Op z'n flakkees gezeit:
Anhangsel
:i^;.-N-
JAAPTIELEMAN
Fietsverlichting
(II; slot volgt)
dient om gezien te worden
Een op de drie
oudere Duitsers fietst
8-jarige schimmel
NEFIT-TURBO: ZUINIGER STOKEN IS NIET DENKBAAR.
Installatiebedrijf
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS
VRIJDAG 17 FEBRUARI 1984
Nae nog wat daegen bie onze zeune
geweestt te haon, gienge we 's maendags
19 september bie 5e///n^/ia/n inAmerika,
op de Greyhoundbus.
„Wereldcontact" had al in Nederland
onze reis helemael geregeld.
De reis naer New York, 99 dollar per
persoon, kon in 4 daegen ofgeleid worre,
as we die niet onderbrdcke, mar we moch-
te er oak tot en met 26 september over
doeë en dan naer eigen believen uut-
stappe.
Zo trokke we dan deur het groate Ame
rika, wel mit 't doel: Paterson mar we
wouwe toch oak zoveul meugelijk op de
reis daerhéén, zieë.
We hao jammer genog van wat we gezieë
hao, veul te weinig opgetekend, .er te
weinig foto's van gemaekt in oak geen
ansichten er van gekocht.
Wel kwamme we dichte onder den indruk
van het gevarieerde landschap, woest,
bergen en dalen, daer tussen, soms uut-
gestrekte vlakten, hier en daer zo droag en
dor, niet groat van stik, daer nog wat vindt
van zijn gaeding. En dan ineens weer 'n
doeltreffende irrigaosje waeterval
waeter over de roaie dorre streken zodat
het land herschaepe wier: In toen we Salt
Lake City naederden, zagge we zout-
woestijnachtige stikken land.
Nae van 's maendagsochentends elf ure in
de bus gezeten te haon, wel veul mal
ofgebroke doro een stuitje uutstappen bie
een busstation, om ons even te vertreden,
en wat te gebruken, stopten we om half
vieren, diensdagsmiddags in het hartje van
de Zoutmeerstad, vlak bie het prachtige,
machtige Mormonen-complex: Tempel,
Tabernakel en Administratief Centrum
met bibliotheek en oak duchte bie het
Capitool. We hadde een klein beetje om-
gereden, nl. meer naer 't zujen dan noadig
was, want we wouë persé de bibiotheek
van de Mormonen raedplege.
Daerin is in groate hoeveulheid genealo
gische gegevens opgesloge. Op onze eer
ste reis naer Canada had Teun Aleman
ons gebrocht in een museum van de Mor
monen. An de wanden van een groate zael
stong mit groate letters de tekst uut 1 Cor.
15 ofgedrukt, waerin gesproke wordt over
het „voor de doden gedoopt worden".
De Mormonen geloave, dat door zich
voor hun overleden famieljeleden te laete
doape, deze alsnog worre ingelijfd in de
enige waere kearke en in die weg behouwe
worre.
Daerom verzaemele ze uut heel Europa
ofschriften van alle gegevens van over
leden voorgeslachten, uut de archieven,
die ze mar te pakken kenne kriege.
Welnoe, in de bibliotheek wouë we gaen
zoeke naer Struken uut den tied van vóór
1706 en 1713, en naer de plaes waer ze
weunende.
Goed vier ure begonne we ons onderzoek,
mar nae een klein ure dochte we: in zo'n
korten tied valt hier niks te bereiken! Uut
het reisverslag van 'n aoren bezoeker an
deze bibliohteek, bleek me pas dat we niet
op de goeie plekke hadden gezocht in deze
geweldige massa materiaol.
Welk gienge we tegen kwart over vuve niet
geheel onvoldaen uut dit imponerend
groate gebouw: We hadden het adres van
een Hollander, die daer wearkt, gekrege,
die zeker naer onze stamboam zou wille
zoeke.
We gienge toen mit spoed op zoek naer
een motel.
Aerdig duchte bie, in tegenover het bus
station waer we den aoren ochend weer op
'n Greyhoundbus moste stappe, vonden
we 'n groot motel, waer we tegen een
schappelijke pries, van ruim 28 dollar per
'kaemer konne overnachte,
's Aevonds gienge we nog 'n endje loape,
in hadde toen het gezicht op de schitte
rend verlichte gebouwen van het Mormo
nen Complex en op het Capitool. Nadat
we 'n nacht met horten en stoten in de bus
hadde gerust en twee daegen gereden
hadde, sliepen we die nacht heerlijk en de
oare nochtend zochte we nae gratis koffie
genoten te haon uutgerust de Greyhound
weer op.
