DE RRBOBHNK
NODIGT
UIT
Rabobank S
Rumptstad B.Y.
Maaknueen
proefrit in
deVolvo66
I OPROEP I
Rl/MPrSTAD
WEERPRAATJE
GEEN ELFSTEDEN WINTER
TAALPRAATJE s
GEIT
KOE
Abonneert op
„Eiiandeii-aiieuws''
Automobre!bedrJjf
A. Blokland B.V
tel. 01870-2134.
Motivatie voor vrijwillig eiiergiesparen
ontbreekt bij ayiomobliist
Kreatievelangen
tonen kunnen op
Huishoydbeurs '80
I aan Mulo'ers
I 1946-1950 I
Volleybal
Programma
Intermezzo
WEGENWACHT
IN VOLLE ZEE
Uit het sclieepsjournaal van
„De Hoop"
Op 19 februari a.s. organiseert
de Kabobanls in de Sporthal
te Oude ïonge een dag voor
het agrarisch gezin, met als thema: Boer en Boerin
worden, Boer en Boerin zijn en Boer en Boerin
blijven.
Hebt u belangstelling voor deze bijeenkomst en nog
g^en persoonlijk gerichte uitnodiging ontvangen?
Ga snel ©ven langs uw Eabobank en vraag ernaar.
Se geven u ©r graag een mee, want ook u bent van
hart© welk&m
geld en goede raad
Het wonder In het lijden
Wie kan het lijden zelf verwerken?
De schreeuw om hulp zwelt steeds meer aan
't Lijkt soms of God die niet wil merken
De broze mens, hij klaagt God aan -
Die kleine mens met duizend vragen
zijn zondig en verminkt verstand
Hij durft zich over Hem beklagen
Geeft God de schuld van eigen schand'
En Satan, alhoewel verslagen.
Hij gramt en spant vol wraak zijn strik.
Hij blijft Gods schepselen belagen
vecht door tot aan zijn laatste snik.
Hij ziet de mens, uit stof geschapen
een bloemenpluis in 't groot heelal
Hij trapt hem, haat hem, heft zijn wapen
nwMr dank God redt uit Satans val.
Hij zond Zijn Zoon om te bevrijden
Hij straft. Hij slaat in liefde neer
maar dan, o wonder in het lijden
Zijn kind zingt Hem een lied ter eer.
Lanerta
RUMPTSTAD B.V. is een veelzijdig bedrijf, bestaande uit een
afdeling Fabriek voor Landbouwwerktuigen en diverse handels-
en reparatieafdelingen voor trakteren, landbouwmachines en
Peugeot automobielen.
Voor onze administratie-afdeling zoeken wij öp korte termijn een
ADMINISTRATIEF
MEOEWERi€Eil(STER)
Zijn of haar taak zal bestaan uit het zelfstandig uitvoeren van
de dagelijkse administratie.
Voor het uitvoeren vari deze veelzijdige funktie menen wij te
mogen verlangen dat kandidaten een HAVO-opleiding hebben
genoten, met Handel en Economie in het vakkenpakket.
Ervaring in een soortgelijke funktie strekt tot aanbeveling.
Wij bieden de juiste kandida(a)t(e)
Prettig werk in een gezond bedrijf.
'Goede beloning, afhankelijk van leeftijd en ervaring.
Uitstekend pakket secundaire arbeidsvoorwaarden.
Reisgeldvergoeding.
Geïnteresseerd?
Wij zien uw schriftelijke soUicitatie met belangstelling tegemoet.
L. Vr. Poldersedijk IA
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Tel.: 01871 - 1202
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS*^
Vrijdag, 15 februari 1980.
(van onze weerkundige medewerker)
Twee vcfeken geleden ontwaakte de
Friese Elfstedencommissie uit iiaar win
terslaap. De radio bracht kort daarna
iiet bericht, dat er een vaarverbod voor
bepaalde Friese waterwegen was afge
kondigd. Prompt berichtten enkele
„Hollandse" kranten dat men in Fries
land al warm zou lopen voor de Elfste
dentocht. Men was ditmaal realistisch
genoeg om niet van „Elfstedenkoorts"
te spreken.
