EIIAIIDEII-IIIEUll/S Overdenking JFIZZ JIKKEMIEN Alle lente-jarigen gratis naar Flevohof uit de Heilige Schrift Reken maar dat u na een proefrit helemaal Jazz-gek bent. HET '^KUkVENSTER Werkgroep Mensen Zonder Werk Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" 2e Blad VRUDAG 16 MAART 1984 No. 5279 blik op kerk ~^'^r en samenleving Cj - De Ger. Synode en de kruisraketten - Het spreken der kerk - Geestelijke armoede Vorige week mocht ik wel eindigen met de wens dat de kerken de band met het IKV zouden verbreken....! Voor wat de Gere formeerde Kerken betreft is die wens althans niet in vervulling gegaan. U zult het allemaal wel in de krant gelezen hebben. Vorige week vergaderde de Ge nerale Synode van de Ger. Kerken in Lunteren. En als eerste kerkgenootschap in Nederland sprak deze synode uit dat plaatsing van kruisraketten in Woens- drecht niet acceptabel is. Dat deze uitspraak veel stof heeft doen opwaaien is begrijpelijk. Allereerst bin nen de Ger. Kerken zelf, maar ook in de rest van kerkelijk Nederland. Vergissen we ons niet, dan zijn de volgelingen van Abraham Kuyper hiermee opnieuw door een bocht heengegaan, waarbij ze dan ook nog als koplopers fungeren. Het zijn symp tomen van de heilloze koers die gedurende de laatste jaren binnen deze kerken is gevolgd, een koers die een groot deel van het kerkvolk zeker niet volgen kan. Er is natuurlijk niets tégen dat een kerk ook een Synode, zich uitspreekt over ak- tuele politieke vraagstukken. Integendeel, dat is reformatorisch. Het Woord van God heeft een boodschap voor alle le vensterreinen. En de Kerk, aan wie het Woord is toebetrouwd heeft zonodig te spreken tot volk en overheid. Ze heeft dat ook in het verleden herhaaldelijk gedaan. Maar dat spreken moet zich wel beperken tot het louter principiële. Zodra de kerk zich gaat uitspreken over praktische poli tiek, dan gaat ze haar boekje te buiten, want dan gaat zij op de stoel van de politici zitten. Natuurlijk is er ook binnen de Ger. Ker ken geen weldenkend mens die onvoor waardelijk kiest voor kernwapens of kruis raketten. En dat de kerk waarschuwend de vinger opheft tegen de krankzinnige be wapening is eveneens billijk. Maar dat ze spreekbuis wordt van het IKV en pleit voor éénzijdige ontwapening, dat gaat te ver. Bovendien spreekt ze zich dan uit over zaken waarvan ze geen verstand heeft. Want dat is een stukje praktische politiek waarover men zich in Den Haag moet uitspreken. Terecht is dan ook op gemerkt dat de Gereformeerde Synode zich hier als een soort Derde Kamer heeft gepresenteerd en haar eigen leden, die als kamerleden of ministers politieke ver antwoordelijkheid dragen, onder druk zet en in de weg loopt De Synode heeft deze mensen nu in een gewetensconflict ge bracht. Moeten ze zich houden aan de verplichtingen die de regering in het kader van het Westelijk bondgenootschap op zich genomen heeft, of moeten ze zich gedragen naar de uitspraak die in de hoogste vergadering van hun kerk is ge daan? In het begin van de week lag er op de Synodetafel een rapport over de stand van het geestelijk leven binnen de Ger. Ker ken. Daarvoor was véél en véél minder belangstelling dan voor de uitspraak over de kruisraketten. Is dat niet een teken aan de wand? Een teken van de geestelijke verarming die er debet aan is dat de kerk zulke links-politieke uitspraken doet? WAARNEMER 57j^<; Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-N ieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. UYUNCST Weet u het adres van minister Den Uyl? Antwoord: Wel van de ex-minister-pre sident drs. Joop den Uyl, maar die is al jaren geen minister meer. Zijn privé-adres is Weldam 51081HN Amsterdam en hij is nu lid van de Tweede Kamer en fractie voorzitter van de Partij