EHAI1DEf!-i1IEUW5 De Vogel B.V. -------DIT------- PRACHTBOEK GRATIS BIJ DENMS. De Vogel B.V. De verwaclttlng van een duizendjarig vrederijic JIKKEMIEN J. Jubileumconcert Assurantiekantoor Assurantiekantoor P.V. „De Trekvogels Honderd jaar Vereniging tot Christelijke Verzorging van Geestes- en Zenuwzieken Pelgrim's mannenkoor Uitslag P.V. „De Postduif" Borstvoeding Natuurlijk Boekbespreking: Aquaron op Neaitje Jans Mannenl(oor „Ons Koor" houdt speculaasaktie nr 2e Blad DINSDAG 2 OKTOBER 1984 No. 5334 Dagverpleging, psychiatrische polikli niek, socio-therapeutische afdeling, socio woning, bewegingstherapie, psychofar maca; begrippen die men tevergeefs zal zoeken in de notulen van de oprichtings vergadering van de „Vereniging tot Chris telijke Verzorging van Krankzinnigen en Zenuwlijders in Nederland" op 9 oktober 1884 te Utrecht. Wat de initiatiefnemers onder leiding van Lucas Lindeboom, predikant te Zaan dam voor ogen stond was zorgverlening aan krankzinnigen volgens de aard en eis der christelijke liefde. Hun initiatief was een reactie op de in die dagen veelal nog erbarmelijke omstandigheden waarin krankzinnigen werden verpleegd; de di recte aanleiding was het wetsontwerp dat de regering in 1882 indiende ter ver vanging van de Krankzinnigenwet van 1841. Start in Ermelo Eind 1883 was Lucas Lindeboom be gonnen met zijn aktiviteiten die uiteinde lijk leidden tot de oprichting van de Ver eniging. In de loop van 1884 kreeg hij steeds meer medestanders en bij de op richting telde de Vereniging al ruim 300 leden. E én van hen tevens bestuurslid was M. J. Chevalier jr.; zijn familie was sinds 1866 in het bezit van het landgoed Veld- wijk" te Ermelo en kort na de oprichtings vergadering werd besloten dit landgoed aan te kopen om er een krankzinnigen gesticht te vestigen. Voor 40.000,werd de koop gesloten en op 28 januari 1886 werd Veldwijk geopend; de trein van Amersfoort naar Zwolle maakte op die dag een extra stop op het stationnetje Ermelo ten behoeve van alle genodigden. De eerste patiënt werd opgenomen op 1 februari 1886. Veldwijk had bij de opening twee pavil joens voor 32 patiënten en ontworpen door dé architect E. G. Wentinck een keuken en een washuis. Het oude koets huis deed dienst als kerk, bezoeklokaal en kleedmagazijn; het herenhuis als woning voor de geneesheer-directeur (dr. R. Klin- kert) en een boerderijtje als kantoor. De paviljoens waren nieuw voor de krankzirmigenverpleging in ons land. De patiënten konden nu anders dan in de bestaande inrichtingen worden ver spreid over een aantal op zichzelf staande huizen, die onder leiding stonden van een echtpaar dat werd aangesproken met va der en moeder. Door de inrichtingen te stichten ver van de grote steden, schiep men mogelijkheden voor een heilzame Ter gelegenheid van zijn 20-jarig jubi leum hoopt het Chr. Pelgrim's Mannen koor een concert te geven op Zaterdag 6 oktober a. s. om 20.15 uur in de Breeplein- kerk, hoek Randweg, Rotterdam-Zuid. Naast het marmenkoor verlenen mede werking: het Rotterdams Jongenskoor 0.1. v. Freek Velders en Cor van Heusden, orgel. Op het programma van het mannenkoor staan werken van Diepenbrock, da Pales- trina, Schubert, Verdi, Wagner, Nieland, Van Ingen Schenau en Arne. Het jongenskoor zingt liederen van Tele- mann, Bruckner, Van Heinichen, Van Herzbeck, Bach en Frank. Cor van Heusden speelt werken van Boëllmann en Zwart. Het