EllAIIDEII-niEUWS Matthew Henry: Aan Zijne tafel BAZAR VDkVODE Oordeelt u zelf Fietsenverkoop blijft stabiel Begrafenisonderneming „VOORZORG" Boekbespreking: Met belastingformulier naar C.N.V. Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" MEDISCHE DIENSTEN REKEN MAAROP'N FOftSHSSHRING MET DE NIEUWETOYOTAUTE-ACE. Democratie in Dirksland? Uitslag van de loterij V.V.B. Eilanden- nieuws" 3e Biad VRUDAG 17 FEBRUARI 1984 I No. 5271 Als op het Pinksterfeest te Jeru zalem de Heilige Geest is uitgestort, lezen we van de eerste christenen: „Dagelijks eendrachtig in de tem pel volhardende en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten" (Hand. 2 46). Als één van de kenmerken van de eerste gemeente geldt dus dat men volhardde in de breking van het brood. Hoewel we hier waarschijnlijk niet aan de viering van het Heilig Avondmaal moeten denken in de vorm waarin we deze nu kennen, gaat het kennelijk om meer dan een willekeurige maaltijd. Immers, in vers 42 wordt-de breking van het brood op één lijn gesteld met de volharding in de leer en in de gebeden. Langzamerhand is de gemeen schappelijke maaltijd uitgegroeid tot wat de apostel Paulus in 1 Cor. 1120 noemt „des Heeren avondmaal", of „de maaltijd des Heeren". Opgave - gave Sedert deze vroege jaren heeft Gods kerk avondmaal gevierd. Enerzijds wist en weet hij zich daartoe geroepen, krachtens Christus' bevel: „Doet dit tot Mijn ge dachtenis"; „verkondigt de dood des Hee ren totdat Hij komt". Anderzijds ontving en ontvangt zij het sacrament als een gave Gods „opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte van het Evangelie des te beter te verstaan geven en verzegele, namelijk dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt" (H. Cat. 66). De kerk der reformatie belijdt de getrouwe en zuivere bediening van de sacramenten als één van de kenmerken van de ware kerk. Het Heilige Avondmaal zo schreef Calvijn eens is ingesteld „om dikwijls door alle christenen gebruikt te worden, opdat ze dikwijls het lijden van Christus zouden herdenken, en door die herdenking hun geloof zouden ofider- steunen en versterlcen en elkander zouden aansporen om Gods lof te belijden en te zingen en zijn goedheid te verkondigen, en tenslotte daardoor de onderlinge liefde te voeden en ook elkander te betuigen, waar van ze de band zien in de eenheid van het Uchaam van Christus" (Inst IV, XVII, 43) Het geheimenis van het Avondmaal is het geheim van de kerk. Juist dit teken wijst heen naar de volkomen offerande van Christus als de enige grond en het enige fundament der zaligheid. Het aangevoch ten geloof vindt alleen in deze gewisse belofte Gods een vaste grond en zekere toevlucht. In de loop van de kerkgeschie denis hebben velen over de betekenis en de waarde van het Avondmaal nagedacht en daarover ook geschreven. Vanaf de tweede eeuw na Christus tot heden ken nen we geschriften over dit onderwerp. Cyprianus en Augustinus uit de oude kerk, Luther en Calvijn in de 16e eeuw, Teellinck in de 17e en Immens in de 18e eeuw om maar enkelen uit voorbije tijden te noemen zij allen gaven ge schriften uit over dit sacrament Onder dezen is ook de naam van Matthew Henry te rangschikken. Matthew Henry Zijn naam zal bij velen bekend in de oren klinken. Henry was een Engels theoloog die leefde van 1662 tot 1714. Zijn levens werk, de praktische „Verklaring van het Oude en Nieuwe Testament" wordt he den ten