EIIAIIDEn - niEUVS „Op z'n Flakkees gezeit Dronken dokters De Franscbe koopmanszoon 2e blad Vrijdag 28 december 1979 No. 4854 ff OUWE IN NIEUWE 1921/'22 Dubbel feest in O.L.S. ,,De Molen vlier' te Stad aan 't Haringvliet ZEEUWSE WANDELINGEN Abonnementsgeld 1980 Land. centrum Geref. Jeugdwerk DIENSTENCENTRUM-NIEUWS De Groate Kaerke is vanaevend wel biezonder groat. Waf 'n volk ister onder 't gehoar van Ds. Griethuzen opgegae! In 't kleine kaerkje onder dieke is vanaevend minder klein dan aores. Wat 'n maensen hao d'r eige gezet onder 'n predikaosje van den lesten Ziener van Nederland, Van der Groe. En an den Bouwdiek is in 't Griffer- meerde kaerkje de leste plekke al bezet as den dominee deur 't middenpad tus sen de manne- in de vrouwebanken naer de stoel gaet. Alle kaerkmaensen hao 't Uren, dae- gen, maenden, jaeren, Feiths nieuw- jaerlied, dezen ouwejaersaevend in 't harte, al neme de maensen van den Groaten 't alleen mar op de lippen tie- ëns den dienst. In psalm 90 wordt in alle drie kaerken geleze. Zodoende ister toch 'n eenheid van ouwejaersbedruktheid, die nog staer- ker wordt as de doaie uut 't graf ge- haeld worre: gememoreerd wordt wie dit jaer overleje binne. Bie de maensen die 't over d'r gemoed konne kriege, dezen aevend naer de kaerke te gae, al wisten ze dat ze daer biezonder bie 't geleden verlies bepaeld zouwe worre, schiet 't gemoed wel vol, zelfs asse mochte geloave dat de gesturvene goed weg was. 't Gemis voelt 'n maens zo'n aevend dubbel. Oak as ze bie de toestand van land in volk bepaeld worre, worre ze heus niet wat opgewekter. Vooral de maen sen van onder den diek zieje dat noe de toestand niet veulbete r is as in den tied, dat Van der Groe de biddags- predikaosjes hieuw. In in alle drie kaerken komt 'n ieder te staen voor de groate vraege: Hoe staet 't noe mit mien? Ds. Griethuzen zeit dat Christus voor 'n ieder nog pleit: „Laat hem dit jaar nog staan, opdat hij vrucht drage"; de voorlezende ouderling bidt „of in 't komende jaar nog enige zielen als 'n vuurbrand uit het vuur gerukt mochten worden en bij de bekommerden dit jaar 't vuur van onder den asje mocht komen" en den griffermeerden dominee wekt zijn gemeente op „in 't geloof te aanvaarden de belofte, dat God ons in 't komende jaar niet begeven noch verlaten zal". Zo wordt 'n ieder 'n persoonlijke boodschap voor 1922 op 't harte ge bonden, noe elk onder den indruk is van: Wij vergaan door Uw toom en door Uw grimmigheid worden wij ver schrikt... en: Wij vliegen daarheen... Mar... kom noe es 'n paer uren laeter. Dan heit bie meerderen (o nee, niet bie de meesten!) de ouwejaersemst plaes gemaekt voor 'n vrolijk wegstokevan 't jaer 21. Oak bie Kloas van Griet, die kearel, die óak, in niet zonder andoe- ning, vanaevend onder de Waerheid heit gezete. Hie doet dapper mee an dit ouwe gebruuk, waerin hie helemael geen kwaed ziet, mar dat Griet kenschetst as 'n overbluufsel van de heidens. Och, dat zal wel zo weze, dienkt Klaos de Batavieren wouwe ommers deur groate herrie te maeken de boaze gees ten verdrieve en 't schieten mit ouwe- jaer, 't fluiten van den tram in M'nheer- se in 't blaezen van de boaten in de haevene daer, is daer nog van ofkom- stig. Mar laet dat noe op de heidens VTora gae, evenas 't Paeseiers ete, 't stoke van Paesvieren in 't oasten van 't land, 't kapot goalen van 'n flesse mit wien tegen 'n schip dat te waeter gelaete wordt ('t mos 'n offer verbeelde an de onderwaetergoden) as wiele zo les doeë, doeë we dat toch niet mit die bedoeling, die de heidens er mee hadde. Dus ken Kloas mit 'n gerust harte 'n paer uren nae kaerktied meedoeë an deze gezellige drukte rond het vier öp Den Hoek, gestookt mit teertonnen, stroa, wat benzine, onder de spanning van 'n meugelek ingriepen van de pe^ liesje, die al dichte geprobeerd heit an deze geweunte 'n einde te maeken. Die gezelligheid wordt oak nog verleven