GROTE RENAULT YOORJIIARSSHOW
HaringvIJetkenners maar weinig ingenomen
met Recreatieplan Haringvliet
IIUTO-PESCH
De „Dankbaarheid" verwisselde van eigenaar
Van 1 1.111. 8 maart kunt u bij ons
teslrijden, drankjes drinken,
de benen strekken, 't hemd van ons
lijf vragen, met plezier kennis maken,
autostoelen uitproberen,
''n hapje eten, prïjsvergelijken, onder
motorkappen neuzen, raden hoeveel
ballonnen in een Renault kunnen,
daarmee een prijs winnen, en 'n
kadootje meenemen»
Automobielen-verkoophal
Mercedes - Benz
52e jauigang
Vrpag 29 februari 1980
No. 4871
CHR. STRKKKRLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUm-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ETLANDEN
Verschijnt txveemaal per weekdinsdag- en vrijdagavond
U komt toch ook naar de
van 1 t.m. 8 maart
Met o.a. füm 24-uurs race in, Le Mans, en voor de jeugd ballonnen en vliegers (zolang
de voorraad strekt)
RAMOCO b.v. - Stad aan 't Haringvliet
HOORZITTING ONTHULT:
ie Natuurbescliermers wel ingenomen met
aanwijzing beschermde gebieden.
Heel 'die portemonnaie-vrïen-clelijke Renault 5-famiMe is,er,
ook met alle 4-deurs modeUen, evenals de automaat
en dat slimme bestelwagentje. De gezellige functionele
R 14 serie doet ook mee.
Bij ons ditmaal het accent op de R5 en R14 en
op ide gezelligheid.
^N
Een waardebon
voor de kopers van
een gebruikt^ of nieuwe auto
ligt klaar.
Graag tot ziens op de sezeUige REINAULT 5 en 14 SHOW
Showroom BJIOEKWEG 8 OUDDOBP
13eL: 01878 -1295 - 2011
SHOWDAGEN!
zaterdag 1 t.m. zaterdag 8 maart
elke dag (behalve zondag) van 10.00 9.00 uur.
OOLTeENSPLAAT-DEN BOMMEL:
-k Laatste thuisvaarder verliet de haven
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦F
t BEZOEKT ONZE
GARAGE KNöPS
I LANGEWEG 113 TELEFOON 01870 - 2043
OOK OP VRUDAGAVOND
IVIIDDELHARNIS
De
voor de 80'er jaren
dit weekend
bij ons in de showroom
Dealer voor
Goeree eu Overflajikee
LIES VAN DER VELDE
SOMMELSDIJK
Oud-Sommelsdijker
gepromoveerd
OLIEBOLLENDAG
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHAÏINIS
Redactie en administratie Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870-3392
Giro 167930 Bank Rabo Middelhamis Rek. no. 34 20 01 108
ABONNEMENTSPRIJS f 9,50 PER KWARTAA"L
ADVERTENTIEPRIJS 28 cent per mm.
Bij contract speciaal tarieL
De Hamgvliet-vaarders de dinsdag
avond aanwezig waren op de in Middel
hamis gehouden hoorzitting over het
Recreateiplan Haringvliet hebben de
opstellers ervan, de leden van de Werk-
commissie, duidel^k laten weten maar
weinig gecharmeerd te zijn van de in
vulling van het plan. Voor hen was het
duidelijk dat er geen praktiserende Ha-
ringvliet-vaarder deel van de Commis
sie uitmaakf; de aanleg van een kunst
matig eiland en „oeverloze" steigers zou
den in zqn kraam zeker niet te pas zijn
gekomen. Zq die het Haringvliet ken-,
nen prefereren slechts de ruimte die
nog in zo ruime mate aanwezig is
Echter zijn het niet alleen de plezier-
vaarders, het zijn ook de waterskieërs,
de sportvissers, de zwemmers en de
windsurfers die graag gebruik willen
maken van de geneugten van het inge
damde Haringvliet en dat maakt het
noodzakelijk dat er een regelend or
gaan, wellicht in de vorm van de Re-
•creatieschap, opstaat om aller belangen
met elkaar in overeenstemming te bren
gen.
