Watersportver. „Flacquee"
beriep zich tevergeefs op
eerdere toezegging
Den Hertog
De Hummelhoek" te Dirkslanil in
voormalige itieuterscliool
A n n II Bfl I M A I KLEDINGMAGAZIJN
KOSTUUMS 10 tot 50% KORTING
WINTERMANTELS vanaf 50,^
bovendien op aSie wintermantels 20% korting
REGENJASSEN en REGENMANTELS
10 tot 50% KORTING
KOMT U BESLIST KIJKEN
Voorstraat 15
SINT ANN ALAND Tel. 01665 - 2490 b.g.g. 2721
JAPONNEN vanaf 25,»
verder 10 tot 50% KORTING
PAKJES vanaf 50,»
verder 10 tot 50% KORTING
OVERJASSEN vanaf 50,^
verder 10 tot 50% KORTING
ROKKEN EN BLOUSEN
10 tot 50% KORTING
Verliuur boxen in jachthaven Middelharnis
DELICATESSEN
West-Havendijk 43a DIRKSLAND Tel 01877 - 1968 - 2409
We hopen ooik in 1980 weer voor U klaar te staan met die hooigste
kwaliteit en redelijke prijzen.
REKLAME SLIJTERIJ:
1 It. Jonge jenever de Keizer 14,95
1 It. Keizerbitter 14,95
2 It. Rosé eigen tap 9,95
In onze delicatessenzaak vindt U naast een groot assortiment
deilioatessen, vers fruit, vers vlees en tal van
diepvriesspeciaiitelten
REKLAME:
1 kg. verse malse HAMLAPPEN 11,95
1 kg. prachtige magere BIEFLAPPEN 14,50
1 kg. verse KRABJBS 5,95
ERASCO-soep in ware delicatesse smaken
kreeft-, osseataart-, kerrie- en tomatensoep
2 blikjes voor maar 4,95
UIT DE DIEPVRIES:
40 FRICANDELLBN 14,95
30 CROCQETTEN met 20% vlees 11,95
2 malse MESTHAANTJBS a 1 kg voor maar 11,95
2 It. ROOMIJS SPECIAAL 6,95
1 advocaat- en 1 sinaasappelbaveroise 6,50
OPENINGSTIJDEN 8 - 12 en 1 - 6 uur. Vrijdag tot 20.00 urn
en zaterdag tot 17.00 uur geopend. Maandag gesloten.
Deze advertentie is geldig van 15 tot en met 26 januari.
Dir. Gem. Werken
gaat met pensioen
N.C.V.B.
19
DE FIETS
IN DE JAREN
TACHTIG
Serie
MANTELS 50,r-
JAPONNEN 25,—
LAARZEN 50,— VOORDEEL
Schoenen voor slechts enkele tientjes
NATUURLIJK BIJ:
ZANDPAD 90 TEL 2431
Bladz. 2
„KILANDEN-NIEUWS"
Dinsdag 15 januari 1980.
UPRUIMINb DIJ Den Engelsman en van Driel
iiiiiiii
Voor de raad van Middelharnis was
het in de j.l. donderdagavond gehouden
vergadering zo simpel nog niet om de
beschikbaar komende ruimte in de
jachthaven (door het vertrek van de
woonark van de fam. Stander) verhuurd
te krijgen. Niet omdat er geen belang
stelling was, maar juist omdat zich
twee candldaten hadden aangediend
waaruit een keus moest worden ge
maakt. Na rijp beraad werd het ten
slotte jachtwerf Peeman en niet de Wa
tersportver. „Flacquee" die meende zich
op een eerdere afspraak met de vroege
re burgemeester van Es te kunnen be
roepen.
Het Verenigingsbestuur had in zijn
schrijven aan die toezegging herinnerd.
Vrijkomende ruimte zou ten behoe
ve van de Vereniging van boxen wor
den voorzien, zo zou destijds zijn afge
sproken en het Verenigingsbestuur
meende er op te mogen rekenen dat die
toezegging gestand zou worden gedaan.
