eiiahdeii - niEUWs Augustinus na zijn bekering Qoed Maas en Scheldebode eiiahdeii - niEUWs Augustinus na zijn lieliering Qoed De val van Bergen Overdenking ok de Heilige Schrift 2e blad Vrijdag 12 september 1980 No. 4925 ZEEUWSE WANDELINGEN 2e blad Vrijdag 12 september 1980 No. 4925 ZEEUWSE WANDELINGEN -VERVOLGVERHAAL Uw hyis verkopen TAIVSBOEfl I GOEDEREEDE Werkloosheid op Flakkee onder mannen 3,36% Deze ingrijpende verandering (zijn bekering) in het leven van Augustinus heeft grote gevolgen gehad. Hij heeft zijn mooie betrekking in Milaan opge zegd met als reden: moeilijkheden met de ademhaling. Inderdaad had hij er wel eens last van gehad, zodat het spre ken hem moeilijk viel. En dat voor iemand die college gaf in de welspre kendheid. Ook heeft hij een deel van zijn leven last gehad van aambeien. Augustinus had een zwakke gezondheid en hij heeft meermalen ziekteverlof ge nomen, vooral als de winter wat koud was. Die dagen van ziekte, zonder te werken dus, is de enige vakantie voor hem geweest. Hij verlangt terug naar de rust van zijn geboorteplaats Thagaste in Noord Afrika. Moeder en zoon reizen met hem mee. Moeder Monica heeft het einddoel niet meer bereikt, onderweg in Ostia aan de Tiber is ze gestorven en daar begraven. Duizend jaar later is haar lijk naar Rome overgebracht en bijgezet in de Augustinuskerk. Waarom Augustinus nu nog een jaar in Rome blijft, weten we niet. Misschien was vanwege zeerovers de overtocht ge vaarlijk. Het kan ook zijn dat hij zich nog verder wilde bekwamen in de leer der kerk. En waar kon men dat beter doen dan in Rome. In Thagaste sticht hij met zijn vrien den een kleine gemeenschap, eén soort kloosterleven, maar zonder strenge re gels. Ze overdrijven niet, brengen veel tijd door met vasten en gebed, prediken en geven onderwijs. Het is 3 jaar lang een vroom en gezegend leven. Hij heeft het land dat hij van zijn vader geërfd heeft, verkocht en het geld aan de ar men gegeven. Zelf behoudt hij de wo ning en een klein stukje land. Bisschop. Eens is hij in de kerk 75 km verder in Hippo Regio, een havenstad van 30 a 40.000 inwoners. Daar predikt bis schop Valerius, die al veel over hem ge hoord heeft en hem opmerkt. Hij is al oud en vraagt hem te helpen als pres byter of mede-bisschop (391). In 395 volgt hij de oude bisschop op, die het volgend jaar overleden is. Augustinus is nu 42 jaar en 34 lang heeft hij dit ambt vervuld. Ook hier in Hippo sticht hij een klooster zonder al te strenge regels. Maar ook weer niet zo, dat de bewoners een lui leventje konden hebben, zoals in sommige kloosters wel het geval was. Hij wilde het monnikenleven zui veren en heeft over zijn ideeën zelts een boek geschreven. Aan de tafel heerste matigheid, maar wat wijn bij het eten was gewoonte. Zeer strenge collega's noemden wijn een duivelsdrank. Maar Augustinus be riep zich op wat Paulus geschreven had in 1 Tim. 5 23. Hij waakte er streng voor, dat de goede naam en de eer van de naaste niet werd aangetast. Aan de muur van de eetzaal was een Latijns vers aange bracht: „Wie met een scherp woord hen belas tert, die hier niet aanwezig zijn, is niet waard op deze plaats met ons een tafel gesprek, te voeren". We moeten niet denken dat Augusti nus hele dagen in zijn klooster door bracht. Als bisschop had hij wel wat anders te doen. Veel heeft hij gepre dikt, in het Latijn, maar ook wel eens met Piinische woorden ertussen, waar door de eenvoudigen hem ook konden begrijpen. Hij preekte het liefst uit de Psalmen en hét Nieuwe Testament. Soms kwam hij niet klaar en ging dan de volgende keer verder. Hij zette de Christelijke leer uiteen en bestreed de dwalingen, waarin hij zelf ook eens verstrikt geweest was. Ook als herder deed hij zijn plicht, zocht weduwen en wezen op in hun nood. Bij zieken kwam hij alleen als hij geroepen werd. Met een presbyter (ouderling) en dia ken hield hij iedere dinsdag zitting als rechter. Zijn gemeenteleden waren ge