EIIAÜDEn - tllEUWS Op z'n Flakkees gezeit te Herkingen Bakkerij P. de VISSER Overdenking CAMPFENS uit de Heilige Schrift t 3e blad Vrijdag 23 mei 1980 No. 4894 ff ff HEIN DE LEZER BEKENDMAKING GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZUID-HOLLAND 2e PINKSTERDAG 26 MEI - 13.30 uur VOOR DEA.S. PINKSTERDAGEN: REKLAME VRIJDAG EN ZATERDAG 6 BROODJES van 1,92 voor 1,80 6 KRENTEBOLLEN van 2,70 voorf 2,55 VERDER HEBBEN WIJ NOG: ROZIJNENBROOD ROZIJNENBROOD met spijs BOLUSSEN WORSTEBROODJES EIERKOEKEN enz. Bü als heerlijke traktatie voor bij de koffie: ONZE EIGEiN FABRIKAAT ROOMBOTER STROOPWAFELS NATUURLIJK BIJ UW WARME BAKKER: OOSTDIJK 19-21 SOMMELSDIJK TeL 3330 BOEKBESPREKING Uw huis verkopen TAMBOER Geen plaats voor „iang-parkeerders" VOLLEYBAL Sfeer rijk recreanten tournooi Sorteermaciiines B.V. - IVlicIcleiliarnis Wij zijn een kleine, gezonde onderneming die speciaalmachines ontwerpt, produceert en installeert. Deze machines, welke meestal in enkel fabricage of soms iti kleine series worden ge maakt, worden gebruikt voor het sorteren en eventueel ook verder verwerken van allerhande goederen, zoals bijvoorbeeld aardappelen, uien etc. Gezien 'de steeds toenemende vraag naar onze machines met toe behoren is uitbreiding van ons personeelsbestand dringend nood zakelijk. Wij vragen dan ook voor spoedige indiensttreding 1 CHEF WERKPLAATS (iVITS-niveau) 3 CONSTRUCTI EB ANKWERKERS Ons bedrijf biedt u afwisselend, interessant werk in een pret tige sfeer en in een modem bedrijfsgebouw. De beloning en overige arbeidsvoorwaarden zijn goed. Komt u eens langs of maak een telefonische afspraak. Campfens Sorteermaciiines B.V. Oosthavendijk 48 (Industrieterrein „Oostplaat") Middelharnis (Tel. 01870 - 4444, ook na 17.00 uur) I -r Hein was niet alleen 'n dienker, mar oak 'n vreselijke lezer. Toch had en wel moeite gehad mit het lere leze. Eigenlijk niet mit het leze as zodaenig, mar mit 't op z'n HoUands uutspreke van de geleerde letters. Mar gelokkig heit dat gêên rem op z'n leesdrift gezet. Mit behulp van de „Sprekende Letter- t)eelden" van Van Wulf en, waervan en de ofbeeldingen van de „O", deur 'n hoepel, de k deur 'n kuchende man op 'n stoel, de S deur 'n sissende s wurmige worste nog ziet, kreegen in de êêrste klasse de leeskunst onder de knieë. In in schole kreeg en leesstof bie meerdere vakken. Het antal leesboekjes was hêêl wat minder in dien tied dan noe; je las ze mêêr dan éèn kéèr deur. De gedich ten kennende je bekant van buten deur die herhaelde lezing. Hein vroeg trouwens an de meester of 'n ze thuus overschrieve mog in 'n deur 'm angeleit versjesschrift. De tael- boekjes bevattende oak leesvoer en dan de geschiedenisboekjes (mit die moaie ofbeeldiengen), die zo boeiend vertelden! en die gelezen wiere nae de boeiende vert'ellieng van de meester. In dan den Biebel, die in de vuuvde in zesde klasse geleze wier, oak weer na de biebelvertel- Ueng. Van die schoolboeken mos Hein 't hao. Want thuus had-en gêên kinderlectuur dan Zondagschoolboekjes, die 'n mit Kossemisse, ieder jaer êên, kreeg. Hie verslond „Bianka", over een meisje, deur zigeuners gestole, in las mit al 'n zekere toepassing op z'n eige: „Wat zou Jezus daar van zeggen?" Mar acre kinderboekjes, dan die van z'n broer en zuster, die ze oak mit Kerstfeest gehad hadde, warre er niet in huus. Daer had-en z'n {kinder)-mael mee motte doewe, as en niet zn' leeshon- ger mit aore lectuur had gestild. Daer was dan de enige krante, die in huus kwam: De Maas- en Scheldebode. Daeruut las en de feujeton even gretig as z'n moeder. Jao, dat leesachtige had-en van heur. As die de vloere an ;t vegen was mit 't vloerverke, nae 't stroaie van natte theeblaeren tegen 't stof, in de Maas- matte, mosse die feujeton éérst leze in en Scheldebode viel in de gange op de grond dan zat ze daer op die bestroaide vloere, die om zo te zegge op te eten. 