Het waren wijze woorden, gesproken
door burg. W. M. v. d. Harst van Oost-
flakkee, die j.l. dinsdagavond de werk
groep presideerde inplaats van Gedepu
teerde Borgman die zeer tot spijt van
vele aanwezigen verhinderd was. Een
eerdere hoorzitting in Numansdorp had
bijna driehonderd belangstellenden ge
trokken, Middelhamis scoorde dinsdag
avond rond tweehonderd bezoekers, een
niet geringe opkomst, symbolisch voor
de ernst waarmee het Recreatieplan
wordt beschouwd.
Het basisplan zal immers model staan
voor de door de gemeenten te maken
deel- en bestemmingsplannen waarom
van de geboden inspraak een druk ge
bruik werd gemaakt.
De werkgroep hoorde toe, naar burg.
v.d. Harst verklaarde „als een droge
spons de vele suggesties inzuigend". De
vergadering werd werkelijk de idee ge
geven dat er niet alleen geluisterd-,
maar ook gehonoreerd zal worden.
„Wanneer we overal horen dat een
aan te leggen rotseiland wordt afgewe
zen, welnu, dan verdwijnt het uit de
plannen", durfde dhr. v. d. Harst zelfs
te voorzeggen, zo ook over de veronder
stelde steigers, waarvan de waterspor
ters met nadruk beweerden dat ze zelfs
bij een zuchtje wind niet te gebruiken
zouden zijn.
Ook de natuurbescherming had in de
gehouden discussie een stevige vinger in
de pap. Daar zorgde dhr.- Hendriks voor,
sprekend namens de Ver, Natuurbe
scherming Goeree Overflakkee. Waar de
watersporters ach en wee klaagden over
het gesloten verklaren van natuurge
bieden was dhr. Hendriks ingenomen
met zoveel zorg, alhoewel hij graag wat
meer waarborgen ingebouwd zag dat er
in verboden gebieden ook werkelijk niet
afgemeerd zal worden, een vorm van
controle derhalve op de naleving van de
verboden.
Dhr. Hendriks kaartte ook aan dat de
bestuursverdeling tussen de drie part
ners in het te vormen Schap, aanliggen
de gemeenten. Rijnmond en de Provin
cie Zuid Holland een scheve verhouding
laat zien, omdat Rijnmond zeer nadruk
kelijk de meeste stemmen heeft. Er zal
zo werd duidelijk weinig aan te
sleutelen zijn, al houdt het ook de Werk
groep bezig.'
Rijnmond neemt evenwel 55°/o voor
zijn rekening en een wijziging in de be
stuurlijke betrokkenheid zal ook een
wijziging in de financiële opzet ten ge
volge hebben, zo- werd door burg. van
der Harst verondersteld. Niettemin zal
de bestuurlijke verhouding in de werk-
commissie een ernstig pvmt van discus
sie gaan vormen.
We zeiden het al, de watersporters
zijn-weinig ingenomen met de gedachten
zoals door de Werkcommissie geponeerd.
„Liever geen plan dan dit plan", was
dan ook de reactie van de watersport
ver, „het Bommelse Gors", verwoord
door dhr. A. Both.
Dhr. Both had het gevoel dat voorop
heeft gestaan alle, maar enigszins aan
trekkelijke gebieden tegen de water
sporter te beschermen, z.i. een overbo
dige zorg omdat het juist de water
sporters zijn die van rust, vrijheid, maar
zeker ook de natuurwaarden weten te
genieten, en er zorgvuldig mee om we
ten te gaan.
