Uienvaart van Flakkee
in de 20 en 30-er jaren
Winterconcert
te Dirksland
„Je zelf isoleren''
Wintermorgen
Perl augustus 1985
beste remedie tegen hoge stookkosten
Heren 3 Intermezzo
wint van koploper
Middelbaar Economisch en Administratief
Onderwijs In onze streek
Ingezonden:
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS"
DINSDAG 15 JANUARI 1985
Oud-schipper M. de Korte uit
Oude Tonge verraste ons met een
door hem geschreven terugblik op
de uienvaart in de 20-er en 30-er
jaren. We nemen het graag over
temeer omdat het intussen een his
torisch document mag heten.
Dhr. de Korte begint zijn terugblik in
Ouddorp van waar geen vaste schipper
voer.
„Doch", schrijft hij., „de twee beurt-
schepen van een coöperatie aldaar namen
iedere week uien mee naar Rotterdam.".
Beide motorschepen waren meen ik 80 én
85 ton groot.
Op één der schepen voer Joh. Pikaart als
schipper, die ik goed heb gekend. Verder
voer nog beurtschipper de Graaf circa 80
ton, ook wel met uien.
Herkingen
Hier van daan voeren de Gebr. Brussé
met een motorschip van 65 ton. Domicilie
Ouderkerk a.d. IJssel.
Deze voeren net als de andere uien
schippers dag en nacht zowel bij goed als
slecht weer. En dan was het varen van de
Zuidkanthiel wat moeilijker als van de
Noordkant van het eiland. Omreden her
kingen, Battenoord en Oude Tonge en in
die tijd ook Ooltgensplaat een buiten-
haven hadden. Bij deze buitenhavens
wordt de geul aan de vloedzijde aan
gegeven met steekbakens, tot het hoofd
vaarwater. Dit is moeilijker als de havens
aan de Noordkant. Daar loopt het vaar
water langs deze havens heen.
Battenoord
Adrianus van der Vliet,
motortjalk, 80 ton
Joh. van Dijkmotorschip, 75 ton
L. v.d. Doelmotorschip, 80 ton
Oude Tonge
Adrianus Oomens
M. en Jan de Korte
Ooltgensplaat
C. C. van Gent
Aren van Gent
motorjacht, 70 ton
motorschip, 110 ton
motortjalk, 75 ton
motorschip, 55 ton
Den Bommel
P. Boumanmotortjalk, 65 ton
M. van Dijkemotortjalk, 70 ton
Beurtschipper.mastmotorschip,70ton
Stad aan 't Haringvliet
W. v.d. Boogaart motorschip, 75 ton
Jac. Gijzeismotorschip, 85 ton
T. Struikmotorschip, 80 ton
Middelharnis
Expeditie Taaie, schipper J. Bestman,
motorschip, 75 ton
Toon de Wachter.motorschip, 70 ton
Beurtschipper Zoon,
motorschip, 65 ton
Sommelsdijk
Adrianus v.d. Gijzezeiltjalk, 70 ton
Bas v.d. Gijzemotorschip, 80 ton
Jacob Vissermotorschip, 80 ton
Abram Verschelling,
motorschip, 65 ton
Dirksland
Jan van Steenbergen75 ton
Teun van Dijke motorschip, 80 ton
Joh. van Dijkemotorschip, 75 ton
Pleun Okkermotorschip, 100 ton
Dirk Okkermotorschip, 75 ton
Willem Taaiemotorschip, 75 ton
Jan en Leen Stolk,
beide motorschepen van 70 ton
Steilendam
Van deze plaats voer geen vaste schip
per. Meestal nam beurtschipper Waling
70 ton partijtjes uien mee naar Rotter
dam.
Goedereede
Hier ook geen vaste schipper. Beurt
schipper van Gelder, 70 ton, nam meestal
partijtjes uien mee.
Te Rotterdam werden de meeste uien
gelost in de vracht- en passagierstoom-
schepen van de Batavierlijn. Deze hadden
een dagdienst op Londen. Ligplaats tot
1928 aan de Boompjes. Daarna verhuisd
naar de Jobskade omreden op de Boomp
jes opritten werden gemaakt naar de Wil
lemsbrug die circa 2Vi m werd verhoogd.