van de Arbeid. BttOOD-DihT Ik volg af en toe een brood-diëet. Is het dan beter oud brood te eten dan vers? Waarom is oud brood beter? Antwoord: Voor de bakkers is de ver koop van oud brood gunstiger, omdat zij dan hun voorraden van vorige dagen kun nen uitverkopen. In werkelijkheid is oud brood voor de klanten niet gezonder dan vers. Het is een bakerpraatje uit de tijd, dat het moeilijk was overal vers brood te verkopen. Brood veroudert door uitdro gen en door enkele omzettingen en ook treedt schimmelgroei op als het brood niet droog is. Die schimmelgroei heeft óók plaats als men brood bewaart in de diep vries, want door de vele luchtholten wordt het niet overal even koud. Het is een kwestie van smaak wat u lekkerder vindt, vers of oud, maar vers is niet ongezond. D€ INQUISITIE De televisieserie over Willem van Oranje herinnerde ons aan de onmenselijke von nissen van de kerkelijke rechtbanken uit die tijd. Is het eigenlijk bekend, hoeveel mensen er toen op de brandstapel of op andere wijze ter dood gebracht zijn? Antwoord: Het Vaticaan is daarover niet zo mededeelzaam. In R.K. geschiedenis boeken uit het tijdvak 1900-1960 wordt het aantal, wat ons eigen land betreft, geschat op ca. 2.000. Maar de rechts geleerde en theoloog Hugo de Groot, die er met zijn eus bovenop zat, stelt het aantal op 100.000! En in de rest van Europa moet men ook afgaan op schat tingen. In Engeland is de Inquisitie niet van de grond gekomen, in Polen was haar slechts een kort leven beschoren en in Duitsland was ze afhankelijk van het geloof van de heersende vorsten. Daar door is er in Bohemen vrij veel gebeurd en elders weinig. In Frankrijk heeft de In quisitie bestaat tot 1772, maar daar zijn ontelbare Hugenoten op andere gronden vermoord. In Portugal konden de kerke lijke autoriteiten officieel tot 1820 recht spreken en in Spanje is de Inquisitie pas in 1934 opgeheven! Daar zijn zeker 200.000 mensen terwille van hun geloof veroor deeld en omgebracht. Uit de andere lan den zijn geen gegevens bekend. Dat er in Europa veel meer dan een miljoen slacht offers zijn, staat volgens vele historici wel vast WiUY WALDSN Kunt u mij de ware naam van Willy Walden onthullen? Antwoord: Ja, dat is Herman Kalde- waay. MIDDELHARNIS Donderdagmiddag 22 maart draait de werkgroep. Mensen Zonder Werk twee videofilms over werkloosheid. De film (on) betaalde arbeid schetst een beeld van de rol, die gemeenten zouden moeten spelen bij de totstandkoming van projekten van en voor mensen zonder werk In de tweede film getiteld „Werkloos" vertellen vier werklozen over hun erva ringen en toekomstperspectieven. Na af loop is er gelegenheid om na te praten, te biljarten en te tafeltennissen. Aanvang 2 uur. Toegang 1 gulden. In het Diekhuus, Kerkepad 1 te Middel harnis. Alle Nederlanders die op.21 maart jarig zijn, kunnen zich vanaf hun verjaardag t/m 23 maart telefonisch of schriftelijk aanmelden bij Flevohof, Postbus 40, 8250 AA Dronten, 03211-1514. Deze lente-boorlingen krijgen dan een gratis toegangskaart voor Flevohof toe gezonden, om de Wereldtuinen en alle andere attrakties eens te komen bekijken. SINT ANNALAND Zangavond Op zaterdag 17 maart a.s. zal D.V. des avonds om 19.30 uur (half acht) een zangavond gehouden wor den in de Nederlandse Hervormde Kerk te Sint Annaland ten bate van de Stichting Reformatorische Hulpaktie „Woord en Daad". Aan deze avond zullen diverse zangkoren hun medewerking verlenen, ter wijl de Eerwaarde Heer 't Lam een Appèl woord hoopt te spreken. TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur 01870-3477 CS3 EZ! DD KOUPE PREI Kan mijn winterprei van de kou geleden hebben, dat ze nu zo slecht is uitgegroeid? Antwoord: Er zijn vele mogelijkheden: u hebt misschien (te) laat