Isolatie kan ook mooi zijn PMFF r w. MUS ONROEREND GOED D. V. d. Velde DIRKSLAND Tel. 01877- 1290 PFAFF Hoe zit dat met de jaartelling? NIEUW DEUTZ-07C Cabine-trekkers Onderzoek wijst op wol in de woning: tipmatic 1027^ bv. Nieuwe Rumptstad Zaaiveur Stoppelploeg WONINGEN: ZOMERWONINGEN: BEDRIJFSPANDEN: TE KOOP GEVRAAGD: Deskundige bemiddeling bij: GEVRAAGD: MUS ONROEREND GOED DUIVENSPORT SCHAKEN „DE ZWARTE PION" Prettige Feestdagen Bladzij 2 „EILANDEN-NIEUWS" woFNSnAG 23 DECEMBER 1981 Blote voetjes op Zuiver Scheerwol Wie met een Wolmerktapijt zijn huis een „jas aantrekt", verovert warmte en comfort. En bovendien, zo wijst een Japans onderzoek uit, scheelt Zuiver Scheerwol energie. Goed idee Voor mooie warmte en comfort kijken ook steeds meer mensen naar verticale jalouzieën in Zuiver Scheerwol. Een be kend merk als Luxaflex heeft ze in allerlei kleuren. Een ander goed idee is om naast de vloer en ramen de fantasie los te laten op wanden in wol. Tretford en Vescom heb ben een naam hoog te houden als het om textielwandbekleding gaat, maar met een goede kleefpasta is het eveneens mogelijk, makkelijk en mooi o'm langs een van de wanden uw vloertapijt te laten doorlopen. De besparing in gas is misschien niet opzienbarend, maar het weldadige gevoel van behaaglijk comfort dat u omgeeft, is •het waard uw huis een jas van Zuiver Scheerwol aan te trekken. Het ziet er niet naar uit dat de regering zal kunnen ingaan op de steeds sterker wordende roep om naast de huursubsidie ook een energiesubsidie op individuele basis in te voeren. Voeg daarbij de opge droogde bron van de isolatiesubsidie en de verhoging van de aardgasprijs per kubieke meter per 1 januari naar ruim 55 cent en het is duidelijk dat steeds meer mensen zoeken naar wegen voor energiezuinig wonen. Welnu, een Japans onderzoek heeft uitgewezen dat wol daarbij een be langrijke rol kan spelen. Zuiver Scheer wol, zo blijkt, is niet alleen blijvend mooi, maar bespaart energie en dus, geld. De Japanners die zeer veel onderzoek doen naar isolatiemogelijkheden omdat ze zelf niet over gas- en oliebronnen be schikken bouwden voor hun wol-test twee identieke modelhuizen met een ka mer van 26 vierkante meter. Beide kamers werden op een constante temperatuur van 22 graden gehouden, de ene kamer met een kale vloer, de andere met een Wol- merk-tapijt Het verschil in energiever bruik was opmerkelijk. Hoe zwaarder de kwaliteit van het Wolmerk tapijt, zo ont dekten de Japanners, hoe groter de be sparing. Een tapijt met 1.722 gram wol per vierkante meter scheelde in vergelij king met de kale kamer 8,6 procent ener gie, een tapijt met 2.257 gram Zuiver Scheerwol per vierkante meter bespaarde al 12 procent. Natuurlijk moeten we deze cijfers niet al te letterlijk nemen. Elke vloerbedekking bespaart. De test wees vooral uit dat Zuiver Scheerwol meer bespaart. „Een Wolmerktapijt is een behaaglijke manier om verwarmingskosten te drukken", con cludeert het rapport dan ook. Ramen en muren Dubbele beglazing spaart energie, maar betekent een forse investering. Denk daarom ook eens aan de mogelijkheden van gordijnstof in Zuiver Scheerwol. Een mooie, dichtgeweven stof die boven goed tegen het plafond aansluit en tot op de vensterbank hangt kan in een combinatie met vitrage een besparing van honderden guldens per jaar geven en is nog prachtig om te zien