EllAI1DEn-t1IEUW5 Overdenking VERKOPING ATTENTIE uit de Heilige Schrift Geloofsroem (i) Mat-in-tien kan niet worden berekend Voorlichtingsavond Land. Iedenwerfal(tie „Laat leven" HET ■^KIJkVENSTER Weekmarkt in Ooitgensplaat wordt permanent 2e Blad VRIJDAG 9 NOVEMBER 1984 No. 5345 blik op kerk "^P en samenleving tj - De combi-synode - Grote bezwaren - Niet stoppen, wel vertragen Samen-op-Weg'is een zaak die blijvend onze aandacht opeist. Veertien dagen ge leden was het in deze kolommen ook aan de orde, en vandaag kan ik er niet aan voorbijgaan. Immers, terwijl ik deze re gels aan het papier toevertrouw zijn de beide synoden, die van de Nederlandse Hervormde en die van de Gereformeerde Kerk in een gecombineerde vergadering bijeengekomen. Voor de zoveelste keer een zogenaamde combi-synode. Wat daar van zal worden de tijd zal het leren. Maar erg hoog zijn de verwachtingen niet gespannen. Het is voor voor- en tegenstanders nu wel duidelijk: het eerste enthousiasme is eraf. Toen de samenwerking op gang kwam zijn er grote en dure woorden gesproken. Het gold niet langer als verantwoord dat de twee grote protestantse kerken in Neder land gescheiden bleven optrekken. In een latere fase werden jaartallen genoemd: streefdata waarop de kerken moesten ver klaren zich in staat van hereniging te be vinden. 1984, het gedenkjaar van de Af scheiding, of in ieder geval 1986, ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Doleantie. Maar dat bleek geen van beide haalbaar. Men mikt nu op het jaar 2000. Dan hebben we in ieder geval nog even de tijd. Tenminste, als die tijd ons nog ge geven wordt... Dat er bij de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk grote bezwaren leven tegen SoW kan bekend zijn. Herhaaldelijk is van die zijde betoogd dat een samen gaan van Hervormden en Gereformeer den geen versterking zal betekenen van het gereformeerde element in de gefu seerde kerk. Bij de Gereformeerden tiert het modemisme welig, woekert de vrij zinnigheid voort en is het reformatorisch karakter bezig geheel te verdwijnen. Echter, ook het hoofdbestuur van de Con fessionele Vereniging trapt herhaaldelijk op de rem. Het heeft een verklaring doen uitgaan, gericht aan de leden van de Gene rale Synode, waarin weliswaar wordt ge steld dat men in principe positief staat tegenover een hereniging van de Herv. en de Ger. Kerken, maar daar wordt tegelijk aan toegevoegt dat daarmee de gevolgen van Afscheiding en Doleantie niet on gedaan gemaakt kunnen worden, omdat de kerken die daaruit zijn voortgekomen zelf ook weer verscheurd en verdeeld zijn. In hetzelfde nummer van het Hervormd Weekblad waarin deze verklaring is 0{> genomen (donderdag 1 november 1984) zet Prof. Dr. G. P. van Itterzon een groot aantal bezwaren op een rijtje tegen de voorgestelde regels die in de Kerkorde zouden moeten worden opgenomen en waarin het SoW-proces zou moeten wor den geregeld. Hij signaleert terecht een tè grote haast die de Hervormden later zal opbreken! Toen men begon te werken aan één kerk orde die voor de gefuseerde kerk zou moeten gelden is de algemene regel ge geven dat de Kerkorde van de NHK de koepel zoij moeten zijn waaronder de GK onderdak zou moeten vinden. Maar in de voorstellen zijn zóveel concessies gedaan aan de Gereformeerde Kerken dat de Hervormde Kerkorde straks ternauwer nood herkenbaar zal zijn. En deze voor stellen zijn met zóveel vaart verzonden aan de Classicale