EIIAIIDEn-niEUWS
Overdenking
Om onzentwil
JIKKEMIEN
uit de
Heilige Schrift
Begrafenisonderneming
„VOORZORG"
Jeugdsportdagen 1984
HET
■^^KUkVENSTER
MEDISCHE DIENSTEN
2e Blad
VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1984
No. 5319
blik op kerk "yP
en samenleving tj
- Een psychiatrisch ziekenhuis
- Een merkwaardige samenwerking
Het bericht stond een paar weken geleden
al in de dagbladen en het is sindsdien op
alle mogelijke manieren becommenta
rieerd: de Gereformeerde Kerken Vrij
gemaakt en de Gereformeerde Gemeen
ten gaan samen een psychiatrisch zieken
huis exploiteren. Staatssecretaris Van der
Reijden althans heeft in principe zijn fiat
gegeven, al moeten de plannen verder nog
helemaal worden uitgewerkt en zal het
nog wel even duren eer het zo ver is.
Om twee redenen was het nieuws nogal
opzienbarend. Allereerst omdat in de ge-
zondheidssektor drastisch wordt bezui
nigd en het woord „schaalvergroting"
daar niet van de lucht is. Kleinere zieken
huizen worden met sluiting bedreigd, on
rendabele ziekenhuizen moeten fuseren.
En zomaar ineens geeft de staatssecre
taris toestemming voor een toch betrekke
lijk klein ziekenhuis, nog wel in de „recht
se sektor" van de Gereformeerde Ge
zindte.
Het tweede waarover we verwonderd
moeten zijn is dat hier twee kerken samen
werken die we op het eerste gezicht niet bij
elkaar zouden zoeken. De Vrijgemaakten
doen niet gauw iets met anderen wanneer
ze het alléén kunnen.... Ze hebben alles
zelf: een eigen krant, eigen scholen, een
eigen politieke partij, enz. Dat heeft alles
te maken met hun beginsel: er is maar één
ware Kerk en dat zijn wij....
Dat zullen de Gereformeerde Gemeenten
zo niet nazeggen omdat binnen die kerken
altijd nog meer band is met „allen die Zijn
Naam ootmoedig vrezen". Maar een ze
ker triomfalisme kan kan ook die kerken
niet worden ontzegd. In dat opzicht is er
weleens een parallel getrokken met de
Gereformeerde Kerken: „kleine luiden"
die zich georganiseerd en geconsolideerd
hebben. Hun spraakgebruik verraadt dat
soms: „ónze kerken, ónze scholen...."
Daarom denk ik het is trouwens open
lijk toegegeven dat de nood dit on
gelijke span bij elkaar heeft gebracht. Ze
moeten samen doen waar ze alléén geen
kans toe zagen.
Overigens is daar verder geen kwaad
woordt van te zeggen. Wat men binnen de
Gereformeerde Gezindte samen kan doen,
dat móet men ook samen doen. Ik zie niet
zo gauw kerken uit de rechterflank met
elkaar fuseren, maar op het gebied van de
pers, het onderwijs, de maatschappelijke
verbanden, de politiek, de ziekenzorg, kan
er nog véél meer dan er nu gebeurt.
Alleen vraag ik me af: waarom partici
peren hier maar twee kerken in? Waarom
is die samenwerking niet uitgebreid tot
bijvoorbeeld de Ger. Bond in de Ned.
Herv. Kerk, de Christelijk Gereformeerde
Kerken, de Oud Gereformeerde Ge
meenten, enz.?
Natuurlijk is die vraag al vaker gesteld.
Het antwoord was: in principe is het zéker
mogelijk dat die anderen óók meedoen.
Dat willen we ook wel, aldus ds. W. C.
Hovius (Herv. predikant te Apeldoorn),
maar dan volledig. Niet om de achterban
te versterken, en dan verder niets in de
melk te brokkelen te hebben.
