Konijnen graven uitweg voor veehouder Rotterdam (wordt) milieuvriendelijke haven r Bent U een vrouw tussen de 40 en 60? Slagerij v.d. Beek 1 I Nu volop SLEEËN |bijM. Breeman FAHR fa. D. v.d. Velde Vriendschapswedstrijd KATERTJE r L van Nimwegen Zn. Informatie-avond VIDO De gehele week: VcrSC NAS SI van 10 tot 30% korting De speciale Mazda 626 Limited vanaf/24.395,- Goed onderhouden woonhuis JAfilt U eens wat bijverdienen Uitverkoop VRll WOL t/m zaterdag 19 januari GARAGEBEDRIJF J. J. BLAAK AUTOMOBIELBEDRIJF JAC. DE GAST Ook TEUNISBLOEMEN Bladz. 2 ,EILANDEN-NIEUWS" DINSDAG 8 JANUARI 1985 Op donderdag 10 januari houdt de VIDO een kennismakingsavond in het Groene Kruisgebouw te Goedereede. Aanvang 's avonds 8 uur. Sinds november bestaat er op Goede reede een VIDO-groep (vrouwen in de Overgangsfase). Vrouwen tussen de 40 en 60 jaar praten met elkaar over zaken die hen speciaal bezig houden. Deze over gangsfase is een volkomen natuurlijk ge beuren hoewel een nog slecht gekend verschijnsel dat gepaard kan gaan met lichamelijke klachten. Er ontstaan niet alleen lichamelijke veranderingen maar ook in het leven treden soms drastische veranderingen op. Ieder heeft de ervaringen van een half leven achter de rug. Wat kun je daar nu mee? En in de toekomst? Wanneer je dat helder zou krijgen zou je misschien meer zicht krijgen op wat je te wachten staat. Een VIDO-groep komt één maal per week bij elkaar en bestaat uit 6-10 vrou wen. Meer informatie op de 10e januari en tevens bij de wijkverpleging of bij Lies Esser, tel. 01879-2729. HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling C=l 01870-3477 ;^j Lezing verzorgende beroepen Woensdag 16 januari, 's avonds om half 8 in het ziekenhuis, hoopt ds. M. van der Linden te Dirksland voor allen die werk zaam zijn in de verzorgende beroepen een inleiding te houden onder de aanspre kende titel: Dokter en dominee. HERKINGEN Ophalen oud papier Morgen (woensdag) wordt weer oud pa pier opgehaald voor de Pr. Joh. Friso- school. Begonnen wordt om half 6 bij de school. Graag goed gebundeld en tijdig gereed zetten s.v.p. De Nederlandse varkens- en pluimvee houders hebben vanuit Den Haag de pin op de neus gekregen. Minister Braks van Landbouw heeft, gedwongen door de Europese Gemeenschap, vestiging van nieuwe en uitbreiding van bestaande be drijven verboden. Of aan strikte regels gebonden. De Nederlander kan zijn kano naadjes en kippebouten blijven eten, dat is het probleem niet, maar de boer heeft er weer nieuwe zorgen bij gekregen. Mag hij nog wel aan de soms broodnodige groei denken? Konijnen lijken een uitweg te graven. Het beroepsmatig fokken van ko nijnen is de laatste jaren sterk toege nomen. Vorig jaar werden naar schatting tegen de drie miljoen in Nederland gefokte konijnen geslacht. Het vlees is bestemd voor de consumptie. Het is nog niet zo lang geleden dat een gebraden kippebout een zeldzaamheid was op de Nederlandse eettafel. Nu liggen de schappen in de supermarkten vol. Op een zelfde ontwikkeling hopen de konij nenfokkers. Van hen mag het elke week Kerst zijn. De hoogtijdagen in december worden, als het om de maaltijd gaat, door veel Nederlanders nu eenmaal in verband gebracht met gebraden konijn. Export Nederland telt ruim duizend bedrijven, die zich bezig houden met het commer cieel fokken van konijnen. Het is een vrij jonge bedrijfstak. Vorig jaar bedroeg de totale produktie 8500 ton vlees. Het me rendeel daarvan was bestemd voor de export. In afwachting van het voor de fokkers vrolijke moment waarop de Neder lander ook buiten de maand december een langoor in de pan wil doen. Die export is nu al wel