Vergaderingen dat ze haast geen tijd hadden om zich erover uit te spreken. Daarover zullen op de Combi synode wel een paar noten worden ge kraakt...! Ondanks alle bezwaren die van weers zijden worden ingebracht ook vanuit de Gereformeerde Kerken las ik van morgen in TROUW (5 november) en het stond er met een vette kop: „Kritiek kan proces Samen op Weg niet stoppen, alleen nog vertragen". Let wel, dat werd ge schreven aan het begin van de gecombi neerde vergadering. Ik ben benieuwd wat er na afloop zal worden gezegd. Te zijner tijd horen we daar wel meer van! Waarnemer Schaakprobleem-componisten maken voor de liefhebbers mat-in-2 of 3 en soms 4, ja in hoge uitzonderingen wel in 7. Doch nimmer heb ik gehoord van een mat in 10. Dit kan niet omdat bv. in elk probleem er slechts één sleutelzet mag zijn die tot het mat voert terwijl er verder geen onnodige stukken of pionnen op het bord mogen staan. In een partijstelling waarin een mat voorkomt ligt dit geheel anders. Stel nu dat we een mat in 3 compositie hebben waarbij er 10 zwarte en 10 witte stukken op het bord staan die gemiddeld elk 3 zetten kunnen doen. Te beginnen met wit heeft wit dus 30 mogelijkheden op de 1 e zet, zwart ook 3 O zodat mat in 3 is 6 ply!) ons voert naar een aantal te onder zoeken stellingen die oploopt tot 30* of 729 miljoen stellingen! U kunt op uw klompen nagaan dat een mat in 10 (20 ply) met dezelfde uitg.-stelling tot 30 tot de macht 20 voert is 349 x 1027 een absurd hoog aantal stellingen die door geen computer zullen kunnen worden na gerekend. En toch.... de mens kan meer! De mens kan mat in 10 wél vinden!! Daarvoor is het noodzakelijk dat de mens datgene inschakelt wat de computer mist nl. intuïtie. Bekijk onderstaande partij stelling op uw gemak De stelling kwam voor in een partij NN - Challenger Super 9 op niveau 6 min. gem. per zet Challenger had zijn koning „veilig" in de hoek geplaatst en was zich van geen kwaad bewustDat kan ook niet want binnen 6 min. gem. kan geen computer aan zien komen dat wit aan zet ineens op winst kan komen te staan, ja zelfs het mat in 7 of minstens 10 kan Ijewerken. Omdat de zet voor schakers vrij logisch is geef ik U de winnende witte zet meteen. Wit speelt nl. 1. Th3 X h5!! En U zult het met ons eens zijn dat zwart onmogelijk terug kan slaan wegens Df5 met ondekbaar mat op h7. De computer ziet dit nu wel, denkt iets terug te doen en slaat parmantig Lh8 x f6!?? Dat dit tot mat in 7 voert en niet tot mat in 10 moet u zelf maar eens nagaan. Zie partijstelling met wit aan zet Mat L tien 1. ThSxhSH Er is echter een betere zet denkbaar voor zwart. Inde vergadering van 26 juni 1984, heeft het College van Burgemeester en Wet houders van Oostflakkee besloten bij wij ze van proef, een weekmarkt in te stellen in Ooitgensplaat. Aan het eind van deze proefperiode heeft een evaluatie plaats gevonden. De uitslag daarvan heeft het doen besluiten de markt een permanent karakter te geven, waarbij de huidige situering, zijnde de Voorstraat voorshands zal worden gehandhaafd. Zodra de mogelijkheid bestaat, zal de markt worden verplaatst naar de Beneden Molendijk. Het College heeft bovendien gemeend een onderscheid te moeten maken tussen het zomer- en winterseizoen. Voor de periode 1 april - 1 oktober zullen maxi maal 15 kramen worden toegestaan, ter wijl voor de periode 1 oktober-1 april een maximum van 6 kramen verbonden zal zijn. Het voorgaande is besloten