Legio bezwaren uit burgerij tegen plaats nieuw Ver. gebouw Ouddorp ^i'-H5S ORGELS, PIANO'S VERSPUY ZN Z.W.N. verwacht! Hot zonetdrief per 1 okt. a.s. van kracht zal snel ingeburgerd raken 526 jaargang isdag 25 september 1979 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOUoANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tvoeemaal pet vaeehdinsdag' en vrijdag/ooond No. 4828 RAAD GOEDEREEDE: B. W. stellen voor tot ongegrond verklaring Kol lekte bootvluchtelingen 2PHILIC0RDASva 450, 4 SOLINAS enz Va 750,' 6 VISCOUNTS v.af 750, 50 stuks alle merken Gitaren v.a. 75 Versterkers v.a. 125. Blokfluiten accordeons, mond- j orgels, citers enz. Westdijk 53, Sommelsdijk (bij bushalte en molen) Tel. 01870-4776 Vrijdagavond koopavond RAAD DIRKSLAND: Half miljoen gevraagd voor aanleg woonwagencentrum DIRK DE JAGER ONTVING MEDAILLE Oud papier Gewijzigde openingsuren Postkantoren DIENSTEN- CENTRUIVI-NIEUWS: Wijkgroep Zuid cursus klusjes in huis EXTRA KERKDIENSTEN GEREF. GEMEENTEN Stellendam DOORNHAAI VAN 1.50 MTR. LANG ALS CURIOSITEIT Dierenbescherming „IVII AIVIIGO'' NAAR WILLEIVISTAD POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS Redactie en administratie Langeweg 13, Sontoielsdijk TeL (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redacüe) tel. 01870 - 3392 Giro 167930 Bank Raba Middelhamis Rek. no. 34 20 01 108 ABONNEMENTSPRIJS 8,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 28 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. De bouw van een nieuw Verenigings gebouw annex sporthal, maar méér nog de voorgenomen situering aan het gem. parkeerterrein in Ouddorp is een heet hangijzer dat, terwille van de voortgang van de plannen, in de raadsvergadering van a.s. donderdagavond gesmeed zal moeten worden. Tegen het bestemmings plan „Kom Ouddorp 3e herziening" waarin de locatie voor het nieuwe com plex is opgenomen is dan ook een wel haast massaal bezwaar gerezen, niet weinig gestimuleerd door de oproep van het Bestuur van de plaatselijke Ned. Herv. Kerk. De bezwaarden blijken in drie catego rieën te kunnen worden gedeeld, t.w. de bewoners van de Molenblok; de be woners van de Duinkerkerweg; de aan de Dirkdoensweg wonende M. Grinwis en met hem nog 167 overigen. De Com missie van advies inzake de ruimtelijke ordening Jieeft de bezwaren overwogen op grond waarvan de meerderheid van deze raadscommissie tot ongegrondver- klaring adviseert. De minderheid van deze Commissie evenwel adviseert tot gegrondverklaring van de bezwaren te gen de situering van het Ver. gebouw op de voorgenomen plaats. Het College vanB en W evenwel is onverdeeld in zijn voorstel de bezwaren ongegrond te verklaren en dientengevolge over te gaan tot vaststelling van het bestem mingsplan. De Molenblok De bezwaren van de bewoners van de Molenblok richten zich tegen een te vrezen geluidsoverlast bij o.a. repetities van muziek en drumband en het houden van bruiloften en andere partijen, spe ciaal in de late avond en 's nachts. Ook wordt dezerzijds verstoring van de zon dagsrust gevreesd i.v.m. het houden van sportevenementen en geconstateerd wordt dat het woongerief ernstig zal worden aangetast omdat het terrein di rect aan het achtrerf van enkele per celen grenst B en W wijzen er in htm toelichting echter op dat dat laatste alleen maar geldt voor de percelen 9 en 11. Van de overigen is in 't geheel niet aan te