EIIAI1DEI1-I1IEUWS Om de schat van Christus' bruid Overdenking Geef bloed, het kan een leven redden „Het Richtsnoer" over euthanasie uit de Heilige Schrift Landelijk orgaan „De Christenvrouw" Boekbespreking: Succes op zangconcours Fancyfair en rommelmar op't Fort Verzachtende pleistr op verkeerswonde De Grote Werken Gods MEDISCHE DIENSTEN Gem. Zangveren. „Advendo" te Óoltgensplaat eerste prijs Uitslag P.V. „De Reisduif" 3e Blad VRIJDAG 8 JUNI 1984 No. 5303 De heer Van der Zwaag, in het dagelijks leven hoofd van een basisschool te Barne- veld, toont zich in dit prachtige boek een zeer belezen en erudiet amateur-kerkhis- toricus. Hij behandelt de vaderlandse kerkgeschiedenis sedert Reveil en Af scheiding. Als eigenlijke markeringspun ten zijn te noemen de jaartallen 1816 en 1907. U weet: 1816 - het jaar waarin de Hervormde Kerk onder het juk van de ongereformeerde besturenregering en dito reglementen-administratie kwam; 1907- het laatste van een drietal opeenvolgende jaren die evenmin onbelangrijk jvaren. In 1905 deed de synode van de Gerefor meerde Kerken een gewichtige leeruit spraak; 1906 was het jaar van de op richting van de Gereformeerde Bond in de Ned. Herv. Kerk; in 1907 vond vereniging van Kruisgemeenten en Ledeboerianen tot de Gereformeerde Gemeenten plaats. Het eerste en de twee laatste hoofd stukken zijn gewijd aan het trekken van lijnen naar resp. vanuit hetgeen in de negentiende eeuw tot stand kwam. Dit boek is in menig opzicht waardevol en zeer de moeite van het lezen waard. De schrijver geeft er blijk van vrijwel alle publicaties over de kerkgeschiedenis van de 19e eeuw te hebben bestudeerd en in zijn eigen geschrift verwerkt. Van een zijdigheid in citatenkeuze is geen sprake. De schrijftrant is prettig. In zijn type ringen van personen en situaties kan de auteur af en toe genialiteit niet worden ontzegd. Oud-Gereformeerd De optiek van Van der Zwaag is op vallend; wie hem uit vroegere publicaties al kende, had overigens niet anders ver wacht. Tegenover de tot nu toe „neo- gereformeerde" beschrijving van Reveil, Afscheiding en Doleantie (denk aan auteurs als Rullman, Van der Does, Kei zer, Algra en Praamsma) kiest hij voor een andere, namelijk de „oud-gereformeerde" benadering. Anders dan de genoemde historici wenst Van der Zwaag mede op het bevindelijk aspect van de gerefor meerde theologie grote nadruk te leggen. „Is trouwens niet de bevinding een wezen lijke karaktertrek van het gereformeerde protestantisme?" zo vraagt hij met een citaat van dr. Evenhuis. Het is boeiend bij het lezen van dit boek te bemerken tot welke consequenties dit uitgangspunt leidt. Meer dan in welk ander vergelijkbaar geschrift, wordt KOHLBRUGGE als sleutelfiguur ge tekend. Terecht, zo meen ik. Kohl- brugge, de MARTELAAR VAN HET LIBERALISME, de criticus van de Afscheiding, werd als enige wegens zijn léér willekeurig belet lidmaat, laat Stan predikant, van de Hervormde Kerk te zyn. Meer dan enig ander in zijn eeuw heeft hij de genade Gods beleden als haaks staande op alle vlese lijkheid (in welke vorm ook) van de mens. „Dat God God is, dat ik een mens ben, dat Hy Zijn beloften ook aan mij vervult", aldus zijn theologische drie slag. In zijn recent verschenen standaardwerk over de kerkgeschiedenis noemt Praams ma Kohlbrugge nauwelijks en dat in te genstelling tot de ruime plaats die Abra ham Kuyper krijgt toegemeten. Van der Zwaag geeft tevens ruim aandacht aan deze,, klokkenist der kleine luyden (Ro mein). Diens aktie tot kerkreorganisatie, de mobilisatie van het kerkvolk, de op richting van de V.U., het uitzetten en toepassen van de Doleantiestrategie, zijn dominerende positie in de Gereformeerde Kerken u kunt het allemaal lezen. Van der Zwaags beoordeUng van Kuypers neo-calvinisme is ambivalent. Enerzijds geeft hij toe dat de grote V.U.