EIIAt1DEI1-l1IEUW5 ii NIEUWS uit de kerken Overdenking Koningskinderen Begrafenisonderneming „VOORZORG" uit de Heilige Schrift KIJKVENSTER HET Damvereniging „DENK EN ZET" Sportraad Middelharnis vergadert Voorlichtingsavond over „de besteding van liet gezinsinkomen.... hoe....?" |Uw huis verkopen TAMBOER XXII No. 5164 Ramp-herdenkingsexpositie in 0. L Scliooi IVliddeiliarnis Straks geboortekaartjes nodig De oogst vraagt om arbeiders Uitstoten In Middelharnis: VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 28 JANUARI 1983 blik op kerk en samenleving i - 30 januari 1933 - Dat nooit weer - De nieuwe dreiging Op 30 januari zal het een halve eeuw geleden zijn dat Adolf Hitler in Duitsland aan de macht kwam. Een datum die later van wereldhistorische betekenis zou blij ken te zija Toen kon men dat nog niet weten, maar wij, die erachter staan, den- keïi met ontzetting aan de opkomst van de beweging die de wereld in vuur en vlam zou zetten. Het is waar, Duitsland, het ontredderde Duitsland van na de Eerste Wereld oorlog, was rijp voor een dictator, een man die de orde op zaken zou stellen. Een man die een oplossing had voor de crisis waarin het Duitse volk zich bevond. Een man die vrede beloofde, en welvaart Geen won der dat hij duizenden, miljoenen mensen achter zich kreeg. Het was toen nog maar een minderheid, zowel in Duitsland als in de rest van de wereld, die het door had dat we te doen hadden met een psychopaat, die zijn land en heel Europa naar de ondergang zou voerea Toch kón men dat wel wetea Hitler had toen al ,,Mein Kampf' geschreven en hij was niet onduidelijk geweest inzake zijn bedoelingen. Hij mocht dan in zijn bral lende redevoeringen vrede beloven, maar hij maakte er geen geheim van dat Duits land zich had toe te rusten tot de oorlog. Een oorlog die het zuivere arische ras moest doen zegevieren over de rest van Europa en van de hele wereld. Hij maakte er ook geen geheim van dat de Joden moesten worden uitgeroeid. En het was met name déze bevolkingsgroep die het wèl door had, en die niet mee kon doen met het grenzeloze optimisme omdat ze het ergste vreesde.... We zijn nu een halve eeuw verder. Hiüer leeft niet meer, en de demonische machten die hij had opgeroepen zijn met hem vergaaa De ouderen onder ons denken nog met huivering terug aan de tijd toen hij het wereldbeeld bepaalde, ze herinneren zich nog zijn krijsende redevoeringen via de radio. En velen, ook onder ons, die aan den lijve hebben ondervonden wat een „zegen" het nationaal-socialisme heeft verspreid, hebben er een trauma aan over- gehoudea Maar de jongeren die na de oorlog geboren zijn? Voor hen is het alweer geschiedenis geworden. „Dat nooit weei", hebben velen na de oorlog gezegd. Zou het waar zijn? Oj)- nieuw duikt in de wereld het anti-semi- tisme op. Opnieuw zijn er fascistische tendenzen waar te nemea En het krijgt z'n kansen! Want evenals in de dertiger jaren is er een economische crisis, neemt de werkloosheid hand over hand toe. En opnieuw wordt er geroepen om een sterke man, een leider die de zaken versimpelt en pretendeert alle problemen te kunnen oplossea Achter het IJzeren Gordijn groeit een jongere generatie op die vertrouwd wordt gemaakt met het beeld van een oorlog die de wereld moet winnen voor het