EIIAHDEn - niEUWS loden in oorlogstijd Op z'n Flakkees gezeit Overdenking" ATTENTIE GEWIJZIGD: kseukenceritrum Bitiélémciri bv meiissant De Fransche koopmanszoon vat de Heilige Schrift Onze openingstijden zijn als volgt 2e Uad Vrijdag 18 jaauari 1980 No. 4859 ZEEUWSE WANDELINGEN ff ff „Twee reisjes" SCHAKEN „De Zwarte Pion'' Een fruitboom voor elk icind Vaicantie bij biologische boeren dinsdag t/nn vrijdag 9.30 -12.00 uur en 13.00 -17.00 uur vrijdagavond 18.30 - 21.00 uur zaterdag 10.00-15.00 uur maandag de gehele dag gesloten Binnenweg 7a tel.0.1877-2555 VERVOLGVERHAAL „Kom vanavond met verhalen hoe de oorlog is verdwenen, en herhaal ze honderd malen: alle malen zal ik wenen". Over de oorlog 1940/'45 verschijnen er nog steeds nieuwe boeken. Er is ook veel over te schrijven en zoals de dich ter zegt: ook veel over te wenen. De Joden. In dit artikel wil ik het niet over de oorlog hebben, maar hoe de Joden tij dens die oorlog en de bezetting van ons land werden behandeld. Toen ons land op 10 mei 1940 werd overrompeld, waren er 137.000 in ons land, ze woonden vooral in Amsterdam. Daarvan hebben het er ongeveer 30.000 overleefd, dus zowat SC/o is om gekomen. Zoals u wel zult weten zijn er totaal 6 millioen vermoord tijdens de jaren, dat Hitler de baas speelde. Het begon al op het eind van de der tiger jaren in Duitsland, toen ze overal de schuld van kregen. Huizen en winkels werden geplun derd en de mensen mishandeld. Toen zijn er heel wat naar ons land gevlucht maar slechts een klein aantal werd hier toegelaten, de meesten werden aan de grens teruggestuurd. Hier was het im mers veilig: „Niks aan de hand! Wat zou d'r kunnen zijn in het Nederland van minister Colijn?" We waren immers neutraal en Hitler had kort voor de inval nog beloofd, dat ons land geen gevaar liep. „Colijn zegt het zelf: niemand die ons iets maakt, niets wat ons raakt, ga maar rustig slapen: de regering waakt." Maar in de nacht van 9 op 10 mei 1940 sliep men niet rustig, we hadden in ons land een nieuw woord gekregen: oorlog. Het zou echter best meevallen met de Duitsers, beweerde onze nieuwe opper- heer Seyss Inquart. In zijn installatierede verklaarde hij, dat hij aan het Nederlandse volk geen vreemde ideologie wilde opdringen. HÜ zou dus wel rekening houden met onze geschiedenis en gewoonten. Dat geloofden de Joden ook. In Duits land en ook in andere bezette landen hadden ze het hard te verduren, maar in ons land gebeurde er niets. In 't be gin tenminste niet. Maar de bezetters voerden hun gemene streken geleidelijk uit, iedere maand een stapje dichter bij de ondergang. De ellende begint. In oktober 1940 het eerste begin. We moesten allemaal een persoonsbewijs heben, maar dat van de Joden was „ver sierd" met de letter J. van Jood. Bij controle konden ze dus dadelijk zien wie er voor hen stond. Het volgend jaar moesten alle Joden zich laten registreren, dat was gemak kelijk, dan had men direct een lijst van hen bij de hand. En de Joodse kinderen moesten naar aparte Joodse scholen. Wat een vernedering voor zo'n kind. Ze waren meest op openbare scholen, speelden met niet-Joodse kinderen, hadden ér hun vriendjes en vriendin nen. Daar kwam nu ineens een eind aan. Die andere kinderen wisten soms niet eens dat er Jodenkinderen in hun klas zaten. Sommigen werden zelfs bang, durfden niet meer met Joden spelen, de vriendschap werd soms plot seling afgebroken. Het volgend jaar kwam de ster, die ze moesten dragen. Kleine kinderen be grepen niet altijd dat gele ding op hun kleren, ze noemden het een vlinder. „Ze draagt een vlinder op haar jurk, die niet meer fladderen kan, felgeel en er staan letters op die ze niet