EIIAÜDEn - tllEUWS
Op z'n Flakkees gezeit
te Herkingen
Bakkerij P. de VISSER
Overdenking
CAMPFENS
uit de
Heilige Schrift
t
3e blad
Vrijdag 23 mei 1980
No. 4894
ff
ff
HEIN DE LEZER
BEKENDMAKING
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZUID-HOLLAND
2e PINKSTERDAG
26 MEI - 13.30 uur
VOOR DEA.S. PINKSTERDAGEN:
REKLAME VRIJDAG EN ZATERDAG
6 BROODJES van 1,92 voor 1,80
6 KRENTEBOLLEN van 2,70 voorf 2,55
VERDER HEBBEN WIJ NOG:
ROZIJNENBROOD
ROZIJNENBROOD met spijs
BOLUSSEN
WORSTEBROODJES
EIERKOEKEN enz.
Bü als heerlijke traktatie voor bij de koffie:
ONZE EIGEiN FABRIKAAT
ROOMBOTER STROOPWAFELS
NATUURLIJK BIJ UW WARME BAKKER:
OOSTDIJK 19-21 SOMMELSDIJK TeL 3330
BOEKBESPREKING
Uw huis verkopen
TAMBOER
Geen plaats voor
„iang-parkeerders"
VOLLEYBAL
Sfeer rijk recreanten
tournooi
Sorteermaciiines B.V. - IVlicIcleiliarnis
Wij zijn een kleine, gezonde onderneming die speciaalmachines
ontwerpt, produceert en installeert. Deze machines, welke
meestal in enkel fabricage of soms iti kleine series worden ge
maakt, worden gebruikt voor het sorteren en eventueel ook
verder verwerken van allerhande goederen, zoals bijvoorbeeld
aardappelen, uien etc.
Gezien 'de steeds toenemende vraag naar onze machines met toe
behoren is uitbreiding van ons personeelsbestand dringend nood
zakelijk. Wij vragen dan ook voor spoedige indiensttreding
1 CHEF WERKPLAATS (iVITS-niveau)
3 CONSTRUCTI EB ANKWERKERS
Ons bedrijf biedt u afwisselend, interessant werk in een pret
tige sfeer en in een modem bedrijfsgebouw. De beloning en
overige arbeidsvoorwaarden zijn goed.
Komt u eens langs of maak een telefonische afspraak.
Campfens Sorteermaciiines B.V.
Oosthavendijk 48 (Industrieterrein „Oostplaat")
Middelharnis (Tel. 01870 - 4444, ook na 17.00 uur)
I -r
Hein was niet alleen 'n dienker, mar
oak 'n vreselijke lezer.
Toch had en wel moeite gehad mit
het lere leze. Eigenlijk niet mit het leze
as zodaenig, mar mit 't op z'n HoUands
uutspreke van de geleerde letters.
Mar gelokkig heit dat gêên rem op z'n
leesdrift gezet.
Mit behulp van de „Sprekende Letter-
t)eelden" van Van Wulf en, waervan en
de ofbeeldingen van de „O", deur 'n
hoepel, de k deur 'n kuchende man op 'n
stoel, de S deur 'n sissende s wurmige
worste nog ziet, kreegen in de êêrste
klasse de leeskunst onder de knieë. In
in schole kreeg en leesstof bie meerdere
vakken. Het antal leesboekjes was hêêl
wat minder in dien tied dan noe; je las
ze mêêr dan éèn kéèr deur. De gedich
ten kennende je bekant van buten deur
die herhaelde lezing.
Hein vroeg trouwens an de meester
of 'n ze thuus overschrieve mog in 'n
deur 'm angeleit versjesschrift. De tael-
boekjes bevattende oak leesvoer en dan
de geschiedenisboekjes (mit die moaie
ofbeeldiengen), die zo boeiend vertelden!
en die gelezen wiere nae de boeiende
vert'ellieng van de meester. In dan den
Biebel, die in de vuuvde in zesde klasse
geleze wier, oak weer na de biebelvertel-
Ueng.
Van die schoolboeken mos Hein 't hao.
Want thuus had-en gêên kinderlectuur
dan Zondagschoolboekjes, die 'n mit
Kossemisse, ieder jaer êên, kreeg. Hie
verslond „Bianka", over een meisje, deur
zigeuners gestole, in las mit al 'n zekere
toepassing op z'n eige: „Wat zou Jezus
daar van zeggen?"