systeem. Wij, hier in het westen, denken dat het zo'n vaart niet zal lopen.... Herhaalt de geschiedenis zich Onlangs hoorde ik van iemand die in Oost-Duitsland was geweest nog niet eens het ergste voorbeeld van een com munistische dictatuur en die aan ver schillende mensen daar had gevraagd of het nu echt waar is dat Rusland vrede wil. Zijn gastheren hadden uit één mond ge antwoord er is geen officiële redevoering te beluisteren waarin niet wordt gezegd dat het communisme streeft naar de we reldheerschappij. En ze deden er de waar schuwing bij: zeg dat maar tegen alle idea- hsten in Holland.... We zijn gewaarschuwd. Dat is de les van 30 januari. Waarnemer Tevens Taxi (dag en nacht bereikbaar). P. Vroegindeweij, Emmalaan 1 8, Middelharnis Tel. 01870-2996 Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" te Sommelsdijk d.d. 24 januari 1983. B.D.V.-D.E.Z10-10 Oostkapelle - D.E.Z. II4- 6 St Laurens-D.E.Z4- 6 D.E.Z. II - 's-Gravenpolder4 - 6 Afdeling I H. Koese-B. Vis1- 1 I. Koese- J. van Hoorn0-2 J. Dekker- P. Leroy1-1 C. Spee - K. Vis0-2 Afdeling II A. Verolme - P. Bakker1-1 C. Polder- F. Noordijk0-2 S. Hoogzand - M. van Lente2-0 Afdeling III T. van Brussel - M. Breeman1-1 H. Noordijk - J. Kampl-I J. V. d. Kooij - C. V. d. Bos0-2 Afdeling IV J. de Rooij - G. Zaaijer0-2 A. Campfens - R. Jacobs2-0 J. Groenendijk-Joh. van Hoorn.O - 2 N. Kievit - J. Holleman1-1 In een van de ruimten van de O. L. School aan het Beneden Zandpad te Middelharnis zal van dinsdag 1 fe bruari t/m vrijdag 4 februari een ramp- herdenkingsexpositie worden gehou den, aldus georganiseerd door de Stich ting Culturele Kring „de Welle". Het gaat voornamelijk om de expositie van een 15 tal werken als etsen en teke^ ningen, een enkel beeldje en een olieverf doek van die kunstenaars die in de ramp dagen van 1953 spontaan besloten tot de actie „kunstenaars helpen het Rampen fonds". Ze vervaardigden toen een aantal op de ramp geïnspireerde werken waarvan de opbrengst aan het Rampenfonds ten goede kwam. Spijtig genoeg kon een deel van het gemaakte werk niet meer worden achterhaald omdat die in particulier bezit zijn. De expositie wordt dinsdagavond half acht officieel geopend. O. a. zal er dan ook een film van de gebr. Boomsma worden vertoond, gemaakt kort na de ramp. Door de filmclub is de film later van titels en een gesproken woord voorzien. De film zal ook op de scholen van Middelhamis- Sommelsdijk worden vertoond. Maandag 7 februari a.s. vergadert de S.S.M. (Stichting Sportraad Middelhar nis, omvattende de 4 kernen van de ge meente). De vergadering vindt plaats in de kan tine/clubgebouw van de Tennisvereniging „Meneerse" te Middelharnis. Aanvang 20.00 uur. Belangstellenden zijn hartelijk welkom. Bij drukkerij GEBR DE WAAL ligt een pracht modellenboek voor u ter inzage. Ook uw keus is er zeker bij Bij tijdige bestelling snel gereed. Langewegl3 SOMMELSDIJK NED. HERV. KERK Beroepen te: Tholen en Ooltgensplaal M. Goudriaan te Ouderkerk a/d IJssel; Loenen a/d Vecht en Hoornaar (toezeg ging) H. G. de Graaff te Klaaswaal; Harderwijk J. W. Goossen te Masten broek; Staphorst K. Veldman te Leer broek; StellendamH. HarkemateBrakel; Ridderkerk (nieuwe predikantsplaats) en Wierden A. Visser te Nieuwland en Oos- terwijk; Amsterdam, Noorderkerk, drs. C. Blenk