amro bank (Tichtgewicht 4^9.- CQna 9 nieuws succes W. Rikken bv. Een Eilanden- heeft altijd „Onze vakantietickets voor Torremolinos. We hadden allebei al een Amro Privérekening en toen zagen we dat ze óók reizen verkochten. En de Amro móet dat natuurlijk wel goed regelen. Want je komt er na je vakantie ook weer, niet waar?" Drukkerij Gebr. de Waal met vrije arm me^ e](M I valiieerlcracht I nuttige liandwerken/ I iiandenarbeid Drukwerk nodig f FAMILIEBERICHTEN ABRAHAM VAN DEE VALK A. VAN DER VALK A. VAN DER VALK Oostdijk, Middelharnis telefoon: 01870-3777 ABRAHAM VAN DER VALK FOGEIVI B.V. vraagt voor het opvangcentrum van Vietnamese bootvluchtelingen in Hotel Jaco'bi te Middelharnis voor onmiddellijke indiensttreding EEN WERKSTER Werktijden in overleg vast te stellen. Inl,: FOGEM B.V. Voorstraat 31 - Middelharnis Tel. 01870 - 4644 VOORDEEL - PAKKERS l 3,59 VUILNISZAKKEN KOFFIE BONEN ZEEUWS MEISJE MARGARINE YOGHO DRINK I.G.L.O. KABELJAUW 6,98 139 1,39 4,95 model KAYSER 69 jB49r NU StaJco-otvl mJcéoAUy I Gemeente Middelharnis daicpannen 2 tandems 2aardgas- icaciiels snelweger of bascule Verbrugge - Sommelsdijk Tel. 2338 VIVO VOOGD Tel. 1686-2376 Sommelsdijk kan het a leveren. DE HOOFDLUIS RUKT WEER OP Opdracht voor Maaskant Abonneert U op „Eilanden-nieuws'' TAXI IMPOPULAIR FIETEN EN CIJFERS ROND DE FIETS Volleybal Rabo-cups in Rotterdamse handen Heden overleed nog vrij onverwacht, zacht en kalm onze geliefde zwager en oom echtgenoot van Lena Groenendijk op de leeftijd van 65 jaar. Rotterdam: J. Kalle-Groenendijk M. Groenendijk H. L. Groenendijk-Dhuijgelaere Nieuwe Tonge: Middelharnis Sommelsdijk: Kampen: St. Thomas (Canada): Sommelsdijk: N. Jongejan-Groenendijk A. Mastenbroek-Groenendijk Tj. Mastenbroek L. Groenendijk M. V. d. Stege A. Groenendijk A. Groenendijk-Koningswoud J. Hotting-Groenendijk P. Hotting neven en nichten Middelharnis, 24 september 1979 ffl-.'' ':*?^"l|'>*?jg?sa'?wwjgig5^-''!'8^y"(sa»»i«®'»* T"i..^*w...i:"L'-:if..;r! t"*™»»****»»-.- En u, wat zoekt u bij de Amro Bank? Directie en personeel van de N.V. Energie Maat schappij Goeree-Overflakkee te Middelharnis ge ven met leedwezen kennis,dat slechts enkele weken na zijn pensionering is overleden, hun geachte oud-medewerker en collega, de heer tot voor kort hulpmonteur bij genoemde maat schappij. De Directeur, Ir. D. A. la Fleur Middelharnis, 24 september 1979 Commissarissen en Afgevaardigden der N.V. Energie Maatschappij Goeree-Overflakkee te Middelharnis geven met leedwezen kennis van het overlijden van hun gewaardeerde oud-mede werker, de heer tot voor kort hulpmonteur bij genoemde maat schappij. N.V. Energie Maatschappij Goeree-Overflakkee W. M. V. d. Harst, Pres.-Comm. H. Bos, Comm. Middelharnis, 24 september 1979 Namens de Damvereniging „Denk en Zet", geven wij kennis van het overlijden van ons trouw lid Zijn kameraadschap zullen wij steeds blijven waarderen. Namens de Damvereniging „Denk en Zet" A. Knape - voorzitter A. van Gulik - secretaris Middelharnis, 24 september 1979 KOMO KEUR 60 x 80 cm per pak 20 stuks van 5,35 voor KANIS GUNNIK 500 grams pak van8,10 voor extra voordelig per 500 grams kuip van 1,70 voor SINAS FRAMBOOS PERZIK Literpak van 1,65 voor GRAATLOOS per pak 