GROTE RENAULT YOORJIIARSSHOW HaringvIJetkenners maar weinig ingenomen met Recreatieplan Haringvliet IIUTO-PESCH De „Dankbaarheid" verwisselde van eigenaar Van 1 1.111. 8 maart kunt u bij ons teslrijden, drankjes drinken, de benen strekken, 't hemd van ons lijf vragen, met plezier kennis maken, autostoelen uitproberen, ''n hapje eten, prïjsvergelijken, onder motorkappen neuzen, raden hoeveel ballonnen in een Renault kunnen, daarmee een prijs winnen, en 'n kadootje meenemen» Automobielen-verkoophal Mercedes - Benz 52e jauigang Vrpag 29 februari 1980 No. 4871 CHR. STRKKKRLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUm-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ETLANDEN Verschijnt txveemaal per weekdinsdag- en vrijdagavond U komt toch ook naar de van 1 t.m. 8 maart Met o.a. füm 24-uurs race in, Le Mans, en voor de jeugd ballonnen en vliegers (zolang de voorraad strekt) RAMOCO b.v. - Stad aan 't Haringvliet HOORZITTING ONTHULT: ie Natuurbescliermers wel ingenomen met aanwijzing beschermde gebieden. Heel 'die portemonnaie-vrïen-clelijke Renault 5-famiMe is,er, ook met alle 4-deurs modeUen, evenals de automaat en dat slimme bestelwagentje. De gezellige functionele R 14 serie doet ook mee. Bij ons ditmaal het accent op de R5 en R14 en op ide gezelligheid. ^N Een waardebon voor de kopers van een gebruikt^ of nieuwe auto ligt klaar. Graag tot ziens op de sezeUige REINAULT 5 en 14 SHOW Showroom BJIOEKWEG 8 OUDDOBP 13eL: 01878 -1295 - 2011 SHOWDAGEN! zaterdag 1 t.m. zaterdag 8 maart elke dag (behalve zondag) van 10.00 9.00 uur. OOLTeENSPLAAT-DEN BOMMEL: -k Laatste thuisvaarder verliet de haven ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦F t BEZOEKT ONZE GARAGE KNöPS I LANGEWEG 113 TELEFOON 01870 - 2043 OOK OP VRUDAGAVOND IVIIDDELHARNIS De voor de 80'er jaren dit weekend bij ons in de showroom Dealer voor Goeree eu Overflajikee LIES VAN DER VELDE SOMMELSDIJK Oud-Sommelsdijker gepromoveerd OLIEBOLLENDAG POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHAÏINIS Redactie en administratie Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870-3392 Giro 167930 Bank Rabo Middelhamis Rek. no. 34 20 01 108 ABONNEMENTSPRIJS f 9,50 PER KWARTAA"L ADVERTENTIEPRIJS 28 cent per mm. Bij contract speciaal tarieL De Hamgvliet-vaarders de dinsdag avond aanwezig waren op de in Middel hamis gehouden hoorzitting over het Recreateiplan Haringvliet hebben de opstellers ervan, de leden van de Werk- commissie, duidel^k laten weten maar weinig gecharmeerd te zijn van de in vulling van het plan. Voor hen was het duidelijk dat er geen praktiserende Ha- ringvliet-vaarder deel van de Commis sie uitmaakf; de aanleg van een kunst matig eiland en „oeverloze" steigers zou den in zqn kraam zeker niet te pas zijn gekomen. Zq die het Haringvliet ken-, nen prefereren slechts de ruimte die nog in zo ruime mate aanwezig is Echter zijn het niet alleen de plezier- vaarders, het zijn ook de waterskieërs, de sportvissers, de zwemmers en de windsurfers die graag gebruik willen maken van de geneugten van het inge damde Haringvliet en dat maakt het noodzakelijk dat er een regelend or gaan, wellicht in de vorm van de Re- •creatieschap, opstaat om aller belangen met elkaar in overeenstemming te bren gen. Het waren wijze woorden, gesproken door burg. W. M. v. d. Harst van Oost- flakkee, die j.l. dinsdagavond de werk groep presideerde inplaats van Gedepu teerde Borgman die zeer tot spijt van vele aanwezigen verhinderd was. Een eerdere hoorzitting in Numansdorp had bijna driehonderd belangstellenden ge trokken, Middelhamis scoorde dinsdag avond rond tweehonderd bezoekers, een niet geringe opkomst, symbolisch voor de ernst waarmee het Recreatieplan wordt beschouwd. Het basisplan zal immers model staan voor de door de gemeenten te maken deel- en bestemmingsplannen waarom van de geboden inspraak een druk ge bruik werd gemaakt. De werkgroep hoorde toe, naar burg. v.d. Harst verklaarde „als een droge spons de vele suggesties inzuigend". De vergadering werd werkelijk de idee ge geven dat er niet alleen geluisterd-, maar ook gehonoreerd zal worden. „Wanneer we overal horen dat een aan te leggen rotseiland wordt afgewe zen, welnu, dan verdwijnt het uit de plannen", durfde dhr. v. d. Harst zelfs te voorzeggen, zo ook over de veronder stelde steigers, waarvan de waterspor ters met nadruk beweerden dat ze zelfs bij een zuchtje wind niet te gebruiken zouden zijn. Ook de natuurbescherming had in de gehouden discussie een stevige vinger in de pap. Daar zorgde dhr.