EIIIVI1DEI1-I1IEUW5
Kerstzangavond
Nieuwjaarswensch
Duivensport
Ons land telt 200 soorten brood
Overdenking
Fa. Gebr. Bakker
Inter-Gemeentelijke
Schaakcompetitie
uit de
Heilige Schrift
Oudejaar 1981
Nieuwjaar 1982
Uw huis verkopen
TAMBOER
DAMVERENIGING
„DENK EN ZET"
Straks geboorte- 4»
kaartjes nodig
Eilanden-nieuws
familieberichten
De begeerte van velen
De geloofsbegeerte bij
de ingang v/h nieuwe
jaar.
Gratis brochure over brood
LOONBEDRIJF
2e Blad
WOENSDAG 30 DECEMBER 1981
No. 5055
Ondanks de felle koude en de straffe
Oostenwind donderdagavond 17 decem
ber j.l. hadden zich een hele schare men
sen verzameld in de Ned. Herv. Kerk te
Nieuwe Tonge. De Chr. Gemengde
Zangvereniging „Advendo" had een
Kerstzangavond belegd.
Aan deze avond werkten mee de Chr.
Gem. Zangvereniging „Advendo", het
Chr. Jeugdkoor „Jong Advendo", beiden
te Nieuwe Tonge, onder leiding van hun
dirigent, de heer C. 't Mannetje en de
beide Psalmzangverenigingen resp. uit
Middelhamis en Nieuwe Tonge met hun
dirigenten, de heren Visser en Bijdevaate.
Even voor half acht werd het zang
programma geopend door de beide Ad-
vendo's. Ket Jeugdkoor, ingeleid door
Kees Drooger uit Middelhamis op het
grote orgel zong als eerste een koupiet van
„Komt allen te samen". Een goed idee
vonden we dat het Jeugdkoor werd be
geleid door een klein orgel, vlak achter hen
opgesteld. Hierdoor ontstond een goed
maatkontakt organist/dirigent. En we
vonden de begeleiding door de heer Jan
van der Valk uit Nieuwe Tonge aan
bevelend voor een volgende keer.
Na het jeugdkoor zong het „grote" Ad
vendo ook een koupiet van „Komt allen te
samen" daarna met het jeugdkoor samen
ook een koupiet, en het eerste vers met alle
aanwezigen samen. Dat hieraan van te
voren aandacht was besteed behoefde
geen betoog; en we twijfelen geen moment
aan de kapaciteiten van de organist van
het kerkorgel van deze avond, Kees Dro
ger uit Middelhamis.
Ds. V. d. Bom uit Nieuwe Tonge die voor
de meditatie zou zorgen bepaalde» ons bij
de woorden uit 1 Tim. 1 15 waar de
apostel Paulus spreekt over zichzelf niet
in de hoogte maar in de diepte als de
voornaamste der zondaren.
Hij gevoelde zich als de voornaamste der
zondaren. Maar al zijn we dan nog zo ver
gezonken in het moeras van de zonden en
de misdaden, we kuimen nog gereinigd
worden daarvan, we kunnen zelfs nog
gered worden van de eeuwige dood, door
het eeuwige en enige offer van de Zoon
van God: Jezus Christus Wiens komst in
het vlees we heden gedenken.
Na de meditatie werd een drak bezet
programma afgewerkt. De beide Psalm-
zangvereiiigingen zongen niet onverdien
stelijk hun ingestudeerde liederen en
Psalmen.
„Jong Advendo" heeft zich ook deze
avond van hun goede kant laten zien en
horea Alleen al de beide koren te zien
staan geeft een dankbaar gevoel van de
saamhorigheid die voor zulke bezigheden
beslist noodzakelijk is.
Het „Stille nacht", 2 stemmig, klonk,
„veelbelovend", het „Eens brachten de
Moeders" vonden we heel toepasselijk
voor deze avond, zowel de meisjes als de
jongens hebben geweldig hun best gedaan
zowel als het zingen, opletten, (de dirigent
eist alle aandacht!!) als het op en afgaan,
we zijn erg blij met dit jeugdkoor.
