EIIAnDEli - niEUWS
Op z'n Flakkees gezeit
Overdenking
Vier Opel-dealers nodigen u uit voor een gesprek.
Den Hartog Hoogvliet
Dijkshoorn Spijkenisse,
Den Hartog Hellevoetsluis,
Knöps Middelhornis.
uit de kerken
uit de
Heilige Schrift
3e blad
Vrijdag 15 februari 1980
No. 4867
ff
ff
Geloaf joe oak an
spoken
NIEUWS
Woning verwoest
door explosie
DEJA iiaakt in
op de badcultuur
anno 1980
Uw liuis verkopen
TAIVIBOER
BEJAARDENAVOND
IN HET DORPSHUIS
„OOSTERHOF"
Neem kontakt op met onze Senator- en Monzo- specialist.
D. van Seyenter, Haagwinde 48, Hellevoetsluis.
Het was in de zeumer van '40, het be
gin van de oorlog. Je most overal an
wenne, oak an de verduusterienge. Noe
was ik gewend om geregeld de zelfde
weg te riejen, ik weunde in de Sesiej,
dat is zo wat op de helft Den Bommel-
Oude Tonge.
D'r stinge overal nog boamen langs
de dieken, van daer de naem „boamen-
diek".
Je kon gaen langs wat ze de „Madde-
leen" noemende, mar oak langs het
waetermesien, dat was voor mien wat
korter, dus we gaen langs het waeter
mesien.
Mar zo ver binhe men nog nie. Het
was zaeterdagaevend, prachtig weer in
bladstil. In zo as geweunte had ik af
scheid genome van m'n verloofde ia
zou het op hnus an gaen. Mar jae, ik
had noait zo'n haest. Nu weunde m'n
verloofde kort bie de meule van Van
Schelven dus mos ik over de koai. In
daer stieng oak weer uut geweunte
Hans Noordiek op wacht, dat was de
nachtwaeker, in die wist al dat ik daer
langs kwam om den zelfden tied, in dan
een praetje zou maeke, mar dat heit
der niks mee te maeke. Hans wier be
dankt in „de buuren" die ginge over
ons „waeke".
Mar goed ik mos toch naer huus, in
daer het sper tied was, je mos om 12
uur binne weze, in ik had geen ver
gunning, dus weg weze was het beste.
Mar noe eerst wat over die verduus-
terieng. Je had als het goed was een
fiets en daer mos as het donker was
licht op zitte, mar oak yeruusterd. Noe
kon je kieze tussen het glas en het
lampje mar ik koos voor het lampje dat
was zwart gemaekt mit in het midden
een streepje wit. Je begriept het al, een
gloeiende spieker. As je, goed keek zag
je nog niks.
Noe kun je je daer geen voorstelling
van maeke hoe donker het toen kon
weze. Der brandde nergens un straet-
lantaem, geen reclame, kortom niks,
alles donker in as der geen maen was
dan wazze het de sterren die het moste
doen in as die der dan oak nie wazze
dan was het volkomen donker, daer
gaen we dan. Mar eerst nog wat, wat
je oak mot weté. Toen wazze d'r veul
kleine boertjes, die hadde wat land in
wat koeien.
In voor die koeien moste ze oak wei
hae. Om daer an te komme huurden ze
een stikje diek.
Om die wei hoorde een hein. Noe
haeperde daer wel us wat an. .Stofful
van Halfweg had dien diek gehuurd.
Die dieken wazze van Kuiper, een
groat grondbezitter, mar dat heit der
oak weer niks mee te maeke.
Mar as je Stofful tegen kwam had
hie de nieptang in het gat van de lan-
taemhaek, in un endje pakdraed an de
begoasjedraeger. Noe za je zegge, wat
heit dat noe liiit spoken te maeke? Mar
ik zal eerst nog wat vertelle over dien
krommen boamendiek, die is krom, het
is kronkel'op kronkel in as je dan zo'n
gloeiende spieker heit van een lan
taarn dan rie je meer op gelok as op
het zicht. Mar goed we gaen op pad, zo
as ik gewend was. O jae, nog even dit.
