Klacht en Jubel Gebruik minicontainers Echte Bakker Bart Wesdijk 7T7T® Dat doen wij met feestelijke aanbiedingen, en voor deze aanbiedingen geiden prijzen van ongeveer 25 jaar geieden 7T7T® ^lj';)Uud^ /l Een Jubileum om met: u, bij stil te even, aan Elke dag een andere aanbieding van zowel BROOD en BANKET Boekbespreking: V U moet wel even naar onze feestelijk ingerichte winkel komen Bart Wesdijk al 25 jaar tot uw dienst, en nu vier weken goedkoop eten Bladz. 2 EILANDEN-NIEUWS DINSDAG 17 JANUARI 1984 Nog niet zo lang geleden in 1982 jubileerden de Gereformeerde Gemeenten. Het was toen 75 jaar geleden dat het kerkverband „Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika" is de officiële naam ontstond door de vereniging van enkele tientallen ge meenten in den lande. Op een gemeenschappelüke ver gadering van ledeboerianen en kruisgemeenten werd in oktober 1907 besloten tot samensmelting. Kersten - Beversluis Scriba van die vergadering was de bekende ds. Gerrit Hendrik Kersten. De artikelen en geschriften die het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten beschrijven, wijzen zonder enige uit zondering hem aan als de bezielende leider van de vereniging. Zo bv. (toen nog) drs. H. A. Hofman in de jubileumbundel 'k Zal gedenken. En in de Chr. Encyclopedie bv. is te lezen: „Bij de totstandkoming heeft ds. G. H. Kersten, die lange jaren de dominerende figuur in de Geref. Gemeenten is geweest, een belangrijk aandeel gehad" (III, 186). Terecht. Zijn aktiverende rol bij het ontstaan en de verdere opbouw van dit kerkverband is moeilijk te onderschatten. Toch is er alle reden op dit beeld een correctie aan te brengen. Teveel vergeten is namelijk dat wellicht nog meer dan de kruis dominee Kersten één van de ledeboeriaanse broeders de stoot tot vereniging heeft gegeven. Hij was dan ook de praeses van de vergadering in 1907. Zijn naam: Nicolaas Hendrik Beversluis, evenals Kersten voorganger in Rotterdam. Beiden zijn in één adem te noemen: allebei voormalig onderwijzer, van gelijk inzicht op kerkelijk terrein, en verbonden door een warme vriendschap en geestelijke band. Beversluis' vertrek naar het Amerikaanse Paterson in 1908 heeft er stellig toe bijgedragen dat zijn persoon en werk in de zware slagschaduw van Kersten is gebleven. Biografie De onlangs verschenen biografie van Be versluis geeft echter meer dan tot dusver mogelijk was gelegenheid itid het gangbare beeld bij te stellen. De heer C. de Jongste te Gouda beschreef zijn leven en werk op een uitstekende wijze; ja hij trekt de grens van zijn onderwerp nog enigszins wijder dan slechts de persoon van Beversluis. De ondertitel van het kloeke en rijk geïllustreerde boekwerk geeft dit ook aan: ,J<'acetten uit de„ kleine kerkhistorie" rondom ds. Nicolaas Hen drik Beversluis (1850 - 1931)". Mede daardoor hebben de hoofdstukken een verschillend karakter gekregen, zo deelt de auteur in zijn „Verantwoording" al mee. Sommige zijn verhalend: meer op Beversluis zelf gericht; andere kroniek- matig van aard: het kerkelijk leven be treffend; de overige meer beschouwend: handelend over diverse aspecten. In een volgend deel zullen de verzamelde ge schriften van ds. Beversluis een plaats krijgen. „Klacht en Jubel" is de goedgekozen titel van het boek. Het is dezelfde als eertijds Beversluis zelf aan zijn (enige) gedichten bundel meegaf. Aan zijn poëtisch werk wordt een apart hoofdstuk gewijd. Zij vertoont qua stijl en onderwerpen over eenkomst met de bevindelijke gedichten van Groenewegen, Schortinghuis en Lede- boer. Een groot aantal strofen is in het boek afgedrukt. Met „klacht en jubel" is tevens