Watersportver. „Flacquee" beriep zich tevergeefs op eerdere toezegging Den Hertog De Hummelhoek" te Dirkslanil in voormalige itieuterscliool A n n II Bfl I M A I KLEDINGMAGAZIJN KOSTUUMS 10 tot 50% KORTING WINTERMANTELS vanaf 50,^ bovendien op aSie wintermantels 20% korting REGENJASSEN en REGENMANTELS 10 tot 50% KORTING KOMT U BESLIST KIJKEN Voorstraat 15 SINT ANN ALAND Tel. 01665 - 2490 b.g.g. 2721 JAPONNEN vanaf 25,» verder 10 tot 50% KORTING PAKJES vanaf 50,» verder 10 tot 50% KORTING OVERJASSEN vanaf 50,^ verder 10 tot 50% KORTING ROKKEN EN BLOUSEN 10 tot 50% KORTING Verliuur boxen in jachthaven Middelharnis DELICATESSEN West-Havendijk 43a DIRKSLAND Tel 01877 - 1968 - 2409 We hopen ooik in 1980 weer voor U klaar te staan met die hooigste kwaliteit en redelijke prijzen. REKLAME SLIJTERIJ: 1 It. Jonge jenever de Keizer 14,95 1 It. Keizerbitter 14,95 2 It. Rosé eigen tap 9,95 In onze delicatessenzaak vindt U naast een groot assortiment deilioatessen, vers fruit, vers vlees en tal van diepvriesspeciaiitelten REKLAME: 1 kg. verse malse HAMLAPPEN 11,95 1 kg. prachtige magere BIEFLAPPEN 14,50 1 kg. verse KRABJBS 5,95 ERASCO-soep in ware delicatesse smaken kreeft-, osseataart-, kerrie- en tomatensoep 2 blikjes voor maar 4,95 UIT DE DIEPVRIES: 40 FRICANDELLBN 14,95 30 CROCQETTEN met 20% vlees 11,95 2 malse MESTHAANTJBS a 1 kg voor maar 11,95 2 It. ROOMIJS SPECIAAL 6,95 1 advocaat- en 1 sinaasappelbaveroise 6,50 OPENINGSTIJDEN 8 - 12 en 1 - 6 uur. Vrijdag tot 20.00 urn en zaterdag tot 17.00 uur geopend. Maandag gesloten. Deze advertentie is geldig van 15 tot en met 26 januari. Dir. Gem. Werken gaat met pensioen N.C.V.B. 19 DE FIETS IN DE JAREN TACHTIG Serie MANTELS 50,r- JAPONNEN 25,— LAARZEN 50,— VOORDEEL Schoenen voor slechts enkele tientjes NATUURLIJK BIJ: ZANDPAD 90 TEL 2431 Bladz. 2 „KILANDEN-NIEUWS" Dinsdag 15 januari 1980. UPRUIMINb DIJ Den Engelsman en van Driel iiiiiiii Voor de raad van Middelharnis was het in de j.l. donderdagavond gehouden vergadering zo simpel nog niet om de beschikbaar komende ruimte in de jachthaven (door het vertrek van de woonark van de fam. Stander) verhuurd te krijgen. Niet omdat er geen belang stelling was, maar juist omdat zich twee candldaten hadden aangediend waaruit een keus moest worden ge maakt. Na rijp beraad werd het ten slotte jachtwerf Peeman en niet de Wa tersportver. „Flacquee" die meende zich op een eerdere afspraak met de vroege re burgemeester van Es te kunnen be roepen. Het Verenigingsbestuur had in zijn schrijven aan die toezegging herinnerd. Vrijkomende ruimte zou ten behoe ve van de Vereniging van boxen wor den voorzien, zo zou destijds zijn afge sproken en het Verenigingsbestuur meende er op te mogen rekenen dat die toezegging gestand zou worden gedaan. De andere potentiële candidaat, de fa. Peeman wees in een schrijven op de be langrijkheid de boxen ten behoeve van zijn bedrijf in huur te krijgen, waarmee voor de gemeenteraad de keus niet ge makkelijker werd. Het w^erd een boei ende discussie, vanaf de publieke tri bune gevolgd door vader en zoon Pee man die niet immer vleiende woorden over de aanwezigheid van hun bedrijf aldaar te horen kregen, hoezeer dat ook historisch zo gegroeid moge zijn... Meerderen stonden evenwel gereed om het particulier initiatief van de he ren Peeman te ondersteunen, zoals dhr. G. C. Joppe dat te kennen gaf. De Wa tersportver. ..Flacquee" moet z.i. nog maar even geduld hebben totdat de bui- ten-jachthaven kan worden gereali seerd. Nu gaf dhr. Joppe de voorkeur aan verhuur aan de fa. Peeman, we tend dat een en ander van economisch groot belang is voor het bedoelde be drijf. Zo dacht ook dhr. D. Hoogzand er over; „het kleine stukje haven kan voor dit bedrijf van groot belang zijn", zo filosofeerde hij. Zijns inziens zouden de plannen voor de Watersportver. veel grootschaliger moeten zijn, waarbij dhr. Hoogzand dacht aan