geplant, eind augustus, en dat leidt tot dunne stengels, maar ook kan uw tuingrond onvoldoende bemest zijn. Voor prei is zeer zwaar bemeste grond nodig. Als u geen kompost of goed verteerde stalmest beschikbaar hebt, kunt u bijv. 80 gram per m' van een kalirijke soort mengmestkorrels geven. Tenslotte houdt prei volstrekt niet van schaduw en moet ze ook op flinke afstand van heggen en bomen worden geplant, anders lijdt de opbrengst. In een natte winter kan bovendien rot optreden, maar dan moet u telkens de planten die dreigen te rotten weghalen en het éérst gebruiken. AANGEBRAND EN HALf GAAR.... Hoe zou het toch komen, dat mijn braad- en koekepannen van buiten een dikke zwarte laag krijgen als het vlees of de pannekoek daarin nog niet eens halfgaar zijn? Antwoord: In zulke gevallen moet u de vakman eens naar uw branders laten kij ken. Vaak beschikken de energiebedrijven over voorlichters, die kunnen bekijken, of kookplaat resp. fornuis goed zijn afge steld. Versleten branders zijn meestal de oorzaak van overmatige roetafzetting. Zelf kunt u het nare verschijnsel al tem peren door een pan eerst op een lage pit een beetje warm te laten worden en daarna pas „vol gas" te geven. Maar met som mige spijzen kan dat niet. KLEREN-BEEST Hierbij sluit ik een beestje in van de kastdeurwaarmijn kleren in hangen. Ik heb hem in een glaasje water gedaan en daaruit zo verpakt. Antwoord: Had u dat diertje maar béter verpakt, bijvoorbeeld in een metalen drop- doosje of ander ijzersterk materiaal. Want nu is het helemaal verpulverd aange komen en kunnen wij het ook niet meer doorzenden aan onze insekten-specilist. Vergeet niet, dat brieven en pakjes gauw worden platgedrukt in de zware post zakken, en dat ze óók nog door een stempelmachine heengaan! Dus een kom pleet exemplaar sturen, a.u.b. Het kenmerk van de ware vruchten Aan hunne vruchten zult gij ze kennen. (Matth. 716) De woorden van de tekst zijn gesproken door Jezus in de bergrede. De twee poor ten en de twee wegen worden in het verband van de tekst duidelijk aangewe zen. De poort is wijd en de weg is breed die tot het verderf leidt. Velen gaan door dezelve in. Wij wandelen van nature allen op de brede weg. We worden in zonden ontvangen en in ongerechtigheid geboren. We zijn dood door de misdaden en de zonden en zijn op de weg des verderfs. De weg is breed, zodat we godsdienstig of goddeloos, zon der hoop zijn in de wereld, vervreemd van God en Goddelijke zaken. De poort tot het verderf is wijd, ze staat wijd open en velen gaan er door. Niet alleen zij die openlijk de wereld en haar zingenot aan hangen, doch ook zij die hoewel ingetogen levend, de wereld voor hun heilgoed ach ten. Jezus spreekt van valse profeten in schaapsklederen, die van biimen grijpen de wolven zijn. Ze schenen uiterlijk door de enge poort te zijn gegaan doch innerlijk waren ze onvernieuwd. Denk eens aan de vrouw van Lot, aan Orpa, Saul en Judas. Veel bedriegelijke schijn is er en Bunyan zag dat er een weg was van de hemelpoort naar de hel. Daartegenover is de poort eng en de weg nauw die tot het leven leidt en weinigen zijn er die dezelve vinden. Door de enge poort kan alleen een arme zondaar of zondares. Op de drempel van die poort verliest de zondaar alles van zichzelf Eigen werken, voornemens, tranen en gebeden kunnen geen grond voor de zalig heid zijn, wel de vruchten. De zondares mocht bukken voor God en kwam als een rampzalige, die God recht en gerechtig heid toeschrijft, aan Jezus voeten terecht Verder kon ze niet en verder hoefde ze ook niet. Ze mocht bukken als een onwaar dige, rechteloze, diep ellendige. Ze aan vaardde de straffen van haar ongerechtig heid en de ere Gods was op haar hart gebonden. Voor haar kon het alleen maar meevallen. Ze vond