nemen dat ze hinder van de sporthal zouden ondervinden. Trouwens - zo motiveren B en W - er komt een wet op de geluidshinder die ook zal gelden voor recreatie-inrichtingen als een sport hal. Ook zal de oostgevel van het nieuwe gebouw voor een groot deel de gevel van de bibliotheekruimte zijn. De Zon- dagwet stelt voorts beperkende bepa lingen aan verstoring van de Zondags rust en tenslotte concluderen B en W dat de gevreesde aantasting van het woongerief niet te verwachten is, ook niet i.v.m. de verkeersintensiteit, temeer omdat op de Molenblok al een eenrich- tingsverkeers-bepaUng van kracht is. Duinkerkerweg De bewoners van de Duinkerkerweg vinden het bezwaarlijk dat het nieuwe gebouw op een afstand van 70 a 80 meter van hun achtergevels zal komen te staan. Voorts constateren zij een ern stige aantasting van een uniek en ka rakteristiek binnenterrein en zij voor zien een aanzienlijk zwaardere ver keersdruk op de toeleidende wegen. De bewoners van de Duinkerkerweg con cluderen dan ook dat bij het doorgaan van de plannen sprake zal zijn van een waardevermindering van hun eigendom men doordat met de aantasting van hun privacy het woongerief zal worden be perkt. M.b.t. de klachten van de bewoners van de zuidzijde van de Duinkerkerweg merken B en W in de toelichting op dat er zorg kan worden gedragen voor een afdoende beplanting die het zicht op het Ver. gebouw zal afschermen. Ove rigens worden de ramen in de sporthal op een hoogte van 5 mtr aangebracht zodat van „aantasting van de vrijheid" niet kan worden gesproken. B en W menen dat de bewoners van de noord zijde van de Duinkerkerweg in dezen in 't geheel niet van een te verwachten overlast mogen spreken. Er wordt - zo motiveren B en W n.a.v. de overige be denkingen - geen enkele schade aan de omliggende bebouwing aangebracht en B en W kunnen ook niet meedenken waar een toenemende verkeersdrukte verwacht wordt. Eén van de College-leden vindt de bedenkingen van de bewoners van de zuidzijde van de Duinkerkerweg wel reëel, waarom hij meent dat die ge grond zouden moeten worden verklaard. Overige klachten De voornaamste bedenkingen in het bezwaar van dhr M. Grinwis en 167 overigen zijn dat: „mede gezien het dorpskarakter van Ouddorp het terrein langs „Dorpstienden" niet als de meest geëigende plaats voor stichting van een sporthal" te beschouwen is en dat de rust van de^ autochtone bevolking in de bebouwde kom geheel zal verdwijnen door de aanwezigheid van een sporthal aldaar. B en W voeren daartegen aan dat de stichting van een sporthal aldaar juist wel van grote betekenis te achten, aan gezien hier uit verkeerstechnisch oog punt de meest gunstige oplossing aan wezig is i.v.m. de ligging van het per- keerterrein. Voorts blijft het overblij vende gedeelte van het binnenterrein onaangetast, zodat planologisch gezien geen inbreuk wordt gemaakt op de ge dragsregel dat de binnenterreinen in en om Ouddorp zoveel mogelijk onbe bouwd dienen te blijven. B en W ontkennen allerminst dat de recreatieve activiteiten reeds een aan zienlijke druk leggen op de rust van de autochtone bevolking in en om Oud dorp, maar zij tekenen daarbij aan. dat zich dat hoofdzakelijk uit in de zoveel grotere verkeersstroom op de wegen in en om Ouddorp gedurende de vakan tieperiode welke verkeersdrukte zich overigens ook zou voordoen indien geen sporthal aanwezig is, omdat de vakantie