Nieuwe hypermoderne meubelfabriek van Eminent in Waddinxveen Britse forensen maliën van hun treincoupé's een studiecentrum ^^oauASm'^^^^^ grijp de kans keukencieritrürii tielemanbv mefissant A^t doet goud voorhvrouw? de kortingen variëren van 30 tot 60% I J. BCEUVELAAR SPECIALE AANBIEDING 8 showroomkeukens 2 keukenbuffetten lOmontarekken 3 eethoeken ca. 30 binnen- buitendeuren 138,— gouden oorknopjes zijn er al vanaf 39,50 I JUWELIER I i Zandpad 33 - Middelharnis 1 TAALPRAATJE 10 stuks FORD TAUNUS 1600 L - GL - S, 2 en 4 drs. modellen 1974 - 1978 6 stuks FORD ESCORT 1300 L 2 en 4 drs. modellen 1975 -1978 3 stuks FORD FIESTA 3 drs. modellen 1977 -1978 3 stuks FORD GRANADA, 2 en 2,3 Ito. 4 drs. moidellen 1976 -1978 1978 FIAT 127, 2 drs28.000 km. 1977 HONDA CIVIC, 2 drs. d= 30.000 km. 1976 OPEL MANTA 16 S =t 24.000 km. FIRMA WITVLIET mduelhaenis Wegens herindeling van onze showroom kunnen wij u éénmalig aanbieden Binneiiweg 7a tel. 01877-2555 OESTERCULTUUR IN DE OOSTERSCHELDE WORDT DUeSEUS Eilanden-nieuws'' Bladx. t „EILANDEN-NIEUWS" Vrijdag 26 oktober 1979. In "Vtfacldinxveen lieeft BV Eminent een van de grootste en modernste meu belfabrieken van ons land gebouwd. Na een investering van 18 miljoen worden er de houten meubels voor zo'n 20.000 elektronische orgels per jaar vervaardigd. Er is al rekening gehou den met een forse uitbreiding. De pro- duktie kan zo nodig verdubbeld wor den. Dat is in de Jaren tachtig wellicht nodig, aldus directeur C. Vreeken. BV Eminent heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. In ruim twintig jaar is men er in geslaagd een van de grootste en modernste onder nemingen op het gebied van elektroni sche orgels in Europa te worden met eigen verkooporganisaties in Nederland, België, West-Duitsland, Zijitserland, En geland, Verenigde Staten en Canada. Eminent orgels vinden hun weg naar meer dan honderd landen in de wereld. Bij Eminent werken nu ruim 500 mensen (zo'n 400 in Bodegraven, 100 in Waddinxveen) en nog eens 350 bij diver se sociale werkplaatsen waar bepaalde onderdelen worden gemaakt. De fabriek in Bodegraven beslaat een bebouwd oppervlak van 20.000 vierkante meter, de nieuwbouw in Waddinxveen 12.000 vierkante meter. Op elektronisch gebied neemt Emi nent een leidende positie in, vooral dank zij de grote, eigen researchafdeling waar technici voortdurend werken aan de nieuwste ontwikkelingen waarbij de meest geavanceerde technieken worden toegepast. Veel Eminent patenten heb ben tot de wereldvermaardheid bijge dragen. Vroeger vond de produktie van de elektronische onderdelen en van de meu bels plaats in Bodegraven. Maar in 1969 werd de ruimte onvoldoende. Daarom werd in Waddinxveen de meubelfabriek van Kempkes gekocht die daar op twee plaatsen was gevestigd. De produktie van de meubels voor de orgels verhuisde van Bodegraven naar Waddinxveen. De gemeente Waddinxveen wilde op de duur meer ruimte voor de woningbouw. Daarom werd Eminent verzocht de fa brieken te verplaatsen. Eind 1977 werd begonnen met de nieuwbouw aan de Staringlaan op een terrein van 38.000 vierkante meter. Daar is nu een prach tig, modem complex voltooid. Het is ontworpen door de Hilversumse archi- tekt W. M. Weerkamp. Alles-kunner straat De meest geavanceerde machines op het gebied van houtbewerking hebben hier een plaats gevonden. Het plaatma teriaal wordt eerst snel tvv'eezijdig van fineer voorzien (in 45 seconden) waarna de platen terechtkomen in een volauto matische machinestraat. Vier van de nieuwste houtbewerkingsmachines staan hier in lijn en vormen de zogenaamde „ales-kunner straat". Daarin wordt het plaatmateriaal achtereenvolgens ge zaagd, gefreesd, voorzien van kantfi- neer, weer gefreesd en geschuurd. Ver volgens gaan de houten delen naar de lakstraat waarin de kleurbeitsen en de diverse laklagen volautomatisch worden aangebracht. In deze lijn bevinden zich diverse hetelucht droogtunnels en koel installaties. Uit de zo ontstane halffa