EIIAI1DEI1 - niEUWS Presentatie-avond Y.B.O.K. zeer waardevol goed Overdenking Oe val van Bergen uit de HeiKge Sdirift 2e hUd Vrijdag 26 september 1980 No. 4929 nmm WOORD EN DAAD Goeree Overflakkee Uw huis verkopen TAMBOER SCHUIMAARDE, ideaal voor najaarsbekalking Drumibandnieuws uit Ooitgensplaat DBENSTENCENTRUMNIEUWS DAMMEN „DENK EN ZET» wordt vervolgd Op vrijdag, 19 september, werd in „De Hoeksteen" te Middelhamis de pre sentatie-avond geliouden van de Ver eniging ter Besdierming van liet Onge boren Kind. Voorzitter P. de Munck opende de vergadering met een speci aal woord van welkom aan dr. Mante, gynaecoloog, en Ben zyi, voorlichter van het landelgk bureau van de V.B.O.K. Na een korte uiteenzetting over het programma voor deze avond gaf de voorzitter het woord aan dr. Mante, die een referaat hield over de verschillende aspekten van de abortus provocatus. Dr Mante, die zich verheugd toonde weer eens op Goeree Overflakkee te zijn, wees erop dat de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind jaren geleden is opgericht vanwege de toenemende gevallen van abortus pro vocatus. En wanneer we spreken over a. p., dan staat hiermee onlosmakelijk ver bonden de vraag: wanneer begint een zwangerschap nu eigenlijk, wanneer ontstaat nieuw leven? In 1973 is een onderzoek gepubliceerd, waarin uiteen is gezet op welke wijze de erffaktoren van eicel en zaadcel sa mensmelten, waardoor op dat moment een nieuw individu is gevormd. Een uniek individu, dat evenwel nog maan den moet groeien, voordat het onaf hankelijk van de moeder kan leven. Fundamenteel verandert er echter tij dens de zwangerschap niets meer aan de erffaktoren. Het patroon is bij de bevruchting vastgelegd. Het moment van nieuw leven is dus het moment waarop zaadcel en eicel samensmelten. Wanneer men hiervan uitgaat, kan een aantal konklusies worden getrok ken, aldus dr. Mante. In de eerste plaats met betrekking tot de anti-conceptie. Zeven dagen na de bevruchting gaat het eitje zich innestelen in de baarmoe der. Eén van de anti-conceptiemidde len, het spiraaltje, verhindert deze in nesteling en is dus een abortivum van een uitermate jonge zwangerschap. Dit zelfde geldt ook voor de moming-after pU. Dr. Mante wees er vervolgens op dat het zijns inziens volkomen onjuist is te stellen dat een vrouw beslist wan neer het gaat om een abortus. Een mens kan en mag niet beslissen over het leven van een andere mens. Dit heeft niets met emancipatie te maken. Het gaat om het recht van een Idnd om geboren te worden. Wanneer men de abortus provocatus gaat legaliseren, tast men de fundamenten van ons rechtstelsel aan. Dan doen wij kwaad met een goed geweten. De derde konklusie die men kan trek ken uit het gepubliceerde onderzoek is, dat voorstanders van a. p. ongelijk heb ben, wanneer zij spreken over een zwangerschap als over een hoopje slijm. Het gaat niet om een hoopje slijm, maar om een nieuwe mens. Waarom wordt nu zoveel gesproken en gediskussieerd over a.p.? A. p. is immers altyd al een middel geweest om een ongewenste zwangerschap te beëindigen. Waarom vdl men de a. p. door de overheid laten legaliseren? Dr. Mante merkte op, dat a. p. inder daad in vroeger jaren ook voorkwam. Men werd hiermee gekonfronteerd in de tijden, dat de sociale omstandighe den slecht waren en de ongehuwde moeder een verworpene was. Deze ekskuses kunnen nu echter niet meer worden aangevoerd. Wij hebben een uitgebreid systeem van sociale voorzieningen en de ongehuwde moeder is maatschappelijk geaksepteerd. Maar er is nu een andere nood. De moderne mens heeft behoefte aan direkte bevrediging van al zijn wensen en verlangens. Het leven in deze mate riële welvaartsstaat geeft individuen zonder