dage nog gebruikt; ook in neder- landse vertaling. „Aan zijne tafel" is veel minder bekend, getuige ook het feit dat zelfs het grote avondmaalsboek „Bij brood en beker" enkele jaren geleden verschenen het geen enkele keernoemt. Toch is het boek van Henry het zeker waard gelezen te worden. De uitgeefster is te prijzen om het initia tief tot heruitgave van ditwerk. Het betreft een fotografische herdruk van^de uitgave van 1928. De vertaling is destijds ver zorgd door ds. J. D. Wielenga. Zijn broer, dr. B. Wielenga, heeft het boek van een „Woord ter iiüeiding" voorzien. De ondertitel van Henry's boek luidt „Onderwijzingen tot het recht gebruik van des Heeren Heilig A vondmaal". Dat wijst er al op dat we hier niet te doen hebben met een beschouwelijke en afstan delijke verhandeling, waarin het sacra ment object van al dan niet wetenschappe lijke bespiegelingen is. Verre daarvan. Ds. P. den Butter noemt in zijn boek over Israël Henry ,,ééb der erfgenamen van de Puriteinse traditie". Dat maakt hij inder daad waar, ook in dit geschrift. Evenals de Puriteinse theologen was het hem te doen zowel om de zuivere (pure) leer als de ware godsvrucht, de praktijk der god zaligheid. Terecht schrijft Wielenga dat het geheim van Henry's talent bestaat in de harmonieuze samenvoeging van het voorwerpelijke (dat het eerst') en het persoonlijke element. De uitlegging van de Schrift was bij hem geen doel in HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling Cl) 01870-3477 M DD Rembrandt, De Emmaüsgangers herkennen Jezus zichzelf maar diende tot ontvouwing van en inleiding in de geheimen van de Schrift en daarmee tot geestelijke wasdom van zijn hoorders. Naar het gebruik van zijn dagen bouwde Henry zijn boek uiterst ordelijk op. De veelvuldige onderscheidingen en uitsplit singen, tot in de kleinste details, ver moeien bij het lezen wel, dat moet gezegd. De inhoud zelf echter is verre van ge kunsteld. Wie aan deze trant gewend is, zal er ook weer niet zoveel hinder van ondervinden. Enkele aspecten, die mij bij het lezen opvielen, geef ik u door. (On)waardige medegenoten Het derde hoofdstuk behandelt denodi ging tot dit sacrament". De vermaning tot het toetreden wordt gericht tot drie soor ten mensen, zegt Henry. In het kader van de ledenservice van het Christelijk Nationaal Vakverbond wor den door het speciaal daarvoor opgeleide team van invullers weer de formulieren van inkomstenbelasting ingevuld. Op Goeree-Overflakkee wordt hiertoe een zitting georganiseerd. Zittingsplaats is Middelharnis. De datum is dinsdag 27 maart 1984, vanaf 19.30 uur. Plaats: In „de Hoeksteen", Ring 13. STAD AAN 'T HARINGVLIET Op a.s. zaterdag 25 februari houden de dames van de bejaardenhandenarbeid een bazar. Aanvang 14.00 uur in het Tref punt; 15.30 uur, de volksdansgroep uit Middelharnis. Vele attrakties, envelop pen, lotenboom, rad van avontuur, enz. bezichtiging van gemaakte handwerken, enz. Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" SommelsdijK/Middelharnis d.d. 13 fe bruari 1984. Voor de Zeeuwse competitie werd ge speeld D.,E.Z. I-B.D.V. II11-5 Afdeling II I. Koese - N. Quispel0-2 P. Bakker - I. Koese1-1 A. Krijgsman - A. Knape0-2 C. v.d. Bos - N. Quispel2-0 M. Klink - S. Hoogzand1-1 Afdeling III J. Verbiest - M. van Lente1-1 H. Noordijk-W. Vroegindeweij----0-2 B. Pol - J. Kamp0-2 L. Taaie - A. v.d. Sluijs1-1 L. van Erkel - T. van Brussel1-1 Afdeling IV J. HoUeman - J. v.d. Kooij1-1 P. Verhage - R. Jacobs1-1 L. Kievit - J. de Rooij2-0 H. Schellevis - A. Campfens1-1 G. Zaaijer - N. Kievit1-1 1. Zij die ongeschikt zijn, moeten zich beproeven en dan komen. 