EIIAIIDEn-niEUWS Overdenking Om onzentwil JIKKEMIEN uit de Heilige Schrift Begrafenisonderneming „VOORZORG" Jeugdsportdagen 1984 HET ■^^KUkVENSTER MEDISCHE DIENSTEN 2e Blad VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1984 No. 5319 blik op kerk "yP en samenleving tj - Een psychiatrisch ziekenhuis - Een merkwaardige samenwerking Het bericht stond een paar weken geleden al in de dagbladen en het is sindsdien op alle mogelijke manieren becommenta rieerd: de Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt en de Gereformeerde Gemeen ten gaan samen een psychiatrisch zieken huis exploiteren. Staatssecretaris Van der Reijden althans heeft in principe zijn fiat gegeven, al moeten de plannen verder nog helemaal worden uitgewerkt en zal het nog wel even duren eer het zo ver is. Om twee redenen was het nieuws nogal opzienbarend. Allereerst omdat in de ge- zondheidssektor drastisch wordt bezui nigd en het woord „schaalvergroting" daar niet van de lucht is. Kleinere zieken huizen worden met sluiting bedreigd, on rendabele ziekenhuizen moeten fuseren. En zomaar ineens geeft de staatssecre taris toestemming voor een toch betrekke lijk klein ziekenhuis, nog wel in de „recht se sektor" van de Gereformeerde Ge zindte. Het tweede waarover we verwonderd moeten zijn is dat hier twee kerken samen werken die we op het eerste gezicht niet bij elkaar zouden zoeken. De Vrijgemaakten doen niet gauw iets met anderen wanneer ze het alléén kunnen.... Ze hebben alles zelf: een eigen krant, eigen scholen, een eigen politieke partij, enz. Dat heeft alles te maken met hun beginsel: er is maar één ware Kerk en dat zijn wij.... Dat zullen de Gereformeerde Gemeenten zo niet nazeggen omdat binnen die kerken altijd nog meer band is met „allen die Zijn Naam ootmoedig vrezen". Maar een ze ker triomfalisme kan kan ook die kerken niet worden ontzegd. In dat opzicht is er weleens een parallel getrokken met de Gereformeerde Kerken: „kleine luiden" die zich georganiseerd en geconsolideerd hebben. Hun spraakgebruik verraadt dat soms: „ónze kerken, ónze scholen...." Daarom denk ik het is trouwens open lijk toegegeven dat de nood dit on gelijke span bij elkaar heeft gebracht. Ze moeten samen doen waar ze alléén geen kans toe zagen. Overigens is daar verder geen kwaad woordt van te zeggen. Wat men binnen de Gereformeerde Gezindte samen kan doen, dat móet men ook samen doen. Ik zie niet zo gauw kerken uit de rechterflank met elkaar fuseren, maar op het gebied van de pers, het onderwijs, de maatschappelijke verbanden, de politiek, de ziekenzorg, kan er nog véél meer dan er nu gebeurt. Alleen vraag ik me af: waarom partici peren hier maar twee kerken in? Waarom is die samenwerking niet uitgebreid tot bijvoorbeeld de Ger. Bond in de Ned. Herv. Kerk, de Christelijk Gereformeerde Kerken, de Oud Gereformeerde Ge meenten, enz.? Natuurlijk is die vraag al vaker gesteld. Het antwoord was: in principe is het zéker mogelijk dat die anderen óók meedoen. Dat willen we ook wel, aldus ds. W. C. Hovius (Herv. predikant te Apeldoorn), maar dan volledig. Niet om de achterban te versterken, en dan verder niets in de melk te brokkelen te hebben. We zijn benieuwd hoe deze zaak zich verder ontwikkelt. Waarnemer Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. SniJDHUIS Ik heb met vier broers en een zuster het ouderlijk huis geërfd, maar we kunnen er 'niet gezamenlijk in wonen en de anderen willen het niet aan mij overlaten. Wat kan ik doen? Antwoord: In dit geval is het maar 'tbeste als medegerechtigde de openbare verkoop van dit huis te