EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Kerstzangavond Nieuwjaarswensch Duivensport Ons land telt 200 soorten brood Overdenking Fa. Gebr. Bakker Inter-Gemeentelijke Schaakcompetitie uit de Heilige Schrift Oudejaar 1981 Nieuwjaar 1982 Uw huis verkopen TAMBOER DAMVERENIGING „DENK EN ZET" Straks geboorte- 4» kaartjes nodig Eilanden-nieuws familieberichten De begeerte van velen De geloofsbegeerte bij de ingang v/h nieuwe jaar. Gratis brochure over brood LOONBEDRIJF 2e Blad WOENSDAG 30 DECEMBER 1981 No. 5055 Ondanks de felle koude en de straffe Oostenwind donderdagavond 17 decem ber j.l. hadden zich een hele schare men sen verzameld in de Ned. Herv. Kerk te Nieuwe Tonge. De Chr. Gemengde Zangvereniging „Advendo" had een Kerstzangavond belegd. Aan deze avond werkten mee de Chr. Gem. Zangvereniging „Advendo", het Chr. Jeugdkoor „Jong Advendo", beiden te Nieuwe Tonge, onder leiding van hun dirigent, de heer C. 't Mannetje en de beide Psalmzangverenigingen resp. uit Middelhamis en Nieuwe Tonge met hun dirigenten, de heren Visser en Bijdevaate. Even voor half acht werd het zang programma geopend door de beide Ad- vendo's. Ket Jeugdkoor, ingeleid door Kees Drooger uit Middelhamis op het grote orgel zong als eerste een koupiet van „Komt allen te samen". Een goed idee vonden we dat het Jeugdkoor werd be geleid door een klein orgel, vlak achter hen opgesteld. Hierdoor ontstond een goed maatkontakt organist/dirigent. En we vonden de begeleiding door de heer Jan van der Valk uit Nieuwe Tonge aan bevelend voor een volgende keer. Na het jeugdkoor zong het „grote" Ad vendo ook een koupiet van „Komt allen te samen" daarna met het jeugdkoor samen ook een koupiet, en het eerste vers met alle aanwezigen samen. Dat hieraan van te voren aandacht was besteed behoefde geen betoog; en we twijfelen geen moment aan de kapaciteiten van de organist van het kerkorgel van deze avond, Kees Dro ger uit Middelhamis. Ds. V. d. Bom uit Nieuwe Tonge die voor de meditatie zou zorgen bepaalde» ons bij de woorden uit 1 Tim. 1 15 waar de apostel Paulus spreekt over zichzelf niet in de hoogte maar in de diepte als de voornaamste der zondaren. Hij gevoelde zich als de voornaamste der zondaren. Maar al zijn we dan nog zo ver gezonken in het moeras van de zonden en de misdaden, we kuimen nog gereinigd worden daarvan, we kunnen zelfs nog gered worden van de eeuwige dood, door het eeuwige en enige offer van de Zoon van God: Jezus Christus Wiens komst in het vlees we heden gedenken. Na de meditatie werd een drak bezet programma afgewerkt. De beide Psalm- zangvereiiigingen zongen niet onverdien stelijk hun ingestudeerde liederen en Psalmen. „Jong Advendo" heeft zich ook deze avond van hun goede kant laten zien en horea Alleen al de beide koren te zien staan geeft een dankbaar gevoel van de saamhorigheid die voor zulke bezigheden beslist noodzakelijk is. Het „Stille nacht", 2 stemmig, klonk, „veelbelovend", het „Eens brachten de Moeders" vonden we heel toepasselijk voor deze avond, zowel de meisjes als de jongens hebben geweldig hun best gedaan zowel als het zingen, opletten, (de dirigent eist alle aandacht!!) als het op en afgaan, we zijn erg blij met dit jeugdkoor. De organiserende vereniging „Adven do" heeft in het programma geen klein gedeelte ingevuld, het werd alles met veel overgave gebracht, en