brikaten worden op vier naast elkaar gelegen montagelijnen per type en serie de orgelmeubelen, banken en hulpstuk ken opgebouwd. Na de eindcontrole gaan de meubels naar de expeditie die zorg draagt voor het transport naar Bodegraven. Hier worden de elektronische orgels onder de merken Eminent, Solina en Omegan afgebouwd. Voor het totale proces wordt in Waddinxveen per jaar verwerkt: 10.000 liter lak, 22.000 kubieke meter plaatmateriaal en massief hout (eiken, noten, essen etc.) en 13.000 vierkante meter fineer. Tweezijdige energiebesparing Het Eminent bedrijf in Waddinxveen staat model als voorbeeld van tweezijdi ge energiebesparing door middel van warmtekrachtkoppeling en warmtete- rugwinning. Het complex is niet aange sloten op het openbare electriciteitsnet maar beschikt over een eigen energie centrale. Vier diesel-electrische agrega- ten (Deutz scheepsmotoren) v/aarvan een als reserve zorgen voor de stroom voorziening. Elk kan een vermogen le veren van 291 kW/h. Er is nog een vijfde hulpagregaat met een capaciteit van 40 kW/h onder andere voor nachtver lichting en klimaatbeheersing. Van deze agregaten wordt alle warmte van uitlaatgassen en opgewarmd koel water, die normaal naar buiten wordt afgevoerd, verzameld en weer benut De zojuist geïntroduceerde Eminent 2500 is het vlaggeschip van de beroemde reeks elektronische orgels. Het bevat de modernste muzikale mogelijkheden en is zowel voor de amateur als de beroepsorganist een enorme aanwinst. De verkoopprijs zal waarschijnlijk 19.995,ziJn. o.a. voor het centrale verwarmingsnet en verwarming van machines. Het is dus uiterst milieuvriendelijk. Een andere belangrijke energiebespa ring is de nieuwe afvalmotverbranding. Alle hout- en vezelspaanders worden via een buizenstelsel naar een centraal punt gezogen, verpulverd en gefilterd waarna het fijne stof, de zogenaamde mot, over blijft. Die wordt als brandstof gebruikt in een aparte verwarmingsketel met een capaciteit van 1 miljoen kcal. Met deze motverbranding kan, behalve in een vorstperiode, het gehele bedrijf wor den verwarmd. Meestal blijft dan nog voldoende over voor de verwarming van de machines. De totale energiebe sparing beloopt zo'n 40 procent. De vol ledige warmtebenutting levert Eminent een jaarlijkse kostenbesparing op van 275.000,— (prijspeil 1 juli 1979) ten opzichte van een aansluiting op het openbare electriciteitsnet. Eminent Grand Theatre Bij de opening van de fabriek in Waddinxveen is het nieuwste orgel, de Eminent 2500 Grand Theatre, geïntro duceerd. De verkoopprijs van dit vlag- geschip zal ongeveer 19.995,zijn. Boven- en ondermanuaal hebben 5 ok- taven (dus 2 x 61 toetsen), alle voetma ten met regelbare sustain, de begelei dingsautomaat, de Rith-o-matic, nu ook rnet een „one finger system". Dit in- trument, zowel voor de amateur als voor de professionele organist, heeft een aantal ongekende mogelijkheden zoals 16 Tibia drawbars, 36 registers waaronder 11 soloregisters, 7 registers Percussion sustain, 14 traditionele klas sieke registers. String Ensemble op bo ven- en ondermanuaal en pedaal, ar peggio-effecten, modulators op alle re- gistergroepen, onder andere tremolo en chorus, Wah-wow effecten, percussions, knee-lever functies en zo maar voort. Een belasting-inspecteur die wijsbe geerte doceert, een termijnhandelaar op de Londense grondstoffenmarkt die les in Franse conversatie geeft en een ac countant die onderwijst hoe men kunst beoordeelt. Dat is al een enigszins vreemde staf voor een school, die dan ook nog de eigenaardigheid heeft dat de lesuren vallen tussen zeven en ne gen uur in de ochtend. En wel in de doorgaans nogal slaperig-suffe atmos feer van de treinen die dagelijks wa gonladingen forensen naar Londen brengen. Dat een ongev/oon levendige discussie woedt in menig rijtuig tus sen Rugby, Northampton, Cambridge, Newburry, Swindon, Folkestone en de Britse hoofdstad, is grotendeels het werk van één vrouw. Het is mevrouw Pamela