EIÜVriDEII-niEUWS VerbiDivini Minister Sneeuwl(ettingen vast en zel(er ouddorp: Een van de vroegere blazers in miniatuur nagebouwd MEDEDELING Rabobank f3 Boekbespreking: Sparta skygym en trimgym 6e blad VRIJDAG 23 DECEMBER 1983 No. 5256 o bediening van het Woord, gij zo gering, zo veraclit, zo zwak, zo dwaas in de ogen van mensen - en toch geschieden zo grote dingen door u! Dit woord van Maarten Luther, waarvan hij de waarheid uit ervaring wist, kunnen we vinden aan het begin van het boek waarvoor ik uw aandacht vraag. Het is samen met twee andere uitspraken, name lijk van Paulus en Augustinus min of meer als motto aan dit boek meegegeven. Niet zonder goede reden. De inhoud van dit door Ton Bolland fraai uitgegeven boekwerk heeft alles met de bediening van het Woord te maken. Verbi Divini Minister" „dienaar van het Goddelijk Woord" is de titel. In het Ten Geleide lezen we dat dit boek een handreiking wil bieden aan allen die, op welke plaats ook, bezig zijn in de dienst van het Woord. Vriendenboek De verschijning had een speciale aan leiding. Het is eigenlijk een „liber ami- corum", een vriendenboek, „opgedragen aan een voor de meesten oudere, voor sommige in het bijzonder vaderlijke en pastorale, een zeker door allen gewaar deerde vriend", ds. L. Kievit, hervormd predikant te Gouda. Enkele maanden geleden werd ds. Kievit in het koor van de St Janskerk te Gouda tijdens een sobere, stijlvolle bijeenkomst deze jubileumbundel aangeboden. Dit ge beurde ter gelegenheid van dienst 65e verjaardag en daarmee de afsluiting van de ambtelijke loopbaan. Een 16-tal scribenten uit de kring rond ds. Kievit die voor vele (a.s.) predikanten een pastor pastorum was leverde aan de bundel een bijdrage. Zoals gezegd zijn de opstellen te groeperen rond het onder werp: de dienst van het Woord. Diverse facetten daarvan komen aan de orde: bijbels-theologische, kerkhistorische en praktisch-pastorale. Het is helaas hier op alle inleidingen in te gaan. Ik moet een keus doen. Kohlbrugge Tot de bijdragen die mij het meest aan spraken, reken ik die van ds. A. J. de Jong te Leiden. „Kohlbrugge die me de Schriften doet verstaan", is de titel. Op een van verwantschap getuigende wijze vertelt ds. De Jong over zijn omgaan met Kohlbrugge bij het maken van de preken en bij het aan de gemeente en zichzelf voorhouden wat de inhoud van de Heilige Schrift is. Wat dan? Dit: Wie de HEERE Zelf is. Dit kernwoord ontvouwt zich aan het slot van de bijdrage in Kohlbrugge's bekende drieslag: dat ik een mens ben en niets meer.... dat God God is.... dat Hij Zijn beloften ook aan mij vervult! In dit opstel zijn de woorden van Kohl brugge èn van De Jong met elkaar ver weven. Ze vormen een eenheid. Wie Kohlbrugge wezenlijk heeft herkend als bode van de levende God, dienaar van het Woord, kan zich van zijn boodschap niet meer vervreemden. „Zo heeft Kohlbrugge zijn melodie gefloten. Telkens als ik van de wijs raakte, kon ik bij hem in de leer gaan om de muziek te horen, waar het om ging. Wie zegt, dat hij dit in de Schriften zelf ook wel kan vinden, daarop kan ik alleen maar zeggen: Daar is het Kohl brugge juist om te doen. En: de tollenaar stond van verre!" Een ander opvallend opstel vond ik „Gere formeerd predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk?" van de hand van ds. L. J. Geluk, voorheen te Dirksland, nu voorzitter van de Gereformeerde Bond. Het vraagteken in de titel is veelzeggend. Het is een goede en evenwichtige bijdrage aan de huidige discussies rond „Samen op weg". Als gereformeerde (hier in de authentieke zin) te staan inde Hervormde Kerk dat is moeilijk en vereist veel wijsheid, liefde en geduld, zo meent de schrijver. En dat niet alleen. Bovenal geloof en gebed. Geloof in de drieënige God, zijn beloften en de waarheid en kracht van Zijn Woord. Profetische prediking Een tweetal diepborende inleidingen is gewijd aan het profetisch spreken. Dr. W. Aalders noemde zijn artikel „Profetische prediking"; dr. S. Gerssen schreef over „Oudtestamentische profetie en het nieu we testament". Het is boeiend