Noe was het mode geworre dat man
nen een korten onderbroek gienge drae-
ge. Voor dien tied droeg elke man een
lange, die kwam tot op je hielen in
soms wel mit bandjes.
Noe was dat in de winter wel lekker
warm mar in de zeumer kon dat wel us
te warm weze. Noe was ik mode be
wust, dus, een korten an. Dat heit weer
z'n naedelen dat je wel us een endje
bloat ziet van onderen in zeker op de
fiets. Mar lae me noe gaen, zieje, want
anders wordt het 12 ure in dan mot je
binne weze. Noe mot je mit me mee
dienke dat je alleen op de fiets bint in
dan langs zo'n aerde donkeren diek, je
heit nergens geen erg in, in dan op eens
iets haerigs in waerms langs dat
bloate been, mens..., mens wat schrok
ik. Het is noe naegenogt 40 jaer geleje
in as ik der nog an dienk voel ik het
nog. Ik schrok zo dat ik van benauwd-
heit van de fiets vloog in m'n harte
vast hiew, anders zou het der uut ge-
spronge weze. Mar noe komt het, wat
was dat? Noe was ik wel bang, dat wil
ik toegeve, mar oak nieuwsgierig.
Het was bladstU in dan een geluud
van knar... knar... knar, mit de regel-
maet van de klok in anders niks. Je
raedt het netuurlijk al, het was een
koei. Voor diegene die geen verstand
van koeien hao; als een koei gaet legge
gae z'n dêrremen naer ene kant, dan
komt daer een groate bult.
Nu lag die koei met dien bult juust
an de kant van de weg waer ik reej.
Hie was uut de weie gebroke en lag
rustig te herkouwen, dat was het knars
geluud en dat haerige waereme gevoel
dat was d'n huud waer langs het bloate
been gieng.
Noe binne de boamen en koeien wel
weg mar de droajen die binne der nog.
Een Susiejenaer
NED. HERV. KERK
Beroepen te: Papendrecht J. West
land te Amersfoort; Ochten J. Hoornaar
te Zijderveld; Lienden K. Schipper te
Dordrecht.
Aangenomen naar: Baam H. Koud-
staal te Ridderkerk.
Oudewater: Na bevestiging door ds.
N. Kleermaker te Rotterdam, met Rom.
1 16, deed kand. D. v. d. Linde intrede
met Rom. 15 29.
De Lier: Wegens vertrek naar Al-
blasserdam, nam ds. W. Gerritsen af
scheid met een prediking over 2 Petrus
1 19.
Antwerpen: De Geref. Bond zal een
evangelist aantrekken, die in Antwer
pen te werk zal worden gesteld. Het is
de bedoeling dat de Christus-kerk aan
de Bexstraat het centrum van dit werk
wordt.
GEREF. KERKEN
Beroepen te: Dedemsvaart A. Han
zen te 's Gravezande; Vijf huizen J. Pol
kand. te Alphen aan de Rijn; Lelystad
C. Sybrandi te Montfoort; Koudekerk
aan de Rijn H. Bade te Landsmeer;
Bergum J. Fockens te Komhom; Daar-
le L. van Staalduynen te Lucknow (Ca
nada).
Aangenomen naar: Daarle L. van
Staalduynen te Lucknow; Winsum. H.
van Dijk te W'olfheze; Dirkshom J.
Verschoof kand. te Haarlem; 's Gra-
vanhage D. van Wattum te Bleiswij k;
Hoogvliet A. Bakker te Rotterdam; Bo
degraven W. V. d. Berg te Ommen.
Bedankt voor: Loenen en Oostka-
pelle kand. J. Verschoof te,Haarlem;
Rotterdam D. van Wattum te Bleiswijk.