de enge poort door genade en mocht er, beladen met erf en dadelijke schuld, doorgaan. De weg is nauw die tot het leven leidt De zondaar wordt niet alleen op die nauwe weg gezet maar ze moet ook bewandeld worden. De levendgemaakte komt er wel achter dat de weg nauw is. De zijpaden, stukken en voetangels zijn vele. Het bestaan is zo verdorven van wege overgebleven vijandschap, hoog moed, wereldzin, wellust en allerlei on gerechtigheid. Vandaar het wonder dat ze op die nauwe weg gehouden worden. In Christus; ligt de zaligheid vast voor al Zijn gunstgerioten. Asaf riep uit „Maar mij aangaande mijn voeten waren bijna afgeweken, mijn tre den waren bijkans uitgeschoten. De Heere had zijn rechterhand gevat en daarom was hij niet vergaan". Jezus zet dus de weinigen tegenover de velen, het vinden tegenover het ingaan. Waaraan kunnen we nu weten op welke weg we zijn, op de weg des levens of des doods". Het antwoord vindt u in de tekst „Aan hun vruchten zult gij ze kennen". Jezus neemt het voorbeeld van een goede en een kwade boom. De boom leeft uit de wortel. Zij die door de wijde poort en de brede weg ingaan, leven uit de wortel Adam. Van nature leven we daar allen uit We dragen de doodsvruchten, omdat onze wortel een dodende wortel is. Jezus zegt niet „aan hun woorden of hun uiterlijk gelaat zult ge ze kennen", maar, uit hun vruchten. De bewijzen zijn er in Gods Woord. Orpa ging heen bij de grens, ze ging schreiende heen in droefheid naar de wereld. Saul deed nederig, sprak nede rig en het scheen of hij verootmoedigd was, doch hij miste de ware liefde tot God. Judas predikte het woord en niemand der discipelen onderkende hem. Hij verried de Zoon des mensen met een kus. De wortel der zaak miste hij. Het kan een soort liefde, geloof en hoop zijn en toch niet het ware leven. Het openbaar leven kan god zalig lijken, terwijl de verborgen omgang met God gemist wordt. Veler roem is een ijdele roem omdat de ware vernedering gemist wordt Een vruchtdragende boom buigt dieper naarmate de boom geladen is. Die de enge poort gevonden hebben en de nauwe weg bewandelen, zijn gezet op een nieuwe wortel. Die Wortel is Christus. Zij dragen de Wortel niet de Wortel draagt hen. Ze dragen vruchten der liefde, des geloofs en der hoop. Ze kennen de ware vernedering voor God in zelfverfoeiing en zelfwalging. Ze kennen de aanvaarding van de straffen hunner ongerechtigheid. Hun inwendig leven is vernieuwd en -hun uitwendige wandel is onderscheiden van de wereld en het nabijkomend werk. De liefde tot God en de haat tegen de zonde openbaart zich daarin, dat ze aller zonde vijand zijn. De liefde tot Gods wet is in de ziel ingedrukt al is het dat de allerheiligste maar een klein beginsel dezer gehoor zaamheid heeft, doch alzo dat zij naar alle geboden Gods beginnen te leven. Ze heb ben een levende indruk en afdruk in de ziel van Gods heilige deugden, en willen vol maakt voor God leven. Dit komt omdat het beginsel van heiligheid is ingestort in het hart. Juist daardoor wordt de bron des harten ontdekt en is het nodig dat Christus hun Bron en Fontein is tegen de zonde en onreinigheid. De vruchten van Gods kerk vloeien uit Christus, uit Zijn eeuwige Middelaars volheid. Hij zegt zelf, uw vrucht is uit Mij gevonden. O, hoe vruchteloos zijn ze in zichzelf Hoe hard, indrukkeloos en on gevoelig menigmaal. Wat kan het leven der genade toch onderliggen en de hun keringen naar de wereld de overhand hebben. Het wassen in de genade en kennis van Christus gaat gepaard met steeds lediger worden in zichzelf, zodat ze soms uitroepen, vruchteloos en goddeloos te zijn. Agur zeide: „Ik ben onvemuftiger dan iemand en ik heb geen mensen verstand", en de dichter, „ik wist niet dat mijn tere ziel, zoveel van het aardse