400 gram van 5,55 voor Bergen op Zoom: Korte Mecstraat IT teL 01640-3 58 78 Roosendaal: Nieuwe Markt 48 teL 01650-3 55 46 Vraagt gratis folders! S5S4« Wegens benoeming van de huidige kracht tot 1 g onderwijzer ontstaat aan de openbare lagere J school aan het Beneden Zandpad 7 te Middelhar- i M nis een vakature voor een 1 g voor IIV4 klokuren per week. g Benoeming in deze vakature vindt plaats in s tijdelijke dienst voor het vervullen van de ge- 1 g bruikelijke proefperiode. Na afloop van dit tijd- p vak wordt aanstelling in vaste dienst overwogen. Gegadigden dienen tenminste in het bezit te zijn i g van de akte K en/of R. g Nadere inlichtingen worden gaarne verstrekt door g het hoofd van de school, de heer P. L. Zoemers, 1 Beneden Zandpad 1, Middelharnis. De heer Zoo- m mers is telefonisch te bereiken onder de nrs. i g 08170 - 2651 (school) en 01870 - 2483 (privé). g Sollicitaties binnen 7 dagen na het verschijnen van dit blad aan burgemeester en wethouders 1 g van Middelharnis, p/a Postbus 1, 3240 AA Mid- 1 p delharnis. üiiiiiniiiuiiiiiuiiiiiiiiiiiHtMMiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiHniiiiiiiiiiiimiiiiiiiniiMiiti^^ TE KOOP 3 partijen verschillende soorten tel. 01878 - 1635 TE KOOP GEVRAAGD K. van Rossum Langeweg 58 Ooltgensplaat tel. 01873 - 1280 500 gram SUPERHAMLAPPEN 6,99 1 100 gram SNITZEL 1,98 i SOEPPAKKET 2,98 i 1 pak HUISVUILZAKKEN 4,09 GEBOORTEKAARTJES worden bij ons direct gedrukt. Vele variaties. Uw adres hiervoor is: GEBRS. DE WAAL, Tel. 27 29, Sommelsdyk i^J^>^N^^>^N^^^^JO^^üo^aööö^^ Zoals zo langzamerhand wel algemeen bekend zal zijn, komt er de laatste tijd weer, in toenemende mate, hoofdluis voor op Goeree-Overflakkee. De laatste 10 jaar Vi^aren wij er bijna aan gewend, dat de hoofdluis niet meer voorkwam, maar nu is hij er weer. Het belangrijkste is nu: hoe bestrijden wij deze parasiet en hoe houden wij hem onder de duim. MET IEDERS MEDEWERKING LIJKT HET MOGELIJK BINNEN RE DELIJKE TIJD SUCCES TE BOEKEN. Eerst voor goed begrip een paar op merkingen vooraf: 1. Als iemand hoofdluis heeft is hij door een ander besmet. 2. Ieder die hoofdluis heeft kan een ander besmetten. 3. Hoofdluis kan NIET bestreden wor den met water en zeep (shampoo). 4. Mensen hebben niet, zoals men vroe ger wel meende, een „luizennetje" of „luizenzakje". Waaruit bestaat nu ieders medewer king? Ouders (moeders) van kinderen zul len weer net als vroeger hun kinderen wekeiyks moeten controleren op het vóórkomen van hoofdluis. U kunt dit doen door met een 'stofkam het haar uit te kammen boven een stuk papier en het resultaat te bekijken. Tevens controleert u het haar op de achterzijde van het hoofd op het vóór komen van neten (de eieren van de luis). Zolang u niets ziet is er niets aan de hand. Zodra u WEL IETS vindt moet er wat gebeuren. Het kind en alle ook geïnfecteerde huisgenoten moeten dan behandeld voor den met PRIODERM-lotion (o.a. ver krijgbaar bij uw drogist). De gebruiks aanwijzing nauwkeurig volgen. MAAR DAARMEDE BENT U NOG NIET KLAAR. Mutsen, petten en sjaals zullen gerei nigd moeten worden. Lakens en slopen in de kookwas. Als u dit alles doet zal het resultaat gunstig zijn. Het belangrijkste blijft echter de we kelijkse