EllAI1DEn-t1IEUW5
Overdenking
VERKOPING
ATTENTIE
uit de
Heilige Schrift
Geloofsroem (i)
Mat-in-tien kan
niet worden berekend
Voorlichtingsavond
Land. Iedenwerfal(tie
„Laat leven"
HET
■^KIJkVENSTER
Weekmarkt in Ooitgensplaat
wordt permanent
2e Blad
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1984
No. 5345
blik op kerk "^P
en samenleving tj
- De combi-synode
- Grote bezwaren
- Niet stoppen, wel vertragen
Samen-op-Weg'is een zaak die blijvend
onze aandacht opeist. Veertien dagen ge
leden was het in deze kolommen ook aan
de orde, en vandaag kan ik er niet aan
voorbijgaan. Immers, terwijl ik deze re
gels aan het papier toevertrouw zijn de
beide synoden, die van de Nederlandse
Hervormde en die van de Gereformeerde
Kerk in een gecombineerde vergadering
bijeengekomen. Voor de zoveelste keer
een zogenaamde combi-synode. Wat daar
van zal worden de tijd zal het leren.
Maar erg hoog zijn de verwachtingen niet
gespannen.
Het is voor voor- en tegenstanders nu wel
duidelijk: het eerste enthousiasme is eraf.
Toen de samenwerking op gang kwam zijn
er grote en dure woorden gesproken. Het
gold niet langer als verantwoord dat de
twee grote protestantse kerken in Neder
land gescheiden bleven optrekken. In een
latere fase werden jaartallen genoemd:
streefdata waarop de kerken moesten ver
klaren zich in staat van hereniging te be
vinden. 1984, het gedenkjaar van de Af
scheiding, of in ieder geval 1986, ter
gelegenheid van het eeuwfeest van de
Doleantie. Maar dat bleek geen van beide
haalbaar. Men mikt nu op het jaar 2000.
Dan hebben we in ieder geval nog even de
tijd. Tenminste, als die tijd ons nog ge
geven wordt...
Dat er bij de Gereformeerde Bond in de
Hervormde Kerk grote bezwaren leven
tegen SoW kan bekend zijn. Herhaaldelijk
is van die zijde betoogd dat een samen
gaan van Hervormden en Gereformeer
den geen versterking zal betekenen van
het gereformeerde element in de gefu
seerde kerk. Bij de Gereformeerden tiert
het modemisme welig, woekert de vrij
zinnigheid voort en is het reformatorisch
karakter bezig geheel te verdwijnen.
Echter, ook het hoofdbestuur van de Con
fessionele Vereniging trapt herhaaldelijk
op de rem. Het heeft een verklaring doen
uitgaan, gericht aan de leden van de Gene
rale Synode, waarin weliswaar wordt ge
steld dat men in principe positief staat
tegenover een hereniging van de Herv. en
de Ger. Kerken, maar daar wordt tegelijk
aan toegevoegt dat daarmee de gevolgen
van Afscheiding en Doleantie niet on
gedaan gemaakt kunnen worden, omdat
de kerken die daaruit zijn voortgekomen
zelf ook weer verscheurd en verdeeld zijn.
In hetzelfde nummer van het Hervormd
Weekblad waarin deze verklaring is 0{>
genomen (donderdag 1 november 1984)
zet Prof. Dr. G. P. van Itterzon een groot
aantal bezwaren op een rijtje tegen de
voorgestelde regels die in de Kerkorde
zouden moeten worden opgenomen en
waarin het SoW-proces zou moeten wor
den geregeld. Hij signaleert terecht een tè
grote haast die de Hervormden later zal
opbreken!
Toen men begon te werken aan één kerk
orde die voor de gefuseerde kerk zou
moeten gelden is de algemene regel ge
geven dat de Kerkorde van de NHK de
koepel zoij moeten zijn waaronder de GK
onderdak zou moeten vinden. Maar in de
voorstellen zijn zóveel concessies gedaan
aan de Gereformeerde Kerken dat de
Hervormde Kerkorde straks ternauwer
nood herkenbaar zal zijn. En deze voor
stellen zijn met zóveel vaart verzonden
aan de Classicale Vergaderingen dat ze
haast geen tijd hadden om zich erover uit
te spreken. Daarover zullen op de Combi
synode wel een paar noten worden ge
kraakt...!