2. Zij die door genade daartoe bereid zijn moeten ten spoedigste toetreden. 3. Zij die toetreden, moeten daarin vol harden. Indringend en warm roept Henry op te komen tot het Avondmaal. Evenwel, niet zonder te breken met de zonde. Tot de genen die een leven zonder God leiden, zegt hij: „Het is geen geringe zaak dat gij uzelf uitsluit van het verbond en de ge meenschap met die God die u gemaakt heeft, en dat gij met kracht elke band met Christus die u gekocht heeft, veracht.... Geef uzelf in oprechtheid des harten aan Jezus Christus, en kom dan, vier feest mei Hem!" Onder de tweede categorie richt hij een aparte en uitvoerige nodiging tot de jonge mensen. „Gij zijt nu op een keerpunt van uw leven gekomen, nl. op een leeftijd, dat van zaterdag 18 februari tot maandag 20 februari 1984 ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter J. J. Wieringa, tel. 01870 - 2090. Dokter Wieringa is woensdag a.s. van 12.00 tot 24.00 uur afwezig. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 19.00 uur tot maan dagmorgen 8.30 uur hebben dienst de doktoren K. J. Huisman en T. v.d. Doel, tel. 01877- 1412, b.g.g. 1752. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 18.00 uur tot zondag avond 24.00 uur heeft dienst dokter R. P. van Rijswijk, tel. 01879 - 1207. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter W. Westra, tel. 01874- 1259. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooltgensplaat: van zaterdagmorgen 9.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter A. J. M. F. Janssen, tel. 01871 - 1306. APOTHEEK „MENHEERSE" J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur. Zaterdagen van 10.00 tot 12.00 uur en 17.00 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 11.30 tot 12.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur: In overige uren via tel. of dienstkastje. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts G. W. Kroon, Lindelaan 5, Ooltgensplaat, tel. 01873 - 1310 (van 11.00 tot 11.30 uur). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, tel. 01874 - 2441; L. Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870 - 2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870-2897. WUKVERPLEGING Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen: Achthuizen018')3 -1440 Den Bommel01871 - 1312 Dirksland01877 - 1500 Goedereede01879 - 1267 Herkingen01876- 224 Melissant01877 - 1234 de mensen over het algemeen een keuze doen voor hun hele leven. Ik bid u dan om Christus' wil en ter wille van uw kostelijke ziel dat gij u nu tot God moogt wenden en voor Hem kiezen, en uw aangezicht hemel waarts richtenKomt dan en verzegelt dit verbond aan Zijn tafel". Henry is niet alleen wervend in zijn nodi ging, hij is tevens scherp en ernstig in zijn oproep tot zelfbeproeving. Aan het toe treden dient een juiste voorbereiding voor af te gaan. De beproeving dient om een vertroostende goedkeuring en ontsluiting van de tafel te ontvangen. Zeer terecht wijst Henry enkel en alleen het Woord van God als toetssteen en maatstaf van de zelfbeproeving aan. „Als christenen belijden wij brieven van Christus te zijn, terwijl Zijn wet en liefde zijn geschreven in ons hart en leven. Wij zijn nu