't Nieuws daer kon ze wel ofbluve, zo lange as ze d'r.huushoudelijk werk dee, mar ze mos en zou wete, hoe 't vaerder gieng, dat spannen verhael. Ze had dat altied al over d'rgehad. As ze 's aevens naer bed mos, acht ure, in in 'n boek bezig was, kon ze 't niet laete nog 'n hort je bie 't patentlichje wat te lezen, „d'r oagen te bederve", zei d'r vaoder, die 't wist dat ze dat dee. Je kon toch in Esther Hasa's geschie denis niet zo niar ophouwe, al mos 't nae 'n hort je toch! Kiek, Hein had 'n aertje naer z'n moertje, niet naer z'n vaertje. Die had van de Wieze Man gelezen: Veel lezen is vermoeiiing des vleses. 's Aevens las die dan wel 't Nieuws, vooral 't Plae- selijk nieuws. Een petrolkarre an de kaoje in Stellendam, te waeter gerocht, de opbriengst van de oestcollekte in Dirkslands Griffermeerde Gemeente de groate somme van 1.800,'t ofscheid van de burgemeester van Ouddurp; een kalf mit twéé koppen gehore. Niet dat en inkel mar zo les las. Hie las oak wel in Braekels Redelijke Gosdienst, de Bid- dagpredikoasjes van Van der Groe, de Ziener, de bekeringswegen van Saolo- mon Duus, Maortje Beket, Perrius uut Goerêé, mar niet lange achter mekaore, iedere kéèr er 'n stikje. In allêên 's winters. In de zeumer had 'n maens nergens tied voor dan voor waerke, dat 'n overigens mit groate ple zier dee. Mar, om op Hein vrom te komme: die las deze krante van a tot z, al mos en dan wel over inkele, voor zien te moe lij ke stikken, heen-hobbele. Behalve die enige krante, die ze dan nog saeme lazze mit 'n aore, die oak 'n echte lezer was, in de Standaard van Kuijper, en veul „stuverpreekjes" van de Dolerenden, enz. enz. enz. las, bie z'n werkzaemheden as boer in as êêrste en enige fotograaf van Melissant, in as weerkundige die allerlei waememiengen over 't weer dee, in ashoaimeijer las Hein oak 't boek over Flakkee door J. V. d. Waal opnieuw uutgegeven. Nou, zeg mar gerust, daer kwam 'n noait in tenden. In dan praetenden daer weer over mit z'n vaoder in hoe weinig leesachtig die oak was, hie had dit boek oak deurgekrope in wist er dan nog van alles, uut eige ervaerieng in via de over- leverieng verkregen an Hein bie te ver tellen. Van dien boer las z'n oak in Jo- sephus' Joodse oorlogen. Dan was er nog geschreven lectuur in huus: de dichjes vannoam, in van aore. ('t Vrouwtje van Stavoren hadde ze op schrift. Deur 't lenen bie 'n ander tikkende Hein nog méér lectuur op de kop en zo had en toch nog aerdig wat om te lezen. Oak gaf z'n vaoder 'n. een boekje over maken bekend dat Provinciale Staten bij tiun besluit van 17 april 1980, nr. 9 het voorstel tot reorganisatie van tiet wfatersctiapsbestel op Goeree-Overflakkee tiebben vastgesteld. Het desbetreffende statenvoorstel, stuk no. 1827, bevattende onder meer liet com mentaar van Gedeputeerde Staten op de bezw^aarsctiriften, ligt voor belangtietj- benden gedurende een periode van veertien dagen na datum van het verschijnen van deze bekendmaking ter inzage ter secretarie van het waterschap Flakkee, Langeweg 74 te Middelharnis en van de polder Goeree, Spaanseweg 2 te Ouddorp. 's-Gravenhage, 13 mei 1980. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, M. VroliJK voorzitter. C. J. Vogel, griffier. Autocross het leven en zalig ofsterven van Gerrit van Doesburg. Romanse boeken kreeg 'n niet onder 't oage voor z'n dortiende jaer. Vergeet niet dat mn over 't alge meen legen zukke boeken was. Een ver-, nael waerin voorin vermeld stieng: „Op waarheid gegrond" kon er bie deur, en oak as dat er niet bie stieng, mar 't gieng over de geschiedenis van volk of kaerke, kon dat geleze worre. Dien boer mit wie ze de Maas- en Scheldebode lazze, had bv. de Vlaamse Passementwever (Waer is die verkrieg- baer?) door burgemeester Dè Vheger van Herken, en de Oude Schoolmatres; kiek, dat wazze boeken, die mos de jeugd mar leze: die wazze lêêrzaem en konne nog es 'n middeltje weze tot bekerieng. Dien boer had oak het groate Marte- laerenboek mit die verschrikkelijke plaeten. Dat heit Hein oak 'n hort bie z'n magge hao: Den boer heit 't zelf bie Hem thuus gebrocht. Zo'n jongen zou er de vracht an gehad hao! Oak in dit boek was Hein zo gauw niet klaer. In as en dat las en die plaeten bekeek, kwam de yraege bie 'm op: Zou joe stand houwe as er nog es zo'n vervol- gieng kwam? Die vraege kon em soms benauwe. Toen den boer dat boek weer kwam haele zei 'n: „We zalle hope, dat de Hêêre ons genaode zal geve as voor ons nog es de noad an de man mog komme, om staende te bluve". „Mar", en hie richtende z'n eige tot Heins moeder: „Zo as je gêên stervensgenaode voor je ster ven noadig heit, zo hei je oak géé mar- telaersgenaode noadig voor den tied". Hein...had weer in die woorden stol tot naedienken. Op 'n zondagmiddag nae kerktied kwam Ds. Hoedenmaeker, die vroeger op Melissant stieng, en noe hier nog es prekende, bie Heins ouwers op bezoek. Ze wazze aerg groat mis-en geweest. In hie had voor de kinders 'n boek mee- gebrocht: Bunijans Christenreize naer de eeuwigheid, voor kinderen naverteld. Siedaer weer 'n kleine anwinst voor 't huusbibliotheekje, dat op de boekenhan- ger in den groaten huzen hieng. Hein genoot oak hiervan. Hie was noe twaolf jaer en kon dit boek, dat in zinnebeeldige tael de hele heilsweg plas tisch voorstelde wel ver stae. Van Bun- yan las en oak: De Heilige oorlog en een gesprek tussen Spin en 'n zondaar. Ondertussen was er op Melissant 'n J.V. opgericht en die gaf in de winter- maenden bibliotheekboeken uut: 'n en kel studieboek, mar mêêst Christelijke verhaelen, in boeken die niet uutge- sproken Christelijk wazze mar toch hêêl geschikt. Van die leste las" Hein, die er as de kippen bie was om boeken voor 2 ceht per boek, per week, te haelen: Van Lenneps, De Roos van Dekema. Van deze bibliotheek las en oak: John Halifax, 'n Christelijk verhael, en tege- liek 'n liefdesroman. Hein was weg van dit boek. En toen en zondagsaevens daer nog gespannen in zat te lezen en buurman in buvrouw op bezoek kwamme en ze, Hein zo verdiept zagge in deze roman, waer ze van wiste waer die over gieng, omdat hun zeune die oak geleze had, zei buvrouw: „Hein, wat hei je noe an zo'n romans boek in dan zo'n liefdes roman. Ik zegge mar zo: de jeugd is op dat gebied al gek genog van d'r eige. Daer hoeft niet over geschreve te w^orren in 'n roman in dat nog mit 'n schien van gosdienst er over", wordt vervolgd Een oud Mehssantenaer Wilhelmus a Brakel HALLELUJA of LOF DES HEEREN OVER HET GENADEVERBOND B.V. Uitg. De Banier, Utrecht 1979 230 blz. Prijs 47^0 Dit bekende werk van Brakel die ook de auteur is van de „Redelijke Godsdienst" is indertijd ontstaan uit een theologische discussie. In zijn toen malige standplaats Leeuwarden