Openbaar vervoer biedt meer mogelijkheden voor minder geld „OPEN ORG" bij jubilerend „Binnenhof „Ebbe en Yloed" vierde opgetogen het eerste lustrum I H^l^^^^ X of Ie monteur X Vrijdag 26 september 1980 CHR. STR.KFÏÏCRLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEiN Verschijnt tweemaal per weekdinsdag- en vrijdagavond No, 4929 Per 1 oktober AUTOMOBIELBEDEIJF t t Sé£C, de Gasi 5 vraagt voor J spoedige indiensttreding X t all-round t X Sollicitaties te richten aan Korteweegje 41 DIRKSLAND Tel. 01877 - 1122 ♦♦♦♦♦♦♦«^♦♦«^^««^#^«4^4^^t DONDERDAG A.S. ff MIDDELDHARNIS X BEZOEKT ONZE Automobieien-verkoophal i OOK OP VMJDACIAVOND I GARAGE KNöPS LANGEWEG 113 2043 MIDDELHARNIS TELEFOON 01870 Verkeersonderzoek in Middeiharnis GOEDEREEDE OPHALEN OUD PAPIER Proficiat IVIarjan POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS Redactie en administratieLangeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redadtie) tel. 01870 - 3392 Giro 167930 Bank Raba Middelhamis Rek. no. 34 20 01108 ABONNEMENTSPRIJS 9,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 28 cent per mm. Bij contract speciaal taxieL Met de nationale strippenkaart wordt het als met de krant, je kunt 'm straks niet meer missen, geen dag Dat geldt dan niet meer alleen voor hen die ge bruik maken van het openbaar vervoer maar de kaart wordt straks ook het „betaaVmiddel in publieke telefooncel len en bij het parkeren waar nu nog parkeermeters worden gebruikt die om de haverklap door onbevoegden worden gelicht. Helemaal onmisbaar worden ze vanaf 1 oktober voor de passa giers van het streekvervoer wier aantal momenteel explosief stijgt Het is, eigenlijk een gouden vondst, die strippenkaart, die alle andere kaart jes overbodig maakt. Het gebruik ervan is mogelijk geworden doordat door alle streekvervoersbedrijven in den lande eenzelfde tarief wordt berekend. Dat werd door de Overheid zo gearrangeerd nadat besloten was dat het Rijk aUe tekorten van de streekvervoersmaat- schappijen bij zou passen. De opbrengst van de verkoop van de strippenkaarten vloeit derhalve rechts- streeks in de Staatskas vanwaaruit ook weer wordt bijgepast en dat zijn mil joenen meer dan er in gekomen zijn. Het is het offer dat de Overheid brengt om het openbaar vervoer te popularise ren en dat schijnt haar aardig te luk ken! Daartoe worden de diensten frequen ter gereden en worden de tarieven zo billijk mogelijk gehouden met zeer inte ressante kortingen voor de vaste bus- en tramklant. Zijn de kosten al concur rerend met het gebruik van de eigen auto ook qua tijdsduur van de rit kan de bus al aardig met de eigen auto wedijveren omdat het openbaar ver voer faciliteiten worden verleend die t.o.v. het steeds vastlopende verkeer een flinke voorsprong geven. Ook de strippenkaart geeft een tijd winst omdat de „afhandelingstijd op het voertuig" wordt geminiseerd; óf de bus chauffeur plaatst een stempel óf men stempelt af in de automaat. Nog dit jaar zal de ZWN twaalf bussen met een automaat aan boord in gebruik hebben. De vaststelling van de reissom is ge baseerd op het zgn. zonetarief, Ver krijgbare kaarten zelfs een van het gehel land laten nauwkeurig het aan tal te reizen zones zien dat vermeerderd met één afgestempeld moet worden. Nu nog zijn de (15) strippenkaarten op de bus verkrijgbaar maar na 1 okt. zal dat niet meer het geval zijn. Dan moet men terecht bij de postkantoren en mogelijk ook in alle Sparwinkels en SRV wagens. Voor het eind van het jaar zullen er in den lande 10.000 verkoopadressen aangewezen zijn. Wie zo goedkoop mogelijk wil reizen zorge ervoor voldoende strippenkaarten op zak te hebben want wie eenmaal in bus of tram te weinig strippen heeft, betaalt via een 6 of 10 strippen kaart het restant van de reis zo'n der tig procent duurder! „Met de strippenkaart kom je overal!" wordt van de zijde van het Openbaar vervoer gepropageerd en dat wordt let terlijk waar. Nu heel Nederland is „ge zóneerd" zijn daarmee de grenzen van de onderscheidene