Op z'n flakkees gezeit:
Uut m'n jaeren op de
Christelijke Schoie van Meiissant
De eigen identiteit
Turnen M.H.-S.D.
Novemberraadsel 5
(III)
Uitslag gewicht varken
A. van Herk (41) wordt
predikant van Herv. Gem.
in Sint Annaland
Briefwisseling
Schade en schande
EXTRA RAADSEL
ALLEMAAL
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS"
VRIJDAG 30 NOVEMBER 1984
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
STUURIK OF iniK?
Als ik alléén maar in kennelijke staat in
een auto achter het stuur zit, zonder te
rijden, ben ik dan strajbaar bij alcohol
controle?
Antwoord: Als de beëdigde ambtenaren
u zagen aankomen, hebben ze reeds ge
constateerd dat u de auto bestuurde en
ermee op de openbare weg reed. Dan
maakt het niet meer uit, dat u (in de rij) op
een alcoholtest zit te wachten en dat de
auto stilstaat. Maar als u uit een café komt
en beschonken in een stilstaande wagen
achter het stuur gaat zitten en niet gaat
rijden, maar later weer uitstapt, kan er niet
van (een poging tot) besturen onder in
vloed enz. worden gesproken. Als daaren
tegen omstanders of politie u beletten weg
te rijden, zal wèl sprake kunnen zijn van
een strafbare poging!
8AM0M
In een soort delicatessenzaak in Frank
rijk zag ik pakjes Banon liggen en dat
bleek kaas te zijn. Weet u wat voor soort
dat is?
Dat is in kastanjeblad verpakte kaas van
meestal schape- ofgeitemelk uit de Pro
vence. Ze heeft een pittige smaak en
geurig aroma.
DUO NIJPELS?
De ene keer schrijft men over Nijpels van
de VVD en de andere keer lees ik over
Nijpels van D'66. Jioe zit dat in de
Tweede Kamer?
Antwoord: Drs. Ed Nijpels (met puntjes
op de ij) is fractievoorzitter van de WT),
maar een drs. Erwin Nypels (met y) is lid
van D'66.
HYPOTHEEK NODIG?
makelaar tamboer bellen
voor gratis computerberekening
f- «„"y^^^j'
Wie WAS SKASMUS?
Van allerlei artiesten lees je tegenwoor
dig naam en toenaam en van vele figuren
wordt een pseudoniem onmiddellijk ont
rafeld, maar na het lezen van de belang
rijkste werken van de grote Erasmus zoek
ik nog altijd vergeefs naar zijn werke
lijke naam. Hij is toch van Nederlandse
kom-af?
Antwoord: De afkomst van deze r.k.
humanist wordt in de regel niet vermeld,
omdat hij een onwettige zoon was van een
priester Gerard, die een verhouding had
met een zekere Margaretha. Volgens de
gewoonte uit zijn tijd werd hij na zijn
geboorte op 27 oktober 1469 (volgens
andere bron 1466) bekend als Gerrit
Gerritszoon van Rotterdam. Met zijn
moeder woonde hij in Gouda en De
venter, waar hij schoolging. Volgens de
wens van zijn voogd Pieter Winckel begon
hij in het klooster Steyn bij Gouda aan de
studie van de latijnse klassieken en daar is
hij in 1492 tot priester gewijd. Hij werd
secretaris van de bisschop van Kamerijk
en kon gaan studeren in Parijs. In het
achterlijke college Montaigu werd hij spot
tend „de heilige Erasmus" genoemd, naar
de bisschop van Antiochië, die in 303 als
martelaar te Formiae in Italië stierf en de
patroon werd van zeelieden en mensen in
nood. Een legende over deze St. Erasmus
verhaalt immers dat bij een hevig onweer
de hemel boven hem en zijn toehoorders
rustig en helder bleef Gerrit koos er de
voornaam Desiderius bij toen hij ging
schrijven en dat was de naam van enige
bisschoppen die veel voor het geestelijk
leven deden. Desiderius betekent name
lijk: vol van verlangen.
ANTI-PLANTCNHOUT
Sinds wij de kozijnen lieten vernieuwen
met hardhout krijgen we de kamer
planten niet meer in bloei. De bladeren
vergelen en de knoppen van alle nieuwe
plantjes verdrogen, zelfs als we schermen
tegen de zon. Wat kan er aan de hand
zijn?
