DE RRBOBHNK NODIGT UIT Rabobank S Rumptstad B.Y. Maaknueen proefrit in deVolvo66 I OPROEP I Rl/MPrSTAD WEERPRAATJE GEEN ELFSTEDEN WINTER TAALPRAATJE s GEIT KOE Abonneert op „Eiiandeii-aiieuws'' Automobre!bedrJjf A. Blokland B.V tel. 01870-2134. Motivatie voor vrijwillig eiiergiesparen ontbreekt bij ayiomobliist Kreatievelangen tonen kunnen op Huishoydbeurs '80 I aan Mulo'ers I 1946-1950 I Volleybal Programma Intermezzo WEGENWACHT IN VOLLE ZEE Uit het sclieepsjournaal van „De Hoop" Op 19 februari a.s. organiseert de Kabobanls in de Sporthal te Oude ïonge een dag voor het agrarisch gezin, met als thema: Boer en Boerin worden, Boer en Boerin zijn en Boer en Boerin blijven. Hebt u belangstelling voor deze bijeenkomst en nog g^en persoonlijk gerichte uitnodiging ontvangen? Ga snel ©ven langs uw Eabobank en vraag ernaar. Se geven u ©r graag een mee, want ook u bent van hart© welk&m geld en goede raad Het wonder In het lijden Wie kan het lijden zelf verwerken? De schreeuw om hulp zwelt steeds meer aan 't Lijkt soms of God die niet wil merken De broze mens, hij klaagt God aan - Die kleine mens met duizend vragen zijn zondig en verminkt verstand Hij durft zich over Hem beklagen Geeft God de schuld van eigen schand' En Satan, alhoewel verslagen. Hij gramt en spant vol wraak zijn strik. Hij blijft Gods schepselen belagen vecht door tot aan zijn laatste snik. Hij ziet de mens, uit stof geschapen een bloemenpluis in 't groot heelal Hij trapt hem, haat hem, heft zijn wapen nwMr dank God redt uit Satans val. Hij zond Zijn Zoon om te bevrijden Hij straft. Hij slaat in liefde neer maar dan, o wonder in het lijden Zijn kind zingt Hem een lied ter eer. Lanerta RUMPTSTAD B.V. is een veelzijdig bedrijf, bestaande uit een afdeling Fabriek voor Landbouwwerktuigen en diverse handels- en reparatieafdelingen voor trakteren, landbouwmachines en Peugeot automobielen. Voor onze administratie-afdeling zoeken wij öp korte termijn een ADMINISTRATIEF MEOEWERi€Eil(STER) Zijn of haar taak zal bestaan uit het zelfstandig uitvoeren van de dagelijkse administratie. Voor het uitvoeren vari deze veelzijdige funktie menen wij te mogen verlangen dat kandidaten een HAVO-opleiding hebben genoten, met Handel en Economie in het vakkenpakket. Ervaring in een soortgelijke funktie strekt tot aanbeveling. Wij bieden de juiste kandida(a)t(e) Prettig werk in een gezond bedrijf. 'Goede beloning, afhankelijk van leeftijd en ervaring. Uitstekend pakket secundaire arbeidsvoorwaarden. Reisgeldvergoeding. Geïnteresseerd? Wij zien uw schriftelijke soUicitatie met belangstelling tegemoet. L. Vr. Poldersedijk IA STAD AAN 'T HARINGVLIET Tel.: 01871 - 1202 Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS*^ Vrijdag, 15 februari 1980. (van onze weerkundige medewerker) Twee vcfeken geleden ontwaakte de Friese Elfstedencommissie uit iiaar win terslaap. De radio bracht kort daarna iiet bericht, dat er een vaarverbod voor bepaalde Friese waterwegen was afge kondigd. Prompt berichtten enkele „Hollandse" kranten dat men in Fries land al warm zou lopen voor de Elfste dentocht. Men was ditmaal realistisch genoeg om niet van „Elfstedenkoorts" te spreken. Die warmte zal van binnen wel dege lijk voorhanden zijn geweest bij men sen die de marathontocht langs de elf Friese "steden met veel enthousiasme tegemoet treden, maar men was tege lijk in het noorden realistisch genoeg om te denken dat De Tocht er niet