gangers zich regelmatig van en naar het dorp begven en daarbij gebruik maken van het parkeerterrein. Er 'is volgens B en W dan ook geen sprake van een toenemende druk tenge volge waarvan het laatste restje rust in de bebouwde kom van Ouddorp zou verdwijnen. De druk, voortvloeiende uit de aanwezigheid van een groot aantal recreanten - voorzover hier sprake zou zijn van een aantasting van de rust van de autochtone bevolking - is geheel in- haerent te achten aan de functie welke de kern Ouddorp met omgeving vervult in de recreatieve sfeer tengevolge van de ligging t.o.v. het strand en het Gre- velingenmeer. MIDDELHARNIS: De kollekte, die vorige week zondag tijdens de dienst voor gehandicapten in de Ned. Herv. Kerk ten bate van de Vietnamese vluchtelingen, die naar Mid- delhamis kom;en, gehouden werd bracht 861,80 op. In de a.s. donderdavond te houden raadsvergadering zal Dirkslands' ge meenteraad een crediet van een half miljoen gulden worden gevraagd voor de aanleg van een woonwagencentrum. aan de Eerste Stoofweg. Het is er B en W veel aan gelegen dit werk met spoed ter hand te nemen teneinde de woon wagenbewoners „uit hun huidige bizar re situatie" te bevryden. Dat verlangen is er overigens niet - sinds vandaag of gisteren. Al eind vorig jaar besloot de raad tot aankoop van de benodigde grond en daarop de reali sering van een nieuwe woonwagenter rein, maar er deden zich al snel enkele obstakels voor. Aanvankelijk was er allerwege instemming, ook van de zijde van het Ministerie van CRM, maar medio februari van dit jaar moest het B en W blijken dat dit Ministerie haar standpunt c.q. medewerking afhankelijk stelde van de door Prov. Waterstaat te maken tracékeuze voor de omleidings weg rond Dirksland. Keuze van een be paald tracé dicht langs de kom zou de situering van het terrein langs de Stoof weg niet langer acceptabel maken. Om dat de gem. niet om bedoeld Ministerie heen kan (het vergoedt 95"/o van de exploitatiekosten) werden snel onder handelingen aangeknoopt die er thans toe hebben geleid dat CRM thans in stemt met- de aanbesteding van het plan tot realisering van het nieuwe kamp. Het Ministerie heeft er bij aangete kend dat geen bijdarge meer zal wor den verleend wanneer door de weg tracering de locatie van het nieuwe centrum onaanvaardbaar wordt, maar B en W vrezen op dat punt geen kwaad. Eerstens gaan zij er vanuit dat de weg een ander tracé zal krijgen, conform het verlangen van de bevolking, ken baar gemaakt op een gehouden voorlich tingsavond. Mocht toch tot het niet gewenste tracé gekozen worden dan achten B en W de Provincie aanspreek baar voor de door de gemeente te lijden schade. Het College meent dan ook dat de huidige onhoudbare toestand aan de Oost Havendijk niet nodeloos langer mag voortbestaan waarom zij voorstel len het gevraagde crediet van een half miljoen te voteren en haar (het College) te machtigen het werk onderhands aan te besteden. Dit jaar is de heer D. de Jager te Stellendam 25 jaar agent van de Konin klijke Zuid-HoUandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen te Rotterdam. Ter gelegenheid hiervan ontving hij j.l. zaterdag uit handen van de president van de Maatschappij, de heer A. M. Leis, een medaille van ver dienste. De dagelijkse leiding op het Station Stellendam - sinds 1972 ook het station Ouddorp - is bij de heer De Jager in goede handen, bekend en