Antwoord: Hardhout wordt vaak geïm
pregneerd met olie om het lang op kleur te
houden. De dampen van creosootolie e.d.
zijn voor somimige bloemen en planten
schadelijk. Ze komen vooral los als het
hout warm wordt. Vandaar, dat schermen
aan de binnenkant van het glas niet helpt
Een zonnescherm buiten kan wel uitkomst
bieden. Plaats uw mooiste kamerplanten
in een ander vertrek en zet zolang enige
cactussen en bladplanten op deze venster
banken. Die kunnen er beter tegen. Het
zijn voornamelijk bloemvorsers die er
zo'n last van hebben. Gelukkig duurt dit
euvel hooguit een jaar.
Dat de schoie, waer ik meie 1914 op
kwam, een Schoie met den Biebel was,
kon je an heel veul diengen mearke. De
„identiteit" van de schoie was heus geen
probleem in dien tied. Daer hoevende niet
over gepraet te worren, nog minder ge
discussieerd. Die identiteit wier eenvou
dig waer gemaekt, natuurlijk niet in vol
komenheid, mar wel in oprechtheid.
Meester Van der Wal zei me laeter wel,
dat-en niet zo gesteld was op de naem
School mét den Biebel. Dan kon gedocht
worre, dat den Biebel er bie kwam as een
anhangsel. Hie sprak liever van „Christe
lijke schoie", omdat die schoie as geheel,
in alles Christelijk weze mos, niet alleen
as er uut den Biebel verteld wier.
Wel was de vertelling uut den Biebel het
allervoomaemste. De Meester zei oak
laeter, dat hie niet van de tearm gods
dienstonderwies wou wete.
Een sollicitante had eens geschreve, dat
ze wel godsdienstonderwies kon geve.
Nou, dat stieng hem al direct niet an. En
terecht miens inziens.
Het gaet ommers in den Biebel niet alleen
om 't godsdienstige leven van de means,
mar om Gods groate wearken in 't ganse
leven: Z'n waerken van schepping en
verlossing.
(Om welke redenen meester Van der Wal
de naem „godsdiensonderwies" ofwees
ken ik niet zegge).
Hie en de juffrouw vertellende uut den
Biebel, die ze van a. tot z. anvaerdden as
onfeilbaer. Er wier heel levendig verteld,
zonder er veul bie te fantaseren. Dat
betekende niet, dat mien fantasie niet
gaende gemaekt wier deur de vertelling.
Als verteld wier, dat de broers van Jozef in
't paleis bie z'n kwamen, dan gebeurende
dat voor mien op Melissant, in een ruumte
zo groat as de mesterieë van Trommel. Ik
haelendde wat toen en daer gebeurende,
hélemael naer mien omgeving.
Wier er verteld van het jongetje van de
Sunemietische, die op 't land een zunne-
steek kreeg, gebeurende dat voor mien in
óns land, waer m'n vaoder van den vroe
gen ochend tot den heldert, waerkende. Ik
althans had geen plaeten bie de biebelles
noadig, om me alles levendig voor te
stellen.
De macht van het sobere woord was heel
groat, in ieder geval bie mien.
Noe gieng de biebelles niet op in vertelle
en luusteren. Wat verteld wier, wier nae-
gevraegd en oak wel terug verteld.
Bie de biebelles zei meester Van der Wal
soms: „Ik zeg 't niet, mar het Woord zegt
het". Hie vroeg geen geloaf in zien woord,
mar in Gods Woord. Soms bestreed hie
verkeerd Schriftgebruuk.
Wier er wel gesproke van „een doaie
letter", as men 't over de wet had, hie
lerende ons „Daer staat niet: dode letter;
maar: de letter doodt".
Wier gesproke van een brandhout uut het
vier gerukt, dan wees hie er op, dat er
stieng „een vuurbrand". (Ik achte het
meugelijk, dat en dat niet in de klasse zei,
maer pas laeter tegen mien).
(Een brandhout is bestemd voor het vier,
mar een vuurbrand is in het vier terecht-
gekomme, mar wordt er uut gehaeld: Zo is
dat m.i. op te vatten. Hoe de meester '.t
verschil toen precies uutlei, weet ik niet
meer. In dit verband, herinner ik me, dat
Ds. A. de Blois, van Kraelingen eens een
rede hieuw op de ouderaevond en toen het
vreselijke gezegde bestree, dat de kinders
brandhout voor de helle warre).
