Klacht en Jubel
Gebruik
minicontainers
Echte Bakker Bart Wesdijk
7T7T®
Dat doen wij met feestelijke aanbiedingen,
en voor deze aanbiedingen geiden prijzen
van ongeveer 25 jaar geieden
7T7T®
^lj';)Uud^
/l
Een Jubileum om
met: u, bij stil te
even,
aan
Elke dag een andere aanbieding
van zowel BROOD en BANKET
Boekbespreking:
V
U moet wel even naar onze
feestelijk ingerichte winkel komen
Bart Wesdijk al 25 jaar tot uw dienst,
en nu vier weken goedkoop eten
Bladz. 2
EILANDEN-NIEUWS
DINSDAG 17 JANUARI 1984
Nog niet zo lang geleden in 1982 jubileerden de
Gereformeerde Gemeenten. Het was toen 75 jaar geleden
dat het kerkverband „Gereformeerde Gemeenten in
Nederland en Noord-Amerika" is de officiële naam
ontstond door de vereniging van enkele tientallen ge
meenten in den lande. Op een gemeenschappelüke ver
gadering van ledeboerianen en kruisgemeenten werd in
oktober 1907 besloten tot samensmelting.
Kersten - Beversluis
Scriba van die vergadering was de bekende ds. Gerrit Hendrik
Kersten. De artikelen en geschriften die het ontstaan van de
Gereformeerde Gemeenten beschrijven, wijzen zonder enige uit
zondering hem aan als de bezielende leider van de vereniging. Zo bv.
(toen nog) drs. H. A. Hofman in de jubileumbundel 'k Zal gedenken.
En in de Chr. Encyclopedie bv. is te lezen: „Bij de totstandkoming
heeft ds. G. H. Kersten, die lange jaren de dominerende figuur in de
Geref. Gemeenten is geweest, een belangrijk aandeel gehad" (III,
186). Terecht. Zijn aktiverende rol bij het ontstaan en de verdere
opbouw van dit kerkverband is moeilijk te onderschatten.
Toch is er alle reden op dit beeld een correctie aan te brengen.
Teveel vergeten is namelijk dat wellicht nog meer dan de kruis
dominee Kersten één van de ledeboeriaanse broeders de stoot tot
vereniging heeft gegeven. Hij was dan ook de praeses van de
vergadering in 1907. Zijn naam: Nicolaas Hendrik Beversluis,
evenals Kersten voorganger in Rotterdam. Beiden zijn in één adem
te noemen: allebei voormalig onderwijzer, van gelijk inzicht op
kerkelijk terrein, en verbonden door een warme vriendschap en
geestelijke band. Beversluis' vertrek naar
het Amerikaanse Paterson in 1908 heeft
er stellig toe bijgedragen dat zijn persoon
en werk in de zware slagschaduw van
Kersten is gebleven.
Biografie
De onlangs verschenen biografie van Be
versluis geeft echter meer dan tot
dusver mogelijk was gelegenheid itid
het gangbare beeld bij te stellen. De heer
C. de Jongste te Gouda beschreef zijn
leven en werk op een uitstekende wijze; ja
hij trekt de grens van zijn onderwerp nog
enigszins wijder dan slechts de persoon
van Beversluis. De ondertitel van het
kloeke en rijk geïllustreerde boekwerk
geeft dit ook aan: ,J<'acetten uit de„ kleine
kerkhistorie" rondom ds. Nicolaas Hen
drik Beversluis (1850 - 1931)". Mede
daardoor hebben de hoofdstukken een
verschillend karakter gekregen, zo deelt
de auteur in zijn „Verantwoording" al
mee. Sommige zijn verhalend: meer op
Beversluis zelf gericht; andere kroniek-
matig van aard: het kerkelijk leven be
treffend; de overige meer beschouwend:
handelend over diverse aspecten. In een
volgend deel zullen de verzamelde ge
schriften van ds. Beversluis een plaats
krijgen.
„Klacht en Jubel" is de goedgekozen titel
van het boek. Het is dezelfde als eertijds
Beversluis zelf aan zijn (enige) gedichten
bundel meegaf. Aan zijn poëtisch werk
wordt een apart hoofdstuk gewijd. Zij
vertoont qua stijl en onderwerpen over
eenkomst met de bevindelijke gedichten
van Groenewegen, Schortinghuis en Lede-
boer. Een groot aantal strofen is in het
boek afgedrukt. Met „klacht en jubel" is
tevens het leven en het ambtswerk van
deze dienaar getekend.
