EIUVriDEII-IIIEUWS Viswedstrijd voor de jeugd Heropening Overdenking JIKKEMIEN Oud papieraktie Dirksland Verzorgingshuis „De Goede Ree" uit de Heilige Schrift Van wie zijt gij (2) Korfbalnieuws Begrafenisonderneming „VOORZORG" Sportcursus Algemene Basis Opleiding (A.B.O.) HET "^KUkVENSTER Rommelmarkt Ebbe en Vloed te Oude Tonge, zaterdag 15 september a.s. Pas op als het gaat regenen Damvereniging „Denk Zet" Sommelsdijk/Middelharnis zoekt nieuwe leden No. 5327 georganiseerd door de Hengelaarsver. „Krammer" te Middelharnis HYPOTHEEK NODIG? makelaar tamboer bellen voor gratis computerberekening 01870-3477 g 2e Blad VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1984 blik op kerk ~*"j/ en samenleving c^ - Een machteloze God? - God en het kwaad - Het voornaamste vergeten Wanneer je vandaag de dag veel bladen leest en kennis neemt van allerlei me ningen en opvattingen, dan is er zóveel dat tegenspraak uitlokt en om een weerwoord roept, datje op den duur de neiging hebt te denken: „Laat maar zitten, het helpt toch allemaal niet..." Maar een enkele keer kun je niet zwijgen en moet je je ergernis van je af schrijven. Dat was het geval toen ik in TROUW van vrijdag 31 augustus kennis nam van „Vis ser op vrijdag". Dat is sinds enige tijd een „column" in genoemd ochtendblad, die verzorgd wordt door ds. J. (Hans) Visser, diakonaal predikant van de Hervormde Kerk in Rotterdam. Een man die werkt onder de drugsverslaafden en er herhaal delijk blijk van geeft dat hij niet iemand is die zich in traditionele kaders laat in passen. In het stukje van afgelopen week vertelt hij van zijn pastoraat aan een jonge weduwe. Ik laat hem even zelf aan het woord: „De afgelopen week beleefde ik goede ogenblikken met een vrouw van wie de echtgenoot op jonge leeftijd was weg gerukt door een onzinnig hartinfarct. De oude joden beseften reeds hoe immens wreed het is als je op de helft van je dagen wordt weggenomen. De gelovige kan niet nalaten om zich af te vragen wat God te maken heeft met deze plotselinge dood. Mensen gaan driftig speculeren. Sommige mensen zien overal de hand van God in, omdat zij God vereenzelvigen met alles wat er in de natuur en de geschiedenis ge beurt. Dat geloof staat wel onder een on verdraaglijke spanning. God krijgt de rol van sadist opgedrongen die de één laat sterven en de ander in leven houdt. God beloont de één en straft de ander. Wij moeten ons hoofd maar buigen voor Gods ondoorgrondelijke beleid". En even verder: „Daar kun je God niet aansprakelijk In het kader van het 25-jarig bestaan van deze vereniging zal D.V. op zaterdag 15 september a.s. een jeugdwedstrijd ge houden worden. De jeugd t/m 12 jaar, die lid is van deze vereniging of in liet bezit van een geldige zomerkaart/seizoenkaart 5,kan evenals de groep jeugdleden van 13 t/m 15 jaar aan deze wedstrijd meedoen. Er wordt met 2 groepen gevist, namelijk: Groep 1: leeftijd t/m 12 jaar; en Groep 2: leeftijd 13 t/m 15 jaar. Voor beide groepen is er een hoofdprijs in de vorm van een blijvende herinnering. Verder zullen er afhankelijk van de deel name nog vele en mooie prijzen beschik baar zijn. Inschrijfgeld is niet verschul digd. De wedstrijd wordt gehouden op een nog nader vast te stellen tijdstip ('s middags) en plaats in De VHegers. Slechts met één hengel mag aan de wed strijd worden deelgenomen. Als aas is toegestaan: brood, deeg en/of maden. Ver dere wedstrijdvoorschriften worden op de visplaats bekend gemaakt. voor stellen. God is toch de kracht stroom in het leven, die ons stuwt in de richting van harmonie en vrede. Maar aan God lukt niet alles. Het onheil slaat toe en vernietigt een leven dat hoopvol begon. God vecht hard met de krachten die zijn