beschaafd vertolkt Aan het slot van de avond bracht ds. v. d. Bom dank aan een ieder die meegewerkt had tot het welslagen van deze mooie Kerstzangavond. Voor we naar huis gin gen, zongen (Ds. v. d. Bom had met ons de avond op de gebraikelijke wijze gesloten) we staande het „Ere zij God". Waamemer Dirksland, december 1981 Uitslagen Damvereniging „Denk en Zet" d.d. 21 december 1981. Afdeling I P. van Brussel - B. Vis1-1 H. Groenendijk- K. Vis1-1 H. Koese - J. Dekker-2-0 Afdeling II A. V. d. Sluijs - C. Polder1-1 F. Noordijk - M. van Lente1-1 H. Verolme - J. Lodder1-1 Afdeling III C. V. d. Bos - N. Quispel2-0 J. Verbiest - S. Hoogzand2-0 Afdeling IV W. Nelis - G. ZaaijerI -1 H. Noordijk - L. Bolier2-0 J. de Rooij - L. van Erkel0-2 J. Groenendijk - N. Kievit0-2 H. Schellevis - J. Kamp2-0 J. Holleman - R. Jacobs1-1 van den Courantier, uytgesproocken by 't uytgangh van 't Jaer onses Heeren MCMLXXXI Het snel verglydent Jaer bracht weyhigh blyde Tydingh en oock het Nieuwe Jaer belooft ons weynigh Goets ons wagt een maager Mael, gemengt met bittre Kruyden en gans uyt zigt is thans de Hoorn des Overvloets En oock uw Courantier gaet dieper thans geboogen berigtent dagelyckx van Zorg en Leed en Druck en de Ontwickelingh in veel druck-bedryven voorspelt hem weynigh Goets en zet hem in den Druck Maer 't heemelsche Geregt heeft sich ten langen leste ontfermend oover 't Land ontworsteld aan de Zee na 'n half Jaer kibbelens kreeg het tog een Regeeringh men was aen 't Eynd der Hoop, soo viel het tog nog mee Weer sag men Dries Van Agt in 't Zaadel demarreeren met naest hem Oome Joop als Steun en Toeverlaet twee Zielen gloend' aeneengesmeet, dat is wel seeckér zo wercken sy te saem tot Heyl van Land en Staet De schulden van het Land, die snel de Pan uyt ryzen de honderdduysenden noch immer sonder Werck het jongvolck pas van school dat aen de Back wil koomen de illegaalen herent naer een veil'ge Kerck De Vrouwkens die maer steeds willen emancipeeren de Zolders kraekent van d' onverkogte Kunst o zweetend'Arremoed, o eyndeloose Ellenden valt op 't verarmde Land geen Strael van 's Heemels Gunst Verarremt.... Ja, maer toch sag men weer gantse Stoeten 't sy hier of buytenslands den vryen Tyd verslaen toch siet men zoo in Winckels als in Magazynen het Geld met Handen vol oover de Toonbanck gaen En aen het Eynd van 't Jaer, daerop kan men vertrouwen gaet er weer voor miljoenen Vuurwerckx in de Lugt terwyl de Kratten Biers alom syn opgeslaagen dewyl ons dorstigh Volck een Prysverhoogingh dugt Al sit men ooveral om Wooningen verleegen toch staen door heel het Land er duysenden te koop in alle Straaten staet het Bliek noch steeds te glimmen en voor het duurst Vermaeck loopt men noch steeds te Hoop De Plassen liggen vol met Schuyten en met Jagten de Weegen syn verstopt, de Pryzen gaen omhoog en Zaaten wy nu maer, ondanckx veel Noot'en Rampen hier in ons eygen Landjen veylig hoog en droog Maer ooveral is 't Mot, en dreygende Racketten doen ons met Angst in 't Hart aen 't demonstreeren gaen hoe zeer wy tragten noch van 't Leeven te genieten wy weeten het: één Knal, en 't is met ons gedaen Daerom moeten wy letten op de kleyne Vreugden die 't Leeven ons toch biedt in Huys en Hof en Haerd minder discrimineeren ende polariseeren ons houdent aen de Hoop die steeds nieuw Leeven baert En ondanckx