EiiAnDEn niEUWs geboren 31 oktober 1897 5e blad Vrijdag 28 december 1979 No. 4854 Schilder v. Hulst met een van zijn mooiste schilderijen, t.w. het herfst-stilleven welke in aanleg bij C. v. Beek werd geschilderd. De jam v. Beek zal dit schilderij zeker herkennen. Een fris geschilderd buiten, waar de rust welke kenmerkend was in vroeger dagen benadrukt werd. Het is al enkele jaren de gewoonte een heel goede dachten we dat dhr C. van der SMjs uit Sommelsdijk het Oude- jaarsnummer verlucht met een reportage over een hem bekende flakkeese amateur- schilder. Dhr V. d. Sluijs doet dat met veel ambitie zoals hij zelf ook graag de schil- derskunst beoefent en zich daardoor uit stekend in het wereldje van zijn collega- schüders in kan leven. Ditmaal braeht hij een bezoek aan dhr P. van Hulst te Som melsdijk; de bevindingen vindt U in bij gaand artikel. Een afbeelding, geschilderd naar een prentbriefkaart. waarvan het paardehoofd later op de wagen van J. Troost sr. prijkte. „Het theeblad"; een afbeelding zo genoemd naar een afbeelding op een theeblad welke van Dr. Knöps afkomstig was. „Het meisje in 't venster" naar Rembrandt geschilderd. Een stilleven welke door zijn kleuren warm en natuurlijk aandoet. ,Het Schotse-land"een schilderij naar aanleiding van een reis naar Schotland De teelt van SPRUITKOOL in 1979 en 1980 Phil Bosmans' nieuwe „Levensvitaminen" „In liefde weer mens worden'^ f\ Pieter van Hulst en op schoorsteenmantels^ verschillen de imitatie houtsoorten, en ga zo maar door. Eigenlijk was de huisschilder van toen een soort kunstschilder van zijn vak, d.w.z. hij moest dit allemaal be heersen om huisschilder te zijn. Pieter weet dergelijke opdrachten met zwier te brengen en wat belangrijker is, hij doet het met liefde. Bijna in het gehele Kerkstraatje, toen nog geheel bewoond, stonden de horre tjes beschilderd met molens, huisjes en landschappen, voor de ramen, geschil derd in het werkplaatsje van van Beek, vlak bij de kerk. In die dagen had men daar nog geduld voor. Hun beroep was hun eer! Men was ook veel gemoedelijker in de uitvoering van de dagelijkse plicht. Tussen de middag werd er na het eten nog al eens genoeglijk „gekeuveld" op de hoek of in de werkplaats voor men weer aan de middag begon. 's Winters was er weinig werk, want ja, het buitenwerk was toch de hoofd zaak voor de huisschilder en zo kon het gebeuren dat een prachtige plaat op de verftafel gezet werd en baas en knecht beiden het voorbeeld na schil derden, ieder naar zijn eigen geaard heid. Dat resultaat mocht er voor beiden zijn, zie het resultaat van van Hulst, geschilderd naar dat origineel. Een zegelkan, gevuld met herfsttak- ken met aan de voet van de kan een fruit-stilleven. De kleuren zijn uiterst fijn en exact weergegeven, zo ook de verhouding, wat zeker bij een dergelijk onderwerp niet eenvoudig is. Het onderwerp doet het nog steeds want een halve eeuw later wordt dit onderwerp nog eens herhaald. Van Hulst is niet de kunstenaar die naar buiten ging om zijn „inspiratie" daar op te doen of schetsen te.maken, dat was hem niet geleerd en als zodanig was Pieter er onkundig in. Maar naar een voorbeeld werken kon hij des te beter. In zijn diensttijd (tijdens de mobili satie van 14 - 18) in 1917 die 2 jaar duurde nam hij 's avonds in zijn vrije tijd tekenlessen. Men begreep dat niet helemaal omdat hij gelegerd was in Door de jaren heen heb ik mij nogal eens afgevraagd of kunstzinnige men sen zichzelf als zodanig ontwikkelen of dat z\j met „het gevoel" geboren wor den. In het geval Pieter van Hulst kies ik voor het laatste. Geboren in de vorige eeuw heeft hij zijn jeugd gehad in de eerste 20 jaren van deze eeuw, de periode waarin de kunst op zich, wat meer bekend werd in zijn algemeenheid, daar de reproduc tie tchnieken in verschillende week- en maandbladen werden