amro bank
(Tichtgewicht
4^9.-
CQna
9
nieuws
succes
W. Rikken bv.
Een
Eilanden-
heeft
altijd
„Onze vakantietickets
voor Torremolinos.
We hadden allebei al een
Amro Privérekening en
toen zagen we dat ze óók
reizen verkochten. En de
Amro móet dat natuurlijk
wel goed regelen. Want je
komt er na je vakantie ook
weer, niet waar?"
Drukkerij Gebr. de Waal
met vrije arm
me^ e](M
I valiieerlcracht
I nuttige liandwerken/
I iiandenarbeid
Drukwerk nodig f
FAMILIEBERICHTEN
ABRAHAM VAN DEE VALK
A. VAN DER VALK
A. VAN DER VALK
Oostdijk, Middelharnis
telefoon: 01870-3777
ABRAHAM VAN DER VALK
FOGEIVI B.V.
vraagt voor het opvangcentrum van
Vietnamese bootvluchtelingen in
Hotel Jaco'bi te Middelharnis voor
onmiddellijke indiensttreding
EEN WERKSTER
Werktijden in overleg vast te stellen.
Inl,: FOGEM B.V.
Voorstraat 31 - Middelharnis
Tel. 01870 - 4644
VOORDEEL - PAKKERS l
3,59
VUILNISZAKKEN
KOFFIE BONEN
ZEEUWS MEISJE MARGARINE
YOGHO DRINK
I.G.L.O. KABELJAUW
6,98
139
1,39
4,95
model KAYSER 69
jB49r NU
StaJco-otvl
mJcéoAUy
I Gemeente Middelharnis
daicpannen
2 tandems
2aardgas-
icaciiels
snelweger
of bascule
Verbrugge - Sommelsdijk
Tel. 2338
VIVO VOOGD
Tel. 1686-2376
Sommelsdijk
kan het a leveren.
DE HOOFDLUIS
RUKT WEER OP
Opdracht
voor Maaskant
Abonneert U op
„Eilanden-nieuws''
TAXI IMPOPULAIR
FIETEN EN CIJFERS
ROND DE FIETS
Volleybal
Rabo-cups in
Rotterdamse handen
Heden overleed nog vrij onverwacht, zacht en
kalm onze geliefde zwager en oom
echtgenoot van Lena Groenendijk
op de leeftijd van 65 jaar.
Rotterdam: J. Kalle-Groenendijk
M. Groenendijk
H. L. Groenendijk-Dhuijgelaere
Nieuwe Tonge:
Middelharnis
Sommelsdijk:
Kampen:
St. Thomas
(Canada):
Sommelsdijk:
N. Jongejan-Groenendijk
A. Mastenbroek-Groenendijk
Tj. Mastenbroek
L. Groenendijk
M. V. d. Stege
A. Groenendijk
A. Groenendijk-Koningswoud
J. Hotting-Groenendijk
P. Hotting
neven en nichten
Middelharnis, 24 september 1979
ffl-.'' ':*?^"l|'>*?jg?sa'?wwjgig5^-''!'8^y"(sa»»i«®'»*
T"i..^*w...i:"L'-:if..;r!
t"*™»»****»»-.-
En u, wat zoekt u bij de Amro Bank?
Directie en personeel van de N.V. Energie Maat
schappij Goeree-Overflakkee te Middelharnis ge
ven met leedwezen kennis,dat slechts enkele
weken na zijn pensionering is overleden, hun
geachte oud-medewerker en collega, de heer
tot voor kort hulpmonteur bij genoemde maat
schappij.
De Directeur,
Ir. D. A. la Fleur
Middelharnis, 24 september 1979
Commissarissen en Afgevaardigden der N.V.
Energie Maatschappij Goeree-Overflakkee te
Middelharnis geven met leedwezen kennis van
het overlijden van hun gewaardeerde oud-mede
werker, de heer
tot voor kort hulpmonteur bij genoemde maat
schappij.
N.V. Energie Maatschappij
Goeree-Overflakkee
W. M. V. d. Harst, Pres.-Comm.
H. Bos, Comm.
Middelharnis, 24 september 1979
Namens de Damvereniging „Denk en Zet", geven
wij kennis van het overlijden van ons trouw lid
Zijn kameraadschap zullen wij steeds blijven
waarderen.
