Openbaar vervoer biedt
meer mogelijkheden
voor minder geld
„OPEN ORG" bij
jubilerend „Binnenhof
„Ebbe en Yloed" vierde opgetogen
het eerste
lustrum
I
H^l^^^^
X of Ie monteur X
Vrijdag 26 september 1980
CHR. STR.KFÏÏCRLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEiN
Verschijnt tweemaal per weekdinsdag- en vrijdagavond
No, 4929
Per 1 oktober
AUTOMOBIELBEDEIJF t
t Sé£C, de Gasi
5 vraagt voor J
spoedige indiensttreding X
t
all-round t
X Sollicitaties te richten aan
Korteweegje 41
DIRKSLAND
Tel. 01877 - 1122
♦♦♦♦♦♦♦«^♦♦«^^««^#^«4^4^^t
DONDERDAG A.S.
ff
MIDDELDHARNIS
X BEZOEKT ONZE
Automobieien-verkoophal i
OOK OP VMJDACIAVOND I
GARAGE KNöPS
LANGEWEG 113
2043
MIDDELHARNIS
TELEFOON 01870
Verkeersonderzoek
in Middeiharnis
GOEDEREEDE
OPHALEN OUD PAPIER
Proficiat IVIarjan
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratieLangeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redadtie) tel. 01870 - 3392
Giro 167930 Bank Raba Middelhamis Rek. no. 34 20 01108
ABONNEMENTSPRIJS 9,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 28 cent per mm.
Bij contract speciaal taxieL
Met de nationale strippenkaart wordt
het als met de krant, je kunt 'm straks
niet meer missen, geen dag Dat geldt
dan niet meer alleen voor hen die ge
bruik maken van het openbaar vervoer
maar de kaart wordt straks ook het
„betaaVmiddel in publieke telefooncel
len en bij het parkeren waar nu nog
parkeermeters worden gebruikt die om
de haverklap door onbevoegden worden
gelicht. Helemaal onmisbaar worden ze
vanaf 1 oktober voor de passa
giers van het streekvervoer wier aantal
momenteel explosief stijgt
Het is, eigenlijk een gouden vondst,
die strippenkaart, die alle andere kaart
jes overbodig maakt. Het gebruik ervan
is mogelijk geworden doordat door alle
streekvervoersbedrijven in den lande
eenzelfde tarief wordt berekend. Dat
werd door de Overheid zo gearrangeerd
nadat besloten was dat het Rijk aUe
tekorten van de streekvervoersmaat-
schappijen bij zou passen.
De opbrengst van de verkoop van de
strippenkaarten vloeit derhalve rechts-
streeks in de Staatskas vanwaaruit ook
weer wordt bijgepast en dat zijn mil
joenen meer dan er in gekomen zijn.
Het is het offer dat de Overheid brengt
om het openbaar vervoer te popularise
ren en dat schijnt haar aardig te luk
ken!
Daartoe worden de diensten frequen
ter gereden en worden de tarieven zo
billijk mogelijk gehouden met zeer inte
ressante kortingen voor de vaste bus-
en tramklant. Zijn de kosten al concur
rerend met het gebruik van de eigen
auto ook qua tijdsduur van de rit kan
de bus al aardig met de eigen auto
wedijveren omdat het openbaar ver
voer faciliteiten worden verleend die
t.o.v. het steeds vastlopende verkeer een
flinke voorsprong geven.
Ook de strippenkaart geeft een tijd
winst omdat de „afhandelingstijd op het
voertuig" wordt geminiseerd; óf de bus
chauffeur plaatst een stempel óf men
stempelt af in de automaat. Nog dit jaar
zal de ZWN twaalf bussen met een
automaat aan boord in gebruik hebben.
De vaststelling van de reissom is ge
baseerd op het zgn. zonetarief, Ver
krijgbare kaarten zelfs een van het
gehel land laten nauwkeurig het aan
tal te reizen zones zien dat vermeerderd
met één afgestempeld moet worden. Nu
nog zijn de (15) strippenkaarten op de
bus verkrijgbaar maar na 1 okt. zal dat
niet meer het geval zijn. Dan moet men
terecht bij de postkantoren en mogelijk
ook in alle Sparwinkels en SRV wagens.
Voor het eind van het jaar zullen er
in den lande 10.000 verkoopadressen
aangewezen zijn.
Wie zo goedkoop mogelijk wil reizen
zorge ervoor voldoende strippenkaarten
op zak te hebben want wie eenmaal
in bus of tram te weinig strippen
heeft, betaalt via een 6 of 10 strippen
kaart het restant van de reis zo'n der
tig procent duurder!
„Met de strippenkaart kom je overal!"
wordt van de zijde van het Openbaar
vervoer gepropageerd en dat wordt let
terlijk waar. Nu heel Nederland is „ge
zóneerd" zijn daarmee de grenzen van
de onderscheidene vervoersmaatschap
pijen vervaagd en kan men met een
door de ene maatschappij afgestempel
de kaart in de bus of tram van de an
dere maatschappij overstappen.
