Het gelied ais „liet lianilwerl( van de cliristen" De Fransche koopmanszoon Samenkomst te Dirksland uitgaande van de Stichting „In de Rechte Straat'' iSl EUWS uit de kerken KORFBAL Eerste verlies voor DBGC EO-Radio in Dirksland op vrijdagavond 7 december Volleybal INTERMEZZO Bestuur PvdA Middelharnis 1 jaar VOS-werk in de gemeente Goedereede Bladz. 2 „Elt-ANDEN-NIEÜWS" Dinsdag 4 december 1979. Wie donderdagavond j.l. in het kerk gebouw van de Neü, Herv. gemeente teDirksland aanwezig was, heeft niet weinig stof tot bezinning mee naar huis m,ogen nemen. Op deze avond klonken de klare klanken van het Woord Gods, meermalen vertolkt in de stoere en klassieke taal van de reformatoren Luther en Calvijn. „We mochten", aldus ds. Dekker in zijn slotwoord, „ons laven aan de bron van de reformatie, die overigens zelf niet anders wilde dan terug te leiden tot de enige Bron, de Heilige Schrift", Deze bijeenkomst was in eerste in stantie belegd voor het geven van meer dere bekendheid aan het werk van de Stichting „In de Rechte Straat". Als spreker was uitgenodigd ds. A. de Reuver te Capelle a/d IJssel; het thema van zijn referaat was „het gebed". De plaatselijke predikanten ds. M. van der Linden en ds. D. Dekker verzorgden resp. de opening en de sluiting. Ds. Van der Linden stond stil bij Handelingen 9. Na de verschijning van Christus aan hem, moest Saulus hoewel blind zijn weg naar Damascus vervolgen en naar de straat, genaamd „de Rechte" gaan. Toen enkele dagen later Ananias van Godswege tot hem ge zonden werd want zie, hij bidt!"), legde deze hem de handen op en zei: „Saul, broeder, de Heere heeft mij ge zonden, opdat gij weder ziende en met de Heilige Geest vervuld zoudt worden". Ds. wees erop, dat de stichting aan deze geschiedenis niet alleen haar naam maar tevens haar opdracht en bezie ling ontleent. Zij wil mensen, die zich nog bevinden op de weg naar Damas cus of die reeds in de Rechte Straat zijn beland, vertellen wat de inhoud is van Gods vrije genade in Christus. De stichting werkt met name onder de rooms-katholieken. Paulus meende, aldus ds., dat hij op grond van de volbrenging van de wet door God als een rechtvaardige zou worden beschouwd. Zo leert ook de rooms-katholieke kerk, dat de mens door zijn goede werken het eeuwige leven verdient. De stichting IRS mag de rooms-katholieke medemens dezelfde boodschap brengen, die Ananias en la ter Paulus zelf met zoveel kracht heeft verkondigd: „Uit genade zijt gij zalig geworden, door het geloof; en dat niet mt u, het is Gods gave; niet uit de werken, opdat niemand roeme". Wie zelf mag leven uit Gods genade, wordt ook uitdeler van de menigerlei genade Gods. Het wereldwijde werk van deze stichting verdient dan ook on ze aandacht, voorbede en financiële hulp, aldus ds. Van der Linden. Ds. A. de Reuver sprak zoals ge zegd over „het gebed". Met name gaf de spreker weer hoe de reformator Calvijn het schriftgetuigenis aangaan de dit onderwerp heeft verstaan en doorgegeven. Ds. deed dit aan de hand van een viertal aspecten; hij belichtte achtereenvolgens de ootmoedigheid, de vrijmoedigheid, de lankmoedigheid en de grootmoedigheid van het gebed, door Luther „het handwerk van de christen" genoemd. Het eerste facet, de ootmoedigheid, noemde spreker het meest in het oog lopende kenmerk van het gebed. Laat ons bedenken, zo benadrukte ds., dat het gebed een gunst en geen kunst is, een gave van en niet. een gave aan God. Het gebed is geen aktie van onze zijde, maar een reaktie op Gods hande len. Dit stemt tot ootmoed. Ds. verze kerde: niet de nood leert bidden, maar de nodiging van Godswege, het gebod en de genade Gods. Overigens, de Heere kan wel de nood in het leven gebruiken om ons het bidden te leren. Met Calvijn noemde ds. de grond van de ootmoed dit wonder: God wil gebeden zijn door mensen die menen God wel te kunnen missen en dien God wel