-hoogleraar zich con amore verbonden wist met de zuiver calvinistische beginselen; ander zijds citeert hij met kennelijke instemming typeringen als „een camouflage van de geest der eeuw" en „secularisatie van de predestinatieleer". En moet inderdaad niet worden toegegeven dat Kuypers erfe nis niet opgewassen bleek tegen de vloed golf van het huidige „horizontaal gericht messianisme, het messianisme van een van de Schriftuurlijke wortels losgeslagen en op drift geraakt christendom?" THOLEN Geslaagd De oud-Tholenaar A. W. Blaas, thans werkzaam bij Gemeente werken te Ede, behaalde dezer dagen het HTS-diploma Weg- en Waterbouwkunde. PREDIKBEURTEN ZEELAND Zondag 10 juni 1984 (Ie Pinksterdag) SINT ANNALAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. A. Janssens, eme ritus predikant te Tholen en 18.00 uur ds. J. G. van Loon uit Sint Maartens dijk-Ger. Gem. 9.30, 14.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 9.45, 14.15 en 18.15 uur leesdienst Maandag 11 juni 1984 (2e Pinksterdag) SINT ANNALAND - Herv. Gem. 10.00 uur eerwaarde heer K. Groe nendijk uit Sommelsdijk - Ger. Gem. 9.30 uu rds. J. C. Weststrate te 's- Gravenpolder - Ger. Gem. in Ned. 9.45 uur leesdienst. Dr. Abraham Kuyper (Albert Hahn) Wonder van de 19e eeuw Het kan niet de bedoeling zijn dat ik met u op elk van de in dit boek behandelde onderwerpen inga. Wie de vaderlandse kerkgeschiedenis enigszins kent, weet wat er zo al aan de orde komt. Een grote invloed op het ontstaan van Reveil en Afscheiding had volgens Van der Zwaag mr. Willem Bilderdijk, „de zich wel noe mende/zeer Fan Teisterbant". „Vanwege de totale principiële negatie van zijn tijd dient Bilderdijk als neenzegger tot onze nationale heiligen te worden gerekend", zo stemt de auteur met Gerretson in. Zowel „zij die bleven" als „zij die gingen" worden uitvoerig beschreven. Niet alleen de „vaders" ook de dissidenten binnen de Afscheiding komen aan de orde. Verder de nevenstroom van Ledeboerianen en Kruisgezinden; het Reveil in zijn oor sprong en zijn voortzetting en in zijn trieste einde; de Doleantie van 1886, de vereniging van 1892, etcetera. Er was en is veel sprake van heilloze twisten en verdeeldheden, jazeker. Toch mag „het wonder van de negentiende eeuw" niet vergeten worden. Welke dat was? Wel, me dunkt dat de ware religie, de schat van Christus' bruid, desondanks bewaard bleef. Als een wonder. En daarvan doet dit boek getrouw en bewogen verslag. Van der Zwaag schreef een uitermate leerzame en gedegen studie. Dat wil ove rigens niet zeggen dat ik dit boek kritiek loos aanbeveel. Des schrijvers benadering is een legitieme. Datzelfde geldt in het algemeen ook de uitwerking daarvan. Toch had ik in een aantal gevallen graag een wat ander accent gewenst. De „eeuw van strijd over verbond en doop" Smilde) heeft zich niet het minst binnen de kerken van de Afscheiding afgespeeld. Bekend is in dat verband de oppositie van Drentsen en Geldersen. Van der Zwaag geeft de in 1842 overleden Hendrik de Cock hierin ook nog een rol, namelijk binnen de Drent se Jofferspartij. De binnenkort te ver schijnen „verzamelde werken" zullen ons ongetwijfeld de ware De Cock tonen. De trits „Kerk - Oranje - Vaderland" wordt door de schrijvers vereenzelvigd met die andere „God - Nederland - Oran je". Dat dit historisch onjuist is, heeft nog onlangs dr. W. Aalders aangetoond. Van de verbondsopvatting van Jongeleen, Van der Schuit c.s. wordt in dit boek een karikatuur geschetst, wellicht onbedoeld, maar toch klaar blijkelijk. Zo zouden er nog enkele puntjes genoemd kunnen wor den. Toen in de 17e en 18e eeuw theologische werken door kerkelijke commissies moesten worden „geapprobeerd" (goed gekeurd) werd aan zulk een goedkeu ring wel eens toegevoegd: „dog met naberigt, dat sylieden sommige Uit drukkingen, door den Eerw. Heer Autheur gebruykt, laaten tot zyner ver antwoording". Laten we dat ook op dit boek toepassen. Van harte, met bovenvermeld voorbehoud, „geappro beerd" ter lezing! N.a.v. W. van der Zwaag, Om de schat van Christus' bruid. Vader landse kerkgeschiedenis sinds Re veil en Afscheiding. Uitgeverij De Groot-Goudriaan te Kampen. 