controle met de stofkam. Als bijzonderheid kan ik nog ver melden dat de luis lichtschuw is. Hoe korter het haar, hoe lichter het eronder is, dus hoe minder kans op luis. Gezamenlijk zullen wij de hoofdluis op dit eiland, wellicht niet kunnen uit roeien, dan toch in ieder geval zoveel mogelijk beperken. De schoolarts Naast de ongeveer 20 Noordzeekotters die momenteel in opdracht van diverse nederlandse vissers, voor Maaskant's Machinefabrieken te Bruinisse - Stel- lendam in aanbouw, juist afgeleverd of nog in portefeuille zijn, kreeg deze fir ma nu ook een miljoenen-order uit Ierland namelijk de bouw van een Purse Seiner trawler voor dhr. Des- mond Faherty uit Killybegs. Het wordt een Shelter dek schip met accomodatie voor 13 bemanningsleden. De afmetingen van het te bouwen schip zijn: lengte 37V2 m., breedte 9V2 m., holte eerste dek 4.70 meter, tweede dek 7 meter. De trawler wordt uitgerust met een hoofdmotor van 2100 p.k. en twee hulp motoren van elk 263 p.k. Vis- en anker lieren zullen van het eigen fabrikaat Maaskant te Bruinisse zijn, het schip zal worden afgebouwd te Bruinisse, het past in de serie die momenteel in aan bouw is, de aanbouw en afwerking van deze Hollandse schepen zal in geen ge val door de buitenlandse order worden vertraagd. In ons land wordt slechts voor 2 op de 10.000 verplaatsingen de taxi genomen. Een cijfer dat tegenover het gebruik van andere vervoermiddelen als de bus of de particuliere auto volledig in het niet valt. In het buitenland is dat anders. De reden is voor een deel, dat het aan bod daar veel groter is. Zo telt een stad als Londen alléén al 12.000 taxi's: 1.500 meer dan er in heel Nederland rondrij den. En tegenover de 600 taxi's die Am sterdam rijk is, heeft Brussel er 1.800 en Kopenhagen maar liefst 3.800. De taxi lijkt dan ook in Nederland niet hoog aangeschreven te staan. Misschien zal dat in de toekomst gaan veranderen. Als de consument er bijvoorbeeld achter komt dat hij, om op zaterdag te gaan winkelen, goedkoper en makkelijker een taxi kan nemen dan zijn eigen auto. Maar dan zullen toch ook de tarieven op de een of andere wijze omlaag moe ten. En of dat zal lukken als we alle taxichauffeurs ambtenaren maken, zo als het FNV voorstelt, valt te betwijfe len. De fiets is sinds een jaar of tien weer bijzonder populair. Een populairiteit die een nog steeds stijgende lijn vertoont. Dat in tegenstelling met de in de jaren direct na de Tweede wereldoorlog vaak gehoorde opvatting dat de tijd van de fiets voorbij zou zijn. De werkelijkheid bleek anders. Dat is bijvoorbeeld af te lezen uit de cijfers betreffende de ver koop van fietsen. In 1952 werden, om een willekeurig jaar te kiezen, in Ne derland 365.700 nieuwe fietsen verkocht; in 1960 was dit aantal opgelopen tot 519.400. De aanvankelijk zeer geleide lijke groei culmineerde in 1972 met een verkoop van meer dan een miljoen fietsen. De verkoop is daarna blijven stijgen met soms een kleine terugval zoals in 1973, in 1975 en in 1978. Maar steeds bleven de verkoopcijfers ver bo ven het miljoen. Het recordjaar was tot nu toe 1977 met een verkoop van 1.316.000 fietsen. De verwachting is dat ook in de komende jaren de verkopen in de buurt van dit cijfer zullen