De organiserende vereniging „Adven
do" heeft in het programma geen klein
gedeelte ingevuld, het werd alles met veel
overgave gebracht, en beschaafd vertolkt
Aan het slot van de avond bracht ds. v. d.
Bom dank aan een ieder die meegewerkt
had tot het welslagen van deze mooie
Kerstzangavond. Voor we naar huis gin
gen, zongen (Ds. v. d. Bom had met ons de
avond op de gebraikelijke wijze gesloten)
we staande het „Ere zij God".
Waamemer Dirksland, december 1981
Uitslagen Damvereniging „Denk en
Zet" d.d. 21 december 1981.
Afdeling I
P. van Brussel - B. Vis1-1
H. Groenendijk- K. Vis1-1
H. Koese - J. Dekker-2-0
Afdeling II
A. V. d. Sluijs - C. Polder1-1
F. Noordijk - M. van Lente1-1
H. Verolme - J. Lodder1-1
Afdeling III
C. V. d. Bos - N. Quispel2-0
J. Verbiest - S. Hoogzand2-0
Afdeling IV
W. Nelis - G. ZaaijerI -1
H. Noordijk - L. Bolier2-0
J. de Rooij - L. van Erkel0-2
J. Groenendijk - N. Kievit0-2
H. Schellevis - J. Kamp2-0
J. Holleman - R. Jacobs1-1
van den Courantier, uytgesproocken
by 't uytgangh van 't Jaer onses Heeren MCMLXXXI
Het snel verglydent Jaer bracht weyhigh blyde Tydingh
en oock het Nieuwe Jaer belooft ons weynigh Goets
ons wagt een maager Mael, gemengt met bittre Kruyden
en gans uyt zigt is thans de Hoorn des Overvloets
En oock uw Courantier gaet dieper thans geboogen
berigtent dagelyckx van Zorg en Leed en Druck
en de Ontwickelingh in veel druck-bedryven
voorspelt hem weynigh Goets en zet hem in den Druck
Maer 't heemelsche Geregt heeft sich ten langen leste
ontfermend oover 't Land ontworsteld aan de Zee
na 'n half Jaer kibbelens kreeg het tog een Regeeringh
men was aen 't Eynd der Hoop, soo viel het tog nog mee
Weer sag men Dries Van Agt in 't Zaadel demarreeren
met naest hem Oome Joop als Steun en Toeverlaet
twee Zielen gloend' aeneengesmeet, dat is wel seeckér
zo wercken sy te saem tot Heyl van Land en Staet
De schulden van het Land, die snel de Pan uyt ryzen
de honderdduysenden noch immer sonder Werck
het jongvolck pas van school dat aen de Back wil koomen
de illegaalen herent naer een veil'ge Kerck
De Vrouwkens die maer steeds willen emancipeeren
de Zolders kraekent van d' onverkogte Kunst
o zweetend'Arremoed, o eyndeloose Ellenden
valt op 't verarmde Land geen Strael van 's Heemels Gunst
Verarremt.... Ja, maer toch sag men weer gantse Stoeten
't sy hier of buytenslands den vryen Tyd verslaen
toch siet men zoo in Winckels als in Magazynen
het Geld met Handen vol oover de Toonbanck gaen
En aen het Eynd van 't Jaer, daerop kan men vertrouwen
gaet er weer voor miljoenen Vuurwerckx in de Lugt
terwyl de Kratten Biers alom syn opgeslaagen
dewyl ons dorstigh Volck een Prysverhoogingh dugt
Al sit men ooveral om Wooningen verleegen
toch staen door heel het Land er duysenden te koop
in alle Straaten staet het Bliek noch steeds te glimmen
en voor het duurst Vermaeck loopt men noch steeds te Hoop
De Plassen liggen vol met Schuyten en met Jagten
de Weegen syn verstopt, de Pryzen gaen omhoog
en Zaaten wy nu maer, ondanckx veel Noot'en Rampen
hier in ons eygen Landjen veylig hoog en droog
Maer ooveral is 't Mot, en dreygende Racketten
doen ons met Angst in 't Hart aen 't demonstreeren gaen
hoe zeer wy tragten noch van 't Leeven te genieten
wy weeten het: één Knal, en 't is met ons gedaen
Daerom moeten wy letten op de kleyne Vreugden
die 't Leeven ons toch biedt in Huys en Hof en Haerd
minder discrimineeren ende polariseeren
ons houdent aen de Hoop die steeds nieuw Leeven baert
En ondanckx Alles en wat oock de Toekomst baer
wenscht U Uw Courantier een ryck gezeegent Jaer.