Mar acre kinderboekjes, dan die van
z'n broer en zuster, die ze oak mit
Kerstfeest gehad hadde, warre er niet
in huus. Daer had-en z'n {kinder)-mael
mee motte doewe, as en niet zn' leeshon-
ger mit aore lectuur had gestild.
Daer was dan de enige krante, die in
huus kwam: De Maas- en Scheldebode.
Daeruut las en de feujeton even gretig
as z'n moeder.
Jao, dat leesachtige had-en van heur.
As die de vloere an ;t vegen was mit
't vloerverke, nae 't stroaie van natte
theeblaeren tegen 't stof, in de Maas-
matte, mosse die feujeton éérst leze in
en Scheldebode viel in de gange op de
grond dan zat ze daer op die bestroaide
vloere, die om zo te zegge op te eten.
't Nieuws daer kon ze wel ofbluve, zo
lange as ze d'r.huushoudelijk werk dee,
mar ze mos en zou wete, hoe 't vaerder
gieng, dat spannen verhael.
Ze had dat altied al over d'rgehad.
As ze 's aevens naer bed mos, acht ure,
in in 'n boek bezig was, kon ze 't niet
laete nog 'n hort je bie 't patentlichje
wat te lezen, „d'r oagen te bederve",
zei d'r vaoder, die 't wist dat ze dat
dee.
Je kon toch in Esther Hasa's geschie
denis niet zo niar ophouwe, al mos 't nae
'n hort je toch!
Kiek, Hein had 'n aertje naer z'n
moertje, niet naer z'n vaertje. Die had
van de Wieze Man gelezen: Veel lezen
is vermoeiiing des vleses. 's Aevens las
die dan wel 't Nieuws, vooral 't Plae-
selijk nieuws. Een petrolkarre an de
kaoje in Stellendam, te waeter gerocht,
de opbriengst van de oestcollekte in
Dirkslands Griffermeerde Gemeente de
groate somme van 1.800,'t ofscheid
van de burgemeester van Ouddurp; een
kalf mit twéé koppen gehore. Niet dat
en inkel mar zo les las. Hie las oak wel
in Braekels Redelijke Gosdienst, de Bid-
dagpredikoasjes van Van der Groe, de
Ziener, de bekeringswegen van Saolo-
mon Duus, Maortje Beket, Perrius uut
Goerêé, mar niet lange achter mekaore,
iedere kéèr er 'n stikje.
In allêên 's winters. In de zeumer had
'n maens nergens tied voor dan voor
waerke, dat 'n overigens mit groate ple
zier dee.
Mar, om op Hein vrom te komme: die
las deze krante van a tot z, al mos en
dan wel over inkele, voor zien te moe
lij ke stikken, heen-hobbele.
Behalve die enige krante, die ze dan
nog saeme lazze mit 'n aore, die oak 'n
echte lezer was, in de Standaard van
Kuijper, en veul „stuverpreekjes" van
de Dolerenden, enz. enz. enz. las, bie z'n
werkzaemheden as boer in as êêrste en
enige fotograaf van Melissant, in as
weerkundige die allerlei waememiengen
over 't weer dee, in ashoaimeijer las
Hein oak 't boek over Flakkee door J.
V. d. Waal opnieuw uutgegeven.
Nou, zeg mar gerust, daer kwam 'n
noait in tenden. In dan praetenden daer
weer over mit z'n vaoder in hoe weinig
leesachtig die oak was, hie had dit boek
oak deurgekrope in wist er dan nog van
alles, uut eige ervaerieng in via de over-
leverieng verkregen an Hein bie te ver
tellen. Van dien boer las z'n oak in Jo-
sephus' Joodse oorlogen.
Dan was er nog geschreven lectuur in
huus: de dichjes vannoam, in van aore.
('t Vrouwtje van Stavoren hadde ze op
schrift.
Deur 't lenen bie 'n ander tikkende
Hein nog méér lectuur op de kop en zo
had en toch nog aerdig wat om te lezen.
Oak gaf z'n vaoder 'n. een boekje over
maken bekend dat Provinciale Staten bij tiun besluit van 17 april 1980, nr. 9 het
voorstel tot reorganisatie van tiet wfatersctiapsbestel op Goeree-Overflakkee
tiebben vastgesteld.
