EIIAI1DEI1-I1IEUWS
Om de schat
van Christus' bruid
Overdenking
Geef bloed, het kan
een leven redden
„Het Richtsnoer"
over euthanasie
uit de
Heilige Schrift
Landelijk orgaan
„De Christenvrouw"
Boekbespreking:
Succes op zangconcours
Fancyfair en rommelmar
op't Fort
Verzachtende pleistr
op verkeerswonde
De Grote Werken Gods
MEDISCHE DIENSTEN
Gem. Zangveren. „Advendo"
te Óoltgensplaat eerste prijs
Uitslag P.V. „De Reisduif"
3e Blad
VRIJDAG 8 JUNI 1984
No. 5303
De heer Van der Zwaag, in het dagelijks
leven hoofd van een basisschool te Barne-
veld, toont zich in dit prachtige boek een
zeer belezen en erudiet amateur-kerkhis-
toricus. Hij behandelt de vaderlandse
kerkgeschiedenis sedert Reveil en Af
scheiding. Als eigenlijke markeringspun
ten zijn te noemen de jaartallen 1816 en
1907. U weet: 1816 - het jaar waarin de
Hervormde Kerk onder het juk van de
ongereformeerde besturenregering en dito
reglementen-administratie kwam; 1907-
het laatste van een drietal opeenvolgende
jaren die evenmin onbelangrijk jvaren. In
1905 deed de synode van de Gerefor
meerde Kerken een gewichtige leeruit
spraak; 1906 was het jaar van de op
richting van de Gereformeerde Bond in de
Ned. Herv. Kerk; in 1907 vond vereniging
van Kruisgemeenten en Ledeboerianen
tot de Gereformeerde Gemeenten plaats.
Het eerste en de twee laatste hoofd
stukken zijn gewijd aan het trekken van
lijnen naar resp. vanuit hetgeen in de
negentiende eeuw tot stand kwam.
Dit boek is in menig opzicht waardevol en
zeer de moeite van het lezen waard. De
schrijver geeft er blijk van vrijwel alle
publicaties over de kerkgeschiedenis van
de 19e eeuw te hebben bestudeerd en in
zijn eigen geschrift verwerkt. Van een
zijdigheid in citatenkeuze is geen sprake.
De schrijftrant is prettig. In zijn type
ringen van personen en situaties kan de
auteur af en toe genialiteit niet worden
ontzegd.
Oud-Gereformeerd
De optiek van Van der Zwaag is op
vallend; wie hem uit vroegere publicaties
al kende, had overigens niet anders ver
wacht. Tegenover de tot nu toe „neo-
gereformeerde" beschrijving van Reveil,
Afscheiding en Doleantie (denk aan
auteurs als Rullman, Van der Does, Kei
zer, Algra en Praamsma) kiest hij voor een
andere, namelijk de „oud-gereformeerde"
benadering. Anders dan de genoemde
historici wenst Van der Zwaag mede op
het bevindelijk aspect van de gerefor
meerde theologie grote nadruk te leggen.
„Is trouwens niet de bevinding een wezen
lijke karaktertrek van het gereformeerde
protestantisme?" zo vraagt hij met een
citaat van dr. Evenhuis.
Het is boeiend bij het lezen van dit boek
te bemerken tot welke consequenties dit
uitgangspunt leidt. Meer dan in welk
ander vergelijkbaar geschrift, wordt
KOHLBRUGGE als sleutelfiguur ge
tekend. Terecht, zo meen ik. Kohl-
brugge, de MARTELAAR VAN HET
LIBERALISME, de criticus van de
Afscheiding, werd als enige wegens
zijn léér willekeurig belet lidmaat, laat
Stan predikant, van de Hervormde
Kerk te zyn. Meer dan enig ander in
zijn eeuw heeft hij de genade Gods
beleden als haaks staande op alle vlese
lijkheid (in welke vorm ook) van de
mens. „Dat God God is, dat ik een mens
ben, dat Hy Zijn beloften ook aan mij
vervult", aldus zijn theologische drie
slag.