digd deur rondedansen om de hoag op- laoiende vlammen, die de huzen rond Den Hoek in de gezichten van de sto kers in de hele kro die er bie binne, spookachtig verlichte. Dat Griet thuus of bie d'r broer in schoonzuster zit te mokken omdat Kloas an dit ijdel vermaek meedoet, doet ze d'r eige an en daer ken 'n z'n eige niks van antrekke. Net as bie 't kaerten, waer ze zo op tegen is, zei-t-en mar: „'n Maens mot toch wat hao." Kiek, as Kloas an dat stoken meedoet, in hie dat amwar innerlijk verdedigt, bUekt dat 'n 't doet mit 'n enigermaete „geopende consjensje". Dat z'n geweten heel zachtjes spreekt in dit gejoel en gewoel, is 'n z'n eige wel niet bewust, mar uut die telkens in hem opko-ramen- de gedachten bliekt 't geweun. Griet stapt om elf ure verbitterd, alléén, d'r lege huus binnen. Natuurlijk doet ze op d'r kouwe bed, boven voor 't zolderraem, waerdeur ze op den Hoek kieke ken, geen oage dicht. D'r netigheid houdt er uut d'r slaep. 12 slaegen hoart ze. Oak schoten, gejoel rond 't vier 'n Gloed en 'vlammen an de locht, ziet ze. In ze ziet Kloas in d'r nijdige verbeelding danse mit dat dartele jonge goed, in 'n paer ouwe gekke vaenters, zukke ouwe sloeven! Bah! Ze kan er wel van spoege! In dan iemand, die 't' altied zo voor- gehouwe is, dat 'n op die kaermis der ijdelheid niks te maeken heit en Jezus daer niet kan ontmoete. In dat nae zo'n ernstige preek van vanaevend, van ds. Griethuzen! O! daer hoart ze Kloas z'n groate kele nog boven alles uut oak: „Hier mit die benzine!!" Ze ziet oak 't oagen- blikkelijk resultaet van die roep: 't Vier vlamt feller de hoagte in! O... dat 'n maens daer toch in op ken gae! Wat voor 'n vaent hao ik toch: 'n Kaertspeulder, 'n stoker, 'n danster. Van kwaedheid trekt ze de dekens ('n kennepen deken leit boven op) hele mael over d'r hoat. 'k Wil die rommel niet meer zieë! Mar ze bluuft klaer- wakker onder 't zwaere, dikke dek. D'r gezicht draoit ze gemelijk, as eens Aochab, öf van 't raem, naer de kante van 't schuine dek, waer 't ledikant on der staet. Noe hoart ze alleen nog mar 't gejoel. Griet ligt nog tot boven toe vol, as Klaos om half 2 neffen d'r komt legge. De zwaere, grote bonke van 'n vent zeit tegen z'n mit d'r rik naer 'm toe gekeerde vrouwe: „'n Gelokkig nieuw- jaer oar", uut 'n goed, nog naegenietend harte. Zie verwaerdigt d'r eige niet tot ies aores dan 'n: „Van 't zelfde" van onder 't dek, zonder d'r eige oak mar enigszins tot hem te weande. 't Klinkt alleen wat minder netig. Kloas, wetend wat er mit er gaende Afgelopen dinsdag 18 december was er een dubbele feeststemming op de O.L.S. te Stad. Er waren twee bijzonder leuke gebeurtenissen. Allereerst werd Marcel Spoor uit de 3e klas gehuldigd met het behalen van de tweede prijs in een landelijke teken wedstrijd. De tekenwedstrijd, waaraan meer dan 180.000 kinderen in het hele land heb ben meegedaan, was georganiseerd door het Centraal Bureau van de Tuinbouw- veilingen in Nederland in samenwer king met Het Ivoren Kruis, de Neder landse Vereniging voor Mond- en Tand- hygiëne. Het motto was: „Snoep verstandig, eet een appel, want appels zijn gezond voor de tanden." Over al deze kinderen waren 42 prij zen te verdelen, waarvan Marcel de tweede, een prachtige radio, kreeg. In aanwezigheid van mevr. Verheul en dhr. Weevers van bovengenoemde bu reau's werd door de loco-burgemeester dhr. Kievit de prijs uitgereikt. Daarna mocht Marcel de hele school op appels trakteren. Toen vertrok de hele stoet naar bui ten, waar het nieuwe schoolnaambord onthuld werd. Sinds enkele maanden heeft deze school een naam gekregen en nu werd deze dan op een prachtig bord aan de dijk onthuld. In aanwezigheid van alle kinderen, al of niet van een ap pel voorzien, en van enkele genodigden, kon de loco-burgemeester na enkele woorden gesproken te hebben, het schoolnaambord onthullen. Dit alles was weer een onvergetelijke