EIIAIIDEII-IIIEUll/S
Overdenking
JFIZZ
JIKKEMIEN
Alle lente-jarigen
gratis naar Flevohof
uit de
Heilige Schrift
Reken maar dat u na een proefrit
helemaal Jazz-gek bent.
HET
'^KUkVENSTER
Werkgroep
Mensen Zonder Werk
Uitslagen Damvereniging
„Denk en Zet"
2e Blad
VRUDAG 16 MAART 1984
No. 5279
blik op kerk ~^'^r
en samenleving Cj
- De Ger. Synode
en de kruisraketten
- Het spreken der kerk
- Geestelijke armoede
Vorige week mocht ik wel eindigen met de
wens dat de kerken de band met het IKV
zouden verbreken....! Voor wat de Gere
formeerde Kerken betreft is die wens
althans niet in vervulling gegaan.
U zult het allemaal wel in de krant gelezen
hebben. Vorige week vergaderde de Ge
nerale Synode van de Ger. Kerken in
Lunteren. En als eerste kerkgenootschap
in Nederland sprak deze synode uit dat
plaatsing van kruisraketten in Woens-
drecht niet acceptabel is.
Dat deze uitspraak veel stof heeft doen
opwaaien is begrijpelijk. Allereerst bin
nen de Ger. Kerken zelf, maar ook in de
rest van kerkelijk Nederland. Vergissen
we ons niet, dan zijn de volgelingen van
Abraham Kuyper hiermee opnieuw door
een bocht heengegaan, waarbij ze dan ook
nog als koplopers fungeren. Het zijn symp
tomen van de heilloze koers die gedurende
de laatste jaren binnen deze kerken is
gevolgd, een koers die een groot deel van
het kerkvolk zeker niet volgen kan.
Er is natuurlijk niets tégen dat een kerk
ook een Synode, zich uitspreekt over ak-
tuele politieke vraagstukken. Integendeel,
dat is reformatorisch. Het Woord van
God heeft een boodschap voor alle le
vensterreinen. En de Kerk, aan wie het
Woord is toebetrouwd heeft zonodig te
spreken tot volk en overheid. Ze heeft dat
ook in het verleden herhaaldelijk gedaan.
Maar dat spreken moet zich wel beperken
tot het louter principiële. Zodra de kerk
zich gaat uitspreken over praktische poli
tiek, dan gaat ze haar boekje te buiten,
want dan gaat zij op de stoel van de politici
zitten.
Natuurlijk is er ook binnen de Ger. Ker
ken geen weldenkend mens die onvoor
waardelijk kiest voor kernwapens of kruis
raketten. En dat de kerk waarschuwend de
vinger opheft tegen de krankzinnige be
wapening is eveneens billijk. Maar dat ze
spreekbuis wordt van het IKV en pleit
voor éénzijdige ontwapening, dat gaat te
ver. Bovendien spreekt ze zich dan uit
over zaken waarvan ze geen verstand
heeft. Want dat is een stukje praktische
politiek waarover men zich in Den Haag
moet uitspreken. Terecht is dan ook op
gemerkt dat de Gereformeerde Synode
zich hier als een soort Derde Kamer heeft
gepresenteerd en haar eigen leden, die als
kamerleden of ministers politieke ver
antwoordelijkheid dragen, onder druk zet
en in de weg loopt De Synode heeft deze
mensen nu in een gewetensconflict ge
bracht. Moeten ze zich houden aan de
verplichtingen die de regering in het kader
van het Westelijk bondgenootschap op
zich genomen heeft, of moeten ze zich
gedragen naar de uitspraak die in de
hoogste vergadering van hun kerk is ge
daan?
In het begin van de week lag er op de
Synodetafel een rapport over de stand van
het geestelijk leven binnen de Ger. Ker
ken. Daarvoor was véél en véél minder
belangstelling dan voor de uitspraak over
de kruisraketten. Is dat niet een teken aan
de wand? Een teken van de geestelijke
verarming die er debet aan is dat de kerk
zulke links-politieke uitspraken doet?
