EIIAnOEII - HIEUWS Overdenking De val van Bergen oit de Heilige Schrift 2e blad Vrrjdag 17 oktober 1980 No. 4935 KVENSTER HET Uw huls verkopen 7 TAMBOER Bestuursvergadering Landbouwschap REGERING VEEL TE OPTIMISTISCH OVER SITUATIE LAND- EN TUINBOUW VERKOOPDAG DAMMEN „DENK EN ZET" DE OUDE STADSMUREN VAN GOEDEREEDE blik op kerk Het CDA De toekomst De rest Hoe we er ook over denken of te genover staan, 11 oktober 1980 was een dag waarop geschiedenis werd gemaakt. De drie voormalige christelijke partijen, de Katholieke Volkspartij, de Anti-Re- volutionaire Partij en de Christelijk Historische Unie, die alle enkele weken van tevoren waren ontbonden, werden op die dag verenigd tot een nieuwe par tij, het Christen Democratisch Appèl. Voor deze fusie is méér dan één reden te noemen. Allereerst is er natuurlijk de factor: Eendracht maakt macht. Er is niet zoveel meer over van het élan van de „mannen-broeders" van de A.R.P. uit de dagen van Kuyjyer en Colijn. En ook het „rijke roomse leven" van de Katho lieke Staatspartij, later de Katholieke Volkspartij, bloeit niet m^r zoals in de jaren tussen de beide wereldoorlogen. Vooral in de zestiger jaren zagen we de christelijke partijen in ons land na iede re verkiezing verder afbrokkelen. Geen wonder dat de voormannen besloten de handen inéén te slaan en de krachten te bundelen. Een tweede, niet minder belangrijke reden tot verbroedering is de geest van de oecumene, die over Roomsen en Pro testanten vaardig geworden is. Kerke lijke en theologische verschillen werden de laatste decennia hoe langer hoe min der belangrijk. Dat heeft uiteraard ook zijn gevolgen voor de politiek. Waarom zouden verwaterde rooms-katholieken en minder beginselvaste protestanten niet samen kunnen gaan? Het géét im mers niet zozeer om beginselen, het gaat om „inspiratie" door het Evangelie, wat men daaronder dan ook mag verstaan... En zo kon het gebeuren dat we zater dag op het oprichtingscongres van het CDA roomsen en protestanten samen uit volle borst hoorden zingen: „U zij de glorie, Opgestane Heer, U zij de vic torie, nu en immermeer". Er is al veel geprofeteerd en gefiloso feerd over de toekomst van het CDA. We zullen ons daar niet aan wagen. Het CDA moet nog beginnen en nie mand kan met enige zekerheid zeggen hoe het z'n politieke weg zal gaan. Ver schillende politici van andere partijen hebben dan ook gezegd dat ze het CDA „het voordeel van de twijfel" willen geven. Met andere woorden: ze zullen het afwachten. Veel meer zit er ook niet op. Al kunnen we anderzijds ons wel in denken dat critici er niet zóveel heU van verwachten. Wat is de basis waar op deze nieuwe christelijke partij rust? „Evangelische inspiratie" is een rekbaar begrip... Maar bovendien, welke koers moet het CDA varen, met aan de ene kant een groep die zich bezorgd maakt over een eenheid die in feite geen een heid is en aan de andere zijde een groep voor wie het allemaal nog niet progres sief genoeg in zijn werk gaat...? TÜr ie De vraag blijft wel: wat voor alterna tief is er voor hen die de verbroedering tussen rooms en protestant nog niet zo zien zitten? De S.G.P. mag rekenen op een behoorlijk stabiel kiezerscorps, maar zal zij ook een groep malcontente ARP- ers tot zich trekken? De R.P.F, zal zich bij de komende verkiezingen opnieuw presenteren, aangevoerd door de beken de en ongetwijfeld bekwame Meindert Leerling. Zal zij nu de éne zetel verove ren die bij de vorige verkiezingen nèt haar neus voorbijging? En zo ja, wat betekent dan