ook. Gelukkig beschikt Nederland over fabri kanten die u een keur van schitterende dessins en warme kleuren in uitstekende kwaliteiten aanbieden. Dat geldt voor de Wolmerk-tapijten maar zeker ook voor de gordijn- en (niet te vergeten) Wolmerk- meübelstoffen van Ploeg, Storck van Be- souw Interior. SINT ANNALAND „Accelerando" beleefde nog eens haar 100-jarlg bestaan In Sint Annaland is men het 100-jarig bestaan van de Koninklijke Fanfare „Ac celerando" nog niet vergeten. Vrijdag avond kon men in het Dorpshuis aan de Kloosterstraat in Sint Annaland nog eens heerlijk nagenieten van de georganiseerde feestweek. Voorzitter W. Boogaard sprak een openingswoord, waarna het pro gramma op vlotte wijze werd afgewerkt. Er waren dia's van de feestweek, en de heer J. W. van Popering vertoonde een film over de feestelijkheden, gedurende de deze zomer gehouden feestweek. Na de afwerking van de agenda speelde men nog bingo. Men kan terugzien op een gezellige avond, waaraan de talrijke aanwezigen met genoegen zullen blijven terugdenken. Mejuffrouw Katie van Vossen bedankte de dirigent, de heer J. den Toonder uit Kloetinge voor het lesgeven aan de leer lingen. WANNEER BEGINT DE EEUW? EEN eeuw bestaat uit 100 Jaar, nietwaar? iVlaar dan öölc de eerste eeuwi Geen fiauweicui met een eerste eeuw van 99 jaar en de rest 100 jaar. Maar dan is die eerste eeuw niet geëindigd in het jaar 99 maar op 31 december 100. Een opa die in 1900 geboren werd is dan niet in de 20e eeuw geboren, maar in de 19e. En in het veeibesprolien jaar 2000 begint niet de 21e eeuw, maar eindigt onze 20e. De 21e eeuw zal pas beginnen op 1 januari 2001. Door precies dezelfde oorzaicen begint een decen nium niet in 1970,1980 enz. maar in 1971,1981. Daar bestaan uitgebrei de, wisicundige theorieën over, met de positionele waarde van onze huidige cijfers als inzet. GESLACHTSREGiSTERS SINT ANNALAND Onderscheiding voor E.H.B.O. 'er uit Sint Annaiand D e heer TjHeijboer uit Sint Annaland is onderscheiden met de zilveren Dr. Ti- lanus-draagpenning voor het werk dat hij gedurende 25 jaar heeft verricht voor de E.H.B.O. De onderscheiding werd hem uitgereikt tijdens de regionale E.H.B.O.- bijeenkomst in het dorpshuis te Stavenis- se. De heer Heijboer begon in 1966 zijn E.H.B.O.-activiteiten in zijn toenmalige woonplaats Ridderkerk, maar na zijn te rugkeer naar zijn;geboorteplaats Sint An naland was hij daar nauw betrokken bij de oprichting van de E.H.B.O.-afdeling. Ook hielp hij afdelingen in de omliggende dor pen van de grond te brengen. De heer Heijboer houdt zich de laatste tijd voor namelijk bezig met het Lotus-werk. Tij dens de bijeenkomst werd de jubilaris toegesproken door dokter J. G. W. Gis pen, hoofdbestuurslid voor het district Zeeland, voorzitter J. Geldof van EHBO- Zeeland, dokter A. van der Eist, ere- voorzitter van de afdeling Stavenisse van de E.H.B.O. en door B. Rijnberg, lid van de E.H.B.O. te Sint Annaland. De re gionale Lotusleden droegen het een en ander voor en boden de jubilaris het boek „Kijk op Zeeland" aan. De heer Heijboer sprak tenslotte een dankwoord. Op de landbouw R.A.1.1982 zal Rumpt stad b.v. te Stad aan 't Haringvliet een geheel nieuw ontwikkelde zaaiveur- stop pelploeg presenteren. Deze ploeg is zeer degelijk van constructie. De ploegkop is eenvoudig en sterk gebouwd en tevens traploos verstelbaar, zodat deze op