WAARNEMER
57j^<;
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-N ieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
UYUNCST
Weet u het adres van minister Den Uyl?
Antwoord: Wel van de ex-minister-pre
sident drs. Joop den Uyl, maar die is al
jaren geen minister meer. Zijn privé-adres
is Weldam 51081HN Amsterdam en hij
is nu lid van de Tweede Kamer en fractie
voorzitter van de Partij van de Arbeid.
BttOOD-DihT
Ik volg af en toe een brood-diëet. Is het
dan beter oud brood te eten dan vers?
Waarom is oud brood beter?
Antwoord: Voor de bakkers is de ver
koop van oud brood gunstiger, omdat zij
dan hun voorraden van vorige dagen kun
nen uitverkopen. In werkelijkheid is oud
brood voor de klanten niet gezonder dan
vers. Het is een bakerpraatje uit de tijd, dat
het moeilijk was overal vers brood te
verkopen. Brood veroudert door uitdro
gen en door enkele omzettingen en ook
treedt schimmelgroei op als het brood niet
droog is. Die schimmelgroei heeft óók
plaats als men brood bewaart in de diep
vries, want door de vele luchtholten wordt
het niet overal even koud. Het is een
kwestie van smaak wat u lekkerder vindt,
vers of oud, maar vers is niet ongezond.
D€ INQUISITIE
De televisieserie over Willem van Oranje
herinnerde ons aan de onmenselijke von
nissen van de kerkelijke rechtbanken uit
die tijd. Is het eigenlijk bekend, hoeveel
mensen er toen op de brandstapel of op
andere wijze ter dood gebracht zijn?
Antwoord: Het Vaticaan is daarover niet
zo mededeelzaam. In R.K. geschiedenis
boeken uit het tijdvak 1900-1960 wordt
het aantal, wat ons eigen land betreft,
geschat op ca. 2.000. Maar de rechts
geleerde en theoloog Hugo de Groot, die
er met zijn eus bovenop zat, stelt het
aantal op 100.000! En in de rest van
Europa moet men ook afgaan op schat
tingen. In Engeland is de Inquisitie niet
van de grond gekomen, in Polen was haar
slechts een kort leven beschoren en in
Duitsland was ze afhankelijk van het
geloof van de heersende vorsten. Daar
door is er in Bohemen vrij veel gebeurd en
elders weinig. In Frankrijk heeft de In
quisitie bestaat tot 1772, maar daar zijn
ontelbare Hugenoten op andere gronden
vermoord. In Portugal konden de kerke
lijke autoriteiten officieel tot 1820 recht
spreken en in Spanje is de Inquisitie pas in
1934 opgeheven! Daar zijn zeker 200.000
mensen terwille van hun geloof veroor
deeld en omgebracht. Uit de andere lan
den zijn geen gegevens bekend. Dat er in
Europa veel meer dan een miljoen slacht
offers zijn, staat volgens vele historici wel
vast
WiUY WALDSN
Kunt u mij de ware naam van Willy
Walden onthullen?
Antwoord: Ja, dat is Herman Kalde-
waay.
MIDDELHARNIS
Donderdagmiddag 22 maart draait de
werkgroep. Mensen Zonder Werk twee
videofilms over werkloosheid.
De film (on) betaalde arbeid schetst een
beeld van de rol, die gemeenten zouden
moeten spelen bij de totstandkoming van
projekten van en voor mensen zonder
werk
In de tweede film getiteld „Werkloos"
vertellen vier werklozen over hun erva
ringen en toekomstperspectieven. Na af
loop is er gelegenheid om na te praten, te
biljarten en te tafeltennissen.
Aanvang 2 uur. Toegang 1 gulden.
In het Diekhuus, Kerkepad 1 te Middel
harnis.