De andere potentiële candidaat, de fa.
Peeman wees in een schrijven op de be
langrijkheid de boxen ten behoeve van
zijn bedrijf in huur te krijgen, waarmee
voor de gemeenteraad de keus niet ge
makkelijker werd. Het w^erd een boei
ende discussie, vanaf de publieke tri
bune gevolgd door vader en zoon Pee
man die niet immer vleiende woorden
over de aanwezigheid van hun bedrijf
aldaar te horen kregen, hoezeer dat ook
historisch zo gegroeid moge zijn...
Meerderen stonden evenwel gereed
om het particulier initiatief van de he
ren Peeman te ondersteunen, zoals dhr.
G. C. Joppe dat te kennen gaf. De Wa
tersportver. ..Flacquee" moet z.i. nog
maar even geduld hebben totdat de bui-
ten-jachthaven kan worden gereali
seerd. Nu gaf dhr. Joppe de voorkeur
aan verhuur aan de fa. Peeman, we
tend dat een en ander van economisch
groot belang is voor het bedoelde be
drijf.
Zo dacht ook dhr. D. Hoogzand er
over; „het kleine stukje haven kan voor
dit bedrijf van groot belang zijn", zo
filosofeerde hij. Zijns inziens zouden de
plannen voor de Watersportver. veel
grootschaliger moeten zijn, waarbij dhr.
Hoogzand dacht aan de buitenhaven
maar zeker ook aan de haven van Som-
melsdijk. Op het Havenhoofd voorzag
hij al de bouw van een prachtig club
huis voor de Vereniging, wat hem be
treft gebouwd met gemeentelijke subsi
die omdat hij wist dat de jachteigena-
ren niet allemaal kapitalisten zijn.
Dhr. Hoogzand suggereerde nog een
clausule in te bouwen die dhr. Peeman
het evt. onderverhuren onmogelijk
maakt, maar in het verloop van de dis
cussie zou blijken dat noch de overige
raadsleden noch B en W daar erg ge
voelig voor waren. Wanneer in een stil
le periode de boxen niet voor het be
drijf nodig zijn dan heeft de fa. Peeman
de vrijheid die tijdelijk onder te verhu
ren.
Verzet tegen verhuur aan de fa. Pee
man kwam van de zijde van de PvdA,
vertolkt door dhr. van Alphen.
Hij vond het merkwaardig dat het
College niet is ingegaan op het aanbod
van de fa. Peeman zelf, op eigen kosten
de nodige voorzieningen te treffen. Blij
kens het voorstel zal dat door de ge
meente worden gedaan waarin dhr. van
Alphen een extra ondersteuning zag
van bedoeld bedrijf aan welke handrei
king hij geen behoefte verklaarde te
hebben.
Ook dhr. de Vries had de nodige pij
len op zijn boog. Hij meende moreel ge
bonden te zijn aan de toezegging die
door burg. van Es gedaan zou zijn in
aanwezigheid van de gemeente secreta
ris en meerdere heren van het Bestuur
van de Watersportver. Dhr. de Vries
zou het een juiste gang van zalten vin
den wanneer nog eens terdege naar de
waarheid van deze bewering zou wor
den vernomen.
Nu achtte hij de namen van de be
trokkenen in discrediet gebracht.
Instemming met verhuur aan Pee
man kwam van de zijde van de SGP bij
monde van dhr. v. d. Ketterij„hier is
een stukje zorg voor de werkgelegen
heid aan de orde", stelde hij vast, daar
aan graag zijn medewerking verlenend.
Kansen voor de Watersport.
Weth. Jacobs die namens de meerder
heid van het CoUge de beantwoording
op zich nam stelde voorop het zich hier
aandienende particulier initiatief te wil
len ondersteunen en zich niet gebonden
te voelen aan een toezegging die door
een eerder college zou zijn gedaan..Dhr.
