EIIAI1DEI1 - niEUWS Op z'n Hakkees gezeit Forten en vestingen M.O.VAN1923 De val van Bergen praktijkdiploma boekliouden in.b.a.-s.p.d.-boekhouden m.o. accountant administratie consulent 2e blad Vrijdag 8 augustus 1980 No. 4915 HET KVENSTER ff Dit stikje is vooral voor de jeugd bedoeld Beiaardklanken Goedereede Uw huis verkopen TAIVIBOER ZEEUWSE WANDELINGEN BOLDOOT brengt verkoeling op reis in de auto C U R S US S E N PRAKTIJKDIPLQMA van 1943 -VERVOLGVERHAAL blik op ktrk m samMilavliig De GOS De Gerefonneerde Kerken Hoe lang nog? In het Franse Nimes is in de afgelo pen weken de Gereformeerde Oecume nische Synode gehouden. Daarin zijn vertegenwoordigd een veertigtEil kerlcen in de wereld die het Calvinistische type vertonen en de gereformeerde belijde nisgeschriften uit de 16de en 17de eeuw onderschrijven. Uit Nederland zijn de Gereformeerde en de Christelijk Gereformeerde Kerken Ud van deze Synode, terwijl de Ger. Bond, die uiteraard behorend tot de Nederlandse Hervormde Kerk niet in z'n eentje lid kan zijn, opnieuw een waarnemer had gezonden. Deze Synode is niet gemakkelijk ge weest. Dat kwam door het omstreden lidmaatschap van onze Gereformeerde Kerken. Door de andere lidkerken v/or den de Nederlandse Gereformeerden beschuldigd van ontrouw aan de Schrift en de belijdenis. De voornaamste strui kelblokken zijn de publicaties van man nen als Kuitert en Wiersinga, die zon der meer het Schriftgezag aantasten, het feit dat de Gereformeerde Kerken de vrouw hebben toegelaten tot de amb ten- en de gewijzigde houding inzake homofielen, aan wie sinds de Synode van Lunteren in 1979 niets meer in de weg wordt gelegd om Avondmaal te vieren en ambtsdrager te zijn. Naar ik meen heeft de GOS terecht in grote meerderheid uitgesproken dat één en ander onverenigbaar is met Schrift en belijdenis. De consequentie moet dan zijn dat de Gereformeerde Kerken óf uit eigen beweging het lid maatschap van de GOS opzeggen, óf als lid van de GOS worden geroyeerd. Zo ver is het in Nimes nog niet gekomen. Maar die kant gaat het ongetwijfeld wel op. Wanneer de GOS over vier jaar, dus in 1984, weer vergadert, en dan in de Verenigde Staten, moet een commissie die thans is ingesteld rap port uitbrengen en dan is het te vrezen dat de Gereformeerde Kerken zullen moeten breken met de GOS of wat onvriendelijk gezegd uit de GOS ge stoten zuUen worden. Het lijkt me inderdaad consequent het lidmaatschap op te zeggen van een organisatie waarvan men de beginselen niet langer onderschrijft. Daarom kan ik ook moeilijk verwerken wat Albert Schipper in TROUW van maandag 23 juli j.l. ten beste geeft. Hij doet wat meewarig over de houding van de GOS die de Gereformeerde Kerken in een soort isolement zou hebben gebracht. Maar dan vraag ik me wel af: wie heeft dat isolement veroorzaakt? De GOS of de Gereformeerde Kerken zelf? De kop boven genoemd artikel „GOS mocht vrijelijk over de Nederlandse de legatie lopen" geeft dan ook een ten dentieuze voorstelling van zaken. Albert Schipper merkt op hoe in het verleden de rassenkwestie nog een ge wichtige rol speelde op vergaderingen van de GOS. Zuid Afrika werd menig maal te kijk gezet wegens de apart heidspolitiek. Maar de Zuid Afrikanen werden al dat praten beu en in Nimes aldus Schipper is er dan ook wei nig meer gezegd. Nu is er een andere zondebok: de Nederlandse Gerefor meerde Kerken. Uit het hele artikel is op te maken dat Albert Schipper van mening is dat de Gereformeerde delegatie zich niet krachtig genoeg heeft verdedigd. Een enkel citaat: „In plaats van over Zuid Afrika is over Nederland gepraat en de Ne derlandse delegatie, die bestond uit de top van de