Luther na het Lutherjaar Uitslag verloting De overige garagehouders zijn: GARAGE A. C. NOUT GARAGE TUNS en Zn. GARAGE DELTA GARAGE P. KLINK Garage Stellemtam B.V. GARAGE NIJSSE B.V. Garagebedrijf P. HESSELINK Jac. de Gast Garage Autocentrum B.V. Garage J. J. BLAAK B.V. Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" Boekbespreking: f eksten, verteld èti besproken Automobielbedrijf (E. H. Arensman) Bladz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 3 FEBRUARI 1984 Het vorige jaar Lutherjaar van wege diens SOOste geboortedag op 10 november heeft een groot aantal publicaties over deze die naar der kerk opgeleverd. Ook in ons eigen taalgebied. Na het ver strijken van 1983 is de betekenis van Maarten Luther en zijn bood schap gelukkig niet beëindigd. Dat geeft mij de vrijmoedigheid in deze kolommen nog een aantal recent verschenen boeken aangaande Lu ther aan de orde te stellen. o Ik start met een tweetal kleine maar niettemin fijne geschriftjes, beide van de hand van drs. K. Exalto. Het eerste is een herdruk van een publicatie uit 1967. Het behdrndelx.,,Luthers 95 stellingen tegen de aflaat". Behalve de achtergronden van de aflaathandel en de integrale tekst van de stellingen, geeft de auteur ook een ver helderend commentaar op de 95 thesen. Niet zozeer het feit van de „Thesenan- schlag" door de een betwist, door de ander geromantiseerd is zo belangrijk, als wel de (aanzet tot een) bijbelse theo logie in de stellingen verwerkt. Ik denk dat Exalto het hart van de zaak raakt, als hij het bezwaar tegen de aflaat handel onder woorden tracht te brengen. Deze bood de mens namelijk een kans zijn straffen niet alleen te ontgaan maar ook gretig te ontgaan, en zo dreigden de aflaten hem te beroven van wat wezenlijk tot het christenleven behoort, namelijk het ge willig zich buigen onder Gods straffende hand, het gewillig op zich nemen van het kruis, het immerdurende boetedoen. „Al leen waar het kruis is, daar is vrede", aldus de 93e stelling. Vrede ónder de straf, ónder het kruis. Luther kan vrede en kruis niet scheiden, want hij kan evangelie en wet niet scheiden. Het andere boekske draagt de titel „Ge lijk loon". Wie zijn bijbel kent, zal dit opschrift direct in verband brengen met Jezus' gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard. En inderdaad gaat het hier om Luthers uitleg door-de-jaren-heen van deze parabel. We kennen een elftal preken van hem over deze stof De oudste uit 1517de laatste uit 1544. Ds. Exalto geeft van elk kortelings de inhoud weer; in hoofdstuk twee gaat hij nader in op de diverse thema's: ....wet en evangelie, geloof en werken, verdienste of genade.... Duidelijk wordt dat deze ge lijkenis en in getrouwheid daaraan Luthers prediking een indrukwekkend getuigenis is van het genadekarakter van het heil des Heeren. Beide werkjes werden uitgegeven door de Willem de Zwijgerstichting. Voor de minimum-bijdrage van 10,per jaar verzekert u zich van de regelmatige toe zending van de uitgaven van deze stichting (giro 352347 te Apeldoorn). Het is wer kelijk geen geld. Bovengenoemde boekjes tellen respectievelijk 51 en 72 pagina's; ze kosten/6,90 en 8,50. Het meest beroemd geworden geschrift dat ooit uit Luthers pen vloeide, is wel zijn „De vrijheid van een christenmens". In zijn opdracht aan de paus schreef hij er zelf