eisen. De notaris verzorgt dit dan wel en de opbrengst wordt gedeeld. .We drinken weinig karnemelk, dus we moeten een geopend pak lang goed hou den. Hoe kun je zien of 't bederft? Antwoord: Een geopend pak karnemelk kan vele dagen goed blijven en in de koelkast (mits goed afgesteld tussen O en 4° C) zelfs vele weken. Het aanwezige melkzuur geeft nl. de rottingsbacteriën geen kans, precies als in zuurkool, yoghurt en kwark. Pas als het melkzuur zelf gaat ontleden, kunnen de rottingsbacteriën de karnemelk bederven. Maar dan merkt u het gelijk, want dan is de zure smaak grotendeels weg. Als u verse pakken haalt, let dan op de ingestanste datum van houdbaarheid en neem in elk geval kar nemelk met nog ver in de toekomst lig gende datum. Je hoort tractor soms met een a en andere keren met een eh-klank uitspreken. Is het nu traktor en trektor? Antwoord: Een trek-tor is een tor die trekt Tractor met een eh-klank kwam met de vinding uit Amerika en dat is de Engelse uitspraak. De oorsprong van tractor is echter het latijnse werkwoord tracto, dat sleuren, slepen of trekken bete kent, en de a daarin werd altijd als onze korte a uitgesproken. Gelukkig gaven de gebuikerx hier het trekvoertuig zelf een Nederlandse naam, namelijk trekker. Daaronder is het in veel handboeken en naslagwerken te vinden. Zeg dus gerust: trekker. Ik kwam te wonen in een H. Stevinstraat. ik ken alleen een Simon Stevin en de geraadpleegde encyclopedieën noemen uitsluitend die wiskundige en geen Her man of Hein Stevin. Naar wie mag deze straat dan wel vernoemd zijn? Antwoord: Naar Hendrik Stevin, die leefde van ca. 1614 -1670, en die als één van de eerste deskundigen op het gebied van weg- en waterbouw plannen ontwierp voor de inpoldering van de Zuiderzee. In verscheidene gemeenten langs het IJssel- meer wordt hij als zodanig gememoreerd. Hendrik was een zoon van Simon. Hij gaf na de dood van zijn vader een aantal geschriften van deze wiskundige uit onder de titel „Materiae politicae" en ontwik kelde zijn eigen denkbeelden o.a. in „WisconstBch filosofisch bedrijf', dat in de jaren 1667 - '68 verscheen. 14, 15, 16, 17 augustus Op bovengenoemde dagen zullen er jeugdsportdagen gehouden worden in res pectievelijk Nieuwe Tonge, Middelhar nis, Stad aan 't Haringvliet en wederom Middelharnis (slotdag voor de deelne mers uit alle 4 dorpskernen). Deze jeugdsportdagen zijn mogelijk ge worden door de samenwerking tussen de gemeente Middelharnis, de Stichting Sport- raad Middelharnis, de Stichting Spel en Spoort (uit Amsterdam) en vooral de vrijwilligers( sters) van hetDiekhuus en de dorpsgroepen uit Nieuwe Tonge en Stad aan 't Haringvliet. Alle jongens en meisjes uit de gemeente Middelharnis, in de leeftijdsgroep 6 t/m 14 jaar, zijn van harte welkom. Deelname is geheel gratis. Het programma zal in alle dorpskernen vooral betrekking hebben op de Olym pische Spelen. Dinsdag 14 augustus: Nieuwe Tonge Aanvang 13.30 uur; op het oude voetbalveld Programma: 1Olympische spelen met o.a. doelwerpen, kogelstoten, hard lopen enz. 2) Levend ganzebordspel 3) Estafette en tikspelen. Alle deelnemers ontvangen een button. Inlichtingen: tel. 01875 - 1948 mevr. Ariaans. Woensdag 15 augustus: Middelharnis 14.00- 16.00 uur. Op de velden bij de sporthal. Programma: 1Olympische spelen met o.a. ballengooien, hoefijzergooien, hardlopen, hordenlopen enz. 2) Groot ganzenbordspel 3) Korte, kleine spelletjes. Inlichtingen: tel. 01870 - 2400 Hanneke Henny (Diekhuus). Donderdag 16 augustus: Stad a/h Haringvliet 13.30-15.30 uur; op de speelwei aan de Zeedijk. Programma: I)Mini