EIUVtlDEtl-niEUWS Overdenking Ruitersport uit de Heilige Schrift Begrafenisonderneming ,,VOORZORG" Heuvings haardstee KIJKVENSTER HET Uw huis verkopen TAMBOER De brandende vraag 2e Blad VRIJDAG 3 JUNI 1983 No. 5198 blik op kerk "y? en samenleving ij - Het weer - Een bidstond - Nog meer redenen Er moet ooit ergens een kapper zijn ge weest die met scheerzeep op de spiegel iiad geschreven: „Praat a.u.b. niet over het weer". Ik weet niet of de goede man nog leeft en evenmin of zijn zaak nog bestaat Zo ja, dan kan hij nu zijn be grijpelijke waarschuwing herhalea Het is het onderwerp van het gesprek, de af gelopen weken en zelfs maanden: het natte voorjaar. Geen wonder, in andere jaren waren we zachtjesaan aan de nieuwe aardappels begonnen, nu moeten ze veelal nog gepoot worden. Aanvankelijk dachten we dat het een laat jaar zou worden, langzamerhand gaan we vrezen dat er helemaal niet meer gezaaid en geplant, en dus ook niet geoogst zal kunnen worden! Als het niet spoedig verandert dreigt zich een ramp te voltrekken waarvan niet al leen de agrarische sektor de dupe zal zijn, maar die heel onze economie kan ont- wrichtea Op de dag waarop ik deze regels schrijf maandag wordt in Zeist een bid stond gehoudea Een bidstond die is ge organiseerd door twee Hervormde wijk- gemeenten en waarin ds. R. van Kooten (voorheen te Goedereede) voorgaat De ze speciale dienst is bedoeld om op te roepen tot verootmoediging en bekering. „De Heere laat Zijn toom nog lank moedig, druppelsgewijs, neerdalen met regen, en nog niet met vuur, wat we verdiend zouden hebben", aldus de op roep in een advertentie. Er is inderdaad in deze noodsituatie alle reden om Gods aangezicht te zoeken in het gebed en Hem te vragen of Hij in Zijn toom nog wil gedenken aan Zijn ont ferming. We belijden het toch dat regen en droog te, vmchtbare en onvmchtbare jaren, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen? Jammer is alleen dat dit een incidenteel geval is, dat hopelijk wel door anderen zal worden nagevolgd. Het is echter niet zo gemakkelijk in dit seizoen de gemeente bijeen te roepen op een door-de-weekse avond. Waarom zo vraag ik me afis er niet een algemene oproep uitgegaan van de Synoden van de diverse kerken? Het zou ook nog een interkerkelijk gebeuren kunnen worden, waarbij we ons niet alleen verootmoedigen over onze nationale zon den, maar ook over onze kerkelijke zon den, onder andere die van de ontstellende verdeeldheid. Biddagen of bidstonden houden in een bepaalde noodsituatie is een oer-reforma torisch gebmik In vorige eeuwen werd zo'n biddag door de overheid uitgeschre ven. Dat hoeven wij in onze dagen niet te verwachtea Maar de kerken zouden wel het initiatief kunnen nemen. En doordenkend zijn er dan nog wel méér redenen om bidstonden te houden. Den ken we slechts aan de ontluistering van huwelijk en gezin. Aan het brute ingrijpen in het menselijk leven, bij zaken als abor tus en euthanasie. En zo zou er nog veel meer te noemen zijn. Wij hebben zo gauw de neiging defaitistisch te worden en te denken „dat het toch allemaal niet helpt". Staat er dan niet in de Bijbel dat de Heere Zich liet verbidden? Waarnemer JADE OPDOFFEN De Jade steen in mijn ring is dof geworden. Hoe krijg ik die weer glan zend? De poetsmiddeltjes die ik probeer, helpen niet. Antwoord: Nee, wonderolie en poets- middelen moet u er niet bij gebraiken. U kunt er maar het beste mee naar de juwelier stappen. Die maakt de steen even los, maakt hem schoon in een lauw sopje en zal met behulp van carbomndum een vliesdun laagje van uw steen afslijpen en dan kan de jade weer jaren blinken als u deze ring ook zelf goed schoonhoudt. PATENT Waar moet ik zijn als ik een patent wil aanvragen? Antwoord: Bij de Octrooiraad, Patent- laan 2, 2288 