EHAI1DEf!-i1IEUW5
De Vogel B.V.
-------DIT-------
PRACHTBOEK
GRATIS BIJ
DENMS.
De Vogel B.V.
De verwaclttlng van een duizendjarig vrederijic
JIKKEMIEN
J.
Jubileumconcert
Assurantiekantoor
Assurantiekantoor
P.V. „De Trekvogels
Honderd jaar Vereniging tot Christelijke Verzorging
van Geestes- en Zenuwzieken
Pelgrim's mannenkoor
Uitslag P.V. „De Postduif"
Borstvoeding Natuurlijk
Boekbespreking:
Aquaron op Neaitje Jans
Mannenl(oor „Ons Koor"
houdt speculaasaktie
nr
2e Blad
DINSDAG 2 OKTOBER 1984
No. 5334
Dagverpleging, psychiatrische polikli
niek, socio-therapeutische afdeling, socio
woning, bewegingstherapie, psychofar
maca; begrippen die men tevergeefs zal
zoeken in de notulen van de oprichtings
vergadering van de „Vereniging tot Chris
telijke Verzorging van Krankzinnigen en
Zenuwlijders in Nederland" op 9 oktober
1884 te Utrecht.
Wat de initiatiefnemers onder leiding
van Lucas Lindeboom, predikant te Zaan
dam voor ogen stond was zorgverlening
aan krankzinnigen volgens de aard en eis
der christelijke liefde. Hun initiatief was
een reactie op de in die dagen veelal nog
erbarmelijke omstandigheden waarin
krankzinnigen werden verpleegd; de di
recte aanleiding was het wetsontwerp dat
de regering in 1882 indiende ter ver
vanging van de Krankzinnigenwet van
1841.
Start in Ermelo
Eind 1883 was Lucas Lindeboom be
gonnen met zijn aktiviteiten die uiteinde
lijk leidden tot de oprichting van de Ver
eniging. In de loop van 1884 kreeg hij
steeds meer medestanders en bij de op
richting telde de Vereniging al ruim 300
leden.
E én van hen tevens bestuurslid was
M. J. Chevalier jr.; zijn familie was sinds
1866 in het bezit van het landgoed Veld-
wijk" te Ermelo en kort na de oprichtings
vergadering werd besloten dit landgoed
aan te kopen om er een krankzinnigen
gesticht te vestigen.
Voor 40.000,werd de koop gesloten
en op 28 januari 1886 werd Veldwijk
geopend; de trein van Amersfoort naar
Zwolle maakte op die dag een extra stop
op het stationnetje Ermelo ten behoeve
van alle genodigden. De eerste patiënt
werd opgenomen op 1 februari 1886.
Veldwijk had bij de opening twee pavil
joens voor 32 patiënten en ontworpen
door dé architect E. G. Wentinck een
keuken en een washuis. Het oude koets
huis deed dienst als kerk, bezoeklokaal en
kleedmagazijn; het herenhuis als woning
voor de geneesheer-directeur (dr. R. Klin-
kert) en een boerderijtje als kantoor.
De paviljoens waren nieuw voor de
krankzirmigenverpleging in ons land. De
patiënten konden nu anders dan in de
bestaande inrichtingen worden ver
spreid over een aantal op zichzelf staande
huizen, die onder leiding stonden van een
echtpaar dat werd aangesproken met va
der en moeder. Door de inrichtingen te
stichten ver van de grote steden, schiep
men mogelijkheden voor een heilzame
Ter gelegenheid van zijn 20-jarig jubi
leum hoopt het Chr. Pelgrim's Mannen
koor een concert te geven op Zaterdag 6
oktober a. s. om 20.15 uur in de Breeplein-
kerk, hoek Randweg, Rotterdam-Zuid.
Naast het marmenkoor verlenen mede
werking: het Rotterdams Jongenskoor
0.1. v. Freek Velders en Cor van Heusden,
orgel.
Op het programma van het mannenkoor
staan werken van Diepenbrock, da Pales-
trina, Schubert, Verdi, Wagner, Nieland,
Van Ingen Schenau en Arne.
Het jongenskoor zingt liederen van Tele-
mann, Bruckner, Van Heinichen, Van
Herzbeck, Bach en Frank.
