EIÜVI1DEI1-niEm/5 Bij twijfel niet inhalen H.H. Landbouwers P. de Heus Zn. B.V. PFAFF een penningmeester De nieuwe Luxaflex Qordjn-jaloezie kollektie. De handen uit de mouwen in de tuin! P-Z MACHINES Gun je hobby I 'n PFAFF W.Rikkeri b.v. Pleidooi voor visteelt „Mestdistributie Goeree en Overfial(l(ee B.V." Meer warmbe en elegance om uw ramen stijl te geven. W meubelen Mestdistributie Goeree en Overflakkee Abonneert U op Eilanden-Nieuws TE KOOP: als maaiers en schudders I GEMEENTE DIRKSLAND 4e Blad VRUDAG 30 MAART 1984 No. 5283 Op wegen met een snelheidslimiet van 80 km per uur is het percentage doden bij verkeersongevallen ruim drie maal zo hoog als op andere wegen. De 80 km-wegen zijn meestal enkelbaans wegen, waar tegenliggers dus niet van elkaar gescheiden worden door bijvoorbeeld een middenberm, en waar men ook te maken heeft met langzaam rijdend verkeer. Inhalen op deze wegen is daardoor statistisch gezien de meest riskante handeling in het verkeer. De ongevallen die daarbij kunnen ontstaan, hebben meestal een rampzalige afloop. Het is daarom nuttig stil te staan bij de keuze „Inhalen of niet inhalen" en in het geval men wenst in te halen bij de juiste rijtechniek van deze manoeuvre. KEUZE: „INHALEN OF NIET INHALEN" Het eerste wat een bestuurder zich bij een inhaalsituatie dient af te vragen is: „Heeft inhalen wel zin?" Moet men in een bepaalde situatie het antwoord op deze vraag schuldig blijven, dan mag men de inhaalmanoeuvre niet inzetten, dus: Bij twijfel nooit inhalen! Om bij de keuze „Inhalen of niet inhalen" tot een overwogen beslissing te komen, dient men de volgende vijf zaken tijdig en goed te beoordelen: Is de inhaalmanoeuvre toegestaan? Uiteraard dient een bestuurder die een voertuig wenst in te halen, zich er van te vergewissen of dit niet door verkeers borden of door tekens op het wegdek verboden is. Ook indien een andere bestuurder al be gonnen is met u in te halen, is zelf inhalen verboden. Indien beide zaken niet van toepassing zijn, heeft het zin zich te verdiepen in het nut van zo'n manoeuvre. Het nut van de inhaalmanoeuvre In eerste instantie heeft inhalen slechts nut als men er ook werkelijk iets mee opschiet. Het heeft bijvoorbeeld geen zin te gaan inhalen als men weet dat, bij druk verkeer, méér inhaalmanoeuvres zullen moeten volgen. Ook indien men binnen afzienbare tijd van richting zal veranderen, is inhalen zinloos. Mogelijkheid van het afbreken van een reeds ingezette inhaalmanoeuvre Dikwijls is door het veranderen van de situatie ter plekke het plotseling afbreken van een voorgenomen en reeds ingezette inhaalmanoeuvre onafwendbaar. Om deze reden is het zeer wenselijk te bekijken tot waar en wanneer een inhaal beweging nog kan worden afgebroken. Bekijk daarbij ook welke „vluchtwegen" men in geval van nood ter beschikking heeft. De afstand tot en de snelheid van de tegenligger Alleen een behoorlijke ervaring in het schatten van afstanden en snelheden van tegenliggers maakt het goed en veilig inhalen mogelijk. Het inschatten van de eigen snelheid is daarbij de basis voor het juist inschatten van de tegenUgger. Zo kan men zich voorstellen dat men op een lange, brede en rechte asfaltweg lang zamer denkt te rijden dan men in werkelijk heid doet. Als gevolg daarvan kan men zo'n tegenligger, maar ook het in te halen voertuig faliekant verkeerd inschatten. De weglengte die nodig is voor de inhaalmanoeuvre Indien een bestuurder besluit om in te halen, dient hij zich er van te overtuigen dat zijn voertuig daarbij een snelheid kan bereiken die veel groter is dan die van het in te halen voertuig, zodat de duur van de inhaalmanoeuvre gering blijft. De be stuurder zal dus de weglengte die nodig is voorde inhaalmanoeuvre moeten inschat ten. Uiteraard moet de weg over die afstand vrij zijn, zodat men zonder enig gevaar te veroorzaken kan inhalen. Denk daarbij vooral ook aan het verkeer dat uit parkeer havens, uitritten en zijwegen kan komen. Uit onderstaande tabel kan de weglengte die nodig is voor een