O Heere!, hoor mijn zuchten;
Ik ben in droeven staat.
Ach, ik kom tot U vluchten;
Ik ben ten einde raad.
Voor U is niet verborgen
Mijn kommer en verdriet.
Ge kent al mijne zorgen;
Ach Heer', vergeet mij niet
Ach, Heer'!, doe mij gelooven,
Dat Gij mijn gangen richt
Op U, Heer'!' zijn mijn oogen;
Bestraal die met Uw licht.
Dat licht ontdekt Uw deugden.
Uw goedheid, liefd' en macht
Dat licht vervult met vreugde
De ziel, die op U wacht".
Subjectivisme
Het boek geeft een goed beeld van het
klimaat dat destijds overheersend was in
de zogenaamde bevindelijke kringen. De
couleur locale" wordt nog versterkt door
een veelvuldig citeren uit de bij deze
mensen in gebruik zijnde psahnberijming
van Petrus Datheen(1566). Groot was de
eerbied voor Gods Woord; ernstig de
levensbeschouwing en nauwgezet de le
venswandel. De nadruk op de bevindelijke
kennis van de „Goddelijke waarheden"
was overheersend, evenzo het gezag van
„Gods levendgemaakte volk". Latent was
steeds de verleiding aanwezig dat de ge
zelschappen werden geprefereerd boven
een normaal kerkelijk leven. En waar zich
al uit de gezelschappen gemeenten had
den gevormd uiteraard los van de kerk
der vaderen werden de kerkelijke zaken
veelal bepaald door subjectieve meningen
en ervaringen, in plaats van door een
vaste, vooraf bepaalde orde.
'C^^-
Ook Beversluis heeft dit moeten ervaren.
Een voorbeeld: De oude ds. D. Janse was
in 1895 de enige predikant van de lede
boeriaanse gemeenten. Op 25 september
spreekt de Classicale Vergadering, bijeen
te Benthuizen, uit:
„Er wordt tot overdenking gegeven,
was het mogelijk, een leeraar uit de
oefenaars te kiezen. Mocht de Heere
licht en opening geven; opdat Hij Zelfs
(een) arbeider in Zijnen wijngaard uit
stootte".
Op 10 juni 1896 wijst de Algemene Ver
gadering met 16 tegen 4 stemmen uit het
tweetal Beversluis-Boone de eerstge
noemde aan; de twintig resterende stem
men waren echter blanco. De vergadering
neemt dan ook geen beslissing, zodat
beiden hun status van oefenaar behouden.
De 2 juni 1897 komt de predikantennood
weer ter sprake; de broeders vergaderen
dan te Middelburg. In de notulen lezen
we:
„De overige broeders deze zaak be
sprekende, zoo wordt er bevonden, dat
niet-tegenstaande wegens de behoefte
aan meer leeraars, de begeerte er wel is
om de beide oefenaars Beversluis en
Boone tot dit werk te bevorderen, er die
aangebondenheid aan den troon der
genade niet is, zooals wel wenschelijk
zou zijn; hoewel enkele broeders niet
zouden durven ontkennen, dat er dien
aangaande iets bij hen aanwezig is".
Let wel, niet de roeping en de genadestaat
van de broeders Beversluis en Boone
wordt betwist zij beiden dienen de
gemeenten al enkele jaren als oefenaar
maar de vrijmoedigheid van de afgevaar
digden is beslissend. Ook te Middelburg
wordt dus geen beslissing genomen.
Zo gaat het nog een poosje door. In
oktober 1897 besluit de vergadering, bij
een te Krabbendijke, de namen van het
tweetal aan de gemeenten voor te leggen
„en mocht de Heere dezelve op het hart
Zijns volks believen te binden". In juni
1898 wordt besloten de begeerte der ge
meenten terzake te peilen. Als dan in
september d.a.v. blijkt dat beiden een
groot vertrouwen van de gemeenteleden
genieten, kan men evenwel nog niet tot een
beslissing komen. Diverse afgevaardig
den vragen zich af „of het des Heeren tijd
wel is, en of met de zaak doorgegaan moet
worden. Er wordt zo weinig innerlijke
behoefte geopenbaard", zo meent men.
