G. S. borduren in ontwerp streekplan tot 1990 voort
op al bestaande stramien
Er Is weer wat te zien aan de haven van Herkingen
KOM NAAR
Hsi-Msr
VI ALLE (m)
JAC. DE 6AST
zich
goatu trouwen, verhuizen,
verbouwen of vervangen
4000 m^ woonideëen
onder één dak
in hartje
dinteloord
•01672-2544
52e jaargiang
No. 4909
GHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUm-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ETLANDEIN
Verschijnt tweemaal per xveekdir^sdag- en vrijdagavond
ir Woningen alleen voor
autochtonen en „gebondenen''.
ik Streven naar enkele duizenden
arbeidsplaatsen meer.
RUOEN OP LPG...
BEZOEKT ONZE
Automobielen-verkoophal
OOK OP VEHDAÖAVOND
I GARAGE KNöPS - MIDDELHARNIS
LANGEWEG 113
TELEFOON 01870 - 2043
Toenemende problemen
in land- en tuinbouw
door aanhoudend slecht weer
een
VISSEN
sport op
yyHenry Dunant"
komt naar
Stellendam
POSTBUS fl 3240 AA MIDDEUIARNIS
Redactie en administratie Langeweg 13, Sonunelsdijk
Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870 - 3392
Giro 167930 Bank Rafaa Middelhamis Rek. no. 34 20 01 108
ABONNEMENTSPRIJS 9,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 28 cent per mm.
Bij contract speciaal taxiel.
Biykens de in het Voorontwerp
Streekplan Zuid Holland Zuid neerge
legde beleidsuitgangspunten nemen Ge
deputeerde Staten zich voor de eerst
komende 10 jaar stellig voor het Volks
huisvestingsbeleid voor Goeree Over-
flakkee voort te zetten zoals het in
1972 werd begonnen. Het betekent dat
de suburbanisatie (de trek van de stad
naar het platteland) verder zal moeten
worden teruggedrongen en dat de groei
van de woningvoorraad zal zgn afge
stemd op de behoefte van de autochtone
bevolking en de economisch gebon-.
denen. Voor Flakkee zou dat dienen te
resulteren in een vermeerdering tot
1990 met ca. 1760 woningen, waarbij
GS dan denken aan meer kleine wo
ningen en woningen met een lage huur.
Behalve het „recht trekken van de
scheefgegroeide woningmarkt" willen
GS ook de werkgelegenheid op Goeree
Overflakkee stimuleren waarom gemikt
wordt op regionaal bedrijfsterrein bij
Middelhamis, Oude Tonge en Stellen-
dam, goed voor het creëren van enkele
duizenden arbeidsplaatsen, waarmee
de pendel enigermate zou kunnen wor
den bedwongen.
GS stellen zich dan ook voor zich in
hun beleid te richten op de groei van
bestaande- en de oprichting van nieuwe
bedrijven en instellingen die zich willen
verplaatsen uit andere regio's. Gezien de
aard van het gebied dient er aldus
GS sprake te zijn van een selectieve
stimulering, waarbij ook een actieve rol
van de Rijksoverheid op zijn plaats is.
Het zal er toe kunnen leiden dat de
groei van het aantal woonforensen uit
de Hoekse Waard en Flakkee (geraamd
op 3000 in de Komende tien jaar) tot ca.
1800 beperkt zou kunnen blijven.
Dat zal ook gewenst zijn voor de ver-
keers situatie met name bij de Heine-
r oordtunnel waarvan de capaciteit nu al
niet voldoende is om de verkeersdrukte
in de spits zonder vertragingen te ver-
v/trken, terwijl voor 1990 een toename
wordt verwacht van zo'n 700 a 1000
motorvoertuigen per uur in de spits-
richting. Heel wat forensen maken ge
bruik van de eigen auto, momenteel
zyn dat er van Flakkee dagelijks zo'n
tv/aalfhonderd(!), ten koste van het col
lectieve vervoer, t.w. de lijnbus of de
personeelsbus.
Het ligt dan ook in het voornemen
van het Prov. bestuur bij de Heine-
ïioordtunnel hel openbaarvervoer rui
mer baan te geven, zo nodig door het
instellen van een vrije busbaan. Ook
zal doorstroming V£in het verkeer zo
veel mogelijk bevorderd 'worden wat
de aanleg van een nieuwe weg tussen
Klaaswaal en Hoogvliet (waarop in de
Hoekse Waard al zo lang wordt ge-
v/acht) in de planperiode niet noodzake
lijk wordt geacht.