Cor van Heusden speelt werken van
Boëllmann en Zwart. Het geheel staat
o.l.v. René Fons.
Programma's, tevens bewijs van toe
gang, ad 10,Reservering toegangs-
kaarten via telefoon 010 - 828017; v.d.
Zwan.
invloed van de vrije natuur op de geestes
gesteldheid van de patiënten.
Groei en uitbreiding
Veldwijk groeide snel: 18 paviljoens in
1892 en ruim 250 patiënten.
In dat jaar werd in Den Haag de tweede
inrichting gesticht, Bloemendaal; in 1895
volgde Dennenoord in Zuidlaren, in 1907
Wolfheze en in 1910 werd de Valerius-
kliniek in Amsterdam geopend. Als zesde
inrichting werd in 1928 Vogelenzang in
Bennebroek geopend.
Meer dan vijftig jaar werd de vereniging
voorgezeten door prof Lucas Linde
boom; hij overleed in 1933.
Drie inrichtingen leden grote schade als
gevolg van oorlogshandelingen in de
Tweede Wereldoorlog: Wolfheze, Bloe
mendaal en Vogelenzang.
De Vereniging tlians
De zestiger en zeventiger jaren van deze
eeuw brachten grote veranderingen op het
terrein van de geestelijke gezondheids
zorg. De introductie van de psychofar
maca maakte het mogelijk om patiënten
weer te laten terugkeren in de samen
leving.
De daginrichting, de psychiatrische poli
klinieken en de socio-woningen ge
bouwd in kleine groepen met in ieder huis
zes patiënten brachten geheel nieuwe
vormen van behandeling met zich mee. En
op meerdere plaatsen in ons land onder
meer in Tiel en Arnhem werden via de
socio-woningen mogelijkheden gescha
pen voor patiënten voor een geleidelijke
terugkeer in de samenleving.
In 1983 werkten bij de Vereniging en de
zes ziekenhuizen ruim 4300 medewerk
(st)ers.
Het aantal eerste consulten in de poli
klinieken bedroeg ruim 7600; het aantal
inschrijvingen voor de dagbehandeling
was bijna 700 en in de zes ziekenhuizen
was het aantal opnemingen 6144; de
gemiddelde bezetting was 3910.
Het Centraal Bureau van de Vereniging
is gevestigd te Bennekom.
Gedenkboek
Het wel en wee van de afgelopen hoii-
derd jaar is beschreven in het Gedenkboek
1884-1984, waarvan het eerste exem
plaar op 9 oktober wordt overhandigd aan
Staatssecretaris drs. J. P. vanderReyden.
Het boek van ruim 400 pagina's is samen
gesteld onder eindredactie van prof G. A.
Lindeboom een kleinzoon van de eer
ste voorzitter en M. J. van Lieburg; het
wordt uitgegeven door Uitgeversmaat
schappij J. H. Kok B.V. te Kampen.
MIDDELHARNIS
Wedvlucht vanaf Mennecy 22 september
j.l. In concours 68 duiven. Veel regen,
zeer traag verloop.
H. Kievit: 1,2,11,13; G. Slooter: 3, 7, 9;
R Kievit: 4; J. C. Polder: 5, 6, 8, 14; B.
Mans: 10, 12; E. Luymse: 15; E. Groe
nendijk; 16; J. Jongejan: 17, enz. enz.
THOLEN
Inrijverbod vrachtauto's Juliana-
straat Met ingang van 20 september j. 1.
is het verboden om met vrachtauto' s vanaf
de Grindweg de Kon. Julianastraat in te
rijden. Zulks in verband met de onlangs
aangelegde verkeersvoorziening met as-
verschuiving, waardoor een rijbaanver
smalling is ontstaan terwille van de af
remming van de snelheid van het gemoto
riseerd verkeer.
Spaarbank N.M. S.
Diependorst 168
3253 VC OUDDORP
Telefoon 01878 - 1077 - 1776
Spaarbank N.M.S.
Nieuweweg 60c
3248 BE Melissant
Telefoon 01877 - 2251
Op dinsdag 2 oktober is er weer moeder-
groepavond bij Lianne Steenhof in Oud-
dorp. Op deze avond zullen de problemen
die zich kunnen voordoen bij het geven
van borstvoeding, ter sprake komen.