Verder de Harwich stoomvrachtboot
aan de Parkkade. Later vermoedelijk in
verband met de Maastunnelbouw ver
huisd naar Parkhaven.
De HuUboot vracht- en passaagier-
stoomschip lag in de Jaobshaven.
De Leith stoomboot en New Castle
stoomboot in de Schiehaven, invarend
aan de rechterzijde. De Grinsbij stoom
vrachtboot lag op de Maas e ven beneden
de Schiehaven aan de rechteroever. Deze
vervoerden ook veel hoepels voor het
maken van Haringvaten.
In de tweede Katendrechtse haven lag
een boot van de General Steam maat
schappij die op Londen voer. Dit was een
concurrent van de Batavier lijn van W. H.
Muller en Co.
Mogelijk heb ik nog enkele boten die op
Engeland, Schotland of Ierland hebben
gevaren vergeten, doch de meeste heb ik
wel vernoemd.
De grootste Expediteurs waren:
Te Rotterdam Vonk en Van As.
Te Nieuwe Tonge Adrianus HoUeman.
Deze had te Rotterdam mijnheer Pool als
vertegenwoordiger voor de verzending
naar Engeland.
Van As had een eigen schip waarop
voeren Aart en Henk van Bockhove, circa
80 ton DomiciUe Rotterdam. De vracht
van uien was gemiddeld 0,10 per baal
van 50 kg tot 1000 balen of meer. Met
kleine partijen iets meer per baal.
Dit zijn dan de gegevens over de uien
vaart van de twintiger tot de veertiger
jaren. Wil nog vertellen dat meestal 3 of 4
boten moest worden aangedaan voor men
leeg was.
Hoogachtend, M. de Korte
Er voeren meerdere schippers met uien
van Flakkee doch deze voeren niet in
vaste dienst Deze schippers namen meest
al aan van de commissionairs ter plaatse.
Scheepsbevrachters waren in de twintiger
jaren niet op het eiland.
Begin dertiger jaren is er nog één geweest
te Middelharnis, nl. Jakobus vanIJverlooi
en Jaap Visser te Sommelsdijk en tot 1977
Huub Sandifort te Ouddorp.
Wilt u ook nog meedelen dat van Oude
Tonge in de twintiger jaren de meeste
schepen voeren? Ik heb er 96 geteld, de
meesten waren niet groter dan 55 tot 70
ton.
Heden varen van deze plaats nog negen
schepen, de grootste twee zijn duizend
ton. De kleinste twee spitsen 370 ton. Zal
ook nog vernoemen de aardappelschipper
die voor een vaste baas voeren.
Adam van Dijke, Dirksland, m.s. 65 ton
voer meen ik op Utrecht en voor van
Zalen in Den Haag.
Kees van Gent, Ooltgensplaat m.s. 70 ton
voer aardappelen op Den Haag voor van
Zalen.
Kees Bogaart, Den Bommel, m.s. Jan
netje, 70 ton voer aardappelen op Den
Haag, ontvangen aldaar van Zalen.
Thomas Kik, Oude Tonge, 65 ton voer
aardappelen op Amsterdam. Dit scheepje
was als zeiltjalk gebouwd, doch Kik heeft
er begin dertiger jaren een 26 pk motor in
laten bouwen.
Mogelijk zijn er nog meerdere vaste
schippers geweest doch kan ze op moment
niet herinneren.
M. de Korte
HYPOTHEEK NODIG?
makelaar tamboer bellen
voor gratis computerberekening
CD 01870-3477 j^
op vrijdag 25 januari a.s. geeft het
gemengd koor „Excelsior" te Dirksland
weer haar jaarlijkse winteruitvoering in
het verenigingsgebouw „de Schakel". Mu
zikale medewerking wordt ditmaal ver
leend door het Chr. Gemengd koor „Zang-
lust" uit Pemis o.l.v. dirigent A. van der
Heijde. Het geheel staat onder leiding van
dhr. L. M. Gebben. Pianiste is mevr. S.
Versteeg en de cornet wordt bespeeld door
Gerard Robijn.