Ondanks alle bezwaren die van weers
zijden worden ingebracht ook vanuit de
Gereformeerde Kerken las ik van
morgen in TROUW (5 november) en het
stond er met een vette kop: „Kritiek kan
proces Samen op Weg niet stoppen, alleen
nog vertragen". Let wel, dat werd ge
schreven aan het begin van de gecombi
neerde vergadering. Ik ben benieuwd wat
er na afloop zal worden gezegd. Te zijner
tijd horen we daar wel meer van!
Waarnemer
Schaakprobleem-componisten maken
voor de liefhebbers mat-in-2 of 3 en soms
4, ja in hoge uitzonderingen wel in 7. Doch
nimmer heb ik gehoord van een mat in 10.
Dit kan niet omdat bv. in elk probleem er
slechts één sleutelzet mag zijn die tot het
mat voert terwijl er verder geen onnodige
stukken of pionnen op het bord mogen
staan. In een partijstelling waarin een mat
voorkomt ligt dit geheel anders.
Stel nu dat we een mat in 3 compositie
hebben waarbij er 10 zwarte en 10 witte
stukken op het bord staan die gemiddeld
elk 3 zetten kunnen doen. Te beginnen
met wit heeft wit dus 30 mogelijkheden op
de 1 e zet, zwart ook 3 O zodat mat in 3 is 6
ply!) ons voert naar een aantal te onder
zoeken stellingen die oploopt tot 30* of
729 miljoen stellingen!
U kunt op uw klompen nagaan dat een mat
in 10 (20 ply) met dezelfde uitg.-stelling
tot 30 tot de macht 20 voert is 349 x 1027
een absurd hoog aantal stellingen die door
geen computer zullen kunnen worden na
gerekend.
En toch.... de mens kan meer! De mens
kan mat in 10 wél vinden!!
Daarvoor is het noodzakelijk dat de mens
datgene inschakelt wat de computer mist
nl. intuïtie. Bekijk onderstaande partij
stelling op uw gemak De stelling kwam
voor in een partij NN - Challenger Super 9
op niveau 6 min. gem. per zet
Challenger had zijn koning „veilig" in de
hoek geplaatst en was zich van geen
kwaad bewustDat kan ook niet want
binnen 6 min. gem. kan geen computer
aan zien komen dat wit aan zet ineens op
winst kan komen te staan, ja zelfs het mat
in 7 of minstens 10 kan Ijewerken.
Omdat de zet voor schakers vrij logisch is
geef ik U de winnende witte zet meteen.
Wit speelt nl.
1. Th3 X h5!! En U zult het met ons eens
zijn dat zwart onmogelijk terug kan slaan
wegens Df5 met ondekbaar mat op h7. De
computer ziet dit nu wel, denkt iets terug te
doen en slaat parmantig Lh8 x f6!?? Dat
dit tot mat in 7 voert en niet tot mat in 10
moet u zelf maar eens nagaan.
Zie partijstelling met wit aan zet
Mat L tien
1. ThSxhSH
Er is echter een betere zet denkbaar voor
zwart.
Inde vergadering van 26 juni 1984, heeft
het College van Burgemeester en Wet
houders van Oostflakkee besloten bij wij
ze van proef, een weekmarkt in te stellen
in Ooitgensplaat.
Aan het eind van deze proefperiode heeft
een evaluatie plaats gevonden. De uitslag
daarvan heeft het doen besluiten de markt
een permanent karakter te geven, waarbij
de huidige situering, zijnde de Voorstraat
voorshands zal worden gehandhaafd.
Zodra de mogelijkheid bestaat, zal de
markt worden verplaatst naar de Beneden
Molendijk.
Het College heeft bovendien gemeend
een onderscheid te moeten maken tussen
het zomer- en winterseizoen. Voor de
periode 1 april - 1 oktober zullen maxi
maal 15 kramen worden toegestaan, ter
wijl voor de periode 1 oktober-1 april een
maximum van 6 kramen verbonden zal
zijn.
Het voorgaande is besloten onder het
uitdrukkelijk voorbehoud van goedkeu
ring door de Gemeenteraad.
I
Maar de problemen zijn groot voor zwart,
er dreigt nu immers Th5 x h8+ en mat
binnen enkele zetten.