Ds. J. H. Zelle: em pred te Leeu
warden heeft 5.000,schadevergoe
ding geëist van de schrijver M. 't Hart,
omdat hij zich beledigd voelt door diens
verhaal over de neef van wijlen de be
kende spionne uit de eerste wereldoor
log Marie Zelle (Mata Hari). In dat
verhaal wordt de indruk gewekt als
zou ds. Zelle die neef zijn, welke beticht
wordt van dronkenschap en omgang
met verdachte vrouwen. Niet de predi
kant, maar diens vader is echter de
neef van Marie Zelle geweest.
Betaalt Maarten 's Hart niet, dan wil
ds. Zelle in een civiele procedure
50.000,van hem eisen.
Geleen: Men besloot wegens ge
brek aan belangstelling 's zondags geen
tweede dienst meer te houden. Dit is
nu al in 6 vaix de 8 kerken in de classis
Maastricht het geval.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Beroepen te: Enschede en Harder
wijk B. Kamphuis te Vlissingen; Zuid
hom B. van Zuylekom te Assen; Zoeter-
meer J. Ulehake te Leeuwarden.
Aangenomen naar: Wageningen P.
Deddens te Hilversum.
Bedankt voor: Vollenhove J. Geer-
sing te Hengelo.
Mutaties: Wegens vertrek naar As
sen, nam ds. R. Timmerman afscheid
van Heemse met 1 Thess. 5 23 - 25.
Wegens vertrek naar Hoogkerk, nam
ds. K. van Dijk afscheid van Zwijn-
drecht met Efeze 3 20 - 21.
Na bevestiging door zijn broer ds. J.
Strating te Zwolle met Efeze 2 19 - 22,
deed ds. H. Strating tot voor kort predi
kant bij de Ned. Geref. Kerk te Lange-
rak, intrede te Drogeham met Efeze
6 19a.
SINT - ANNALAND
EXTRA KERKDIENST
Op woensdag 20 februari a.s. hoopt
D.V. des avonds om 19.30 uur (half
acht) voor de Gereformeerde Gemeente
te Sint - Annaland voor te gaan in de
Dienst des Woordt ds. Chr. van der
Poel uit Yerseke.
KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG 17
FEBRUARI 1980.
(EERSTE LIJfDENSZONDAG)
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur en sav
6 uur ds. M. D. Geuze. (v.m. Bedie
ning Heilig Avondmaal, sav. Dank
zegging Heilig Avondmaal).
Gereformeerde Gemeente: v.m. 9.30
uur, nam. 2 uur en sav. 6 uur lees-
dienst.
Geref. Gemeente in Ned.: v.m. 9.45
uur, nam. 2.15 uur en sav. 6.15 uur
leesdiehst.
Uienveiling: van dinsdag 12 februa
ri 1980.
Uien, maat veertig/opwaarts. Klasse
twee N.L.: 34,20 - 34,60. Uien, drie-
lingen, maat dertig/veertig/opwaarts,
Klasse twee N.L.: 34,10. Uienprijs per
kilogram. Aanvoer: 145 ton.
Een woning aan de Hoenderweg te
Sint - Annaland is zaterdag omstreeks
half elf door een gasexplosie, gevolgd
door brand totaal verwoest. Op het mo
ment van de ontploffing, waarvan de
oorzaak vermoedelijk een lek in de
binnenleiding is, was er niemand thuis.
Er deden zich dan' ook geen persoon
lijke ongelukken voor. Het perceel er
naast liep waterschade op en in de om
geving sneuvelden de ruiten.
De vrijwillige brandweer van Sint -
Annaland, die spoedig ter plaats^ was
met een auto met drie lagedrukstralen,
was de brand tegen elf uur reeds mees
ter, maar toen was genoemde woning,
die destijds bewoond werd door mevr.
P. van 't Hof, en thans sinds kort eigen
dom was van A. C. B., een pas getrouwd
echtpaar en die tegen brand verzekerd
was, goeddeels uitgebrand.
De technische recherche van de rijks
politie in Zeeland steld een onderzoek
in naar de oorzaak van de ontploffing.
De schade wordt geschat op een ton.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te: Barendrecht M. Tanis
te Sliedrecht.
Bedankt voor: Alblasserdam H.
Brandsma te Drachten; Aalten H. de
Graaf te 's Gravezande.