Zo pleitte dhr. Both voor een open
houden (evt beperkt) van het Ventja
gersgaatje, terwijl de Ventjagersplaten
voor een groot deel zouden kunnen wor
den afgesloten, in tegenstelling tot de
Slijkplaat waarvan dhr. Both dacht dat
die voor 'de watersporter' beschikbaar
zou moeten blijven, omdat daar een van
de weinige plaatsen is waar kleine kin
deren veilig kunnen zwemmen. Voorts
maakte dhr. Both zijn bedenkingen dui
delijk tegen de oeverloze steigers en
wees hij enkele tegenstrijdigheden in
het rapport aan om tenslotte te wijzen
op de zwemgelegenheid voor de Bom
melse kinderen in het Bommelse Gors
welke gelegenheid men graag gehand
haafd wil zien.
Dat er ook zorg voor gedragen zal
worden dat de jachtenbezitters niet ver
der in conflict komen met de sportvis
sers (die van steigers en boten gebruik
maken en daar vuil op achterlaten) was
een van de nadrukkelijke wensen van
dhr. Both.
Het verlangen naar blijvende ruimte
werd ook verwoord door dhr. de Voogd
namens de Watersportver. „Flaquee",
dhr.Termaaten namens de watersprot-
ver. „Stellendam" een representant van
de Ver. „Delta Noord" en ook door weth
Visser van Stellendam.
„Laat het Haringvliet niet tengevolge
van een over-organlsatie tot een soort
plassengebied worden!" waarschuwde
dhr. Termaaten, het verlangen kenbaar
makend dat de plannerunakers in dezen
„Linquenda", een naam die men te
genkomt op schepen en huizen. Het wil
zeggen „wat eens verlaten moet wor
den". Het moeten verlaten van dat
waaraan men sterk gehecht is, ervaart
bijna iedereen in meer of mindere mate.
Oude mensen gaan naar een verzor
gingstehuis, een schipper verlaat z\jn
schip in ruil voor een woning aan de
waL
Dit laatste trad een dezer dagen sterk
naar voren, toen het echtpaar L. van
Gent-van Veen hun „Dankbaarheid" de
rug toe keerde om naar des levens loop
een woning aan de wal te betrekken.
Niet dat ze al bejaard ziJn was de re
den, maar is men eenmaal de „zestig"
gepasseerd dan wordt het varen op de
Zuid Hollandse, Zeeuwse en Belgische
wateren een zaak die men aan jongeren
over moet geven. Dit deed ook het echtr
paar Van Gent beslissen niet vol te
houden totdat men er mee op móét
houden, maar het gunstige ogenblik te
kiezen waarop men nog kan gaan en
staan waar men wü.
Het verlaten van de „Dankbaarheid"
is niet aUeen voor de familie Van Gent
een mijlpaal in hun leven, ook voor de
dorpsgemeenschap van Ooltgensplaat
betekend de verkoop van de „Dankbaar
heid" een afsluiting van een eeuwen
oud bestaan, namelijk de thuishaven
van vele schepen. De laatste in de Plaat
thuisvarende binnenschipper is uit deze
haven verdwenen.
De 'naam Ooltgensplaat komt men
vanaf heden niet meer op de binnenwa
teren tegen. Wél blijft de „Dankbaar
heid" te Oostflakkee ingesohr., want de
nieuwe eigenaar is de heer A. K. van
Dijk te Den Bommel. Onder de naam
„Beantra" gaat de „Dankbaarheid" het
verdere leven door, met als thuishaven
Den Bommel.
Goed onderhouden.
Anton van Dijk had zijn oog al meer
dan eens laten vallen op de goed onder
houden en tweemaal verlengde khpper
„Dankbaarheid", bouwjaar 1902. Leen
van Gent beloofde hem „als ik er af ga
is hy voor jou".
Een man een man, een woord een
woord en op 23 f ebr. had op de papieren
de officiële overdracht plaats.
Zelfs enkele dagen eerder kon de
verwisseling (verhuizing etc.) beginnen.
Het echtpaar Van Gent heeft 26 jaar
op de „Dankbaarheid" gevaren. Gekocht
te Vlaardingen werd op de 189 ton me
tende klipper bij de eerste verlenging
254 ton en bij de tweede 315 ton. Leen
leerde het vak bij zijn vader, schipper
Arend van Gent, die nog in leven is en
met zijn echtgenote verblijf houdt in
„Het Oudeland - „De Samaritaan" te
Sommelsdijk.