Kijkt U maar: bv. Tf8 - c8? (lucht-gat)
2. Th5 x h8+! Kg8 x h8
3. Df2 - h4+ Kh8 - g8
4. Dh4 - h6 Db6 x f6
5. g5 X f6
6. Dg7 mat
Lh5 X f6?? volgt vrij snel
g6 X h5
Lc4 - d3
Ook na 1
mat.
2. g5 X f6
3. Df2 - f5
4. Lbl X d3
5. Df5 - h7 mat
Zwart kan minstens één zet bedenken die
het mat tot 10 weet uit te stellen. Aan U de
èer deze zwarte zet te vinden.
In een volgend artikel het antwoord, (on
der voorbehoudt omdat mat in 10 geen
100% zeker gegeven hoeft te zijn vanwege
de veelheid der varianten!). Eén ding staat
evenwel vast Th5leidt in elk geval tot het
mat bij juist spel van wit en zwart
Veel genoegen met dit „oneindige" mat in
10 probleem.
Wij dan gerechtvaardigd zijnde
uit het geloof, hebben vrede bij
God, door onze Heere Jezus Chris
tus; door Welke wij ook de toe
leiding hebben door het geloof tot
deze genade, in welke wij staan, en
roemen in de hoop der heerlijkheid
Gods".
(Rom. 5 1 en 2)
Inderdaad, in deze woorden spreekt de
roemtaal van het geloof De blijdschap en
de zekerheid van het geloof „Wij dan
gerechtvaardigd zijnde". Dat is Paulus
zelf. Dat zijn al de ware gelovigen in de
gemeente van Rome. Hun is hetEvangelie
gepredikt Door het geloof hebben zij dat
Evangelie mogen aannemen. En zo de
Heere Jezus aangenomen, als hun Zalig
maker.
Hebt u dat ook al mogen doen lezer? U
zegt dat is heel wat Ja, maar met minder
zal het niet kunnen. Uw zaligheid hangt er
van af Zonder de Heere Jezus bent u
namelijk niet rechtvaardig voor God. En
hebt u geen vrede met God.
De Romeinen hebben geloofd. En uit dat
geloof zijn zij door God gerechtvaardigd.
Over deze rechtvaardiging heeft Paulus
gehandeld in de voorgaande hoofdstukken.
In de tekst komt hij, als het ware, tot de
slotsom. Wat heb je eraan als je gerecht
vaardigd bent? Nu, dan heb je vrede met
God. Dat is een onuitsprekelijk grote
genade. Een zondaar vrede met God! In
die genade van de vrede met God mag de
gelovige staan. Daarin mag hij roemen!
Wat is dat „gerechtvaardigd zijn?" Le
zer, God is rechtvaardig. Hij heeft ook ons
mensen rechtvaardig, recht en goed ge
schapen. Maar wij zijn in de zonde ge
vallen. Toen zijn we onrechtvaardige
mensen geworden. Mensen, die niet meer
recht wandelen en handelen. Mensen, die
niet meer goed zijn, maar gans verkeerd.
Toch blijft God van ons eisen, dat we Hem
gehoorzamen. Zijn geboden onderhouden.
Dat wij dus rechtvaardige mensen zijn. En
God mag dat van ons eisen, omdat Hij ons
goed en recht geschapen heeft Want dat
wij zondaren zijn geworden is niet Gods
schuld, maar onze eigen schuld. En God
kan en wil van Zijn recht geen afstand
doen. Voldoen wij niet aan dat recht dan
moet Hij ons straffen. Nu, wij voldoen niet
aan het recht van God.
O! als de Heilige Geest, door de prediking
van het Woord, onze ogen daarvoor
opent... Als wij onze zonde zien en Gods
rechtvaardigheid.... En dat God ons goed
en naar Zijn beeld geschapen heeft.Dan
gaan we belijden: Heere U mag van mij
eisen, wat ik niet doen kan. Want U hebt
mij zo geschapen, dat ik dat doen kon.
Maar ik ben moedwillig in de zonde
gevallen. Ik ben een schuldig zondaar,
maar U bent een rechtvaardig God.
Dan voelen we de toom van God over
onze zonde. De Heere moet ons straff'en.
We hebben de dood verdiend.