Het desbetreffende statenvoorstel, stuk no. 1827, bevattende onder meer liet com
mentaar van Gedeputeerde Staten op de bezw^aarsctiriften, ligt voor belangtietj-
benden gedurende een periode van veertien dagen na datum van het verschijnen
van deze bekendmaking ter inzage ter secretarie van het waterschap Flakkee,
Langeweg 74 te Middelharnis en van de polder Goeree, Spaanseweg 2 te Ouddorp.
's-Gravenhage, 13 mei 1980.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
M. VroliJK voorzitter.
C. J. Vogel, griffier.
Autocross
het leven en zalig ofsterven van Gerrit
van Doesburg.
Romanse boeken kreeg 'n niet onder
't oage voor z'n dortiende jaer.
Vergeet niet dat mn over 't alge
meen legen zukke boeken was. Een ver-,
nael waerin voorin vermeld stieng: „Op
waarheid gegrond" kon er bie deur, en
oak as dat er niet bie stieng, mar 't gieng
over de geschiedenis van volk of kaerke,
kon dat geleze worre.
Dien boer mit wie ze de Maas- en
Scheldebode lazze, had bv. de Vlaamse
Passementwever (Waer is die verkrieg-
baer?) door burgemeester Dè Vheger van
Herken, en de Oude Schoolmatres; kiek,
dat wazze boeken, die mos de jeugd mar
leze: die wazze lêêrzaem en konne nog
es 'n middeltje weze tot bekerieng.
Dien boer had oak het groate Marte-
laerenboek mit die verschrikkelijke
plaeten. Dat heit Hein oak 'n hort bie
z'n magge hao: Den boer heit 't zelf
bie Hem thuus gebrocht. Zo'n jongen
zou er de vracht an gehad hao! Oak in
dit boek was Hein zo gauw niet klaer.
In as en dat las en die plaeten bekeek,
kwam de yraege bie 'm op: Zou joe
stand houwe as er nog es zo'n vervol-
gieng kwam? Die vraege kon em soms
benauwe.
Toen den boer dat boek weer kwam
haele zei 'n: „We zalle hope, dat de
Hêêre ons genaode zal geve as voor ons
nog es de noad an de man mog komme,
om staende te bluve". „Mar", en hie
richtende z'n eige tot Heins moeder: „Zo
as je gêên stervensgenaode voor je ster
ven noadig heit, zo hei je oak géé mar-
telaersgenaode noadig voor den tied".
Hein...had weer in die woorden stol
tot naedienken.
Op 'n zondagmiddag nae kerktied
kwam Ds. Hoedenmaeker, die vroeger
op Melissant stieng, en noe hier nog es
prekende, bie Heins ouwers op bezoek.
Ze wazze aerg groat mis-en geweest. In
hie had voor de kinders 'n boek mee-
gebrocht: Bunijans Christenreize naer
de eeuwigheid, voor kinderen naverteld.
Siedaer weer 'n kleine anwinst voor 't
huusbibliotheekje, dat op de boekenhan-
ger in den groaten huzen hieng.
Hein genoot oak hiervan. Hie was noe
twaolf jaer en kon dit boek, dat in
zinnebeeldige tael de hele heilsweg plas
tisch voorstelde wel ver stae. Van Bun-
yan las en oak: De Heilige oorlog en een
gesprek tussen Spin en 'n zondaar.
Ondertussen was er op Melissant 'n
J.V. opgericht en die gaf in de winter-
maenden bibliotheekboeken uut: 'n en
kel studieboek, mar mêêst Christelijke
verhaelen, in boeken die niet uutge-
sproken Christelijk wazze mar toch hêêl
geschikt. Van die leste las" Hein, die er
as de kippen bie was om boeken voor 2
ceht per boek, per week, te haelen: Van
Lenneps, De Roos van Dekema.
Van deze bibliotheek las en oak: John
Halifax, 'n Christelijk verhael, en tege-
liek 'n liefdesroman.
Hein was weg van dit boek.