Deze keer was 'n neger onze chauffeur.
(We hao wel meer 'n niet-blanke chauf
feur gehad). Hie was biezonder stipt op
den tied van vertrek:
Ik had de koffers bie de bus gebrocht in
stappende al vast in de bus, terwijl m'n
vrouwe nog in het busstation was. Mar de
chauffeur zei m'n, dat ik direkt heur op
haele mos, want hie gieng zó weg. Ge-
schrokke gieng ik ze onmiddellijk roepe in
as 'n gejoge hert gienge we de bus in; 'n
vrolijk luudruchtige groep jonge zwarten
verwelkomde ons mit gejuuch en vort
gieng de bus!
Dit stipt op tied weggae was wel 'n uut-
zondering op de lange busreis.
Noe was de verlenging van de onderbre
kingen voor ons niet vervelend. Je kon
zodoende wat langer je benen strekke en
alles rond je wat beter opneme.
Die weunsdagochend gieng het op Chi
cago an, waer we dan donderdagnacht
weer wouë slaepe in een motel.
Zo om de aore nacht op 'n geweun bed, in
plaes van op de busbank slaepe, dochte we
as ouwe meansen wel noadig te hoan.
In de bus is 't meer 'n haezeslaep, die je/
heit, al voorkomt die de groatste ver
moeidheid.
Zo noe en dan val je oak overdag wel es 'n
hortje weg. M'n vrouwe vond 't dan zo erg,
as ze van de moaie netuur deur de slaep
overmand, ies missende.
In de Greyhound kwamme we langs heel
veul plaesen, die je op onderstaend kaertje
ken zieë.
De route, die m'n gereje hoa, hao 'k
voorzieë van 'n onderbroke lijn: streepjes
naest de lijn op 't kaertje. De nummers
geve het aantal uren rieëns an tussen twee
plaesen. Je vraeg je misschien of: Hoe
kom je die 80 uren in zo'n bus deur,
behalve mit rond je kieken in 't Ameri-
kaonse landschap?
Noe, van praete mit aore passagiers is
geen spraeke geweest.
Op de hele tocht hao m'n geen ienkele
Nederlander ontmoet, in behalve 'n en
kele vraege kenne we geen gesprek in 't
lengels voere.
Ik ken noe begriepe dat onze Piet, die mit
z'n achttiende jaer moederziel alleen naer
Canada gieng, in geen woord lengels kon,
nae drie daegen reize in een trein, op den
vierden dag den eersten Hollander die-en
ontmoetende, wel had kenne omhelze.
In Portland hao m'n dan nog mit onze
chauffeur, van Friese ofkomst, 'n paer
woorden kenne wissele, mar dat was 't
enige HoUanse geluud, dat we op de
busreis' gehoard hao.
Er zat dan wel een jong stel bie ons,
waervan het meisje 'n Duuster was. Mit
heur kon ik dan wel-es ies praete, mar 't
verliet laeter de bus.
In vaorder 'bei je geheel op mekaore
ongeweze, in op je eige bezigheden. M'n
vrouwe handwearkende zo tussen de be-
drieven deur wat, in ikke lazze 'n boeiend
lengels verhael over 't optreden van 'n
persoon in Jerusalem, dat de gedachte
wekkende, dat-en de Messias was, voor
Jood, Christen en Moslim.
En dan, 'n means z'n gedachten staen
noait stille, en in al die reisuren komt er
zoveul in je geest op, dat je je eige heus niet
verveelt.
Natuurlijk wazze we blieë, toen we don
derdags om ongeveer 5 ure in Chicago
ankwamme. Mar die ankomst in dat biena
ondergrondse buscentrum, nae 'n helen
hort deur nauwe tunnelachtige gangen
geree te haon, zalle we wel noait meer
vergete: 't was geweun aekelig in we
dachte: hoe motte we van hieruut oait 'n
motel bereike, in dat mit die zwaere
koffers.
Noe, dat uut deze doolhof kommen, viel
alles mee: Naedat we in 't busstation onze
koffers in „lockers" hadde gezet, stienge
we onverwacht vlug op staete in deze
ontzaglijk drukke stad, die 't vlugste van
alle Amerikaonse steden uut de grond
opgeschote is.
Mar.... nergens was 'n motel in het stads
centrum, zoas dat zo fijn in Salt Lake City
het geval was.
M'n vrouwe wier kompleet benauwd van
't langs ons raezende auto- en tram
verkeer.... in had oak angst voor de mean
sen, die ze tegen kwam.