JOOST
Wanneer u een paar keurige hoge hakken
ziet aan een nederlandse schoen, dan is er
zeer veel kans dat die iijiTgemaakt door
topduivenliefhebber Nic^/de Vries uit
Oosterhout en er is een nog groter kans dat
deze specialistische fabricage is verricht
door de zeer fijngevoelige en getrainde
handen van zijn echtgenote of zijn doch
ter. Schoenmaker de Vries die zijn pro
ducten aan de schoenindustrie aflevert is
toch niet alleen bij zijn leest gebleven.
Momenteel behoort hij tot de beste dui-
venliefhebbers van Zuid Nederland. Zijn
opmerkelijke prestatie om drie jaar ach
tereen gouden kampioen te worden van
een fondclub die 6000 leden omvat is een
stukje geschiedenis dat nauwelijks voor
herhaling vatbaar is.
Toen we hem op zijn platje niet zo ver
van de snelweg naar het zuiden aan
troffen, trokken zijn duiven met krijtwitte
neusdoppen en vormvlekken op hun
nieuwe vederpak straaljagerstrepen in de
ijle vrieslucht boven het Oosterhoutse
luchtruim.
Ondanks dat een duif werd vergeten
werd de Vries ook lOe in het nationaal
kampioenschap en daarom waren we be
nieuwd welke soort vogels deze een
voudige hokken bevolken. Het bleek dat in
tegenstelling met de westbrabantse en
Vlaamse duiven die niet qua prestatie
maar wel qua Uchaamsvorm zijn gedeva
lueerd, hier nog steeds duiven zitten die
ideaal van lichaamsvorm zijn, doorgaans
voorzien van bloedrijke staalogen en bijna
allen in het bezit van de als het ware aan
geoliede schamieren opgehangen zwa
luwvleugel. Perfecte typen, die de eigen
schappen hebben niet alleen op fond uit te
blinken, maar die daarnaast ook nog zich
bij de vitessekampioen kunnen scharen.
Deze inmiddels eigen stam geworden
duiveneenheid ontstond na kruising in
1970 van een aantal befaamde vogels.
Reeds jaren woont in het brabantse lang
straatgebied de familie van Boxtel,
schoenfabrikanten in Kaatsheuvel, maar
tevens allen verwoede duivenliefhebbers
die al jaren toonaangevend zijn. Daar
werkten vader en zoon de Vries. Vader de
Vries ging ook met schoenen de boer op en
trof dan somtijds prachtige boerenduiven
die hij mengde met zijn eigen of van van
Boxtel verkregen exemplaren. Deze soort
ging over naar zoon Nico en die mengde ze
in 1970 met de duiven van twee zuidelijke
topspelers, Gebr. de Hoogh uit Ooster
hout en F. de Hoogh uit Rijen en hierdoor
ontstond de kolonie die nu triomfeert.
Aan zulke duiven behoeft niet te worden
gedokterd, en ze leven geheel zonder
geneesmiddelen. Voor de Vries is er maar
één wonderdokter voor de duiven en dat is
de natuur. Als verzamelaar van histo
rische voorwerpen en godsdienstige af
beeldingen is hij een groot bewonderaar
van alles wat in de natuur geschied. Daar
om krijgen zijn duiven dagelijks open hok
en volle vrijheid en daarom blijven ze
volgens hem ook gezond.
Er is één groot nadeel verbonden aan
deze handelwijze. Als de duiven van de
vluchten thuiskomen, zijn ze eerder ge
neigd in de tuin te gaan rommelen of naar
het veld in de buurt te gaan, of op het hun
zo vertrouwde dak te blijven zitten met de
kampioenstitel om hun poot.