had in het jaar 1679 een gastpredikant. Ds. D. Flud van Giffen, een preek gehouden over Psalm 8, waarmee Brakel niet ak koord kon gaan. Hij preekte toen zelf ook over deze stof en deze preek, mèt de discussie daarover, werd in druk uitge geven. In later edities is het „dispuut" weggelaten, rnaar het boekje uitgebreid met een „praktikale" verhandeling over het Genadeverbond. Het is een goede gedachte geweest van De Banier om dit werk, dat alleen nog antiquarisch verkrijgbaar was, opnieuw uit te geven. Niet als fotografische her druk, zoals vandaag de dag bijna alle oude theologische werken weer op de markt worden gebracht! De heer C. J. Meeuwse heeft het geheel herschreven in de thans gangbare taal en spelling. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn, want zo is dit mooie werkje voor ieder ook voor onze jongeren toe gankelijk geworden. Het is uiteraard onnodig, dit boek van één van de grote mannen uit de tijd van de Nadere Reformatie aan te beve len. Het is geen dorre of schoolse ver handeling over de Verbondstheologie, maar een praktisch, pastoraal geschrift over het Genadeverbond. Leerzaam, ontdekkend en vertroos tend. Brakel zeU schreef destijds in het „Voorwoord": „Wij bemerken dat er, onder vele an deren, twee misvattingen in de kerk in Nederland in zwang zijn. De ene is dat men zich met de letter tevreden stelt en zich inbeeldt dat de Godzaligheid alleen in de kennis van de samenhang van de Bijbel bestaat; een andere is dat men vroomheid en Godzalige bewegingen van binnen en deugdzaamheid van buiten oefent zonder gegronde kennis van de waarheden". Deze woorden zijn ook he den ten dage nog zéér aktueel. Daarom hopen we dat dit werk gekocht en gele zen zal worden en dat het voor velen tot lering en tot zegen zal zijn. W. v. G. M. C. Capelle WAT IS ER VAN DE NACHT (Veertig dagen geloofsstryd van Ar meense christenen -op de Musa Dagh) B.V. Uitg. De Banier, Utrecht 1979 Prys 27,50 Het laatste boek van de bekende schrijver en verteller M. C. Capelle, in Nieuwendij k (N-B) en veel gepubli- die hoofd was van een christelijke school ceerd heeft op het gebied van de zen ding, en die helaas kort na de verschij ning van dit werk isoverleden. Het DE TROOSTER GEZONDEN Ik zal de Vader bidden en Hü zal u een andere Trooster zenden, op dat Hü bij u blflve in der eeuwig heid. Joh. 14 16. Al wat mens heet worstelt om eer, schittering, glans en kroon. Wat doet en laat men al niet in de sportwereld om met een lauwertak omkranst te worden. Weken, ja jaren is men bezig om een verderfelijke kroon te behalen. En als men dan éénmaal met zulk een kroon begiftigd is en de eer en het geld dat aan zulk een kroon kleeft, heeft ont vangen, begint deze aanstonds te ver dorren. De eer vergaat, het geld raakt op en velen die in de kracht van hun leven door mensen op handen zijn ge dragen, slijten hun ouderdom in armoede en eenzaamheid. Allang door de massa vergeten eer ze gestorven zijn. X X X Op de Pinksterdag zijn er ook mensen gekroond, maar niet door mensen. Ook niet om hun menselijke prestaties. Ook niet met een vergankelijke kroon. Op de Pinksterdag zijn naar Gods ge meenschap dorstende zondaren gekroond met de Heilige Geest. Deze schittering kwam van omhoog. Hier werd geen kroon gevlochten door menselijke harts tocht aangeblazen, door menselijke eerzucht bereid. Hier reikt de recht vaardige Rechter vanuit de Hemel de kroon uit aan hongerige, dorstige, ver weesde zielen. Aan mensen die het ook niet meer verwachten van aardse schit tering