geroepen te onderzoeken of het een getrouwe copie is. Daarom moeten wij onszelven met het Evangelie van Christus vergelijken". Henry zou Henry niet zijn, als hij niet tevens zou oproepen tot een leven dat de vruchten van het geloof vertoont Ook hierin betoont hij in het spoor van de Puriteinen te gaan. Als de plechtigheden van de Avondmaalsviering zijn afgelopen, zijn wij dan klaar met ons werk? zo vraagt hij zijn lezers. Allerminst, want nu begint het meest noodzakelijke en moeilijke deel van onze arbeid. „Wij moeten toch ge durig de wacht over onszelf houden, opdat wij in al onze wandel de gezegende uit werking van onze gemeenschap met God aan de dis des verbonds mogen laten zien". Breng uw vat mee Ik beveel dit boek ter lezing aan. Het is een stichtelijk werk van de goede soort. Het wenst te stichten, op te bouwen op het enige en vaste fundament, de genade van de Heere Jezus Christus. Ik ga mijn taak als aankondiger wellicht te buiten als ik u oproep dit boek te hanteren in de geest waarin het werd geschreven; toch wil ik het niet nalaten. Het is immers niet onver schillig hóé wij een geschrift als dit lezen, en wat we ermee beogen. In dit geval: liever niet beschouwelijk, afstandelijk, dis tantiërend, maar „stichtelijk" en met de intentie erin mee te komen. „Breng uw vat mee", schreef Henry in een passage die ik als een centrale in zijn boek aarunerk. Ik geef het u tot slot „Ga dit (nieuwe) verbond na in zijn ver schillende bedelingen, vanaf het rijzen van zijn dag in de eerste belofte tot aan het middaglicht, hetwelk leven en on- verderfelijkheid door het Evangelie heeft aangebracht. Bezie nogmaals zijn beloften, welke kostbaar en vele zijn, zeer vele en zeer kostbaar, en zeker voor het hele nageslacht. Doorzoek al de verborgen schatten die hier liggen op gestapeld; graaf in deze mijn; stel uzelf niet tevreden met een vluchtig bekijken van deze fontein des levenden waters, maar breng uw vat mee, en schep met vreugde uit de fonteinen des heils". N.a.v. Matthew Henry, Aan Zijne tafel. Onderwijzingen tot het gebruik van des Heeren Heilig Avondmaal. Uitgeverij De Groot-Goudriaan te Kampen. Gebonden 284pagina's. J. K. Middelharnis/Sommelsdijk 01870-2300 Nieuwe Tonge01875 -1390 Ooltgensplaat01873 -1310 Ouddorp01878-1321 Oude Tonge01874 -1289 Stad a/h Haringvliet01871 - 2301 Stellendam01879 - 1296 HULP MAATSCHAPPELIJK WERK „Goeree - Overflakkee" SPREEKUREN OUDE TONGE: Julianastraat 9, 01874-1515. ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur; ma, WO, vr. van 12.30 - 13.00 uur. MELISSANT: Plein 1, 01877 - 1592. ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur. OUDDORP: Molentienden 6, 01878 - 1810. ma, di, wo, do, vr. van 9.00-10.00 uur; SOMMELSDIJK: St Joris Doel- straat 32, 01870 - 5305. ma, di, wo, do, vr. 9.00 - 10.00 uur. WEEKENDDIENST in geestelü'ke of sociale nood: Gelieve in het weekend 01874 - 1515 te bellen, u hoort dan via de bandrecorder welke maatschappelijk werker weekenddienst heeft Stichting KRAAMCENTRUM Goeree - Overflakkee Telefoon 01883-10 000 Stichting Gezinsverzorging „DIRKSLAND" MELISSANT: Plein 1, 01877 - 2478. Spreekuur: Maandag t/m vrijdag 8.00 - 9.30 uur. DIENSTENCENTRUM „MIDDELHARNIS" Doetinchemsestraat 27, Middelharnis Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie maandag van de maand van 14.00 -17.00 uur in het dienstencentrum. Ontspanningsvereniging voor alleenstaanden „ONDER