Le Pelley die in haar eentje al die mannen heeft wakker geschud zes van de zeven lange-afstandforensen naar Londen zijn mannen en hun coupe's heeft veranderd in leslokalen. De „brein-trein" is de bijnaam die de kranten hebben gegeven aan dit curi euze geestelijk reveil op rails. Daaraan wordt deelgenomen door ongeveer drie honderd ambtenaren, bankiers, archi tecten, boekhouders, luchtmachtofficie ren en ook een handjevol secretaresses. Mrs. Le Pelley is een sociaal anthro- pologe die zich gespecialiseerd heeft in onderzoek naar de gedragingen van de „volksstammen" in het Verenigd Ko ninkrijk. Daarbij ging ze zich ergeren aan het feit dat meer dan een miljoen Britten elke ochtend en elke avond in een trein zitten sommigen wel twin tig uur per week en dan niets doen behalve zich vervelen. Praten is er meestal ook niet bij. Daartegen wilde ze iets ondernemen en ze kreeg geest driftige medewerking van British Rail. Geen geklets „De Britten houden er wel van om te praten, maar ze hebben een hekel aan loos geklets over onbelangrijke dingen," zegt Mrs. Le Pelley. Dus moest ze er voor zorgen dat er onderwerpen kwa men waarover het de moeite waard was om te praten. Eerst ging ze uitzoeken welkte forensentreinen er vijftig minu ten of een uur over deden 's morgens Londen te bereiken. Als de reisduur minder was, hadden lessen weinig zin. Er moesten ook niet te veel stations zijn waar de trein stopte onderbre kingen doen ook maar schade aan de lessen. Om te kijken of haar idee uit voerbaar was, koos Mrs. Le Pelley voor een proefprojekt de trein uit die om zes voor acht uit Cambridge vertrekt naar Liverpool Street Station. Met hulp van Michael Young, intussen Lord Young of Darrington (van o.m. de Britse con sumentenbond en de open universiteit) en zijn zeventienjarige dochter ging Pa mela een honderd treinreizigers inter viewen om erachter te komen voor wel ke onderwerpen ze zich interesseerden. Een derde bleek geïnteresseerd en zou lessen waarderen in Frans, antiek, auto- onderhoud, Spaans, Italiaans, Duits en tuinieren in die volgorde van voor keur. Zeven forensen boden hun dien sten aan als docenten. De klas in de trein leek dus mogelijk. In vijf vroege treinen uit Cambridge werden nog meer vragenlijsten uitgedeeld en de reacties waren zeer positief. In totaal waren er twee forensen die „het te vroeg von den voor studie en liever nog wat wil den slapen," volgens Mrs. Le Pelley. Leerkrachten De trein met de meeste leergierig heid bleek die van 7.17: 56 studenten en docenten. Mrs. Le Pelley schreef ie der van hen en belegde een stichtings vergadering in een rijtuig waarop Bri tish Rail het bordje Study Club had Kom kijken bij: s aangebracht. Een aantal dingen bleek gemakkelijk te regelen. Er werden zit plaatsen verdeeld om gelijkgestemden bij elkaar te brengen en de enkelingen die voor de lesstof van hun voorkeur geen medestudenten hadden gevonden, kozen voor het vak van hun tweede keus. Moeilijker was het volgende probleem. Drie groepen waren geinteresserd in an tiek, maar er was geen enkele aanmel- Au of OU We hebben in ons Taaipraatje al eens de spellingsmoeilijkheden die de „ijt- jes en de eitjes" kunnen veroorzaken besproken. Bij de spelling van woorden met „au of ou" komen minder fouten voor, m.aar soms kan er toch twijfel be staan. De pijnlcreet „au" levert bij niemand moeilijkheden op, als het al geschreven moet worden. Anders is het met lauw en louw. Dat water is lauw. In plaats van januari wordt een enkele keer de naam louwmaand gebruikt. De oor sprong van dit „louw" is niet bekend. Men denkt volgens het Woordenboek Nederlandse Taal aan „looien". Janua ri was dan de maand waarin het leer werd gelooid. In het Bargoens (de die- ventaal) betekent louw: weinig of niets. Hij heeft louw kans: Hij heeft geen schijn van kans. Louwpoekelen; weinig of niets zeggen. Ik moet louw smoezen, maar ik smoes louw (opbiechten): Ik moet voor de rechter verschijnen, maar ik zeg