Er volgt ten overvloede nog een stem
ming. Van de 32 broeders stemmen er 19
op Beversluis en 14 op Boone. Alleen de
eerstgenoemde wordt gekozen als tweede
predikant.... van de gezamenlijke ge
meenten. Deze gecombineerde roeping is
voor Beversluis heel begrijpelijk
echter niet acceptabel. Voor het beroep,
uitgebracht 27 maanden na de eerste
besprekingen, meent hij te moeten be
danken....
Voorbeeld
Deze kwestie geeft schrijnend de subjec
tivistische aanpak van de kerkelijke zaken
weer. Door gebrek aan een vaste or
ganisatie en kundige leiding dreigde het
kerkelijk leven in willekeur en tweedracht
te ontaarden. Beversluis heeft dit gevaar
duidelijk onderkend. Hij was wars van
gemoedelijkheid in het ambtelijk han
delen. De Jongste beschrijft in dit boek
uitvoerig zijn ijveren voor een vaste lijn in
de gemeenten. Hoewel ook hij een kind
van zijn milieu was lees b.v. zijn aan
vankelijke mening over de „linie-kwes
tie", een gedachtegang die hem tijdelijk
buiten de ledeboeriaanse gemeenten
bracht heeft hij duidelijk corrigerend
gewerkt op de individualistische benade
ring.
Waarop ik nog even de nadruk wil leggen
is de verzoeningsgezinde houding van
Beversluis. Waar het hem mogelijk was
slechts beperkt door zijn onderworpen
heid aan de Schrift trachtte hij zeker
in de tweede helft van zijn ambtelijke
loopbaan te verzoenen en tot elkaar te
brengen. Van Calvijn weten we dat hij
Luther, die hem toch meermalen onheus
beoordeelde, aansprak als: „....voortref
felijke dienaar van Christus.... voor mij
een steeds geachte vader...." Van der
Groe en de gebroeders Erskine dachten
niet over alle dingen gelijk; toch beval de
eerstgenoemde hun geschriften van harte
aan. Zo is ook Beversluis ons ten voor
beeld als hij bepaalde kwesties die in
zijn kringen heus heel hoog werden op
genomen wist te relativeren. En na zich
eerst verzoend te hebben met zijn lede
boeriaanse broeders, zette hij zich krach
tig in voor de vereniging met de kruis
gemeenten. Hij wist de eenheid van Chris
tus' gemeente te stellen boven zijn eigen
inzichten. Opdat het Woord van God niet
verhinderd zou worden....
Zo is dit boek op verschillende ma
nnieren te lezen. Als een boeiende bio
grafie van een dienaar van het Woord,
als een interessante kroniek van de
„kleine kerkgeschiedenis", als een ac
tuele les voor het kerkelijk en ambtelijk
handelen. En niet te vergeten als een
blijk van Gods leiding in het persoon
lijk en kerkelijk leven, dwars door men
selijke weerstanden en zwakheden heen.
Gemeente Middelharnis:
Nu de eerste ervaringen omtrent het
gebruik van de minicontainer in onze
gemeente achter de rug z^n, blijkt dat
enkele punten nog eens nader bekend
dienen te worden gemaakt Gaarne
wordt, voor zover nodig, uw aandacht
voor de onderstaande punten gevraagd.
1Lege flessen e.d. dienen bij voorkeur in
de bekende glascontainers te worden
gedeponeerd. Het aldus in te zamelen
glas komt geheel in de recycUng en kost
de gemeenschap minder geld, dan dat
het in de minicontainer wordt gede
poneerd.
2. Oud papier dient bij voorkeur te wor
den meegegeven aan verenigingen, die
oud papier inzamelen. Dat papier
wordt nl. praktisch geheel weer ge
bruikt voor karton, pakpapier e.d. Ook
hier geldt, dat aldus de gemeenschap
minder hoge kosten heeft, dan dat het
in de minicontainer terecht komt.
3. Bij het verzamelen van uw huishoude
lijk afval dient U bij voorkeur zo min
mogelijk gebruik te maken van de be
kende grijze plastic en eventuele kunst-
mestzakken. Indien u toch dergelijke
zakken gebruikt, dan wordt u vriende
lijk verzocht deze zakken niet te slui
ten als u ze in de container doet. Aldus
bevordert u het recyclingsproces in de
scheidingsinstallatie van de fa. Boon.
4. Bedrijven, kantoren, instellingen, win
kelpanden enz. die nog geen bedrijfs-
container/minicontainer hebben wor
den geadviseerd kontakt op te nemen
met Gemeentewerken, alwaar zij in
lichtingen verkrijgen over de aanschaf
ervan. De aanscha^rijs van één 2401.
minicontainer bedraagt 75,50 excl.