EE Rijswijk (Z-H). Maar u kunt 't beste telefonisch een afspraak maken (070 - 907616) en eerst eens bespreken wat mogelijk is en wat het allemaal gaat kosten. Want er moet eerst een onderzoek worden ingesteld, of elders op de wereld al eerder zo'n idee is ge octrooieerd, en met zo'n onderzoek zijn enige duizenden guldens gemoeid. En binnen een jaar moet u een proto-type (laten) maken van uw vinding. SLIJKGEUZEN In een boek kwan ik de term „slijk- geuzehtegen. Ik heb wel gehoord van watergeuzen en bosgeuzen, maar wat zijn nu slijkgeuzen. Antwoord: Niet een andere soort ver zetstrijders uit de tachtigjarige oorlog, die de vijand in de modder bevochten, zoals u in uw brief veronderstelt. Het was om streeks 1615 de scheldnaam voor goma- risten, ofwel contra-remonstranten, die moeite hadden met de preken van hun tegenstanders, de arminianen of remon stranten. Als er in de stad geen predikant te vinden was die de mening van de Leidse prof. Franciscus Gomams was toege daan, weken ze uit naar het platteland om daar,, in een dorpskerk of in een boere- schuur een prediking van een contra- remonstrantse voorganger aan te horen. BEVnOÜEN ASPERGES Wij vriezen heel veel in, omdat we niet geregeld boodschappen kunnen halen. Maar de asperges kregen een heel andere smaak in de vrieskast. Hoe zou dat komen? Antwoord: Als u zoveel invriest, zal uw vrieskast wel flink vol zijn en als er dan veel geblancheerde asperges bijkomen, kunnen die niet allemaal tegelijk voldoen de snel op de juiste temperatuur komen. Uw werkwijze tot en met het inpakken was goed, maar de hoeveelheid was die dag te groot. Diepvriezen moet snel gaan, anders ontstaat structuurverandering en dan krijg je smaakbederf. Dus kleine beetjes tege lijk, vriesvak niet te vol en motor op volle toeren. Bij combinatiekasten moet u de koelkast onder het vriesvak laag draaien om de diepvriezer op volle sterkte te laten werken. PIASSEND LIJNEN MOUENVEÜDRIET Telkens als ik mijn siertuin keurig in orde heb, komt er een mol zijn weg doorheen zoeken en dan gooit die alles omver. Hoe maak ik daar een eind aan? Antwoord: Met het eenvoudigste en onschadelijkste huismiddel. Drenk enkele oude lappen in petroleum en prop die op uiteenlopende plaatsen, maar ver van uw bomen en sierstruiken, in de mollegangen. Leg de aarde of graszoden er weer over heen en succes is verzekerd. BEKLADDE MUREN PREDIKBEURTEN ZEELAND BRUINISSE - Oud Ger. Gem. woens dagavond 8 juni 19.30 uur ds. J. van Prooijen van Rhenea In manege Oostmoer is er door de Neder landse Pony Club weer diploma's af genomen en wel B en L Dressuur, 31 amezone's en miters zijn er geslaagd voor hun B Dressuur examen en dat zija Marisca v. d. Bmgge; Mirella Bonnema; Marjon Bestman; Johan Bestman; Ma rieke Brinkman; Birgit Cornet Vanessa Cronkhite; Annemarie v. d. Gaag; Mo nique V. d. Gaag; Monique Gertenbach; Marjoke Huisman; Diana de Jong Bianca Kalkman; Lissette Koningswoud; Jeroen Ie Poole; Lenny Leune; Margriet Maas; Lianne MeUssant Helga Neeleman; Bar bara NoUens; Annemiek Nijssen; Adrie Ras; Nicolien Schéllevis; Christien Smits; Sonja Smits; Monique Tuinstra; Willemijn Voogd; Peter Vroegindeweij; Yvonne Vijfhuijzen; Maria Zonnevijle. Voor het Diploma L Dressuur slaagden 19 amezone's en miters, en wel: Patric Dam; Richard Dam; Ingrid van Driel; Karin de Jager, Jeroen Ie Poole; Jannie Lok; Sandra Lokker, Vivian Mie renbeek; Janneke MeUssant Denise Romsom; Jeroen Romson; Arienne van Rumpt Sonja Smits; Christien Smits; Nicolien Schéllevis; Angelique Tegelaar, Barbara de Vrij; Angelique de Vrij; Wille mijn Voogd. Uitslagen van de verloting van de „R.V. Oostmoerse Ruiters" Op de volgende nummers zijn de prijzen gevallea 351,362, 547,667,677,1016, 1379, 1472, 1571, 1029, 2061, 2090, 2216, 