deze twee inleidingen naast elkaar te leggen. Er zijn duidelijke overeenkomsten maar ook ver schillen in benadering en uitwerking. Dr. Aalders tekent de profeten als bij uitstek de martelaars van het oude Israël. Meer dan de priesters, de koningen, de wetgeleerden droegen zij de lasten en noden van het volk des Heren. De on dankbaarheid, de weerspannigheid, de eigenzinnigheid van Israël tegenover God kwamen op hun hoofd neer. Geen wonder aldus Aalders. Hun taak was (en is) het openlijk uitkomen voor die aspecten van de Waarheid die in de officiële kerk door de reguliere ambten verzwegen, miskend en onderdrukt worden. Hun prediking kenmerkt zich door eenzijdigheid, bewust! Hun belijden gaat dan ook met lijden gepaard. En wat betekent zulks thans? Wel, daar is van profetische prediking sprake, waar tégen de ideologische inkap seling van het evangelie wordt getuigd „het uitzicht naar omhóóg open te hou den". Ook dr. Gerssen erkent dat de Schrift geleerden een veelszins eenzame positie innamen die op hun weg hele scholen van profeten ontmoetten, die op niet gemakke lijk te weerleggen gronden pretendeerden het woord van de God van Israël te spreken. Het blijkt niet zo gemakkelijk het onderscheid tussen ware en valse profetie op het spoor te komen; wat is de toets steen? Aan de hand van Jer. 23 meent de schrijver déze: echte profetische predi king is pastorale predilang, betrokken op Verbi Divini Minister de situatie waarin de hoorder zich be vindt". De profeet doorziet niet alleen de Schrift, maar ook de concrete situatie en weet die beide met elkaar in verband te brengen. Zo wisselend is de ware profetie dat zij altijd een woord heeft dat men niet verwacht De boodschap van de profeet komt van boven; daarom staat zij haaks op elke situatie en op ieder mensenhart. Boeiend Ik volsta met nog enkele titels uit dit boeiende boek te noemen. Drs. ,A. de Reuver heeft een eerder gehouden refe raat over „Luther en de aanvechting" nu aan het papier toevertrouwd. Zeer lezens waard. De Calvijnkenner dr. W. Balke introduceert en analyseert enkele pink- sterpreken van Calvijn. Vorig jaar schreef prof. Graafland over „Heeft Luther een orde des heils geleerd?" (in: Luther en het gereformeerd protestantisme). In dit boek gaat hij in op de vraagHeeft Calvijn een bepaalde orde des heils geleerd?" Een gevoelige kwestie, waarover het laatste woord nog niet gezegd zal zijn. Laat ik tot slot nog noemen de praktische bijdrage „Predikant en zwakzinnigenzorg" door ds. L. van Nieuwpoort. Dit boek richt zich in de eerste plaats op de Verbi Divini Ministri. D aartoe behoeft het niet beperkt te blijven, dunkt me. Ook aan het geïnteresseerde gemeentelid kan deze bundel dienstbaar en vruchtbaar zijn. Gaat de prediking van het Woord niet ons allen aan. In het artikel „Augustinus Ver bi Divini Minister" las ik nog het volgende. De Schrift is niet alleen Gods Woord in deze zin, dat Hij dat eenmaal geschon ken heeft. Het is nog op veel direkter wijze Woord Gods, omdat Hij er in tegenwoordig is en tot ons spreekt. Christus is ten hemel gevaren, maar houdt niet op tot ons door Zijn evan gelie te spreken: „de mond van Christus is het evangelie". De Schrift is geen dode letter, ze is Gods levende en ak- tuele Woord. N.a.v. Dr. W. Aalders e.a., ,,Verbi Divini Minister". Een bundel opstellen aangeboden aan L. Kievit v.d.m. Uitgeverij Ton Bolland, Amsterdam. 267 pagina 's. Prijs f 39,50 J. K. Wie in het buitenland op besneeuwde of beijsde wegen moet rijden, mag geen enkel risico nemen met Nederlandse zomer- banden. Want bij de beoordeling van de schuldvraag bij een ongeluk, is de rijder op zomerbanden vaak in het nadeel. Dat is de raad die thans aan de balies van de reisafdelingen van de Rabobank ge geven wordt aan wintersporters die met de eigen auto naar hun bestemming gaan. Het geven van goede raad over neven- facetten van de vakantie behoort ook tot de taak van de reisadviseuses. Uit de door de internationale verzeke- ringsspeciaUsten van de bank vergaarde gegevens blijkt dat rijden op zomerbanden de