Indien men voor problemen komt te
staan is dit nog geen reden de borst
voeding te staken. Wel moetje natuurlijk
weten, wat je kunt doen bij b.v. borst
ontsteking of te weinig voeding om maar
iets te noemen. Ook vrouwen die aan het
voeden zijn, zijn van harte welkom om
andere moeders hun ervaringen te kunnen
vertellen.
Graag even telefonisch opgeven: 01878
-2511.
OUDDORP
Uitslag wedvlucht Moeskroen. Deelname
228 duiven, los 8.30 uur, Z.Z.W. wind.
Comb. Cees enMiep: 1,2,11,12,16,24,
25, 29, 33, 36, 42, 43, 51, 52, 53; Joh.
Grinwis: 3,20,34, 39; Comb. K. enB.: 4;
C. M. Grinwis: 5, 6, 17, 18, 28, 31, 32,
58; J. A. WiUemse: 7, 9, 19, 21, 27, 30,
41, 44, 55, 57; P. Mierop: 8, 10, 15, 22,
23,35,40,45,48,49,50,54; L. Sperling:
13, 14, 26, 46, 47; A. Klijn: 37, 38; A.
Venneman: 56.
Uitslag Corbeil, los 12 uur, Z.Z.W. wind,
regen: zaterdag 3 duiven door:
1: B. Dorsman; 2 en 3: C. M. Grinwis.
„Het Nieuwe Testament is in zijn
geheel gericht op de wederkomst
van Christus en op de komst van het
eeuwige koninkrijk van God, maar
niet op een voorlopige eindfase,
voordat het definitieve einde er is.
Er zijn tekenen der tijden, signalen
van de eindtijd, maar ook met be
hulp daarvan zijn dag en uur van de
wederkomst van Christus niet te
berekenen. Dag en uur niet, maar
ook jaar en eeuw nietf"
Chiliasme
Aldus prof Van Genderen, de dogma
ticus van Apeldoorn, in zijn pasversche-
nen boekje over het chiliasme. Het is aan
Bij de vele plannen om het eiland Neeltje
Jans thans een centrum van aktiviteit bij
de sluitingswerkzaamheden van de Oos-
terschelde, nog een funktie te geven in de
toekomst is een plan ingediend groten
deels ontworpen door de Rotterdamse
educatieve bioloog Drs. D. Brand. Drs.
Brand noemde zijn plan Aquaron en hij
denkt daarbij aan een proefstation voor de
maricultuur (de kweek van oesters, vis,
pieren, algen en dergelijke) met recrea
tieve mogelijkheden voor het publiek, met
daarnaast een steunfunktie voor de meer
genoemde maricultuur, personen die
daarvoor interesse hebben zouden daar
cursussen moeten kunnen volgen en het
geleerde in de praktijk kunnen brengen.
met nog kans op mooie prijzen
Het Mannenkoor „Ons Koor" gaat een
dezer dagen een aktie houden met Specu-
laaspoppen, ten bate van het Uniformen
fonds, waarvoor al meerdere akties zijn of
worden gevoerd (oud papier).
Als het koor volgendjaar 50 jaar bestaat,
wil het zich in het nieuw presenteren
tijdens het Gala concert op 1 juni in de
Sporthal met de „Mastreechter Staar".
Men hoopt met deze aktie weer enige
middelen te verzamelen om in het fonds te
kunnen storten.
De poppen zijn van uitstekende kwali
teit, dankzij de medewerking van Nipius
Banketfabriek uit Stad.
Om de aktie nog aantrekkelijker te ma
ken zit op iedere pop een nummer. Na
afloop van de aktie zal uit die nummers
een verloting worden gehouden. Er zijn
een 12-tal fraaie prijzen te winnen. Het
nummer van uw gekochte pop moet u goed
bewaren. De winnende nummers worden
later in deze krant bekend gemaakt, waar
na de prijzen kunnen worden afgehaald.
De speculaaspoppen kosten 2,50 per
stuk.