Er zullen onder andere werken worden
gezongen van Shelley, O. Shillings. Ter
wijl ook een selectie uit „der Zigeuner
baron" van Joh. Strauss wordt gezongen.
Na afloop is er nog een gezellig samenzijn
met het dansorkest „Trio Mengelmoes".
Kaarten zijn verkrijgbaar bij dhr. M.
Knöps,B.C.Zaaijerlaan 39 te Dirksland.
Tel. 01877 - 1658 of 01870 - 5024.
Aanvang concert 19.45 uur. Zaal open
19.15 uur. De prijs is 7,50 p.p.
Vereniging „De Cliristenvrouw"
afd. IVIiddeltiarnis-Soiiimelsdijl(
Op D.V. donderdag 17 januari a.s. ho
pen wij weer te vergaderen.
Dhr. N. Metselaar uit Gouda hoopt voor
ons een lezing te houden over de Goudse
Glazen in de Grote of St. Janskerk. Het
geheel wordt begeleid door een geluids
band met verklarende tekst, orgelspel en
koorzang, vnl. opgenomen in de St. Jans
kerk.
Aanvang: kwart voor acht in „De Hoek
steen". Gasten zijn hartelijk welkom!
MIDDELHARNIS Heren 3 van
volleybalvereniging Intermezzo heeft af
gelopen zaterdag zeer overtuigend af
gerekend met koploper Spivo 3. In Spij-
kenisse werd een 0-3 overwinning be
haald. H eren 3 stond voor dit treffen op de
vierde plaats in de 3e klasse D met 3
punten achterstand op Spivo.
In de Ie set ging Spivo uitstekend van
start en nam zeer snel een ruime 6-0
voorsprong. Toen werd het team van
trainer/coach Piet Bal pas wakker. Via
uitstekend spel, vooral de enorme service
druk werd de 1 e set met 8-15 gewonnen.
Dit was een enorme meevaller voor het
jeugdige Intermezzo team, dat zeer ent
housiast verder ging.
De tweede set was ook zeer goed. Spivo
werd prima onder druk gezet en kwam
bijna niet aan aanvallen toe. Zo won
Intermezzo deze set met 6-15.
De 3e set was erg spannend. Spivo wilde
zich niet zonder slag of stoot overgeven en
weerde zich danig. En wist tot 10-15,
mede door concentratie verlies aan Inter
mezzo-zijde, bij te blijven. Na veel mooie
rally's was het uiteindelijk Johan Voge
laar die het verlossende laatste punt
scoorde met een directe service score. Zo
trok Intermezzo de set en de wedstrijd met
12-15 naar zich toe.
Heren 3 heeft na deze uitstekende over
winning weer alle mogelijkheden om een
hoge eindklassering te behalen.
Voor het overige verging het Intermezzo
niet best afgelopen weekend. De jeugd
wedstrijden werden door de slechte weers
omstandigheden afgelast. De senioren die
pas later op de dag hoefden te spelen
kwamen wel in aktie. Van de 9 wedstrijden
die Intermezzo speelde werden er maar
liefst 8 verloren waarvan 7 met 3-0.
Alleen heren 4 wist nog een set te be
machtigen. Deze ploeg speelde overigens
een goede wedstrijd in Spijkenisse. Er
werd net geen punt behaald doordat de
laatste set met 16-14 nipt verloren ging.
Uitslagen:
Schovocomca - Heren 13-0
Spivo 2 - Heren 23-0
Spivo 3 - Heren 30-3
Spivo 4 - Heren 43-1
Zevenhuizen - Dames 1 3-0
Spivo - Dames 23-0
Spivo 3 - Dames 33-0
Spivo 5 - Dames 43-0
Spivo 4 - Dames 5-.3-0
Een dikke trui en warme pantoffels zijn
nog steeds de beste remedie tegen hoge
stookkosten in deze winterse periode. Dit
„zelf-isoleren" advies komt van de Stich
ting Voorlichting Energiebesparing Ne
derland (Sven). Maar natuurlijk zijn er
meer tijdelijke maatregelen om het tóch
behaaglijk in huis te houden zonder dat de
stookkosten de pan uitrijzen. Kieren en
spleten dichtstoppen, klapraampjes van
toilet, keuken e.d. hoogstens gebruiken
om even te luchten maar zeker niet te lang
open laten staan, een doek aan de binnen
zijde voor de brievenbus bevestigen en 's
nachts een opgerolde deken achter kie
rende voor- en achterdeuren. Maar, zo
waarschuwt Sven, ga niet te ver door het
huis potdicht te maken. Een beetje ven
tilatie is nu eenmaal nodig, enerzijds om
condensatie (vocht in huis) te voorkomen,
anderzijds om de toevoer van verse lucht
naar gasapparaten (geiser of boiler, c.v.-
ketel) te waarborgen.