woon voor hun geschillen naar heidense heel voorzichtig pai<ken ze alle glazen In. heel handig halen ze die grote antieke kast uit elkaar heel gemakkelijk nemen ze de vloerbedekking op. heel rustig vervoeren ze de piano. heel behendig nemen ze de moeilijkste bochten in de gangen. heel erg goed. die j.ongens van flakkee expresse. flakkee expresse 01870 2188 middelharnis Deze ingrijpende verandering (zijn bekering) in het leven van Augustinus heeft grote gevolgen gehad. Hij heeft zijn mooie betrekking in Milaan opge zegd met als reden: moeilijkheden met de ademhaling. Inderdaad had hij er wel eens last van gehad, zodat het spre ken hem moeilijk viel. En dat voor iemand die college gaf in de welspre kendheid. Ook heeft hij een deel van zijn leven last gehad van aambeien. Augustinus had een zwakke gezondheid en hij heeft meermalen ziekteverlof ge nomen, vooral als de winter wat koud was. Die dagen van ziekte, zonder te werken dus, is de enige vakantie voor hem geweest. Hij verlangt terug naar de rust van zijn geboorteplaats Thagaste in Noord Afrika. Moeder en zoon reizen met hem mee. Moeder Monica heeft het einddoel niet meer bereikt, onderweg in Ostia aan de Tiber is ze gestorven en daar begraven. Duizend jaar later is haar lijk naar Rome overgebracht en bijgezet in de Augustinuskerk. Waarom Augustinus nu nog een jaar in Rome blijft, weten we niet. Misschien was vanwege zeerovers de overtocht ge vaarlijk. Het kan ook zijn dat hij zich nog verder wilde bekwamen in de leer der kerk. En waar kon men dat beter doen dan in Rome. In Thagaste sticht hij met zijn vrien den een kleine gemeenschap, eén soort kloosterleven, maar zonder strenge re gels. Ze overdrijven niet, brengen veel tijd door met vasten en gebed, prediken en geven onderwijs. Het is 3 jaar lang een vroom en gezegend leven. Hij heeft het land dat hij van zijn vader geërfd heeft, verkocht en het geld aan de ar men gegeven. Zelf behoudt hij de wo ning en een klein stukje land. Bisschop. Eens is hij in de kerk 75 km verder in Hippo Regio, een havenstad van 30 a 40.000 inwoners. Daar predikt bis schop Valerius, die al veel over hem ge hoord heeft en hem opmerkt. Hij is al oud en vraagt hem te helpen als pres byter of mede-bisschop (391). In 395 volgt hij de oude bisschop op, die het volgend jaar overleden is. Augustinus is nu 42 jaar en 34 lang heeft hij dit ambt vervuld. Ook hier in Hippo sticht hij een klooster zonder al te strenge regels. Maar ook weer niet zo, dat de bewoners een lui leventje konden hebben, zoals in sommige kloosters wel het geval was. Hij wilde het monnikenleven zui veren en heeft over zijn ideeën zelts een boek geschreven. Aan de tafel heerste matigheid, maar wat wijn bij het eten was gewoonte. Zeer strenge collega's noemden wijn een duivelsdrank. Maar Augustinus be riep zich op wat Paulus geschreven had in 1 Tim. 5 23. Hij waakte er streng voor, dat de goede naam en de eer van de naaste niet werd aangetast. Aan de muur van de eetzaal was een Latijns vers aange bracht: „Wie met een scherp woord hen belas tert, die hier niet aanwezig zijn, is niet waard op deze plaats met ons een tafel gesprek, te voeren". We moeten niet denken dat Augusti nus hele dagen in zijn klooster door bracht. Als bisschop had hij wel wat anders te doen. Veel heeft hij gepre dikt, in het Latijn, maar ook wel eens met Punische woorden ertussen, waar door de eenvoudigen hem ook konden begrijpen. Hij preekte het liefst uit de Psalmen en hét Nieuwe Testament. Soms kwam hij niet klaar en ging dan de volgende keer verder. Hij zette de Christelijke leer uiteen en bestreed de dwalingen, waarin hij zelf ook eens verstrikt geweest was. Ook als herder deed hij zijn plicht, zocht weduwen en wezen op in hun nood. Bij zieken kwam hij alleen als hij geroepen werd. Met een presbyter (ouderling) en dia ken hield hij iedere dinsdag zitting als rechter. Zijn gemeenteleden waren ge woon voor hun geschillen naar