geheel staat o.l.v. René Fons. Programma's, tevens bewijs van toe gang, ad 10,Reservering toegangs- kaarten via telefoon 010 - 828017; v.d. Zwan. invloed van de vrije natuur op de geestes gesteldheid van de patiënten. Groei en uitbreiding Veldwijk groeide snel: 18 paviljoens in 1892 en ruim 250 patiënten. In dat jaar werd in Den Haag de tweede inrichting gesticht, Bloemendaal; in 1895 volgde Dennenoord in Zuidlaren, in 1907 Wolfheze en in 1910 werd de Valerius- kliniek in Amsterdam geopend. Als zesde inrichting werd in 1928 Vogelenzang in Bennebroek geopend. Meer dan vijftig jaar werd de vereniging voorgezeten door prof Lucas Linde boom; hij overleed in 1933. Drie inrichtingen leden grote schade als gevolg van oorlogshandelingen in de Tweede Wereldoorlog: Wolfheze, Bloe mendaal en Vogelenzang. De Vereniging tlians De zestiger en zeventiger jaren van deze eeuw brachten grote veranderingen op het terrein van de geestelijke gezondheids zorg. De introductie van de psychofar maca maakte het mogelijk om patiënten weer te laten terugkeren in de samen leving. De daginrichting, de psychiatrische poli klinieken en de socio-woningen ge bouwd in kleine groepen met in ieder huis zes patiënten brachten geheel nieuwe vormen van behandeling met zich mee. En op meerdere plaatsen in ons land onder meer in Tiel en Arnhem werden via de socio-woningen mogelijkheden gescha pen voor patiënten voor een geleidelijke terugkeer in de samenleving. In 1983 werkten bij de Vereniging en de zes ziekenhuizen ruim 4300 medewerk (st)ers. Het aantal eerste consulten in de poli klinieken bedroeg ruim 7600; het aantal inschrijvingen voor de dagbehandeling was bijna 700 en in de zes ziekenhuizen was het aantal opnemingen 6144; de gemiddelde bezetting was 3910. Het Centraal Bureau van de Vereniging is gevestigd te Bennekom. Gedenkboek Het wel en wee van de afgelopen hoii- derd jaar is beschreven in het Gedenkboek 1884-1984, waarvan het eerste exem plaar op 9 oktober wordt overhandigd aan Staatssecretaris drs. J. P. vanderReyden. Het boek van ruim 400 pagina's is samen gesteld onder eindredactie van prof G. A. Lindeboom een kleinzoon van de eer ste voorzitter en M. J. van Lieburg; het wordt uitgegeven door Uitgeversmaat schappij J. H. Kok B.V. te Kampen. MIDDELHARNIS Wedvlucht vanaf Mennecy 22 september j.l. In concours 68 duiven. Veel regen, zeer traag verloop. H. Kievit: 1,2,11,13; G. Slooter: 3, 7, 9; R Kievit: 4; J. C. Polder: 5, 6, 8, 14; B. Mans: 10, 12; E. Luymse: 15; E. Groe nendijk; 16; J. Jongejan: 17, enz. enz. THOLEN Inrijverbod vrachtauto's Juliana- straat Met ingang van 20 september j. 1. is het verboden om met vrachtauto' s vanaf de Grindweg de Kon. Julianastraat in te rijden. Zulks in verband met de onlangs aangelegde verkeersvoorziening met as- verschuiving, waardoor een rijbaanver smalling is ontstaan terwille van de af remming van de snelheid van het gemoto riseerd verkeer. Spaarbank N.M. S. Diependorst 168 3253 VC OUDDORP Telefoon 01878 - 1077 - 1776 Spaarbank N.M.S. Nieuweweg 60c 3248 BE Melissant Telefoon 01877 - 2251 Op dinsdag 2 oktober is er weer moeder- groepavond bij Lianne Steenhof in Oud- dorp. Op deze avond zullen de problemen die zich kunnen voordoen bij het geven van borstvoeding, ter sprake komen. Indien men voor problemen komt te staan is dit nog geen reden de borst voeding te staken. Wel moetje natuurlijk weten, wat je kunt