Zaterdag 6 oktober haalt het Marmen
koor ook weer oud papier op in geheel
Sommelsdijk vanaf 9 uur 's morgens. Zij
die tussentijds van hun papier afwillen,
kunnen dat kwijt in een container die
vanaf 5 oktober op een erf aan het Korte-
weegje staat te Sommelsdijk.
het begin van het laatste hoofdstuk. De
schrijver laat geen twijfel bestaan over zijn
houding tegenover de stroming die hij
beschrijft. Hij beoordeelt haar als een
vooruitgrijpen op de toekomst, als een
vorm van anticipatie op zaken die nog in
nevelen gehuld zijn.
De titel van het boekje omschrijft de
chiliastische visie, namelijk „de verwach
ting van een duizendjarig vrederijk". De
genen die haar aanhangen, en dat zijn er
velen, menen zich daarvoor te kunnen
beroepen op een aantal schriftplaatsen,
met name Openbaringen 20'. In allerlei
vorm komen we deze stroming tegen. Er
zijn lijnen te trekken naar revolutionaire
bewegingen waar een verwereldlijkte
vorm van chiliastische denkbeelden te
vinden is. Vaak verbindt het chiliasme
zich met allerlei verwachtingen inzake het
herstel en de bekering van Israël.
Voordat Van Genderen zijn bedenkingen
uit, geeft hij een inhoudelijke beschrijving
van het verschijnsel, benevens een histo
rische schets van de ontwikkelingen. De
vroegste sporen komen we al in de oud
christelijke kerk tegen. Te denken valt aan
Justinus de Martelaar, Irenaeus en Tertul-
lianus. Het is vooral aan de grote invloed
van Augustinus te danken dat het chi
liasme grotendeels teruggedrongen werd.
In de tijd van de reformatie zijn het de
doperse radicalen die chiliastisch denken.
Een geestverwant in deze eeuw is de
bekende Hal Lindsey, een Amerikaan,
wiens boeken ook in Nederland sterk de
aandacht trokken en nog trekken.
Soorten
Het boekje dat verscheen in de serie
„Pasmunfgeeft veel informatie. Op kun
dige wijze leidt de hoogleraar zijn lezers in
in de bonte wereld van het chiliasme.
Bont, ja want denk niet dat er binnen
die stroming een uniformiteit van denken
is. Van Genderen onderscheidt de hoofd
stromingen zorgvuldig en terzake. De ken
merken van het eigenlijke chiliasme zijn
de leer van het duizend] arig rijk, de tweeër
lei wederkomst van Christus en de tweeër
lei opstanding. Een andere benaming is
het premillenniarisme. Nauw daaraan
verwant is het dispensantionalisme, met
haar scherpe scheiding tussen de bedeling
van de kerk en die van het koninkrijk. Een
„profeet" uit de vorige eeuw was J. N.
Darby; de al genoemde Hal Lindsey moe
ten we ook in dit kader plaatsen.
Naast deze twee bestaat er nog een visie
op de toekomst, die nu en dan eveneens als
chiliastisch wordt aangeduid, maar die
desondanks onvergelijkbaar met de vorige
twee stromingen is. Terecht onderscheidt
Van Genderen hier nauwkeurig.
Hij spreekt hier over het „partieel chi
liasme". Hij duidt dan vooral aan die
gereformeerde godgeleerden, met name
uit de 17e en 18e eeuw, die voor de
toekomst een bloeitijd voor de kerk en de
bekering van het volks Israël verwachtten.
Vooral Puriteinse theologen en predi
kanten, behorend tot de Nederlandse Na-
TAXATIE NODIG?,
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 CÜS
DD
dere Reformatie, hadden deze visie. Wilt
u enkele namen? We lezen over John
Owen en Samuel Rutherford, over Jaco
bus Koelman en Herman Witsius en
niet te vergeten Wilhelmus a Brakel.
En Van Genderen noemt ze lang niet alle.
Wie hun geschriften leest, komt onder de
indruk van hun verwachting van en hun
uitzien naar de geestelijke opwekkingen
die over de kerk en over Israël zullen
worden uitgestort. Kenmerkend is hun
nadruk op het werk van de Heilige Geest
Verwachting
Toch heeft Van Genderen ook tegen deze
milde vorm van het chiliasme zijn be
denkingen. Zowel hier als in zijn afwijzen
van het meer radicale chiliasme gaat hij
bewust in het spoor van Calvijn. Het is
bekend dat deze erg terughoudend was in
het konkreet duiden van de profetische
perspectieven uit Daniël en Openbarin
gen. Als diens leerling wenst de schrijver
slechts schuchter en sober te spreken over
„de laatste dingen". De Schrift is daar
over niet in die mate duidelijk, zo meent
hij, dat we de lijnen kunnen uitstippelen,
laat staan met jaartallen voorspellen.
