EIUVtlDEtl-niEUWS
Overdenking
Ruitersport
uit de
Heilige Schrift
Begrafenisonderneming
,,VOORZORG"
Heuvings haardstee
KIJKVENSTER
HET
Uw huis verkopen
TAMBOER
De brandende vraag
2e Blad
VRIJDAG 3 JUNI 1983
No. 5198
blik op kerk "y?
en samenleving ij
- Het weer
- Een bidstond
- Nog meer redenen
Er moet ooit ergens een kapper zijn ge
weest die met scheerzeep op de spiegel
iiad geschreven: „Praat a.u.b. niet over
het weer". Ik weet niet of de goede man
nog leeft en evenmin of zijn zaak nog
bestaat Zo ja, dan kan hij nu zijn be
grijpelijke waarschuwing herhalea Het is
het onderwerp van het gesprek, de af
gelopen weken en zelfs maanden: het
natte voorjaar. Geen wonder, in andere
jaren waren we zachtjesaan aan de nieuwe
aardappels begonnen, nu moeten ze veelal
nog gepoot worden. Aanvankelijk dachten
we dat het een laat jaar zou worden,
langzamerhand gaan we vrezen dat er
helemaal niet meer gezaaid en geplant, en
dus ook niet geoogst zal kunnen worden!
Als het niet spoedig verandert dreigt zich
een ramp te voltrekken waarvan niet al
leen de agrarische sektor de dupe zal zijn,
maar die heel onze economie kan ont-
wrichtea
Op de dag waarop ik deze regels schrijf
maandag wordt in Zeist een bid
stond gehoudea Een bidstond die is ge
organiseerd door twee Hervormde wijk-
gemeenten en waarin ds. R. van Kooten
(voorheen te Goedereede) voorgaat De
ze speciale dienst is bedoeld om op te
roepen tot verootmoediging en bekering.
„De Heere laat Zijn toom nog lank
moedig, druppelsgewijs, neerdalen met
regen, en nog niet met vuur, wat we
verdiend zouden hebben", aldus de op
roep in een advertentie.
Er is inderdaad in deze noodsituatie alle
reden om Gods aangezicht te zoeken in
het gebed en Hem te vragen of Hij in Zijn
toom nog wil gedenken aan Zijn ont
ferming.
We belijden het toch dat regen en droog
te, vmchtbare en onvmchtbare jaren, niet
bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand
ons toekomen?
Jammer is alleen dat dit een incidenteel
geval is, dat hopelijk wel door anderen zal
worden nagevolgd. Het is echter niet zo
gemakkelijk in dit seizoen de gemeente
bijeen te roepen op een door-de-weekse
avond. Waarom zo vraag ik me afis
er niet een algemene oproep uitgegaan van
de Synoden van de diverse kerken? Het
zou ook nog een interkerkelijk gebeuren
kunnen worden, waarbij we ons niet alleen
verootmoedigen over onze nationale zon
den, maar ook over onze kerkelijke zon
den, onder andere die van de ontstellende
verdeeldheid.
Biddagen of bidstonden houden in een
bepaalde noodsituatie is een oer-reforma
torisch gebmik In vorige eeuwen werd
zo'n biddag door de overheid uitgeschre
ven. Dat hoeven wij in onze dagen niet te
verwachtea Maar de kerken zouden wel
het initiatief kunnen nemen.
En doordenkend zijn er dan nog wel méér
redenen om bidstonden te houden. Den
ken we slechts aan de ontluistering van
huwelijk en gezin. Aan het brute ingrijpen
in het menselijk leven, bij zaken als abor
tus en euthanasie. En zo zou er nog veel
meer te noemen zijn. Wij hebben zo gauw
de neiging defaitistisch te worden en te
denken „dat het toch allemaal niet helpt".
Staat er dan niet in de Bijbel dat de Heere
Zich liet verbidden?
Waarnemer
JADE OPDOFFEN
De Jade steen in mijn ring is dof
geworden. Hoe krijg ik die weer glan
zend? De poetsmiddeltjes die ik probeer,
helpen niet.