doen bij b.v. borst ontsteking of te weinig voeding om maar iets te noemen. Ook vrouwen die aan het voeden zijn, zijn van harte welkom om andere moeders hun ervaringen te kunnen vertellen. Graag even telefonisch opgeven: 01878 -2511. OUDDORP Uitslag wedvlucht Moeskroen. Deelname 228 duiven, los 8.30 uur, Z.Z.W. wind. Comb. Cees enMiep: 1,2,11,12,16,24, 25, 29, 33, 36, 42, 43, 51, 52, 53; Joh. Grinwis: 3,20,34, 39; Comb. K. enB.: 4; C. M. Grinwis: 5, 6, 17, 18, 28, 31, 32, 58; J. A. WiUemse: 7, 9, 19, 21, 27, 30, 41, 44, 55, 57; P. Mierop: 8, 10, 15, 22, 23,35,40,45,48,49,50,54; L. Sperling: 13, 14, 26, 46, 47; A. Klijn: 37, 38; A. Venneman: 56. Uitslag Corbeil, los 12 uur, Z.Z.W. wind, regen: zaterdag 3 duiven door: 1: B. Dorsman; 2 en 3: C. M. Grinwis. „Het Nieuwe Testament is in zijn geheel gericht op de wederkomst van Christus en op de komst van het eeuwige koninkrijk van God, maar niet op een voorlopige eindfase, voordat het definitieve einde er is. Er zijn tekenen der tijden, signalen van de eindtijd, maar ook met be hulp daarvan zijn dag en uur van de wederkomst van Christus niet te berekenen. Dag en uur niet, maar ook jaar en eeuw nietf" Chiliasme Aldus prof Van Genderen, de dogma ticus van Apeldoorn, in zijn pasversche- nen boekje over het chiliasme. Het is aan Bij de vele plannen om het eiland Neeltje Jans thans een centrum van aktiviteit bij de sluitingswerkzaamheden van de Oos- terschelde, nog een funktie te geven in de toekomst is een plan ingediend groten deels ontworpen door de Rotterdamse educatieve bioloog Drs. D. Brand. Drs. Brand noemde zijn plan Aquaron en hij denkt daarbij aan een proefstation voor de maricultuur (de kweek van oesters, vis, pieren, algen en dergelijke) met recrea tieve mogelijkheden voor het publiek, met daarnaast een steunfunktie voor de meer genoemde maricultuur, personen die daarvoor interesse hebben zouden daar cursussen moeten kunnen volgen en het geleerde in de praktijk kunnen brengen. met nog kans op mooie prijzen Het Mannenkoor „Ons Koor" gaat een dezer dagen een aktie houden met Specu- laaspoppen, ten bate van het Uniformen fonds, waarvoor al meerdere akties zijn of worden gevoerd (oud papier). Als het koor volgendjaar 50 jaar bestaat, wil het zich in het nieuw presenteren tijdens het Gala concert op 1 juni in de Sporthal met de „Mastreechter Staar". Men hoopt met deze aktie weer enige middelen te verzamelen om in het fonds te kunnen storten. De poppen zijn van uitstekende kwali teit, dankzij de medewerking van Nipius Banketfabriek uit Stad. Om de aktie nog aantrekkelijker te ma ken zit op iedere pop een nummer. Na afloop van de aktie zal uit die nummers een verloting worden gehouden. Er zijn een 12-tal fraaie prijzen te winnen. Het nummer van uw gekochte pop moet u goed bewaren. De winnende nummers worden later in deze krant bekend gemaakt, waar na de prijzen kunnen worden afgehaald. De speculaaspoppen kosten 2,50 per stuk. Zaterdag 6 oktober haalt het Marmen koor ook weer oud papier op in geheel Sommelsdijk vanaf 9 uur 's morgens. Zij die tussentijds van hun papier afwillen, kunnen dat kwijt in een container die vanaf 5 oktober op een erf aan het Korte- weegje staat te Sommelsdijk. het begin van het laatste hoofdstuk. De schrijver laat geen twijfel bestaan over zijn houding tegenover de stroming die hij beschrijft. Hij beoordeelt haar als een vooruitgrijpen op de