Kenmerkend en kernachtig is zijn uit
spraak: „Het geloof wordt er niet minder
van, als de gelovigen minder met zeker
heid kuknnen zeggen van de toekomst.
Het gaat er immers niet allereerst om, wat
wij verwachten. Het gaat erom, wie wij
verwachten. Hij komt'" Overigens zal de
gematigde chiliast hiermee instemmen.
Van Genderen spreekt zijn lezers niet
vrijblijvend aan. „Verwachten wij Hem
ook?", zo is de toespitsing van zijn boekje.
En ook dat is een schriftuurlijk-gerefor
meerd geluid. Het gaat in wezen om de
persoonlijke (ver)houding tot de Heere en
Zijn toekomst Geen speculatie, maar
meditatie de overdenking van het toe
komende leven.
„Wij doen beter onze aandacht te rich
ten op de weg waarlangs men tot Gods
Koninkrijk komt dan spitsvondig te
filosoferen over de staat van het toe
komende leven. Velen vragen hoedanig
eens hun toekomstige zaligheid zal zijn,
maar hoe zij daar zullen komen, daar
over hebben wij geen enkele zorg. Zij
bedenken niet dat wij Zijn dood deel
achtig moeten zijn opdat wij later met
Hem mogen leven. Laat ieder zich be
palen tot het werk dat hem nu op
gedragen is. Laten wij allen dapper
strijden onder Christus en standvastig
met onvermoeide harten volharden in
de weg van onze roeping" (Calvijn).
Resumerend: een informatief boekje met
een duidelijke lijn. Over Van Genderens
waardering van hetpartieel(of gematigde)
chiliasme mogen, denk ik, de meningen
verschillen. Zelf sluit ik de legitimiteit van
de na-reformatorische ontwikkeling van
de eschatologie (de leer van de laatste
dingen) niet uit Terecht leert ons Van
Genderen: laten we over deze zaken in
getogen en verre van dweperig spreken.
Wat meer is, laat de gewisse belofte van
Gods toekomst ons brengen tot de be
lijdenis: „Daarom verwachten wij die dag
met een groot verlangen...."
N.a.v. „De verwachting van een
duizendjarig rijk" door dr. J. van
Genderen. Serie Pasmunt, nr. 4.
Uitgeverij De Groot-Goudriaan
te Kampen.
69 pagina 's. Prijs f 11,90.
J. K.
e
Sa
n
,1
VERVOLGVERHAAL
door Dignate Robbertz
G. F. Callenbach B.V. Nijkerk
75 -------------------------------------
Simen lag nu heel stil, er was iets zachts
over zijn gezicht gekomen. De schaduwen
onder zijn ogen waren dieper, het was of
de zon onderging achter zijn oogleden. Ze
wachtten en zwegen tot Jikkemien over
eind kwam en de gordijnen dichtschoof.
Arend greep naar zijn keel, maar Jikke
mien keek hem met haar klare ogen aan,
hij gooide zijn hoofd achterover en drong
zijn tranen terug.
Samel.... dat is een zwaere gank, zal jie
voorzichtig zien om 't an Kee te zeien?
Dat zal ik, moeder, antwoordde hij
schor. Kan ik vor joe nog wat doe?
Er kwam een uitdrukking op haar gezicht,
ze wisten niet of het een lach was of dat ze
zou gaan schreeuwen.
Vor mien niks, m'n kind. Noe is julder
vader an den besten deel. Ze keek van de
een naar de ander en knikte tegen Bette.
Noe bin ik dan toch mee drie kinders
geweest in dit ogenblik.
Bette, meisse, wil jie noe is an je
moeder gevraege of ze komt en dan moet
Arend met je mee gae.
Bette sloeg haar avonddoekk om en keek
nog om naar de bedstee.