lezen kan. Het hoe, waarom, begrijpt ze niet..." Het wordt steeds erger. Ze moeten hun fietsen inleveren, om 8 uur binnen zijn. Mogen niet meer in parken en her bergen, in de bioscoop en het zwembad: „Voor Joden verboden" is maar al te duidelijke taal. Dan komen er de razzia's in Amster dam, bij honderden, bij duizenden wor den ze opgepakt en weggevoerd naar Westerbork. Het is het „Durchgangsla- ger", een tussenstation, vanwaar ze in de veewagens van goederentreinen rij den naar de vernietigingskampen Sobi- bor, Theresienstadt, Auschwitz, Tre- blinka. Om er te gaan werken, beweer de men, en sommigen geloofden het nog ook. Totaal 93 volle treinen. Ik las van een schoolkind: Toen ik dat stikje las „Op reis" toen most Uc ineens dienke aneen paer reisjes van jaeren terug. Dat eerste reisje was vlak voor Kor- semisse 1943. De jongere zalle dat messchlen nie zo wete, mar Flakkee was spergebied en wiele in Eotterdam mochte der niet komme van ongze beschaermers. Dat was jammer want op Flakkee was ter meer te verhapsnaeren as bie ongs. Noe mot ik wel zegge dat de femielje zich niet onbetuugd heit gelaete. Bon netje zus en bonnetje zo en er kwam oak wel us wat mit de beurschipper mee. Men Vaeder helt wat reisjes gedae naer de Coolhaven, gelokkig niet altied voor niks. Noe had ik een zeuntje van 20 maen- den en die was de vuufde van ongs ge slacht. En van die vuuf geslachten zou- we graeg een fotootje hao, mar der weu- nende er twee van in Menheerse. Toen haewe m'n an de Ortscomman- dant een vergunning gevroge om naer Flakkee te gaen. En wat dienk je? die hae men gekre- ge. Wiele mit de boot naer Flakkee, men ouwers, men man, dat zeuntje en ikke. 't Eerste kwamme me bie men opae. Noe had ik nog een oome die bie men opoe nog thuus was en die waerkende bie een slachter dus daer viel wel us wat of. Noe had ze net wat vet gesmol- te en die kaenen die krege wiele op brood. Ze had wat taerreve bie den bak ker gebrocht dijis dat brood was oak lek ker. Maensen wat hae men toen gegete, ik begriepe nog niet dat gien maens ter last van gekrege heit. Vroeger had men opae meestal ge- bakke scharretjes as me van de boat kwamme, mar we hao nooit zo lekker ge gete as toen van die kaenen. Toen is de foto gemaekt, ik hae hem gelokkig nog. En nae Nieuwjaer moste me weer ver- trekke. 's Ochens vroeg mit de boat. Noe was ut nog al laeg waeter en nae een hortje zatte me vast op een zandplaete. Daer hao me uren vastgezete en ge durig kwamme der vliegtuugen over. Dat wazze wel Ingelsche mar of je noe van de hongd of van de katte gebete wordt, het doet allebeie zeer Mar ge lokkig ze hao niet geschote. Nae tweeën toen het waeter opkwam, kwamme we weer los. Toen hae ze ongs op Hellevoet gebrocht en gienge we mit den tram naer Rotterdam. Dat was me het reisje wel. Noe bin je in dien tied in Ammerika, En noe dat aore reisje. Mun zeuntje was toen een jaer of vuuf en me zouwe saeme een daegje naer Flakkee. Noe was het nogal mistig, me zatte onderin en ineens een harden bons, we vloge van ongze plekke. De boat had een anvaering. Het is gelokkig goed ofgeloape, mar ik zag wel dat mun zeimtje een buule op z'n hóót kreeg. Mar ik zei mar niks, hie had altied nog al gauw mit z'n eige te doeën. Mar toen we de bóót of gienge stonge daer een hoap menschen en die riepe. „Bel, bel, kiek us naer dat vaantje een buule as een aerepel. En hie benauwd: „Wat heb ik mam ma?" Ik hae tin mar gesussendeerd, ik zaege straks bie opoe mag je in de spiegel kieke. De terugreis was gelokkig zonder maUeur. Een in Menheerse geboren overkanten „Ze had een onvoldoende voor aardrijkskunde die laatste dag, maar wist een week later precies waar