Hij was 12 jaar toen hij met zijn va
der ging varen en de thans 62-jarige
oud-schipper van de „Dankbaarheid"
heeft er dus 50 jaren opzitten. Veelal
varend op België heeft lüj met zijn
vrouw barre tochten meegemaakt. De
laatste reis, twee weken geleden, was
ook op België. Een lading koper van
Rotterdam naar Ole biJ Heerenthals.
Blijven liegen was er zomaar niet bij
al werd er de laatste jaren al wat kal-
mer-aan-gedaan.
Van Genten en Van Nimwegens.
„Vroeger had Ooltgensplaat vele
schippers", aldus de heer Van Gent. „Je
had er de Van Nimwegens, de Van Gen
ten, Kees Oele, Simon van Veen, Bas en
Hein Markus, Van den Berg, de Walings,
beurtschipper H. van Gent en meer an
deren die de haven regelmatig bevolk
ten".
Nu ligt de haven en de Kaai dikwijls
vol met schepen voor Sloperij en Me-
taaUiandel G. K. Timmerman. De laat
ste bestemming van een groot aantal
binnenschepen...
De „Dankbaarheid" bleef voor de
branders gespaard. Liever verkoop dan
sanering, was het devies van schipper
iets meer aan de mens en iets minder
aan de natuur zouden denken...
Weth. Visser kon het daar helemaal
mee eens zijn. Hy vond het best dat er
zorg voor de flora en fauna bestaat,
maar zei hij: „is het nou zo erg als een
steltloper naast een recreant loopt?"
„Da's wel gezellig!" voegde dhr. Vis
ser er tot groot vermaak van de zaal
nog aan toe. In alle ernst drong hij erop
aan de Slijkplaat voor de watersporters
beschikbaar te houden, zodat het ver
bodsbordje dat er nu al staat nog voor
de zomer weggehaald kan worden. „De
vogels zijn zeker belangrijk, maar daar
leven we niet alleen Voor" benadrukte
dhr. Visser. Hij pleitte ervoor de moge
lijkheid te onderzoeken of de haven van
Stellendam welUcht naar het Haring
vliet zou kunnen worden doorgetrok
ken.
Een soortgelijk verlangen, maar dan
een doorbraak bij Dirksland, maakte
burg. Bos van Dirksland duidelijk. De
Dirkslandse haven en het Zuiderdiep
zijn van het Haringvliet afgesloten en
dhr. Bos voorzag dat als hij de Gre-
velingen de Flakkeese zijde wat on
derbedeeld zal blijven. Warm pleitte hij
ervoor de mogelijkheid tot het maken
van een doorbraak te bestuderen.
Er Ujkt vooralsnog weinig kans op,,
niet omdat het technisch niet zou kun
nen, maar omdat de financiële middelen
ontbreken. Met een doorbraak naar het
Haringvliet, zowel bij Stellendam als
bij Dirksland zouden enkele miljoenen
gemoeid zijn waarom het zo voerde
Oostdijk van de Werkgroep aan meer
voor de hand ligt dat in de deelplannen
voorrang wordt gegeven aan het aan
passen van bestaande situaties.
Aan het terugdraaien van bestem
mingen, van beschermd natuurgebied
naar vrij terrein is ook moeUiJk te den
ken omdat er een lange procedure aan
voorafgegaan is om tot de thans gelden
de bestemming te geraken.
Al eerder november vorig jaar
gaven we een uittreksel uit het Recrea
tie-basisplan. Het voorziet in de aanleg
van 2800 ligplaatsen in de komende vijf
jaren waarmee het totaal aantal lig
plaatsen op plm. 5000 komt.
Gedacht wordt aan een jachthaven bij
Stellendam, de creatie van plm. 150 lig
plaatsen in de buitenhaven van Middel
hamis en ca. 100 in de haven van Som
melsdijk, voorts plm. 100 ligplaatsen in
de haven van Stad en een geringe groei
van de haven van Den Bommel. Voorts
nabij de HeUegatsdam een plaats voor
windsurfers en enkele kleine voorzie
ningen voor wal-recreatie.