olympische spelen met o.a. skippybalrace, hoogspringen, estafetteloop, touwtrekken, stadionloop en boomstamwerpen. Verder levens ganzebordspel en twee voor twaalf. Inlichtingen: tel. 01871-1941 mevr. L. J. van de Linde. Vrijdag 17 augustus: Middelharnis Slotmiddag voor alle deelnemers aan de voorgaande 3 dagen. Plaats van handeling: de velden bij de sporthal (of bij slecht weer in de sport hal). Aanvang 14.00 uur. Programma: 1) Olympische spelen: hordenloop, kogelstoten, skippybal race, estafettelopen, hoogspringen, doelwerpen, korfdoelen en hockey- slalom. 2) sportspelen: voetbal (gemengd), korfbal, hockey, slagbal en touwtrek ken. De organisatie hoopt op een geweldige deelname aan deze vakantie-aktiviteiten en op een grote publieke belangstelling. Bestaat er een centrale plaats waar oude Nederlandse volksliedjes worden be waard? En hoe kun je daar iets vinden? Antwoord: Ja, er is een goed bijgehouden Nederlands Volksliedarchief in Amster dam, waar wij ook wel eens te rade gaan als lezers naar de tekst van een gedeelte lijk vergeten liedje vragen. Het is een onderdeel van het Instituut voor Dialec tologie, Volkskunde en Naamkunde en het adres is Keizersgracht 569, 1017 DR Amsterdam, telefoon 020 - 234698. Dank zij het NOS-programma „Onder de groene linde" heeft de samensteller hier van, Ate Doornbosch, veel mondeling overgeleverde liederen kunnen optekenen uit de monden van oude luisteraars. Al dit materiaal is thans overzichtelijk gecatolo- giseerd, eerst geografisch, maar natuurlijk ook naar de inhoud en/of funktie van de Uederen. Verder zijn de titels alfabetisch gerangschikt. Het is dus mogelijk een lied terug te vinden als u weet uit welke streek het komt, of indien u weet wat voor doel of funktie het diende. Omdat er wordt sa mengewerkt met de Kon. Ned. Academie van Wetenschappen, kunt u wel vertrou wen op een verantwoorde aanpak. Wilt u bepaalde liedjes opzoeken, dan kunt u ook terecht bij het Radio Volkskundig bureau in de muziekbibliotheek van de NOS, Insulindelaan te Hilversum (Omroep- kwartier), postadres: Postbus 10, 1200 JB Hilversum, telefoon 035 - 772455. Bezoek kan uitsluitend plaatsvinden na afspraak. Romeinen 424 We kennen Abraham wel. Een bekende uit de bijbelse geschiedenis. Hij is geroepen uit Ur der Chaldeeën en is op reis gegaan op aanwijzen van de Heere. Niet wetend waar hij uit zou komen. Hij ging. Hij kwam in Kanaan, maar geen vierkante centimeter was van hem. Hij was een vreemdeling en bijwonen Een gemakkelijk leven was dat niet Leven uit de belofte des Heeren is zo vaak een leven tussen hoop en vrees, een leven, dat zo vaak door twijfels wordt aange vochten. Echter steeds weer werd Abraham door de goddelijke belofte bemoedigd. Steeds weer was de Heere daar om de vermoeide Abraham te bemoedigen en nieuwe krach ten te geven. Die belofte had ook betrekking op de kinderzegen. Hij was kinderloos. Dat is vaak een stil leed, waar anderen zo moeilijk kunnen inkomen. En toch had de Heere hem een kind beloofd. Maar hij werd niet geboren. De jaren verstreken en toen was het menselijkerwijs niet meer mogelijk. Toen moesten Abraham en Sara wel tot de konklusie komen, dat deze belofte des Heeren wel nooit vervuld zou worden. Jawel, dat werpt vele vragen op, vele vertwijfelingen. En toch heeft Abraham de Heere niets ongerijmds toegeschreven. Abraham bleef de Heere geloven op Zijn Woord. Hoe kan dat? Wij zijn toch vaak zo anders? Wij bestormen de hemel met onze vragen en willen de Heere zo vaak dwin gen tot vervulling van Zijn beloften, op onze tijd? Zo geloven, als Abraham, is