Veilig fietsen; itet iian ROMPrSTlAD PRODUKTIE MEDEWERKERS RUMPTSTAD B.V. KOSTENDRUKKER Mei RinZielst leren ^ieubelen zitUgoed! Den Hertog 11t. Olifant Jonge Jenever f 11.95 I een ervaren FLAKKEESE DRANKEN SERVICE L. VAN DER VELDE Zandpad 30 Tel. 01870 - 20 14 MIDDELHAKNIS JONGE OLIFANT 11,95 Jonge de Stocker Citroen Brandewijn Vivat Pommes Victoria Appelwijn 12,95 8,65 6,95 LANCER'S ROSé in kruik 5,95 VIN DE PAYS DE LA DR6ME per fles doos a 6 flessen ƒ4,50 23,70 Fiakkeese specialiteiten KRUUKPLAETJES LIKEUR per fles 11,95 'T KOFJEKOKERTJE Scheepsbitter 13,95 een origineel Fiakkeese specialiteit Cursus klusjes in en om het huis -o- I IVIACH INIST I s I Wijnands Werkendam B.V. STICHTING VOOR MAATSCHAPPELIJK EN SOCIAAL WERK ENT DE GEMEENTE GOEDEREEDE GEZINSVERZORGSTERS EEN VASTE BAAN...DICHT BIJ HUIS! Wij vragen voor spoedige Inidiensttreditiig enkele (geschoold of ongeschoold) Speciaal voor onze LASAFDELING. WIJ BIEDEN: een prettige weirkkring in een gezand bedrijf regehnatige werktijden een goede beloning, welke uiteraard afhangt van leeftijd en ervaring uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden zoals 8% vakantietoeslag, terwijl een 13e maand-uitkering gebrmkehjk is reisgeldvergoeding gunstige bedrijfskleding regeUnig Heeft u interesse? Maak dan nu een af spraak. Bel of schrijf maar Postbus 1 - 3243 ZG Stad aan 't Haringvliet Tel. 01871 - 1202, toestel 33; of na 17.00 uur 01870 - 3584 BEDFORD©^ NUCHTERE CIJFERS ZEGGEN BEDFORD. .^M Wei euen andanj, ew zoviial bztzfi. Hetiien, d-it kiodtlttit en QOQ.d(i voftmQt\jlnQ a'oXzn tz Loaa/idzuzn, moeien I b^i,ta,t een6 een kljkjo, komzn noMzn in onze I SkowKoom ^VanZielst^ [Eigentijds WoncnJ l/AW ZIELST EIGEMTIJOS WÖWEW Sommzt&dijk. Tzl^fiOon OHJ-O St.Joftli, 22 43 VoetitAaat J- DELICATESSEN B.V. West-Havendijk 43 - DIRKSLAIVD - Tel. 01877 - 19 68 Slijterij 1 Uter HHNKES VIEUX 12,95 1 fles originele CITROBNBRANDEWIJN OMAATJE uit zuivere citroen gestookt12,95 1 CROFT PORT echte Portugees9,95 Delicatessen 200 gram TONIJNSALADE 200 gram CHAMPIGNONSALADE KAASLETTERS Nieuw i.p.v. chocolade 1 SLAGROOMTAART -----------------------------BEUK samen voor f 9,75 1 ADVOCAATTAART 2,95 2,95 4.95 30 VLEESCROQUETTBN 20% vlees 11,50 2 liter ROOMIJS - Speciaal 1 Citroenrol van Scheffers (laatste restant) Vlees IkgBIEFLAPPEN 1 kg HALFOM GEHAKT 6 TARTAARTJES 1 pond GEKOOKTE WORST 6,95 6,95. 13,95 6,95 5,95 3,75 Fruit Alles vers voorradig o.a.: Druiven, mandarijnen, mango's, kiwi's, avocado's, ananas en meloenen. Wijn af de ling: (Nog prachtige wijnen uit het topjaar 1975) 1 Saint EmiUon Grand Cru 1975 1 Prachtige BORDEAUX (goed op dronk en ook goed om op te leggen) 16 95 1 Pontet Latoiu-197511J5 1 Medoc van het wereldvermaarde huis B. en G. 1975 12,75 1 Ohateau d'Ar Cins Haut Medoc Cru Bourgeoiis14,95 1 BEAUJOLAIS Saint Louis 19769^95 3 Coohmer Rosehand Q.B.A. (frisse wijn uit de Moezel) 3 voor19,75 1 GEWURSTRAMINER uit de d'Alasaoe7,50 Verdier vele soorten op voorraad en op kist. Deze week alle soorten wijn 12 en 1 gratis! Advertentie geldig tot zaterdag 27 oktober. Bezoirging