EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 De Flakkeesche Bazar De kleine aconiet Nederland steeds veelzijdiger kaaslan De geschiedenis van het vervoer per rail op postzegels m^m. agyarPosta *40 Kwaliteit prevaleert op voorjaarsmanifestatie Utrecht Lezing „de Motte" Garage v. d. Velde Cursus hart-reanimatie te Scharendijke (Zld.) Kleding voor Max Tailleurstichting S.TOMEE PRINCIPE Mercedes-Benz De distributie van mosselen en mosselprodukten in Nederland 3e Blad VRIJDAG 4 FEBRUARI 1983 No. 5166 Postzegels worden dikwijls uitgegeven ter ere van feestelijke openingen, jubilea, enz. enz. Zeer sterk komt de postzegel naar voren bij de „geschiedschrijving van het vervoer per rail". Aangezien schrijver dezes een motiefverzameling van postzegels bezit met het trekvoertuig als hoofdzaak, leek het ha aardig hierover een artikel te maken. Omdat postzegels in vele gevallen ook mooie kleuren hebben, hebben we ze niet alleen in zwart-witgereproduceerd, maar ook er kleurendia's van gemaakt Bij de vertoning van deze dia-serie bleek dat de kijkers deze manier van presentatie, die dus zowel voor de philatelist als de liefhebber van het vervoer per trein informatie geeft, zeer op prijs stelden. Met wat eenvoudige achtergrondmuziek en opgenomen geluiden van stoomlocomotieven op de cassetterecorder langs de spoorbaan bleek inderdaad een aparte mogelijkheid te zijn ontwikkeld, die prettig aandoet Voor de foto-diafans.... Weet U dat U met een motief- verzameling van bijv. vliegtuigen, schepen en auto's ook mooiefoto^ en diaseries kunt maken We hopen velen van onze lezers met deze manier van presentatie en illustratie een injektie te hebben gegeven om hun hobby nog beter te beleven. T. HAMEETEMAN Vronkenlaan 16 3252 ED Leiderdorp Spoorwegen en postzegels waren al in het begin nauw met elkaar verbonden: toen de eerste post zegels verschenen was de spoorweg het modernste en snelste vervoer middel voor post en tot nu toe is dat zo gebleven. Het is dan ook geen wonder dat we door middel van de postzegel de spoorweggeschiedenis op de voet kunnen volgen. PARAGUAY Afb. 1 Op deze postzegel van Para guay is de eerste bruikbare locomotief ter wereld afgebeeld. Hij werd ingezet bij de Coalbrook Dale Iron Works en was ont worpen en gebouwd door Richard Tervit- chick. De machine had een enkele hori zontale cylinder van 4,75 bij 36 inch; aan de zijkant een groot vliegwiel dat via tand- raderen de eveneens van tandwielen voor ziene wielen aandreef Het drijfwerk be stond uit een stang. De stoom werd ver deeld met behulp van door kranen be diende tapse kleppea Een chassis was er niet; de assen waren direkt aan de stoom ketel bevestigd. Die wielen hadden geen spoorkransen. Afb. 2 San Marino heeft een grote serie zegels uitgegeven, gewijd aan de spoorwegen. Heel bekend werd ook de tandradloc van Blenkingskop, waarvan we nog een kort verhaal geven. Het mid delste aangedreven wiel greep in een tand heugel die aan de buitenkant van de rail was aangebracht fis 0,75 Afb. 3 American type. Ook in Ameri ka ging de stoomloc als vervoermiddel een grote rol spelen. Mede omdat de spoor wegen door de prairies werden aangelegd en de Iocs dus nogal eens in botsing kwamen met het vee werden aan de voor kant van de Iocs z.g. koeievangers aan gebracht Karakteristiek waren voorts de grote schoorstenen met vonkenvanger. Afb. 4 ledere spoorwegliefhebber kent het verhaal van de hardrijwedstrijd bij Rainnil waar de the Rocket Raket van Stephenson als grote overwinnaar te voor schijn kwam. Waarschijnlijk is hierdoor het verhaal ontstaan, dat Stephenson de eerste stoomloc bouwde, wat gezien de vorige afbeeldingen niet juist is. Vader en zoon van de stoomlocomotief