heidense rechters te gaan, maar hij liet zijn Christelijk beginsel spreken in recht zaken. Vooral de smulpartijen en drink gelagen op bepaalde feesten gaven nog al eens aanleiding tot vechtpartijen. Zo'n gerichtsdag was erg vermoeiend voor hem. En dan heelt iedere gemeente ook tuchtzaken. Het bisdom had ook lan derijen, maar voor financiële aange legenheden kreeg hij hulp van meer deskundigen op dit gebied. Geschriften. Augustinus heeft ook veel geschre ven. Al zijn boeken zijn gebundel in 11 delen. Twee van de meest bekende wil ik noemen. De Civitate Dei van de stad Gods (of: de Staat Gods). De titel ontleent hij aan Psalm 48 2 en Ps. 87 3. Het is geschreven tussen de jaren 413 en 426. Hierin verdedigt hij het Christendom tegen allerlei dwalingen. In zijn Confessiones Belijdenissen schrijft hij veel over zijn leven en zijn bekering. In vele talen zijn ze vertaald. Ook over zijn moeder heeft hij met gro te waardering geschreven. Hij was geweldig geleerd, wordt wel genoemd de vader der Westerse theolo gie en de kerkvader van het Protestan tisme. Hoewel Luther en Calvijn het niet in alles met hem eens zijn, beroe pen ze zich dikwijls op wat hij beleed, wat ook hun belijdenis was. De leer der predestinatie en verwerping van de al gemene verzoening, de leer der Drie- eenheid en dat een mens alleen door genade behouden kan worden, ongeacht de goede werken die hij doet. Hij had ook een drukke correspon dentie. In die tijd was men net begon nen met stenografie. Hij dicteerde zijn brieven en veranderde ze later zo nodig en bewaarde de copie ervan. Er zijn 223 brieven van hem bewaard. Van de ge houden preken kunnen we er ongeveer 500 nog nalezen. Op 28 augustus 430 is Augustinus overleden. In die tijd zwierven de Van dalen en andere volksstammen door het noorden van Afrika. Dat was mogelijk, de kracht van het Romeinse rijk was gebroken, het zou nog maar een halve eeuw duren en toen kwam er een einde aan dit grote wereldrijk (476). Die ro vende benden kwamen ook bij Hippo, waar Augustinus op zijn ziekbed lag. Ze hebben de stad 14 maanden belegerd en tijdens het begin van de belegering is Augustinus gestorven en later in Pavia begraven. Een paar eeuwen later is Hippo door de Arabieren verwoest. Op dezelfde plaats in Algerië ligt nu Soul Ahras. Middelburg L. van Wallenburg heel voorzichtig pakken ze alle glazen in. heel handig halen ze die grote antieke kast uit elkaar heel gemakkelijk nemen ze de vloerbedekking op. heel rustig vervoeren ze de piano. heel behendig nemen ze de moeilijkste bochten in de gangen. heel erg goed. die j.ongens van flakkee expresse. flakkee expresse 01870 2188 middelharnis PLAATSELIJKE BERICHTEN NIEUWE TONGE Historisch verhaal uit het jaar 1572 door JAAP DE KORTE Den Hertog's Uitgeverij Utrecht Onderweg ontmoeten ze de troep van kapitein Lomans. Graaf Lodewijk houdt zijn paard in en geeft vlug enkele beve len. „Ik ga met mijn troep de anderen ha len", zegt hij gejaagd. „Zorg er voor dat de burgers binnenshuis blijven en draaf zoveel mogelijk door de stad! Niemand mag weten dat we met zo weinig volk zijn!" „In orde. Excellentie", antwoordt de officier. De graaf vervolgt zijn weg en in een wilde ren nadert de troep de hoofdpoort, waar één der geuzen de wacht houdt. Geert en Klaas zien hem staan en zwaai en hun makker toe. Lachend groet Ja cob terug. Hij heeft zijn makkers her kend en begrijpt waarheen zij zich met de anderen begeven. De poort heeft hij reeds geopend en zonder oponthoud dra ven de ruiters over de brug naar de lem Bouman, oud 23 j. en was 13 de cember bij Zijpe overboord geslagen. A li hoofdweg. Nauwelijks hebben ze deze bereikt of ze drukken de sporen nog m dieper in de zijden van hun paard, de schuimbekkende dieren tot het uiterste aanzettend. Alsof de beesten begrijpen waar het om gaat, zo draven zij. Hun slanke po ten bewegen zich in ijltempo voort ter wijl hun dampende lichamen zich snel en soepel voortbewegen. „Rijden