over het hele eiland. BladB. „EILANDEN-NIEUWS" vrijdag 19 oktober 1979 Fietsen wordt in het hedendaagse verlieer nogal eens als minder veilig getypeerd. Meer mensen zouden wlilen gaan fietsen en de fiets zou intensiever gebruikt worden als het maar veiliger was. Weinig wordt echter beseft dat de fietser zijn veiligheid voor een belang rijk deel in eigen hand heeft. Natuurlijk er z^n allerlei invloeden die de fietser in het verkeer ondergaat en zijn veilig heid wordt mede bepaald door het weg gedrag van anderen. Het is echter niet aan twijfel onderhevig dat veel fietsers zich onvoldoende bewust zfln van de eigen verantwoordelijkheid. Wy willen heel globaal een aantal punten weer geven. Fiets zelf moet in orde zijn Om te beginnen bij de fiets zelf. De Nederlanders gaan over het algemeen nogal slordig met hun fiets om. Wat rondkijken op straat bevestigt dat. Net als ieder ander technisch produkt vraagt ook een fiets onderhoud; naast regel matig schoonmaken, ook de kleine en zeker grote mankementen direct verhel pen. Daar staat de fietsenmaker voor klaar. Om een paar veel voorkomende gebreken te noemen: rammelende, dus losgeraakte onderdelen, een niet goed vast zittende bagagedrager, niet goed afgestelde remmen, speling in het stuur, wielen die niet meer goed gericht staan, een bel die niet werkt, banden die glad zijn gesleten etc. Reeds dit soort gebre ken maakt een fiets onveilig. De wegen- verkeerswetgeving stelt dan ook binden de voorschriften met betrekking tot de staat van onderhoud waarin een fiets moet verkeren. Klopt dat niet dan kan een bekeuring het gevolg zijn, al wordt er helaas door de politie weinig op gelet. Een punt waar niet zo vaak aan wordt gedacht is dat de fiets ook moet „passen" dat wil zeggen afgestemd op de lichaams afmetingen van de berijder. Die afstem ming wordt vooral bereikt door de afmetingen van het frame. Zowel een te grote als een te kleine fiets zijn onveilig en met name bij kinder- en jeugdfietsen wordt hier veel te weinig op gelet. Er is was dit alles betreft een boekje dat goede voorlichting geeft en informatie bevat die iedere fiets-koper of -bezitter moet weten. Het is het in de serie Fietsotheek verschenen boekje Wat voor fiets?, dat door overmaking van 8,50 op postgirorekening nr. 234567 kan wor den aangevraagd bij de stichting: fiets! in Amsteram. Hierin ook adviezen over bijvoorbeeld de juiste frame-hoogte en de stand van stuur en zadel en hoe dit kan worden berekend. Fietser moet gezien worden Van het meeste belang voor de veilig heid in het verkeer is de zichtbaarheid van de fietser. Vooral in het donker speelt dat een grote rol. Een fiets moet dan ook verlichting hebben en die ver lichting moet ook kunnen werken. Daar mankeert het nogal eens aan. Dat komt maar al te vaak doordat de fietser slor dig met de verlichting omgaat, zelden controleert en niet zorgt voor tijdige reparaties. In Nederland is een voor- en achterlicht verplicht. Vóór een lamp die helder wit of geel licht uitstraalt en achter een rood lichtje, voorzien van rijkskeur. Om de zichtbaarheid van de fietser bij