en we zullen dat (ook weer via de volgende postzegels) tonen. Ook 's maandags geopend Kado's en huishoudelijk artikelen Onze garantie voor UW prijsvoordeel Westdijk 49, tel. 2213 MIDDELHARNIS SINT ANNALAND Uienveiling van dinsdag 1 februari 1983 Uien maat veertig opwaarts, klasse twee N.L. 11,20 - 12,00 Uienprij s per honderd kilogram. Aanvoer 195 ton. Postzegel van Hongarije In 1980 had tijdens de Pinksterdagen het grote feest Rocket 150 plaats. Ter ere daarvan werd onder meer een speciale serie postzegels uitgegeven waarop de locomotieven die de wedstrijd van Rain- hill hebben gereden, alsmede de toch meest bekende Rocket met bijpassende rijtuigen. Eind februari 1980 waren de replika' s van de Novelty de Sans Pareil zo ver gereed dat ze aan proefritten onder stoom konde beginnen. De Rocket was al een tijdje in goede konditie, de negen his torische rijtuigen waren nagenoeg klaar. Op 12 maart bracht de Britse PTT een set pseciale postzegels uit die zó was ont worpen dat vijf zegels samen een histori sche trein makea De verschillende toeleveranciers van Iocs en rijtuigen besteedden elk beschik baar weekend aan het nalopen van histo rische exemplaren en de tribunebouwers die een langgerekt stadion met 52.000 zitplaatsen moesten bouwen, hadden in februari 1980 hun eerste materialen al in de weilanden ronden Rainhail gedepo neerd. Op 12 maart bracht de Britse PTT een speciale serie postzegels uit ter herden king van de opening van de lijn Liverpool- Manchester. Er kwam natuurlijk een first- day-cover en in de loop van het jaar nog enkele speciale enveloppen met gelegen- heids-stempels. „Officiële herdenkings covers werden Rainhil 24, 26 mei en 11 november. De 150 verjaardagvanmailby rail". Wie geen kans zag rond Pinksteren in Engeland te zijn kon wellicht „The Great Railway Exposition in Manchester be zoeken. Die werd gehouden rondom sta tion Liverpool Road in Ma:nchester van 2 augustus tot en met 14 september. Veel van het „optocht-materieel, inklusief Rocket met zijn trein werd daar geëxpo seerd of reed er rond. Liverpool Road Station was het eerste officiële spoorwegstation ter wereld en zal volledig worden hersteld in zijn oorspron kelijke staat Afb. 5 Heel bekend werd ook de Puffing Billy, gebouwd door William Hedley in 1813Oorspronkelijk zou deze loc acht wielen krijgen, maar dat werden er bij de indienststelling in 1830 maar vier dit toen stalen rails werden ingevoerd. Zeer belangrijk en erg populair op het vasteland van Europa werden de Cram- pron locomotieven De Locomotion, een schepping van Stephenson, die als eerste dienst deed op een vaste lijn van de Stockton and Dar lington Railways waar dë trekkracht van de wagens tot 1833 door paarden werd geleverd. Op de afbeelding ziet u de beveiliging van de spoorwegen; er gaat een ruiter te paard voorop met een vlag in de hand om het publiek te waarschuwen voor het rook en stoom uitbrakende monster. We gaan nu kris en kras door de spoor weggeschiedenis op postzegels verder. Niet alleen in Engeland werd men „spoorweggek"; ook andere landen gin gen het vervoer per rail met stoomtractie verzorgen. Afb. 2 -I- 8 En hier aan de Blenkin- shop locomotief van 1812. Blenkinshop geloofde en met hem vele anderen dat de adhesie tussen wiel en rail staat niet voldoende was om een machine in staat te stellen een nuttige last te trekken. Hier werd dan ook een tandwiel aangebracht dat in een tandheugel aan de buitenkant van de railstaaf greep. Afb. 6 The locomotion. De beroemde locomotief is gebouwddoor George Stephenson. Deze was niet de eerste, maar wel de grootste constructuuf uit de kindsheid van de stoomlocomotief De tandraderen zijn vervangen door koppel stangen