de buitenhaven maar zeker ook aan de haven van Som- melsdijk. Op het Havenhoofd voorzag hij al de bouw van een prachtig club huis voor de Vereniging, wat hem be treft gebouwd met gemeentelijke subsi die omdat hij wist dat de jachteigena- ren niet allemaal kapitalisten zijn. Dhr. Hoogzand suggereerde nog een clausule in te bouwen die dhr. Peeman het evt. onderverhuren onmogelijk maakt, maar in het verloop van de dis cussie zou blijken dat noch de overige raadsleden noch B en W daar erg ge voelig voor waren. Wanneer in een stil le periode de boxen niet voor het be drijf nodig zijn dan heeft de fa. Peeman de vrijheid die tijdelijk onder te verhu ren. Verzet tegen verhuur aan de fa. Pee man kwam van de zijde van de PvdA, vertolkt door dhr. van Alphen. Hij vond het merkwaardig dat het College niet is ingegaan op het aanbod van de fa. Peeman zelf, op eigen kosten de nodige voorzieningen te treffen. Blij kens het voorstel zal dat door de ge meente worden gedaan waarin dhr. van Alphen een extra ondersteuning zag van bedoeld bedrijf aan welke handrei king hij geen behoefte verklaarde te hebben. Ook dhr. de Vries had de nodige pij len op zijn boog. Hij meende moreel ge bonden te zijn aan de toezegging die door burg. van Es gedaan zou zijn in aanwezigheid van de gemeente secreta ris en meerdere heren van het Bestuur van de Watersportver. Dhr. de Vries zou het een juiste gang van zalten vin den wanneer nog eens terdege naar de waarheid van deze bewering zou wor den vernomen. Nu achtte hij de namen van de be trokkenen in discrediet gebracht. Instemming met verhuur aan Pee man kwam van de zijde van de SGP bij monde van dhr. v. d. Ketterij„hier is een stukje zorg voor de werkgelegen heid aan de orde", stelde hij vast, daar aan graag zijn medewerking verlenend. Kansen voor de Watersport. Weth. Jacobs die namens de meerder heid van het CoUge de beantwoording op zich nam stelde voorop het zich hier aandienende particulier initiatief te wil len ondersteunen en zich niet gebonden te voelen aan een toezegging die door een eerder college zou zijn gedaan..Dhr. Jacobs had er overigens zijn twijfels over, temeer omdat er ten gemeentehui- ze niets van bekend is. Wel is er over gesproken maar het ging dhr. Jacobs te ver dat als een afspraak of toezeg ging te beschouwen. Op de bedenkingen van dhr. van Alphen zei dhr. Jacobs dat de gemeente de steigers zelf aan zal legg enterwille van de uniformiteit De kosten zullen middels de huurprijs verrekend worden, zodanig dat het voor de werf Peeman zeker goedkoper zou zijn geweest het zelf te doen. Van be voordeling was dan z.i. ook geen sprake. Loco burg. weth. Kievit ging heel wat radicaler van start. Van hem geen In stemming met verhuur aan de fa. Pee man omdat de raad z.i. een eerder vast gesteld beleid verhuur aan de wa tersportver. voort zou moeten zetten. Voorts vond dhr. Kievit het bedrijf niet meer passen binnen de bebouwde kom van de gemeente en hij wees er dan ook op dat het gemeentebestuur juist dient te streven naar uitbanning van bedrij ven uit de debouwde kom. „Dit bedrijf gaat steeds meer uitbrei den en straks zullen we het misschien voor goed geld weer uit moeten kopen", voorzag dhr. Kievit. Dhr. Hoogzand en anderen waren er als de kippen bij om te wijzen op het serviceverlenende karakter van het be drijf dat mede daarom helemaal op de ze plaats thuishoort. Duidelijk werd ook dat de raad er niet voor voelt de fa. Peeman te verbieden de 3 a 5 beschik baar komende boxen onder te verhu ren. De raad vond dat niet consequent omdat ook de Watersportver. die de overige boxen huurt niet aan een derge lijke voorwaarde wordt gehouden. Toen dhr. de Vries andermaal aanvoerde dat de raad zich toch aan de eerder gedane toezegging zou houden, had de PvdA fractie nog wel wat tegengeschut: „De vorige voorzitter burg. van Es durfde best vergaande afspraken te ma ken maar hij deed dat