in een vloek en een zucht is. De ijsdikte was twee weken geleden bepaald niet om hoog van de toren te blazen. Feitelijk was er dan ook een periode met strenge vorst nodig (liever -15 dan -10 graden en dan 7 a 10 dagen achterelkaar) om de Elfstedentocht op verantwoord ijs te doen plaats vinden. Het tekort aan strenge vorst'is de af gelopen weken maar al te duidelijk aan het licht gekomen. Halverwege januari was de kouproduktie van deze winter nog maar 1/5 van dit in het seizoen 1978 - '79. Dit vindt zijn oorzaak in de lucht drukverdeling. Die lieeft in feite geen rtiggegraat. Sr mankeert altijd wel iets. Zoals misschien wel bekend, krijgen we pas een transportwind met Russi sche lucht binnen onze grenzen als het hogedrukgebied boven Skandinavië sa menspeelt met diepe depressies boven de Middellandse Zee. Ze zijn er in de voorbije periode wel geweest, maar het samenspel ontbrak. Als het hogedruk gebied er was, schitterden de Middel landse Zee-depressies door afwezigheid. En als die regen en storm in Spanje en Italië te weeg brachten, was de luchtdruk in Skandinavië „toevallig" juist laag. De vorst die er geweest is, hing samen met een zone van hogedruk, welke van de Oceaan tot over Polen reikte. De lage temperaturen waren voornamelijk het gevolg van nachtelijke uitstraling ter plaatse, nadat een slap noordoostelijk windje iets koudere lucht uit Skandina vië had aangevoerd. Er zijn geheide optimisten die denken dat we in februari nog wel lang en breed op de schaats zullen komen. In februari 1956 kon er zelfs een Elfste dentocht worden verreden, nadat het pas laat in januari hard was gaan vrie zen!, argumenteren ze. Ik wil daar te genover stellen dat er in die bewuste winter duidelijk sprake was van een grote uitzondering. Weerkundige onder zoekers hebben naderhand moeite ge had hem „te plaatsen". In de meeste ge vallen is het zo, dat een strenge winter in december, soms zelfs in november al zijn begin heeft, daarna enkele ma len wegzakt, maar telkens terugkomt, om in januari en februari met volle kracht en veel geraas los te barsten. Denk in dit verband ook aan de ijzige dagen van februari 1929. Nee, wat we dit jaar tot nu toe hebben gezien, draagt meer het kenmerk van een kwakkelwinter in zich, waarin en dat heeft profeet Pruiksma in Boksum aan het begin van het seizoen overdui delijk gezegd de mogelijklieid er wel degelijk in zit, dat we op schaatsen kunnen. „Maar een Elfstedentocht? Laat me niet lachen", zegt de grijze meteo-eminentie in Friesland. Hans de Jong. Ook de geit heeft enkele onbekende spreekwoorden en zegswijzen opgele verd. Heel oud al is het spreekwoord: Nood geen gasten op het geitje, eer de geit geworpen heeft. Te vergelijken met; Men moet de huid niet verkopen, eer de beer gevangen (geschoten) is. Meestal wordt de geit voorgesteld als zinnebeeld van dartelheid of snoeplust. „Hij slacht de geit, heeft hij 's mor gens iets goed bedacht, 's avonds stort hij het al omver". Betekenis: hij is een lichtzinnige dwaas, die telkens het goe de weer bederft, dat hij pas heeft ver richt. „De geit schrafelt (scharrelt) zo lang, dat zij kwalijk ligt". Door te veel schar relen bezorgt de geit zich een slecht le ger. Ook: „Zo kwalijk ligt de man, als de geit die te veel schrabben kan". De spreekwoordenkenner Harebomee meldt al: „Geen oude geit zonder baard, of non zonder gemompel". „Hij heeft het huppelen van drie gei ten". Gezegd van