toekomst, als een vorm van anticipatie op zaken die nog in nevelen gehuld zijn. De titel van het boekje omschrijft de chiliastische visie, namelijk „de verwach ting van een duizendjarig vrederijk". De genen die haar aanhangen, en dat zijn er velen, menen zich daarvoor te kunnen beroepen op een aantal schriftplaatsen, met name Openbaringen 20'. In allerlei vorm komen we deze stroming tegen. Er zijn lijnen te trekken naar revolutionaire bewegingen waar een verwereldlijkte vorm van chiliastische denkbeelden te vinden is. Vaak verbindt het chiliasme zich met allerlei verwachtingen inzake het herstel en de bekering van Israël. Voordat Van Genderen zijn bedenkingen uit, geeft hij een inhoudelijke beschrijving van het verschijnsel, benevens een histo rische schets van de ontwikkelingen. De vroegste sporen komen we al in de oud christelijke kerk tegen. Te denken valt aan Justinus de Martelaar, Irenaeus en Tertul- lianus. Het is vooral aan de grote invloed van Augustinus te danken dat het chi liasme grotendeels teruggedrongen werd. In de tijd van de reformatie zijn het de doperse radicalen die chiliastisch denken. Een geestverwant in deze eeuw is de bekende Hal Lindsey, een Amerikaan, wiens boeken ook in Nederland sterk de aandacht trokken en nog trekken. Soorten Het boekje dat verscheen in de serie „Pasmunfgeeft veel informatie. Op kun dige wijze leidt de hoogleraar zijn lezers in in de bonte wereld van het chiliasme. Bont, ja want denk niet dat er binnen die stroming een uniformiteit van denken is. Van Genderen onderscheidt de hoofd stromingen zorgvuldig en terzake. De ken merken van het eigenlijke chiliasme zijn de leer van het duizend] arig rijk, de tweeër lei wederkomst van Christus en de tweeër lei opstanding. Een andere benaming is het premillenniarisme. Nauw daaraan verwant is het dispensantionalisme, met haar scherpe scheiding tussen de bedeling van de kerk en die van het koninkrijk. Een „profeet" uit de vorige eeuw was J. N. Darby; de al genoemde Hal Lindsey moe ten we ook in dit kader plaatsen. Naast deze twee bestaat er nog een visie op de toekomst, die nu en dan eveneens als chiliastisch wordt aangeduid, maar die desondanks onvergelijkbaar met de vorige twee stromingen is. Terecht onderscheidt Van Genderen hier nauwkeurig. Hij spreekt hier over het „partieel chi liasme". Hij duidt dan vooral aan die gereformeerde godgeleerden, met name uit de 17e en 18e eeuw, die voor de toekomst een bloeitijd voor de kerk en de bekering van het volks Israël verwachtten. Vooral Puriteinse theologen en predi kanten, behorend tot de Nederlandse Na- TAXATIE NODIG?, makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 CÜS DD dere Reformatie, hadden deze visie. Wilt u enkele namen? We lezen over John Owen en Samuel Rutherford, over Jaco bus Koelman en Herman Witsius en niet te vergeten Wilhelmus a Brakel. En Van Genderen noemt ze lang niet alle. Wie hun geschriften leest, komt onder de indruk van hun verwachting van en hun uitzien naar de geestelijke opwekkingen die over de kerk en over Israël zullen worden uitgestort. Kenmerkend is hun nadruk op het werk van de Heilige Geest Verwachting Toch heeft Van Genderen ook tegen deze milde vorm van het chiliasme zijn be denkingen. Zowel hier als in zijn afwijzen van het meer radicale chiliasme gaat hij bewust in het spoor van Calvijn. Het is bekend dat deze erg terughoudend was in het konkreet