Alle Nederlanders die op.21 maart jarig
zijn, kunnen zich vanaf hun verjaardag
t/m 23 maart telefonisch of schriftelijk
aanmelden bij Flevohof, Postbus 40,
8250 AA Dronten, 03211-1514.
Deze lente-boorlingen krijgen dan een
gratis toegangskaart voor Flevohof toe
gezonden, om de Wereldtuinen en alle
andere attrakties eens te komen bekijken.
SINT ANNALAND
Zangavond Op zaterdag 17 maart
a.s. zal D.V. des avonds om 19.30 uur
(half acht) een zangavond gehouden wor
den in de Nederlandse Hervormde Kerk
te Sint Annaland ten bate van de Stichting
Reformatorische Hulpaktie „Woord en
Daad". Aan deze avond zullen diverse
zangkoren hun medewerking verlenen, ter
wijl de Eerwaarde Heer 't Lam een Appèl
woord hoopt te spreken.
TAXATIE NODIG?
makelaar tamboer bellen
beëdigd taxateur
01870-3477 CS3
EZ!
DD
KOUPE PREI
Kan mijn winterprei van de kou geleden
hebben, dat ze nu zo slecht is uitgegroeid?
Antwoord: Er zijn vele mogelijkheden: u
hebt misschien (te) laat geplant, eind
augustus, en dat leidt tot dunne stengels,
maar ook kan uw tuingrond onvoldoende
bemest zijn. Voor prei is zeer zwaar
bemeste grond nodig. Als u geen kompost
of goed verteerde stalmest beschikbaar
hebt, kunt u bijv. 80 gram per m' van een
kalirijke soort mengmestkorrels geven.
Tenslotte houdt prei volstrekt niet van
schaduw en moet ze ook op flinke afstand
van heggen en bomen worden geplant,
anders lijdt de opbrengst. In een natte
winter kan bovendien rot optreden, maar
dan moet u telkens de planten die dreigen
te rotten weghalen en het éérst gebruiken.
AANGEBRAND EN HALf GAAR....
Hoe zou het toch komen, dat mijn braad-
en koekepannen van buiten een dikke
zwarte laag krijgen als het vlees of de
pannekoek daarin nog niet eens halfgaar
zijn?
Antwoord: In zulke gevallen moet u de
vakman eens naar uw branders laten kij
ken. Vaak beschikken de energiebedrijven
over voorlichters, die kunnen bekijken, of
kookplaat resp. fornuis goed zijn afge
steld. Versleten branders zijn meestal de
oorzaak van overmatige roetafzetting.
Zelf kunt u het nare verschijnsel al tem
peren door een pan eerst op een lage pit
een beetje warm te laten worden en daarna
pas „vol gas" te geven. Maar met som
mige spijzen kan dat niet.
KLEREN-BEEST
Hierbij sluit ik een beestje in van de
kastdeurwaarmijn kleren in hangen. Ik
heb hem in een glaasje water gedaan en
daaruit zo verpakt.
Antwoord: Had u dat diertje maar béter
verpakt, bijvoorbeeld in een metalen drop-
doosje of ander ijzersterk materiaal. Want
nu is het helemaal verpulverd aange
komen en kunnen wij het ook niet meer
doorzenden aan onze insekten-specilist.
Vergeet niet, dat brieven en pakjes gauw
worden platgedrukt in de zware post
zakken, en dat ze óók nog door een
stempelmachine heengaan! Dus een kom
pleet exemplaar sturen, a.u.b.
Het kenmerk van de ware vruchten
Aan hunne vruchten zult gij ze
kennen. (Matth. 716)
De woorden van de tekst zijn gesproken
door Jezus in de bergrede. De twee poor
ten en de twee wegen worden in het
verband van de tekst duidelijk aangewe
zen. De poort is wijd en de weg is breed die
tot het verderf leidt. Velen gaan door
dezelve in. Wij wandelen van nature allen
op de brede weg.