verfijnd. Daarnaast werd van vele schilders hun kunde te boek gesteld waardoor het grote publiek kennis kon nemen van de opleiding, achtergronden en de techniek van de beroemdheden welke in die dagen ruime bekendheid geno ten, zoals b.v. de Haagse en Larense schilders. Geboren In een gezin van 7 kinderen zal deze tijd voor Pieter van Hulst niet de gemakkelijkste geweest zijn daar men op Flakkee door zijn ligging en hoofdzakelijke agrarische karakter, be perkt was in de mogelijkheid zich een vak te kiezen. De Ambachtschool was net een feit en al had men nu de mogelijkheid zich de scholen in een bepaald vak, dan nog was het noodzakelijke schoolgeld niet altijd aanwezig. Vooral toen gold nog de stelregel dat iedere stuiver er één was die verlichting bracht in het soms zware huishouden van moeder de vrouw. Pieters vader die normaliter alleen de noodzakelijke kost kon verdienen kon het zich niet permitteren zijn kin deren in een vak te laten scholen, daar hij als tuinman de kost verdiende bij de toenmalige notaris van Buuren. De ze notaris die in het bestuur van de Ambachtschool zitting had liet echter op zijn gezag Pieter en zijn broer Ger- rlt gratis het schildervak leren. Trouwens dat leren was wel iets an ders dan tegenwoordig. Men werd zon der de vele algemeen vormende vakken van nu, opgeleid om een degelijke en all-round vakman te worden. De klas v»- '"ieter bestond na ver loop van tijd nog slechts uit 4 leer lingen onder leiding van meester Tie- mens. Deze leerkracht was er een van het oude stempel en hij leidde Pieter met vaste hand het schildersvak in. Daarnaast had hij zeker oog voor de vaardigheid welke Pieter toonde in de kunstzinnige uitoefening daarvan. Hij stimuleerde dit door Pieter speciale op drachten te laten uitvoeren die dikwijls aan hemzelf gedaan waren. Pieter voel de dit duidelijk als een stimulans en deed daarom uitstekend zijn best. Na vier jaar de dagschool gevolgd te hebben ging hij in de leer bij P. v. d. Stadt, toen huisschilder in Den Bommel, tegen het „geweldige" bedrag van 5 cent per uur. Alras veranderde Piet van patroon om bij V. d. Drift in Oude Tonge in de kost te gaan en om daar 10 cent per uur te gaan verdienen. Maar ja, de reis per tram was niet kosteloos en al was dat maar lx per week een retourtje, dan nog bleven er maar enkele kwartjes over voor zijn moeder die hen daarvan nog 5 cent zakgeld gaf. Toen Piet dan ook de Avondschool ging volgen welke 4 jaar duren zou, „verhuisde" hij al snel naar C. van Beek in Sommelsdijk. De 15 jaar dat van Hulst bij van Beek de bij de ouderen nog wel bekende huis schilder van het Marktveld en houder van het sigarenmagazijn; gedenkt hij als een tijd waarin het kimstzinnige ruim de aandacht kreeg. In die dagen werden de ramen veelal gesierd met horretjes welke beschil derd werden door de huisschilders. An dere onderwerpen werden toen niet ge schuwd, zoals de borden met „verbo den toegang," „eigen weg", enz, maar ook wapenschilden, zoals op het brand weerhuisje tegen de kerk, sierstucwerk aan plafonds, kunst marmer in gangen Den Haag, wat aan zulke jongens de gelegenheid bood om 's avonds feeste- Ujk te passagieren. Pieter besteedde echter zijn tijd aan de tekenlessen van Anton Pieck en dhr. Tiggelman, wiens ouders aan het Zandpad te Middelhar- nis woonden, en die als leraar ook on der dienst stond. Later toen Pieter was overgeplaatst moest hij hals over kop terug naar Den Haag waar men hem meedeelde dat men zijn tekeningen, van de lessen had ingestuurd naar een expositie en zonder dat hij het zelf wist, had hij daarmee 2 medailles gewonnen. Op 24 juU 1924 huwde Pieter met H. C. Langbroek uit MiddeUiamis, een telg uit het befaamde geslacht dat zijn spo ren heeft verdiend in de toenmalige visserij. Oorspronkelijk afstammende van de Hugenoten, voer haar vader ter vis vangst