dag voor de school. is, zwiegt vaorder, in zakt sebiet in slaep. In bie heur zakt de kwaedheid al meer of; 'n maens ken niet kwaed blu- ve en zo zoetjes an zakt ze slaepende weg in nog mar net begonne jaer. In sochens, dan is ter niks meer van d'r kwaedheid op d'r, deur alles heen goeie, vaent over. Zo gaen ze toch nog vredig die nieuwjaersochend saeme naer de kaerke. Griet zit in de vrouweban ken; d'r voeten op 't kaerbankje van d'r opoe, dat hier al staet van 1863 of, toen de Groate Kaerke is gebouwd. In Kloas zit in de hoage banken. Ds. Griethuzen houdt voor 'n half lege kaerke z'n nieuwjaerspreek en bevestigt 'n nieuwen ouderling en 'n nieuwen diaeken in tegenwoordiigheid van 'n groate minderheid van de ge meente. In de aore kaerkjes is het oak veul dunner bezet dan mit ouwejaer. Kloas z'n moeder, neffen wie Griet zit zeit altied: „'t Ouwejaer init God eindige, mar 't niet mit God beginne, dat is mis". Ze gaet uut de kaerke mit Griet mee. D' ouwe aerme ziele heit 't gisteraevend mar kwaad gehad. Toen de kaerke uut- ging, huverde ze er al innerlijk voor vrom om den zwarten donker in te gaen naer d'r huusje in 't portaeltje, moederziele alleen binnen te stappen in dat terwiel 't zo aores kon. Klaos in Griet konne d'r toch thuusbringen in 'n pasjes bie d'r bluve. Mar Klaos dee dat noe eenmal niet; die ging stoke, en Griet gieng naer d'r broers as ze door Klaos alleen gelaete wier. In d'r bloedeige dochter zocht 't as zoekende ziele niet bie heur mar bie 'n echt bekeerde vrouwe. Zo heit ze den helen aevend alleen an taefel ge zete, d'r rimpelige handjes saemenge- vouwe, zitte dienken al mar dienken, terwdel ze 't lamplicht deur de ge kleurde kraelerand heen inkeek. Achter d'r huusje langs heit ze wat vaenters hore klusse om achter 'n boe- respuUetje wat stroa op te haele. 'n Schandaol vindt ze 't, dat ze heur zo alleen hao laete zitte. Om 10 ure heit ze claeransje gemaekt om naer d'r bed te gaen, in, hoewel benauwd dat ze vanwege de stokers niet zou kenne slaepe, is ze toch om half elve al in slaep gevallen. Lekker uutgerust heit ze d'r eige vanochend klaergemaekt om naer de kaerke te gaen ('t opzetten van d'r rouwkeuvel was van dat klaermaeken 't hoadbestanddeel) in noe stapt ze dan kittig opgewekt bie Klaos en Griet binnen op deze nieuwjaersochend. 't Zunnetje schient lekker op de raemen en 't is in huus d'r vrolijk van. Oak 't kromme Bertje, z'n neuze be- kant an de grond, komt bie Klaos nieuwjaer weanse. 't Is 'n aerdig (in de zin van elgenaerdig) veantje: den groatsten biblicist die er op den aerd- bodem rondlo'apt; alles mot naer de letter van den Biebel, zoas hie die tenminste opvat, 'n Vrouwe die niks op d'r hoad heit, mag 'm niet bediene. Daerom geeft „opoe" 'm mar z'n bakje mit 'n koekje an. Zie heit ommers d'r keuvel op! Griet bedient de aore mit onbedekten hoofde, zo'n dag. In d'r komme mit Nieuwjaersdag nog al wat aore. Krinatje, Ferd, Griet d'r broer, en z'n vrouwe, d'r kinders enz! Die neefjes en nichtjes binne al bie heel wat meer maensen nieuwjaer weze weansen; dat heit hun nogal 'n centje opgeleverd, (wel al 24!) Kwaed warre ze as 't bescheid slechts was: „'k Weans je van 't zelfde". Bie één zo'n „gierige vrek" hao ze op 't stoepje voor de deure staende gezeit: „'k Weans je al wat wenselijk is, Een bultje dat ordentelijk is. Niet te groat in niet te klein, 't Mot 'n ordentelijk bultje zijn." „Foei", zeit Krina, „zukke tael komt toch niet te pas!" „Dan motte ze ons mar wat geve", zeit één van die kinders. Opoe praet er mar gauw overheen, en zeit: „'t Is al 'n oud gebruuk jongers. Wiele lerende vroeger al: Al is ook 't leven Met zorgen doorweven Met leed en met smart. Toch blijft bij de mensen De mode van 't wensen Geworteld in 't hart." Naedat de neefjes van ieder (de vean- ters waer Klaos mee kaert bin d'r oak bie gekomme) wat gehad hao, gaen ze weer de horte op, 