315+ XVI pagina's. Met 64 por tretten, vele honderden bronvermel dingen/literatuurverwijzingen, een verklarende woordenlijst en een re gister van persoonsnamen. Prijs f 49.90 J. K. Op zaterdag 2 juni j.l. heeft het Dames koor „Ons Koortje" o.l.v. Gerrit Zoon op het zangconcours te Dirksland, in de eerste afdeling een Ie prijs met 343 pun ten behaald, met als verplicht werk O'Nuit van J. Ph. Rameau. Als vrij werk was gekozen Bardengesang van F. Schu bert. OOLTGENSPLAAT Op zaterdag 30 juni a.s. om 12 uur i op 't plein voor de „Donjon" van hetï „Prins Frederik" een fancyfair en rönui markt waar van alles te koop is. Van nostalgisch lampje tot een paar geit haren sokken toe. U kunt ook een kans wagen bij het van avontuur, waar bijzonder leuke f zen te winnen zijn. Lukt dit niet dan kui altijd nog naar de grabbelton waar iec een van O tot 88 jaar prijs heeft Er is gelegenheid om iets te drinker ook zijn er parkeerplaatsen genoeg, D fancyfair is georganiseerd door eenjid de ontspanningscommissie die eeniaai vrijwilligeirs aangetrokken heeft. De brengst is om diverse (kinder) aktivitei te financieren. De heer K. Baas, de heerder van het Fort is erg enthousias' verleent veel medewerking aan de orgf satie. Iedereen is welkom en de leiding hc' op veel zon en op UÜ op de Campiïig F „Prins Frederik", Donjon, Voorpjeiii Óoltgensplaat. SINT ANNALAND Wanneer men uit Sint Annalaèd'"^ patiënt had in „De Lievensberg" ih K' gen op Zoom, kon men vanaf 15 óW 1973 tot en met zaterdag 2 juni geb)'' maken van de zogenaamde „ziekènls- bus", die ook bezoekers naar het A^- meen Burger Gasthuis vervoerde., W van deze mogelijkheid steeds mindeif- bruik gemaakt werd, reed zaterdag 2.Jii dit ziekenhuisbusje voor het laatst ït ingang van laatstgenoemde datum kvjn de ziekenhuisbus dus te vervallen, hetj» wel een teleurstelling is voor diegeneiilie niet over een eigen auto beschikkeii, itar als een verzachtende pleister op dezfO- grijpende verkeerswonde ondergaalte nieuwe dienstregeling een zodanig^,«i- ging, dat bezoekers gebruik kunnen'ftiitn van de aansluitingen op de bezoe^tijm van het „A.B.G." en „De Lievensbef. Per 2 juni kwam er van de BBA eeii eia avonddienst, die op maandag tot enst vrijdag om 20.00 uur (acht uur) vamet Stationsplein Bergen op Zoom vertikt naar alle plaatsen op het eiland Tlhdai. Een uitbreiding die met name van betag is voor bezoeken aan het ziekenhuis .De Lievensberg" en aan het „Algemeenlur- ger Gasthuis". OOLTGENSPLAAT In uw brievenbus heeft u een kaart aan getroffen van de Bloedtransfusiedienst van het Ned. Rode Kruis. Het gaat over het afstaan van een halve liter bloed, die kan worden aangewend voor uw mede mens. Op woensdag 20 juni zal er in het Verenigingsgebouw „'t Centrum" te Óolt gensplaat een zitting worden gehouden voor de donors die zich hiervoor hebben aangemeld via genoemde kaart. De af deling Óoltgensplaat, Achthuizen en Den Bommel van het Ned. Rode Kruis rekent op uw medewerking. Bedenk: Uw bloed kan een leven redden! Uw zieke mede mens is U hiervoor dankbaar. Het Richtsnoer, de prot. chr. ver. voor verpleegkundigen en andere werkers inde gezondheidszorg heeft ook een schrifte lijke reaktie geleverd ten behoeve van de hoorzittingen betreffende de euthanasie. De vereniging stelt zich op het