We zijn benieuwd hoe deze zaak zich
verder ontwikkelt.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
SniJDHUIS
Ik heb met vier broers en een zuster het
ouderlijk huis geërfd, maar we kunnen er
'niet gezamenlijk in wonen en de anderen
willen het niet aan mij overlaten. Wat
kan ik doen?
Antwoord: In dit geval is het maar 'tbeste
als medegerechtigde de openbare verkoop
van dit huis te eisen. De notaris verzorgt
dit dan wel en de opbrengst wordt gedeeld.
.We drinken weinig karnemelk, dus we
moeten een geopend pak lang goed hou
den. Hoe kun je zien of 't bederft?
Antwoord: Een geopend pak karnemelk
kan vele dagen goed blijven en in de
koelkast (mits goed afgesteld tussen O en
4° C) zelfs vele weken. Het aanwezige
melkzuur geeft nl. de rottingsbacteriën
geen kans, precies als in zuurkool, yoghurt
en kwark. Pas als het melkzuur zelf gaat
ontleden, kunnen de rottingsbacteriën de
karnemelk bederven. Maar dan merkt u
het gelijk, want dan is de zure smaak
grotendeels weg. Als u verse pakken haalt,
let dan op de ingestanste datum van
houdbaarheid en neem in elk geval kar
nemelk met nog ver in de toekomst lig
gende datum.
Je hoort tractor soms met een a en andere
keren met een eh-klank uitspreken. Is het
nu traktor en trektor?
Antwoord: Een trek-tor is een tor die
trekt Tractor met een eh-klank kwam met
de vinding uit Amerika en dat is de
Engelse uitspraak. De oorsprong van
tractor is echter het latijnse werkwoord
tracto, dat sleuren, slepen of trekken bete
kent, en de a daarin werd altijd als onze
korte a uitgesproken. Gelukkig gaven de
gebuikerx hier het trekvoertuig zelf een
Nederlandse naam, namelijk trekker.
Daaronder is het in veel handboeken en
naslagwerken te vinden. Zeg dus gerust:
trekker.
Ik kwam te wonen in een H. Stevinstraat.
ik ken alleen een Simon Stevin en de
geraadpleegde encyclopedieën noemen
uitsluitend die wiskundige en geen Her
man of Hein Stevin. Naar wie mag deze
straat dan wel vernoemd zijn?
Antwoord: Naar Hendrik Stevin, die
leefde van ca. 1614 -1670, en die als één
van de eerste deskundigen op het gebied
van weg- en waterbouw plannen ontwierp
voor de inpoldering van de Zuiderzee. In
verscheidene gemeenten langs het IJssel-
meer wordt hij als zodanig gememoreerd.
Hendrik was een zoon van Simon. Hij gaf
na de dood van zijn vader een aantal
geschriften van deze wiskundige uit onder
de titel „Materiae politicae" en ontwik
kelde zijn eigen denkbeelden o.a. in
„WisconstBch filosofisch bedrijf', dat in
de jaren 1667 - '68 verscheen.
14, 15, 16, 17 augustus
Op bovengenoemde dagen zullen er
jeugdsportdagen gehouden worden in res
pectievelijk Nieuwe Tonge, Middelhar
nis, Stad aan 't Haringvliet en wederom
Middelharnis (slotdag voor de deelne
mers uit alle 4 dorpskernen).
Deze jeugdsportdagen zijn mogelijk ge
worden door de samenwerking tussen de
gemeente Middelharnis, de Stichting Sport-
raad Middelharnis, de Stichting Spel en
Spoort (uit Amsterdam) en vooral de
vrijwilligers( sters) van hetDiekhuus en de
dorpsgroepen uit Nieuwe Tonge en Stad
aan 't Haringvliet.
Alle jongens en meisjes uit de gemeente
Middelharnis, in de leeftijdsgroep 6 t/m
14 jaar, zijn van harte welkom. Deelname
is geheel gratis.
Het programma zal in alle dorpskernen
vooral betrekking hebben op de Olym
pische Spelen.