tussen de wielen. Deze zeer bruikbare locomotief was de eerste die het openbaar vervoer diende al. op een lijn tussen Stockton en Barlingston ten zuiden van New Castle. Op het station van Darlington staat de laatste locomotion nog steeds te pronk voor de locotielen van alle landen. Afb 4 -h 7 De Rockit van 1829. De beroemdste van alle vroege locomotieven. Deze raket was een schepping van Robert Stephenson, zoon van George. Vlam- pijpen in de ketel, cylinders buiten de ketel, niet verticaal en direkt met de wielen gekoppeld. Uit de competitie bij Rainhill kwam de Rocket als overwinnaar te voorschijn omdat hij als enige in staat was de voorgeschreven 15 ton overóO mijl met een snelheid van 10 mijl per uur zonder panne te trekken. De Rocket bleek zelfs 30 mijl; circa 48 km per uur te kunnen halen. Was dat een zichzelf voort stuwend projectiel of niet? Afb. 9 De Crampston loc moet ver vallen, het negatief is er niet meer. Afb. 10 Ook in Italië bouwde men locomotieven. Deze werd in 1854 door Ansaldo gebouwd. Afb. 11 Tegelijk met de Stephensons kwam ook in Frankrijk de stoomloc in gebruik. De Franse ingenieur Mark Se quin bouwde deze eerste Franse loc, die voor het gebruik op de St Etienne-Lyon spoorlijn werd bestemd (foto volgt in een volgende serie). Afb. 12 En hier dan tot voorlopig besluit de snelste oude loc (the Rocket) en het snelste huidige T.G. V. treinstel van de Franse spoorwegen (Train Grande Vi tesse) dat in 1980 het wereldsnelheids- record op 380 km per uur bracht op de lijn Parijs-Lyon, die speciaal voor deze hoge snelheid werd aangelegd. Veel plezier met uw motiefverzameling, eventueel als hobby in uw spoorweg- of modelspoorweghobby. T. Hameeteman ROTTERDAM De opruimingspe riode is nog maar net achter de rug, of in Utrecht staan de meubelfabrikanten en de groothandelaren al weer klaar om hun nieuwigheden voor het voorj aar te presen terea Maandag 7 februari vinden voor het eerst zo vroeg in het jaar de Inter nationale Meubelinkoopdagen plaats, sa men met de Meubel Trade Mart die op de verdieping in de Julianahal is gesitueerd. In totaal is sprake van een meubelaanbod van maar liefst 20.000 m^, hetgeen impli ceert dat de beschikbare ruimte vrijwel volgeboekt is. Ongetwijfeld als gevolg van het gekozen tijdstip, dat zowel voor de meubeldetailhandel als voor de industrie erg gunstig is. Minstens zo belangrijk zijn natuurlijk de voor al die meubelen gebruikte stoffen. Dehnert Jansen B.V. uit Rotterdam, specialist in meubelbekleding, komt tij dens de voorjaarsmanifestatie uit met een breed assortiment waarvan een aantal noviteiten speciaal voor „jongwonen" is bedoeld Stuk voor stuk courante kwali teiten, welke deel uitmaken van de uit breiding in uni weefstoffen en chenilles. Om enkele voorbeelden te noemen: er wordt een nieuwe uni weefstof geïntrodu ceerd met bijpassende ruit(„Hillegom"), een in 3 kleurstellingen te leveren velours met een grof 2-kleurig rasterdessin en een voor de gehele meubelindustrie bruik bare acrylvelours met een licht antique- effect Tenslotte tippen wij de ,-,Chonin" als een mooie chenille met een pastel- kleurig zigzag-dessin. Een goede weer spiegeling van datgene, waarmee Dehnert Jansen op meubelstoffengèbied in Utrecht aan de weg zal timmeren vanuit haar permanente showroom op de Meubel Trade Mart Openingstijden van de Internationale Meubelinkoopdagen '83: dagelijks van 09.00 - 19.00 uur. Tijdens deze mani festatie is de Meubel Trade Mart toe gankelijk voor alle categoriën bezoekers die ook toegang hebben tot de Meubel inkoopdagen. Goudspikkels in de zwarte grond. Goudspikkels overal in 't rond. Een heel jaar zijn ze weggeweest de aconieten, nu is 't feest Een feest om weer