EIÜVI1DEI1-niEm/5
Bij twijfel niet inhalen
H.H. Landbouwers
P. de Heus Zn. B.V.
PFAFF
een penningmeester
De nieuwe Luxaflex Qordjn-jaloezie kollektie.
De handen uit de mouwen
in de tuin!
P-Z MACHINES
Gun je hobby
I 'n PFAFF
W.Rikkeri b.v.
Pleidooi voor visteelt
„Mestdistributie Goeree en Overfial(l(ee B.V."
Meer warmbe en elegance om uw ramen
stijl te geven.
W meubelen
Mestdistributie Goeree en Overflakkee
Abonneert U op
Eilanden-Nieuws
TE KOOP:
als maaiers en schudders
I GEMEENTE DIRKSLAND
4e Blad
VRUDAG 30 MAART 1984
No. 5283
Op wegen met een snelheidslimiet van 80 km per uur is het percentage
doden bij verkeersongevallen ruim drie maal zo hoog als op andere wegen.
De 80 km-wegen zijn meestal enkelbaans wegen, waar tegenliggers dus
niet van elkaar gescheiden worden door bijvoorbeeld een middenberm, en
waar men ook te maken heeft met langzaam rijdend verkeer. Inhalen op
deze wegen is daardoor statistisch gezien de meest riskante handeling in
het verkeer. De ongevallen die daarbij kunnen ontstaan, hebben meestal
een rampzalige afloop. Het is daarom nuttig stil te staan bij de keuze
„Inhalen of niet inhalen" en in het geval men wenst in te halen bij de juiste
rijtechniek van deze manoeuvre.
KEUZE: „INHALEN
OF NIET INHALEN"
Het eerste wat een bestuurder zich bij een
inhaalsituatie dient af te vragen is: „Heeft
inhalen wel zin?"
Moet men in een bepaalde situatie het
antwoord op deze vraag schuldig blijven,
dan mag men de inhaalmanoeuvre niet
inzetten, dus: Bij twijfel nooit inhalen!
Om bij de keuze „Inhalen of niet inhalen"
tot een overwogen beslissing te komen,
dient men de volgende vijf zaken tijdig en
goed te beoordelen:
Is de inhaalmanoeuvre toegestaan?
Uiteraard dient een bestuurder die een
voertuig wenst in te halen, zich er van te
vergewissen of dit niet door verkeers
borden of door tekens op het wegdek
verboden is.
Ook indien een andere bestuurder al be
gonnen is met u in te halen, is zelf inhalen
verboden.
Indien beide zaken niet van toepassing
zijn, heeft het zin zich te verdiepen in het
nut van zo'n manoeuvre.
Het nut van de inhaalmanoeuvre
In eerste instantie heeft inhalen slechts
nut als men er ook werkelijk iets mee
opschiet. Het heeft bijvoorbeeld geen zin
te gaan inhalen als men weet dat, bij druk
verkeer, méér inhaalmanoeuvres zullen
moeten volgen.
Ook indien men binnen afzienbare tijd van
richting zal veranderen, is inhalen zinloos.
Mogelijkheid van het afbreken van een
reeds ingezette inhaalmanoeuvre
Dikwijls is door het veranderen van de
situatie ter plekke het plotseling afbreken
van een voorgenomen en reeds ingezette
inhaalmanoeuvre onafwendbaar.
Om deze reden is het zeer wenselijk te
bekijken tot waar en wanneer een inhaal
beweging nog kan worden afgebroken.
Bekijk daarbij ook welke „vluchtwegen"
men in geval van nood ter beschikking
heeft.
De afstand tot en de snelheid van de
tegenligger
Alleen een behoorlijke ervaring in het
schatten van afstanden en snelheden van
tegenliggers maakt het goed en veilig
inhalen mogelijk. Het inschatten van de
eigen snelheid is daarbij de basis voor het
juist inschatten van de tegenUgger.
Zo kan men zich voorstellen dat men op
een lange, brede en rechte asfaltweg lang
zamer denkt te rijden dan men in werkelijk
heid doet. Als gevolg daarvan kan men
zo'n tegenligger, maar ook het in te halen
voertuig faliekant verkeerd inschatten.