In de periode 1966 - 1978 groeide het
inwonertal van Goeree Overflakkee met
6000 zielen, voornamelijk, voor 50%
zelfs, tengevolge van migratie (vestiging
van elders). Wellicht is het mede aan
het Prov. beleid te danken dat de trek
naar het platteland successievelijk af
neemt. Dat werd bereikt door een be
perking van de gemeentelijke woning-
bouwprogramma's in het landelijk ge
bied en door stimulering van de wo
ningbouw in het stedelijk gebied.
Overigens droegen ook de prijsont
wikkeling in de koopwoning-sector en
c!e toenemende kosten van het woon-
v.trkverkeer daaraan bij, samen met de
herwaardering van het stedelijk wo
nen, de verbetering van de stedelijke
woon milieus en het verstedelijkings-
beleid van de Overheid.
GS zullen er dan ook naar blijven
streven de suburbanisatie zover terug te
dringen dat de bevolkingstoename ook
op Flakkee niet uitstijgt boven de na
tuurlijke aanwas. De woning\'oorraad-
ontwikkeling zal daarom allereerst wor
den afgestemd op de woningbehoefte
van de autochtone bevolking en de so
ciaal- en economisch gebondenen, voor
Goeree Overflakkee te ramen op 1760
AUTQ6AS APMfWruUR
is vriend«ll|lc voor hot
mlliou an ook voor uw
portomonnool
Vakkundge Nxxjw vaii da-
ze vaillga apparatuur var-
zorgt Vialte-dealer
Kortewaagia. Oirkaland
TaM. 01877-1122.
woningen tot 1990, een getal waarvan'
door omstandigheden wellicht wat van
moet worden afgeweken, zoals specifie
ke locale omstandigheden.
In het landelijk gebied zal de mede
werking van de gemeentebesturen no
dig zijn voor een vestigingsbeleid dat
suburbanisatie effectief weert en een
huisvestingsbeleid gericht op de wo-
ningvraag van de eigen bevolking en
de sociaal en economisch gebondenen.
GS verwachten overigens dat dit be
leid desondanks slechts een geringe bij
drage zal leveren aan het tegengaan
van het forensisme omdat de beroeps
bevolking sneller zal toenemen dan de
bevolking (o.a. door de toename van
vrl. beroepskrachten) waarom het pen
delsaldo noodzakelijkerwijs zal blijven
stijgen, nu,, anno 1980 bedraagt dat
4300, voor 1990 wordt gerekend op 5400
personen.
De geringe groei van de werkgele
genheid zal zich voomamelijfe in de
dienstensector voordoen, zoals in de
handel, opslag, horeca, reparatie, trans
port, communicatie, banken, verzeke
ringen, zakelijke en overige dienstver
lening. Dat houdt volgens de rapporte
ring in dat kleine kernen met een rela
tief gering aantal arbeidsplaatsen waar
van relatief veel in de landbouw en re
latief weinig in de dienstensector nau
welijks groeiperspectieven bezitten.
Voor grotere kernen met een relatief
sterk vertegenwoordigde dienstensec
tor zijn de vooruitzichten daarentegen
beter waarom in de kernen Middelhar-
nis, Ouddorp, Oude "Tonge, Stellendam
en Dirksland een relatief belangrijke
„autonome" toename van de werkgele
genheid verH'yht kan worden.
Het Prov. 'oestuur wU ernaar stre-ven
op Flakkee en de Hoekse Waard 2000
extra arbeisplaatsen te scheppen waar
om nieuwe bedrijven en instellingen
zullen moeten worden aangetrokken.
Behalve Middelhamis komen op Goeree
Overflakkee ook Oude Tonge en Stel
lendam voor de vestiging van bedrij
ven in aanmerking.
Overigens wordt in het voorontwerp
niet aan de kleine kernen voorbijge
gaan. Het kleine-kernen vraagstuk is
meer een vraagstuk van welzijn- dan
van planologie en GS menen dat het
beleid dan ook gericht zal moeten zijn
op het voeren van een op de kleine
kernen gericht welzijns- en detailhan-
delsbeleid. Te denken valt aan verla
ging van de wettelijke opheffingsnor
men van scholen en aan subsidiering
van de laatste winkel
Een deel van de problematiek is
zo menen GS op te lossen door de
zelfwerkzaamheid van de plaatselijke
bevolking te stimuleren. Handliaving
van het bevolkingsdraagvlak blijft van
belang voor de verzorgingssituatie
waarom iedere kern in principe de mo
gelijkheid geboden dient te worden zijn
inwonertal tenminste constant te hou
den.