de juiste plaats gezet kan worden t.o.v. de spoorbreedte. De stoppelploeg is voor zien van het overbekende 089 rister, waarboven uitstekende strogeleiders zijn aangebracht. De afstand schaarpunt - schaarpunt is vergroot waardoor verstoppingen zo goed als uitgesloten zijn. Deze nieuwe stoppelploegen zijn lever baar in 6-, 7,-, 8- en 10-scharige uit voering. MIDDELHARNIS: Ring 36 en Frans Halslaan 13 Langewêg 150 Noordzijde Haven 2 Staakvi^eg 12, Voorstraat 35, Onwaardsedijk 23, Korteweegje 7 Koninginnelaan 2, Westdijk 17, Kerkring4 Kolfweg 37 Molendijk 36/38 en Nieuwstraat 24 en 4 ACHTHUIZEN: Achthuizen 106 OOLTGENSPLAAT: Julianastraat 10 en Pr. Bemhardstraat 1 MELISSANT: Bemhardstraat 3 STELLENDAM: Voorstraat 109, boerderijtje SEROOSKERKE: Dijkweg 12 BROUWERSHAVEN: Noorddijkstraat 33 OUDDORP: Jonkerstee 42, Poldersbos en Oude Nieuwlandseweg 57 GOEDEREEDE: DIRKSLAND: NIEUWE TONGE: OUDE TONGE: HERKINGEN: ACHTHUIZEN DIRKSLAND: MELISSANT: MIDDELHARNIS: OUDE TONGE: Achterdorp 14, Voorstraat 54, Achterdorp 4-10 en Voorstraat 11 Voorstraat 37, smederij Westdijk 42 Voorstraat 1 Enkele percelen los land, vrij van pacht Aan- en verkoop ONROEREND GOED BELEGGINGEN BEHEER PACHTZAKEN TAXATIES eveneens voor successie PANDEN voor de verkoopbemiddeling Postbus 27 DIRKSLAND Tel. 01877 - 1309 MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK Vrijdag en zaterdag 18 en 19 december hield P.V. „de Reisduif' haar jaarlijkse hokkenshow. In de Finse Barak te Som- melsdijk brachten de leden 174 duiven bijeen. Deze werden gekeurd door de bij ieder in de duivensport bekende heer Joep van Dongen uit Middelhamis. De hoogste eer was voor L. Wielaard terwijl D. W. Kievit met één punt minder goede tweede werd. Verder werden J. Groenendijk der de, C. Looij vierde en J. Vis van Heemst vijfde. De schoonste oude doffer was van J. Groenendijk, de schoonste oude duivin van L. Wielaard, de schoonste jonge dof fer van B. W. Kalkman, en de schoonste jonge duivin van D. W. Kievit. Zowel vrijjdag als zaterdagavond was de publieke belangstelling groot. Zaterdagavond was er een geslaagde verkoop van bonnen voor jonge duiven en eieren geschonken door bekende duivenliefhebbers uit de om geving. Ook was er de trekking van de verloting. De winnende nummers luiden Uitslagen Schaken „De Zwarte Pion" d.d. 21 december 1981. Ie afdeling: W. Peeman - J. Boeterafgebr. W. Markwat - C. BakelaarVi - A. Stolk - G. de JagerVi-Vi C. J. Smit- M. V. d. Waal1-0 M. Verolme - C. van Prooyen1-0 2e afdeling: C. Groenendijk - H. K. Smit1-0 A. de Vos - F. Kruis1-0 N. van Bracht - Ant Visser0-1 J. Noordijk - A. de Visser0-1 J. Minnaar - E. VerbeekVi- Vi als volgt; 877, 378, 499, 512, 414, 139, 933, 1049, 172,685,959,223. Tevens willen bestuur en leden langs deze weg de middenstanders en onder nemers bedanken die hun medewerking aan deze show verleend hebbea Neemt u nu rijkelijk plaats en overtuigt u zichzelf wat de nieuwen van DEUTZ nog meer te bieden hebben. DekracM, die opbrengsten levert NAAIMACHINEHANDEL-REPARATIE INRICHTINCy Bergen op Zoom: Korte Meestraat 17 tel.01640- 35878 Roosendaal; Nieuwe Markt 48 tel. 01650 - 35546 HET verband met het Kerstfeest be staat daarin, dat Kerstfeest Christus- fees betekent en dat onze jaartelling begint met Christus geboorte. Alweer mis, want Christus werd geboren in een van de jaren 5 - 8 voor Christusl