De weglengte die nodig is voor de
inhaalmanoeuvre
Indien een bestuurder besluit om in te
halen, dient hij zich er van te overtuigen
dat zijn voertuig daarbij een snelheid kan
bereiken die veel groter is dan die van het
in te halen voertuig, zodat de duur van de
inhaalmanoeuvre gering blijft. De be
stuurder zal dus de weglengte die nodig is
voorde inhaalmanoeuvre moeten inschat
ten.
Uiteraard moet de weg over die afstand
vrij zijn, zodat men zonder enig gevaar te
veroorzaken kan inhalen. Denk daarbij
vooral ook aan het verkeer dat uit parkeer
havens, uitritten en zijwegen kan komen.
Uit onderstaande tabel kan de weglengte
die nodig is voor een inhaalmanoeuvre bij
een gegeven combinatie van snelheden
worden afgelezen.
Onderaan zijn de snelheden gegeven van
het voertuig dat wordt ingehaald. Verti
caal links worden de snelheden van de
inhaler aangeduid.
De lengte van de inhaalmanoeuvre van
een voertuig rijdend met een snelheid van
80 km/uur, die een voorligger inhaalt
welke 60 km/uur rijdt, vindt men door
vanuit het getal 80 in de verticale kolom
links naar rechts te gaan tot men komt in
de kolom boven het getal 60 dat onderaan
EG-steun voor viskweek in Europa steeg
van 12 miljoen gulden(229 miljoenBF) in
1978 tot 96 miljoen gulden (1,7 miljard
BF) vorig jaar. Volgens de Italiaan Gio
vanni Papapietro, lid van de communis
tische fractie in het Europees Parlement,
zou de Gemeenschap echter veel meer
kunnen doen om onderzoek te stimuleren
en de afzetmogelijkheden te verbeteren.
In een verslag dat hij voor de landbouw-
commissie van het Europees Parlement
opstelde, verklaart hij dat Europa het
voorbeeld zou moeten volgen van landen
zoals Japan en de Verenigde Staten waar
de proteïne-opbrengst van visteelt gestaag
toeneemt.
Japan staat aan de top wat visteelt betreft
met vangsten tussen de 9 en 10 miljoen ton
vis per jaar. Het betrekt 47% van zijn
proteïne-consumptie uit de visteelt ver
geleken met een wereldgemiddelde van
16%.
De toename van zeevisserij over de
gehele wereld schommelt nu rond de 0,5
en 1% per jaar maar de visproduktie van
zoet- en zoutwaterkweek stijgt snel met
gemiddeld 5%, aldus het rapport.
Volgens de heer Papapietro zijn er twee
krachtige argumenten om deze industrie
in Europa te ontwikkelen. Allereerst zijn
de kust en binnenwateren in veel van de
armste randgebieden in Europa bij uitstek
geschikt voor visteelt en ten tweede neemt
de visinvoer in de Europese Gemeen
schap steeds meer toe.
>«'^i^^i«rMi6';^l^^ra<i«^kil||^M?^
de tabel staat. Men vindt dan het getal 240
en dat getal geeft de lengte van de inhaal
manoeuvre in meters aan.
De lengte van de inhaalmanoeuvre wordt
groter naarmate het snelheidsverschil
kleiner is.
De getallen in de dik gedrukte hokjes
geven de lengte van de inhaalmanoeuvre
aan als het snelheidsverschil slechts 10
km/uur bedraagt.
Uit de getallen die direct boven de getallen
in de hokjes staan, kan men zien dat de
inhaalmanoeuvre veel korter wordt als het
snelheidsverschil 20 km/uur in plaats van
10 km/uur is.
Welke afstand heeft men nodig om in te halen?
360
66c
11c
Het is ons een genoegen u bekend te maken dat Mestdistributie
Kurstjens B.V. te Grubbenvorst en ondergetekende Loonbedrijf T.