inhaalmanoeuvre bij een gegeven combinatie van snelheden worden afgelezen. Onderaan zijn de snelheden gegeven van het voertuig dat wordt ingehaald. Verti caal links worden de snelheden van de inhaler aangeduid. De lengte van de inhaalmanoeuvre van een voertuig rijdend met een snelheid van 80 km/uur, die een voorligger inhaalt welke 60 km/uur rijdt, vindt men door vanuit het getal 80 in de verticale kolom links naar rechts te gaan tot men komt in de kolom boven het getal 60 dat onderaan EG-steun voor viskweek in Europa steeg van 12 miljoen gulden(229 miljoenBF) in 1978 tot 96 miljoen gulden (1,7 miljard BF) vorig jaar. Volgens de Italiaan Gio vanni Papapietro, lid van de communis tische fractie in het Europees Parlement, zou de Gemeenschap echter veel meer kunnen doen om onderzoek te stimuleren en de afzetmogelijkheden te verbeteren. In een verslag dat hij voor de landbouw- commissie van het Europees Parlement opstelde, verklaart hij dat Europa het voorbeeld zou moeten volgen van landen zoals Japan en de Verenigde Staten waar de proteïne-opbrengst van visteelt gestaag toeneemt. Japan staat aan de top wat visteelt betreft met vangsten tussen de 9 en 10 miljoen ton vis per jaar. Het betrekt 47% van zijn proteïne-consumptie uit de visteelt ver geleken met een wereldgemiddelde van 16%. De toename van zeevisserij over de gehele wereld schommelt nu rond de 0,5 en 1% per jaar maar de visproduktie van zoet- en zoutwaterkweek stijgt snel met gemiddeld 5%, aldus het rapport. Volgens de heer Papapietro zijn er twee krachtige argumenten om deze industrie in Europa te ontwikkelen. Allereerst zijn de kust en binnenwateren in veel van de armste randgebieden in Europa bij uitstek geschikt voor visteelt en ten tweede neemt de visinvoer in de Europese Gemeen schap steeds meer toe. >«'^i^^i«rMi6';^l^^ra<i«^kil||^M?^ de tabel staat. Men vindt dan het getal 240 en dat getal geeft de lengte van de inhaal manoeuvre in meters aan. De lengte van de inhaalmanoeuvre wordt groter naarmate het snelheidsverschil kleiner is. De getallen in de dik gedrukte hokjes geven de lengte van de inhaalmanoeuvre aan als het snelheidsverschil slechts 10 km/uur bedraagt. Uit de getallen die direct boven de getallen in de hokjes staan, kan men zien dat de inhaalmanoeuvre veel korter wordt als het snelheidsverschil 20 km/uur in plaats van 10 km/uur is. Welke afstand heeft men nodig om in te halen? 360 66c 11c Het is ons een genoegen u bekend te maken dat Mestdistributie Kurstjens B.V. te Grubbenvorst en ondergetekende Loonbedrijf T. Vroegindeweij Zn. B.V. te Middelhamis zijn gekomen tot op richting van de welke tot doel heeft om op Goeree en Overflakkee drijfmest en schuimaarde te verkopen c.q. te leveren. We kunnen dan ook vanaf heden uw opdrachten aannemen. Momenteel wordt aan de van Brienensweg een grote opslagsilo gebouwd welke na voltooiing 8500 m^ drijfmest kan bevatten en van waaruit de distributie zal plaats vinden. Alle drijfmest en scliuimaarde wordt onder garantie verkocht en geleverd. Het uitrijden van de drijfmest c.q. schuimaarde zal door Loonbedrijf T. Vroegindeweij B.V. worden uitgevoerd. De vertegenwoordiger van Kurstjens B.V., dhr. A. van Nieuwen- huyzen, zal de nu opgerichte mestdistributie Goeree en Overflaklcee vertegenwoordigen. Naast de officiële adviezen heeft dlir. van Nieuwenhuyzen een zeer grote praktijkervaring op het gebied van drijfmest en schuimaarde opgedaan waarmee hij u gaarne van dienst wil zijn. Wij hebben inmiddels een geheel vrijblijvende offerte voor u gereed liggen, betreffende bemestingswaarden en de kosten. Op verzoek wordt deze u kosteloos toegezonden. Ook bent u van liarte welkom op de West-Achterweg 1 te Middel hamis. Nadere inlichtingen kunt u verkrijgen door de onderstaande telefoonnummers te draaien: Dhr. A. van Nieuwenhuyzen te Steenbergen, privé 01670 - 65284 (na 19.00 uur) Mestdistributie Kurstjens B.V. te Grubbenvorst 077 - 61444 Loonbfdrijf T. Vroegindeweij Zn, B.V. te Middelharnis, 01870 - 2037 Beleefd aanbevolen, p/a