Namens de Damvereniging
„Denk en Zet"
A. Knape - voorzitter
A. van Gulik - secretaris
Middelharnis, 24 september 1979
KOMO KEUR 60 x 80 cm
per pak 20 stuks van 5,35 voor
KANIS GUNNIK
500 grams pak van8,10 voor
extra voordelig
per 500 grams kuip van 1,70 voor
SINAS FRAMBOOS PERZIK
Literpak van 1,65 voor
GRAATLOOS
per pak 400 gram van 5,55 voor
Bergen op Zoom: Korte Mecstraat IT
teL 01640-3 58 78
Roosendaal: Nieuwe Markt 48
teL 01650-3 55 46
Vraagt gratis folders!
S5S4«
Wegens benoeming van de huidige kracht tot 1
g onderwijzer ontstaat aan de openbare lagere
J school aan het Beneden Zandpad 7 te Middelhar- i
M nis een vakature voor een 1
g voor IIV4 klokuren per week.
g Benoeming in deze vakature vindt plaats in
s tijdelijke dienst voor het vervullen van de ge- 1
g bruikelijke proefperiode. Na afloop van dit tijd-
p vak wordt aanstelling in vaste dienst overwogen.
Gegadigden dienen tenminste in het bezit te zijn i
g van de akte K en/of R.
g Nadere inlichtingen worden gaarne verstrekt door
g het hoofd van de school, de heer P. L. Zoemers, 1
Beneden Zandpad 1, Middelharnis. De heer Zoo-
m mers is telefonisch te bereiken onder de nrs. i
g 08170 - 2651 (school) en 01870 - 2483 (privé).
g Sollicitaties binnen 7 dagen na het verschijnen
van dit blad aan burgemeester en wethouders 1
g van Middelharnis, p/a Postbus 1, 3240 AA Mid- 1
p delharnis.
üiiiiiniiiuiiiiiuiiiiiiiiiiiHtMMiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiHniiiiiiiiiiiimiiiiiiiniiMiiti^^
TE KOOP
3 partijen
verschillende soorten
tel. 01878 - 1635
TE KOOP GEVRAAGD
K. van Rossum
Langeweg 58
Ooltgensplaat
tel. 01873 - 1280
500 gram SUPERHAMLAPPEN 6,99
1 100 gram SNITZEL 1,98
i SOEPPAKKET 2,98
i 1 pak HUISVUILZAKKEN 4,09
GEBOORTEKAARTJES
worden bij ons direct
gedrukt. Vele variaties.
Uw adres hiervoor is:
GEBRS. DE WAAL,
Tel. 27 29, Sommelsdyk
i^J^>^N^^>^N^^^^JO^^üo^aööö^^
Zoals zo langzamerhand wel algemeen
bekend zal zijn, komt er de laatste tijd
weer, in toenemende mate, hoofdluis
voor op Goeree-Overflakkee.
De laatste 10 jaar Vi^aren wij er bijna
aan gewend, dat de hoofdluis niet meer
voorkwam, maar nu is hij er weer.
Het belangrijkste is nu: hoe bestrijden
wij deze parasiet en hoe houden wij hem
onder de duim.
MET IEDERS MEDEWERKING
LIJKT HET MOGELIJK BINNEN RE
DELIJKE TIJD SUCCES TE BOEKEN.
Eerst voor goed begrip een paar op
merkingen vooraf:
1. Als iemand hoofdluis heeft is hij
door een ander besmet.
2. Ieder die hoofdluis heeft kan een
ander besmetten.
3. Hoofdluis kan NIET bestreden wor
den met water en zeep (shampoo).
4. Mensen hebben niet, zoals men vroe
ger wel meende, een „luizennetje"
of „luizenzakje".
Waaruit bestaat nu ieders medewer
king?
Ouders (moeders) van kinderen zul
len weer net als vroeger hun kinderen
wekeiyks moeten controleren op het
vóórkomen van hoofdluis.
U kunt dit doen door met een 'stofkam
het haar uit te kammen boven een stuk
papier en het resultaat te bekijken.
Tevens controleert u het haar op de
achterzijde van het hoofd op het vóór
komen van neten (de eieren van de luis).