opnieuw te leven om tekenen van hoop te geven Wat God schiep dat vergeet Hij niet verteld de kleine aconiet Terwijl het hagelt, stormen loeien staat aconiet daar stil te bloeien. Weet mensen in uw leed, verdriet de Schepper, Hij vergeet u niet. LANERTA Service 01870 - 4466 Donderdag 10 februari a.s. houdt „de Motte" haar tweede lezing in het winter seizoen. Zoals gewoonlijk wordt de avond gehouden in „de Doelen", Sint JorisDoel- straatte Sommelsdijk. De lezing met dia's is getiteld:Schatten uit het verleden" en wordt gegeven door Rias Olivier, voor zitter van „de Motte". Aanvang 20.00 uur. In de pauze zal koffie worden gepresen teerd aan leden en belangstellendea Tot ziens. de Motte" Vrienden van de Hartstichting afdeling Middelharnis-Sommelsdijk Ook in Zeeland nl. in Scharendijke is dit jaar begonnen met een cursus hart-rea- nimatie. Voorlopig georganiseerd door de Vrienden van de Hartstichting afdeling Middelhamis (Goeree-Overflakkee). De belangstelling was zo groot dat er twee cursussen gegeven zijn, door de heer of mevrouw Kamphuis, beiden verpleegkun digen A. Bij voldoende deelname komt er binnenkort weer een cursus. U kunt zich opgeven bij mevr. K. J. Dorreman-v. d. Maas, Irenestraat 6 te Scharendijke. De geslaagden van woensdagavond 5 en 12 januari 1983 zijn: Mevr. M. P. A. Bevelander-van Splunter, Scharendijkemevr. A. J. Dalebout-van Dongen, Scharendijke de heer C. Dor- reman, Scharendijke mevr. K. J. Dor reman-v. d. Maas, Scharendijke S. Flohil, Scharendijkemevr. A. Hanson- Kloet Scharendijkerrievr. M. E. Han son-v. d. Linde, Scharendijke mevr. M. Herder, Scharendijke mevr. F. van Lunzen-Nijmeijer, Brouwershaven mevr. J. A. Meuldijk-v. d. Laan, Brou wershaven T. Petiet Scharendijke A. H. v. d. Tak, Scharendijke de heer A. Verhagen, Scharendijke mevr. M. Verhagen-B aauw, Scharendijke de heer A. Verwest, Scharendijke mevr. C. W. van de Zande-Hanson, Brouwers haven. De geslaagden van dinsdagavond 18 en 25 januari 1983 zijn: A. P. Bouwman, Scharendijke mevr. G. C. Bouwman-Boot, Noordwelle mevr. C. Bij de Vaate-v. d. Sluis, Kerk- werve— P. B. Colijn, Scharendijke W. Goudswaard, Zierikzee mevr. A. E. M. Goudswaard-de Ligt Zierikzee mevr. D. v. d. Horst-Louwerse, Scharen dijke mevr. J. v. d. Kasteele, Haam stede H. F. Kok, Zierikzee mevr. E. Kok-Hoogmoed, Zierikzee I. Menten, Renessemevr. J. v. d. Stolpe-Kooman, Ellemeet mevr. E. A. Verschuure- Mensink, Scharendijke. Mede in verband met de sterk wisselende export van verse mosselen naar Frankrijk zijn, uit het oogpunt van risicoverdeling ta.v. de totale Nederlandse mosselafzet, de afzetmogelijkheden op de binnenland se markt onderzocht De resultaten van dit onderzoek, dat in voorjaar en zomer 1982 is uitgevoerd naar de handel, de distributie en het verbruik van mosselen en mosselprodukten in Nederland op de tailhandelsniveau, zijn samengevat in een binnenkort door het LEI uit te brengen publikatie. In het Westen van Nederland is 65% van de rond 2060 Nederlandse vishande laren gevestigd, die bijna 80% van de totale birmenlandse afzet in verse mosse len voor hun rekening nemea In West- en Zuid-Nederland wordt de verse mossel dan ook door het publiek en de detaillist duidelijk beter beoordeeld dan in de rest van Nederland, zowel wat betreft de noodzakelijkheid voor het assortiment als de houdbaarheid. In deze regio is, Lv.m. de hogere omzetsnelheid, de houdbaar heid minder een beperkende faktor. Veel gemaakte opmerkingen wijzen er op, dat de verse mossel in de detailhandel in het algemeen (nog steeds) een moeilijk produkt is. Waarschijnlijk kan een be langrijk deel van de klachten van de consumenten betreffende de schelpbreuk en de versheid, aanmerkelijk worden