Antwoord: Nee, wonderolie en poets-
middelen moet u er niet bij gebraiken. U
kunt er maar het beste mee naar de
juwelier stappen. Die maakt de steen even
los, maakt hem schoon in een lauw sopje
en zal met behulp van carbomndum een
vliesdun laagje van uw steen afslijpen en
dan kan de jade weer jaren blinken als u
deze ring ook zelf goed schoonhoudt.
PATENT
Waar moet ik zijn als ik een patent wil
aanvragen?
Antwoord: Bij de Octrooiraad, Patent-
laan 2, 2288 EE Rijswijk (Z-H). Maar u
kunt 't beste telefonisch een afspraak
maken (070 - 907616) en eerst eens
bespreken wat mogelijk is en wat het
allemaal gaat kosten. Want er moet eerst
een onderzoek worden ingesteld, of elders
op de wereld al eerder zo'n idee is ge
octrooieerd, en met zo'n onderzoek zijn
enige duizenden guldens gemoeid. En
binnen een jaar moet u een proto-type
(laten) maken van uw vinding.
SLIJKGEUZEN
In een boek kwan ik de term „slijk-
geuzehtegen. Ik heb wel gehoord van
watergeuzen en bosgeuzen, maar wat zijn
nu slijkgeuzen.
Antwoord: Niet een andere soort ver
zetstrijders uit de tachtigjarige oorlog, die
de vijand in de modder bevochten, zoals u
in uw brief veronderstelt. Het was om
streeks 1615 de scheldnaam voor goma-
risten, ofwel contra-remonstranten, die
moeite hadden met de preken van hun
tegenstanders, de arminianen of remon
stranten. Als er in de stad geen predikant
te vinden was die de mening van de Leidse
prof. Franciscus Gomams was toege
daan, weken ze uit naar het platteland om
daar,, in een dorpskerk of in een boere-
schuur een prediking van een contra-
remonstrantse voorganger aan te horen.
BEVnOÜEN ASPERGES
Wij vriezen heel veel in, omdat we niet
geregeld boodschappen kunnen halen.
Maar de asperges kregen een heel andere
smaak in de vrieskast. Hoe zou dat
komen?
Antwoord: Als u zoveel invriest, zal
uw vrieskast wel flink vol zijn en als er dan
veel geblancheerde asperges bijkomen,
kunnen die niet allemaal tegelijk voldoen
de snel op de juiste temperatuur komen.
Uw werkwijze tot en met het inpakken was
goed, maar de hoeveelheid was die dag te
groot. Diepvriezen moet snel gaan, anders
ontstaat structuurverandering en dan krijg
je smaakbederf. Dus kleine beetjes tege
lijk, vriesvak niet te vol en motor op volle
toeren. Bij combinatiekasten moet u de
koelkast onder het vriesvak laag draaien
om de diepvriezer op volle sterkte te laten
werken.
PIASSEND LIJNEN
MOUENVEÜDRIET
Telkens als ik mijn siertuin keurig in
orde heb, komt er een mol zijn weg
doorheen zoeken en dan gooit die alles
omver. Hoe maak ik daar een eind aan?
Antwoord: Met het eenvoudigste en
onschadelijkste huismiddel. Drenk enkele
oude lappen in petroleum en prop die op
uiteenlopende plaatsen, maar ver van uw
bomen en sierstruiken, in de mollegangen.
Leg de aarde of graszoden er weer over
heen en succes is verzekerd.
BEKLADDE MUREN
PREDIKBEURTEN ZEELAND
BRUINISSE - Oud Ger. Gem. woens
dagavond 8 juni 19.30 uur ds. J. van
Prooijen van Rhenea
In manege Oostmoer is er door de Neder
landse Pony Club weer diploma's af
genomen en wel B en L Dressuur, 31
amezone's en miters zijn er geslaagd voor
hun B Dressuur examen en dat zija
Marisca v. d. Bmgge; Mirella Bonnema;
Marjon Bestman; Johan Bestman; Ma
rieke Brinkman; Birgit Cornet Vanessa
Cronkhite; Annemarie v. d. Gaag; Mo
nique V. d. Gaag; Monique Gertenbach;
Marjoke Huisman; Diana de Jong Bianca
Kalkman; Lissette Koningswoud; Jeroen
Ie Poole; Lenny Leune; Margriet Maas;
Lianne MeUssant Helga Neeleman; Bar
bara NoUens; Annemiek Nijssen; Adrie
Ras; Nicolien Schéllevis; Christien
Smits; Sonja Smits; Monique Tuinstra;
Willemijn Voogd; Peter Vroegindeweij;
Yvonne Vijfhuijzen; Maria Zonnevijle.