- Hendriks voor, sprekend namens de Ver, Natuurbe scherming Goeree Overflakkee. Waar de watersporters ach en wee klaagden over het gesloten verklaren van natuurge bieden was dhr. Hendriks ingenomen met zoveel zorg, alhoewel hij graag wat meer waarborgen ingebouwd zag dat er in verboden gebieden ook werkelijk niet afgemeerd zal worden, een vorm van controle derhalve op de naleving van de verboden. Dhr. Hendriks kaartte ook aan dat de bestuursverdeling tussen de drie part ners in het te vormen Schap, aanliggen de gemeenten. Rijnmond en de Provin cie Zuid Holland een scheve verhouding laat zien, omdat Rijnmond zeer nadruk kelijk de meeste stemmen heeft. Er zal zo werd duidelijk weinig aan te sleutelen zijn, al houdt het ook de Werk groep bezig.' Rijnmond neemt evenwel 55°/o voor zijn rekening en een wijziging in de be stuurlijke betrokkenheid zal ook een wijziging in de financiële opzet ten ge volge hebben, zo- werd door burg. van der Harst verondersteld. Niettemin zal de bestuurlijke verhouding in de werk- commissie een ernstig pvmt van discus sie gaan vormen. We zeiden het al, de watersporters zijn-weinig ingenomen met de gedachten zoals door de Werkcommissie geponeerd. „Liever geen plan dan dit plan", was dan ook de reactie van de watersport ver, „het Bommelse Gors", verwoord door dhr. A. Both. Dhr. Both had het gevoel dat voorop heeft gestaan alle, maar enigszins aan trekkelijke gebieden tegen de water sporter te beschermen, z.i. een overbo dige zorg omdat het juist de water sporters zijn die van rust, vrijheid, maar zeker ook de natuurwaarden weten te genieten, en er zorgvuldig mee om we ten te gaan. Zo pleitte dhr. Both voor een open houden (evt beperkt) van het Ventja gersgaatje, terwijl de Ventjagersplaten voor een groot deel zouden kunnen wor den afgesloten, in tegenstelling tot de Slijkplaat waarvan dhr. Both dacht dat die voor 'de watersporter' beschikbaar zou moeten blijven, omdat daar een van de weinige plaatsen is waar kleine kin deren veilig kunnen zwemmen. Voorts maakte dhr. Both zijn bedenkingen dui delijk tegen de oeverloze steigers en wees hij enkele tegenstrijdigheden in het rapport aan om tenslotte te wijzen op de zwemgelegenheid voor de Bom melse kinderen in het Bommelse Gors welke gelegenheid men graag gehand haafd wil zien. Dat er ook zorg voor gedragen zal worden dat de jachtenbezitters niet ver der in conflict komen met de sportvis sers (die van steigers en boten gebruik maken en daar vuil op achterlaten) was een van de nadrukkelijke wensen van dhr. Both. Het verlangen naar blijvende ruimte werd ook verwoord door dhr. de Voogd namens de Watersportver. „Flaquee", dhr.Termaaten namens de watersprot- ver. „Stellendam" een representant van de Ver. „Delta Noord" en ook door weth Visser van Stellendam. „Laat het Haringvliet niet tengevolge van een over-organlsatie tot een soort plassengebied worden!" waarschuwde dhr. Termaaten, het verlangen kenbaar makend dat de plannerunakers in dezen „Linquenda", een naam die men te genkomt op schepen en huizen. Het wil zeggen „wat eens verlaten moet wor den". Het moeten verlaten van dat waaraan men sterk gehecht is, ervaart bijna iedereen in meer of mindere mate. Oude mensen gaan naar een verzor gingstehuis, een schipper verlaat z\jn schip in ruil voor een woning aan de waL Dit laatste trad een dezer dagen sterk naar voren, toen het echtpaar L. van Gent-van Veen hun „Dankbaarheid" de rug toe keerde om naar des levens loop een woning aan de wal te betrekken. Niet dat ze al bejaard ziJn was de re den, maar