Honda presenteert modellen 1984
T
J
>1CCORD
Honda brengt totaal nieuwe Civic uit
Accord 1984 gewijzigd
Honda City
heet hier Jazz
Civic
Shuttle,
nieuwe generatie gebruikswagens
Fraaie coupé in Honda Civic^erie
Grote show van alle nieuwe Honda-modellen
Accord 3-deurs en sedan met 1600 en
1800 cc motor.
Prelude met anti-blokkeerremsysteem.
Civic 3-deurs in 1200,1300 en 1500 cc S-uitvoering.
Civic Shuttle, 5-deurs 1500 cc.
Civic CRX Coupé met injektiemotor.
Jazz, 's werelds swingendste wagentje op wielen.
Test de Shuttle
Tijdens de show staan drie vrolijk
bestickerde Shuttle-testauto's
gereed voor een ^.««^t^^
komfortabele proefrit. ^^ll^^^Mil
Bladz. 3
A HONDA.
Prelude ongewijzigd
VRUDAG 16 MAART 1984
„EILANDEN-NIEUWS"
Het debuut van de Honda Civic in 1972 mag
gerust een sensatie genoemd worden. Dit kwam
door de trapeziumvormige karrosserie, in een
tijd dat in Japan voornamelijk konventionele
sedan modellen geproduceerd werden, en door
zijn uitgesproken konsept toegespitst op prak
tische gebruiksmogelijkheden vanuit het oog
punt van de gemiddelde automobilist.
Bü het koncept van de originele Civic werd
uitgegaan van de gedachte dat een auto
vooral funirtioneel moest zgn. Met andere
woorden het uitgangspunt was de mens. Het
trapeziumvormige model kombineerde een
grote binnenruimte met handige kleine bui
tenmaten, waarmee de Civic trendsetter
werd in de jaren die volgden. Niet zonder
reden werd de Civic in 1972,1973 en 1974 in
Japan auto van het jaar en werd in Europa in
1973 een eervolle derde plaats bereikt.
Hoewel aan de Civic voortdurend kleine ver
beteringen werden aangebracht duurde het 7
jaar voor er een algemene modelwijziging werd
doorgevoerd. Dit geeft aan hoe goed het ori
ginele ontwerp was. Maar tijden veranderen en
daarmee ook de wensen van de automobilist
Zij willen de laatste technische ontwikkelingen
in hun auto's terug vinden en zij willen auto's
die tegemoet komen aan hun eisen op het gebied
van individualiteit
Daarom maakte Honda weer 4 jaar later de
nieuwe Civic serie in een range van drie totaal
verschillende modellen, zo origineel van ont
werp en uitvoering dat de kans dat deze Civics,
evenals het eerste model, weer bestsellers
worden, groot is.
Om bij zo gering mogeUjke buitenmaten toch
een zo ruim mogelijk interieur te kreëren kreeg
de Civic een grote spoorbreedte en een lange
wielbasis. Hierdoor komen de wielen op de
uiterste hoeken van de karrosserie te staan
waardoor overhang van de karrQsserie wordt
voorkomen en de handelbaarheid van de auto
sterk toeneemt Waarom zouden eigenlijk al
leen de voorstoelen van een auto verstelbaar
kunnen zijn? Op enkele Civic modellen is ook
de achterbank verschuifbaar gemaakt en wel
over een afstand van 100 mm. Zo kan naar
wens meer ruimte voor de passagiers of voor de
bagage gemaakt worden. De achterruit heeft
forse afmetingen en biedt dan ook een voor
treffelijk uitzicht Zien, maar ook gezien wor
den dank zij de grote achterlichten terwijl een
ruitewisser op de achterruit als optie verkregen
kan worden.
De nieuwe Civic-serie bestaat uit de volgende
modellen:
Civic Coupé CRX
Gemaakt voor grote prestaties met uitstekende
aero-dynamische eigenschappen. De 1,5 liter
motor werd voorzien van een door Honda
ontwikkelde brandstofmjektie: PGM-FI (Pro
grammed Fuel Injection).