Alles en wat oock de Toekomst baer wenscht U Uw Courantier een ryck gezeegent Jaer. JOOST Wanneer u een paar keurige hoge hakken ziet aan een nederlandse schoen, dan is er zeer veel kans dat die iijiTgemaakt door topduivenliefhebber Nic^/de Vries uit Oosterhout en er is een nog groter kans dat deze specialistische fabricage is verricht door de zeer fijngevoelige en getrainde handen van zijn echtgenote of zijn doch ter. Schoenmaker de Vries die zijn pro ducten aan de schoenindustrie aflevert is toch niet alleen bij zijn leest gebleven. Momenteel behoort hij tot de beste dui- venliefhebbers van Zuid Nederland. Zijn opmerkelijke prestatie om drie jaar ach tereen gouden kampioen te worden van een fondclub die 6000 leden omvat is een stukje geschiedenis dat nauwelijks voor herhaling vatbaar is. Toen we hem op zijn platje niet zo ver van de snelweg naar het zuiden aan troffen, trokken zijn duiven met krijtwitte neusdoppen en vormvlekken op hun nieuwe vederpak straaljagerstrepen in de ijle vrieslucht boven het Oosterhoutse luchtruim. Ondanks dat een duif werd vergeten werd de Vries ook lOe in het nationaal kampioenschap en daarom waren we be nieuwd welke soort vogels deze een voudige hokken bevolken. Het bleek dat in tegenstelling met de westbrabantse en Vlaamse duiven die niet qua prestatie maar wel qua Uchaamsvorm zijn gedeva lueerd, hier nog steeds duiven zitten die ideaal van lichaamsvorm zijn, doorgaans voorzien van bloedrijke staalogen en bijna allen in het bezit van de als het ware aan geoliede schamieren opgehangen zwa luwvleugel. Perfecte typen, die de eigen schappen hebben niet alleen op fond uit te blinken, maar die daarnaast ook nog zich bij de vitessekampioen kunnen scharen. Deze inmiddels eigen stam geworden duiveneenheid ontstond na kruising in 1970 van een aantal befaamde vogels. Reeds jaren woont in het brabantse lang straatgebied de familie van Boxtel, schoenfabrikanten in Kaatsheuvel, maar tevens allen verwoede duivenliefhebbers die al jaren toonaangevend zijn. Daar werkten vader en zoon de Vries. Vader de Vries ging ook met schoenen de boer op en trof dan somtijds prachtige boerenduiven die hij mengde met zijn eigen of van van Boxtel verkregen exemplaren. Deze soort ging over naar zoon Nico en die mengde ze in 1970 met de duiven van twee zuidelijke topspelers, Gebr. de Hoogh uit Ooster hout en F. de Hoogh uit Rijen en hierdoor ontstond de kolonie die nu triomfeert. Aan zulke duiven behoeft niet te worden gedokterd, en ze leven geheel zonder geneesmiddelen. Voor de Vries is er maar één wonderdokter voor de duiven en dat is de natuur. Als verzamelaar van histo rische voorwerpen en godsdienstige af beeldingen is hij een groot bewonderaar van alles wat in de natuur geschied. Daar om krijgen zijn duiven dagelijks open hok en volle vrijheid en daarom blijven ze volgens hem ook gezond. Er is één groot nadeel verbonden aan deze handelwijze. Als de duiven van de vluchten thuiskomen, zijn ze eerder ge neigd in de tuin te gaan rommelen of naar het veld in de buurt te gaan, of op het hun zo vertrouwde dak te blijven zitten met de kampioenstitel om hun poot. Daarom zeggen wij tegen deze natuur- mens, wiens methode en duiven we be wonderen, breng ze een maand voor de vlucht discipline bij en hart en zenuwen van uzelf zullen bij aankomst van de duiven minder