De meester lerende ons vooral te lezen,
wat er staet.
't Zou trouwens oak niet geduld zijn, as
iemand van de letter van de Schrift zou
ofgeweke weze. De betrouwbaerheid van
den Biebel stieng voor ieder in de Melis-
santse schoolkrieng vast.
Hie vertellende ons oak dudelijk uut Da
niël en zo kwam ik op de hoagte van de vier
weareldrieken.
Toen ik laeter deur lerende, vroeg een
leraer. „Heb je soms op de school in
Melissant algemene geschiedenis gehad?"
omdat ik nog al wat van de vier wereld-
rieken wist, die we bie Algemene Ge
schiedenis krege. Meester Van der Wal
vertellende ons oak over de Makkabeeën,
waerover in de Apocriefe boeken verteld
wordt.
Wat de vrucht van dit Schriftgetrouwe
onderwies was, kenne we niet angeve.
Mar zeker is dat ons een grote eerbied
voor de Schrift is biegebrocht. Naest de
biebelvertelling, lazze we in de hoagste
klassen uut den Biebel.
Tegen Kossemisse lerenden we Mes
siaanse voorzeggingen en de geboorte
geschiedenis uut Lukas twee. En iedere
weke mozze we een psalmversje lere. Van
de twee keer in de weke zangles, die we
hadde, was er één geheel gewijd aan het
ziengen van Psalmen.
De kostelijke, onovertroffen plaeten van
Van Lummel (weer te kriegen tegen
woordig), ware' het enige leermiddel be
halve biebel en psalmboek. Wat wier de
tabemaekel ons deur die plaeten dudelijk.
Mar al was dan het onderwies uut den
Biebel op onze schoie 't voomaemste, de
aore vakken wiere oak heel goed onder-
weze.
Vakken as Kerk- en Vaoderlanse ge
schiedenis wiere boeiend verteld.
Oak weer zonder er bie te fantaseren. De
meester vertellende historisch-getrouw.
Niet romantisch. Eerlijk gaf-en de feiten
weer. Op onze gemengde schoie ver
tellenden over de Ofscheiding.
Altied zal me z'n vraege bie bluve. Wie
vervolgde de kerk in Nederland? Hie wou
ons er toe brienge dan an oak Koning
Willem I te dienken die de Ofgescheië
hevig vervolgende.
Zoas ik al zei: Hie vertellende er niet bie
hoe op Melissant de Ofscheiding verliep.
Gelokkig hoarende ik daer buten schoie
van m'n vaoder vooral meer over.
Bie de vertelling (Dichte liep de meester
dan op en neer voor de klasse, zonder ons
ammar an te kieken en ons in de gaeten
houwe was niet noadig onder de ver
telling) kwamme de Jaertallen, die de tied-
rekenkundige volgorde van de historische
feiten ons biebrochte.
En nae de vertelling lazze we uutstekende
geschiedenisboekjes over de geschiedenis
van keark en vaoderland. In die boekjes
stienge dudelijke plaetjes, zodat we ons de
historische personen goed voor konne
stelle. Wat lazze 'we die boekjes graeg.
Voarders viel de meestr ons niet lastig mit
vraegen en opdrachten tot verwaerking".
Mar we onthieuwe er toch veul van.
De aardrijkskunde lerende we voomae-
melijk deur 's meesters vertellen bie de
kaerte.
Hie zei dan nog al es: ,,Daar ben ik
geweest", en dan dochte wiele: „Daer hie
't wen Hie was daer oak al".
Voor ons ddie bienae noait buten Flakkee
kwamme, jae amper buten Melissant.
(Een keer mit een schoolreisje kwamme
we in Ouddorp an het strange!) was dat
zo'n biezonder ies, dat de Meester zowat
overal geweest was!).
We mozze soms voor de kaerte komme
om plaesen an te wieze. E n mit behulp van
de eenvoudige tekenatlas van Bos, mit z'n
blinde kaertjes achterin, waerop plaesen
mit nummers er bie stienge, mozze we ons
wat topografische kennis eigen maeke.Pas
laeter, deur meester Haak, kwamme er
aardrijkskundige platen en een globe in
schoie.