op de houten en ijzeren sloepen van Middelhamis. Voor 3 gulden per week zeilde hij voor 10 weken naar de Engelse noordkust om daar de vis te vangen. Wie over deze moeilijke reizen wil weten, leze het boek „Zee en Eiland" van A. Faasse die zelf als koffiekoker heeft gevaren. Van vader Langbroek is bekend dat hij eens bij hevige storm overboord sloeg en wonderbaarlijk, ook weer te rug aan boord gespoeld werd. Later vissende vanuit Maassluis en Scheveningen met de trawler de zgn. „stoomfiets" heeft deze goede zeeman vele jaren de gevaren getrotseerd en is na een smartelijk ziekbed op de wal gestorven. Uit dit huwelijk wordt na 2 jaar het eerste kind geboren, maar tot die tijd heeft Pieter al menig schilderij gepro duceerd. Zo zijn de pedanten „zomer" en „winter" gedateerd voor zijn trouwen en ook het zgn „theeblad", zo genoemd naar een afbeelding afkomstig van een theeblad dat aan dokter Knöps heeft toebehoord. Ook een „paard met meisje" geschil derd naar een Engelse prentbriefkaart oogste bewondering. Met name van de veehandelaar J. Troost (Sr.) de vader van de huidige Jan Troost die nog steeds het vak van zijn vader uitoefent. Senior reed in die tijd met paard en wagen en bij het zien van het schilderijtje, liet hij het paar dehoofd op zijn wagen schilderen. Als er nog 2 kinderen geboren zijn en de crisisjaren van voor de oorlog op zijn slechtst zijn, begint Pieter voor zich zelf als huisschilder. Er was wel enige moed voor nodig om een dergelijke stap te nemen. Zijn eerste werk op eigen naam is het aannemen van het schilderwerk van het toen gebouwde Albert Heyn filiaal in Middelhamis. De architect wist reeds uit ervaring welk werk van Hulst leverde en mede daardoor werd hij de schilder wat de concurentie niet zo geweldig vond. Dan volgt er een, periode van hard werken tegen een klein uurloon en problemen en smart bij het groot bren gen van de kinderen. Hij komt niet tot het schilderen van schilderijtjes daar dit alle tijd en ener gie van de beide ouders vragen. De zorgen zijn dan ook niet gering. Na de ramp als het wat redelijker gaat en er mensehjk gesproken wat meer ontspannen gewerkt kan worden, ontstaan er weer wat stukken zoals „schapen op de hei" een wat vage im pressie naar de populaire A. Mauve, gevolgd door een winterstukje in de geest van L. Apol. Maar ook „een hofje in Zeeland", en het fameuze heertje van de FAAM pepermunt wordt enke le malen uitgeschilderd. In de 60'er jaren trouwt zijn zoon Gerrit met een Schotse waarvoor de fa milie een reis maakt naar Schotland om bij het huwelijk aanwezig te zijn. Tij dens dat bezoek schildert Pieter „een laantje" wat bijzonder goed uitviel, zo goed zelfs dat de 82 jarige er enigszins spijtig aan terug denkt het daar te hebben achtergelaten. Hij weet echter dat het een ereplaats heeft in het huis van de kinderen, als memorie aan de geboortegrond. Terzelfde tijd was daar net de uit slag van een foto-wedstrijd in een tijd schrift gepubliceerd en deze foto trof Pieter als „echt Schotland" zoals hij het daar ook zag. Zodoende wilde hij deze foto na schUderen als herinnering aan zijn reis naar Schotland. Het resultaat is zeer leuk te noemen daar het de beschouwer een blik gunt op „het Schotseland" van zijn zoon. Veel afwisseling in hoogte en door de koeien het dromerig landelijke van een land waar de tijd minder snel lijkt te gaan en de natuur nog prijkt met al haar waarden. Na zijn pensionering komt men nog steeds aanbellen om de kamer te be hangen of de voordeur te schilderen, waardoor er eigenlijk nog steeds weinig tijd is om te schilderen. Maar als een damesblad een repro uitgeeft van „het meisje in 't venster" van Rembrandt dan wordt deze weldra nageschilderd in exact dezelfde kleuren en formaat. Een reiziger die dit zag bood aan, dit te ruUen tegen een foto toestel waar Pieter eigenlijk