Samel bleef dralen, maar Jikkemien ging
zelf de deur opendoen.
Noe moe jie gae, zei ze, Kee zal nie
wete waer je bluuft. Hij klemde haar hand
in de zijne.... Dag moeder!
Nog nooit was zijn stem zo goed geweest
Ze legde haar beide handen in de zijne en
keek diep in zijn steekblauwe ogen. Die
zelfde ogen had het kind, dacht ze ineens.
Dag Samel.... dag m'n joen.
Het lamplicht scheen over de oude meu
bels en de pet van Simen die hij op de
bijbel gelegd had. Ze schoof de bedstee
gordijnen weer open en zette het loop
lampje op het boord.
Het goudige licht scheen over Simen's
gezicht. Ze zag het litteken van de stok,
die hij als kind tegen zijn hoofd gekregen
had, donkerder en breder dan bij zijn
leven. Zijn handen lagen in volmaakte
rust.
De trek van pijn was om zijn mond
vergleden, die nu weer was zoals vroeger,
ze herkende ook het hoge gladde voor
hoofd. Zo was het voorhoofd van Arend
en ze had zich wel eens verwonderd op wie
de jongen toch leek.
Ze tastte naar de gouden oorringen en
voelde de kilte van zijn gezicht aan haar
warme handen.
Toen Koba kwam lag ze voorover met
haar gezicht in het kussen naast zijn
schouder.
Toen het gras op Simen Joosse's graf
hoog stond met dikke zaadpluimen
begon de jonge Krijn Wisse te lopen.
Hij was eerst over de durpel naar buiten
gekropen, maar eer de zomer ten einde
was schommelde hij op zijn korte beentjes
langs het straatje en stak het erf over naar
het wagenhuis.
Soms reed Jikkemien hem in de wandel-
wagen naar het dorp en bleef hij een hele
middag. Den uuze was dan vol geluid en
gekir en ze verbeeldde zich dat de dag
lichter was en de zon later onderging.
Haar werkhuizen op Zeeduin en bij de
metres se had ze opgezegd op aanhouden
van Kee, die er niet tegen kon dat haar
moeder bij anderen het grove werk ging
doen.
Maar het meest had Samel daar achter
gezeten, dat had Jikkemien wel gemerkt
als hij in de lange winteravonden onver
wacht de klink van de deur lichtte en bij
haar bleef praten tot het ver over negenen
was. Hij had de gewoonte om de krukstoel
te gaan zitten en over al de gewone dingen
van iedere dag te spreken. Hij keek haar
nooit recht aan, maar hield zijn ogen op de
tafel of ergens in de hoek van den uuze.
Ik ebbe gezie dat jie niet meer zó
makkelik loopt as een paer jaer gelee, had
hij eens gezegd. Je mocht nie meer op
Zeeduun gewerke, de wegt is te verre en
waervoor is dat nóodig.
Ik kan toch nie êele daegen mee leege
anden zitte, had ze geantwoord, ik bin
noe zó vee kwiet as ik nie meer kan werke
zou ik moete gezifte om op 't leste te
wachten.
Hij vertelde wel eens van zijn moeder die
in haar renteniershuis weinig vertier had.
Haar benen waren tot aan de heupen
verlamd. Zonder de wielstoel kon ze geen
stap meer van haar plaats en de ouwe
Krijn was helemaal grijs geworden van al
de netigheid.
Jikkemien moest dan aan Simen denken
en aan zijn rustig einde en haar hart liep
over van dankbaarheid. Als ze op het
Olmenhof bij het raam zat waar Janne
altijd placht te zitten als ze iets te zeggen
had, kwam de gedachte bij haar op dat ze
naar haar toe moest gaan en met haar
praten. Misschien zou Janne weinig ant
woord geven, maar dat zou ook niet nodig
zijn.
In het begin van de zomer werd ze in
beslag genomen door het trouwen van
Arend. Koba Knuut liep in en uit om over
alles te spreken.
Ze ebben vee gespaerd, zei ze trots.
Bette ei stoelen gekocht of ze mee den
dominee gae trouwe. Je zit êelemaele op
ferweel en een spiegel mee een gouwe
lieste.