West-Achterweg 1 te Middelharnis, tel. 01870 - 2037 p/o Loonbedrijf T. Vroegindewey Zonen B.V. Iets in de verf beschadigde nieuwe afkomstig uit shows en tentoonstellingen alleen voor de snelle beslissers, daar voorraad beperkt is. GREUP Telefoon 01860 - 12643 S De voorzitter van de commissie voor de bezwaar- en beroepschriften maakt bekend dat op maandag 2 1 april 1984 te 19.00 uur in het tijdelijk onderkomen E van de gemeentesecretarie. Voorstraat 54 te Dirks- land (ingang Palingstraat) een openbare vergade- ring van voornoemde commissie zal worden ge- houden. S In deze zitting wordt behandeld het beroepschrift 1 vandeherenA. enC. deMunck, Burg. C. Zaaijer- s laan 46, Dirksland, tegen het weigeren van een vergunning voor de uitbreiding van de witlofloods 1 op het perceel Oudewei 24a te Dirksland. 1 De voorzitter voornoemd, I D. A. H. van Dis. 1]©@7# BERGEN O? ZOOM: Zuivelstraat 19, tel. 01640 - 35878 ROOSENDAAL: Nieuwe Markt 48 BREDA: Lange Brugstraat 30 EINDHOVEN: Willemstraat 21. i Wij De Stichting Volwasseneneducatie Goeree Overflakkee VRAAGT DRINGEND: op MBA-niveau als lid van haar bestuur voor 1x14 dagen controle op de financiële administratie en 1 x 5 a 6 weken bestuursvergadering. Reacties gaama aan het bestuur van de Stichting Volwasseneneducatie, Postbus 126, 3240 AC Middelharnis. LuxaflexrOog voordekoratieve details. l£t op het 'Luxaflex' merl^. De garantie voor kwaliteit snelheid inhaler meter meter meter meter meter meter meter meter "30 97 112 "30 156 195 260 •iO^ 120 103 120 -^kk l80 2^*0 72C 110 110 132 165 220 350 100 120 150 200 300 600 90 135 l80 270 3^0 80 160 2A0 480 70 210 ^20 60 360 50 km/uur 50 Bnelhe 60 id van 70 het in 80 te hsle 90 n TOert 100 uig 12c ■l^^t^^^i^^t.^'H^^t^^ t^^t^ft t.^^C^H^^t^^t,^^(.^)(^^(^^l^S(^^ L< DE teelt van bloembollen en -knollen wordt al sinds eeuwen beproefd. Duizend jaar geleden prijkten reeds tulpen in de tuinen van Klein- Azië en in de 16e eeuw werden ze voor 't eerst in Europa geïmporteerd. Na de tulp komen in belangrijkheid de hyacint en de narcis. De in het voorjaar bloeiende soorten worden in de herfst gepoot, maar de in de zomer bloeiende soorten kunnen zeer goed In het voorjaar geplant worden om in korte tijd uit te groeien tot weelderig bloeiende planten. ENIGE ZOMERBLOEIERS TIGRIDIAPAVÓNIA DE LILIUM TIGRINUM of tijgerlelie is een uit China en Japan afkonnstige sierplant die wel 1,5 m hoog kan wor den en daarom het best vóór wat ho gere struiken of een muur geplaatst dient te worden ter bescherming tegen de wind. De talrijke bloemen hangen in trossen aan de bloeistengel. Het bloemdek is tijdens de bloei wijd geopend, doordat de zes bloemdek- bladeren vanaf de voet in een grote boog teruggekromd zijn. De kleur van deze bladen is rood of oranje en van binnen zwart gevlekt en met bruine wratjes. De goed ontwikkelde groene bladeren zijn zittend langs de stengel geplaatst en smal lancetvormig. Daar zich zowel onder de bol als er boven, dus onder aan de stengel, wortels vormen, moet de bol vrij diep geplant worden, ongeveer 15 cm en de aarde aan de oppervlakte ook vochtig ge houden worden. Vóór het poten het plantgat behoorlijk bemesten, liefst met oude koemest. Een andere mooie lelie is de Lllium regele, de koningslelie, die beroemd is onri de prachtige witte bloemen, die een sterke geur verspreiden. De Lilium auratum, of goudlelie, heeft lange, witte bloemdekbladen met een brede, goudgele middenstreep en veel rode vlekjes. Tenslotte noemen we nog de nieuwere kruisingen: 'Mid-Century', oranje; 'Golden Chalice', citroengeel; 'Pink Perfection,' paars en de 'Harle quin' in verschillende tinten, van zalm- kleurig tot roze. KAAPSE HYACINT GALTÓNIA CANDICANS (Lat. can- deo= wit blinkend) uit Zuid-Afrika afkomstig en daarom ook wel Kaapse hyacint genoemd, tevens om de prachtige bloeiwijze, waarbij wel 20 hangende, witte, klokvormige bloe men aan een meterhoge bloemstengel prijken. De bollen kunnen 's winters droog en vorstvri; bewaard worden en in het voorjaar op