Daarom zeggen wij tegen deze natuur-
mens, wiens methode en duiven we be
wonderen, breng ze een maand voor de
vlucht discipline bij en hart en zenuwen
van uzelf zullen bij aankomst van de
duiven minder lijden en u zult, hoewel het
bijna niet mogelijk is, nog beter spelen.
Bij drukkerij GEBR. de WAAL J^
ligt een prècht modellenboek jr,
voor u ter inzage.
Ook uw keus is er zeker bij! "P
Bij tijdige bestelling snel gereed.
Langeweg 13 - Sommelsdijk
Wit Gem. Nigteveld; zwart Gem.
Dirksland.
Na 14 zetten is de volgende stelling
ontstaan (zie vorig en onderstaand dia
gram). Na 6c5 X b4!? (zwart wil een
pion winnen) volgden de zetten: 7. Pc3 -
b5 PbS - c6; 8. Lfl - d3 (eerste af
wijking der theorie) b4 - b3+ 9. Lel -
d2 b3 - c2+ (consequent de pion
incasseren) 10. Ld3 x c2 a7 - a6; 11.
Pb5 - d6+! Ke8 - f8; 12. Pgl -
f3 La5 - c7! verdrijft het sterke paard
en wint hiermee enkele tempi) 13. Pd6 x
c8 Ta8 X c8; 14. O - O Pg8 - e7.
Analyse van de onderstaande stelling:
Het witte voordeel is ongetwijfeld de
veiligheid van de witte koning (rochade),
wat meer ruimtevoordeel en de mogelijk
heid een aanval in te gaan zetten. Nadeel
voor wit is de hangende d-pion (kan niet
door piormen worden ondersteund), de
geïsoleerde a-pion en de kans dat zwart
zijn plus-pion eens omzet in een vrije b-
pion welke in een evt eindspel zeer ge
vaarlijk kan worden. De zwarte stelling
vertoont het nadeel van niet gerocheerd
staan, doch de pionnenstmctuur is beter
dan die van wit (pion d5 - e6 - f7 - g7 - h7
vormen een hechte muur, terwijl de b7-
pion vrij kan worden als plus-pion). Zwart
heeft intussen een pion gewonnen. Tegen
het nadeel van niet gerocheerd staan heeft
zwart weer het voordeel dat het „cen
trum" is geblokkeerd.... d.w.z. wit kan de
pionnen d4 en e5 niet voorwaarts schui
ven om het centram te openen, hetgeen
met de koning op f8 levensgevaarlijk zou
zijn! Wit's beste kansen liggen daarom in
de manouvre f2 - f4 - £5 om pion e6 (de
basis van de zwarte pionstmctuur) te
ondermijnen. Doch deze manouvre bemst
op nadelen gezien wit zijn hangende pion
d4 in de gaten dient te houden. (PB is
gebonden).
Dergelijke zaken onderkent geen en
kele computer; deze kunnen machtig
mooi combineren, doch in de opening
reeds rekening houden met een eindspel
(35 zetten later....?) kunnen ze niet omdat
hun horizon-effect meestal beneden 8 a
10 Ply 4 a 5 hele zetten van wit én
zwart) ligt Mocht er een zeer ingewikkeld
middenspel ontstaan dan biedt de com
puter veel hulp bij ingewikkelde analyses.
En hier geldt: Alles mag worden gebmikt
van openings-theorie-boeken tot compu
ters toe
Wit dient nu met moe en veel energie een
aanval in te zetten; zwart wacht op de
counter. Niet alleen het leven, ook het
schaak-spel gaat op en neer langs sinus-
vormige lijnen. De knapzak en de bedel-
zak hangen nooit langer dan 7 jaar voor
dezelfde deur. Er zijn 7 vette en er zijn 7
magere jaren. Na de vette (pion-winst)
breken nu voor „Dirksland" de magere 7
(zetten?) aan!