duiden van de profetische perspectieven uit Daniël en Openbarin gen. Als diens leerling wenst de schrijver slechts schuchter en sober te spreken over „de laatste dingen". De Schrift is daar over niet in die mate duidelijk, zo meent hij, dat we de lijnen kunnen uitstippelen, laat staan met jaartallen voorspellen. Kenmerkend en kernachtig is zijn uit spraak: „Het geloof wordt er niet minder van, als de gelovigen minder met zeker heid kuknnen zeggen van de toekomst. Het gaat er immers niet allereerst om, wat wij verwachten. Het gaat erom, wie wij verwachten. Hij komt'" Overigens zal de gematigde chiliast hiermee instemmen. Van Genderen spreekt zijn lezers niet vrijblijvend aan. „Verwachten wij Hem ook?", zo is de toespitsing van zijn boekje. En ook dat is een schriftuurlijk-gerefor meerd geluid. Het gaat in wezen om de persoonlijke (ver)houding tot de Heere en Zijn toekomst Geen speculatie, maar meditatie de overdenking van het toe komende leven. „Wij doen beter onze aandacht te rich ten op de weg waarlangs men tot Gods Koninkrijk komt dan spitsvondig te filosoferen over de staat van het toe komende leven. Velen vragen hoedanig eens hun toekomstige zaligheid zal zijn, maar hoe zij daar zullen komen, daar over hebben wij geen enkele zorg. Zij bedenken niet dat wij Zijn dood deel achtig moeten zijn opdat wij later met Hem mogen leven. Laat ieder zich be palen tot het werk dat hem nu op gedragen is. Laten wij allen dapper strijden onder Christus en standvastig met onvermoeide harten volharden in de weg van onze roeping" (Calvijn). Resumerend: een informatief boekje met een duidelijke lijn. Over Van Genderens waardering van hetpartieel(of gematigde) chiliasme mogen, denk ik, de meningen verschillen. Zelf sluit ik de legitimiteit van de na-reformatorische ontwikkeling van de eschatologie (de leer van de laatste dingen) niet uit Terecht leert ons Van Genderen: laten we over deze zaken in getogen en verre van dweperig spreken. Wat meer is, laat de gewisse belofte van Gods toekomst ons brengen tot de be lijdenis: „Daarom verwachten wij die dag met een groot verlangen...." N.a.v. „De verwachting van een duizendjarig rijk" door dr. J. van Genderen. Serie Pasmunt, nr. 4. Uitgeverij De Groot-Goudriaan te Kampen. 69 pagina 's. Prijs f 11,90. J. K. e Sa n ,1 VERVOLGVERHAAL door Dignate Robbertz G. F. Callenbach B.V. Nijkerk 75 ------------------------------------- Simen lag nu heel stil, er was iets zachts over zijn gezicht gekomen. De schaduwen onder zijn ogen waren dieper, het was of de zon onderging achter zijn oogleden. Ze wachtten en zwegen tot Jikkemien over eind kwam en de gordijnen dichtschoof. Arend greep naar zijn keel, maar Jikke mien keek hem met haar klare ogen aan, hij gooide zijn hoofd achterover en drong zijn tranen terug. Samel.... dat is een zwaere gank, zal jie voorzichtig zien om 't an Kee te zeien? Dat zal ik, moeder, antwoordde hij schor. Kan ik vor joe nog wat doe? Er kwam een uitdrukking op haar gezicht, ze wisten niet of het een lach was of dat ze zou gaan schreeuwen. Vor mien niks, m'n kind. Noe is julder vader an den besten deel. Ze keek van de een naar de ander en knikte tegen Bette. Noe bin ik dan toch mee drie kinders geweest in dit ogenblik. Bette, meisse, wil jie noe is an je moeder gevraege of ze komt en dan moet Arend met je mee gae. Bette sloeg haar avonddoekk om en keek nog om naar de bedstee. Samel