Dit mag de bijbelvaste lezer vreemd in de oren klinken, maar het is met de bijbel in de hand te bewijzen. Lucas vertelt ons, dat Christus geboren werd tijdens de regering van Herodus de Grote (de grote moordenaar mag u óók zeggen). Deze vorst stierf echter (en dat staat nauwkeurig vast omdat de Romeinen nauwkeurig boek hiel den inzake hun vazallen) in het jaar 4 V. Chr. En in ieder geval zijn Jozef en Maria naar Egypte gevlucht vóór de moordenaar van Bethlehem aan zijn einde gekomen was, anders hadden zij niet behoeven te vluchten. Nu geeft iedere encyclopedie u uitvoerige inlichtingen over de perikelen waarin men verzeild raakt als men zich in jaar tellingen verdiept. Wij pikken dus de slechts de minder bekende feiten uit de hoeveelheid gegevens om enkele merkwaardige zaken te ontdekken. Zoals gezegd rekenen wij onze jaartel ling vanaf Christus' geboorte en zijn dan op zijn minst 5 en op zijn hoogst 8 jaar- mis. Overigens is die Christelijke jaartelling pas in 525 door Dionysius Exiguus uitgedacht en aanbevolen en heeft het nadien nog een heel tijdje geduurd voor men zijn plannen aan vaardde. Dat men dit toch deed kwam doordat het Christendom intussen een groot deel van de meest ontwikkelde streken van de Oude Wereld had ver overd en het dus zinloos was gewor den om al die oude kalenders (bijvoor beeld vanaf de veronderstelde stich ting van Rome) te handhaven. Ook het feit dat de Joden een goede kalen der hadden speelde mee. Zij rekenen vanaf de schepping der aarde en laten die in 3760 v.Chr. beginnen. Als u vraagt waarop zij dit grondden is het antwoord niet moeilijk. De bijbel, althans het Oude Testa ment, bevat vele geslachtsregisters met namen en leeftijden. Denk maar aan Methusalem, die 969 jaar oud werd. Zeer orthodoxe Joden nemen dat jaartal 3760 v.Chr. nog serieus, maar het merendeel van de gelovige Joden toch niet meer. Als verklaring van het jaartal, dat wil zeggen om het in overeenstemming te brengen met moderne onderzoekingen geven zij een tweetal explicaties. De eerste is dat men zich kan afvragen of de ge slachtsregisters wel volledig zijn. Zoon kan immers ook afstammeling bete kenen (Christus is een zoon van David enz.) en dan kunnen er heel wat méér eeuwen zitten tussen schepping en het begin van de Christelijke kalender. Ten tweede is het Joodse jaar wel zeer nauwkeurig berekend, maar wan neer men Adam en Eva aanvaardt als de eerste en enige mensen op aarde, dan mag men hen geen Joden noe men. Dat volk is pas veel later ont staan. Daarmee zou dan ook de Jood se tijdrekening vervallen voorzover die betrekking heeft op de tijd vóór Abra ham. Nog andere verklaringen zijn er, bijvoorbeeld deze, dat getallen in de bijbel vaak alleen een zinnebeeldige betekenis hebben. WAT IS EEN JAAR? VOOR onze voorouders bestond een jaar uit de afwisseling van drie seizoe nen: lente, zomer en winter (de herfst gold niet als jaargetijde). Een maagd van 20 lentes was 20 jaar oud. 7\an een nauwkeurige dagtekening hadden zij oorspronkelijk geen behoefte en zo dra die er wèl was kon men met maan-maanden gaan rekenen. Toch was het jaar dan een zonnejaar, zoals de feesten van midwinter- en zomer- zonnewende bewijzen. Zodra onze voorouders een gezeten leefwijze had den en dus landbouwers werden, was dit nodig. Oogst en zaaien moeten immers in bepaalde tijden vallen. Heel anders was het bij