'n lekkere eigen ge- bakke brokke nog in de mond, In de groate maensen hao 't echt ge zellig mit mekaore. Zeker, Krinatje mist hier wel 'n le venswoordje voor d'r ziele en Bertje oak, mar ze hadde niet aores verwacht in dat doeë ze ergens aores wel op van- daege. Hier kriege ze 'n niet te staerk borrelt je in as 't twaolf ure slaet, stappe ze angenaem gestemd ieder naer d'r eige huus, behalve Klaos z'n moeder, die hier vandaege bluuft. Net as de nieuwjaerweansers de deure uutstappe, komt de post mit 'n bennetje vol nieuwjaerskaerten op de deur an en Griet neemt 'n hele staepel goeie wean sen uut z'n hand an. Wat 'n genot is 't Dat kan toch niet, zult u zeggen. Een dokter die dronken is, kan toch zijn werk niet goed doen. Natuurlijk niet, maar dat geldt ook voor automobilisten en politieagenten, voor politici, waar van er de laatste jaren nogal eens voor kwamen, die te veel op hadden. Toch komen dronken dokters nogal eens voor volgens Elsevier" van 8 september. In dat artikel worden al leen maar dokters uit Engeland en A- merika vermeld. In Schotland zijn er 2V2 maal zoveel alcoholisten onder de dokters dan onder zijn patiënten van dezelfde ontwikkeling. En in Amerika moeten er 20.000 zijn, alleen in de Ver enigde Staten, waar 2 jaar geleden nog aan 700 verboden is de praktijk uit te oefenen. Dokters die alcoholist zijn, laten zich moeilijk helpen. Meestal komen ze naar de plaatsen waar ze behandeld kunnen worden als het te laat is. Sommigen vervallen dan in drugs en maken een eind aan hun leven. Dokter de Puyt. We hoeven niet zo ver te zoeken naar dronken dokters. On Middelburg heeft er ook een gewoond, mijn moeder die hier, toen ze nog niet getrouwd was, woonde, heeft hem goed gekend en heeft wel eens over hem verteld. Het was Anthonie de Puyt, in het Zeeuws altijd dokter de Puut genoemd. Hij was op 22 oktober 1833 te IJzen- dijke geboren en overleed te iVtiddel- burg op 14 april 1892. Hij was niet groot, was altijd gekleed in een lange jas, die ze toen schansloper noemden, en droeg een hoge hoed. Zag er ver waarloosd uit. Hij zal ook wel eens nuchter geweest zijn, maar de meeste Middelburgers kenden hem niet anders dan als een dronkelap. In zichzelf mompelend wag gelde hij langs de straat. Soms zakte hij op een stoep neer en wilde in de goot zijn roes uitslapen. Dan kwam de poli tie of verschenen familie en vrienden om hem naar huis te brengen. Een tra gische verschijning! Vanwege een slecht huwelijk schijnt hij aan de drank geraakt te zijn. De Middelburgse dokters A. A. Fok ker en J. C. de Man (beiden gepromo veerd tot doctor) hebben een boekje uitgegeven: „Levensberichten van Zeeuwse Medici" (1901), waarin onge veer 250 dokters worden genoemd en in 't kort besproken. Ze leefden in dezelf de tijd als dokter de Puut, hebben hem dus goed gekend, maar schrijven slechts enkele regels over hem. Misschien om dat hij slechts heelmeester was, niet had gestudeerd aan een universiteit, dus geen doctor voor zijn naam mocht zetten- Toch schijnt hij erg bekwaam ge weest te zijn. Bovengenoemde dr. J. C. de Man moet eens tegen zijn dochters gezegd hebben: „Als ik ziek ■wordt en de collega's hebben me opgegeven, moe ten jullie toch de Puut eens laten ha len". Het is nooit nodig geweest, want dr. de Man heeft hem vele jaren over leefd. Vreemde genezingen. Zo gaat het in onze tijd nog wel. Er zijn zieken, die verscheidene dokters geraadpleegd hebben en geen baat von den. Dan zoeken ze een vreemde dokter op, een buitenbeentje soms, ook wel in het buitenland om daar genezing te vinden. Of ze proberen het met de nieu- die allemael deur te nemen. Die erg op tied gestelde Griet (op tied van eten, van opstaen, van naer bed gaen, van schoanmaeken...) mot voor ze 't eten klaer maekt, eerst 't heure hao van die vracht kaertjes. In dan geeft ze ze allemael an opoe over, die dan, d'r eige er in vermaekt. Nee, de