twee keer zo groot geworden als de invoer. Die daalde in enkele jaren van viereneenhalf duizend ton tot maar net drieduizend ton. De professionele ko nijnenhouders zijn verenigd in allerlei or ganisaties, waarvan de NOK (Neder landse Organisatie van Konijnenfokkers) en de Nederlandse tak van de World Rabbit Science Association de belang rijkste zijn. Daarnaast is er natuurlijk ook de Neder landse bond van poeliers en wildhande- Na heel lang wachten en diverse nood kreten is het dan eindelijk zover: de Rot terdamse haven krijgt een komplete ont vangst- en verwerkingsinstallatie voor olieresten en chemisch afval. Al in 1973 werd het internationale Mar pol-Verdrag gesloten. Marpol is de af korting van de Engelse woorden „mari time" en „pollution" dus: zeevervuihng. Ons land trad in juni 1983 tot dit verdrag toe en verplichtte zich daarmee om voor zieningen te treffen voor de opvang en ver werking van afvalstoffen, afkomstig van schepen. Nog dit jaar moet er een haven-ont- vangstinstallatie voor olieresten komen en in 1986 moet ook het chemische afval verwerkt kunnen worden. Na jarenlange onzekerheid en lange on derhandelingen is kort geleden overeen stemming bereikt tussen het Rijk, de Ge meente Rotterdam, en drie bedrijven, waarvan één uit Amsterdam: Amsterdam Tanker Cleaning. De andere twee zijn: Verolme TankerCleaning en Broere Tank Terminal Rotterdam. Al in 1978 wezen de redersverenigingen van de grote- en de kleine handelsvaart er op dat er dringend behoefte was aan installaties om vuil water met olieresten erin (slops) op te vangen. Deze zomer schreven de reders hun zoveelste brief aan de Minister van Ver keer en Waterstaat, om nog eens duidelijk te maken hoe hoog de nood gestegen is. Dat blijkt onder meer uit enkele voor beelden: Vuil ballastwater Het m.s. „Irish Gate" heeft in februari van dit jaar, vóór aankomst in Rotterdam, gemeld dat het 900 ton vuil ballastwater had af te geven. Ondanks intensieve po gingen van de agent van het schip (waarbij veelvuldig kontakt met terzake bevoegde Nederlandse autoriteiten) bleek geen en kel bedrijf bereid het ballastwater in ont vangst te nemen. Uiteindelijk werd het schip geadviseerd het vervuilde ballast water in strijd met de voorschriften van het Marpol-verdrag zo ver mogelijk van de kust in zee te lozen! Ten aanzien van vloeibare afvalstoffen van chemicaliëntankers was de situatie nog ernstiger. Dure grap Onlangs had de onder Noorse vlag va rende tanker „Bow Cedar" grote pro blemen met de afgifte van 2000 ton chemi- caliënslops. Tijdig was aan het Gemeente lijk Havenbedrijf in Rotterdam gemeld dat het schip, na lossing, geheel moest worden schoongemaakt omdat het daarna bij een werf in Rotterdam zou moeten worden verbouwd. Afgifte van de 2000 ton „slops" bleek in Nederland niet mogelijk door het ontbreken van de mogelijkheid tot opvang en verwerking. De agent con tracteerde daarop kleine schepen (lich ters) van een Belgische firma, voor afvoer naar een verwerkingsinstallatie in Ant werpen, maar dat plan werd door de milieu-organisatie Greenpeace verhin derd. Tenslotte moest het afval op kosten van de reder worden op geslagen in gehuurde wal- tanks. Onlangs ontving een rederij bericht dat zijn 2000 m' opgeslagen che- micaliënslops konden worden verwerkt voor een bedrag van 40.000 gul den, waarna door de ver hoging tengevolge van aan- en afvoer en opslag de kosten in totaal 175000 gulden bedroegen. Het zijn maar twee voor beelden, maar ze laten zien welke problemen en enorm hoge kosten het ge volg zijn van het ontbre ken van deugdelijke ont- vangstmogelijkheden. Die situatie kon niet langer