overhield". En toch aan hun vruchten zult ge ze kennen. Hoemeer de nabijkomende in beschou wing van Christus heeft, hpe groter hij wordt Bij het ware leven is het juist andersom, hoe meer van 'Christus hoe kleiner, afhankelijker, krachtelozer, onbe- keerlijker. Ze kunnen niet beantwoorden aan de grote weldaden die de Heere schonk. Het werkt zielsvemederend en doet buigen in onwaardigheid voor God, zoals David, die zeide: „wie ben ik Heere, Heere en wat is mijn huis, dat Gij mij tot hiertoe gebracht hebt". In handel en wandel betonen zij, niet te zijn van de wereld, daarom haat de wereld hen. Hoe schoon het nabijkomende ook lijken kan, het verschilt zeer veel met het ware. Het nabijkomende spreekt van liefde tot God en Jezus, doch hebben Jezus in de beschouwing buitenom het recht Het ware ervaart de liefde Gods en is verlost door recht Ze hebben Gods recht om helsd en zullen daarom van goedertieren heid en recht zingen. Ze zullen ook in Christus Die de genoegdoening heeft aan gebracht, het leven vinden. Hij is de Poort die tot het leven leidt Door Hem moeten we ingaan met verlies van ons léven, onze gerechtigheid, ons werk, als een arme zondaar of zondares. Verlorenen in zich zelf hebben Hem nodig. Ze vinden niet iets in Hem, niet veel, maar alles. Al uit Hem, zo gaat het naar Jeruzalem. De weg is nauw tot het einde toe, doch in Hem ligt de ruimte, de vrede, de zaligheid. Uit him vruchten zult gij ze kennen, doch ook onderkennen. De vraag voor ons allen is: „welke vruch ten openbaart ons leven?" Onderzoekt uzelf uit welke wortel ge leeft. Velen betonen met woorden en daden te wan delen op de brede weg. Hoe diep ellendig en rampzaUg zijn we dan. Nu kunnen we nog vernieuwd worden en op de nauwe weg gezet worden. Haast u om Uws levens wil. Het bekommerd Sion vraagt menigmaal: „Zou mijn werk wel in der waarheid zijn. Wordt de wortel der zaak wel in mij gevonden? Ze zijn zo vruchteloos, on gelukkig en diep verdorven. Het ware leven vindt de dood in zichzelf, doch hunkert naar het leven uit Hem. Al heeft iemand veel oefeningen in het leven der genade, toch kan hij zijn pad niet recht houden. Welk een wonder is het nog niet geheel van God afgekend te zijn. Die door de enge poort mag gaan op de nauwe weg, wordt in de kracht Gods bewaard tot de zaligheid, die zal geopenbaard worden in de laatste tijd. God doet ze ook wel eens wandelen in de ruimte. Abraham werd uit de vruchten des geloofs verzekerd van de echtheid zijns geloofs. Ziende op die gezegende Christus zingt Gods kerk: Dit is, dit is de poort des Heeren Daar zal 't rechtvaardig volk door treen. Om hunne God ootmoedig 't eren Voor 't smaken van Zijn zaligheên. Dirksland H. HONDA. AUTOBEDRIJF Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" Sommelsdijk/Middelhamis d.d. 12 maart 1984. Afdeling I J. Dekker - K. Vis0-2 A. Verolme - C. Spee1-1 I. Mackloet - B. Vis1-1 H. Koese - P. Leroy1-1 J. Lodder - J. van Hoorn1-1 Afdeling II M. Klmk - C. Polder1-1 A. Knape - I. Koese1-1 H. Verolme - A. Krijgsman2-0 N. Quispel - S. Hoogzand1-1 Afdeling III J. Verbiest - Joh. van Hoorn2-0 B. Pol - W. Vroegindeweij0-2 T. van Brussel - M. van Lente1-1 L. Taaie - J. Kamp1-1 H. Noordijk - A. v.d. Sluijs1-1 L. van Erkel - F. Noordijk0-2 Afdeling IV J. de Rooij - H. Schellevis0-2 G. Zaaijer - A. Campfens0-2 L. Kievit - P. Verhage0-2 VERVOLGVERHAAL door Dignate Robbertz G. F. Callenbach B.V. Nijkerk '21 ------------------------------------ Ze zetten aan, een forse ruk, Simen duwde aan het achterwiel en de wagen rolde langzaam over de stoppels naar de dam. Op de verharde weg stonden Liza en de tweejarige vos Berte, die voor het eerst de oogst meemaakte, stil. Zij briesten dat het schuim in de ronde vloog en wachtten dan op de stem, die