die ene zetel naast dat grote CDA-blok? Nee, de verwarring is er ook politiek gezien niet minder op geworden. En het mag pessimistisch klinken, maar ik zie het niet anders, in princi piële zaken zoals de abortus verwacht ik van het CDA weinig heU. En de andere kleine partijen zullen naar menselijke berekening niet bij machte zijn het getij te keren. Tenzij er een wonder gebeurt. En we hebben toch een God Die wonderen doet? WAARNEMER Het bestuur van het Landbouwschap vindt dat de regering veel te optimis tisch is over het flexibe karakter, de veerkracht en het vermogen om be drijfsrisico's op te vangen van de zelf standige ondernemingen in land- en tuinbouw. De werkelijkheid is, dat het rendement in alle sectoren de laatste ja ren achteruit is gegaan. Veel bedrijven kunnen een nog verdere aantasting van hun inkomens- en vermogenspositie ge woon niet hebben. In de openbare bestuursvergadering van het Landbouwschap van 8 oktober j.l, is van vele kanten onderstreept, dat er nog steeds niets terecht gekomen is van een aangepast fiscaal beleid voor de zelfstandige ondernemer, ondankis een toezegging hierover in de regeringsver klaring van 1978. Zelfs de discussie over zo'n, beleid is geleidelijk verdwenen. Waar liet om gaat is een nadere uit werking van het principe, dat het on- dememersinkomen drie functies heeft: consumptie, reservering en investering. Het Landbouwschap heeft ondermeer voorgesteld om de inkomensbelasting zodanig te v/ijzigen, dat het normale tarief niet geldt voor dat gedeelte van het inkomen, dat wordt gebruikt voor reservering en investering in het be drijf. De reserveringen dienen tot een zeker maximum niet of slechts matig te worden belast, zolang de bedragen tn het bedrijf blijven. EG Het ziet er naar uit dat de onderne mers in land- en tuinbouw de komende jaren sterker zullen worden geconfron teerd met de kosten van het Europese landbouwbeleid. Minister Braks gaat er in de toelichting op zijn begroting van uit, dat de agrarische producent meer dan tot nu toe moet worden betrokken bij de marktverhoudingen. Het gemeenschappelijk landbouwbe leid zal in de naaste toekomst grote las ten met zich meebrengen en de midde len voor financiering daarvan zijn be grensd. De gedachten gaan daarom uit naar vormen van medefinanciering, zo als de reeds bestaande medeverant- woordeüjkheidsheffing in de zuivelsec tor en de produktieheffing in de suiker- sector. Het bestuur van het Landbouwschap stelde zich in de vergadering van 8 ok tober daarentegen op het standpunt, dat gemeenschappelijke financiering de ba sis van hetEG-beleid dient te blijven en dat medefinanciering door de produ cent hoogstens v£in beperkte omvang kan zijn. Het instrument van de mede financiering mag in geen geval zodanig worden omgebogen, dat de producenten achteraf een financiële bijdrage moeten leveren voor eerder gemaakte kosten, voortvloeiend uit de toepassing van marktordeningen. Dit zou immers tot gevolg hebben, dat de financiële last van de producent on beperkt kan oplopen, terwijl deze geen zeggenschap heeft in het marktbeleid dat de hoge kosten heeft veroorzaakt. Zo'n medefinanciering zonder medever antwoordelijkheid acht het Landbouw schap volstrekt uit den boze. Het bestuur van het Landbouwschap vindt het overigens teleurstellend, dat de regering zich zeer terughoudend op stelt tegenover een verhoging van de fi nancieringsmiddelen voor de EG. Land bouwminister Braks lijkt zich bij het NIEUWERKERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK BENOEMING OUDERLING In een reeds lang bestaande vacature van ouderling in de Ned. Herv. Kerk te Nieuwerkerk werd benoemd de heer J. Matthijsse, inmiddels heeft deze de benoeming aangenomen. GEREFORMEERDE KERK NIEUWERKERK OOSTERLAND VERKIEZING AMBTSDRAGERS In de vacature van ouderling, perio diek aftredend is de heer F. C. Dlele- man, werd gekozen mevrouw J. J. van Bloois-Overbeeke. In de vacature van diaken, perio diek aftredend is de heer H. de Valk, werk gekozen de heer D. Jasperse. Beiden hebben hun benoeming aan genomen. PREDIELBEURTEN ZEELAND ZONDAG 19 OKTOBER 1980 NIEUWERKERK Ned. Herv. Kerk 9,30 uur ds. Duk, Scharendijke Geref. Kerk (N'kerk-O'land) 10 uur ds. K. Talsma uit Breda, viering H.A. en 5 uur de heer A. W. Mol uit Roo sendaal Geref. Gemeente 9.30 3.30 uur ds. M. J. van' Gelder Geref. Gemeente in Ned. 9.45 3.30 uur leesdlenst. MIDDELHARNIS VROUWENVERENIGING Op 21 irittober zal de Vrouwenvereni ging van de Chr. Geref. Kerk aan de Hoflaan te MiddeUiamis haar verkoop- dag houden in de zaal achter de kerk van 2-5 uur en van 7-9 uur. De opbrengst is t.b.v. de Zending in Oost Vlaanderen en het werk van Woord en Daad. Uitslagen Damver. „Denk en Zet" Sommelsdijk/Middelhamis d.d. 13-10- 1980 in hotel Bellevue te Middelhamls. Afdeling I J. Groenendijk J. Smalheer 2-0 B. Vis A. Verolme 1-1 K. Vis I. Mackloet 2-0 Afdeling II J. Lodder M. van Lente P. van Brussel P. Bakker I. Koese G. v. d. Sluis A. Knape A. Krijgsman N. Quispel F. Noordijk Afdeling lU C. Vogelaar A. v. d. Sluis S. Hoogzand J. Kamp W. Vroegindeweij L. Taaie J. Verbiest H. Verolme Afdeling IV H. Noordijk W. Nelis C. V. d. Bos J. Groenendijk J. Holleman J. Koppelaar J. V. d. Kooij G. Zaaijer L. van Erkel J. de Rooij 1-1 2-0 2-0 1-1 2-0 0-2 2-0 1 - 1 0-2 1-1 2-0 0-2 2-0 2-0 zogenaamde 1 procents-plafond voor de BTW te hebben neergelegd, zo conclu deerden enkele woordvoerders. Exiiort Om de problemen van de agrarische sector te helpen verlichten, verwacht de regering veel van een aktief exportbe leid. Ook in het bestuur van het Land bouwschap werd het aanboren en ver overen van nieuwe markten genoemd als mogelijkheid om ook in de toekomst nog een redelijke prijs voor de Neder landse agrarische produkten te krijgen. De initiatieven van ministér Braks om de export te bevorderen werden dan ook van harte toegejuicht. Het bestuur zette daarentegen nogal wat vraagtekens bij een aantal andere maatregelen die de regering heeft aan gekondigd om de lasten van het be drijfsleven te verlichten. De voorgestel de winstaftrek op voorraden is voor de landbouw slechts van beperkte beteke nis. De verhoging van de WIR-premie is op zich gunstig, maar in de landbouw ligt het karakter van de investeringen eerder op gebouwen dan op uitrusting. Voor 1981 is voor arbeidsmarktmaat- regelen 600 miljoen uitgetrokken. Het bestuur van het Landbouwschap vindt het van belang dat bij de besteding van deze gelden rekening wordt gehouden met de betekenis en het karakter van de werkgelegenheid in land- en tuinbouw. Dit houdt onder meer in, dat de rege ling arbeidsplaatsverbetering ook voor bedrijfshoofden en meewerkende ge zinsleden zal moeten gelden. Van CBTB- zijde werd er daarnaast voor gepleit om eens te denken aan subsidiëring van arbeidsplaatsen in de agrarische sector en uitbreiding van bedrijfsverzorgings- diensten. Op deze wijze zouden onder meer de extreme werktijden van agrarische on dernemers kunnen worden terugge bracht. 