en vergankelijke mensenglorie. X X X Hier zijn mensen bijeen wier hoop van deze wereld is vergaan. Die in lijden en strijd zichzelf zijn verloren. Mensen die in het gemis van Gods gunst hebben ge beefd en gesidderd, die het gericht Gods hebben aanschouwd in het vreselijk vonnis aan Jezus voltrokken. Die met verscheurde harten de bitterheid der zonde hebben beweend en gans hulpe loos tot Hem gevloden, vertroost wer den met de belofte des Heiligen Gees- tes. X X X Nu is de ure gekomen waarom Jezus de Vader gebeden had. Nu zendt de Bruidegom het pand uit de hemel van de Vader. En dit pand is hun Trooster Die hen het vriendelijk aangezicht van een verzoend God doet aanschouwen. Hier schijnt het vroUjk licht, na bang gevaar. Deze Trooster vergoedt het ge mis van hun dierbare Heiland en fluis tert hen de Goddelijke vrijspraak in. Die Trooster houdt hun ogen gericht op de wederkomst van Christus en blijft bij hen tot in eeuwigheid. Ja, tot in eeuwigheid. Die Trooster kan wel be droefd worden en tegengestaan maar Hij zal het huis des harten, waar Hij éénmaal is binnen getreden, nooit meer verlaten. Hij zal Christus steeds heer lijker maken in het hart. Uit zijn schat ten nemen en het ons verkondigen. X X X O, de wereld kan Hem niet ontvan gen, want 'zij ziet Hem niet en kent Hem niet. Er blijft zolang de wereld staat een strijd tussen de geest der wereld en de geest Gods. De wereld heeft ook geen verlangen naar die Geest. Zij wordt bezield door haar eigen geest, zij heeft haar eigen kronen en haar eigen vreugde. Maar die is spoedig voorbij. Maar er zullen er zijn die door alle eeuwen heen de wereld de scheldbrief geven. Die de vergankelijkheid van de wereld zien en het betrekkelijke van al het aardse. Die door het licht van Gods Geest bestraald, hogere dingen in het oog krijgen, die met andere verlangens vervuld worden, die andere dingen gaan zoeken. X X X Zij komen op het smalle pad van Gods geboden. Zij worden bang van de zonde en van alle ijdele vreugde. Zij kunnen zonder God niet meer gelukkig zijn. Diepe smart vervult hun hart als zij denken aan de jaren die zij hébben doorgebracht, levende in de zonde en in de eigengerechtigheid. Zij zoeken ont koming en worden teneinde raad ont dekt aan de Verlosser Jezus Christus op wie hun benauwde en vervolgde ziel nederzinkt als op die eeuwige Rots der behoudenis. O, die strijd der ziel, die innerlijke worsteling om redding, dat staan tussen leven en dood, dat ge slingerd worden tussen hemel en hel, het kan zo hoog gaan en de wonden der ziel kunnen zo schrijnen dat de dichter zegt: „want mijn hoofd is als bedolven in de golven,van mijn ongerechtig heid". X X X Maar zie, daartoe heeft Hij de Troos ter gezonden. Nu wordt het oog des ge- loofs geopend, dat oog dat ook onder de gerichten tot God blijft druipen, dat geen kwaad van God kan denken ook al doodde Hij mij, zegt Job. Dat oog wordt verlicht om te zien op het Lam dat onder ging in' de diepte van het gericht en stervend genoeg deed, ook voor mij. Die Trooster houdt vast ook als uw voeten gaan over bergen en door dalen. Die Trooster reikt u de hand op uw sterfbed en wandelt met u door het dal van de schaduwen des doods. Die Troos ter zal ons eeuwig bekwamen te zingen van het Lam dat geslacht is. Dat ook mijn zonde wegdroeg. X X X O zeg eens, is dat niet de hemel? Kom zondaar, reist uw reis niet alleen. Het is te zwaar voor u. Hoor toch de stem van de Geest. Hij roept nog. Ook nu. Ook u. Buiten deze Trooster hebt u geen troost en met deze Trooster