iemand die zeer dartel en vvoelig is, maar niets bereikt. Verge lijk: veel geschreeuw maar weinig wol. „Hij laat de geit in de wijngaard lo pen". Betekenis: hij vertrouwt de kat bij de vis. Hij vertrouwt op iemand, die niet te vertrouwen is. „Het geitje hup pelt in het groen en zo zal ook haar jon gen doen". Zo moeder zo kind (dartel heid). Tenslotte: „Het geitje loopt zo dikwijls in de kool, dat het er haar vacht laat". Snoepers komen er ten laatste bedrogen af. Hoewel de koe echt niet zo'n dom beest is, komt zij er in vergelijkingen en zegswijzen meestal slecht af en wordt voorgesteld als een dom en log wezen. Dit blijkt uit de volgende voorbeel den. Gemeenzaam voor een grote vrouw: Het is een koe met twee benen. Als spotnaam voor een traag zeilend schip: Een koe van een schip. „Met koeien van letters schrijven". THOLEN Gemeenteraadsvergadering: De ge meenteraad van Tholen komt maandag 18 februari bijeen ter bespreking van het voorstel van B en W de exploitatie van de jachthaven te Sint - Annaland over te dragen aan de Watersportver eniging en om geldelijke steun te ver lenen aan de stichting Beter Wonen voor de bouw van 32 woningwetwonin gen op Tholen. De woningen zullen worden gebouwd in Tholen, Sint Maartensdijk, Sint - An naland, Oud Vossemeer, Stavenisse en Poortvliet. „Kijken als een hond op een zieke koe" voor beschaamd, beteuterd of treu rig kijken. ,,Hij is zo dom als het achter eind van een koe". „Hij is zo wijs als zeven dolle koeien". Het toppunt van domheid. Van iemand die erg lui is: Hij is zo lui als een koe. De uitdrukking „De koe weet niet waartoe haar staart dient, voordat ze hem kwijt is" getuigt evenmin van veel vernuft. Zeer oud zijn de zegswijzen: „Op iemand wachten als een koe in het gras": Al etend op iemand wachten. „Naar geld stinken als een koe naar muskeljaatwijn (muskaatwijn)": Hele maal geen geld bezitten. „Henig goede koe heeft wel een kwaad kalf". Verge lijk: uit een brood komen kuikens van allerlei kleur; In ieder goed gezin kan een der kinderen uit de toon vallen. ,,Ik deed het nieta voor alle koeien van Brabant": voor niets ter wereld. De bekende spreekwoorden; men moet geen oude koeien uit de sloot (gracht) halen; de koe bij de horens pakken en iemand koeien met gouden horens beloven, spreken voor zichzelf. Minder bekend zijn: „Veel koeien veel moeien": Groot bezit, grote zorgen. „Wie de koe koopt, heeft het kalf toe": Wie een weduwe trouwt, moet ook voor haar kind zorgen. „De koeien eten met vijf monden": Een boerenwijsheid; Als de koeien in de natte wei lopen, vertrappen ze met de vier poten meer dan ze opeten. In vroeger dagen moesten sommige melkboeren nog wel eens voor de rech ter verschijnen, omdat ze waren aange houden met ondeugdelijke melk op hun wagen (melk, aangeleng met water). Men noemde dat schertsend: „Melk van blauwe koeien". „IJzeren koe": Oorspronkelijk bedoel de men daarmee een koe, die aan een pachtgoed of ambt voor altijd was ver bonden. Verliet het pachtgoed of het ambt, dan moest zo'n „ijzeren koe" aan de opvolger worden overgedragen. Dit gebruik is het langst in Groningen en Drente in zwang gebleven. (NADRUK VERBODEN) Molenweg 14, Middelharnis, Een vrijwillige besparing van energie bij het gebruik van de auto kan men niet of nauwelijks verwacliten. De auto mobilist gelooft niet In de noodzaak van energiebesparing. En mocht hij wel overtuigd zijn van de noodzaak om energie te