alleen moge lijk als een gave des Heeren. Hij geeft het door Zijn Woord en Geest Daarom kon Abraham geloven tegen hoop op hoop. Daarom kon Abraham geloven tegen al het zichtbare iun. Daarom kon Abraham geloven, dat is, de Heere voor waar houden. Het werd hem gegeven. Het is dit geloof, dat hem gerekend is tot rechtvaardigheid. Door dit geloof kon Abraham bestaan voor de Heere. Door dit geloof school hij weg achter zijn grote Zoon,de Heere Jezus Christus, Door dit geloof had zijn leven toekomst en uitzicht In het leven van Abraham, dat zeker niet het gemakkelijkste leven is geweest, kun je zien, dat je alleen door het geloof recht vaardig bent voor de Heere. Alleen, we kunnen met het geloof van Abraham niet en door zijn geloof zijn wij niet rechtvaardig voor God. We zullen dat geloof zelf hebben te bezit ten, te ontvangen. Daarom is juist ook deze geschiedenis verhaald. Abraham leeft niet meer en Sara is allang gestorven, maar de God van Abraham leeft nog wel. Hij is dezelfde gebleven. Hij is niet veranderd. Nu is de geschiedenis van Abraham ook om onzentwil geschreven, opdat ook wij onze hoop op God zouden zetten, wetend, dat wie in Hem gelooft niet tevergeefs gelooft, wetend, dat de Heere door on mogelijkheden heen zijn beloften zal waarmaken. Dit is geloven: de Heere voor waar hou den. Dit is geloven: de Heere is bij machte te doen, wat Hij beloofd heeft. Door dat geloof ben je rechtvaardig voor God. De Heere zal de rechtvaardigheid toe rekenen aan hen die geloven, omdat Hij zijn Zoon Jezus Christus uit de doden opgewekt heeft. Jezus leeft en daarom zullen allen, die in Hem geloven ook leven. Even een vraag: gelooft u in de Heere Jezus Christus? Nee, niet zo vaag van: ik geloof wel, dat er wat is. Ik geloof wel, dat er iets moet zijn. Maar: gelooft u in Iemand, in de Heere Jezus Christus? Zonder dat geloof is het van vrijdag 10 augustus t/m zondag 12 augustus 1984 ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter Wieringa, tel. 01870-2090. Dokter Wieringa is woensdag a.s. van 12.00 tot 24.00 uur afwezig. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 19.00 uur tot maan dagmorgen 8.30 uur heeft dienst dokter H. O. Boot, tel. 01877 - 1262. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 18.00 uur tot zondag avond 24.00 uur heeft dienst dokter P. J. Bulthuis, tel. 01879- 1367. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter M. de Jager, tel. 01875 - 1301. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooltgensplaat: van zaterdagmorgen 9.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter P. J. H. Kramers, tel. 01873 - 1201. APOTHEEK „MENHEERSE J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur. Zaterdagen van 10.00 tot 12.00 uur en 17.00 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 11.30 tot 12.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur. In overige uren via tel. of dienstkastje. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts G. W. Kroon, tel. 01873 - 1310 (van 11.00 tot 11.30 uur). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge. tel. 01874 - 2441 L. Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 - 2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870-2897. WIJKVERPLEGING Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen: Achthuizen01873 - 1440 Den Bommel01871 - 1312 Dirksland01877 - 1500 Goedereede01879 - 1267 Herkingen01876 - 224 Melissant01877 - 1234 Middelharnis/Sommelsdijk 01870-2300 Nieuwe Tonge01875- 1390 Ooltgensplaat01873-1310 Ouddorp01878 - 1321 Oude Tonge01874- 1289 Stad a/h Haringvliet.01871 - 2301 Stellendam01879 - 1296 HULP MAATSCHAPPELIJK WERK „Goeree - Overflakkee" SPREEKUREN OUDE TONGE: Julianastraat 9, 01874- 1515. ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur. MELISSANT: Plein 1, 01877 - 1592. ma, di, wo, do, vr van 9.00 -10.00 uur. OUDDORP: Molentienden 6, 01878 - 1810. ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur; SOMMELSDIJK: St. Joris Doel- straat 32, 01870 - 5305. ma, di, wo, do, vr. 9.00 - 10.00 uur. KRISISSITUATIES: ma t/m do.: 9.00 - 12.00 uur en 13.00 - 17.00 uur, telefoon 01873 - 1446. onmogelijk om Gode te behagen. Zonder dat geloof bent u zo arm als wat Wat zegt u: tobt u ermee? Vraagt u al jaren om dat gelooP En nooit ontvangen? Put dan moed uit deze geschiedenis van Abraham. Hij ontving het geloof door Gods Woord en Geest. Begeef u dan in het krachtveld van de Geest onder de verkondiging van het Woord. Kom dan en laat u leiden door de Heere en Zijn Geest Hij zelf wil u het geloof geven. Dat geloof, waardoor u rechtvaardig bent voor God. Nee, dat is niet altijd een gemakkelijk leven, want we hebben het te doen met beloften, waarvan we de vervulling (nog) niet zien. In het ook van de wereld lijkt het ween dwaas leven. Biedt het geen enkel voor deel. Maar Hij wil het geven, om niet, om Christus' wil. Hij wil het geven, aan u en aan jou, om Zichzelf te verheerlijken. Ja, dan mogen we moed putten uit de geschiedenis van Abraham. Hij heeft het ontvangen. Diezelfde God leeft nog, daarom kunnen ook wij het ontvangen. Abraham is door het geloof gerechtvaardigd, heeft de ver geving van zonden ontvangen. Diezelfde God leeft nog. Daarom kunnen ook wij door het geloof gerechtvaardigd worden en de vergeving van zonden ontvangen. Dan mogen we de Heere houden aan Zijn Woord. Dit liet Hij beschrijven om on zentwil. Doen we ons voordeel ermee? Als we dat niet doen, dan zal ook het leven van Abraham eenmaal tegen ons getui gen. Want dan versmaden we Christus. Zie dan naar Hem, want Hij is om onze zonden overgeleverd tot in de dood, maar God heeft Hem om onze rechtvaardig- making opgewekt uit de doden. Hij is de weg ten leven. Wandel dan op dezelve, door het geloof en u hebt het leven. Nu in de belofte, straks in een eeuwige vervulling. Gode zij eeuwig dank voor deze zijn Grote gave. Oude Tonge P. de Jager Vrijdag: 9.00 - 12.00 uur, 01874 - 1515 Vrijdag 13.00-17.00 uur, 01870-5305 In de periode 16 juU t^m 27 juli is i.v.m. vakantie het alg. maatschappelijk werk bereikbaar onder telefoonnummer 01874 - 1515. WEEKENDDIENST in geestelijke of sociale nood: Gelieve in het weekend 01874 - 1515 te bellen, u hoort dan via de bandrecorder welke maatschappelijk werker weekenddienst heeft Stichting KRAAMCENTRUM Goeree - Overflakkee Telefoon 01883-10 000 Stichting Gezinsverzorging „DIRKSLAND" MELISSANT: Plein 1, 01877 - 2478. Spreekuur: Maandag t/m vrijdag 8.00 - 9.30 uur. DIENSTENCENTRUM „MIDDELHARNIS" Doetinchemsestraat 27, Middelharnis Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie maandag van de maand van 14.00 -17.00 uur in het dienstencentrum. Ontspanningsvereniging voor alleenstaanden „ONDER ONS" telefoon 01870 - 4399 en 01870 - 5404 ONGEWENST ZWANGER Bel voor hulp aan moeder en kind 01879-2197 of033-620244 Ned. M.S. Stichting afd. Goeree Overflakkee Contact-Coördinator: K. M. Schippers-Berghuis tel. 01879- 1815 Vereniging Borstvoeding Natuurlijk ledere 1 e dinsdagavond van de maand moedergroep bij Lianne Steenhof in Ouddorp, tel. 01878 - 2511 TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 NS CD DD VERVOlGVERHAAL door Dignate Robbertz