De Civic 3-deurs
Een praktische auto met een vormgeving ge
baseerd op weinig luchtweerstand en een lang
doorgetrokken daklijn en een laag zwaartepunt
Er zijn drie uitvoeringen, de driedeurs L, met
keuze uit 1200 cc en 1300 cc motor met als
uitgangspunt een laag brandstofverbruik. Daar
naast is er de Civic 3-deurs „S". Een spor
tievere versie met 1500 cc motor en met de
nadruk op een hoger motorvermogen.
De Civic Shuttle
Een geheel nieuw koncept, met 5 deuren en een
zee van interieurruimte. De praktische ge
bruiksmogelijkheden van de Shuttle zijn bijna
onbeperkt terwijl de prestaties en het gehele
rijplezier al even verbluffend zijn als de unieke
styling.
De Civic Shuttle heeft een 1500 cc motor.
De 12-kleps cross-flow motor
Bij de ontwikkeUng van de nieuwe Civic werd
ervan uitgegaan dat er duidelijk behoefte was
aan een aandrijfunit die helemaal bij deze auto
zou passen. Dit was de aanzet voor de ont
wikkeling van een volledig nieuwe motor. De
basis voor iedere modelvariant is een 12-kleps
cross-flow motor ontwerp met 3 kleppen per
cilinder dat, zoals bewezen in de Prelude, een
forse stijging in het vermogen geeft.
De cilinderkop is uitgevoerd met 2 inlaat-
kleppen en 1 uitlaatklep per cilinder die tegen
over elkaar geplaatst zijn. Door deze opstelling
kan het gasmengsel maximaal doorstromen
voor een hoger rendement Aangezien het ver
brande mengsel, het uitlaatgas, heter is dan het
verse mengsel zal het sneller stromen. Daarom
zijn er 2 inlaatkleppen toegepast om de traag
heid van het verse mengsel ten opzichte van het
verbrande mengsel te kompenseren. Wanneer,
zoals bij dit ontwerp, de uiüaatklep dan nog een
grotere diameter krijgt, wordt het totale rende
ment bijzonder hoog dankzij een goede uitlaat-
efficiency terwijl de cilinderkop even kompakt
blijft als bij een konvertionele 2-kleps kon-
struktie.
De cross-flow cilinderkop is bij ieder Civic blok
gebruikt omdat het zorgt voor een goede adem
haling, dus een groter vermogen. Verder is dit
nieuwe blok voorzien van dakvormige verbran
dingskamers, weer om de verbranding te opti
maliseren. Voor de bereiding van het brandstof-
(Advertentie)
mengsel zorgt in de Civic Coupé CRX Honda' s
eigen PGM-FI (Programmed Fuel Injection)
injektiesysteem voor een optimaal samenge
steld mengsel bij alle rijomstandigheden en een
uitstekende respons op het gaspedaal. De in-
laatspruitstukken zijn daarbij allemaal van ge
lijke lengte om het koppel bij lage toerentallen
te verbeteren. De overige modellen in de Civic
lijn maken gebruik van karburateurs, waarbij
het 1.5 liter blok is voorzien van een nieuwe
karburateur met een grotere doorlaat Alle
Civics lopen uitstekend op normale benzine,
alleen het injektiemodel vraagt om super ben-
zme. De Civic 1.2 kost 17.295,- de 1.3
18.495,- en de 1.5 21.495,-
Honda presenteert de 1984 Accord mo
dellen in 3-deurs- en in sedanuitvoering.
Sleutelwoorden bg deze nieuwe Accords
zijn vermogen, prestaties en style met als
grootste nieuws de toepassing van twee totaal
nieuwe motoren. Het uiterlgk, de ophanging
en het interieur werd aangepast.