Die globe deed een opoe naer de penne
griepe om op een brieve gloave an meester
Haak, te schrieven: Zie Jozua 10: 12 en
13. Ze achttende het mit de betrouw
baerheid van den Biebel in stried, dat er
bie de globe verteld wier, dat de aerde om
de zunne draoiende.
Te priezen was deze vrouwe wel, om d'r
waekzaemheid angaende den inhoud van
't onderwies, al was d'r zurge dan on
gegrond.
Den Biebel beschrieft de historie ommers
in geweune, praktische tael zoas een pro
fessor in de sterrenkunde oak heel geweun
in 't daegelijkse leven zeit: „De zunne
komt op en gaet onder en niet over de
werkelijke stand van zaeken van 't draoien
van de aerde om de zunne spreekt.
Van de natuurkenners stae m'n voor, dat
er over 't leven van de dieren verteld wier
en oak natuurkundige verschiensels wiere
behandeld, mar daer kan ik met zekerheid
geen voorbeelden van geve.
In ieder geval kwam er in de schoie bie de
vakken aardrijkskunde en natuurkennis
niks in de lessen voor dat tegen den Biebel
indrusende. Geen aesje evolutionisme
kwam er in voor.
(Toen ik direct nae de laegere schoie op de
Voorbereiding in Menheerse m'n eerste
dierkunde-boek kreeg, viel me direct op de
zin: „Het paard is evenals de mens een
zoogdier").
Onze leesboekjes aedemden een echt
Christelijke geest. Daerin kwam oak ge-
schiedenisstof voor.
Het lezen en de aore vaerdigheidsvakken
as schrieve, zuver schrieve, rekenen,
kwamme oak goed tot d'r recht.
Om tot het schrieven van een goeie loa-
pende hand te kommen, wier er strieng en
constant gelet op de wieze waerop je
potload en penne vasthieuw, zodat je hand
zonder weerstand over 't papier kon gae
bie 't zoveul meugelijk an-één schrieven
van de letters van een woord.
Tot op den huldigen dag hao ik bie m'n
veule schrieven groat gemak van dit
schrief onderwies. En dan eisende mees
ter Van der Wal een uniform handschrift
deur heel de schoie heen.
Trouwens dat dee meester Bakker oak.
Alleen was beider schriefvurm heel ver
schillend. De juffrouw van het postkan
toor zei me eens, dat ze an het handschrift
van de ofzender precies kon zieë wie er op
de Openbaere en wie er op de Christelijke
schoie gegaen had.
Nee, ik zegge natuurlijk niet dat in zó iets
de Christelijke identiteit mot uutkomme.
Bie de vaerdigheids-vakken geldt, dat ze
goed gedaen motte worre, in het geheel
van de Christelijke Schoie, die geheiligd
is en mot weze, deur Gods Woord en het
gebed (Vgl. 1 Timotheüs 4 4).
Ook het rekenen wordt op de Chr. School
zó geheiligd. We wte uut het Woord dat de
getallen door God geschaepe binne en de
schooltied beginne we mit het gebed, om
kracht om ons weark, oak 't rekenweark
te kenne doeë, o.a. dienkkracht om de
sommen op te lossen. Dat betekent niet,
dat 't rekenen mot genoemd worre in 't
gebed, 't Is inbegrepen in het geheel van
waerken.
Dat het rekenonderwies góéd gegeve wier,
daervan bin ik overtuugd. Oak in hoofd-
rekene wiere we getraind. Merkwaerdige
produkten as 25 x 25,35 x 35 konne we zó
,uut het hoat zegge.
Tekene wier wel gegeven, mar geen han
denarbeid en geen gym.
De meisjes krege handwerken van de
juffrouw en van de vrouwe: de weduwe
Bruinisse („Arjaene" Lodder).
Wat wier an dat nuttige handwearken een
praktische waerde gehecht!
Bie ziengen wier, zoals ik al zei, in de
hoagste klasse één zangles an de psalmen
besteed en verder wiere „Geestelijke, en
vaoderlanse" liederen gezonge.
Alléén zienge hoefden we noait.