opofferingsgezindheid. Mensen, die zich niet meer op vollen offeren voor een „ongewenste" zwangerschap. Wij moeten huiveren voor de kilheid en de geestelijke armoede waardoor onze tijd wordt gekenmerkt, aldus dr. Man te. De nood van een ongewenste zwan gerschap tracht men nu op te lossen door legalisering van a. p. Wanneer men echter deze oplossing geeft, dan geeft men stenen voor brood. A. p. is geen oplossing voor mensen die in existen tiële nood verkeren. Dr. Mante gaf vervolgens enige in- formatie over de gevaren van a. p. Er zijn tegenwoordig dermate verfijnde technieken en methoden om een zwan gerschap te beëindigen, dat de schade beperkt is. Niettemin kunnen er be schadigingen optreden en de risiko's zijn het grootst bij vrouwen, die voor de eerste maal zwanger zijn. De com plicaties komen dan bij een eerstvolgen de zwangerschap, die niet kan worden uitgedragen. Zij ontstaan door het ge forceerd oprekken van het baarmoeder- halskanaal. Daardoor kan het afslui tingsmechanisme van de baarmoeder worden beschadigd. Ook kunnen infek- ties ontstaan die indien niet tijdig behandeld tot onvruchtbaarheid kun nen leiden. Complicaties treden ook va ker op naarmate de zwangerschap ver der is gevorderd en de vrouw een hoge re leeftijd heeft. Veel belangrijker echter dan de me dische complicaties van abortus provo- catuSj zijn de psychische gevolgen. Christenen worden vaak verweten, aldus dr. Mante, dat zij, als het gaat om a. p., conservatief zijn en him me ning willen opdringen aan een heel volk. Maar het zijn niet alleen de Christenen, die bezwaar maken tegen a. p. Ook andersdenkenden wijzen op de gevaren, die hieraan verbonden zijn. Dr. Blijham bijvoorbeeld, een arts uit het noorden van ons land, verwijst naar Hippocrates, de grondlegger van de ge neeskunde, die in zijn tijd al pleitte voor de eerbied voor het leven. In de ambtseed van geneeskundigen, waarvan Hippocrates de grondlegger is, komt dit nu nog tot uitdrukking. D;e eerbied voor het leven staat ech ter 'op losse schroeven. De samenleving wenst niet langer zorg te dragen voor individuen, die geld kosten. Daarom is het niet alleen de abortus, maar ook de euthanasie, die om de hoek komt kijken. Dr. Blijham heeft ontdekt, dat veel vrouwen geruime tijd na een abortus een syndroom gaan vertonen, dat veel gelijkenis vertoont met het post-con- centratiekampsyndroom. Welke hulp Welke vorm van hulp kan nu worden geboden aan hen die een a. p. wensen? Dr. Mante wees in dit verband op de belangrijkste taak van de V.B.O.K.,, n.l. het tonen van hartelijkheid aan hen, verhuizen van west naar oost en omgekeerd van hoog naar laag en omgekeerd van klem naar groot en omgekeerd van dorp naar stad en omgekeerd van binnen naar buiten en omgekeerd met flakkee expresse kunt u alle kanten op flakkee expresse" 01870 2188 middelharnis die ongewenst zwanger zijn. Deze men sen leven in een verschrikkelijke kil heid en hebben vaak behoefte aan de warmte van een medemens en niet aan en vakkundige behandeling van allerlei funktionarissen. De psychische nood van ongewenst zwangere vrouwen is op indrukwekken de wijze verwoord door mevr. dr. A. ter Ruwe. Zij heeft erop gewezen dat de nood van een vrouw, die ongewenst zwan ger is, niet hierin bestaat dat die zwan gerschap ongewenst is. Haar nood is dat zij niet in staat is het verwachte kind psychisch te voelen. Ieder mens heeft behoefte aan beves tiging, d.w.z. aan het erkennen v£in zijn waarde voor eén ander en door een ander. Aan het geaksepteerd worden zoals hij is. De Bijbel staat vol met voorbeelden als het gaat om bevestiging. Zacheüs klom in een boom om Jezus te kunnen zien en bevestigde daarmee Jezus. Je zus zach Zacheüs en bevestigde hem door te zeggen: „Zacheüs, kom