het leven en het ambtswerk van deze dienaar getekend. O Heere!, hoor mijn zuchten; Ik ben in droeven staat. Ach, ik kom tot U vluchten; Ik ben ten einde raad. Voor U is niet verborgen Mijn kommer en verdriet. Ge kent al mijne zorgen; Ach Heer', vergeet mij niet Ach, Heer'!, doe mij gelooven, Dat Gij mijn gangen richt Op U, Heer'!' zijn mijn oogen; Bestraal die met Uw licht. Dat licht ontdekt Uw deugden. Uw goedheid, liefd' en macht Dat licht vervult met vreugde De ziel, die op U wacht". Subjectivisme Het boek geeft een goed beeld van het klimaat dat destijds overheersend was in de zogenaamde bevindelijke kringen. De couleur locale" wordt nog versterkt door een veelvuldig citeren uit de bij deze mensen in gebruik zijnde psahnberijming van Petrus Datheen(1566). Groot was de eerbied voor Gods Woord; ernstig de levensbeschouwing en nauwgezet de le venswandel. De nadruk op de bevindelijke kennis van de „Goddelijke waarheden" was overheersend, evenzo het gezag van „Gods levendgemaakte volk". Latent was steeds de verleiding aanwezig dat de ge zelschappen werden geprefereerd boven een normaal kerkelijk leven. En waar zich al uit de gezelschappen gemeenten had den gevormd uiteraard los van de kerk der vaderen werden de kerkelijke zaken veelal bepaald door subjectieve meningen en ervaringen, in plaats van door een vaste, vooraf bepaalde orde. 'C^^- Ook Beversluis heeft dit moeten ervaren. Een voorbeeld: De oude ds. D. Janse was in 1895 de enige predikant van de lede boeriaanse gemeenten. Op 25 september spreekt de Classicale Vergadering, bijeen te Benthuizen, uit: „Er wordt tot overdenking gegeven, was het mogelijk, een leeraar uit de oefenaars te kiezen. Mocht de Heere licht en opening geven; opdat Hij Zelfs (een) arbeider in Zijnen wijngaard uit stootte". Op 10 juni 1896 wijst de Algemene Ver gadering met 16 tegen 4 stemmen uit het tweetal Beversluis-Boone de eerstge noemde aan; de twintig resterende stem men waren echter blanco. De vergadering neemt dan ook geen beslissing, zodat beiden hun status van oefenaar behouden. De 2 juni 1897 komt de predikantennood weer ter sprake; de broeders vergaderen dan te Middelburg. In de notulen lezen we: „De overige broeders deze zaak be sprekende, zoo wordt er bevonden, dat niet-tegenstaande wegens de behoefte aan meer leeraars, de begeerte er wel is om de beide oefenaars Beversluis en Boone tot dit werk te bevorderen, er die aangebondenheid aan den troon der genade niet is, zooals wel wenschelijk zou zijn; hoewel enkele broeders niet zouden durven ontkennen, dat er dien aangaande iets bij hen aanwezig is". Let wel, niet de roeping en de genadestaat van de broeders Beversluis en Boone wordt betwist zij beiden dienen de gemeenten al enkele jaren als oefenaar maar de vrijmoedigheid van de afgevaar digden is beslissend. Ook te Middelburg wordt dus geen beslissing genomen. Zo gaat het nog een poosje door. In oktober 1897 besluit de vergadering, bij een te Krabbendijke, de namen van het tweetal aan de gemeenten voor te leggen „en mocht de Heere dezelve op het hart Zijns volks believen te binden". In juni 1898 wordt besloten de begeerte der ge meenten terzake te peilen. Als dan in september d.a.v. blijkt dat beiden een groot vertrouwen van de gemeenteleden genieten, kan men evenwel nog niet tot een beslissing komen. Diverse afgevaardig den vragen zich af „of het des Heeren tijd wel is, en of met de zaak doorgegaan moet worden. Er wordt zo weinig innerlijke behoefte geopenbaard", zo meent men. Er volgt ten overvloede nog een stem ming. Van de 32 broeders stemmen er 19 op Beversluis en 14 op Boone. Alleen de eerstgenoemde