ONS" telefoon 01870 - 4399 en 01870 - 5404 ONGEWENST ZWANGER Bel voor hulp aan moeder en kind 01873- 1968 of033-620244 Ned. M.S. Stichting afd. Goeree Overflakkee Contact-Coördinator: K. M. Schippers-Berghuis tel. 01879-1815 i^i^c^c^i^c^i^c^i^i^ift^cftC^c^c^i^^tC^i^i^cftC^ifii^i^ Dorpsweg 28-34,018704466, Middelharnis. WIJ BIEDEN NEER KLASSE VOOR HINDER KOSTEN. TOYOTA Ingezonden: „Ik zweer (beloof) trouw aan de grond wet en aan de wetten des Rijks, en dat ik de belangen der Gemeente met al mijn ver mogen zal voorstaan en bevorderen". Deze zin heeft elk raadslid uitgesproken, de meesten met twee vingers omhoog, toen hij als zodanig werd beëdigd. D e laatste keer dat dit werd uitgesproken in een vergadering van de Raad der Ge meente Dirksland was op 26 januari j.l., toevallig op dezelfde avond dat er een schoolhoofd werd benoemd, exact vol gens voorstel van B en W. Dat dit voorstel van B en W een voor dracht bevatte welke op een diskrimine- rende en leugenachtige manier tot stand was gekomen, daar tilde men niet zo zwaar aan. Sterker nog, men vond het beter daar maar helemaal niet over te diskussiëren. Alleen de WD-er van Nieuwenhuijzen had iets ter verdediging van zijn leugen achtig rapport over de kwaliteiten van de heer Ehbel en riep; „Ik heb met Willemse (voorz. oudercommissie) gebeld en die neemt geen woord terug, dus kan ik dat rapport niet intrekken". Diezelfde Wil lemse had 14 dagen daarvoor echter, in een vergadering met de ouders, heel wat positiever over Ehbel gesproken. Bij die vergadering waren ook van Nieuwen huijzen en vele andere raadsleden aan wezig. Toch zwegen allen op 26 januarij.l. in de Raad; ze waren blijkbaar even vergeten wat ze bij hun benoeming gezworen (be loofd) hadden. Het leugenachtig rapport bleef van kracht en de heer Ehbel kon z'n eerlijke kans wel vergeten. Wat te denken van de rol van het be voegd gezag, belichaamd door de heer Bos (later van Rossum) en van de inspectrice Mevr. Maan die allen de heer Ehbel niet wensten op grond van z'n geloof!? Is het dan verwonderlijk dat half Dirks land roept om echte Democratie en op staat tegen wat er heeft plaats gevonden? Niet voor niets probeert B en W én de oudercommissie deze zaak te verstoppen door in een brief aan de ouders te stellen dat gemaakte fouten gecorrigeerd'zijn; dat Ehbel objectief beoordeeld is en dat er in het belang van de school rust moet komen. Dat klinkt natuurlijk niet zo gek maar als ouders informatie vragen om die objectivi teit zelf te beoordelen dan klinkt steevast „GEHEIM". Vooral de ouderen onder ons beginnen zich dan onzeker en angstig te voelen. Alle „grote" gebeurtenissen zijn eens klein begonnen, en werpen hun schaduwen vooruit. Vertrouwen kan B en W niet opeisen doch slechts verdienen. Ik blijf van mening dat hier de grondwet met de voeten is betreden waarvan 1 persoon in het bijzonder de dupe is ge worden. Ik hoop dat Ehbel met z'n gezin de kracht zal vinden het toegebrachte leed te verwerken. Veel steun van het bevoegd gezag hoeft hij niet te verwachten. Nog geen verontschuldiging van die zijde SINT ANNALAND Extra kerkdienst Op dinsdag 21 februari a.s. zal er D.V. des avonds om 19.30 uur (half acht) een extra Kerkdienst worden gehouden in de Nederlandse Her vormde Kerk te Sint Annaland, waarin in de Dienst des Woords hoopt voor te gaan de plaatselijke Hervormde Predikant, drs. M. D. Geuze. De uitslag van de loterij, gehouden