Konijnen graven uitweg
voor veehouder
Rotterdam (wordt)
milieuvriendelijke haven
r
Bent U een vrouw
tussen de 40 en 60?
Slagerij v.d. Beek 1
I Nu volop SLEEËN
|bijM. Breeman
FAHR
fa. D. v.d. Velde
Vriendschapswedstrijd
KATERTJE
r
L van Nimwegen Zn.
Informatie-avond VIDO
De gehele week: VcrSC NAS SI
van 10 tot 30% korting
De speciale Mazda 626 Limited vanaf/24.395,-
Goed onderhouden woonhuis
JAfilt U eens wat bijverdienen
Uitverkoop VRll WOL
t/m zaterdag 19 januari
GARAGEBEDRIJF J. J. BLAAK
AUTOMOBIELBEDRIJF JAC. DE GAST
Ook TEUNISBLOEMEN
Bladz. 2
,EILANDEN-NIEUWS"
DINSDAG 8 JANUARI 1985
Op donderdag 10 januari houdt de
VIDO een kennismakingsavond in het
Groene Kruisgebouw te Goedereede.
Aanvang 's avonds 8 uur.
Sinds november bestaat er op Goede
reede een VIDO-groep (vrouwen in de
Overgangsfase). Vrouwen tussen de 40 en
60 jaar praten met elkaar over zaken die
hen speciaal bezig houden. Deze over
gangsfase is een volkomen natuurlijk ge
beuren hoewel een nog slecht gekend
verschijnsel dat gepaard kan gaan met
lichamelijke klachten. Er ontstaan niet
alleen lichamelijke veranderingen maar
ook in het leven treden soms drastische
veranderingen op.
Ieder heeft de ervaringen van een half
leven achter de rug. Wat kun je daar nu
mee? En in de toekomst? Wanneer je dat
helder zou krijgen zou je misschien meer
zicht krijgen op wat je te wachten staat.
Een VIDO-groep komt één maal per
week bij elkaar en bestaat uit 6-10 vrou
wen.
Meer informatie op de 10e januari en
tevens bij de wijkverpleging of bij Lies
Esser, tel. 01879-2729.
HUIS VERKOPEN?
makelaar tamboer bellen
voor deskundige bemiddeling
C=l 01870-3477 ;^j
Lezing verzorgende beroepen
Woensdag 16 januari, 's avonds om half
8 in het ziekenhuis, hoopt ds. M. van der
Linden te Dirksland voor allen die werk
zaam zijn in de verzorgende beroepen een
inleiding te houden onder de aanspre
kende titel: Dokter en dominee.
HERKINGEN
Ophalen oud papier
Morgen (woensdag) wordt weer oud pa
pier opgehaald voor de Pr. Joh. Friso-
school. Begonnen wordt om half 6 bij de
school. Graag goed gebundeld en tijdig
gereed zetten s.v.p.
De Nederlandse varkens- en pluimvee
houders hebben vanuit Den Haag de pin
op de neus gekregen. Minister Braks van
Landbouw heeft, gedwongen door de
Europese Gemeenschap, vestiging van
nieuwe en uitbreiding van bestaande be
drijven verboden. Of aan strikte regels
gebonden. De Nederlander kan zijn kano
naadjes en kippebouten blijven eten, dat is
het probleem niet, maar de boer heeft er
weer nieuwe zorgen bij gekregen. Mag hij
nog wel aan de soms broodnodige groei
denken? Konijnen lijken een uitweg te
graven. Het beroepsmatig fokken van ko
nijnen is de laatste jaren sterk toege
nomen. Vorig jaar werden naar schatting
tegen de drie miljoen in Nederland gefokte
konijnen geslacht. Het vlees is bestemd
voor de consumptie.
Het is nog niet zo lang geleden dat een
gebraden kippebout een zeldzaamheid
was op de Nederlandse eettafel. Nu liggen
de schappen in de supermarkten vol. Op
een zelfde ontwikkeling hopen de konij
nenfokkers. Van hen mag het elke week
Kerst zijn. De hoogtijdagen in december
worden, als het om de maaltijd gaat, door
veel Nederlanders nu eenmaal in verband
gebracht met gebraden konijn.