een zonnige plek, steeds enige bij elkaar, uitpoten. Laat u ze 's winters goed toegedekt in de grond, dan bloeien ze eerder dan in augustus. Crocósmia crocosmiflóra, ook wel Montbretia genoemd, dankt zijn La tijnse naam aan zijn kleur: helder oran je (Lat. crocüm= saffraan), vaak met donkerder vlekken. Er zijn ook varian ten in rode tinten. Deze plant behoort niet tot de lelieachtigen, maar tot de lisachtigen. De vermenigvuldiging ge schiedt hier niet door middel van bol len, maar van wortelstokken of van knollen, die door een vliesje omgeven zijn. Dit laatste is het geval met de Montbretia. Deze knol is eigenlijk een verdikt deel van een wortel. Hieruit volgt, dat de knollen niet zo diep, nl. niet meer dan 5 6 cm, ge plant behoeven te worden, bij een onderlinge afstand van ca. 15 cm. Ze kunnen ook afgedekt 's winters in de grond blijven, dan bloeien ze vroeger en overvloediger. Evenals bij de Iris, tot welk geslacht de Montbretia be hoort, zijn de bloemdekblaadjes dui delijk symmetrisch dat wil zeggen, dat de binnenste en buitenste bloemdek- slippen in grootte en vorm zeer van elkaar verschillen, zodat de bloem slechts op één manier in twee gelijke (spiegelbeeldige) delen te verdelen is. De bloemen zijn in een twee-rijlge, veelbloemige, aarachtige bloeiwijze verenigd dat wil zeggen aan een on vertakte, niet verdikte hoofdas. GLADIOLUS ZIJN naam dankt de gladiool aan zijn bladeren. Deze zijn nl. zwaardvormig, lang en smal met een sterk verdikte middennerf, waardoor de dwarsdoor snede ruitvormig is. En bij de Romei nen was 'gladiolus' de naam van het wapen, waarmee de gladiatoren el kaar in de arena bevochten. Toch zijn de hooggroeiende soorten nog niet sterk genoeg; wie ze als snijbloemen wil gebruiken, moet ze tegen de wind ondersteunen. Als tuinplanten zijn de minder lange typen beter geschikt. De bekende tuingladiolen zijn bastaarden van verschillende soorten, zoals de G.psittécinus (Lat. psittacus= pape gaai) en G.cardinélis (Lat. cardo voorneem), die uit Zuid-Afrika af komstig zijn. De knollen kunnen niet goed tegen vorst, waarom het beter is ze in het najaar, als het loof afgestorven is, uit de grond te halen om ze in het voor jaar 12 cm diep te planten. De grond moet goed bemest en vocht- houdend zijn. Als tuinplanten zijn de 'Mignon' en de 'Butterfly' erg in trek. TIGRIDIAPAVÓNIA FAMILIE van de Montbretia en de gla diool is ook de uit Mexico en Guate mala afkomstige tijgerbloem, wiens naam ontleend is aan het Latijnse 'pavonis'= pauw, vanwege de vele kleuren die in het bloemdek vertegen woordigd zijn; de voet is bleekgeel met zwarte vlekken, de buitenste slippen zijn scharlakenrood en de bin nenste slippen zijn geel met bloedrode vlekken. Er zijn echter ook andere kleurvariaties gekweekt. Daar elke bloem slechts één dag bloeit, is het gewenst de knollen, die 's winters vorstvrij bewaard moeten worden, in het voorjaar dicht bijeen te planten, om zo het meest van de totale bloei te kunnen genieten. |jiiiiiiiiiiiiiiiiiliillllllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|^ ïïillllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli I Bijvoorbeeld die fantastische PFAFF TIPMATIC 1067. Tijdelijk te koop met f250,- KORTING Heeft alle steken voor de verschillende stoffen. En een krachtige elektronische motor voor de dikste naden. Gemakkelijk te bedienen. Knoopsgaten geen probleem. Praktisch onderhoudsvrij. PFAFFpuurstikplezier voorjaren NAAIMACHINEHANDEL-REPARATIE INRICHTING Wij bezoeken iedere week Flakkee en Schouwen Doe nu eens iets nnet uw ramen. De nieuwe 'Luxaflex' Gordijn-jaloezie kollektie heeft meer keuze. Meer verschillende stoffen en meer dessins. De aluminium uitvoering is nu verkrijgbaar in zowel 50 als 100 mm lamelbreedte. Wie warmte en elegance voor de ramen wil moet eens bij de specialist van 'Luxaflex' produkten binnenlopen. westhaveneind 7, sommelsdijk, telefoon 01870 - 3328 Wettig gedeponeerd handetsmeric Een Hunter Douglas* produkt

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 13