Haarlem: Na bevestiging door prof.
dr. W. van 't Spijker met Psalm 36 10b,
deed kand. D. Quant intrede met 1 Joh.
1 5.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te: Breda P. Blok te Dirks
land; Tricht A. Moerkerken te Nieuw
Beyerland; Melissant M. Mondria te
Waardenburg; Gorinchem H. Hofman
te Rotterdam; Nijkerk E. Venema te
Drachten; Zwolle A. Vergunst te Veen.
Bedankt voor: Rock Valley A. Ver-
gunst te Veen; Scherpenisse J. Mol te
Rijssen.
's Gravenhage: Nadat ds. A. Hof
man te Scheveningen hem hiertoe be
vestigd had, deed ds. K. de Gier, geko
men van Arnhem voor de tweede maal
intrede in de residentie.
Hij stond daar van 1953 - 1975, toen
hij naar Arnhem vertrok. Hij bediende
het Woord uit 2 Petrus 1 19.
ROTTERDAM
Wie zich vroeger gewoon ging was
sen dan wel een verfrissende douche
nam, gaat tegenwoordig de badkamer
in om te relaxen. De tijden zyn veran
derd.
Was de badkamer destqds in veel hui
zen stiefmoederlijk bedeeld, thans
wordt in bepaalde gevallen van over
heidswege zelfs subsidie gegeven bij
het inbouwen een dergelijke „natte"
ruimte in voornamelijk oudere wonin
gen.
Anno 1980 is de badkamer helemaal
„In"; er zijn mensen die er een televi
sie in laten aanbrengen om gedurende
het qntspannen baden toch maar niets
te hóeven missen van hxm favoriete
beeldschermprogramma
Deze badcultuur, die op de Nationale
Woonmanifestatie in Rotterdam vast
wel hoge ogen zal gooien, wordt in op
tima naar voren gebracht in de entree
hal van het Ahoy'-complex, waar „Bin
nenhuis" tussen 22 februari en 2 maart
voor de 14e maal het publiek In ver
voering zal brengen met het laatste
nieuws op woongebied, te beginnen met
een grandioze badkamershow!
Behalve de totaal-badkamer-meubi
lair-expositie van bekende merken als
Kumy en Allibert, geeft de Linofour-
divisie van het Rotterdamse woningtex
tielbedrijf Dehnert Jansen B.V. acte
de presence rnet de bij uitstek voor keu
ken en badkamer geschikte vinylvloe-
ren Novilon-Nova en Novilon-de-luxe
in een aantal heel fraaie dessins.
Van deze Forbo-Krommenie produc
ten is bekend, dat aan de vochtwerende
onderlaag en de vuil- en vetafstotende
toplaag dermate veel aandacht is be
steed, dat zij het Gouden Keurmerk
verwierven van de Nederlandse Vereni
ging van Huisvrouwen.
Soepele en veerkrachtige harde vloer
bedekking, net als de rubber noppente
gels „Deja-Step", waarvan vooral door
doe-het-zelvers een dankbaar gebruik
kan worden gemaakt omdat het slechts
2.7 resp. 4.0 mm. dikke materiaal zich
erg gemakkelijk laat verwerken.
„Moltibad" badkamergamituren van
„Metzeler", in de vorm van diverse, op
de huidige sanitairkleuren, textiele
kleedjes van een hoogwaardige kwali
teit, completeren het decoratief geheel
en zorgen voor een luxe ondertoon,
waar iedereen min of meer gevoelig
voor is.
Deja Tapijt B.V. laat tenslotte zien,
dat met het „Parma" projecttapijt een
fantastisch effect verkregen kan wor
den. Behalve het feit dat deze vloerbe
dekking speciaal ontwikkeld is voor
drukbelopen ruimten, voldoet de „Par-
ma" aan de hoogste kwalificaties ten
aanzien van de vaak dringend voorge
schreven eigenschappen als permanent
'antistatisch, vlamvertragend, rolstoel-
vast enz.