En u stemt in met de dichter, in diepe
bewogenheid des harten:
Gij zijt volmaakt,
Gij zijt rechtvaardig. Heer;
Uw oordeel rust op d'allerbeste wetten;
Uw loon, Uw straf
beantwoordt aan Uw eer".
Daar staan we, als het ware, voor de
rechtbank van God. En dan zijn daar onze
beschuldigers en aanklagers. Ons geweten
klaagt ons aan: U hebt tegen al de geboden
van God zwaar gezondigd. U hebt geen
daarvan gehouden en bent nog steeds tot
alle boosheid geneigd. Zo klaagt de wet u
ook aan. En de duivel wijst op de onrein
heid van uw hart. Wat een onrust brengt
dan in mijn hart. Angst en smart. In dit
gericht ontvallen mij al mijn z.g. goede
werken. Want die zijn allen met zonden
bevlekt en besmet. Niets, niets van mijzelf
kan mij nog redden. Ik sta met lege handen
voor een rechtvaardig God, Die het von
nis van de eeuwige dood over mij doet
uitspreken. Het wordt heel eenvoudig: Er
blijft u alleen nog over de gestalte van de
tollenaar, de bede van de tollenaar. „O
God! wees mij zondaar genadig!"
Maar weet u lezer, wat de Heilige Geest u
dan ook laat zien, door de prediking van
het Woord? De Heere Jezus. Wie Hij is en
wat Hij gedaan heeft. Want God laat u
niet in de duistemis. Hij gaat Christus
openbaren in uw hart. Almeer. Hij doet
het Licht opgaan in uw ziel.
Want intussen wordt aan arme tollenaren
en zondaren gepredikt dat God de Vader
de eis van Zijn rechtvaardigheid, de eis
van de gehoorzaamheid aan Zijn geboden,
de eis van de betaling van uw zonde
schuld, op Zijn Zoon gelegd heeft. U
wordt gepredikt dat de Heere Jezus aan
die eis heeft voldaan. Hij heeft uw zonde
schuld betaald met Zijn dierbaar bloed.
Hij heeft al de geboden volmaakt ge
houden in uw plaats. U wordt gepredikt
dat de Rechter van hemel en aarde, al Zijn
toom tegen u, op Jezus heeft doen neer
komen, op Golgotha. Heel uw straf.
De Heilige Geestwerkt door de prediking
van dit Evangelie, het geloof in uw hart.
Waardoor u de Heere Jezus aanneemt en
Zijn weldaden. Het wordt waar, het wordt
vastgemaakt in uw hart het is ook voor mij
geschied.
U gelooft, u ziet nu heeft God niets meer
van mij te eisen. Aan de gerechtigheid van
God is genoeg gedaan. God is tevreden
met het werk van Zijn Zoon. Hij is een
verzoend God in Christus, een eeuwige
Ontfermer. Hij vergeeft. Inplaats van Zijn
toom, biedt Hij u Zijn vriendschap. Ja, als
de Rechter van hemel en aarde, spreekt
Hij u vrij van alle schuld en vrij van alle
straf Dat mag u geloven, dat gaat u
ervaren, dat gebeurt in uw leven. God
rekent u toe, wat Christus voor u gedaan
heeft. En als God de Rechter u vrijspreekt
dan verklaart Hij u voor rechtvaardig,
terwijl u in uzelf hoogst onrechtvaardig
bent Maar Hij doet dat dan om Jezus wil,
uit genade. Kijk, en dat is nu de recht
vaardiging, waarvan de tekst spreekt Dan
bent u gerechtvaardigd.
Zo rechtvaardig verklaard te worden,
daarvan beleven allen iets, die een kind
van God zijn. De één in meerdere, de
ander in mindere mate. De één helderder,
de ander minder helder. De één zal de
rechtvaardiging in een kort ogenblik be
leven, meestal dan met grote stormen
gepaard. De ander meer in de weg van de
geleidelijkheid.
De één zal ook meer zekerheid hebben
daarin als de ander. Maar de zekerheid
breekt toch bij een ieder wel eens door. De
blijde jubel van onze tekst „Wij dan,
gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, heb
ben vrede bij God, door onze Heere Jezus
Christus". „Vrede bij God". Met God
verzoend nu. Met God alles goed ge
komen. Met God verenigd. Geen schei
ding meer. In Gods gemeenschap her
steld. Nu niet meer bang voor de straf. Nu
niet meer in angst voor Zijn toom. „Vrede
bij God". Dan is alle onrust wel eens een
ogenblik verdwenen in het hart. Dan is
daar de mst in God. De stilheid tot God.