Die warmte zal van binnen wel dege
lijk voorhanden zijn geweest bij men
sen die de marathontocht langs de elf
Friese "steden met veel enthousiasme
tegemoet treden, maar men was tege
lijk in het noorden realistisch genoeg
om te denken dat De Tocht er niet in
een vloek en een zucht is.
De ijsdikte was twee weken geleden
bepaald niet om hoog van de toren te
blazen. Feitelijk was er dan ook een
periode met strenge vorst nodig (liever
-15 dan -10 graden en dan 7 a 10 dagen
achterelkaar) om de Elfstedentocht op
verantwoord ijs te doen plaats vinden.
Het tekort aan strenge vorst'is de af
gelopen weken maar al te duidelijk aan
het licht gekomen. Halverwege januari
was de kouproduktie van deze winter
nog maar 1/5 van dit in het seizoen
1978 - '79.
Dit vindt zijn oorzaak in de lucht
drukverdeling. Die lieeft in feite geen
rtiggegraat. Sr mankeert altijd wel iets.
Zoals misschien wel bekend, krijgen
we pas een transportwind met Russi
sche lucht binnen onze grenzen als het
hogedrukgebied boven Skandinavië sa
menspeelt met diepe depressies boven
de Middellandse Zee. Ze zijn er in de
voorbije periode wel geweest, maar het
samenspel ontbrak. Als het hogedruk
gebied er was, schitterden de Middel
landse Zee-depressies door afwezigheid.
En als die regen en storm in Spanje
en Italië te weeg brachten, was de
luchtdruk in Skandinavië „toevallig"
juist laag.
De vorst die er geweest is, hing samen
met een zone van hogedruk, welke van
de Oceaan tot over Polen reikte. De lage
temperaturen waren voornamelijk het
gevolg van nachtelijke uitstraling ter
plaatse, nadat een slap noordoostelijk
windje iets koudere lucht uit Skandina
vië had aangevoerd.
Er zijn geheide optimisten die denken
dat we in februari nog wel lang en
breed op de schaats zullen komen. In
februari 1956 kon er zelfs een Elfste
dentocht worden verreden, nadat het
pas laat in januari hard was gaan vrie
zen!, argumenteren ze. Ik wil daar te
genover stellen dat er in die bewuste
winter duidelijk sprake was van een
grote uitzondering. Weerkundige onder
zoekers hebben naderhand moeite ge
had hem „te plaatsen". In de meeste ge
vallen is het zo, dat een strenge winter
in december, soms zelfs in november
al zijn begin heeft, daarna enkele ma
len wegzakt, maar telkens terugkomt,
om in januari en februari met volle
kracht en veel geraas los te barsten.
Denk in dit verband ook aan de ijzige
dagen van februari 1929.
Nee, wat we dit jaar tot nu toe hebben
gezien, draagt meer het kenmerk van
een kwakkelwinter in zich, waarin en
dat heeft profeet Pruiksma in Boksum
aan het begin van het seizoen overdui
delijk gezegd de mogelijklieid er wel
degelijk in zit, dat we op schaatsen
kunnen. „Maar een Elfstedentocht?
Laat me niet lachen", zegt de grijze
meteo-eminentie in Friesland.
Hans de Jong.
Ook de geit heeft enkele onbekende
spreekwoorden en zegswijzen opgele
verd.
Heel oud al is het spreekwoord: Nood
geen gasten op het geitje, eer de geit
geworpen heeft. Te vergelijken met;
Men moet de huid niet verkopen, eer de
beer gevangen (geschoten) is.
Meestal wordt de geit voorgesteld als
zinnebeeld van dartelheid of snoeplust.
„Hij slacht de geit, heeft hij 's mor
gens iets goed bedacht, 's avonds stort
hij het al omver". Betekenis: hij is een
lichtzinnige dwaas, die telkens het goe
de weer bederft, dat hij pas heeft ver
richt.
„De geit schrafelt (scharrelt) zo lang,
dat zij kwalijk ligt". Door te veel schar
relen bezorgt de geit zich een slecht le
ger. Ook: „Zo kwalijk ligt de man, als
de geit die te veel schrabben kan". De
spreekwoordenkenner Harebomee meldt
al: „Geen oude geit zonder baard, of
non zonder gemompel".