sparen, dan heeft de automo bilist geen zin om als enkeling offers te brengen, terwijl niemand om hem heen hetzelfde doet. Dit is de voornaamste conclusie uit een rapport „Belevingsonderzoek naar energiebesparing in het personenauto verkeer", dat in opdracht van Verkeer en Waterstaat door het Amsterdamse bureau voor marketing research en so ciaal onderzoek Van den Broecke werd opgesteld. Het rapport is onder meer gebaseerd op een psychologische studie die eind verleden jaar werd verricht. Via dertien groepsdiscussies met in totaal 130 deelnemers werd het nodige m.ateriaal verzameld. De discussiegroe pen vi/aren zo samengesteld, dat zij een goede doorsnede vormden van au'cobe- zitters en -bezitsters uit verschillende inkomensklassen en uit verschillende plaatsen in west-Nederland. Uit de gesprekken kwam onder meer naar voren, dat de automobilist in het algemene geen besef heeft hoeveel ben zine een bepaalde rit kost, noch de ben zineprijs per liter. Dat komt ook doordat het doorsnee instrumentarium in een auto hem geen mogelijkheid biedt het benzineverbruik per rit af te lezen. Bovendien tankt hij nu eenmaal niet een bepaalde hoeveel heid benzine voor e enbepaalde rit. Hij laat gewoon regelmatig de tank volma ken, in de mening dat dit er nu eenmaal bij hoort om de auto bedrijfsklaar te houden. Ook bleek, dat de doorsnee automobi list zich niet verantwoordelijk voelt voor eventuele 'verspilling van brand stof. De fabrikant van de auto is naar de mening van de bestuurder, verant woordelijk voor het verbruik. Autorijders vinden, dat ze alleen rij den als het nodig is. Stoplichten, files en het lange zoe ken naar parkeerplaatsen worden als energieverspillend ervaren. De verantwoordelijkheid voor het au- toverbruik wordt naar de overheid ge schoven. Zowel het ruimtelijk beleid, als het verkeers- en vervoersbeleid is zodanig, dat men wel aangewezen is op de auto. Uit de gesprekken kwam naar voren, dat de noodzaak tot energiebesparing in het autogebruik nauwelijks wordt gevoeld. Men twijfelt, aan het nut, de noodzaak en de redelijkheid van ener giebesparing bij het autogebruik. Dit wordt voor e endeel veroorzaakt door de tegenstrijdige berichten over de energiesituatie: wel of geen tekort. Ook ment men dat bij een werkelijk tekort een besparing van 5 tot 10 procent wei nig zin heeft. Daar komt bij, dat de overheid te vrijblijvend oproept tot energiebesparing. Daardoor wordt de indruk gewekt, dat er geen noodzaak bestaat. Er bestaat dan ook weerstand tegen maatregelen die besparing willen af dwingen. De overheid moet aldus een uitkomst van de gesprekken in ande re sectoren besparende maatregelen ne men. En niet het gebruik van de auto aan banden leggen. Moet het autoverkeer er toch aan ge loven, dan zal de overheid onder meer moeten zorgen dat er geen files meer zijn, en maatregelen moeten nemen voor de produktie van zuiniger auto's. Er waren echter enige maatregelen die men unaniem aanvaardde: strenge controle op de maximum snelheid van 100 km/uur met hoge boetes op overtredingen. extra heffingen op de prijzen van nieuwe auto's van onzuinige mer ken en types. De autoloze zondag of een rijverbod voor een dag in de week werden ver schillend beoordeeld. Door een grote meerderheid werd een forse verhoging van de benzineprijs af gewezen. Ook als dit gepaard zou gaan met een verlaging van de motorrijtui genbelasting. Aan de andere kant zou men op zich