automobilist juridisch in een nadelige positie kan plaatsen. In Frankrijk, Italië, Zwitserland, Oosten rijk en Duitsland rijdt men in de berg gebieden 's winters minimaal op speciale winterbanden met grof profiel. In extreme omstandigheden gebruikt men spijker banden of sneeuwkettingen. Nederlanders zijn niet gewend aan deze speciale winterbanden. Een belangrijke voorzorgsmaatregel die zij kunnen nemen is het meenemen van sneeuwkettingen. Gebruik die kettingen dan ook en doe dat zo gauw als het maar even nodig lijkt Want wie, rijdend op zomerbanden, bij een botsing betrokken raakt waarbij ook maar enige twijfel over de schuldvraag bestaat, die verliest voor de meeste recht banken ter plaatse „het voordeel van de twijfel". Zo stelt de Duitse wet dat een automobi list onder alle omstandigheden, zowel voor zichzelf als voor zijn voertuig, voor 100% voorzorgen moet hebben getroff'en om noodgevallen de baas te kunnen. Vol gens de jurisprudentie is het rijden op zomerbanden op besneeuwde en beijzelde wegen een inbreuk op dat principe. Im mers, zomerbanden doen de auto eerder slippen en verlengen de remweg. Volgens de verzekeringsdeskundigen be tekent dit nog niet dat wie op zomer banden bij een ongeval betrokken raakt altijd de schuld krijgt. De neiging de schuld geheel of gedeeltelijk naar de niet passend van banden voorziene automobi- Als jongeling zou hij bijna in dienst zyn getreden van de gemeente Rotterdam en landrot geworden zijn; niettemin bleef hij bij zijn vader aan boord, viste zo lang dat maar mogelijk was om het op z'n oude dag zelfs nqg tot werfbaas te schoppen.! Onder zijn leiding kwam een heel fraai schip tot stand, de blazer „Piet van Doortje", genaamd naar de man wiens levensloop bovenstaand geschetst werd, 78 jaar jong, sprankelend van geest en ape-trots op de miniatuur-blazer de O.D. 15 die op de „zolderkamer-werf' van Krijn Zandburg en zijn mede-bouwer Krijn de Ronde tot stand kwam. De beide kameraden over wier vaar digheid in de modelbouw we al eerder schreven toen ze de prachtige Oost- indiëvaarder „de Gouden Leeuw" ge reed hadden, na 2400 uren knutsel werk, blijken het niet te kunnen laten. Hun vrouw en kinderen zijn hen elke zaterdagmiddag, dikwijls tot in de avond kwijt maar ze weten dat ze niet op „verkeerde havens" uitgaan; ze werken het ene na het andere meester stukje af, de voornoemde Oostindië- vaarder die nu in „de Vliedberg" pronkt enkele moderne Noordzee- kotters, een maquette van het Herv. Verenigingsgebouw en nu de prachtige eikenhouten blazer, volstrekt identiek aan de originele blazers die in het begin van deze eeuw in Ouddorp, Goeree en Stellendam veelvuldig werden gebruikt Dhr. P. Grinwis Th.zn., beter bekend als Piet van Doortje, was samen met Sjors Moerkerke degene die uit de praktijk kon spreken. Jarenlang be voeren zij een blazer. Het idee om zo'n historisch geworden scheepje te maken kwam eigenlijk van uit het Visserij museum in Vlaardingen. Zelfs daar wordt niet over een blazer model of de bouwtekeningen ervan beschikt waarom ook daar werd be sloten er een op stapel te zetten. De beide Ouddorpse modelbouwers wer den met het maaksel uit Vlaardingen geconfronteerd maar ze ontdekten al gauw dat daar nogal wat aan mank ging. Piet van Doortje bevestigt dat volmondig: „....wat ze d'r daar van gemaakt hebben is geen blazer, dat is een jacht!" Het ontwerp werd door hem dan ook afgekeurd en op hun verzoek bood hij graag, medewerking aan de Ouddorpse bouwers een vol strekt identiek vaartuigje schaal 1:18 te maken. Nu de blazer gereed is durft Piet van Doortje er z'n certificaat van echtheid aan te hechten, „want", zegt ie: „precies zó zijn de blazers geweest zó en niet anders....!" De beide modelbouwers gingen heel zorgvuldig te werk. Ze raadpleegden hun zegsmannen Piet en Sjors on afhankelijk van elkaar zodat er van beïnvloeding geen sprake kon zijn. Niet dat ze de afmetingen precies nog in 't hoofd hadden maar nadat ze zo lang op de blazers hadden gevaren wisten ze heel bruikbare aanwijzingen te geven. Daar had precies de schop in gepast