Buitenlandse betrekkingen
Europa helpt Polen
I Garage KNÖPS B.V.
Relaas van een geslaagde
hulptocht Flakkee- Polen
Hart-reanimatie cursus
niet aan leeftijd gebonden
Visser
Tegel met gebed
voor de Koningin
f
Ahoude
Bijbelse normen
^Bezoekt onze Kof fIG'Sh op
Middelharnis:
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870 - 3392
Giro 167930 Bank: Rabo Middelhamis Rek. no. 3420.01.108
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLAND rE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS /-11 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 31 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Het Poolse volk bevindt zich al maan
denlang in een moeilijke en benarde po
sitie vanwege een onregelmatige en ontoe
reikende toevoer van de eerste levens
behoeften. De meest kwetsbare catego
rieën van de bevolking (zieken, grote
gezinnen, gezinnen met kleine kinderen
enz.) zijn hiervan het slachtoffer. Door de
gebeurtenissen in Polen van 12 en 13
december 1981 is deze situatie nog ver
ergerd.
De Sovjet-Unie heeft weliswaar getracht
de wijdverspreide ontevredenheid te sus
sen door grote hoeveelheden voedsel te
zenden. Maar aangezien de USSR zelf te
maken heeft met binnenlandse voedsel-
problemen zal deze steun ongetwijfeld van
tijdelijke aard zijn. Bovendien is het vrij
geven van de prijzen in Polen begin 1981
(hetgeen een prijsstijging van 300 tot
400% betekende) geen materiële verbe
tering voor dit reeds zwaar beproefde
volk.
In 1981 leverde de Gemeenschap drie
mdal landbouwprodukten aan Polen tegen
prijzen die 15% lager waren dan de hui
dige prijzen op de wereldmarkt. In decem
ber schonk zij 8000 ton vlees onder voor
waarde dat de Poolse autoriteiten haar
schriftelijk konden verzekeren dat dit
vlees werkelijk aan de burgerbevolking ten
goede zou komen. Het vlees werd als
karkas vervoerd en moest op de plaats van
bestemming worden uitgesneden. Voor
het vervoer moesten de Poolse autori
teiten zelf zorgen.
Tot op heden bedroegen de kosten voor
de Gemeenschap voor het financieren van
deze operaties zo'n 284 miljoen gulden
(4,4 miljard BF). Onlangs werd besloten
opnieuw een bedrag van ongeveer 5,3
miljoen gulden (82 miljoen BF) te schen
ken Dit geld is bestemd voor medica
menten, volle melkpoeder, tarwemeel,
olie, babyvoedsel, zeep enz.
Speciale humanitaire hulporganisaties
zoals de Europese organisaties van Cari
tas, het Rode Kruis, Médécins sans fron-
tières zullen het transport van deze zen
dingen regelen.
De Ministers van Buitenlandse Zaken
van de Tien, die op 4 januari 1982 in
Brussel bijeenkwamen, waren het er allen
over eens dat het noodzakelijk was door te
gaan met voedselhulp. Zij namen een
meer genuanceerd standpunt in wat be
treft de mogelijkheid om Polen, in de
huidige situatie, opnieuw financieel te
steunen. De, ministers verklaarden boven
dien dat „bestudeerd zal worden hoe het
lot van de Polen die zich buiten hun
vaderland bevinden en in de huidige om
standigheden niet willen terugkeren ver-
Ucht kan worden".
W 'Jp w w w 'X' 'X' 'X' 'X' w w 'X* 'i' 'X' ''X' w 'X* 'X' 'X' w 'i* *K 'X' 'J?
Ook voor een lekkere hap.
2 LANGEWEG 113 TEL. 01870 - 2222 MIDDELHARNIS
Vrijdag 15 januari 1982 's Avonds 7 uur stonden een aantal
mensen op het terrein van transportbedrijf Maliepaard te Oude Tonge een
truck met oplegger uit te wuiven. Hoog boven hen waren de hoofden van de
twee chauffeurs zichtbaar: de heren C. Maliepaard en J. van der Slik. (Jan,
en niet Hans zoals we eerder schreven). Ze gingen aan hun reis naar Polen
beginnen. Het ingehouden gegrom van de zware motor overstemde het
afscheidsgeroep van de thuisblijvers.