De al vanaf het eerste begin in de Accord
ontwikkelde specifieke eigenschappen zoals
goede prestaties bij alle snelheden, laag brand
stofverbruik, uitstekend weggedrag en een bui
tengewoon hoog nivo van afwerking, bleven het
uigangspunt achter het basiskoncept van de
nieuwe 1984 Accords.
De nieuwe Accords zijn te leveren met twee
verschillende voor de Accord totaal nieuwe
motoren. De 1800 cc motor die dit jaar in de
nieuwe Prelude al veel lof oogstte en een
eveneens nieuwe 1600 cc uitvoering. Beide
motoren hebben 3 kleppen per cilinder en
cross-flow cilinderkoppen waardoor een groter
vermogen bij hetzelfde brandstofverbruik ge
leverd wordt.
Uiterlijk zijn enige veranderingen toegepast die
er voor zorgen dat de sportieve vormgeving nog
meer in overeenstemming is met het hogere
motorvermogen. Elegante, goed doordachte en
bijzonder goed afgewerkte interieurs zijn altijd
al het kenmerk van de Accords geweest Het
interieur van de 1984-modellen zet deze tra
ditie voort en is volledig in overeenstemmijig
met de sportieve styling en prestaties. Totaal
nieuw voor 1984 is een speciaal-top-of-the-
line-model, de superluxe Accord EX-R. Deze
luxe 4-deurs sedan heeft alle voordelen van de
andere Accords en is daarnaast voorzien van
een veelheid van geavanceerde techniek en
verfijnde accessoires zoals het 4-wiel ABS-
systeem, schijfremmen rondom, elektrisch be
diende zijruiten, cruise control en een voor
treffelijke Hifi radio-cassettespeler.
De Accord is er vanaf 24.495,-
Naast alle nieuwe Civic en Accord modellen
introduceert Honda ook nog zgn allerklein
ste auto, de Honda Jazz. Deze Jazz is niets
anders dan de allang verwachte Honda City,
die deze naam in Nederland dus niet zal
voeren.
De Jazz is een auto in de klasse van de Austin
Metro, Daihatsu, Charade, Fiat Una, Nissan
Micra, Renault 5, Peugeot 104 en Talbot
Samba en main of meer ook Ford Fiesta, Opel
Corsa en VW Polo. De HOnde Jazz is mogelijk
nog iets compacter, voornamelijk door zijn
lengte. De afmetingen zijn Ixbrxh 338xl57x
147 cm, de wielbasis is 222 cm, de spoor
breedte voor en achter 137 cm. De wielop
hanging voor en achter is onafhankelijk met
veerpoten. De motor is een 4 cilinder in lijn
motor van 1231 cc inhoud met een vermogen
van 63 PK en een koppel van 100 Nm bij 3000
toeren. Een bekende Honda motor, het model
stamt dan ook al uit 1981. De topsnelheid
bedraagt ongeveer 140 km/u, de acceleratie
van 0-100 km/u verloopt in 14 sec. De Jazz is
er in twee uitvoeringen, een Special van
15.445,- en een Luxe van 15.995,-
De Civic Shuttle is een vgfdeurs auto met een
totaal nieuw en origineel koncept Het is
Honda's idee van de ideale gebruikswagen,
die alle elementen van zowel de vertrouwde
driedeurs als de vierdeurs sedan in zich
verenigt. Om een maximale bruikbare ruim
te te krggen werd uitgegaan van de trape-
zoïde vorm, een vierhoek dus waarvan geen
van de zgden gelijk is. Deze vorm geeft niet
alleen een zeer royale interieurruimte, maar
is ook nog aërodynamisch gunstig.
Door de hoogte van de wagen te vergroten werd
de binnenruimte nog eens uitgebreid, terwijl
alle ramen een zo goed mogelijk oppervlak
hebben gekregen voor een prettig licht en open
interieur.
