Isolatie kan ook mooi zijn
PMFF r
w.
MUS ONROEREND GOED
D. V. d. Velde
DIRKSLAND
Tel. 01877- 1290
PFAFF
Hoe zit dat met de jaartelling?
NIEUW DEUTZ-07C
Cabine-trekkers
Onderzoek wijst op wol in de woning:
tipmatic 1027^
bv.
Nieuwe Rumptstad
Zaaiveur Stoppelploeg
WONINGEN:
ZOMERWONINGEN:
BEDRIJFSPANDEN:
TE KOOP GEVRAAGD:
Deskundige bemiddeling bij:
GEVRAAGD:
MUS ONROEREND GOED
DUIVENSPORT
SCHAKEN
„DE ZWARTE PION"
Prettige Feestdagen
Bladzij 2
„EILANDEN-NIEUWS"
woFNSnAG 23 DECEMBER 1981
Blote voetjes op Zuiver Scheerwol
Wie met een Wolmerktapijt zijn huis
een „jas aantrekt", verovert warmte
en comfort. En bovendien, zo wijst
een Japans onderzoek uit, scheelt
Zuiver Scheerwol energie.
Goed idee
Voor mooie warmte en comfort kijken
ook steeds meer mensen naar verticale
jalouzieën in Zuiver Scheerwol. Een be
kend merk als Luxaflex heeft ze in allerlei
kleuren.
Een ander goed idee is om naast de vloer
en ramen de fantasie los te laten op
wanden in wol. Tretford en Vescom heb
ben een naam hoog te houden als het om
textielwandbekleding gaat, maar met een
goede kleefpasta is het eveneens mogelijk,
makkelijk en mooi o'm langs een van de
wanden uw vloertapijt te laten doorlopen.
De besparing in gas is misschien niet
opzienbarend, maar het weldadige gevoel
van behaaglijk comfort dat u omgeeft, is
•het waard uw huis een jas van Zuiver
Scheerwol aan te trekken.
Het ziet er niet naar uit dat de regering
zal kunnen ingaan op de steeds sterker
wordende roep om naast de huursubsidie
ook een energiesubsidie op individuele
basis in te voeren. Voeg daarbij de opge
droogde bron van de isolatiesubsidie en de
verhoging van de aardgasprijs per kubieke
meter per 1 januari naar ruim 55 cent en
het is duidelijk dat steeds meer mensen
zoeken naar wegen voor energiezuinig
wonen. Welnu, een Japans onderzoek
heeft uitgewezen dat wol daarbij een be
langrijke rol kan spelen. Zuiver Scheer
wol, zo blijkt, is niet alleen blijvend mooi,
maar bespaart energie en dus, geld.
De Japanners die zeer veel onderzoek
doen naar isolatiemogelijkheden omdat ze
zelf niet over gas- en oliebronnen be
schikken bouwden voor hun wol-test
twee identieke modelhuizen met een ka
mer van 26 vierkante meter. Beide kamers
werden op een constante temperatuur van
22 graden gehouden, de ene kamer met
een kale vloer, de andere met een Wol-
merk-tapijt Het verschil in energiever
bruik was opmerkelijk. Hoe zwaarder de
kwaliteit van het Wolmerk tapijt, zo ont
dekten de Japanners, hoe groter de be
sparing. Een tapijt met 1.722 gram wol
per vierkante meter scheelde in vergelij
king met de kale kamer 8,6 procent ener
gie, een tapijt met 2.257 gram Zuiver
Scheerwol per vierkante meter bespaarde
al 12 procent.
Natuurlijk moeten we deze cijfers niet al
te letterlijk nemen. Elke vloerbedekking
bespaart. De test wees vooral uit dat
Zuiver Scheerwol meer bespaart. „Een
Wolmerktapijt is een behaaglijke manier
om verwarmingskosten te drukken", con
cludeert het rapport dan ook.
Ramen en muren
Dubbele beglazing spaart energie, maar
betekent een forse investering. Denk
daarom ook eens aan de mogelijkheden
van gordijnstof in Zuiver Scheerwol. Een
mooie, dichtgeweven stof die boven goed
tegen het plafond aansluit en tot op de
vensterbank hangt kan in een combinatie
met vitrage een besparing van honderden
guldens per jaar geven en is nog prachtig
om te zien ook.
