Honda presenteert modellen 1984 T J >1CCORD Honda brengt totaal nieuwe Civic uit Accord 1984 gewijzigd Honda City heet hier Jazz Civic Shuttle, nieuwe generatie gebruikswagens Fraaie coupé in Honda Civic^erie Grote show van alle nieuwe Honda-modellen Accord 3-deurs en sedan met 1600 en 1800 cc motor. Prelude met anti-blokkeerremsysteem. Civic 3-deurs in 1200,1300 en 1500 cc S-uitvoering. Civic Shuttle, 5-deurs 1500 cc. Civic CRX Coupé met injektiemotor. Jazz, 's werelds swingendste wagentje op wielen. Test de Shuttle Tijdens de show staan drie vrolijk bestickerde Shuttle-testauto's gereed voor een ^.««^t^^ komfortabele proefrit. ^^ll^^^Mil Bladz. 3 A HONDA. Prelude ongewijzigd VRUDAG 16 MAART 1984 „EILANDEN-NIEUWS" Het debuut van de Honda Civic in 1972 mag gerust een sensatie genoemd worden. Dit kwam door de trapeziumvormige karrosserie, in een tijd dat in Japan voornamelijk konventionele sedan modellen geproduceerd werden, en door zijn uitgesproken konsept toegespitst op prak tische gebruiksmogelijkheden vanuit het oog punt van de gemiddelde automobilist. Bü het koncept van de originele Civic werd uitgegaan van de gedachte dat een auto vooral funirtioneel moest zgn. Met andere woorden het uitgangspunt was de mens. Het trapeziumvormige model kombineerde een grote binnenruimte met handige kleine bui tenmaten, waarmee de Civic trendsetter werd in de jaren die volgden. Niet zonder reden werd de Civic in 1972,1973 en 1974 in Japan auto van het jaar en werd in Europa in 1973 een eervolle derde plaats bereikt. Hoewel aan de Civic voortdurend kleine ver beteringen werden aangebracht duurde het 7 jaar voor er een algemene modelwijziging werd doorgevoerd. Dit geeft aan hoe goed het ori ginele ontwerp was. Maar tijden veranderen en daarmee ook de wensen van de automobilist Zij willen de laatste technische ontwikkelingen in hun auto's terug vinden en zij willen auto's die tegemoet komen aan hun eisen op het gebied van individualiteit Daarom maakte Honda weer 4 jaar later de nieuwe Civic serie in een range van drie totaal verschillende modellen, zo origineel van ont werp en uitvoering dat de kans dat deze Civics, evenals het eerste model, weer bestsellers worden, groot is. Om bij zo gering mogeUjke buitenmaten toch een zo ruim mogelijk interieur te kreëren kreeg de Civic een grote spoorbreedte en een lange wielbasis. Hierdoor komen de wielen op de uiterste hoeken van de karrosserie te staan waardoor overhang van de karrQsserie wordt voorkomen en de handelbaarheid van de auto sterk toeneemt Waarom zouden eigenlijk al leen de voorstoelen van een auto verstelbaar kunnen zijn? Op enkele Civic modellen is ook de achterbank verschuifbaar gemaakt en wel over een afstand van 100 mm. Zo kan naar wens meer ruimte voor de passagiers of voor de bagage gemaakt worden. De achterruit heeft forse afmetingen en biedt dan ook een voor treffelijk uitzicht Zien, maar ook gezien wor den dank zij de grote achterlichten terwijl een ruitewisser op de achterruit als optie verkregen kan worden. De nieuwe Civic-serie bestaat uit de volgende modellen: Civic Coupé CRX Gemaakt voor grote prestaties met uitstekende aero-dynamische eigenschappen. De 1,5 liter motor werd voorzien van een door Honda ontwikkelde brandstofmjektie: PGM-FI (Pro grammed Fuel Injection). De Civic 3-deurs Een praktische auto met een vormgeving ge baseerd op weinig luchtweerstand en een lang doorgetrokken daklijn en een laag zwaartepunt Er zijn drie uitvoeringen, de driedeurs L, met keuze uit 1200 cc en 1300 cc motor met als uitgangspunt een laag brandstofverbruik. Daar naast is er de Civic 3-deurs „S". Een spor tievere versie met 1500 cc motor en met de nadruk op een hoger motorvermogen. De Civic Shuttle Een geheel nieuw koncept, met 5 deuren en een zee van interieurruimte. De praktische ge bruiksmogelijkheden van de Shuttle zijn bijna onbeperkt terwijl de prestaties en het gehele rijplezier al even verbluffend zijn als de unieke styling. De Civic Shuttle heeft een 1500 cc motor. De 12-kleps cross-flow motor Bij de ontwikkeUng van de nieuwe Civic werd ervan uitgegaan dat er duidelijk behoefte was aan een aandrijfunit die helemaal bij deze auto zou passen. Dit was de aanzet voor de ont wikkeling van een volledig nieuwe motor. De basis voor iedere modelvariant is een 