Bie gebrek an 'n motel, wouë we dan wel in
't hotel overnachte. Zegge en schrieve één
hotel was er op niet te groate ofstand van
het busstation te vinde: Het Bismark-
hotel. 't Was werkelijk schitterend lu-
xieus, haest vorstelijk, mar voor ons veul
te dier: 60 dollar per kaemer. Daerom
gienge we vrom naer 't busstation en we
boekten daer voor de eerstvertrekkende
bus naer Pittsburg, vanwaer we dan vrie-
dags weer voarderop konne.
De bus vertrok om elf ure. Dat wier dus 'n
hele zit in dit moaie, schoane busrestau-
rant In 'n wachtruumte konne we, nae
gegete te haon, waerbie een een zwarte
vriendelijke vrouwe mien vrouwe ansprak
over d'r moaie jurk ('n hartelijkheid, die
heur goed dee nae de spanningsvolle uren
in dat volgens heur „verschrikkelijke Chi
cago) rustig elf ure of gae zitte wachte, en
soms even de oagen verschiete.
We hadde voor we in deze ruumte binnen
konne, eerst an 't peliesje onze pepieren
motte laete zieë.
Trouwens de gewaepende macht was hier
in rume maete vertegenwoordigd.
Zelfs in de lokaoliteit mit de toiletten,
stong 'n poliesje te deliberen mit 'n zwarte
toiletganger.
Die zurge voor de veiligheid zal wel in de
praktijk noadig gebleke weze, mar ze
beangstigde toch m'n vrouwe wel ietewat.
Onze wachttied was toch nog aerdig gauw
verstreke. Op 't leste nippertje heit een
heel meegaende neger voor ons gebeld
naer onze Piet, die eerst mos verUaere,
dat-en het gesprek zou betaele: Toen
krege we direct Piet an de telefoon, bie wie
alles naer wens gieng en wie we wat over
ons zelf koime vertelle.
Toen haestte we ons naer de bus, die om
elf ure Chichago verliet, en waerin we
inplaes van op een lekker bed, zoas we
„gepland" hadde, 'n maetige rust krege in
'n zithouding op 'n Ucht-hellende bank.
Vriedagsochens, tegen den lichten, reje
we Cleveland binnen mit 't zich op 'n
prachtige kearke in het beginnende mor
genlicht, en nog in kunstmaetige verlich
ting.
In ongeveer tien ure kwamme we in Pitts
burg an. 'n Schitterend nieuw busstations
gebouw. Alles even keurig schoan.
M'n vrouwe gieng even naer boven naer
de toiletruumte, waer ze oak even d'r toilet
kon maeke.
Alles was daer oak even fijn, modem
ingericht.
Ze deed even d'r jack uut in hieng het vlak
bie d'r op. Alles was daer rustig: Mar 'n
paer dames wazze daer, van wie d'r een
wat treuzelde mit 't weggaen.
Mar toen m'n vrouwe weer naer meleegte
gaen wou, lekker opgeknapt, bleek d'rjack
foetsie, dat ze vlak voor deze reis had
gekocht. Ontdaen van de trap ofkom-
mende kwam ze op mien of in vertelde dat
d'r jack vort was. Naesporingen van 'n
stationspersoneelslid, warre vergeefs, en
de bus wachte ons, zodat we ons haeste
motste om nog op tied in te stappen.
Onthutst deur deze enige onangenaeme
ervaering op deze gfoate reis, hieuw m'n
vrouwe vaorder de hele reis d'r spullen
angstvallig tegen zich angeklemd, bang
voor nieuwe diefstal en ik hieuw van toen
of de geldswaerdige pepieren in m'n bin
nenzak: er mos heel wat gebeure wouë ze
daer vandaen gestole worre.
't Vaordere van de reis bleef dit voorval
ons ammar bie. 't Was echt benoad om zo
ies te overkomme.
Toen we laeter van deze diefstal angifte
deje, bie Weareldcontact mochte we de
waerde van het jack 49,75 vrom kriege
van de verzekering.
Mar daer hadde we op onze reize nog
helemael geen vooruutzicht op, omdat
m'n zelfs niet an die meugelijkheid ge
docht hadde.
Ik wille mit dit te vertellen oak geen lak
legge op Amerika, want in ons goeie
landje gebeure zukke diengen net zo goed.
Daer zou ik krasse staeltjes van kenne
vertelle. Ini oak niet op die ene treu
zelende dame.
Die vriedag koersten we dan op New Yojk
an, op 't lest van de zit deur een onvoor
stelbare drukte.