Achter de ruggen van de chauffeurs
stond een kleine voorraad proviand, die
door hun vrouwen was meegegeven. De
mondvoorraad voor onderweg. Maar wat
was dat, vergeleken met de honderden
dozen levensmiddelen die in de oplegger
waren opgetast, samen met honderden
zakken schoeisel en kleding? Daar lag een
totaal gewicht van 23 ton
De tocht door West Duitsland en de
DDR verliep zeer voorspoedig, zodat ze
zaterdagmorgen rond half tien al bij de
Poolse grens stonden.
Zaterdag 16 januari 1982
Hoewel ze nu in Polen waren was het nog
een dikke 500 kilometer naar de plaats
van bestemming, het stadje Wejherowo in
de buurt van Gdansk.
De heer Maliepaard: „Tijdens onze rit
dor dit land, hebben we onze ogen goed
opengehad. Op het platteland zagen we
een paar keer dat bij een boerderijtje een
varken werd geslacht. Bij een spoorweg
overgang stonden mensen te wachten. Ze
probeerden voedsel te bemachtigen van
transporten die naar Poznan gingen".
Op het eerste stuk van hun Poolse rit
werden ze niet lastig gevallen met allerlei
controles.
Dat gebeurde wel in Poznan, de eerste
grote stad op de route. Daar was een
politiecontrole. De heer van der Slik
moest uit de wagen en een politieman
kroop er in. Het bleek dat de man meer
honger dan dienstijver had. Nadat hij en
zijn collega's het één en ander hadden
verorberd, vond chauffeur Maliepaard het
tijd worden verder te gaan. Zonder politie
man, maar met zijn collega van der SUL
Na enig duw- en trekwerk lukte dat ook.
In de omgeving van Gdansk maakten ze
een praatje met drie mensen. Ze hoorden
onder andere dat één paar schoenen mo
menteel 9000 zloty's kost. In Hollands
geld: 630,-
De chauffeurs gaven deze mensen wat
levensmiddelen mee, die dankbaar in ont
vangst werden genomen.
De temperatuur was daar 15 graden
onder nul.
De heer Maliepaard maakte van deze
reis aantekeningen. Dat hij niet alleen de
omgeving in het oog hield, blijkt uit de
volgende zin: J. van der Slik heeft van het
comité een sigaar gepikt. (Het comité
Hulp aan Polen had voor beide chauffeurs
zulk soort attributen en nog wat meer,
meegegeven).
Het is negen uur in de avond als ze in
Wejherowo op het contactadres aan
bellen. Dat is 26 uur na het vertrek uit
Oude Tonge. Ze blijven daar slapen.
Zondag 17 januari 1982
Rond half tien 's morgens werd een deel
van de lading gelost bij een kindertehuis.
De mensen uit dit tehuis hebben spontaan
meegeholpen. Ze waren erg blij met wat
gebracht werd.
Voor de chauffeurs was er ook een
warme maaltijd. Die bestond uit een heel
klein stukje varkensvlees met een randje
vet, aardappelpuree met wat witte kool en
wat waterige soep. Dat was het zondags-
maal voor het kindertehuis.
Na de maaltijd kregen de heren van der
Slik en Maliepaard een rondleiding door
het tehuis. Wat hun opviel was de slechte
staat waarin de bedden verkeerden. De
pantoffels van de kinderen waren schoon
versleten, evenals het andere schoeisel.
De direktie vertelde ook dat er geen
papier, karton en andere materialen zijn
om de kinderen creatief bezig te laten zijn.
Vergezeld van elf sterke jongens uit dit
tehuis gingen de chauffeurs naar hun vol
gende „halte", een tehuis voor doofstom
me kinderen. De toegang naar het gebouw
was niet geschikt voor de truck, zodat met
behulp van sleeën de goederen naar de
ingang gebracht moesten worden.