te Oudewater. Beroepbaan 1-2-1983; N. de Boo, Hoogerwaard 135, Koudekerk aan de Rija Aangenomen naar: Staphorst K. Veldman te Leerbroek Bedankt voon Gouda J. Smit te Hil versum; Wekerom M. Goudriaan te Ouderkerk a/d IJssel. Bevestiging en intrede kand. Heems kerk te Maartensdijk: Woensdag 12 ja nuari mocht, na een vakaturetijd van 2>Vi jaar, Maartensdijk weer een eigen herder en leraar ontvangen in de persoon van kand. D. Heemskerk uit Katwijk aan Zee. Ds. S. de Jong, eveneens uit Katwijk, was de bevestigen Hij sprak aa.v. 1 Tim. 4 16. 's Avonds preekte ds. Heemskerk intrede uit Jesaja 3 10 en 11. Aan de handoplegging in de middagdienst namen deel: ds. P. J. Teeuw, ds. D. J. Budding, ds. L. H. Oosten en ds. A. J. Wijnmalen, de eerwaarde heer M. de Vos, de oudèr- Ungen G. van Ettekoven en B. J. v. d. Vlies, alsook de bevestiger ds. S. de Jong. Na de avonddienst volgden de gebruike lijke toespraken. GEREF. KERKEN Beroepen te: Schiedam, drs. C. Bra- kema te Oldemarkt en als ziekenhuis predikant, in het gemeenteziekenhuis al daar en ds. Y. Stienstra te Rotterdam- Zuid (ziekenhuispredikant) in het Ikazia- ziekenhuis; Gorredijk drs. G. Kuiper te Rodeschool; Emmeloord H. de Bondt, leraar godsdienst aan de Chr. Mavo te Urk; Leek B. van Oeveren te Rijnsburg; Katwijk a.d. Rijn drs. J. van Breevoort te Geesteren en Gelsenaar, Enschede drs. H. Veer te Noord-Scharwoude; Vlaar- dingen drs. G. van der Veere te Drachtea Aangenomen naar: Birdaard, de be noeming tot pastoraalwerker A. J. Beima, kand. aldaar, Arnhem A. Hooimeijer, ziekenhuispredikant te Zaandam; Schie dam (als ziekenhuispredikant in het ge meenteziekenhuis aldaar) Y. Stienstra, ziekenhuispredikant te Rotterdam-Zuid; Schiedam, drs. C. Brakema te Oldemarkt; Emmeloord H. de Bondt, godsdienst le raar te Urk, wonende te Emmeloord. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepente: GoesenteKantensi.s.m. Middelstum, H. Geertsma te Nijverdal; Drachten-Zuidoost J. Slotman te Ea schede-West Bedankt voon Haulerwijk H. M. J. Siegers te Uithuizen; Hoogkerk H. de Vries te Hattem. CHK GEREF. KERKEN Bedankt voon Opperdoes H. H. Klomp te Zwaagwesteinde. Tweetal te Sliedrecht (Middeldiep- Toen zeide Hij tot Zijn discipelen. De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; Bidt dan de Heere des oogstes, dat Hij ar beiders in Zijn oogst uitstate. Mattheus 9 37 en 38 Oogstrijp De Heiland gebruikt een nieuw beeld om de situatie te tekenen. Hij ziet het koren rijpen op het veld. De velden worden wit Het is een veelbelovend gewas. Meer malen heeft Hij het zo voorgesteld. Nog vier maanden en dan komt de oogst Let toch op! De velden verkleuren. Het rij pingsproces is in volle gang. We krijgen de indruk dat de discipelen het niet zagea In het voorafgaande vers lezen we ook niet dat de discipelen bewogen waren over de schare. Het waren geroepen discipelen. Maar wat moesten ze nog veel leren. Ze misten de bewogenheid en ontferming van hun grote Meester. Ze verkeken zich op de gemeente. Dat komt nog dikwijls voor. De Heere Jezus ziet een oogstrijp gewas. Wij niet En als wij het niet zien geloven we het niet ook Een grote oogst? We zetten er vooralsnog een groot vraagteken achter. Vergist de Heiland Zich niet? Verkijkt Hij zich soms op de grote toeloop? Straks