donker groter te maken, is een nieuwe wettelijke maatregel geno men. Ingaande 1 november 1979 moeten alle fietsen steeds aan de achterzijde voorzien zijn van een rode reflector. Als u nu denkt dat de fietsers het nut van zo'n maatregel inzien, dan hebt u het mis. Zeer veel fietsen zijn nü nog niet van zo'n achterreflector voorzien en dat terwijl deze reflector goedkoop is en gemakkelijk aan te brengen. Vanaf diezelfde datum zijn ook geel reflecte rende pedalen verplicht en deze pedalen dienen hetzelfde doel. Niet verplicht maar wel aan te bevelen is het gebruik van banden met op de zijkanten reflec terende strips. Deze banden zijn nog te weinig in de handel. Zij zijn duurder dan gewone banden maar meer veilig heid is flink wat waard. Het grote nut van deze banden is dat de fiets door de reflecterende strook aan de zijkanten bij kruisend verkeer van opzij goed zicht baar wordt. Als u weet dat fietsers bij aanrijdingen in de meeste gevallen in de flank worden geraakt, dan is het belang van het gebruik van deze ban den duidelijk. Het gaat hierbij niet om zwarte banden met aan beide zijden een witte verf streep (die zijn er ook), maar om een strook echt reflecterend materi aal. De kleur van deze strip is metaal- grijs, aluminiumkleurig. Heer in het verkeer Veiligheid hangt ook samen met ver keersgedrag. Door de overheid zijn re gels gesteld om deelname aan het ver keer zo veilig mogelijk te laten verlopen. Daarbij gelden voor fietsers speciale regels. In de praktijk wordt daar meer dan eens de hand mee gelicht en dat is in het eigen nadeel, want de keus op een ongeluk wordt daardoor vergroot. In de steden lijkt het er vaak op alsof verkeerslichten er zijn voor ledereen, behalve de fietsers. Een paar simpele regels om goed in de gaten te houden: altijd zoveel mogelijk rechts houden; nooit met meer dan twee personen naast elkaar rijden en dan nog slechts met z'n tweeën naast elkaar fietsen, indien het andere verkeer hierdoor niet wordt ge hinderd. Steeds tijdig en duidelijk aan geven wanneer u van richting gaat ver anderen. Door het uitsteken van de arm; een teken geven als u wilt afstappen en er achteropkomend verkeer is. Gebruik maken van fietspaden en fietsstroken (verplicht) en nooit door rood licht rij den, ook niet als dat veilig lijkt als u bijvoorbeeld rechts moet afslaan. In heel enkele gevallen staat aangeduid dat het is toegelaten, doch de situatie laat het dan uitdrukkelijk toe. De fiet ser heeft In het verkeer de veiligheid voor een groot deel in eigen hand. Niet klagen over onveiligheid als u zelf niet de moeite hebt genomen op veiligheid bedacht te zijn. Zowel aktieve alsook passieve veiligheid hebt u grotendeels in eigen hand. Hervormde Gemeenten THOLEN Zondag 21 oktober Tholen: 9.30 en 18.30 uur ds. L. Wüll- schleger. Poortvliet 10 uur kand. Nain uit Gorkum, 18.00 uur ds. J. G. van Loon Scherpenisse 9.30 en 14.30 uur ds. D. Budding, H. A. en nabetrachting St. Maartensdijk 9.30 en 14.30 uur ds. J. G. van Loon Stavenisse 10.00 en 18.00 uur ds. L. Zwanenburg uit Huizen St. Annaland 10.00 en 18.00 uur