We worden in zonden ontvangen en in
ongerechtigheid geboren. We zijn dood
door de misdaden en de zonden en zijn op
de weg des verderfs. De weg is breed,
zodat we godsdienstig of goddeloos, zon
der hoop zijn in de wereld, vervreemd van
God en Goddelijke zaken. De poort tot
het verderf is wijd, ze staat wijd open en
velen gaan er door. Niet alleen zij die
openlijk de wereld en haar zingenot aan
hangen, doch ook zij die hoewel ingetogen
levend, de wereld voor hun heilgoed ach
ten. Jezus spreekt van valse profeten in
schaapsklederen, die van biimen grijpen
de wolven zijn. Ze schenen uiterlijk door
de enge poort te zijn gegaan doch innerlijk
waren ze onvernieuwd. Denk eens aan de
vrouw van Lot, aan Orpa, Saul en Judas.
Veel bedriegelijke schijn is er en Bunyan
zag dat er een weg was van de hemelpoort
naar de hel.
Daartegenover is de poort eng en de weg
nauw die tot het leven leidt en weinigen
zijn er die dezelve vinden. Door de enge
poort kan alleen een arme zondaar of
zondares. Op de drempel van die poort
verliest de zondaar alles van zichzelf
Eigen werken, voornemens, tranen en
gebeden kunnen geen grond voor de zalig
heid zijn, wel de vruchten. De zondares
mocht bukken voor God en kwam als een
rampzalige, die God recht en gerechtig
heid toeschrijft, aan Jezus voeten terecht
Verder kon ze niet en verder hoefde ze ook
niet. Ze mocht bukken als een onwaar
dige, rechteloze, diep ellendige. Ze aan
vaardde de straffen van haar ongerechtig
heid en de ere Gods was op haar hart
gebonden. Voor haar kon het alleen maar
meevallen. Ze vond de enge poort door
genade en mocht er, beladen met erf en
dadelijke schuld, doorgaan.
De weg is nauw die tot het leven leidt De
zondaar wordt niet alleen op die nauwe
weg gezet maar ze moet ook bewandeld
worden. De levendgemaakte komt er wel
achter dat de weg nauw is.
De zijpaden, stukken en voetangels zijn
vele. Het bestaan is zo verdorven van
wege overgebleven vijandschap, hoog
moed, wereldzin, wellust en allerlei on
gerechtigheid. Vandaar het wonder dat ze
op die nauwe weg gehouden worden. In
Christus; ligt de zaligheid vast voor al Zijn
gunstgerioten.
Asaf riep uit „Maar mij aangaande mijn
voeten waren bijna afgeweken, mijn tre
den waren bijkans uitgeschoten. De Heere
had zijn rechterhand gevat en daarom was
hij niet vergaan".
Jezus zet dus de weinigen tegenover de
velen, het vinden tegenover het ingaan.
Waaraan kunnen we nu weten op welke
weg we zijn, op de weg des levens of des
doods". Het antwoord vindt u in de tekst
„Aan hun vruchten zult gij ze kennen".
Jezus neemt het voorbeeld van een goede
en een kwade boom. De boom leeft uit de
wortel. Zij die door de wijde poort en de
brede weg ingaan, leven uit de wortel
Adam. Van nature leven we daar allen uit
We dragen de doodsvruchten, omdat onze
wortel een dodende wortel is.
Jezus zegt niet „aan hun woorden of hun
uiterlijk gelaat zult ge ze kennen", maar,
uit hun vruchten. De bewijzen zijn er in
Gods Woord. Orpa ging heen bij de grens,
ze ging schreiende heen in droefheid naar
de wereld. Saul deed nederig, sprak nede
rig en het scheen of hij verootmoedigd
was, doch hij miste de ware liefde tot God.
Judas predikte het woord en niemand der
discipelen onderkende hem. Hij verried de
Zoon des mensen met een kus. De wortel
der zaak miste hij. Het kan een soort
liefde, geloof en hoop zijn en toch niet het
ware leven. Het openbaar leven kan god
zalig lijken, terwijl de verborgen omgang
met God gemist wordt. Veler roem is een
ijdele roem omdat de ware vernedering
gemist wordt Een vruchtdragende boom
buigt dieper naarmate de boom geladen is.