Dinsdag 14 augustus: Nieuwe Tonge
Aanvang 13.30 uur;
op het oude voetbalveld
Programma: 1Olympische spelen met
o.a. doelwerpen, kogelstoten, hard
lopen enz.
2) Levend ganzebordspel
3) Estafette en tikspelen.
Alle deelnemers ontvangen een button.
Inlichtingen: tel. 01875 - 1948 mevr.
Ariaans.
Woensdag 15 augustus: Middelharnis
14.00- 16.00 uur.
Op de velden bij de sporthal.
Programma: 1Olympische spelen met
o.a. ballengooien, hoefijzergooien,
hardlopen, hordenlopen enz.
2) Groot ganzenbordspel
3) Korte, kleine spelletjes.
Inlichtingen: tel. 01870 - 2400
Hanneke Henny (Diekhuus).
Donderdag 16 augustus:
Stad a/h Haringvliet
13.30-15.30 uur; op de speelwei aan
de Zeedijk.
Programma: I)Mini olympische spelen
met o.a. skippybalrace, hoogspringen,
estafetteloop, touwtrekken, stadionloop
en boomstamwerpen.
Verder levens ganzebordspel en twee
voor twaalf.
Inlichtingen: tel. 01871-1941 mevr.
L. J. van de Linde.
Vrijdag 17 augustus: Middelharnis
Slotmiddag voor alle deelnemers aan
de voorgaande 3 dagen.
Plaats van handeling: de velden bij de
sporthal (of bij slecht weer in de sport
hal). Aanvang 14.00 uur.
Programma: 1) Olympische spelen:
hordenloop, kogelstoten, skippybal
race, estafettelopen, hoogspringen,
doelwerpen, korfdoelen en hockey-
slalom.
2) sportspelen: voetbal (gemengd),
korfbal, hockey, slagbal en touwtrek
ken.
De organisatie hoopt op een geweldige
deelname aan deze vakantie-aktiviteiten
en op een grote publieke belangstelling.
Bestaat er een centrale plaats waar oude
Nederlandse volksliedjes worden be
waard? En hoe kun je daar iets vinden?
Antwoord: Ja, er is een goed bijgehouden
Nederlands Volksliedarchief in Amster
dam, waar wij ook wel eens te rade gaan
als lezers naar de tekst van een gedeelte
lijk vergeten liedje vragen. Het is een
onderdeel van het Instituut voor Dialec
tologie, Volkskunde en Naamkunde en
het adres is Keizersgracht 569, 1017 DR
Amsterdam, telefoon 020 - 234698.
Dank zij het NOS-programma „Onder de
groene linde" heeft de samensteller hier
van, Ate Doornbosch, veel mondeling
overgeleverde liederen kunnen optekenen
uit de monden van oude luisteraars. Al dit
materiaal is thans overzichtelijk gecatolo-
giseerd, eerst geografisch, maar natuurlijk
ook naar de inhoud en/of funktie van de
Uederen. Verder zijn de titels alfabetisch
gerangschikt. Het is dus mogelijk een lied
terug te vinden als u weet uit welke streek
het komt, of indien u weet wat voor doel of
funktie het diende. Omdat er wordt sa
mengewerkt met de Kon. Ned. Academie
van Wetenschappen, kunt u wel vertrou
wen op een verantwoorde aanpak. Wilt u
bepaalde liedjes opzoeken, dan kunt u ook
terecht bij het Radio Volkskundig bureau
in de muziekbibliotheek van de NOS,
Insulindelaan te Hilversum (Omroep-
kwartier), postadres: Postbus 10, 1200
JB Hilversum, telefoon 035 - 772455.
Bezoek kan uitsluitend plaatsvinden na
afspraak.
Romeinen 424
We kennen Abraham wel.
Een bekende uit de bijbelse geschiedenis.
Hij is geroepen uit Ur der Chaldeeën en is
op reis gegaan op aanwijzen van de Heere.