In zijn recent verschenen standaardwerk
over de kerkgeschiedenis noemt Praams
ma Kohlbrugge nauwelijks en dat in te
genstelling tot de ruime plaats die Abra
ham Kuyper krijgt toegemeten. Van der
Zwaag geeft tevens ruim aandacht aan
deze,, klokkenist der kleine luyden (Ro
mein). Diens aktie tot kerkreorganisatie,
de mobilisatie van het kerkvolk, de op
richting van de V.U., het uitzetten en
toepassen van de Doleantiestrategie, zijn
dominerende positie in de Gereformeerde
Kerken u kunt het allemaal lezen. Van
der Zwaags beoordeUng van Kuypers
neo-calvinisme is ambivalent. Enerzijds
geeft hij toe dat de grote V.U.-hoogleraar
zich con amore verbonden wist met de
zuiver calvinistische beginselen; ander
zijds citeert hij met kennelijke instemming
typeringen als „een camouflage van de
geest der eeuw" en „secularisatie van de
predestinatieleer". En moet inderdaad
niet worden toegegeven dat Kuypers erfe
nis niet opgewassen bleek tegen de vloed
golf van het huidige „horizontaal gericht
messianisme, het messianisme van een
van de Schriftuurlijke wortels losgeslagen
en op drift geraakt christendom?"
THOLEN
Geslaagd De oud-Tholenaar A. W.
Blaas, thans werkzaam bij Gemeente
werken te Ede, behaalde dezer dagen het
HTS-diploma Weg- en Waterbouwkunde.
PREDIKBEURTEN ZEELAND
Zondag 10 juni 1984 (Ie Pinksterdag)
SINT ANNALAND - Herv. Gem.
10.00 uur ds. M. A. Janssens, eme
ritus predikant te Tholen en 18.00 uur
ds. J. G. van Loon uit Sint Maartens
dijk-Ger. Gem. 9.30, 14.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned.
9.45, 14.15 en 18.15 uur leesdienst
Maandag 11 juni 1984 (2e Pinksterdag)
SINT ANNALAND - Herv. Gem.
10.00 uur eerwaarde heer K. Groe
nendijk uit Sommelsdijk - Ger. Gem.
9.30 uu rds. J. C. Weststrate te 's-
Gravenpolder - Ger. Gem. in Ned.
9.45 uur leesdienst.
Dr. Abraham Kuyper (Albert Hahn)
Wonder van de 19e eeuw
Het kan niet de bedoeling zijn dat ik met u
op elk van de in dit boek behandelde
onderwerpen inga. Wie de vaderlandse
kerkgeschiedenis enigszins kent, weet wat
er zo al aan de orde komt. Een grote
invloed op het ontstaan van Reveil en
Afscheiding had volgens Van der Zwaag
mr. Willem Bilderdijk, „de zich wel noe
mende/zeer Fan Teisterbant". „Vanwege
de totale principiële negatie van zijn tijd
dient Bilderdijk als neenzegger tot onze
nationale heiligen te worden gerekend",
zo stemt de auteur met Gerretson in.
Zowel „zij die bleven" als „zij die gingen"
worden uitvoerig beschreven. Niet alleen
de „vaders" ook de dissidenten binnen de
Afscheiding komen aan de orde. Verder
de nevenstroom van Ledeboerianen en
Kruisgezinden; het Reveil in zijn oor
sprong en zijn voortzetting en in zijn
trieste einde; de Doleantie van 1886, de
vereniging van 1892, etcetera. Er was en
is veel sprake van heilloze twisten en
verdeeldheden, jazeker. Toch mag „het
wonder van de negentiende eeuw" niet
vergeten worden. Welke dat was? Wel,
me dunkt dat de ware religie, de schat van
Christus' bruid, desondanks bewaard
bleef. Als een wonder. En daarvan doet
dit boek getrouw en bewogen verslag.
Van der Zwaag schreef een uitermate
leerzame en gedegen studie. Dat wil ove
rigens niet zeggen dat ik dit boek kritiek
loos aanbeveel. Des schrijvers benadering
is een legitieme. Datzelfde geldt in het
algemeen ook de uitwerking daarvan.