is men eenmaal de „zestig" gepasseerd dan wordt het varen op de Zuid Hollandse, Zeeuwse en Belgische wateren een zaak die men aan jongeren over moet geven. Dit deed ook het echtr paar Van Gent beslissen niet vol te houden totdat men er mee op móét houden, maar het gunstige ogenblik te kiezen waarop men nog kan gaan en staan waar men wü. Het verlaten van de „Dankbaarheid" is niet aUeen voor de familie Van Gent een mijlpaal in hun leven, ook voor de dorpsgemeenschap van Ooltgensplaat betekend de verkoop van de „Dankbaar heid" een afsluiting van een eeuwen oud bestaan, namelijk de thuishaven van vele schepen. De laatste in de Plaat thuisvarende binnenschipper is uit deze haven verdwenen. De 'naam Ooltgensplaat komt men vanaf heden niet meer op de binnenwa teren tegen. Wél blijft de „Dankbaar heid" te Oostflakkee ingesohr., want de nieuwe eigenaar is de heer A. K. van Dijk te Den Bommel. Onder de naam „Beantra" gaat de „Dankbaarheid" het verdere leven door, met als thuishaven Den Bommel. Goed onderhouden. Anton van Dijk had zijn oog al meer dan eens laten vallen op de goed onder houden en tweemaal verlengde khpper „Dankbaarheid", bouwjaar 1902. Leen van Gent beloofde hem „als ik er af ga is hy voor jou". Een man een man, een woord een woord en op 23 f ebr. had op de papieren de officiële overdracht plaats. Zelfs enkele dagen eerder kon de verwisseling (verhuizing etc.) beginnen. Het echtpaar Van Gent heeft 26 jaar op de „Dankbaarheid" gevaren. Gekocht te Vlaardingen werd op de 189 ton me tende klipper bij de eerste verlenging 254 ton en bij de tweede 315 ton. Leen leerde het vak bij zijn vader, schipper Arend van Gent, die nog in leven is en met zijn echtgenote verblijf houdt in „Het Oudeland - „De Samaritaan" te Sommelsdijk. Hij was 12 jaar toen hij met zijn va der ging varen en de thans 62-jarige oud-schipper van de „Dankbaarheid" heeft er dus 50 jaren opzitten. Veelal varend op België heeft lüj met zijn vrouw barre tochten meegemaakt. De laatste reis, twee weken geleden, was ook op België. Een lading koper van Rotterdam naar Ole biJ Heerenthals. Blijven liegen was er zomaar niet bij al werd er de laatste jaren al wat kal- mer-aan-gedaan. Van Genten en Van Nimwegens. „Vroeger had Ooltgensplaat vele schippers", aldus de heer Van Gent. „Je had er de Van Nimwegens, de Van Gen ten, Kees Oele, Simon van Veen, Bas en Hein Markus, Van den Berg, de Walings, beurtschipper H. van Gent en meer an deren die de haven regelmatig bevolk ten". Nu ligt de haven en de Kaai dikwijls vol met schepen voor Sloperij en Me- taaUiandel G. K. Timmerman. De laat ste bestemming van een groot aantal binnenschepen... De „Dankbaarheid" bleef voor de branders gespaard. Liever verkoop dan sanering, was het devies van schipper iets meer aan de mens en iets minder aan de natuur zouden denken... Weth. Visser kon het daar helemaal mee eens zijn. Hy vond het best dat er zorg voor de flora en fauna bestaat, maar zei hij: „is het nou zo erg als een steltloper naast een recreant loopt?" „Da's wel gezellig!" voegde dhr. Vis ser er tot groot vermaak van de zaal nog aan toe. In alle ernst drong hij erop aan de Slijkplaat voor de watersporters beschikbaar te houden, zodat het ver bodsbordje dat er nu al staat nog voor de zomer weggehaald kan worden. „De vogels zijn zeker belangrijk, maar daar leven we niet alleen Voor" benadrukte dhr. Visser. Hij pleitte ervoor de moge lijkheid te onderzoeken of de haven van Stellendam welUcht naar het Haring vliet zou kunnen worden doorgetrok ken. Een soortgelijk verlangen, maar dan een doorbraak bij Dirksland, maakte burg. Bos van Dirksland duidelijk. De Dirkslandse haven en het Zuiderdiep zijn van het Haringvliet afgesloten en dhr. Bos voorzag dat als hij de Gre- velingen de Flakkeese zijde wat on derbedeeld zal blijven. Warm pleitte hij ervoor de mogelijkheid tot het maken van een doorbraak te bestuderen. Er Ujkt vooralsnog weinig kans op,, niet omdat het technisch niet zou kun nen, maar omdat de financiële middelen ontbreken. Met een doorbraak