jullie voorop!" roept de graaf gjgg Geert en Klaas toe. Zelf houdt hij iets in om de geuzen gelegenheid te geven hem enige paardenlengten voor te ko- van men. Geert en Klaas prijzen nu Ripperda 3udt die ervoor heeft gezorgd dat ze zulke eve- prachtige renpaarden kregen. Met glans kunnen deze de anderen vooruitkomen ha- en de soldaten zullen het dan ook ge- dat waar worden dat ook de bosgeuzen kun- raaf nen rijden als het moet! Met gestrekte land halzen galopperen de paarden voor volk waarts. Voort, gaat het in woeste ren. Voorwaarts in de richting vanwaar graaf t de Lodewijk's troepen worden verwacht; Geert, die voorop rijdt, houdt voorlopig een de hoofdweg. Er wordt niet gesproken. Dort, Allen beseffen het gewicht van de zaak. )udt. De vreugde van de dappere ruiters is ■aai- merkbaar bekoeld. Ze weten allen, dat. Ja- als er niet spoedig hulp opdaagt, al hun her- moeite tevergeefs is. In zenuwachtige met spanning rijden ze voort.- Plotseling fc hij wendt Geert de teugel en slaat rechtsaf, ira- De anderen volgen hem. De hoofdweg de ligt nu achter hen. Hier kan echter min- POSTERIJEN Aan het postkantoor te Dirksland en de daaronder ressorterende hulpkanto ren werden gedurende de maand augus tus ingelegd 1.808,72, terugbetaald 1.305,11. ADVERTENXIëN Een burger met een klein gezin, een stil leven leggende, verlangt eene HUISHOUDSTER uit den burger- of boerenstand. P.G. Op fatsoenlijkheid zal worden gelet. Franco brieven worden ingewacht onder letter D. bij den Uitgever van dit blad. De Notaris Van SCHOUWEN te G O E D E R E E D E zal op donderdag 11 september a.s. nam. 6 ure bij Akershoek te Ouddorp veilen en verkoopen Een hecht en sterk, in 1880 gesticht SCHOOLGEBOUW ingericht tot plaatsing van 96 kinderen, met daarbij behoorende wél ingerichte ONDERWIJZERSWONING, ERF en TUIN, in de gemeente Ouddorp, aan den Klarebeekweg. Te veilen in 2 perceelen en in massa. Dadelijk te aanvaarden. Inlichtingen verstrekken de heer B. P. van Kerkwijk, burgemeester te Ouddorp en genoemde notaris. De Onderneming (Schroefstoomboot dienst) van Rotterdam op Middelharnis van Rotterdam: Dagelijks v.m. 8 uur. van Middelharnis: der snel gereden worden, want de bos paden die ze nu volgen zijn uiterst smal en moeilijk begaanbaar. Gespannen_volgt Geert zijn weg. Zal het hem gelukken de soldaten van graaf Lodewijk te vin den? Het zweet parelt hem op het ge laat. Komt het van de snelle rit of is het van dé spanning? Geert weet het niet. Zijn hoofd bonst zwaar. Van hem zal het afhangen of het leger vEin de graaf spoedig gevonden wordt. Deze heeft hem en zijn makker vooruitgezon den als gids. Jawel, dat is wel mooi. maar het is de vraag of het hem geluk ken zal de soldaten te vinden. De nevel hangt nog zwaar tussen de bomen. Dat maakt het zoeken er niet gemakkelijker op. Plotseling houdt Geert zijn paard in en wendt zich tot de graaf. „We moeten nu zoveel mogelijk lawaai maken", stelt hij voor. „Uw mannen kunnen niet ver meer van ons verwijderd zijn". Graaf Lodewijk knikt instemmend. „Schreeuw maar zo, hard als je kunt, mannen", zegt hij. „We moeten de aan dacht trekken van de anderen". Een ijselijk gebrul en geroep klinkt weldra door het anders zo stille en vreedzame bos. De graaf wenkt daarna met de hand. Allen luisteren gespannen. Tot hun grote teleurstelling wordt hun geroep echter niet beantwoord. Alles blijft stil. Een paar hazen zoeken ver schrikt hun heil in een overhaaste vlucht en een bonte specht vliegt krijsend weg. INSTUIF TE STELLENDAM Morgen, zaterdag 13 september is er weer Instuif in het Herv. Ver. gebouv/ „de Rank". Alle jongeren vanaf 13 jaar zijn namens de Herv. Jeugdraad Stellendam hartelijk welkom. Aanvang 7 uur. OUDE TONGE JUBILEUM VROUWEN VER. De Herv. Vrouwen ver. „Wees een Zegen, hoopt D.V. op dinsdag 16 sep tember haar 25 jarig bestaan te vieren. De leden van de vr. ver. verwachten wij om 15.30 uu, in het Ver. gebouw aan de Kolfweg. Gelegenheid