Die de enge poort gevonden hebben en de
nauwe weg bewandelen, zijn gezet op een
nieuwe wortel. Die Wortel is Christus. Zij
dragen de Wortel niet de Wortel draagt
hen. Ze dragen vruchten der liefde, des
geloofs en der hoop. Ze kennen de ware
vernedering voor God in zelfverfoeiing en
zelfwalging.
Ze kennen de aanvaarding van de straffen
hunner ongerechtigheid. Hun inwendig
leven is vernieuwd en -hun uitwendige
wandel is onderscheiden van de wereld en
het nabijkomend werk.
De liefde tot God en de haat tegen de
zonde openbaart zich daarin, dat ze aller
zonde vijand zijn.
De liefde tot Gods wet is in de ziel
ingedrukt al is het dat de allerheiligste
maar een klein beginsel dezer gehoor
zaamheid heeft, doch alzo dat zij naar alle
geboden Gods beginnen te leven. Ze heb
ben een levende indruk en afdruk in de ziel
van Gods heilige deugden, en willen vol
maakt voor God leven. Dit komt omdat
het beginsel van heiligheid is ingestort in
het hart. Juist daardoor wordt de bron des
harten ontdekt en is het nodig dat Christus
hun Bron en Fontein is tegen de zonde en
onreinigheid.
De vruchten van Gods kerk vloeien uit
Christus, uit Zijn eeuwige Middelaars
volheid. Hij zegt zelf, uw vrucht is uit Mij
gevonden. O, hoe vruchteloos zijn ze in
zichzelf Hoe hard, indrukkeloos en on
gevoelig menigmaal. Wat kan het leven
der genade toch onderliggen en de hun
keringen naar de wereld de overhand
hebben. Het wassen in de genade en
kennis van Christus gaat gepaard met
steeds lediger worden in zichzelf, zodat ze
soms uitroepen, vruchteloos en goddeloos
te zijn. Agur zeide: „Ik ben onvemuftiger
dan iemand en ik heb geen mensen
verstand", en de dichter, „ik wist niet dat
mijn tere ziel, zoveel van het aardse
overhield". En toch aan hun vruchten zult
ge ze kennen.
Hoemeer de nabijkomende in beschou
wing van Christus heeft, hpe groter hij
wordt Bij het ware leven is het juist
andersom, hoe meer van 'Christus hoe
kleiner, afhankelijker, krachtelozer, onbe-
keerlijker. Ze kunnen niet beantwoorden
aan de grote weldaden die de Heere
schonk. Het werkt zielsvemederend en
doet buigen in onwaardigheid voor God,
zoals David, die zeide: „wie ben ik Heere,
Heere en wat is mijn huis, dat Gij mij tot
hiertoe gebracht hebt".
In handel en wandel betonen zij, niet te
zijn van de wereld, daarom haat de wereld
hen.
Hoe schoon het nabijkomende ook lijken
kan, het verschilt zeer veel met het ware.
Het nabijkomende spreekt van liefde tot
God en Jezus, doch hebben Jezus in de
beschouwing buitenom het recht Het
ware ervaart de liefde Gods en is verlost
door recht Ze hebben Gods recht om
helsd en zullen daarom van goedertieren
heid en recht zingen. Ze zullen ook in
Christus Die de genoegdoening heeft aan
gebracht, het leven vinden. Hij is de Poort
die tot het leven leidt Door Hem moeten
we ingaan met verlies van ons léven, onze
gerechtigheid, ons werk, als een arme
zondaar of zondares. Verlorenen in zich
zelf hebben Hem nodig. Ze vinden niet
iets in Hem, niet veel, maar alles. Al uit
Hem, zo gaat het naar Jeruzalem. De weg
is nauw tot het einde toe, doch in Hem ligt
de ruimte, de vrede, de zaligheid. Uit him
vruchten zult gij ze kennen, doch ook
onderkennen.
De vraag voor ons allen is: „welke vruch
ten openbaart ons leven?" Onderzoekt
uzelf uit welke wortel ge leeft. Velen
betonen met woorden en daden te wan
delen op de brede weg. Hoe diep ellendig
en rampzaUg zijn we dan.