duren en zou zeker na delige gevolgen hebben voor de bereidheid van de internationale zeescheep vaart om de Nederlandse havens te blijven gebrui ken. Het is te hopen dat met de ingebruikneming van de nieuwe verwerkingsin stallaties Rotterdam spoe dig een milieuvriendelijke haven wordt. De Rotterdamse haven krijgt een komplete ontvangst- en verwerkingsinstallatie voor olieresten en chemisch afval. Lozen in zee is dan verleden tijd! laren, waarvan de leden, zij het op een kleinere schaal, ook de nodige konijnen slachten en in de handel brengen. Oorlog Die organisaties volgen met argusogen de aktiviteiten van een Nederiands groot winkelbedrijf In november startte dat een campagne waarin goedkoop konijnevlees aan de consument werd aangeboden. De poeliers en wildhandelaren liepen naar de Economische Controle Dienst en dreig den met de Reclame Code Commissie omdat de winkelklanten maar al te gemak kelijk konden denken dat het om verse bouten ging. En dat was, volgens de poeliersbond, niet het geval. Het betrof uit China ingevoerde ko nijnen, die in ingevroren toestand zijn verscheept en door een bedrijf in Brabant werden ontdooid alvorens het vlees naar de winkels werd getransporteerd. Een oorlogüe) met, zoals zo vaak, verschil lende inzetten. De Nederlandse fokkers vinden het vanzelfsprekend niet plezierig dat Chinees konijnevlees hier tegen prij zen worden aangeboden waar zij niet tegenop kunnen (de fokkosten zouden er nog niet eens uit kunnen worden betaald). Aan de andere kant: zo'n grote campagne maakt de Nederlandse consument wel meer konijn-minded. En daar profiteren op langere duur ook de Nederlandse leve ranciers van. Boeren Het beroepsmatig fokken van konijnen vergt geen investeringen, die geweldig de pan uitvliegen. Het is aan de andere kant ook niet zo dat iedereen daar zo maar op over kan schakelen. Nederland telt nu enkele tientallen bedrijven, die tot de groten mogen worden gerekend. Dat zijn fokkerijen met meer dan vierhonderd voedsters. Een duizendtal andere tellen tussen de vijftig en de vierhonderd voed sters. En dat zijn dan vooral de boeren, die al eerder het vertrouwen in varkens en pluimvee hebben verloren en een schuur voor de konijnen hebben ingericht. Het vereist toch enig inzicht. Konijnen zijn kwetsbaar. Onder de in het wild levende dieren komen veel ziektes voor. En dat moet tot elke prijs in de fokkerij worden voorkomen. De voortplantingsdrift van de dieren is, voorzichtig uitgedrukt, niet gering. In eco nomische termen is de produktie formi dabel. Elke voedster werpt gemiddeld per jaar zo'n veertig jongen. Langer dan twee jaar gaat een volwassen vrouvitjeskonijn overigens niet mee. Dan mag ze zelf richting consument. Vooral in de Rand stad zullen die tevreden zijn, want daar houdt men nog het meest van fors uit de kluiten gewassen dieren. Ze kunnen daar niet groot genoeg zijn. De jonge dieren worden al na zo'n twintig weken geslacht, het gemiddelde gewicht bedraagt dan vijf pond. Volgens de kenners zijn jonge, klei nere dieren het lekkerst. Op tien voedsters is in deze fokkerij gemiddeld één ram nodig. Ook die eindigt zijn herenleven na gedane plichten in de pan. Wilt U eens met leeftijdgenoten praten over zaken die U bezig houden? Kom dan naar de VIDO-groep. y A.s. donderdagavond van 8-10 uur in het Groene V Kruisgebouw te Goedereede. OUDDORP DeE.H.B.O. afd. Ouddorp hoopt ter gelegen heid van het 40-jarig bestaan van de ver eniging een te organiseren, waarop ploegen van het ge hele eiland verwacht worden. De wedstrijd wordt gehouden op zaterdag 19 I januari 's middags om 2 uur in het Ver. gebouw te Ouddorp. Iedereen, die