EIÜVIIDEtt-rtlEUWS
Luisteren
naar de Bijbel
Tranen en troost in de herfst
Schaken
'M
POTO-
STRIP^
VER
HAAL
abonnement
i
.yiSTEREN NAAR DE BIJBEL
Jeugddag en gezinsdienst
te Den Bommel
Discussie-avond over
werkgelegenheid
en Soc zekerheid
abonnementen
bestand
proefabonnement
:i
„Jij
4e Blad
VRUDAG 12 OKTOBER 1984
No. 5337
PERSBERICHT
Dezer dagen verscheen „Luisteren naar de Bijbel", een
nieuwe voorleesbijbel bij Uitgeverij Boekencentrum B. V.
te Den Haag. Geschreven door Riet Tigchelaar en ge-
illustreerd door Reint de Jonge, de bekende tekenaar en
schilder, die al meerdere boeken en bijbeluitgaven illus
treerde. Bovendien werkte hij mee aan enkele televisie-
produkties.
Deze uitgave onderscheidt zich in veel opzichten van
andere uitgaven. In dit boek is het bijbelverhaal namelijk
gecombineerd met verhalen uit het leven van twee kleu
ters: Job en Josje.
Tijdens een interview vertelt de schrijfster Riet Tigche
laar, lerares in Veenendaal, iets meer over de inhoud van
deze nieuwe uitgave.
1. Hoe zou je de inhoud van „Luisteren naar de
Bijbel" zelf karakteriseren?
Bijbelverhalen voor jonge kinderen.
Vroeger zouden we zeggen: een kleuterbijbel. Maar nu de
overgang van kleuterschool naar basisschool vloeiender is
geworden, moet ook deze grens ruimer worden getrokken.
2. Is het niet erg moeilijk om de inhoud van de bijbel
te „vertalen" voor de kinderen?
De bijbel te „vertalen" voor jonge kinderen is zeker geen
eenvoudige zaak. Temeer als het erom gaat de vragen, die
een kind stelt te verwerken èn te beantwoorden in de
verhalen. Om voor een volwassene het wezenlijke uit een
bijbelverhaal te beklemtonen is al moeilijk, laat staan dat
te doen voor een kleuter.
Bij het schrijven rezen dan ook steeds twee vragen:
Ten eerste: Wat maakt dit verhaal duidelijk wat betreft de
relatie tussen God en de mensen? En ten tweede: Wat
maakt dit verhaal duidelijk wat betreft de relatie tussen de
mensen onderling?
Het antwoord op die vragen is eigenlijk het thema van het
verhaal.
3. Is zo'n thema niet moeilijk uit te leggen aan een
kleuter?
Ja, en toch móet dat, want een bijbelverhaal is nooit
zómaar een verhaal. Daarom is gekozen voor een andere
opzet dan gewoonlijk.
Twee kleuters, Job en Josje, maken in hun leven van
alledag van alles mee. Dat wordt verteld in een inleidend
verhaal. Het thema daarvan is ook het thema van het
verhaal uit de bijbel dat erop volgt. Dat bijbelverhaal
vertelt vader, moeder of de juffrouw op school.
Deze opzet heeft naast het gemeenschappelijke thema nog
een punt dat belangrijk is voor het vertellen aan kleuters.
Een jong kind heeft nog weinig idee van wat „verleden" is.
Wat zich vroeger afspeelde, gebeurt naar zijn gevoelen
veelal in het „nu".
Het combineren van een inleidend verhaal en een bijbel
verhaal, het kiezen van een gemeenschappelijk thema èn
het verhaal laten beluisteren en becommentariëren door
kleuters, kunnen zorgen voor een eenheid tussen vroeger
en nu.
4. Wat is het doel datje met „Luisteren naar de bijbel"
wilt bereiken?
Dwars door het geheel van bijbelverhalen lopen twee
lijnen.
a) Gods zorg voor de mensen. Ondanks hun tekort
komingen blijft God voor de mensen zorgen. Dat is de
lijn van de vergeving.
Riet Tigchelaar
b) Maar mensen moeten ook voor elkaar zorgen. Datisde
lijn van de opdracht. Als mensen in gebreke blijven,
voert God hen telkens opnieuw naar hun opdracht
terug.
Door het volgen van deze twee lijnen leert het kind
spelenderwijs, vanuit de verhouding met vader en moeder,
vanuit het omgaan met de meest nabije naasten op school,
hoe God is en hoe Hij deel uitmaakt van je leven.
1. Hoe komt nu iemand, die dagelijks met tieners
omgaat ertoe te gaan schrijven voor jonge kinderen?