vervoersmaatschap pijen vervaagd en kan men met een door de ene maatschappij afgestempel de kaart in de bus of tram van de an dere maatschappij overstappen. Zelfs hoeft een busreis nooit meer duurder dan 9,50 te zijn. Immers, wie op de bus twee 10 strippenkaarten (a 4,75 per stuk) koopt kan de hele dag met streek- en stadsbussen door het land blijven crossen. Weinigen zullen dat uitbuiten maar die mogelijkheid is ook interessant voor de reizigers die op een dag meer dan 19 zones reizen. Een retour Ouddorp-Rotterdam neemt 22 zones en in dat geval is het goedkoper twee 10 strippenkaarten te kopen. Week-, maand-, en jaarabonnementen heten na 1 oktober Sterabonnementen (men kan via het midden naar alle punten van de Ster reizen) die een gro tere gebruiksmogelijkheid krijgen, ter wijl ze nu nog traject-gebonden zijn.. Op de helft van het aantal zones waarvoor men een kaart heeft wordt het centrum bepaald vanwaaruit men in alle richtingen (zo die er tenminste zijn) verder kan reizen zover althans strippen beschikbaar zijn. Dat geeft der halve een aanzienlijk grotere gebruiks mogelijkheid aan het abonnement, dat trouwens in vele gevallen na 1 oktober goedkoper wordt. Neem een abonnement Middelhamis- Zuidplein dat nu voor een volwassene 130,kost; per 1 oktober wordt het 112,Scholieren betalen nu per maand 95,per 1 oktober 56, per maand! Bejaarden kunnen in de voorverkoop een 15 strippenkaart tegen gereduceer de prijs kopen. Waren zij daartoe niet in de gelegenheid dan kirnnen zij met 2 personen reizen op één in de bus ge kochte 10 strippenkaart. Interessante mogelijkheden derhalve voor abonnementhouders omdat aan zienlijke reducties gegeven worden. Een jaarabonnement b.v. is niet 12 x-, maar 10 maal het maandtarief. Interessant ook voor hen die nu nog met eigen auto naar het werk gaan want 't zit er met deze tarieven goed in dat ze met de bus aanzienlijk goedkoper uit zijn. Nu op de kleintjes moet wor den gelet is het de moeite waard daar goed op te letten. Van hen die dat de den zijn er veel in de bus terecht ge komen. De ZWN heeft nu al tweehonderd (deels eigen, deels gehuurde) bussen in actie en dankzij het enorme organisatie vermogen van de Chef vervoer dhr. Schellinger met zijn medewerkers en uiteraard de chauffeurs verloopt het tot dusver uitstekend. Welkom in de bus derhalve Op 1 oktober zal het 25 jaar geleden zijn dat op de Sommelsd^kse Voorstraat het Werkvoorzieningschap toen nog de Soc. werkplaats „Binnenhof" be gon, vyf werknemers zetten nog wat aarzelend de voet over de drempel want 't was duidelijk nog wennen aan de nieuwe voorziening. Al snel echter was het ijs gebroken en groeide het „Binnenhof" uit tot de gigant onder de Flakkeese bedrijven, thans met een per soneelsbestand dat dicht tegen de 400 mensen ligt! Zeker wel een deel van de werknemers behoort tot de „per- sonenkring van de W.S.W." en dat bete kent dat er in meer of mindere mate probleempjes zijn, maar voor het overi ge is „Binnenhof" een blij bedrijf. Be kijkt u het maar Alle deuren gaan volgende week don derdag 2 oktober open voor de dan te houden Open dag waarop iedere be langstellende welkom is. Zie dan maar eens tot welke prestatie de geestelijk- of lichamelijk gehandicapte in staat is en hoeveel genoegen ze eraan beleven in het arbeidsproces te zijn ingescha keld. Vrijwillig trouwens, want niemand is gedwongen werknemer van „Binnen hof". Het geeft wel een beschutte werkge legenheid aan hen die moeilijk elders aan de slag zouden komen door licha melijke of geestelijke omstandigheden. OUDE TONGE '':!^jy:{':ij?0^!!^!