Export
Nederland telt ruim duizend bedrijven,
die zich bezig houden met het commer
cieel fokken van konijnen. Het is een vrij
jonge bedrijfstak. Vorig jaar bedroeg de
totale produktie 8500 ton vlees. Het me
rendeel daarvan was bestemd voor de
export. In afwachting van het voor de
fokkers vrolijke moment waarop de Neder
lander ook buiten de maand december een
langoor in de pan wil doen. Die export is
nu al wel twee keer zo groot geworden als
de invoer. Die daalde in enkele jaren van
viereneenhalf duizend ton tot maar net
drieduizend ton. De professionele ko
nijnenhouders zijn verenigd in allerlei or
ganisaties, waarvan de NOK (Neder
landse Organisatie van Konijnenfokkers)
en de Nederlandse tak van de World
Rabbit Science Association de belang
rijkste zijn.
Daarnaast is er natuurlijk ook de Neder
landse bond van poeliers en wildhande-
Na heel lang wachten en diverse nood
kreten is het dan eindelijk zover: de Rot
terdamse haven krijgt een komplete ont
vangst- en verwerkingsinstallatie voor
olieresten en chemisch afval.
Al in 1973 werd het internationale Mar
pol-Verdrag gesloten. Marpol is de af
korting van de Engelse woorden „mari
time" en „pollution" dus: zeevervuihng.
Ons land trad in juni 1983 tot dit verdrag
toe en verplichtte zich daarmee om voor
zieningen te treffen voor de opvang en ver
werking van afvalstoffen, afkomstig van
schepen.
Nog dit jaar moet er een haven-ont-
vangstinstallatie voor olieresten komen en
in 1986 moet ook het chemische afval
verwerkt kunnen worden.
Na jarenlange onzekerheid en lange on
derhandelingen is kort geleden overeen
stemming bereikt tussen het Rijk, de Ge
meente Rotterdam, en drie bedrijven,
waarvan één uit Amsterdam: Amsterdam
Tanker Cleaning. De andere twee zijn:
Verolme TankerCleaning en Broere Tank
Terminal Rotterdam.
Al in 1978 wezen de redersverenigingen
van de grote- en de kleine handelsvaart er
op dat er dringend behoefte was aan
installaties om vuil water met olieresten
erin (slops) op te vangen.
Deze zomer schreven de reders hun
zoveelste brief aan de Minister van Ver
keer en Waterstaat, om nog eens duidelijk
te maken hoe hoog de nood gestegen is.
Dat blijkt onder meer uit enkele voor
beelden:
Vuil ballastwater
Het m.s. „Irish Gate" heeft in februari
van dit jaar, vóór aankomst in Rotterdam,
gemeld dat het 900 ton vuil ballastwater
had af te geven. Ondanks intensieve po
gingen van de agent van het schip (waarbij
veelvuldig kontakt met terzake bevoegde
Nederlandse autoriteiten) bleek geen en
kel bedrijf bereid het ballastwater in ont
vangst te nemen. Uiteindelijk werd het
schip geadviseerd het vervuilde ballast
water in strijd met de voorschriften van
het Marpol-verdrag zo ver mogelijk van
de kust in zee te lozen!
Ten aanzien van vloeibare afvalstoffen
van chemicaliëntankers was de situatie
nog ernstiger.
Dure grap
Onlangs had de onder Noorse vlag va
rende tanker „Bow Cedar" grote pro
blemen met de afgifte van 2000 ton chemi-
caliënslops. Tijdig was aan het Gemeente
lijk Havenbedrijf in Rotterdam gemeld dat
het schip, na lossing, geheel moest worden
schoongemaakt omdat het daarna bij een
werf in Rotterdam zou moeten worden
verbouwd. Afgifte van de 2000 ton
„slops" bleek in Nederland niet mogelijk
door het ontbreken van de mogelijkheid
tot opvang en verwerking. De agent con
tracteerde daarop kleine schepen (lich
ters) van een Belgische firma, voor afvoer
naar een verwerkingsinstallatie in Ant
werpen, maar dat plan werd door de
milieu-organisatie Greenpeace verhin
derd. Tenslotte moest het afval op kosten
van de reder worden op
geslagen in gehuurde wal-
tanks. Onlangs ontving
een rederij bericht dat zijn
2000 m' opgeslagen che-
micaliënslops konden
worden verwerkt voor een
bedrag van 40.000 gul
den, waarna door de ver
hoging tengevolge van
aan- en afvoer en opslag
de kosten in totaal 175000
gulden bedroegen.
Het zijn maar twee voor
beelden, maar ze laten
zien welke problemen en
enorm hoge kosten het ge
volg zijn van het ontbre
ken van deugdelijke ont-
vangstmogelijkheden. Die
situatie kon niet langer
duren en zou zeker na
delige gevolgen hebben
voor de bereidheid van de
internationale zeescheep
vaart om de Nederlandse
havens te blijven gebrui
ken.