Niet wetend waar hij uit zou komen. Hij
ging.
Hij kwam in Kanaan, maar geen vierkante
centimeter was van hem. Hij was een
vreemdeling en bijwonen
Een gemakkelijk leven was dat niet
Leven uit de belofte des Heeren is zo vaak
een leven tussen hoop en vrees, een leven,
dat zo vaak door twijfels wordt aange
vochten.
Echter steeds weer werd Abraham door
de goddelijke belofte bemoedigd. Steeds
weer was de Heere daar om de vermoeide
Abraham te bemoedigen en nieuwe krach
ten te geven.
Die belofte had ook betrekking op de
kinderzegen.
Hij was kinderloos. Dat is vaak een stil
leed, waar anderen zo moeilijk kunnen
inkomen.
En toch had de Heere hem een kind
beloofd. Maar hij werd niet geboren.
De jaren verstreken en toen was het
menselijkerwijs niet meer mogelijk. Toen
moesten Abraham en Sara wel tot de
konklusie komen, dat deze belofte des
Heeren wel nooit vervuld zou worden.
Jawel, dat werpt vele vragen op, vele
vertwijfelingen. En toch heeft Abraham
de Heere niets ongerijmds toegeschreven.
Abraham bleef de Heere geloven op Zijn
Woord.
Hoe kan dat? Wij zijn toch vaak zo
anders? Wij bestormen de hemel met onze
vragen en willen de Heere zo vaak dwin
gen tot vervulling van Zijn beloften, op
onze tijd?
Zo geloven, als Abraham, is alleen moge
lijk als een gave des Heeren. Hij geeft het
door Zijn Woord en Geest
Daarom kon Abraham geloven tegen
hoop op hoop.
Daarom kon Abraham geloven tegen al
het zichtbare iun.
Daarom kon Abraham geloven, dat is, de
Heere voor waar houden. Het werd hem
gegeven.
Het is dit geloof, dat hem gerekend is tot
rechtvaardigheid. Door dit geloof kon
Abraham bestaan voor de Heere.
Door dit geloof school hij weg achter zijn
grote Zoon,de Heere Jezus Christus,
Door dit geloof had zijn leven toekomst en
uitzicht
In het leven van Abraham, dat zeker niet
het gemakkelijkste leven is geweest, kun je
zien, dat je alleen door het geloof recht
vaardig bent voor de Heere.
Alleen, we kunnen met het geloof van
Abraham niet en door zijn geloof zijn wij
niet rechtvaardig voor God.
We zullen dat geloof zelf hebben te bezit
ten, te ontvangen. Daarom is juist ook
deze geschiedenis verhaald.
Abraham leeft niet meer en Sara is allang
gestorven, maar de God van Abraham
leeft nog wel. Hij is dezelfde gebleven. Hij
is niet veranderd.
Nu is de geschiedenis van Abraham ook
om onzentwil geschreven, opdat ook wij
onze hoop op God zouden zetten, wetend,
dat wie in Hem gelooft niet tevergeefs
gelooft, wetend, dat de Heere door on
mogelijkheden heen zijn beloften zal
waarmaken.
Dit is geloven: de Heere voor waar hou
den. Dit is geloven: de Heere is bij machte
te doen, wat Hij beloofd heeft.
Door dat geloof ben je rechtvaardig voor
God.
De Heere zal de rechtvaardigheid toe
rekenen aan hen die geloven, omdat Hij
zijn Zoon Jezus Christus uit de doden
opgewekt heeft.
Jezus leeft en daarom zullen allen, die in
Hem geloven ook leven.
Even een vraag: gelooft u in de Heere
Jezus Christus?
Nee, niet zo vaag van: ik geloof wel, dat er
wat is. Ik geloof wel, dat er iets moet zijn.