niet mee overweg kon. Toch was er nogal vraag naar en zo kon het gebeuren dat er een 7-tal van geschilderd werd, wat een huisschil der, gewend om veelal het zelfde te doen, nief te veel werd steeds dit zelf de onderwerp te herhalen. Zij vonden dan ook gretig hun weg onder de famUie-leden. Ook „het Schotseland" werd nog eens herhaald om bij de andere getuigen van. de reis de herinnering warm te houden aan het land waar broer of zoon de toekomst heeft gevonden. Zo werd er waarachtig nog een op dracht uitgevoerd voor een oud-Som- melsdijker, die dit schilderstukje erg waardeerde en wat de somma van 50,opbracht. Ondanks dat, een record bedrag want het was het hoogste wat ooit in geld voor een schilderij betaald is. Zo ziet men dat dergelijke gaven ze ker niet lonend kunnen worden ge maakt. Na een arbeidzaam leven, hij werkte tot zijn 67ste jaar, is daar nu de tijd van het stUzitten. Zijn ogen hebben te lijden van staar en de benen willen niet zo erg meer. Toch als hij vertelt over het verleden dan maken zijn slanke handen de be kende gebaren. De spijt klinkt door in zijn stem als hij getuigt van het gemis van de ogen, de handen willen wel maar alles is „te mistig" en „te grijs". Met heel veel moeite is de klok nog te ontcijferen. Concluderend is het spijtig te moeten vaststellen dat helaas weinig mensen oog hebben voor de waarden welke sommigen van hen ontwikkelen. Het leven op zich biedt voor velen mogeUjkheden welke niet altijd ten voUe benut kunnen worden. Meestal zijn de persoonlijke omstandigheden daarvan de oorzaak. ■\^or Pieter geldt dat hij allereerst te zorgen had voor zijn gezin, wat hij als huisschilder trachtte te verwezenlijken. Daarnaast bood zijn opleiding hem de mogelijkheid zich wat beter te oefenen in het kunstige van zijn vak, doch de moeilijkheden des levens ontnamen hem de mogelijkheid zich verder in die richting te ontplooien. Dat hij ondanks dat toch schilderijt jes maakte van een bepaald kaliber, is te wijten aan de noodzaak zich uit te leven in een kunstzinnige vorm welke voor het nageslacht een dankbare ge dachtenis zijn. Zij prijken als een doorkijkje aan de wanden in de huiskamer waar beide oude mensen hun dagen slijten met om zich heen de herinneringen met foto's, souvenirs en schUderstukjes ge schilderd door Pieter van Hulst. Met dank aan de familie voor hun hulp in deze. Gom. G. V. d. Sluijs. Door de toegenomen mogeUjkheden om het plukken van spruiten te mecha niseren, is de teelt van spruitkool in Ne derland sterk toegenomen in de zeven tiger jaren. In 1978 bedroeg de opper vlakte in Nederland maar liefst 6200 ha. Door de buitengewoon strenge vorst zijn in januari 1979 alle spruiten op het veld bevroren, waardoor oogsten niet meer mogelijk was. Voor de spruitentelers was het sei zoen 1979/1979 daarom zeer slecht. Zoals in de groenteteelt-sector ge bruikelijk is werd hierop gereageerd door in 1979 minder spruitkool uit te planten (ll»/o), 550 ha. Bovendien is de opbrengst per hecta re tot nu toe lager geweest als de afge lopen jaren, zodat de prijzen goed zijn. Hoe de situatie deze winter zal zijn is nu nog een open vraag. De teelt in de herfst is minder spe culatief dan die in de winter, maar het prijsrisico is toch vrij groot. Vroeg in het seizoen worden de beste prijzen betaald. De bekende hybride Craton is een goede keuze om vroeg aan de markt te komen, vooral als men deze al in fe bruari onder glas zaait. In 1979 heeft deze hybride wederom bewezen dat zij een lange periode goed blijft en van augustus tot november geoogst kan worden. De teelt in de winter is, zoals vorig jaar is gebleken, veel speculatiever dan de herfstteelt. De weerstand tegen vorst is veel in discussie geweest en ook hier blijkt dat er tussen de rassen een groot verschil is ui gevoeligheid. Gebleken is, dat de veel geteelde hy bride