2270. Deze kunnen afgehaald worden bij mar nege Oostmoer, Stad aan 't HaringvUet VERVOLGVERHAAL oaatvprdsr met haar werk. Maareven Nou. het is best! torsen. HARD ROGGEBROOD Als ik zelf roggebrood bak, krijg ik er steenharde korsten aan. Wat doe ik fout bij het ingesloten recept? Antwoord: U hebt de ongemalen rogge in een oude koffiemolen gemalen. Let er dan wel op, dat de korrels allemaal goed gebroken of gemalen zijn, want met hele korrels lukt het niet. Verder hebt u donker roggebrood verkmimeld en door het maal sel heengewerkt en dan met water vochtig gemaakt, geen gist of zuurdeeg toege voegd en het deeg in het bakblik zo'n IVi uur in de matig warme oven laten staan. Dan komen er inderdaad harde korsten aan, maar die werden er vroeger altijd afgesneden, verkmimeld en weer door het deeg voor het volgende baksel verwerkt. U kunt de korsten dus gewoon afsnijden. PRUIMEN MET SAP Je hoort altijd, dat roken zo slecht is voor de gezondheid, maar hoe staat het met 'tpriiimen van tabak? Is dat sap ook zo slecht? Antwoord: Er bestaat een duidelijk aantoonbaar verband tussen roken en longkanker. Tabaksrook bevat voorts koolmonoxyde, teer en vaste deeltjes en dat alles komt in uw longen als u inhaleert. Pmimen is onschadelijk als u het sap maar volledig uitspuwt. Ervaren pruimers doen dat voor en na het uitspreken van woor den. De bruine stralen werken dan als aanhalingstekensMaar de meeste pruimers slikken toch wel wat sap door. Dat is niet zo best voor de maag, want het bevat alkaloïden zoals nicotine. Verder worden tanden en kiezen er bmin van. Tandbederf wordt er enigszins door te gengegaan. Wilt u alle argumenten vóór en tégen afwegen, dan moet u ook beden ken dat rokers elk jaar voor enige hon derden miljoenen guldens schade aanrich- veroorzaken door brand en dat daardoor jaarlijks circa tien mensen sneuvelen. Dat kan van het pmimen niet gezegd worden. Pmimen staat alleen niet zo deftig! VERTAALMACHINES Ik zou wel zo'n zakcomputertje willen kopen, waar Je een vraag kunt intikken die dan in een andere taal op 't scherm verschijnt. In welke zaken verkopen ze die en werken ze al feilloos? Antwoord: In een aantal boekhandels, radiozaken en warenhuizen zijn vertaal- machientjes te koop. U kunt er dan een bij te leveren moduul voor de gewenste taal bij kopen (bv. Frans of Duits of Engels), maar de computertjes zijn natuurlijk niet zo uitgebreid geprogrammeerd als voor volledige gesprekken nodig zou zijn. Wel kunt u hiermee de weg vragen en een maaltijd bestellen. Wij hopen dat het u niet vergaat als de predikant die in zijn toestel de bijbeltekst intypte: de geest is willig, maar het vlees is zwak. Prompt verscheen op het scherm de erg letterlijke vertaling ,,the service is o.k. but the steak is tough" (de service is prima, maar de biefstuk is taai). H: «o T."^ u.'*^ Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. SCHOENEN OP SAP Mijn man heeft kersensap opzijn leren schoenen gemorst. Ik heb geprobeerd die vlekken weg krijgen met azijn, met terpentine en met wasbenzine, maar kreeg ze er niet uit. Wat nu te beginnen? Antwoord: Het rode sap is blijkbaar in het leer getrokken en door het toepassen van al die middeltjes zal er wel een kale plek zijn ontstaan. U kunt nu het beste de vlekken met wat schuurpapier uitschuren. Zijn ze weg, dan gaat de kale plekken bijwerken. Uw schoenmaker kan u daar voor het juiste pigment leveren, bijvoor beeld zwart of bruin. Nadat dit opge droogd is, poetst u beide schoenen met goede schoencrême in de juiste kleur. SPUUGKRUID Hoe komt het toch, dat ik na het gebruik van somjuige gekruide spijzen zo misselijk word? Het is gelukkig niet alle keren, maaralsiknassi-gorengofdgl. bij anderen eet heel vaak wel. Antwoord: U doet er gelukkig een lijstje bij