G. F. Callenbach B.V. Nijkerk 60 ------------------------------------- Mee den duvel en 't kwaed in m'n bloed. Weetje wel Jikkemien.... Hij kwam dicht bij haar staan en sprak haar naam lang zaam en met nadruk uit.Weet jie wel dat ikjaloersch op joe Jan bin, omdat't un een vader ad om mee te praten. God weet oe of ik een vader wou ebbe, gevloekt eb ik d'r over. Hij haalde hard zijn keel uit en kraakte takjes van de haag. Ik bin een beest geweest, totdat ik gunter, in dat andere land docht het ge- vonde 't ebben.... wat dienkje? Ik was een basterd, een ongedoopten hond, ze moch ten me nie.... Jikkemien, ze mochte me niet Hij ademde zwaar en keek haar strak aan. En toen eb ik 't vertikt om in 't gareel van de fesoendelijke menschen te loopen, want ze wouwe toch nooit vergete dat ik d'r een was van Sina uut de kelder. Zijn ogen zochten onrustig over het land. Ik gloove datjie nog wel verandere kan. buurman, as jie wezelik wil. 't Is nie erg dat een mensch valt, as z'n dan mèr probeert om op te riezen, en mee de menschen ei je niks te maeken, daer moe jie gin rekenschap bie aflegge. Hij lachte bitter. Oprieze? Ik bluve liever leggen, ze trappe je ommes toch weer ondersteboven. Jie zal 't nie gloove, maer ik was allank de bree veertiene (Keggaan) opgcgac, as joc guus d'r nie ge weest waere. Arend.... die ei vertrouwen in mien, die zie me nie as de basterd. En Jan.... Weer zweeg hij en stapte naast Jikkemien tot aan de deur. As jie is praate wil, zei ze, kom dan gerust. Je moe je 'n 'eige nie te vee af- zondere, vroeger kwam je vee meer en dat was beter. Julder ebbe je eigen leven en werk, weerde hij af, ik bin overal 't vuufde wiel. Ik praate wel is, gunter.... hij wees naar de duinen. Zó vor m'n eige, mee de veugels en de blommen. En ik oope, as 't ende komt dat 't daer zal weze en dan zó as Jan.... op 't vroom en alleène. Voor ze antwoord kon geven, was hij al binnen. Ze ging naar huis en zocht haar stoel onder het raam. 't Is den kinders geopendbaard! Ze deed haar ogen dicht en probeerde stil te wor- den zó as J an, wenste hij, op 't vroon en alleene. Was dat dan toch goed geweest? Zij en Simen hadden het erger gevonden dan op een bed, maar nu voelde ze iets van de grootheid van Jan's heengaan. Het vertroostte haar meer, dan ze ooit had durven denken. Toen ze weer opkeek stapte Max met zijn brede schouders als een uitdaging naar voren en zijn handen in z'n zakken over het AUemanspadje. Hij had een strootje in z'n mond, dat druk heen en weer bewoog. Het werd een kalme winter. Tot Kerstmis waren de dagen lauw en bloeiden rozen in het hof. Het zachte weer was goed voor Simen. Hij spitte op zijn land en dorste zijn eigen tarwe, die in de schuur van Zeeduin lag. Jikkemien gaf de centen zuinig uit, het spaarpotje was nog onaangeroerd en al zou Simen, voor het voorjaar kwam, niet veel meer verdienen, ze bracht zelf genoeg binnen om het blikken doosje dicht te kunnen laten. De huur was het eerste wat ze van haar eigen verdienste opzij legde, ledere laatste Zaterdag in de maand ging Simen er mee naar het Olmenhof Dan moest hij in den uuze wachten tot Janne de kwitantie geschreven had en het geld nageteld. Ze kan dat papiertje net zó goed klaer legge, moppperde hij, 't is mèr net om te treiteren. Zei ze dan ietewat biezonders? infor meerde Jikkemien. Ze begreep wel waar het dwars zat. Simen had zich er nooit goed overheen kunnen zetten, dat Samel Wisse met Kee thuis kwam. De eerste keer was hij weggegaan het land in en toen hij eindelijk laat terugkwam, verwonderde Jikkemien zich over de kalme leugen, die hij gebruikte. Ik ad nog bezigheden op 't of, ik kon nie eerder thuus weze. Spreek Janne over onze Kee? Dee ze dat maer, barstte Simen uit. Steken onder waeter geve, mer gin besliste taele. En z'ei ghek ook. 