Nog enkele eenvoudige maatregelen als
het binnen echt te erg wordt Doorzichtig
plastic folie aan de binnenkant van de
ramen bevestigen en een warmteschild
achter de radiatoren aanbrengen (zo'n
warmteschild is in iedere doe-het-zelf win
kel te koop) of desnoods tijdelijk achter de
radiator een minerale wol deken of een
plaat kunststofschuim (populair: piep
schuim) neerzetten. Niet mooi maar wel
effectief, aldus Sven.
Regeling c.v.-ketel
Bij het landelijk voorlichtingsbureau
voor energiebesparing komen veel vragen
binnen hoe het bevriezen van koudwater-
leidingen en radiatoren kan worden voor
komen zonder dat de stookkosten te hoog
oplopen. Wat de waterleiding betreft: ver
pak de watermeter in een oude deken, dat
wil al een stuk schelen. Helemaal af
doende is om, net als vroeger, 's avonds
laat de waterleiding af te tappen.
Voor de regeling van de centrale ver
warming geeft Sven de raad om de ketel-
waterthermostaat overdag zo hoog moge
lijk te zetten wanneer het niet warm te
krijgen is. Verderde kamerthermostaat op
de gewenste temperatuur instellen en in
kamers die men niet gebruikt de radia
toren een klein beetje opendraaien (ook in
een eventuele bijkeuken, garage e.d.).
Om de energierekening te „drukken",
geldt algemeen het advies om enkele uren
voor het naar bed gaan de kamerthermo
staat enkele graden lager in te stellen. Om
bij de lage temperaturen van dit moment in
de nachtelijke uren bevriezing van radia
toren en c.v.-leidingen te voorkomen.
moet er echter voor gezorgd worden dat
het cv.-water continu over alle radiatoren
blijft circuleren. Daarvoor moeten alle
radiatorkranen open staan en moet de
pomp blijvend in werking zijn. Wanneer
een afzonderlijke pompschakelaar ge
monteerd is, dan is het beste deze tijdelijk
buiten bedrijf te stellen. Is dit niet goed
mogelijk dan kan men de pomp toch
continu laten draaien door gedurende de
nacht de kamerthermostaat op „vragend"
te zetten (enkele graden lager dan over
dag; bijvoorbeeld 16 a 18 graden Celsius)
en voor de verlaging van de ruimtetempe-
ratuur gedurende de nacht, de ketelwater-
thermostaat terug te draaien tot 40 a 50
graden Celsius. Geen bevroren c.v.-lei
dingen en radiatoren dus maar ook geen al
te hoog opgelopen temperatuur in de ver
schillende vertrekken. Voor wie het niet
mocht weten: de ketelwaterthermostaat is
op de c.v.-ketel gemonteerd (raadpleeg
het instructieboekje voor de juiste plaats).
Andere tips
Het winterse weer kan ook een stuk
gezelligheid bieden. Concentreer de acti
viteiten zoveel mogelijk in één of twee
kamers (huiswerk maken e.d.). En een
elektrische deken is energetisch gezien
een stuk goedkoper dan het helemaal
opendraaien van de radiator op de slaap-
Wees niet verbaasd wanneer het benzine-
verbruik van uw auto een stuk hoger ligt.