2 Koningen 2 9 „Het geschiedde nu, als zaij over gekomen waren, dat Elia zeide tot Elisa: Begeer, wat ik u doen zal, eer ik van u genomen worde". „...En Elisa zeide: Dat toch twee delen van uw geest op mq zqn". Elisa vraagt niet om een wonder. Hij vraagt niet om een laatste teken van Elia. Hij heeft geen verlangen naar aardse dingen. Nee... Twee delen van de geest van Elia. Wat betekent dit? WU Elisa twee keer zoveel ontvangen als Elia? Wil hij nog krachtdadiger optreden dan Elia. Wü hij nog krachtiger zijn stem laten ho ren? Nee, zo is het niet bedoeld. Een erfenis kan toch nooit groter zijn dan de zaak zelf. Een erfenis van 10.000, kan toch nooit 20.000,zijn. Elisa wil niet meer, dan zijn meester zijn. Het antwoord dat Elia op deze vraag geeft, doet ons denken aan Deut. 21 17. Daar staat dat de eerstgeboren zoon een dubbel deel van alles zal ontvangen. Want hij is het beginsel van de kracht van zijn vader. Elisa voelt zich een geestelijke zoon van Elia. De andere profeten worden ook zonen genoemd. EUsa is wel een bij zondere zoon van Eha. Een geestelijk kind. Onder de profetenzonen is hij als een eerstgeborene. Elia heeft door het Woord van God indruk op Elisa ge maakt. EUa mocht Elisa'de weg wijzen. Elia heeft hem geroepen tot profeet. Samen luisteren naar de stem van God. Samen geloven in de beloften van God- Samen de gemeenschap van het geloof beleven. Straks alleen... Twee delen van uw geest. Kan dat eigenlijk wel, deze vraag? Kan Elia's geest wel gelegateerd worden? Elia is toch een uniek persoon. Hij neemt bij zijn afscheid toch alles mee? Dat is waar. Deze vraag grijpt verder. Het is niet alleen een vraag om met dezelfde geestelijke kracht te werken als Elia. Het is een vraag naar de Heilige Geest. Het is een vraag naar de Geest van Pinksteren. Wie is het, die Elia be kwaam gemaakt heeft? Wie is het, die hem niet deed vrezen voor Achab, voor de 450 priesters van Baal? Het is de Hei lige Geest, die hem bekwaam gemaakt heeft. De Heilige Geest grijpt profeten op een bijzondere manier aan. De Heüige Geest maakt ze bekwaam om hun taak te volbrengen, om het Woord van God te spreken. Hierdoor was Elia, een strij der en ijveraar. Elia's vraag, is geen vraag om een held te zijn. Het is geen vraag om te kimnen pronken met won deren. Het is geen vraag om „de man" te zijn. Het is een afhankelijke vraag om de Heilige Geest. Die Geest maakt hem bekwaam. Die Geest zal Elisa de woorden Gods doen spreken. Die Geest zal Elisa doen ijveren voor de eer van God. Die Geest leidt in het spoor van Gods Woord. Die Geest brengt tot zelf kennis. De geest van EUa is geen eigen geest en kracht. Denk dat toch niet. We kun nen dit ook lezen In Lukas 1. De priea- ter Zacharias zal de wierook branden. Onverwachts brengt de engel Gabriel Gods boodschap. Hij en zijn vrouw Eli zabeth zullen een zoon krijgen. Deze zoon zal groot zijn voor de Heere; noch wijn, noch sterke drank zal hij drinken, en hij zal met de Heilige Geest ver vuld worden, ook van zijn moederslijf' af; en hij zal velen der kinderen Israels bekeren tot de Heere, hun God en hij zal voor Hem heen gaan in de geest en kracht van Elia, om te bekeren de harten der vaderen tot de kinderen, en de ongehoorzamen tot de voorzichtig heid der rechtvaardigen, om de Heere te bereiden een toegerust volk". De engel Gabriel verwijst naar het laatste bijbelboek van het O.T.; de pro feet Maleachi 4 5,6. Hierin verkondigt Maleachi, dat Elia zou komen, voordat de dag des Heeren aanbrak... Johannes de Doper zal voortgaan in de geest