Vroegindeweij Zn. B.V. te Middelhamis zijn gekomen tot op
richting van de
welke tot doel heeft om op Goeree en Overflakkee drijfmest en
schuimaarde te verkopen c.q. te leveren.
We kunnen dan ook vanaf heden uw opdrachten aannemen.
Momenteel wordt aan de van Brienensweg een grote opslagsilo
gebouwd welke na voltooiing 8500 m^ drijfmest kan bevatten en van
waaruit de distributie zal plaats vinden. Alle drijfmest en scliuimaarde
wordt onder garantie verkocht en geleverd.
Het uitrijden van de drijfmest c.q. schuimaarde zal door Loonbedrijf
T. Vroegindeweij B.V. worden uitgevoerd.
De vertegenwoordiger van Kurstjens B.V., dhr. A. van Nieuwen-
huyzen, zal de nu opgerichte mestdistributie Goeree en Overflaklcee
vertegenwoordigen.
Naast de officiële adviezen heeft dlir. van Nieuwenhuyzen een zeer
grote praktijkervaring op het gebied van drijfmest en schuimaarde
opgedaan waarmee hij u gaarne van dienst wil zijn.
Wij hebben inmiddels een geheel vrijblijvende offerte voor u gereed
liggen, betreffende bemestingswaarden en de kosten. Op verzoek
wordt deze u kosteloos toegezonden.
Ook bent u van liarte welkom op de West-Achterweg 1 te Middel
hamis. Nadere inlichtingen kunt u verkrijgen door de onderstaande
telefoonnummers te draaien:
Dhr. A. van Nieuwenhuyzen te Steenbergen,
privé 01670 - 65284 (na 19.00 uur)
Mestdistributie Kurstjens B.V. te Grubbenvorst
077 - 61444
Loonbfdrijf T. Vroegindeweij Zn, B.V.
te Middelharnis, 01870 - 2037
Beleefd aanbevolen,
p/a West-Achterweg 1 te Middelharnis, tel. 01870 - 2037
p/o Loonbedrijf T. Vroegindewey Zonen B.V.
Iets in de verf beschadigde nieuwe
afkomstig uit shows en tentoonstellingen
alleen voor de snelle beslissers,
daar voorraad beperkt is.
GREUP Telefoon 01860 - 12643
S De voorzitter van de commissie voor de bezwaar-
en beroepschriften maakt bekend dat op maandag 2 1
april 1984 te 19.00 uur in het tijdelijk onderkomen
E van de gemeentesecretarie. Voorstraat 54 te Dirks-
land (ingang Palingstraat) een openbare vergade-
ring van voornoemde commissie zal worden ge-
houden. S
In deze zitting wordt behandeld het beroepschrift
1 vandeherenA. enC. deMunck, Burg. C. Zaaijer- s
laan 46, Dirksland, tegen het weigeren van een
vergunning voor de uitbreiding van de witlofloods 1
op het perceel Oudewei 24a te Dirksland. 1
De voorzitter voornoemd,
I D. A. H. van Dis.
1]©@7#
BERGEN O? ZOOM: Zuivelstraat 19,
tel. 01640 - 35878 ROOSENDAAL: Nieuwe
Markt 48 BREDA: Lange Brugstraat 30
EINDHOVEN: Willemstraat 21.
i Wij
De Stichting Volwasseneneducatie
Goeree Overflakkee
VRAAGT DRINGEND:
op MBA-niveau
als lid van haar bestuur voor 1x14 dagen
controle op de financiële administratie en 1 x
5 a 6 weken bestuursvergadering.
Reacties gaama aan het bestuur van de
Stichting Volwasseneneducatie,
Postbus 126, 3240 AC Middelharnis.