van de gebmikte ingrediënten en daardoor kunnen wij de vermoedelijke oorzaak aanwijzen. In bepaalde kruiden- builtjes wordt gebruik gemaakt van een smaakversterker. Dat is een glutaminaat dat ook wel monosodium wordt genoemd. We vinden het ook in het bekende ve-tsin, dat nogal eens in chinese en indische gerechten wordt toegepast. Sommige men sen, en u blijkbaar ook, zijn daar over gevoelig voor en zij moeten wel eens overgeven na het gebruik ervan. U doet er dis verstandig aan de op die manier sa mengestelde kruidenbuiltjes niet meer te gebmiken, en de adressen waar men ze wel in huis heeft, te mijden. Kies voor uw eigen recepten zelf uw kruiden uit, dan kan u niets meer gebeuren. Mijn vriendin slikt piastabletten en valt nu flink af. Ik wil ook aan de lijn gaan doen. Hoeveel van die piastabletten moet ik dan per dag innemen? Antwoord: Pas op met plastabletten? Bij patiënten die last hebben van teveel vocht en/of te hoge bloeddruk, worden daarmee opzettelijk de nieren vergiftigd, en wel zodanig dat ze het natrium door laten, dat ze anders vast moeten houden. Per liter vocht wordt dan zo'n halve gram natrium afgescheiden en daar gaat het om. Maardie tijdelijk vergiftigde nieren laten dan óók kalium door, dat zo noodza kelijk is voor de juiste hart- en zenuw werking. Voor veel mensen kan dat kali- umverlies ernstige risico's meebrengen en daarom mag uitsluitend uw huisarts of specialst beoordelen óf u plastabletten mag gebruiken en zo ja, in welke doses. In elk geval mag u ze nóóit dagelijks slikken, omdat de nieren van de betrokkene zich anderendaags weer moeten herstellen, het onmisbare kalium kan dan in één of meer mstdagen tussen het gebruik van het gif weer op peil komen. Overigens zal zo'n riskante kuur u helemaal niet doen af slanken als u geheel gezond bent. Dan werkt het beslist niet aan uw lijn. Wel bezorgt u zich een boel narigheid (en nattigheid) als u op ongelegen momenten veel vocht kwijt moet of raaktMaar u blijft vermoedelijk even vet. Hoe krijg ik de verkiezingsleuzen van mijn zijmuren? Antwoord: De meeste verfsoorten los sen goed op in terpentine of in benzol (pas wel op, die is giftig!), soms in petroleum en vaak in bijt-af. Probeer die middelen op een klein plekje, zodat u kunt nagaan of het middel niet erger is dan de kwaal. Met een stevige staalborstel of schuurmachine kunt u ook veel wegkrijgen. Muren die met witte cement of een muurverf zijn bestre ken, kunt u daarne weer bijwerken. Er bestaan echter spuitbussen met verfsoor ten die even lastig weg te werken zijn als sommige teerpreparaten. „En hen buiten gebracht hebben de, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?" (Handelingen 16 30) „Wat moet ik doen, opdat ik zalig wor de?" Het antwoord op deze brandende vraag is kort en krachtig: „Geloof in de Heere Jezus Christus. „Zonder vooraf gaande voorwaarden, zonder enige aar zeling, wordt hem het Evangelie aan geboden. Zonder enige temghouding klinkt het „geloof in de Heere Jezus Christus". En zij voegen er de belofte aan toe: „En gij zult zalig worden, gij en uw huis". En dan komen de vragen. Kón dat zo maar? Moest niet eerst onderzocht wor den of het bij deze cipier wel echt was? Of zijn smeekbede wel uit God geboren was? Moest het eerst niet wat overwinteren? We lezen er niets vaa We lezen ook niet, dat de stokbewaarder het geloof in de Heere Jezus als het zaligmakend geloof zomaar aannam, alsof dat in zijn ver mogen lag. Maar.... we lezen ook niet, dat hij zei;Lieve heren, dat kan ik niet en ik heb géén enkele grond in mijzelf om mij dat geloof als een zaligmakend geloof toe te eigenen". Alle ,,maars" en „ach's" ontvallen hem, nu God bezig was hem te bekerea En dan wil God het aan hem begonnen werk voortzetten. „Zij spraken tot hem