mensen onderuit ha len. God kan verliezen. Hij redt het niet altijd". Het probleem dat Ds. Visser aansnijdt is niet nieuw, integendeel, het is juist erg „in". Wat heeft God met het kwaad te maken? Komt het ons toe uit Zijn Vader hand? Het probleem waaraan de bekende schrijver Maarten 't Hart een hele roman heeft gewijd: „Een vlucht regenwulpen". Het is het verhaal van een moeder die sterft aan keelkanker. En in dat boek wordt grondig afgerekend met Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus die stelt dat alle dingen, ook gezondheid en ziekte, niet bij geval, maar uit Gods Vader hand ons toekomen. Nu moeten we eerlijk zeggen dat we op vele van dit soort vragen geen pasklaar antwoord kunnen geven. De vraag naar het waarom", die ons, mensen in het bloed zit, is ook gesteld door de .bijbel- heiligen", psalmdichters en profeten. Ze hebben ermee geworsteld, ze hebben hun verdriet, hun wanhoop soms, naar de hemel uitgeschreeuwd. Ze hebben zich afgevraagd: ,,zouGodhetwelweten?" En ze hebben er geen verklaring voor waarom het de één zo goed gaat en de ander zo slecht. Maar ze zijn met die vragen toch wel op een andere plaats terecht gekomen dan Ds. Hans Visser. Ze hebben niet ontkend dat God erachter zit. Integendeel: „zou er een kwaad in de stad zijn dat de Heere niet doet?" Ze hebben God ook niet beschul digd van machteloosheid, en zeker niet van onrecht. 5j> Ik denk dat Hans Visser twee dingen over het hoofd ziet en dat is voor een dominé bijna onvergeeflijk. In de eerste plaats spreekt hij niet over de oorzaak van alle ellende: de zonde. Waren er geen zonden, dan waren er geen wonden. Maar in zijn stukje komt ook de Naam van de Heere Jezus niet voor. ,,Die geleden heeft". Dieper en heviger dan welk mens ook. Om niet alleen de ziekte en de ellende, maar ook de zonde weg te doen. Buiten Hem om is inderdaad alles even waanzinnig. Maar wie op Hem ziet, die mag weten dat alle dingen, ook ziekte en tegenspoed en kruis, meewerken ten goede. Een predikant die deze boodschap verzwijgt schiet toch wel schromelijk tekort... Waarnemer Aanstaande zaterdag 8 september vanaf 09.00 uur komen wij het oud papier weer bij u ophalen. Van de afgelopen 2 maaanden haalden we ruim 8 ton oud papier bij u op. We hopen dat de stijgende lijn zich zal voort zetten, en dat steeds meer mensen het oud papier voor ons gaan bewaren. Alvast hartelijk dank namens de Jeugd- raad van de Ned. Herv. Kerk en tot zaterdag. Inschrijving kan alleen plaats hebben op maandag 10 september a.s. tussen 19.00 en 21.00 uur bij P. v.d. Valk, Rubensplein 48 te Middelharnis of telefonisch ge durende dezelfde tijd bij S. W. Mol, telefoon 01870-6168. N.B. Van de inschrijfdatum en-tijd wordt niet afgeweken! Er wordt gerekend op een grote belang stelling; dus zorg datje erbij (tijds) bent! Gaarne vermelden wij hier de verschil lende dagen, waarop bijzondere aandacht zal worden besteed aan de ingebruik name van „De Goede Ree". Daarbij is uitdrukkelijk rekening gehouden met de mogelijkheid, dat veel genodigden en be langstellenden uit de bevolking een kijkje kunnen nemen in ons verbouwde ver zorgingshuis. Direktie, staf en personeelsleden, even als de bewoners zien uw komst graag tegemoet De officiële opening van ,,De Goede Ree" vindt plaats D.V. donderdag middag 13 september 1984 om half drie. De openingshandeling zal verricht wor den door de edelachtbare heer L. J. van Welsenis, burgemeester van Middelhar nis. De genodigden worden om uiterlijk twee uur 's middags verwacht. Na het officiële gedeelte is er gelegenheid voor onze gasten om het gerenoveerde huis te bezichtigen. Op vrijdagmiddag 14 september wordt om half drie een speciale bijeenkomst belegd voor alle