Treblinka lag". Onderduiken. Alleen zij die gingen onderduiken ontkwamen soms aan de dood. Soms, als ze niet gesnapt werden. En dat gebeurde nogal eens, door ver raad of eigen onvoorzigtigheid. Van de 25.000 onderduikers zijn er later nog 7000 a 8000 gearresteerd. Ook de bekende leraar J. Presser, die later het boek over de Joden „de onder gang" heeft geschreven is ondergedo ken, op het laatste nippertje. Maar zijn vrouw is weggevoerd, ze hebben eigen lijk te lang gewacht. „Men heeft, ergens, mijn vrouw geslacht. Ik weet niet waar, nooit zal 'k het weten. Men heeft, denk i!^ ook haar verkracht, vertrapt en in de kalk gesmeten.'' Dat deden ze ook met een pasgeboren baby: ,In winterkou, in fijne sneeuw Lag ze een uur, lag ze een eeuw. Daar baarde ze op de harde grond. De Joden lagen in het rond. Waar waren de doeken voor het kind? Het schreide naast haar in weer en wind." Toen kwamen daar drie dronken SS-mannen voorbij. „Die hebben het kindeke meegepakt En lachend in de kalk gesmakt". Dat onderduiken bracht grote span ningen, vooral als men met veel bij el kaar was en het lang duurde. Dan bleef de ruzie niet uit. Een kind had op haar jaardag een poezie-album gekregen. Volgens ge woonte schreef ze er in: „Dit albiun is van mij Zolang ik hoop te leven. Rachel is mijn naam door mijn ouders mij gegeven. Cohen is mijn van, mijn vaderlijke stam. Amsterdam is de plaats waar Maar dan grijpt haar moeder het al bum, scheurt dit beschreven blad eruit. Racliel begint te huilen,hoe kan moe der nu zoiets doen? Deze neemt haar op de knieën, streelt haar en zegt: „Mijn kind, je weet toch wel, dat je op dit geheime adres Marie van Willigen heet?" Rachel was het even vergeten, dat deze nieuwe naam ook in haar nieuw vervalst persoonsbewijs stond. Maar in die droevige tijd kon vergeet achtigheid wel eens de dood betekenen. Middelburg L. van WaUenburg De uitslagen van 14 januari: Groep 1 Verbeek Peeman Vs - V2 Boeter Stolk 1-0 Smallegange de Waal 0-1 de Jager Doedens 1-0 Markwat Verolme 0-1 Groep 2 Minnaar A. Visser Va - V2 Lesuis Tieleman 1-0 Elvé van Bracht 0 - 1 van Kampen Smit 0-1 Kruik Troost 1 - 0 De stand is in groep 1: 1. Boeter 8V2 uit 10 2. Stolk 8V2 uit 12 3. de Jager 8V2 uit 13 4. Verolme 7 uit 11 5. de Waal 6V2 uit 11 6. Doedens 6 uit 13 7. Peeman 4V2 uit 9 8. Markwat 4'/2 uit 12 9. Bakelaar 2V2 uit 11 10. Verbeek 2 uit 7 11. Smallegange 1 uit 9 12. Smit V2 uit 1 De kop van de stand in groep 2 is: 1. A. Visser 10 uit 13 2. van Bracht 10 uit 14 3. Lesuis 10 uit 14 4. Robijn 9^/2 uit 10 5. Minnaar 9V2 uit 13 6. Smit 8V2 uit 14 7. Breeuwer 8 uit 15 8. Noordijk 7V2 uit 14 9. Tieleman 6 uit 11 10. Groenendijk 6 uit 12 Kinderen van vakantiegangers in het Oostenrijkse appeldorp Puch bij Welz (Stiermarken) mogen voortaan rekenen op een eigen boom. Er is een nieuwe HET LAM GODS Zie, het Lam Gods dat de zon de der wereld wegneemt. Joh. 1 vers 29. Zie, daar nadert in de verte het Lam, door God getoetst en gekeurd in de woestijn. De laatste Adam heeft de sa tan overwonnen. In zijn helse list had hij Jezus tot driemaal toe verzocht. Hij trachtte de omstandigheden uit te bui ten om de nieuwe Mens ten val te bren gen, evenals hij de eerste mens ten val gebracht had. Maar, o oorzaak van eeuwige blijd schap! de laatste Adam is trouw geble ven aan God- Liever aan brood was Hem de wil Zijns Vaders; liever dan engelenge meenschap was Hem het wandelen in de woestijn in de smeltkroes der loute ring. Ja, üever dan al de koninkrijken der wereld woog Hem de gehoorzaam heid aan Gods heUige wet. Uit deze strijd reeds komt Hij als overwinnaar te voorschijn en als een vriendelijke toeknik van Zijn Heilige Vader