verlaat de grote massa Hem. Slechts een klein aantal blijft over. De discipelen schijnen gelijk te krijgen. De mensen die al jaar en dag geroepen hebben dat het met de Kerk een aflopende zaak is. Dat ze op sterven na dood is schijnen vandaag gelijk te krijgen. AUer- wege afbraak en teruggang. Het geestelijk leven kwijnt Hier en daar hoor je al stemmen als van Elia: „Wij zijn alleen overgebleven". Zou het waar zijn? Zeker, het valt niet te ontkennen, de ont kerstening neemt schrikbarende vormen aan. De dorre, onvruchtbare streken in ons vaderland worden steeds groter. De lege velden en de lege kerken worden almaar talrijker. Maar tegelijkertijd horen we van zen- dingsvelden waar velen worden toege bracht Zou de oogsttijd dan soms voor ons land, onze gemeente voorbij zija Ik zou het niet durven beweren. We mogen nog op een nieuw Reveil een nieuwe opwekking hopen en erom biddea Een vraag waar niemand van ons aan voorbij mag leven is: Zijn we zelf koren of nog onkruid? Wat in de natuur onmogelijk is, gebeurt wel in de genade. De Heilige Geest maakt van onkruid tarwe. Zijn we afgesneden van eigen wortel. Afgesneden van eigen godsdienst en eigea gerechtigheid. Zijn we als een verloren zondaar en schuldenaar, door het ware geloof ingelijfd in Christus, om door Hem en uit Hem te leven? Daartoe wil de Heilige Geest ons nog altijd onderwijzen en bearbeiden tot zaligheid. Tot de zalig makende kennis van de Heere Jezus Christus. Weinig arbeiders Weer vragen we: Is dat zo? Waren er zo weinig arbeiders in de dagen van de Heere Jezus? Er was toch een grote schare priesters en schriftgeleerden. Jawel, maar de Heere Jezus achtte hem kennelijk oa bruikbaar voor het Koninkrijk van God. Dat kwam voornamelijk omdat ze de Heere Jezus niet als de van God ge schonken ZaUgmaker aanvaardea Wie Hem niet kent en erkent als de Zoon van God is onbekwaam tot dienst in Gods Koninkrijk Hoe ligt het vandaag? Er dreigt een predikantenoverschot Tegelijk zijn er toch nog gemeenten jaar en dag vakant Zijn het dan allemaal ongeschikte, on bruikbare krachten die daar ledig op de markt staan? Was Smijtegeldt soms on bruikbaar omdat hij 2 jaar op een beroep moest wachten? U merkt weL, we moeten voorzichtig zijn met onze toepassingen. Is de dominee, die de meeste beroepen krijgt ook de beste in het Koninkrijk van God. Niemand die dat vol kan houdea U merkt wel, zo komen we er niet uit Laten we nog eens nauwkeurig luisteren naar wat de Heiland precies bedoelt Hij ziet een grote nood. Een grote oogst staat te rijpen. Er moet gemaid en binnen gehaald wordea Maar de vakbekwame krachten ontbreken volgens de Heiland. Een ernstige situatie. De oogsttijd is een kritieke fase. Zodra het koren rijp is, moet het gemaaid wor dea Het is onverantwoord om het uit te stellen. Het gewas is dan uiterst kwets baar. Een onweersbui kan de hele oogst doen mislukken. De oogsttijd is een druk ke tijd op de boerderij. Iedereen die dat werk verstaat wordt dan ingeschakeld. Oogsten is echter vakwerk dat je niet iedereen kan toevertrouwea De Heiland gebruikt een woord voor arbeiders, dat spreekt van vaardige handarbeiders. Waar haal je ze vandaan? Volgens de Heiland staat er op de akker van deze wereld een grote oogst te rijpen voor Gods Koninkrijk En de vereiste