tot feliciteren van 20.00 tot 21.00 uur. Het bestuur. PREDIKBEURTEN ZEELAND Herv. Gemeenten Tholen ZONDAG 14 SEPTEMBER 1980 THOLEN 9.30 uur ds. L. Wüllschle- ger en 18.30 uur ds. J. Blom uit Rid derkerk. POORTVLIET 10 uur en 18 uur ds. Tj. de Jong. SCHERPENISSE 9.30 uur en 14.30 uur ds. D. Budding. HINT MAARTENSDIJK 9.30 uur en 14.30 uur ds. J. van Loon, nam. H.D. STAVENISSE 10 uur en 18 uur ds. W. Gorissen. SINT ANNALAND 10 uur en 18 uur ds. M. D. Geuze, H.A. en Dankzeg ging. OUD VOSSEMEER 10 uur en 18.30 uur ds. Th. v. d. Heijden. SINT PHILIPSLAND 9.30 uur kand. A. Boer uit Utrecht en 14.30 uur ds. C. Evers uit Leerbroek. PREDIKBEURTEN ZEELAND BRUINISSE Oud. Ger. Gemeente, woensdagavond 17 september 19.30 uur ds. A. V. d. Meer uit Rijssen. Dagelijks nam. 3 uur. De boot vaart niet des zondags. In plaats van 6,30, alles fr. te huis voor 90 cent. 1. GOUDKORRELS van Johannis Goz- nes, 448 bladz. 2. PONTIUS PILATUS, 260 bladz. 3. oude DAVID door J. Verhagen Jr. 64 bladz. 4. Buiten EUROPA, aardrijkskimde, 150 bladz. 5. Uitstapjes in NEDERLAND, 130 bladz. 6. Wat God deed met Zijn Kerk, door Dr. N. A. de Gaay Fortman. 7. Gereformeerde LIEDERENBUNDEL 20 liederen. Adres: HAASBROEK Spuiweg 89 DORDRECHT ledere besteller ontvangt nog extra 1 katern fijn POSTPAPIER, 3 KROON TJESPENNEN en een fijn PENMESJE als vergoeding voor kosten van den te zenden Postwissel. BURGERLIJKE STAND OOLTGENSPLAAT Geboren: Leentje d. v. A. van Hassent en S. Korteweg Jan z. v. J. Wou ters en L. van Eek Michael Corne lls z. V. G. Vermaat en M. C. Janse Jan z. V. K. van Nimwegen en C. Me lissant. STAD AAN 'T HARINGVLIET Geboren: Lena d. v. M. Trommel en T. V. d. Valk Jozina d. v. P. Kievit en J. Diepenhorst Klaas Herman z. v. H. Veenema en A. C. Slager. Overleden: P. van Sprang, 73 j. 8m. DIRKSLAND Geboren: Maria Hendrika d. v. J. Rood- zand en A. de Roon Gerardus Wil helm z. V. F. Walraven en A, van Kas sei Leendert z. v. C. Poortvliet en L. Bakker Christoffel z. v. J. Gul- demeester en G. Visbeen. Getrouwd: S. Nagtegaal en J. A. Bruin- sel. Geboren: Jannetje d. v. P. v. d. Wende en K. Rameys Annigje d. v. W. J. Klaver en W. Bakker Johannis z. v. D. Orgers en D. van Splunter. Ondertrouwd: W. Heerschap en K. Soe- teman. Overleden: J. Roos 10 w. en J. Kalle 1 j. Publikatie van het Streek Museum Goeree Overflakkee Kerkstraat Sommelsdyk A. J. K. „Geen antwoordt, mannen", zucht graaf Lodewijk zichtbaar teleurgesteld. „We zullen de weg naar links volgen", oppert Klaas. „Het is best mogelijk dat ze reeds dicht onder Bergen zijn, vind je ook niet Geert?" „Als de graaf daarmee instemt", ant woordt Geert. „Je makker heeft mogelijk wel gelijk", antwoordt deze. „Kom, laten we het maar eens proberen". Een kwartier lang wordt zo snel mo gelijk doorgereden. Dan blijft Geert op nieuw staan en voor de tweede maal vervult het geschreeuw van de ruiters het bos. Gespannen wacht de troep op antwoord. Gelukkig voor de mannen blijft dit deze keer niet uit. Nauwelijks houden de soldaten op met het ge schreeuw of de heldere roep van een koekoek, onmiddellijk gevolgd door de schorre schreeuw van een nachtuil, klinkt de ruiters als muziek in de oren. „Dat zijn onze mannen!" roept de graaf bUj verrast. „Ze beantwoorden ons geroep met het bekende teken. Voor waarts mannen! In noord-oostelijke richting!" Zo snel ze kunnen rijden ze nu naar de aangegeven plaats en weldra vinden ze de verdwaalde soldaten. De begroeting is allerhartelijkst, maar uiterst kort. Het blijkt inderdaad dat de soldaten verdwaald zijn. Door de duis ternis en de nevel misleid, zijn ze het spoor bijster geraakt. De graaf geeft nu onmiddellijk zijn „strijdt om in te gaan door de enge poort!" Lucas 13 24 a De aanleiding tot dit ernstige woord van de Heere Jezus was een vraag. De Heiland, Die, omringd door Zijn disci pelen, op reis was naar Jeruzalem, wordt op Zijn weg staande gehouden door iemand die Hem een vraag stelt. „Heere", zo zegt