naar het Haringvliet, zowel bij Stellendam als bij Dirksland zouden enkele miljoenen gemoeid zijn waarom het zo voerde Oostdijk van de Werkgroep aan meer voor de hand ligt dat in de deelplannen voorrang wordt gegeven aan het aan passen van bestaande situaties. Aan het terugdraaien van bestem mingen, van beschermd natuurgebied naar vrij terrein is ook moeUiJk te den ken omdat er een lange procedure aan voorafgegaan is om tot de thans gelden de bestemming te geraken. Al eerder november vorig jaar gaven we een uittreksel uit het Recrea tie-basisplan. Het voorziet in de aanleg van 2800 ligplaatsen in de komende vijf jaren waarmee het totaal aantal lig plaatsen op plm. 5000 komt. Gedacht wordt aan een jachthaven bij Stellendam, de creatie van plm. 150 lig plaatsen in de buitenhaven van Middel hamis en ca. 100 in de haven van Som melsdijk, voorts plm. 100 ligplaatsen in de haven van Stad en een geringe groei van de haven van Den Bommel. Voorts nabij de HeUegatsdam een plaats voor windsurfers en enkele kleine voorzie ningen voor wal-recreatie. Van de zijde van het Waterschap Flakkee werd bij monde van heemraad A. C. van Rossum gevraagd die moge lijkheden binnen de perken te houden omdat er door het gebruik schade zou kvmnen ontstaan. Sur. pleitte er dan ook voor in de te volgen bestemmingsplan nen de dijken tot Waterstaatswerken te bestemmen. Tegen half elf werd de bijeenkomst gesloten nadat er enkele uren stevig was gediscussieerd. De tyd zal leren in hoeverre dat heeft geholpen. Ook in de gemeenten zal straks een discussie op gang komen wanneer het er om gaat al of niet deel te nemen aan de Gemeen- schappelgke regeling. Het is de gemeen ten mogelqk zich van deelname daar aan te onthouden. (I ULHllOl •til* Het m.s. „Dankbaarheid nog in -de haven van Ooltgensplaat. Van Gent. Gelukkig bleef dit mooi on derhouden en sterke schip in de vaart. Roef en stuurhut zijn vernieuwd en de nieuwe eigenaar heeft er een ruime woning. Vorig jaar werd er nog een nieuwe motor ingebouwd. Een Cater pillar van 240 pk.; een beste „kar", waarmede de nieuwe eigenaar zeer in zqn sas is. Vervolg op pagina 2, le kolom. Dorpsweg 28-34 Tel. 01870-4436 Ir. G. V. d. Laan is vandaag aan dte Vrije Universiteit te Amsterdam ge promoveerd tot doctor in de wiskunde en natuurwetenschappen. De titel van zijn proefschrift luidde: „Simplicial fixed point algorithms". Promotoren waren: Prof. Dr. A. H. Q. M. Merkies, V.U. en Prof. Dr. H. C. Tijms V.U. Conferent: Prof. Dr. R. Saigal, North western University, Evanston, V.S. In het proeschrift worden efficiënte methodes gepresenteerd om een vast punt van een functie te berekenen. Vast punt stellingeti hebben toepassingen in uiteenlopende gebieden, waaronder op timaliseringsvraagstukken en economi sche evenwichtsmodellen. Gerard van der Laan werd op 28 juni 1951 te Sommelsdijk geboren. Hij stu deerde wiskunde aan de Technische Hogeschool te Delft. Het examen wis kundig ingenieur werd afgelegd in ja nuari 1975. Vanaf 1 mei 1975 is hij als wetenschapplijk medewerker in dienst van de Interfac. der Actuariële Weten schappen en Econonmetrie aan de Vrije Universiteit, belast met onderzoek en onderwijs in de Wiskundige Economie. Momenteel is dlu". v. d. Laan met bui tengewoon verlof werkzaam aan het Center for Operations Research and Econometrics te Louvain- la Neuve, Bel gië. Zijn adres is: Robijnstraat 22 2403 BR Alphen aan den Rijn. NIEUWE TONGE DINSDAG WEER A.s. dinsdag wordt er in Nieuwe Ton- ge weer een oliebollendag gehouden van 9 tot 12 uur ten bate van het Herv. ver. gebouw „Elim". Naast debekende oliebollen zijn er ve le andere smakelijke artikelen te koop, zoals advocaat, stroopwafels, kruidkoek, kruudplaetjes, oud holl. wafels, aman delbroodjes, appelpunten, cakes, enz. OUDDORP BIDDAG A.s. dinsdag zal D.V. de jaarlijkse biddag in de Ger. Gemeente worden ge houden. De diensten zijn 's middags om half drie en 's avonds om half acht. Voorganger is student J. J. Tanis uit Sommelsdijk.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 1