Generale Synode en enkele vooraanstaande hoogleraren, heeft dat op een gemoedelijke wijze over zich heen laten gaan. Men kan zich afvragen waarom de Nederlanders hun homofiele gemeen teleden zo onvolledig in bescherming hebben genomen tegen het onbegrip en de verdachtmaking van de rest van de Sjoiode. Waarom dulden /.ij dat er weer een onderzoek zal plaats hebben naar oecumenische contac ten met andere kerken die tn ons land als een volmaakt onvermijde lijke roeping worden ervaren?" Schipper heeft er zelf wel een ant woord op: „gezelligheidstheologie". Dat is volgens hem een theologie van de kool en de geit sparen. Naar beide kanten ernstige botsingen vermijden. Hoewel we met zijn conclusie niet instemmen zou Albert Schipper in dat laatste weleens gelijk kunnen hebben. Uit vrees voor nieuwe scheuringen is men in de Gereformeerde Kerken al jaren op deze wijze bezig. Telkens weer een compromis zoeken. Links en rechts kunstmatig bij elkaar houden. Maar zo raakt men wel Schrift en belij denis kwijt. Op deze manier is de Hervormde Kerk al bijna twee eeuwen een rich tingen-kerk. En de Gereformeerde Ker ken zijn al een heel eind op dezelfde weg. WAARNEMER Gevloge waa de veugel; 't Was gêên misdaed, 't Kon wel deur d'n beugel! Mar wel gevaerluk kattekwaed! In 't leste Was nie van 't beste! Daer zatten dan, in z'n êêntje, op zolder. Op 'n weusdagmiddug mit z'n boeken in schriften, 'n ventje van 'n jaer of tiene. Dan hoefde je nie naer schole! 'n Fijne, vrieje zeumermiddag. Prachtig weer buten! Deur 't zolder raem keek-ie in d'n boagerd van z'n buurman. Naer 't moaie groen, in naer de veugeltjes! Die wazze wel vrie. In hie mos binnen bluve. Van wie? Van z'n groate broer. Die was naer Menheerse, naer de „Nor". Zo noeme ze 'n gevangenis oak wel. „Nor" was 'n ofkorting van 't lange woord „Normaallessen". Die broer leer de daer voor schoolmeester. In noe hatten tegen mien gezeit: „Joe mot oak wat mêêr doen dan ienkel mar sjieule, zo'n hêêle lange middug. Ik za je werk opgeve en dan gae je wat sommen, in tael maeke. In dien tied had je nog nie- veul in te brigen tegen je groate broer. Daer zat ik dan! Mar ik kon 't niet uuthouwe. Midden in 't durp, op de „Kil", daer wazze m'n kammeroadjes an 't murpelen, want 't was „knikker- tied". In m'n broekzak voelde ik m'n eige murpels. Ik wou weg van solder. Mar hoe? Geweun de trap of, da gieng niet Moeder was beneje en die zou vraege: „Waer mo-joe naer toe? Hei je je sommen al of? In ik hatter nog wei nig of niks an gedaen. Dan mar deur 't zolderraem. Je bêênen buten boord, mit je handen om 't raemkezien, dan kwam je mit je voeten net op de bovenkante van de blinden. Die stonge netuurUjk ope, dus dan kon ik mit m'n voeten op de richeltjes gaen staen. In dan zo verder, geelideluk an, voorzichtig naer beneje, tot ik veUig op de begaene grond stong. Mar dan? Langs 't raem loape? Nee, dan zou moeder m'n toch weg zien gaen! Bokke, in onder de raemen deurkrupe, om de schure heen, in dan laet-je-vege naer 't durp! In daer kon ik m'n hart op- haele mit 't murpelen. In 'n hêêle stuit laeten weer op dezelfde menier tei-ug: onder de raemen deur, langs de blin den omhoag. De middug was al 'n hêêl ende om. Pasjes laeter, gieng ik as 'n zoet jongetje de trappen of naer beneje, of d'r niks an-de-hand was. In wat dienk je, dat die goeje moe der zei? Hêêlemaele nie kwaed of ver- wietend: „Ik wou 'n lekker kommetje thee boven bie je brienge, mar't veugeltje was gevloge". Zó zei ze 't pre cies êênder! In noe an 't slot: dat ik zo ondeu gend geweest was om weg te snappen, dat vind ik 't ergste niet, as ik d'r an terugdienke. 