en kracht van EUa. Wat is dat? De Schrift zelf geeft het antwoord. Dat is vervuld zijn met de HeiUge Geest. Dat is Elisa's wens, eigenlijk zijn gebed. Zonder die Heilige Geest is hij onbekwaam. Zonder die Heilige Geest is hij op dood spoor. Zonder die Heüige Geest geen bekering. Zonder die Heüige Geest wordt het hart van de vaders niet teruggebracht tot de kinderen en het hart van de kinderen teruggebracht tot de vaders. Dat is de belofte, die God geeft door de werking van de HeiUge Geest. Zo kan hij aan het werk. Zo kan hij straks alleen terugkeren en Elia achterlaten. Door de kracht van de Heüige Geest, zal de God van Elia ook dezelfde zijn voor hem. Op deze wijze kan Elisa de woorden Gods spre ken tot jong en oud en er zal bekering volgen. Door Hem, Die beloofd is, de Heere Jezus Christus. Hij verzoent. Zo staat oud en jong naast elkaar. Wan neer de HeiUge Geest Elisa zal verge zellen zal het goed gaan. Wat is onze vraag aan' iemand, die afscheid neemt? Het ligt er maar aan wie het is? Wij kijken haar kamer eens rond. Wij kijken zijn kamer eens rond. We zien eens naar zijn huis. We nemen het goed in ons op. U zou, dat sehüderij wel wülen hebben. Dat kastje, daar hebt u uw oog op geslagen. Die boeken, zouden wel van uw gading zijn. Geld, is altijd welkom. Die oude Statenbijbel is veel waard. Wat komt het openbaar op een erfhuis, wie we zijn. Hyena's zoekend naar een prooi. Nooit genoeg. Blijvende gelddorst. Blijvende bezit- dorst. Wat blijkt er in ons hart een andere geest te zitten, dan de HeiUge Geest. Het is een geest van egoïsme, het -ik- zuchtige. Het is een geest van het schatten-vergaderen-op-deze-wereld. Hoor naar de consequentie van deze le venshouding; zo'n mens is niet rijk in God en met God. Zo'n mens is arm. Hij mist het aUer noodzakelijkste. Deze vraag van EUsa richt onze aan dacht op hetgeen wat het eerst en meest nodig is in ons leven. De geesteUjke ga ven zijn meer waard, dan het fijnste goud op aard, meer waard, dan de edelste dingen der wereld. De gave van de Heilige Geest, is meer waard dan heel de wereld. Kronen van mensen val len bij de poort der eeuwigheid af. On derscheidingen moeten bij de dood wor den teruggegeven. Bij het sterven moet zelf de prachtigste woning worden ver laten. Wat voor waarde heeft dan het fijnste goud. Bij Elisa's vraag zien we het goud blinken. Het goud van de beloften van God. Het pleiten op het Woord van God. Dat is meer waard dan het fijnste goud op aard. Niets kan haar glans verdoven. Deze schatten, deze geesteUjke gaven, dat is werk van de Heüige Geest. Het is Pinksteren geweest. De Heüige Geest, die Christus verworven heeft is uitge stort. Hebt u die HeiUge Geest ontvan gen? Die Geest, Die tot zelfkennis brengt? Die Geest, Die Christus in ons hart schenkt, tot verzoening van de zonde. Die Geest, waardoor we kunnen getuigen, niet alleen, als ambtsdrager, maar ook als vader en moeder, als jon gen, of als meisje. Wij mogen wel ver langend uitzien naar het wonder van de Geest, die bekeert het hart van de va ders, het hart van de kinderen. Door die Geest v/orden we wedergeboren tot een levende hoop, door de Heere Jezus Christus. Wij staren op erfenissen. Wij zijn nieuwsgierig naeir laatste wilsbeschik kingen. Wij wensen... Zien wij op gees teUjke erfenissen? Zijn we jaloers op een kind van God? Zijn we jaloers op het volle van God? Omdat God zo rijk is. Jaloers op zo'n leven, dat zo dicht bij de HEERE leeft. Jaloers op het leven door het geloof? Omdat de Geest zo