Jikkemien naaide boezeroens en hemden
voor Arend en zocht alles bij elkaar wat
van hem was. Ieder stuk hield ze eerst in
haar handen alsof ze zich goed in wilde
prenten hoe het er uitzag.
Hij had weinig tijd om bij haar te zitten.
Hun huisje in de stad moest schoon
gemaakt en gemeubeld worden en Jikke
mien begon het geld in het blikken doosje
weer te tellen.
Op een avond toen hij thuis kwam telde ze
honderd en twintig gulden op de tafel.
Kiek! Meer eb ik nie vor je, Arend,
besteed 't mer goed.
Ontroerd kwam hij bij haar staan en hield
even haar hand vast
Dat is tevee, moeder, ons zulle 't wel
rooie. Noe ouw je zeker nie vee meer over?
Ze lachte en liet het doosje zien. Er lagen
nog drie kwartjes en een paar losse centen
in. As de weeke om is eb ik weer geld,
zei ze zacht, ik kriege wat van de kerke
en Samel is goed vor me.
Arend legde de guldens op een stapeltje en
vouwde een paar papiertjes van tien in
elkaar. Ik zou toch wille dat jie den elt
zelf ieuw, moeder.
Maar ze schudde beslist haar hoofd. Jie
ei 't er 'k weet nie oe lank vor moete spaere
en ons bin joenk, moeder.
As Max al z'n spaergeld an joe geeft om
te beginnen.... zal ik dan achter bluuve? Je
moe mer dienke dat jie de possie van Jan
ook kriegt.
Hij begreep dat ze niet anders wilde en
borg het geld weg. Die avond bleef hij nog
lang bij elkaar.
En voor hij de ladder opging legde ze een
hand op zijn hoofd, zoals ze dat vroeger
gedaan had. Hij zag dat het haar dat van
onder haar muts zichtbaar kwam bijna wit
geworden was en er lag een ongekende
zachtheid over haar wezen. Welte
rusten moeder, zei hij stil.
G'n nacht m'n kind.
Op de ochtend van zijn trouwdag hielp ze
hem met aankleden. Hij verbaasde zich
over haar ongebogen rug toen ze zijn hals
doek strikte en met preciese vingers een
paar witte pluisjes van zijn rok tipte. Zij
had haar zware rouw nog niet verwisseld
voor lichte, want het was nog geen vol
jaar na Simen's dood.
Ik dienke nie dat ik lank bluuve, zei ze,
't past niet mee rouwe op een trouw-
fêeste. (wordt vervolgd)
Van paviljoen
tot sociowoning
'Geld door de eeuwen heen' is een bijzonder fraai
boekwerk over de geschiedenis van munten, die ooit
in de Lage Landen gecirculeerd hebben. 160 Pagina's
dik met maar liefst 300 schitterende illustraties.
U krijgt het gratis mee d oorniieen spaarrekening
te openen bij de NMS. Met een eerete inleg van
minstens f 100,- Of door automatisch te gaan sparen
met een maandelijks bedrag van minimaal f25,-
't Is een werkelijk uniek lees-, kijk- en opzoek-
boek. En nog leerzaam ook. Deze aanbieding geldt
tot eind oktober 1984, maar op is op, dus haast is wel
geboden. Dit prachtboek is eveneens verkrijgbaar bij
elk van de 470 NMB kanton.'n.
99
o a
8 S
•S
tl
Eeuwigheid
Verleden
Christus komt
in
"5
weder voor n
Zijn Gemeente c
n"
4
k
Gemeente
^in de Hemel
1 (Openbaring
Ol
3
^f 1 ''■^^J
01
Ol
c
■ïi en
S 1
c
■o
c
Chri!
enbarin
1 The
1 Kor
IA
E
o
Ol
■3
2
a
O
0}
Koninkrijk
c. a'
Rl
Grote
i
van de
Gemeente
C
Verdrukking v'
-7 Messias -r
t-
Israël
(Openbaring 2-3)
O
(Openbaring G-l 9) /(Openbaring 20)
Oude
Testament
Nieuwe
Testament
7 jaren
1000 jaren
Eeuwigheid
Nieuwe Hemelen
Nieuwe aarde
(Openbaring
21-22)
*******************************¥***¥******'^>^**4■¥■************¥'f***'^**¥■***■*4■**4■¥****'^^