T.a.v. de verzorginsstructuur staan
GS in de eerste plaats een versterking
van kernen met een bovenlocaal ni
veau voor. Op Flakkee zijn dat Oud
dorp en Oude Tonge terwijl ook de
centrumfunctie van'^Middelhamis enigs
zins versterkt zou kunnen worden.
Voorts wordt in het Voorontwerp,
waar het gaat om het DeltamiUeu, te
kennen gegeven dat GS het unieke ka
rakter van dat müieu willen behouden.
Alle buitendijkse terreinen met natuur
waarden moeten worden veilig gesteld
door bestemming, aankoop en beheers
maatregelen. Bekeken moet worden
waar dit te combineren is met gebruik
van deze terreinen voor recreatie.
Binnendijkse polders waar de provin
cie de natuurwaarden van veilig ge
steld wil zien zijn het Oudeland van
Strijen in de Hoeksche Waard en op
Goeree delen van het Schurvelingen-
gebied, de polder Oude Oostdijk, Preek-
hilpolder, Bokkepolder en de Kouden-
hoek.
De Eilanden vormen een landbouw
gebied bij uitstek. Het beleid van de
provincie is gericht op voortzetting van
de ruilverkavelingen, met daarnaast
voldoende aandacht voor de belangen
van natuur, landschap en recreatie.
De recreatie heeft zich de afgelopen
jaren op de Kop van Goeree en op veel
plaatsen langs de oevers explosief ont-
wiklield. De provincie wil die recreatie
druk op de Eilanden voorzichtig tege
moet treden (vooral dag en verblijfs-
creatie) en de mogelijkheden voor rus
tige, op natuur- en landschapsbeleving
gerichte recreatie verbeteren. De pro
vincie wil daarom tot 1985 volstaan met
uitvoering van de nu bestaande plan
nen. Dat betekent 3.500 nieuwe lig
plaatsen voor boten, en 1.800 nieuwe
eenbeden voor verblijfsrecreatie, vooral
bij grotere dorpen, wegen en bij plaat
sen die nu al aantrekkelijk zijn voor de
recreatie. Uitbouw van de dagrecreatie
is mogelijk bij de Binnenbedijkte Maas,
bij Numansdorp en langs de dammen.
Het strand van Goeree moet beter toe
gankelijk worden gemaakt.
INSPRAAK;
verdere gang van zaken
streekplanherziening.
Het voorontwerp-streekplan is een
belangrijke stap in de herziening van
het in 1972 vastgestelde „oude" streek
plan Zuid Holland Zuid. Bij de herzie
ning is aanvankelijk alleen het Drecht-
stedengebied onder de loep genomen.
Provinciale staten besloten in 1979 ook
de Hoeksche Waard en Goeree Over
flakkee hierbij te betrekken.
Wat de Drechtstedén betreft, daarvoor
werkt het „Streeklichaam Drechtste
dén voor de Ruimtelijke Ordening" aan
een intergemeentelijk structuurplan.
Onlangs is deel 2 van het structuur
plan vastgesteld. Het voorontwerp voor
het streekplan en deel 2 van het struc
tuurplan zijn op een groot aantal pun
ten op elkaar afgestemd.
Voor de streekplanherziening is nu
de fase van inspraak en overleg aange
broken. In de week van 18 tot 25 augus-
tus komen er voorlichtingsavonden van
de provincie over het voorontwerp, in
Dordrecht, Klaaswaal en Dirksland. Na
half augustus gaat de inspraak van
start. Iedereen kan zich daarvoor aan
melden bij de PRRO, de Provinciale
raad voor de ruimtelijke ordening. Ant
woordnummer 100 in Den Haag.
De PRRO en de streekcommis.sie
Drechtstedén, Hoeksche Waard en Goe
ree Overflakkee zullen de inspraak be
geleiden. De insprekers komen tot eind
oktober in gespreksgraepen bijeen om
hun kijk op het voorontwerp te geven.
De PRRO bundelt alle bevolkingsin
spraak en zorgt dat die bij gedeputeer
de staten komt. Ook individuele reac
ties gaan via de PRRO naar het provin
ciebestuur.