Toch had ik in een aantal gevallen graag
een wat ander accent gewenst. De „eeuw
van strijd over verbond en doop" Smilde)
heeft zich niet het minst binnen de kerken
van de Afscheiding afgespeeld. Bekend is
in dat verband de oppositie van Drentsen
en Geldersen. Van der Zwaag geeft de in
1842 overleden Hendrik de Cock hierin
ook nog een rol, namelijk binnen de Drent
se Jofferspartij. De binnenkort te ver
schijnen „verzamelde werken" zullen ons
ongetwijfeld de ware De Cock tonen.
De trits „Kerk - Oranje - Vaderland"
wordt door de schrijvers vereenzelvigd
met die andere „God - Nederland - Oran
je". Dat dit historisch onjuist is, heeft nog
onlangs dr. W. Aalders aangetoond. Van
de verbondsopvatting van Jongeleen, Van
der Schuit c.s. wordt in dit boek een
karikatuur geschetst, wellicht onbedoeld,
maar toch klaar blijkelijk. Zo zouden er
nog enkele puntjes genoemd kunnen wor
den.
Toen in de 17e en 18e eeuw theologische
werken door kerkelijke commissies
moesten worden „geapprobeerd" (goed
gekeurd) werd aan zulk een goedkeu
ring wel eens toegevoegd: „dog met
naberigt, dat sylieden sommige Uit
drukkingen, door den Eerw. Heer
Autheur gebruykt, laaten tot zyner ver
antwoording". Laten we dat ook
op dit boek toepassen. Van harte, met
bovenvermeld voorbehoud, „geappro
beerd" ter lezing!
N.a.v. W. van der Zwaag, Om de
schat van Christus' bruid. Vader
landse kerkgeschiedenis sinds Re
veil en Afscheiding.
Uitgeverij De Groot-Goudriaan
te Kampen.
315+ XVI pagina's. Met 64 por
tretten, vele honderden bronvermel
dingen/literatuurverwijzingen, een
verklarende woordenlijst en een re
gister van persoonsnamen.
Prijs f 49.90
J. K.
Op zaterdag 2 juni j.l. heeft het Dames
koor „Ons Koortje" o.l.v. Gerrit Zoon op
het zangconcours te Dirksland, in de
eerste afdeling een Ie prijs met 343 pun
ten behaald, met als verplicht werk
O'Nuit van J. Ph. Rameau. Als vrij werk
was gekozen Bardengesang van F. Schu
bert.
OOLTGENSPLAAT
Op zaterdag 30 juni a.s. om 12 uur i
op 't plein voor de „Donjon" van hetï
„Prins Frederik" een fancyfair en rönui
markt waar van alles te koop is. Van
nostalgisch lampje tot een paar geit
haren sokken toe.
U kunt ook een kans wagen bij het
van avontuur, waar bijzonder leuke f
zen te winnen zijn. Lukt dit niet dan kui
altijd nog naar de grabbelton waar iec
een van O tot 88 jaar prijs heeft
Er is gelegenheid om iets te drinker
ook zijn er parkeerplaatsen genoeg, D
fancyfair is georganiseerd door eenjid
de ontspanningscommissie die eeniaai
vrijwilligeirs aangetrokken heeft. De
brengst is om diverse (kinder) aktivitei
te financieren. De heer K. Baas, de
heerder van het Fort is erg enthousias'
verleent veel medewerking aan de orgf
satie.
Iedereen is welkom en de leiding hc'
op veel zon en op UÜ op de Campiïig F
„Prins Frederik", Donjon, Voorpjeiii
Óoltgensplaat.