Nu kunnen we nog vernieuwd worden en
op de nauwe weg gezet worden. Haast u
om Uws levens wil.
Het bekommerd Sion vraagt menigmaal:
„Zou mijn werk wel in der waarheid zijn.
Wordt de wortel der zaak wel in mij
gevonden? Ze zijn zo vruchteloos, on
gelukkig en diep verdorven. Het ware
leven vindt de dood in zichzelf, doch
hunkert naar het leven uit Hem. Al heeft
iemand veel oefeningen in het leven der
genade, toch kan hij zijn pad niet recht
houden. Welk een wonder is het nog niet
geheel van God afgekend te zijn. Die door
de enge poort mag gaan op de nauwe weg,
wordt in de kracht Gods bewaard tot de
zaligheid, die zal geopenbaard worden in
de laatste tijd. God doet ze ook wel eens
wandelen in de ruimte. Abraham werd uit
de vruchten des geloofs verzekerd van de
echtheid zijns geloofs.
Ziende op die gezegende Christus zingt
Gods kerk:
Dit is, dit is de poort des Heeren
Daar zal 't rechtvaardig volk
door treen.
Om hunne God ootmoedig 't eren
Voor 't smaken
van Zijn zaligheên.
Dirksland
H.
HONDA.
AUTOBEDRIJF
Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet"
Sommelsdijk/Middelhamis d.d. 12 maart
1984.
Afdeling I
J. Dekker - K. Vis0-2
A. Verolme - C. Spee1-1
I. Mackloet - B. Vis1-1
H. Koese - P. Leroy1-1
J. Lodder - J. van Hoorn1-1
Afdeling II
M. Klmk - C. Polder1-1
A. Knape - I. Koese1-1
H. Verolme - A. Krijgsman2-0
N. Quispel - S. Hoogzand1-1
Afdeling III
J. Verbiest - Joh. van Hoorn2-0
B. Pol - W. Vroegindeweij0-2
T. van Brussel - M. van Lente1-1
L. Taaie - J. Kamp1-1
H. Noordijk - A. v.d. Sluijs1-1
L. van Erkel - F. Noordijk0-2
Afdeling IV
J. de Rooij - H. Schellevis0-2
G. Zaaijer - A. Campfens0-2
L. Kievit - P. Verhage0-2
VERVOLGVERHAAL
door Dignate Robbertz
G. F. Callenbach B.V. Nijkerk
'21 ------------------------------------
Ze zetten aan, een forse ruk, Simen duwde
aan het achterwiel en de wagen rolde
langzaam over de stoppels naar de dam.
Op de verharde weg stonden Liza en de
tweejarige vos Berte, die voor het eerst de
oogst meemaakte, stil. Zij briesten dat het
schuim in de ronde vloog en wachtten dan
op de stem, die hen weer zou aanvuren.
Simen knoopte de liende van de troen-
kladder (kiem zijbord) en zette zich op het
smalle reepje boomplank.
Achter hem was de warmte van het zon-
doorstöofde graan, het stro kriebelde in
zijn nek en ritselde langs zijn pilow buis.
De liende sloeg een paar keer zachtjes op
de brede achterlijven. Ver in de omtrek
reden de hooggeladen wagens en ramme
lend, bonkend en schokkend kwamen ze
terug naar het land. De paarden kletsten
het vuur uit de klinkers als ze op de
Steenweg kwamen. Boven hen knalden de
lange zwiepers, die de knechts uit het
hakhout sneden, ze riepen elkander toe en
wuifden met hun van laden en hitte trage
armen.
Overal tintelde het wit van de vrouwen
mutsen en kleurde het blauw van hun
schorten. Ze sneden gelijk op met de
mannen, raapten de aren en hielpen de
schoven opgeven. Vorige zomers had Jik-
kemien ook tussen hen gestaan. In haar
sterke handen stak ze de vork met de
gouden schoof naar de man op het voer en
liielp de wielen van het volle voer op gang.