Voor het Diploma L Dressuur slaagden
19 amezone's en miters, en wel:
Patric Dam; Richard Dam; Ingrid van
Driel; Karin de Jager, Jeroen Ie Poole;
Jannie Lok; Sandra Lokker, Vivian Mie
renbeek; Janneke MeUssant Denise
Romsom; Jeroen Romson; Arienne van
Rumpt Sonja Smits; Christien Smits;
Nicolien Schéllevis; Angelique Tegelaar,
Barbara de Vrij; Angelique de Vrij; Wille
mijn Voogd.
Uitslagen van de verloting
van de „R.V. Oostmoerse Ruiters"
Op de volgende nummers zijn de prijzen
gevallea 351,362, 547,667,677,1016,
1379, 1472, 1571, 1029, 2061, 2090,
2216, 2270.
Deze kunnen afgehaald worden bij mar
nege Oostmoer, Stad aan 't HaringvUet
VERVOLGVERHAAL oaatvprdsr met haar werk. Maareven Nou. het is best! torsen.
HARD ROGGEBROOD
Als ik zelf roggebrood bak, krijg ik er
steenharde korsten aan. Wat doe ik fout
bij het ingesloten recept?
Antwoord: U hebt de ongemalen rogge
in een oude koffiemolen gemalen. Let er
dan wel op, dat de korrels allemaal goed
gebroken of gemalen zijn, want met hele
korrels lukt het niet. Verder hebt u donker
roggebrood verkmimeld en door het maal
sel heengewerkt en dan met water vochtig
gemaakt, geen gist of zuurdeeg toege
voegd en het deeg in het bakblik zo'n IVi
uur in de matig warme oven laten staan.
Dan komen er inderdaad harde korsten
aan, maar die werden er vroeger altijd
afgesneden, verkmimeld en weer door het
deeg voor het volgende baksel verwerkt. U
kunt de korsten dus gewoon afsnijden.
PRUIMEN MET SAP
Je hoort altijd, dat roken zo slecht is
voor de gezondheid, maar hoe staat het
met 'tpriiimen van tabak? Is dat sap ook
zo slecht?
Antwoord: Er bestaat een duidelijk
aantoonbaar verband tussen roken en
longkanker. Tabaksrook bevat voorts
koolmonoxyde, teer en vaste deeltjes en
dat alles komt in uw longen als u inhaleert.
Pmimen is onschadelijk als u het sap maar
volledig uitspuwt. Ervaren pruimers doen
dat voor en na het uitspreken van woor
den. De bruine stralen werken dan als
aanhalingstekensMaar de meeste
pruimers slikken toch wel wat sap door.
Dat is niet zo best voor de maag, want het
bevat alkaloïden zoals nicotine. Verder
worden tanden en kiezen er bmin van.
Tandbederf wordt er enigszins door te
gengegaan. Wilt u alle argumenten vóór
en tégen afwegen, dan moet u ook beden
ken dat rokers elk jaar voor enige hon
derden miljoenen guldens schade aanrich-
veroorzaken door brand en dat daardoor
jaarlijks circa tien mensen sneuvelen. Dat
kan van het pmimen niet gezegd worden.
Pmimen staat alleen niet zo deftig!
VERTAALMACHINES
Ik zou wel zo'n zakcomputertje willen
kopen, waar Je een vraag kunt intikken
die dan in een andere taal op 't scherm
verschijnt. In welke zaken verkopen ze
die en werken ze al feilloos?
