EIIAHDEn - niEUWS 329.000 Huisvrouwen hebben bet met mij aangedurfd zegt Jac. Hermans 2e blad Dinsdag 2 december 1980 No. 4948 Praten met een man als Jac. Hermans is een boeiende aangelegenheid. Aan zijn jongensach tig gezicht zie je nauwelijks zijn tweeënzestig jaar af. En helemaal niet meer als hij vol en thousiasme over zijn klanten, de konsumenten, begint te praten. Hij voelt zich volledig in hun dienst. Wat dat betreft kunnen we ons goed voorstellen waar het sukses van de kleinzoon Albert Heijn in moet hebben geschuUd. Jac. Hermans is eigenlijk net zo'n figuur als Albert. Alleen moest hij het in één generatie zien te rooien. Uw huis verkopen TAE^BOER HUIS VERKOPEN? Wij verrichten GRATIS een reële taxatie en bespreken geheel vrijblijvend met u onze verkoopmogelijkheden. Of wüt u EEN HUIS KOPEN? Vraag naar onze GRATIS FOTOWONINGKRANT met ca. 80 panden op Goeree Overflakkee en Schouwen Duiveland. BEL en u krijgt 'm 6 maanden GRATIS THUIS! ONROEREND GOED St. Joris Doelstraat 1 01870 - 4844 SOMMELSDIJK Aktiec^mité ongeruste christen vrouwen in Nederland verlaat Nederlandse christen vrouwenbond en wordt stichting y^De Christenvrouw'' Er komt een moment in het leven van de ervaren automobilist, dat hij méér wil. En definitief afscheid neemt van de standaard-auto. Hij zegt de betere middelmaat vaarwel, en stapt over in een solide automobiel die zonder reserve tot de top gerekend mag worden. Waarbij hij het budget geen geweld aandoet. BMW 518: de zinnige belegging. f 28.792,-Inclusief BTW. De comfortabele, economische vier- cilinder die z'n waarde dubbel en dwars bewezen heeft. Kwaliteit tot in het kleinste detail, resultaat van forse investeringen in de modernste produktie- en controlesystemen en van steeds verdergaande verfijningen aan een uitgebalanceerd concept De garantie voor een buitengewoon zorgvuldige afwerking. Waarborg voor optimale veiligheid. En bovendien voor een voortreffelijke inruilprijs straks, aan het eind van de rit BMW 520: het comfort van zes cilinders. De BMW 520, f 34.102,- inclusief BTW, is uitgerust met de ongeëvenaard soepele 6-cilinder M60 lijnmotor met zijn opmerkelijk rustige, zo goed als trillingvrije loop. Naast de formidabele prestaties zijn het lage geluidsniveau en het economische verbruik een speciale vermelding waard. BMW 518.520.525.5281 en M535i. Juist nu heeft het zin om voor kwaliteit te kiezen. Een proefrit is een belevenis. Om zelf het verschil te ervaren tussen uw huidige auto en 6MW is een overtuigende proefrit de enige mogeijkheid. Bij ons staat de BMW van uw voorkeur startklaar. U bent welkom. BMW maakt rijden geweldig. 3243 ZG Stad aan 't Haringvliet: Autobedrijf A.J. van Rumpt, Molendijk 85, telefoon 01871 -15 53. studiereis! Veertig jaar terug was Jac. Hermans een eenvoudig liruideniertje in een ge zellige volksbuurt in Amsterdam. Op zijn vijftigste had hij het in aller ogen Goed gedaan. Hij had toen een stuk of wat van die zaakjes. Tóch moest het grote werk voor hem nog beginnen. Een studiereis naar Amerika had hem geleerd hoe de zaken groot aan te pak ken. Kleine zelfbedieningswinkeltjes waren te kostbaar geworden om ze goed draaiende te houden. „Als je dat wilt", zegt Jac. Hermans, „moet je het winkeltje op de hoek wor den, voor even-tussen-de-middag, of voor de vijf-vóór-zes boodschappen!" Hermans riep zijn beste medewerkers bij elkaar en sprak: „Jongens, van nu af aan gaan vre het ietsie anders aanpak ken." De geschiedenis vertelt niet meer wat zijn jongens zich daarbij voorstelden. Feit is, dat er nu ruim zeventig Supers door heel het land staan. In Bovenkerk, in Hoogerheide, in Hoevelaken, Tilburg, Sommelsdijk en nog vele andere plaat sen. En dat alles in twaalf jaar "tijd. Z'n medewerkers kijken nog wel eens verschrikt op als Jac. Hermans weer op reis is. Want je weet maar nooit of dat weer een studiereis is. Duizend dubbeltjes of honderd kwartjes Door het hoofd van Jac. Hermans spo ken voortdurend ideeën over nóg betere spullen voor een nog uitgekiendere