't Is gin doen en ik geve nooit toestemmienge. Ze zouwe fer- mielje van ons oore, en eest bin we as doenieten van 't of gestierd. Vuuf en twintig jaer eb ik vor ulder gebutterd en noe kan 'k zie dat 'k et rooie. En dan de joen, die Samel.... hij krampte zijn handen tot vuisten.die zou boer zien, boer en dat kind.... dat wou ook boer oore.... boer.... boer.... Zijn voorhoofd raakte het tafelzeil, hij huilde, snikte, tot de tranen tussen zijn vingers op zijn grijze pilowbroek leekten. Maer man toch.... Jikkemien stond machteloos naast hem. Zijn verdriet was te groot dat ze iets zou kunnen zeggen. Boer.... boer.... herhaalde hij. Alles is tegen mien, was ik vlee jaer d'r maer in gebleve, toen die maege zó opspeelde. Dat magje nie zegge, Simen. Ons ebbe zó-vee reden van dankbaer-eid. Als een klein kind veegde hij met zijn knuisten in zijn ogen. Dankbaer-eid! Wat ebbe we an Kee en dien lummel van eenjoen en Arend die z'n eige pad gaet en wie weet mee wat voor meisse af komt en dat kind.... dat mochte we nie ouwe.... en die wou boer oore.... Ou toch op, stamelde ze.... Simen, OU op. Ze nam allebei zijn handen in de hare en keek in zijn vertrokken gezicht. Hij schudde langzaam in oneindig leed zijn hoofd en mompelde: Nooit vind ik 't goed, Jikkemien, 't kan nie, 't is tegen eel m'n leven en m'n doen in. Kee oort mee een errebeier te trouwen, nie mee een boerezeune. 't Kan toch best goed gae, Simen, pleitte ze, waerom nie? Noe moe jie me ook nog afvalle, nae alles wat ons saemen beleefd ebbe? Zijn stem was schor van verkropte tranen, hij maakte zijn handen uit de hare los en keerde zijn gezicht naar de muur. Noe ei jie Arend z'n zin laete doe en noe bin jie vriendelijk tegen die Samel. Die joen lachte mien uut as ik van 't of weg moch en ie is een kind van Janne. J ikkemien hield de tafelrand vast ze vocht een harde strijd. Kee hield van Samel, dat wist ze en ze geloofde ook dat de jongen het meende. Ze kon er niet tegen in gaan," het mocht niet. 't Is nie an ons, dat te beoordelen, Simen. Je moe rechtvaerdig weze. Samel was een schoolkind toen jie van 't Olmeof gieng. As je mee z'n praat liekent 't un op z'n vader en dat is in den aerd een beste man. En wat geeft 't dat Kee erm is en ie is rieke? Zit et dan in geld? Jie val mien ook af, hield Simen koppig vol, je doe saemen mee Kee en Arend. Ik ad maer één kind, dat wezelik van mien was, dat wou zó as ik. Ou noe op, viel ze ineens uit, je doe zonde mee daer zó over te praten, 't Zal vor ons en vor Jan zó ebbe moete weze, jie mag daer nie an vast bluuven ouwen. Je moe mee ons leve, om je andere kinders dienke. Simen was uit zijn stoel gekomen en naar de deur gegaan. Laet mien maer stil doe, zei hij treurig, zó lange zal 't nie meer dure en dan kun julder al je gank gae. Ze wilde hem achterna, maar hij was al in het ho^e. Zijn klompen sleepten over het vondertje en ze bleef alleen bij den haard. Kort na Nieuwjaar begon Simen op Zee duin hout te kappen. (wordt vervolgd) H: H: H: KARMEMSLK BBWARSN TRAXKSK Of nfK-TOR? EEN H. STEVIM VOLKSUEOERENAKCHIEF Tevens Taxi (dag en nacht bereikbaar). P. Vroegindeweij, Emmalaan 18, Middelharnis Tel. 01870-2996 l^^^.^.^^.J^^.l^^.,f,^^.Jt.^.^.^4.4.^^.^.^^.J^^.^^l^l^l^4.4.^.^.^4.^.^.^.^.^.^^.l^^.^.^.^.^.^.^.l^>^:^■^■^.^■^.^■^■^^■*'^^■'^4■^■^■*'^'^*

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 5