uit die boom. Ik wil bij je eten". En voordat ze zijn huis bereikt hadden, had Za cheüs al beloofd, dat hij alles wat hij teveel had geëist, terug zou geven. De Samaritaanse vrouw, die bij de put water kwam halen, werd door Je zus bevestigd omdat Zijn belangstelling voor haar, die van lichte zeden was, anders was dan die van de mannen met wie ze geyvoon was om te gaan. Dat deed haar vragen: „Wat bent U voor een man?" En zij bevestigde Hem door haar wa terkruik te laten staan, terug te gaan naar de stad en daar de mensen aan te sporen mee te gaan naar de put om Jezus te zien. Er zijn ook recentere voorbeelden. Terroristen schreeuwen om bevestiging. Is het niet tekenend, dat zij veelal bin nen een uur nadat zij een wandaad hebben gepleegd, de verantwoordelijk heid daarvoor opeisen? Als een mens niet of onvoldoende wordt bevestigd als zijn waarden niet zijn onthuld kent hij zijn waar den niet. En daarmee hebben we te maken bij een vrouw, die een a. p. verlangt. De nood waarin zij verkeert is niet de ongewenste zwangerschap, maar het feit, dat ze wordt geconfronteerd met haar onvermogen zichzelf te bevestigen en haar kind psychisch te voelen. Haar waarden zijn aan haar niet onthuld. Dit alles heeft konsekwenties voor de hulpverlennig. In menselijke dimensies gesproken is a. p. geen hulp. De onge wenst zwangere vrouw is psychisch niet in staat haar mogelijkheden werkelijk heid te laten worden. Dat is haar nood. Waarachtige hulp is haar in staat te stellen haar mogelijkheden tot werke lijkheid te laten worden. Het onder steunen om ±e komen tot een psychische menswording. Dr. Mante riep tenslotte op de onge wenst zwangere vrouwen met zorg te omringen. Juist in deze tijd moet men selijke taal worden gehoord en een menselijke stellingname worden gezien. Er moet een andere weg worden ge wezen, dan die van de minste weer stand. Nadat de voorzitter van de werk groep dr. Mante heeft bedankt voor zijn referaat, gaf hij nog enige informatie over de aktiviteiten van de werkgroep, Men is bezig alle artsen en wijkver pleegkundigen van het eiland op de hoogte te stellen van het bestaan van de V.B.O.K., zodat in voorkomende ge vallen doorverwezen kan worden. De komende maanden zullen gebruikt wor den voor het geven van voorlichting op scholen, jeugdverenigingen e.d. Na de pauze vertoonde Ben Zijl een diasene over het menselijk leven vanaf het moment van de bevruchting tot de geboorte en over de verschillende me thoden van a. p. Ben Zijl wees erop, dat de wet op dit moment a. p. nog verbiedt, maar men is al tien jaar bezig deze wet te legali seren. Daarop zijn de wetsvoorstellen, die nu zijn ingediend (uiteraard met uit zondering van die van S.G.P. en G.P.V.), gericht. Ben Zijl stelde, dat ieder kind levens vatbaar is. Of men nu spreekt van een of twee weken of drie of vier maanden na de conceptie. Het kind is echter alleen levensvat baar in de omstandigheden waarin het thuishoort. Als men een mens weghaalt uit zijn. natuurlijke omgeving, de lucht, en men houdt hem tien minuten onder water, dan is de vraag ook niet meer relevant of hij wel dan niet levensvat baar is. Evenals dr. Mante merkte Ben Zijl op, dat het de omstandigheden zijn, die een zwangerschap gewenst of onge wenst maken. In de meeste ongewenste zwangerschappen zit toch een klein beetje gewenstheid. Wat moeten hulpverleners nu doen? In de eerste plaats opsporen wat de omstandigheden zijn, die ongewenstheid veroorzaken. Dit kan door vertrouwen te wekken en naast de ander te gaan staan. HET WEL Zegt den rechtvaardige dat het hem welgaan zal. Jesaja 3 vers 10 a Er zijn twee soorten mensen: recht vaardigen en goddelozen. Een tussen- soort is er niet. Het is of één van de twee wegen waar de