niets. Iemand nabauwen betekent iemands woorden herhalen, meestal met een spottende bijbedoeling. Een huis bou wen. Wenkbrauwen met au. Bier brouwen m.et OU. Een kauw is een vogel, behorende tot de familie der kraaien. Ook het werk woord kauwen schrijft men met au. Hij stond in de kou is vanzelfspre kend met ou. Kouw kan (gewestelijk) ook kooi betekenen. Kouten voor gezel lig praten. Oppassen geblazen is het met hauw en houw. Een hauw of hauwtje is de peulvor- mige vrucht (zaaddoos) van sommige bloemen o.a. bij de kruisbloemen, zoals de muurbloem. Een houw is een slag met een scherp wapen. Een sabelhouw, (vergelijk: steen houwer, beeldhouwer.) Voor dag en dauw opstaan. Douwen van duwen. Wegens dat ver grijp kreeg hij een zware douw. Katten mauwen. Een vervelende vorm van miauwen. Een jurk met wijde, lan ge of korte mouwen. Een leeuw houdt van rauw vlees. We gens een sterfgeval in de rouw zijn. Een wouw is een roofvogel. Een gouden horloge. Hij heeft gauwe handjes, hij is een gauwdief. De rivier bij Gouda heet de Gouwe. De Betuwse plaats Maurik wordt abu sievelijk nog wel eens met ou geschre ven: De familienaam kent beide spel lingen: van Maurik, maar ook van Mou- rik. Grauw voor grijs met au. Ook grau wen en snauwen. Grouwen is een ge westelijk woord voor gruwen. Ergens een afschuw van hebben. Nauw betekent eng. Nou (van nu): zo is het nou maar net. Een zouwe of zuwe is een looppad door een moeras. Een spouwmuur. Schauw, een Zuid-Nederlandse sa- samentrekking van schaduw. Schouw voor stookplaats. Ook in: schouw hou- d enover sloten en vaarten: een inspek- tie van een waterschap. (Nadruk verboden) ding van lesgevers op dat gebied. Het zou moeilijk zijn om docenten te vin den, want de opzet was dat alles kos teloos zou gaan wie studeerde of do ceerde zou het alleen maar voor zijn genoegen doen. Hier boden de onderwijsinstanties van het graafschap hulp en het bleek mo gelijk een reeks gastdocenten aan te trelcken die er geen bezwaar tegen had den om zonder honorarium en erg vroeg lezingen te houden. Overigens: al doet iedereen het voor zijn plezier, bij som migen is de ernst zo groot dat ze na een seizoen in de „Brain Train" van plan zijn deel te nemen aan examens voor een diploma. En de groep die ar cheologie studeert in de trein uit Cam bridge neemt opgewekt huiswerk mee. Voorol hobby's De lessen die het meest in trek zijn gaan over hobby's: schaken, bridge, tui nieren, antiek, fotografie en zelfs wijn proeven. En natuurlijk talen. Populair zijn ook onderwerpen als auto-onder houd en eerste hulp. Veel gevraagd is wiskunde, computerwetenschap en boekhouden. Natuurkunde, waarvoor een docent zich aanbood, had echter geen afnemers. De meeste docenten hebben op de een of andere manier iets te maken met hun leerstof, maar de meesten zijn geen leraren van hun vak. De breintrein moet ook wel op basis van vrijwilligheid werken en niet als een school of een bedrijf de kosten zouden er niet uitkomen. Een enkele keer heeft Mrs. Le Pelley een echte le raar gehuurd als er geen vrijwilliger was. De Britse spoorwegen schonken het retourtje en de leerlingen waren bereid het honorarium samen te betalen. Me nigmaal echter vond Mrs. Le Pelley een officiële instantie bereid om met een leraar bij te springen om een cur sus aan de gang te houden. Mrs. Le Pelley ziet haar breintreinen van nu als een begin dat zou kunnen uitgroeien tot een landelijk netwerk van leslokalen op rails. Als iemand haar initiatief wil navolgen zal die het wat gemakkelijker hebben doordat Mrs. Le Pelley een boekje heeft geschreven waarin alle mogelijkheden en proble men en fouten bij het organiseren staan vermeld; het is uitgegeven door de Mu tual Aid Centre, een organisatie die sa menwerking op kleine schaal propageert binnen groepen consumenten (adres: 18 Victoria Park Square, London EC29PF, Great Britain; titel: Go to work on a Brain Train). Pamela's boek heeft al geïnspireerd tot studie in de trein van