kand. J. Quist uit Utrecht Oud Vossemeer 10.00 en 18.30 uur ds. Th. v.d. Heijden St. Philipsland 9.30 en 14.30 uur ds. A. Cysouw. RUMPTSTAD B.V. is o.a. een vooraanstaande Landbouwwerktuigenfabriek met een veelzijdig leveringsprogramma, zoals o.a. wentelploegen, rondgaande ploegen, hakenfrezen, sneleggen, grondontsmettingsmachines. Deze en nog vele andere produkten worden in geheel Nederland geleverd terwijl de afzet naar het buitenland steeds grotere vormen aanneemt. VERKEERSMIDDAG EN -AVOND TE NIEUWE TONGE De afd. Nieuwe Tonge van Veilig Verkeer Nederland houdt a.s. maandag 22 oktober een verkeersmiddag en -a- vond, waarvoor het volgende programma is vastgesteld: Jeugdmiddag. In „Ons Dorpshuis" van 15.30 - 17.00 uur. Film „the bicyclist" (de wielrijder), een leuke film met dui delijke verhelderende kijk op een stukje verkeersgedrag, Verkeerskwis, telkens tien dia's voor telkens vijf kinderen van elke school, waarbij leuke prijzen zijn te winnen. Film ,,con moto" (muziekterm met de betekenis: met beweging of bewegelijk), een grappige film over een verkeersagent met muzikaal talent. Tot slot nog een aardige tekenfilm. INTREE 1,50. Avondprogramma voor volwassenen. Ook in „Ons Dorpshuis" van 19.30 - 22.30 uur. Film „Elke dag wat anders" (zo maar een dag uit het leven van een politieman). Lezing: onderwerp „de mens in het verkeer". Tot slot een tekenfilm en het stellen van vragen INTREE 2,50. WIJKGROEP MIDDELHARNIS-ZUID De volgende cursusavond zal zijn op maandag 22 oktober om 20.00 uur. Het onderwerp voor deze avond is de auto. Docent: dhr. P. van Rumpt. Kos ten 3,— p.p. Deze cursus wordt met m ons buurt huis gegeven, maar in garage Rumpt- stad te Stad aan 't Haringvliet. HERKINGEN Bejaardenmiddagen Op D.V. dinsdag 23 oktober wordt de eerste bejaardenmiddag van het seizoen weer gehouden in de zaal van het be jaardencentrum. Niet alleen de bewo ners van het bejaardencentrum wor den verwacht, maar ook de bejaarden die nog zelfstandig wonen, zijn harte lijk welkom. 1 GEVRAAGD: s voor hydr. rupskraan Liebherr, type 941 BLC s 1 Steurgat 3 4251 NG Werkendam Postbus 4 tel. 01835 - 1888 (interkerkelijk en in samenwerking met de gemeente) vraagt voor haar afdeling gezinsverzorging en bejaardenhulp (full-time) of degene die hiervoor in opleiding willen. Salaris en rechtspositie volgens de C.O.A.M.- regeling. Sollicitaties en inlichtingen te richten aan: Stichting voor Maatschappelijk en Sociaal Werk in de gemeente Goedereede, t.a.v. mej. B. v. d. Broek, Hoge Pad 2, 3253 BJ Ouddorp, tel: 01878 - 1251. Bij de aanschaf cl: méér laadvermogen voor minder geld. Maar vooral ook in t gebruik drukt die uitgekiende Bedford CF uw transportkosten. Met z n ti|dwinnende wendbaarheid. Z'n handige lage laadvloer. En z'n zuinige motoren, zoals de 4d kW Opel Diesel (gemiddeld verbruik 1 op 11!) Bestelwagens van 1 - 2 ton, chassiskabines van 1,2-2 ton bruto laadvermogen. Uw Vauxhall/GM Ranger/Bedford dealer: Langeweg 113, Tel. 01870-2043/2222, Middelharnis. Financiering mogeliik via het GM ACN-plan.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 10