mens op wandelt, of de smalle weg des levens, of de brede weg des verderfs. En vaak is de schijn alzo, dat het de goddeloze wel gaat: de tenten der verwoesters hebben rust, en die God tergen hebben verzekerdheden. En de rechtvaardige? De rechtvaardige en oprechte is een spot, hij is een ver achte fakkel naar de mening van die gene die gerust is. Asaf zegt van de goddeloze: ze weten van geen tranen- brood Van geen banden tot den dood. Hun kracht is fris, ze zijn gezond. Tot op hun laatsten avondstond. Daar is geen vreze Gods voor hunne ogen. Maar ook merken we dat de recht vaardige mat wordt, en bedrukt vaak zijn weg gaat, wanneer veel strijd, moeite, verdrukkingen en beproevingen hun deel zijn. Niet altijd is de hand des Heeren vol goedertierenheid, niet altyd weldaden en zegeningen. Integen deel: Houd dan Zijne Goedertierenheid in eeuwigheid op? Heeft God vergeten barmhartig te wezen. En dat geldt ook voor de Kerk des Heeren, Nieuw Testa- mentisch. Wat al strijd van buiten en vrees van binnen. Waarom verbergt Gij uw aangezicht? Waarom vergeet ge mij? Waarom ga ik in het zwart? Alles is dan zo donker, zonder Ucht, zonder troost, moed en kracht. De tegenpartijders ho nen de Kerk. Waar is uw God? De weg der rechtvaardigen is vaak zo moeilijk, zondesmart, inleven dat de wortel niet deugt: Een onrechtvaardige. En toch een blijmare: Zeg den afge keurde rechtvaardige, dat het hem wel zal gaan. En vandaar is het zo'n won der dat iiet zo één wel zal gaan. Want een rechtvaardige te zijn in de Ogen des Heeren, wil niet zeggen dat ze geen zonde hebben. Integendeel ze doen be lijdenis: En ga niet in het gericht met Uwen knedht, niet kunnen bestaan voor Uw aangezicht. Zij kennen zich op recht schuldig voor God. Ze bekennen het met droefheid, dat ze al Gods ge boden hebben overtreden, en niet een gehouden: Hoewel ze een oprechte keu ze hebben om naar Gods geboden te leven, ze zich door ontdekking dat de zonde hen in alles aankleeft. Ze mis hagen zichzelven daarover, en een be geerte om heilig voor God te leven, en van de zonde verlost te worden, waar ze hvm best voor doen, maar in eigen kracht teleurgesteld werden. Want ze kunnen met hun gerechtigheden voor God niet bestaan. Dat wordt hun be leving. Daarom wordt er een zoeken geboren in een Ander, waar ze voor in en over wonnen worden, n.l. Jezus Christus en Dien gekioiist. Een rechtvaardige is een mens, zoals de Heere hem aanziet in Christus. En zo'n rechtvaardige vindt ook geen bestaansrecht voor de Heere buiten Christus. En waar de rechte ken merken der rechtvaardigen gevonden wordt wordt getuigd: Dat het hem wel g^an zal. Dat is de Troost voor Gods Kerk. Waarom moet dat telkenmale herhaald worden ook in de prediking? Ze hebben dit nodig. Want: de rechtvaardige is er soms veiTe vandaan in de beleving. Hij is er altijd niet zeker van dat het voor hem waar is, wel voor een ander. En al is twijfel zonde, ze twijfelen wel eens: zou het wel zo zijn, omdat ze het te gendeel vaak ervaren: De Geloofslamp brand niet altijd: Er zijn zoveel leeuwen op de weg, en kleine vossen die de wijn gaard bederven. Wat een inwonende zonden, wat een verleidingen van de zwarte man. Hij heeft een doel: de rechtvaardige moet omkomen en storten in het verderf. Soms verschijnende als een engel des lichts, en andermaal in zijn toonbeeld van zijn woedende kracht. Vandaar is het zo noodzakelijk voor die bestreden vermoeide zielen, dat het licht opgaat in hun leven. Wel gaan in een ander. Aan zijn kant nauwelijks zalig worden. Zegt het de Rechtvaardige het zal hen wel gaan. Wel gaan in Die Rechtvaardige, die geen zonde gekend nog gedaan heeft. Gelijk Noach in den zondvloed en Lot in Sodom bewaard werd, alzo zal het volk des