SINT ANNALAND
Wanneer men uit Sint Annalaèd'"^
patiënt had in „De Lievensberg" ih K'
gen op Zoom, kon men vanaf 15 óW
1973 tot en met zaterdag 2 juni geb)''
maken van de zogenaamde „ziekènls-
bus", die ook bezoekers naar het A^-
meen Burger Gasthuis vervoerde., W
van deze mogelijkheid steeds mindeif-
bruik gemaakt werd, reed zaterdag 2.Jii
dit ziekenhuisbusje voor het laatst ït
ingang van laatstgenoemde datum kvjn
de ziekenhuisbus dus te vervallen, hetj»
wel een teleurstelling is voor diegeneiilie
niet over een eigen auto beschikkeii, itar
als een verzachtende pleister op dezfO-
grijpende verkeerswonde ondergaalte
nieuwe dienstregeling een zodanig^,«i-
ging, dat bezoekers gebruik kunnen'ftiitn
van de aansluitingen op de bezoe^tijm
van het „A.B.G." en „De Lievensbef.
Per 2 juni kwam er van de BBA eeii eia
avonddienst, die op maandag tot enst
vrijdag om 20.00 uur (acht uur) vamet
Stationsplein Bergen op Zoom vertikt
naar alle plaatsen op het eiland Tlhdai.
Een uitbreiding die met name van betag
is voor bezoeken aan het ziekenhuis .De
Lievensberg" en aan het „Algemeenlur-
ger Gasthuis".
OOLTGENSPLAAT
In uw brievenbus heeft u een kaart aan
getroffen van de Bloedtransfusiedienst
van het Ned. Rode Kruis. Het gaat over
het afstaan van een halve liter bloed, die
kan worden aangewend voor uw mede
mens. Op woensdag 20 juni zal er in het
Verenigingsgebouw „'t Centrum" te Óolt
gensplaat een zitting worden gehouden
voor de donors die zich hiervoor hebben
aangemeld via genoemde kaart. De af
deling Óoltgensplaat, Achthuizen en Den
Bommel van het Ned. Rode Kruis rekent
op uw medewerking. Bedenk: Uw bloed
kan een leven redden! Uw zieke mede
mens is U hiervoor dankbaar.
Het Richtsnoer, de prot. chr. ver. voor
verpleegkundigen en andere werkers inde
gezondheidszorg heeft ook een schrifte
lijke reaktie geleverd ten behoeve van de
hoorzittingen betreffende de euthanasie.
De vereniging stelt zich op het standpunt
dat euthanasie in alle gevallen strafbaar
moet blijven. De duidelijkheid in de wets
toepassing laat te wensen over ten gevolge
van de jurisprudentie betreffende de eutha
nasie, hetgeen wordt aangemerkt als een
wetsuithoUing. Aan het geven van die
stervenshulp, die beoogt patiënten in hun
laatste levensfase bij te staan zonder ge
richt te zijn op levensbeëindiging wordt
verreweg de meeste voorkeur gegeven.
Aan alle werkers binnen de gezondheids
zorg dient het recht verleend te worden te
blijven weigeren aan euthanasie mede te
werken zonder dat daar op welke wijze
dan ook een nadelige konsequentie aan,
wordt verbonden.
Het leven is ons gegeven door onze
Schepper, bij Wie ook het tijdstip van ons
sterven bekend is. Ten onrechte wordtin
brede kring de term passieve euthanasie
gehanteerd; het doen van iets alsmede het
opzettelijk nalaten van iets betekent aktie,
in konkreto is euthanasie als methode hoe
dan ook geformuleerd altijd aktief
Betreffende de regeling van de registratie
is de mening dat deze registratie hoe
nauwgezet dan ook toegepast altijd ge
legenheid biedt tot de grootst mogelijke
misbruik. Vanuit de verpleegkundige pro
fessie wordt gemeend dat de ontwikke
lingen rond de euthanasie als een soort
infektie doorwoekeren. De drempel wordt
meer en meer verlaagd en het kan uit
monden in onbegrip als een patient met
een dodelijk ziektebeeld weigert zich te
laten behandelen in termen van eutha
nasie.
Vanuit deze achtergrond is de term o"'
vrijwillige euthanasie ontstaan, hetgeen
geliojk staat aan moord met voorbedachte
rade.
Nog sterker gaat dit spelen als er sociale
en ekonomische aspekten in zicht komen-
(Hand. 2 vs. lib)
Zie daar ging het om toen, waimeer die
grote dag van het Pinksterfeest vervuld
was: Wat God gedaan had en nog doet!