Jacobs had er overigens zijn twijfels
over, temeer omdat er ten gemeentehui-
ze niets van bekend is. Wel is er over
gesproken maar het ging dhr. Jacobs
te ver dat als een afspraak of toezeg
ging te beschouwen. Op de bedenkingen
van dhr. van Alphen zei dhr. Jacobs dat
de gemeente de steigers zelf aan zal
legg enterwille van de uniformiteit
De kosten zullen middels de huurprijs
verrekend worden, zodanig dat het voor
de werf Peeman zeker goedkoper zou
zijn geweest het zelf te doen. Van be
voordeling was dan z.i. ook geen sprake.
Loco burg. weth. Kievit ging heel wat
radicaler van start. Van hem geen In
stemming met verhuur aan de fa. Pee
man omdat de raad z.i. een eerder vast
gesteld beleid verhuur aan de wa
tersportver. voort zou moeten zetten.
Voorts vond dhr. Kievit het bedrijf niet
meer passen binnen de bebouwde kom
van de gemeente en hij wees er dan ook
op dat het gemeentebestuur juist dient
te streven naar uitbanning van bedrij
ven uit de debouwde kom.
„Dit bedrijf gaat steeds meer uitbrei
den en straks zullen we het misschien
voor goed geld weer uit moeten kopen",
voorzag dhr. Kievit.
Dhr. Hoogzand en anderen waren er
als de kippen bij om te wijzen op het
serviceverlenende karakter van het be
drijf dat mede daarom helemaal op de
ze plaats thuishoort. Duidelijk werd ook
dat de raad er niet voor voelt de fa.
Peeman te verbieden de 3 a 5 beschik
baar komende boxen onder te verhu
ren.
De raad vond dat niet consequent
omdat ook de Watersportver. die de
overige boxen huurt niet aan een derge
lijke voorwaarde wordt gehouden. Toen
dhr. de Vries andermaal aanvoerde dat
de raad zich toch aan de eerder gedane
toezegging zou houden, had de PvdA
fractie nog wel wat tegengeschut:
„De vorige voorzitter burg. van Es
durfde best vergaande afspraken te ma
ken maar hij deed dat wel altijd onder
voorbehoud van de goedkeuring van de
raad!" stelde dhr. van Alphen met na
druk vast.
Weth. Kievit deed er wat verbaasd
over dat een deel van de raad aan die
z.i. kennelijk gedane toezegging geen
waarde hecht. Hij herinnerde eraan
dat dat m.b.t. de bouw van de aula in
het Ver. gebouw in Nieuwe Tonge nog
anders was geweest. Toen meende de
raad wel degelijk aan een toezegging
gebonden te zijn.
Welnu, de stemming zou tenslotte la
ten zien dat deboxen naar de fa. Pee
man gaan, aldus gewild door de SGP
fractie, de VVD fractie, dhr. Hoogzand
en de AR/CH fractie. Tegenstanders
waren derhalve de hete PvdA fractie
en dhr. de Vries
OOSTPLAKKEE
In de raadsvergadering van a.s. don
derdagavond zal de raad van Oostflak-
kee worden voorgesteld per 1 april a.s.
eervol ontslag te verlenen aan de direc
teur Gemeentewerken, dhr. M. Goud-
kamp.
Dhr. Goudkamp heeft te kennen ge
geven gebruik te wUlen maken van de
V.U.T.; de vervroegde uittredingsrege
ling.
Hij hoopt in juli de 64 jarige leeftijd
te bereiken.
Enkele jaren geleden in 1968
vierde hij zijn zilveren jubileum in
overheididienst; voor hij in 1966 bij de
Gem. herindeling dir. Gemeentewerken
van Oostflakkee werd, was hij dir. van
de intergemeentelijke commissie Bouw
en Woningtoezicht van de toen nog
zelfstandige gemeenten Den Bommel,
Stad en Ooltgensplaat.