In de kou verbruikt een auto een stuk meer
en bovendien wordt, door de slecht berijd
bare wegen en straten, meer in een lage
versnelling gereden. De auto 's nachts in
de garage, wanneer dat mogelijk is, maar
daarin nooit open vuur (petroleum- of
elektrische kachels) gebruiken. Heeft u
geen garage dan de auto 's avonds zo
mogelijk wegzetten met de motorzijde van
de wind af en bij voorkeur dicht tegen een
muur aan. Het kan startproblemen 's mor
gens wat minder maken.
Het voordeel van een geïsoleerde woning
komt in deze koude dagen wel heel sterk
naar voren. Een goed argument om, zodra
de weersomstandigheden het toelaten,
eens kontakt op te nemen met een isolatie-
firma. De „Isolatiewegwijzer" van Sven
maar ook de brochure „Het ventileren van
woningen" geven het nodige inzicht. Deze
kunnen gratis bij Sven in Apeldoorn
(7300 AM, Postbus 503) worden aan
gevraagd. Vraag dan tegelijk naar een
energieverbruikskaart. Door nu de ver
bruiken per dag op te nemen, wordt duide
lijk wat deze koude dagen extra aan ver
warming kosten en hoeveel invloed de te
treffen (tijdelijke) maatregelen hierop
hebben.
Een witte wereld, vredig, stil
geen struik die zich bewegen wil.
Een feestgewaad, een blanke vacht
siert elke struik, een stille pracht.
't Is of er rust en vrede daalt
de schepping lichter ademhaalt
nu alles wat de aard' bevlekt
met reine sneeuw is overdekt.
Kan er iets mooier zijn dan dit?
een reine aarde, smett'loos wit,
de aarde nieuw? mocht het zo zijn,
het kan nog niet denk ik met pijn.
Gods schepping nieuw, het komt gewis
als alle leed geleden is.
De aarde rein, geen zonde meer
de hemel daalt op aarde neer.
LANERTA
Onder beheer van de Stichting Samen
werkingsschool voor Middelbaar Beroeps
onderwijs Zuidhollandse-Zeeuwse eilan
den zal in Oude Tonge een opleiding
Middelbaar Economisch en Administra
tief Onderwijs van start gaan.
Voor onze regio zal deze onderwijsvorm
in een grote behoefte voorzien.
Het MEAO is een drie jarige opleiding
die voorbereidt op funkties in:
- de bedrijfsadministratie
- het bestuur
- de commercie
- het secretariaat.
De opleiding geeft een algemene voor
bereiding op beroepen in het bedrijfs
leven, bij de overheid en bij de semi-
overheidsinstellingen.
De bedrijfsadministratieve richting
Leerlingen die deze richting kiezen zul
len meestal een werkkring vinden in de
financiële administratie.
Binnen dit werkterrein zijn nog tal van
specialisaties mogelijk. De kernvakken
zijn: Bedrijfsadministratie en bedrijfs
economie. Het diploma is wat de admini-
stratief-economische kennis betreft ver
gelijkbaar met het diploma MBA (Moder
ne Bedrijfs Administratie).
De bestuurlijke richting
Leerlingen die deze richting kiezen zul
len een werkkring kunnen vinden bij de
overheid, semi overheidsinstellingen, de
sociale verzekeringssector, op een afde
ling personeelszaken en in andere be
roepen met een juridisch of maatschappe
lijk karakter.
Bij veel beroepen in deze sector zal men
dagelijks aan de hand van wetten, voor
schriften e.d. adviezen moeten opstellen
en beslissingen voorbereiden.
De kernvakken zijn: Publiekrecht en
maatschappijleer.
De commerciële richting
Na het volgen van deze richting is een
breed scala van beroepen mogelijk. Cijfer
matig inzicht en belangstelling voor talen
zijn voor deze richting zeer belangrijk.
De kernvakken zijn: Twee moderne
vreemde talen en commerciële economie.
De secretariaatsrichting
In deze richting ligt de nadruk op de
talen. Zij is bedoeld voor leerlingen die
een werÜcring in de correspondentie of de
secretariële sfeer zoeken. Met het talen
pakket van deze keuze richting zijn er ook
mogelijkheden in de sector van de reis-
bureas, toerisme e.d.
De kernvakken zijn: Twee moderne
vreemde talen en machine schrijven.
Het MEAO is een middelbare beroeps
opleiding die de leerlingen voorbereidt op
een funktie in de maatschappij.