liggen. In vrijwel alle landen ter wereld heeft zich een soortgelijke ontwikkeling voor gedaan. Vooral in de Verenigde Staten van Amerika is de toenemende belang stelling voor de fiets spectaculair ge weest. Waarom kwam de fiets terug? Zoals dat bijna steeds het geval is, kun je ook de terugkeer van de fiets niet uit een enkel feit verklaren. Ver schillende motieven hebben daarbij een rol gespeeld, motieven die in verband staan met de toegenomen welvaart en de problemen die uit deze welvaartstoe- name zijn gekomen. Zo speelt om te beginnen het gezondheidsmotief een be langrijke rol. Fietsen is gezond. ledere arts zal deze uitspraak ondersteunen. Bewegingsarmoede heeft veel mensen naar de fiets teruggebracht. Een ander hiermee samenhangend motief is het milieuvriendelijke karakter van de fiets. Wie het milieu, ons aller leefklimaat, een goed hart toedraagt, maakt wanneer Op het zaterdag goed verlopen sparta- toumooi zijn de Rabo-cups voor een jaar van eigenaars verwisseld. Opval lend was, dat de beide vorige houders nu in hun poule op de laatste plaats eindigden. Nieuwe bezitters werden Libanon (he ren) en Hou-Stand (dames). M.u.v. sparta heren 2, dat nog weinig zelfvertrouwen had, kwamen de andere sparta-teams verrassend sterk voor de dag. De dames zelfs als enige team van het tournooi, dat de volle maximale winst van acht punten behaalde. Heren 1 bracht de nieuwe cup-houder Libanon het enige verliespunt van het tournooi toe. Jammer was, dat op het allerlaatste moment een team bij de heren 4e klasse verstek liet gaan, zodat een andere poule indeling gemaakt moest worden. De heer H. R. de Krey reikte de prijzen uit en in de ochtenduren toonde de heer J. Th. M. Jacobs, de nieuwe wethouder van sportzaken, zijn belangstelling. EINDSTANDEN: Heren 2e klasse: 1. Libanon 7 punten, 2. Sparta 6 punten,3. Kangoroes 4 pun ten, 4. Intermezzo 2 punten, 5. Hou- Stand 1 punt. Heren 4e klasse: 1. Hou-Stand 7 pun- ten,2. Mevo 6 punten, 3. T.O.P. 4 pun ten, 4. Intermezzo 3 punten, 5. Sparta O punten. Dames 2e klasse: 1. Hou-Stand 6 pun ten, 2. Libanon 5 punten, 3. Kangaroes 5 punten, 4 en 5 Intermezzo en V.C.G. 2 punten. Dames 3e klasse: 1. Sparta 8 punten, 2. Mevo 5 punten, 3. V.C.G. 4 punten, 4. Intermezzo 3 punten, 5. Hou-Stand O punten. ------Q------ maar enigszins mogelijk gebruik van de fiets. De fiets toch is een vervoermiddel dat geen lawaai veroorzaakt, geen scha delijke uitlaatgassen produceert, geen aanslag doet op kostbaar en schaars geworden energiebronnen, geen mate riaalverspilling kent, relatief goedkope weg-, parkeer- en stallingsvoorzienin gen vraagt, betrekkelijk weinig van de ook al schaars geworden ruimte in be slag neemt en in aanschaf en onderhoud veruit het goedkoopste vervoermiddel is dat nagenoeg geen bijkomende kos ten vergt. Daarnaast biedt fietsen on tegenzeggelijk voordelen in het verkeer voor het overbruggen van korte afstan den (tot 8 a 10 kilometer); je komt op de fiets in vele gevallen gewoon snel ler op de plek van bestemming. Andere gebruiksdoelen De fiets wordt anders gebruikt dan vroeger. De gebruiksdoelen zijn veran derd. Nog steeds gaan veel mensen per fiets naar werk of school en worden op de fiets boodschappen