Gelukkig beschikt Nederland over fabri
kanten die u een keur van schitterende
dessins en warme kleuren in uitstekende
kwaliteiten aanbieden. Dat geldt voor de
Wolmerk-tapijten maar zeker ook voor de
gordijn- en (niet te vergeten) Wolmerk-
meübelstoffen van Ploeg, Storck van Be-
souw Interior.
SINT ANNALAND
„Accelerando" beleefde nog eens
haar 100-jarlg bestaan
In Sint Annaland is men het 100-jarig
bestaan van de Koninklijke Fanfare „Ac
celerando" nog niet vergeten. Vrijdag
avond kon men in het Dorpshuis aan de
Kloosterstraat in Sint Annaland nog eens
heerlijk nagenieten van de georganiseerde
feestweek. Voorzitter W. Boogaard sprak
een openingswoord, waarna het pro
gramma op vlotte wijze werd afgewerkt.
Er waren dia's van de feestweek, en de
heer J. W. van Popering vertoonde een
film over de feestelijkheden, gedurende de
deze zomer gehouden feestweek. Na de
afwerking van de agenda speelde men nog
bingo. Men kan terugzien op een gezellige
avond, waaraan de talrijke aanwezigen
met genoegen zullen blijven terugdenken.
Mejuffrouw Katie van Vossen bedankte
de dirigent, de heer J. den Toonder uit
Kloetinge voor het lesgeven aan de leer
lingen.
WANNEER BEGINT DE EEUW?
EEN eeuw bestaat uit 100 Jaar, nietwaar? iVlaar dan öölc de eerste eeuwi
Geen fiauweicui met een eerste eeuw van 99 jaar en de rest 100 jaar.
Maar dan is die eerste eeuw niet geëindigd in het jaar 99 maar op 31
december 100. Een opa die in 1900 geboren werd is dan niet in de 20e
eeuw geboren, maar in de 19e. En in het veeibesprolien jaar 2000 begint
niet de 21e eeuw, maar eindigt onze 20e. De 21e eeuw zal pas beginnen
op 1 januari 2001. Door precies dezelfde oorzaicen begint een decen
nium niet in 1970,1980 enz. maar in 1971,1981. Daar bestaan uitgebrei
de, wisicundige theorieën over, met de positionele waarde van onze
huidige cijfers als inzet.
GESLACHTSREGiSTERS
SINT ANNALAND
Onderscheiding voor E.H.B.O.
'er uit Sint Annaiand
D e heer TjHeijboer uit Sint Annaland is
onderscheiden met de zilveren Dr. Ti-
lanus-draagpenning voor het werk dat hij
gedurende 25 jaar heeft verricht voor de
E.H.B.O. De onderscheiding werd hem
uitgereikt tijdens de regionale E.H.B.O.-
bijeenkomst in het dorpshuis te Stavenis-
se. De heer Heijboer begon in 1966 zijn
E.H.B.O.-activiteiten in zijn toenmalige
woonplaats Ridderkerk, maar na zijn te
rugkeer naar zijn;geboorteplaats Sint An
naland was hij daar nauw betrokken bij de
oprichting van de E.H.B.O.-afdeling. Ook
hielp hij afdelingen in de omliggende dor
pen van de grond te brengen. De heer
Heijboer houdt zich de laatste tijd voor
namelijk bezig met het Lotus-werk. Tij
dens de bijeenkomst werd de jubilaris
toegesproken door dokter J. G. W. Gis
pen, hoofdbestuurslid voor het district
Zeeland, voorzitter J. Geldof van EHBO-
Zeeland, dokter A. van der Eist, ere-
voorzitter van de afdeling Stavenisse van
de E.H.B.O. en door B. Rijnberg, lid van
de E.H.B.O. te Sint Annaland. De re
gionale Lotusleden droegen het een en
ander voor en boden de jubilaris het boek
„Kijk op Zeeland" aan. De heer Heijboer
sprak tenslotte een dankwoord.
Op de landbouw R.A.1.1982 zal Rumpt
stad b.v. te Stad aan 't Haringvliet een
geheel nieuw ontwikkelde zaaiveur- stop
pelploeg presenteren. Deze ploeg is zeer
degelijk van constructie. De ploegkop is
eenvoudig en sterk gebouwd en tevens
traploos verstelbaar, zodat deze op de
juiste plaats gezet kan worden t.o.v. de
spoorbreedte. De stoppelploeg is voor
zien van het overbekende 089 rister,
waarboven uitstekende strogeleiders zijn
aangebracht.