Nieuw is het idee om de achterste zijramen tot
in het dak te laten doorlopen om nog meer licht
in het interieur te kunnen laten stromen. Dank
zij dit forse ruitoppervlak is er een uitstekend
zicht rondom ontstaan dat nauwelijks meer te
wensen over laat.
De vier deuren van de Civic Shuttle zijn tot aan
de dakrand doorgetrokken om ze zo groot
mogelijk te kunnen maken. Dat resulteerde in
een ruime en makkelijke instap en een elegante
lijn. Dank zij de lange wielbasis is er zowel voor
als achter ruim voldoende beenruimte voor vier
volwassenen.
De Civic Shuttle is voorzien van de nieuwe
kompakte 12-kleps cross-flow 1.5 liter motor
die de Shuttle prestaties geeft die je van zo'n
echte gebruiksauto niet direkt zou verwachten.
Een heel praktisch detail is de bodey protector
die over de hele zijflank van de Shuttle loopt en
de wagen beschermt tegen deukjes en andere
parkeerschade. Ook in deze uitvoering is de
Civic voorzien van een dakspoiler die niet
alleen de stroomlijn verbetert, maar ook de
achterruit langer schoon houdt
De Shuttle is er vanaf 22.795,-
Met de introduktie van de Civic CRX Coupé
brengt Honda een zeer sportieve tweezitter
op de markt, die uitstekende prestaties kom-
bineert met een opmerkelijke vormgeving.
Met zgn 3675 mm buitenlengte is de Civic
CRX Coupé heel kompakt. De Honda in
genieurs hebben de aërodynamica heel
zwaar laten wegen bg het ontwerp van deze
kleine sportwagen. De Cw-waarde van 0.33
is zeer gunstig en dankzij de korte gebogen
Begin dit jaar bracht Honda de tweede
generatie van de Prelude uit Wat de eerste
Prelude in 1979 al een zeer welwillende
ontvangst te beurt gevallen, de nieuwe Pre
lude bleek een regelrechte voltreffer. Voor
1984 wordt deze suksesformulie dan ook
voortgezet.
De vormgeving is opvallend. Een aërody
namisch gevormde karrosserie met een vloei
end lijnenspel. Sportief en daarbij heel elegant
De pittige 1.8 Itr. motor met een maximaal
vermogen van 77,2 kW (105 PK) is in deze
auto's zeker op zijn plaats.
neus en de lage totaalbouw kon een totaal
luchtweerstandscoëfücient van 0,52 worden
verkregen.
Bovendien is op een aantal plaatsen bij de
konstruktie gebruik gemaakt van een nieuw
soort kunststof, waardoor het gewicht kon
worden beperkt en bovendien het probleem van
corrosievorming kon worden voorkomen.
De Civic CRX Coupé is voorzien van een 1.5
liter injektiemotor die goed is voor een maxi
maal vermogen van 74 kW (100 PK).
De Civic CRX Coupé is een zeer laag ge
bouwde auto. Dankzij de kompakte, dwars-
geplaatste 12 kleps viercilinder motor kon het
motorkompartiment kort en laag worden ge
houden. De voorkant van de Civic CRX Coupé
met zijn markante bumperpartij, is zeer kar^-
teristiek. De ruitewissters zijn halfverzonken
aangebracht De vormgeving van de achter
zijde, met de geïntegreerde spoiler zorgt samen
met de over de daklijn geleide rijwind voor een
neerwaartse druk op de achterwielen. In kom-
binatie met de geïntegreerde voorspoiler wordt
op deze manier een grote koersstabiliteit be
reikt ook wanneer het gaspedaal diep wordt
ingedrukt De coupé kost 27.495,-
Grote
Show
MAAK EEN RUIMTERIT IN DE SHUTTLE
Autobedrijf Schlink /\Aiddelharnis Werkplaats, verkoop: Westachterweg 3, Middelharnis Tel.: 0l870-2555
Plaatwerkerij, spuiterij: Molenblok Ouddorp, Tel: 01878-1234