prijs, ledere dag opnieuw. Lage prijzen, grote omzetten luidt de wapenspreuk van Jac. Hermans. Om ons meteen, ontwapenend, toe te ver trouwen dat het hele geheim 'm eigen lijk alleen maar zit in,: .Liever duizend maal een dubbeltje, dan honderdmaal een kwartje winst" Wij proberen het snel na "te rekenen, maar Hermans is ons al weer voor. Ditmaal met een Am sterdamse s: „Maar voor die duisend dubbeltjes moet je wel bereid zijn duisendmaal wat te doen!" Zijn enthousiasme is niet te stuiten. Niks foto Jac. Hermans houdt zijn zaken sober ingericht. Terwijl zijn medewerkers zo wel die winkels als hun karakter opge ruimd proberen te houden. Inmiddels zijn de letters van de naam Jac. Her mans wat kleiner geworden. Om plaats te maken voor de grotere letters van: PRIJS-SLAG. De huidige naam van de keten. Wij vragen mijnheer Hermans om een foto van hem bij dit artikel te mogen plaatsen. „Nee! Niks foto!", luidt zijn resolute antwoord. Wij kijken verschrikt op. Maar zijn gezicht is onmiddellijk weer vriendelijk als hij vervolgt: „Zet er asjeblieft een foto van de be drijfsleider bij. Die man doet het werk! Mijn hoofd is niet interessant 329.741 huisvrouwen Het vervolg van het verhaal is eigen lijk veel interessanter. Want laten we eerlijk zijn. Het 'Prijs-slag verhaal kunt u, geachte lezer, iedere week in deze krant, tussen de advertenties gewaar worden. Nee, het interessante deel van dit ver haal gaat niet over Prijsslagen maar over Hermans eigen „vrije" produkten. Zijn huismerk. Wat heeft hij gedaan? Een vijftigtal goede produkten zoals goede margarine, goede koffie, thee, jam, snelkookrijst, chocolade, ontbijt koek, sinaasapelsap en nog vele andere verpakt in zijn eigen verpakking. Sobere witte pakken. Met oranje blok ken erop. Een verpakking die zoveel mogelijk afwijkt van die van bestaande merkartikelen. Wie met Hermans over zijn eigen huismerk praat raakt niet makkelijk meer van hem af. „Kijk...", zegt hij, „per week komen er zo'n 329.000 huisvrouwen in mijn za ken We vallen hem in de rede en vragen hem hoe hij dat zo precies weet. „Kijk", zegt hij, „per week komen er zo'n 329.741 huisvrouwen in mijn zaken De kwajongen in Hermans begint nu hardop te schateren en zegt: „Ach flau wekul, maar reken erop dat ik mijn klanten precies turf We rekenen erop. „Die driehonderdnegenentwintig dui zend huisvrouwen", vervolgt Hermans, „die mensen blijven bij mij komen, om dat ze mij vertrouwen. Dat moet ik zo zien te houden. Op een gegeven moment dacht ik: Weet je wat? Ik ga eens met een stel goeie fabrikanten praten. Vraag ze gewoon of ze hun produkten in mijn verpakking willen stoppen ,,Deden die fabrikanten dat?" wilden wij meteen weten. Want de chocolade van een bekend fabrikant in het pak van Jac. Hermans, daar doet die fabri kant toch zichzelf konkurrentie mee aan? „Klopt!" zegt Jac. Hermans. Maar begint er meteen een beetje geheimzin nig bij te lachen. Zijn ogen flonkeren. „Ja", geeft hij uiteindelijk toe. „Maar het zit tóch een beetje anders". „Het goeie produkt van een goeie fa brikant in mijn verpakking verdringt een konkurrent. Bovendien ben ik nog lager in prijs ook! Snap je?" Wij snappen het. Hermans heeft natuurlijk een goede relatie met de hem leverende fabrikan ten opgebouwd. Anders zouden ze niet met hem In zee gaan. Hij bewijst hen op zijn beurt goede diensten door ze als gevestigd merk meestal te blijven voe ren. De mensen hoeven het maar één keer met mij te proberen „Een gevestigd merk blijft bij mij, in principe, altijd welkom. Alleen zal ik mij verzetten tegen een te hoge prijs." „De prijsdat is ietsdat uit eindelijk altijd door de konsument-zelf bepaald wordt! Als je je daar niet aan houdt komt ze op een gegeven moment gewoon niet meer bij je. Uiteindelijk blijf ik een aanbieder en zal ik met mijn eigen huismerk geen fabrikant worden. En weet je wat het leuke is van een aanbieder?" Voorlopig geven we te kennen het niet te'weten. „Nou eh, een aanbieder staat gewoon dichter bij de konsument!" Wij