Zelfs hoeft een busreis nooit meer
duurder dan 9,50 te zijn. Immers, wie
op de bus twee 10 strippenkaarten (a
4,75 per stuk) koopt kan de hele dag
met streek- en stadsbussen door het
land blijven crossen. Weinigen zullen
dat uitbuiten maar die mogelijkheid is
ook interessant voor de reizigers die op
een dag meer dan 19 zones reizen. Een
retour Ouddorp-Rotterdam neemt 22
zones en in dat geval is het goedkoper
twee 10 strippenkaarten te kopen.
Week-, maand-, en jaarabonnementen
heten na 1 oktober Sterabonnementen
(men kan via het midden naar alle
punten van de Ster reizen) die een gro
tere gebruiksmogelijkheid krijgen, ter
wijl ze nu nog traject-gebonden zijn..
Op de helft van het aantal zones
waarvoor men een kaart heeft wordt
het centrum bepaald vanwaaruit men
in alle richtingen (zo die er tenminste
zijn) verder kan reizen zover althans
strippen beschikbaar zijn. Dat geeft der
halve een aanzienlijk grotere gebruiks
mogelijkheid aan het abonnement, dat
trouwens in vele gevallen na 1 oktober
goedkoper wordt.
Neem een abonnement Middelhamis-
Zuidplein dat nu voor een volwassene
130,kost; per 1 oktober wordt het
112,Scholieren betalen nu per
maand 95,per 1 oktober 56,
per maand!
Bejaarden kunnen in de voorverkoop
een 15 strippenkaart tegen gereduceer
de prijs kopen. Waren zij daartoe niet
in de gelegenheid dan kirnnen zij met
2 personen reizen op één in de bus ge
kochte 10 strippenkaart.
Interessante mogelijkheden derhalve
voor abonnementhouders omdat aan
zienlijke reducties gegeven worden. Een
jaarabonnement b.v. is niet 12 x-, maar
10 maal het maandtarief.
Interessant ook voor hen die nu nog
met eigen auto naar het werk gaan
want 't zit er met deze tarieven goed in
dat ze met de bus aanzienlijk goedkoper
uit zijn. Nu op de kleintjes moet wor
den gelet is het de moeite waard daar
goed op te letten. Van hen die dat de
den zijn er veel in de bus terecht ge
komen.
De ZWN heeft nu al tweehonderd
(deels eigen, deels gehuurde) bussen in
actie en dankzij het enorme organisatie
vermogen van de Chef vervoer dhr.
Schellinger met zijn medewerkers en
uiteraard de chauffeurs verloopt het tot
dusver uitstekend. Welkom in de bus
derhalve
Op 1 oktober zal het 25 jaar geleden
zijn dat op de Sommelsd^kse Voorstraat
het Werkvoorzieningschap toen nog
de Soc. werkplaats „Binnenhof" be
gon, vyf werknemers zetten nog wat
aarzelend de voet over de drempel
want 't was duidelijk nog wennen aan
de nieuwe voorziening. Al snel echter
was het ijs gebroken en groeide het
„Binnenhof" uit tot de gigant onder de
Flakkeese bedrijven, thans met een per
soneelsbestand dat dicht tegen de 400
mensen ligt! Zeker wel een deel
van de werknemers behoort tot de „per-
sonenkring van de W.S.W." en dat bete
kent dat er in meer of mindere mate
probleempjes zijn, maar voor het overi
ge is „Binnenhof" een blij bedrijf. Be
kijkt u het maar
Alle deuren gaan volgende week don
derdag 2 oktober open voor de dan te
houden Open dag waarop iedere be
langstellende welkom is. Zie dan maar
eens tot welke prestatie de geestelijk-
of lichamelijk gehandicapte in staat is
en hoeveel genoegen ze eraan beleven
in het arbeidsproces te zijn ingescha
keld. Vrijwillig trouwens, want niemand
is gedwongen werknemer van „Binnen
hof".
Het geeft wel een beschutte werkge
legenheid aan hen die moeilijk elders
aan de slag zouden komen door licha
melijke of geestelijke omstandigheden.
OUDE TONGE
'':!^jy:{':ij?0^!!^!-ic^;^<g'''^^
Directie, bestuur, personeel en nie
in de laatste plaats de bewoners van he
Verzorgingshuis „Ebbe en Vloed" ti
Oude Tonge hebben woensdag in ee;
opperbeste stemming het eerste lustrun
van hun huis gevierd.