verbonden als hij van jongsaf is met het wel en wee van de reddingmaatschappij. De vader van de heer De Jager was reeds „free lance" reddingbootschipper en al zijn broers hebben in het verleden op de Stellendamse reddingboot geva ren. Het is alleen maar door zijn drukke werkzaamheden aan de wal, dat de heer De Jager destijds agent is gewor den in plaats van aktief redder. MELISSANT: T.b.v. het restauratiefonds van de Ned. Herv. Gemeente zal morgenavond woensdag weer oud papier wor den opgehaald. Men gelieve het tijdig lan^ die straat gereed te zetten. De openstelling van diverse postin- richtingen op Goeree Overflakkee wor den ingaande 1 oktober 1979 gewijzigd. De openingstijden voor het publiek worden voor al deze kantoren dan als volgt: Middelhamis: ma t/m do 08.30 - 18.00; vr 08.30 - 18.00; 19.00 - 20.30 za 09.00 - 12.00 Middelhamis is dus steeds onafge broken geopend van 08.30 - 18.00 Achthuizen ma t/m vr 10.30 - 12.00; 15.00 - 17.00; za gesloten Den Bommel ma, wo, do ,vr 09.00 - 12.00 14.00 - 17.00; di 09.00 - 12.00; za ge sloten Dirksland: ma t/m vr 10.00 - 12.00; 14.00 - 17.00; za gesloten Goedereede: ma t/m vr 09.00 - 12.00; za gesloten Herkingen: ma t/m vr 10.30 - 12.00; 15.00 - 17.00; za gesloten Melissant: ma t/m vr 13.30 - 17.00; za gesloten voor Melissant betreft dit een tijde lijke maatregel Nieuwe Tonge: ma t/m vr 10.00 - 12.00; 15.00 - 17.00; za gesloten Ooltgensplaat: ma t/m vr 10.00 - 12.00; 15.00 - 17.00; za 09.00 - 12.00 Ouddorp: ma t/m vr 09.00 - 12.00; 14.00 - 17.00; za 08.30 - 11.30 Oude Tonge: ma t/m vr 10.00 - 12.00; 14.00 - 17.00; za gesloten Stad aan 't Haringvliet: ma t/m vr 10.00 - 12.00; 15.00 - 17.00; za gesloten Stellendam: ma t/m vr 10.00 - 12.00; 14.00 - 17.00; za gesloten wy herinneren u er nog even aan dat de pedicure dhr. J. v. d. Meyden op maandag 1 oktober a.s. weer zijn spreekuur heeft in het Dienstencentrum aan de Doetinchemsestraat 27 te Mid- deUiarnis vanaf 14.00 uur. Wilt u uw afspraak niet vergeten? De Wijkgroep Middelhamis-Zuid start maandag 1 oktober met het onderwerp electriciteit. Een electricien zal diverse onderwerpen behandelen, zodat U in de toekomst uw eigen klusjes kunt ver zorgen. Op 1 en 8 oktober van 20.00 - 21.00 uuu" in het Buurthuis Meidoomstraat 10 A, Middelhamis. Men kan per avond komen. Kosten 3,excl. event, ma teriaal. Ouddorp. Donderdagavond 7.30 uur ds. G. Mouw. Melissant. Zaterdagavond 7.00 uur ds. J. Karens van Opheusden. Oude Tonge. Woensdagavond 7.30 uur ds. H. Ligtenberg. ■^^•■1X 'ri Vishandelaar A. van Es torst hier een 15 küo zware doomhaai die hij vorige week op de visafslag kocht. Het beest was 1.50 meter lang en werd door een van de Goereese kotters aangevoerd. Overigens komt dat steeds veelvuldiger voor tenge volge van het feit dat de vissers op nieuwe visgronden opereren. Haai-aohtigen en roggen worden onder de Engelse kust gevangen en daar zal ook dit exemplaar wel vandaan zijn gekomen. Overigens was deze haai niet eetbaar en een vishandelaar, die er slechts een minimum prijs voor hoeft te betalen, koopt zo'n vis dan ook als curiositeit. OUDE TONGE: Brandweer bluste autobrand De brandweer van Oude Tonge is zondagavond rond 7 uur uitgerukt voor het blussen van een autobrand op de Grevelingendam. De wagen van dhr M. uit Berkel-Rodenrijs - een Renault 20 TL - was daar in brand geraakt. Het motorcompartiment brandde geheel