standpunt dat euthanasie in alle gevallen strafbaar moet blijven. De duidelijkheid in de wets toepassing laat te wensen over ten gevolge van de jurisprudentie betreffende de eutha nasie, hetgeen wordt aangemerkt als een wetsuithoUing. Aan het geven van die stervenshulp, die beoogt patiënten in hun laatste levensfase bij te staan zonder ge richt te zijn op levensbeëindiging wordt verreweg de meeste voorkeur gegeven. Aan alle werkers binnen de gezondheids zorg dient het recht verleend te worden te blijven weigeren aan euthanasie mede te werken zonder dat daar op welke wijze dan ook een nadelige konsequentie aan, wordt verbonden. Het leven is ons gegeven door onze Schepper, bij Wie ook het tijdstip van ons sterven bekend is. Ten onrechte wordtin brede kring de term passieve euthanasie gehanteerd; het doen van iets alsmede het opzettelijk nalaten van iets betekent aktie, in konkreto is euthanasie als methode hoe dan ook geformuleerd altijd aktief Betreffende de regeling van de registratie is de mening dat deze registratie hoe nauwgezet dan ook toegepast altijd ge legenheid biedt tot de grootst mogelijke misbruik. Vanuit de verpleegkundige pro fessie wordt gemeend dat de ontwikke lingen rond de euthanasie als een soort infektie doorwoekeren. De drempel wordt meer en meer verlaagd en het kan uit monden in onbegrip als een patient met een dodelijk ziektebeeld weigert zich te laten behandelen in termen van eutha nasie. Vanuit deze achtergrond is de term o"' vrijwillige euthanasie ontstaan, hetgeen geliojk staat aan moord met voorbedachte rade. Nog sterker gaat dit spelen als er sociale en ekonomische aspekten in zicht komen- (Hand. 2 vs. lib) Zie daar ging het om toen, waimeer die grote dag van het Pinksterfeest vervuld was: Wat God gedaan had en nog doet! Daar ging het toen om en als het goed is, gaat het u daar ook nu om. Niet om wat mensen doen of gedaan hebben, al zijn of lijken die werken nog zo groot, maar om wat God doet! Mensenwerk is geen eeuwigheidswerk en daarom is het niet in tel bij de eeuwige God. Mensen, met al hun werken, ook Öi hun vrome, vallen er buiten waar het de grote werken, ook het verlos sings werk van God betreft. En toch: al kan geen mens meewerken met God de Heere, doch alleen maar tegenstreven; de Heere Zelf maakt ze door Zijn genade tot Zijn mede werkers. Zie maar bij Hand. 2 „En als de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen". Nog bijeen! Eendrachtig, zelfs na tien dagen! Tien dagen lang kerk! Wij zijn het vaak al beu na anderhalf uur. Maar daar was men volhardende! Hoe komt dat? Wel, als Gods beloften in het hart zijn vastgehaakt, dan geef je het niet zo snel op. Al schijnt alles tegen: Hij heeft het Zelf gezegd! Ziet, zulken laat Hij niet omkomen, zelfs niet in dure tijd en honger snood. Want zie: Daar is de vervulling al; reeds vóór negen uur 's morgens! ,,En er geschiedde uit de hemel haaste- lijk...." Zo doet de Heilige Geest met haast Zijn intrede in de gemeente des Heeren. De komst van de onzichtbare Geest, Die in stilte werkt, gaat gepaard met zichtbare en hoorbare tekenen: storm wind, vuur en taal. Tóén zichtbaar, tóén kenbaar daaraan; als een geschenk uit de hemel, als vrucht van het volbrachte werk van Christus, als vervulling van de belofte om bij Zijn duur gekochte Kerk te blijven tot aan het einde der wereld. Toen zicht baar, maar toen en ook nü nog onzicht baar werkend en versterkend, zodat Zijn verborgen kracht nooit zal ontbreken in de gemeente. De Geest komt en begint direkt Zijn werk, n.l. zorgen voor het woord van het evan- geUe en voor een oor voor het evangelie. Met andere woorden: Hij zorgt voor do minees en voor kerkmensen; voor hen die het Woord spreken en voor hen die het horen. Toen Joden en