door de Stichting Vrienden van het Bejaarden- werk is als volgt 1544-1805-1156-1086-1671-1225- 1371 -1460-1937-1902-1211 -1776- 1227 - 1538 - 1047 - 1949 - Uil - 1990 - 1376 - 1766; De prijzen kunnen worden afgehaald t/m 18 februari op: Enkele Ring 13, Sommelsdijk, tel. 01870-5381. telt duizenden abonnee's en wordt op Goeree-Overflakkee zo goed als huis-aan-huis gelezen De verkoop van fietsen heeft zich in 1983 op het niveau van 1982 gehand haafd en dat betekent dat opnieuw éénen- eenkwart miljoen nieuwe fietsen zijn ver kocht. Exacte cijfers zijn nog niet bekend, maar het Economische Instituut voor het midden- en kleinbedrijf heeft reeds bekend gemaakt deze stabilisatie in de fietsen verkoop te verwachten. Naast de zeer bevredigende verkoop van nieuwe fietsen is de verkoop van gebruikte fietsen de laatste jaren met sprongen toegenomen en dat wil zeggen dat per jaar zo'n twee miljoen nieuwe en get)ruikte fietsen wor den verhandeld. Volgens recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statis tiek waren er in 1981 in ons land in totaal 7644 personen in de tweewielerbranche werkzaam, die een gezamenlijke omzet van 1 miljard 257 miljoen guliden reali seerden. Van de in Nederland gevestigde fietsenhandels verkoopt 34% tussen de 200 en 500 fietsen per jaar, 11 tussen de 500 en 1000 fietsen en 3% zet 1000 of meer fietsen af De reparatiesector doet het steeds beter en de verwachting is dat een eventuele terugval in de verkoop van nieuwe fietsen hierdoor zal worden ge compenseerd. noch van de inspectrice heeft hem tot heden bereikt. Dirksland, let op uw zaak! Vandaag een getuige van Jehova, morgen u! Leen van Prooyen, raadslid te Dirksland SINT ANNALAND Postzegel en muntenruilbeurs „Ha venzicht" Op dinsdag 21 februari a.s. zal van 19.00 uur tot 22.00 uur (zeven tot tien uur) een postzegel- en muntenruil beurs gehouden worden in Hotel Haven zicht in Sint Annaland. De toegang is vrij en tevens is er een gratis verloting! SINT ANNALAND Uienveiling van dinsdag 14 februari 1984 Uien, maat veertig opwaarts, klasse twee N.L. 6 3,00 - 46,40 Uien, drielingen, maat vijf en dertig/veertig op waarts, klasse twee N.L. 37,00 - 39,40 Uienprijs per honderd kilogram. Aanvoer honderd en vijftien ton. te H(-Ace voor meer volume en dtoogvermogen. A( leveibao! vanat (17 000,- exklusiefBM De nieuwe üte-Ace biedt de chauffeur hef plezierige komfort van een luxueuse middenklasser. En de ondernemer loge kosten per kilomefer. Ook deze nieuwe Ute-Ace blijft uiterst voordelig, In aan schaf, in gebruik, m onderhoud, ledere kilometer telt in uw voordeel De nieuwe Ute-Ace Js leverbaar met zowet een 1.3 Itr, benzine- als 18 Itr dieselmotor. Met grijs kenteken ols Commercial ook met ver hoogd dak en dubbele cabine Met geel kenteken ols Combi, 7-persoonsbus en zelfs ols kampeeroufo. Bel ons voor de uitgebreide dokumentofie en voor een vi/instgevend gesprek over lease- en financieringsmogelfjkfieden. En als u onze kostenbesparende argumenten wilt toetsen aan de prokfijK bel don gerust een koilega ondernemer die Toyota rijdt en vraag zijn reoktie. Uw konklusie zol overduidelijk zijn: over op Toyota! Maak nü de afspraak voor een proefrit in de Toyota Ute-Ace en vergelijk fiem met de konkurrentie. 99 Tevens Taxi (dag en nacht bereikbaar). P. Vroegindeweij, Emmalaan 18, M iddelharnis Tel. 01870-2996

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 9