Daar ging het toen om en als het goed is,
gaat het u daar ook nu om. Niet om wat
mensen doen of gedaan hebben, al zijn of
lijken die werken nog zo groot, maar om
wat God doet!
Mensenwerk is geen eeuwigheidswerk en
daarom is het niet in tel bij de eeuwige
God. Mensen, met al hun werken, ook Öi
hun vrome, vallen er buiten waar het de
grote werken, ook het verlos sings werk van
God betreft. En toch: al kan geen mens
meewerken met God de Heere, doch
alleen maar tegenstreven; de Heere Zelf
maakt ze door Zijn genade tot Zijn mede
werkers. Zie maar bij Hand. 2 „En als de
dag van het Pinksterfeest vervuld werd,
waren zij allen eendrachtelijk bijeen".
Nog bijeen! Eendrachtig, zelfs na tien
dagen! Tien dagen lang kerk! Wij zijn het
vaak al beu na anderhalf uur. Maar daar
was men volhardende! Hoe komt dat?
Wel, als Gods beloften in het hart zijn
vastgehaakt, dan geef je het niet zo snel
op. Al schijnt alles tegen: Hij heeft het
Zelf gezegd! Ziet, zulken laat Hij niet
omkomen, zelfs niet in dure tijd en honger
snood. Want zie: Daar is de vervulling al;
reeds vóór negen uur 's morgens!
,,En er geschiedde uit de hemel haaste-
lijk...." Zo doet de Heilige Geest met
haast Zijn intrede in de gemeente des
Heeren. De komst van de onzichtbare
Geest, Die in stilte werkt, gaat gepaard
met zichtbare en hoorbare tekenen: storm
wind, vuur en taal. Tóén zichtbaar, tóén
kenbaar daaraan; als een geschenk uit de
hemel, als vrucht van het volbrachte werk
van Christus, als vervulling van de belofte
om bij Zijn duur gekochte Kerk te blijven
tot aan het einde der wereld. Toen zicht
baar, maar toen en ook nü nog onzicht
baar werkend en versterkend, zodat Zijn
verborgen kracht nooit zal ontbreken in de
gemeente.
De Geest komt en begint direkt Zijn werk,
n.l. zorgen voor het woord van het evan-
geUe en voor een oor voor het evangelie.
Met andere woorden: Hij zorgt voor do
minees en voor kerkmensen; voor hen die
het Woord spreken en voor hen die het
horen. Toen Joden en Jodengenoten; men
sen uit Jerusalem en Judea, maar ook uit
andere delen van het beloofde land en
anderen van ver daar buiten, uit alle delen
der wereld. „Van alle volke", lezen we.
Zie: we zitten al meteen midden in de
zending; te midden van het verstrooide
volk der Joden en temidden der heidenen
gaat God Zijn volk verzamelen.
Op het geluid van de geweldig gedreven
wind kwam er een menigte volk samen en
bij wat ze nu horen, valt het huilen van de
wind van zoeven in het niet.
Immers nu horen ze een groep eenvoudige
mensen, ongeletterd en schijnbaar ori-
geleerd elk in de taal spreken waarin zij
geboren zijn. Is het een wonder dat vers 7
zegt dat zij zich allen ontzetten en ver
wonderden? De verbazing neemt nog toe
als zij horen naar wat gesproken wordt
De grote werken Gods! Datgene, watGod
deed in Zijn Zoon de Heere Jezus Chris
tus. De kanttekening der S.V. zegt hier
bij: De heerlijke daden die God gedaan
heeft door Jezus Christus tot der mensen
zali^eid. God heeft Zichzelf een naam
gemaakt onder de mensen!