missen kan! Deze belijdenis brengt tot het afstand doen van eigen roem en waan van waardigheid; deze erkentenis doet verwonderd staan over de heerlijkheid van Zijn genade, en geeft God de eer. De vrijmoedigheid van het gebed was het tweede kenmerk dat ds. De Reuver aansneed. Wij schieten de pijlen van het gebed niet in de lucht, maar in de hemel. Als grond van deze vrijmoedig heid wees ds. op de beloften Gods, of wel de prediking van het evangelie. Daarin maakt God ons Zijn goedertie renheid bekend, en stelt Hij Zijn wel willendheid ons vertrouwelijk voor ogen. In de verkondiging der beloften gaat de deur tot Hem open, niet voor weinigen, maar voor allen. Gelukzalig zijn we, als we deze beloften omhelzen. Dit geloof, dat zich werpt op Gods ontferming in Christus, is de grond van het gebed; het is eveneens de dochter van het gebed, want het gebed doet het geloof wassen en toenemen. Ds. bena drukte, dat het echte gebed wordt be zield door de vaste hoop op verhoring. Ja, aldus Calvijn, God raakt zelfs ver bitterd als deze zekerheid ontbreekt. Vóórdat de mens in waarheid gelooft dat God zijn Vader is, zal er geen onge veinsd gebed uit zijn mond komen. Met nadnik wees spreker erop, dat de verhoring van het gebed niet is ge baseerd op onze gebedsgaven, maar op de Christus der Schriften, de Gave van de Vader. Christus de Middelaar stelt ons de toegang tot de Vader open. Daarom wil God onze Vader zijn, omdat Christus onze Broeder wil zijn, zo ci teerde ds. Calvijn. Het gebed is de oefening, de exercitie, voor de strijd en beproeving in het ge loofsleven. De lankmoedigheid en vol hardendheid is dan ook een wezenlijk kenmerk van het gebed. Zij wordt wel eens getypeerd als de ademtocht van de ziel. Inderdaad, meen de ds., maar meer de felle ademstoot van de bestredene en strijdende, dan de rustige ademhaling van de slapende. Al is het echter dat de adem van de gelovige dikwerf als het ware wordt afgesneden, hij volhardt in het zuchten tot Zijn God. Want de basis van het gebed is niet het gevoel, maar het ge loof! Als het gevoel ons zegt dat God afwezig is, dan is het geloof er noch tans van verzekerd dat Hij nabij is. Het geloof houdt God voor een be trouwbaar Man. Het gebed in deze ge loof sworsteling is: tot niets meer in staat te zijn dan het oog te slaan op deze getrouwe God en tot Hem te vluchten. Als vierde kenmerk: de grootmoedig heid, d.i. de onbaatzuchtigheid van het gebed. Ds. legde zijn hoorders de vraag voor: wanneer bidden wij? Alleen als we ons in een noodsituatie bevinden? Een dergelijke gewoonte verraadt een zelfzuchtige gezindheid. Ons bidden dient dagelijks en in alles te geschie den. De eenswillendheid met God is de monding waarin ieder op God gericht gebed uitloopt, aldus Calvijn. Het hoog ste doel van ons vragen zij, dat er eens gezindheid met Hem mag zijn; dan zal de Heere Zich op verrassende wijze een verhorend God betonen. Ja, dan is de eenswillenheid zelf de verhoring. Na volging van Christus is ook in dezen het gebod. Hij offerde Zijn wil op aan die van de Vader. Deze Geest zij in allen die Hem liefhebben. Afstand doen van de eigen wil gaat tegen ons bege ren in; het is echter de weg waarin de Heere verhoring geeft, zo getuigde ds. Tot slot: alle gebeden dienen ver mengd te zijn met de lofzegging van Gods Naam. Hiertoe is ook alle reden. Niemand behoeft bang te zijn dat hij te groot zou denken of spreken van God. Zovele en zo grote wonderen zien we van onze God dat het ons nooit ontbreekt aan stof tot lof!, zo besloot ds. De Reuver zijn indringend en gela den woord (dat publikatie in extenso zeker waard is). Het slotwoord van ds. Dekker be stond uit een korte meditatie over het thema „Te paard of te voet", zulks n.a.v. Prediker 10 7. Ds. constateerde dat de dagen van de Prediker overeen komen met de onze. Ook onze maatschappij wordt ge kenmerkt door het