Het is te hopen dat met
de ingebruikneming van
de nieuwe verwerkingsin
stallaties Rotterdam spoe
dig een milieuvriendelijke
haven wordt.
De Rotterdamse haven krijgt een komplete ontvangst- en verwerkingsinstallatie voor olieresten
en chemisch afval. Lozen in zee is dan verleden tijd!
laren, waarvan de leden, zij het op een
kleinere schaal, ook de nodige konijnen
slachten en in de handel brengen.
Oorlog
Die organisaties volgen met argusogen
de aktiviteiten van een Nederiands groot
winkelbedrijf In november startte dat een
campagne waarin goedkoop konijnevlees
aan de consument werd aangeboden. De
poeliers en wildhandelaren liepen naar de
Economische Controle Dienst en dreig
den met de Reclame Code Commissie
omdat de winkelklanten maar al te gemak
kelijk konden denken dat het om verse
bouten ging. En dat was, volgens de
poeliersbond, niet het geval.
Het betrof uit China ingevoerde ko
nijnen, die in ingevroren toestand zijn
verscheept en door een bedrijf in Brabant
werden ontdooid alvorens het vlees naar
de winkels werd getransporteerd. Een
oorlogüe) met, zoals zo vaak, verschil
lende inzetten. De Nederlandse fokkers
vinden het vanzelfsprekend niet plezierig
dat Chinees konijnevlees hier tegen prij
zen worden aangeboden waar zij niet
tegenop kunnen (de fokkosten zouden er
nog niet eens uit kunnen worden betaald).
Aan de andere kant: zo'n grote campagne
maakt de Nederlandse consument wel
meer konijn-minded. En daar profiteren
op langere duur ook de Nederlandse leve
ranciers van.
Boeren
Het beroepsmatig fokken van konijnen
vergt geen investeringen, die geweldig de
pan uitvliegen. Het is aan de andere kant
ook niet zo dat iedereen daar zo maar op
over kan schakelen. Nederland telt nu
enkele tientallen bedrijven, die tot de
groten mogen worden gerekend. Dat zijn
fokkerijen met meer dan vierhonderd
voedsters. Een duizendtal andere tellen
tussen de vijftig en de vierhonderd voed
sters. En dat zijn dan vooral de boeren, die
al eerder het vertrouwen in varkens en
pluimvee hebben verloren en een schuur
voor de konijnen hebben ingericht. Het
vereist toch enig inzicht. Konijnen zijn
kwetsbaar. Onder de in het wild levende
dieren komen veel ziektes voor. En dat
moet tot elke prijs in de fokkerij worden
voorkomen.
De voortplantingsdrift van de dieren is,
voorzichtig uitgedrukt, niet gering. In eco
nomische termen is de produktie formi
dabel. Elke voedster werpt gemiddeld per
jaar zo'n veertig jongen. Langer dan twee
jaar gaat een volwassen vrouvitjeskonijn
overigens niet mee. Dan mag ze zelf
richting consument. Vooral in de Rand
stad zullen die tevreden zijn, want daar
houdt men nog het meest van fors uit de
kluiten gewassen dieren. Ze kunnen daar
niet groot genoeg zijn. De jonge dieren
worden al na zo'n twintig weken geslacht,
het gemiddelde gewicht bedraagt dan vijf
pond. Volgens de kenners zijn jonge, klei
nere dieren het lekkerst. Op tien voedsters
is in deze fokkerij gemiddeld één ram
nodig. Ook die eindigt zijn herenleven na
gedane plichten in de pan.
Wilt U eens met leeftijdgenoten praten over zaken
die U bezig houden?
Kom dan naar de VIDO-groep.
y A.s. donderdagavond van 8-10 uur in het Groene
V Kruisgebouw te Goedereede.
OUDDORP
DeE.H.B.O. afd. Ouddorp hoopt ter gelegen
heid van het 40-jarig bestaan van de ver
eniging een
te organiseren, waarop ploegen van het ge
hele eiland verwacht worden.
De wedstrijd wordt gehouden op zaterdag 19
I januari 's middags om 2 uur in het Ver.
gebouw te Ouddorp.
Iedereen, die geïnteresseerd is in E.H.B.O.
wordt uitgenodigd deze wedstrijd bij te wonen.