Pas in den donker kwamme we in deze
weareldstad an.
In den donker, jao, mar des te meer viele
de lichten van de
machtig gezicht!
't Was ongeveer acht ure, toen we in 't
Greyhound centrum ankwamme: 'n stad,
in de stad mit wel over de honderd „gate's"
(toegangspoorten) naer de bussen, die in
alle richtingen gienge.
Zouë we vanuut dit Greyhound centrum
ducht bie 'n motel of hotel vinde?
An een vriendelijke neger, die ons bediend
had in de restauratie, vroege we of hie iets
wist waer we overnachte konne.
In prompt schreef de man ons het adres
van 'n hotel op.
't Was nmiet vaore van het Greyhound
centrum.
We namme uut onze koffers alleen wat we
die nacht noadig hadde, (de rest bleef in de
lockers) en kwamme, ongeveer tien ure
bie het Nationaal Hotel an in de 42ste
Straat en de zevende laan.
Jao „laan" in de vertaeling van ave mar 't
heit niks meer mit een echte laan te
maeken.
't Was 'n heel drukte straete, waer die
naevend de auto's reijen dik naest me
kaore reeë tot in de nacht toe.
Toen we per lift op onze kaemer op de
achtste verdieping van het hotel ons bed
hadde opgezocht, viele we in 'n heerlijke
slaep, waer we 's zaetersdagsochtens pas
om half negene uut wakker wiere.
Wel 'n bewies hoe vermoeid we wazze,
deur de reis van weunsdagochend af tot
vriedagsaevends toe, zónder normaele
nachtrust.
De mum 45 dollar voor deze goede,
mstige, wat ouwerwets deftige kaemer
warre wel besteed geweest!
In 't begin vreesden we wel, dat 't hier niet
mstig weze zou: We hoarende boven 't
geraes van de veule auto's oak schietge-
luden in die straete, mar nae 'n hortje hao
m'n in ieder geval niks meer gehoard:
meugelijk dat die geluden al gauw ver
stomd binne.
De aoren ochend liepe we wat in die
omgeving rond, in 'n heerlijke zunne, in
streke 'n hortje neer op 'n muurtje van 'n
mum wat verhoagd plaveisel voor 'n groat
gebouw.
Ik zag daer nog 'n man zitte. Hie zat te
lezen in 'n tiedschrift. Toen ik hem an
sprak, bleek al gauw dat-en een Christen
was de naem Jezus droegn op z'n jas) die
Christus verwachtende volgens Zacharia
op den Olijfberg.
Dan zou deze verdurve stad in een oagen-
blik van de aerde weggedaen worre.
Wat 'n treffend getugenis van deze man,
zo mar op de straete van de groate stad.
's Middags half twee vertrokke we mit 'n
Greyhound-bus, naer Paterson.
Al gauw kwamme we Ney Jersey binnen.
We wazze vervultt van de gedachte, dat in
deze staet zoveul emigranten van Flakkee
zich gevestigd hadde....
(slot volgt)
HYPOTHEEK NODIG?
makelaar tamboer bellen
voor gratis computerberekening
m] 01870-3477 m
„Het sterke vermoeden bestaat dat de
fietsveriichting in eerste instantie wordt
gezien als middel om de weg vóór de fiets'
te verlichten en pas in de tweede plaats om
de fiets zichtbaar te maken voor overige
verkeersdeelnemers. Dit lijkt uit over
wegingen van verkeersveiligheid aan
vechtbaar". Aldus een terechte opmer
king in het jaarverslag van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid in Leidschendam. Verder wijst
de SWOV erop dat het aantal dodelijke
ongevallen ten gevolge van onvoldoende
verlichting naar voren toe, zeer gering is in
tegenstelling tot het aantal slachtoffers dat
veroorzaakt wordt door onvoldoende sig
nalering. Verbetering van de signaalflink-
tie van achteren acht de SWOV nood
zakelijk, waarbij wordt opgemerkt dat
reflectoren geen afdoende soelaas bieden.
Verder wordt gepleit voor een verbetering
van de elektrische installatie van fietsen
en wordt de suggestie gedaan te over
wegen om ook aan de voorzijde van de
fiets een reflector (bijvoorbeeld een witte)
te voeren, zoals dat in de Verenigde Staten
van Amerika gebmikelijk is. De koplamp
is immers in een aantal gevallen defect,
verkeerd gericht of ten onrechte niet in
geschakeld. De reflector behoudt dan in
ieder geval de signaalfunctie.