Antwoord: In een aantal boekhandels,
radiozaken en warenhuizen zijn vertaal-
machientjes te koop. U kunt er dan een bij
te leveren moduul voor de gewenste taal
bij kopen (bv. Frans of Duits of Engels),
maar de computertjes zijn natuurlijk niet
zo uitgebreid geprogrammeerd als voor
volledige gesprekken nodig zou zijn. Wel
kunt u hiermee de weg vragen en een
maaltijd bestellen. Wij hopen dat het u
niet vergaat als de predikant die in zijn
toestel de bijbeltekst intypte: de geest is
willig, maar het vlees is zwak. Prompt
verscheen op het scherm de erg letterlijke
vertaling ,,the service is o.k. but the steak
is tough" (de service is prima, maar de
biefstuk is taai).
H:
«o
T."^ u.'*^
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
SCHOENEN OP SAP
Mijn man heeft kersensap opzijn leren
schoenen gemorst. Ik heb geprobeerd die
vlekken weg krijgen met azijn, met
terpentine en met wasbenzine, maar
kreeg ze er niet uit. Wat nu te beginnen?
Antwoord: Het rode sap is blijkbaar in
het leer getrokken en door het toepassen
van al die middeltjes zal er wel een kale
plek zijn ontstaan. U kunt nu het beste de
vlekken met wat schuurpapier uitschuren.
Zijn ze weg, dan gaat de kale plekken
bijwerken. Uw schoenmaker kan u daar
voor het juiste pigment leveren, bijvoor
beeld zwart of bruin. Nadat dit opge
droogd is, poetst u beide schoenen met
goede schoencrême in de juiste kleur.
SPUUGKRUID
Hoe komt het toch, dat ik na het
gebruik van somjuige gekruide spijzen zo
misselijk word? Het is gelukkig niet alle
keren, maaralsiknassi-gorengofdgl. bij
anderen eet heel vaak wel.
Antwoord: U doet er gelukkig een
lijstje bij van de gebmikte ingrediënten en
daardoor kunnen wij de vermoedelijke
oorzaak aanwijzen. In bepaalde kruiden-
builtjes wordt gebruik gemaakt van een
smaakversterker. Dat is een glutaminaat
dat ook wel monosodium wordt genoemd.
We vinden het ook in het bekende ve-tsin,
dat nogal eens in chinese en indische
gerechten wordt toegepast. Sommige men
sen, en u blijkbaar ook, zijn daar over
gevoelig voor en zij moeten wel eens
overgeven na het gebruik ervan. U doet er
dis verstandig aan de op die manier sa
mengestelde kruidenbuiltjes niet meer te
gebmiken, en de adressen waar men ze
wel in huis heeft, te mijden. Kies voor uw
eigen recepten zelf uw kruiden uit, dan kan
u niets meer gebeuren.
Mijn vriendin slikt piastabletten en
valt nu flink af. Ik wil ook aan de lijn
gaan doen. Hoeveel van die piastabletten
moet ik dan per dag innemen?
Antwoord: Pas op met plastabletten?
Bij patiënten die last hebben van teveel
vocht en/of te hoge bloeddruk, worden
daarmee opzettelijk de nieren vergiftigd,
en wel zodanig dat ze het natrium door
laten, dat ze anders vast moeten houden.
Per liter vocht wordt dan zo'n halve gram
natrium afgescheiden en daar gaat het om.
Maardie tijdelijk vergiftigde nieren
laten dan óók kalium door, dat zo noodza
kelijk is voor de juiste hart- en zenuw
werking. Voor veel mensen kan dat kali-
umverlies ernstige risico's meebrengen en
daarom mag uitsluitend uw huisarts of
specialst beoordelen óf u plastabletten
mag gebruiken en zo ja, in welke doses. In
elk geval mag u ze nóóit dagelijks slikken,
omdat de nieren van de betrokkene zich
anderendaags weer moeten herstellen, het
onmisbare kalium kan dan in één of meer
mstdagen tussen het gebruik van het gif
weer op peil komen. Overigens zal zo'n
riskante kuur u helemaal niet doen af
slanken als u geheel gezond bent. Dan
werkt het beslist niet aan uw lijn. Wel
bezorgt u zich een boel narigheid (en
nattigheid) als u op ongelegen momenten
veel vocht kwijt moet of raaktMaar u
blijft vermoedelijk even vet.