De blijdschap in God en in de Heere
Jezus, door de Heilige Geest
We smaken de goedheid van God. Zijn
gunst over ons. Zijn vriendelijk AAn-
gezicht. Het geeft vrolijkheid en licht
„Vrede bij God". „Het is de vriendschap
van God, daar wij tevoren Zijn vijanden
waren. En de zekerheid daarvan in ons
gemoed. Waardoor wij in God worden
gemst gesteld", aldus de kanttekening van
de Statenvertaling.
Het is alles: voorzover wij dit met een
gelovig hart aannemen. Over dat geloof en
het vervolg van onze tekst de volgende
keer, zo de Heere wil.
Herkingen
A. H. Veldhuizen
OUDE TONGE
Dinsdag 13 november 1984 a.s. zal in de
aula van de Chr. school voor basisonder
wijs „De Bron", Willemstraat 13, Oude
Tonge (tegenover de Sporthal) een voor
lichtingsavond voor de ouders van leer
lingen van de vijfde en zesde klas van het
lager onderwijs worden belegd, met als
thema: „Schoolkeuze voortgezet onder
wijs".
Deze avond zal een medewerker van de
chr. stichting voor School- en Beroeps
keuze en beroepenvoorlichting te Vlis-
singen een alg. indmk geven van de di
verse mogelijkheden van keuze en een toe
lichting geven op de schoolpsychologi-
sche test.
Na de pauze vormen vertegenwoordi
gers van div. scholen van v.o. een fomm,
te weten: „Prins Maurits", HAVO
MAVO, chr. s.g. LHNO/LAVO, de
Rijksscholengemeenschap „Goeree-
Overflakkee", de Technische school en de
Landbouwschool, allen te Middelhamis/
Sommelsdijk, de MAVO te Oude Tonge,
de detailhandelsschool te Rotterdam en
de bijz. school voor de zeevisvaart te
Stellendam.
Zij lichten hun komst heel kort toe en u
krijgt volop de gelegenheid om vragen te
stellen. Naast de betreffende ouders zijn
ook belangstellenden hartelijk welkom!
Aanvang 19.30 uur.
Sluiting uiteriijk 22.00 uur.
SOMMELSDIJK
Donderdag 15 november a.s. hopen wij
weer onze jaarlijkse verkoping te houden
's middags van 2 tot 6 uur.
Naast de vele handwerken zijn er nog
zoveel leuke dingen te koop, dat u bij ons
zeker slaagd voor een leuk en origineel
kado. Ook de rommelhoek is weer de
moeite waard, met veel spullen uit groot
moeders tijd. Er zijn attracties voor de
kinderen tot ziens op 15 november in de
Remonstrantse kerk, Voorstraat 35 te
Sommelsdijk
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 K3
IZZ!
DD
Het Groene Kruis te Goedereede, orga
niseert een voorlichtingsavond over:
„Gezonde voeding"
Iedereen is van harte welkom op donder
dag 22 november 1984. Aanvang 20.00
uur in het Groene Kruisgebouw, Charbon-
straat 11Goedereede.
De Vereniging ter Bescherming van het
Ongeboren Kind, de VBOK, is gestart
met een landelijke ledenwerfaktie.
De maatschappelijk werksters op het
dienstencentrum te Amersfoort krijgen
steeds meer hulpvragen binnen van vrou
wen die bij een zwangerschap in de pro
blemen zijn geraakt en abortus provocatus
niet als een voor de hand liggende op
lossing willen zien. Ook het aantal vragen
om voorlichtingslessen neemt toe.
Om haar taak in een omgeving die steeds
vaker een appèl op haar doet te kunnen
blijven vervullen heeft de VBOK de steun
van meer mensen nodig. In april van dit
jaar werd het 25.000ste lid gehuldigd. Nu
wordt er naar gestreefd het ledental op
korte termijn met meer dan 5.000 nieuwe
leden uit te breiden.
De ca. 1.200 vrijwilligers die in de plaat
selijke werkgroepen overal in het land zijn
verenigd en die de doelstellingen van de
VBOK van harte onderschrijven hebben
de VBOK van hun inzet voor deze leden
werfaktie verzekerd.