9 augustus 1980 van 16.00 - 17.00 uur concert van de heer G. de Waardt uit Maassluis. Personalia van de heer de Waardt. Gerard de Waardt, geboren in 1942 te Delft, woont in Maassluis. De heer de Waardt is stadsbeiaardier te Maassluis, Tholen en Sint Maartens dijk alsmede 2e stadsbeiaardier te Rot terdam. Hij behaalde het Praktijkdiploma Beiaard in 1975 en het Einddiploma Bei aard in 1977 aan de Ned. Beiaardschool te Amersfoort bij Leen 't Hart; 1977/ 1978 Beiaard-improvisatie bij Leen 't Hart. Verder is hij organist te Maassluis en muziekleraar (piano en orgel) aan de Muziekschool in de Hoeksche Waard. Hij gaf vele gastconcerten in Neder land en bespeelde het carillon van de Palacio de la Diputation Provincial van Barcelona in Spanje. Programma van de heer de Waardt. 1. Preludium X M. v/d Gheyn 2. Volksliederen bew. G. de Waardt a) Covmtry Gardens b) I'Amour est bleu c) Muss I denn 3. Arrangementen a) First Valse (Opus 83) A. Du- rand b) Caprice Italiën P. I. Tsjai- kowsky (bew. L. 't Hart) c) Für Elise L. van Beethoven (bew. L. 't Hart) 4. Questa Dolce Sirena Jhr. J. van Eyck 5. Oud HoUandse boerendansen bew. G. de Waardt 6. Uit de Musical „My Fair Lady" F. Loewe (bew. G. de Waardt) a) Wouldn't is be loverly b) The rain in Spain c) Get me to the church on time 7. Hymns bew. G. de Waardt a) Fairest Lord Jesus b) Holy, Holy, Holy Lord God Almighty c) Jesu, Joy of man's desiring PREDIKBEURTEN ZEELAND Zondag 10 augustus 1980 NIEUWERKERK Ned. Herv. Kerk 9.30 uur ds. Duk uit Scharendijke Geref. Kerk (N'kerk-O'land) 10 uur dhr. A. A. v. d. Houten uit Yerseke en 5 uur ds. J. Eikelboom uit Haam stede Geref. Gem. 10 en 3 uur iees- dienst. Geref. Gem. in Ned. 9.45 en 3.30 uur leesdienst. Mar wel, dat ik mit 'n onschuldig gezicht weer naer beneje kwam en 't net dee voorkomme, of ik echt ieverug had zitte werke, hêêl de middug. Dat was niet êêrluk, dat was: bedriege! Toen zag ik dat niet zo. Mar laeter klaegde m'n dat wel an in dan past me wel het gebed, oEik voor dit kwaed, üüt psalm vüventwintig: „Sla de zonden nimmer ga. Die mijn jonkheid heeft bedreven". P.S. 'n Volgende kêêr, D.V., hoop ik 's wat te vertellen over 'n klein klim- partijtje, ielke zondag, in de kerke, Dan mos ik allêên wat opzegge, voor hécl de Gemeente, midden onder de dienst, in antwoordde op vraegen van de do menee. Dat was toen ds. Esselink (da's nog 'n bekende naem op Flakkee). Daer komt oak wat Kerkgeschiedenis an te pas, zelfs van 'n jaer honderd jaer geleje. M'n harteluke groete an de jonges in meisjes van noe, die zeker nie zo ondeugend binne as ik vroeger. Schrief m'n mar es! AsjebUeft, zeg ik d'r voor. Avast bedankt, oor! Je kent zó doen: aan Redactie van Eilanden-Nieuws voor „'n Oud Stadtenaer" Langeweg 13 Sommelsdyk Dan krieg ik 't wel deurgestierd! Die oude verdedigingswerken van en kele eeuwen oud kunnen nu geen dienst meer doen. Dat is in de laatste oorlog wel gebleken. Hoewel de Duitsers een nieuw soort fort bouwden, geweldig sterk, die we bunkers noemden. Langs maar hier en daar staat er nog een midden in het land. Van die eeuwenoude vestingwerken is ook al heel wat weggewerkt. Of ge bruikt voor een vreedzamer doel. Neem nu de bolwerken; dat zijn overblijfsels van de oude wallen rond de stad. Ze zijn mooi beplant en veel gezochte wandelplaatsen geworden, vooral 's avonds erg geliefd door jongelui. Stadsrechten Het was een groot voorrecht als een plaats van de landsheer stadsrechten kreeg. Een van de privileges was, dat de plaats zich mocht verdedigen door het bouwen van een muur, door het aanleg gen van een wal achter de muur. Bij een dorp kon de vijand zonder slag of stoot binnentrekken, maar bij een stad