deze man, „zijn er ook weinigen die zalig worden?" Wie deze man geweest is en waarom hij deze vraag stelde is niet met zeker heid te zeggen. Het zal wel meer een nieuwsgierige, dan een heilbegerige vraag geweest zijn, gezien het antwoord van de Heiland. Hij is immers gekomen om vragen van heilbegerigen op te los sen en niet van nieuwsgierigen! Toch doet deze vrager op de weg in eerste instantie nog wel sympathiek aan. Het is immers al een wonder, als iemand op de weg, langs de straat, nog naar gees telijke dingen vraagt. Waar vindt men in onze geesteloze dagen nog mensen, die zo maar, midden op de straat, vragen stellen over zalig worden? Het doet immers op zichzelf al weldadig aan als mensen nieuwsgierig worden naar de dingen van het Konin krijk Gods? Zeker, we zullen verderop zien, dat de vraag niet deugde, maar er zijn toch dingen, die nog veel erger zijn. Hoevelen horen 's Zondags de preek aan; ach ja, de preek, ieder zegt er zo 't zijne van. Maar zalig worden??? Een dooie onverschilligheid en een akelige zorgeloosheid ruik je uren in de wind! Kijk, dat is nog veel erger dan de vraag van deze man. Nieuwsgierige mensen luisteren tenminste nog. De vraagsteller vergat echter één ding, n.l. dat de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen, maar de verbor gen dingen voor de Heere onze God! Er zijn van die vragen, ook onder ons, waaruit blijkt, dat we beter met de toe stand van een ander, dan met de vrese lijke toestand in eigen hart op de hoog te zijn. Beter is de vraag: „Hoe zal ik recht vaardig verschijnen voor God?" Maar ja, ons hart is zo arglistig, dodelijk is het, zo zegt Gods Woord, wie zal het kennen? Wie? Wel, uit de tekst blijkt, dat de Heere het wel kent. De Heiland laat de nieuwsgierige vrager om zo te zeggen in zijn hemd staan en richt zich direct tot het persoonlijk leven. Er staat immers: „Er zeide één tot Hem". Maar Hij zeide tot hen: „Strijdt om in te gaan door de enge poort!" Hij zegt a.h.w. tegen al de omstanders, die de vragen misschien wel met open mond hebben aangestaard: Waar maakt u zich toch.zo druk om mensen, denk toch om uw eeuwig behoud! Dat geldt ook voor ons, lezers!" Wat heeft een mens eraan of hij al weet dat er veel of weinig za lig zullen worden en hij valt er zelf buiten! Heeft dit laatste ons wel eens aange grepen? Want we vallen er nog niet eens buiten, maar we liggen er buiten! Is ons de rust wel eens opgezegd? Ken nen wij al die heilige onrust, die de strijders van onze tekst kenmerkt? Of leven we misschien nog rustig en in een valse vrede die enge poort tegemoet? Wat wordt eigenlijk met die enge poort bedoeld? Wel, de Heiland wijst in onze tekst allereerst op de ingang in het Konin krijk Gods aan het eind van ons leven. Hij zegt immers in de verzen, volgend op onze tekst, dat velen zullen zoeken haar binnen te gaan, maar niet zullen kunnen! Welk een aangrijpend woord van de Heere Jezus, lezers! Waarom zou de Heiland de strijd om in te gaan door deze poort toch zo belangrijk ach ten? Van de mnl. beroepsbevolking op Goeree Overflakkee heeft 3,36''/o geen werk. Dat zijn 269 personen onder wie 55 jonger dan 19 jaar. T.o.v. vorig jaar augustus een duidelijke stijging; toen stonden 203 mannen (2,78"/o- waaronder 28 jeugdigen als werkzoekend inge schreven. De onderverdeling per beroepsgroep is als volgt: Bouwvakkers 68; chemisch personeel 3; metaalbewerkers 41landbouwperso- neel 19; horeca-personeel 7; verkeers- personeel 26; handelspersoneel 7; kan toorpersoneel 15; onderwijzend perso neel 4; Soc. geneeskundig personeel 3; bevelen. „ledere ruiter neemt een voetknecht bij zich op het paard!" beveelt hij-kort. De anderen volgen zo snel mogelijk! Maar vlug wat! Er is haast bij. We moe ten snel zijn". Aan één der officieren beduidt hij hoe er gelopen moet worden. „En nu voorwaarts mannen! De tijd in dringend! Mogelijk zijn we reeds te laat!" Ze vol gen nu de kortste weg naar de hoofd weg die weldra