onder het uitdrukkelijk voorbehoud van goedkeu ring door de Gemeenteraad. I Maar de problemen zijn groot voor zwart, er dreigt nu immers Th5 x h8+ en mat binnen enkele zetten. Kijkt U maar: bv. Tf8 - c8? (lucht-gat) 2. Th5 x h8+! Kg8 x h8 3. Df2 - h4+ Kh8 - g8 4. Dh4 - h6 Db6 x f6 5. g5 X f6 6. Dg7 mat Lh5 X f6?? volgt vrij snel g6 X h5 Lc4 - d3 Ook na 1 mat. 2. g5 X f6 3. Df2 - f5 4. Lbl X d3 5. Df5 - h7 mat Zwart kan minstens één zet bedenken die het mat tot 10 weet uit te stellen. Aan U de èer deze zwarte zet te vinden. In een volgend artikel het antwoord, (on der voorbehoudt omdat mat in 10 geen 100% zeker gegeven hoeft te zijn vanwege de veelheid der varianten!). Eén ding staat evenwel vast Th5leidt in elk geval tot het mat bij juist spel van wit en zwart Veel genoegen met dit „oneindige" mat in 10 probleem. Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Chris tus; door Welke wij ook de toe leiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods". (Rom. 5 1 en 2) Inderdaad, in deze woorden spreekt de roemtaal van het geloof De blijdschap en de zekerheid van het geloof „Wij dan gerechtvaardigd zijnde". Dat is Paulus zelf. Dat zijn al de ware gelovigen in de gemeente van Rome. Hun is hetEvangelie gepredikt Door het geloof hebben zij dat Evangelie mogen aannemen. En zo de Heere Jezus aangenomen, als hun Zalig maker. Hebt u dat ook al mogen doen lezer? U zegt dat is heel wat Ja, maar met minder zal het niet kunnen. Uw zaligheid hangt er van af Zonder de Heere Jezus bent u namelijk niet rechtvaardig voor God. En hebt u geen vrede met God. De Romeinen hebben geloofd. En uit dat geloof zijn zij door God gerechtvaardigd. Over deze rechtvaardiging heeft Paulus gehandeld in de voorgaande hoofdstukken. In de tekst komt hij, als het ware, tot de slotsom. Wat heb je eraan als je gerecht vaardigd bent? Nu, dan heb je vrede met God. Dat is een onuitsprekelijk grote genade. Een zondaar vrede met God! In die genade van de vrede met God mag de gelovige staan. Daarin mag hij roemen! Wat is dat „gerechtvaardigd zijn?" Le zer, God is rechtvaardig. Hij heeft ook ons mensen rechtvaardig, recht en goed ge schapen. Maar wij zijn in de zonde ge vallen. Toen zijn we onrechtvaardige mensen geworden. Mensen, die niet meer recht wandelen en handelen. Mensen, die niet meer goed zijn, maar gans verkeerd. Toch blijft God van ons eisen, dat we Hem gehoorzamen. Zijn geboden onderhouden. Dat wij dus rechtvaardige mensen zijn. En God mag dat van ons eisen, omdat Hij ons goed en recht geschapen heeft Want dat wij zondaren zijn geworden is niet Gods schuld, maar onze eigen schuld. En God kan en wil van Zijn recht geen afstand doen. Voldoen wij niet aan dat recht dan moet Hij ons straffen. Nu, wij voldoen niet aan het recht van God. O! als de Heilige Geest, door de prediking van het Woord, onze ogen daarvoor opent... Als wij onze zonde zien en Gods rechtvaardigheid.... En dat God ons goed en naar Zijn beeld geschapen heeft.Dan gaan we belijden: Heere U mag van mij eisen, wat ik niet doen kan. Want U hebt mij zo geschapen, dat ik dat doen kon. Maar ik ben moedwillig in de zonde gevallen. Ik ben een schuldig zondaar, maar U bent een rechtvaardig God. Dan voelen we de toom van God over onze zonde. De Heere moet ons straff'en. We hebben de dood verdiend. En u stemt in met de dichter, in diepe bewogenheid des harten: Gij zijt volmaakt, Gij zijt rechtvaardig. Heer; Uw oordeel