Maar: gelooft u in Iemand, in de Heere
Jezus Christus? Zonder dat geloof is het
van vrijdag 10 augustus
t/m zondag 12 augustus 1984
ARTSEN
Middelharnis - Sommelsdijk:
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
Wieringa, tel. 01870-2090.
Dokter Wieringa is woensdag a.s. van
12.00 tot 24.00 uur afwezig.
Dirksland - Herkingen - Melissant:
van vrijdagavond 19.00 uur tot maan
dagmorgen 8.30 uur heeft dienst dokter
H. O. Boot, tel. 01877 - 1262.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 18.00 uur tot zondag
avond 24.00 uur heeft dienst dokter P. J.
Bulthuis, tel. 01879- 1367.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
M. de Jager, tel. 01875 - 1301.
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Ooltgensplaat:
van zaterdagmorgen 9.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
P. J. H. Kramers, tel. 01873 - 1201.
APOTHEEK „MENHEERSE
J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30
tot 12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur.
Zaterdagen van 10.00 tot 12.00 uur en
17.00 tot 18.00 uur.
Zon- en feestdagen van 11.30 tot 12.00
uur en van 17.00 tot 18.00 uur. In overige
uren via tel. of dienstkastje.
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts
G. W. Kroon, tel. 01873 - 1310 (van
11.00 tot 11.30 uur).
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via
de antwoordapparaten bij: P. R. J. M.
Schilder, Oude Tonge. tel. 01874 - 2441
L. Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 -
2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel.
01870-2897.
WIJKVERPLEGING
Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt
u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen:
Achthuizen01873 - 1440
Den Bommel01871 - 1312
Dirksland01877 - 1500
Goedereede01879 - 1267
Herkingen01876 - 224
Melissant01877 - 1234
Middelharnis/Sommelsdijk
01870-2300
Nieuwe Tonge01875- 1390
Ooltgensplaat01873-1310
Ouddorp01878 - 1321
Oude Tonge01874- 1289
Stad a/h Haringvliet.01871 - 2301
Stellendam01879 - 1296
HULP
MAATSCHAPPELIJK WERK
„Goeree - Overflakkee"
SPREEKUREN
OUDE TONGE: Julianastraat 9,
01874- 1515.
ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur.
MELISSANT: Plein 1, 01877 - 1592.
ma, di, wo, do, vr van 9.00 -10.00 uur.
OUDDORP: Molentienden 6, 01878 -
1810.
ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur;
SOMMELSDIJK: St. Joris Doel-
straat 32, 01870 - 5305.
ma, di, wo, do, vr. 9.00 - 10.00 uur.
KRISISSITUATIES:
ma t/m do.: 9.00 - 12.00 uur en 13.00 -
17.00 uur, telefoon 01873 - 1446.
onmogelijk om Gode te behagen. Zonder
dat geloof bent u zo arm als wat
Wat zegt u: tobt u ermee? Vraagt u al jaren
om dat gelooP En nooit ontvangen?
Put dan moed uit deze geschiedenis van
Abraham. Hij ontving het geloof door
Gods Woord en Geest.
Begeef u dan in het krachtveld van de
Geest onder de verkondiging van het
Woord. Kom dan en laat u leiden door de
Heere en Zijn Geest Hij zelf wil u het
geloof geven. Dat geloof, waardoor u
rechtvaardig bent voor God.
Nee, dat is niet altijd een gemakkelijk
leven, want we hebben het te doen met
beloften, waarvan we de vervulling (nog)
niet zien.
In het ook van de wereld lijkt het ween
dwaas leven. Biedt het geen enkel voor
deel.
Maar Hij wil het geven, om niet, om
Christus' wil.
Hij wil het geven, aan u en aan jou, om
Zichzelf te verheerlijken.
Ja, dan mogen we moed putten uit de
geschiedenis van Abraham. Hij heeft het
ontvangen.
Diezelfde God leeft nog, daarom kunnen
ook wij het ontvangen. Abraham is door
het geloof gerechtvaardigd, heeft de ver
geving van zonden ontvangen. Diezelfde
God leeft nog.