bleef dralen, maar Jikkemien ging zelf de deur opendoen. Noe moe jie gae, zei ze, Kee zal nie wete waer je bluuft. Hij klemde haar hand in de zijne.... Dag moeder! Nog nooit was zijn stem zo goed geweest Ze legde haar beide handen in de zijne en keek diep in zijn steekblauwe ogen. Die zelfde ogen had het kind, dacht ze ineens. Dag Samel.... dag m'n joen. Het lamplicht scheen over de oude meu bels en de pet van Simen die hij op de bijbel gelegd had. Ze schoof de bedstee gordijnen weer open en zette het loop lampje op het boord. Het goudige licht scheen over Simen's gezicht. Ze zag het litteken van de stok, die hij als kind tegen zijn hoofd gekregen had, donkerder en breder dan bij zijn leven. Zijn handen lagen in volmaakte rust. De trek van pijn was om zijn mond vergleden, die nu weer was zoals vroeger, ze herkende ook het hoge gladde voor hoofd. Zo was het voorhoofd van Arend en ze had zich wel eens verwonderd op wie de jongen toch leek. Ze tastte naar de gouden oorringen en voelde de kilte van zijn gezicht aan haar warme handen. Toen Koba kwam lag ze voorover met haar gezicht in het kussen naast zijn schouder. Toen het gras op Simen Joosse's graf hoog stond met dikke zaadpluimen begon de jonge Krijn Wisse te lopen. Hij was eerst over de durpel naar buiten gekropen, maar eer de zomer ten einde was schommelde hij op zijn korte beentjes langs het straatje en stak het erf over naar het wagenhuis. Soms reed Jikkemien hem in de wandel- wagen naar het dorp en bleef hij een hele middag. Den uuze was dan vol geluid en gekir en ze verbeeldde zich dat de dag lichter was en de zon later onderging. Haar werkhuizen op Zeeduin en bij de metres se had ze opgezegd op aanhouden van Kee, die er niet tegen kon dat haar moeder bij anderen het grove werk ging doen. Maar het meest had Samel daar achter gezeten, dat had Jikkemien wel gemerkt als hij in de lange winteravonden onver wacht de klink van de deur lichtte en bij haar bleef praten tot het ver over negenen was. Hij had de gewoonte om de krukstoel te gaan zitten en over al de gewone dingen van iedere dag te spreken. Hij keek haar nooit recht aan, maar hield zijn ogen op de tafel of ergens in de hoek van den uuze. Ik ebbe gezie dat jie niet meer zó makkelik loopt as een paer jaer gelee, had hij eens gezegd. Je mocht nie meer op Zeeduun gewerke, de wegt is te verre en waervoor is dat nóodig. Ik kan toch nie êele daegen mee leege anden zitte, had ze geantwoord, ik bin noe zó vee kwiet as ik nie meer kan werke zou ik moete gezifte om op 't leste te wachten. Hij vertelde wel eens van zijn moeder die in haar renteniershuis weinig vertier had. Haar benen waren tot aan de heupen verlamd. Zonder de wielstoel kon ze geen stap meer van haar plaats en de ouwe Krijn was helemaal grijs geworden van al de netigheid. Jikkemien moest dan aan Simen denken en aan zijn rustig einde en haar hart liep over van dankbaarheid. Als ze op het Olmenhof bij het raam zat waar Janne altijd placht te zitten als ze iets te zeggen had, kwam de gedachte bij haar op dat ze naar haar toe moest gaan en met haar praten. Misschien zou Janne weinig ant woord geven, maar dat zou ook niet nodig zijn. In het begin van de zomer werd ze in beslag genomen door het trouwen van Arend. Koba Knuut liep in en uit om over alles te spreken. Ze ebben vee gespaerd, zei ze trots. Bette ei stoelen gekocht of ze mee den dominee gae