Evenals in het vorige tehuis werden onze
spullen en levensmiddelen in dank af
genomen. Ze voorzien in een duidelijke
behoefte, aldus de heer van der Slik.
Tenslotte kwam het grote, nieuwe zie
kenhuis van Wejherowo aan de beurt.
Na afloop van het bezoekuur moesten de
lossers hun werk stoppen, totdatde rust op
het terrein was weergekeerd.
Nadat alle goederen op de goede plaat-
t^ Wereldontvangers "j
Kortegolf ontvangers van
verschillende bekende
merken. Geschikt voor
ontvangst van de Single
Side Band (SSB),
waarop meerdere
zenders overgaan
in 1982.
htuhredrt§e
Door uitgeverij de Grootte Goudriaan is
recentelijk een fraaie tegel uitgegeven,
omgeven door een rood-wit-blauwe band
en met een gebed voor Koningin Beatrix
als geschreven tekst.
Bedrukte tegels zijn momenteel erg in
zwang als wanddecoratie en deze nieuwe
uitgave is stellig een goede aanvulling op
het al veelsoortige assortiment. Het gebed
voor de Koningin werd geschreven door
ds. W. A. de Groot en het zal in onze krinj
nog door velen nagesproken en mee go
beden kunnen worden, zoals ook het laat
ste couplet, dat luidt:
„Is er geen mens op aard bekwaam
om zulk een last te dragen
Dat wij dan vereend tesaam
Haar troon met liefde schragen".
De tegel kan worden besteld bij genoemd
adres. Zuidzijde 133 aldaar, tel. 01838 -
1441. De prijs bedraagt zonder lijst
9,85, met lijstje/ 17,85.
sen waren opgeslagen, kregen de heren
Maliepaard en van der Slik met hun elf
helpers weer een maaltijd en een rond
leiding.
Ook hier waren de goederen welkom, in
het bijzonder de medicamenten.
Vanuit dit ziekenhuis worden alle goe
deren verdeeld over de armste gezinnen
uit de stad. De directie van het ziekenhuis
zal dit samen met een comité gaan ver
zorgen.
Toen was het tijd afscheid te nemen van
Wejherowo en haar bewoners, die de
mensen van Flakkee zo goed hadden
ontvangen.
De terugtocht ging via de stad Torun.
Daar werden weer veel tanks gesigna
leerd.
Naast een gebouw dat zeer zorgvuldig
door politiemensen werd bewaakt, werd
de grote scania geparkeerd.
De „bemanning" maakte zich klaar voor
een welverdiende nachtrust. Onder het
toeziend oog van de Poolse agenten, slie
pen de heren van der Slik en Maliepaard
acht heerlijke uren.
Maandag 18 januari 1982
In Torun werden nieuwe contacten ge
maakt met twee kerken, een kleine pro
testantse en een grotere Rooms-katho-
lieke. Ook in deze stad is hulp zeer
welkom. De bevolking heeft dezelfde no
den als die van Wejherowo.
na het aan boord" nemen van de retour
lading, vertrokken onze mensen weer naar
de grens van Polen met de DDR.
De terugreis verliep net zo vlot als de
heenreis.
Terug
Nadat de retourvracht in Drente was
afgeleverd, kwamen de heren Maliepaard
en van der Slik woensdag behouden in
Oude Tonge aan. De reis was ten einde.
Tenslotte
Het comité Hulp aan Polen is zeer
dankbaar voor alles wat beide heren heb
ben gedaan.
Ook de bevolking van Flakkee wordt bij
die dank betrokken. Er is zoveel gegeven,
dat niet alles in één wagen geladen kon
worden.
Het is de bedoeling dat vrijdag 22 ja
nuari, vandaag, weer een wagen van de fa.
Maliepaard vertrekt naar Polen.
Chauffeurs zullen dan zijn de heren
Maliepaard en Mastenbroek. We zullen u
volgende week meer berichten door kun
nen geven.