Naast inspraak komt er overleg met
da gemeentebesturen en andere betrok
ken instanties. GS tekenen bij de in
spraak en het overleg aan dat al veel
punten door de voorafgaande besluit
vorming en beperkte keuzemogelijkhe-
dsn vastliggen, maar dat zij de discus
sie over de nieuwe onderdelen van het
plan belangrijk vinder! om een uitvoer-,
baar streekplan te kunnen maken.
OUD VOSSEMEER
Opbrengst rommelmarkt: De te Oud
Vossemeer gehouden rommelmarkt
voor de Ned. Herv. Kerk heeft 3.300,
opgebracht. De opbrengst is bestemd
VOO rrestauratie van de kerk, wat in to
taal ongeveer 700.000,— zal kosten.
Voor de Herkenaren is de bedrijvig
heid aan het handelshaventje jarenlang
de plaatselijke attractie geweest, maar
toen na de sluiting van de Grevelingen
de handelsvaart verdween vonden
steeds minder dorpelingen het nog de
moeite „even paer koaie" te gaan, zoals
ze traditioneel gewend waren geweest.
Het vermocht hen niet te boeien dat
een paar jachtjes zich regelmatig docr
een steeds verder verzandende geul naar
de Grevelingen tobden, maar ziet U
eens Daar zitten ze weer, kijkend naar
een fleurig schouwspel.
Het is dankzij de inspanningen van
de Watersportvereniging „Herkingen".,
de medewerking van het Gemeentebe
stuur, het gebaar van CRM en de vaar
digheid van aannemer Kraaijeveld dat
daS schouwspel nu al te zien is. Immers,
er is hard aan getrokken om de haven-
outillage zij het dan ook nog v/at
provisorisch voor de vacantie gereed
te hebben en de tientallen afgemeerde
jachten zijn er het klare bewijs van dat
die opzet slaagde!
De Herkenaren hebben nu weer zat te
zien en ze nemen weer graag hun
plaatsje in op de beschikbare banken,
of ze bekijken het vanaf de bagagedra
ger van hun fiets.
Hun publiek is wel een ander dan
het in voorbije jaren was. Toen schip
pers van de binnenvaart, nu plezier-
vaarders die overigens ook hun praatje
gereed hebben.
„Een prima haven", hebben ze al
over de Herkingense jachthaven gezegd.
Die is nu bereikbaar voor jachten die
tot 1.90 a 2 meter steken.
CRM betaalde het op diepte brengen
van de 1300 meter lange geul die zo lang
moest worden om een voor de haven
gelegen zandplaat te passeren. Voor de
Vereniging resteerde nog een investe
ring van 1,5 miljoen en het gemeente
bestuur stelde nog eens 100.000,be
schikbaar voor de infrastructuur aan
de wal, waaronder een toegangsweg
naar het parkeerterrein dat op een ter
rein achter de Spui aangelegd Zal wor
den.
De Spui zelf zal zodanig worden aan
gepast dat ze 's winters als ijsbaan
dienst kan doen. Op het opgevulde ter
rein recht voor op de foto zal ook
het kantoor van de havenmeester wor
den gebouwd zowel als de toiletaccomo-
daties.
Het wordl een heel aantrekkelijke ha
ven, althans, het bestuur van de Water
sportver. neemt zich dat stellig voor.
Het havenreglement zal bepalingen
gaan bevatten die de rust garanderen.
Voor de jeugd komt er een speciale jol-
lensteiger, er is een boothelling en naast
de enkele henderden permanente lig
plaatsen is er ook accomodatie voor 25
passanten.
De belangstelling is dermate groot dat
al bijna alle plaatsen zijn verhuurd, er
zijn er nog slechts 15 beschikbaar en
dat terwijl de voorzieningen zelfs nog
niet gereed zijn.
De land- en tuinbouw wordt volgens
het Landbouwschap geconfronteerd met
een toenemend aantal problemen nu het
slechte weer aanhoudt. In de fruitteelt
sector hebben hagel en regen al aan
zienlijke schade veroorzaakt. Ook in an
dere sectoren, zoals de akkerbouw, doen
zich problemen voor omdat sommige
produkten geoogst moeten worden of
do oogst ervan voor de deur staat.
Voor veel boeren en tuinders zal het
slechte weer nadelige gevolgen hebben
en dat betekent opnieuw een tegenval
ler nadat in Brussel een paar maanden
geleden tot een onvoldoende prijsverho
ging is besloten.
De fruittelers, die er toch al moeilijk
voorstonden, zyn door het weer het
zwaarst getroffen. De teelt van aard
beien en kersen is voor een belangrijk
deel op een mislukking uitgelopen en
dat dreigt ook met bijvoorbeeld bessen
en frambozen te gebeuren. De hagel
heeft al eerder aanzienlijke schade op
geleverd: één op de drie fruitteeltbe-
drijven heeft hagelschade gemeld.