wordt gekozen als tweede predikant.... van de gezamenlijke ge meenten. Deze gecombineerde roeping is voor Beversluis heel begrijpelijk echter niet acceptabel. Voor het beroep, uitgebracht 27 maanden na de eerste besprekingen, meent hij te moeten be danken.... Voorbeeld Deze kwestie geeft schrijnend de subjec tivistische aanpak van de kerkelijke zaken weer. Door gebrek aan een vaste or ganisatie en kundige leiding dreigde het kerkelijk leven in willekeur en tweedracht te ontaarden. Beversluis heeft dit gevaar duidelijk onderkend. Hij was wars van gemoedelijkheid in het ambtelijk han delen. De Jongste beschrijft in dit boek uitvoerig zijn ijveren voor een vaste lijn in de gemeenten. Hoewel ook hij een kind van zijn milieu was lees b.v. zijn aan vankelijke mening over de „linie-kwes tie", een gedachtegang die hem tijdelijk buiten de ledeboeriaanse gemeenten bracht heeft hij duidelijk corrigerend gewerkt op de individualistische benade ring. Waarop ik nog even de nadruk wil leggen is de verzoeningsgezinde houding van Beversluis. Waar het hem mogelijk was slechts beperkt door zijn onderworpen heid aan de Schrift trachtte hij zeker in de tweede helft van zijn ambtelijke loopbaan te verzoenen en tot elkaar te brengen. Van Calvijn weten we dat hij Luther, die hem toch meermalen onheus beoordeelde, aansprak als: „....voortref felijke dienaar van Christus.... voor mij een steeds geachte vader...." Van der Groe en de gebroeders Erskine dachten niet over alle dingen gelijk; toch beval de eerstgenoemde hun geschriften van harte aan. Zo is ook Beversluis ons ten voor beeld als hij bepaalde kwesties die in zijn kringen heus heel hoog werden op genomen wist te relativeren. En na zich eerst verzoend te hebben met zijn lede boeriaanse broeders, zette hij zich krach tig in voor de vereniging met de kruis gemeenten. Hij wist de eenheid van Chris tus' gemeente te stellen boven zijn eigen inzichten. Opdat het Woord van God niet verhinderd zou worden.... Zo is dit boek op verschillende ma nnieren te lezen. Als een boeiende bio grafie van een dienaar van het Woord, als een interessante kroniek van de „kleine kerkgeschiedenis", als een ac tuele les voor het kerkelijk en ambtelijk handelen. En niet te vergeten als een blijk van Gods leiding in het persoon lijk en kerkelijk leven, dwars door men selijke weerstanden en zwakheden heen. Gemeente Middelharnis: Nu de eerste ervaringen omtrent het gebruik van de minicontainer in onze gemeente achter de rug z^n, blijkt dat enkele punten nog eens nader bekend dienen te worden gemaakt Gaarne wordt, voor zover nodig, uw aandacht voor de onderstaande punten gevraagd. 1Lege flessen e.d. dienen bij voorkeur in de bekende glascontainers te worden gedeponeerd. Het aldus in te zamelen glas komt geheel in de recycUng en kost de gemeenschap minder geld, dan dat het in de minicontainer wordt gede poneerd. 2. Oud papier dient bij voorkeur te wor den meegegeven aan verenigingen, die oud papier inzamelen. Dat papier wordt nl. praktisch geheel weer ge bruikt voor karton, pakpapier e.d. Ook hier geldt, dat aldus de gemeenschap minder hoge kosten heeft, dan dat het in de minicontainer terecht komt. 3. Bij het verzamelen van uw huishoude lijk afval dient U bij voorkeur zo min mogelijk gebruik te maken van de be kende grijze plastic en eventuele kunst- mestzakken. Indien u toch dergelijke zakken gebruikt, dan wordt u vriende lijk verzocht deze zakken niet te slui ten als u ze in de container doet. Aldus bevordert u het recyclingsproces in de scheidingsinstallatie van de fa. Boon. 4. Bedrijven, kantoren, instellingen, win kelpanden enz. die nog geen bedrijfs- container/minicontainer hebben wor den geadviseerd kontakt op te nemen met Gemeentewerken, alwaar zij in lichtingen verkrijgen over de aanschaf ervan. De aanscha^rijs van één 2401. minicontainer bedraagt 75,50 excl. 19% b.t.w., terwijl jaarlijks voor het ledigen ervan een bedrag van 170,- betaald dient te worden. 