bewoners van ,,De Goe de Ree", personeelsleden en vrijwilligers. Zij zullen door middel van een beeldband kennis kunnen nemen van de gebeurte nissen rondom de opening, die de voor gaande dag hebben plaats gevonden. Open huis dagen: Er worden twee open huis dagen ge houden voor alle belangstellenden, die persoonlijk kennis willen nemen van het interieur van „De Goede Ree". Daarvoor zijn de dagen woensdag 19 en donderdag 20 september uitgekozen. „De Goede Ree" staat op voornoemde dagen open van 's middags twee tot 's avonds acht uur. Na eenjaar van voorbereidingen en dank zij de grote inzet van bewoners en perso neel houdt het verzorgingstehuis ,,Ebbe en Vloed" zaterdag 15 september zijn eerste rommelmarkt, waarvan de baten geheel ten goede komen aan de bewoners. Bij mooi weer wordt de rommelmarkt gedeeltelijk binnen en buiten gehouden, bij slecht weer komen alle kramen binnen te staan. Er worden niet alleen oude spullen en boeken verkocht maar ook zelfgemaakte dingen, zoals beschilderde kaarsen en houtwerk, gebreide en gehaakte spullen, eigen gebakken cake en kruudplaetjes, slaatjes. Er komt ook een kraam met corsages van droogbloemen, en een kraam met planten- stekjes. Tevens wordt er gezorgd voor koffie met cake en limonade en niet te vergeten overheerlijke poffertjes, die door de kok van Ebbe en Vloed worden ge bakken terwijl u wacht. Een grabbelton en een parasol met loten waaraan mooie prijzen zijn verbonden zijn ook aanwezig. 's Middags komt de Alpenkapel uit Nieuwe Tonge voor de muzikale om lijsting zorgen. De verkoop begint om 10.00 uur en om 17.00 uur hopen we alles verkocht te hebben. PREDIKBEURTEN ZEELAND Hervormde Gemeenten op Tholen Zondag 9 september 1984 THOLEN - 9.30 en 18.30 uur ds. H. Verheul. POORTVLIET- 10.00 en 18.00 uur ds. Tj. de Jong. SCHERPENISSE - 9.30 en 14.30 uur ds. P. van Bergen Bravenboer. SINT MAARTENSDIJK - 9.30 en 14.30 uur ds. J. van Loon. STAVENISSE - 10.00 en 18.00 uur ds. B. den Butter. SINT ANNALAND - 10.00 en 18.00 uur ds. Th. v.d. Heijden. OUD VOSSEMEER- 10.00 uur ds. C. Kik uit Strijen en 18.30 uur ds. D. M. Knibbe (jeugddienst). SINT PHILIPSLAND - 9.30 en 14.30 uur kand. J. van Hoven uit Dussen. „Ik ben van Paulus, en ik van Apollos, en ik van Cefas, en ik van Christus". (1 Corinthe 112) Hoe is dit Schriftwoord aktueel. Hoe zou deze brief van Paulus geschreven kunnen zijn aan menige jammerlijk verdeelde Ge meente. Hoe wijst dit woord de zonde aan achter alle partijgeroep, het roemen in namen van mannen.kerkelijke bladen. kerkgroepen.... de zonde van het zichzelf zoekend.... roemend.... „ik". Ik ben van....! Ik zie het beter en dieper. Mijn geestelijke kennis is rijper. Wat wordt ook in onze kringen onmatig in sommige voorgangers geroemd. Hoezeer ontbreekt in onze dagen de onderlinge liefde. Die godgeleerde had wel gelijk die schreef: „Velen leven meer op de bergen van Bether d.i. twist en verdeeldheid, dan op de liefelijke bergen der broederlijke liefde". Nog niet zolang geleden schreef een predi kant mij dat het in de Gemeente waarvan hij consulent was geworden niet zo een voudig iag en dat de polarisatie er gewoon ontstellend was. Het zal niet de enige Gemeente zijn waarin gepolariseerd wordt. Gunstige uitzonderingen die er zullen zijn daargelaten, zijn er meerdere Gemeenten waarin een kleinere of grotere groep scheuring zoekt en tracht de eigen groep, de eigen stroming te doen boven drijven. Waar men aan geestelijke elitevorming doet en de een uit de hoogte neerziet op de ander. Terwijl toch in diepste zin, als het er werkelijk op aan komt, elke Gemeente een Gemeente van zondaren is, die rest- loos zijn aangewezen op genade alleen! En het diep aangrijpende bij dit