hetWoorddesHeeren". Door middel van zijn dienstknechten, ging God nu Zelf tot de man spreken. Het geloof toch is uit het gehoor. Gods Geest werkt immer door het Woord. Hoe de apostelen hem het Evan gelie hebben verkondigd, wordt niet me degedeeld. Maar zeker is: hun prediking was gebouwd op het fundament van apos telen en profeten, waarvan Jezus Christus de uiterste Hoeksteen is. Ze hebben hem de blijde boodschap gebracht dat Chris tus te zijner tijd niet voor de goeden en rechtvaardigen, maar voor de zondaren, ja, voorde goddelozen is gestorven. En dit Evangelie mocht de stokbewaarder aan nemen met het hart De Heilige Geest paste het Woord toe aan zijn hart Als dat van Lydia werd ook zijn hart voor het Woord geopend. „Wat moet ik doenT' Maar hij kan niets doen. De weg van het „doen" is af gesneden. Maar aanbiddelijk wonder.... hij behoeft niets te doen! Christus heeft alles gedaan wat tot zaligheid nodig is Hij moet zich laten redden door tegelo ven. Te geloven in de Heere Jezus Christus. Dat is de enige weg der zaligheid, die het Woord u wijst Want er is onder de hemel geen andere Naam, dan die van Jezus tot behoud gegeven. Van zichzelf is de stok bewaarder in het stuk van de zaligheid volkomen hulpeloos. Maar de mens zal dit alleen erkennen, als alle middelen zijn af gesneden. Eerst dan wordt verstaan, dat het Evangelie alleen voor verlorenen is. Hoe komt het dat zoveel onmstige, heil- begerige zielen, die door Gods Geest bij hun zonde en schuld zijn bepaald, in be kommering blijven neerzitten? Omdat zij de zekerheid van de schuldvergeving zoe ken, waar deze zeker niet te krijgen is.... bij het gevoel enbesef van hun schuld. Echt schuldbesef drijft uit tot de schuld- overnemende Borg. Zie dan van uzelf af op Christus, Die een volkomen verzoe ning is voor al onze zonden. Welk een verschil tussen de bekering van Lydia en de stokbewaarder. Lydia wordt geleidelijk toegebracht langs de weg van de ingestelde middelen. Bij de stokbe waarder voltrekt zich de bekering langs een heel bijzondere en zeer ongewone weg. Bijbels gezien is de weg van Lydia regel en de weg van de stokbewaarder uitzondering. Bij zovelen, die tot nieuw leven door de Geest mochten komen, is dat geleidelijk, zonder grote schokken gegaan. Onder de geregelde bediening van het Woord heeft de Geest de ogen ge opend. Er kwam droefheid over de zonde. Het werd een bittere zaak, tegen een goeddoend God te hebben gezondigd. Er kwam een toevallen aan Gods recht Er werd een vragen geboren naar God. Een trekking van de Heere, een haten en vlieden van de zonde. Zo ging het ge leidelijk, als van stap tot stap tot de Heere Jezus Christus, om in Hem te vinden: verzoening, vrijspraak en volkomen ver lossing. We zouden wellicht een weg als de stok bewaarder willen kennen. Dag en uur van de bekering willen aanwijzea We zouden dan minder twijfelen en meer onze weg met blijdschap reizen. Maar dan vergeet men, dat het niet aan komt op het bijzondere. De bekende god geleerde W. a Brakel zegt hierover „nie mand moet bekommerd zijn over de wijze van bekering, omdat hij niet is over gebracht op deze of gene wijze, die men zichzelven voorschrijft of op welke an deren bekeerd zijn. „We mogen geen enkele bekeringsweg tot een voor ieder geldend model maken. Waar dit gebeurt legt men de mensen een nieuwe wet op, waaronder helaas vele zielen zuchten. Niet hoe.... maar dat we bekeerd worden is belangrijk! Maar hoe de weg ook zij.... er is geen bekering dan door het geloof in Christus. Tot de stokbewaarder mag gezegd wor den: „Gij zult zalig worden, gij en uw huis". Op zijn enkelvoudige vraag komt een meervouidig antwoord. Gij en uw huis. Er is een belofte ook voor zijn gezin. Hier is de Verbondsgedachte. God wil met de vader ook de kinderen