Rampart tot de beste middellate rassen behoort en dat Fortress de meest winterharde hybride is. „Ik heb jaren geluisterd naar onge lukkige mensen, naar ontspoorde, ge broken en verschopte mensen, naar zie-, ken, bejaarden en eenzamen..." Zo leidt Phü Bosmans zijn nieuwe boek „In liefde weer mens worden" in, dat onlangs bij Uitg. Lannoo te Tielt/ Amsterdam is uitgekomen. Het bevat overpeinzingen welke uit deze ontmoetingen zijn voortgekomen, die velen, worstelend met de verstik kende problemen van deze tijd, mogelijk een nieuwe, hoopgevende kijk op de waarde van dit leven bieden. Bosmans hekelt de onimenselijking en geestelij ke leegte in onze consumpuemaaiscnap- pij in korte, kernachtige uitspraken, die helder van taal zijn en van een groot levensinzicht spreken. Elke tekst, hoe kort ook, is een bemoedigend schou derklopje om verder te gaan en een ei gen bijdrage te leveren: „Opdat de we reld bewoonbaar worde voor de mens", zoals hij beoogt. Phil Bosmans blijkt tot zijn eigen verbazing een succesvol auteur. Van zijn bundel „MensUef ik hou van je" werden over heel de wereld al meer dan een kwart miljoen exemplaren uitgegeven en van „Bloemen van geluk moet je zelf planten" zijn er nu al weer zo'n 160.000 gedrukt. Bosmans zelf ziet dit als een afspiegeling van de geeste lijke nood waarin zoveel mensen-van- nu verkeren. Door het ter hand nemen van zijn „levensvitaminen" krijgt men weer nieuwe moed. Moed inspreken is trouwens het dagelijks werk van deze pater montfortaan als leider van de Bond zonder Naam In Antwerpen. Er zijn dagen dat hij meer dan tweehon derd telefoontjes moet verwerken, als luisteraar èn als raadgever, of als ac tief organisator van krottenreparatie, verhuizingen van ouden van dagen, het bouwen van een hotel voor „Mensen in Nood", het beheer van een instelling waar ontslagen gevangenen zich kun nen aanpassen... „In liefde weer mens worden" is ook nu weer door Lannoo in een stevige band gebonden en geïllustreerd met heel sfeervolUe foto's 19,90). SINT - ANNALAND GOIJDE HUWELUKSFEEST. Donderdag 20 december herdacht het echtpaar Chr. Kalle en G. Kalle-Me- lissant uit het bejaardencentrum „De Schutse", waarin ze dit jaar hun intrek namen het feit, dat het voor vijftig jaar in de echt verbonden werd. De jubilaris werd 10 september 1905 te Herkingen geboren. Mevrouw Kalle - Melissant werd op 1 mei 1907 te Dirksland gebo ren. Na twee jaar normaalschool in Middelhamis volgde een vierjarige pe riode van studie aan de Rijksnormaal- school te HeUevoetsluis, waar de heer Kalle op 19 juni 1925 voor de onderwij zersakte slaagde. Op 1 augustus 1929 behaalde de jubilaris de hoofdakte. Van 19 augustus 1925 tot en met 21 augus tus 1929 was de heer KaUe onderwijzer aan de Christelijke school in Lisse. Van 15 september 1930 tot 1 oktober 1967 was hij Hoofd van de School met de Bijbel in Sint - Annaland. Naast het hoofdschap had de heer Kalle diverse nevenfuncties. Zo was hij onder ande ren diaken in de Gereformeerde Ge meente, sekretaris van de Christelijke Kleuterschool, lid van de Commissie tot wering van Schoolverzuim, en tenslotte bestuurslid van het Groene Kruis. Het jubilerend echtpaar heeft 7 kin deren, 22 kleinkinderen en twee ach terkleinkinderen. Dit huwelijksjubileum werd in besloten kring gevierd. OUD VOSSEMEER Geslaagd: De heer M. Vos slaagde te Bergen op Zoom voor het examen electrotechnisch installateur. GEMEENTE OOSTFLAKKEE Opbrengst: De netto opbrengst van de collecte 1979 t.b.v. de Stichting Na tionaal Fonds Sport Gehandicapten be draagt 4.366,98 t.w.: 2.392,33 opgehaald door DBGC in Oude Tonge; 1.084,50 opgehaald door vrijwilli gers in Achthuizen; 890,15 opgehaald door OFB in Oolt- gensplaat. Dank aan de comité-leden en collec tanten, die erop tut getrokken zijn.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 17