krachtig werkt? Wij zeggen wel eens... wij zouden wel mee wülen reizen... Dat kan... alleen door die God, Die Zijn Geest heeft gegeven. Het gaat om diezelfde genade. Om die God. Hij kan en wU het schenken. Zijn arm is nog niet verkort. Hij heeft nog groot vermogen. Deze God heeft gaven om uit te delen onder wederho rigen,- Deze God wil de Gave geven. Dat is de HeiUge Geest. Dat is God, de Heüige Geest. Want wenst u? De wereld heeft u te leurgesteld? Er is geen blijvende vreug de en verwachting. Moegezochte en moegetobde mensen op een ander adres moet u zijn! U moet op het hoogste adres zijn. Hoort toch, het goud van de belofte Gods: „Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven". (Joh. 16 23). „Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader Die in de heme len is, de Heüige Geest geven, dengenen die Hem bidden". Hier zijn de sleutels van- de schat kamer Gods. In Jezus Naam verhoring van het gebed. De Geest neemt het werk uit Christus en verkondigt het ons. In Hem is er vergeving van uw schuld. Door Hem wordt u bekleed met het kleed der gerechtigheid. In Hem is er de dagelijkse bekering. Uit Hem is er kracht om te getuigen. Deze schatten zij gaan mee de eeuwigheid binnen. Eeuwige schatten... Eeuwig rijk. Zonder de Heüige Geest verder leven. Dat is zonder Christus leven. Dan bent u misschien zeer rijk met aardse schat ten, maar toch geestelijk arm. Straks voor eeuwig berooid. Vouw dan toch uw handen. Sluit uw ogen. Pleit op de beloften van God. Pleit op de beloften bij uw doop gege ven. Opdat de Heüige Geest in u zal wonen en u tot lidmaat van Christus heiligen wü, u toeëigenende wat u in Christus hebt, nameUjk afwassing der zonden en de dagelijkse vernieuwing van het leven. „Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden". Ooltgensplaat T. W. V. B. V.D.M. Ter nadere illustratie bij het artikel in Eüanden Nieuws van dinsdag 9 sep tember j.l. enige tekeningen van de stadsmuur van het Gelderse stadje Bu ren. Deze stadsmuur vertoont sterke ge lijkenis met de vroegere toestand van de stadsmuur van Goedereede. Afbeelding 1 geeft het buitenaanzicht, zo kan de stadsmuur van Goedereede er vanuit zee uitgezien hebben. DuideUjk zichtbaar zijn de kijksleuven, waardoor de verdedigers van de stad konden uit kijken. Afbeelding 2 laat de muur zien van de stadszij de met de zogenaamde spaarbo- gen. Deze spaarbogen werden gebruikt om met weinig materiaal toch een muur te kunn enmaken met een brede, voor de verdediging bruikbare bovenkant. Ook gaven de dwarsmuren die de bo gen ondersteunen een grote weerstand tegen omvaUen. Een en ander wordt nog, verduidelijks door afbeelding 3, die een dwarsdoorsnede geeft. Bij het gebruikte voorbeeld van Bu ren was de hoge opbouw van de muur, net als in Goedereede, verdwenen, waardoor het moeiUjk wordt om aan te geven of de beëindiging van de muur van kantelen was voorzien of een rech te bovenkant had. Het door „de Motte" uitgevoerde on derzoek bij het laatste overgebleven stukje stadsmuur van Goedereede bij de Groenmarkt geeft echter toch een duidelijk beeld hoe de stadsmuur van Goedereede, die eertijds de hele stad omringde, eruit gezien moet hebben. A. van der Zwan 'VERVOLOVEBHAAL Historisch verliaal uit het Jaar 1572 door JAAP DE KORTE Den Bertog's Ultgeveifl Utrecht 56 Olievier, de dappere schilder is ook bij hen en vergezelt Ripperda naar diens woning. Eerst heeft hij er niets van wülen weten, maar als de geuzen- aanvoerder herhaalde malen blijft aan dringen zwicht