Daarnaast is het voor bezitters van een
MEAO diploma ook mogelijk een verdere
studie te gaan volgen aan:
- Hoger Economische en Administratief
Onderwijs (HEAO)
- Sociale Academie
- Hogere Hotelvakschool
- Hogere Havens- en Vervoerschool
- Nieuwe Leraren Opleiding
- Pedagogische Academie
- School voor journalistiek, e.d.
De komst van deze opleiding in ons
gebied betekent voor veel jongens en
meisjes een zeer welkome aanvulling van
onderwijsmogelijkheden. Het bestuur van
de Stichting blijft met kracht werken aan
een verdere uitbreiding van middelbare
beroepsopleidingen door het starten van
een opleiding Middelbaar Technisch On
derwijs.
Met de komst van de MEAO is echter
een begin gemaakt met het wegwerken van
een „witte vlek" in onderwijsvoorzie
ningen voor onze streek.
VERVOLGVERHAAL
door Fenand van den Oever
- 20 -
G.F.CallenbachB.V. Nijkerk
En ze deden een bakkie. Maar geen tien minuten later
werd alweer geroepen:
Want boven.
Er bleef niemand beneden, ze hadden allemaal hun
vaste plaatsen. Wijnand Hoogendijk achterop, te roer.
Natuurlijk hij te roer.
Het was koud en er woei een stijve bries. Het werd
nauwelijks gevoeld. Ze waren allemaal blij, dat be
gonnen kon worden. Ze voeren tenslotte om te vissen,
om wat boven water te halen. De achteraanhouder en
schotter, Dries Storm en Giel van Deventer, stonden
klaar. Zij hadden de voornaamste banen. Dirk de Niet
en Arend-Michiel waren bij de eerste joon aan bak
boordzij en Joost Sas (ook, hij is een ouwe man, hadden
ze onder elkaar gezegd) stond voorop om, als het fout
wou, Wijnand een seintje te geven. Die kon ook niet
alles zien, al zag hij veel.
Ze hadden hun vaste plaatsen. Zó was het eeuwen
geweest bij de beug: de schotter, de omtoor en de
achteraanhouder aan stuurboord, drie man bij het aas,
nevens het deken en aan bakboord de ouwenjongen om
de jonen overboord te zetten. En daartussendoor de
speeljongen met zijn lamp om bij te lichten.
Zo stonden ze, in donkerte en wilde bries, klaar.
Popelend de blik op de ouwe en het water gericht, van
bei moest het komen. De Zorg en Vlijt voer met
gereefde lappen, maar ze liep er nog gezwind vandoor.
Wijnand Hoogendijk keek in het rond. Hij probeerde de
wind te wegen en de kracht van de stroom in zijn bestek
te verwerken. Hij kon moeilijk tot een koers besluiten,
want hij wist: in koers en stroom zat de zegen. In drie
dagen wou hij vol zijn.
Ze werden ongeduldig.
Wijnand riep van achter tenslotte:
Hoe staat het erbij?
De schotter antwoordde:
Als de baas blieft....
Van achter kwam direct weerom:
Ja, ik blief, zet je joon maar op hoop van zegen.
Dat was het bevel.
Direct plonsde reeds het eerste joon te water. Giel van
Deventer liet de lijn te water zakken en terwijl schoot de
Zorg en Vlijt verder, in razend tempo. Giel had een
taaie baan. Hij mocht niet achterop raken en moest
oppassen, dat de haken niet in zijn vlees vlogen.
Twaalfduizend meter lijn glipten, honderd per minuut,
door zijn handen.
Dries, de achteraanhouder, zorgde dat de boel strak en
goed op de bodem kwam. Hij riep telkens, voorde lijn te
laten schieten: hondje klaar maar, waarop de schotter
antwoordde: dat ben ik.... En dat ging zo door.
Ze konden elkaar garanderen, dat het tuig in een rechte
lijn op de bodem lag. Telkens schreeuwden ze elkaar
wat toe, zoals: aangeheeld is gooi, met als antwoord:
dat is mooi. En zo zeilden ze, in deze aardedonkere
nacht, hun hoekig viswant uit. Als er nu maar leven
onder water was en de vis bijten wou.