ver minderd door een zorgvuldiger behande- Ung tijdens het vervoer en een betere distributiestruktuur. Het binnenlands verbruik is de afgelopen 10 jaar sterk gestegen, nl. van 2 a 3 mla kg. tot rond 10 min. kg, desondanks is de binnenlandse afzet van verse mosselen een beperkte deelmarkt Potentiële moge lijkheden tot verruiming van deze afzet lijken bij een juist distributie- en re- ciamebeleid stellig aanwezig. Landbouw-Economisch Instituut GEVRAAGD: De Max Tailleurstichting die de zorg heeft voor Rheumapatiënten kan ter finan ciering van die zorg steeds gebruikte kle ding gebruikea Zij die wat aan te bieden hebben wordt gevraagd het af te leveren bij mevr. D. Kievit-Kagchelland, Volke- rakstraat 2 te Herkingea Nederland wordt een steeds veelzijdiger kaasland. In de 70 kaasfabrieken en ruim 750 kaasboerderijen worden maar liefst 27 verschillende soorten gemaakt Daarvan zijn er zes van betrekkelijk recente datum: Pompadour, Subenhara, Maaslander, Maasdam, Rauwmelkse kaas en Herderskaas. Van oudsher wor den in Nederland Goudse, E dammer, Leidse en Friese kaas gemaakt De Goudse en Leidse in Zuid-Holland, de Edammer in Noord-Holland en de Friese uiteraard in Friesland. Voor Leidse en Friese werd de melk afgeroomd. Tijdens de bereiding werden komijn (Leidse) en kruidnagelen (Friese) toegevoegd. Leid se en Friese werden ook Kanterkaas genoemd, vanwege de scherpe hoek aan één van de zijden. Edammer De Noordhollandse veehouders haal den minder room van de melk. De kaas die zij maakten kreeg een vetgehalte van 40% in de droge stof, tegenover 20% bij Leidse en Friese (tegenwoordig ook 40%). Die kaas is men Edammer gaan noemen, naar één van de marktplaatsen. Overigens zijn pas aan het eind van de vorige eeuw de vormen, gewichten en vetgehaltes van de kazen vastgelegd. Edammers hadden bijvoorbeeld in de zeventiende en achttiende eeuw nog niet allemaal de bekende bolronde vorra In het gebied rond Gouda werd de kaasmelk niet afgeroomd, vandaar de naam „vol- vette" (48% vet in de droge stof) voor Goudse kaas, die nu de meest geprodu ceerde en meest gegeten kaas is. Leeftijden Goudse en Edammer zijn in zes ver schillende leeftijden verkrijgbaar jong (4 weken), jong-belegen (8 weken), be legen (4 maanden), extra-belegen (7 maanden), oud (10 maanden) en over jarig (1 jaar). Bij de Goudse kaasfamilie horen de Maaslander (met een lager zoutgehalte en drie maanden oud) en de Rauwmelkse kazen. De laatste zijn ontwikkeld dank zij een nieuwe techniek. Daardoor hoeft de kaasmelk niet meer gepasteuriseerd te worden om de bacteriën onschadelijk te maken. Een zusje van de Goudse is de Amsterdammer. Ook 48-1-, maar met een hoger vochtgehalte. De meest succesvolle nieuwe kaas is de Maasdammer. Dankzij een speciale bac terie ontstaan de bolronde vorm, de grote gaten en de zoetige smaak. Zachte kazen Kemhem en Roomkaas zijn zachte ka zen (vetgehalte 60%) die jong worden gegeten. Dat is de enige overeenkomst Kernhem heeft een aparte, pikante smaak vanwege een bacterie-ontwikke ling op de rode korst Roomkaas wordt bereid, als Goudse. Nog zachter is de Verse kaas, die in beperkte hoeveelheden wordt gemaakt Datzelfde geldt voor de nieuwe kazen met kruiden. Pompadour en Subenhara De Herderskaas neemt een aparte plaats ia de smaak lijkt op die van schapekaas, ook al wordt ze van koemelk gemaakt Dieetkazen worden zonder keukenzout gemaakt en zijn verkrijgbaar met diverse vetgehaltes. Van de smeltkazen is de smeerkaas het bekendst (V^«-^'- .^^^^^^^^**-^^^**^»».^X^^^^*-^''^^('^'H^»<.^^^^^t^>^^**.^^^^'«^^^.^^t^^t^i^^-l(.^^^,^^^^^^ '■---*"■*" PARAGUAV "Puffing Billy" Anginhi

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1983 | | pagina 9