rust op d'allerbeste wetten; Uw loon, Uw straf beantwoordt aan Uw eer". Daar staan we, als het ware, voor de rechtbank van God. En dan zijn daar onze beschuldigers en aanklagers. Ons geweten klaagt ons aan: U hebt tegen al de geboden van God zwaar gezondigd. U hebt geen daarvan gehouden en bent nog steeds tot alle boosheid geneigd. Zo klaagt de wet u ook aan. En de duivel wijst op de onrein heid van uw hart. Wat een onrust brengt dan in mijn hart. Angst en smart. In dit gericht ontvallen mij al mijn z.g. goede werken. Want die zijn allen met zonden bevlekt en besmet. Niets, niets van mijzelf kan mij nog redden. Ik sta met lege handen voor een rechtvaardig God, Die het von nis van de eeuwige dood over mij doet uitspreken. Het wordt heel eenvoudig: Er blijft u alleen nog over de gestalte van de tollenaar, de bede van de tollenaar. „O God! wees mij zondaar genadig!" Maar weet u lezer, wat de Heilige Geest u dan ook laat zien, door de prediking van het Woord? De Heere Jezus. Wie Hij is en wat Hij gedaan heeft. Want God laat u niet in de duistemis. Hij gaat Christus openbaren in uw hart. Almeer. Hij doet het Licht opgaan in uw ziel. Want intussen wordt aan arme tollenaren en zondaren gepredikt dat God de Vader de eis van Zijn rechtvaardigheid, de eis van de gehoorzaamheid aan Zijn geboden, de eis van de betaling van uw zonde schuld, op Zijn Zoon gelegd heeft. U wordt gepredikt dat de Heere Jezus aan die eis heeft voldaan. Hij heeft uw zonde schuld betaald met Zijn dierbaar bloed. Hij heeft al de geboden volmaakt ge houden in uw plaats. U wordt gepredikt dat de Rechter van hemel en aarde, al Zijn toom tegen u, op Jezus heeft doen neer komen, op Golgotha. Heel uw straf. De Heilige Geestwerkt door de prediking van dit Evangelie, het geloof in uw hart. Waardoor u de Heere Jezus aanneemt en Zijn weldaden. Het wordt waar, het wordt vastgemaakt in uw hart het is ook voor mij geschied. U gelooft, u ziet nu heeft God niets meer van mij te eisen. Aan de gerechtigheid van God is genoeg gedaan. God is tevreden met het werk van Zijn Zoon. Hij is een verzoend God in Christus, een eeuwige Ontfermer. Hij vergeeft. Inplaats van Zijn toom, biedt Hij u Zijn vriendschap. Ja, als de Rechter van hemel en aarde, spreekt Hij u vrij van alle schuld en vrij van alle straf Dat mag u geloven, dat gaat u ervaren, dat gebeurt in uw leven. God rekent u toe, wat Christus voor u gedaan heeft. En als God de Rechter u vrijspreekt dan verklaart Hij u voor rechtvaardig, terwijl u in uzelf hoogst onrechtvaardig bent Maar Hij doet dat dan om Jezus wil, uit genade. Kijk, en dat is nu de recht vaardiging, waarvan de tekst spreekt Dan bent u gerechtvaardigd. Zo rechtvaardig verklaard te worden, daarvan beleven allen iets, die een kind van God zijn. De één in meerdere, de ander in mindere mate. De één helderder, de ander minder helder. De één zal de rechtvaardiging in een kort ogenblik be leven, meestal dan met grote stormen gepaard. De ander meer in de weg van de geleidelijkheid. De één zal ook meer zekerheid hebben daarin als de ander. Maar de zekerheid breekt toch bij een ieder wel eens door. De blijde jubel van onze tekst „Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, heb ben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus". „Vrede bij God". Met God verzoend nu. Met God alles goed ge komen. Met God verenigd. Geen schei ding meer. In Gods gemeenschap her steld. Nu niet