Heeren in Hem het wel mogen ontvangen. Genade voor genade. Uit zijn volheid bediend te worden. Wel troost in het leven. Wel in de verkondiging in Zijn volbracht werk. Wel in de aflossing dat een onrechtvaardige in Dien Rechtvaar dige door God met God verzoend wordt. Hoe donker dan des Heeren weg dan wezen mag. Hij ziet in Gunst op die Hem vrezen. Hier een verdrukking van tien dagen, maar straks eeuwige blijd schap. Een Eeuwig wel door U, door U om het eeuv/ig welbehagen. ds. J. L. ..SCHOLENPLAN HAITI" Onze Flakkeese aktie begint D.V. 11 oktober. Met spanning zien we het ver loop van de aktie tegemoet. Nu al komen er giften binnen op on ze bankrekening. Wij wiUen alle gevers vriendelijk bedanken. U steunt een goed doel. De stand op onze bankrekening is nu 4.825,— In dit bedrag zit 45,van een aktie voerende Frans Huizer. Ik ken Frans niet. Ik weet niet wat voor een aktie hij voerde, maar ik bedank je hartelijk. Ook is ons 1.724,55 toegezegd door de Herv. Kerk van Nieuwe Tonge. Dit is de opbrengst van een collecte ge houden voor Woord en Daad. Dit be drag zullen wij in een later stadium van de aktie ontvangen. Kerkeraad en gemeente, hartelijk dank. Wilt u ons doel steimen? Dat kan. U stort uw gift op gironummer 22252 van Rabobank Stellendam, met vermel ding van het banknummer 3613.13.772 ten name van Stichting Woord en Daad, Goeree en Overflakkee. Het Comité Wanneer dan de omstandigheden zijn opgespoord, zal gewerkt moeten wor den aan een oplossing, die een andere is dan a. p. De V.B.O.K. kan hulp verlenen als het gaat om financiële problematiek, plaatsing in gastgezinnen waar een in tensieve begeleiding aanwezig is, het re gelen van de bevalling e.d. Op dit moment telt de V.B.O.K. 15.000 leden en zijn uit die leden 60 werkgroepen gevormd, die overal in het land aktief zijn. Vervolgens werd een forum gevormd, waarin o.a. zitting hadden dr. Mante en Ben Zijl. Dit forum beantwoordde de vragen, die naar voren kwamen. Gesproken werd onder meer over het vruchtwateronderzoek. Dr. Mante wees op het gevaar, dat kan schuüen in dit onderzoek, n.l. wanneer dit past in het kader van de beoordeling van een vrucht op zijn nuttigheid voor de sa menleving. De waarde van een mens wordt dan volledig ontkend. Gesproken werd verder nog over de mogelijkheid van adoptie van Neder landse kinderen. De adoptieprocedure voor Nederlandse kinderen is in grote lijnen gelijk aan die voor buitenlandse, maar het probleem is, dat er zeer wei nig Nederlandse kinderen voor adoptie beschikbaar zijn. Er wordt zoveel mo gelijk getracht kinderen bij hun moeder te laten. Een streven, dat ook door de V.B.O.K. wordt gehanteerd. Nadat de voorzitter dr. Mante en Ben Zijl heeft bedankt voor hun bereidheid de verre reis naar Flakkee te onder nemen, wijst hij de aanwezigen nog op de boelientafel bij de uitgang en sluit dan deze waardevolle avond af. Ter bestrijding van de onkosten werd nog een koUekte gehouden. Middelhamis-Sommelsdijk UITSLAG P.V. DE REISDUIF Een wedvlucht vanuit Bourges, d.d. 20-9-80. In concours 156 dxiiven. Afstand 539 km. Gebr. Kieviet 1, 9, 21; J. Vis v. Heemst 2, 11, 12, 15, 18, 26, 31, 32, 35, 36; W. v. d. Mast 3, 34; A. Human 4, 17, 20, 22, 38; C. Looij 5, 13, 16, 27; D. W. Kievit 6, 10, 19, 29, 37; A. de Gans 7, 25, 30; C. Vroegindeweij 8, 33; R. v. Nimwegen 14, 23, 28; P. v. d. Boogert 24, 39. LAND- EN TUINBOUW Het is bekend, dat de bedrijfsresulta ten in de akkerbouw sterk afhankelijk zijn van de verkregen opbrengsten. Op de lichte gronden leveren een groot aan tal percelen geen maximale opbrengs ten omdat de kalktoestand van de grond veel te wensen overlaat. Grond onderzoek heeft dit duidelijk bewezen. Deze toestand wordt verergerd, door dat er