De 22 zorgvuldig geselecteerde kleu
ren zijn bovendien aangepast aan het
hedendaagse modebeeld. Zowel deze als
alle andere soorten uit de Deja project-
tapijtcollectie, welke op „Binnenhuis"
zullen worden gepresenteerd, zijn uiter
aard ook geschikt voor het normale
woonverkeer. Nadere informatie daar
omtrent wordt dan ook verstrekt door
de bekende woninginrichterszaken die
overigens het gehele assortiment van
Deja ter beschikking hebben, wat het
maken van keus alleen maar kan ver
eenvoudigen.
Op „Binnenhuis" haakt Deja slechts
in op de badcultuur anno '80, een leef
patroon waarin de badkamer niet enkel
een hygiënische ruimte is, maar veeleer
een sfeervol vertrek met een eigen ge
zicht.
Openingstijden op werdagen: van
11.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 22.30
•uur; zaterdagen van 11.00 tot 17.00 uur.
Want mija ziel is der tegenheden
zat... Ps. 88 4a
Wie psalm 88 enigszins kent, zal nu
echt niet staan te trappelen om daar
veel uit te zingen. Daar vindt de mens
nu net niets van wat hij graag heeft in
zijn leven. Vreugde en vrolijkheid, zor
geloosheid en, wat daar dan bij gezon
gen kan worden, de lofpsalm, dat is wat
ons hart toch het liefste aanspreekt.
Bij zingen dan denk je immers alleen
aan blij zijn? Zou psalm 88 dan „per
ongeluk" in het boek der psalmen te
recht zijn gekomen? Zouden de berij-
mers en degenen die de muziek schre
ven tevergeefs hun werk hebben ge
daan? Er klinkt immers nergens een
lichtpuntje door in de psalm. Van het
begin tot aan het einde toe is de toon
somber. En waar veel klaagpsalmen
toch nog eindigen met een uiting van
vertrouwen of met het uitspreken van
een hoop of zelfs met een lof aan de
Heere, daar eindigt deze psalm slechts
in duisternis.
En toch... de psalm begint aldus: „een
lied". Dus toch om te zingen, om te
uiten tegenover de Heere, om te zingen
voor het volk, in de tempel. Een lied,
waar het hart vol overgave zingt. En
dan is uit de eerste woorden van het
lied ook duidelijk aan wie dit lied ge
richt wordt: O HEERE, God mijns heils.
Al is dan deze psalm een doorlopende
klacht, het blijft een psalm, een lied
tegenover de Heere! God wordt erin
aangesproken om gehoor te vinden. De
nood van het hart is hoog gestegen. In
het geheel van de psalm horen wé de
grondtonen van de dood meeklinken. Zo
ook in onze tekst. Mijn ziel is der te
genheden zat.
Mijn ziel, zijn hele leven, zijn hele
bestaain is er van doortrokken. Dat le
ven is zat. Eigenlijk staat er: is verza
digd. Daar kan naar zijn gevoel niets
meer bij.,Hij kan niet meer verdragen.
Nog een tegenslag en het zal teveel
voor hem wezen. Hij ziet werkelijk geen
uitweg meer. Het is hem allemaal te
veel geworden.
Uit deze ene tekst kUnkt door, wat
ook in het vervolg van de psalm klinkt.
dat de dichter geen enkele hoop op ver
lossing meer heeft. Hoe valt niet achter
al deze woorden de strijd van de dich
ter te proeven. De diepe levensweg die
de Heere met hem ging. De duisternis
die hem telkens overviel. De ene na de
andere slag in zijn leven. Wat is er nog
over voor hem? Geen sprankje hoop
meer.
Een toestand van hopeloosheid wordt
met de woorden van deze tekst uitge
drukt.
Hoe kan een mens in deze psalm en
deze tekst niet zijn eigen leven terug
vinden. Zorgen en moeiten stapelen
zich op. Ziekten en zorgen, keer op
keer, niemand heeft het meer op je
voorzien. Er lijkt alleen nog maar te
genwerking in dit leven. Hoe wordt er
vaak niet gezucht en geworsteld ach
ter gesloten deuren. Hoe kan het lijden
van het leven, de ziekte, de handicap
die hij zijn hele leven mee moet dragen,
hem of haar niet tot de woorden van de
tekst uitdrijven.