en daar had precies de bezem Piet van Doortje is verrukt over het resultaat; naast hem Krijn Zandburg, rechts Krijn de Ronde tussen gekund; dat was op kniehoogte en weer wat anders konden ze precies met gestrekte arm bij. Het waren aan- wijzigingen die Werden omgerekend en op het model werden toegepast Aldus kwam de OD 15 tot stand, een twee- mast-blazer waarvan er ooit maar één de OD 7 van Aren SperUng in Ouddorp gevaren heeft. Alle overige waren éénmasters. Zo ook de OD 15 van de vader van Piet van Doortje. De blazer werd in 1944 in de Ouddorpse haven getroffen door een kettingbom en daarbij zo zwaar beschadigd dat het scheepje moest worden gesloopt. Dertienhonderd uren werkten de twee scheepsmakers eraan maar het resul taat mag er zijn. Zó compleet is de blazer dat zelfs in het casco alle ruim ten en het visbun werden gemaakt. De deklichten zijn niet vergeten, zelfs staan op het dek twee koperen emmers, de zaathout hét berghout, de hele tuigage, alles is met de grootst moge lijke zorgvuldigheid nagemaakt Het Visserijmuseum in Vlaardingen zal stellig jaloers zijn op het Herv. Ver enigingsgebouw in Ouddorp waar de OD 15 voortaan te pronk zal staan in een stofvrije vitrine. De beide bouwers nemen even een adempauze maar hun vrouwen zullen echt niet de illusie hebben dat dit nou hun laatste klus was. Dat zou ook zonde zijn.... Afgelopen maandag, 19 december, was de laatste lesavond voor de kursisten die na de herfstvakantie o.l.v. Bert Ouwens met skigymnastiek begonnen. Dit seizoen 1983/1984 bestaat de kursus uit twee perioden, nl. 1 e periode tot aan de Kerst vakantie en 2 e periode tot aan de Voor jaarsvakantie. Voor degenen die voor de totale kursus hadden ingeschreven start de skygym- nastiek weer op woensdag 11 januari van 20.00 - 21.00 uur in de LTS sportzaal aan de Schoolstraat in Middelhamis. Ook nieuwe kursisten, die deze 2e periode van 8 weken mee willen maken zijn op de woensdagavond van harte welkom. De kosten voor de skygymkursus zijn/50, Spartaleden betalen daarvan de helft Met ingang van het nieuwe jaar is het Sparta Trimuur weer terug gebracht naar de maandag van 21.00 - 22.00 uur even eens in de LTS-zaal o.l.v. Bert Ouwens. Voor de skygymmers, die na de Kerst vakantie fit willen blijven en trouwens iedereen die na de feestdagen wat aan de konditie wil gaan doen, hierbij de uit nodiging om vanaf maandag 9 januari a.s. naar de trimgymnastiek te komen! Bestel Uwm\\^\MX\\^Z bij Drukkerij ^%\iX%. (Ib Waal Langewegl3 SOMMELSDIJK list te schuiven, is alleen in twijfelgevallen aanwezig. In de wintersportlanden wordt door her kenbare borden aangegeven wanneer het gebruik van sneeuwkettingen verplicht is. Aan de reisbalies van de Rabobank wordt echter aan sneeuwvakantiegangers ge adviseerd niet te wachten tot u deze borden ziet, maar in twijfelgevallen vooral op dalende of klimmende wegen uit eigen initiatief de kettingen om te leggen. In verband met de jaarafsluiting gelden op 29 en 30 december a.s. de volgende openingstijden; RABOBANK MIDDELHARNIS: Avondzitting op donderdag van 18.00 - 20.00 uur vrijdag na 17.00 uur gesloten RABOBANK DIRKSLAND: Avondzitting op donderdag van 18.00 - 20.00 uur vrijdagmiddag na 16.00 uur gesloten RABOBANK OUDDORP: Avondzitting op donderdag van 18.30 - 20.00 uur vrijdagmiddag na 12.00 uur gesloten De Rabobanken te: - Ooitgensplaat - Den Bommel - Oude Tonge - Nieuwe Tonge - Stellendam-Goedereede zijn op 29 en 30 december a.s. op de normale tijden geopend. Tot Uw dienst Jaar uit Jaar in Een bundel opstellen over de dienaar en de bedlening van het goddelijke Woord aangebiMJen aan L. KIEVIT V DM ter gelegenheid van zijn vijienzestigste verjaardag Met bijdragen van Dr, w Aalders - Or. W- Salke - Drs. C. Slenk - Ds. W. Dekker - Ds- C. G. Geluk - Ds. L. J. Geluk - Dr. S- Gerssen Prof Dr C. Graatland-Ds. A. J. de Jong - Prof. Dr. H. Jonker- Ds. L van Nieuwpoort Drs J. van Dort- Drs. B. Oosterom- Drs. A. de Reuver Dr. C. A Tukker - Drs. M. Verduïn I Ton Bolland - Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1983 | | pagina 21