alles is, dat men het in de hoofdzaken van het geloof ééns is. Dat men allen het geloof wil bouwen op het fundament van Schrift en belijdenis. Dat ze, om het met de woorden van psalm 133 te zeggen: „broeders zijn van het zelfde huis". Maar.... de lieflijkheid van het als broe ders samenwonen ontbreekt totaal. En het liefdevuur is sinds lang gedoofd. Er is een tijd geweest dat de wereld van de chris tenen getuigde: „Zie hoe lief zij elkander hebben". Die wereld, als ze ons al niet straal negeert, zegt vandaag de dag wel wat anders! Er is in de Gemeenten wan trouwen. Men blaast bijzaken op tot hoofd zaken, waarbij het soms alleen gaat om een bepaald woordgebruik, een bepaalde terminologie. Er is verdeeldheid en ver dachtmaking. Hatelijkheid en verbitte ring. Geestelijke hoogmoed meer dan oot moed. En waar de ootmoed ontbreekt, ontbreekt ook de liefde. Want de liefde groeit als een hemelse plant in het dal van de ootmoed. De liefde zoekt eenheid en band. Ze is niet afgunstig, ze zoekt zichzelf niet. Ze vraagt niet naar hoge of lage stand van geestelijk leven, maar verblijdt zich in de geringste ritseling ervan. De liefde verbindt de kinderen van God als kinderen van één huisgezin. Men er kent in elkander kinderen van één Vader en ziet elkander als door één zelfde geloof en liefde met Christus verbonden. Da Costa zegt in zijn verklaring van psalm 133: „Wie vreugde hebben wil, die hebbe de Heere lief en in Hem al wat Hij met ons verbonden heeft. Och, wat zijn wij dwaas, dat wij ons eigen leven zo arm maken aan vreugde, door zo weinig liefde te betonen aan anderen". Om tot dit liefdebetoon te komen, zal ons „ik" van de troon moeten. Zal het moeten gekruist worden, gedood en begraven. Alleen langs de ondergang van de oude mens kan opstaan en leven de nieuwe mens, ja, Christus Zelf in ons. Dan gaat het niet meer om mij, maar dan gaat het om Christus! Dan is er zeke verschil van „ligging" of „mening". Maar daar boven uit mogen we dan Chris tus zien als aller Middelpunt. Dan zullen we ook in de ander Christus herkennen en bij alle onderscheid met Paulus belijden: „Wij.... wij zijn des Hee- ren". Laten wij God om zijn genade bidden dat wij aan mensenverering mogen Ontkomen. Dat we bewaard mogen worden voor sectarische hoogmoed. Weerhoud o Heer', uw knecht. Dat hij zijn hart niet hecht, Aan dwaze hovaardij...." Moge door de Heilige Geest, Die liefde en vrede werkt, het meer en meer in de Gemeenten gaan leven: ,,Ai zie, hoe goed, hoe lieflijk is 't, dat zonen van 't zelfde huis als broeders samenwonen, Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd, 't Is als de zalf op 's hogepriesters hoofd. De zalf, waarmee hij is aan God gewijd. Die door haar geur het hart verblijdt". B. H. H. SINT MAARTENSDIJK Kerkdiensten Sint Maartenshof Woensdag 12 september 10.30 uur ds. P. van Bergen Bravenboer. De afgelopen weken hebben we dan toch nog mogen genieten van heerlijk zonnig (na-)zomerweer. Nederland had de zomer in en op het hoofd! We hebben daarbij weer heel wat kilo meters op onze wegen afgelegd en hoewel niemand dat echt kan zien er is weer heel wat rubber van onze banden afgesleten. Dat zijn steeds maar heel kleine rubberdeeltjes, eigenlijk rubber- stof, maar zo'n 20 miljoen banden op de weg zorgen tezamen voor een niet te onderschattenrubbertapijt" op het weg dek. Die rubberstof waait niet weg want ons wegdek is vettig door aanslag van uitlaat gassen van benzine- en dieselmotoren. Het 'wordt dus als het ware vastgekleefd op het wegdek. Er ontstaat dan een soort filmlaag van op het wegdek vastgereden rubberstof Op zich is dat nog niet zo erg want het maakt het wegdek-oppervlak stroever. Zo dra het wegdek echter nat wordt is