ging dat zo gemakkelijk niet. Er werd ook een gracht rond de stad gegraven. In de muren kwamen poorten met er voor een ophaalbrug over de gracht. Met zware deuren konden de poorten geslo ten worden. De vijand had dus heel wat obstakels te overwinnen vjóór hij in de stad was. Beschieten met pijl en boog haalde niets mt. Toen later het buskruit was uitgevonden, had een be schieting wel wat meer effekt. Men had ook andere middelen om in de stad te komen. Met een instrument, dat blijde heette, gooide men grote stenen of ke tels vol brandend pek in de stad, dat laatste moest dan brand veroorzaken. Omdat de meeste huizen van hout wa ren, gebeurde dat nogal eens. Een kat of evenhoge was een bouwsel, waarvan men op de muur kon stappen. Men probeerde dat ook wel met hoge stormladders. Met een stormram, een met ijzer beslagen balk, probeerde men een bres in de muur te stoten. Maar als er in de stad dappere mannen en ook \T0uwen waren om. de vijand op te wachten, mislukten deze plannen dik wijls. Dan ging men over tot de belegering voor een lange tijd om te proberen door uithongering tot de overgave te dwin gen. En dat gelukte nogal eens, we we ten het uit onze geschiedenis. Haarlem moest zich in 1573 aan de Spanjaarden overgeven, Middelburg in februari 1574 aan de Geuzen. Alkmaar en Leiden zijn nog net op het nippertje gered. Bij zo'n belegering ontstonden er be halve honger ook dikwijls besmettelijke ziekten in de stad. Een stad, die veel meer inwoners had dan normaal, want de boeren en dorpsbewoners zochten er ook een toevlucht. Buiten een versterkte stad was men niet veilig voor plunde rende soldaten, die meestal ook niet de vrouwen en meisjes met rust lieten en bij tegenstand hun zwaard niet in de sche de lieten of graag een vuurtje stookten. In 1932 is de stichting Menno van Coehoom opgericht met het doel de historische verdedigingswerken te be waren. Ze is genoemd naar de vesting- bouwkundige Menno van Coehoom (1641 - 1704). Vooral prins Maiuits heeft veel gedaan om de vestingbouw te ver beteren en het leger beter te laten oefenen. Hij had daartoe in zijn dienst de wiskimdige Simon Stevin. En aan de hogeschool te Leiden werden mili taire ingenieurs opgeleid. Nofif veel overgebleven Van de vroegere versterkingen is al heel wat opgeruimd, maar als we goed rondkijken, is er ook nog heel wat te rug te vinden. En nu wil ik me alleen beperken tot Zeeland, ook in andere provincies is nog genoeg te zien. Hebt u wel eens gewandeld over de bolwerken van Middelburg, Goes, Sluis ocE Hulst? Er misschien nooit aan ge dacht, dat hier vroeger gevochten is en dat er bloed heeft gevloeid. Ook andere plaatsen hebben er nog iets van over. Het zijn de oude wallen, de verdedi gingsgordels van deze steden. Poorten zijn er ook nog te vinden, de mooiste wel in Zierikzee, daar heten ze de Noordhavenpoort, Zuidhavenpoort (om de haven te beschermen) en de Nobelpoort. Zierikzee was een belang rijke stad. In 1304 werd het tevergeefs belegerd door graaf Guy van Vlaande ren, die tot Haarlem wist door te drin gen. In 1575 waadden 2000 soldaten on der bevel van Mondragon door het Zijpe en wisten na een belegering de stad in te nemen. Noordhavenpoort Zierikzee. Ook Hulst heeft nog 3 poorten: de Begijnepoort, de Gentsepoort, waar het beeld van Reinaard de Vos staat, en de Dubbele poort. In 1957 heeft men van onder het Brederode-bolwerk nog een Dubbele poort uitgegraven, zodat Hulst er nu twee van dat soort heeft. Ik noemde daar een hiolwerk. Hulst heeft nog zijn 9 vijfhoekige bolwerken, die ook wel bastions genoemd worden. Ze hebben allemaal een naam: Doelen, Oude molen, Sohns, Prince, Oranje, Nassau, Brederode, Molen