-ic^;^<g'''^^ Directie, bestuur, personeel en nie in de laatste plaats de bewoners van he Verzorgingshuis „Ebbe en Vloed" ti Oude Tonge hebben woensdag in ee; opperbeste stemming het eerste lustrun van hun huis gevierd. Een van de hoogtepunten was 's mor gens rond tien uur, het hijsen van d nieuwe „huis"vlag, aangeboden door d bijna 83 jarige mevrouw van Oorscho' secretaresse van de bewonerscommissie De vlag draagt de aan het nieuwe ge meentewapen ontleende karbonkel e; de tekens van de Alpha en de Omegf Het bleek een graag aanvaard geschenl ook al wapperde het dan niet, zoal. mevr. van Oorschot had aangekondigc voordat het gezelschap naar buite; werd genood om daar van het hijser van de vlag getuige te zijn. De regen gutste neer en de vlag hini eenmaal gehesen in zo'n plensbui luste loos te hangen. Mevr. van Oorscho bleef droog dankzij de directrice mevr Visser die haar een plaatsje onder haai parapluie aanbood. Door o.m. burg. v. d. Harst werd bin nen, aan de koffie, het woord gevoerc en de bewoners namen graag een be stuursgeschenk in ontvangst, een pla tenspeler met platen voor in de recrea tiezaal. Een ontspanningsprogramma gevolgd door een koud buffet en 's avonds een dia klankbeeld vervolmaak te de dag. FOTO De vlag is gehesen. Rechts mevr. van Oorschot laet de directrice onder de parapluie. In een introductiegesprek met degene die plaatsing verzoekt wordt vooral ge let op de aanwezigheid van een vol doende motivatie en de medische ge schiktheid. En over de motivatie van zijn werk nemers is directeur Tieks dan ook dik tevreden. Het is hem duidelijk dat de Flakkeeër aan werken geen broertje dood heeft en dat hem of haar heus wel iets mankeert wanneer hij het bijltje erbij neergooit. Die mentaliteit heeft ook tot de grote bezetting van „Binnenhof" geleid, aan zienlijk groter zelfs dan op Werkvoor- ■^ieningschappen in qua grootte verge lijkbare gebieden. Een ander aspect van de grote toeloop was minder plezierig, het bleef sukkelen met de accomodatie, nu eigenlijk al 25 jaar lang. Verbetering hjkt evenwel aanstaande en dan zeUs van definitieve aard. De eerste accomodatie op de Voor straat was al primitief, maar met vijf werknemers in 't begin was het nog wel te doen. Op 31 december van het beginjaar was het werknemersbestand echter al gegroeid tot 29 en steeds ging het excelsior, tot 100 in het begin van de zestiger jaren met de grootste groei in de jaren '67 tot '78 tot zo'n 375 a 400 man. Sinds 1978 is het werknemertal vrij constant, maar het blijft onbevredigend door dat ..Binnenhof" thans nog in 3 locaties gevestigd is, het gebouw aan de Ring, het v.m. Veilinggebouw en het grote bedrijf aan het Haveneind te Som- melsdijk. Dat 3000 m^ grote gebouw werd in twee fasen gebouwd waarvan de laatste in 1975 gereed kwam. Het nu oude gebouw aan de Ring werd op 3 oktober 1958 officieel in gebruik genomen. Het zal worden afgestoten zodra de nieuwbouw gereed is want op dat punt bestaan er andermaal grote plannen. Achter het gebouw aan het Haveneind zal een evengrote nieuwbouw komen waarvan de bouw waarschijnlijk al over enkele maanden zal beginnen. De bouw kosten zullen in de buurt van de 4 mil joen liomen te liggen. „Binnenhof" snakt evenwel naar deze ruimte waar mee niet alleen een centralisatie en daarmee een efficiënter bedrijfsvoering wordt bereikt maar die zal ook tot het sterk verbeteren van de arbeidsomstan digheden bij gaan dragen. Nu b.v. werkt de luidruchtige metaal afdeling storend op andere afdelingen maar daar zal dan een eind aan kunnen komen. Het huidige gebouw telt 7 werkhaUen en 3 magazijnhaUen. In de werk hallen wordt hier eenvoudig inpakwerk- en daar hoog gekwalificeerd electromonta- ge werk gedaan. Het blijft een voortdu rende zorg aan werk te komen maar mede met behulp van een part-time aquisiteur blijft men daarin behoorlijk slagen. Het is er dan qua werkomstandighe den niet volmaakt, het betekent niet dat de mensen van „Binnenhof" met hun huidige accomodatie verlegen zou den zijn, integendeel. Het is om trots op te zijn want het betekent dat er niet stil gezeten wordt. Donderdag staan de deuren open om er een Iiijkje te nemen. Een advertentie elders in dit nummer zegt meer over de tijd waarin men er terecht kan. Het program is door de werknemers zelf opgesteld. Woensdag een feestdag met de uit reiking van een herinneringsgeschenk, donderdag de open dag en vrijdag een vrije