wel altijd onder voorbehoud van de goedkeuring van de raad!" stelde dhr. van Alphen met na druk vast. Weth. Kievit deed er wat verbaasd over dat een deel van de raad aan die z.i. kennelijk gedane toezegging geen waarde hecht. Hij herinnerde eraan dat dat m.b.t. de bouw van de aula in het Ver. gebouw in Nieuwe Tonge nog anders was geweest. Toen meende de raad wel degelijk aan een toezegging gebonden te zijn. Welnu, de stemming zou tenslotte la ten zien dat deboxen naar de fa. Pee man gaan, aldus gewild door de SGP fractie, de VVD fractie, dhr. Hoogzand en de AR/CH fractie. Tegenstanders waren derhalve de hete PvdA fractie en dhr. de Vries OOSTPLAKKEE In de raadsvergadering van a.s. don derdagavond zal de raad van Oostflak- kee worden voorgesteld per 1 april a.s. eervol ontslag te verlenen aan de direc teur Gemeentewerken, dhr. M. Goud- kamp. Dhr. Goudkamp heeft te kennen ge geven gebruik te wUlen maken van de V.U.T.; de vervroegde uittredingsrege ling. Hij hoopt in juli de 64 jarige leeftijd te bereiken. Enkele jaren geleden in 1968 vierde hij zijn zilveren jubileum in overheididienst; voor hij in 1966 bij de Gem. herindeling dir. Gemeentewerken van Oostflakkee werd, was hij dir. van de intergemeentelijke commissie Bouw en Woningtoezicht van de toen nog zelfstandige gemeenten Den Bommel, Stad en Ooltgensplaat. In 1947 ■was dhr. Goudkamp in dienst van het ministerie van wederopbouw naar Middelharnis gekomen. MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK De afdeling Middelharnis-Sommels- dijk van de N.C.V.B, hoopt op D.V. don derdag 17 januari a.s. haar ledenverga dering te houden in „De Hoeksteen", Ring 13 te Middelharnis. Deze avond zullen de heer én me vrouw Versteeg uit Ouddorp aan de hand van dia's iets vertellen over een kindertehuis in Hongarije en iets over het kerkelijk en maatschappelijk leven in dit land. Aanvang 19.45 uur. Belangstellenden zijn van harte wel kom! .^;.!,„I.L^Ui De Peuterspeelzaal „de Hummelhoek" te Dirksland heeft j.l. zaterdag haar nieuwe onderkomen, de voormalige kleuterschool aan de Tuinstraat ia ge bruik genomen. Aanvankelijk was „de Hummelhoek" ondergebracht in het Ver. gebouw „Ani mo" aan het Achterdorp maar dat ge bouw is door de gemeente verkocht. In hun nieuwe home zitten de peu ters overigens heel wat plezieriger. Er hoeft daar niet elke dag grondig te worden opgeruimd omdat er 'savonds grote mensen in het gebouw komen, zo als dat in „Animo" het geval was, zo dat er een echt peutersfeertje kan heer sen. In Dirksland maken ruim twintig moeders van de peuterspeelzaal-gele- genheid gebruik. De peuters gaan elk twee ochtenden per week naar „de Hummelhoek" waar de dames mevr. Appel en mevr. Tieks de leiding hebben. Er zal in de jaren tachtig, die nu voor de deur staan, meer gefietst worden. Er zullen meer fietsen op de weg ko men. Er zal nog meer aandacht nodig zijn voor de fietser en er zullen meer voorzieningen nodig zijn om het fietsen goed en veilig te maken. Dat is de mening van aUen die zich met de fiets en het fietsverkeer bezig houden. Dat dit zo is, is op zichzelf een opmerkelijke ontwikkeling. In de jaren van wederopbouw na de Tweede we reldoorlog leek het erop of de jaren van de fiets geteld waren. De welstand steeg, gemotoriseerde vervoermiddelen kwamen vrij snel binnen het bereik van bijna iedereen en de fiets werd nage noeg vergeten. Het is diezelfde groei ende welvaart, die ons terugbracht naar de fiets. Overvolle wegen, verkeersop stoppingen, energie- en materiaaltekor ten, milieubedreiging, gebrek aan bewe ging, meer vrije tijd hebben aan de fiets een nieuwe kans en een nieuw imago gegeven. De fiets is weer helemaal te rug. En hoe! Een gouden eeuw voor de fiets. Cijfers maken duidelijk dat de fiets niet meer weg te denken is. De jaar lijkse verkoop van fietsen in ons land is indrukwekkend. In 1952 werden In Nederland 365.700 nieuwe fietsen