en Galge- bolwerk. In de 80-jarige oorlog is dit stadje dikwijls belegerd. In 1591 veroverde prins Maurits het, die het in 1596 moest afstaan aan de Spaanse landvoogd Al- bertus van Oostenrijk. In 1645 kort voor de vrede van Munster heeft Frederik Hendrik het weer terug veroverd Zo'n bastion is ook het Keizersbol- werk te Vüssingen, dat onder Karel V is gebouwd. Nu staat daar het stand beeld van Michiel de Ruyter, geflan keerd door twee opgeviste 17e eeuwse kanonnen. Iets verder is nog een over blijfsel van de Westpoort, meestal ge- vangentoren genoemd. In Veere bij de Kampveerse toren en de ingang van de haven is nog een over blijfsel van een bastion te zien. Nog altijd bestaat het fort Ramme- kens, dat geen dienst meer doet, het Ugt nu in een natuurreservaat. Eens was het zeer belangrijk voor Walcheren. Boven de poort staat het jaartal 1547, dat was dus in de tijd van Karel V, toen is men Liefst 85 procent van all Nederlan ders die in 1979 op vakantie naar het buitenland gingen, pakten de auto, slechts 18 procent boekte het vlieg tuig. En ondanks de stijgende benzine prijzen blijft de auto verreweg het fa voriete vervoermiddel. Deze zomer zul len zelfs meer mensen dan vorig jaar de auto kiezen en dat gaat ten koste van het vliegtuig. met de bouw begonnen. Het sloot de toegang tot het kanaal van Welsuige naar de haven van Mi.ddelburg af en dekte Vüssingen in de rixg. Eerst heette het Zeeburg, de naam Rammekens is waarschijnlijk die van een verdwenen kasteel in de buurt. Aan de landzijde was er een gracht. Binnen het fort ston den woningen en een kapel (nu afgebro-. ken), er was plaats voor 100 man. Toen Middelburg door de Geuzen be legerd werd, hebben deze het fort ver overd (1573). Toen was zo goed als alle toevoer naar de stad afgesloten en heeft het nog Spaanse Middelburg zich enkele maanden later moeten overgeven. Dat het een belangrijke versterking was blijkt ook hieruit: in 1585 stuurde koningin EUzabeth van Engeland ons hulp met Leicester. Als onderpand mocht ze bezettingen leggen in Den Briel, Vüssingen en Rammekens. Napoleon heeft er nog wat aan veran derd en de Duitsers legden er bezetting in. Na een poos dienst gedaan te hebben als champignon-kwekerij, staat het er nu alleen maar voor belangsteUende be zoekers. Ik wil nog noemen het Retranchement sterkte) Cadsandria aan de mond van het Zwin, dat nu is uitgegroeid tot het dorpje van dezelfde naam, met nog wat oude wallen in de buurt. Misschien is er ergens nog wel een kleinigheid vergeten, maar de voor naamste oude verdedigingswerken heb ik toch wel genoemd. Middelburg L. v. Wallenburg Boldoot, al 191 jaar een begrip tn de verfrissingsmarkt, speelt op die ont wikkeling in en brengt voor het ge bruik tijdens het reizen per auto een speciale (voordeel) verpakking van de Towelette, het verfrissingsdoekje, dat in vliegtuigen al zo populair is. Niet al leen ideaal als louter verkoeling of voor het verfrissen van handen en hoofd in de warme auto, maar ook om de han den schoon te maken als er geen water bij de hand is. Deze eigenschappen, gebaseerd op de niet te overtreffen werking van eau de cologne bij warmte, maken de nieuwe verpakking van de Towelette ook ge schikt voor in de caravan of tent. in augustus/september 1980 aanvang nieuwe en iierhaiingscursussen voor: prospectus en inlichtingen bij: K.J.A. v.d. Broek. Jonker Fransstraat 67c, 3031 AN Rotterdam. Tel 010- 137526, b.g.g. 01807-12930 Mevr. H.T.M v d. Maarel, Karperdaal 53, 2553 PB Den Haag. Tel. 070- 234459. Mevr. W.M. van Berkel, Bosscheweg 125, 5015 AB Tilburg. Tel. 013-421719. B.A. de Reyer, Delbergen 24, 4834 AE Breda. Tel, 076-651774. Mevr. C. van Noppen, Hulstbosakker 33, 5625 VR Eindhoven. Tel. 040- 419157 Historisch verhaal iiit het Jaar 1572 door JAAP DE KORTE Den Hertog's Uitgever)] Utrecht !)v«3ö»:5i'KawcKa»»ö>»j:s5saüK»as!