uit. De fam. M. kon de wagen zonder enige persoonlijk letsel verlaten. MIDDELHARNIS/SOMMELSDIJK: Weer loos brandalarm In Middelhamis/Sommelsdijk is ken nelijk iemand aan de gang die er ple zier in heeft loos brandalarm te geven. Gisteren gebeurde dat voor de derde keer in een korte periode. Sommelsdijks spuitgasten rukten rond drie uur uit naar een brand in het pand Dubbele Ring 47, maar daar aangekomen bleek dat nummer zelfs niet te bestaan. Een jong poesje, oranje op de rug en met witte pootjes, een groene halsband dragend, is opgevangen door mevr. de Ruiter, Palingstraat 3, tel. 1420 te Dirksland. De eigenaar(esse) gelieve het daar af te halen. Vermist. Sinds een week is onze lapjespoes van Va jaar oud vermist. Fam. Bijdevaate, Schoolstraat 21, Stel lendam, tel. 01879 - 1242. Het zendschip „Mi Amigo", de „Mag- dalena" dat j.l. zondag door de politie te water naar binnen werd gesleept, is via de Haringvlietsluizen naar Willemstad gebracht, alwaar het, door de daar ge stationeerde politie te water aan de ket ting is gelegd. Het zendschip bevond zich tengevolge van een stranding op „de Ooster" binnen de territoriale wa teren. De Nederlandse bemanningsleden zijn aangehouden. Tegen hen is proces verbaal opgemaakt wegens het mede werken aan de verboden radio-uitzen dingen. OOLTGENSPLAAT: Woord en Daad-kaartenaktie Voor de aktie „Woord en Daad" heb ben de leerlingen van de Chr. Nat. School „De Hoeksteen" met elkaar 904,20 bijeen gebracht. De kinderen dan ken allen die aan dit prachtige resultaat hebben meegewerkt d.m.v. het kopen van de pakjes met kaarten. Kerkdienst D.V. donderdag 27 september a.s. des nam. 7.30 uur zal voor de Geref. Ge meente voorgaan ds. H. Ligtenberg te Middelhamis. De invoeling per 1 oktober a.s. van het zone-tarief zal het reizen met de ZWN aanzienlek goedkoper maken. De passagiers zullen dat merken naarmate de frequentie waarin ze van het open baar vervoer gebruik maken. Het is één van de weinige lichtpuntjes in een duurder wordende tijd maar juist daar om des te opvallender! Voor de volgen de jaren staan met name voor Flakkee interessante ontwikkelingen op het ZWN program die het steeds aantrekkelijker moeten maken van de diensten van de Maatschappy gebruik te maken. Volgend jaar komt er zeer waarschijn lijk een half-uurs-sneldienst van Oude Tonge rechtstreeks naar Rotterdam. Slechts de halte Achthuizen zal dan nog worden aangedaan, maar de sneldienst laat alle overige haltes, ook in de Hoek se Waard liggen en spoedt zich naar het Rotterdamse. De a.s. invoering van het zonetarief betekent ook de komst van 10 ritten-kaarten en de Flakkeeër die zich nu met eigen vervoer dagelijks naar Rotterdam begeeft moet zich maar eens op de mogelijkheid van de in te stellen sneldienst en het aantrekkelijke tarief beraden. Het zal hem vele guldens kun nen besparen. Invoering van het zone-tarief is overi gens geen hobby van de ZWN. Meer dere bedrijven in den lande werken er al mee en ingevolge het „tarievenplan Openbaar Vervoer" van de Minister was het nu ook voor de ZWN tijd geworden tot toepassing ervan. Het zonetarief zal gaan betekenen dat een inwoner van Groningen per afgelegde zone (4,5 km) niet meer kwijt, is dan een inwoner van Limburg. Elke landgenoot, waar dan ook woonachtig gaat derhalve per af gelegde afstand eenzelfde vergoeding betalen.,Om een en ander te verduidelij ken heeft de ZWN 