jaarlijks grote hoeveelheden kalk verloren gaan, enerzijds door op neming door het gewas, anderzijds door uitspoehng. Het gevaar voor ver zuring van onze gronden is de laatste jaren nogg roter geworden door het gebruik van verzurende kunstmeststof fen. Bij de teelt van suikerbieten, kan het weglaten van een onderhoudsbekalking op deze percelen een grote oogstder- ving tot gevolg hebben. Wanneer men de kalktoestand van de grond op peU wil houden, zal vooral bij een kalkmin- nend gewas als suikerbieten, om de vier jaar minstens vier ton schuimaarde per ha noodzakelijk zijn. In veel gevallen zal een kalkbemes- ting met schuimaarde reeds op de graanstoppel hebben plaats gevonden. Vele landbouwers zullen echter in de afgelopen zomer hebben ervaren, dat er geen schuimaarde meer leverbaar was. Daarom is het goed te weten, dat een kalkbemesting met schuimaarde in de herfst nog goed mogelijk is. De maisstoppel en het vrijkomende aard- appelland geven nog ruimschoots gele genheid voor een najaarsbekalking. De suikerfabrieken kunnen tijdens de bietencampagne alweer schuimaarde le veren, die direkt gebruikt kan worden: persschuimaarde en vloeibare schuim aarde. Persschuimaarde is vooral aan te bevelen voor kleigronden, waar gro tere giften ineens aangewend worden. Vloeibare schuimaarde is zeer geschikt voor lichte gronden. Tijdens de cam pagne zijn de schuimaardeprijzen lager dan in voorjaar en zomer. Zaterdag 20 september was het zover, en vertrok de Burg. van der Harst Tam boer en Trompetterkorps om 8.00 uur naar Amsterdam, om mee te doen aan het Jordaan-festival en te trachten een plaatsje op te kunnen klimmen op de muzikale ladder. Na ons om 11.00 uur gemeld te hebben, liepen we om 12.00 uur mee in het défilé van 18 korpsen. Zes uur was het toen we ons aanmeld den voor de jury in de Ie afdeling ju nioren. Met een uitslag van 129 punten, behaalden we een goede Ie prijs, met bevordering naar de 3e afdeling Senio ren. Moe maar voldaan keerden we om 11.00 uur terug in Ooitgensplaat. Het is de kroon op het werk van onze instruc teur dhr. Balemans die ons na bijna 8 jaar gaat verlaten. Een nieuwe instruc teur is reeds gevonden zodat de band, nog steeds bestaande uit 45 man met nieuwe moed het winterseizoen in gaat. 27 september treden wij op in de mu zikale show te Den Bommel, alwaar U ons succesnummer kunt zien. U KOMT TOCH OOK. Woensdag 1 oktober a.s. komt dr. v. d. Wulp in het Dienstencentrum aan de Doetinchemsestraat te Middelhamis een lezing houden over gereatrie. Gereatrie is kennis over de ouderdom. Daar dit een belangrijke zaak is voor bejaarden en bijna-bejaarden hopen wij dat u in grote getale komt. Aanvang 14.00 uur. Donderdag 2 oktober zal er een dia- film-zang- en muziekavond gehouden worden in het Dienstencentrum ver zorgd door de E.O. U bent ook hier van harte welkom. Aanvang 19.30 uur. Bent u slecht ter been en wilt u toch graag naar deze middag en/of avond toe, bel dan 3366 en wij zorgen voor vervoer. Uitslagen d.d. 22-9-80 in hotel Belle- veu te Middelhamis. Afdeling I: H. Groenendijk - B. Vis z - 2 A. Verolme .-, J. v. Hoorn 1-1 J. Smalheer - J. Dekker 2-0 K. Vis - C. Polder 2-0 Afdeling II: H. Kese - A. Knape 1-1 N. Quispel - A. Krijgsman 2-0 F. Noordijk - G. v. d. Sluijs 1-1 I. Koese - J. Lodder 1-1 M. V. Lente - P. Bakker 1-1 Afdeling III: C Vogelaar - S. Hoogzand 2-0 T. V. Brussel - M. Klink 2-0 A. V. d. Sluijs - H. Verolme 1-1 L. Taaie - H. Sohellevis 0-2 Afdeling IV: M. Breeman - J. v. d. Kooij 1-1 H. Noordijk - L. v. Erkel 2-0 W. NeUs - J. HoUeman 1-1 R. Jacobs - N. Kievit 1-1 C. v. d. Bos - J. Koppelaar 2-0 J. Groenendijk - G. Zaaijer 2-0 L. C. N. Groenendijk - J. de Rooij 0-2 'VERVOIiOVEBHAAIi Historisch verhaal uit het