>^*'^*'*■**4■*^^4■***^■^■'^*'^*^■^■*'^'^*'^'^*^■^.^■^.^■4■^■'^'^'^>^'^*4■*'^4■*

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 2