„Hij heeft het huppelen van drie gei
ten". Gezegd van iemand die zeer dartel
en vvoelig is, maar niets bereikt. Verge
lijk: veel geschreeuw maar weinig wol.
„Hij laat de geit in de wijngaard lo
pen". Betekenis: hij vertrouwt de kat
bij de vis. Hij vertrouwt op iemand, die
niet te vertrouwen is. „Het geitje hup
pelt in het groen en zo zal ook haar jon
gen doen". Zo moeder zo kind (dartel
heid). Tenslotte: „Het geitje loopt zo
dikwijls in de kool, dat het er haar
vacht laat". Snoepers komen er ten
laatste bedrogen af.
Hoewel de koe echt niet zo'n dom
beest is, komt zij er in vergelijkingen
en zegswijzen meestal slecht af en wordt
voorgesteld als een dom en log wezen.
Dit blijkt uit de volgende voorbeel
den. Gemeenzaam voor een grote
vrouw: Het is een koe met twee benen.
Als spotnaam voor een traag zeilend
schip: Een koe van een schip.
„Met koeien van letters schrijven".
THOLEN
Gemeenteraadsvergadering: De ge
meenteraad van Tholen komt maandag
18 februari bijeen ter bespreking van
het voorstel van B en W de exploitatie
van de jachthaven te Sint - Annaland
over te dragen aan de Watersportver
eniging en om geldelijke steun te ver
lenen aan de stichting Beter Wonen
voor de bouw van 32 woningwetwonin
gen op Tholen.
De woningen zullen worden gebouwd
in Tholen, Sint Maartensdijk, Sint - An
naland, Oud Vossemeer, Stavenisse en
Poortvliet.
„Kijken als een hond op een zieke
koe" voor beschaamd, beteuterd of treu
rig kijken. ,,Hij is zo dom als het achter
eind van een koe". „Hij is zo wijs als
zeven dolle koeien". Het toppunt van
domheid. Van iemand die erg lui is: Hij
is zo lui als een koe.
De uitdrukking „De koe weet niet
waartoe haar staart dient, voordat ze
hem kwijt is" getuigt evenmin van veel
vernuft.
Zeer oud zijn de zegswijzen: „Op
iemand wachten als een koe in het
gras": Al etend op iemand wachten.
„Naar geld stinken als een koe naar
muskeljaatwijn (muskaatwijn)": Hele
maal geen geld bezitten. „Henig goede
koe heeft wel een kwaad kalf". Verge
lijk: uit een brood komen kuikens van
allerlei kleur; In ieder goed gezin kan
een der kinderen uit de toon vallen.
,,Ik deed het nieta voor alle koeien
van Brabant": voor niets ter wereld.
De bekende spreekwoorden; men
moet geen oude koeien uit de sloot
(gracht) halen; de koe bij de horens
pakken en iemand koeien met gouden
horens beloven, spreken voor zichzelf.
Minder bekend zijn: „Veel koeien veel
moeien": Groot bezit, grote zorgen.
„Wie de koe koopt, heeft het kalf
toe": Wie een weduwe trouwt, moet ook
voor haar kind zorgen.
„De koeien eten met vijf monden":
Een boerenwijsheid; Als de koeien in de
natte wei lopen, vertrappen ze met de
vier poten meer dan ze opeten.
In vroeger dagen moesten sommige
melkboeren nog wel eens voor de rech
ter verschijnen, omdat ze waren aange
houden met ondeugdelijke melk op hun
wagen (melk, aangeleng met water).
Men noemde dat schertsend: „Melk
van blauwe koeien".
„IJzeren koe": Oorspronkelijk bedoel
de men daarmee een koe, die aan een
pachtgoed of ambt voor altijd was ver
bonden. Verliet het pachtgoed of het
ambt, dan moest zo'n „ijzeren koe" aan
de opvolger worden overgedragen. Dit
gebruik is het langst in Groningen en
Drente in zwang gebleven.
(NADRUK VERBODEN)
Molenweg 14,
Middelharnis,
Een vrijwillige besparing van energie
bij het gebruik van de auto kan men
niet of nauwelijks verwacliten. De auto
mobilist gelooft niet In de noodzaak van
energiebesparing. En mocht hij wel
overtuigd zijn van de noodzaak om
energie te sparen, dan heeft de automo
bilist geen zin om als enkeling offers te
brengen, terwijl niemand om hem heen
hetzelfde doet.