Zolang u niets ziet is er niets aan de
hand.
Zodra u WEL IETS vindt moet er
wat gebeuren.
Het kind en alle ook geïnfecteerde
huisgenoten moeten dan behandeld voor
den met PRIODERM-lotion (o.a. ver
krijgbaar bij uw drogist). De gebruiks
aanwijzing nauwkeurig volgen.
MAAR DAARMEDE BENT U NOG
NIET KLAAR.
Mutsen, petten en sjaals zullen gerei
nigd moeten worden. Lakens en slopen
in de kookwas.
Als u dit alles doet zal het resultaat
gunstig zijn.
Het belangrijkste blijft echter de we
kelijkse controle met de stofkam.
Als bijzonderheid kan ik nog ver
melden dat de luis lichtschuw is. Hoe
korter het haar, hoe lichter het eronder
is, dus hoe minder kans op luis.
Gezamenlijk zullen wij de hoofdluis
op dit eiland, wellicht niet kunnen uit
roeien, dan toch in ieder geval zoveel
mogelijk beperken.
De schoolarts
Naast de ongeveer 20 Noordzeekotters
die momenteel in opdracht van diverse
nederlandse vissers, voor Maaskant's
Machinefabrieken te Bruinisse - Stel-
lendam in aanbouw, juist afgeleverd of
nog in portefeuille zijn, kreeg deze fir
ma nu ook een miljoenen-order uit
Ierland namelijk de bouw van een
Purse Seiner trawler voor dhr. Des-
mond Faherty uit Killybegs.
Het wordt een Shelter dek schip met
accomodatie voor 13 bemanningsleden.
De afmetingen van het te bouwen
schip zijn: lengte 37V2 m., breedte 9V2
m., holte eerste dek 4.70 meter, tweede
dek 7 meter.
De trawler wordt uitgerust met een
hoofdmotor van 2100 p.k. en twee hulp
motoren van elk 263 p.k. Vis- en anker
lieren zullen van het eigen fabrikaat
Maaskant te Bruinisse zijn, het schip
zal worden afgebouwd te Bruinisse, het
past in de serie die momenteel in aan
bouw is, de aanbouw en afwerking van
deze Hollandse schepen zal in geen ge
val door de buitenlandse order worden
vertraagd.
In ons land wordt slechts voor 2 op de
10.000 verplaatsingen de taxi genomen.
Een cijfer dat tegenover het gebruik van
andere vervoermiddelen als de bus of
de particuliere auto volledig in het niet
valt. In het buitenland is dat anders.
De reden is voor een deel, dat het aan
bod daar veel groter is. Zo telt een stad
als Londen alléén al 12.000 taxi's: 1.500
meer dan er in heel Nederland rondrij
den. En tegenover de 600 taxi's die Am
sterdam rijk is, heeft Brussel er 1.800
en Kopenhagen maar liefst 3.800. De
taxi lijkt dan ook in Nederland niet hoog
aangeschreven te staan. Misschien zal
dat in de toekomst gaan veranderen.
Als de consument er bijvoorbeeld achter
komt dat hij, om op zaterdag te gaan
winkelen, goedkoper en makkelijker
een taxi kan nemen dan zijn eigen auto.
Maar dan zullen toch ook de tarieven
op de een of andere wijze omlaag moe
ten. En of dat zal lukken als we alle
taxichauffeurs ambtenaren maken, zo
als het FNV voorstelt, valt te betwijfe
len.
De fiets is sinds een jaar of tien weer
bijzonder populair. Een populairiteit die
een nog steeds stijgende lijn vertoont.
Dat in tegenstelling met de in de jaren
direct na de Tweede wereldoorlog vaak
gehoorde opvatting dat de tijd van de
fiets voorbij zou zijn. De werkelijkheid
bleek anders. Dat is bijvoorbeeld af te
lezen uit de cijfers betreffende de ver
koop van fietsen. In 1952 werden, om
een willekeurig jaar te kiezen, in Ne
derland 365.700 nieuwe fietsen verkocht;
in 1960 was dit aantal opgelopen tot
519.400. De aanvankelijk zeer geleide
lijke groei culmineerde in 1972 met een
verkoop van meer dan een miljoen
fietsen. De verkoop is daarna blijven
stijgen met soms een kleine terugval
zoals in 1973, in 1975 en in 1978. Maar
steeds bleven de verkoopcijfers ver bo
ven het miljoen. Het recordjaar was tot
nu toe 1977 met een verkoop van
1.316.000 fietsen. De verwachting is dat
ook in de komende jaren de verkopen
in de buurt van dit cijfer zullen liggen.