arbeiders ontbreken. De Heiland heeft daar zorg over. U ook? Of maken we ons er op een kwasi vrome wijze vanaf? Het is Gods zaak zegt iemand. Hij zal er wel voor zorgea Dat de oogst Gods zaak is, weet de Heere Jezus beter dan wie ook Maar daar zijn u en ik niet mee klaar. Is het voor ons een gebedszaak? Daar gaat het om De Heiland verwijst de zaak niet naar de Almacht of het Welbehagen van Zijn Vader. Nee Hij bindt Zijn discipelen deze zaak nadrukkelijk op het hart Het moet hen op de knieën brengen. „Bidt dan de Heere des oogstes, om arbeiders", zegt Hij. Inderdaad de Heere is de Eigenaar van de oogst De zaligheid van heel Zijn gemeente is Zijn zaak Maar dat sluit ons gebed niet uit, maar juist ia Gods zaak is een zaak die ook de disci pelen, ook u en mij ter harte behoort te gaan. Mozes heeft dat eeuwen geleden al be grepen. De Heiland denkt kennelijk aan het gebed van Mozes in Numeri 27 17. Mozes mag zelf Kanaan niet binnen gaan. De tijd van afscheid nemen, van sterven is voor hem aangebroken. Hij mag wel het hemels Kanaan beërven. Wie zal Israël nu het beloofde land binnen leiden? Dan gaat Mozes in gebed: „Dat de Heere, de God der geesten, van alle vlees, een man stelle over deze ver gadering. opdat de vergadering des Heeren (zo ziet hij Israël!) niet zijn als schapen, die geen herder hebben". Dat was de zorg van Mozes aan het einde van zijn aardse levea Het is ook de zorg van de Heere Jezus. Nog eens is het ook onze zorg? Of reikt onze zorg niet verder dan de grenzen van eigen gemeente? Op de akker van Gods Koninkrijk kan slechts hij van dienst zijn, die door de Heere Zelf is gezonden. De Heiland ge bruikt een vrij sterke uitdrukking. Het gaat niet altijd vanzelf. Mensen als Mozes en Jeremia moesten inderdaad uitgestoten wordea Daartegen biedt een man als Jesaja zich zelf aan, na zijn roeping. Dat mag dus ook De vraag is maar of we als geroepen dienstknecht ook Hem werkelijk willen dienen. En het dienstwerk ook willen leren. Onderherder zija Zich onderwerpen aan het Woord en de leiding van de grote Opperherder. We zijn geroepen om Hem te dienen en niet om te heersen. Dat vraagt een levenslange zelfverloochening. Steeds weer opnieuw als leerling aan Zijn voeten terecht komen. Het gaat om de oogst en vooral om de Heere van de oogst Het gaat niet om ons. Wat een verzoeking ligt hier Wij denken al gauw dat we geschikt zijn, als we maar door de Heere uitgezonden, uitgestoten zija Vergeet het maar. We moeten telkens weer van ons voetstuk afgestoten worden. We oogsten zo graag lof en we binden de mensen zo licht aan onze persooa Maar het gaat om de Persoon en het werk van de Heere Jezus Christus. Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen. Ook in het leven van een dienaar van Christus is er, dank zij het doorgaande werk van de Heilige Geest, een rijpings proces. Het is een stervensproces.... De groene halm wordt geel. Het welige en overdadige gaat er allemaal af Wat er overblijft is een kale streng met een aar boordevol goudgele korrels, die diep naar de aarde buigt D an zijn we oogstrijp. En dan is daar de stem van de grote Eigenaan „Wel gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt ge getrouw geweest over veel zal Ik u zettea Gaat in, in de vreugde uws Heeren". M. L. Quist straat): drs. C. W. Buijs te Oud Beijer- land en A. K. Wallet te Ouderkerk a/d IJssel. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te: Vlaardingen A. van Straalen te Paterson (V.S.). GEREF. GEMEENTEN Beroepbaan D.V. per 1-3-1983 M. Burggraaf, Prinses Julianalaan 8 a, Rot terdam. Beroepen te: Almelo i.s.m. Wierden J. J. van Eckeveld te Zeist; Scherpenisse A. Moerkerken te Nieuw-B eijerland; Scherpenzeel J. van Haaren te Amers foort; Arnhem D. Hakkenberg te Lisse; Vlaardingen B. Reinders te Hardinxveld- Giessendam; Krabbendijke M. Mondria te Waardenburg. Bedankt voon Rilland-Bath i.s.m. Waarde J. J. van Eckeveld te Zeist; Sint Catharines (Canada) Hoogvliet en voor Unionville( Canada) L. BlokteNunspeet; Berkenwoude i.s.m. Stolwijk A. F. Hon- koop te Rotterdam-C; Terwolde-de Vecht P. Honkoop te Kampen; Leerdam en Ka- pelle-Biezelinge R Boogaard te Leiden; Bameveld J. C. Weststrate te 's-Graven polder, Boskoop, Dordrecht en voor IJs- selmonde J. van Haaren te Amersfoort; Poortvliet en voor Uddel J. Karens te Opheusden; Rotterdam-Zuidwijk en voor Scheveningen A. B. van der Heiden te Enkhuizen. In samenwerking met het Nationaal In stituut voorBudgetvoorlichting(NIBUD) organiseert de Rabobank Middelharnis op donderdag 10 februari a. s. een informatie avond over gezinsbudgettering. Alle be langstellende inwoners van Middelharnis, Sommelsdijk Herkingen en Melissant zijn welkom op deze avond. De avond wordt gehouden in Centrum „De Hoeksteen". Mevr H. K. M. Hesse- link van het NIBUD houdt een lezing over de besteding van het inkomen in de breed ste zin. Er wordt ingegaan op allerlei problemen die zich voor kunnen doen, hoe deze zijn te voorkomen of op te lossen. Aan de hand van methoden en richtlijnen die het NIBUD heeft ontwikkeld en pro pageert en op basis van eigen en ander mans ervaringen zal er worden gesproken over onderwerpen als: - Welke keuzemogelijkheden zijn er met betrekking tot de besteding van het gezinsinkomen? - Hoe kunnen bepaalde bedragen worden vastgesteld in het huishoudbudget bijv. kostgeld, kleedgeld, zakgeld. - Op welke manier wordt het gezins inkomen beheerd en wie doet dat? - Wat is het nut/de waarde van een huis houd- of kasboek Tijdens de pauze kuimen schriftelijk vra gen wordea ingediend. Vervolgens zaleen forum de vragen beantwoorden en volgt een forumdiscussie. In het forum hebben naast mevr. Hesse- link tevens zitting de heren H. R de Krey, directeur van de Rabobank Middelharnis, I. L. Gouswaart, stafmedewerker van de Rabobank Middelharnis en C. Aalbers, Adviseur Creditgelden van Rabobank Nederland. Omstreeks 22.00 uur is de sluiting van het officiële gedeelte, waarna er gelegen heid bestaat om op informele wijze nog wat na te praten over deze voorlichtings avond. Om in aanmerking te komen voor een toegangskaart gelieven belangstellenden zich tijdig te vervoegen op één van onder staande Rabobankkantoren: - Middelharnis, hoofdkantoor, Langeweg 54 - Middelharnis-Zuid, Doetinchemsestraat 58 - Sommelsdijk-Zuid, Specht 18 - Herkingen, Peuterdijk 2 - Mehssant, Beatrixlaan 12. U moet er rekening mee houden, dat het aantal plaatsen, en dus het aantal toe- gangskaarten, beperkt is. ^.^^J^:f.^.^.^.^.4.