En toen en zondagsaevens daer nog
gespannen in zat te lezen en buurman
in buvrouw op bezoek kwamme en ze,
Hein zo verdiept zagge in deze roman,
waer ze van wiste waer die over gieng,
omdat hun zeune die oak geleze had, zei
buvrouw:
„Hein, wat hei je noe an zo'n romans
boek in dan zo'n liefdes roman. Ik zegge
mar zo: de jeugd is op dat gebied al gek
genog van d'r eige. Daer hoeft niet over
geschreve te w^orren in 'n roman in dat
nog mit 'n schien van gosdienst er over",
wordt vervolgd
Een oud Mehssantenaer
Wilhelmus a Brakel
HALLELUJA of LOF DES HEEREN
OVER HET GENADEVERBOND
B.V. Uitg. De Banier, Utrecht 1979
230 blz. Prijs 47^0
Dit bekende werk van Brakel die
ook de auteur is van de „Redelijke
Godsdienst" is indertijd ontstaan uit
een theologische discussie. In zijn toen
malige standplaats Leeuwarden had in
het jaar 1679 een gastpredikant. Ds. D.
Flud van Giffen, een preek gehouden
over Psalm 8, waarmee Brakel niet ak
koord kon gaan. Hij preekte toen zelf
ook over deze stof en deze preek, mèt de
discussie daarover, werd in druk uitge
geven. In later edities is het „dispuut"
weggelaten, rnaar het boekje uitgebreid
met een „praktikale" verhandeling over
het Genadeverbond.
Het is een goede gedachte geweest van
De Banier om dit werk, dat alleen nog
antiquarisch verkrijgbaar was, opnieuw
uit te geven. Niet als fotografische her
druk, zoals vandaag de dag bijna alle
oude theologische werken weer op de
markt worden gebracht! De heer C. J.
Meeuwse heeft het geheel herschreven
in de thans gangbare taal en spelling.
Daar kunnen we alleen maar blij mee
zijn, want zo is dit mooie werkje voor
ieder ook voor onze jongeren toe
gankelijk geworden.
Het is uiteraard onnodig, dit boek van
één van de grote mannen uit de tijd
van de Nadere Reformatie aan te beve
len. Het is geen dorre of schoolse ver
handeling over de Verbondstheologie,
maar een praktisch, pastoraal geschrift
over het Genadeverbond.
Leerzaam, ontdekkend en vertroos
tend. Brakel zeU schreef destijds in het
„Voorwoord":
„Wij bemerken dat er, onder vele an
deren, twee misvattingen in de kerk in
Nederland in zwang zijn. De ene is dat
men zich met de letter tevreden stelt en
zich inbeeldt dat de Godzaligheid alleen
in de kennis van de samenhang van de
Bijbel bestaat; een andere is dat men
vroomheid en Godzalige bewegingen van
binnen en deugdzaamheid van buiten
oefent zonder gegronde kennis van de
waarheden". Deze woorden zijn ook he
den ten dage nog zéér aktueel. Daarom
hopen we dat dit werk gekocht en gele
zen zal worden en dat het voor velen tot
lering en tot zegen zal zijn.
W. v. G.
M. C. Capelle
WAT IS ER VAN DE NACHT
(Veertig dagen geloofsstryd van Ar
meense christenen -op de Musa Dagh)
B.V. Uitg. De Banier, Utrecht 1979
Prys 27,50
Het laatste boek van de bekende
schrijver en verteller M. C. Capelle,
in Nieuwendij k (N-B) en veel gepubli-
die hoofd was van een christelijke school
ceerd heeft op het gebied van de zen
ding, en die helaas kort na de verschij
ning van dit werk isoverleden. Het
DE TROOSTER GEZONDEN
Ik zal de Vader bidden en Hü zal
u een andere Trooster zenden, op
dat Hü bij u blflve in der eeuwig
heid.
Joh. 14 16.
Al wat mens heet worstelt om eer,
schittering, glans en kroon. Wat doet en
laat men al niet in de sportwereld om
met een lauwertak omkranst te worden.
Weken, ja jaren is men bezig om een
verderfelijke kroon te behalen. En als
men dan éénmaal met zulk een kroon
begiftigd is en de eer en het geld dat
aan zulk een kroon kleeft, heeft ont
vangen, begint deze aanstonds te ver
dorren. De eer vergaat, het geld raakt
op en velen die in de kracht van hun
leven door mensen op handen zijn ge
dragen, slijten hun ouderdom in armoede
en eenzaamheid. Allang door de massa
vergeten eer ze gestorven zijn.
X X X
Op de Pinksterdag zijn er ook mensen
gekroond, maar niet door mensen. Ook
niet om hun menselijke prestaties. Ook
niet met een vergankelijke kroon.