In vrijwel alle landen ter wereld heeft
zich een soortgelijke ontwikkeling voor
gedaan. Vooral in de Verenigde Staten
van Amerika is de toenemende belang
stelling voor de fiets spectaculair ge
weest.
Waarom kwam de fiets terug?
Zoals dat bijna steeds het geval is,
kun je ook de terugkeer van de fiets
niet uit een enkel feit verklaren. Ver
schillende motieven hebben daarbij een
rol gespeeld, motieven die in verband
staan met de toegenomen welvaart en
de problemen die uit deze welvaartstoe-
name zijn gekomen. Zo speelt om te
beginnen het gezondheidsmotief een be
langrijke rol. Fietsen is gezond. ledere
arts zal deze uitspraak ondersteunen.
Bewegingsarmoede heeft veel mensen
naar de fiets teruggebracht. Een ander
hiermee samenhangend motief is het
milieuvriendelijke karakter van de fiets.
Wie het milieu, ons aller leefklimaat,
een goed hart toedraagt, maakt wanneer
Op het zaterdag goed verlopen sparta-
toumooi zijn de Rabo-cups voor een
jaar van eigenaars verwisseld. Opval
lend was, dat de beide vorige houders
nu in hun poule op de laatste plaats
eindigden.
Nieuwe bezitters werden Libanon (he
ren) en Hou-Stand (dames).
M.u.v. sparta heren 2, dat nog weinig
zelfvertrouwen had, kwamen de andere
sparta-teams verrassend sterk voor de
dag. De dames zelfs als enige team van
het tournooi, dat de volle maximale
winst van acht punten behaalde. Heren
1 bracht de nieuwe cup-houder Libanon
het enige verliespunt van het tournooi
toe. Jammer was, dat op het allerlaatste
moment een team bij de heren 4e klasse
verstek liet gaan, zodat een andere poule
indeling gemaakt moest worden. De heer
H. R. de Krey reikte de prijzen uit en in
de ochtenduren toonde de heer J. Th.
M. Jacobs, de nieuwe wethouder van
sportzaken, zijn belangstelling.
EINDSTANDEN:
Heren 2e klasse: 1. Libanon 7 punten,
2. Sparta 6 punten,3. Kangoroes 4 pun
ten, 4. Intermezzo 2 punten, 5. Hou-
Stand 1 punt.
Heren 4e klasse: 1. Hou-Stand 7 pun-
ten,2. Mevo 6 punten, 3. T.O.P. 4 pun
ten, 4. Intermezzo 3 punten, 5. Sparta
O punten.
Dames 2e klasse: 1. Hou-Stand 6 pun
ten, 2. Libanon 5 punten, 3. Kangaroes
5 punten, 4 en 5 Intermezzo en V.C.G.
2 punten.
Dames 3e klasse: 1. Sparta 8 punten,
2. Mevo 5 punten, 3. V.C.G. 4 punten,
4. Intermezzo 3 punten, 5. Hou-Stand
O punten.
------Q------
maar enigszins mogelijk gebruik van de
fiets. De fiets toch is een vervoermiddel
dat geen lawaai veroorzaakt, geen scha
delijke uitlaatgassen produceert, geen
aanslag doet op kostbaar en schaars
geworden energiebronnen, geen mate
riaalverspilling kent, relatief goedkope
weg-, parkeer- en stallingsvoorzienin
gen vraagt, betrekkelijk weinig van de
ook al schaars geworden ruimte in be
slag neemt en in aanschaf en onderhoud
veruit het goedkoopste vervoermiddel
is dat nagenoeg geen bijkomende kos
ten vergt. Daarnaast biedt fietsen on
tegenzeggelijk voordelen in het verkeer
voor het overbruggen van korte afstan
den (tot 8 a 10 kilometer); je komt op
de fiets in vele gevallen gewoon snel
ler op de plek van bestemming.