jaar 1572 door JAAP DE KORTE Den Hertog's Uitgevery Utrecht 50 Je vader is verbrand omdat hij niet wil de knielen voor het afgodsbeeld en zou jij je dan moedwillig inlaten met een rooms meisje? Nogmaals Geert, bedenk wat je doet en verlaat toch vooral de zuivere waarheid niet! Als je dat zult doen, is er geen zegen op je weg te wachten". Zo heeft „Schele Hein" gesproken en hij meende wat hij zei. Maar Geert, die al meermalen zijn bezoek aan Lena heeft herhaald, weet de bezwaren van zijn neef op meesteUjke wijze weg te rede neren. „Was haar vader een vurige aanhanger der roomse kerk, met Lena is het an ders", heeft hij geantwoord. „Reeds toen haar vader nog leefde had zij een gru wel aan aUes wat rooms was en het Is meermalen gebeurd dat zij daarover he vige woordenwisseling had met haar va der. Deze dwong haar om de kerk ge trouw te bezoeken en terwUle van haar vader heeft zij dat dan ook gedaan. Nu die echter niet meer leeft is het anders. Lena staat nu geheel alleen op de wereld en hoewel zij nog steeds wordt lastig ge vallen door de pastoor, bezoekt zij de kerk niet meer. Het is haar onmogelijk geworden om nog langer de afgoden te dienen, zoals ze mij heeft gezegd. Dus daarover geen zorgen, neef Hein. Denk maar niet, dat Geert Lammers omgang zoekt met een rooms meisje. Daarvoor is zijn haat tegen de papen te groot". „Ik heb je al meermalen gezegd dat je je vijanden niet mag haten Geert", heeft „Schele Hein" geantwoord. „Maar daarover zullen we het nu niet hebben. Als San het goed vindt zal ik het huisje voor haar en Lena inrichten". San heeft geen bezwaar gemaakt en zo is de zaak dus beklonken. „Eén ding begrijp ik echter niet goed Geert", heeft San gezegd. „En wat is dat dan?" heeft Geert nieuwsgierig geïnformeerd. „Ik kan maar niet begrijpen dat jij je zo'n zorgen maakt om een vreemde herbergiersdochter", heeft San geant woord terwijl ze haar broer ondeugend aankeek. Deze heeft het echter niet als een scherts opgevat en geantwoord: „Dat zal ik je gauw vertellen, San. Lena is voor mij geen vreemde meer maar als zij dat wel was, dan zou ik nog niet dulden dat zij alleen in Bergen achterbleef. De stad is ontzet van de Spanjaarden, maar je denkt toch niet dat Alva het daar bij zal laten? Binnen korte tijd worden de Spaanse troepen voor Bergen verwacht en wat zal dan het gevolg zijn? Zullen de onzen de stad kunnen houden? Ieder rechtgeaard vaderlander hoopt het, maar al is het dat we Bergen voor de prins kunnen behouden; gevochten zal er wor den, dat is zeker. Daarom is Lena veiliger hier in Hermigny dan in Bergen". „Geert heeft gelijk", heeft neef Hein gemeend. „Het is onze plicht om dat meisje in veiligheid te brengen en ze ker wel als zij geen familie heeft die zich om haar bekommerd". Zo is besloten en zo is het gebeurd ook. San en Lena wonen nu samen in hun gezellige woning. In het begin bezoch ten Geert en Klaas nog wel eens het eenvoudige huisje maar hun bezoeken worden steeds zeldzamer. Het kan ook niet anders. Er is inmiddels veel veranderd. Alva heeft van één van zijn spionnen vernomen dat Bergen zich voor de prins heeft verklaard en heeft dadelijk zijn maatregelen genomen. Zo snel hij kan zendt hij zijn zoon Don Frederik, een al even grote bloedhond als Alva zelf, naar Bergen om de stad te ontzetten. Graaf Lodewijk heeft dit echter ver wacht en heeft inmiddels ook zijn maat regelen nauwkeurig getroffen. Hij be grijpt dat hij de stad niet lang in han den zal kunnen houden met zo'n handje vol soldaten. Daarom heeft hij om ver sterking gevraagd bij de machthebbers van het land die eerst wel verschillende bezwaren opperen, maar tenslotte toch aan de eis van de graaf voldoen. Reeds drie dagen nadat de stad is ingenomen ontvangt