over: „Het is een klein boekje als ge het uiterlijk aanzien en op de omvang let, maar toch, zo ik mij niet vergis, is de gehele hoofdsom van het christelijk geloof hierin begrepen, indien maar de bedoeling ervan goed wordt verstaan". Hiermee is niets teveel gezegd. Ik laat het dan ook maar bij deze aanbeveling. Wie Luther wil kennen beter: wie de paradoxale waarheid, de spanningsvolle werkelijkheid van het christelijk geloof wenst te verstaan leze en herleze dit boekje. Het verscheen bij De Groot Goudriaan te Kampen. De eerste druk van deze vertaling (door dr. C. N. Impeta) verscheen ooit in het kader van de Boeket reeks. Het aantal pagina's is 72; de prijs bedraagt 12,50 Een veel omvangrijker publicatie zag het licht bij uitgeverij Kok te Kampen. Luther na 500 jaar; teksten vertaald en besproken. Onde redactie van dr. J. T. Bakker en dr. J. P. Boendermaker. 168 pagina's. Prijs f 34,50 We kennen boeken van èn over Luther. Dit boek heeft beide elementen in zich. De bedoeling is het aanbieden van een aantal teksten van Luther die in het Nederlands niet of nauwelijks toegankelijk zijn. Er wordt dus niet alleen over Luther ge sproken hij komt ook zelf uitvoerig aan het woord. Zeven auteurs bespreken zeven frag menten uit de Luther-werken. In volgorde zijn het: drs. K. Zwanepol (wet en evan gelie), prof dr. J. T. Bakker (de twee voudige gerechtigheid), dr. F. T. Bos (het avon&aal), drs. Th. Bell (het Magrii- ficat), prof. dr. J. P. Boendermaker(de vijf boeken van Mozes), drs. T. H. M. Aker boom (de onvrije wil) en prof dr. H. A. Oberman (Luther en de joden). De commentaren op de diverse teksten trachten de historische achtergronden op te helderen, zodat de woorden van Luther weer klinken zoals ze eeimiaal klonken. Het gaat de auteurs dus om de oorspron kelijke bedoeling van Luther. In het voor woord schrijft de redactie dat zij vooral MIDDELHARNIS Uitslag verloting Technische School. Prijzen zo spoedig mogelijk af te halen bij de conciërge. 152, 204, 218, 232, 258, 265, 316, 391, 451, 466, 482, 509, 523,601, 659, 739, 763, 782, 784, 801, 808, 809, 815, 874, 988, 1028, 1077, 1108, 1117, 1141, 1163, 1189, 1198, 1207, 1233, 1396, 1497, 1541, 1573, 1581, 1583, 1702, 1765, 1792, 1997, 2072, 2151, 2226, 2283, 2391, 2441, 2511, 2522, 2676, 2801, 2838, 2950, 2962, 2983, 3045, 3101, 3211, 3288, 3302, 3329, 3342, 3394, 3463, 3506, 3534, 3559, 3584, 3594, 3615, 3701, 3839, 3852, 3876, 3903, 3931, 3958, 4243, 4244, 4321, 4334, 4400, 4403, 4418, 4430, 4475, 4577, 4665, 4667, 4730, 4732, 4791, 4828, 5032, 5092, 5137, 5245, 5280, 5363, 5368, 5507, 5523, 5636, 5686, 5703, 5721, 5738, 5798, 5875, 5880, 5886, 5942, 5948, 5963, 5971, 3023, 6046, 6086, 6087, 6111, 6169, 6179, 6234, 6266, 6280, 6304, 6310, 6325, 6374, 6416, 6459, 6519, 6601, 6602, 6612, 6659, 6685, 6711, 6720, 6801, 6810, 6980, 7032, 7052, 7082, 7538, 7551, 7588, 7643, 7673, 7945, 7967, 8037, 8052, 8213, 8217, 8220, 8246, 8274, 8282, 8524, 8565, 8661, 8754, 8794, 8822, 8834, 8886, 8895, 8915, 8988, 9081, 9196, 9198, 9237, 9366, 9621, 9731, 9789, 9830, 9856, 9921, 9923, 9937. TAXATIE NODIG? makelaar tamboer bellen beëdigd taxateur Cg 01870-3477 M „gefascineerd is door dienst fundamentele gebrek aan eerbied voor al wat religieus, theologisch of hoe ook zich „gevestigd" heeft". Deze uitspraak maakte