Hoe krijg ik de verkiezingsleuzen van
mijn zijmuren?
Antwoord: De meeste verfsoorten los
sen goed op in terpentine of in benzol (pas
wel op, die is giftig!), soms in petroleum en
vaak in bijt-af. Probeer die middelen op
een klein plekje, zodat u kunt nagaan of
het middel niet erger is dan de kwaal. Met
een stevige staalborstel of schuurmachine
kunt u ook veel wegkrijgen. Muren die met
witte cement of een muurverf zijn bestre
ken, kunt u daarne weer bijwerken. Er
bestaan echter spuitbussen met verfsoor
ten die even lastig weg te werken zijn als
sommige teerpreparaten.
„En hen buiten gebracht hebben
de, zeide hij: Lieve heren, wat moet
ik doen, opdat ik zalig worde?"
(Handelingen 16 30)
„Wat moet ik doen, opdat ik zalig wor
de?" Het antwoord op deze brandende
vraag is kort en krachtig: „Geloof in de
Heere Jezus Christus. „Zonder vooraf
gaande voorwaarden, zonder enige aar
zeling, wordt hem het Evangelie aan
geboden. Zonder enige temghouding
klinkt het „geloof in de Heere Jezus
Christus". En zij voegen er de belofte aan
toe: „En gij zult zalig worden, gij en uw
huis".
En dan komen de vragen. Kón dat zo
maar? Moest niet eerst onderzocht wor
den of het bij deze cipier wel echt was? Of
zijn smeekbede wel uit God geboren was?
Moest het eerst niet wat overwinteren?
We lezen er niets vaa We lezen ook niet,
dat de stokbewaarder het geloof in de
Heere Jezus als het zaligmakend geloof
zomaar aannam, alsof dat in zijn ver
mogen lag. Maar.... we lezen ook niet, dat
hij zei;Lieve heren, dat kan ik niet en ik
heb géén enkele grond in mijzelf om mij
dat geloof als een zaligmakend geloof toe
te eigenen". Alle ,,maars" en „ach's"
ontvallen hem, nu God bezig was hem te
bekerea
En dan wil God het aan hem begonnen
werk voortzetten. „Zij spraken tot hem
hetWoorddesHeeren". Door middel van
zijn dienstknechten, ging God nu Zelf tot
de man spreken. Het geloof toch is uit het
gehoor. Gods Geest werkt immer door het
Woord. Hoe de apostelen hem het Evan
gelie hebben verkondigd, wordt niet me
degedeeld. Maar zeker is: hun prediking
was gebouwd op het fundament van apos
telen en profeten, waarvan Jezus Christus
de uiterste Hoeksteen is. Ze hebben hem
de blijde boodschap gebracht dat Chris
tus te zijner tijd niet voor de goeden en
rechtvaardigen, maar voor de zondaren,
ja, voorde goddelozen is gestorven. En dit
Evangelie mocht de stokbewaarder aan
nemen met het hart De Heilige Geest
paste het Woord toe aan zijn hart Als dat
van Lydia werd ook zijn hart voor het
Woord geopend.
„Wat moet ik doenT' Maar hij kan niets
doen. De weg van het „doen" is af
gesneden. Maar aanbiddelijk wonder....
hij behoeft niets te doen! Christus heeft
alles gedaan wat tot zaligheid nodig is Hij
moet zich laten redden door tegelo ven. Te
geloven in de Heere Jezus Christus. Dat is
de enige weg der zaligheid, die het Woord
u wijst Want er is onder de hemel geen
andere Naam, dan die van Jezus tot
behoud gegeven. Van zichzelf is de stok
bewaarder in het stuk van de zaligheid
volkomen hulpeloos. Maar de mens zal dit
alleen erkennen, als alle middelen zijn af
gesneden. Eerst dan wordt verstaan, dat
het Evangelie alleen voor verlorenen is.