zult u tot in eeuwigheid niet meer treurig zijn. Want de dagen van uw treuren, we nende Sioniet, zullen haast ten einde zijn. Houdt dan uw betraand oog op God gericht en wordt ge zo moe van het zien in de wazige verte en is uw last soms te zwaar? Och kom, groter dan uw Redder is uw nood toch niet. Wij hebben Zijn Woord. „Nooddruttigen zal Hy verschonen; aan armen uit gena Zyn hulpe ter verlossing tonen, Hq slaat hun zielen ga. Als hen geweld en list bestreden, al gaat het nog zo hoog: hun bloed, hun tranen en hun Iqden zqn dierbaar in Zqn oog". Sannieshof (Z.A.) L. Huisman THOLEN DIENSTEN „TEN ANKER" Woensdag 21 mei ds. A. G. v. d. Stoel uit Bergen op Zoom. Woensdag 28 mei geen dienst. boek beschrijft een episode uit de ver volging van de Armeense christenen in 1915. Oogelooflijk is het te lezen wat deze mensen in de loop der jaren hebben moeten lijden van de kant van de Per zen en de Turken. Maar even ongeloof lijk is het met hoeveel geloofs- en hel denmoed zij zich in die strijd hebben verweerd. Misschien kan dit boek ons helpen een beetje begrip op te brengen voor de pa nische angst die Turkse christenen in ons land hebben om uitgewezen te wor den! Aan het begin vertelt de schrijver van een ontmoeting met een bejaarde geestelijke die tegen hem had gezegd: „Er is hier voor christenen geen plaats. Dit land vermoordt zijn eigen kinderen. We moeten alleen hopen en bidden dat andere landen hun grenzen voor de ver volgde christenen openen, zodat ze in vrijheid een nieuwe toekomst kunnen opbouwen". Ik ga u verder niets vertellen over de inhoud van dit boek. U moet het zelf le zen en dan krijgt u hopelijk door dit aangrijpende relaas een indruk van het lijden om het Woord en om het geloof. Wellicht beseft u dan ook iets van het voorrecht dat wij nog genieten, enigs zins in vrede en in vrijheid te mogen leven. W. v. G. Ds. A. Moerkerken GENADELEVEN EN GENADEVERBOND Uitg. Stark. Texel 1979 86 blz Prfls 14,75 Dit boekje bevat twee series artike len die de Nieuw-Beyerlandse predi kant schreef in „De Saambinder", het weekblad van de Gereformeerde Ge meenten. De eerste reeks is meer pas toraal en op het geestelijke leven gericht, terwijl de tweede een verdediging is van de zes uitspraken die de Generale Syno de van de Ger. Gemeente deed in het jaar 1931. In feite hebben deze twee ver handelingen dan ook niet veel met el kaar te maken. Daardoor is het boekje geen geheel, maar zijn het eigenlijk twee afzonderlijke werkjes in één band en onder één titel. Een boekbespreking mag niet ontaar den in een uitvoerige polemiek. Dat neemt niet weg dat dit boekje bij mij ve le vragen en bedenkingen heeft opgeroe pen. De auteur kiest inzake geloof, we dergeboorte en rechtvaardiging voor de opvattingen uit de natijd van de Nadere Reformatie, de lijn die van Comrie via Kuyper naar Kersten loopt. Dat is zijn goed recht. Maar het is dan niet billijk alle andere opvattingen als afwijkingen te beschouwen. Het is wel zéér opvallend dat de naam,van Calvijn, die toch breed en diep over het Genade verbond heeft gedacht en geschreven, bijna nergens wordt genoemd. Veront rustender is dat het Schriftbewijs veelal ontbreekt. Er wordt op ruime schaal ge citeerd, uit (bepaalde) oudvaders en uit de Dogmatiek van Kersten, maar in ver gelijking zéér weinig uit de Schrift. Ook de motivering van de „boven- confessionele bindingen" die de Ger. Ge meenten in het jaar 1931 gemeend heb ben verplicht te moeten stellen voor ambtsdragers heeft me niet overtuigd. Uiteraard staat er veel