feit dat knechten te paard en vorsten te voet gaan. Vorsten worden van de troon gestoten en dwazen hebben het voor het zeg gen. Laten we het echter niet te ver zoe ken, zo waarschuwde ds. Het heersen zit ook ons in het bloed. Daar komen we achter als we Hem gaan zien, het eeuwige Woord dat vlees werd, de Vorst der aard die knecht werd. Als de Heilige Geest oog geeft voor Hem, dan krijgen we hoogtevrees, dan vallen we uit het zadel van onze trotsheid en braafheid, Hem te voet. Deze val is echter ongedacht heilzaam, zo betuigde ds. Wie voor deze Vorst neerbuigt, zal niet vertrapt of vernederd worden, maar zal van Hem Zijn wegen leren. Ja, die zal Zijn wegen gaan; achter Hem aan, Zijn kruis dragend. Wie zich voor Hem vernedert, zal ver hoogd worden. Dezulken worden tot koningen en priesters gemaakt, en zij zullen als koningen heersen in alle eeu wigheid. Dat is het uitzicht, zo ver klaarde ds., maar zolang ze nog op de aarde zijn, houdt de Heere ze laag bij de grond. Dikwijls dreigen ze zelfs ver treden te worden door de machtige paarden van deze wereld. Maar Chris tus richt ze op en helpt ze voort. Zalig wie in de voetstappen van deze Vorst, die knecht werd, als knechten te voet gaan!, aldus ds. Dekker. Op deze avond waarvan dit ver slag noodgedwongen tekort doet aan de rijke inhoud verleende het zangkoor Sursum Corda o.l.v. de heer Jaap Zuid geest haar zeer gewaardeerde mede werking. Op fraaie en uitdrukkings volle wijze vertolkte het koor de ten gehore gebrachte liederen. Ook de or ganist, de heer Krijn Kieviet, droeg door zijn inspirerend spel bij tot het welslagen van deze bijeenkomst. De baten van collecte en boekenver koop kwamen ten goede aan het werk van de Stichting „In de Rechte Straat". NED. HERV. KERK Beroepen te: Zetten en Kamerik M. v.d. Akker te Rijssen. Bedankt voor: Moerkapelle J. den Hoed te Sliedrecht; Papendrecht W. Verboom te Waddinxveen; Groenekan G. de Knegt te Bameveld. Rijnsburg: Na bevestiging door zijn broer Ds. A. Romein uit Ede met 1 Co- rinthe 3:9, deed Ds. A. Romein, gekomen van Hardinxveld, Intrede met Lukas 13:8a. Jubileum: Ds. W. Glashouwer, bij stand in het pastoraat te 't Goy (gem. Hoeten) staat 40 jaar in het ambt. Eni ge jaren geleden werd hem emeritaat verleend i.v.m. zijn zeer slechte ge zichtsvermogen. Hij is thans 66 jaar en werd in 1939 predikant te Muiderberg. Verder diende hij de gemeenten van Nij verdal; Vlaardingen; Amsterdam en Driebergen, waar hem in 1971 emeritaat werd verleend. Hij verwierf vooral gro te bekendheid door zijn voorzitterschap van de Evangelische Omroep, waarvan hij sinds de oprichting deze functie be kleedt. Ook Ds. W. L. Tukker em. pred. te Ar- nemuiden, waar hij nog hulpdiensten verricht, staat 40 jaar in het ambt. Hij diende de gemeenten: Hei en Boeicoop; Elburg; Bleskensgraaf; Delft; Katwijk; Zwolle en Groor Ammers, waar hem in 1974 emeritaat werd verleend. Daarna was hij bijstand in het pastoraat te Sir- jansland en Wassenaar en sinds kort te Amemuiden. Ds. Tukker heeft ook ver schillende jaren het voorzitterschap van de Geref. Bond bekleed. Hij was daarin opvolger van wijlen Ds. G. Boer en werd I opgevolgd door Ds. L. J. Geluk te Zwol le. Ds. T. H. Oostenburg em. pred te Rid derkerk is 45 jaar predikant. Hij werd dat in 1934 te Gouderak en diende ver der de gemeenten 's Grevelduin-Capel- le; Groot Ammers; Vlaardingen; en Bussum. Hier trad hij in 1963 uit het ambt, om in 1966 weer predikant te worden te Rijnsaterwoude, na eerst nog hulpdiensten verricht te hebben te Rot terdam. In 1975 ging hij met emeritaat. GEREF. KERKEN Beroepen te: Almelo (als miss. pred. P. ter Veen te Beesterswaag; Zeist H. Bonestroo te Hoorn; Workum (als miss. pred.) J. Dijkstra te Bennebroek; Neder- horst den Berg kand. A. Koetsier aldaar; Berkel P. Moet te Bruinisse; Beesters waag J. Meyer te Erica. Aangenomen naar: Nederhorst den Berg kand. A. Koetsier aldaar; Bergum H. de Mooy te Buitenpost; Meppel J. Arensman te Kamperland. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen te: Deventer; Beverwijk en Broek op Langedijk kand. F. Folkerts te Kampen; IJsselmuiden H. Bouwkamp te Gramsbergen. Aangenomen naar: Burlington (C) W. Pouwelse te Bergentheim. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te: Utrecht-N H. Klomp te Zwaagwesteinde. Bedankt voor: Bussum H. Klomp te Zwaagwesteinde. Ds. J. W. Maris: te Hilversum-C slaagde aan de Vrije Universiteit te Am sterdam voor het doctoraal examen theologie. Eindhoven: Wegens vertrek naar In een slechte wedstrijd heeft DBGC met 5-8 verloren van HKC 3. Good-Luck was op bezoek bij S.K.V. en wisten een verdiende 8-2 over winning te behalen. HKC 3 - DBGC 1. Binnen enkele minuten keek DBGC tegen een 3-0 achterstand aan; het was Anton van Kouteren die 3-1 inschoot, waarna HKC weer uitliep tot 5 - 1. De rust ging in bij een 5-3 stand. Na de rust een- zlefde spelbeeld, wat uiteindelijk een 8-5 nederlaag inhield, SKV 1 - Good-Luck 1. In een tem- poloze wedstrijd heeft Good-Luck op gemakkelijke wijze afstand genomen van SKV. Zij wonnen met 2-8. Zaterdag a.s. speelt Good-Luck thms tegen Vlos 2, beide ploegen hebben nog geen verliespunten, toch moet de rou tine van Good-Luck doorslaggevend kiuinen zijn voor de overwinning. POORTVLIET Groene Kruis: In 't Ouwe Raed'uus werd een ledenvergadering gehouden door de vereniging Groene Kruis Tho- len en St. Philipsland. De jaarversla gen werden goedgekeurd. De contribu tie blijft gehandhaafd op 40,—. De bestuursleden A. C. Bruere en C. van Dijke werden bij acclamatie herkozen. De vice-voorzitter M. C. Noorthoek deel de mede dat per 1 januari de financie ring via de A.W.B.Z. gaat lopen maar de vereniging moet wel een vast bedrag aan de A.W.B.Z. afdragen en blijft een vereniging met eigen leden. Dokter J. M. van Daal hield hierna een lezing over hart- en vaatziekten. Tryfena: Op 6 december hoopt de vrouwenvereniging Tryfena van de Ger. Gemeente in de zaal achter de kerk haar jaarvergadering te houden. OogstcoUecten: De oogstcollecte in de Hervormde Kerk heeft zondag ruim 9000,— opgebracht. De oogstcollecte in de Ger. Gemeente bracht eveneens ongeveer 9000,— op. Vrijdagavond 7 december a.s. hoopt de Evangelische Omroep in Dirksland te komen om radio-opnamen te maken voor het programma „Laat ons de rust dag wijden". Deze opnamen zullen wor den gemaakt in de Hervormde Kerk aan de Ring. De aanvang is 20.00 uur. Alle belangstellenden zijn van harte welkom en de toegang is vrij. Sprekers op deze EO-avond zullen zijn: Ds. M. v. d. Linden en Ds. D. Dekker, beiden uit Dirksland. Daarnaast zal ook veel aandacht besteed worden aan koor- en samenzang. Muzikale me dewerking wordt verleend door het Chr Herkingen, de Chr. Gemengde Zang vereniging „Hart en Stem" te Ouddorp, het Christelijk Gemengd Koor „Soli Deo Gloria" te Stellendam, Frans van Tilburg, orgel en Jan van den Driest, dirigent bij koor- en samenzang. De lAitzending van deze radio-opna men zal plaats vinden op zaterdagavond 15 december a.s. om 21.45 uur via Hil versum 2. Carambeï (Brazilië) nam Ds. H. Last afscheid van deze kerk met Matth. 5:13 tot 16. Jubilea: Ds. J. Tijmes em. pred. te Amersfoort is 50 jaar predikant. Hij is thans 78 jaar en begon zijn ambtelijke loopbaan als Gereformeerd predikant in 1929 te Westerlee. Vandaar vertrok hij naar Nunspeet, waar hij in 1936 over ging naar de Chr. Geref. Kerken. In 1960 vertrok hij naar Doesburg, om daar in 1970 emeritaat te krijgen. Ds. D. Coppoolse te Middelburg staat 25 jaar in het ambt. Hij werd geboren in 1920 en deed in 1949 zijn intrede te Kronhorn; in 1958 vertrok hij naar Hen gelo en in 1963 naar Den Helder. Dit jaar verbond hij zich als geestelijk ver zorger aan het verpleeghuis te Koude- kerke. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te: Hilversum J. Mol te Rijssen; Middelburg en Westzaan J. Kleppe te Woerden; Goudswaard D. Rietdijk te Vlaardingen. Bedankt voor: Scherpenzeel M. Mondria te Waardenburg; Randburg (Z. Afrika) C. v.d. Poel te Yerseke; Capelle a/d IJssel J. Mol te Rijssen. Ridderkerk: Wegens vertrek naar Veenendaal nam Ds. J. Mijnders af scheid van deze gemeente met 2 Cor. 13:13. Heren: Flits - Intermezzo 0-3 De heren 1 van Intermezzo hebben in Papendrecht een tamelijk gemalücelij- ke overwinning behaald. Een moeilijke opslag, een goed blok en een snelle aanval waren de wapens waarmee In termezzo de tegenstander met succes bestreed. Alleen de 2e set bood span ning, toen Intermezzo met 9-11 achter kwam te staan. Op tijd werd deze ach terstand ongedaan gemaakt. De setstan den waren 15 - 5, 15 - 12 en 15 - 10 voor Intermezzo, dat door deze 3-0 zege drie punten rijker werd en met 12 pun ten uit acht wedstrijden een degelijke middenmootpositie inneemt.. Zaterdag komt Sliedrecht Sport, de nummer twee in de promotieklasse op bezoek in de Olympiahal. Heren: Bernisse 2 - Intermezzo 4 0-3 Intermezzo 4 doet het nog steeds goed in de 4e klasse E. In HeenvUet werd vrijdagavond met 3-0 gewonnen van Bernisse 2. Twee sets waren met duide lijk verschil voor Intermezzo, de Ie en 2e met resp. setwinst van 15 - 6 en 15 - 9. In de 3e set kampte de blauw-witte ploeg met een inzinking. Ook hier kwam de winst, 15 - 12 bij Intermezzo. Na 8 wedstrijden heeft de ploeg nu 12 pun ten, goed voor een plaats in de vijf ploegen sterke kopgroep, waar het ver schil tussen nummer een en nummer vijf slechts twee punten bedraagt. Dames: Spivo A3 - Intermezzo Al 1-3 Een chaotisch beginnend Al had te gen een stug volhoudend Spivo lange tijd weinig in te brengen. Pas bij 10 - 14 werden de rollen omgedraaid en met 16 - 14 werd de Ie set gewonnen. De tweede set verliep rustig met een goede pass en enige goed uitgespeelde aan vallen en leverde 15-8 setwinst op. De 3e set was voor Spivo 3 dat profi teerde van vele slordigheden van In termezzo-zijde. In de 4e set maakte Intermezzo de goede klassering in de 2e klasse C waar door met 15 - 11 te winnen. Eindstand 3-1. Heren A-jeugd. Jongens Al leed bij een van de top- ploegen uit de topldasse junioren, Schovocomca 2 een 3-1 nederlaag. De eerste twee sets waren met 15 - 5 en 15-7 duidelijk voor de thuisploeg. Daarna kwam Intermezzo goed terug met 15 - 12 winst. Een goede start in de 4e set leidde niet tot resultaat. Met 15-10 won Schovocomca deze. Jongens A2 won in Schiedam met 3-0 van Both en Partners. Het was een gelijk- opgaande strijd met setstanden 15 - 10, 15 - 13 en 15 - 11 voor Intermezzo. Jongens A3 tenslotte was vrijdagavond op bezoek bij Data Center. Na twee spannende sets van 15-11 was de stand 1-1 daarna was het gedaan met A3 dat de moed te snel opgaf, 15 - 4 en 15-5 verlies. Overige uitslagen Spivo 2 - Heren 2 2-2 Spivo 3 - Heren 3 3-1 Spivo 2 - Dames 2 3-1 VC Goeree 3 - Dames 4 2-2 V/Quick - Jongens B2 3-0 Kangoeroes - Meisjes BI 2-2 Data C 2 - Meisjes Cl 1-3 Op de jaarvergadering van de afde ling Middelharnis van de Partij van de Arbeid die op 28 november j.l. werd gehouden, is een nieuw bestuur gekozen dat als volgt is samengesteld: Voorzitter: Job Springvloet-Dubbeld, Middelharnis. SecretarisJan Vijf huizen, Middelharnis Penningmeester: Huib van der Veer, Sommelsdijk. Leden: Noor Damen-de Koning, Mid delharnis; Rietje Mouw-Koole, Nieu we Tonge; Dini Slooter-van Vliet, Middelharnis; Willem Hooyman, Nieu we Tonge; Joep Luyckx, Sommels dijk; Johan Ouwerkerk, Middelhar nis. ST. MAARTENSDUK Waterschap Tholen: Op de in Scher- penisse gehouden vergadering van het Waterschap Tholen werd met 20 tegen 15 stemmen een pensioenregeling voor leden van het dagelijks bestuur vastge steld. De vergadering ging accoord met de begroting 1980; de verhoging