Een van de hoogtepunten was 's mor
gens rond tien uur, het hijsen van d
nieuwe „huis"vlag, aangeboden door d
bijna 83 jarige mevrouw van Oorscho'
secretaresse van de bewonerscommissie
De vlag draagt de aan het nieuwe ge
meentewapen ontleende karbonkel e;
de tekens van de Alpha en de Omegf
Het bleek een graag aanvaard geschenl
ook al wapperde het dan niet, zoal.
mevr. van Oorschot had aangekondigc
voordat het gezelschap naar buite;
werd genood om daar van het hijser
van de vlag getuige te zijn.
De regen gutste neer en de vlag hini
eenmaal gehesen in zo'n plensbui luste
loos te hangen. Mevr. van Oorscho
bleef droog dankzij de directrice mevr
Visser die haar een plaatsje onder haai
parapluie aanbood.
Door o.m. burg. v. d. Harst werd bin
nen, aan de koffie, het woord gevoerc
en de bewoners namen graag een be
stuursgeschenk in ontvangst, een pla
tenspeler met platen voor in de recrea
tiezaal. Een ontspanningsprogramma
gevolgd door een koud buffet en 's
avonds een dia klankbeeld vervolmaak
te de dag.
FOTO
De vlag is gehesen.
Rechts mevr. van Oorschot laet de
directrice onder de parapluie.
In een introductiegesprek met degene
die plaatsing verzoekt wordt vooral ge
let op de aanwezigheid van een vol
doende motivatie en de medische ge
schiktheid.
En over de motivatie van zijn werk
nemers is directeur Tieks dan ook dik
tevreden. Het is hem duidelijk dat de
Flakkeeër aan werken geen broertje
dood heeft en dat hem of haar heus wel
iets mankeert wanneer hij het bijltje
erbij neergooit.
Die mentaliteit heeft ook tot de grote
bezetting van „Binnenhof" geleid, aan
zienlijk groter zelfs dan op Werkvoor-
■^ieningschappen in qua grootte verge
lijkbare gebieden. Een ander aspect van
de grote toeloop was minder plezierig,
het bleef sukkelen met de accomodatie,
nu eigenlijk al 25 jaar lang. Verbetering
hjkt evenwel aanstaande en dan zeUs
van definitieve aard.
De eerste accomodatie op de Voor
straat was al primitief, maar met vijf
werknemers in 't begin was het nog
wel te doen. Op 31 december van het
beginjaar was het werknemersbestand
echter al gegroeid tot 29 en steeds ging
het excelsior, tot 100 in het begin van
de zestiger jaren met de grootste groei
in de jaren '67 tot '78 tot zo'n 375 a 400
man.
Sinds 1978 is het werknemertal vrij
constant, maar het blijft onbevredigend
door dat ..Binnenhof" thans nog in 3
locaties gevestigd is, het gebouw aan de
Ring, het v.m. Veilinggebouw en het
grote bedrijf aan het Haveneind te Som-
melsdijk. Dat 3000 m^ grote gebouw
werd in twee fasen gebouwd waarvan
de laatste in 1975 gereed kwam.
Het nu oude gebouw aan de Ring
werd op 3 oktober 1958 officieel in
gebruik genomen.
Het zal worden afgestoten zodra de
nieuwbouw gereed is want op dat punt
bestaan er andermaal grote plannen.
Achter het gebouw aan het Haveneind
zal een evengrote nieuwbouw komen
waarvan de bouw waarschijnlijk al over
enkele maanden zal beginnen. De bouw
kosten zullen in de buurt van de 4 mil
joen liomen te liggen. „Binnenhof"
snakt evenwel naar deze ruimte waar
mee niet alleen een centralisatie en
daarmee een efficiënter bedrijfsvoering
wordt bereikt maar die zal ook tot het
sterk verbeteren van de arbeidsomstan
digheden bij gaan dragen.
Nu b.v. werkt de luidruchtige metaal
afdeling storend op andere afdelingen
maar daar zal dan een eind aan kunnen
komen.
Het huidige gebouw telt 7 werkhaUen
en 3 magazijnhaUen. In de werk hallen
wordt hier eenvoudig inpakwerk- en
daar hoog gekwalificeerd electromonta-
ge werk gedaan. Het blijft een voortdu
rende zorg aan werk te komen maar
mede met behulp van een part-time
aquisiteur blijft men daarin behoorlijk
slagen.
Het is er dan qua werkomstandighe
den niet volmaakt, het betekent niet
dat de mensen van „Binnenhof" met
hun huidige accomodatie verlegen zou
den zijn, integendeel. Het is om trots
op te zijn want het betekent dat er
niet stil gezeten wordt.
Donderdag staan de deuren open om
er een Iiijkje te nemen. Een advertentie
elders in dit nummer zegt meer over de
tijd waarin men er terecht kan. Het
program is door de werknemers zelf
opgesteld.