In 1947 ■was dhr. Goudkamp in dienst
van het ministerie van wederopbouw
naar Middelharnis gekomen.
MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK
De afdeling Middelharnis-Sommels-
dijk van de N.C.V.B, hoopt op D.V. don
derdag 17 januari a.s. haar ledenverga
dering te houden in „De Hoeksteen",
Ring 13 te Middelharnis.
Deze avond zullen de heer én me
vrouw Versteeg uit Ouddorp aan de
hand van dia's iets vertellen over een
kindertehuis in Hongarije en iets over
het kerkelijk en maatschappelijk leven
in dit land.
Aanvang 19.45 uur.
Belangstellenden zijn van harte wel
kom! .^;.!,„I.L^Ui
De Peuterspeelzaal „de Hummelhoek"
te Dirksland heeft j.l. zaterdag haar
nieuwe onderkomen, de voormalige
kleuterschool aan de Tuinstraat ia ge
bruik genomen.
Aanvankelijk was „de Hummelhoek"
ondergebracht in het Ver. gebouw „Ani
mo" aan het Achterdorp maar dat ge
bouw is door de gemeente verkocht.
In hun nieuwe home zitten de peu
ters overigens heel wat plezieriger.
Er hoeft daar niet elke dag grondig
te worden opgeruimd omdat er 'savonds
grote mensen in het gebouw komen, zo
als dat in „Animo" het geval was, zo
dat er een echt peutersfeertje kan heer
sen. In Dirksland maken ruim twintig
moeders van de peuterspeelzaal-gele-
genheid gebruik.
De peuters gaan elk twee ochtenden
per week naar „de Hummelhoek" waar
de dames mevr. Appel en mevr. Tieks
de leiding hebben.
Er zal in de jaren tachtig, die nu voor
de deur staan, meer gefietst worden.
Er zullen meer fietsen op de weg ko
men. Er zal nog meer aandacht nodig
zijn voor de fietser en er zullen meer
voorzieningen nodig zijn om het fietsen
goed en veilig te maken.
Dat is de mening van aUen die zich
met de fiets en het fietsverkeer bezig
houden. Dat dit zo is, is op zichzelf een
opmerkelijke ontwikkeling. In de jaren
van wederopbouw na de Tweede we
reldoorlog leek het erop of de jaren
van de fiets geteld waren. De welstand
steeg, gemotoriseerde vervoermiddelen
kwamen vrij snel binnen het bereik van
bijna iedereen en de fiets werd nage
noeg vergeten. Het is diezelfde groei
ende welvaart, die ons terugbracht naar
de fiets. Overvolle wegen, verkeersop
stoppingen, energie- en materiaaltekor
ten, milieubedreiging, gebrek aan bewe
ging, meer vrije tijd hebben aan de fiets
een nieuwe kans en een nieuw imago
gegeven. De fiets is weer helemaal te
rug. En hoe!
Een gouden eeuw voor de fiets.
Cijfers maken duidelijk dat de fiets
niet meer weg te denken is. De jaar
lijkse verkoop van fietsen in ons land
is indrukwekkend. In 1952 werden In
Nederland 365.700 nieuwe fietsen ver
kocht. In 1960 was dit aantal opgelopen
tot 519.400 en in 1970 werden voor het
eerst één miljoen fietsen verkocht.
Sindsdien is dit aantal met wat schom
melmgen steeds ver boven de één mil
joen gebleven en stijgt nok steeds. Ook
in 1979 zijn, naar voorlopige ramingen,
weer meer fietsen verkocht.
Op het ogenblik beschikken de Ne
derlanders gezamenlijk over ruim 9,8
miljoen fietsen. Een zeer hoog aantal
op veertien miljoen inwoners. Binnen
enkele jaren zal de tien miljoen zijn
bereikt. De laatste decennia van deze
eeuw zullen van de twintigste eeuw een
gouden eeuw voor de fiets maken. De
toekomst voor fietsenindustrie en voor
fietsenhandel kan, met alle voorzich
tigheid die geboden is, dan ook gunstig
worden genoemd.