12-kleps cross-flow motor ontwerp met 3 kleppen per cilinder dat, zoals bewezen in de Prelude, een forse stijging in het vermogen geeft. De cilinderkop is uitgevoerd met 2 inlaat- kleppen en 1 uitlaatklep per cilinder die tegen over elkaar geplaatst zijn. Door deze opstelling kan het gasmengsel maximaal doorstromen voor een hoger rendement Aangezien het ver brande mengsel, het uitlaatgas, heter is dan het verse mengsel zal het sneller stromen. Daarom zijn er 2 inlaatkleppen toegepast om de traag heid van het verse mengsel ten opzichte van het verbrande mengsel te kompenseren. Wanneer, zoals bij dit ontwerp, de uiüaatklep dan nog een grotere diameter krijgt, wordt het totale rende ment bijzonder hoog dankzij een goede uitlaat- efficiency terwijl de cilinderkop even kompakt blijft als bij een konvertionele 2-kleps kon- struktie. De cross-flow cilinderkop is bij ieder Civic blok gebruikt omdat het zorgt voor een goede adem haling, dus een groter vermogen. Verder is dit nieuwe blok voorzien van dakvormige verbran dingskamers, weer om de verbranding te opti maliseren. Voor de bereiding van het brandstof- (Advertentie) mengsel zorgt in de Civic Coupé CRX Honda' s eigen PGM-FI (Programmed Fuel Injection) injektiesysteem voor een optimaal samenge steld mengsel bij alle rijomstandigheden en een uitstekende respons op het gaspedaal. De in- laatspruitstukken zijn daarbij allemaal van ge lijke lengte om het koppel bij lage toerentallen te verbeteren. De overige modellen in de Civic lijn maken gebruik van karburateurs, waarbij het 1.5 liter blok is voorzien van een nieuwe karburateur met een grotere doorlaat Alle Civics lopen uitstekend op normale benzine, alleen het injektiemodel vraagt om super ben- zme. De Civic 1.2 kost 17.295,- de 1.3 18.495,- en de 1.5 21.495,- Honda presenteert de 1984 Accord mo dellen in 3-deurs- en in sedanuitvoering. Sleutelwoorden bg deze nieuwe Accords zijn vermogen, prestaties en style met als grootste nieuws de toepassing van twee totaal nieuwe motoren. Het uiterlgk, de ophanging en het interieur werd aangepast. De al vanaf het eerste begin in de Accord ontwikkelde specifieke eigenschappen zoals goede prestaties bij alle snelheden, laag brand stofverbruik, uitstekend weggedrag en een bui tengewoon hoog nivo van afwerking, bleven het uigangspunt achter het basiskoncept van de nieuwe 1984 Accords. De nieuwe Accords zijn te leveren met twee verschillende voor de Accord totaal nieuwe motoren. De 1800 cc motor die dit jaar in de nieuwe Prelude al veel lof oogstte en een eveneens nieuwe 1600 cc uitvoering. Beide motoren hebben 3 kleppen per cilinder en cross-flow cilinderkoppen waardoor een groter vermogen bij hetzelfde brandstofverbruik ge leverd wordt. Uiterlijk zijn enige veranderingen toegepast die er voor zorgen dat de sportieve vormgeving nog meer in overeenstemming is met het hogere motorvermogen. Elegante, goed doordachte en bijzonder goed afgewerkte interieurs zijn altijd al het kenmerk van de Accords geweest Het interieur van de 1984-modellen zet deze tra ditie voort en is volledig in overeenstemmijig met de sportieve styling en prestaties. Totaal nieuw voor 1984 is een speciaal-top-of-the- line-model, de superluxe Accord EX-R. Deze luxe 4-deurs sedan heeft alle voordelen van de andere Accords en is daarnaast voorzien van een veelheid van geavanceerde techniek en verfijnde accessoires zoals het 4-wiel ABS- systeem, schijfremmen rondom, elektrisch be diende zijruiten, cruise control en een voor treffelijke Hifi radio-cassettespeler. De Accord is er vanaf 24.495,- Naast alle nieuwe Civic en Accord modellen introduceert Honda ook nog zgn allerklein ste auto, de Honda Jazz. Deze Jazz is niets anders dan de allang verwachte Honda City, die deze naam in Nederland dus niet zal voeren. De Jazz is een auto in de klasse van de Austin Metro, Daihatsu, Charade, Fiat Una, Nissan Micra, Renault 5, Peugeot 104 en Talbot Samba en main of meer ook Ford Fiesta, Opel Corsa en VW Polo. De HOnde Jazz is mogelijk nog iets compacter, voornamelijk door zijn lengte. De afmetingen zijn Ixbrxh 338xl57x 147 cm, de wielbasis is 222 cm, de spoor breedte voor en achter 137 cm. De wielop hanging voor en achter is onafhankelijk met veerpoten. De motor is een 4 cilinder in lijn motor van 1231 cc inhoud met een vermogen