zegenen. En zo ontvangt deze man met de zijnen in de doop de verzegeling van zijn geloof De echtheid van zijn geloof blijkt uit twee dingen. Ten eerste verheugde hij zich. Hij: „verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was". Er was blijdschap in zijn ziel, vanwege de grote daden Gods. Evenals er blijdschap was bij de Engelen in de hemel over de be genadiging van deze mens. Ten tweede blijkt de echtheid van zijn geloof uit zijn dienstbetoon aan de apos telen. Het geloof werkt door de liefde. Het is die liefde, die hem dringt de smartelijke pijnen van de Godsgezanten te verlichtea „Hij wies hen van de striemen", zegt ons Lukas. Zijn innerlijke levensvernieuwing brengt hem tot de arbeid van de barm hartigheid. En straks mogen zij zich te- samen verkwikken aan de maaltijd, door de verloste cipier hun voorgezet Welk een sobere, maar schone bekeringsgeschiedenis. Welk een bemoediging voor de grootste der zondaren. De Heere maakte van een leeuw een lam. Van een ruwe geweldenaar een vragend kind. Van een sterke in zichzelf een zwakke voor God. We leren hier: niemand is te slecht voor de Heere. Valt dan die God te voet Haast u om uws levens wil. Het komt niet aan op het bijzondere, op 'het uitzonderlijke. Het komt aan op het geloof, dat door de liefde werkt. B. H. H. Tevens Taxi (dag en nacht bereikbaar). P. Vroegindeweij, Emmalaan Tel. 01870 - 2996 1 8, Middelharnis Roman uit het oude Drente door Joh. Hidding G. F. Callenbach N.V. Nijkerk ----- 19 ---------------------------------------- „Zou er bij mij nou in de toekomst ook wat kunnen komen?" denkt Marissea... Vanuit het huis ziet Annechien de andere dag iets van de zwerversbruiloft Het scharenslijperspaar trouwt onder de eike- bomen, zoals dat heet De oudste trekker, grijs en ietwat gebogen, leest het scharen- slijpersformulier. Het dorpsvolk is saamgelopen en ziet toe. De oude leest wat moeizaam van plichten en rechten, die er in het huwelijk zijn. Annechien ziet een en ander met scham pere ogen aan. Daar trouwen een paar zwervers. En zo zou zij ook maar moeten doen, volgens Michiel. Zo'n garenklop- per! Waar heeft hij zijn verstand? Kijk, daar staat hij. Hij kijkt niel bijzonder feestelijk. Hij zal wel niel al te best in de stemming zijn. Nou, het kan haar niet schelen! Ze gaat verder met haar werk. Maar even later kijkt ze toch eens weer, ze is be nieuwd, wat er gebeurt En ze is werkelijk niet de enige. Och och, wat staat er toch een volk te kijken. Egbert en Albert ook. Ja, ze luisteren naar de vader van de bruidegom, de oude verteller. Die draagt nu voor: Toen ik jong nog was vanjaren Liep ik mei mijn slijperssteen, In mijn vak zeer goed ervaren Liep 'k naar alle oorden heen; 'k Liep overal in 't rond, Of ik iels Ie slijpen vond. Al van de vroege morgen TTol aan de avondstond. Er wordt geroepen en men juicht Daar springt de zwarte Michiel naar vo ren en begint met een olijk gezicht Zolang ik maar kan sliepen, Zo win ik munt en kruus. Ik hoor geen kinders piepen Van lionger in mien huus Ze hebben nog geen ongemak Te gaan ui met de bedelzak. l'iretirc, lirelare Van rechtsom, linksom drauil mien steen, Door 't roeren van mien been.... Annechien luistert even. Hoor hem eens! Nou, het is best Het feest gaat voort Het wordt steeds wilder. Rieks Reinds doet verduid ook mee, zo'n gek. Hij schijnt al dronken te zijn, hij doet zo raar, hij slingert en hij strompelt... Hij danst met één der zwer versmeisjes.... Hij danst zo lang als hij maar kan. In 't laatst is hij te dronken om nog langer mee te kunnen zwieren. Dan zit hij terzijde in het gras en vertelt keer op keer luidruchtig, dat hij gaat trouwen met dat wondermooie zwervers wicht... De andere morgen trekt de troep weer verder. Albert staat voor de baander