mode van 't weansen ister nog bielange nae niet uut. As al die goede weansen in vervulling gae, kan 't 'n goed 1922 worre. Bie al deze weansen komme dan nog die massa, die in de Maes- en Schelde- bode, al of niet op riem, ernstig of in luimigen trant, worre uutgesproke. Klaos die aores helemeel geen lezer is, neemt die deur Melissantenaers er in gezet binne,. allemael deur, in oak meerdere uut aore Flakkeese durpen. Wat 't weansen via de krante betreft is er noe 1979/1980, weinig verschil mit toen. Dat kan 'n ieder wel zieë, die in 't Jaerwisselingsnummer van Eilanden- nieuws dit stik leest. In ik wille dan oak niet achterbluve in, zoas ik 't vroeger langs de deure zei zegge ik 't noe tegen alle lezers van deze rubriek: „'k Wens je al wat wenselijk is" in dan mot 'n ieder dat wenselijke voor z'n eige mar invulle. 'n Oud-Melissantenaer we uitvinding: acupunctuur, met een heleboel priemen in je lichaam. Ik herinner me nog uit de Eerste Wereldoorlog, dat een zekere dokter Martens zich in Middelburg vestigde. Hij was een activist en gevlucht uit België en had hier een drukke praktijk. Dikwijls van mensen, die het bij een gewone dokter niet konden vinden. Ik wil nog een paar voorbeelden ver tellen van wonderlijke uitreddingen, die ik gelezen heb of heb horen vertellen door oude mensen, die dokter de Puut hebben meegemaakt. Het zijn genezin gen zonder medicijnen, doleter de Puut hield er een vreemde methode op na. Ergens was er een baby op komst, maar het werd een moeilijke bevalling. De dokter kon het alleen niet af en ging hulp halen bij een collega. Toevallig komt dokter de Puut voorbij, dronken zoals gewoonlijk. Hij wordt naar bin nen geroepen. Waggelend en grommend komt hij de kamer binnen, waar de vrouw lag. Kijkt even naar het geval en dan slaat hij de spiegel in gruzelemen ten. De aanstaande moeder komt half overeind en geeft een gil van hevige schrik bij dat lawaai. In de korts mo gelijke tijd is de baby geboren! Volgens andere lezingen trekt hij zijn laars uit en gooit die tegen de spiegel. Of: hij gooit een waterpot door de ruiten. Hoe het ook zij, het resultaat is het zelfde: een nieuwe wereldburger! Een ander voorbeeeld is dat van een werkjongen op de Schelde te Vlissingen. Hij was gevallen en had zijn been zo danig bezeerd, dat de dokters hem niet konden helpen en hij in 't vervolg met steun van een kruk door het leven moest gaan.Dan nog maar eens bij dokter de Puut proberen. Deze bekijkt het been, kraalrt de kruk van de jongen op zijn Icnie in tweeën en begint met de ene helft het ventje af te ranselen, dat het niet mooi meer is. De jongen schreeuwt het uit van pijn en vlucht het huis uit... op beide benen. Genezen! Tenslotte nog een verhaal over een jongetje van acht jaar, dat bewusteloos was geworden en maar niet wilde bij komen. De huisarts wist er geen raad mee. Dan dokter de Puut er maar bij- roepen. Hij was stomdronken, kon nau welijks op zijn benen staan toen hij zich over het kind boog, dat op bed nog steeds bewusteloos neerlag. „Dat joch is even bezopen als ik!" verklaarde hij en zonder verder commentaar waggel de hij weer weg. Maar het bleek, hij de diagnose goed gesteld had. Later kwam het uit dat het jongetje een fles brandewijn te pakken had gekregen en flink gedronken had. Hij was niet be wusteloos, maar sliep zijn jeugdige roes uit! Ik durf niet garanderen, dat deze ver halen waar zijn. Maar het is wel zeker, dat dokter de Puut een vreemde snuiter was met rare genezings methoden. We moeten hem niet verwarren met dr. Jacobus de Puyt, een ver familielid van hem, ook in Zeeuw-Vlaanderen (Groede) geboren. Hij leefde bijna een eeuw vroeger (1740 - 1812) en was een beroemd chirurg. Begonnen als scheeps- dokter naar Oost-Indië heeft hij daar na in Frankrijk gestudeerd. Toen ves tigde hij zich in Middelburg. In de twisten tussen Prinsgezinden en Patriotten stond hij als patriot op de lijst om geplimderd te worden, zoals dat ook met het huis van zijn collega Lucas van Steveninck in de Noordstraat is gebeurd. Haar de dolle menigte wilde er niet toe overgaan, omdat hij zovelen vooral vrouwen, bij ziekte goed gehol pen had. Met een gulle traktatie kon hij het afkopen. Middelburg L. van Wallenburg. SINT - ANNALAND. KERKDIENSTEN VOOR ZONDAG 30 DECEMBER 1979. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur lees- dienst, wegens vacaturebeurt te Poort- vliet, sav. 6 uur ds. M. D. Geuze. Oer. Gem.: v.m. 9.30 uur, nam. 2 uur en sav. 6 uur leesdienst. Ger. Gem. in Ned: v.m. 9.45 uur, nam. 2.15 uur en sav. 6.15 uur leesdienst. KERKDIENSTEN VOOR MAANDAG 31 DECEMBER 1979. (OUDEJAARSAVOND). Ned. Herv. Kerk: sav. 7 uur ds. M. D. Geuze. Ger. Gem.: sav. 7 uur leesdienst. Ger. Gem in Ned.: sav. 7.15 uur lees dienst. KTRKDIENSTEN VOOR DINSDAG 1 JANUARI 1980. (NIEUWJAARSMORGEN). Ned. Hcirv. Kerk: v.m. 10 uur ds. M. D. Geuze. Ger. Gem: v.m. 9.30 uur leesdienst. Ger. Gem. in Ned: v.m. 9.45 uur leesdienst. Alle dringende verzoeken uit de uitgeverswereld om uitstel ten spijt heeft de Minister be sloten om per 1 januari a.s. de abonnementsgelden voor dag- en nieuwsbladen met een BTW hef fing te belasten. Tot dusver was nog steeds het nul-tarief gehan teerd. Het betekent dat wij, met alle andere uitgevers in den lande onze abonnees met een verhoging van het abonnementsgeld moeten confronteren, temeer ook omdat de PTT een forse verhoging van het posttarief in petto heeft. Een en ander maakt een aanpassing met 4,per jaar noodzakelijk waardoor een jaarabonnement op 38,komt. Overigens nog geen hoge prijs dankzij het feit dat we zelf altijd matiging hebben gekend We hopen dat onze abonnees be grip op zullen brengen voor de gevolgen van een maatregel die ook wij niet hebben gewild en dat zullen willen honoreren met de overmaking van het abonnements geld voor 1980 via ons gironr. 167930 of op Banknummer 34.20. 01.108. Ook voor hen die norma liter per kwitantie betalen be staat de mogelijkheid tot beta ling per Bank of Giro, graag zelfs omdat dat de administratie heel wat overzichtelijker maakt. Bo vendien ontloopt men dan de in cassokosten waarmee een kwitan tie extra moet worden belast. We vertrouwen erop andermaal op Uw spontane medewerking te mogen rekenen zoals dat in voor gaande jsiren steeds het geval is geweest. Administratie Eilanden-nieuws LCGJ KAMPWERK STAPT DE TACHTIGER JAREN IN. De nieuwe kampgids is weer uit. De oude, vertrouwde langwerpige „Wegwe zen" laat zien hoe je vakantie kunt vie ren, ook in 1980. Jeugd en jongeren vinden volop mogelijkheden om op een gezellige, fijne, goede, leuke, originele manier vakantie te houden. Een greep uit de welgeteld 184 ver schillende mogelijliheden. Eerst een paar nieuwe kampen: er is een zeiltrekkamp door Friesland bijge komen, in Herbeumont in de Belgische Ardennen is een nieuwe bestemming gevonden, 8 tot 12 jarigen kunnen voor het eerst een kamp houden in Almen en Overberg. „Wegwezen" bevat ook een paar kam pen, die wegens suksese zijn geprolon geerd. We noemen bijvoorbeeld Schotland, de kreatieve kampen (zijn zelfs uitge breid in aantal), het Astro-kamp, het muziekkamp. De deelnemers van vorig jaar waren lovend over deze bestem mingen, vandaar dat ze weer opgeno men zijn in „Wegwezen". Niet alle mogelijkheden kunnen ge noemd worden. In dit bericht willen we nog wel even wijzen op de gelegenheid om met het LCGJ naar Taizé te gaan en op het werlckamp dat georganiseerd wordt om deelnemers met langdurig zieken en gehandicapten in kontakt te brengen en zo samen Qen fijne week te hebben. Ach, iegenlijk is ieder kamp van het LCGJ bijzonder. Het heeft een eigen sfeer, je maakt je vakantie met elkaar. Daarom gaan veel jongeren waarschijn lijk ook meerdere jaren met het LCGJ op vakantie. Wilt u meer informatie over de kam pen van