worden Hem de eerste vruchten in de schoot geworpen als een onder pand van de schare, die het Lam zal volgen op de berg Sion. Voordat het bitterste uit de beker over Zijn lippen zal gaan, vallen Hem de lichtstralen van 's Vaders welbehagen op Zijn pad in het zaligen van zondaren, die Hem als eerstelingen van de volle oogst toe komen. Johannes had, als de Elia die eerst komen zou, Israël met harde hand wak ker geschud. Door zijn prediking en doop had hij de gewetens geraakt. Het volk bloedde uit vele wonden. Machtig en aangrijpend heeft hij aan Israël be kend gemaakt dat de zonen van Abra ham tot slangengebroed geworden wa ren. Zo zij zich niet bekeerden, zij kon den in Abrahams schoot (de hemel) niet komen. En dit alles moest dienen opdat Israël zou gaan verlangen naar het Lam. Johannes was de wegbereider, de voor loper, die het zelfgenoegzaam Israël de schrik op het lijf joeg. Maar één ding -kon Johannes niet; hij kon de geslagen wonaen niet verDinaen. Hi] was net Licnt niet, hij kwam slechts om van het Licnt te getuigen. Zijn aroeiü nad ook geen enkele zin, zo net Lam niet kwam. Daarom die blijdschap bij Johannes ais nij Jezus ziec. Dat is ook üe kroon op het werk van Zyn dienstknecnt. Nu zal Johannes zien ais üe vriend van de Bruiaegom mogen terugtreüKen met een intense biijaschap in zyn hart, dat Bruiaegom en Bruia (Jezus en een verloren zon daar) elkaar heüben gevonaen. Om te genezen is Jezus nodig, dat kan Johannes met. Daar is hij goed van doordrongen. Het IS ook zijn bedoeling niet om zie len heel hun leven in banaen van de dood te houden. Integendeel, Johannes' werk is af; zijn blijdscnap stijgt ten top als üe Heler (ae Heiland) komt. Jonanes ziet Hem ook als Het Lam. Er waren miljoenen lammeren geslacht in tabernakel en tempel, maar dit was Het Lam Gods. De troost die de Israëliet onder het Oude Testament had bij het slachten van zijn lammetje was door dit Lam, dat nu aan Israël vertoond werd. O, wij zouden zeggen, heel Israël moest wel uitlopen om zich aan Zijn voeten te buigen. Zoveel eeuwen op ge wacht! Zoveel voorbeelden van aan schouwd bij offer en altaar! En als Hij dan komt zijn er slechts weinigen, die Hem volgen. Maar die weinigen vmden in Hem dan ook alles wat zij nodig heb ben in leven en sterven. Hij is het offer dat zich wierp in de golven van Gods toom, gelijk eenmaal Jona, opdat de scheepslieden behouden zouden worden. Op Hem is al de zonde der wereld ge legd. Hier staat zonde, enkelvoud dus, om aan te duiden dat alle zonden uit één wortel spruiten. Zonden van Joden en heidenen, erf en dadelijke zonden, zon den waaronder mensen en dieren, he mel en aarde gebukt gaan. Kortom, de zonde der wereld genoemd. Niet omdat Jezus Zijn bloed voor alle mensen, hoofd voor hoofd, gestort zou hebben, maar om aan te duiden dat ie der, Jood of heiden, man of vrouw, kind of grijsaard, die onder de prediking van Johannes zich als „vreemdeling" leert kennen, nu niet behoeft te twijfelen of Jezus zijn Zaligmaker zou willen zijn. Want Johannes zegt: Hij is een Zalig maker der wereld. Hij neemt de zonde weg. Dat deed Hij reeds in Gods raad. Dat deed hij reeds tn de dagen van Abraham. Dat deed Hij aan het kruis, en dat doet Hij nog. Het staat in de tegenwoordige tijd: „dat de zonde der wereld wegneemt". O. hier gaan velen terug! Jezus als grote Leider, als Staatsman en Raads man, als voorzitter van alle oecumeni sche raden van kerken, ja, dat wil men wel; daar heeft men geen enkel be zwaar tegen. Maar, een Jezus die zonde wegneemt, die verlorenen weer opricht, die gebrokenen van hart verbindt, neen, dat komt de eer van velen te na. En toch is Hij hiertoe in de wereld ge