Hoe komt het dat zoveel onmstige, heil-
begerige zielen, die door Gods Geest bij
hun zonde en schuld zijn bepaald, in be
kommering blijven neerzitten? Omdat zij
de zekerheid van de schuldvergeving zoe
ken, waar deze zeker niet te krijgen is.... bij
het gevoel enbesef van hun schuld.
Echt schuldbesef drijft uit tot de schuld-
overnemende Borg. Zie dan van uzelf af
op Christus, Die een volkomen verzoe
ning is voor al onze zonden.
Welk een verschil tussen de bekering van
Lydia en de stokbewaarder. Lydia wordt
geleidelijk toegebracht langs de weg van
de ingestelde middelen. Bij de stokbe
waarder voltrekt zich de bekering langs
een heel bijzondere en zeer ongewone
weg. Bijbels gezien is de weg van Lydia
regel en de weg van de stokbewaarder
uitzondering. Bij zovelen, die tot nieuw
leven door de Geest mochten komen, is
dat geleidelijk, zonder grote schokken
gegaan. Onder de geregelde bediening van
het Woord heeft de Geest de ogen ge
opend. Er kwam droefheid over de zonde.
Het werd een bittere zaak, tegen een
goeddoend God te hebben gezondigd. Er
kwam een toevallen aan Gods recht Er
werd een vragen geboren naar God. Een
trekking van de Heere, een haten en
vlieden van de zonde. Zo ging het ge
leidelijk, als van stap tot stap tot de Heere
Jezus Christus, om in Hem te vinden:
verzoening, vrijspraak en volkomen ver
lossing.
We zouden wellicht een weg als de stok
bewaarder willen kennen. Dag en uur van
de bekering willen aanwijzea We zouden
dan minder twijfelen en meer onze weg
met blijdschap reizen.
Maar dan vergeet men, dat het niet aan
komt op het bijzondere. De bekende god
geleerde W. a Brakel zegt hierover „nie
mand moet bekommerd zijn over de wijze
van bekering, omdat hij niet is over
gebracht op deze of gene wijze, die men
zichzelven voorschrijft of op welke an
deren bekeerd zijn. „We mogen geen
enkele bekeringsweg tot een voor ieder
geldend model maken.
Waar dit gebeurt legt men de mensen een
nieuwe wet op, waaronder helaas vele
zielen zuchten. Niet hoe.... maar dat we
bekeerd worden is belangrijk!
Maar hoe de weg ook zij.... er is geen
bekering dan door het geloof in Christus.
Tot de stokbewaarder mag gezegd wor
den: „Gij zult zalig worden, gij en uw
huis". Op zijn enkelvoudige vraag komt
een meervouidig antwoord. Gij en uw
huis. Er is een belofte ook voor zijn gezin.
Hier is de Verbondsgedachte. God wil
met de vader ook de kinderen zegenen. En
zo ontvangt deze man met de zijnen in de
doop de verzegeling van zijn geloof
De echtheid van zijn geloof blijkt uit twee
dingen. Ten eerste verheugde hij zich. Hij:
„verheugde zich, dat hij met al zijn huis
aan God gelovig geworden was". Er was
blijdschap in zijn ziel, vanwege de grote
daden Gods. Evenals er blijdschap was bij
de Engelen in de hemel over de be
genadiging van deze mens.
Ten tweede blijkt de echtheid van zijn
geloof uit zijn dienstbetoon aan de apos
telen. Het geloof werkt door de liefde. Het
is die liefde, die hem dringt de smartelijke
pijnen van de Godsgezanten te verlichtea
„Hij wies hen van de striemen", zegt ons
Lukas. Zijn innerlijke levensvernieuwing
brengt hem tot de arbeid van de barm
hartigheid. En straks mogen zij zich te-
samen verkwikken aan de maaltijd, door
de verloste cipier hun voorgezet
Welk een sobere,
maar schone bekeringsgeschiedenis.
Welk een bemoediging
voor de grootste der zondaren.