^l^^J^^l^Jt■^■^■^■4■'^^■'^^■'^4■'^^■>^•^4■^■*•^**¥■**'^■***'^*^■^■•^^^'^*•^'*■•^***'^'^'^****4■*'^'^'^* door C. Rijnsdorp Bosch Keuning N.V. Baarn ----- 62----------------------------------------- Nieuw geopende „magazijnen" adver teerden fraaie volzinnen over inrichting naar de eisen des tijds" en stonden de eerste dagen vol bloemstukken. De toon- bankladen werden kasregisters, de ijs kasten koelhuizen, de ramen etalages, de winkels magazijnen, ja fabrieken en de particuliere ondernemingen smolten meer en meer op in grote „maa'schepijen". 't Hoen was ten opzichte van de nieuwe tijd dualistisch. In zijn eigen zaken moder niseerde hij ook, maar zijn eigenlijke we zen zat nog vast aan de oude Haven. Over die nieuwmodische winkelmanieren, die zwarte handjes in het plaatselijk adver tentieblad, wijzend naar het ,,Zie de Eta lage" der plotseling tot magazijnen be vorderde winkeltjes, kon hij zure grappen maken. En hijvoerde" de oude kereltjes, half in weemoedige ernst half in spot D'r blijft niks van oven..." „Wablief?" „Heel de Have gaat er nog an. as 't zo doorgaat..." De lichtloze ogen knipten, beverig. „'t Gaat nou hard, hoor". „Maar de vaste prijze, he?.... „Die krijge ze nie' meen..." „Die komme nie meer op 't ouwerwesse peil. Je ken je gemêleerde borredjes wel in de Sluis gooie". „'t Kom van die etalazies, ze lijkene kepleet gek... ze make etalazies van erre- ten-en-bone...." „Van antresie man! 't Leg allemaal op zwart frewéél...." Maar 't lachen duurde niet lang. Van de molen bij de tol waren de wieken af, die kreeg nou een elektriese metón Een molen zonder wieken, alles elektries.... De wereld ging op zijn kop. En omdat ze er toch niets aan konden doen, omdat ze hun tijd gehad hadden, bliezen de oudjes aan de voet van de onttakelde molen in hun rode neusdoeken een luguber-zwakke treurmuziek. In 't nieuwe jaar werd Gasters met Toulouse ambts-,, kameraad" en daarmee leerling-af, ja inleider van een nieuweling tot de werkzaamheden. Eerst had hij er over gedacht ontheffing te vragea maar wat zou hij in die vreselijk-eenzame avond uren moeten doen? Daarom bleef hij; zelfs nam hij 's Zondags een catechisatie van gehuwden op zich. Als Gasters 's avonds in het lege huis thuiskwam, liep hij vlug naar boven, stak overal licht op en trok zich zo allengs in zijn slaapkamer terug. Dikwijls kon hij niet slapen en maakte dan ellendige nach ten doon De vogel had hij opgeruimd. Juf frouw Talema stond elke morgen half acht op de stoep en bleef tot 's avonds na de afwas. Ze verrichtte dit wérk belangeloos uit vriendentrouw. Gasters moest nu dikwijls zelf in huishoudelijke zaken be slissen. Hij vond zijn gedragslijn,door zich immer voor te stellen, wat zijn vrouw in dergelijke omstandigheden zou gezegd hebben. Zo ontkwam hij aan 't gevaar, te veel autoriteit uit handen te geven. Ja, zelfs was 't juffrouw Talema nu mooi genoeg zo, want hij was precies, Gasters. De huisbezoeken met de voormalige organist verliepen naar wens. Wel keek Toulouse naar alle huisorgeltjes, die de kamers der bezochten sierden, maar wat hij in het midden bracht was altijd ver standig en gewoon. In de kerk bespeelde voorlopig Bert het orgel, met aarzelend of achteraankomend pedaal. Juffrouw Toulouse toonde zich onrede lijk fier op de positie van haar man, tengevolge waarvan ze bij mevrouw Ver- sluys met nog meer onderdanige