wordt bereikt. De rit die nu volgt is één wilde ren. De paarden worden tot het uiterste aange zet. De dieren vliegen met hun dubbe le last op de rug over de weg. Wild spatten de schuimvlokken door de lucht. De paarden voelen de sporen der rui ters die diep in hun zijden worden ge drukt. Gelukkig duurt de rit niet lang en wordt de poort van Bergen spoedig bereikt... Maar wat is dat? Daar wordt zowaar de brug die toegang verschaft tot de hoofdpoort opgehaald! Groot is de schrik en teleurstelling van de moedige ruiters als ze dat zien. Nu is al hun moeite toch nog tevergeefs geweest. Het is om uit je vel te springen! Maar dat mocht niet! Dat kón toch niet?! Zouden ze nu toch nog voor niets als dollen gedraafd heb ben? En him makkers binnen de stads muren? Die zouden onherroepelijk ver loren zijn. De Spaanse bezetting zou hen in de pan hakken! Er wordt gescholden op de spekken en Ach, Hij weet zo goed, dat ieder mens van nature deze strijd schuwt. O zeker, we weten best, dat vlees en bloed, d.w.z. ons zondig bestaan, naar Paulus' woord, het Koninkrijk Gods niet zullen beër ven. Maar we worden toch maar het liefst met rust gelaten, nietwaar? De Heiland weet wel, dat we veel meer op hebben met die andere poort en die andere weg, waarvan Hij sprak in Matth. 7. Ook daar zegt Hij: „Gaat in door de enge poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt!" Is dat dan zo'n gevaarlijke weg? Daar lopen toch alleen maar goddelo- zen op? Zou u denken, lezers? Tot wie zou de Heiland onze tekstwoorden heb ben gesproken? Tot het Joodse volk zegt u. Juist. Dus tot de kerkmensen van Zijn dagen! En die stonden echt niet geheel onverschillig tegenover godsdienstige zaken. We kunnen zelfs met goed recht zeggen dat het uitzicht naar en de verwachting van het Ko ninkrijk Gods in die dagen meer liefde dan ooit. Maar weet u wat ontbrak? Het werk van waarachtige bekering, dat één grote strijd inhoud tegen de zonde. Wij zijn immers het verbondsvolk? Wij hebben immers Abraham tot een vader? Wat leert Gij ons? Dodelijke gerustheid, lezers, steunen op uitwendige voorrechten, hoe ontzet tend gevaarlijk! Zou er, wat dit betreft wel iets nieuws onder de zon wezen? We zijn toch voor de waarheid? Is 't waar? Zijn we er ook achter? U zegt misschien: De zonde is toch verzoend op Golgotha? 's Is waar, maar ook voor u?? Hebben we er wel eens van wakker gelegen. Pas op, zegt iemand, daar mag je geen grond van maken! Zou de Heere Jezus ook bedoeld hebben, dat die strijd een grond was voor de zaligheid? Ach lezers, ik zou zo nog een poosje kunnen doorgaan, maar ik doe het niet. Hoe noodzakelijk, dat we toch uit al onze rustplaatsen worden uitgejaagd, vroom of goddeloos! Want wie weet, hoe spoedig de tijd daar is, dat ons graf zal worden gedolven. En dat is nog niet eens het ergste. Een openstaande schuld is nog veel erger dan een open graf! En nu moeten we onszelf maar eens afvra gen of we reeds met die openstaande schuld te doen hebben gekregen. U mag ook zeggen, met die enge poort te doen gekregen, hier, aan deze zijde van die poort! Laten we ons eens afvragen lezers, of het schriftwoord ooit als een donderslag in onze harten heeft weerklonken: „In haar (d.i. in het Koninkrijk der heme- len) zal niet inkomen iets dat ontreinigt en gruwelijkheid doet en leugen spreekt!" Dan houden we ons echt niet meer op met beuzelachtige vragen als: je mag van de strijd geen grond ma ken, enz. Neen, juist dan wordt de strijd lang en zwaar. Dan is onze godsdienstige voorraad kast met uitvluchten echt uitgeput! Weet u wat er dan gebeurt? Wel, dan gaat de poort op slot! Ach, we we- ten best, dat we in ons bondshoofd Adam de deur op slot hebben gedaan, maar ondertussen prutsen we maar met allerlei valse sleutels. Hebben we ze wel eens allemaal mogen inleveren? Weet u wanneer we dat doen? Als v/e het schriftwoord gaan inleven: „Indien dan de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zon