Dit is de voornaamste conclusie uit
een rapport „Belevingsonderzoek naar
energiebesparing in het personenauto
verkeer", dat in opdracht van Verkeer
en Waterstaat door het Amsterdamse
bureau voor marketing research en so
ciaal onderzoek Van den Broecke werd
opgesteld. Het rapport is onder meer
gebaseerd op een psychologische studie
die eind verleden jaar werd verricht.
Via dertien groepsdiscussies met in
totaal 130 deelnemers werd het nodige
m.ateriaal verzameld. De discussiegroe
pen vi/aren zo samengesteld, dat zij een
goede doorsnede vormden van au'cobe-
zitters en -bezitsters uit verschillende
inkomensklassen en uit verschillende
plaatsen in west-Nederland.
Uit de gesprekken kwam onder meer
naar voren, dat de automobilist in het
algemene geen besef heeft hoeveel ben
zine een bepaalde rit kost, noch de ben
zineprijs per liter.
Dat komt ook doordat het doorsnee
instrumentarium in een auto hem geen
mogelijkheid biedt het benzineverbruik
per rit af te lezen. Bovendien tankt hij
nu eenmaal niet een bepaalde hoeveel
heid benzine voor e enbepaalde rit. Hij
laat gewoon regelmatig de tank volma
ken, in de mening dat dit er nu eenmaal
bij hoort om de auto bedrijfsklaar te
houden.
Ook bleek, dat de doorsnee automobi
list zich niet verantwoordelijk voelt
voor eventuele 'verspilling van brand
stof. De fabrikant van de auto is naar
de mening van de bestuurder, verant
woordelijk voor het verbruik.
Autorijders vinden, dat ze alleen rij
den als het nodig is.
Stoplichten, files en het lange zoe
ken naar parkeerplaatsen worden als
energieverspillend ervaren.
De verantwoordelijkheid voor het au-
toverbruik wordt naar de overheid ge
schoven. Zowel het ruimtelijk beleid,
als het verkeers- en vervoersbeleid is
zodanig, dat men wel aangewezen is op
de auto.
Uit de gesprekken kwam naar voren,
dat de noodzaak tot energiebesparing
in het autogebruik nauwelijks wordt
gevoeld. Men twijfelt, aan het nut, de
noodzaak en de redelijkheid van ener
giebesparing bij het autogebruik. Dit
wordt voor e endeel veroorzaakt door
de tegenstrijdige berichten over de
energiesituatie: wel of geen tekort. Ook
ment men dat bij een werkelijk tekort
een besparing van 5 tot 10 procent wei
nig zin heeft. Daar komt bij, dat de
overheid te vrijblijvend oproept tot
energiebesparing. Daardoor wordt de
indruk gewekt, dat er geen noodzaak
bestaat.
Er bestaat dan ook weerstand tegen
maatregelen die besparing willen af
dwingen. De overheid moet aldus een
uitkomst van de gesprekken in ande
re sectoren besparende maatregelen ne
men.
En niet het gebruik van de auto aan
banden leggen.
Moet het autoverkeer er toch aan ge
loven, dan zal de overheid onder meer
moeten zorgen dat er geen files meer
zijn, en maatregelen moeten nemen
voor de produktie van zuiniger auto's.
Er waren echter enige maatregelen
die men unaniem aanvaardde:
strenge controle op de maximum
snelheid van 100 km/uur met hoge
boetes op overtredingen.
extra heffingen op de prijzen van
nieuwe auto's van onzuinige mer
ken en types.
De autoloze zondag of een rijverbod
voor een dag in de week werden ver
schillend beoordeeld.
Door een grote meerderheid werd een
forse verhoging van de benzineprijs af
gewezen. Ook als dit gepaard zou gaan
met een verlaging van de motorrijtui
genbelasting.
Aan de andere kant zou men op zich
onaangename maatregelen best willen
accepteren, als ze dan maar iedereen
gelijk treffen.
De samenstellers van het rapport ad
viseren onder meer de lust tot sparen
aan te kweken, door meer duidelijkheid
te scheppen over de zinvolheid van
energiebesparing op nationaal niveau.