hen weer zou aanvuren. Simen knoopte de liende van de troen- kladder (kiem zijbord) en zette zich op het smalle reepje boomplank. Achter hem was de warmte van het zon- doorstöofde graan, het stro kriebelde in zijn nek en ritselde langs zijn pilow buis. De liende sloeg een paar keer zachtjes op de brede achterlijven. Ver in de omtrek reden de hooggeladen wagens en ramme lend, bonkend en schokkend kwamen ze terug naar het land. De paarden kletsten het vuur uit de klinkers als ze op de Steenweg kwamen. Boven hen knalden de lange zwiepers, die de knechts uit het hakhout sneden, ze riepen elkander toe en wuifden met hun van laden en hitte trage armen. Overal tintelde het wit van de vrouwen mutsen en kleurde het blauw van hun schorten. Ze sneden gelijk op met de mannen, raapten de aren en hielpen de schoven opgeven. Vorige zomers had Jik- kemien ook tussen hen gestaan. In haar sterke handen stak ze de vork met de gouden schoof naar de man op het voer en liielp de wielen van het volle voer op gang. Simen keek uit over de sprankelende velden en hoorde de vogels in de hoge lucht zingen. Druk kwieterende mossen hipten rond de paardenpoten en pikten de graantjes weg. Hoog op het voer reden ze mee, ver scholen in de bovenste schoven en ze fladderden luidruchtig om de knikkende koppen van de stappende paarden. Simen genoot, hij voelde de liende in zijn handen en zag de deinende ruggen voor zich. Soms sloeg Liza met de staart langs haar flanken. De zware zweetlucht van de werkende dieren doortrok zijn kleren, hij ademde het in. En daarbij snoof hij de bloeiende klaver en de zachte kamillen, die, door de hoeven vertrapt hun geur verspreidden. In de bermen spikkelde de ogentroost naast de hoog-opgaande zuring met hun felrode pluimen. Simen zag alles en nam het in zich op als was het voor de eerste keer dat hij door dé velden reed. In de doornhagen bloeiden de wilde rozen en rankten de bramen, met hun nog groene bessen. Het voer draaide en reed over de krakende schelpendreef. De mendeuren stonden wijd open, een jonge hond scharrelde op de dorsvloer. Simen sprong op de grond en mende het span naar binnen, midden tussen de taspuien bleef de vracht staan. Jannis begon de touwen al los te maken en af te laden. Zwijgend manden ze elkaar aan. Krijn Wisse stond in de tas en klampte de schoven op elkaar. Bij de laatste, die Jannis aangaf, stak hij allebei zijn armen de lucht in. Dat bin ze weer, baas, nog een alf voertje op 't land en 't is binnen. En dan de terwe nog, dat is 't voor- naemste, zei de scherpe stem van Janne. Ze stond achter de legen wagen, haar voeten, die plomp van onder de korte rok kwamen, trapten op een wikkerank, die aan het wiel was blijven hangen. De fijne bloempjes plekten rood tegen het hout. Nie alles gliek, zei Wisse, we meuge dankbaer weze dat 't zó nae gebeurd is. Hij klom over de puie en stapte rakelings langs haar naar het huis. Janne bekeek de rogge, morrelde aan het paardentuig, klopte vluchtig de vos op de nek en ging met wijde stappen haar man achter-an. Jannis schudde misprijzend zijn hoofd. 't Is de moeite, Simen, as je zó'n kaptein getrouwd eit, an mien lief gin nisten oor, dan beter alleêne. Hij floot een regel en riep dan nog vanachter de paarden: Ze zal je vrouwe noe wel weer trug willen ebbe om te werken, Miete gae mee Oc tober weg. Simen vond dat het geen pas gaf om daar nu over te praten, al zal het hem nog tot boven an toe dat de boerin Jikkemien weggestuurd had, omdat ze een paar keer van d'r zelven gegaan was. 