onaangename maatregelen best willen accepteren, als ze dan maar iedereen gelijk treffen. De samenstellers van het rapport ad viseren onder meer de lust tot sparen aan te kweken, door meer duidelijkheid te scheppen over de zinvolheid van energiebesparing op nationaal niveau. Ook zou de overheid de autorijder meer bewust moeten maken, hoe hij met geringe moeite toch zuiniger kan rijden. Vooral voorlichting op praktisch ge bied is dus een vereiste, aldus het rap port. Streng of zacht, de wintermaanden zijn bij uitstek de maanden om lekker kreatief bezig te zijn. Wie dat in de af gelopen maanden deed en van oordeel is iets te hebben gemaakt dat de moeite waard is, kan dat melden aan de Inter nationale Huishoudbeurs en het werk stuk inzenden voor de Nationale Wed strijd Vrijetijdsbesteding. Als het maar vervaardigd is in de periode tussen april '79 en april '80. Inzending in maximaal drie catego rieën is mogelijk voor de volgende ak- tiviteiten: haken, breien; kantklossen, borduren; weven en wandkleden; poppen maken; houtarbeid; boetseren en keramiek; werken met diverse materialen; inleg- en mozaïkwerk; snijden, gutsen en beeldhouwen in hout en steen; model bouw (schepen e.d.); werkstukken van metaal; schilderen (olieverf en aquarel); tekenwerk, hout- en linosnede; foto werk; jeugdwerken (beneden 16 jaar). De beste inzendingen, aan te wijzen door een deskundige jury, zullen in een speciale expositie „Kreatief in vrije tijd" op de Huishoudbeurs 1980, van 11 t/m 20 april in de RAI, te zien zijn. Aanmeldingsformulieren voor deze wedstrijd kan men aanvragen bij het sekretariaat van de Internationale Huis houdbeurs, Gerrit v. d. Veenstraat 94, 1077 EL Amsterdam, tel. 020 - 725376 - 720798. Een zeer belangrijke bijdrage aan de Huishoudbeurs wordt dit keer geleverd door de Nederlandse Kleding- en Mo de-industrie, ter gelegenheid van het 25 jr. bestaan van de opleiding voor mo-' dinette. Het hart van de beurs zal gevormd worden door een groot mode-theater, waarin dagelijks in wervelende shows de prestaties van onze mode-maaksters en mode-makers zullen worden ge toond. In verband met deze mode-presenta tie is onder de scholen een wedstrijd uitgeschreven in het maken van wand- versieringen, voorstellende een optocht/ intocht uit de Gouden Eeuw, deze tijd, of in het jaar 2000. Ook dit jaar schenkt de Huishoud beurs weer aandacht aan de bejaarden, waar het de vrijetijdsbesteding betreft. Voor deze groep is een wandkleden- wedstrijd opgezet met als motief „Len- tebloemen". De werkstukken van de scholen en de bejaarden zullen eveneens in de show „Kreatief in vrije tijd" te zien zijn. Op woensdag, 2 april, hoop ik mijn 25-jarig ambtsjubileum te g vieren in het gebouw van de s Dienst voor Sport en Recreatie, s s Weena 760 te Rotterdam (tegen- s g over Groothandelsgebouw, ingang B). Aanvang 14.30 uur. M Mijn oud-klassegenoten van de g M MULO-school te Middelharnis 1 (jaren 1946 tot en met 1950) nodig s ik van harte uit dit feestelijk ge- s beuren met mijn gezin, mijn col- M M lega's en mij mee te beleven. s s Het zal mij een groot genoegen zijn om te ervaren, wat er van g iedereen is terecht gekomen. g Indien mogelijk hoop ik ook de s docenten Harmans, Muys, Olthof g en Pluym te ontmoeten of enige g reactie van hen te mogen ontvan- p gen, waarmee ik bijzonder ver- g heugd zal zijn. g Hartelijke groeten, s Annie Terli-van Dijk M s Kortekade 49b g 1 3062 GM