mij wat achterdochtig. Ze klinkt me te modieus. Ik kan me een andersoortig zich-geboeid- weten door Luther voorstellen dan deze. Bij de bestudering van deze bundel voel de ik hier en daar (o.a. bij de bijdrage van Bakker) enige neiging tot tegenspraak. Ik heb de indruk dat de afstand tot Luther voor enkele auteurs toch te groot is. Niet zozeer door de tijd als wel ten gevolge van een andere theologisch oriëntatie. Deze enkele vraagtekens beletten mij echter niet te spreken van een waardevol boek. U maakt kennis met een aantal vrij onbekende fragmenten van Luther, en alleen dat al is de moeite van aanschaf èn lezing waard. Het laatste hoofdstuk van bovengenoemd boekwerk behandelt het gevoelige onder werp „Luther en de joden". Gevoelig omdat in Luther nogal eens de ophitser tot jodenhaat, ja zelfs de grondlegger van het antisemitisme wordt gezien. Welnu, Heiko A. Oberman, Luther-specialist bij uitstek, heeft het gewaagd een heel boek aan dit aangelegen punt te wijden. Wortels van het antisemitisme" verscheen bij uitgeve rij Kok te Kampen, telt 168 pagina's en kost/24,50 In een radioprograinma van enkele maanden geleden vertelde Oberman iets over de totstandkoming van dit boek, dat in 1981 in Duitsland verscheen. Hij was destijds voornemens ter gelegenheid van het komende Lutherjaar een boek te schrij ven waarin Luther in voor ieder begrijpe lijke woorden zou worden geschilderd; inmiddels is dat werk verschenen als „Lu ther", Mensch zwischen Gott und Teu- fel". Om dit algemene boek te kunnen schrijven, wilde hij echter eerst het thema „Luther en de joden" verwerken om als het ware met een schone lei te kunnen beginnen. Hij was zo vertelde Ober man destijds nog de algemeen aan vaarde gedachte toegedaan dat het geheel van Luthers opvattingen over de joden inderdaad niet zulke vleiende gedachten slechts een zwarte bladzijde in zijn theologie zou zijn. Echter, naarmate de studie over dit the ma vorderde werd hem duidelijk dat de verhouding tot de joden voor Luther een rode lijn is die loopt van zijn vroegste geschriften tot zijn laatste. Het is zeker geen vergissing van zijn laatste levens jaren, zoals al te veel wordt beweerd. Integendeel, zo maakt Oberman ons duide lijk, het jodenvraagstuk is zelfs een cen traal thema van Luthers theologie. Daar bij moet echter dit worden bedacht en nu ontleen ik gedachten aan dit boek zelf dat Luther bij de joden niet een ras, een etnische nationale eenheid, voor ogen heeft. Joden, let wel: de ongedoopte, zijn voor Luther dragers van een religie, en wel die wetsreligie die hij eveneens terugvindt in de pauselijke kerk. Door zijn reformato rische ontdekking weet Luther dat dit judaïsme ontstellend velen ja allen die niet leven uit de vrijheid van Gods genade heeft meegesleurd. En tevens weet hij hoe de .joodse" wettelijkheid de zaak van het evangelie bedreigt. Vanuit deze (ftmdamentele) gedachten- gang is het niet vreemd dat Luther zich verzet tegen het .jodendom". Maar in één adem noemt hij daarbij „Turken, ketters en schijnchristenen". „Alle drie zijn hand langers van de satan, gericht tegen het ware Israël, tegen de gelovige kerk aller tijden". Zo gezien sluiten jodendom en christendom elkaar uit. Waar het op aan komt, zo meent Luther, is voor de „rest", waarvan het behoud al door Jesaja werd geprofeteerd, de