Het bestuur
Woensdag gehaktdag: 500 gram
Donderdag, vrijdag en zaterdag:
Magere VARKENSLAPPEN500 gram 5,98
1000 gram I 1 1 O
150 gram busworst1,39 100 gram iunchworst1,39
100 gram snijworst1,49 100 gram leverkaas1,29
Alles voor een heerlijke pan erwtensoep
Wij bezorgen ook aan huis. Geldig t.m. 19 januari
St. Jorisdoelstraat 34 SOMMELSDIJK
®®®®®®®®®®(S
Goed tehuis gezocht
voor mooi, lichtrood
13 weken, is zindelijk
fam. BREUKEL
Tel. 01878 - 1891
oooeccoooeceoeosoeoeooccooQccocoosoqi
S Voorstraat 12 OUDE TONGE
S Telefoon 01874 - 2536
boeooeeeooeeooscoooeoscoscoeocooc
Diverse soorten
i Voorts groenten, truit en aardappelen
j Mevr. M. van Dam-Witte
Marükeweg 22, Ouddorp, tel. 01878 -1226
Let U vooral op onze advertentie die volgende
week dinsdag in dit blad verschijnt
Een unieke vorm van beleggen in zilver: De beperkt leverbare
Mazda 626, die 'Limited' werd genoemd. Herkenbaar aan de don
kere zilver metallic kleur, de prachtige bmine binnenbekleding en
bronskleurig getint glas rondom.
U investeert tegelijk in de bekende kwaliteiten van de 626 als
een temperamentvolle motor, een comfortabel interieur, een royale
praktische bagagemimte, een geavanceerde voorwielaandrijving,
een zelfcorrigerende stuurinrichting en een bijzonder aangenaam
weggedrag met o.a opmerkelijk grote koersvastheid.
De Mazda 626 Limited is er als vijfdeurs Hatchback en vier-
deurs Sedan, met naar keuze een 1.6 of 2.0 L motor met vijfbak
Er is al een Mazda 626 vanaf ffj^^SS^i^^nÉSI^
25.595,-. AHeveringskosten 370,- I I W^MéBmmÊ^m
Wijzigingen voorbehouden. Méérauto^itijllderzorgen.
Beneden Oostdijk 18-20, Den Bommel, tel. 01871-1317
Korteweegje 41 - 43, Dirksland, Postbus 23, tel. 01877 - 1122
De heer en mevrouw Wieringa-Venema I
danken een ieder heel hartelijk voor de ontvangen
Kerst- en Nieuwjaarskaarten.
Wederkerig wensen wij u allen een gezond en
gelukkig 1985 toe.
Nieuwe Tonge, 8 januari 1985
f De heer en mevrouw Huisman-Boone
en
De heer en mevrouw v.d. Doel-Kardux
danken u allen voor de ontvangen nieuwjaars
wensen en wensen een ieder wederkerig een voor
spoedig 1985 toe.
Door omstandigheden TE KOOP:
Beneden: Voorkamer, achterkamer, gang met open
trap, kelder, keuken, portaal met W.C. en berging.
Boven: Grote- en kleinere slaapkamer en ruime
overloop.
half februari leeg te aanvaarden.
Polderstraat 10 SOMMELSDUK
Inlichtingen: 01870 - 3248
Telers gevraagd voor plukviolen
Hoge prijzen
Heeft U geen land ter beschikking?
Op ons buurland hebben we nog enkele percelen
over.
kunnen we weer onderbrengen tegen de hoogste
prijzen, zo ook alle andere bloem- en tuinzaden.
Bel ons gerust.
Oudelandsedijk 59-41, SOMMELSDUK
Telefoon 01870 - 3434 - 2663
Uitnodiging in 't prille Jaar. Kom mee naar:
Onthulling oan'tjaar - in Ede (Gld) 7 -12jan. '85
Alle dagen van 9.00 uur tot 16.00 uur
Daar worden dan feestelijk geïntroduceerd de
allernieuwste trekkers - de jongste paardekrachten
uit de weergaloze DX-stal - en de nieuwste
landbouwmachines van DEÜTZ-FAHR.
In Ede komt u als een der eersten
daar alles over te weten. Op de gezellige
"jaarmarkt" van DEÜTZ-FAHR. 'n Gebeuren dat u
niet mag missen.
Wij organiseren speciale auto{bus)tochten naar
Ede. 'n Leerrijke en gezellige dag met gratis
konsumpties. Gaat u mee? Kom 't even bespreken,
zodat u op 11 januari van een plaats verzekerd bent.
DIRKSLAND Telefoon. 01877 - 1290
3,75 I
Tel. 4705
Eenkoersvaste
belegging in zilver.
u{?x<S>i^
n^g>^t,^^^^^V.^^*.^^C^>^^^^.^V^^^.^^C^^^.^^^.^V.^^t.^^t.^■K.^^ï
'85)