Misschien herkent u er iets van u
zelf in, maar vraag u dan tegelijk eens
af of u er geen behagen in schept om
zo te zuchten? Wat kunnen we daar
groots op zijn. Dan is het pas echt, als
een mens zo gaat zuchten en als hij zo
ook de zonde en schuld van zijn eigen
leven leert kennen. Dat is het vrome
hart, dat niet werkelijk in nood geko
men is, maar die nood zoekt, zich zelf
oplegt, omdat het anders niet echt Is.
Nee, de nood wordt niet gezocht. Maar
wordt wel gevonden daar waar we ons
leven stellen onder het heilige licht van
Gods Woord. Dan kan het zijn dat je
gaat zien wat de werkelijke nood van
ons leven is, dat we een zondaar voor
de Heere zijn. Dat kan gebeuren in een
leven vol zorgen, waar het waarheid
is dat „mijn leven verzadigd is van te
genslagen", maar het kan ook gebeuren
in een leven, dat niet zo geteisterd
wordt door tegenslagen in de zin zoals
we die ervaren in de dagelijkse en li
chamelijke dingen.
Maar wat is dan het kenmerk van
dat echte roepen? Wel, leest u dan de
psalm in z'n geheel maar eens door. Het
klinkt als een door en door menselijke
psalm, waar niets van de Geest des
Heeren in doorademt, het klinkt als een
uiting van de zwakke ogenblikken van
de dichter. Als de donkerheid, niet lich
ter, maar zwarter schijnt te worden. En
waarin het lijkt alsof God weg is, Gods
Aangezicht is verborgen, maar door
alles heen klinkt toch door: een vast
houden aan de Heere. Het is geen lijst
met klachten die de wereld in wordt
gestuurd, waar men prat op gaat, maar
het wordt alles voor hel; Aangezicht des
Heeren uitgestort.
God mijns heils! -zo begon het „lied".
Hoe donker het ook is er wordt ernst
gemaakt met het geloof dat God luis
tert in het geroep. Het „Wie Mij aan
roept in de nood vindt Mijn gimst, on
eindig groot" wordt hier echt nog niet
beleefd. Maar in de ondertoon van deze
psalm kUnkt het als een onuitgesproken
verwachting heen. De klacht duurt
voort. Tot en met het laatste vers. Maar
de klacht wordt geen vloek. Nee, de
ademtocht van het gebed klinkt er iri
mee. Zo is de psalm toch nog een lied,
geen vrolijk lied. Maar gezongen wordt
er. Met trillende en bevende stem. Met
ontroerende stem. Met een stem vol
overgave. Alles voor de Heere, alles
aan Zijn heilige Voeten. Ach Heere, zal
nu alles voor mij verloren zijn?
Lezer, u kent uw eigen leven zelf wel.
U weet of het naar waarheid kan
spreken van zulke tegenslagen. Dreef
het u al eens uit naar God? Want waar
we zo met de nood en de schuld van
ons leven bij de Heere mogen komen,
daar gaan we ook verstaan dat deze
psalm ten diepste een profetie is. Een
profetie van het lijden en sterven van
Christus. Van Hem, Die het waarlijk
kon uitroepen: Mijn Ziel is der tegen
heden zat. Mijn ziel is bedroefd tot ster-
vens toe.
En als dan zondag de lijdensweken
weer een aanvang nemen, dan worden
we er weer op gewezen, hoe Hij verne
derd werd tot de diepste versmaadheid.
Geslagen en bespot. Op Hem kwam de
volle toom van God. Verzadigd van
lijden en smart. Toen riep Hij het een
maal uit: Mijn God, waarom hebt Gij
Mij verlateiL
De psalmdichter zag de dood op zich
af komen. Maar uiteindelijk leert de
psalm ons wat wij hadden verdiend en
wat Christus heeft willen dragen. Dat
is de vrucht waar we waarlijk met onze
klachten bij de Heere eindigen.