Daarom kunnen ook wij door het geloof
gerechtvaardigd worden en de vergeving
van zonden ontvangen.
Dan mogen we de Heere houden aan Zijn
Woord. Dit liet Hij beschrijven om on
zentwil. Doen we ons voordeel ermee?
Als we dat niet doen, dan zal ook het leven
van Abraham eenmaal tegen ons getui
gen. Want dan versmaden we Christus.
Zie dan naar Hem, want Hij is om onze
zonden overgeleverd tot in de dood, maar
God heeft Hem om onze rechtvaardig-
making opgewekt uit de doden.
Hij is de weg ten leven. Wandel dan op
dezelve, door het geloof en u hebt het
leven.
Nu in de belofte, straks in een eeuwige
vervulling.
Gode zij eeuwig dank voor deze zijn Grote
gave.
Oude Tonge
P. de Jager
Vrijdag: 9.00 - 12.00 uur, 01874 - 1515
Vrijdag 13.00-17.00 uur, 01870-5305
In de periode 16 juU t^m 27 juli is i.v.m.
vakantie het alg. maatschappelijk werk
bereikbaar onder telefoonnummer 01874
- 1515.
WEEKENDDIENST
in geestelijke of sociale nood:
Gelieve in het weekend 01874 - 1515 te
bellen, u hoort dan via de bandrecorder
welke maatschappelijk werker
weekenddienst heeft
Stichting KRAAMCENTRUM
Goeree - Overflakkee
Telefoon 01883-10 000
Stichting Gezinsverzorging
„DIRKSLAND"
MELISSANT: Plein 1, 01877 - 2478.
Spreekuur: Maandag t/m vrijdag 8.00 -
9.30 uur.
DIENSTENCENTRUM
„MIDDELHARNIS"
Doetinchemsestraat 27, Middelharnis
Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie
maandag van de maand van 14.00 -17.00
uur in het dienstencentrum.
Ontspanningsvereniging voor
alleenstaanden „ONDER ONS"
telefoon 01870 - 4399 en 01870 - 5404
ONGEWENST ZWANGER
Bel voor hulp aan moeder en kind
01879-2197 of033-620244
Ned. M.S. Stichting
afd. Goeree Overflakkee
Contact-Coördinator:
K. M. Schippers-Berghuis
tel. 01879- 1815
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
ledere 1 e dinsdagavond van de maand
moedergroep bij Lianne Steenhof
in Ouddorp, tel. 01878 - 2511
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 NS
CD
DD
VERVOlGVERHAAL
door Dignate Robbertz
G. F. Callenbach B.V. Nijkerk
60 -------------------------------------
Mee den duvel en 't kwaed in m'n bloed.
Weetje wel Jikkemien.... Hij kwam dicht
bij haar staan en sprak haar naam lang
zaam en met nadruk uit.Weet jie wel
dat ikjaloersch op joe Jan bin, omdat't un
een vader ad om mee te praten. God weet
oe of ik een vader wou ebbe, gevloekt eb ik
d'r over.
Hij haalde hard zijn keel uit en kraakte
takjes van de haag.
Ik bin een beest geweest, totdat ik
gunter, in dat andere land docht het ge-
vonde 't ebben.... wat dienkje? Ik was een
basterd, een ongedoopten hond, ze moch
ten me nie.... Jikkemien, ze mochte me
niet Hij ademde zwaar en keek haar strak
aan. En toen eb ik 't vertikt om in 't
gareel van de fesoendelijke menschen te
loopen, want ze wouwe toch nooit vergete
dat ik d'r een was van Sina uut de kelder.
Zijn ogen zochten onrustig over het land.
Ik gloove datjie nog wel verandere kan.
buurman, as jie wezelik wil. 't Is nie erg
dat een mensch valt, as z'n dan mèr
probeert om op te riezen, en mee de
menschen ei je niks te maeken, daer moe
jie gin rekenschap bie aflegge.