Hoewel jongeren tegenwoordig weg zijn
van de fiets, wil dit nog niet zeggen dat
ouderen de fiets links laten liggen. Dat
bleek wel uit een onderzoek dat onlangs in
de Duitse Bondsrepubliek werd ingesteld.
Hiemit kwam naar voren dat 35% van de
Duitsers tussen 56 en 66 jaar met een
zekere regelmaat van de fiets gebmik
maakt. Hetzelfde onderzoek bracht ook
aan het hcht dat zes procent van de
Duitsers uit deze leeftijdsgroep van plan is
in dit jaar een nieuwe fiets te kopen.
Alleen een slechte gezondheid weerhoudt
ouderen er vaak van om op de fiets te
stappen. Daar staat dan tegenover dat
juist veel ouderen weer gaan fietsen om
hierdoor hun conditie op peil te houden. In
Nederland is de situatie ongeveer gelijk.
Ook hier blijft men tot op vaak zeer hoge
leeftijd fietsen. Men is geneigd eerder de
auto dan de fiets aan de kant te zetten.
TE KOOP: lieve
(merrie), stokm. 1.50 m
Prijs n.o.tk.
Tel. 01870 - 2877
Steeds meer mensen vinden de
gasrekening te hoog. Steeds meer
mensen ontdekken dat er veel te
besparen valt met de HR-verwar-
mingsketel Nefit-Turbo.
De besparingen zijn al gauw 25 a
35% en soms nog ho2er. Als u een
cv.-ketel hebt die ouder is dan
7 jaar kunt u waarschijnlijk
tussen f600,- en f 1.100,- per jaar
besparen. De aanschafkosten zijn
dan snel terugverdiend. Hoeveel u
kunt besparen kunnen wij redelijk
nauwkeurig voor u berekenen en
op grond daarvan adviseren wij u
uiteraard gratis en vrijblijvend.
Kortt u even langs of bel ons
even voor zo'n
"Zuinig-stoken-
advies".
Beneden Zandpad 9 MIDDELHARNIS Telefoon 01870 - 4661
fiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiniiiiiiiiii
I Gemeente Goedereede
I De burgemeester van Goedereede maakt bekend
g dat burgemeester en wethouders voornemens zijn
S om bouwvergunning te verlenen aan architecten-
i buro M. Zeelenberg, Oosterweg 73 te Ouddorp
5 voor het bouwen van een woning aan de Pretorius-
laan, kadastraal bekend Ouddorp sectie D nr. 2011
1 tb.v. mevr. A. Baas-Klootwijk, met toepassing van
i artikel 2, lid 1 sub c van het bestemmingsplan
I „Ouddorp-Oost UI, Ie herziening".
I In artikel 2, lid 1 sub c is bepaald dat burgemeester
en wethouders vrijstelling kunnen verlenen voor
afwijkingen van het bestemmingsplan, inbegrepen
I bebouwingsgrenzen en -oppervlakten, teneinde de
i uitvoering van een bouwplan mogelijk te maken,
indien op grond van een definitieve uitmeting of in
1 verband met de verkaveling en/of situering blijkt,
dat aanpassing van het bestemmingsplan redelijk,
I gewenst of noodzakelijk is en de afwijking van zo 1
I ondergeschikte aard blijft, dat de stmctuur van het 1
I bestemmingsplan en de belangen van derden niet 1
worden geschaad.
i Voornoemd bouwplan ligt ingaande 20 febmari 1
I 1984 gedurende veertien dagen voor belangheb-
i benden ter inzage ter gemeentesecretarie van Goe- 1
I dereede. Tramlijnweg 2 te Goedereede op werk- 1
E dagen van 08.00 - 12.00 uur.
I Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden
tegen het voomemen van het college van burge- 5
I meester en wethouders schriftelijk bezwaren in- i
I dienen bij dat college. Postbus 38) 3253 ZG
Ouddorp.
I GOEDEREEDE, 13 febmari 1984 1
Dit motel Hete we in volle tevredenheid achter ons
^f
vVANCOUVER
■T8%
■ÏSEATTLE
^1
MINNEAPOLIS,
11
2% lll/j
denverV—
==TI72-
■Wa .^CINCINNATI ^„<^^„„J V^'
WASHINGTON
HOEVEEL GAS
GAATU
BESPAREN?
MISSCHIEN
WEL
25 OF 35%!
illlliiilllllliililllJlillJilJJiJillJIIIIIJiJiiJIIJJIIIIIjJiiniJJIMIJJIMIIJMIIIIJIIIIIJIIIinil