Op het landelijk dienstencentmm in
Amersfoort, Amhemseweg 17, 3811 NN
(tel. 033 - 620244, giro 25 85780) zalmen
graag nieuwe leden inschrijven.
Dat is eveneens het geval op het secreta
riaat van de VBOK-werkgroep Goeree-
Overflakkee gevestigd te Molentienden 4,
3253 VD Ouddorp.
VERVOLGVERHAAL
door Fenand van den Oever
- 3 -
G.F.CallenbachB.V.—Nijkerk
Je kunt met me mee ter beug, heb je zin? Het kookte
van binnen, z'n bloed werd vuriger, heter de walm die
naar zijn kop steeg. Hij met Wijnand mee en nog wel
gevraagd. Hij liet echter zo min mogelijk blijken en
vroeg met een stem, die hij expres inbond:
Waarvoor, schipper?
Voor ouwenjongen.
Arend-Michiel voelde zuiver alles zakken, de hitte, het
bloed uit z'n hoofd. Wit werd-ie. Hij keek naar
Wijnand. Meende hij dat écht? Wijnand voelde blijk
baar zijn twijfel aan, want hij zei:
'k Weet dat er een goeie varensgezel in je steekt...
Volk, dat met je voer, sprak me erover. Je bent niet lui
ennietdom, vernam ik en't waren geen kletskonten. Ze
zeiden erbij: hij is wel een beetje eigenwijs, maar nou ja,
op iedere haring zit een rare schub. Het eerste staat me
erg an, 't laatste haal ik er wel uit.
Nou?....
Hij hapte natuurlijk toe. Dat was te mooi. Bij Wijnand
Hoogendijk mee; van de zomer nog jongste en nu
ouwenjongen bij overvloed van volk. En dat ze zó over
hem spraken. Doorgaans vertelden ze alleen maar
kwaad van elkaar.
Naast Wijnand liep hij mee voort. Tegen de kluit volk,
die nieuwsgierig stond te wachten, zei hij alleen: saluut.
Hij wou maar even aan boord wezen, het schip, een
natte sloep, zien.
Had-ie al honderdmaal gedaan, maar een schip waarop
je varen ging, bekeek je anders. Hij keek emaar.
Nog waren de dagen grauw en kort, mist en regen
wisselden elkaar af
Ze deerden Arend-Michiel niet meer. Hij zou nu weer
kunnen zingen van vreugde. Waarom? Nee, daar wou
hij niet te veel over nadenken. Voor de verdiensten was
het niet en voor moeder ook niet natuurlijk niet en voor
het lekkere eten nog minder. Toch was-ie blij. Wijnand
zei niet veel. Wijnand was geen prater. Er ging wel een
hoop praat van hem uit. Als hij niet ving, was hij
ongenaakbaar, wier gezegd. Nou ja, dan was hij de
enige schipper niet En dan: Wijnand ving ze altijd.
Hij stapte aan boord. Een heerlijk gevoel trilde door
hem heen. Hij rook het verse want en de smijiige pek, die
in het dek werd gekalefaat Tegen Wijnand zei hij
alleen:
Ouwe, da' s nog een lief schip, deze 38, als is het dan
een oud beestje.
En Wijnand zei:
En varen, man, varen, en te water leggen, te water
leggen, we zijn al zat stomers ermee voomit gevaren, o,
't is zo'n lekkere mijlenschijter.
En ze waren 't er gloeiend over eens: da' s wel 't mooiste
getuigenis, dat een ouwe sloep ten deel kan vallen.
Toen spraken ze af over schifvklaar-maken en wensten
elkaar smakelijk eten. Tussen zijn tanden siste Arend-
Michiel een lollig wijsje.
Wijnand keek hem, van de plecht af, na. Hij was blij
hem aangenomen te hebben. Waarom wist hij niet. In
dat jong zag hij wat
Arend-Michiel kwam natuurlijk te laat voor een bak
kie. Hij was nog maar net op tijd voor het eten. Moeder
was niet kwaad, och, ze kende de mannen wel, die een
kantje gingen maken. Aan de haven waren het allemaal
plakkers. Ze zei alleen: Jongen, je had het toch
beloofd?....