geïnteresseerd is in E.H.B.O. wordt uitgenodigd deze wedstrijd bij te wonen. Het bestuur Woensdag gehaktdag: 500 gram Donderdag, vrijdag en zaterdag: Magere VARKENSLAPPEN500 gram 5,98 1000 gram I 1 1 O 150 gram busworst1,39 100 gram iunchworst1,39 100 gram snijworst1,49 100 gram leverkaas1,29 Alles voor een heerlijke pan erwtensoep Wij bezorgen ook aan huis. Geldig t.m. 19 januari St. Jorisdoelstraat 34 SOMMELSDIJK ®®®®®®®®®®(S Goed tehuis gezocht voor mooi, lichtrood 13 weken, is zindelijk fam. BREUKEL Tel. 01878 - 1891 oooeccoooeceoeosoeoeooccooQccocoosoqi S Voorstraat 12 OUDE TONGE S Telefoon 01874 - 2536 boeooeeeooeeooscoooeoscoscoeocooc Diverse soorten i Voorts groenten, truit en aardappelen j Mevr. M. van Dam-Witte Marükeweg 22, Ouddorp, tel. 01878 -1226 Let U vooral op onze advertentie die volgende week dinsdag in dit blad verschijnt Een unieke vorm van beleggen in zilver: De beperkt leverbare Mazda 626, die 'Limited' werd genoemd. Herkenbaar aan de don kere zilver metallic kleur, de prachtige bmine binnenbekleding en bronskleurig getint glas rondom. U investeert tegelijk in de bekende kwaliteiten van de 626 als een temperamentvolle motor, een comfortabel interieur, een royale praktische bagagemimte, een geavanceerde voorwielaandrijving, een zelfcorrigerende stuurinrichting en een bijzonder aangenaam weggedrag met o.a opmerkelijk grote koersvastheid. De Mazda 626 Limited is er als vijfdeurs Hatchback en vier- deurs Sedan, met naar keuze een 1.6 of 2.0 L motor met vijfbak Er is al een Mazda 626 vanaf ffj^^SS^i^^nÉSI^ 25.595,-. AHeveringskosten 370,- I I W^MéBmmÊ^m Wijzigingen voorbehouden. Méérauto^itijllderzorgen. Beneden Oostdijk 18-20, Den Bommel, tel. 01871-1317 Korteweegje 41 - 43, Dirksland, Postbus 23, tel. 01877 - 1122 De heer en mevrouw Wieringa-Venema I danken een ieder heel hartelijk voor de ontvangen Kerst- en Nieuwjaarskaarten. Wederkerig wensen wij u allen een gezond en gelukkig 1985 toe. Nieuwe Tonge, 8 januari 1985 f De heer en mevrouw Huisman-Boone en De heer en mevrouw v.d. Doel-Kardux danken u allen voor de ontvangen nieuwjaars wensen en wensen een ieder wederkerig een voor spoedig 1985 toe. Door omstandigheden TE KOOP: Beneden: Voorkamer, achterkamer, gang met open trap, kelder, keuken, portaal met W.C. en berging. Boven: Grote- en kleinere slaapkamer en ruime overloop. half februari leeg te aanvaarden. Polderstraat 10 SOMMELSDUK Inlichtingen: 01870 - 3248 Telers gevraagd voor plukviolen Hoge prijzen Heeft U geen land ter beschikking? Op ons buurland hebben we nog enkele percelen over. kunnen we weer onderbrengen tegen de hoogste prijzen, zo ook alle andere bloem- en tuinzaden. Bel ons gerust. Oudelandsedijk 59-41, SOMMELSDUK Telefoon 01870 - 3434 - 2663 Uitnodiging in 't prille Jaar. Kom mee naar: Onthulling oan'tjaar - in Ede (Gld) 7 -12jan. '85 Alle dagen van 9.00 uur tot 16.00 uur Daar worden dan feestelijk geïntroduceerd de allernieuwste trekkers - de jongste paardekrachten uit de weergaloze DX-stal - en de nieuwste landbouwmachines van DEÜTZ-FAHR. In Ede komt u als een der eersten daar alles over te weten. Op de gezellige "jaarmarkt" van DEÜTZ-FAHR. 'n Gebeuren dat u niet mag missen. Wij organiseren speciale auto{bus)tochten naar Ede. 'n Leerrijke en gezellige dag met gratis konsumpties. Gaat u mee? Kom 't even bespreken, zodat u op 11 januari van een plaats verzekerd bent. DIRKSLAND Telefoon. 01877 - 1290 3,75 I Tel. 4705 Eenkoersvaste belegging in zilver. u{?x<S>i^ n^g>^t,^^^^^V.^^*.^^C^>^^^^.^V^^^.^^C^^^.^^^.^V.^^t.^^t.^■K.^^ï '85)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1985 | | pagina 2