Op de Pinksterdag zijn naar Gods ge
meenschap dorstende zondaren gekroond
met de Heilige Geest. Deze schittering
kwam van omhoog. Hier werd geen
kroon gevlochten door menselijke harts
tocht aangeblazen, door menselijke
eerzucht bereid. Hier reikt de recht
vaardige Rechter vanuit de Hemel de
kroon uit aan hongerige, dorstige, ver
weesde zielen. Aan mensen die het ook
niet meer verwachten van aardse schit
tering en vergankelijke mensenglorie.
X X X
Hier zijn mensen bijeen wier hoop van
deze wereld is vergaan. Die in lijden en
strijd zichzelf zijn verloren. Mensen die
in het gemis van Gods gunst hebben ge
beefd en gesidderd, die het gericht Gods
hebben aanschouwd in het vreselijk
vonnis aan Jezus voltrokken. Die met
verscheurde harten de bitterheid der
zonde hebben beweend en gans hulpe
loos tot Hem gevloden, vertroost wer
den met de belofte des Heiligen Gees-
tes.
X X X
Nu is de ure gekomen waarom Jezus
de Vader gebeden had. Nu zendt de
Bruidegom het pand uit de hemel van
de Vader. En dit pand is hun Trooster
Die hen het vriendelijk aangezicht van
een verzoend God doet aanschouwen.
Hier schijnt het vroUjk licht, na bang
gevaar. Deze Trooster vergoedt het ge
mis van hun dierbare Heiland en fluis
tert hen de Goddelijke vrijspraak in.
Die Trooster houdt hun ogen gericht
op de wederkomst van Christus en blijft
bij hen tot in eeuwigheid. Ja, tot in
eeuwigheid. Die Trooster kan wel be
droefd worden en tegengestaan maar
Hij zal het huis des harten, waar Hij
éénmaal is binnen getreden, nooit meer
verlaten. Hij zal Christus steeds heer
lijker maken in het hart. Uit zijn schat
ten nemen en het ons verkondigen.
X X X
O, de wereld kan Hem niet ontvan
gen, want 'zij ziet Hem niet en kent Hem
niet. Er blijft zolang de wereld staat
een strijd tussen de geest der wereld
en de geest Gods. De wereld heeft ook
geen verlangen naar die Geest. Zij
wordt bezield door haar eigen geest,
zij heeft haar eigen kronen en haar
eigen vreugde. Maar die is spoedig
voorbij.
Maar er zullen er zijn die door alle
eeuwen heen de wereld de scheldbrief
geven. Die de vergankelijkheid van de
wereld zien en het betrekkelijke van al
het aardse. Die door het licht van Gods
Geest bestraald, hogere dingen in het
oog krijgen, die met andere verlangens
vervuld worden, die andere dingen gaan
zoeken.
X X X
Zij komen op het smalle pad van
Gods geboden. Zij worden bang van de
zonde en van alle ijdele vreugde. Zij
kunnen zonder God niet meer gelukkig
zijn.
Diepe smart vervult hun hart als zij
denken aan de jaren die zij hébben
doorgebracht, levende in de zonde en in
de eigengerechtigheid. Zij zoeken ont
koming en worden teneinde raad ont
dekt aan de Verlosser Jezus Christus
op wie hun benauwde en vervolgde ziel
nederzinkt als op die eeuwige Rots der
behoudenis. O, die strijd der ziel, die
innerlijke worsteling om redding, dat
staan tussen leven en dood, dat ge
slingerd worden tussen hemel en hel,
het kan zo hoog gaan en de wonden der
ziel kunnen zo schrijnen dat de dichter
zegt: „want mijn hoofd is als bedolven
in de golven,van mijn ongerechtig
heid".
X X X
Maar zie, daartoe heeft Hij de Troos
ter gezonden. Nu wordt het oog des ge-
loofs geopend, dat oog dat ook onder
de gerichten tot God blijft druipen, dat
geen kwaad van God kan denken ook al
doodde Hij mij, zegt Job. Dat oog wordt
verlicht om te zien op het Lam dat onder
ging in' de diepte van het gericht en
stervend genoeg deed, ook voor mij.
Die Trooster houdt vast ook als uw
voeten gaan over bergen en door dalen.
Die Trooster reikt u de hand op uw
sterfbed en wandelt met u door het dal
van de schaduwen des doods. Die Troos
ter zal ons eeuwig bekwamen te zingen
van het Lam dat geslacht is. Dat ook
mijn zonde wegdroeg.