volkeren die rondtrokken. Deze hadden in het al gemeen een maanjaar van 12 maan den 354 dagen. Dat klopt helemaal niet met de zon en daarom voegt men regelmatig een 13e of schrikkelmaand in. Vroeger deed men dat bij de Joden om de twee of drie jaar naar gelang van de stand van de oogst. De tegen woordige Joodse kalender kent vaste regels: Men rekent met maanjaren, maar in een tijdperk van 19 jaar heeft men 12 jaren van 12 en 7 jaren van 13 maanden. Dus stelt men 19 jaar gelijk aan 235 maanden. En dat zit reken kundig goed in elkaar, want de maan-maand duurt 29,53 dagen. Re kent u nu maar uit: 235 x 29,53 6939,55 dagen. Ons zonnejaar telt 365,24 dagen. En 19 x 365,24 6939,60 dagen. Dat scheelt dus maar heel weinig. Coód, rr.aar wat is nu toch een jaar? Och, er zijn tal van jaren. Men kan zeggen: Het is de tijd die de zon nodig heeft om van lentepunt tot lentepunt te geraken. Dat is 365 dagen, 5 uur, 48 minuten en 45,17 seconden. Dit vol gen wij en omdat wij dan elk jaar een beetje te kort rekenen, voegen wij slechts eenmaal in de vier jaar een schrikkeldag in, nl. de 29e februari om die 5 uur, 48 minuten enz. in te halen. Daarnaast kent ment het siderische jaar (tijd die de zon nodig heeft om de zelfde stand in te nemen ten aanzien van de vaste sterren), hét maanjaar, het burgerlijke jaar, het kerkelijke jaar, het economische jaar enz. De laatste twee hebben echter niets te maken met lengte van het jaar in dagen, uren en seconden. De laatste grote kalenderovergang, namelijk van de Juliaanse naar de thans geldende Gregoriaanse had plaats in de 17e eeuw. Door het weg laten van de schrikkeljaren was men namelijk 12 dagen ten achter geraakt. Men sloeg die eenvoudig over, stelde een goede regeling in voor de schrik keljaren en de zaak was rond. Deze o- vergang heeft tot in het begin van on ze eeuw zijn sporen nagelaten in de huur van meiden en knechten op het platteland. Zij verhuurden zich alge meen op 1 mei. Maar de boeren wil den hun geen 12 dagen cadeau geven en verschoven dus in vele streken de huur naar 12 mei... HERZIENING ZIJN wij nu met onze kalender hele maal gelukkig? Nee, dat niet. Per eeuw lopen wij toch weer seconden voor. Afgezien daarvan vinden han delsmensen en ruimtevaartdeskundi gen het bezwaarlijk, dat onze 12 maanden ongelijk van lengte zijn. On- derwijskringen betreuren de elk jaar wisselende vakanties. Velen wensen, dat een bepaalde datum (laten wij zeggen: 25 december) elk jaar op een zelfde weekdag (bijvoorbeeld zondag) zal vallen. Dat kan (rekent u het maar uit) als wij elk jaar één week van 8 da gen invoeren plus per schrikkeljaar twee weken van 8 dagen, de zoge naamde blanco dagen. In 1954 reeds hebben de Verenigde Naties een besluit genomen tot her ziening van de Gregroiaanse kalender (die toch wel op de hele wereld erkend wordt) bij internationaal accoord. Maar dat accoord is nooit bereikt. Waarom niet? Daar zijn eerst de 'gods dienstige bezwaren: Een of twee Man co dagen, dat zijn de dagen die men wilde toevoegen aan 1 week per jaar en aan 2 weken per schrikkeljaar, zijn absoluut onaanvaardbaar vOor Joden en Zevendedagsadventisten en ook voor de Mohammedanen. Tenslotte ook voor de vele Christenen die de zondag in ere houden en dat regel matig om de 7 dagen willen doen. ^^MS^w^^^*

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1981 | | pagina 18