Waarheen pelgrims waarheen gaat gij, die
vraege mozze wie as jongers an de meisjes
stelle, mar dat durvende we nog amper
saeme. ('t Kan oak dat de meisjes dat
mozze vraege an de jongers).
In de laegere klassen wiere er dienk ik, oak
wel een aor soort versjes gezonge. Dat
weet ik niet meer. Zeker was dat bie
juffrouw Feitsma.
Het Christelijk karakter van een schoie
mot oak uut komme in de daegelijkse
omgang tussen personeel en kinders en
kinders onderling, kortom in de hele sfeer
die er heerst.
Noe, ik ken niet zegge, dat er daer over te
klaegen was.
Er heersende in ieder geval geen ver
drukkende geest, we wiere niet opgejoge
tot prestaoties boven vermogen, dede we
wat kwaed, dan was de straf meest school-
bluven, soms heel lange. Meester Van der
Wal kon 't minst verdraege: gebrek an
belangstelling en iever. Dan kon 'n wel es
sarcastisch uut den hoek komme....
't Was in 't algemeen goed in onze schoie.
Het onderwies was echt eind-onderwies
voor de meeste.
De ienkele die deurlerende, hadde een
degelijke basiskennis (we hadde b.v. oak
spraekkuknst in ons taelboek) en wiere
ietewat biegewaerkt en konne 't voort
gezet onderwies dan goed volge.
Bie de winterdag mochte de jongers, die
van meie tot november op schoie komme.
We noemende ze de „gorsbeesten" en
zagge mit ontzag tegen d'r op. Meester
Vander Wal had ze goed onderden duum,
al wazze 't in dien korten tied, dat ze van
schoie warre, groate sloeven geworre.
Oak konne ze naer de aevendschole, die
van 6-8 ure gehouwe wier. Rekenen, leze
en tael krege ze dan. Ze schreve dan wel
gedichten over uut een leesboek.
De meester kon er oak op de aevend
schole goed ree onder schieten.
Zelfs buten schoie straelende er iets van 't
OUDDORP
Het gewicht van het varken waarmee
leden van P.V. „de Trekvogels" zaterdag
24 november door Ouddorp gingen was
236 pond. De winnaars zijn W. Klepper,
Dorpsweg en C. Hameeteman, Hazers-
weg. Zij delen het varken.
SINT ANNALAND
Hervormd Sint Annaland krijgt weer een
eigen predikant, kandidaat Arie van Herk
uit Stellendam. De intrede zal nog drie
maanden op zich laten wachten gezien
zijn dienstverband als leraar HAVO. De
heer Van Herk is getrouwd en heeft vijf
kinderen tussen de 4 en 15 jaar.
Hij begon als onderwijzer op lagere scho
len, was vervolgens achtjaar betrokken bij
het werk aan het doveninstituut Effatha en
werkte daarna vijf jaar als logopedist
(spraakleraar) in Capelle aan de IJssel,
waar hij tevens ouderling was van de
Hervormde Gemeente aldaar. Inmiddels
is de heer Van Herk leraar Mavo-Havo in
Stellendam op Goeree-Overflakkee.
Daarnaast verzorgt hij al tien jaar preken
voor doven-kerkdiensten.
Op wat latere leeftijd ging de heer Van
Herk in Utrecht aan de Rijksuniversiteit
theologie studeren: op zaterdag en op
avonden in de week. Bovendien gaf hij
spraakles op een MIK-school.
Het onderwijs en de gehandicapte ligt de
komende Sint-Annalandse predikant na
aan het hart. Hij volgt drs. M. D. Geuze
op, die naar Noorden vertrok.
gezag van de meester uut: 'k Wete nog dat
as er jongers an 't centje goaien wazze
bovendieke; en meester Van der Wal
kwam an, ze ineens de centen oppakkende
en mit d'r spel stoppende.
(Ze hielden oak op as Struuk den diender
an kwam stappe!)
Gien je van schoie dan zeië we wel onder
mekaore het versje op:
„Meester je bint bedankt.
Voor 't zitten op den bank,
Voor 't slaen op m 'n rug,
Ik kom noait meer terug.
Mar ik dienke dat de meesten laeter zegge
moste:
„Den tied op schoie, was ten
besten tied van m'n leven".
(Slot volgt)
Heino J. L. Sü^ik
J.l. zaterdag 24 november hebben 8
leden van gymver. M.H.-S.D. uit Middel
harnis meegedaan aan de B-Kringkam
pioenschappen, georganiseerd door de
R.T.B.