meer bang voor de straf. Nu niet meer in angst voor Zijn toom. „Vrede bij God". Dan is alle onrust wel eens een ogenblik verdwenen in het hart. Dan is daar de mst in God. De stilheid tot God. De blijdschap in God en in de Heere Jezus, door de Heilige Geest We smaken de goedheid van God. Zijn gunst over ons. Zijn vriendelijk AAn- gezicht. Het geeft vrolijkheid en licht „Vrede bij God". „Het is de vriendschap van God, daar wij tevoren Zijn vijanden waren. En de zekerheid daarvan in ons gemoed. Waardoor wij in God worden gemst gesteld", aldus de kanttekening van de Statenvertaling. Het is alles: voorzover wij dit met een gelovig hart aannemen. Over dat geloof en het vervolg van onze tekst de volgende keer, zo de Heere wil. Herkingen A. H. Veldhuizen OUDE TONGE Dinsdag 13 november 1984 a.s. zal in de aula van de Chr. school voor basisonder wijs „De Bron", Willemstraat 13, Oude Tonge (tegenover de Sporthal) een voor lichtingsavond voor de ouders van leer lingen van de vijfde en zesde klas van het lager onderwijs worden belegd, met als thema: „Schoolkeuze voortgezet onder wijs". Deze avond zal een medewerker van de chr. stichting voor School- en Beroeps keuze en beroepenvoorlichting te Vlis- singen een alg. indmk geven van de di verse mogelijkheden van keuze en een toe lichting geven op de schoolpsychologi- sche test. Na de pauze vormen vertegenwoordi gers van div. scholen van v.o. een fomm, te weten: „Prins Maurits", HAVO MAVO, chr. s.g. LHNO/LAVO, de Rijksscholengemeenschap „Goeree- Overflakkee", de Technische school en de Landbouwschool, allen te Middelhamis/ Sommelsdijk, de MAVO te Oude Tonge, de detailhandelsschool te Rotterdam en de bijz. school voor de zeevisvaart te Stellendam. Zij lichten hun komst heel kort toe en u krijgt volop de gelegenheid om vragen te stellen. Naast de betreffende ouders zijn ook belangstellenden hartelijk welkom! Aanvang 19.30 uur. Sluiting uiteriijk 22.00 uur. SOMMELSDIJK Donderdag 15 november a.s. hopen wij weer onze jaarlijkse verkoping te houden 's middags van 2 tot 6 uur. Naast de vele handwerken zijn er nog zoveel leuke dingen te koop, dat u bij ons zeker slaagd voor een leuk en origineel kado. Ook de rommelhoek is weer de moeite waard, met veel spullen uit groot moeders tijd. Er zijn attracties voor de kinderen tot ziens op 15 november in de Remonstrantse kerk, Voorstraat 35 te Sommelsdijk TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 K3 IZZ! DD Het Groene Kruis te Goedereede, orga niseert een voorlichtingsavond over: „Gezonde voeding" Iedereen is van harte welkom op donder dag 22 november 1984. Aanvang 20.00 uur in het Groene Kruisgebouw, Charbon- straat 11Goedereede. De Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind, de VBOK, is gestart met een landelijke ledenwerfaktie. De maatschappelijk werksters op het dienstencentrum te Amersfoort krijgen steeds meer hulpvragen binnen van vrou wen die bij een zwangerschap in de pro blemen zijn geraakt en abortus provocatus niet als een voor de hand liggende op lossing willen zien. Ook het aantal vragen om voorlichtingslessen neemt toe. Om haar taak in een omgeving die steeds vaker een appèl op haar doet te kunnen blijven vervullen heeft de VBOK de steun van meer mensen nodig. In april van dit jaar werd het 25.000ste lid gehuldigd. Nu wordt er naar gestreefd het ledental op korte termijn met meer dan 5.000 nieuwe leden uit te breiden. De ca. 1.200 vrijwilligers