Allen nog een gezegend en voorspoedig
1982 toegewenst
J. C. Hollander (cont pers.)
Stand na de 14e zet van zwart;
Pg8 - e7. Zwart: Gem. Dirksland.
is het blad voor uw
Gemeten naar de oppervlakte van ons
land is er geen gebied in de wereld, waar
zoveel broodsoorten worden gebakken als
in nederland. Het zijn er ongeveer 200 en
al zal geen enkele bakker alle soorten in
voorraad hebben, in het algemeen biedt hij
een zeer ruime keuze. De meeste bakkers
maken iedere dag twintig tot dertig soor
ten brood en broodjes. Sommige brood
soorten komen alleen plaatselijk voor of
houden verband met folklore (b.v. de
Duivekater) of bepaalde feestdagen, zoals
de Kerststollen ep Paasbroden.
Hoe groot de fantasie van de bakker is
blijkt o.a. op de jaarlijkse Dag van het
Brood - het moderne oogstfeest - als
bakkers niet alleen Oogstbrood bakken
maar ook andere feestelijke creaties.
Jammer, dat velen uit gewoonte steeds
dezelfde broodsoort blijven eten. Er is
zoveel variatie, dat men zichzelf echt te
kort doet als niet af en toe een ander brood
wordt gegeten. De broodsoorten worden
namelijk niet alleen op een andere wijze
gebakken, maar zijn ook van een andere
deegsamenstelling. Zo heeft bijvoorbeeld
licht bruinbrood weer een andere samen
stelling en bereidingswijze dan volkoren
brood. Bovendien kunnen al die brood-
soorten in verschillende modellen ge
bakken en afgewerkt worden.
De meest gangbare modellen zijn:
Panbrood (busbrood, blikbrood).
Direct na het „opmaken" wordt het deeg
stuk in een broodblik gelegd waarin het
rijst en daarna wordt gebaÖcen.
Knipbrood. Ook deze broodsoort
wordt in een broodblik gebakken. Vlak
voordat het brood de oven mgaat wordt
het met een schaar geknipt
Casinobrood. Het deeg voor casino
brood wordt in geribbelde blikken gelegd,
die met een deksel worden gesloten.
Daardoor ontstaat er een brood, dat vier
kante sneetjes heeft, die erg goed voor
sandwiches te gebraiken zijn.
Vloerbrood. Vloerbrood wordt ge
bakken op de vloer van de oven of op de
bakplaten. Er zijn verschillende modellen
vloerbrood.
Tygerbrood. Voordat het brood ge
bakken wordt bestrijkt men het met een
papje rijstebloem, suiker en water. In de
oven zet het brood uit Het papje is echter
niet rekbaar en scheurt. Daardoor ont
staan kleine krokante korstjes, die tijger
brood een aparte smaak en een karak
teristiek uiterlijk geven.
Weense Snyder. Tijdens het reizen
van het deegstuk worden met een scherp
mesje ondiepe sneden aangebracht. In de
oven worden deze sneden wijder, waar
door er brede strepen ontstaan. Daarom
noemt men dit brood ook wel „streep-
brood".
Franse knip. (zowel als pan- en
vloerbrood). Dit vloerbrood wordt in de
breedte met de „Franse schaar" geknipt
In de oven ontstaat dan een markante
scheuing van de bovenkant Het wordt
meestal krokant afgebakken.
Bollen. Er zijn vele soorten bollen,
die op allerlei manieren worden afge
werkt Door inkepingen van het deegstuk,
maar vooral ook door bestrooiing met
maanzaad, sesamzaad, gebroken of ge
plette tarwe enz.
Velen zeggen: Wie zal ons het
goede doen zien? Verhef Gij over
ons het licht Uws aanschijns, o
Heere. (Psalm 4 7)
Elk hart heeft zijn eigen verlangens.
Ieder leven heeft zijn eigen zorgen en
noden. Velen staren in een toekomst
zonder verwachting als zij de omstan
digheden van het leven overzien.
Het jaar 1981 heeft dan ook veel te
zeggen. Een benauwende wapen wet-
loop bedreigt de wereld. De onver
draagzaamheid neemt al grotere vor
men aan. Er heerst een crisis situatie
op vele terreinen van het leven. Het is
te veel om op te noemen. De oorzaak
van dit alles is temg te vinden in het
verlaten van God en Zijn wetten. Wie
God verlaat heeft smart op smart te
vrezen.
Velen zeggen: Wie zal ons het goede
doen zien?