Geelong naar Melbourne in Australië. Hier had men bijzonder succes met een cursus auto techniek, waarvoor de leraar onderde len van de motor meebracht voor de monstratie. En in Zweden, waar al eens een cursus „Engels per trein" is geweest, zijn plannen om zoiets nog eens te pro beren met een verscheidenheid aan on derwerpen. Wêmm ZANDPAD 13 - TEL. 01870 - 2GI4 - 4238 of 0187'ï-1588 Gehele woensdagmiddag en zaterdag na 3 uur gesloten. De massale sterfte van de in de Ooster schelde gezaaide oesters, die werd ge vreesd toen dit voorjaar het broed over dekt bleek met mosselzaad is uitge bleven. De oesters hebben het overleefd, maar de oesterskwekers zullen het jaar 1979 wel in geheugen houden, omdat de financiële strop, die het gevolg is van deze zaadval, hard aankomt. De oesters zijn klein gebleven. Ze brengen dus veel minder op. Daarnaast kost het verwijderen van het mossel zaad extra geld, zodat het zich laat aanzien, dat de kosten (aankoop plus bewerking) niet door de opbrengst zul len worden gedekt. Het mosselzaad, dat door de oester kweker samen met de oesters wordt opgevist, brengt nog wat geld op. De mosselkwekers geven er een prijsje voor want het is van goede kwaliteit. De oesterkwekers weigeren om de mosselkwekers zelf het mosselzaad te laten wegvissen. Daardoor zouden teveel oesters verloren gaan, want het vistuig van de mosselkweker, de mosselkor, is veel zwaarder dan de gebruikelijke oes- terkor. Zo proberen de oesterkwekers momenteel hun percelen zo goed moge lijk schoon te maken en op een schoon gemaakt deel van het perceel worden de schoongemaakte oesters zorgvuldig en behoedzaam neergelegd. Men hoopt in november en december ff telt duixenden abonner's en wordt op Goeree-Overflakliee üo Koed als huis-aan-hiiU gelexenl OOLTGENSPLAAT Bejaardenmiddag De eerstvolgende bejaardenmiddag in „Elthato" zal gehouden worden op don derdag 1 november a.s. om 2.30 uur. De andere datum is vervallen omreden dat het gebouw dan bezet is. deze oesters zoals ieder jaar weer te verkopen en men is benieuwd naar de prijs die men ervoor maken kan. De visserijbioloog drs. R. Dijkema is niet optimistisch over de toekomst. Hij verschilt met de oesterkwekers van me ning over de bruikbaarheid van de per celen in de voorgaande jaren. Drs Dij kema vreest dat de oesterpercelen voor de volgende jaren (3 of 4 jaar) teveel vervuild zullen zijn om goede oesters te kunnen kweken. De oesterkwekers zelf tillen daar minder zwaar aan. Wel licht zou het goed zijn de proef met het uitzaaien van jonge krabbetjes nog eens te herhalen op de Yersekese Bank. In de Waddenzee (sommige gedeel ten) hebben de krabbetjes voor een ge deeltelijke opruiming van het zaad ge zorgd. Mosselkwekers die begin juli hun getroffen percelen al hadden afgeschre ven, kunnen in sommige gevalllen toch nog van die percelen leveren. Overigens werd aan de veiling te Yerseke deze week een triest record geboekt, er werd een partij mosselen aangevoerd, met een tarrapercentage van 78»/o. Commentaar daarbij is over bodig, of het zou moeten zijn, dat dit illustreert, hoezeer een kweker zijn best doet toch aan de markt te komen. VEILIGHEID EN BEVEILIGING Het TBBS (Technisch Bureau ter Be vordering van Schadepreventie), het al gemene preventie-instituut van de ver zekeraars, heeft onder de titel „Veilig heid en Beveiliging" een preventiecou rant voor Nederland uitgegeven. In deze 12 pagina's dikke courant worden een groot aantal preventietips gegeven op velerlei 'gebied. Zo zijn onder meer tips opgenomen op het terrein van de brandpreventie, vorst- schadepreventie, inbraakpreventie en tips voor het gebruik van personen- en bedrijfwagens. Het TBBS hoopt met deze tips in deze preventiecourant te bereiken dat veel schades en ongevallen achterwege blij ven. Belangstellenden kunnen deze cou rant door middel van een briefkaart kosteloos aanvragen bij het TBBS, Post bus 54 te Baam.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 10