't Is beter dat jie nie meer komt, zolange dat boeltje nie achter de rik is, had ze lieQes gezegd, 't is maer moeilijk vor je en nie veen doen as 't er mansvolk over de vloer loopt, ze ebbe d'r maer praas over. Simen verschoof zijn pet. Hij verdiende zelf geregeld en Jikliemien had nog haar andere werkhuizen, het zou een geluk zijn als Janne zich koest hield, want Jikkemien zou zelf niet meer om werk gaan vragen op het Olmenhof, daar zou hij wel voor zorgen. Met de lege wagen reed hij in draf de dreef weer af Voor het zijraam van de uuze stond Janne hem na te kijken tot hij achter de elzenhaag uit 't zicht was, dan keerde ze zich om naar Krijn, die bij de tafel zat te schrijven. Dienk je de geêste (gerst) te verkoopen, Krien? Wat begin je noe toch.... waer moete de verkens dan van ete? Ze wreef met haar schort de duimen van een stoelleuning en zei gemelijk: D'r binne erten genoeg, jie dienkt 't er nie om dat we êel de schilderienge van 't uus en de schuure nog moete betaele. En de nieuwe egge en de rolblok en dan praat je nog van 't kalverstalletje te vergroóten. Een beetje kribbig keek hij op. Daer is al geld genogt voor, je moe nie zo op de centen zitte, Janne, 't raekt oe ouwer oe gekker. O! ze zei het spijtig.suust, je bin wel aardig, Maer noe we toch weer dwars bin, zou ilc wel is aerienk of kiete (zekerheid, hoe of wat) wUlcn cbbc ovcr die uure van Simen en over den man zalft. Met een lange haal zette Krijn zijn naam onderaan het papier, vouwde het ineen, likte een paar keer aan de enveloppe en drukte die met zijn grote vuist stevig dicht. Ziezo, die lui van de belastienge vraege 't emde van je gat. Janne zat op antwoord te wachten.... Geef noe is aesem op wat ik zegge.... ze probeerde vriendelijk te doen.je weet dat ik 't goed meêne, as ik over de centen praate. Wat moe jie eêl de winter mee Simen beginne, d'r is amper werk vor Jannis. Je kan de koewachter ouwe vor de kleine karweitjes. Dus.... de boer stak een sigaar op en blies de rook ver voor zich uit.jie wou Simen bedanke, mee October dan zeker? Dat is een êele moeilijke zaeke, Janne, ons ebbe d'r al meer over geërgeweerd. De tieden verandere Krien, een vaste errebeier is goed voor een rieken boer, maer ons zitte nie op den gouwen berg. Tot nieuwe jaer is 't er zeker nog los werk voor de man en mee 't voor jaer begint 't er genoegt, 't Is glad mien bedoelienge nie, de menschen an den diek te zetten. Ik dienke d'r trouwens over Jikkemien weer as werkster te nemen, ze vraeg nie om meer geld en ze is goed vor de bezigheden. Het duurde lang voor Krijn Wisse iets zeide. Janne had gelijk, er was deze winter niet voor twee man werk op het hof Jannis gedaan geven kon ook niet en bezuinigen moest hij. Het had handenvol geld gekost om de veestapel weer op peil te brengen na al de ziekte en tegenslag met de kalvers en de prijzen van het graan begonnen schie lijk te zakken. Onrustig begon hij de uuze op en neer de benen, (wordt vervolgd) Nederland raakt in de ban van de Jazz: de Honda Jazz. En niet zonder reden, want deze eigengereide auto is een wereldhit op de weg. Klein, maar fijn. Zo kunnen we deze nieuw komer betitelen, Besctjeiden buitenmaten en toch opvallend ruim van binnen. In de Honda Jazz zit niemand zichzelf in de weg. En 2'n prestaties liegen er evenmin om. Een vermogen van 41 kW (56 PK) is goed vooi" een komfortable top van 145 km/uur en in 13 sekonden accelereert u van O naar 100 km/uur.' Telt u daarbij het uiterst vriendelijke benzineverbruik van Zie de showadvertentie 1:20.4 (bij 90 km/nur konstant volgens ECE norm) op, dan is het toch niet zo verwonderlijk dat iedereen straksjazz gek is? Breng dus snel een bezoekje aan ons en maak zo'n swingende proefrit met de Honda Jazz, Tien tegen één dat u óók Jazz fan wordt. pag. 3, derde blad. HOIVDA. ^^^^j^^,^j^j^^j^j^^^^^^^^^^^^^^^^^^j^^^^^^^j^^,^:f,:f,^j^^^:^jf,,f,:^^^^i^if.jf:f.i^jf.,f.jf.^,f.^^:f.j^lf.^,^lf.^^,f.,^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 5