De nieuwe Mazda 626 De nieuwe vorm voor de middenklasse Camera ook wakker In de winter? n Luther en de angst van het westen (id Dierenpark aan de Spuidijk blijft Sparta onderdeelswedstrijden Boekbespreking: Een pleidooi voor de rechtsstaat. MEDISCHE DIENSTEN i Ooltgensplaat: Herdenkingsdiensten Watersnoodramp '53 Door woningbouwvereniging „Beter Wonen" 17 woningen aanbesteed Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS' VRUDAG 28 JANUARI 1983 Met ingang van de personenauto RAI wordt op de Nederlandse markt de nieuwe Mazda 626 leverbaar. Een volledig nieuw opgezette ruime middenklasser, leverbaar in drie koetswerk-varianten: een vierdeurs Sedan, een tweedeurs Coupé en een vijfdeurs Hatchbak. Verder bestaat binnen het programma van twaalf basismodellen de keuze uit een 1,6 en een 2,0 liter motor en drie uitvoeringsvarianten. Op zes uitvoeringen is tegen meerprijs een automatische transmissie leverbaar. De nieuwe Mazda 626 beschikt over dwarsvoorin geplaatste motoren en voorwielaandrijving. Veel aandacht is met name besteed aan de technische aspekten, met het oog op een gunstig brandstofverbruik, een hoog comfort en hoge prestaties, gekoppeld aan een te verwachten lange levensduur. De voorwielophanging is bijvoorbeeld zo ontworpen, dat aandrijfreacties in het stuur uitgesloten zijn en het stuur een sterk zelfcorrigerend effect geeft Met het oog op het brandstofverbruik werden de motoren compacter en de gehele auto lichter. De carrosseriën werden uitermate gestroomlijnd. In het interieur vinden zo nodig vijf personen een comfortabele zitplaats. Voorin de GLX-versies bevinden zich zelfs op tien manieren verstelbare stoelen. Opvallend is vooral ook de rust in het interieur door de zeer geringe geluidsproduktie, waarvoor ook zeer uiteenlopende maatregelen getroffen zijn, variërend van een vloeistofgevulde motorsteun tot een viervoudige toepassing van isolatie materiaal. LDe prijzen van de nieuwe Mazda 626 beginnen voor de Sedan bij 18.995,de Coupé vanaf/ 20.995,en de Hatchback vanaf/ 21.395,— Dr. W. Aalders vraagt in dit boek aan dacht voor één van Luthers minst bekende geschriften, namelijk diens commentaar op het bijbelboek Prediker. Een groot Lutherkenner schreef eens dat dit het meest eigenaardige en diepzinnigste boek is, ooit door de reformator geschreven. Geheel in de stijl van Aalders geeft deze geen louter wetenschappelijke verhande ling, noch een meditatieve parafrase, nog minder een kritische beschouwing over Luthers annonaties op Prediker. Waarvan de schrijver ons in dit boek tracht te over tuigen is Luthers actualiteit en relevantie als kerkelijk én staatkundig hervormer. Wat Luther ons, 20e-eeuwse bewoners van het avondland, heeft te zeggen met name in de huidige gespannen en ver warde verhoudingen van kerk en staat is het thema van dit geschrift. Met een keur van breedvoerige citaten maakt Aalders aannemelijk dat Luther, al leefde hij bijna vijf eeuwen vóór onze tijd, niet zo onbereikbaar ver van ons afstaat als velen menen. Daartoe brengt hij diens boodschap binnen het kader van het hui dige tijdsgewricht „Vooronderstelling van een herkenning is slechts of men deel heeft aan de angst van het Westen. Slechts wie door de dynamiek der geschiedenis is aangeraakt en iets van haar bitterheden en benauwenissen heeft geproefd, zal met Albrecht Dürer hem gaan zien als „de christelijke man, die ons uit grote angsten redt". Aalders legt er sterke nadruk op dat Luther zijn commentaar schreef in 1526. In het Woord-vooraf van zijn commentaar schreef Luther dat men dit bijbelboek het best als