Wellicht omdat de vragen van een tiener èn de vragen, die
een kleuter stelt gelijkgericht zijn. De formulering is
uiteraard anders, maar de diepe inhoud houdt verband met
de ontdekking van zichzelf in relatie tot.... Het is de
combinatie van wonder en werkelijkheid, die het jonge
kind en de jonge mens tot nadenken brengt
In de tiener zit nog het kind, dat vraagt naar de werkelijk
heid van het wonder, naar de waarheid van de droom.
In het kind zit al de tiener, die zoekt naar het wonder van de
werkelijkheid, naar de droom van de waarheid.
In haar boek: „Kind en geloof' zegt Dr. J. L. Klink in het
hoofdstuk
- Wanneer het geloof begint -
- In de eerste levensjaren vindt de ontdekking plaats van
het ik en de ander, van man en vrouw, van vriend en
vijand, van de wereld met goed en kwaad, heerlijkheid
en gevaren, ja zelfs van het raadsel van het bestaan:
leven en dood. Er is misschien geen levensperiode, die
zozeer betrokken is op het geloof-
Uit vragen van tieners blijkt hoe belangrijk de basis is, die
in de kleuterjaren gelegd wordt. Het is daarom dat voor dit
boek een motto is gekozen uit de bijbel;
gij zultt het uw kinderen inprenten
en daarover spreken,
wanneer gij in uw huis zit
wanneer gij onderweg zijt
wanneer gij nederligt en
wanneer gij opstaat...
(Deuteronomium 6 vers 7)
„Luisteren naar de bijbel" is in te zien bij de plaatselijke
boekhandel. Daar is tevens meer informatiemateriaal
verkrijgbaar. De prijs van het fraaie boekwerk is 39,90
Donderdag 18 oktober is de jeugd van
Den Bommel welkom in de consistorie
van de Gereformeerde Kerk.
s Morgens vanlO.00-12.00 uur praten,
zingen en dramatiseren we, uitgaande van
het verhaal van de Goede Herder, over
„blij-zijn".
's Middags kunnen de kinderen van
13.30 - 16.00 uur knutselen.
Aansluitend op deze jeugddag is er zon
dag 21 oktober, 's morgens 10.00 uureen
gezinsdienst over het thema „blij-zijn".
Drs. J. H. Becker van Ooltgensplaat zal
voorgaan en de kinderen zullen hun mede
werking verlenen. Voor de jongste kin
deren (tot 4 jaar) is er oppas.
Na de dienst staat er in de consistorie
koffie en limonade klaar.
THOLEN
Fietscrossbanen In de woonkern
Stavenisse heeft de gemeente Tholen on
langs een fietscrossbaan aangelegd. Bij
het opmaken van de begroting werd ge
noteerd dat er binnen twee jaar elke woon
kern van de gemeente Tholen een fiets
crossbaan is aangelegd,
PREDIKBEURTEN ZEELAND
Zondag 14 oktober 1984
SINT ANNALAND - Herv. Gem.
10.00 uur kandidaat Mr. J. P. de Man
uit Sprang-Capelle en 18.00 uur ds. P.
van Bergen Bravenboer uit Scherpe-
nisse - Ger. Gem. 9.30, 14.00 en
18.00 uur leesdienst- Ger. Gem. in
Ned. 9.45, 14.15 en 18.15 uur lees
dienst.
SINT MAARTENSDIJK
Bedrijfsauto en gereedschap gestolen
Bij de firma MuUer-Franke, Bouwbedrijf
en Doe het Zelverzaak aan de Nijver-
heidsweg, is door onbekenden ingebroken
en een bedrijfsauto met gereedschap ge
stolen. De heer Muller kwam 's avonds
rond 11 uur nog naar de zaak en bemerkte
toen, dat het hek was geforceerd en er een
gat in de roldeur was. Hoewel er volop
licht brandde in de winkel en de zaak van
buitenaf goed te zien was hebben de
daders kans gezien machinaal gereed
schap, zoals boormachines, decoupeer-
zagen, schuurmachines en dergelijke te
laden in de bedrijfsauto van de firma Mul
ler en er mee vandoor te gaan. De totale
schade is nog niet bekend. De rijkspolitie
te Tholen onderzoekt de zaak in samen
werking met de technische dienst uit Mid
delburg. Naar werd vernomen is de auto
teruggevonden.
Tranen om de waterplassen
zorgen om de veldgewassen
die nog staan in 't natte land.
Regen valt uit grijze luchten
stervend riet staat zwaar te zuchten
aan de schrale waterkant.
Korte dagen, lange nachten
en maar wachten, wachten, wachten
hopen op een ommekeer.
Op wat zon en droge winden
is er ergens troost te vinden
al die triestheid drukt ons neer.
Mensen moeten 't niet verwachten
van de elementen, krachten,
er is Een die ze beheert.