het LCGJ, schiet dan uw predi kant of diakonie even aan. Zij hebben de nieuwe „Wegwezen" namelijk opge stuurd gekregen. Natuurlijk mag u ook zelf een eksemplaar aanvragen. Schrijf gerust naar LCGJ, Afd. Kampwerk, Postbus 99, 3970 AB Driebergen of bel 03438 - 6341. LCGJ kampwerk in de tachtiger ja ren. Eén vertrouwd beeld blijft over. Dat is dat talloze vrijwilligers er hard aan zullen werken dat de vakantie kampen een suksese worden. Ze zullen laten merken dat de gekregen trainings- en instruktie-programma's hun nut zul len hebben. Daar staat de afdeUng Kampwerk borg voor, ook in de tachtiger jaren. NIEUWJAARSRECEPTIE Traditiegetrouw wordt er in het Dienstencentrum een Nieuwjaarsrecep tie gehouden. U bent van harte welkom op vrijdag 4 januari vanaf 14.00 uur. Onder het genot van een kopje thee, koffie en een drankje kunt u elkaar weer ontmoeten en het beste wensen. V, ERVOLGVE R H A A L door Joh's Staal 7 „Die het recht van de wees en van de weduwe doet, en de vreemdeling lief heeft, dat Hij hem brood en kleding geve." „Wel Willem, wie heeft God nu lief?" Nog in zichzeU beschaamd, stamelde Willem: „De vreemdeling, meester." „God heeft de vreemdeling lief en lees jij nu eens. Jaap van der Spek, in vers 19 de eerste helft, wat wij moeten doen." Toen las Jaap: „Daarom zult gijlieden de vreemdeling liefhebben." „Hier zie je nu," zei de meester, „wat wij moeten doen. Nu zullen we nog eens lezen, wat er staat in Leviticus 19 het 34ste vers. Lees jü dat eens, Barbara de Koning." Toen Barbara het vers had opgezocht, las ze: „De vreemdeling, die als vreem deling bij u verkeert, zal onder u zijn als een inboorling van ulieden, gij zult hem liefhebben als uzelven, want gij zijt vreemdelingen geweest in Egypte- land: Ik ben de Heere uw God." Langzaam, als tot zichzelf sprekend, herhaalde meester Batelaan: „Gij zult hem liefhebben als uzelven... Ik ben de Heere uw God." Toen sprak hij„De vreemdelingen bij Israël waren heidenen en toch staat er: „gij zult hen liefhebben als uzelven." Hoeveel te meer behoren wij de vreem deling lief te hebben, die bij ons is, ook al is hij niet van de Gereformeerde religie. En nu zullen we de Bijbelles eindigen. Als je onthoudt, wat we nu geleerd hebben, is het genoeg." Om halftwaaU ging de school uit en met veel drukte stormden de jongens naar buiten. „'t Is toch zielig zitten bij die kleint jes, als je zo groot geworden bent," zei Bram Vierling. „Nou, hij liever dan ik," zei een an der. „'k Ging van school af, als 'k dat moest," waagde een durfal te zeggen. „Als jij in Frankrijk was en je kon geen woord Frans, dan zou jij wel van school lopen, geloof dat maar." „Laten we met dat gezanik maar op houden en gaan spelen," zei Jaap van der Spek. Net kwam Jacob er ook bij. Hij hoor de wel, dat ze druk praatten, maar ver stond er geen woord van. Maar Willem Brandel, die een enkel woordje Frans kende en die de bijbelles nog niet ver geten was, kwam met een handvol knikkers, liet ze hem zien en zei: „jou- er." (spelen.) „Ah, oui," (O, ja.) zei Jacob, die be greep en 't duurde niet lang of enige jongens waren met Jacob aan 't knik keren. We zijn een paar maanden verder. Bram Vierling en Jaap van der Spek lopen langs de Rijnkant. „Die Frangois begint al aardig Hol lands te praten," zei Bram. „Nou, hij valt ook nogal mee. Ik mag hem nog wel." „Weet je nog van een tijd geleden, toen we daar in de Bijbel moesten lezen, al maar van die vreemdeling; ik geloof vast, dat de meester het er om deed." „Nou, geloof dat maar, die had het al lang in de gaten, dat we niet zo gesteld waren op zo'n vreemde snoeshaan." „En nu houden ze bijna allemaal van hem." „'t Is anders een echte Roomse, ge loof ik. Geregeld gaat-ie naar de Room se Kerk en hij gaat ook op catechisa tie bij de pastoor." „Ja, dat zal ie wel moeten van z'n Va der en Moeder. Maar hij loopt toch niet het meest met de Roomse