en kijkt de zwervers na. Honden blaffen, kinderen schreeuwen. Het jonge echtpaar stapt vrolijk pratend voort. Kort daarop volgt het meisje, met wie Rieks Reinds gedanst heeft Ze kijkt nog achterom, naar zijn huis, maar ze schijnt geen glimp meer van Rieks op te vangen. Ze richt haar blik maar weer voomit over de zonnige weg, die langs de es naar de heide leidt Vinnig blinkt het koper van de karren in de morgenzon; fonkelend, voortgaand goud, naast het doffe, roerloze goud van de korenvelden. De rogge is gerijpt De hal men staan gebogen in het nieuwe licht Niet lang meer zullen ze de zware korrels Veertien dagen gruien. Veertien dagen bluien. Veertien dagen riepen. Veertien dagen striepen. Zo heeft het volk het gemiddelde verloop van groei en rijping in een rijmpje vast gelegd. De oogsttijd is op handen. Twee boeren uit de leemhoek, Gerrit Huiirig en Roelof Krumpel, kuieren keurend langs het gewas. Als Albert zich omdraait om naar binnen te gaan, valt zijn oog op een grote scherf, die op de keien ligt een scherf met letters: „Annech...." Het schijnt een scherf van een kommetje te zijn. Verwonderd neemt hij het brok in handen, leest nog eens, raapt een paar kleinere stuk ken op en past ze aan elkaar. Er ontbreekt wat maar bij kan het verband tus sen de letters nu toch wel nagaan: „Voor Annechien".... Snel trekt hij ook tussen de feiten verband: Marissen heeft immers een oogje op Anne- SariRF MET DB ■r:;s: .m-jnech hien en hij kwam hier gisteravond vandaan.... Dat kommetje heeft hij natuur lijk gekocht van de scharenslijpers; die hebben van die kommetjes met opschrif ten. Hij heeft er Annechien mee willen vereren, maar zij is er niet van gediend geweest zo 't schijnt... Het kommetje is door haar vermoedelijk op de stenen ge gooid en Marissen is afgedropen.... Zo kan het wel eens gegaan zijn, ja. Wel, zo is het stellig gegaan! Hoe verder Albert zich er in verdiept hoe minder hij twijfelt aan de juistheid van zijn gedachtengang. Het staat wel haast onomstotelijk vast Een vreugdevol gevoel bezorgt hem dit Marissen is nu van de baan, wie weet hoe het nu verder nog verloopt! De dag is plotseling dubbel zo helder.... „Morgen, Albert! Is je va in hoes?" Gerrit Huiing en Roelof Krumpel, de korenkeurders van daarnet staan achter hem. Egbert nadert reeds over de deel. De twee vertellen, dat ze eens naar de rogge zijn wezen kijken en dat ze van mening zijn, dat er wei begonnen kan worden met het maaien er van. Egbert is het er mee eens. De boeren moeten maar bij elkaar komen om te overleggen. Dat gebeurt. Weer is er een avond, dat zich een troep volk verzamelt op het gras, onder de eiken bij Heuvings huis. Maar ditmaal zijn er geen zwervers bij, het zijn de boeren van het dorp, die samen de tijd zullen vaststellen van het oogstbegin. „Ja, volk", zegt de samenroeper, Egbert Heuving, de hoornboer, ,,wij dachten, of't zo zachies-an haast geen tied werd om in de bouw te trekken. D'r is al eens keken op de nes...." Men mompelt en knikt „Kiek en nou dachten wij, wij moesten 't er maar eens over hebben, wanneer of't wezen moet..." Egbert kijkt deze en gene aan. Men knikt weer en men mompelt „Nou volk", zegt oude Willem Kamping, terwijl hij bedaard aan zijn kalken pijpje trekt ,,ik heb ook keken en mij dunkt 't is er an toe, net zoas Egbert zegt 't Is mooi op tied. Met dag hew' sunt Job". Zo is het Men kan niet klagen. St Jakob, dat is immers van ouds zo ongeveer de dag. „Mij dunkt wij moet er maar niet met wachten", zegt Gerrit Huiing. ,,*t Weer is goed". ,,Ik wou toch liever eerst nog hen bedde", zegt zijn buurman droog. Men lacht De stemmen klinken zwaar door de stille avond. Men zit hier ge noeglijk bijeen, in het gras. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1983 | | pagina 5