En die Ene kan ons troosten
't komt niet van het westen, 't oosten
't komt van Hem die 't al regeert.
Op Hem wachten, op Hem bouwen
aan Hém onze zaak vertrouwen
Die de regen, wind gebiedt
Alles aan Hem biddend vragen
dat geeft troost in donkere dagen
Ook al zien we de uitkomst niet.
LANERTA
De Rayoncommissie van de Bouw en
Houtbond F.N.V. Goeree-Overflakkee
organiseert een grote Forumdiscussie
avond op donderdag 1 november 1984 in
het verenigingsgebouw ,,de Schakel" te
Dirksland om 8 uur. De zaal is half 8 al
open.
Het onderwerp van deze discussie is:
Werkgelegenheid en de Sociale-zeker-
heid".
In het Forum zitten de volgende heren:
Voor het F.N.V,: Toekomstige voorzitter
Bouwbond Jan SchuUer.
Voor de P.v.d.A.: Max van den Berg.
Een medewerker van de V.V.D.: Mr. G.
B. Nijhuis.
Direkteur Arbeidsburo Spijkenisse: de
heer P. de Graaf.
Chef afdeling sociale-dienst Dirksland: de
heer Oosterbroek.
Het forum wordt geleid door Distrikt
bestuurder Gerard Klein.
'Toegang is voor iedereen gratis.
SINT ANNALAND
Uienveiling van dinsdag 9 oktober
1984 Uien, maat veertig opwaarts,
klasse twee N.L. 26,30 - 26,80.
Uienprijs per honderd kilogram. Aanvoer:
105 ton.
Aardappelveiling van dinsdag 9 okto
ber 1984 Bintjes gewone 0,24 -
0,26. Bintjes drielingen 0,10 - 0,12.
Bintjes kriel 0,80 - 0,82. Bintjes
bonken: 0,26 - 0,28. Gloria gewone
0,24. Gigant gewone 0,22. Eigenhei
mers gewone 0,46 - 0,52. Aardappel
prijs per kilogram. Aanvoer: 54 ton.
Op maandag 24 september jl. speelde
SOF thuis tegen Schiedam 2 voor de 3 e kl.
RSB-comp.
Er werd één partij afgebroken waarbij de
kans op remise groot was. Het was de
partij van L. Holleman aan het 3 e bord
spelend met zwart Op 3 oktober werd
deze partij uitgespeeld en ging voor SOF
verloren zodat de uiteindelijke eindstand
4-4 werd.'
Alle partijen verliepen als volgt:
1. P. A. Willems-
J. C. Hollander1-0
2. P. Holleman - M. Scholten1-0
3. L. Holleman - A. v.d. Ende O -1
4. A. van Maurik -
L. van Steenoven1-0
5. R. van Dijk - K. Wijnands 1 - O
6. J. C. Hagens-R. vanVuuren.1 - O
7. R. B. Droger - C. de Waal 1 - O
%.-^A. Douw - G. v.d. Ham1-0
Net als SOF eindigde vorig seizoen Schie
dam 2 in de middenmoot van de 3e kl.
RSB.
Een der aardigste partijen volgt hieronder:
P. Holleman (wit) - M. Scholten (zwart)
Budapester-Gambiet.
1. d2-d4 Pg8-f6
2. c2 - c4 e7 - e5!?
hiermee ligt de zwarte strategie vast; de
zwarte bedoeling is duidelijk. Direkt een
pion offeren om aanval te kreëeren. Men
kan de pion als volgt verdedigen: 3. de5x
Pg4 4. Pf3 Pc6 5. Lf4 Lb4-I- 6. Pc3
Lc3x-t- 7. bc3x De7 8. Dd5 Da3!? met
heel interessant spel. Er volgde echter.
3. d4 X e5 Pf6 - g4
4. e2 - e3 Pg4 x e5
Wit durft het gambiet niet te accepteren en
speelt op „veilig".
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Pbl - c3
Ddl - c2
b2-b3
Lfl -e2
Pgl-O
Lel - b2
0-0
Dc2 x c3
Pb8 - c6
Lf8-b4
b7-b6
Lc8-b7
0-0
Tf8-e8
Lb4 X c3
f7-f6
over de
manier om
uw foto's
diepte
te geven
/J^Eigenlijk is het een wonderlijk idee. U houdt een stukje krant in
^5/handen dat zo plat is als een dubbeltje. Toch ziet u op de foto hier
boven die rietstengels binnen handbereik. Kijkt u uit over het water.
Zeilen er in de verte een paar schepen en is er een strook land zichtbaar.