Rotterdam. s Telefoon 010 - 172593 p 1 (8.30 - 17.00 uur) 1 1 010 - 145683 (thuis) 1 09.00 Meisjes mini Vierpolders 09.00 Jongens mini 1 Kangoeroes 10.00 Jongens B2 TOP 11.00 Jongens Cl TOP 11.00 Meisjes BI Beursgr./A 12.00 Jongens Al Otte VC 12.00 Meisjes Al YUM 13.15 Heren 4 TOP 3 13.15 Heren 3 Data C/D 4 13.30 Dames 1 Ericsson/CSS 14.30 Heren 2 YUM 2 14.30 Dames 4 YUM 4 15.45 Dames 3 YUM 2 15.45 Heren 1 Vollido 15.45 Heren 5 Ibis 15.45 Heren 6 VC Goeree 2 17.00 Dames 2 YUM Dinsdag, 9 januari '79 ,,De Hoop" ligt in concentratie van kotters op de hondenwacht verneemt de 2e stuurman dat de HD 99 met defecte decca naar Den Helder stoomt kontakt wordt opgenomen schipper wijzigt koers om 9.45 uur gaat de radiomonteur over na 1 uur werken is hij terug repa ratie is geslaagd de HD 99 kan weer vissen Donderdag, 11 januari '79 om 11.00 uur aanroep UK 268 ongeval op varende aan beide benen ernstig ver wond waarschijnlijk open beenbreu ken afstand 130 mijl noordelijke wind 7 bft stomen volle kracht zijn om,17.45 uur bij UK 268 dokter en verpleger worden overgezet de zwaar gewonde man wordt klaargemaakt voor vervoer patiënt op brancard in rub berboot gevierd behouden wordt „De Hoop" bereikt tijdens behandeling van de patiënt wordt het schip met de kop op de wind gelegd Noordoost Atlantische Oceaan en Ierse Zee: Zondag, 12 november '78 ten anker 15 trawlers zijn bij ons voor het bijwonen van de kerkdienst a/b van „De Hoop" worden met de motorsloep 105 opvarenden van de trawlers over gehaald de dokter behandelt 8 pa tiënten Maandag, 13 november '78 de KW 123 heeft griep aan boord stomen er heen dokter behandelt 6 patiënten, waarvan er 1 wordt opgenomen in scheepshospitaal Zondag, 10 december '78 passeren 8.35 uur de Longships wind neemt toe tot 9 bft met zware regenval Om 10 uur ten anker in St. Ives Baai de trawlvloot volgt ons voor de avond dienst halen we 55 kerkgangers over dokter behandelt 2 patiënten moeten dan door zeer slecht weer enkele etma len steken helpen de KW 172 m„et 7000 liter drinkwater de Sch 302 met 2 patiënten en radio- en machinerepa ratie de Sch 54 met trackplotter- en echometerreparatie de KW 171 met 3 patiënten, waarvan 1 wordt opgeno men tijdens zware storm maakt Franse trawler, die niet ankeren kan, achter ons vast schipper Franse trawler is erg dankbaar Zo gaat dat. Zeedag na zeedag. Al meer dan 80 jaar; optimale medische hulpverlening, kerkdiensten, pastorale zorg, technische- en sociale bijstand. Graag zouden wij U meer vertellen van wat „De Hoop" in volle zee doet. In een mooi jaarverslag. Als van ouds. Maar de tijden zijn er niet naar. Te duur. De uitgaven voor 1980 zijn be groot op 2.346.000 gulden. Aan de in komstenkant mogen werekenen op een Rijksbijdrage van 1.710.000 gulden. Blijft te overbruggen ca. 636.000 gulden. Dat is veel. En het kan nog meer wor den als wedenken aan de nog stijgende olieprijzen en de meerkosten van mate rialen. We hopen het geld te kunnen vergaren uit donaties van kotter- en trawlerrederijen; collecten van kerken; schenkingen en legaten èn uw vriende lijke bijdrage. We zijn niet kleinmoedig, noch over moedig. We vertrouwen op Hem, die het Al regeert. Die v/olken, wind en water wijst spoor en loop en baan, zal ook wel wegen vinden waarlangs „De Hoop" kan gaan. Bij voorbaat heel hartelijk dank voor uw gift. Het bestuur HKS „De Hoop".

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 10