hij voor diens pleidooi. „U kunt niet in de stad blijven, OU- vier", heeft Ripperda geezgd. „De vij and zal u zeker gevangen nemen en do den,, vooral nu ze weten dat u hen bij de lieus genomen hebt door op listige wijze de stad binnen te dringen. Ga daarom met mij mee! In mijn woning bent u voorlopig veUig". Tenslotte is Olivier gezwicht voor de vriendelijke uitnodiging van Ripperda en vergezelt deze naar diens woning, waar hij verschillende maanden heeft doorgebracht. Antoine Olivier is tij dens het beleg van Haarlem gesneu veld (maart 1573). Bq een gevecht op de Diemerdyk, even buiten Haarlem, viel hy in Spaanse lianden. De v^and sloeg hem het hoofd af en zond dit aan de burgers van Haarlem. Deze laag hartige daad was bedoeld als afschrUc voor de verdedigers der stad. De dap pere Haarlemmers deisden hiervoor echter niet terug en verdedigden zich tot het uiterste. Hun heldenmoed mocht echter niet baten, want op de 12e juU van datzelfde jaar viel de stad ni Spaan se handen. Geert en Klaas kiezen inmiddels de kortste weg naar Hermigny. Zwijgend vervolgen zij hun weg. Voor elkaar wil len zij het niet weten, maar hoe dichter ze de woning naderen, hoe sneller hun jeugdig hart klopt. Komt het door het snelle lopen? Beiden kunnen niet ontkennen dat ze er naar verlangen om hun geliefden weer te zien. Na maandenlang afwezig te zijn geweest en dikwijls in levens gevaar verkeerd te hebben, verlangen de geuzen naar huiselijke rust en vrede. En hoe zouden San en Lena het maken? Ze weten het niet en gespan nen keren ze huiswaarts. Gelukkig ont moeten ze geen enkele vijand en zonder veel oponthoud bereiken zij de eenza me woning. Al gauw zien ze dat alles nog in dezelfde staat verkeert als toen ze er voor hete erst geweest waren. „Voorzichtig nu, Klaas", fluistert Geert opgewonden. „Eerst kijken of San en Lena thuis zijn. Wat zuUen ze blij zijn ons levend weer te sJen". Klaas antwoordt niet. Behoedzaam sluipen beiden naderbij. Voor de deur blijven ze staan en wachten gespannen. Hun geduld wordt niet lang op de proef gesteld. In het achterhuls horen ze dui delijk de stemmen der beide meisjes. „Ik heb deze nacht weinig geslapen, San", zegt Lena. Haar stem klinkt droevig en het valt Geert op dat haar anders zo vroUjke klank nu somber en neerslachtig is. „O, wat zou ik toch graag iets van de jongens vernemen. Het wordt me soms wel eens te machtig. Het is nu al bijna drie maanden geleden datwij iets van hen gehoord hebben. Soms bekruipt me de angst wel eens. De oorlog kost meest al zoveel slachtoffers. Ik had er alles voor over als ik eens iets van hen te weten kon komen, maar hoe? De ver binding met Bergen is afgesloten. O San, wat moeten we toch beginnen?! Hoe zouden de jongens het toch hebben?" Lena's stem klink wanhopig en ze moet haar hart eens luchten aan haar aanstaande schconzuster van wie ze zielsveel houdt. Een ogenblik is het stU. Dan ant woordt San. „Ik weet niet Lena, maar het is mo soms alsof ik leef in een droom. Wt- kuimen echter niet beter doen dan God bidden om het behoud van de jongens en ook van de stad. Vol gens de laatste berichten die ik 'Van neef Hein gehoord heb staat het er niet gunstig voor. Dat is echter al enige da gen geleden. Het is me opgevallen dat er de laat;tc dsgen niet zo hevig ge schoten wordt. Ik zou wel eens willen weten wat dat te beduiden heeft". Geert stcot zijn makker aan. „Zc-u- den we nu maar naar binnen gaan?'" vraagt hij fluisterend. Klaas legt zijn vinger op ae mcnd. „Stü toch!" waar schuwt