De Heere maakte van een leeuw een lam.
Van een ruwe geweldenaar
een vragend kind.
Van een sterke in zichzelf
een zwakke voor God.
We leren hier:
niemand is te slecht voor de Heere.
Valt dan die God te voet
Haast u om uws levens wil.
Het komt niet aan op het bijzondere,
op 'het uitzonderlijke.
Het komt aan op het geloof,
dat door de liefde werkt.
B.
H. H.
Tevens Taxi (dag en nacht bereikbaar).
P. Vroegindeweij, Emmalaan
Tel. 01870 - 2996
1 8, Middelharnis
Roman uit het oude Drente
door Joh. Hidding
G. F. Callenbach N.V. Nijkerk
----- 19 ----------------------------------------
„Zou er bij mij nou in de toekomst ook wat
kunnen komen?" denkt Marissea...
Vanuit het huis ziet Annechien de andere
dag iets van de zwerversbruiloft Het
scharenslijperspaar trouwt onder de eike-
bomen, zoals dat heet De oudste trekker,
grijs en ietwat gebogen, leest het scharen-
slijpersformulier.
Het dorpsvolk is saamgelopen en ziet toe.
De oude leest wat moeizaam van plichten
en rechten, die er in het huwelijk zijn.
Annechien ziet een en ander met scham
pere ogen aan. Daar trouwen een paar
zwervers. En zo zou zij ook maar moeten
doen, volgens Michiel. Zo'n garenklop-
per! Waar heeft hij zijn verstand? Kijk,
daar staat hij. Hij kijkt niel bijzonder
feestelijk. Hij zal wel niel al te best in de
stemming zijn. Nou, het kan haar niet
schelen!
Ze gaat verder met haar werk. Maar even
later kijkt ze toch eens weer, ze is be
nieuwd, wat er gebeurt En ze is werkelijk
niet de enige. Och och, wat staat er toch
een volk te kijken. Egbert en Albert ook.
Ja, ze luisteren naar de vader van de
bruidegom, de oude verteller. Die draagt
nu voor:
Toen ik jong nog was vanjaren
Liep ik mei mijn slijperssteen,
In mijn vak zeer goed ervaren
Liep 'k naar alle oorden heen;
'k Liep overal in 't rond,
Of ik iels Ie slijpen vond.
Al van de vroege morgen
TTol aan de avondstond.
Er wordt geroepen en men juicht
Daar springt de zwarte Michiel naar vo
ren en begint met een olijk gezicht
Zolang ik maar kan sliepen,
Zo win ik munt en kruus.
Ik hoor geen kinders piepen
Van lionger in mien huus
Ze hebben nog geen ongemak
Te gaan ui met de bedelzak.
l'iretirc, lirelare
Van rechtsom,
linksom drauil mien steen,
Door 't roeren van mien been....
Annechien luistert even. Hoor hem eens!
Nou, het is best
Het feest gaat voort Het wordt steeds
wilder. Rieks Reinds doet verduid ook
mee, zo'n gek. Hij schijnt al dronken te
zijn, hij doet zo raar, hij slingert en hij
strompelt... Hij danst met één der zwer
versmeisjes.... Hij danst zo lang als hij
maar kan. In 't laatst is hij te dronken om
nog langer mee te kunnen zwieren. Dan zit
hij terzijde in het gras en vertelt keer op
keer luidruchtig, dat hij gaat trouwen met
dat wondermooie zwervers wicht...
De andere morgen trekt de troep
weer verder. Albert staat voor de
baander en kijkt de zwervers na.
Honden blaffen, kinderen schreeuwen.
Het jonge echtpaar stapt vrolijk pratend
voort. Kort daarop volgt het meisje, met
wie Rieks Reinds gedanst heeft Ze kijkt
nog achterom, naar zijn huis, maar ze
schijnt geen glimp meer van Rieks op te
vangen. Ze richt haar blik maar weer
voomit over de zonnige weg, die langs de
es naar de heide leidt
Vinnig blinkt het koper van de karren in de
morgenzon; fonkelend, voortgaand goud,
naast het doffe, roerloze goud van de
korenvelden. De rogge is gerijpt De hal
men staan gebogen in het nieuwe licht
Niet lang meer zullen ze de zware korrels
Veertien dagen gruien.