Simen keek uit over de sprankelende
velden en hoorde de vogels in de hoge
lucht zingen. Druk kwieterende mossen
hipten rond de paardenpoten en pikten de
graantjes weg.
Hoog op het voer reden ze mee, ver
scholen in de bovenste schoven en ze
fladderden luidruchtig om de knikkende
koppen van de stappende paarden.
Simen genoot, hij voelde de liende in zijn
handen en zag de deinende ruggen voor
zich. Soms sloeg Liza met de staart langs
haar flanken. De zware zweetlucht van de
werkende dieren doortrok zijn kleren, hij
ademde het in. En daarbij snoof hij de
bloeiende klaver en de zachte kamillen,
die, door de hoeven vertrapt hun geur
verspreidden.
In de bermen spikkelde de ogentroost
naast de hoog-opgaande zuring met hun
felrode pluimen. Simen zag alles en nam
het in zich op als was het voor de eerste
keer dat hij door dé velden reed. In de
doornhagen bloeiden de wilde rozen en
rankten de bramen, met hun nog groene
bessen.
Het voer draaide en reed over de krakende
schelpendreef. De mendeuren stonden
wijd open, een jonge hond scharrelde op
de dorsvloer. Simen sprong op de grond en
mende het span naar binnen, midden
tussen de taspuien bleef de vracht staan.
Jannis begon de touwen al los te maken en
af te laden. Zwijgend manden ze elkaar
aan. Krijn Wisse stond in de tas en
klampte de schoven op elkaar. Bij de
laatste, die Jannis aangaf, stak hij allebei
zijn armen de lucht in. Dat bin ze weer,
baas, nog een alf voertje op 't land en 't is
binnen.
En dan de terwe nog, dat is 't voor-
naemste, zei de scherpe stem van Janne.
Ze stond achter de legen wagen, haar
voeten, die plomp van onder de korte rok
kwamen, trapten op een wikkerank, die
aan het wiel was blijven hangen. De fijne
bloempjes plekten rood tegen het hout.
Nie alles gliek, zei Wisse, we meuge
dankbaer weze dat 't zó nae gebeurd is.
Hij klom over de puie en stapte rakelings
langs haar naar het huis.
Janne bekeek de rogge, morrelde aan het
paardentuig, klopte vluchtig de vos op de
nek en ging met wijde stappen haar man
achter-an.
Jannis schudde misprijzend zijn hoofd.
't Is de moeite, Simen, as je zó'n kaptein
getrouwd eit, an mien lief gin nisten oor,
dan beter alleêne. Hij floot een regel en
riep dan nog vanachter de paarden:
Ze zal je vrouwe noe wel weer trug willen
ebbe om te werken, Miete gae mee Oc
tober weg.
Simen vond dat het geen pas gaf om daar
nu over te praten, al zal het hem nog tot
boven an toe dat de boerin Jikkemien
weggestuurd had, omdat ze een paar keer
van d'r zelven gegaan was.
't Is beter dat jie nie meer komt, zolange
dat boeltje nie achter de rik is, had ze
lieQes gezegd, 't is maer moeilijk vor je
en nie veen doen as 't er mansvolk over de
vloer loopt, ze ebbe d'r maer praas over.
Simen verschoof zijn pet. Hij verdiende
zelf geregeld en Jikliemien had nog haar
andere werkhuizen, het zou een geluk zijn
als Janne zich koest hield, want Jikkemien
zou zelf niet meer om werk gaan vragen op
het Olmenhof, daar zou hij wel voor
zorgen.
Met de lege wagen reed hij in draf de dreef
weer af Voor het zijraam van de uuze
stond Janne hem na te kijken tot hij achter
de elzenhaag uit 't zicht was, dan keerde
ze zich om naar Krijn, die bij de tafel zat te
schrijven.
Dienk je de geêste (gerst) te verkoopen,
Krien?
Wat begin je noe toch.... waer moete de
verkens dan van ete?