ver kocht. In 1960 was dit aantal opgelopen tot 519.400 en in 1970 werden voor het eerst één miljoen fietsen verkocht. Sindsdien is dit aantal met wat schom melmgen steeds ver boven de één mil joen gebleven en stijgt nok steeds. Ook in 1979 zijn, naar voorlopige ramingen, weer meer fietsen verkocht. Op het ogenblik beschikken de Ne derlanders gezamenlijk over ruim 9,8 miljoen fietsen. Een zeer hoog aantal op veertien miljoen inwoners. Binnen enkele jaren zal de tien miljoen zijn bereikt. De laatste decennia van deze eeuw zullen van de twintigste eeuw een gouden eeuw voor de fiets maken. De toekomst voor fietsenindustrie en voor fietsenhandel kan, met alle voorzich tigheid die geboden is, dan ook gunstig worden genoemd. Anders dan vroeger. De waardering voor en het gebruik van de fiets zijn anders geworden. Een zwaar wegend motief om te gaan fiet sen is dat fietsen gezond is; ook dat de fiets een milieuvriendelijk en energie besparend vervoermiddel is. Verder is gebleken dat in het dage lijkse verkeer de fiets verhoudingsge wijs zeer snel is en voor de gebruiker slechts weinig problemen met zich mee brengt. Voor de vrije tijd heeft de fiets een gewaardeerde funktie gekregen, die in de komende jaren nog aanzienlijk aan betekenis zal winnen. Dat wordt ook bewezen door het groeiende aantal fietsclubs (ieder jaar komen er zo'n 15 tot 20 nieuwe clubs bij), door het toene mende aantal groepsfietstochten, door de belangstelling voor fietsvakanties in Nederland en steeds vaker ook daarbui ten. Ook door de zeer grote honger naar informatie over fietstoerisme. Om een voorbeeld te geven: door de stichting: fiets! in Amsterdam wordt de serie Ontdek Nederland op de fiets! uitgege ven, boekjes met fietsrondritten voor verschillende streken van ons land. In vrij korte tijd groeide deze serie uit tot 16 deeltjes, waarvan een aantal al her drukt moest worden om aan de blijven de vraag te kunnen voldoen. In begin 1980 zullen weer drie nieuwe boekjes verschijnen: Fietsen in Apel doorn en op de Noord Veluwe, Fietsen in en om de IJsselmeerpolders in de provincie Groningen. Meer fietsvcorzieningen nodig. De intensivering van het fietsgebruik heeft de vraag om meer aandacht voor de fietser klemnaender gemaakt. Orga nisaties als A.N.W.B., E.N.F.B. en de stichting: fiets! pleiten nu reeds jaren voor meer en betere voorzieningen voor het fietsverkeer. Door hun grote aantal kunnen en moeten de fietsers rechten doen gelden. De overheid komt wat achteraan, om dat in de meerjarenplanningen met de ontwikkeling van het fietsgebruik nau welijks rekening is gehouden. Gelukkig is daar de laatste tijd verandering in ge komen. Sinds enkele jaren zijn in de rijksbegroting voor verschillende mi nisteries bedragen opgenomen voor aan leg en (te weinig) voor onderhoud van fietspaden, vooral voor het tot stand ko men van stedelijke paden en fietsrou tes. In de jaren tachtig zal wat dit betreft veel werk moeten worden verzet, wil len de fietsers niet in de kou komen te staan. Bijna alle provincies hebben nu fiets- padenplannen, die echter eerst in tè ver weg liggende jaren gerealiseerd zullen worden. De voorbeeld-fietsroutes in Den Haag en Tilburg zullen in andere gemeenten navolging vinden. Deze voorzieningen zijn er op gericht het fietsverkeer veiliger en vlotter te doen verlopen. De fiets heeft bewezen een even nuttig als aantrekkelijk vervoer middel te zijn. In de komende jaren zullen steeds meer mensen hiervan overtuigd raken, maar daarnaast hogere eisen stellen aan eenerzij ds het product, anderzijds aan de gebruiksvoorzieningen. Dat blijft niet bij paden, maar strekt zich ook uit tot parkeren, stallen, diefstalpreventie, registratie, opsporing, verzekering, huur faciliteiten om maar enkele zaken te noemen waaromtrent nog veel te wen sen blijft Nu bij Annette ANNETTE

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1980 | | pagina 2