die in de plaat selijke werkgroepen overal in het land zijn verenigd en die de doelstellingen van de VBOK van harte onderschrijven hebben de VBOK van hun inzet voor deze leden werfaktie verzekerd. Op het landelijk dienstencentmm in Amersfoort, Amhemseweg 17, 3811 NN (tel. 033 - 620244, giro 25 85780) zalmen graag nieuwe leden inschrijven. Dat is eveneens het geval op het secreta riaat van de VBOK-werkgroep Goeree- Overflakkee gevestigd te Molentienden 4, 3253 VD Ouddorp. VERVOLGVERHAAL door Fenand van den Oever - 3 - G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk Je kunt met me mee ter beug, heb je zin? Het kookte van binnen, z'n bloed werd vuriger, heter de walm die naar zijn kop steeg. Hij met Wijnand mee en nog wel gevraagd. Hij liet echter zo min mogelijk blijken en vroeg met een stem, die hij expres inbond: Waarvoor, schipper? Voor ouwenjongen. Arend-Michiel voelde zuiver alles zakken, de hitte, het bloed uit z'n hoofd. Wit werd-ie. Hij keek naar Wijnand. Meende hij dat écht? Wijnand voelde blijk baar zijn twijfel aan, want hij zei: 'k Weet dat er een goeie varensgezel in je steekt... Volk, dat met je voer, sprak me erover. Je bent niet lui ennietdom, vernam ik en't waren geen kletskonten. Ze zeiden erbij: hij is wel een beetje eigenwijs, maar nou ja, op iedere haring zit een rare schub. Het eerste staat me erg an, 't laatste haal ik er wel uit. Nou?.... Hij hapte natuurlijk toe. Dat was te mooi. Bij Wijnand Hoogendijk mee; van de zomer nog jongste en nu ouwenjongen bij overvloed van volk. En dat ze zó over hem spraken. Doorgaans vertelden ze alleen maar kwaad van elkaar. Naast Wijnand liep hij mee voort. Tegen de kluit volk, die nieuwsgierig stond te wachten, zei hij alleen: saluut. Hij wou maar even aan boord wezen, het schip, een natte sloep, zien. Had-ie al honderdmaal gedaan, maar een schip waarop je varen ging, bekeek je anders. Hij keek emaar. Nog waren de dagen grauw en kort, mist en regen wisselden elkaar af Ze deerden Arend-Michiel niet meer. Hij zou nu weer kunnen zingen van vreugde. Waarom? Nee, daar wou hij niet te veel over nadenken. Voor de verdiensten was het niet en voor moeder ook niet natuurlijk niet en voor het lekkere eten nog minder. Toch was-ie blij. Wijnand zei niet veel. Wijnand was geen prater. Er ging wel een hoop praat van hem uit. Als hij niet ving, was hij ongenaakbaar, wier gezegd. Nou ja, dan was hij de enige schipper niet En dan: Wijnand ving ze altijd. Hij stapte aan boord. Een heerlijk gevoel trilde door hem heen. Hij rook het verse want en de smijiige pek, die in het dek werd gekalefaat Tegen Wijnand zei hij alleen: Ouwe, da' s nog een lief schip, deze 38, als is het dan een oud beestje. En Wijnand zei: En varen, man, varen, en te water leggen, te water leggen, we zijn al zat stomers ermee voomit gevaren, o, 't is zo'n lekkere mijlenschijter. En ze waren 't er gloeiend over eens: da' s wel 't mooiste getuigenis, dat een ouwe sloep ten deel kan vallen. Toen spraken ze af over schifvklaar-maken en wensten elkaar smakelijk eten. Tussen zijn tanden siste Arend- Michiel een lollig wijsje. Wijnand keek hem, van de plecht af, na. Hij was blij hem aangenomen te hebben. Waarom wist hij niet. In dat jong zag hij wat Arend-Michiel kwam natuurlijk te laat voor een bak kie. Hij was nog maar net op tijd voor het eten. Moeder was niet kwaad, och, ze kende de mannen wel, die een kantje gingen maken. Aan de