opschrift zou kunnen geven: „Poli tica vel Oeconomica Salomonis", Sa- lomo's visie op staat en maatschappij. Welnu, juist in dat jaar had hij het geweld van de B auemkrieg achter de rug. Het had hem geleerd nog meer dan daarvoor het geval was dat staat en maatschappij gaven van Godswege zijn, opdat de men sen in de wilde baaierd van de geschiede nis een burcht een citadel zouden hebben, waarbinnen het leven zich kan ontplooien. Huwelijk en gezin, kerk en school zijn blijken van Gods scheppingstrouw, ja zeker, mar niet minder staat en samen leving; ze scheppen mogelijkheid en gele genheid voor de gehoorzaamheid aan het liefdegebod. Daarom duidt Luther ze met zoveel nadruk aan als „ordination Dei", een orde van God. Het is merkwaardig dat ook in dit boek de gedachten van Aalders én degene op wie hij zich oriënteert, niet te onderscheiden zijn. Hij leeft (of leest?) de problematiek die hij verhandelt dermate in bij Luther, dat de stemmen van hen beiden geheel verstrengeld zija Wie Aalders enigszins kent bevreemdt dit niet het bewijst de existentiële wijze waarop hij gewoon is zich in zijn stof in te graven. Persoon en boodschap zijn bij hem één. Ook in vorige werken komen we deze vereenzelviging tegen. Zo schreef hij ooit over Luther „de derde Elia", Groen van Prinsterer ,een evangeliebelijdef'Kohlbrugge „de regenfluiter", en een bijbelse figuur als Job „de schreidende filosoof'. En vinden we van elk van hen niet iets in Aalders zelf terug Om ons te doen leven binnen de om heining van de Wet Gods ontvingen wij de overheid, zo leest Aalders bij Luther. Staat en overheid zijn ons gegeven, om ons te redden uit de hel en de heerschappij van de duivel. De staat heeft tot taak een labiel evenwicht te bewaren tussen de twee uitersten die ons bedreigen, namelijk anarchie en tyrannic. Van beide wist Luther uit eigen, bittere ervaring. De anarchie dreigde toen Thomas Müntzer in 15 25 de overheid verdoemde en het gods- rijk proclameerde. Het leek toen of land en volk in de chaos zouden ondergaan Als tyrannie beschouwde Luther de demonie van het pausdom die niet alleen de staat verkrachtte maar ook de kerk overweldig de. Tegenover deze twee uiterst gevaar-' lijke bedreigingen stelde Luther nu en Aalders in zijn spoorde rechtsstaat als een zegenrijk geneesmiddel tegen de angst van het Westen; dat wil zeggen; een staat waar de macht begrensd wordt door de Wet Gods, en waar de rechtspleging een weerspiegeling is van de scheppingsorde, van de gerechtigheid Gods. Als rechts bron geldt de Heilige Schrift waaraan fundamentele beginselen voor de samen leving worden ontleend, zoals bijvoor beeld de gulden regel: „Wat gij wilt dat u de mensen doen, doet gij dat hun ook". Luther beschouwde naar Aalders' visie het boek Prediker overigens niet slechts als boek over de staat het was voor hem tevens een boek over de geschie denis, een troostboek en een opvoed kundig boek. Het is in het korte bestek van dit artikel onmogelijk hierover verder uit te weiden. Men leze en kope dit geschrift van Aalders zelf; het zal u doorlopend boeien en menigmaal verrassen. Nog een tweetal opmerkingen. Meermalen is Aalders beschuldigd van passiviteit en dualisme; zijn chronische benadrukking van innerlijkheid en subjec tiviteit zou hem beletten de taak en roe ping van de christen binnen dit leven en deze wereld vorm te gevea Met dit zijn laatste boek heeft Aalders evenwel een waardig weerwoord gegeven op deze be schuldiging. In plaats van op wereld- mijding roept Aalders in navolging van Lutherop tot „wereldtoewending, dus gericht op huwelijk en