X X X
O zeg eens, is dat niet de hemel? Kom
zondaar, reist uw reis niet alleen. Het
is te zwaar voor u.
Hoor toch de stem van de Geest. Hij
roept nog. Ook nu. Ook u. Buiten deze
Trooster hebt u geen troost en met deze
Trooster zult u tot in eeuwigheid niet
meer treurig zijn.
Want de dagen van uw treuren, we
nende Sioniet, zullen haast ten einde
zijn. Houdt dan uw betraand oog op
God gericht en wordt ge zo moe van het
zien in de wazige verte en is uw last
soms te zwaar? Och kom, groter dan
uw Redder is uw nood toch niet.
Wij hebben Zijn Woord.
„Nooddruttigen zal Hy
verschonen;
aan armen uit gena Zyn hulpe ter
verlossing tonen,
Hq slaat hun zielen ga.
Als hen geweld en list bestreden,
al gaat het nog zo hoog:
hun bloed, hun tranen en hun
Iqden
zqn dierbaar in Zqn oog".
Sannieshof (Z.A.) L. Huisman
THOLEN
DIENSTEN „TEN ANKER"
Woensdag 21 mei ds. A. G. v. d. Stoel
uit Bergen op Zoom.
Woensdag 28 mei geen dienst.
boek beschrijft een episode uit de ver
volging van de Armeense christenen in
1915. Oogelooflijk is het te lezen wat
deze mensen in de loop der jaren hebben
moeten lijden van de kant van de Per
zen en de Turken. Maar even ongeloof
lijk is het met hoeveel geloofs- en hel
denmoed zij zich in die strijd hebben
verweerd.
Misschien kan dit boek ons helpen een
beetje begrip op te brengen voor de pa
nische angst die Turkse christenen in
ons land hebben om uitgewezen te wor
den! Aan het begin vertelt de schrijver
van een ontmoeting met een bejaarde
geestelijke die tegen hem had gezegd:
„Er is hier voor christenen geen plaats.
Dit land vermoordt zijn eigen kinderen.
We moeten alleen hopen en bidden dat
andere landen hun grenzen voor de ver
volgde christenen openen, zodat ze in
vrijheid een nieuwe toekomst kunnen
opbouwen".
Ik ga u verder niets vertellen over de
inhoud van dit boek. U moet het zelf le
zen en dan krijgt u hopelijk door dit
aangrijpende relaas een indruk van het
lijden om het Woord en om het geloof.
Wellicht beseft u dan ook iets van het
voorrecht dat wij nog genieten, enigs
zins in vrede en in vrijheid te mogen
leven.
W. v. G.
Ds. A. Moerkerken
GENADELEVEN EN
GENADEVERBOND
Uitg. Stark. Texel 1979 86 blz
Prfls 14,75
Dit boekje bevat twee series artike
len die de Nieuw-Beyerlandse predi
kant schreef in „De Saambinder", het
weekblad van de Gereformeerde Ge
meenten. De eerste reeks is meer pas
toraal en op het geestelijke leven gericht,
terwijl de tweede een verdediging is van
de zes uitspraken die de Generale Syno
de van de Ger. Gemeente deed in het
jaar 1931. In feite hebben deze twee ver
handelingen dan ook niet veel met el
kaar te maken. Daardoor is het boekje
geen geheel, maar zijn het eigenlijk
twee afzonderlijke werkjes in één band
en onder één titel.
Een boekbespreking mag niet ontaar
den in een uitvoerige polemiek. Dat
neemt niet weg dat dit boekje bij mij ve
le vragen en bedenkingen heeft opgeroe
pen. De auteur kiest inzake geloof, we
dergeboorte en rechtvaardiging voor de
opvattingen uit de natijd van de Nadere
Reformatie, de lijn die van Comrie via
Kuyper naar Kersten loopt.
Dat is zijn goed recht. Maar het is dan
niet billijk alle andere opvattingen als
afwijkingen te beschouwen. Het is wel
zéér opvallend dat de naam,van Calvijn,
die toch breed en diep over het Genade
verbond heeft gedacht en geschreven,
bijna nergens wordt genoemd. Veront
rustender is dat het Schriftbewijs veelal
ontbreekt. Er wordt op ruime schaal ge
citeerd, uit (bepaalde) oudvaders en uit
de Dogmatiek van Kersten, maar in ver
gelijking zéér weinig uit de Schrift.