hij, ,.njet zo Imd. Ze zouden ons horen. Nee, wacht nog even, mis schien horen we nog meer". Hij lacht. Hoewel Geert popelt van ongeduld krijgt hij toch schik in het geval. Hij stoot opnituw zijn makker aan. „Nog even dan", zegi hij. „Als ze maar niet naar buiten komen". Klaas schudt zijn hoofd. Ze luisteren weer opnieuw. Dan klinkt plotseling de stem van Lena: „Zou er dan hele maal geen moEeUjkheld zijn om iets van hen te welen te komen? O San, ik houd het niel langer uit bij de gedachte dat misschien je broer dood of gewond ergens op de wallen van Bergen ligt. Het is aljts zo onzeker. Wist ik toch maar niets van hem!" Ze barst in snikken uit. Ze heeft de laatste v.'oorden wanhopig uitge schreeuwd San slaat haar arm om het schreiende meisjt heen. Ook haar ogen vuUen zich met bittere tranen. Ze heeft ook zorgen om haar broer en... ze kan niet ontki^nnen dat haar gedach+en steeds, bij Klaas zijn. „Huil maar niet, Lena", troost ze. „Bid tot God om redding. Wie weet zal Hij ons gebed verhoren. Wij zijn niet de enigen die in deze vreselijke onzeker heid leven. Er zijn in Hermigny ver- schUlende mensen die niets weten van hun man of zcon Maar ik weet zeker dat de jongens, zodra de gelegenheid zich voordcet, iets van zich zullen laten horen Maar wie weet hoe druk ze het hebben". „Dat valt nogal mee", klinkt plotse ling de stem van Geert, terwijl hij het vertrek binnen stapt, op de voet gevolgd door Klaa.T. Het is h'in te machtig geworden daar buiten. Beiden kunnen ze hun geduld niet langer bedwingen en onverwachts stormen ze de keuken binnen. Verstijft van schrik kijken San en Lena naqr de mannen die zo plotseling voor hen staan. Ze herkennen de jon gens echter nic; dadeiyk. Klaas drasgt een lange, golvende baard en een blonde knevel. Geert is vermomd als jood. Zijn gelaatskleur is bruin. Een kortgeknipte baard en een zwarte knevel staan dapr- bij uitstekend. Geen wonder dus dat de verschrikte meisjes hen niet herkenen. San is de eerste die zich van de schrik herstelt. „Wie goeft u het recht om hier zo vrijpostig binnei' te vallen?" vraagt zij scherp terwijl ze Lena uit haar om arming loslaat. „Niemana anders dan ikzelf, San", antwoordt Geert lachend. „Maar Geert!... Klaasl... zijn jullie het werkellik? Maar dat is toch onmo gelijk!" „En toch is het werkelijk zo hoor San!" roept Klaas verheugd terwijl hy zich met een forse ruk van zijn baard ontdoet. De vreugde is onbeschrijfelijk! Nadat ze elkaar hebben omhelsd worden de geuzen bestormd met aUerlei vragen, die Ze onder het genot van een schui mende kroes bier zo goed mogelijk be antwoorden. Er wordt die dag nog veel besproken en het is voor de geuzen en de meisjes een ware feestdag. „Het Is een wonder", zegt Lena die avond tegen Geert. „Juist toen ik van morgen zo in de put zat over jullie kwam je plotseling binnen vallen. Nu ben je gelukkig weer bij ons en... ik hoop voor altijd". „Daar spreken we later nog wel eens over ,Lena", antwoordt Geert en hij geeft haar een klinkende zoen. „Voor lopig biyf Ik echter bH je", belooft hij. „Wat er verder zal gebeuren weet nog niemand. Ik vrees echter dat mijn ver lof niet al te lang zal duren. Nu Ber gen uit onze handen gevallen is ver wacht ik spoedig weer een andere op dracht. Denk maar niet dat de prins en zijn broer inmiddels stilzitten. Alva mag Bergen voor zich gewonnen hebben, maar de tyd zal komen dat ons volk zich hardnekkig zal verzetten tegen de bloedige tiran". wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 5