van het geschot met 4,— per ha. en die van de zuiveringsheffing met 2,— per zuive- ringseenheid. Benoeming: Als vertegenwoordiger van de Zeeuwse Culturele Raad in de stuurgroep Coördinatie Welzijnsplan ning in de provincie Zeeland is door de Stichting Zeeland voorgesteld de heer J. de Bres te St. Maartensdijk. In het Groene Kruisgebouw van Stel lendam is dit jaar van april tot juli de eerste VOS-cursus gehouden. Voor de cursus hebben we Stellendam gekozen, omdat de meeste deelnemende vrou wen daar vandaan kwamen. De eerste VOS-cursus was erg ge slaagd. Met 3 begeleidsters en 14 vrou wen hebben we gewerkt met de volgen de onderwerpen: vrouwenbeweging, rolpatronen, werk en ontspanning, geld, besteding, reklame, gezondheidszorg, literatuur voor en over vrouwen, moge lijkheden voor scholing en vorming. Door onze ervaringen uit te wisselen kregen we een ruimere kijk op dit soort zaken en daar hebben we veel van geleerd. Een aantal van ons vond daarna mogelijkheden om zich actief met iets bezig te gaan houden, waarin ze ple zier hadden gekregen door de VOS- cursus. Ongeveer de helft is doorge gaan met de vervolg-VOS-cursus, die op het moment nog bezig is en in totaal 6 avonden duurt. In de vervolg-VOS-cursios gaan we op bepaalde onderwerpen nog wat die per in en er zijn ook nieuwe onderwer pen bij gekomen, zoals poUtiek en maat schappijleer. Allemaal dingen, waaraan vroeger op school geen aandacht werd besteed, maar waar we üi ons dagelijks leven wel mee te maken hebben. Door de cursus hebben we er ook een nieuw lid voor onze werkgroep bij ge kregen. Daar zijn we erg blij mee, want er moeten buiten de cursus om een aantal zaken geregeld worden, zo als voorlichting, werving, subsidieaan vragen, achtergrondinformatie voor de cursus en contacten met andere VOS- groepen om ervaringen uit te wisselen. We hebben een plan gemaakt voor het seizoen 79/80 en willen ongeveer in maart 1980 weer met een nieuwe VOS- cursus beginnen. Net als de vorige keer houden we er dan weer rekening mee, waar de meeste vrouwen uit de gemeente Goe dereede vandaan komen. Pas als we dat weten, kijken we of de cursus gehouden wordt in Goederede, Ouddorp of Stel lendam. Hetzelfde doen we met de avond(?). Daarbij kijken we ook wat iedereen het beste uitkomt. Hebt U belangstelling voor de nieuwe VOS-cursus of voor de werkgroepen, of wilt U er zomaar iets meer van weten, neem dan even contact op met: Fransje Groensmit, Voorstr. 60 in Stellendam. Tel. 01879 - 2231. THOLEN Heropening Groene Kruisgebouw: Burgemeester C. Baerends heeft door het wegtrekken van een Groene Kruis- vlag het verbouwde wijkgebouw aan de Molenvlietstraat officieel heropend. Hij wees erop, dat Tholen het grote voorrecht had al voor de oorlog over een wijkgebouw te kunnen beschikken. In de loop der jaren bleek het gebouw niet meer te voldoen. Het bestuur besloot toen over te gaan tot verbouwing. Ar chitectenbureau Tom Moerland uit St. Maartensdijk maakte hiervoor een plan. Burgemeester Baerends besprak nog e- ven de financiering van het Kruiswerk, die gaat voortaan lopen via de A.W.B.Z. inplaats van de gemeentelijke subsidies. Vervolgens werd het woord gevoerd door de heer J, D. de Kam, provinciaal voorzitter, de vice-voorzitter M. C. Noorthoek van de afd. Tholen/Sint-Phi- lipsland; architect Th. W. Moerland, aan nemer Pijnen, zuster Krijger en hoofd verpleegkundige zuster Van der Hoeven. ST. MAARTENSDIJK Dijkversterkingen: De versterkin genvan de zeedijken van het eiland Tholen en van St. Philipsland zijn nu zover gevorderd, dat het dijkvak Ra- zernijpolder- van Steelandpolder is op geleverd. De dijkvakken Van Steeland polder- Goushoek en Stavenissepolders voor de helft zijn uitgevoerd. De water kering van St. Annaland tot de Krab- benkreek is gereed. De totale lengte van de dijken die in 1979 zijn versterkt be draagt 13,4 kilometer. Voor 1980 