19% b.t.w., terwijl jaarlijks voor het
ledigen ervan een bedrag van 170,-
betaald dient te worden.
5. Aan gezinnen wordt in enkele gevallen
een 120 1. minicontainer verstrekt. Dit
geschiedt alleen bij:
a. personen, die wegens persoonlijk om
standigheden de 240 1. m.c. niet
kunnen transporteren,
b. aanwezigheid van trappen, nauwe
gangen e.d. het gebruik van de 240
1. m.c. niet mogelijk is.
6. Ophaaldagen. De minicontainers wor
den geledigd:
O! mocht dan de Heere
den Geest der gebeden
Uitgieten over ons land en ons volk;
Nog is het de dag; nog is het heden;
Nog is Immanuel den bidder een tolk".
N.a.v. C. de Jongste, Klacht en Jubel;
facetten uit de „kleine kerkhistorie"
rondom ds. Nicolaas Hendrik Be
versluis. Met bijdragen van ds. A.
Moerkerken, ds. M. Pronk en E.
Kooijmans. Opgenomen zijn een
achttal bijlagen.
Uitgeverij Van den Berg b. v.
te Zwijndrecht.
482 pagina 's. Prijs f 42,50
J. K.
donderdag: Middelharnis en Sommels-
dijk met uitzondering van
Sommelsdijk-Zuid.
Vrijdag: Sommelsdijk-Zuid, Nieuwe
Tongee en Stad aan 't Ha
ringvliet.
De bedrijfscontainers met een inhoud
van 5001. en groter, worden op vrydag
geledigd.
Het afval in plastic zakken op het
Zandpad te Middelharnis en de West-
dijk te Sommelsdijk wordt tot nader
bericht op vrydag opgehaald.
Buitenroutes
Op vrijdagen 20/1, 3/2, 17/2, enz.
alles ten oosten van de Langeweg en
ten noorden van Middelharnis en
Sommelsdijk.
Op vrijdagen 27/1, 10/2, 24/2, enz.
alles ten westen van de Langeweg.
7. Openingstijden overslagstation:
maandag 13.00 - 1645 uur
woensdag 13.00- 16.45 uur
13.00-16.45 uur
9.30-10.30 uur
(jan. en febr.)
9.30-11.30 uur
(restvan het jaar)
In het begin van de nieuwe werkwijze
treden er wat storingen op. Bij een
grote omschakeling van werkmethode
is dat moeilijk te voorkomen. We ho
pen dat u daar begrip voor kunt op
brengen; over enkele weken zal één en
ander veel soepeler lopen.
Hebt u echter klachten, bel dat 01«70 -
4433.
vrijdag
zaterdag
zaterdag
HUIS VERKOPEN?
makelaar tamboer bellen
voor deskundige bemiddeling
nn 01870-3477 II
DD
„De Open Deur":
Evangelisatie in Rotterdam
Het open jeugdwerk te Goedereede, „De
Open Deur", heeft zaterdag 21 januari a.s
haar deuren geopend voor jeugd van 16
jaar en ouder.
Deze avond staat evangelisatie, zeg
maar zending, in het eigen land centraal.
Vaak denken we bij zending aan afgele
gen zendingsvelden in Azië, Afrika en
Zuid-Amerika. In Nederland echter ko
men steeds meer mensen die aan de
inhoud van het Evangelie voorbij gaan.
Steeds meer volwassenen, maar ook jon
geren denken dat er geen God bestaat.
Vooral in de grote steden kom je dit veel
tegen.
In Rotterdam woont en werkt de heer C.
Gielen als stadsevangelist vooral onder de
jongeren. De heer Gielen hoopt ons zater
dagavond meer te vertellen over zijn (vaak
moeizame) werk onder de jongeren. Veele
al zijn het alkohol- en drugsverslaafden,
waarmee hij in kontakt komt, mensen voor
wie het licht is gedoofd.
Velen van hen vinden door tussenkomst
van mensen zoals de heer Gielen de weg
terug naar Het Licht - Jezus Christus.
De „Open Deur" is te vinden in „De
Ark" te Goedereede. De zaal is open om
19.30 uur. Aanvang 20.00 uur. De toe
gang is vrij.
is S5 jaar gevestigd op het hoekje van de
\A/estdijlc in Menheerse
-^e^c»*"^^
25 jaar
25 jaar
25jaar
25jaar