5. Aan gezinnen wordt in enkele gevallen een 120 1. minicontainer verstrekt. Dit geschiedt alleen bij: a. personen, die wegens persoonlijk om standigheden de 240 1. m.c. niet kunnen transporteren, b. aanwezigheid van trappen, nauwe gangen e.d. het gebruik van de 240 1. m.c. niet mogelijk is. 6. Ophaaldagen. De minicontainers wor den geledigd: O! mocht dan de Heere den Geest der gebeden Uitgieten over ons land en ons volk; Nog is het de dag; nog is het heden; Nog is Immanuel den bidder een tolk". N.a.v. C. de Jongste, Klacht en Jubel; facetten uit de „kleine kerkhistorie" rondom ds. Nicolaas Hendrik Be versluis. Met bijdragen van ds. A. Moerkerken, ds. M. Pronk en E. Kooijmans. Opgenomen zijn een achttal bijlagen. Uitgeverij Van den Berg b. v. te Zwijndrecht. 482 pagina 's. Prijs f 42,50 J. K. donderdag: Middelharnis en Sommels- dijk met uitzondering van Sommelsdijk-Zuid. Vrijdag: Sommelsdijk-Zuid, Nieuwe Tongee en Stad aan 't Ha ringvliet. De bedrijfscontainers met een inhoud van 5001. en groter, worden op vrydag geledigd. Het afval in plastic zakken op het Zandpad te Middelharnis en de West- dijk te Sommelsdijk wordt tot nader bericht op vrydag opgehaald. Buitenroutes Op vrijdagen 20/1, 3/2, 17/2, enz. alles ten oosten van de Langeweg en ten noorden van Middelharnis en Sommelsdijk. Op vrijdagen 27/1, 10/2, 24/2, enz. alles ten westen van de Langeweg. 7. Openingstijden overslagstation: maandag 13.00 - 1645 uur woensdag 13.00- 16.45 uur 13.00-16.45 uur 9.30-10.30 uur (jan. en febr.) 9.30-11.30 uur (restvan het jaar) In het begin van de nieuwe werkwijze treden er wat storingen op. Bij een grote omschakeling van werkmethode is dat moeilijk te voorkomen. We ho pen dat u daar begrip voor kunt op brengen; over enkele weken zal één en ander veel soepeler lopen. Hebt u echter klachten, bel dat 01«70 - 4433. vrijdag zaterdag zaterdag HUIS VERKOPEN? makelaar tamboer bellen voor deskundige bemiddeling nn 01870-3477 II DD „De Open Deur": Evangelisatie in Rotterdam Het open jeugdwerk te Goedereede, „De Open Deur", heeft zaterdag 21 januari a.s haar deuren geopend voor jeugd van 16 jaar en ouder. Deze avond staat evangelisatie, zeg maar zending, in het eigen land centraal. Vaak denken we bij zending aan afgele gen zendingsvelden in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. In Nederland echter ko men steeds meer mensen die aan de inhoud van het Evangelie voorbij gaan. Steeds meer volwassenen, maar ook jon geren denken dat er geen God bestaat. Vooral in de grote steden kom je dit veel tegen. In Rotterdam woont en werkt de heer C. Gielen als stadsevangelist vooral onder de jongeren. De heer Gielen hoopt ons zater dagavond meer te vertellen over zijn (vaak moeizame) werk onder de jongeren. Veele al zijn het alkohol- en drugsverslaafden, waarmee hij in kontakt komt, mensen voor wie het licht is gedoofd. Velen van hen vinden door tussenkomst van mensen zoals de heer Gielen de weg terug naar Het Licht - Jezus Christus. De „Open Deur" is te vinden in „De Ark" te Goedereede. De zaal is open om 19.30 uur. Aanvang 20.00 uur. De toe gang is vrij. is S5 jaar gevestigd op het hoekje van de \A/estdijlc in Menheerse -^e^c»*"^^ 25 jaar 25 jaar 25jaar 25jaar

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1984 | | pagina 2