graaf Lodewijk een verster king van ruim tweeduizend man voet volk. Dit gebeurt op de 26e mei. Enkele dagen daarna, in het begin van juni, ontvangt hij nog twaalfhon derd ruiters en veertienhonderd man voetvolk die onder bevel staan van de graaf Montgomery. Een der bevelhebbrs van graaf Lode wijk, de heer de Genlis, wordt inmiddels naar Frankrijk gezonden om de aan graaf Lodewijk beloofde versterking te halen. Deze versterking is de graaf be loofd door de Franse koning KarelIX. Is dan koning Karel IX van Frankrijk geen vijand van de onzen? Inderdaad, dat is hij! In de tijd, waarin dit verhaal zich af speelt is hij nog zeer jong en zijn moeder, Katharina de Medicis, heeft daarom de regering in handen genomen. Zij is een zeer goddeloze vrouw. Het is graaf Lodewijk gelukt de belofte van de koning te ontvangen, om als hij zich eenmaal meester heeft gemaakt van de stad Bergen, de nodige hulp van hem te ontvangen. De beloofde ondersteu ning krijgt hij. Dat blijkt toch Immers? De Hugenoten, eens zo wreed vervolgd, worden de laatste tijd met rust gelaten. Zij krijgen zelfs vrijheid van godsdienst! Een ieder mag de religie belijden die hij zelf goed acht. Bovendien zijn er de laatste tijd verschillende vooraanstaande personen die de protestantse godsdienst belijden, meermalen aan het Hof te Pa rijs uitgenodigd. Ja, de koning en zijn goddeloze moeder gaan zelfs zo ver dat zij prins Hendrik van Beam, zoon van de godvrezende Johanna van Navarre, de hand van 's konings zuster Margare- tha aanbieden. En alsof dit alles nog niet mooi genoeg is, zendt de koning niet alleen hulp aan graaf Lodewijk om deze uit zijn benarde positie te redden, maar schenkt hem een aanzienlijk bedrag aan geld om daarmee de onkosten die ge maakt moeten worden zoveel mogelijk te dekken. Is dat geen teken van hechte vriendschap? Zo schijnt het inderdaad. Geen enkel wolkje laat zich zien aan de smeJ;teloos blauwe hemel. Hoe men zich echter in mensen kan vergissen zal spoedig genoeg blijken. Achter de kim van die heldere hemel komen donkere onweerswolken opzetten. Niemand ziet het. Alleen Hij, die de machtige is weet wat de arme Hugenoten boven het hoofd hangt. In Zijn Goddelijke Raad is besloten wat goed is voor de mens. In de nacht van de 24e augustus 1572, door de roomse kerk St. Bartholomeus- nacht genoemd, barst het onweer in al zijn woede en kracht los. Het huwelijk tussen prins Hendrik en Margaretha is voltrokken, geheel tegen de zin van de moeder van prins Hendrik, Johanna van Navarre. Al haar pogingen om haar geliefde zoon van een gewis verderf te redden, zijn vruchteloos geweest. Het heeft de godvruchtige moeder verdriet gedaan haar zoon te zien huwen met de goddeloze en ijdele Margaretha. Niets helpt echter en haar zoon is in het huwe lijk getreden met de zuster van de ko ning. Die nacht is de vreselijkste uit onze roemrijke historie. Katharina de Medi cis, zowel als koning Karel laten zich nu zien als grijpende wolven in schaaps kleren. Vreselijke gebeurtenissen hebben er plaats in die nacht. Meer dan twee duizend onschuldige Hugenoten zijn te Parijs op gruwelijke wijze om het leven gebracht. Vele voorname personen die ogenschijnlijk de vrienschap van de ko ning hebben, worden koelbloedig ver moord. Onder hen bevindt zich de admi raal De Coligny. Zijn lichaam is zwaar verminkt. Als door een wonder worden zijn kinderen in het leven gespaard. Een van zijn dochters is later in het huwelijk getreden met prins WUIem van Oranje. Zoals bekend, is zij de moeder geworden van Frederik Hendrik. De plunderzieke en moordlustige sol daten hebben hun werk goed verricht. Als woedende beesten vielen zij op hun prooi aan.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 5