het met die stroefheid snel gedaan en verandert het wegdek tijdelijk in een op sommige plaatsen spiegelglad oppervlak. Het rub- bersttof spoelt snel van het wegdek maar de vette film is nog onaangetast. Op die momenten is het nog aanwezige profiel op Uw banden van uitermate groot belang. De R is nu in de maand, de R van Regen. Zodra die regen komt, pas dan op, zeggen de Specialisten van de VACO (Vereni ging voor de Bandenbranche in Neder land), want dan is Uw veiligheid in het geding. Laat Uw banden daarom vooraf even gratis inspecteren bij een gespecia- Hseerd VACO-bedrijf In deze bedrijven beschikt men over de kennis en de er varing om U, ook bij regen, veilig op de weg te houden. De Stichting Sportraad Middelharnis organiseert in de maanden oktober t/m december in 1984 weer een zgn. A.B.O.- cursus te Middelharnis. Een A.B.O.-opleiding: Algemene Basis Opleiding Sport is een voorbereidende opleiding voor een funktie bij het sport- technische kader. Deze cursus is bestemd voor iedereen, die binnen een sport vereniging leiding aan sportlieden wil geven. De cursus is algemeen, niet gebonden aan een bepaalde tak van sport. Elke vervolgopleiding in een bepaalde sport stelt als eis, dat de A.B.O.-cursus met goed gevolg is doorlopen. Vanuit de sportpraktijk zuilen vele onderwerpen aan de orde komen, met als hoofdonder werpen: „Leiding geven" en „Sportge- zondheidsleer". Vooral ook door onder linge gedachtenwisseling van sporters die verschillende sporten beoefenen wordt veel geleerd. De A.B.O.-cursus wordt gegeven in 10 wekelijkse avonden van elk drie uren. De kosten bedragen 80,per persoon. De minimumleeftijd voor deelname aan deze opleiding is 16 jaar. Het aantal deel nemers bedraagt minimaal 15 en maxi maal 20. De cursus wordt gehouden in een van de lokalen van de Rijksscholengemeenschap. Nadere informatie en opgeven voor deel name, uiterlijk voor 30 september 1984 bij C. Strater, tel. 01878 - 1495. Afgelopen zaterdag is voor de korf ballers de competitie weer van start ge gaan. Voor Good-Luck kwamen alle ploe gen in het veld. Het Ie team moest in Sliedrecht aantreden tegen Merwede 2. In een matige wedstrijd werd met 8-3 ver loren. De Damvereniging „Denk en Zet" Som melsdijk/Middelharnis houdt op maandag 10 september 1984, 's avonds te 20.00 uur haar jaarvergadering in Hotel Belle- vue. Zandpad 60 te Middelharnis. Genoemde vereniging, welke 47 jaar geleden werd opgericht, heeft momenteel ruim 40 leden. Dit is zeker geen aantal om ontevreden over te zijn, maar het moet tot de mogelijkheden behoren, zeker gelet op de uitbreiding van de gemeenten Sommels- dijk en Middelharnis, dit aantal uit te breiden. Er wordt in 4 afdelingen gespeeld op elke maandagavond vanaf september tot april. In de vereniging is iedereen welkom, gevorderden of beginners, het maakt niet uit want hoewel het leuk is om een partij te winnen, voorop dient toch de ontspanning te staan. In elk geval aan de sfeer binnen de vereniging zal het niet liggen, getuige het hoge opkomstpercentage iedere wed strijdavond. Dit laatste is natuurlijk van belang voor een vlotte afwikkeling van de kompetitie maar dat spreekt voor zich. Indien u belangstelling heeft, kom gerust langs, u bent van harte welkom. Nogmaals de datum en het tijdstip: maandagavond 10 september 1984, 20.00 uur in hotel Bellevue, Zandpad 60 te Middelharnis. Het bestuur Tevens Taxi (dag en nacht bereikbaar). P. Vroegindeweij. Emmalaan 1 8, Middelharnis Tei. 01870 - 2996 OpsteUing 1 e team: Ina v.d. Vliet, Mar jan Mastenbroek, Danielle Vermeulen, Margie Bakker, Christien Leentjes, Petra Vermeulen, Leo Grootenboer, Joop Ver- olme, Hans Los, Wim Huizer, Bennie Vis en Lau Mineere. Het 2e team behaalde