vragen Jac. Hermans of zijn witte pakken met de oranje blokken goed lopen. „Nou en of!" springt hij er meteen weer in. Weet je dat die 329.000 huis vrouwen bij mij per week anderhalf miljoen van die witte pakken komen weghalen? Alleenen nu klinkt zijn stem een beetje spijtigalleen mijn vaste klanten ontdekken die witte pak ken. Nieuwe komen er niet speciaal op af. Zal ik u eens wat zeggen?" (Ondeu gende blik) „ik weet precies wat er in mijn witte pakken zit. De mensen zou den het eigenlijk één keer met mij moe ten proberen. Weten zij het ook THOLEN Collecte Dankdag: De in de Ned. Herv. Kerk op Dankdag gehouden Oogstcollecte heeft 11.171,65 opge bracht. Kerkdiensten „Ten Anker": Woens- 3 december nam. ds. J. Roodsant en woensdag 10 december nam. ds. A. G. V. d. Stoel. Het Aktiecomité dat zich vanaf juli I 1979 heeft ingezet om het hoofdbestuur van de Nederlandse Christen Vrouwen bond te doen terugkeren tot de grond slag en doelstelling, heeft op 25 nov. 1980 in Zwolle, op de laatst gehouden regionale appèl-studiedag aangekondigd uit de NCVB te gaan. De leden van het comité zijn tot deze beslissing gekomen, nadat het hoofdbe stuur van de NCVB hen de laatste maan den volkomen genegeerd heeft. Een recht antwoord op de door het aktiecomité gestelde vragen en voor stellen is door het hoofdibestuur nooit gegeven. In het maandblad van de bond komt steeds meer tot uiting, dat de NCVB een onbijbelse, emancipatorische en fe ministische koers blijft volgen, waar door men in strijd handelt met de grond slag en doelstelling van de bond. Zonder toestemming van de leden volgt de bond deze koers. Het hoofdbe stuur handelt hierin autoritair. Verder vinden de ongeruste vrouwen, dat het hoofdbestuur nog steeds een tolerante houding blijft aannemen t.o.v. abortus-provocatus (bondsblad okt. en nov. '80), homosexualiteit (bondsblad okt. '80), bevrijdingstheologie met de daaraan verwante politieke instelling (bondsblad nov. '80). De oosterse mystiek wordt geaccep teerd naast de Bijbel. Ook gevoels- en ervaringstrainingscursussen worden in diverse bondsbladen van 1980 gestimu leerd. Dit gaat in tegen het doel van de bond, waarin o.a. staat, dat de bond steeds wanneer zulks nodig blijkt, op treedt naar buiten ter verdediging en bevestiging van de christelijke grond slagen van ons volksbestaan. Het hoofdbestuur heeft contact ge zocht met theologen die het gezag van de Bijbel aantasten en ondermijnen. De ze theologen dragen hun visie uit op gewestelijke- en studiedagen van de bond. Veel leden van de NCVB zijn zich door de akties van het comité steeds meer bewust geworden van wat er met het bondsbeleid aan de hand is. Velen hebben het aktiecomité gevraagd of het voor een Bijbels-verantwoorde opvang voor hen zou kunnen zorgen. Verschillende afdelingen hebben intus sen het besluit genomen de NCVB te verlaten. Na lang beraad heeft het comité be sloten nu een gedemocratiseerde stich ting te worden, waarvan de naam luidt: stichting „De Christenvrouw". De stich ting wU gaan zorgen voor toerustings- en opbouwdagen en voor Bijbels-ver antwoorde cursussen. Ook wil zij ver dere richtlijnen geven aan ongeruste christenvrouwen en een eigen orgaan mtgeven. Voor een sprekerslijst met positief christelijke sprekers(sters) zal de stich ting eveneens zorg dragen, zoals ge vraagd door de achterban. De officiële oprichtingsvergadering van de nieuwe stichting zal zo spoedig mogelijk plaats vinden. In het voorjaar van 1981 hoopt de stichting haar eerste landelijke toerus- tings- en opbouwdag te houden. Nadere gegevens hierover volgen te zijner tijd. Inlichtingen kan men ver krijgen via Postbus 111, 1200 AC Hil versum, of bij mevr. E. Bos-van Woer den, Dirksland, tel. 01877 - 1635; mevr. C. Feith-Willigenburg, Maartensdijk, tel. 03461 - 2615; mevr. A. G. Linde boom-Bakker, Hooghalen, tel. 05939 - 437. 't zeHde geld rijdt u BMW. BMWNederiandbv, Parkstraat 91, 2514 JG 's-Gravenhage Telefoon 070-64 2810.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 5