Ook de motivering van de „boven-
confessionele bindingen" die de Ger. Ge
meenten in het jaar 1931 gemeend heb
ben verplicht te moeten stellen voor
ambtsdragers heeft me niet overtuigd.
Uiteraard staat er veel in dit boekje
dat zonder meer onze instemming kan
hebben, vooral wanneer het gaat over
het aanbod van Gods genade en de ver
antwoordelijkheid van de mens. Maar
het kader waarin één en ander wordt
gezet het Verbond der genade opge
richt uitsluitend met de uitverkorenen!
is niet de leer van de Reformatie.
W. V. G.
Soms wordt een politieauto die op de
vluchtstrook staat en daar met blauw
zwaailicht de staart van een file bevei
ligt, aangereden.
„Als de mensen al een politiewagen
met zwaaiUcht over. het hoofd zien, dan
kan je wel rtagaan dat dat ook met ande
re voertuigen gebeurt", aldus de Alge
mene Verkeersdienst van de Rijkspoli
tie.
„We zeggen weleens dat alles wat op
de vluchtstrook staat, een magneet is,
die ongevallen aantrekt. Vandaar ons
dringend advies: Plaats je auto zover
mogelijk in de berm naast de strook".
SEINTJE
Er zijn automobilisten die hun door
pech getroffen wagen een dag of twee,
drie op de vluchtstrook laten staan
voordat zij 'm eindelijk eens laten weg-
slepen door een kennis, die pas in het
weekeinde tijd heeft even een handje te
helpen. Dat is veel te lang.
Het volgende verzoek van de Alge
mene Verkeersdienst: Als ^en auto door
pech is gestrand en het euvel ter plekke
niet kan worden verholpen, laat de be
stuurder dan een seintje aan ons geven
(telefoon 63438 - 4321) of via de langs de
weg staande praatpaal melden, dat hij
zijn wagen op de vluchtstrook achter
laat.
Of zet achter de voorruit een kaartje
waarop geschreven staat dat er al een
garage is gewaarschuwd die de auto
komt weghalen. Dan weten de surveil
lanten van de Algemene Verkeersdienst
tenminste dat de zaak in orde komt.
THOLEN
LANGE WACHTTIJDEN
ZIEKENHUIS
Op nadrukkelijk verzoek van de heer
M. van Damme (WD) gaat het gemeen
tebestuur van Tholen een onderzoek in
stellen naar vermeende lange wachttij
den bij het ziekenhuis „Lievensberg" te
Bergen op Zoom.
THOLEN
Geen kerncentrales: In tegenstel
ling tot vroeger plannen vindt de rege
ring dat Tholen en St. Philipsland niet
geschikt zijn voor de vestiging van een
energiecentrale.
Naast de plannen voor uitbreiding van
de kemcentrcile te Borssele heeft men
plannen in het gebied tussen Bath en
Hoedekenskerke ruimte vrij te houden
voor de bouw van een energiecentrale.
Dat zal ook het geval kunnen zijn in de
omgeving van Ossenisse.
Het door sparta georganiseerde re
creanten volleybal tournooi is goed ver
lopen. Na het heerlijke avondje volley
bal, waarbij er met veel inzet werd ge
streden, waren het Brinio uit Brielle
(net als vorig jaar) bij de dames en
Eendracht uit Hoogvliet bij de heren,
die de hoofdprijswinnaars waren. Spar
ta, dat met 4 teams aanwezig was, was
in de finale met 3 ploegen vertegen
woordigd, waarbij 2 tweede prijzen en
een 4e prijs werden gewonnen. Tegen
vallend was het resultaat van heren 2,
dat vorig jaar winnaar werd, maar nu
door het debuterende Waterschap van
een eervolle plaats werd afgehouden.
Doordat er „op tijd" werd gespeeld
kon alles vlot verlopen en waren er ge
lukkig weinig wachttijden voor de deel
nemende teams. Aan het eind van het
tournooi dankte de voorzitter van Spar
ta dhr. A. de Vos de deelnemers en de
scheidsrechters voor hun medewerking
en reikte hij tenslotte de prijzen uit.
Over één ding waren de spelers en
speelsters het zeer beslist eens: dit moet
volgend jaar weer gehouden worden.
Uitslag finale.
DAMES
1. Brinio
2. Sparta 1
3. D.D.L.
4. Sparta 2
HEREN:
1. Eendracht
2. Sparta 1
3. Lelie Stars
4. Waterschap