^^ 36 Heeft deze arme man het verdiend om ont- heofd te worden? Hoorde u dan niet hoe lief hij zijn vijanden had? En heeft hij ooit een mens iets in de weg gelegd? Ik vind het ontzettend en laaghartig bo vendien om zulke mensen om het leven te brengen! Dat doen nu onze geeste lijken. Het zijn laaghartige wezens die zoiets doen! Zag u niet hoe zij lachten toen het hoofd van de arme man in het zand rolde? En toen het volk oproerig werd, schuUden zij weg achter de solda ten. Bah! wat een lafaards, ik moet er niets van hebben!" - Baas Hendriksz. heeft geglimlacht om de verontwaardiging van zijn dochter. „Het wat beter geweest dat je niet naar Brussel gegaan was, Lena", heeft hij geantwoord. „Het is voor een meisje niet goed om zoiets bij te wonen en ik kan me voorstellen dat je het naar vindt. Maar denk er aan, dat je in het vervolg niet meer zo minachtend spreekt over onze pastoors. Foei! je moest je schamen". „Is dat te verwonderen vader?" vroeg Lena. „Wie kan er voor zulke wreed- aards respekt hebben? Nog geen week geleden heeft onze kapelaan Lam- brechtsz. een zogenaamde ketter bij de inquisitie aangeklaagd. En waarom? Om dat de man zat te lezen in een der ge schriften van doctor Luther. Dét was de reden! Is dat niet verschrikkelijk? De man werd in het gevangenhok gesleept. Hoe lang hij nog zal leven weten wij niet maar we weten wel dat het waarschijn lijk niet zo lang zal zijn. Als men in han den van de Spanjaarden valt is het niet best". Zo heeft Lena gesproken en getracht haar vader tot andere gedachten te bren gen. Het is haar echter beslist niet ge lukt. „De pastoor leert ons dat alle ketters naar de hel gaan", zo was zij voortge gaan. „Voor mij staat het echter vast dat mensen zoals die Foppesz. recht streeks naar de hemel gaan. En als on ze geestelijken zich niet zullen bekeren van hun boze wegen dan gaan ze zelf naar..." Maar verder kwam Lena niet. Met een ruk was baas Hendriksz. van zijn stoel opgestaan en met een van woede verwrongen gelaat bulderde hij zijn dochter toe: „Nu is het uit! Ik wil er geen woord meer van horen. Je spot met onze Heilige Moederkerk en met haar trouwe zonen. Ik wist niet dat je al zo erg besmet was met die ketterse gevoelens maar het zal veranderen of anders... zal ik mijn eigen dochter bij de Inquisitie moeten aanklagen". Het gelaat van baas Hendriksz. zag asgrauw en hij wond zich vreselijk op. Met driftige passen Uep hij het vertrek op en neer. „Je bent een schandaal voor mijn fa milie!" ging hij voort. „Altijd zijn wij de kerk trouw gebleven en zou jij, dochter van Jan Hendriksz., de eerste zijn die de kerk afvaUig werd? Nooit zal Ut dat dulden! Ik heb nog liever dat je mijn huis verlaat! Nooit zal ik mijn toestem ming geven. Nu weet je het. Heb je me goed verstaan?!" Woedend heeft hij deze woorden zijn dochter toegeschreewd en heeft daarna de kamer verlaten, Lena alleen achter latend. Deze zonk schreiend op haar knieën neer. „O Heere, help mij toch", zuchtte ze. „Ik kan niet anders". Geruime tijd was zij zo blijven liggen. Zuchtend stond ze daarna op. Nergens zag ze een uitweg in deze benarde om standigheden. Haar gebed zou echter verhoord worden. Spoediger dan zij ver wachtte daagde er hulp... op Gods tijd. Met luidruchtige gebaren valt een twaalftal kooplui de herberg van baas Hendriksz. binnen en zet zich in een hoek van de gelagkamer neer. Het zijn over het algemeen nog jonge kerels die „Het vergulde