komen, om de zonde weg te nemen. Die Hem als zodanig niet nodig heeft zal Hem missen, voor alles, ja, voor eeuwig! O, laat ons bedenken, dat wij onder dat Johannes werk gekomen zijn. Het Woord komt tot ons. Bekeert u, zoek de dingen die boven zijn. Die niet gelooft is airede veroordeeld. Die ver van God de weelde zoekt, ver gaat eerlang en wordt vervloekt. Dit alles doet God opdat wij zouden buigen op Zijn eis. Ons schuldig kennen en naar verlossing van zonden zoeken. Hoe troostvol is het dan voor het schreiend hart, dat Hij nog Zaligmaker is. Dat Hij ook nu als het Lam Gods tot ons komt. Dat ook nu Gods stem klinkt. Zie, zie toch o zondaar, het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt. Wie niet de vloek der zonde kent, hoe zal hij om verzoenging smeken? Wordt hem het kruis al ingeprent, het is voor hem geen reddüigsteken. AI zegt hij ook: „de Heer maakt vrij", 't is üdle taal of huich'larij. Hoort, mensen, met uw duizend zonden: de hel is u naar 't regt bereid. Maar 't bloed uit al uw Heilands wonden, roept enkel om barmhartigheid. Dat bloed heeft eindeloze waarde, 't verandert al uw wee in wel Het wast u altyd weer op aarde, en blust het eeuwig vuur der hel. Slechts de strijder wordt geleid, in de burcht der eeuwigheid. Die in Salems muren wonen, Droegen hier hun doornen kronen. Sannieshof (Z.A.) L. Huisman. Ook in Oostenrijk neemt de belang stelling voor „zuiver" voedsel toe. Op een paar dozijn boerenbedrijven, waar chemische bestrijdingsmiddelen taboe zijn, kunnen toeristen ook terecht voor een „vakantie op de boerderij". Op de ontbijttafel komen eieren, spek, ei gen gebakken brood en andere voe dingsmiddelen, die zonder kunstmest of andere kunstmatige middelen werden geproduceerd. De biologische boeren hebben zich verenigd in de „Gemeinschaft biologi- scher Bauem österreichs". Ze verhuren kamers of vakantiewoningen aan toe risten. De pot schaft uitsluitend gezond biologisch voedsel en de kleurrijke om geving is al even milieuvriendelijk. Deze biologische boerderijen zijn in heel Oostenrijk te vinden. In het berg- vakantiedorp Leogang in het Salzbur- ger Land woont een flinke groep biolo gische boeren, In de pensions, Gasthöfe en uiteraard ook op de vakantieboerde rijen zijn natuurlijk alleen bio-eetwa- ren te vinden. In Leogang worden onder leiding van een gids ook „geneeskrachtige kruiden wandelingen" gemaakt, een kleine ont dekkingsreis langs bomen, struiken en planten die een soort huisapotheek kun nen vormen voor genezing volgens de wetten van moeder natuur. Voor inkopen (melk, groenten, fruit en aardappelen) kan men ook bij deze aparte groep boeren terecht. Nadere inlichtingen: Oostenrijks Ver keersbureau in Amsterdam, Singel 464, tel. 020 - 255933. boomgaard aangelegd, die speciaal be stemd is voor kinderen van vakantie gangers. Op de nationale feestdag (26 oktober) worden jaarlijks nieuwe fruitboompjes geplant. Er komt bij elk boompje een naambord van het kind. Als het kind zelf niet bij de naamgeving aanwezig kan zijn, krijgt het van de VWeen foto thuisgestuurd. De toekomstige appel- oogst is voor de kinderen. Nadere inlichtingen over deze nieuwe leuke toeristische attracties: Fremden- verkehrsverein, 8182 Puch bei Weiz, Oostenrijk, tel. 0943 - 3177 - 244. DIENSTEN HERV. GEMEENTEN OP ZONDAG 20 JANUARI 1980 Tholen: 9.30 uur ds. L. Wüllschleger, 18.30 uur ds. J. Blom. Poortvliet: 10 uur en 18 uur kand. Veldman uit Leerbroek. Scheri>enisse: 9.30 uur en 14.30 uur ds. D. Budding. St. Maartensdijk: 9.30 uur en 14.30 uur ds. J. G. van Loon. Stavenisse: 10 uur en 18 uur kand. D. Siebelink, Brakel. St. Annaland: 10 uur en 18 uur ds. M. D. Geuze. Oud Vossemeer: lo uur en 18.30 uur ds. Th. V. d. Heijden. St. PhUipsland: 9.30 uur en 14.30 uur ds. A. Cysouw. NIEUWERKERK PREDIKBEURTEN VOOR ZONDAG 20 JANUARI 1980. Ned. Herv. Kerk: 10 uur ds. Kolkert. Geref. Kerk (N'kerk-O'land: 10 uur ds. P. J. Moet, viering H.A. 5 uur ds. Moet (dankzegging H.A. Geref. Gemeente: 10 en 3 uur lees- dienst. —Geref. Gemeente in Ned.: 9.45 en 3 uur leesdienst. door Joh's Staal 12 Jakob was Rooms en hij had altijd geleerd, dat de goede werken grote verdienste hebben om ons zalig te ma ken. En nu las hü hier: „Zo velen als er uit de werken der wet zijn, die zijn on der de vloek." Dit bracht hem tot nadenken en hij kon niet nalaten bij gelegenheid eens aan Hendriks Vader te vragen, wat die berg toch beduidde. Dit trachtte deze hem op eenvoudige wijze duidelijk te maken. Hij zei: „Die berg beduidt de berg Sinaï, waar de Wet gegeven is, en nu wil het zeggen, dat we nooit zahg kunnen worden door de Wet volkomen te onderhouden, want altoos ontbreekt er nog wat, zelfs aan onze beste werken. Ja, wat wij als goede werken beschouwen, heeft voor God volstrekt geen waarde, want Gods Woord zegt: „Al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed." Dat de berg overhelt en op Christen zou vallen, wil zeggen, dat allen, die door hun deugden wülen zalig worden, in plaats van het leven de dood vinden. Maar nu zegt God, dat Hij ons op een andere wijze wü zalig maken en wel door het geloof in de Heere Jezus Christus, die voor ons de straf heeft ge dragen en aan de eis der wet heeft vol daan." Als hij alleen was, dacht Jakob nog dikwijls over deze woorden na. Wat was hij toch vaak prat geweest op z'n goede daden en zouden ze nu toch bij God niets verdienen' Maar hoe kwam Christen toch van zijn pak af? Daarnaar was hij benieuwd en hij las door tot hij kwam bij de plaats, waar Christen het pak van de schouders gleed. Dat was bij het kruis en hij genoot in de blijdschap van Christen toen de ze begon te zingen: „Dusver kwam ik met zond' belaan. Én vond geen lichtenis. Totdat ik aan deez' plaats kwam aan, Daar eindt mijn droefenis." Toen verlangde hij, dat zijn zonden ook zo alle eens mochten weggenomen worden. Toen hij 's avonds zich neer boog om als naar gewoonte zijn gebe den te doen, riep hij de heiligen niet aan, maar bad tot de Heere Christus, die helpen kan in alle nood en hij sliep tn met de gedurige herhaling in zijn geest van dit vers, dat hem zozeer ge troffen had: „Gezegend kruis, gezegend graf! Gezegend liever Hij, Die zich zo willig overgaf Aan kruis en graf voor mij." Avond aan avond, zoveel de tijd toe liet, las Jakob in het boekje van Bun- yan. Hoe meer hij er in las, hoe meer het hem aantrok. Door dit lezen werd de geringe kennis, die hij nog slechts had van de HeUige Schrift, veel ver meerderd. Pijnlijk ward hij getroffen door wat hij las van de Pausreus, die zovelen wreed ter dood gebracht had. Het war- relde hem vaak door het hoofd. Hy was toch nog Rooms, al was er inwendig in hem iets, dat zich gebonden begon te gevoelen aan de Heüige Schrift. Maar als hij aan de vervolging in Frankrkijk dacht, die hij vroeger had goedgekeurd, dan kwam er angst in z'n ziel. Die Hu genoten, die daar vei^olgd werden, wa ren mensen, die in de Bijbel lazen, en was dat niet de lamp van de pelgrim? Verdienden Hendrik en zijn Vader, meester Batelaan en juffrouw Verburg de galeien? Hij durfde er niet met de pastoor over te spreken, want die zou hem verdenken van ketterij. Toen Jakob het boekje uitgelezen had en hij Christen en Hoop had zien ingaan in de hemelstad, dacht hij: „Was ik daar ook maar bij!" Hij kon niet nalaten het laatste ge deelte nog eens te lezen en overluid