wordt nog aanbesteed de waterkering Stavenisse - Suzannapol- der en de waterkering aan de noord kant van St. Philipsland benevens ver betering haven St. Philipsland, wat neerkomt op ongeveer 20 kilometer zee wering te verbeteren. Het Waterschap Tholen kwam don derdag bijeen in Holland Huis en be sprak voorts ook de waterbeheersing en de waterzuivering. Het waterschap wil in 1^80 de rioolwaterzuiveringsinstal latie te St. Maartensdijk uitbreiden en aanleg van een persleiding van Scher- penisse naar St. Maartensdijk. VERVOLGVERHAAL door Joh's Staal I DE KOOPMAN VAN NANTES Het was een der laatste dagen van September. Men kon zien, dat de dagen begonnen te korten. Mocht het op de avond van die Septemberdag nog vrij licht daar buiten geweest zijn, op het kantoor van de heer Hanapier (spreek uit: Ha-nap-jee) begon het al aardig te donkeren. Het kantoor had trouwens al het licht wel nodig, dat door de sombere ramen naar binnen viel. Die ramen toch zagen uit op een binnenplaats en het toch al niet overvloedige licht werd nog de toe gang betwist door een reusachtige kas tanjeboom, die zich op die binnenplaats bevond. De bedienden sloegen dan ook hun boeken dicht, want het was geen ge woonte in deze maand reeds kunstlicht aan te steken op het kantoor. Was men een maand verder, ja, dan ging het niet meer om het werk bij daglicht af te doen. Dan werden grote kaarsen op de kandelaars gezet en iedere kantoorklerk kweet zich van zijn plicht bij het licht van zijn kaars. Nu evenwel rekenden zij hun dag taak op het kantoor voor geëindigd. Zij sloegen de boeken dicht, legden de gan- zepennen neer, trokken hun oude kan- toorjassen uit en hun andere jassen, die aan de kapstok hingen, weer aan. Met een beleefde buiging en een kort: „bon jour monsieur (goede avond, meneer) namen zij afscheid en verheten haastig het kantoor. Toen de bedienden vertrokken waren en de heer Hanapier alleen overgeble venwas, haalde hij uit een lade een brief te voorschijn, die hij wilde lezen. Daar voor was het evenwel te donker gewor den. Hij nam daarom een kandelaar, waarop een kaars stond, die hij aanstak en bij het licht der kaars wijdde hij al zijn aandacht aan de inhoud van de brief. Een ogenblik kwam er een trek van vergenoegdheid over z'n gelaat, want hij bemerkte, dat de brief een aanzien lijke order voor hem Inhield, maar toch was ook enige wrevel in de uitdrukking van zijn gelaat te miskennen. Het laatste was niet te verwonderen, want de brief, die uit Rotterdam kwam, was helemaal in 't Hollands geschreven en hoewel de koopman door veel jarige handelsbetrekkingen met Holland niet geheel onbekend was met die taal, toch had hij ze niet grondig geleerd en tel kens stuitte hij nog weer op moeilijkhe den. Nu kon hij de brief wel laten ver talen door een zijner bedienden, maar hij was niet graag afhankelijk van een ander en het stemde hem altoos min of meer onplezierig. De correspondentie werd dan ook voor het merendeel in 't Frans gevoerd, waarmee onze hahdelslui wel bekend waren, maar af en toe bleek het toch ook, dat het een voordeel was, als men met de taal bekend was van het land, waarmee men in handelsbetrekking stond. Toen de heer Hanapier de brief weer weggeborgen had, zei hij tot zichzelf: „Daar zal Jacques later geen last van hebben. Hij gaat naar Holland om de taal en de handel te leren. De lui mogen daar dan ook aartsketters zijn, goede handelslui zijn het en degelijke mensen voor de zaken. Jacques is nu dertien jaar oud en ik wil er nu geen gras over laten groeien. Van avond spreek er met m'n vrouw over en als Pater Ambrosius komt, zal ik het hem ook zeggen. Maar hij moet maar niet trachten me van m'n voor nemens af te brengen. Trouwens, als er een is, die aan de ketters gewaagd is, dan is het toch Jacques wel. Zou er wel één jongen van zijn leeftijd zijn, die zo trouw naar de Mis gaat, zo devotelijk