De Omstandigheden waarin de dich
ter van psalm 4 zich bevindt zijn dan
ook moedbenemend. Door een on
heilige geest gedreven stormt een leger
naar Jeruzalem de Godsstad. Davids
troon wankek, de vijand is machtig.
Velen twijfelen aan de zaak van het
koninkrijk Gods. Wie zal ons het goe
de doen zien? Wie geeft uitkomst?
Hoe velen kunnen en zullen deze
vraag stellen bij het einde van het jaar.
Misschien niet met dezelfde bedoeling
als de dichter. Dan is de inhoud van de
vraag gericht op het persoonlijk welzijn
en zegen. Dan zoekt men de vervulUng
in het goede en het goed van deze
wereld. Maar de vraag heeft een die
pere betekenis.
Het heeft als inhoud het goed dat
nimmermeer vergaat Het goed dat
door de roest niet wordt verteerd. Wat
de dief niet kan stelen. Het gaat dan
over de toekomst de eeuwige toe
komst van de mens. Velen bekom
meren zich daar niet over. Velen me
nen ook dat daar over geen vragen
gesteld moeten worden. Dan sluit men
de ogen voor de waarheid van het leven
en bannen deze gedachten bewust uit
ons leven weg. Maar wat baat het de
mens als hij de gehele wereld gewint en
hij lijdt schade aan zijn ziel?
Het antwoord op de vraag is kort. Het
is geen betoog met allerlei argumenten.
Maar het wijst het ware antwoord op
de vraag. Verhef Gij over ons het licht
Uws aanschijn, o Heere.
Het wil zeggen: Wilt U over alles
maar licht schenken. Alleen bij het
licht van Gods Woord verstaan wij de
levensvragen en worden ze ook op^
gelost Twee woorden zijn belangrijk.
Namelijk, Gij en ons. Het wijst op een
geloofsland, door de herstelling van de
gescheiden staat In Gods gemeen
schap worden bange vragen liefelijk
beantwoord. Ook u hebt misschien
vele vragen in uw leven. Werden geen
Uefelijke panden ontnomen? Wat voor
verwachting is er voor onze jonge men
sen? Worden bij het klimmen van de
jaren de zorgen niet meerder? Vele
vragen van velen. Kent u bij het ver
schijnen van het oude jaar ook de
vraag: Wie zal ons het goede doen
zien? Luistert dan naar het antwoord.
Heft dan bij de laatste klanken van
1981 uw hoofd op naar de hemel. Laat
de levende God u het antwoord geven.
Die Hem aanroept in de nood vindt
Zijn gunst oneindig hoog.
Gij maakt eerlang mij het levenspad
bekend. Waarvan in druk het voor
uitzicht mij verheugde.
Laat oprechtheid en vrqomheid
mij behoeden, want ik verwacht
U. (Psalm 25 21)
In dit lied is David de hartetolk van
velen. Het spreekt van diepe zelfkermis
ook van geoefende geloofskennis. Als
hij terug denkt aan zijn leven, ziet hij de
bijzondere bewaring en zorg Gods.
Leunend op het geen wat de Heere
betoonde te zijn en wetende dat de
Heere de onveranderlijke en getrouwe
is, richt hij voor de toekomst de ogen
naar de hemel. Hij begeert: „Laat de
oprechtheid en de vroomheid mij be
hoeden". Oprechtheid ziet op een
rechte verhouding, op rechte daden en
paden. Hij kent zijn hart en daardoor
ook het hart van anderen. Hij leeft in
een wereld van onoprechtheid en ge
veinsdheid. Maar door genade weet hij
wat de Heere vraagt in het leven. Hij
haat bedrog en valsheid in het gemoed.
Hij vraag of de Heere de oprechtheid in
zijn hart wil bewaren. Het is immers
een bede tot God, die hij uitspreekt Hij
staat niet voor zichzelf in. Maar hij
betrouwt zich aan God toe voor de
toekomst Hij spreekt ook over vroom
heid, omdat hij daarvan de betekenis
kent en deze ook oefent Vroomheid is
de gestalte van een nieuw hart Het
openbaart zich in een tere wandel en
oefent deze in een afgezonderd leven.