dag. Donderdag bent u welkom MELISSANT KERKDIEN ST Zaterdagavond 7 uur hoopt voor de Ger. Gemeente (Beatrixlaan) voor te gaan ds. L. Blok van Nunspeet. De MiddeUiamisse Kea van den Tol en haar aanstaande, Jan Bloemen- daal, hebben gisteren op hun huwelijksdag de rit naar het gemeentehuis met een romantisch koetsje gemaakt. Door twee fraaie paardjes getrok ken en rijkelijk versierd met bloemen gleed het koetsje door Middelhar- nis, gretig nageoogd door de liefhebbers van een stukje romantiek. In een tweede open rijtuig reden de ouders van het bruidspaar mee, samen een fleinig tafereeltje vormend, hier gefotografeerd tegen het decor van de in oude stijl gebouwde woningen aan de Ring. In de afgelopen jaren hebben de ker nen Middelhamis en Sommelsdijk zich gestadig in zuidelijke richting uitge breid. Aan die zijde van de kernen kon het gemakkelijkst op de bestaande be bouwing worden aangesloten. Ook de ligging van de belangrijkste verkeers wegen heeft een belangrijke rol ge speeld in de keuze voor uitbreiding in zuidelijke richting. Door deze ontwikke ling is het centrum echter excentrisch komen te liggen. De gemeenteraad van Middelhamis heeft zich dan ook uitgesproken voor toekomstige uitbreiding in noordelijke richting over de haven heen. De ont sluiting van dat gebied zal ingrijpende gevolgen hebben voor het bestaande wegenstelsel. Om tot verantwoorde oplossingen te kunnen komen is het erg belangrijk dat een goed inzicht in de huidige verkeers situatie wordt verkregen. Door het ad- viesbureu Stad en Landschap zal daar toe in de periode van 24 september 1980 tot 9 oktober 1980 een verkeersonder zoek worden gehouden. Op een aan tal wegen zal met behulp van mechani sche telapparatuur het gemotoriseerde verkeer worden.gemeten. Daarnaast zal op de route Langeweg en Oudelandse- dijk een kentekenregistratie plaatsvin den, om het doorgaande verkeer op de ze route te kunnen bepalen. Omdat er een relatie is tussen de oentrumontwikkeling en de ontwikke ling van het nieuwe woongebied zal ge tracht worden een Indruk te verkrij gen betreffende de parkeerdruk in het winkelcentrum. Tenslotte zal een voet gangersenquête in het centrumgebied inzicht moeten geven in de herkomst en de vervoerswijzen van de centrumbe zoekers. De uitkomst van het verkeersonder zoek kan van veel belang zijn voor de toekomstige hoofdwegenstructuur en parkeervoorzieningen. De spontane me dewerking van hen die geënquêteerd zullen worden, wordt op hoge prijs ge steld. Zaterdagmorgen vanaf 8.30 uur wordt weer oud papier opgehaald in Goede- reede, Oostdijk en Havenhoofd. Wilt U het weer gebundeld gereed zetten s.v.p.? De opbrengst van de vorige keer be droeg 694,— DEN BOMMEL Toen U las dat de deelnemers aan het wereldkampioenschap „hair-styling" pas in Rotter dam gehouden jarenlang heb ben getraind en zich voor de wed strijd nog eens een weekje in af zondering concentreerden, toen hebt U stellig gedacht dat Uw dorpskapper maar wat aan klun gelt. Bij hem immers geen poes pas en vaktechnische hoogstand jes maar een geroutineerde hand die na de beurt uit uw knip weer gauw gevuld is. Dat de dorpskapp(st)er het zo slecht nog niet doet heeft de Bommelse Marjan de Graaff-Ba- kelaar j.l. dinsdag even bewezen, 't Was weliswaar niet de wereld klasse waarin ze meestreed maar toch moest ze het opnemen tegen een kleine honderd deelnemers en deelneemsters uit 22 landen toen ze aan 't knippen en föhnen ging. Niet na een week van concen tratie maar na het ochtendboter hammetje in Den Bommel spoed de ze zich daartoe naar het Rot terdamse „Ahoy" gebouw. Ze haalde op de 7e plaats het beste Nederlandse resultaat en da's toch knap van dat Bom melse dametje. Niemand wist Den Bommel te liggen maar 't was duidelijk dat er goed geknipt en geföhnt wordt tegen een tarief waar zelfs nog om geglimlacht wordt. Uiteraard ook een lach op het gezicht van Marjan en van haar model mej. Bep Tiggelman uit Ooltgensplaat.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 1