gezin, op staat en maatschappij, als de door God aangewe zen plaatsen om God en de naaste te dienen, om het geloof te oefenen en te praktizeren, en om kruis en aanvechting te doorstaan Ne deseras aciem, sed perdura' Verlaat de slagorde niet niaar houd stand!" Toch zou Aalders Aalders niet zijn als hij ook weer in dit boek niet opnieuw een scherp protest zou laten horen tegen het moderne, dweperig-activistische christendom dat zich verzwagerd heeft met de ideologie van de revolutionaire Verleden week zaterdag sloot de inschrijving voor de onderdeelswedstrijden die dit jaar op zaterdag 19 februari a.s. in de Olympiahal te Middelhamis worden gehouden. Aan deze in dividuele wedstrijden doen leden mee van de gymnastiekverenigingen; OKK/Oude Tonge, MHSD/Middelhamis, Olympia/Dirksland, ONA/DenBommel, Kwiek/Melissanten Spar ta Hygiëa. Door de jeugdtumers(sters), tur- ners(sters) en geselekteerden kan er uit ver schillende onderdelen gekozen worden, maar men mag minimaal één en maximaal twee onderdelen turnen. Degenen die op selektie- groepen zitten moeten aan twee verplicht ge stelde onderdelen meedoen. Er kan gekozen worden voon brug-ongelijk, balk, vrije oefening en springen; brug, ringen rek en springea Verplicht zijn dit jaar voor de selekties brug- ongelijk en vrije oefening; brug en springen. Zoals altijd bestaan de wedstrijden uit een voorwedstrijd en finale. Voor degenen die ingeschreven hebben voor de vrije oefening of daar verplicht aan mee doen is er een PRI MEUR' Via de Rotterdamse Tumbond kan Sparta Hygiëa namelijk over een vrije oefening werkvloer beschikken (12 x 12 m). Geen gesleep dus meer met de lange mat en kleine matjes! Nog steeds vind Sparta Hygiëa het erg jammer dat dit jaar de onderdeelswedstrijd op een zaterdag in de Voorjaarsvakantie valt. Alleen die zaterdag in februari kon er van de Olympiahal gebruik gemaakt worden. On danks de vakanties hoopt Sparta Hygiëa dat dit eerste evenement in het jaar dat de vereniging 75 jaar bestaat, een sukses zal worden waarbij de deelnemers op fijne en sportieve wijze zullen strijden voor de vele prijzen geschiedenis-dynamiek en dat zo tot in het merg is aangetast Een christendom waar uit de troost is weggenomen, omdat het nog slechts bestaat in een oproep tot handelen in de richting van een nieuwe wereld. „Bij hoeveel afvallige christenen is de ideologie niet het vijgeblad om hun naaktheid mee te bedekken. Kenmerkend voor de ideologie is dat het heil niet meer gezocht wordt in God en de Schepping, maar in de geschiedenis. De toekomst ligt niet meer in Gods handelen, maar in de creativiteit van de mens, in diens vrije wilsbepaling". Van hoe geheel andere geest getuigen niet de slotwoorden van Luthers geschrift over. Prediker. „Hiermee beveel ik u (stads- en landsbesturen) allen aan Gods genade aan. Die moge uw harten ont vankelijk maken en in geestdrift ontste ken, zodat gij u het lot der arme, ellendige, verlaten jeugd ernstig aantrekt en u door hemelse bijstand de weg laat wijzen en bekwaam laat maken tot een Gode wel gevallig en christelijk bestuur naar lichaam en ziel, overeenkomstig Zijn vol heid en overvloed, tot prijs en eer van God de Vader, door Jezus Christus, onze Hei land". En zou ook thans aan zulk een overheid niet een grote behoefte zijn N.a.v. Dr. W. Aalders, Luther en de angst van het westen. Eenpleidooi voor de rechtsstaat. Uitgeverij J. N. Voorhoeve, Den Haag. 155 pagina's; prijs f 22,50 van zaterdag 29 januari tot maandag 31 januari 1983 ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter Wieringa, tel. 2090. Dokter Wieringa is woensdag a.s. van 12.00. tot 24.00 uur afwezig. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 19.00 uur tot maan dagmorgen 8.30 uur heeft dienst dokter Boot tel. 01877 - 1227, b.g.g. 1291. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 18.00 uur tot zondag avond 24.00 uur heeft dienst dokter van Rijswijk, teL 01879- 1207. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter van Hattem, tel. 01874 - 1259. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooltgensplaat van zaterdagmorgen 9.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter Maas, tel. 01871 - 1269. APOTHEEK „MENHEERSE" J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur. Zaterdagen van 10.00 tot 12.00 uur en 17.00 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 11.30 tot 12.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur. In overige uren via tel. of dienstkastje. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts v. d. Houwen, tel. 01870 - 3313 (van 11.00 tot 11.30 uur). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, tel. 01874 - 2441; L. Tjebbes, Middelhamis, tel. 01870 - 2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870-2897. WIJKVERPLEEGSTERS Ouddorp - Goedereede - Stellendam - Melissant: Dienst heeft zr. Tanis, tel. 01878 - 1927. Middelharnis - Sommelsdijk: van vrijdagavond 6.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst zr. Nijholt tel. 01870-4804. Nieuwe Tonge - Oude Tonge - Herkingen - Dirksland: van vrijdagavond 18.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst zr. M. van Ochten, tel. 01874 - 2715. Achthuizen - Den Bommel - Stad aan 't Haringvliet - Ooltgensplaat: Dienst heeft zr. Timmerman, tel. 01873 - 1319. HULP MAATSCHAPPELIJK WERK „Goeree - Overflakkee" SPREEKUREN OUDE TONGE: JuUanastraat 9, 01874- 1515. ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur, ma, WO, vr. van 12.30 - 13.00 uur. T-j A j ,;r,a van het Vriiwillise Brandweerkorps „Ooltgens- Tijdensdejaarvergadermgvannei vrijvt^uugci^ MiPt allppn ak nlaat" werd afscheid aenomen van de heer Abr. Duim. Niet alleen als plaat werd atscheid g^"""" ^^n het dierenpark aan de Spuidijk brandweerman maar ook als verzorger vdiiii^i" t- T-, A A^ KranHweer dit al 26 jaar bestaande park kon olZZ£jeZ'lo^^^^^^^ opgeieven. In ons blad van 13 ÏÏSusT982tlSn breedvoerig aandacht besteed en werd de wens uilesproken dat dit z.&n. hertenkamp voor de bevolking en vooral voor de kinderen niet verloren zou gaan. A„t Wethouder, de heer A. Kroon gaf toen namens B en W de verzckenng da alles in het werk zou worden gesteld om het park te behouden en de reeds verkochte schapen en geiten in „ere te herstellen Deze belofte is de gemeente na gekomen; men heeft twee meuwe beheerders kunnen aantrekken. Overeenkomst n r^ B en W vonden de heren P. Donkersloot Mzn., P. Biggestraat 27 en C^A Luijendijk Pzn., Langeweg 28 bereid om het beheer op zich te nemen Het werd een overeenkomst met een bruikleen clausule tussen genoemde heren en de gemeente. Daar aan weerszijde van de Spuidijk de diereii worden verzorgd hebben Donkersloot en Luijendijk de taken verdeeld en ieder het beheer van een gedeelte op zich genomen. De herten zijn er nog, er zijn weer schapen en geiten aangekocht en met de pauwen, zwanen, eenden, knelkippeii, etc. is de bezetting bijna weer volledig. Van de zomer wil de heer Luijendijk er ook enkele sierkalkoenen aan toevoegen. Fijndateenen anderdoorB en W zo kon worden geregeld en dat de nieuwe beheerders alles in het werk stellen er een aantrekkelijk park van te maken, niet alleen voor de eigen bevolkmg