LuxaflexrOog voordekoratieve details.
l£t op het 'Luxaflex' merl^. De garantie voor kwaliteit
snelheid
inhaler
meter
meter
meter
meter
meter
meter
meter
meter
"30
97
112
"30
156
195
260
•iO^
120
103
120
-^kk
l80
2^*0
72C
110
110
132
165
220
350
100
120
150
200
300
600
90
135
l80
270
3^0
80
160
2A0
480
70
210
^20
60
360
50
km/uur
50
Bnelhe
60
id van
70
het in
80
te hsle
90
n TOert
100
uig
12c
■l^^t^^^i^^t.^'H^^t^^ t^^t^ft t.^^C^H^^t^^t,^^(.^)(^^(^^l^S(^^ L<
DE teelt van bloembollen en -knollen wordt al sinds eeuwen beproefd.
Duizend jaar geleden prijkten reeds tulpen in de tuinen van Klein-
Azië en in de 16e eeuw werden ze voor 't eerst in Europa geïmporteerd.
Na de tulp komen in belangrijkheid de hyacint en de narcis. De in het
voorjaar bloeiende soorten worden in de herfst gepoot, maar de in de
zomer bloeiende soorten kunnen zeer goed In het voorjaar geplant
worden om in korte tijd uit te groeien tot weelderig bloeiende planten.
ENIGE ZOMERBLOEIERS
TIGRIDIAPAVÓNIA
DE LILIUM TIGRINUM of tijgerlelie is
een uit China en Japan afkonnstige
sierplant die wel 1,5 m hoog kan wor
den en daarom het best vóór wat ho
gere struiken of een muur geplaatst
dient te worden ter bescherming
tegen de wind. De talrijke bloemen
hangen in trossen aan de bloeistengel.
Het bloemdek is tijdens de bloei wijd
geopend, doordat de zes bloemdek-
bladeren vanaf de voet in een grote
boog teruggekromd zijn. De kleur van
deze bladen is rood of oranje en van
binnen zwart gevlekt en met bruine
wratjes. De goed ontwikkelde groene
bladeren zijn zittend langs de stengel
geplaatst en smal lancetvormig. Daar
zich zowel onder de bol als er boven,
dus onder aan de stengel, wortels
vormen, moet de bol vrij diep geplant
worden, ongeveer 15 cm en de aarde
aan de oppervlakte ook vochtig ge
houden worden. Vóór het poten het
plantgat behoorlijk bemesten, liefst
met oude koemest.
Een andere mooie lelie is de Lllium
regele, de koningslelie, die beroemd is
onri de prachtige witte bloemen, die
een sterke geur verspreiden. De Lilium
auratum, of goudlelie, heeft lange,
witte bloemdekbladen met een brede,
goudgele middenstreep en veel rode
vlekjes. Tenslotte noemen we nog de
nieuwere kruisingen: 'Mid-Century',
oranje; 'Golden Chalice', citroengeel;
'Pink Perfection,' paars en de 'Harle
quin' in verschillende tinten, van zalm-
kleurig tot roze.
KAAPSE HYACINT
GALTÓNIA CANDICANS (Lat. can-
deo= wit blinkend) uit Zuid-Afrika
afkomstig en daarom ook wel Kaapse
hyacint genoemd, tevens om de
prachtige bloeiwijze, waarbij wel 20
hangende, witte, klokvormige bloe
men aan een meterhoge bloemstengel
prijken. De bollen kunnen 's winters
droog en vorstvri; bewaard worden en
in het voorjaar op een zonnige plek,
steeds enige bij elkaar, uitpoten. Laat
u ze 's winters goed toegedekt in de
grond, dan bloeien ze eerder dan in
augustus.
Crocósmia crocosmiflóra, ook wel
Montbretia genoemd, dankt zijn La
tijnse naam aan zijn kleur: helder oran
je (Lat. crocüm= saffraan), vaak met
donkerder vlekken. Er zijn ook varian
ten in rode tinten. Deze plant behoort
niet tot de lelieachtigen, maar tot de
lisachtigen. De vermenigvuldiging ge
schiedt hier niet door middel van bol
len, maar van wortelstokken of van
knollen, die door een vliesje omgeven
zijn. Dit laatste is het geval met de
Montbretia. Deze knol is eigenlijk een
verdikt deel van een wortel.