De wedstrijden werden gehouden in de
Alexanderhal in Rotterdam. Deze wed
strijden waren een vervolg op de C-wed-
strijden waren een vervolg op de C-wed-
strijden die 14 dagen eerder werden ge
houden.
De hoogst geklasseerden uit de C zijn
doorgestroomd naar de B-wedstrijden van
zaterdag. Ook nu konden we weer met
goede resultaten huiswaarts keren. Anne
Christel Berenz behaalde een 4e plaats bij
de Turnsters met 30,40 punten en Vero
nica Barendse behaalde een 4e plaats bij
de Turnsters Junioren I met 31,85 punten.
Alle twee zijn gepromoveerd naar de A-
wedstrijden waar in totaal nu 3 leden van
deze vereniging in mee zullen turnen. De
A-wedstrijden vinden plaats op 8 decem
ber a.s. in Rotterdam.
}^J^Ï^^}^}^X<.i^i^Jt^l^2^}^i^l^i^Jt^X^2^i^i<.i;^X<.i^i^
Hallo jongelui,
daar gaan we dan met het laatste hoekje
van de maand november. Het was de
vorige week wel de moeite met ons hoekje,
en ik denk dat ze er bij de krant niet eens zo
blij mee waren. Maar dat moeten ze dan
maar slikken. Voor jullie was er heel wat
werk, en vandaar dat we het deze week
wat kalmer aan doen. Er werd mij ge
vraagd of bij de „visitekaartjes" alle let
ters gebruikt moeten worden. Ja, die moe
ten allemaal worden gebruikt, anders
klopt het niet Er kwamen ook nog enkele
inzendingen binnen met de oplossing van
één raadsel. Die blijven maar even liggen,
in afwachting of die inzenders nog meer
oplossingen zullen sturen. We herhalen
nogmaals dat er slechts éénmaal in de
maand ingezonden moet worden. Anders
kost het immers veel teveel aan porto? We
geven nu eerst het nieuwe raadsel.
J w
M E
D E
N G
R G
N
D
A
D
L
E
C
D
A
O R
R G
A
A
B
L
Y
Z
M R
Z S
A O
P A
T N
I U
O H N
E N N
G Y O
P U O
ERR
EOT
I A M
A S L
N N O
I R N
E P R
O N I
S O
D A
DMA
D T T
N U A
R H D
A
R
R U O N D A
L E S A S H
E T R H A O
N H E A K A
Z W A W R O
Het zijn allemaal bekende namen uit de
Bijbel. Vindplaatsen zijn er niet gegeven.
Verondersteld wordt dat jullie allemaal
deze namen weten, want ze zijn al zoveel
keren gebruikt en gehoord. De bedoeling
is dus dat jullie de antwoorden op de
vragen uit het letterraam wegschrapt. De
overblijvende letters geven dan een tekst
uit psalm 119. Gevraagd: de tekst, en
waar die tekst te vinden is.
De vragen zijn in volgorde:
profeet - koning - berg - rivier - bijbel
boek - sterrenbeeld - afgod - landstreek -
discipel - inhoudsmaat - beroep - plaats.
Jacqueline Funcke - Nieuw Zeeland:
De kinderen zijn daar bij jullie ook al
ondeugend; zomaar een kikker in de bus.
Toch wel gevaarlijk hoor. Het slachten
van een varken is niet vies, maar als oom
Ko het moest doen at je nooit een stukje
vlees Jacqueline! Je hebt anders een ak-
tieve oma hoor, die gaat voor jullie in de
weer! Dat is alleen maar te waarderen.
Jullie zijn dus op de jacht geweest? Niets
voor mij.
Remco Funcke - Nieuw Zeeland:
Leuk zeg, dat je zelf een tuintje te ver
zorgen hebt. Jullie hebben toch wel de
zelfde soorten groente als in Nederland.
Wij hebben nog geen vorst gehad hoor;
gelukkig niet, want er kan nog veel be
vriezen op het land. Koud is het ook nog
niet, wel nat. Het heeft de afgelopen week
heel hard gestormd. Er is nogal wat storm-
scha. Bij jullie is het volop zomer nu, hé!