lijden en u zult, hoewel het bijna niet mogelijk is, nog beter spelen. Bij drukkerij GEBR. de WAAL J^ ligt een prècht modellenboek jr, voor u ter inzage. Ook uw keus is er zeker bij! "P Bij tijdige bestelling snel gereed. Langeweg 13 - Sommelsdijk Wit Gem. Nigteveld; zwart Gem. Dirksland. Na 14 zetten is de volgende stelling ontstaan (zie vorig en onderstaand dia gram). Na 6c5 X b4!? (zwart wil een pion winnen) volgden de zetten: 7. Pc3 - b5 PbS - c6; 8. Lfl - d3 (eerste af wijking der theorie) b4 - b3+ 9. Lel - d2 b3 - c2+ (consequent de pion incasseren) 10. Ld3 x c2 a7 - a6; 11. Pb5 - d6+! Ke8 - f8; 12. Pgl - f3 La5 - c7! verdrijft het sterke paard en wint hiermee enkele tempi) 13. Pd6 x c8 Ta8 X c8; 14. O - O Pg8 - e7. Analyse van de onderstaande stelling: Het witte voordeel is ongetwijfeld de veiligheid van de witte koning (rochade), wat meer ruimtevoordeel en de mogelijk heid een aanval in te gaan zetten. Nadeel voor wit is de hangende d-pion (kan niet door piormen worden ondersteund), de geïsoleerde a-pion en de kans dat zwart zijn plus-pion eens omzet in een vrije b- pion welke in een evt eindspel zeer ge vaarlijk kan worden. De zwarte stelling vertoont het nadeel van niet gerocheerd staan, doch de pionnenstmctuur is beter dan die van wit (pion d5 - e6 - f7 - g7 - h7 vormen een hechte muur, terwijl de b7- pion vrij kan worden als plus-pion). Zwart heeft intussen een pion gewonnen. Tegen het nadeel van niet gerocheerd staan heeft zwart weer het voordeel dat het „cen trum" is geblokkeerd.... d.w.z. wit kan de pionnen d4 en e5 niet voorwaarts schui ven om het centram te openen, hetgeen met de koning op f8 levensgevaarlijk zou zijn! Wit's beste kansen liggen daarom in de manouvre f2 - f4 - £5 om pion e6 (de basis van de zwarte pionstmctuur) te ondermijnen. Doch deze manouvre bemst op nadelen gezien wit zijn hangende pion d4 in de gaten dient te houden. (PB is gebonden). Dergelijke zaken onderkent geen en kele computer; deze kunnen machtig mooi combineren, doch in de opening reeds rekening houden met een eindspel (35 zetten later....?) kunnen ze niet omdat hun horizon-effect meestal beneden 8 a 10 Ply 4 a 5 hele zetten van wit én zwart) ligt Mocht er een zeer ingewikkeld middenspel ontstaan dan biedt de com puter veel hulp bij ingewikkelde analyses. En hier geldt: Alles mag worden gebmikt van openings-theorie-boeken tot compu ters toe Wit dient nu met moe en veel energie een aanval in te zetten; zwart wacht op de counter. Niet alleen het leven, ook het schaak-spel gaat op en neer langs sinus- vormige lijnen. De knapzak en de bedel- zak hangen nooit langer dan 7 jaar voor dezelfde deur. Er zijn 7 vette en er zijn 7 magere jaren. Na de vette (pion-winst) breken nu voor „Dirksland" de magere 7 (zetten?) aan! Allen nog een gezegend en voorspoedig 1982 toegewenst J. C. Hollander (cont pers.) Stand na de 14e zet van zwart; Pg8 - e7. Zwart: Gem. Dirksland. is het blad voor uw Gemeten naar de oppervlakte van ons land is er geen gebied in de wereld, waar zoveel broodsoorten worden gebakken als in nederland. Het zijn er ongeveer 200 en al zal geen enkele bakker alle soorten in voorraad hebben, in het algemeen biedt hij een zeer ruime keuze. De meeste bakkers maken iedere dag twintig tot dertig soor ten brood en broodjes. Sommige brood soorten komen alleen plaatselijk