maar ook voor de recreanten van het Fort „Prins Frederik" en de diverse bungalow parken in de Weipolder. De ouders met de kinderen zijn u er heel dankbaar voor! MELISSANT: Plein 1, 01877 - 1592. ma, di, wo, do, vr. van 9.00 -10.00 uur. OUDDORP: Molentlenden 6, 01878 - 1810. ma, di, wo, do, vr. van 9.00-10.00 uur, SOMMELSDIJK: St Joris Doel- straat 32, 01870 - 5305. ma, di, wo, do, vr. 9.00 - 10.00 uur. WEEKENDDIENST in geestelijke of sociale nood: Gelieve in het weekend 01874 - 1515 te bellen, u hoort dan via de bandrecorder welke maatschappelijk werker weekenddienst heeft Stichting KRAAMCENTRUM Goeree - Overflakkee Telefoon 01883-10 000 Stichting Gezinsverzorging „DIRKSLAND" MELIS SANT: Plein 1, 01877 - 2478. Spreekuur: Maandag t/m vrijdag 8.45 - 10.00 uur. DIENSTENCENTRUM „MIDDELHARNIS" Doetinchemsestraat 27, Middelharnis Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke 1 e maandag van de maand van 14.00 -17.00 uur in het dienstencentrum. Ontspanningsvereniging voor alleenstaanden „ONDER ONS" telefoon 01870 - 4399 en 01870 - 5404 ONGEWENST ZWANGER Bel voor hulp aan moeder en kind 01873- 1968 of033-620244 OUDE TONGE De herdenkingsdiensten zullen in onder scheiden kerken worden gehouden op dinsdag 1 februari as. Ned. Herv. Kerk - 19.00 uur ds. P. de Jager R. K. Kerk - 19.00 uur Re quiemmisGer. Gemeente- 19.30 uur ds. H. Ligtenberg. OOLTGENSPLAAT Door de Woningbouwvereniging „Beter Wonen" te Ooltgensplaat heeft de aan besteding plaats gehad voor de bouw van 17 woningwetwoningen in het bestem mingsplan „het Oudeland". De laagste inschrijver was Aannemingsbedrijf J. Kroon Zn. B.V. te Den Bommel. Het Architektenburo Ad Gestel B.V. te Mid delhamis heeft de plannen besteksklaar gemaakt De wacht is nu op het bouwrijp maken van het perceel door de gemeente. Najaren van stilstand zit er nu weer enige schot in een nieuwbouwproject i%- Er zijn mensen, die denken dat foto- en filmcamera' s, net als egels en padden, een winterslaap moeten houdea De vakantie is voorbij, de herfstkleuren zijn verdvi^een, nu moet ook de camera maar worden opgeborgen. Tot- ie in het voorjaar weer mag beginnen aan een fleurige lenteparade. EEN MISVERSTAND De fotografen, die dat denken hebben het mis. Want als er één seizoen is, dat er voor zorgt dat uw camera volop aan z'n trekken kan komen, dan is het wel de winter. De ijzel zorgt voor een witte wonderwereld, de sneeuw maakt van een park en zelfs van een gewone straat of laan een sprookje. De vorst tekent fraaie bloemen op de ruiten van niet verwarmde vertrekkea En als grachten en vaarten bevroren zijn, dan is er op het ijs vol vrolijke schaatsers, van alles te beleven. BEETJE MEER ZORG Waar u als winterfotograaf wel aan moet denken is, dat barre kou ook voor een camera soms nadelen kan opleverea Vooral de moderne camera's met hun verfijnde electronica hebben het in lage temperaturen soms moeilijk. Erg korte sluitertijden worden vertraagd uitgevoerd en niet meer zo krachtige batterijtjes, die voor het maken van een opname en voor de lichtmeting nodig zijn, kunnen door de kou zo uitgeput raken, 'dat ze dienst weigerea Als uw camera het ineens niet meer doet tijdens zo'n winterwandeling, dan hoeft'u dus niet te schrikkea Als u thuis bent, zal alles weer normaal funktionerea Wel is het dan verstandig om vóór de volgende winterwandeling de batterijtjes te vemieuwea PLOTSELINGE OVERGANGEN Als uw camera plotseling van een warm huis in de kou komt en dan meteen actief moet zijn, dan hebt u soms last van condens.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1983 | | pagina 10