Woensdag een feestdag met de uit
reiking van een herinneringsgeschenk,
donderdag de open dag en vrijdag een
vrije dag. Donderdag bent u welkom
MELISSANT
KERKDIEN ST
Zaterdagavond 7 uur hoopt voor de
Ger. Gemeente (Beatrixlaan) voor te
gaan ds. L. Blok van Nunspeet.
De MiddeUiamisse Kea van den Tol en haar aanstaande, Jan Bloemen-
daal, hebben gisteren op hun huwelijksdag de rit naar het gemeentehuis
met een romantisch koetsje gemaakt. Door twee fraaie paardjes getrok
ken en rijkelijk versierd met bloemen gleed het koetsje door Middelhar-
nis, gretig nageoogd door de liefhebbers van een stukje romantiek.
In een tweede open rijtuig reden de ouders van het bruidspaar
mee, samen een fleinig tafereeltje vormend, hier gefotografeerd tegen
het decor van de in oude stijl gebouwde woningen aan de Ring.
In de afgelopen jaren hebben de ker
nen Middelhamis en Sommelsdijk zich
gestadig in zuidelijke richting uitge
breid. Aan die zijde van de kernen kon
het gemakkelijkst op de bestaande be
bouwing worden aangesloten. Ook de
ligging van de belangrijkste verkeers
wegen heeft een belangrijke rol ge
speeld in de keuze voor uitbreiding in
zuidelijke richting. Door deze ontwikke
ling is het centrum echter excentrisch
komen te liggen.
De gemeenteraad van Middelhamis
heeft zich dan ook uitgesproken voor
toekomstige uitbreiding in noordelijke
richting over de haven heen. De ont
sluiting van dat gebied zal ingrijpende
gevolgen hebben voor het bestaande
wegenstelsel.
Om tot verantwoorde oplossingen te
kunnen komen is het erg belangrijk dat
een goed inzicht in de huidige verkeers
situatie wordt verkregen. Door het ad-
viesbureu Stad en Landschap zal daar
toe in de periode van 24 september 1980
tot 9 oktober 1980 een verkeersonder
zoek worden gehouden. Op een aan
tal wegen zal met behulp van mechani
sche telapparatuur het gemotoriseerde
verkeer worden.gemeten. Daarnaast zal
op de route Langeweg en Oudelandse-
dijk een kentekenregistratie plaatsvin
den, om het doorgaande verkeer op de
ze route te kunnen bepalen.
Omdat er een relatie is tussen de
oentrumontwikkeling en de ontwikke
ling van het nieuwe woongebied zal ge
tracht worden een Indruk te verkrij
gen betreffende de parkeerdruk in het
winkelcentrum. Tenslotte zal een voet
gangersenquête in het centrumgebied
inzicht moeten geven in de herkomst en
de vervoerswijzen van de centrumbe
zoekers.
De uitkomst van het verkeersonder
zoek kan van veel belang zijn voor de
toekomstige hoofdwegenstructuur en
parkeervoorzieningen. De spontane me
dewerking van hen die geënquêteerd
zullen worden, wordt op hoge prijs ge
steld.
Zaterdagmorgen vanaf 8.30 uur wordt
weer oud papier opgehaald in Goede-
reede, Oostdijk en Havenhoofd.
Wilt U het weer gebundeld gereed
zetten s.v.p.?
De opbrengst van de vorige keer be
droeg 694,—
DEN BOMMEL
Toen U las dat de deelnemers
aan het wereldkampioenschap
„hair-styling" pas in Rotter
dam gehouden jarenlang heb
ben getraind en zich voor de wed
strijd nog eens een weekje in af
zondering concentreerden, toen
hebt U stellig gedacht dat Uw
dorpskapper maar wat aan klun
gelt. Bij hem immers geen poes
pas en vaktechnische hoogstand
jes maar een geroutineerde hand
die na de beurt uit uw knip
weer gauw gevuld is.
Dat de dorpskapp(st)er het zo
slecht nog niet doet heeft de
Bommelse Marjan de Graaff-Ba-
kelaar j.l. dinsdag even bewezen,
't Was weliswaar niet de wereld
klasse waarin ze meestreed maar
toch moest ze het opnemen tegen
een kleine honderd deelnemers en
deelneemsters uit 22 landen toen
ze aan 't knippen en föhnen ging.
Niet na een week van concen
tratie maar na het ochtendboter
hammetje in Den Bommel spoed
de ze zich daartoe naar het Rot
terdamse „Ahoy" gebouw.
Ze haalde op de 7e plaats
het beste Nederlandse resultaat
en da's toch knap van dat Bom
melse dametje. Niemand wist Den
Bommel te liggen maar 't was
duidelijk dat er goed geknipt en
geföhnt wordt tegen een tarief
waar zelfs nog om geglimlacht
wordt.
Uiteraard ook een lach op het
gezicht van Marjan en van haar
model mej. Bep Tiggelman uit
Ooltgensplaat.