voor of houden verband met folklore (b.v. de Duivekater) of bepaalde feestdagen, zoals de Kerststollen ep Paasbroden. Hoe groot de fantasie van de bakker is blijkt o.a. op de jaarlijkse Dag van het Brood - het moderne oogstfeest - als bakkers niet alleen Oogstbrood bakken maar ook andere feestelijke creaties. Jammer, dat velen uit gewoonte steeds dezelfde broodsoort blijven eten. Er is zoveel variatie, dat men zichzelf echt te kort doet als niet af en toe een ander brood wordt gegeten. De broodsoorten worden namelijk niet alleen op een andere wijze gebakken, maar zijn ook van een andere deegsamenstelling. Zo heeft bijvoorbeeld licht bruinbrood weer een andere samen stelling en bereidingswijze dan volkoren brood. Bovendien kunnen al die brood- soorten in verschillende modellen ge bakken en afgewerkt worden. De meest gangbare modellen zijn: Panbrood (busbrood, blikbrood). Direct na het „opmaken" wordt het deeg stuk in een broodblik gelegd waarin het rijst en daarna wordt gebaÖcen. Knipbrood. Ook deze broodsoort wordt in een broodblik gebakken. Vlak voordat het brood de oven mgaat wordt het met een schaar geknipt Casinobrood. Het deeg voor casino brood wordt in geribbelde blikken gelegd, die met een deksel worden gesloten. Daardoor ontstaat er een brood, dat vier kante sneetjes heeft, die erg goed voor sandwiches te gebraiken zijn. Vloerbrood. Vloerbrood wordt ge bakken op de vloer van de oven of op de bakplaten. Er zijn verschillende modellen vloerbrood. Tygerbrood. Voordat het brood ge bakken wordt bestrijkt men het met een papje rijstebloem, suiker en water. In de oven zet het brood uit Het papje is echter niet rekbaar en scheurt. Daardoor ont staan kleine krokante korstjes, die tijger brood een aparte smaak en een karak teristiek uiterlijk geven. Weense Snyder. Tijdens het reizen van het deegstuk worden met een scherp mesje ondiepe sneden aangebracht. In de oven worden deze sneden wijder, waar door er brede strepen ontstaan. Daarom noemt men dit brood ook wel „streep- brood". Franse knip. (zowel als pan- en vloerbrood). Dit vloerbrood wordt in de breedte met de „Franse schaar" geknipt In de oven ontstaat dan een markante scheuing van de bovenkant Het wordt meestal krokant afgebakken. Bollen. Er zijn vele soorten bollen, die op allerlei manieren worden afge werkt Door inkepingen van het deegstuk, maar vooral ook door bestrooiing met maanzaad, sesamzaad, gebroken of ge plette tarwe enz. Velen zeggen: Wie zal ons het goede doen zien? Verhef Gij over ons het licht Uws aanschijns, o Heere. (Psalm 4 7) Elk hart heeft zijn eigen verlangens. Ieder leven heeft zijn eigen zorgen en noden. Velen staren in een toekomst zonder verwachting als zij de omstan digheden van het leven overzien. Het jaar 1981 heeft dan ook veel te zeggen. Een benauwende wapen wet- loop bedreigt de wereld. De onver draagzaamheid neemt al grotere vor men aan. Er heerst een crisis situatie op vele terreinen van het leven. Het is te veel om op te noemen. De oorzaak van dit alles is temg te vinden in het verlaten van God en Zijn wetten. Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Velen zeggen: Wie zal ons het goede doen zien? De Omstandigheden waarin de dich ter van psalm 4 zich bevindt zijn dan ook moedbenemend. Door een on heilige geest gedreven stormt een leger naar Jeruzalem de Godsstad. Davids troon wankek, de vijand is machtig. Velen twijfelen aan de zaak van het koninkrijk Gods. Wie zal ons het goe de doen zien? Wie geeft uitkomst? Hoe velen kunnen en zullen deze vraag stellen bij het einde van het jaar. Misschien niet met dezelfde bedoeling als de dichter. Dan is de inhoud van de vraag gericht op het persoonlijk welzijn en zegen. Dan zoekt men de vervulUng in het goede en het goed van deze wereld. Maar de vraag heeft een die pere betekenis. Het heeft als inhoud het goed dat nimmermeer vergaat Het goed dat door de roest niet wordt verteerd. Wat de dief niet kan stelen. Het gaat dan over de toekomst de eeuwige toe komst van de mens. Velen bekom meren zich daar niet over. Velen me nen ook dat daar over geen vragen gesteld moeten worden. Dan sluit men de ogen voor de waarheid van het leven en bannen deze gedachten bewust uit ons leven weg. Maar wat baat het de mens als hij de gehele wereld gewint en hij lijdt schade aan zijn ziel? Het antwoord op de vraag is kort. Het is geen betoog met allerlei argumenten. Maar het wijst het ware antwoord op de vraag. Verhef Gij over ons het licht Uws aanschijn, o Heere. Het wil zeggen: Wilt U over alles maar licht schenken. Alleen bij het licht van Gods Woord verstaan wij de levensvragen en worden ze ook op^ gelost Twee woorden zijn belangrijk. Namelijk, Gij en ons. Het wijst op een geloofsland, door de herstelling van de gescheiden staat In Gods gemeen schap worden bange vragen liefelijk beantwoord. Ook u hebt misschien vele vragen in uw leven. Werden geen Uefelijke panden ontnomen? Wat voor verwachting is er voor onze jonge men sen? Worden bij het klimmen van de jaren de zorgen niet meerder? Vele vragen van velen. Kent u bij het ver schijnen van het oude jaar ook de vraag: Wie zal ons het goede doen zien? Luistert dan naar het antwoord. Heft dan bij de laatste klanken van 1981 uw hoofd op naar de hemel. Laat de levende God u het antwoord geven. Die Hem aanroept in de nood vindt Zijn gunst oneindig hoog. Gij maakt eerlang mij het levenspad bekend. Waarvan in druk het voor uitzicht mij verheugde. Laat oprechtheid en vrqomheid mij behoeden, want ik verwacht U. (Psalm 25 21) In dit lied is David de hartetolk van velen. Het spreekt van diepe zelfkermis ook van geoefende geloofskennis. Als hij terug denkt aan zijn leven, ziet hij de bijzondere bewaring en zorg Gods. Leunend op het geen wat de Heere betoonde te zijn en wetende dat de Heere de onveranderlijke en getrouwe is, richt hij voor de toekomst de ogen naar de hemel. Hij begeert: „Laat de oprechtheid en de vroomheid mij be hoeden". Oprechtheid ziet op een rechte verhouding, op rechte daden en paden. Hij kent zijn hart en daardoor ook het hart van anderen. Hij leeft in een wereld van onoprechtheid en ge veinsdheid. Maar door genade weet hij wat de Heere vraagt in het leven. Hij haat bedrog en valsheid in het gemoed. Hij vraag of de Heere de oprechtheid in zijn hart wil bewaren. Het is immers een bede tot God, die hij uitspreekt Hij staat niet voor zichzelf in. Maar hij betrouwt zich aan God toe voor de toekomst Hij spreekt ook over vroom heid, omdat hij daarvan de betekenis kent en deze ook oefent Vroomheid is de gestalte van een nieuw hart Het openbaart zich in een tere wandel en oefent deze in een afgezonderd leven. Hij is in zijn levenswandel onder