Wijnand Hoogendijk heeft in zijn hoofd gezet: hij moet
en zal een reis te verse maken. Over tien dagen, stond
het voor hem vast: moet hij met bun- en krimpvis in
IJmuiden voor de kant liggen. Het is meer zijn eer, die
hij ermede gemoeid acht, dan zijn verlangen om woord
te houden. Daarom viste hij nu op schelvis. De
schelvisbeug is afmattender dan die op kabeljauw. Aan
schelvisbeugen komt geen eind. De kabeljauwbeug, de
vaart ter zoute zogezegd, kent de rust van het over-
zeilen, de schelvisbeug kent geen pauze. Het kan
Wijnand niet schelen, hij verlangt geen rust. Het volk
vaart trouwens ook liever te verse. De versvaart
behoedt voor pekelvreters. En het zout haten ze
daarom zeer.
Nu stond de beug in zee, maar ze hielden het laatste
eind, met wat speling, vast. De kabeljauwbeug laat men
een poosje schieten, deze niet.
Daarna begon het halen. De strijd was nu andersom.
Ze hadden opnieuw hun plaatsen ingenomen.
Er kwam wat meer licht, traag rees de dag aan de kim.
De wind bleef waaien. Fel, onstuimig kwam het water
over. Het mocht niet deren. De mannen van de haal
konden beginnen. En ze begonnen. Ze trokken de lijn
naar binnen. Er was spanning aan dek. Praten deed
niemand. Dries en Giel hadden de lijn vast, naast hen
stond Aai van Noordt met het schepnet, om de vis, nog
onder water, op te pikken. Achter stapte Wijnand heen
en weer. Ze haalden; één vaam, tien vaam, twintig
vaam.... Er was nog geen leven te bespeuren. Hij trapte
en schopte van teleurstelling om zich heen.
Voelen jullie nóg niks? schreeuwde hij ongeduldig.
Eerst kwam er geen antwoord. De inbakker was bezig
de lijnen in te bakken. Toen riep ineens Giel, in
gehouden blij:
Ouwe, ik vóél wat
Ze lieten allemaal even hun werk staan. Wie zal bij de
beug het binnenhalen van de vis willen missen.
Iemand te roer, gebood Wijnand en hij stapte naar
voren om ook eens te voelen. Want wat is heerlijker dan
een beuglijn in handen te hebben, waar leven aan zit.
Even greep hij de lijn, twee korte rukjes gaf hij.
Niemand zag nog wat. Honderd meter onder water
vocht een vis aan een haak om zijn behoud. Voor
Wijnand was het geen raadsel meer.
Da's een gul, zei hij, en ging weer naar achteren.
Inderdaad bleek het een kleine kabeljauw te zijn. Toen
volgde een hele tijd niets en Wijnand werd nijdig. Tegen
Dirk de Niet snauwde hij, wanneer deze even achterop
kwam: heb ik het niet bij m' n eigen gezegd: jij aan boord
is een misse teelt....
Toen hij een beetje bewegen bij de mannen van de haal
zag, onderbrak hij:
Wat heit de man?
Hij meende een schelvis te voelen en riep:
Wel te weten en niet vergeten, ouwe.
Van dat ogenblik af werd het beter.
Ja, daar komt er één, riepen ze.
En Wijnand antwoordde:
Dat is beter dan geen-een.
't Waren allemaal geijkte termen, van geslacht op
geslacht riepen de Vlaardingers elkaar die buiten toe.
Even later kwamen er twee en de man van de haal
schreeuwde:
Twee in 't water.
Wijnand riep direct blij terug:
Een kat is geen kater.
Gedurig spraken ze met elkaar, althans zolang het werk
dit toeliet. Na twee bakken want met schrale vangst
was het praten verkeken.
(wordt vervolgd)
lC3.IT16r.
^^.^^^4■*4■*^■4■'^*^^'^^■'t■*^^'^**>^*'^*'*■**4■*^^4■***^■^■'^*'^*^■^■*'^'^*'^'^*^■^.^■^.^■4■^■'^'^'^>^'^*4■*'^4■*