vat" met him bezoek ver eren. Enkelen van hen zijn echter de middelbare leeftijd reeds gepasseerd. Hun gelaatskleur verraads dat ze uit het zuiden komen. Een donkere knevel om geeft hun gelaat terwijl een korte baard hen een stoer uiterlijk geeft. „Het zijn vreemden", denkt baas Hen driksz. terwijl hij zijn nieuwe gasten op merkzaam opneemt. „Het zullen wel wijnhandelaEurs zijn". De reizigers bestellen bier, wat hen door Lena wordt gebracht. „De waard heeft warempel een flinke dochter", schertst er een uit het troepje. „Hij kan er trots op zijn". „Ja, jij hebt je dochters nog niet zo groot", werpt een ander in het midden, „en het zal ook nog wel even duren voor het zover is". Een daverend gelach stijgt op. Ieder een uit het troepje weet dat de aange sprokene nog niet gehuwd is. Lena maakt zich vlug uit de voeten. Ze heeft geen trek om met de vreemde gasten te gaan bakkeleien. De mannen laten zich het bier inmid dels goed smaken. Het wordt zo lang zamerhand stiller in de gelagkamer. De meeste bezoekers verlaten de herberg, zeer tot tevredenheid van de kooplui. Ze willen de waard Uefst alleen spreken en zijn daarbij niet op zoveel omstanders gesteld. De oudste uit de troep wenkt baas Hendriksz. „Zeg eens baas", begint hij, „hoe laat wordt morgenochtend de poort ge opend?" „Om zes uur precies, koopman", ant woordt baas Hendriksz terwijl hij zijn gasten van een verse kruik bier voor ziet. „Dat is veel te laat voor ons", ant woordt de aangesprokene. „We willen gaarne om vier uur naar binnen. Er is namelijk een lading wijn onderweg naar Bergen. Morgenochtend omstreeks vier uur kunnen de wagens hier zijn en u be grijpt dat de voerlui weinig trek hebben om zolang buiten de poort te wachten. Ik denk dat er dan van onze wijnvoor- raad niet veel meer overblijft. Bovendien is er veel haast bij. Zodra de wagens ge lost zijn, moeten ze weer naar elders vertrekken. Wat denkt u, zou de wacht de poort niet iets vroeger wiUen openen om ons binnen te laten?" „Ik zou me er maar niet al te druk over maken", vindt baas Hendriksz. „Als u de wacht een flinke fooi geeft zal ze de poort wel iets eerder willen openen", meent hij. „Als u tenminste geen kwaaie treft! Het is hier wel eens gebeurd dat er voerlui vroeg naar binnen wilden, maar niet iedere soldaat laat zich over halen. Officieel is het verboden". „Het moet ons tóch gelukken", vindt de koopman. „Al moet het ons wat geld kosten; dat is niet erg", „Ja, geld kost het u zeker", meent de waard. „De wacht is de laatste tijd zeer streng. De bevelen van de kapitein moe ten stipt worden opgevolgd. Sinds die ketter uit het gevangenhok bevrijd is zijn de wachten verdubbeld en moeten de soldaten de orders van him komman- dant stipt uitvoeren Bij overtreding hier van worden ze streng gestraft". De kooplui luisteren nieuwsgierig naar baas Hendriksz. „Je vertelt ons vreemde dingen baas", zegt een van hen. Het is een kerel van nauw'üjks vijfentwintig jaar. „Toe, vertel ons eens iets meer over die ketter die ontsnapt is. Wij zijn nieuwsgierig om te horen hoe dat in zijn werk gegaan is, nietwaar mannen?" De anderen knikken instemmend. „Ja baas, we willen dat verhaal wel eens ho ren", zegt er een, „tenminste, als je ons niet bedriegt. Het is toch wel waar wat je ons zoeven vertelde, of wil je ons wat op de mouw spelden?" „Nee, nee, het is werkelijk gebeurd", antwoordt baas Hendriksz. stellig. „Ik zal het jullie vertellen, want ik merk dat jullie er nog niet veel van weten. Nu, het is heus de moeite waard om het te vernemen". De mannen schikken zich om de waard heen en luisteren gespannen. ■wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 5