Anders dan vroeger.
De waardering voor en het gebruik
van de fiets zijn anders geworden. Een
zwaar wegend motief om te gaan fiet
sen is dat fietsen gezond is; ook dat de
fiets een milieuvriendelijk en energie
besparend vervoermiddel is.
Verder is gebleken dat in het dage
lijkse verkeer de fiets verhoudingsge
wijs zeer snel is en voor de gebruiker
slechts weinig problemen met zich mee
brengt. Voor de vrije tijd heeft de fiets
een gewaardeerde funktie gekregen, die
in de komende jaren nog aanzienlijk
aan betekenis zal winnen. Dat wordt
ook bewezen door het groeiende aantal
fietsclubs (ieder jaar komen er zo'n 15
tot 20 nieuwe clubs bij), door het toene
mende aantal groepsfietstochten, door
de belangstelling voor fietsvakanties in
Nederland en steeds vaker ook daarbui
ten.
Ook door de zeer grote honger naar
informatie over fietstoerisme. Om een
voorbeeld te geven: door de stichting:
fiets! in Amsterdam wordt de serie
Ontdek Nederland op de fiets! uitgege
ven, boekjes met fietsrondritten voor
verschillende streken van ons land. In
vrij korte tijd groeide deze serie uit tot
16 deeltjes, waarvan een aantal al her
drukt moest worden om aan de blijven
de vraag te kunnen voldoen.
In begin 1980 zullen weer drie nieuwe
boekjes verschijnen: Fietsen in Apel
doorn en op de Noord Veluwe, Fietsen
in en om de IJsselmeerpolders in de
provincie Groningen.
Meer fietsvcorzieningen nodig.
De intensivering van het fietsgebruik
heeft de vraag om meer aandacht voor
de fietser klemnaender gemaakt. Orga
nisaties als A.N.W.B., E.N.F.B. en de
stichting: fiets! pleiten nu reeds jaren
voor meer en betere voorzieningen voor
het fietsverkeer. Door hun grote aantal
kunnen en moeten de fietsers rechten
doen gelden.
De overheid komt wat achteraan, om
dat in de meerjarenplanningen met de
ontwikkeling van het fietsgebruik nau
welijks rekening is gehouden. Gelukkig
is daar de laatste tijd verandering in ge
komen. Sinds enkele jaren zijn in de
rijksbegroting voor verschillende mi
nisteries bedragen opgenomen voor aan
leg en (te weinig) voor onderhoud van
fietspaden, vooral voor het tot stand ko
men van stedelijke paden en fietsrou
tes.
In de jaren tachtig zal wat dit betreft
veel werk moeten worden verzet, wil
len de fietsers niet in de kou komen te
staan.
Bijna alle provincies hebben nu fiets-
padenplannen, die echter eerst in tè ver
weg liggende jaren gerealiseerd zullen
worden. De voorbeeld-fietsroutes in
Den Haag en Tilburg zullen in andere
gemeenten navolging vinden. Deze
voorzieningen zijn er op gericht het
fietsverkeer veiliger en vlotter te doen
verlopen. De fiets heeft bewezen een
even nuttig als aantrekkelijk vervoer
middel te zijn.
In de komende jaren zullen steeds
meer mensen hiervan overtuigd raken,
maar daarnaast hogere eisen stellen
aan eenerzij ds het product, anderzijds
aan de gebruiksvoorzieningen. Dat blijft
niet bij paden, maar strekt zich ook uit
tot parkeren, stallen, diefstalpreventie,
registratie, opsporing, verzekering, huur
faciliteiten om maar enkele zaken te
noemen waaromtrent nog veel te wen
sen blijft
Nu bij Annette
ANNETTE