En toen werd-ie, omdat ie met z'n kop helemaal aan
boord zat, om dat onbenullige gezegde nijdig en zei:
Och, mens, zanik niet.
Dat kon vader, die de laatste dagen al zo kribbig was,
niet verdragen. Hij sloeg met de vuist driftig op tafel en
sprak:
Da's geen taal tegen je moeder, verstaan?
Moeder sussendeerde alweer. Een van de meiden
huilde reeds. Die meiden ook. Hij moest er een beetje
om glimlachen. Wat een kouwe karskonade hadden die
ouwelui toch.
Zodoende begon het maal een beetje ongezellig. Ze
aten grauwe erwten en pekelspek van de afsfiij. Wat
van Vlaardingen voer, at nu, na de teelt de over-
geschoten peulvruchten enzo op. 't Was, op het ge-
tikkel der vorken na, stil. Broeierig ook. Arend-Michiel
voelde dat er wat gezegd moest worden. En hij wist niet
precies wat want hij wou moeder, die altijd maagpijn
kreeg wanneer ze d'r eigen zenuwachtig maakte, niet
laten schrikken. Moeder dee het met een borredje rijst
ook al om d' r maag. Ze aten een bord leeg en nog één en
toen hij net beginnen wou, met z'n ogen de grauwe
erwten tellend, begon vader.
Ik en moeder hadden gedacht... Hij wachtte even,
slikte een zwoertje spek door en ging verder: Nou er
geen vaart voor je is, dat je van de winter naar de
visserijschool moest gaan. Het is wel niet verplicht nog,
maar op den duur moetje natuurlijk diploma's hebben
om voor schipper te kunnen varen. Dat laatste zei hij zo
nadmkkelijk. Arend-Michiel begreep vader direct Ja,
dat wilden ze allebei: hij later schipper, schipper. Maar
dat was een lange reis.
Vader begon aan de karnemelkse pap. Hij doopte van
ongeduld de lepel merakel diep in de strooppot en keek
hem aan.
Nóu?
Ik ben net aangenomen.
Hè, bij wie?
Bij Wijnand Hoogendijk, op de Zorg en Vlijt
Kind, riep moeder, ga je dan toch van de winter
varen? De klap raakte haar recht in het gezicht. Ze
voelde natte drappels in de ooghoeken opkomen. Ze
vocht ertegen en wiste met een schortpunt langs de
wimpers. Weg, weg, al haar heerlijke verwachtingen
van iedere avond alles thuis, op Chris na dan.
Waarvoor ga je varen? vroeg vader. Hij voelde het
wel, moeder deed het 't ergste zeer. Bij vader ging het
om de rang, vader zou er op de schuur over praten.
Mannen waren anders dan vrouwen, vaders anders dan
moeders en ondanks dat-ie graag een Man wou zijn,
hield hij op dit ogenblik weer veel meer van moeder dan
van vader.
Toen antwoordde hij pas:
Voor ouwenjongen, vader.
Voor ouwenjongen, ouwenjongen?
Schipper Willem van Roon was met alles verzoend,
moeder niet
Och, zei hij, in de praktijk worden de beste zeelui
gevormd, 'tis goed, datje beugt De Maria Adriana van
ons gaat het ook nog proberen.
Maar moeder zat teleurgesteld aan tafel. Och, wat had
ze zich voorgesteld?
(wordt vervolgd)
de heldere jongens van
flakkee expresse
met groot gemak dragen
ze die zware wasautomaat
naar buiten en tillen hem in
de verhuiswagen
ze zetten hem in het
nieuwe huis weer
op zijn plaats
sluiten hem even handig
weer aan
weten ook nog waar de
vuile was was
wijzen u nog even op
het aangebroken pak met
zeepmiddel
zelf moet u
de knop indrukken
flakkee expresse
01870-2188 middelharnis
01883-20016 heilevoetsluis
01110-3163 zierikzee
J|E
♦♦♦#■*♦**#.♦♦♦J^♦^^♦♦♦*♦♦¥¥•♦»^^♦♦»♦**♦♦*♦*♦♦*♦¥■**♦♦♦♦♦»**♦¥.*♦♦♦*♦J^♦*♦^^♦^^♦*J^J^♦»♦*J^^^»♦#**♦*»»♦*♦♦*J^Jf♦