Hij lachte bitter. Oprieze? Ik bluve
liever leggen, ze trappe je ommes toch
weer ondersteboven. Jie zal 't nie gloove,
maer ik was allank de bree veertiene
(Keggaan) opgcgac, as joc guus d'r nie ge
weest waere. Arend.... die ei vertrouwen
in mien, die zie me nie as de basterd. En
Jan.... Weer zweeg hij en stapte naast
Jikkemien tot aan de deur.
As jie is praate wil, zei ze, kom dan
gerust. Je moe je 'n 'eige nie te vee af-
zondere, vroeger kwam je vee meer en dat
was beter.
Julder ebbe je eigen leven en werk,
weerde hij af, ik bin overal 't vuufde
wiel. Ik praate wel is, gunter.... hij wees
naar de duinen. Zó vor m'n eige, mee de
veugels en de blommen. En ik oope, as 't
ende komt dat 't daer zal weze en dan zó
as Jan.... op 't vroom en alleène.
Voor ze antwoord kon geven, was hij al
binnen.
Ze ging naar huis en zocht haar stoel
onder het raam.
't Is den kinders geopendbaard! Ze deed
haar ogen dicht en probeerde stil te wor-
den zó as J an, wenste hij, op 't vroon en
alleene. Was dat dan toch goed geweest?
Zij en Simen hadden het erger gevonden
dan op een bed, maar nu voelde ze iets van
de grootheid van Jan's heengaan. Het
vertroostte haar meer, dan ze ooit had
durven denken.
Toen ze weer opkeek stapte Max met zijn
brede schouders als een uitdaging naar
voren en zijn handen in z'n zakken over
het AUemanspadje. Hij had een strootje in
z'n mond, dat druk heen en weer bewoog.
Het werd een kalme winter. Tot
Kerstmis waren de dagen lauw en
bloeiden rozen in het hof. Het
zachte weer was goed voor Simen. Hij
spitte op zijn land en dorste zijn eigen
tarwe, die in de schuur van Zeeduin lag.
Jikkemien gaf de centen zuinig uit, het
spaarpotje was nog onaangeroerd en al
zou Simen, voor het voorjaar kwam, niet
veel meer verdienen, ze bracht zelf genoeg
binnen om het blikken doosje dicht te
kunnen laten. De huur was het eerste wat
ze van haar eigen verdienste opzij legde,
ledere laatste Zaterdag in de maand ging
Simen er mee naar het Olmenhof Dan
moest hij in den uuze wachten tot Janne de
kwitantie geschreven had en het geld
nageteld.
Ze kan dat papiertje net zó goed klaer
legge, moppperde hij, 't is mèr net om te
treiteren.
Zei ze dan ietewat biezonders? infor
meerde Jikkemien. Ze begreep wel waar
het dwars zat. Simen had zich er nooit
goed overheen kunnen zetten, dat Samel
Wisse met Kee thuis kwam. De eerste
keer was hij weggegaan het land in en toen
hij eindelijk laat terugkwam, verwonderde
Jikkemien zich over de kalme leugen, die
hij gebruikte. Ik ad nog bezigheden op 't
of, ik kon nie eerder thuus weze.
Spreek Janne over onze Kee?
Dee ze dat maer, barstte Simen uit.
Steken onder waeter geve, mer gin besliste
taele. En z'ei ghek ook. 't Is gin doen en ik
geve nooit toestemmienge. Ze zouwe fer-
mielje van ons oore, en eest bin we as
doenieten van 't of gestierd. Vuuf en
twintig jaer eb ik vor ulder gebutterd en
noe kan 'k zie dat 'k et rooie. En dan de
joen, die Samel.... hij krampte zijn handen
tot vuisten.die zou boer zien, boer en
dat kind.... dat wou ook boer oore....
boer.... boer....
Zijn voorhoofd raakte het tafelzeil, hij
huilde, snikte, tot de tranen tussen zijn
vingers op zijn grijze pilowbroek leekten.