trouwe. Je zit êelemaele op ferweel en een spiegel mee een gouwe lieste. Jikkemien naaide boezeroens en hemden voor Arend en zocht alles bij elkaar wat van hem was. Ieder stuk hield ze eerst in haar handen alsof ze zich goed in wilde prenten hoe het er uitzag. Hij had weinig tijd om bij haar te zitten. Hun huisje in de stad moest schoon gemaakt en gemeubeld worden en Jikke mien begon het geld in het blikken doosje weer te tellen. Op een avond toen hij thuis kwam telde ze honderd en twintig gulden op de tafel. Kiek! Meer eb ik nie vor je, Arend, besteed 't mer goed. Ontroerd kwam hij bij haar staan en hield even haar hand vast Dat is tevee, moeder, ons zulle 't wel rooie. Noe ouw je zeker nie vee meer over? Ze lachte en liet het doosje zien. Er lagen nog drie kwartjes en een paar losse centen in. As de weeke om is eb ik weer geld, zei ze zacht, ik kriege wat van de kerke en Samel is goed vor me. Arend legde de guldens op een stapeltje en vouwde een paar papiertjes van tien in elkaar. Ik zou toch wille dat jie den elt zelf ieuw, moeder. Maar ze schudde beslist haar hoofd. Jie ei 't er 'k weet nie oe lank vor moete spaere en ons bin joenk, moeder. As Max al z'n spaergeld an joe geeft om te beginnen.... zal ik dan achter bluuve? Je moe mer dienke dat jie de possie van Jan ook kriegt. Hij begreep dat ze niet anders wilde en borg het geld weg. Die avond bleef hij nog lang bij elkaar. En voor hij de ladder opging legde ze een hand op zijn hoofd, zoals ze dat vroeger gedaan had. Hij zag dat het haar dat van onder haar muts zichtbaar kwam bijna wit geworden was en er lag een ongekende zachtheid over haar wezen. Welte rusten moeder, zei hij stil. G'n nacht m'n kind. Op de ochtend van zijn trouwdag hielp ze hem met aankleden. Hij verbaasde zich over haar ongebogen rug toen ze zijn hals doek strikte en met preciese vingers een paar witte pluisjes van zijn rok tipte. Zij had haar zware rouw nog niet verwisseld voor lichte, want het was nog geen vol jaar na Simen's dood. Ik dienke nie dat ik lank bluuve, zei ze, 't past niet mee rouwe op een trouw- fêeste. (wordt vervolgd) Van paviljoen tot sociowoning 'Geld door de eeuwen heen' is een bijzonder fraai boekwerk over de geschiedenis van munten, die ooit in de Lage Landen gecirculeerd hebben. 160 Pagina's dik met maar liefst 300 schitterende illustraties. U krijgt het gratis mee d oorniieen spaarrekening te openen bij de NMS. Met een eerete inleg van minstens f 100,- Of door automatisch te gaan sparen met een maandelijks bedrag van minimaal f25,- 't Is een werkelijk uniek lees-, kijk- en opzoek- boek. En nog leerzaam ook. Deze aanbieding geldt tot eind oktober 1984, maar op is op, dus haast is wel geboden. Dit prachtboek is eveneens verkrijgbaar bij elk van de 470 NMB kanton.'n. 99 o a 8 S •S tl Eeuwigheid Verleden Christus komt in "5 weder voor n Zijn Gemeente c n" 4 k Gemeente ^in de Hemel 1 (Openbaring Ol 3 ^f 1 ''■^^J 01 Ol c ■ïi en S 1 c ■o c Chri! enbarin 1 The 1 Kor IA E o Ol ■3 2 a O 0} Koninkrijk c. a' Rl Grote i van de Gemeente C Verdrukking v' -7 Messias -r t- Israël (Openbaring 2-3) O (Openbaring G-l 9) /(Openbaring 20) Oude Testament Nieuwe Testament 7 jaren 1000 jaren Eeuwigheid Nieuwe Hemelen Nieuwe aarde (Openbaring 21-22) *******************************¥***¥******'^>^**4■¥■************¥'f***'^**¥■***■*4■**4■¥****'^^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 5