De afstand schaarpunt - schaarpunt is
vergroot waardoor verstoppingen zo goed
als uitgesloten zijn.
Deze nieuwe stoppelploegen zijn lever
baar in 6-, 7,-, 8- en 10-scharige uit
voering.
MIDDELHARNIS: Ring 36 en Frans Halslaan 13
Langewêg 150
Noordzijde Haven 2
Staakvi^eg 12, Voorstraat 35,
Onwaardsedijk 23, Korteweegje 7
Koninginnelaan 2, Westdijk 17, Kerkring4
Kolfweg 37
Molendijk 36/38 en Nieuwstraat 24 en 4
ACHTHUIZEN: Achthuizen 106
OOLTGENSPLAAT: Julianastraat 10 en Pr. Bemhardstraat 1
MELISSANT: Bemhardstraat 3
STELLENDAM: Voorstraat 109, boerderijtje
SEROOSKERKE: Dijkweg 12
BROUWERSHAVEN: Noorddijkstraat 33
OUDDORP: Jonkerstee 42, Poldersbos
en Oude Nieuwlandseweg 57
GOEDEREEDE:
DIRKSLAND:
NIEUWE TONGE:
OUDE TONGE:
HERKINGEN:
ACHTHUIZEN
DIRKSLAND:
MELISSANT:
MIDDELHARNIS:
OUDE TONGE:
Achterdorp 14, Voorstraat 54,
Achterdorp 4-10 en Voorstraat 11
Voorstraat 37, smederij
Westdijk 42
Voorstraat 1
Enkele percelen los land, vrij van pacht
Aan- en verkoop ONROEREND GOED
BELEGGINGEN
BEHEER
PACHTZAKEN
TAXATIES eveneens voor successie
PANDEN voor de verkoopbemiddeling
Postbus 27 DIRKSLAND
Tel. 01877 - 1309
MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK
Vrijdag en zaterdag 18 en 19 december
hield P.V. „de Reisduif' haar jaarlijkse
hokkenshow. In de Finse Barak te Som-
melsdijk brachten de leden 174 duiven
bijeen. Deze werden gekeurd door de bij
ieder in de duivensport bekende heer Joep
van Dongen uit Middelhamis. De hoogste
eer was voor L. Wielaard terwijl D. W.
Kievit met één punt minder goede tweede
werd. Verder werden J. Groenendijk der
de, C. Looij vierde en J. Vis van Heemst
vijfde. De schoonste oude doffer was van
J. Groenendijk, de schoonste oude duivin
van L. Wielaard, de schoonste jonge dof
fer van B. W. Kalkman, en de schoonste
jonge duivin van D. W. Kievit. Zowel
vrijjdag als zaterdagavond was de publieke
belangstelling groot. Zaterdagavond was
er een geslaagde verkoop van bonnen voor
jonge duiven en eieren geschonken door
bekende duivenliefhebbers uit de om
geving. Ook was er de trekking van de
verloting. De winnende nummers luiden
Uitslagen Schaken „De Zwarte Pion"
d.d. 21 december 1981.
Ie afdeling:
W. Peeman - J. Boeterafgebr.
W. Markwat - C. BakelaarVi -
A. Stolk - G. de JagerVi-Vi
C. J. Smit- M. V. d. Waal1-0
M. Verolme - C. van Prooyen1-0
2e afdeling:
C. Groenendijk - H. K. Smit1-0
A. de Vos - F. Kruis1-0
N. van Bracht - Ant Visser0-1
J. Noordijk - A. de Visser0-1
J. Minnaar - E. VerbeekVi- Vi
als volgt; 877, 378, 499, 512, 414, 139,
933, 1049, 172,685,959,223.
Tevens willen bestuur en leden langs
deze weg de middenstanders en onder
nemers bedanken die hun medewerking
aan deze show verleend hebbea
Neemt u nu rijkelijk plaats en overtuigt u
zichzelf wat de nieuwen van DEUTZ nog meer
te bieden hebben.