Hij is in zijn levenswandel onder
scheiden van de wereld. Hij valt op in
zijn woorden en daden. Zijn bede is:
Wilt mij daarin behoeden, geeft U mij
dat vermogen. D at zal gepaard zijn met
strijd. Door velen zal het niet worden
begrepen en ook worden verdacht Hij
schuwt toch de strijd niet en kan de
vijand van zijn ziel ontmoeten.
Oprechtheid en vroomheid is het deel
van de ware gelovigen. Ze zijn in de
woorden en de daden niet tegenstrijdig.
Hoe duidelijk is het dat hij zijn leven
richt in de beleving van de ontmoeting
met de God van zijn leven.
Hij verwacht immers de Heere. Hij
denkt aan de toekomst Aan de komst
van de Heere. Ieder jaar brengt ons bij
de naderende Godsontmoeting. In dat
licht ziet hij zijn leven. Als de Heere
komt begeert hij te antwoorden aan het
doel wat de Heere stelt Hij weet als de
Heere komt moet hij voor Hem kun
nen verschijnen. Wij allen zullen de
Heere eenmaal ontmoeten. Wij zullen
voor Hem moeten verschijnen. Dan
zal ons leven moeten beantwoorden
aan de eis van Gods Woord. Mochten
wij zo het nieuwe jaar ingaan in het
doorleefde besef van de grote toe
komst Veel is voor ons verborgen.
Wat zal ons wedervaren? In het donker
wordt een licht goed gezien. Zal ons
leven zijn als een licht schijnende in
een donkere plaats. Zal oprechtheid en
vroomheid het sieraad van ons leven
zijn. Ook onze bede mocht zijn of de
Heere ons daarbij behoeden wil.
Wij erkennen, dat Gij het zijt.
Die ons met wijsheid voed.
Wij danken U, Alwijze God,
Die steeds ons heeft behoed.
Wij vragen U, Die alles richt,
of Gij ons leiden wil
Wij bidden om een zwijgend hart,
maak ons in druk nu stil.
Wij hopen dat Uw trouwe zorg,
ons steeds bewaren zal
Wij vragen om Uw leiding,
door 't woeste BacadaL
Capelle aan de IJssel ds. P. Blok
Stokbrood. Het Franse stokbrood
wordt op de ovenvloer of op de plaat
gebakken. Soms geeft de bakker het brood
een apart karakter door als varianten
uienstokbrood of sesamstokbrood te ma
ken.
De hierboven genoemde broodsoorten
behoren tot het standaardassortiment van
de meeste bakkers. Daarnaast heeft iedere
bakker zijn eigen specialiteiten. Door de
grote vraag naar bmin brood zijn daar
dikwijls verschillende types licht- en don
kerbruin brood bij.
In de opsomming hoort ook het rogge
brood thuis. Het is meestal ook volkoren
brood, omdat het gebakken wordt van
roggemeel, waarin de roggekorrel geheel
is verwerkt. De bekendste soorten zijn:
Gelders, Gronings en Fries roggebrood.
Tenslotte zijn er de kleine broodjes. Er is
een grote verscheidenheid van te noemen:
zachte puntbroodjes, luxe broodjes, ka-
detten, lunchboUen, tijgerbollen, harde
puntjes, maanzaadbollen, harde water
broodjes, krentenbollen, botervlinders,
croissants, koffiebroodjes en room-
broodjes.
Wie meer wil weten over brood kan altijd
terecht bij de Stichting Voorlichting
Brood. Bij dit bureau is een kleurrijke
brochure met tal van broodtips gratis te
verkrijgen. Het drukwerkje heet „Geen
dag zonder brood". Het kan schriftelijk
worden aangevraagd bij: Stichting Voor-
Uchting Brood, Postbus 88000, 2508 SR
Den Haag.
wenst clientèle, vrienden
en bekenden een alleszins
voorspoedig 1982.
Tel. 01877 - 1360 -
1784 - 1702 (loods)
DIRKSLAND
Voor een vakkundige
verwerking van uw oogst
1
•!%<q!^,««%4^!«'4«!i),4K%<^!«44!^
i(4?:*4ll^***-^t*';ii<l^'*'?%'*??**?!4