van 63 PK en een koppel van 100 Nm bij 3000 toeren. Een bekende Honda motor, het model stamt dan ook al uit 1981. De topsnelheid bedraagt ongeveer 140 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 14 sec. De Jazz is er in twee uitvoeringen, een Special van 15.445,- en een Luxe van 15.995,- De Civic Shuttle is een vgfdeurs auto met een totaal nieuw en origineel koncept Het is Honda's idee van de ideale gebruikswagen, die alle elementen van zowel de vertrouwde driedeurs als de vierdeurs sedan in zich verenigt. Om een maximale bruikbare ruim te te krggen werd uitgegaan van de trape- zoïde vorm, een vierhoek dus waarvan geen van de zgden gelijk is. Deze vorm geeft niet alleen een zeer royale interieurruimte, maar is ook nog aërodynamisch gunstig. Door de hoogte van de wagen te vergroten werd de binnenruimte nog eens uitgebreid, terwijl alle ramen een zo goed mogelijk oppervlak hebben gekregen voor een prettig licht en open interieur. Nieuw is het idee om de achterste zijramen tot in het dak te laten doorlopen om nog meer licht in het interieur te kunnen laten stromen. Dank zij dit forse ruitoppervlak is er een uitstekend zicht rondom ontstaan dat nauwelijks meer te wensen over laat. De vier deuren van de Civic Shuttle zijn tot aan de dakrand doorgetrokken om ze zo groot mogelijk te kunnen maken. Dat resulteerde in een ruime en makkelijke instap en een elegante lijn. Dank zij de lange wielbasis is er zowel voor als achter ruim voldoende beenruimte voor vier volwassenen. De Civic Shuttle is voorzien van de nieuwe kompakte 12-kleps cross-flow 1.5 liter motor die de Shuttle prestaties geeft die je van zo'n echte gebruiksauto niet direkt zou verwachten. Een heel praktisch detail is de bodey protector die over de hele zijflank van de Shuttle loopt en de wagen beschermt tegen deukjes en andere parkeerschade. Ook in deze uitvoering is de Civic voorzien van een dakspoiler die niet alleen de stroomlijn verbetert, maar ook de achterruit langer schoon houdt De Shuttle is er vanaf 22.795,- Met de introduktie van de Civic CRX Coupé brengt Honda een zeer sportieve tweezitter op de markt, die uitstekende prestaties kom- bineert met een opmerkelijke vormgeving. Met zgn 3675 mm buitenlengte is de Civic CRX Coupé heel kompakt. De Honda in genieurs hebben de aërodynamica heel zwaar laten wegen bg het ontwerp van deze kleine sportwagen. De Cw-waarde van 0.33 is zeer gunstig en dankzij de korte gebogen Begin dit jaar bracht Honda de tweede generatie van de Prelude uit Wat de eerste Prelude in 1979 al een zeer welwillende ontvangst te beurt gevallen, de nieuwe Pre lude bleek een regelrechte voltreffer. Voor 1984 wordt deze suksesformulie dan ook voortgezet. De vormgeving is opvallend. Een aërody namisch gevormde karrosserie met een vloei end lijnenspel. Sportief en daarbij heel elegant De pittige 1.8 Itr. motor met een maximaal vermogen van 77,2 kW (105 PK) is in deze auto's zeker op zijn plaats. neus en de lage totaalbouw kon een totaal luchtweerstandscoëfücient van 0,52 worden verkregen. Bovendien is op een aantal plaatsen bij de konstruktie gebruik gemaakt van een nieuw soort kunststof, waardoor het gewicht kon worden beperkt en bovendien het probleem van corrosievorming kon worden voorkomen. De Civic CRX Coupé is voorzien van een 1.5 liter injektiemotor die goed is voor een maxi maal vermogen van 74 kW (100 PK). De Civic CRX Coupé is een zeer laag ge bouwde auto. Dankzij de kompakte, dwars- geplaatste 12 kleps viercilinder motor kon het motorkompartiment kort en laag worden ge houden. De voorkant van de Civic CRX Coupé met zijn markante bumperpartij, is zeer kar^- teristiek. De ruitewissters zijn halfverzonken aangebracht De vormgeving van de achter zijde, met de geïntegreerde spoiler zorgt samen met de over de daklijn geleide rijwind voor een neerwaartse druk op de achterwielen. In kom- binatie met de geïntegreerde voorspoiler wordt op deze manier een grote koersstabiliteit be reikt ook wanneer het gaspedaal diep wordt ingedrukt De coupé kost 27.495,- Grote Show MAAK EEN RUIMTERIT IN DE SHUTTLE Autobedrijf Schlink /\Aiddelharnis Werkplaats, verkoop: Westachterweg 3, Middelharnis Tel.: 0l870-2555 Plaatwerkerij, spuiterij: Molenblok Ouddorp, Tel: 01878-1234

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 11