DekracM,
die opbrengsten levert
NAAIMACHINEHANDEL-REPARATIE INRICHTINCy
Bergen op Zoom: Korte Meestraat 17
tel.01640- 35878
Roosendaal;
Nieuwe Markt 48
tel. 01650 - 35546
HET verband met het Kerstfeest be
staat daarin, dat Kerstfeest Christus-
fees betekent en dat onze jaartelling
begint met Christus geboorte. Alweer
mis, want Christus werd geboren in
een van de jaren 5 - 8 voor Christusl
Dit mag de bijbelvaste lezer vreemd in
de oren klinken, maar het is met de
bijbel in de hand te bewijzen. Lucas
vertelt ons, dat Christus geboren werd
tijdens de regering van Herodus de
Grote (de grote moordenaar mag u
óók zeggen). Deze vorst stierf echter
(en dat staat nauwkeurig vast omdat
de Romeinen nauwkeurig boek hiel
den inzake hun vazallen) in het jaar 4
V. Chr. En in ieder geval zijn Jozef en
Maria naar Egypte gevlucht vóór de
moordenaar van Bethlehem aan zijn
einde gekomen was, anders hadden
zij niet behoeven te vluchten. Nu
geeft iedere encyclopedie u uitvoerige
inlichtingen over de perikelen waarin
men verzeild raakt als men zich in jaar
tellingen verdiept. Wij pikken dus de
slechts de minder bekende feiten uit
de hoeveelheid gegevens om enkele
merkwaardige zaken te ontdekken.
Zoals gezegd rekenen wij onze jaartel
ling vanaf Christus' geboorte en zijn
dan op zijn minst 5 en op zijn hoogst 8
jaar- mis. Overigens is die Christelijke
jaartelling pas in 525 door Dionysius
Exiguus uitgedacht en aanbevolen en
heeft het nadien nog een heel tijdje
geduurd voor men zijn plannen aan
vaardde. Dat men dit toch deed kwam
doordat het Christendom intussen een
groot deel van de meest ontwikkelde
streken van de Oude Wereld had ver
overd en het dus zinloos was gewor
den om al die oude kalenders (bijvoor
beeld vanaf de veronderstelde stich
ting van Rome) te handhaven. Ook
het feit dat de Joden een goede kalen
der hadden speelde mee. Zij rekenen
vanaf de schepping der aarde en laten
die in 3760 v.Chr. beginnen. Als u
vraagt waarop zij dit grondden is het
antwoord niet moeilijk.
De bijbel, althans het Oude Testa
ment, bevat vele geslachtsregisters
met namen en leeftijden. Denk maar
aan Methusalem, die 969 jaar oud
werd. Zeer orthodoxe Joden nemen
dat jaartal 3760 v.Chr. nog serieus,
maar het merendeel van de gelovige
Joden toch niet meer. Als verklaring
van het jaartal, dat wil zeggen om het
in overeenstemming te brengen met
moderne onderzoekingen geven zij
een tweetal explicaties. De eerste is
dat men zich kan afvragen of de ge
slachtsregisters wel volledig zijn. Zoon
kan immers ook afstammeling bete
kenen (Christus is een zoon van David
enz.) en dan kunnen er heel wat méér
eeuwen zitten tussen schepping en
het begin van de Christelijke kalender.
Ten tweede is het Joodse jaar wel
zeer nauwkeurig berekend, maar wan
neer men Adam en Eva aanvaardt als
de eerste en enige mensen op aarde,
dan mag men hen geen Joden noe
men. Dat volk is pas veel later ont
staan. Daarmee zou dan ook de Jood
se tijdrekening vervallen voorzover die
betrekking heeft op de tijd vóór Abra
ham. Nog andere verklaringen zijn er,
bijvoorbeeld deze, dat getallen in de
bijbel vaak alleen een zinnebeeldige
betekenis hebben.
WAT IS EEN JAAR?
VOOR onze voorouders bestond een
jaar uit de afwisseling van drie seizoe
nen: lente, zomer en winter (de herfst
gold niet als jaargetijde). Een maagd
van 20 lentes was 20 jaar oud. 7\an
een nauwkeurige dagtekening hadden
zij oorspronkelijk geen behoefte en zo
dra die er wèl was kon men met
maan-maanden gaan rekenen. Toch
was het jaar dan een zonnejaar, zoals
de feesten van midwinter- en zomer-
zonnewende bewijzen. Zodra onze
voorouders een gezeten leefwijze had
den en dus landbouwers werden, was
dit nodig. Oogst en zaaien moeten
immers in bepaalde tijden vallen.