scheiden van de wereld. Hij valt op in zijn woorden en daden. Zijn bede is: Wilt mij daarin behoeden, geeft U mij dat vermogen. D at zal gepaard zijn met strijd. Door velen zal het niet worden begrepen en ook worden verdacht Hij schuwt toch de strijd niet en kan de vijand van zijn ziel ontmoeten. Oprechtheid en vroomheid is het deel van de ware gelovigen. Ze zijn in de woorden en de daden niet tegenstrijdig. Hoe duidelijk is het dat hij zijn leven richt in de beleving van de ontmoeting met de God van zijn leven. Hij verwacht immers de Heere. Hij denkt aan de toekomst Aan de komst van de Heere. Ieder jaar brengt ons bij de naderende Godsontmoeting. In dat licht ziet hij zijn leven. Als de Heere komt begeert hij te antwoorden aan het doel wat de Heere stelt Hij weet als de Heere komt moet hij voor Hem kun nen verschijnen. Wij allen zullen de Heere eenmaal ontmoeten. Wij zullen voor Hem moeten verschijnen. Dan zal ons leven moeten beantwoorden aan de eis van Gods Woord. Mochten wij zo het nieuwe jaar ingaan in het doorleefde besef van de grote toe komst Veel is voor ons verborgen. Wat zal ons wedervaren? In het donker wordt een licht goed gezien. Zal ons leven zijn als een licht schijnende in een donkere plaats. Zal oprechtheid en vroomheid het sieraad van ons leven zijn. Ook onze bede mocht zijn of de Heere ons daarbij behoeden wil. Wij erkennen, dat Gij het zijt. Die ons met wijsheid voed. Wij danken U, Alwijze God, Die steeds ons heeft behoed. Wij vragen U, Die alles richt, of Gij ons leiden wil Wij bidden om een zwijgend hart, maak ons in druk nu stil. Wij hopen dat Uw trouwe zorg, ons steeds bewaren zal Wij vragen om Uw leiding, door 't woeste BacadaL Capelle aan de IJssel ds. P. Blok Stokbrood. Het Franse stokbrood wordt op de ovenvloer of op de plaat gebakken. Soms geeft de bakker het brood een apart karakter door als varianten uienstokbrood of sesamstokbrood te ma ken. De hierboven genoemde broodsoorten behoren tot het standaardassortiment van de meeste bakkers. Daarnaast heeft iedere bakker zijn eigen specialiteiten. Door de grote vraag naar bmin brood zijn daar dikwijls verschillende types licht- en don kerbruin brood bij. In de opsomming hoort ook het rogge brood thuis. Het is meestal ook volkoren brood, omdat het gebakken wordt van roggemeel, waarin de roggekorrel geheel is verwerkt. De bekendste soorten zijn: Gelders, Gronings en Fries roggebrood. Tenslotte zijn er de kleine broodjes. Er is een grote verscheidenheid van te noemen: zachte puntbroodjes, luxe broodjes, ka- detten, lunchboUen, tijgerbollen, harde puntjes, maanzaadbollen, harde water broodjes, krentenbollen, botervlinders, croissants, koffiebroodjes en room- broodjes. Wie meer wil weten over brood kan altijd terecht bij de Stichting Voorlichting Brood. Bij dit bureau is een kleurrijke brochure met tal van broodtips gratis te verkrijgen. Het drukwerkje heet „Geen dag zonder brood". Het kan schriftelijk worden aangevraagd bij: Stichting Voor- Uchting Brood, Postbus 88000, 2508 SR Den Haag. wenst clientèle, vrienden en bekenden een alleszins voorspoedig 1982. Tel. 01877 - 1360 - 1784 - 1702 (loods) DIRKSLAND Voor een vakkundige verwerking van uw oogst 1 •!%<q!^,««%4^!«'4«!i),4K%<^!«44!^ i(4?:*4ll^***-^t*';ii<l^'*'?%'*??**?!4

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1981 | | pagina 5