een verdiende 2-6 overwinning tegen Spido 2, terwijl het 3 e team kansloos met 2-10 verloor van Kin derdijk 5. Het hoogste jeugdteam dat het dit jaar weer een klasse lager mag pro beren behaalde een ruime zege op T.O.V. In een goede Ie helft werd een 4-1 voor sprong opgebouwd, die na rust werd uit gebreid tot 8-3. Overige uitslagen: Good-Luck A - Korbatjo A7-2 P.K.C. B3 - Good-Luck B2-1 Good-LuckCM-KinderdijkCM.3 - O Good-Luck P - Merwede P20-4 VISO(N) Q - Good-Luck Q2-1 <^4■'^'f'^¥'^*'^■'^■>^'^'^*'^'^'^'^■*'^'^*'^'^'^'»■'^■'^■'^■'^'^'^*'^'^'^¥'^'^***■'^'^'^'^'^■*'^f'^'^■'^'^'^■*'^'^ **¥**'^¥*¥■*'^'^4■'^***4■4^¥**************4■*'^*'^4■***4■>^'^****¥*■**■¥■'^*4■*4■*4■'*■'^'^'^4■'^******'**4■*4■*'^^ VERVOLGVERHAAL door Dignate Robbertz G. F. Callenbach B.V. Nijkerk ----- 68 ----------------------------------------- Dat ze vader zó verre gekregen eit om julder uusje te wille verkoopen, dat zit bie mien te diepe, 't Is altied zó geweest, as kind verbooi ze me mee de joengers te spelen, 't Mochte altied boerezeuntjes weze. Ik ebbe d'r genoegt onder gelee, want ik wier uutgescholde en geplaegd. Hij had nog nooit zoveel en zo druk gesproken. Jikkemien was verschrikt over de bittere verwijten die hij zijn moeder deed. Zelfs Simen ging andersom zitten en luis terde verwonderd. Dat is al arde praat, zei ze, toen hij zweeg. Joe moeder is as een stêenrieke boeredochter opgegroeid. Al die diengen over geld en afkomste bin d'r in gebore en gekweekt, ze kan d'r zelf niks an doe. En dan komt 't er noe bie, dat ze nooit meer zal kunne loope, dat is vor een mensch mee aar karakter dichtebie nie te draegen. Samel rees op en ging weer zitten. Hij stak zijn handen diep in zijn zakken en leunde achterover. Watwiljedaermee zegge? Dat jie ze al die diengen nie an moe rekene. 't Is mooi dat jie 't voor ons opneemt en dat jie Kee nie laet loope voor een meisje mee geld. Maer ik wil nie dat jie in breuke leeft. Ik ebbe 't uusje van Leune Schietekatte bekeke. Ik zal an de burge meester vraege om 't op te knappen en dan trekke ons daer in en jie bluuft op 't Olmen-of, want daer oor jie. Simen knikte en zei ineens met heldere stem: Dat is goeie taele, vrouwe, je moe van dat volk niks anneme. Jikkemien voelde dat ze een kleur kreeg en Samel trok even zijn wenkbrauwen op. Uut je woorden zou ik kunne opmaeke, dat jie 't nie goed vind, as ik mee Kee wil trouwe. Dat moete je zelf wete. Jikkemien legde haar hand op Samel's arm en pinkte met haar ogen. Nou, zei hij, je weet noe wat ik wil en an wiens kant ik stae, vrouw Joosse. Wat mien ouwers tegenover julder gedaen ebbe, kan ik nie elpe. 't Is zó, antwoordde Jikkemien en gaf hem een hand. Hij hield die vast en vroeg nog: Vind jie 't nie goed as ik een of pachte? Ze glimlachte tegen hem. Jie oort op 't Olmen-of, Samel en je mag nooit je moe der verlaete. Dienk 't er om dat ze on gelukkig is en je vader kan joe al net zó min misse. Krijn Wisse had het zwaar na de eis van Samel. Hij probeerde met Janne te praten. Ze moesten dat huis dan maar niet ver kopen. Het hoorde bij het hof en als Samel ging boeren moest die weten wat hij srmee. deed. Maar Janne was voor geen reden meer vatbaar. Ze lachte hem uit, dat hij zo weinig standvastig was en zeide dat Samel vanzelf weer terugkwam. Die is an weelde gewoont, die zal 't opbreeke as z'n an moe pakke. 