Hieruit volgt, dat de knollen niet zo
diep, nl. niet meer dan 5 6 cm, ge
plant behoeven te worden, bij een
onderlinge afstand van ca. 15 cm. Ze
kunnen ook afgedekt 's winters in de
grond blijven, dan bloeien ze vroeger
en overvloediger. Evenals bij de Iris,
tot welk geslacht de Montbretia be
hoort, zijn de bloemdekblaadjes dui
delijk symmetrisch dat wil zeggen, dat
de binnenste en buitenste bloemdek-
slippen in grootte en vorm zeer van
elkaar verschillen, zodat de bloem
slechts op één manier in twee gelijke
(spiegelbeeldige) delen te verdelen is.
De bloemen zijn in een twee-rijlge,
veelbloemige, aarachtige bloeiwijze
verenigd dat wil zeggen aan een on
vertakte, niet verdikte hoofdas.
GLADIOLUS
ZIJN naam dankt de gladiool aan zijn
bladeren. Deze zijn nl. zwaardvormig,
lang en smal met een sterk verdikte
middennerf, waardoor de dwarsdoor
snede ruitvormig is. En bij de Romei
nen was 'gladiolus' de naam van het
wapen, waarmee de gladiatoren el
kaar in de arena bevochten. Toch zijn
de hooggroeiende soorten nog niet
sterk genoeg; wie ze als snijbloemen
wil gebruiken, moet ze tegen de wind
ondersteunen. Als tuinplanten zijn de
minder lange typen beter geschikt. De
bekende tuingladiolen zijn bastaarden
van verschillende soorten, zoals de
G.psittécinus (Lat. psittacus= pape
gaai) en G.cardinélis (Lat. cardo
voorneem), die uit Zuid-Afrika af
komstig zijn.
De knollen kunnen niet goed tegen
vorst, waarom het beter is ze in het
najaar, als het loof afgestorven is, uit
de grond te halen om ze in het voor
jaar 12 cm diep te planten. De
grond moet goed bemest en vocht-
houdend zijn. Als tuinplanten zijn de
'Mignon' en de 'Butterfly' erg in trek.
TIGRIDIAPAVÓNIA
FAMILIE van de Montbretia en de gla
diool is ook de uit Mexico en Guate
mala afkomstige tijgerbloem, wiens
naam ontleend is aan het Latijnse
'pavonis'= pauw, vanwege de vele
kleuren die in het bloemdek vertegen
woordigd zijn; de voet is bleekgeel
met zwarte vlekken, de buitenste
slippen zijn scharlakenrood en de bin
nenste slippen zijn geel met bloedrode
vlekken. Er zijn echter ook andere
kleurvariaties gekweekt. Daar elke
bloem slechts één dag bloeit, is het
gewenst de knollen, die 's winters
vorstvrij bewaard moeten worden, in
het voorjaar dicht bijeen te planten,
om zo het meest van de totale bloei te
kunnen genieten.
|jiiiiiiiiiiiiiiiiiliillllllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|^
ïïillllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli
I
Bijvoorbeeld die fantastische PFAFF TIPMATIC
1067. Tijdelijk te koop met f250,- KORTING
Heeft alle steken voor de verschillende stoffen. En
een krachtige elektronische motor voor de dikste
naden. Gemakkelijk te bedienen. Knoopsgaten geen
probleem. Praktisch onderhoudsvrij.
PFAFFpuurstikplezier voorjaren
NAAIMACHINEHANDEL-REPARATIE INRICHTING
Wij bezoeken iedere week
Flakkee en Schouwen
Doe nu eens iets nnet uw ramen. De nieuwe 'Luxaflex'
Gordijn-jaloezie kollektie heeft meer keuze. Meer verschillende
stoffen en meer dessins. De aluminium uitvoering is nu
verkrijgbaar in zowel 50 als 100 mm lamelbreedte. Wie warmte
en elegance voor de ramen wil moet eens bij de specialist van
'Luxaflex' produkten binnenlopen.
westhaveneind 7, sommelsdijk, telefoon 01870 - 3328
Wettig gedeponeerd handetsmeric Een Hunter Douglas* produkt