Door met haar 74 lentes nog mee
te doen aan een hart-reanimatie-
cursus heeft mevr. Dalstra-Slegt uit
Middelharnis veler bewondering
geoogst Het was haar overigens
niet daarom te doen, veel meer
onderschrijft mevrouw Daistra de
grote waarde van het kunnen toe
passen van de hart-reanimatie en
het redden van een leven is niet aan
een leeftijd gebonden, vandaar dat
ze niet schroomde zich voor de
cursus op te geven, zeer tot in
stemming van de Vrienden van de
Hartstichting
Toen ze dinsdagavond voor het behalen
van het diploma een „proeve" van be
kwaamheid" af moest leggen dook ze
energiek op de knieeën naast het „slacht
offer", een rubberen dames-pop, begon
volgens 't boekje aan de hartmassage en
paste mond-op-mond beademing toe. De
aan de pop verbonden metertjes leerden
dat het allemaal goed ging en dat leverde
mevr. Dalstra het diploma en als extra
huldebetoon een mooie bos bloemen aan,
haar respectievelijk overhandigd door
cursusleiders dhr. en mevr. Kamphuis uit
Dirksland. Ook dhr. L. Dijkgraaf sprak
namens de werkgroep „reanimatie" zijn
bewondering voor mevr. Daistra uit en hij
stelde haar voorbeeld graag ter navolging.
De overige geslaagden zijn:
Mevr. G. Baart-Roskam, Middelhamis
mevr. M. v. d. Broek-Vroegindeweij,
Sommelsdijk mevr. B. Dalstra-Slegt,
Middelharnis mevr. D. J. de Hoed-de
Boer, Middelharnis de heer D. J.
Hogchem, Middelhamis mevr. A. Jan
sen-Visser, Sommelsdijk de heer P.
Joppe, Sommelsdijkmej. H. Korevaar,
Gelukkig, de patient ademt weer.
Mevr. Dalstra wrijft zich voldaan
en opgelucht over 't eigen hart
Nieuwe Tonge mevr. H. Kuiper-Kie-
wiet, Sommelsdijk mevr. C. Maan-
Hogchem, Sommelsdijkmevr. L. Mas
tenbroek-Vonk, Sommelsdijkmevr. E.
Mijs-Scholten, Sommelsdijkmej. L. C.
Nagtegaal, Dirksland mej. Ch. Spuij-
broek, Ouddorpmevr. A. M. de Vos-de
Leeuw, Middelharnis de heer A. Zou
tendijk, Dirksland mevr. M. Zouten-
dijk-Breedijk, Dirksland.
Wie ook de hart-reanimatiecursus wil
volgen kan zich daarvoor opgeven bij:
mevr. Kroos-Vijfhuizen, Marietjespad
Middelhamis, tel. 01870 - 4849 of dhr.
Dijkgraaf, Pr. Beatrixlaan 5, Middel
harnis, tel. 3311. De kosten bedragen
25,—
PEUGEOT
TALBOT
Autobedrijf
Kastanjelaan 41-43
Tel. 01870- 3094
MIDDELHARNIS
INGEZONDEN:
Discriminatie van de
Plaatse Schooljeugd
Woensdagmiddag 20 januari 14.45 uur
heeft een chauffeur van de ZWN ruim 25
jongens en meisjes uit Ooltgensplaat in de
kou laten staan.
We stonden voor de deur van de bus
(zonder te dringen), maar de deur werd
niet geopend. Oudere mensen (boven
40/50 jaar oud) werden door de achter
deur binnengelaten.
Daarna ging de deur dicht De chauf
feurs van de andere bussen maakten door
gebaren duidelijk, dat de betreffende
chauffeur gewoon weg moest rijden. Dit
deed hij. Hij liet gewoon 25 mensen in de
kou staan, die óók voor een kaartje be
talen
De voordeur is niet eens geopend ge
weest De chauffeur heeft niet gewaar
schuwd, dat hij weg zou rijden als er werd
gedrongen. De oudere mensen werden wel
toegelaten, maar wij konden wachten op
een volgende bus. Heeft de ZWN iets
tegen de jeugd van Ooltgensplaat
Astrid de Bonte
Krijn Tiggelman
Wouter van der Zwaan
Ama van Hassent
Ingezonden:
Geachte redactie.