Jodengenoten; men sen uit Jerusalem en Judea, maar ook uit andere delen van het beloofde land en anderen van ver daar buiten, uit alle delen der wereld. „Van alle volke", lezen we. Zie: we zitten al meteen midden in de zending; te midden van het verstrooide volk der Joden en temidden der heidenen gaat God Zijn volk verzamelen. Op het geluid van de geweldig gedreven wind kwam er een menigte volk samen en bij wat ze nu horen, valt het huilen van de wind van zoeven in het niet. Immers nu horen ze een groep eenvoudige mensen, ongeletterd en schijnbaar ori- geleerd elk in de taal spreken waarin zij geboren zijn. Is het een wonder dat vers 7 zegt dat zij zich allen ontzetten en ver wonderden? De verbazing neemt nog toe als zij horen naar wat gesproken wordt De grote werken Gods! Datgene, watGod deed in Zijn Zoon de Heere Jezus Chris tus. De kanttekening der S.V. zegt hier bij: De heerlijke daden die God gedaan heeft door Jezus Christus tot der mensen zali^eid. God heeft Zichzelf een naam gemaakt onder de mensen! Op Pinksteren geschiedt precies het tegen overgestelde van wat in Babel gebeurde tijdens de torenbouw: Toen maakte de mens zich een naam, althans hij trachtte dit te doen. Maar God blies erin door hun spraak te verwarren. En nu blaast God weer en de spraakverwarring wordt op geheven. De verscheidenheid der talen was een hinderpaal voor de uitbreiding van het evangelie, doch door het taai- wonder opent Hij de weg zodat in elke taal de grote werken Gods gehoord en ver staan zullen worden. Nu opent Hij de weg naar de wereld waar wij de weg naar Hem opgebroken hadden. In de talen worden de verdeelde tongen als van vuur, die op de hoofden der discipelen zichtbaar waren. van zaterdag 9 juni tot dinsdag 12 juni 1984 ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot dins dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter J. Dogterom, tel. 01870-2121. Dokter Dogterom is woensdag a.s. van 12.00 tot 24.00 uur afwezig. Dirlcsland - Herlsingen - Melissant van vrijdagavond 19.00 uur tot dins dagmorgen 8.30 uur heeft dienst dokter R. P. Boot, tel. 01877- 1227. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 18.00 uur tot zondag avond 24.00 uur heeft dienst dokter P. J. Bulthuis, tel. 01879 - 1367; 11 juni heeft dienst dokter R. P. van Rijswijk, tel. 01879 - 1207. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot dins dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter G. C A. M. van Hattem, tel. 01874 - 1259. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Óoltgensplaat van zaterdagmorgen 9.00 uur tot dins dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter H. P. Maas, tel. 01871 - 1269. APOTHEEK „MENHEERSE" J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur. Zaterdagen van 10.00 tot 12.00 uur en 17.00 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 11.30 tot 12.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur. In overige uren via tel. of dienstkastje. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts v.d. Houwen, tel. 01877 - 3313 (van 11.00 tot 11.30 uur). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, tel. 01874 - 2441; L. Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 - 2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870-2897. WIJKVERPLEGING Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen: Achthuizen01873 - 1440 Den Bommel01871 -1312 Dirksland01877 - 1500 Goedereede01879 -1267 Herkingen01876 - 224 Melissant01877 - 1234 Middelharnis/Sommelsdijk 01870-2300 Nieuwe Tonge01875 -1390 Óoltgensplaat01873 -1310 Ouddorp01878-1321 Oude Tonge01874 -1289 Stad a/h Haringvliet..01871 - 2301 Stellendam01879 - 1296 HULP MAATSCHAPPELUK WERK „Goeree - Overflalckee" SPREEKUREN OUDE TONGE: Julianastraat 9, 01874 - 1515. ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur. MELISSANT: Plein 1, 01877 - 1592. ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur. OUDDORP: Molentienden 6, 01878 - 1810. ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur; SOMMELSDIJK: St Joris Doel- straat 32, 01870 - 5305. ma, di, wo, do, vr. 9.00 - 10.00 uur. KRISISSITUATIES: ma t/m do.: 9.00 - 12.00 uur en 13.00 - 17.00 uur; telefoon 01873 - 1446. Vrijdag: 9.00 - 12.00 uur, 01874 - 1515 Vrijdag 13.00 -17.00 uur, 01870 - 5305 hoorbaar! Letteriijk staat er ook: „Wij horen hen met onze tongen de grote (wer ken) Gods spreken. Bewust zet ik „wer ken" tussen haakjes, omdat in de grond tekst uitsluitend een vorm van het woord „groot" gebruikt wordt. De grote werken Gods. Over de inhoud van het gesprokene geeft de Bijbel geen woord weer. De Heilige Geest volstaat hier met Lukas op te doen schrijven: De grote Gods. Maar dan nog wil dit niet zeggen dat we naar de inhoud dezer wer ken slechts gissen kunnen, of dat er met zekerheid, in bijbelse zekerheid niets van het hoe en het wat dezer werken gezegd kan worden. De grote werken Gods wor den gezien in het Rijk der schepping, maar niet minder (en juist dat wordt hier ver kondigd) in het rijk der herschepping. De grote werken Gods hier: dat is wat God deed in Christus Jezus voor een wereld verloren in schuld. Het doel der verlossing is de kennis en de vreze Gods. Daartoe geeft de Geest nieuwe tongen en verlichte ogen des verstands, zodat de 120 die daar bijeen waren konden lezen in het boek der genade en predikers werden van de grote werken Gods verricht in Zijn eeuwige, aanbiddelijke zondaarsliefde in en door Zijn geliefde Zoon in Diens vleeswording, dienstknechtgestalte, kruis, sterven, be graven worden; maar ook in Zijn op standing, verschijningen; in Zijn hemel vaart en zitten ter rechterhand Gods en Zijn wederkomen in heerlijkheid op de wolken des hemels. De grote werken Gods; dat is de ver zoening met God en het nieuwe verbond; het leven der en uit genade in gemeen schap met God de Vader door het offer van de Zoon. De grote werken Gods: allemaal zaken, die een natuurlijk mens niet verstaat, maar voor welke de Heilige Geest de ogen, oren en harten opent De grote werken Gods, dat is Christus en Christus alleen. Immers Hij heeft het Zelf gezegd: En Die gekomen zijnde zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen! Lezer: wat ik u bidden mag, bid om de komst en de doorwerking van de Geest ook in uw leven en ge zult leven! Leven en loven; leven uit en loven van de grote werken Gods! C. Oorschot, v.d.m. OOLTGENSPLAAT „Advendo" bezocht zaterdag 2 juni voor de tweede maal dit jaar e^n'concours. Ditmaal in Dirksland, waar het jubile rende zusterkoor „Excelsior" in het sport complex „de Gooye" een concours had uitgeschreven. In de afdeling uitmuntendheid veroverde „Advendo" een mooie éérste prijs met 339 punten. Gezien het feit dat miiümum 300 punten behaald moeten worden om voor een éérste prijs in aanmerking te komen, was het een prachtig resultaat. Het koor zong „Liebesqual" van M. Reger als verplicht nummer en voor het vrije nummer was voor „Ich weis mir ein Meidlein" van Orlando di Lasso gekozen. In de rapporten van de jury werd onze dirigent dhr. C. C. v.d. Heuvel gecompli menteerd. We mogen ons dan ook ge lukkig prijzen met zo'n goede en des kundige leiding. Mag nog vermeld worden dat „Excel sior" ons een fijne middag en avond bezorgd heeft. Een ieder die 's avonds bij het doo r„Excelsior" en het Volendams Operakoor uitgevoerde programma aan wezig was, zal ongetwijfeld genoten heb ben van wat zij ten gehore brachten. Onze komplimenten daarvoor! Bestuuren leden van Advendo Óoltgensplaat HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling IZ3 01870-3477 m DD WEEKENDDIENST in geestelijke of sociale nood: Gelieve in het weekend 01874 - 1515 te bellen, u hoort dan via de bandrecorder welke maatschappelijk werker weekenddienst heeft. Stichting KRAAMCENTRUM Goeree - Overflakkee Telefoon 01883 - 10 000 Stichting Gezinsverzorging „DIRKSLAND" MELISSANT: Plein 1, 01877 - 2478. Spreekuur: Maandag t/m vrijdag 8.00 - 9.30 uur. DIENSTENCENTRUM „MIDDELHARNIS" Doetinchemsestraat 27, Middelharnis Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie maandag van de maand van 14.00 -17.00 uur in het dienstencentrum. Ontspanningsvereniging voor alleenstaanden „ONDER ONS" telefoon 01870 - 4399 en 01870 - 5404 ONGEWENST ZWANGER Bel voor hulp aan moeder en kind 01879-2197 of033-620244 Ned. M.S. Stichting afd. Goeree Overflakkee Contact-Coördinator: K. M. Schippers-Berghuis tel. 01879- 1815 Vereniging Borstvoeding Natuurlijk ledere 1 e dinsdagavond van de maand moedergroep bij Lianne Steenhof in Ouddorp, tel. 01878 - 2511 Eén dezer dagen bereikte ons dit vier keer per jaar uitkomende blad. De in houdsopgave vermeldt zeer lezenswaar dige artikelen. Een greep hieruit: - De meditatie over Joh. 16 7 is gericht op het Pinksterfeest - Verder een boeiend verslag van een toespraak door ds. J. J. Poort over. Geestelijke boosheden heden ten dage". - Een artikel over het Voorontwerp van een Wet Gelijke Behandeling door dr. W. Aalders. - Een recensie over het boek van drs. J. van Sliedrecht: Vrouw in kerk en samenleving". - Een schets over Feministische Theo logie door mevrouw P. J. Bennink. Het blad is fraai uitgegeven en noodt meteen al tot lezen. De grondslag van de vereniging (hier verkort weergegeven) is de Heilige Schrift, De Bijbel is het door de Heilige Geest geïnspireerde Woord van God, dat alleen onfeilbaar gezag heeft. Het doel van de nog jonge vereniging „De Christenvrouw (opgericht 8 januari 1981) is om vanuit de Bijbel Christen vrouwen behulpzaam te zijn om te komen tot een beter inzicht en betere kermis omtrent de problemen van deze tijd ten aanzien van gezin, maatschappij, staat en cultuur. Ook wil de vereniging zich inzetten om in Nederland de bijbelse normen en waarden te handhaven en zal wanneer deze in het geding komen haar stem doen horen bij de overheid en andere organisaties. Dit deed de vereniging reeds verschil lende keren, bijvoorbeeld bij de overheid naar aanleiding van: - de toen op stapel staande Abortuswet in 1981. - Het ontwerp Nederlands Aktieplan Emancipatiebeleid in 1981. - Het Voorontwerp van een Wet Gelijke Behandeling in 1982. - Het Ontwerp Rijksplan Sociaal-Cultu reel Werk 1984-1986 in 1983. De vereniging telt momenteel 13 afde lingen en vele verspreide individuele leden. Geregeld worden, nu door het gehele land, opbouw- en toerustingsdagen gehouden voor alle belangstellende christenvrou wenorganisatie, neemt u dan kontakt op met het landelijk secretariaat Aime de Vriesstraat 1, 9414 BC Hooghalen. Tel. 05939 - 437 of 05939 - 269. MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK Uitslag P.V. „De Reisduif' d.d. 2 juni 1984. Een wedvlucht vanuit St Quintin. In concours 187 duiven. Afstand 221 km. Aankomst eerste duif 9.17.32 uur. Laat ste prijsduif 9.39.52 uur. De duiven wer den gelost om 7.10 uur met een Z.W. windl H. A. W. van Rees: 1C. Blom: 2,6,7; J. Groenendijk: 3,4,23, 34, 36,37,38,40, 41; A. de Gans: 5,10, 27, 29, 30; Gebr. Kieviet 8,43,44; K. Groenendijk: 9,19, 22,31,42; J. Vis vanHeemst 11,25,33, 39, 47; P. Verkerke: 12,13,45; C. Looij: 14, 26; C. Vroegindeweij: 15, 18, 35; G. Kieviet 16; A. v.d. Linde: 17, 28; A. Meiaard: 20, 24; P. v.d. Boogert: 21; P. v.d. Sluijs: 32; M. A. van Nimwegen: 46.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 9