zelf bewustheid optrad dan te voren. Voor haar besef vormden de vrouwen der ambtsdragers een kring van uitverkorenen in de gemeente. Toch was Toulouse met zijn muzikantennatuur eenzijdig ontwik keld, zodat Gasters dikwijls vrijmoedig heid gebruiken moest De eerlijkheid, die op zijn hele wezen te lezen lag, nam niettemin de mensen voor hem in. Op de kerkeraad sprak Gasters weinig, 't liefst nog over het zakelijke beheer der gemeentelijke aangelegenheden, waaraan wel eens wat ontbrak. Aangemoedigd door de welwillendheid van ds. Versluys, die gaarne deskundigheid erkende, werd hij stil-aan de leider der meer zakelijk voelende jongeren en kreeg hij ongezocht invloed op het beheer der financiëa s Zondags stapte hij dikwijls naar Schip- pérus. Daar werden dan gesprekken ge voerd over het geloof, waarbij Magoo vreemd opgekeken zou hebberi. Soms zongen ze met elkaar liederen van San- key, die zo volkomen pasten bij Schippé- rus, of ook wel „negro-spirituals", waar van de dramatische diepte hun vrijwel ontging. Schipppérus zong de hymns graag in het Engels. Zijn lievehngslied was de „Glory Song", waarvan hij het refrein dan daverend uithaalde: „0-ófi that will be. Glory for me...." Gasters was dan stil ontroerd, Cornelia zong zachtjes de Hollandse woorden mee en Schippérus zong en trapte met zwoe gende Vox Humana, alsof het een in muziek overgebrachte Van Eyk's aaa bidding van het Lam gold. Schippérus kwam stralend bij 't Hoen binnenlopen. „Kerel, je kunt me felici teren, ik heb een prachtorder geplaatst!" riep hij verheugd. En hij vertelde, hoe met ingang van 1 April de gehele verzekering op fabriek en kantoren van Sillevis' Be drijven vrijkwam en hoe hij, najaren lang vergeefs moeite te hebben gedaan, nu de order gekregen had. De verdeling van 't risico was nog wel niet geheel geregeld, maar dat kwam te recht Naar aanleiding van dit succes werd die middag nog een lang gesprek gevoerd door de beide mannen. Toen Neel thee bracht, stond het achterkamertje vol sigarenrook. Nog nooit had ze Schippérus zo luid ruchtig meegemaakt Wat konden ze toch goed met elkaar overweg, 't leken wel broers! Vrouw, blijf is eve, we hebbe je óók nodig!" Neeltje ging op 't puntje van een stoel zitten. Ze voelde zich verhit want ze was aan 't strijken en in haar oude huisjapon, met haar verwarde haren, niet op haar gemak Maar ze hield zich goed. „Wel?" Grote, nieuwe plannen, Neeltje!" lach te de forse stem van Schippérus. Hij keek zo innemend, dat men hem zijn laatste geld zou hebben toevertrouwd. „Ik vind het aardig van Simon, dat-ie je d'r even bijhaalt Kijk es. Ik heb in mijn verzeke ringsbedrijfeen prachtige post afgesloten, de hele bedoening van Sillevis moet je weten, dus èh...." ,,0, Sillevis", zei Neel een beetje vaag. Ze deed haar best een typisch-vrouwelijk intuïtief wantrouwen tegenover dit man nelijk enthousiasme te overwinnen. „Mooi.... prachtig zeg.... fijn voor je...." ,,Ja maan... in verband daarmee.... zit ten we hier net te praten.... Kijk is, je man heeft toch al eens postjes voor me aan gebracht de laatste tijd nog al veel zelfs.... hij is niet in 't vak opgeleid, maar hij is niet achterlijk dus-èh...." Ze lachten beiden en Siem glimlachte. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1983 | | pagina 5