Niet als een geleerd lesje, niet om er
mee te koop te lopen, maar om er een
Borg en Zaligmaker mee te vinden, Die
de schuld der zonde wilde verzoenen.
Die juist ook in de nood en zorg van
ons leven, als we het werkelijk niet
meer zien zitten, ons Sterkte en Kracht
vanuit Zijn onpeilbaar diepe Woord
wil geven. Want daar klinkt het dan
uiteindelijk vanuit de Openbaringen
ook toe: „En de dood zal niet meer
zijn
M. Aangeenbrug, V.D.M.
OUD VOSSEMEER
Vergadering Z.L.M.: Bij de be-
stuursverkiezing van de afd. Oud Vos
semeer van de Z.L.M, werd de heer
C. W. Droogers gekozen in de vacature
van de heer M. Punt. Bij de verdeling
van de bestuursfuncties werd de heer
J. L. van Gorsel tot voorzitter gekozen.
De heer Punt besprak de opbrengst
van de landbouwgewassen op Tholen.
Dit was niet tegengevallen, maar het
onderhoud van het bedrijf en land is
duur. De heer R. Hoitlng, secretaris van
de Z.L.M, was het eens met de heer
Punt en vroeg aandacht voor de slechte
concurrentiepositie van de landbouwers
en pleitte eveneens voor meer over
heidssteun en het ontwikkelen van
nieuwe rassen in de fruitteelt. Vervol
gens sprak hij over de zoetwatervoor
ziening op Tholen,
OOSTERLAND
Aanvangende 's avonds half acht zal
op dinsdagavond 19 februari a.s. in de
zaal van het dorpshuis „Oosterhof" aan
de Sint Joostdijk weer de bekende jaar
lijkse bejaardenavond plaats hebben
onder auspiciën van het bestuur der
Oranjevereniging, en die gebracht
wordt onder het motto: „Breng eens
een zonnetje onder de mensen".
Er zal muziek zijn en toneel, benevens
een film over oud-Oosterland, destijds
opgenomen door de Bllndenbond, waar
op tal van Oosterlanders voorkomen,
ook velen die reeds overleden zijn. Deze
film werd destijds hier vertoond en
trok toen een volle zaal. Bijzonder inte
ressant.
Bejaarden uit Oosterland van 55 jaar
en ouder zijn hartelijk welkom op deze
bejaardenavond.
PREDIKBEURTEN VOOR ZONDAG 17
FEBRUARI 1980.
Ned. Herv. Kerk: 10 uur ds. J. Plan-
te, 6 uur ds. A. Schipper uit Willem
stad. (N. Br.)
Ger. Kerk: Gezamenlijke diensten
met de kerk van Nieuwerkerk, in het
kerkgebouw aldaar.
Ger. Gemeente: 10, 2.30 en 6.30 uur
leesdiensten.
Oud. Ger. Gemeente: 9.30, 2.30 en
6.30 uur ds. J. Schinkelshoek uit Sta-
venisse.
DIENSTEN HERVORMDE
GEMEENTEN THOLEN OP ZONDAG^
17 FEBRUARI 1980.
Tholen: 9.30 uur ds. L. WüUschleger,
en 18.30 ds. Th. v. d. Heijden.
Poortvliet: 10 uur ds. Th. v. d. Heij
den en 18 uur ds. A. Cysouw.
Scherpenisse: 9.30 uur en 14.30 uur
ds. D. Budding.
Sint Maartensdijk: 9.30 uur en 14.30
uur ds. J. van Loon.
Stavenisse: 10 uur ds. G. Abma uit
Ederveen en 18 uur ds. W. Gorissen.
Sint Annaland: 10 uur en 18 uur ds.
M. D. Geuze.
Oud Vossemeer: 10 uur kand J. de
Koeijer uit Kruiningen en 19 uur ds.
J. G. Arensman, Kamperland, Jeugd
dienst.
Sint Philipsland: 9.30 uur ds. A.
Cysouw en 14.30 uur ds. Th. v. d.
Heijden.