Ze wreef met haar schort de duimen van
een stoelleuning en zei gemelijk:
D'r binne erten genoeg, jie dienkt 't er
nie om dat we êel de schilderienge van 't
uus en de schuure nog moete betaele. En
de nieuwe egge en de rolblok en dan praat
je nog van 't kalverstalletje te vergroóten.
Een beetje kribbig keek hij op. Daer is
al geld genogt voor, je moe nie zo op de
centen zitte, Janne, 't raekt oe ouwer oe
gekker.
O! ze zei het spijtig.suust, je bin
wel aardig, Maer noe we toch weer dwars
bin, zou ilc wel is aerienk of kiete (zekerheid,
hoe of wat) wUlcn cbbc ovcr die uure van
Simen en over den man zalft.
Met een lange haal zette Krijn zijn naam
onderaan het papier, vouwde het ineen,
likte een paar keer aan de enveloppe en
drukte die met zijn grote vuist stevig dicht.
Ziezo, die lui van de belastienge vraege
't emde van je gat.
Janne zat op antwoord te wachten....
Geef noe is aesem op wat ik zegge.... ze
probeerde vriendelijk te doen.je weet
dat ik 't goed meêne, as ik over de centen
praate. Wat moe jie eêl de winter mee
Simen beginne, d'r is amper werk vor
Jannis. Je kan de koewachter ouwe vor de
kleine karweitjes.
Dus.... de boer stak een sigaar op en
blies de rook ver voor zich uit.jie wou
Simen bedanke, mee October dan zeker?
Dat is een êele moeilijke zaeke, Janne, ons
ebbe d'r al meer over geërgeweerd.
De tieden verandere Krien, een vaste
errebeier is goed voor een rieken boer,
maer ons zitte nie op den gouwen berg.
Tot nieuwe jaer is 't er zeker nog los werk
voor de man en mee 't voor jaer begint 't er
genoegt, 't Is glad mien bedoelienge nie,
de menschen an den diek te zetten. Ik
dienke d'r trouwens over Jikkemien weer
as werkster te nemen, ze vraeg nie om
meer geld en ze is goed vor de bezigheden.
Het duurde lang voor Krijn Wisse iets
zeide. Janne had gelijk, er was deze winter
niet voor twee man werk op het hof Jannis
gedaan geven kon ook niet en bezuinigen
moest hij. Het had handenvol geld gekost
om de veestapel weer op peil te brengen na
al de ziekte en tegenslag met de kalvers en
de prijzen van het graan begonnen schie
lijk te zakken.
Onrustig begon hij de uuze op en neer de
benen,
(wordt vervolgd)
Nederland raakt in de ban van de Jazz: de
Honda Jazz. En niet zonder reden, want deze
eigengereide auto is een wereldhit op de weg.
Klein, maar fijn. Zo kunnen we deze nieuw
komer betitelen, Besctjeiden buitenmaten en toch
opvallend ruim van binnen. In de Honda Jazz zit
niemand zichzelf in de weg.
En 2'n prestaties liegen er evenmin om.
Een vermogen van 41 kW (56 PK) is goed vooi"
een komfortable top van 145 km/uur en in
13 sekonden accelereert u van O naar
100 km/uur.' Telt u daarbij het uiterst
vriendelijke benzineverbruik van
Zie de
showadvertentie
1:20.4 (bij 90 km/nur konstant volgens ECE
norm) op, dan is het toch niet zo verwonderlijk
dat iedereen straksjazz gek is?
Breng dus snel een bezoekje aan ons en maak
zo'n swingende proefrit met de Honda Jazz,
Tien tegen één dat u óók Jazz fan wordt.
pag. 3, derde blad.
HOIVDA.
^^^^j^^,^j^j^^j^j^^^^^^^^^^^^^^^^^^j^^^^^^^j^^,^:f,:f,^j^^^:^jf,,f,:^^^^i^if.jf:f.i^jf.,f.jf.^,f.^^:f.j^lf.^,^lf.^^,f.,^