Ook zou de overheid de autorijder
meer bewust moeten maken, hoe hij
met geringe moeite toch zuiniger kan
rijden.
Vooral voorlichting op praktisch ge
bied is dus een vereiste, aldus het rap
port.
Streng of zacht, de wintermaanden
zijn bij uitstek de maanden om lekker
kreatief bezig te zijn. Wie dat in de af
gelopen maanden deed en van oordeel
is iets te hebben gemaakt dat de moeite
waard is, kan dat melden aan de Inter
nationale Huishoudbeurs en het werk
stuk inzenden voor de Nationale Wed
strijd Vrijetijdsbesteding. Als het maar
vervaardigd is in de periode tussen april
'79 en april '80.
Inzending in maximaal drie catego
rieën is mogelijk voor de volgende ak-
tiviteiten:
haken, breien; kantklossen, borduren;
weven en wandkleden; poppen maken;
houtarbeid; boetseren en keramiek;
werken met diverse materialen; inleg-
en mozaïkwerk; snijden, gutsen en
beeldhouwen in hout en steen; model
bouw (schepen e.d.); werkstukken van
metaal; schilderen (olieverf en aquarel);
tekenwerk, hout- en linosnede; foto
werk; jeugdwerken (beneden 16 jaar).
De beste inzendingen, aan te wijzen
door een deskundige jury, zullen in een
speciale expositie „Kreatief in vrije tijd"
op de Huishoudbeurs 1980, van 11 t/m
20 april in de RAI, te zien zijn.
Aanmeldingsformulieren voor deze
wedstrijd kan men aanvragen bij het
sekretariaat van de Internationale Huis
houdbeurs, Gerrit v. d. Veenstraat 94,
1077 EL Amsterdam, tel. 020 - 725376 -
720798.
Een zeer belangrijke bijdrage aan de
Huishoudbeurs wordt dit keer geleverd
door de Nederlandse Kleding- en Mo
de-industrie, ter gelegenheid van het
25 jr. bestaan van de opleiding voor mo-'
dinette.
Het hart van de beurs zal gevormd
worden door een groot mode-theater,
waarin dagelijks in wervelende shows
de prestaties van onze mode-maaksters
en mode-makers zullen worden ge
toond.
In verband met deze mode-presenta
tie is onder de scholen een wedstrijd
uitgeschreven in het maken van wand-
versieringen, voorstellende een optocht/
intocht uit de Gouden Eeuw, deze tijd,
of in het jaar 2000.
Ook dit jaar schenkt de Huishoud
beurs weer aandacht aan de bejaarden,
waar het de vrijetijdsbesteding betreft.
Voor deze groep is een wandkleden-
wedstrijd opgezet met als motief „Len-
tebloemen".
De werkstukken van de scholen en
de bejaarden zullen eveneens in de
show „Kreatief in vrije tijd" te zien
zijn.
Op woensdag, 2 april, hoop ik
mijn 25-jarig ambtsjubileum te
g vieren in het gebouw van de
s Dienst voor Sport en Recreatie, s
s Weena 760 te Rotterdam (tegen- s
g over Groothandelsgebouw, ingang
B). Aanvang 14.30 uur. M
Mijn oud-klassegenoten van de g
M MULO-school te Middelharnis 1
(jaren 1946 tot en met 1950) nodig
s ik van harte uit dit feestelijk ge- s
beuren met mijn gezin, mijn col- M
M lega's en mij mee te beleven. s
s Het zal mij een groot genoegen
zijn om te ervaren, wat er van
g iedereen is terecht gekomen. g
Indien mogelijk hoop ik ook de
s docenten Harmans, Muys, Olthof g
en Pluym te ontmoeten of enige
g reactie van hen te mogen ontvan-
p gen, waarmee ik bijzonder ver- g
heugd zal zijn.
g Hartelijke groeten, s
Annie Terli-van Dijk M
s Kortekade 49b g
1 3062 GM Rotterdam.