Van de zijde van het Waterschap
Flakkee werd bij monde van heemraad
A. C. van Rossum gevraagd die moge
lijkheden binnen de perken te houden
omdat er door het gebruik schade zou
kvmnen ontstaan. Sur. pleitte er dan ook
voor in de te volgen bestemmingsplan
nen de dijken tot Waterstaatswerken te
bestemmen.
Tegen half elf werd de bijeenkomst
gesloten nadat er enkele uren stevig
was gediscussieerd. De tyd zal leren in
hoeverre dat heeft geholpen. Ook in de
gemeenten zal straks een discussie op
gang komen wanneer het er om gaat al
of niet deel te nemen aan de Gemeen-
schappelgke regeling. Het is de gemeen
ten mogelqk zich van deelname daar
aan te onthouden.
(I ULHllOl •til*
Het m.s. „Dankbaarheid nog in -de
haven van Ooltgensplaat.
Van Gent. Gelukkig bleef dit mooi on
derhouden en sterke schip in de vaart.
Roef en stuurhut zijn vernieuwd en
de nieuwe eigenaar heeft er een ruime
woning. Vorig jaar werd er nog een
nieuwe motor ingebouwd. Een Cater
pillar van 240 pk.; een beste „kar",
waarmede de nieuwe eigenaar zeer in
zqn sas is.
Vervolg op pagina 2, le kolom.
Dorpsweg 28-34
Tel. 01870-4436
Ir. G. V. d. Laan is vandaag aan dte
Vrije Universiteit te Amsterdam ge
promoveerd tot doctor in de wiskunde
en natuurwetenschappen.
De titel van zijn proefschrift luidde:
„Simplicial fixed point algorithms".
Promotoren waren: Prof. Dr. A. H. Q.
M. Merkies, V.U. en Prof. Dr. H. C.
Tijms V.U.
Conferent: Prof. Dr. R. Saigal, North
western University, Evanston, V.S.
In het proeschrift worden efficiënte
methodes gepresenteerd om een vast
punt van een functie te berekenen. Vast
punt stellingeti hebben toepassingen in
uiteenlopende gebieden, waaronder op
timaliseringsvraagstukken en economi
sche evenwichtsmodellen.
Gerard van der Laan werd op 28 juni
1951 te Sommelsdijk geboren. Hij stu
deerde wiskunde aan de Technische
Hogeschool te Delft. Het examen wis
kundig ingenieur werd afgelegd in ja
nuari 1975. Vanaf 1 mei 1975 is hij als
wetenschapplijk medewerker in dienst
van de Interfac. der Actuariële Weten
schappen en Econonmetrie aan de Vrije
Universiteit, belast met onderzoek en
onderwijs in de Wiskundige Economie.
Momenteel is dlu". v. d. Laan met bui
tengewoon verlof werkzaam aan het
Center for Operations Research and
Econometrics te Louvain- la Neuve, Bel
gië.
Zijn adres is: Robijnstraat 22 2403 BR
Alphen aan den Rijn.
NIEUWE TONGE
DINSDAG WEER
A.s. dinsdag wordt er in Nieuwe Ton-
ge weer een oliebollendag gehouden
van 9 tot 12 uur ten bate van het
Herv. ver. gebouw „Elim".
Naast debekende oliebollen zijn er ve
le andere smakelijke artikelen te koop,
zoals advocaat, stroopwafels, kruidkoek,
kruudplaetjes, oud holl. wafels, aman
delbroodjes, appelpunten, cakes, enz.
OUDDORP
BIDDAG
A.s. dinsdag zal D.V. de jaarlijkse
biddag in de Ger. Gemeente worden ge
houden.
De diensten zijn 's middags om half
drie en 's avonds om half acht.
Voorganger is student J. J. Tanis uit
Sommelsdijk.