Op Pinksteren geschiedt precies het tegen
overgestelde van wat in Babel gebeurde
tijdens de torenbouw: Toen maakte de
mens zich een naam, althans hij trachtte
dit te doen. Maar God blies erin door hun
spraak te verwarren. En nu blaast God
weer en de spraakverwarring wordt op
geheven. De verscheidenheid der talen
was een hinderpaal voor de uitbreiding
van het evangelie, doch door het taai-
wonder opent Hij de weg zodat in elke taal
de grote werken Gods gehoord en ver
staan zullen worden. Nu opent Hij de weg
naar de wereld waar wij de weg naar Hem
opgebroken hadden. In de talen worden de
verdeelde tongen als van vuur, die op de
hoofden der discipelen zichtbaar waren.
van zaterdag 9 juni
tot dinsdag 12 juni 1984
ARTSEN
Middelharnis - Sommelsdijk:
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot dins
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
J. Dogterom, tel. 01870-2121.
Dokter Dogterom is woensdag a.s. van
12.00 tot 24.00 uur afwezig.
Dirlcsland - Herlsingen - Melissant
van vrijdagavond 19.00 uur tot dins
dagmorgen 8.30 uur heeft dienst dokter R.
P. Boot, tel. 01877- 1227.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 18.00 uur tot zondag
avond 24.00 uur heeft dienst dokter P. J.
Bulthuis, tel. 01879 - 1367; 11 juni heeft
dienst dokter R. P. van Rijswijk, tel.
01879 - 1207.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur tot dins
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
G. C A. M. van Hattem, tel. 01874 -
1259.
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Óoltgensplaat
van zaterdagmorgen 9.00 uur tot dins
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
H. P. Maas, tel. 01871 - 1269.
APOTHEEK „MENHEERSE"
J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30
tot 12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur.
Zaterdagen van 10.00 tot 12.00 uur en
17.00 tot 18.00 uur.
Zon- en feestdagen van 11.30 tot 12.00
uur en van 17.00 tot 18.00 uur. In overige
uren via tel. of dienstkastje.
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts
v.d. Houwen, tel. 01877 - 3313 (van
11.00 tot 11.30 uur).
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via
de antwoordapparaten bij: P. R. J. M.
Schilder, Oude Tonge, tel. 01874 - 2441;
L. Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 -
2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel.
01870-2897.
WIJKVERPLEGING
Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt
u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen:
Achthuizen01873 - 1440
Den Bommel01871 -1312
Dirksland01877 - 1500
Goedereede01879 -1267
Herkingen01876 - 224
Melissant01877 - 1234
Middelharnis/Sommelsdijk
01870-2300
Nieuwe Tonge01875 -1390
Óoltgensplaat01873 -1310
Ouddorp01878-1321
Oude Tonge01874 -1289
Stad a/h Haringvliet..01871 - 2301
Stellendam01879 - 1296
HULP
MAATSCHAPPELUK WERK
„Goeree - Overflalckee"
SPREEKUREN
OUDE TONGE: Julianastraat 9,
01874 - 1515.
ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur.
MELISSANT: Plein 1, 01877 - 1592.
ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur.
OUDDORP: Molentienden 6, 01878 -
1810.
ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur;
SOMMELSDIJK: St Joris Doel-
straat 32, 01870 - 5305.
ma, di, wo, do, vr. 9.00 - 10.00 uur.
KRISISSITUATIES:
ma t/m do.: 9.00 - 12.00 uur en 13.00 -
17.00 uur; telefoon 01873 - 1446.
Vrijdag: 9.00 - 12.00 uur, 01874 - 1515
Vrijdag 13.00 -17.00 uur, 01870 - 5305
hoorbaar! Letteriijk staat er ook: „Wij
horen hen met onze tongen de grote (wer
ken) Gods spreken. Bewust zet ik „wer
ken" tussen haakjes, omdat in de grond
tekst uitsluitend een vorm van het woord
„groot" gebruikt wordt.