In de akkerbouwsector ontstaan pro
blemen met de graszaden en ook met de
pootaardappelen, die de komende we
ken worden geoogst. De akkers zijn
plaatselijk nog veel te nat, waardoor
het loof niet verwijderd kan worden.
Bij de bieten en consumptieaardappelen
is sprake van ziekten die door de natte
akkers veelal niet bestreden kimnen
worden. De oogst van conservenpeul-
vruchten (erwten, bonen- geeft moei
lijkheden op de zwaardere gronden, die
het water slecht doorlaten.
De ruwvoerwinning van de veehou
ders komt steeds meer in de Itnel. De
tweede snede voor het kuilvoer is
nauwelijks oogstbaar en de kwaliteit
zal zeker slecht zijn. De hooioogst is
voor een deel van de boeren helemaal
de mist ingegaan. Waar mogelijk wor
den de koeien 's nachts op stal gehou
den, omdat de graszoden te veel schade
oplopen.
Met name de veehouders op lager ge
legen gronden in het oosten en westen
van het land worden door de overtolli
ge regenval gedupeerd. Enkele veehou
ders hebben zelfs al een beroep moeten
doen op de ruwvoervoorraad, die eer
der dit jaar is geoogst.
In de glastuinbouw verloopt de^afzet
van bloemen op een redelijk niveau,
maar de verwachting voor belangrijke
„zomerse" produkten zoals tomaten,
komkommers en paprika's is niet erg
hoopvol. In de vollegrondsgroenteteelt
lijkt de schade mee te vallen. Bij de
oogst van bloembollen doen zich mei
name op de zwaardere gronden veel
meer problemen voor. Daar wordt niet
alleen veel last ondervonden van de
wateroverlast, maar is nu al sprake
van aanzienlijke schade. In de boom
kwekerijsector heeft men veel last van
het vele onkruid; de bestrijding ervan
en ook van ziekten levert veel meer
werk op dan normaal.
Volgens het Landbouwschap is de
stand van zaken in een aantal sectoren
zodanig, dat bij aanhoudend slecht weer
de situatie kritiek dreigt te worden.
In overleg met de gewestelijke raden
van het Landbouwschap wordt nauw
keurig bezien, welke gevolgen de extre
me weersomstandigheden de komende
weken zullen hebben. Het is niet uit
gesloten, dat de continuïteit van be
drijven hierdoor in de knel komt. Zono
dig zal het Landbouwschap pleiten
voor passende maatregelen, die eerder
in soortgelijke situaties zijn toegepast.
De sportvisserij is de grootste vorm
van openlucht recreatie in ons land. Ne
derland telt n.l. zo'n slordige twee mil
joen hengelaars, die met een waterare
aal van 350.000 hectaren rijkelijk
voorzien zijn van viswater.
Vijfhonderdduizend van deze vrije-
tijdsbesteders zijn lid van een hengel
sportvereniging. Zulke verenigingen of
federaties hebben vele voordelen. Zij
zorgen o.a. voor de visrechten van het
water in Uw omgeving en als zij aan
gesloten zijn by de Nederlandse Vereni
ging van Spo:rtvissersfederaties (NWS),
stellen zij hun viswater ter beschikking
aan de andere bij de NWS aangesloten
federaties. Dit betekent dat men in on
geveer SC/o van de 350.000 hectaren
water zijn geluk mag beproeven.
Men krijgt dan de zogenaamde „grote
vergunning".
Op deze manier kan men het klap-
stceltje en de paraplui ook eens op een
andere plek neerzetten.
Woensdag 23 juli a.s. overnacht het
Rode Kruis hospitaalschlp J. Henri Du-
nant in de Deltahaven te Stellendam.
Aan boord bevinden zich 70 gasten
uit de provincie Utrecht.
Door de afdeling Stellendam van het
Rode Kruis wordt een ontspannings
avond verzorgd,
POORTVLIET
Verkreescontrole: Bij de dinsdag
door de rijkspolitie gehouden verkeers
controle in en buiten Poortvliet kregen
19 autobestuurders een proces-verbaal,
dertien voor te hard rijden, één voor het
rijden met gladde banden en de ande
ren voor het foutief nemen van de
bocht, het niet verlenen van voorrang
en het niet in orde zijn van de autopa
pieren.