De hoogte en breedte van het papier kregen er een dimensie bij: de
diepte. Hoe bereik je dat? Het antwoord op deze vraag is simpel: door
gebruik te maken van dieptescheppende elementen. Dat zijn: werken
met een voorgrond of een doorkijk, motieven van dezelfde soort herha
len, een hoog standpunt kiezen en gebruik maken van de wetten van
het gezichtsbedrog. Van deze vier elememten vindt u een voorbeeld in
de bovenstaande foto's.
De eerste foto laat zien wat er te bereiken is als u een
duidelijke voorgrond verwerkt in uw foto. Ook een
doorkijkje tussen de takken van een boom of een om
lijsting in de vorm van een poortje levert dit effect op.
Herhaling van dezelfde motieven is toegepast in de
strandfoto. Die steeds kleiner wordende mensen ge
ven een dieptewerking die nog versterkt wordt door
het hoge standpunt. Hier zijn dus eigenlijk twee "diep-
tescheppers" verwerkt in één foto en dat geeft een nog
aardiger effect.
De derde foto is eigenlijk de beste. Hier zijn namelijk
drie elementen toegepast die een dieptewerking ge
ven. Er is een voorgrondelement, dat bovendien
wordt herhaald. En nu gaat ook het gezichtsbedrog
meespelen: de lichte nevel maakt naar achteren toe
alle vormen steeds waziger en ons oog herkent dat als
een steeds groter wordende afstand. Zo kunnen ook
regen en sneeuw als dieptescheppend element wor
den toegepast. U ziet: als u er op let is het niet moeilijk
om foto's te maken met diepte, 't Is vooral een kwestie
van zien.
Het zou
een uitstekend
voornemen zijn
eraan mee te helpen
het
van Eilanden-Nleuws
te laten groeien.
Misschien zijn er
onder Uw kennissen
aan wie een
best besteed
zou zijn?
Vraag voor hen
gerust een
aan
Beide spelers hebben op vrij rustige wijze
hun ontwikkeling voltooid. In het vervolg
moet zwart voortdurend rekening houden
met de „battarij Lb2 - Dc3" gericht op de
mat-slag x g7-H4- etc.
Hier draait het witte plan om. Een partij
dus met karakter. Zwart echter probeert
dit af te wenden en tegelijk zijn stukken
aktief te maken waarbij vooral de loper op
b7 niet geheel ongevaarlijk is voor wit.
13. Tal - dl Pe5 - g6
14. c4 - c5 Kg8 - hS
15. PO - g5! dreigt op f7 in te
slaan met Damewinst. Het paard kan niet
worden geslagen wegens mat!
15Pc6-e5
De partij wordt nu zeer spannend.
Er is maar één zet die de spanning nog kan
verhogen en dat is:
16. f2 - f4! f6 X g5
17. f4 X e5 Dd8 - e7
18. Le2-h5 De7 - e6
Zwart heeft pion e5 die de sterke neiging
heeft zich op te offeren om de eerder
genoemde mat-dreiging op g7 weer ak-
tueel te maken mechanisch tot stilstand
gebracht. Ook de versnippering op g6
werd ongedaan gemaakt. De aanval en de
verdediging gaan nog hand in hand.
19. c5 X b6 c7 X b6
Dit maakt de volgende sterke zet van wit
mogelijk. Holleman holt voort naar de
winst.
20. Tdl - d6! De6 - e7
21. e5 - e6!! Deze pion kan
wegens mat op g7 niet worden geslagen....
of toch?
21Ta8-c8!
22. Dc3 - d4
De kritieke stelling, zie diagram.
atcdefffh
1:È
22d7 X e6
23. Td6 - d7! Tc8 - c2
Zuig-trekpomp op g2 NIET korrekt.
Paniek in het veld. De zwarte stelling stort
nu snel ineen.
24. e3 - e4!? (Txe7!)
Schakelt de inslag op g2 uit en houdt alle
eerdere dreigingen in stand. De Dame kan
wegens mat of stukverlies niet wijken.
24Lb7 x e4
25. Dd4 X e4! De7 - c5+
een laatste stuiptrekking.
26. Lb2 - d4 en zwart geeft het op.
Een spannende partij waarin de aanvals-
kracht van P. Holleman duidelijk is ge
worden.
V^1t^n<^^v^i^>i.^^v^l^iv^1t^v^ll.^v^li.^<<^t^>^i^^v.^^<-ö>^<-tf>^<-tf>-><<P^^Ö>^utf^V^i^^<^^'^
L<5>^<^5>^v<!>^^<^^<?v<S^K^>^^^^t^^^^^^^^c^KÖ^^^<^^t^^^.^^^^^t^v.^^^^^v^^^^l^v^v.^^^^^^^^<^^^^v.^^
T
i
1
O
f-.-.
Vi