las hij: „Zoals nu de poorten open gingen, om deze mannen in te laten, zag ik hen achterna, en ziet! de stad blonk gelijk de zon, de straten waren van goud, en op dezelfde wandelden er velen met kronen op hunnen hoofden en palmtak ken in hunne handen, hebbende gouden harpen om daarmede lof te zingen. Daar waren er ook, die vleugelen hadden en zij antwoordden de een de ander en dat zonder enig ophouden, zeggende: „Heilig, heilig, heilig is de Heere!" En daarna werden de poorten gesloten." Jakob hield op, de tranen sprongen uit zijn ogen en hij riep uit: „O, mocht ik daar eenmaal komen, maar hoe kan ik dat? O, als ik een pelgrim moet zijn, moet ik de lamp van de pelgrim hebben en de Kerk verbiedt dat." Toen steeg uit zijn hart een gebed op tot God, dat Die hem de weg zou wijzen. „Hé, Jakob, loop niet zo hard, ik kan je haast niet inhalen. Waar moet je naar toe?" „Ik moet naar de pastoor toe. Loop je zover met me mee?" „Je hebt nu toch geen lering?" „Neen, 'k ga hem de groeten van Va der brengen en bedanken voor 't onder wijs, want ik moet hier weg." „Wat is dat nu, moet je hier weg en daar heb je nog helemaal niks van ge zegd." „Dat zal wel waar zijn, ik wist het zelf niet. Maar 'k heb een brief van Va der gehad, dat het tijd werd, dat ik op 't kantoor kwam en nu is gisteren me neer Armant hier geweest om er over te spreken en ik moet over een week al weg." „Dat spijt me geweldig." „Ja, ik was ook wel graag nog een poosje hier gebleven, maar altijd blijven dat gaat toch niet, want ik moet in Rot terdam de handel leren en dan moet ik toch ook weer naar Frankrijk terug. 't Spijt me wel, dat ik weg moet, maar ik geloof toch, dat Vader gelijk heeft om me naar Rotterdam te laten verhui zen.' „Maar weet je dan nu al, waar je komt te wonen?" „Meneer Armant heeft een kosthuis voor me opgezocht. Ik ben er natuurlijJ< helemaal onbekend, 't Is vervelend, weer bij vreemde mensen te komen. Met juffrouw Verburg ben ik nu al zo goed bekend." „Ja, maar dat was in 't eerst nog vreemder, want toen kende je nog geen Hollands." a] „Daar hebben we gisteren samen nog om zitten lachen. Wat deed ik toen gek, toen ik daar pas was. Die goeie juffrouw wou me maar van ales geven, maar ik begreep er niets van, en dan begon ik weer Frans te praten en dan keek ze zo wanhopig. Als ik er aan denk, moet ik nog lachen." „Je komt toch nog wel bij ons, voor dat je weggaat?" „Natuurlijk doe ik dat. Ik ga overal ge'n dag zeggen bij die mensen, die me zoveel vriendschap bewezen hebben, maar bij jullie kom ik vooral Cela va sans dire (dat spreekt vanzelf), zouden ze bij ons zeggen." „Weet je wat je doen moet? Als je in Rotterdam bent, dan moet je ons eens een brief schrijven. Die kan je wel aan de vrachtrijder meegeven of aan de schipper, en anders neem je maar een turf en maakt er een pakje van aan ons adres. Dat gaat heel gemakkelijk." (Misschien denkt er wel een van de lezers: waarom zou hij niet liever de brief op de post doen? Dat zal ik vertel len. Het postwezen was toen nog slecht geregeld. Alles ging over Amsterdam, waar de postmeesters er reusachtig aan verdienden. Postzegels waren er niet, maar als men een brief kreeg, moest men dikwijls veel geld betalen. Onder Stadhouder Willem IV is er al een hele verbetering gekomen. Maar dat zou toch nog een halve eeuw duren. Pakjes gaf men veel mee met trek schuiten en vrachtrijders. Als men nu alleen een brief mee te geven had, pak te men soms een turf in en deed de brief er bij, dan was het net een pakje. Men was er altijd zekerder van, dat het pakje overkwam dan een brief, die zo licht verloren kon gaan.) wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 5