Veertien dagen bluien.
Veertien dagen riepen.
Veertien dagen striepen.
Zo heeft het volk het gemiddelde verloop
van groei en rijping in een rijmpje vast
gelegd. De oogsttijd is op handen. Twee
boeren uit de leemhoek, Gerrit Huiirig en
Roelof Krumpel, kuieren keurend langs
het gewas.
Als Albert zich omdraait om naar binnen
te gaan, valt zijn oog op een grote scherf,
die op de keien ligt een scherf met letters:
„Annech...."
Het schijnt een scherf
van een kommetje te
zijn.
Verwonderd neemt hij
het brok in handen,
leest nog eens, raapt
een paar kleinere stuk
ken op en past ze aan
elkaar.
Er ontbreekt wat maar
bij kan het verband tus
sen de letters nu toch
wel nagaan:
„Voor Annechien"....
Snel trekt hij ook tussen de feiten verband:
Marissen heeft immers een oogje op Anne-
SariRF MET DB
■r:;s: .m-jnech
hien en hij kwam hier gisteravond
vandaan.... Dat kommetje heeft hij natuur
lijk gekocht van de scharenslijpers; die
hebben van die kommetjes met opschrif
ten. Hij heeft er Annechien mee willen
vereren, maar zij is er niet van gediend
geweest zo 't schijnt... Het kommetje is
door haar vermoedelijk op de stenen ge
gooid en Marissen is afgedropen....
Zo kan het wel eens gegaan zijn, ja. Wel,
zo is het stellig gegaan! Hoe verder Albert
zich er in verdiept hoe minder hij twijfelt
aan de juistheid van zijn gedachtengang.
Het staat wel haast onomstotelijk vast
Een vreugdevol gevoel bezorgt hem dit
Marissen is nu van de baan, wie weet hoe
het nu verder nog verloopt! De dag is
plotseling dubbel zo helder....
„Morgen, Albert! Is je va in hoes?"
Gerrit Huiing en Roelof Krumpel, de
korenkeurders van daarnet staan achter
hem.
Egbert nadert reeds over de deel.
De twee vertellen, dat ze eens naar de
rogge zijn wezen kijken en dat ze van
mening zijn, dat er wei begonnen kan
worden met het maaien er van.
Egbert is het er mee eens. De boeren
moeten maar bij elkaar komen om te
overleggen. Dat gebeurt. Weer is er een
avond, dat zich een troep volk verzamelt
op het gras, onder de eiken bij Heuvings
huis. Maar ditmaal zijn er geen zwervers
bij, het zijn de boeren van het dorp, die
samen de tijd zullen vaststellen van het
oogstbegin.
„Ja, volk", zegt de samenroeper, Egbert
Heuving, de hoornboer, ,,wij dachten, of't
zo zachies-an haast geen tied werd om in
de bouw te trekken. D'r is al eens keken op
de nes...."
Men mompelt en knikt
„Kiek en nou dachten wij, wij moesten 't
er maar eens over hebben, wanneer of't
wezen moet..."
Egbert kijkt deze en gene aan. Men knikt
weer en men mompelt
„Nou volk", zegt oude Willem Kamping,
terwijl hij bedaard aan zijn kalken pijpje
trekt ,,ik heb ook keken en mij dunkt 't is
er an toe, net zoas Egbert zegt 't Is mooi
op tied. Met dag hew' sunt Job".
Zo is het Men kan niet klagen. St Jakob,
dat is immers van ouds zo ongeveer de
dag.
„Mij dunkt wij moet er maar niet met
wachten", zegt Gerrit Huiing.
,,*t Weer is goed".
,,Ik wou toch liever eerst nog hen bedde",
zegt zijn buurman droog.
Men lacht De stemmen klinken zwaar
door de stille avond. Men zit hier ge
noeglijk bijeen, in het gras.
(wordt vervolgd)