zijn Vader-ons en zijn Ave-Maria bidt als Jacques? Neen, voor hem ben ik niet bang. Maar kom, laat ik het kantoor nu maar sluiten, morgen komt er weer een dag." Dit zeggende, blies hij de kaars uit, haalde een sleutel uit de zak en begaf zich naar de deur. Toen hij het kantoor gesloten had, liep hij over een smal grintpaadje en stond weldra op de stoep voor een deftig herenhuis. Terwijl hij zijn huis binnengaat, wil len we van hem en zijn gezin enkele bij zonderheden mededelen. De heer Hanapier woonde in Nantes, een stad in Frankrijk, aan de rivier de Loire gelegen. Daar had zijn voorge slacht van ouder tot ouder gewoond en velen van hen hadden, evenals hij, tot de koopmansstand behoord. Nantes is in de geschiedenis bekend geworden door het edict, dat Hendrik IV in 1598 had uitgevaardigd en dat de Protestanten vrijheid van godsdienst gaf. Maar nu was men in het jaar 1698 en er was veel veranderd sedert de veels zins gelukkige regering van Hendrik IV. Lodewijk XIV, zijn kleinzoon, had eerst de Protestanten door zijn wrede dragonades en andere harde maatrege len het leven bijna onmogelijk gemaakt en in 1685 had hij officieel het edict van Nantes opgeheven. Nu was er geen vrijheid meer voor de gelovige Protestant. Ouders zagen zich hun kinderen ontroven en moesten ver nemen, dat deze naar kloosters werden gebracht om in de Roomse godsdienst te worden opgevoed. Vele predikanten stierven op het schavot, vele gelovigen werden verbannen naar de galeien. Hoewel de Koning de Protestanten verboden had het land te verlaten en ieder, die op overtreding van dit gebod betrapt werd, zonder vorm van proces ter dood gebracht werd of naar de galei en werd gezonden, zo gelukte het noch tans aan velen om in aUe stilte het land te verlaten. Meer dan 500.000 Gereformeerden vluchtten naar Zwitserland, Branden burg, Engeland of Holland. In onze republiek werden die ballin gen, réfugié's genoemd, met open armen ontvangen en Frankrijk zelf verloor vele van zijn nijverste en vroomste burgers. Toch waren niet alle Protestanten Frankrijk uitgeweken. Er weren er nog velen maar, die moesten zich schuil houden, die kwamen vaak met levens gevaar tezamen in verborgen plaatsen- in de grote oerwouden van het Ceven- nesgebergte, of ook wel in onderaard se holen of spelonken. Maar wie ook tot de Protestanten of Hugenoten, zoals ze in Frankrijk heet ten, mocht behoord hebben, óf wie eni ge genegenheid voor hen mocht hebben, niet de heer Hanapier. Hij was een vu rig Roomse en beschouwde de Protes tanten als ketters, die niet waard waren in vrijheid te leven. De handelwijze van Lodewijk XIV, de wrede vervolging der Hugenoten, droeg dan ook volkomen zijn goedkeuring weg. Evenals hij dacht zijn vrouw. Ook zij was vurig Roomsgezind en had een af schuw van alles, wat maar naar kette rij geleek. Het is dus niet te verwonderen, dat ook hun kinderen in die geest werden opgevoed.. Het jongste kind, de kleine Angélique, was nog maar zeven jaar oud en snapte nog niet veel van het verschil tussen Roomsen en Protestanten. Geheel anders was dit met hun ander kind, de dertienjarige Jacques. Niet alleen dat deze ouder was en dus meer begrijpen kon, maar hij had ook een vurige liefde opgevat voor de leer der Roomse Kerk. Andere jongens van zijn leeftijd wa ren wel Rooms, omdat hun Vader en Moeder dat waren en omdat ze het zo van jongsaf geleerd hadden, maar ver der bemoeiden ze zich er niet veel mee. Met Jacques was het geheel anders. Hij had liefde voor de Kerk, -waartoe hij behoorde. Hij haatte de ketters, om dat ze afvallig waren van de heilige Moederkerk, omdat ze de Heilige Maagd Maria niet genoeg eerden naar zijn o- vertuiging en ook om vele dingen, die de geestelijken hem van de Gereformeer den verteld hadden en die hij natuur lijk alle onvoorwaardelijk geloofde.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 2