Anja Joppe - Dirksland:
Ook al erg druk met de tentamens Anja;
daarnaast nog catechisatie en vereni
gingen. Altijd maar druk hé. Maar er is
toch nog wel even wat tijd voor oom Ko?
Daar gaat niet zoveel tijd in zitten? Waar
een wil is, is een weg Anja. Als je nu goed
je best doet, hoefje niet bang te zijn van het
examen. Sterkte hoor, en ik hoop dat je
plannen verwezenlijkt mogen worden.
Bert Joppe - Dirksland:
Het is inderdaad al een hele tijd geleden
dat oom Ko een briefje van je heeft ont-
„Door schade en schande
wordt men wijs",
Sprak Klaas op zekere keer tot Gijs.
Was dat maar waar",
sprak Gijs tot Klaas,
Want velen blijven altijd dwaas!"
1. vem
emen na
ar iets.
2. leesteken.
3. deelnemer aan volksspel (paard).
4. hoofdtelwoord.
In de hoekjes moeten LETTERGREPEN
worden ingevuld; geen letters!
vangen. Erg jammer, want dan groeit ook
de puntenlijst niet Bert. De landbouw
school is heel leuk, zou er best ook nog
naar toe willen, maar dat zal wel niets
meer worden. Jullie hebben de tarwe er
ook al in. Dat is ook tijd hé. Gelukkig dat
de aardappels eruit zijn Bert.
Klazina Joppe - Dirksland:
Als ik het goed begrijp ga je oom Ko
verlaten Klazina. Je bent niet erg duidelijk
in je brief, maar daar komt het wel op neer.
Ik vind het erg jammer, maar wij hebben
geen „dienstplicht". Je hebt inderdaad
een hele tijd meegedaan, en daar ben ik
heel blij mee. Ik wens je Gods onmisbaren
zegen toe op je verdere levensweg, en kan
je geen betere raad meegeven, dan de tekst
die je vindt in de uitkomst van het nieuwe
raadsel. Hartelijke groeten Klazina, en
misschien hoor ik nog weleens wat van je!
Monica Murre - Goes:
Dat was dan een verjaardag om U tegen te
zeggen. Zo'n goede verjaardag heb ik nog
nooit gehad hoor, en toch word ik niet
vergeten. Het is wel een mooie sport,
paardrijden, maar erg gevaarlijk. Je hoort
zo vaak van ongeluUcen. Maar wachten
tot je wat ouder bent Monica! Jammer dat
je de cijfers niet meer weet, want daar
heeft oom Ko altijd belangstelling voor.
Groetjes hoor!
Annemarie v.d. Veer - Herkingen:
Dat is wel erg fijn geweest, zo'n lange
boswandeling Annemarie. Ook nog een
strandwandeling gemaakt, of is dat er bij
ingeschoten? Het is wel goed er eens uit te
zijn na een week van hard studeren. Ik
denk zo dat jullie allemaal wel meegeluis
terd hebben naar het voorlezen van moe
der. Ik lees meest ook kinderboekjes, en
dan moet je wat aanhoren Annemarie.
Maar laat ze lachen! 't Zat anders maar
krap!!!
Theo Tanis - Ouddorp:
Je kan er fijn wat mee verdienen Theo,
maar het kan een slecht werk zijn, dat
boUenpellen. Je weet nog niet welke rich
ting het worden zal? Dat is altijd erg
moeilijk, maar je hebt nog even de tijd om
er over te denken. Het zou fijn zijn als je
zuster mag slagen, want zoveel werk is er
nu ook nog niet. Hartelijke groeten Theo,
en je best maar gedaan.
Het is nu tijd van inzenden. Er zijn vijf
raadsels geplaatst, en ook vijf extra raad
sels. De EXTRA RAADSELS zijn niet
verplicht'! Zijn alleen maar voor hen die
de gewone te gewoon vinden. Mogen wel
ALLEMAAL worden gemaakt en in
gestuurd!! Graag weer een briefje erbij en
voldoende gefrankeerd aan:
OOMKO
p.a. Eilanden-Nieuws
Postbus 8
3240 AA Middelharnis
Nieuwelingen graag geboortedatum en
juiste adres,
en verder allemaal de groeten van
OOMKO
'^^V*.*"
1
2
2
3
3
i
4
5
5