's Middags na de aardappels schoof Krijn zijn bord opzij en nam de bijbel om te lezen. Samel pikte de laatste hap naar binnen en zei: 't Lieken mien beter, vader, dat ons noe eest is praate. D'r zit bie ons alle drie een brokke en dan eit 't gin waerde al lees je nog zó vee in den biebel. Krijn knipte de sloten weer dicht en trok nerveus met zijn kin. Samel haalde een paar keer zijn keel uit en vertelde dan van zijn gesprek met Jikke mien de vorige avond. Janne luisterde met gefronste wenkbrau wen. Ze wilde hem in de rede vallen, maar zijn strenge toon en z'n ogen, die haar telkens scherp aankeken, weerhielden haar. Ik ebbe m'n eige zitte schaeme, besloot Samel, gin woord in je naedeel, moeder. Wat bedoel je? bitste Janne dadelijk. Wat zou ze van me te zegge ebbe? Om bie joe in een goed blaedje te kommen. Ze was bleek met een uitdrukking van verbeten pijn op haar gezicht. En noe vor de leste keer, vader, ging Samel verder, zonder op zijn moeders uitval te letten, watdoe jie mee dat uus? As 't er al op an komt is 't van joe en ei jie allêene der over te zeggen. As jie noe de boer van 't Olmen-of wil weze en bluuve, dan laet jie je errebeier d'r vor niks in weune. Jie ei wat goed te maeken an Simen en Jikkemien Joosse. Krijn zat op de omslag van de bijbel te kijken. De gouden lettertjes dansten voor zijn ogen en hij voelde de blik van Janne als spelden op zijn hoofd steken. Dat uus.... begon hij.... dat uus oort bie 't of en as ik dat verkoope dan gae 't of ook an den aek. Dus je geef toe.... je bukt voor die joen, die ier de laekens uut wil dêele en z'n eige op laet stoke deur dat meisse. Janne kauwde op haar lippen en schom melde haar bovenlijf heen en wer. O! dat ik m'n beenen nie meer gebruuke kan. Julder mochte allebei een draai om je n'ooren ebbe. Maer je gróote praat over 't of gae nie deur. Je vergeetdat een deel van mien geld d'r in zit. In 't land, zei Samel snel, as je dat ebbe wil, zal ik een iepoteek neme, je kan d'r rente bie kriege. Krijn zette de bijbel weer op de schouw en nam zijn pet af We zulle is danke en dan kan ieder z'n bezigheden beginne. Zijn stem was onvast en hij sprak de laatste woorden onhoorbaar uit. Samel wachtte tot de meid de tafel af genomen had, toen zei hij kalm: Dat uus oort dus niet verkocht, moeder, dat is uutgemaekt. Noe nog één vraege, geef je toestemminge om mee Kee te trouwen en op 't Olmen-of te kommen? Hun ogen kruisten elkaar, maar dan was het met de zelfbeheersing van Samel ge daan. Hij keerde zich naar het raam en zag uit in de bogerd waar de laatste bruine blaren van de bomen vielen. De stammen leken zwarter geworden en tot ver onder de kale takken door zag hij het vergeelde gras. Een paar witte chrysantens wiegden aan de slootkant. Ze stonden eenzaam tussen het doodse van de herfst en dron ken het laatste licht van de korte dag. Janne wrong haar handen in elkaar. Ze zag haar grote zoon, zijn schaduw ver- donkerd(; den uuze. Ze had hem willen toeschreeuwen dat ze het nooit goed zou vinden, maar zijn brede rug was zo sterk en zijn schouders zo onbewegelijk. Haar lippen bewogen, maar er kwam geen ge luid. Je mag je moeder nie verlaete.... dat had Jikkemien Joosse gezegd en Samel's stem had gebeefd toen hij die woorden herhaalde. Haar handen streken langs de machteloze benen en ze moest op haar lippen bijten om het niet uit te gillen. Haar onmacht, al was er volop geld in het kammenet. In haar gedachten rees het koele gezicht van Kee, met dezelfde be sloten mond en ogen, die harder waren dan die van Jikkemien. Ze zag Kee op het hof, in de verewagen op de marktdagen en in de stallen. Zij zou hier het volk uitbetalen en het geld van het koren in het kammenet leggen. Janne richtte zich op, maar de verlamde benen gaven niet mee. Wilde pijn sneed door haar heupen, ze kromp in elkaar en kreunde. Buiten rammelden wielen. Josep had de paarden ingespannen en reed met de plat te wagen voorbij. Ze hoorde het stappen en luisterde tot ze achterom het huis in de zandwaeg kwamen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 5