Van mijn kant graag een reactie op uw
artikel „Aanslag op Chr. scholen, instel
lingen, verenigingen en ondernemingen".
In dit artikel draagt u argumenten aan
tegen het voorontwerp van wet van de
vroegere minister en staatssecretaris van
justitie (zie E.N. van 8 januari j.l.).
Hoewel ik met u van mening ben, dat hier
op een geweldige manier inbreuk wordt
gedaan op vrijheden en rechten, viel ik
toch over het gedeelte „In de praktijk". U
schrijft daan ,,Aan het feit, dat deze
ontwikkeling mogelijk is, staan wij mede
schuldig. Denk alleen maar aan de ver
scheidenen Bijbelversies, die de laatste
jaren veelal ook met onze stem tot stand
zijn gekomen, waardoor de mogelijkheid
geopend is om hetgeen uitgebannen moet
worden, geworden is een afwijking waar
mee de samenleving moet Ieren leven".
(Dit laatste moest ik toch wel drie keer
lezen, voor ik het begreep).
„Door deze wetgeving wordt dan ook
afgerekend met de al oude Bijbelse nor
men zoals deze in de Statenvertaling tot
uiting komen".
Ik erken het recht van ieder om de
Statenvertaling te lezen, te propageren,
hoewel ik een andere mening ben toe
gedaan. Maar waarom de Statenverta
ling met haar „al oude Bijbelse normen"
aangevoerd wordt, is mij een raadsel.
Komen deze „al oude Bijbelse normen"
dan niet meer in de zgn. Nieuwe Vertaling,
in de Canisius-vertaling of in „Groot
nieuws voor U" voor?
Het lijkt mij, dat hier met oneigenlijke,
zo u wilt irrelevante argumenten ge
schermd wordtU vindt uw gelijk aan uw
kant? Maakt u mij dan eens duidelijk, dat
een aantal (en dat hoeven er niet veel te
zijn!) „al oude Bijbelse normen", die in de
Statenvertaling voorkomen, uit de „an
dere" vertalingen verdwenen zijn.
Met dank voor plaatsing.
Naschrift:
Bij zijn uitspraak over de verschillen in
interpretatie van de Heilige Schrift heeft
OUDDORP (Z.H.)
Tel. (01878) 1612-2120
de auteur blijkbaar gedacht aan bijvoor
beeld Genesis 19 en Richteren 19, waar
duidelijk de homo-sexualiteit wordt ver
oordeeld. Nieuwere bijbelverklaarders
echter stellen dat hier in het geheel geen
sprake is van homo-sexualiteit, maar dat
alleen het recht van gastvrijheid in het
geding is. Dat laatste overigens ten on
rechte, want Romeinen 1 staat óók nog
altijd in de Bijbel
Dat hij de klassieke uitleg verbond aan
de Statenvertaling is uiteraard niet houd
baar. Een vertaling is nog geen verklaring.
En ook onder de mensen die de Nieuwe
Vertaling of een andere vertaling ge
bruiken zullen er wellicht velen zijn die op
grond van bovengenoemde teksten de
homofilie veroordelen.
Redaktie
vooraOexekerhetd!
VINGERLING 3-MIDDELHARNIS-T^L 01870-2518
P
w
y
l
ca B ca 13 a
OMLAAG MET DIE AUTOKOSTEN
Speciaal voor dé ,zelfsleutelaar" ver
koopt 't Autowinkeltje goedkope on
derdelen voor alle merker] auto's. Dat
betekent flink besparen
Een greep uit onze voorraad:
Uitlaten
Accu's
Lampensets
V-riemen
Banden
Poets-
middelen
Luchtfilters
Remsetjes
-Trekhaken
Laksprays
Oliën
Gereed-
sciiappen
Kontaktpunten
Bougies
Waterpompen
Schokdempers
Oliefilters
Waterslangen
Radiatoren
Hofdijkseweg 6-9
Tel. 01878-1295/2011
OUDDORP