haven waren het allemaal plakkers. Ze zei alleen: Jongen, je had het toch beloofd?.... En toen werd-ie, omdat ie met z'n kop helemaal aan boord zat, om dat onbenullige gezegde nijdig en zei: Och, mens, zanik niet. Dat kon vader, die de laatste dagen al zo kribbig was, niet verdragen. Hij sloeg met de vuist driftig op tafel en sprak: Da's geen taal tegen je moeder, verstaan? Moeder sussendeerde alweer. Een van de meiden huilde reeds. Die meiden ook. Hij moest er een beetje om glimlachen. Wat een kouwe karskonade hadden die ouwelui toch. Zodoende begon het maal een beetje ongezellig. Ze aten grauwe erwten en pekelspek van de afsfiij. Wat van Vlaardingen voer, at nu, na de teelt de over- geschoten peulvruchten enzo op. 't Was, op het ge- tikkel der vorken na, stil. Broeierig ook. Arend-Michiel voelde dat er wat gezegd moest worden. En hij wist niet precies wat want hij wou moeder, die altijd maagpijn kreeg wanneer ze d'r eigen zenuwachtig maakte, niet laten schrikken. Moeder dee het met een borredje rijst ook al om d' r maag. Ze aten een bord leeg en nog één en toen hij net beginnen wou, met z'n ogen de grauwe erwten tellend, begon vader. Ik en moeder hadden gedacht... Hij wachtte even, slikte een zwoertje spek door en ging verder: Nou er geen vaart voor je is, dat je van de winter naar de visserijschool moest gaan. Het is wel niet verplicht nog, maar op den duur moetje natuurlijk diploma's hebben om voor schipper te kunnen varen. Dat laatste zei hij zo nadmkkelijk. Arend-Michiel begreep vader direct Ja, dat wilden ze allebei: hij later schipper, schipper. Maar dat was een lange reis. Vader begon aan de karnemelkse pap. Hij doopte van ongeduld de lepel merakel diep in de strooppot en keek hem aan. Nóu? Ik ben net aangenomen. Hè, bij wie? Bij Wijnand Hoogendijk, op de Zorg en Vlijt Kind, riep moeder, ga je dan toch van de winter varen? De klap raakte haar recht in het gezicht. Ze voelde natte drappels in de ooghoeken opkomen. Ze vocht ertegen en wiste met een schortpunt langs de wimpers. Weg, weg, al haar heerlijke verwachtingen van iedere avond alles thuis, op Chris na dan. Waarvoor ga je varen? vroeg vader. Hij voelde het wel, moeder deed het 't ergste zeer. Bij vader ging het om de rang, vader zou er op de schuur over praten. Mannen waren anders dan vrouwen, vaders anders dan moeders en ondanks dat-ie graag een Man wou zijn, hield hij op dit ogenblik weer veel meer van moeder dan van vader. Toen antwoordde hij pas: Voor ouwenjongen, vader. Voor ouwenjongen, ouwenjongen? Schipper Willem van Roon was met alles verzoend, moeder niet Och, zei hij, in de praktijk worden de beste zeelui gevormd, 'tis goed, datje beugt De Maria Adriana van ons gaat het ook nog proberen. Maar moeder zat teleurgesteld aan tafel. Och, wat had ze zich voorgesteld? (wordt vervolgd) de heldere jongens van flakkee expresse met groot gemak dragen ze die zware wasautomaat naar buiten en tillen hem in de verhuiswagen ze zetten hem in het nieuwe huis weer op zijn plaats sluiten hem even handig weer aan weten ook nog waar de vuile was was wijzen u nog even op het aangebroken pak met zeepmiddel zelf moet u de knop indrukken flakkee expresse 01870-2188 middelharnis 01883-20016 heilevoetsluis 01110-3163 zierikzee J|E ♦♦♦#■*♦**#.♦♦♦J^♦^^♦♦♦*♦♦¥¥•♦»^^♦♦»♦**♦♦*♦*♦♦*♦¥■**♦♦♦♦♦»**♦¥.*♦♦♦*♦J^♦*♦^^♦^^♦*J^J^♦»♦*J^^^»♦#**♦*»»♦*♦♦*J^Jf♦

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 5