Andere gebruiksdoelen
De fiets wordt anders gebruikt dan
vroeger. De gebruiksdoelen zijn veran
derd. Nog steeds gaan veel mensen per
fiets naar werk of school en worden op
de fiets boodschappen gedaan. Daar-
naarst heeft de fiets een nog steeds
groeiende functie voor de recreatie ge
kregen. Voor het maken van tochten,
zo maar voor de ontspanning, om te
trimmen en voor sportief gebruik is de
fiets „in" geraakt. Dit heeft de opkomst
van de zogenoemde „tweede fiets" ver
oorzaakt: een andere, lichtere en meer
sportieve fiets voor de vrije tijd dan de
fiets die voor het dagelijkse vervoer
wordt gebruikt. Op het ogenblik bezit
ten de Nederlanders gezamenlijk
9.880.000 fietsen. Een indrukwekkend
aantal op 14 miljoen landgenoten en
Nederland heeft naar inwonertal ge
rekend dan ook de dichtste fietsbezet-
ting ter wereld. Jaarlijks worden in ons
land op de fiets 9 miljard reizigerskilo
meters afgelegd. Zo'n 70''/o hiervan komt
voor rekening van het woon-werk ver
keer en het woon-school verkeer. Van
de recreatieve dagtochten die in Neder
land worden gemaakt, wordt 22»/o per
fiets gedaan. Bij het boodschappen doen
is van alle vervoermiddelen de fiets
het meest in trek. Volgens recente cij
fers schommelt dit aandeel tussen SOVo
en 41''/o, waarbij ook rekening is ge
houden met lopen als verplaatsings
wij ze.
Ook import en export
Er wordt in ons land niet alleen op
fietsen van Nederlands fabrikaat gere
den. Er is een niet onaanzienlijke im
port. Om een voorbeeld te geven: van
de 1.255.300 fietsen die in 1978 in ons
land werden verkocht, kwamen er
421.787 uit het buitenland, waarvan het
grootste deel uit E.E.G.-landen met de
Duitse Bondsrepubliek als belangrijkste
leverancier (228.138 stuks), op verre
afstand gevolgd door Frankrijk, Tsjecho-
slowakije, Engeland, Hongarije en Ita
lië. Niet alleen complete fietsen worden
ingevoerd, maar ook onderdelen, zoals
in 1978 bijvoorbeeld 140.149 frames voor
afmontage tot fietsen. Hier was Enge
land de belangrijkste leverancier, ge
volgd door Japan. In diezelfde periode
werden 16.501 Nederlandse frames uit
gevoerd, vooral naar de Duitse Bonds
republiek. De Nederlandse fiets wordt
in het buitenland overigens hoog ge
waardeerd vanwege de degelijke kwa
liteit, terwijl er ook landen zijn waat-
speciaal de vormgeving wordt bewon
derd. Nederlandse fabrikanten hebben
zelfs maatregelen moeten nemen om
misbruik van de aanduiding Holland-
fiets te bestrijden.
Waar wordt de fiets gekocht?
Wie nagaat waar nieuwe fietsen wor
den gekocht, ziet dat de Nederlander
een uitgesproken voorkeur voor de vak
man heeft. 79"'/o van de fietsen wordt
In de fietsenhandel gekocht, slechts l^h
bij cash and carry-bedrijven en 4"/o bij
warenhuizen. Het ontbreken van na
zorg- en onderhoudsmogelijkheden bui
ten de vakhandel speelt hierbij een
grote rol. Naar soorten gerekend is de
vraag naar sportfietsen het grootst en
neemt de belangstelling voor het klas
sieke utilitaire model geleidelijk aan af.
42% van de in 1978 gekochte nieuwe
fietsen kostte minder dan 250,(hier
bij ook doorgaans zeer goedkope peu
ter-, kleuter- en kinderfietsen gerekend)
33»/o betaalde een bedrag tussen 250,—
en 449,— en l»/o betaalde 1000,—
of meer voor een fiets. In het algemeen
bestaat bij het Nederlandse publiek de
neiging om meer geld voor een fiets
uit te geven en ook de eisen die men
aan een fiets stelt worden hoger.