s Telefoon 010 - 172593 p
1 (8.30 - 17.00 uur) 1
1 010 - 145683 (thuis) 1
09.00 Meisjes mini Vierpolders
09.00 Jongens mini 1 Kangoeroes
10.00 Jongens B2 TOP
11.00 Jongens Cl TOP
11.00 Meisjes BI Beursgr./A
12.00 Jongens Al Otte VC
12.00 Meisjes Al YUM
13.15 Heren 4 TOP 3
13.15 Heren 3 Data C/D 4
13.30 Dames 1 Ericsson/CSS
14.30 Heren 2 YUM 2
14.30 Dames 4 YUM 4
15.45 Dames 3 YUM 2
15.45 Heren 1 Vollido
15.45 Heren 5 Ibis
15.45 Heren 6 VC Goeree 2
17.00 Dames 2 YUM
Dinsdag, 9 januari '79 ,,De Hoop"
ligt in concentratie van kotters op de
hondenwacht verneemt de 2e stuurman
dat de HD 99 met defecte decca naar
Den Helder stoomt kontakt wordt
opgenomen schipper wijzigt koers
om 9.45 uur gaat de radiomonteur over
na 1 uur werken is hij terug repa
ratie is geslaagd de HD 99 kan weer
vissen
Donderdag, 11 januari '79 om 11.00
uur aanroep UK 268 ongeval op
varende aan beide benen ernstig ver
wond waarschijnlijk open beenbreu
ken afstand 130 mijl noordelijke
wind 7 bft stomen volle kracht zijn
om,17.45 uur bij UK 268 dokter en
verpleger worden overgezet de zwaar
gewonde man wordt klaargemaakt voor
vervoer patiënt op brancard in rub
berboot gevierd behouden wordt „De
Hoop" bereikt tijdens behandeling
van de patiënt wordt het schip met de
kop op de wind gelegd
Noordoost Atlantische Oceaan en
Ierse Zee:
Zondag, 12 november '78 ten anker
15 trawlers zijn bij ons voor het
bijwonen van de kerkdienst a/b van
„De Hoop" worden met de motorsloep
105 opvarenden van de trawlers over
gehaald de dokter behandelt 8 pa
tiënten
Maandag, 13 november '78 de KW
123 heeft griep aan boord stomen er
heen dokter behandelt 6 patiënten,
waarvan er 1 wordt opgenomen in
scheepshospitaal
Zondag, 10 december '78 passeren
8.35 uur de Longships wind neemt toe
tot 9 bft met zware regenval Om 10
uur ten anker in St. Ives Baai de
trawlvloot volgt ons voor de avond
dienst halen we 55 kerkgangers over
dokter behandelt 2 patiënten moeten
dan door zeer slecht weer enkele etma
len steken helpen de KW 172 m„et
7000 liter drinkwater de Sch 302 met
2 patiënten en radio- en machinerepa
ratie de Sch 54 met trackplotter- en
echometerreparatie de KW 171 met
3 patiënten, waarvan 1 wordt opgeno
men tijdens zware storm maakt
Franse trawler, die niet ankeren kan,
achter ons vast schipper Franse
trawler is erg dankbaar
Zo gaat dat. Zeedag na zeedag. Al
meer dan 80 jaar; optimale medische
hulpverlening, kerkdiensten, pastorale
zorg, technische- en sociale bijstand.
Graag zouden wij U meer vertellen
van wat „De Hoop" in volle zee doet.
In een mooi jaarverslag. Als van ouds.
Maar de tijden zijn er niet naar. Te
duur. De uitgaven voor 1980 zijn be
groot op 2.346.000 gulden. Aan de in
komstenkant mogen werekenen op een
Rijksbijdrage van 1.710.000 gulden.
Blijft te overbruggen ca. 636.000 gulden.
Dat is veel. En het kan nog meer wor
den als wedenken aan de nog stijgende
olieprijzen en de meerkosten van mate
rialen. We hopen het geld te kunnen
vergaren uit donaties van kotter- en
trawlerrederijen; collecten van kerken;
schenkingen en legaten èn uw vriende
lijke bijdrage.
We zijn niet kleinmoedig, noch over
moedig. We vertrouwen op Hem, die
het Al regeert. Die v/olken, wind en
water wijst spoor en loop en baan, zal
ook wel wegen vinden waarlangs „De
Hoop" kan gaan.
Bij voorbaat heel hartelijk dank voor
uw gift.
Het bestuur
HKS „De Hoop".