gedaan. Daar- naarst heeft de fiets een nog steeds groeiende functie voor de recreatie ge kregen. Voor het maken van tochten, zo maar voor de ontspanning, om te trimmen en voor sportief gebruik is de fiets „in" geraakt. Dit heeft de opkomst van de zogenoemde „tweede fiets" ver oorzaakt: een andere, lichtere en meer sportieve fiets voor de vrije tijd dan de fiets die voor het dagelijkse vervoer wordt gebruikt. Op het ogenblik bezit ten de Nederlanders gezamenlijk 9.880.000 fietsen. Een indrukwekkend aantal op 14 miljoen landgenoten en Nederland heeft naar inwonertal ge rekend dan ook de dichtste fietsbezet- ting ter wereld. Jaarlijks worden in ons land op de fiets 9 miljard reizigerskilo meters afgelegd. Zo'n 70''/o hiervan komt voor rekening van het woon-werk ver keer en het woon-school verkeer. Van de recreatieve dagtochten die in Neder land worden gemaakt, wordt 22»/o per fiets gedaan. Bij het boodschappen doen is van alle vervoermiddelen de fiets het meest in trek. Volgens recente cij fers schommelt dit aandeel tussen SOVo en 41''/o, waarbij ook rekening is ge houden met lopen als verplaatsings wij ze. Ook import en export Er wordt in ons land niet alleen op fietsen van Nederlands fabrikaat gere den. Er is een niet onaanzienlijke im port. Om een voorbeeld te geven: van de 1.255.300 fietsen die in 1978 in ons land werden verkocht, kwamen er 421.787 uit het buitenland, waarvan het grootste deel uit E.E.G.-landen met de Duitse Bondsrepubliek als belangrijkste leverancier (228.138 stuks), op verre afstand gevolgd door Frankrijk, Tsjecho- slowakije, Engeland, Hongarije en Ita lië. Niet alleen complete fietsen worden ingevoerd, maar ook onderdelen, zoals in 1978 bijvoorbeeld 140.149 frames voor afmontage tot fietsen. Hier was Enge land de belangrijkste leverancier, ge volgd door Japan. In diezelfde periode werden 16.501 Nederlandse frames uit gevoerd, vooral naar de Duitse Bonds republiek. De Nederlandse fiets wordt in het buitenland overigens hoog ge waardeerd vanwege de degelijke kwa liteit, terwijl er ook landen zijn waat- speciaal de vormgeving wordt bewon derd. Nederlandse fabrikanten hebben zelfs maatregelen moeten nemen om misbruik van de aanduiding Holland- fiets te bestrijden. Waar wordt de fiets gekocht? Wie nagaat waar nieuwe fietsen wor den gekocht, ziet dat de Nederlander een uitgesproken voorkeur voor de vak man heeft. 79"'/o van de fietsen wordt In de fietsenhandel gekocht, slechts l^h bij cash and carry-bedrijven en 4"/o bij warenhuizen. Het ontbreken van na zorg- en onderhoudsmogelijkheden bui ten de vakhandel speelt hierbij een grote rol. Naar soorten gerekend is de vraag naar sportfietsen het grootst en neemt de belangstelling voor het klas sieke utilitaire model geleidelijk aan af. 42% van de in 1978 gekochte nieuwe fietsen kostte minder dan 250,(hier bij ook doorgaans zeer goedkope peu ter-, kleuter- en kinderfietsen gerekend) 33»/o betaalde een bedrag tussen 250,— en 449,— en l»/o betaalde 1000,— of meer voor een fiets. In het algemeen bestaat bij het Nederlandse publiek de neiging om meer geld voor een fiets uit te geven en ook de eisen die men aan een fiets stelt worden hoger.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 4