daar verschijnen?!! Dat laatste wordt dan de bange vraag hoor, echt! Zijn we er wel eens van geschrokken? Dat is een gewaarwording lezer, als we zo voor God komen te staan. Goedkeu rend, dat de poort eeuwig dicht blijft, want 't is eigen schuld! Weten we er van? Zegt u misschien: Ik zal het wel moeten opgeven. Gelukkig beste lezer! Daar wist de psalmdichter ook van. Hij zei: „'k Was uitgeteerd!" Want juist toen was er plaats voor 't wonder: „Maar Hij zag op mij neder!" Hoe dat mogelijk is? Daarover volgende week. D.V. wordt vervolgd Ouddorp G. Meuleman losse arbeiders 43; overigen 33. De werkloosheid onder vrouwen is in de augustus maand t.o.v. vorig jaar augustus toegenomen van 174 naar 288 waaronder 107 t.m. 18 jaar; waarvan de meesten onder het verkooppersoneel. Het buUetin van het Gew. Arbeidsbu reau noemt de plaatsingsmogelijkheden in de sectoren handel en kantoor mi niem tot nihil. De geregistreerde vraag naar werk krachten (zowel mnl. als vrouwelijk) bedraagt op Flakkee 92. In het buUetin wordt ook een opgave verstrekt van het werklozental per ge meente in augustus j.l. Voor Flakkee is dat als volgt: Middelharnis 97 m en 66 vrouwen; Dirksland 42 m en 41 vrouwen; Goede- reede 51 m en 40 vrouwen; Oostflakkee 79 m en 61 vrouwen. er dreigt een wilde paniek te ontstaan. Wat is er eigenlijk gebeurd? Tei-wijl de graaf met zijn mannen de poort is uitgesneld om de nodige ver sterking te halen, zijn de burgers inmid dels van hun eerste schrik bekomen en wagen zich naar buiten om te zien wat er nu eigenlijk allemaal aan de hand is. Het is voor de kleine groep die in de stad is achtergebleven, onmogelijk hen tegen te houden. Van alle kanten stromen zij samen. Het blijkt de burgers al spoedig dat het slechts een kleine troep soldaten is die het gewaagd heeft de stad binnen te dringen. Ook de Spaanse bezetting wordt nu aktief en bezet in allerijl de wallen. De Spaanse kapitein bevindt zich op het moment dat graaf Lodewijk met zijn mannen de poort uitdraaft, op het kas teel aan de noordzijde van de stad en ziet de troep in razend tempo voortsnel len langs de bosrand. Kapitein De To- lento begrijpt onmiddellijk hun bedoe ling en neemt snel zijn maatregelen. Ook de burgers, die voor het merendeel spaansgezind zijn, helpen hem daarbij dapper mee en juist op het moment dat de ruiters voor de stad verschijnen, wordt de brug opgehaald De afgebeulde ruiters knarsetanden van woede. Er klinken wilde uitroepen van woede en spijt en sommigen uiten een gesmoorde vloek. wordt vervolgd J.l. vrijdag is alhier een lijk aange spoeld van een manspersoon dat al in staat van ontbinding verkeerde. Spoe dig was de Edel. Achtb. Heer Burge meester op de plaats tegenwoordig om een onderzoek er naar in te stellen en heeft vervolgens last gegeven om de man in een kist aldaar te begraven; het is echter de politie spoedig gelukt met den naam en woonplaats van den over ledene bekend te worden, zodat dins- dagsmorgens zijn broeder en zwager uit Alblasserdam zijn gekomen om (nadat de kist was opgegraven) het lijk te be zien en hebben hem onmiddellijke her kend en wisten tevens ook de merken op de kleeding te vinden die daarmee overeen kwamen. Vervolgens hebben zij het lijk naar Oude Tonge vervoerd om aldaar te wor den begraven, de ongelukkige was Wil- DIRKSLAND P. Groenendijk welke verleden jaar met vrouw en kinderen van hier naar Zuid Amerika vertrokken zijn, is za- I terdag met de zijnen weder in onze gemeente teruggekeerd. Dit is reeds het tweede gezin dat na nog geen jaar aldaar vertoefd te hebben alhier teruggekeerd is. MELISSANT Bij den op heden plaats gehad heb bende afslag van de meestoof „de Vier Gebroeders" alhier, is deze gecombi neerd afgemijnd door C. Tieleman voor 3.250,— OUDDORP Vrijdag 5 september zijn de gebroe ders Jacob en Cornells Hoek voorne mens deze gemeente te verlaten om naar de Transvaal te vertrekken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 5