in dit boekje dat zonder meer onze instemming kan hebben, vooral wanneer het gaat over het aanbod van Gods genade en de ver antwoordelijkheid van de mens. Maar het kader waarin één en ander wordt gezet het Verbond der genade opge richt uitsluitend met de uitverkorenen! is niet de leer van de Reformatie. W. V. G. Soms wordt een politieauto die op de vluchtstrook staat en daar met blauw zwaailicht de staart van een file bevei ligt, aangereden. „Als de mensen al een politiewagen met zwaaiUcht over. het hoofd zien, dan kan je wel rtagaan dat dat ook met ande re voertuigen gebeurt", aldus de Alge mene Verkeersdienst van de Rijkspoli tie. „We zeggen weleens dat alles wat op de vluchtstrook staat, een magneet is, die ongevallen aantrekt. Vandaar ons dringend advies: Plaats je auto zover mogelijk in de berm naast de strook". SEINTJE Er zijn automobilisten die hun door pech getroffen wagen een dag of twee, drie op de vluchtstrook laten staan voordat zij 'm eindelijk eens laten weg- slepen door een kennis, die pas in het weekeinde tijd heeft even een handje te helpen. Dat is veel te lang. Het volgende verzoek van de Alge mene Verkeersdienst: Als ^en auto door pech is gestrand en het euvel ter plekke niet kan worden verholpen, laat de be stuurder dan een seintje aan ons geven (telefoon 63438 - 4321) of via de langs de weg staande praatpaal melden, dat hij zijn wagen op de vluchtstrook achter laat. Of zet achter de voorruit een kaartje waarop geschreven staat dat er al een garage is gewaarschuwd die de auto komt weghalen. Dan weten de surveil lanten van de Algemene Verkeersdienst tenminste dat de zaak in orde komt. THOLEN LANGE WACHTTIJDEN ZIEKENHUIS Op nadrukkelijk verzoek van de heer M. van Damme (WD) gaat het gemeen tebestuur van Tholen een onderzoek in stellen naar vermeende lange wachttij den bij het ziekenhuis „Lievensberg" te Bergen op Zoom. THOLEN Geen kerncentrales: In tegenstel ling tot vroeger plannen vindt de rege ring dat Tholen en St. Philipsland niet geschikt zijn voor de vestiging van een energiecentrale. Naast de plannen voor uitbreiding van de kemcentrcile te Borssele heeft men plannen in het gebied tussen Bath en Hoedekenskerke ruimte vrij te houden voor de bouw van een energiecentrale. Dat zal ook het geval kunnen zijn in de omgeving van Ossenisse. Het door sparta georganiseerde re creanten volleybal tournooi is goed ver lopen. Na het heerlijke avondje volley bal, waarbij er met veel inzet werd ge streden, waren het Brinio uit Brielle (net als vorig jaar) bij de dames en Eendracht uit Hoogvliet bij de heren, die de hoofdprijswinnaars waren. Spar ta, dat met 4 teams aanwezig was, was in de finale met 3 ploegen vertegen woordigd, waarbij 2 tweede prijzen en een 4e prijs werden gewonnen. Tegen vallend was het resultaat van heren 2, dat vorig jaar winnaar werd, maar nu door het debuterende Waterschap van een eervolle plaats werd afgehouden. Doordat er „op tijd" werd gespeeld kon alles vlot verlopen en waren er ge lukkig weinig wachttijden voor de deel nemende teams. Aan het eind van het tournooi dankte de voorzitter van Spar ta dhr. A. de Vos de deelnemers en de scheidsrechters voor hun medewerking en reikte hij tenslotte de prijzen uit. Over één ding waren de spelers en speelsters het zeer beslist eens: dit moet volgend jaar weer gehouden worden. Uitslag finale. DAMES 1. Brinio 2. Sparta 1 3. D.D.L. 4. Sparta 2 HEREN: 1. Eendracht 2. Sparta 1 3. Lelie Stars 4. Waterschap

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 9