toegang tot het Woord tte openen, „want er zijn nog christenen onder hen op komst...." Ik zie er nu maar van af nog verder in te gaan op Luthers „Israëlvisie". Ik be spaarde u zijn harde uitspraken. Inder daad, zoals eigenlijk in heel de verkondi ging door Luther, is ook hier sprake van een ergemisverwekkende theologie. Het gaat bij hem niet om de emancipatie van de joden, maar om hun bekering. En waar ze zich niet bekeren, is voor hen geen plaats. Hoewel Luther in het kader van zijn tijd een barmhartig standpunt innam hij waagde de sprong van betichting van moord naar de strijd om de waarheid behoeven we niet al zijn stellingen over te nemen. „De grote leraren der kerk zijn voor ons geen heiligen, maar ge lovigen". Ze zijn niet zonder fouten, ook Luther niet. Het is dan ook heel jammer dat een man van zo'n grote betekenis en met zo'n grote autoriteit, die zoveel inzicht in het evangelie had ontvangen, naast alle goede bedoelin gen, toch zo weinig heeft gedaan de middeleeuwse jodenhaat in te dammen. Wie in het vervolg iets over het anti semitisme en zijn wortels meent te moeten zeggen, zal om dit boek niet heen kunnen. ------- O ------- Tot slot nog twee uitgaven, verschenen bij Kool te Veenendaal. Met Van mijn werkerszoon tot aflaatbestrijder" wordt een serie over het leven van Maarten Luther gestart. De basis van deze reeks wordt gevormd door enkele hoofdstukken uit het geschiedkundig werk van de 19e- eeuwse Zwitserse theoloog Merle d'Aubigné. De heer/ Roodbeen geeft in dit boekje een vrije bewerking. Gekozen is voorkorte, afgeronde fragmenten. Op veel bladzijden komt Luther zelf aan het woord. Het leuk uitgegeven boekje in zakfor maat telt 124 pagina's en kost 9,95 Verder kwam bij uitgeverij Kool uit: „De verhouding tussen Wet en Evangelie bij Maarten Luther, met als ondertitel: Bloemlezing uit de verklaring van de Ga- latenbrief door dr. Maarten Luther, waar aan toegevoegd de 95 stellingen. De prijs van dit 129 pagina's tellend geschrift is ƒ19,95. Over dit boek is veel goeds te zeggen. Maar eerst een paar opmerkingen van formele aard. De titel goed voor een diepborende dissertatie suggereert mijns inziens iets anders dan hier reëel geboden wordt. Zonder enige inleidende en/of concluderende beschouwing zijn slechts een aantal (willekeurige gekozen?) fragmenten opgenomen. Op het kaft prijkt de naam van if.?.van der Haar. Of deze alleen voor de keuze of ook voor de vertaling verantwoordelijk is, wordt even min duidelijk. Wat dit laatste betreft, ik legde dit geschrift naast de uitgave van Luthers Galatencommentaar naar de edi tie van 1871 (herdruk in 1964). De letter lijke overeenkomst was frapperend, op enkele marginale afwijkingen (wijzigin gen?) na. De inhoud zelve is belangrijker. Het is een zeer belangrijk onderwerp dat hier aan de orde wordt gesteld, door Luther op magistrale wijze uiteengezet in deze ver klaring. De juiste onderscheiding tussen wet en evangelie, tussen Gods gebod en belofte was volgens Luther dè grote kunst van de theologie, „de schat van de ware schriftgeleerde". Wie dit meester was, kon Luthers eigen hoogleraarsbaret krij gen, zo placht hij te zeggen. „De beloften Gods schenken, wat de geboden eisen; zij volbrengen wat de geboden bevelen, opdat alles van God zij: gebod en vervulling! Hij alleen is het die gebiedt; Hij alleen is het, die ver vult... Gelooft gij, dan hebt gü; gelooft gij niet, dan hebt gij niet!" J. K. Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" Sommelsdijk/Middelhamis d.d. 30 ja nuari 1984. D.E.Z. I - Goes II5-11 Afdeling I A. Verolme - B. Vis1-1 Afdeling II P. Bakker - H. Verolme0-2 C. v.d. Bos - M. Klink1-1 S. Hoogzand - C. Polder1-1 N. Quispel - I. Koese2-0 Afdeling III L Taaie - M. van Lente\i-1 J. Verbiest - F. Noordijk1-1 J Kamp - T. van Brussel1-1 Joh. van Hoorn - A. v.d. Sluijs O - 2 L. van Erkel - H. Noordijk1-1 Afdeling IV J de Rooij - A. Campfens0-2 G. Zaaijer - J. v.d. Kooij0-2 J. Groenendijk - P. Verhage0-2 H. Schellevis - N. Kievit0-2 Merk Alfa Romeo Alfa Romeo OPEL SUZUKI SUZUKI SIMCA TOYOTA Type Kleur Sprint 1.5 Veloce/.ivoir Alfetta 1.8ivoir Kadett 1.6 dieselgroen M SCIOOGX Coupéwit Alto 3 drs. autblauw 1100 LS autrood Corolla 1.3zilver Bouwjr. Event, prijs 1982 27000 1979 40000 1982 35000 1980 55000 1982 6000 1980 37000 1981 50000 CITROEN Merk CITROEN CITROEN CITROEN CITROEN CITROEN CITROEN CITROEN CITROEN LADA RENAULT Type Kleur 2 CV 6geel 2 CV 6rood 2 CV 6blauw Dyanerood M G Specialgroen M CX 2500 D Breakgrijs M CX 2200rood CX 2000groen 1500 SC Combirood 30 TSbruin Bouwjr. Km. Event, prijs 1979 42190 1977 1979 80000 1981 47760 1978 78880 1980 1975 98000 1978 93000 1981 53195 1977 85000 Merk MAZDA SAAB V.W. V.W. OPEL Alfa Romeo TOYOTA TOYOTA Mitsubishi Type Kleur Bouwjr. Km. Event, prijs 323 1.5 SDX 5 bakgroen M 1982 43000 15900- 900 GLS 4 drs. Sedanblauw 1981 50000 21900,- GolfGLDrood 1981 73000 16250- GolfLSrood 1979 70000 9250- Ascona 2.0 Eoranje 1980 107000 12500,- GTV 2.0 5 bakrood 1979 125000 825Ó,- Starlet 1.0 DXgeel 1979 63000 7250,- Carina Diesel DX wit 1983 36000 20000,- Galant 2300 Turbo dieselantraciet 1982 38000 20500,- Merk Type Kleur CITROEN GS Speciaalrood CITROEN GS Speciaal Breakcrème AUSTIN Allegro 1300 Speciaalzilver Mitsubishi Lancer 1200 Srood MAZDA 626 met LPGblauw PEUGEOT 304 Dieselrood LADA 1200 met LPG oranje LADA 1200 met LPG.okergeel LADA 2105geel FIAT Ritmo 75 clbruin Bouwjr. Km. Event, prijs 1978 75000 1978 112000 1979 71000 1978 41000 1979 125000 1978 112000 1979 99000 1980 91000 1982 48000 1979 74000 Merk Type MAZDA 929 Legato Sedan beige 1981 MAZDA 929 Legato Sedan beige 1979 MAZDA 626 Coupéblauw 1980 MAZDA 626 Sedan 1.6grys 1979 MAZDA 323 SN 3 drsbruin 1980 MAZDA 323 SN 3 drsgroen 1980 MAZDA 323 ES 5 drsgeel 1978 Mitsubishi Lancer 1.4 GL d. blauw 1979 BMW 320 4 cil. LPGrood 1977 FORD Taunus 1.6 autbeige 1978 Kleur Bouwjr. Km. Event, prijs 48000 90000 72000 82000 66000 90000 76000 30000 118000. 7300D ------- O ------- -------O ------- luther na 500 jaar Klinkerlandseweg S NIEUWE TOMBE Telefoon Ol S7S - T 411 Julianaetraat 7 OUDE TONGE Telefoon 01 874 - 1 371 Oost:-Voorgore 1 MIODELHARIMIS Telefoon 01 870 - 89SO - S70S - BSSO HaveneindlS SOMMELSDIÜK Telefoon 01 S70 - 3830 Telefoon 01 S77 - S30a Zuldardiepstraatweg 1 8TEI.I.ENDAM Telefoon 01B7B - 1177 Ooat:drjk15 OUOE TOISIQE Telefoon Ol B74 - 1 333 of 1 3SS Bosdreef 1 OIRKSLAND Telefoon Ol 877 - 1 357 Korteweegie <«1-43 OIRKSLAIMO Telefoon Ol B77 - 1 1 23 Achterdijk14 -— Stad aan't HarlngvllaC Telefoon Ol 871 -ieOS Beneden Oostdijk 18 DEN BOMMEL. Telefoon Ol 871 - 1317,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 6