De grote werken Gods. Over de inhoud
van het gesprokene geeft de Bijbel geen
woord weer. De Heilige Geest volstaat
hier met Lukas op te doen schrijven: De
grote Gods. Maar dan nog wil dit niet
zeggen dat we naar de inhoud dezer wer
ken slechts gissen kunnen, of dat er met
zekerheid, in bijbelse zekerheid niets van
het hoe en het wat dezer werken gezegd
kan worden. De grote werken Gods wor
den gezien in het Rijk der schepping, maar
niet minder (en juist dat wordt hier ver
kondigd) in het rijk der herschepping. De
grote werken Gods hier: dat is wat God
deed in Christus Jezus voor een wereld
verloren in schuld. Het doel der verlossing
is de kennis en de vreze Gods. Daartoe
geeft de Geest nieuwe tongen en verlichte
ogen des verstands, zodat de 120 die daar
bijeen waren konden lezen in het boek der
genade en predikers werden van de grote
werken Gods verricht in Zijn eeuwige,
aanbiddelijke zondaarsliefde in en door
Zijn geliefde Zoon in Diens vleeswording,
dienstknechtgestalte, kruis, sterven, be
graven worden; maar ook in Zijn op
standing, verschijningen; in Zijn hemel
vaart en zitten ter rechterhand Gods en
Zijn wederkomen in heerlijkheid op de
wolken des hemels.
De grote werken Gods; dat is de ver
zoening met God en het nieuwe verbond;
het leven der en uit genade in gemeen
schap met God de Vader door het offer
van de Zoon. De grote werken Gods:
allemaal zaken, die een natuurlijk mens
niet verstaat, maar voor welke de Heilige
Geest de ogen, oren en harten opent De
grote werken Gods, dat is Christus en
Christus alleen. Immers Hij heeft het Zelf
gezegd: En Die gekomen zijnde zal Mij
verheerlijken, want Hij zal het uit het
Mijne nemen en het u verkondigen! Lezer:
wat ik u bidden mag, bid om de komst en
de doorwerking van de Geest ook in uw
leven en ge zult leven! Leven en loven;
leven uit en loven van de grote werken
Gods!
C. Oorschot, v.d.m.
OOLTGENSPLAAT
„Advendo" bezocht zaterdag 2 juni voor
de tweede maal dit jaar e^n'concours.
Ditmaal in Dirksland, waar het jubile
rende zusterkoor „Excelsior" in het sport
complex „de Gooye" een concours had
uitgeschreven.
In de afdeling uitmuntendheid veroverde
„Advendo" een mooie éérste prijs met
339 punten. Gezien het feit dat miiümum
300 punten behaald moeten worden om
voor een éérste prijs in aanmerking te
komen, was het een prachtig resultaat.
Het koor zong „Liebesqual" van M.
Reger als verplicht nummer en voor het
vrije nummer was voor „Ich weis mir ein
Meidlein" van Orlando di Lasso gekozen.
In de rapporten van de jury werd onze
dirigent dhr. C. C. v.d. Heuvel gecompli
menteerd. We mogen ons dan ook ge
lukkig prijzen met zo'n goede en des
kundige leiding.
Mag nog vermeld worden dat „Excel
sior" ons een fijne middag en avond
bezorgd heeft. Een ieder die 's avonds bij
het doo r„Excelsior" en het Volendams
Operakoor uitgevoerde programma aan
wezig was, zal ongetwijfeld genoten heb
ben van wat zij ten gehore brachten. Onze
komplimenten daarvoor!
Bestuuren leden van Advendo
Óoltgensplaat
HUIS VERKOPEN?
makelaar tamboer bellen
voor deskundige bemiddeling
IZ3 01870-3477 m
DD
WEEKENDDIENST
in geestelijke of sociale nood:
Gelieve in het weekend 01874 - 1515 te
bellen, u hoort dan via de bandrecorder
welke maatschappelijk werker
weekenddienst heeft.
Stichting KRAAMCENTRUM
Goeree - Overflakkee
Telefoon 01883 - 10 000
Stichting Gezinsverzorging
„DIRKSLAND"
MELISSANT: Plein 1, 01877 - 2478.
Spreekuur: Maandag t/m vrijdag 8.00 -
9.30 uur.
DIENSTENCENTRUM
„MIDDELHARNIS"
Doetinchemsestraat 27, Middelharnis
Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie
maandag van de maand van 14.00 -17.00
uur in het dienstencentrum.