Maer man toch.... Jikkemien stond
machteloos naast hem. Zijn verdriet was
te groot dat ze iets zou kunnen zeggen.
Boer.... boer.... herhaalde hij. Alles
is tegen mien, was ik vlee jaer d'r maer in
gebleve, toen die maege zó opspeelde.
Dat magje nie zegge, Simen. Ons ebbe
zó-vee reden van dankbaer-eid.
Als een klein kind veegde hij met zijn
knuisten in zijn ogen.
Dankbaer-eid! Wat ebbe we an Kee en
dien lummel van eenjoen en Arend die z'n
eige pad gaet en wie weet mee wat voor
meisse af komt en dat kind.... dat mochte
we nie ouwe.... en die wou boer oore....
Ou toch op, stamelde ze.... Simen,
OU op. Ze nam allebei zijn handen in de
hare en keek in zijn vertrokken gezicht. Hij
schudde langzaam in oneindig leed zijn
hoofd en mompelde:
Nooit vind ik 't goed, Jikkemien, 't kan
nie, 't is tegen eel m'n leven en m'n doen
in. Kee oort mee een errebeier te trouwen,
nie mee een boerezeune.
't Kan toch best goed gae, Simen,
pleitte ze, waerom nie?
Noe moe jie me ook nog afvalle, nae
alles wat ons saemen beleefd ebbe? Zijn
stem was schor van verkropte tranen, hij
maakte zijn handen uit de hare los en
keerde zijn gezicht naar de muur. Noe
ei jie Arend z'n zin laete doe en noe bin jie
vriendelijk tegen die Samel. Die joen
lachte mien uut as ik van 't of weg moch en
ie is een kind van Janne.
J ikkemien hield de tafelrand vast ze vocht
een harde strijd. Kee hield van Samel, dat
wist ze en ze geloofde ook dat de jongen
het meende. Ze kon er niet tegen in gaan,"
het mocht niet.
't Is nie an ons, dat te beoordelen,
Simen. Je moe rechtvaerdig weze. Samel
was een schoolkind toen jie van 't Olmeof
gieng. As je mee z'n praat liekent 't un op
z'n vader en dat is in den aerd een beste
man. En wat geeft 't dat Kee erm is en ie is
rieke? Zit et dan in geld?
Jie val mien ook af, hield Simen koppig
vol, je doe saemen mee Kee en Arend.
Ik ad maer één kind, dat wezelik van mien
was, dat wou zó as ik.
Ou noe op, viel ze ineens uit, je doe
zonde mee daer zó over te praten, 't Zal
vor ons en vor Jan zó ebbe moete weze, jie
mag daer nie an vast bluuven ouwen. Je
moe mee ons leve, om je andere kinders
dienke.
Simen was uit zijn stoel gekomen en naar
de deur gegaan.
Laet mien maer stil doe, zei hij treurig,
zó lange zal 't nie meer dure en dan kun
julder al je gank gae.
Ze wilde hem achterna, maar hij was al in
het ho^e. Zijn klompen sleepten over het
vondertje en ze bleef alleen bij den haard.
Kort na Nieuwjaar begon Simen op Zee
duin hout te kappen.
(wordt vervolgd)
H: H: H:
KARMEMSLK BBWARSN
TRAXKSK Of nfK-TOR?
EEN H. STEVIM
VOLKSUEOERENAKCHIEF
Tevens Taxi (dag en nacht bereikbaar).
P. Vroegindeweij, Emmalaan 18, Middelharnis
Tel. 01870-2996
l^^^.^.^^.J^^.l^^.,f,^^.Jt.^.^.^4.4.^^.^.^^.J^^.^^l^l^l^4.4.^.^.^4.^.^.^.^.^.^^.l^^.^.^.^.^.^.^.l^>^:^■^■^.^■^.^■^■^^■*'^^■'^4■^■^■*'^'^*