150.000 folders laten drukken met voorop een veelkleurige netkaart en op de achterzijde geschre- en bij de NS te Amsterdam, den Haag ven informatie. De folders kunnen gra tis op de ZWN kantoren worden afge haald. „Geen hobby van de ZWN" schreven we en dat klopt. Het zonetarief gaat de Vervoersmaatschappij per jaar 1,5 mil joen gulden aan inkomsten kosten. Die worden door het Ministerie overigens weer bijgepast als consequentie van het streven het openbaar vervoer te popu lariseren. Vrijwel alle vervoersmaat schappijen in den lande kampen met verliezen en in al die gevallen staat de Minister met de beurs gereed om de negatieve rekening te vereffenen. Het zal voor buspassagiers tot in leng te van dagen mogelijk blijven een „en keltje" of een „retourtje" te nemen waarbij hij de plaats noemt waar hij zijn wil, maar na 1 oktober staat het niet gek een kaartje voor een te noe men hoeveelheid zones te nemen. De netkaart brengt het aantal zones nauw keurig in kaart, maar wees gerust... De chauffeur heeft voor zich een schijf waarop hij snel het aantal zones af kan lezen. Overigens heeft de praktijk ge leerd dat het aantal zones waarmee de passagiers te maken hebben veelal niet meer dan 5 bedragen. Ouddorp - Mid delhamis bestaat uit vijf zones, Oud dorp - Rotterdam uit 14. Maar er is meer. Wie van de ene naar de andere plaats reist en onderweg op het idee komt zijn reis te onderbreken kan dat doen omdat de geldigheid van zijn plaatsbewijs 2 uur is. Er komen ook 10 rittenkaarten te koop voor een aantal op te geven zones. Die kaart kan in het hele vervoersgebied gebruikt worden. Dan komen er ook de Nationale vierrittenkaarten voor 1, 2, 3 en 4 zones. Die kunnen zelfs in het hele land wor den gebruikt in stad- en streekvervoer en Rotterdam. Ook wordt een jaarkaart ingevoerd waarvan de prijs 10 x van die van een maandkaart gaat bedragen. Invoering van het zonetarief betekent ook dat er een bescheiden integratie kan plaatsvinden met de RET (Rotter dam) en de Stadsvervoerdienst van Dordt. Het zal na 1 oktober mogelijk zijn met een ZWN kaartje naar hartje Rotterdam te reizen mits men voor vol doende zones heeft betaald. Is dat niet het geval dan moet worden bijbetaald. De vervoersmaatschappijen gaan overi gens niet meer tot verrekening over. Controle daarop zou nauwelijks doen baar zijn en bovendien... de aanvulling van het tekort komt toch uit één en dezelfde zak, die van de Minister. Meer dan in het korte bestek van dit artikel kan worden gezegd wordt door de eerder genoemde folder verduide- lükt. We zouden hen die regelmatig van de bus gebruik maken (en automo bilisten die dat nog niet doen) aanraden op een van de ZWN stations een folder af te halen. Het goedkoper worden van het open baar vervoer speelt echter een enkeling niet in de kaart. Dat zijn zij die naar en van hun werk gebruik maken van eigen vervoer en daarvoor een vergoe ding ontvangen die gelijk staat aan de hoogte van het openbaar vervoer tarief. Hun vergoeding zou aanzienlijk gekort kunnen worden. Voor sommige scholieren met een maandkaart wordt het misschien inte ressanter een 10 rittenkaart te overwe gen. Met name voor die jongelui die wel eens fietsen, liften of door ouders met de auto worden afgehaald zou er een voordeel in kunnen zitten omdat een niet gebruikte rit niet afgestempeld wordt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 1