Ontspanningsvereniging voor
alleenstaanden „ONDER ONS"
telefoon 01870 - 4399 en 01870 - 5404
ONGEWENST ZWANGER
Bel voor hulp aan moeder en kind
01879-2197 of033-620244
Ned. M.S. Stichting
afd. Goeree Overflakkee
Contact-Coördinator:
K. M. Schippers-Berghuis
tel. 01879- 1815
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
ledere 1 e dinsdagavond van de maand
moedergroep bij Lianne Steenhof
in Ouddorp, tel. 01878 - 2511
Eén dezer dagen bereikte ons dit vier
keer per jaar uitkomende blad. De in
houdsopgave vermeldt zeer lezenswaar
dige artikelen. Een greep hieruit:
- De meditatie over Joh. 16 7 is gericht
op het Pinksterfeest
- Verder een boeiend verslag van een
toespraak door ds. J. J. Poort over.
Geestelijke boosheden heden ten
dage".
- Een artikel over het Voorontwerp van
een Wet Gelijke Behandeling door dr.
W. Aalders.
- Een recensie over het boek van drs. J.
van Sliedrecht: Vrouw in kerk en
samenleving".
- Een schets over Feministische Theo
logie door mevrouw P. J. Bennink.
Het blad is fraai uitgegeven en noodt
meteen al tot lezen.
De grondslag van de vereniging (hier
verkort weergegeven) is de Heilige Schrift,
De Bijbel is het door de Heilige Geest
geïnspireerde Woord van God, dat alleen
onfeilbaar gezag heeft.
Het doel van de nog jonge vereniging
„De Christenvrouw (opgericht 8 januari
1981) is om vanuit de Bijbel Christen
vrouwen behulpzaam te zijn om te komen
tot een beter inzicht en betere kermis
omtrent de problemen van deze tijd ten
aanzien van gezin, maatschappij, staat en
cultuur.
Ook wil de vereniging zich inzetten om in
Nederland de bijbelse normen en waarden
te handhaven en zal wanneer deze in het
geding komen haar stem doen horen bij de
overheid en andere organisaties.
Dit deed de vereniging reeds verschil
lende keren, bijvoorbeeld bij de overheid
naar aanleiding van:
- de toen op stapel staande Abortuswet in
1981.
- Het ontwerp Nederlands Aktieplan
Emancipatiebeleid in 1981.
- Het Voorontwerp van een Wet Gelijke
Behandeling in 1982.
- Het Ontwerp Rijksplan Sociaal-Cultu
reel Werk 1984-1986 in 1983.
De vereniging telt momenteel 13 afde
lingen en vele verspreide individuele leden.
Geregeld worden, nu door het gehele land,
opbouw- en toerustingsdagen gehouden
voor alle belangstellende christenvrou
wenorganisatie, neemt u dan kontakt op
met het landelijk secretariaat Aime de
Vriesstraat 1, 9414 BC Hooghalen.
Tel. 05939 - 437 of 05939 - 269.
MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK
Uitslag P.V. „De Reisduif' d.d. 2 juni
1984. Een wedvlucht vanuit St Quintin.
In concours 187 duiven. Afstand 221 km.
Aankomst eerste duif 9.17.32 uur. Laat
ste prijsduif 9.39.52 uur. De duiven wer
den gelost om 7.10 uur met een Z.W.
windl
H. A. W. van Rees: 1C. Blom: 2,6,7; J.
Groenendijk: 3,4,23, 34, 36,37,38,40,
41; A. de Gans: 5,10, 27, 29, 30; Gebr.
Kieviet 8,43,44; K. Groenendijk: 9,19,
22,31,42; J. Vis vanHeemst 11,25,33,
39, 47; P. Verkerke: 12,13,45; C. Looij:
14, 26; C. Vroegindeweij: 15, 18, 35; G.
Kieviet 16; A. v.d. Linde: 17, 28; A.
Meiaard: 20, 24; P. v.d. Boogert: 21; P.
v.d. Sluijs: 32; M. A. van Nimwegen: 46.