Heel anders was het bij volkeren die
rondtrokken. Deze hadden in het al
gemeen een maanjaar van 12 maan
den 354 dagen. Dat klopt helemaal
niet met de zon en daarom voegt men
regelmatig een 13e of schrikkelmaand
in. Vroeger deed men dat bij de Joden
om de twee of drie jaar naar gelang
van de stand van de oogst. De tegen
woordige Joodse kalender kent vaste
regels: Men rekent met maanjaren,
maar in een tijdperk van 19 jaar heeft
men 12 jaren van 12 en 7 jaren van 13
maanden. Dus stelt men 19 jaar gelijk
aan 235 maanden. En dat zit reken
kundig goed in elkaar, want de
maan-maand duurt 29,53 dagen. Re
kent u nu maar uit: 235 x 29,53
6939,55 dagen. Ons zonnejaar telt
365,24 dagen. En 19 x 365,24
6939,60 dagen. Dat scheelt dus maar
heel weinig.
Coód, rr.aar wat is nu toch een jaar?
Och, er zijn tal van jaren. Men kan
zeggen: Het is de tijd die de zon nodig
heeft om van lentepunt tot lentepunt
te geraken. Dat is 365 dagen, 5 uur, 48
minuten en 45,17 seconden. Dit vol
gen wij en omdat wij dan elk jaar een
beetje te kort rekenen, voegen wij
slechts eenmaal in de vier jaar een
schrikkeldag in, nl. de 29e februari om
die 5 uur, 48 minuten enz. in te halen.
Daarnaast kent ment het siderische
jaar (tijd die de zon nodig heeft om de
zelfde stand in te nemen ten aanzien
van de vaste sterren), hét maanjaar,
het burgerlijke jaar, het kerkelijke jaar,
het economische jaar enz. De laatste
twee hebben echter niets te maken
met lengte van het jaar in dagen, uren
en seconden.
De laatste grote kalenderovergang,
namelijk van de Juliaanse naar de
thans geldende Gregoriaanse had
plaats in de 17e eeuw. Door het weg
laten van de schrikkeljaren was men
namelijk 12 dagen ten achter geraakt.
Men sloeg die eenvoudig over, stelde
een goede regeling in voor de schrik
keljaren en de zaak was rond. Deze o-
vergang heeft tot in het begin van on
ze eeuw zijn sporen nagelaten in de
huur van meiden en knechten op het
platteland. Zij verhuurden zich alge
meen op 1 mei. Maar de boeren wil
den hun geen 12 dagen cadeau geven
en verschoven dus in vele streken de
huur naar 12 mei...
HERZIENING
ZIJN wij nu met onze kalender hele
maal gelukkig? Nee, dat niet. Per
eeuw lopen wij toch weer seconden
voor. Afgezien daarvan vinden han
delsmensen en ruimtevaartdeskundi
gen het bezwaarlijk, dat onze 12
maanden ongelijk van lengte zijn. On-
derwijskringen betreuren de elk jaar
wisselende vakanties. Velen wensen,
dat een bepaalde datum (laten wij
zeggen: 25 december) elk jaar op een
zelfde weekdag (bijvoorbeeld zondag)
zal vallen. Dat kan (rekent u het maar
uit) als wij elk jaar één week van 8 da
gen invoeren plus per schrikkeljaar
twee weken van 8 dagen, de zoge
naamde blanco dagen.
In 1954 reeds hebben de Verenigde
Naties een besluit genomen tot her
ziening van de Gregroiaanse kalender
(die toch wel op de hele wereld erkend
wordt) bij internationaal accoord.
Maar dat accoord is nooit bereikt.
Waarom niet? Daar zijn eerst de 'gods
dienstige bezwaren: Een of twee Man
co dagen, dat zijn de dagen die men
wilde toevoegen aan 1 week per jaar
en aan 2 weken per schrikkeljaar, zijn
absoluut onaanvaardbaar vOor Joden
en Zevendedagsadventisten en ook
voor de Mohammedanen. Tenslotte
ook voor de vele Christenen die de
zondag in ere houden en dat regel
matig om de 7 dagen willen doen.
^^MS^w^^^*