jongens." „Nee, hij loopt heel dikwijls met Hen drik Gerritsen. Dat lijken wel een paar vrinden." Over 't algemeen kon Jacob met de Bodegravense jongens nogal opschieten. Er waren gelulikig ook enige oudere jongens op school, zoals Piet Muyswin- kel en Hendrik Gerritsen en enkele an deren, die Frans leerden en daarom ook wat langer op school bleven. Ook waren er jongens uit andere plaatsen, die bij Meester Batelaan Frans en Meet kunde en Algebra leerden en zo kwam het, dat leerlingen waren, zelfs van veertien en vijftien jaar. Met die oudere jongens ging Jacob natuurlijk het meest om en in ongeloof lijk korte tijd kon hi} zich vrij draag lijk in het Hollands uitdrukken en toen hij het maar eenmaal wat lezen kon, ging het van dag tot dag beter, want hij was een vriend van lezen en las menig Hollands boekje door. Met voldoening kreeg zijn Vader dan ook bericht van zijn goede vorderingen, en met genoegen las deze ook, dat hij geregeld de godsdienstoefening in de Katholieke Kerk bezocht, en trouw zijn gebeden opzei voor het crucifix. Hij kreeg dan ook spoedig een brief terug, waarin zijn Vaderschreef, hoe blij ze allen met zijn brief waren. Zusje Angélique riep maar: „Jacques komt al gauw weer en dan brengt hij wat moois voor met mee." Moeder was ook zo blij en ze zou uit dankbaarheid een gewijde kaars doen branden voor het beeld der Heilige Maagd. Ook Pater Ambrosius, wie ze de brief hadden laten lezen, was er mee tn z'n schik. Vader eindigde met de wens, dat God en alle heiligen Jacques onder hun ne hoede mochten nemen. 't Was in de eerste helft van Augus tus, dat Hendrik en Jacob samen naar huis gingen. Hendrik zei: „De volgende week is 't vacantie, heb je zin eens een dagje met me uit te gaan? Laat eens zien. Woensdag, dan kunnen we wel eens mooi uitgaan." „Woensdag," zei Jacob, „dan is 't de 15de augustus, dan kan ik niet, dan hebben we Zondag, dan is 't Maria He melvaart." „O, is die ook ten hemel gevaren, ja, dat zeggen jullie, hé, daar dacht ik niet aan." „Ja, dat geloven jullie zeker niet,om- dat je van 't geloof afgevallen bent." „Nou, nou, wees een beetje bedaard, we geloven, wat Gods Woord ons leert. Ik weet wel, dat onze Heere Jezus Christus ten hemel gevaren is en dat EUa met vurige paarden en wagen ten hemel is gevaren en dat Henoch door God naar de hemel is opgenomen, maar dat Maria t enhemel is gevaren, staat er toch niet in." „Maar de heüige Kerk zal het toch wel beter weten dan jullie. Waarom vereer je dan de heilige Maagd Maria niet, die toch de moeder des Heeren is?" „Wy eren Maria ook wel, als de moe der des Heeren, al doen we dat niet zo als jullie." „Maar ze was toch zonder zonde en waarom zou ze dan niet naar de hemel gevaren zijn?" „Als ze zonder zonde was, waarom had ze dan een Zaligmaker nodig?" „Wie zegt dat dan?" „Ken je dan Maria's lofzang niet! Ze zegt zelf: „Mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker." Wij geloven wel, dat Maria in de hemel is, evenals Ie gestorven gelovigen, maar daarom is ze nog niet naar de hemel gevaren. Wij geloven alleen, wat de Bijbel zegt." „De Bijbel mogen wij niet lezen, dat is een verboden boek." „Wij zeggen, dat de Bijbel Gods Woord is." „Maar dat zeggen de Katholieken ook. De Bijbel is een heilig boek. Maar leken kunnen die niet begrijpen, daarom moeten de geestelijken die lezen en wij moeten leren, wat zij ons zeggen." „Wy mogen gelukkig wel in de Bij bel lezen. In de hoogste klasse van de school lezen we altoos in de Bijbel." „Ik ben toch blij, dat ik geen Protes tant ben. De waarheid is toch bij de heilige Kerk." „Je begrijpt wel, dat ik dat niet ge loof. Maar wees maar gerust. Jij kunt dat geloven, als je wUt, ze zullen je er niet om naar de galeien zenden of zo iets. En als je liever wilt, dat we niet meer samengaan, ik wil me niet aan je opdringen, hoor!" wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 5