Legio bezwaren uit burgerij tegen
plaats nieuw Ver. gebouw Ouddorp
^i'-H5S
ORGELS, PIANO'S
VERSPUY ZN
Z.W.N. verwacht! Hot zonetdrief per
1 okt. a.s. van kracht
zal snel ingeburgerd raken
526 jaargang
isdag 25 september 1979
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOUoANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tvoeemaal pet vaeehdinsdag' en vrijdag/ooond
No. 4828
RAAD GOEDEREEDE:
B. W. stellen voor
tot ongegrond verklaring
Kol lekte
bootvluchtelingen
2PHILIC0RDASva 450,
4 SOLINAS enz Va 750,'
6 VISCOUNTS v.af 750,
50 stuks alle merken
Gitaren v.a. 75 Versterkers
v.a. 125.
Blokfluiten accordeons, mond- j
orgels, citers enz.
Westdijk 53, Sommelsdijk
(bij bushalte en molen)
Tel. 01870-4776 Vrijdagavond koopavond
RAAD DIRKSLAND:
Half miljoen gevraagd
voor aanleg woonwagencentrum
DIRK DE JAGER
ONTVING MEDAILLE
Oud papier
Gewijzigde
openingsuren
Postkantoren
DIENSTEN-
CENTRUIVI-NIEUWS:
Wijkgroep Zuid
cursus klusjes in huis
EXTRA KERKDIENSTEN
GEREF. GEMEENTEN
Stellendam
DOORNHAAI VAN 1.50 MTR. LANG
ALS CURIOSITEIT
Dierenbescherming
„IVII AIVIIGO'' NAAR
WILLEIVISTAD
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie Langeweg 13, Sontoielsdijk
TeL (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redacüe) tel. 01870 - 3392
Giro 167930 Bank Raba Middelhamis Rek. no. 34 20 01 108
ABONNEMENTSPRIJS 8,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 28 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
De bouw van een nieuw Verenigings
gebouw annex sporthal, maar méér nog
de voorgenomen situering aan het gem.
parkeerterrein in Ouddorp is een heet
hangijzer dat, terwille van de voortgang
van de plannen, in de raadsvergadering
van a.s. donderdagavond gesmeed zal
moeten worden. Tegen het bestemmings
plan „Kom Ouddorp 3e herziening"
waarin de locatie voor het nieuwe com
plex is opgenomen is dan ook een wel
haast massaal bezwaar gerezen, niet
weinig gestimuleerd door de oproep van
het Bestuur van de plaatselijke Ned.
Herv. Kerk.
De bezwaarden blijken in drie catego
rieën te kunnen worden gedeeld, t.w.
de bewoners van de Molenblok; de be
woners van de Duinkerkerweg; de aan
de Dirkdoensweg wonende M. Grinwis
en met hem nog 167 overigen. De Com
missie van advies inzake de ruimtelijke
ordening Jieeft de bezwaren overwogen
op grond waarvan de meerderheid van
deze raadscommissie tot ongegrondver-
klaring adviseert. De minderheid van
deze Commissie evenwel adviseert tot
gegrondverklaring van de bezwaren te
gen de situering van het Ver. gebouw
op de voorgenomen plaats. Het College
vanB en W evenwel is onverdeeld in
zijn voorstel de bezwaren ongegrond te
verklaren en dientengevolge over te
gaan tot vaststelling van het bestem
mingsplan.
De Molenblok
De bezwaren van de bewoners van de
Molenblok richten zich tegen een te
vrezen geluidsoverlast bij o.a. repetities
van muziek en drumband en het houden
van bruiloften en andere partijen, spe
ciaal in de late avond en 's nachts. Ook
wordt dezerzijds verstoring van de zon
dagsrust gevreesd i.v.m. het houden van
sportevenementen en geconstateerd
wordt dat het woongerief ernstig zal
worden aangetast omdat het terrein di
rect aan het achtrerf van enkele per
celen grenst
B en W wijzen er in htm toelichting
echter op dat dat laatste alleen maar
geldt voor de percelen 9 en 11. Van de
overigen is in 't geheel niet aan te
nemen dat ze hinder van de sporthal
zouden ondervinden. Trouwens - zo
motiveren B en W - er komt een wet
op de geluidshinder die ook zal gelden
voor recreatie-inrichtingen als een sport
hal. Ook zal de oostgevel van het nieuwe
gebouw voor een groot deel de gevel
van de bibliotheekruimte zijn. De Zon-
dagwet stelt voorts beperkende bepa
lingen aan verstoring van de Zondags
rust en tenslotte concluderen B en W
dat de gevreesde aantasting van het
woongerief niet te verwachten is, ook
niet i.v.m. de verkeersintensiteit, temeer
omdat op de Molenblok al een eenrich-
tingsverkeers-bepaUng van kracht is.
Duinkerkerweg
De bewoners van de Duinkerkerweg
vinden het bezwaarlijk dat het nieuwe
gebouw op een afstand van 70 a 80
meter van hun achtergevels zal komen
te staan. Voorts constateren zij een ern
stige aantasting van een uniek en ka
rakteristiek binnenterrein en zij voor
zien een aanzienlijk zwaardere ver
keersdruk op de toeleidende wegen. De
bewoners van de Duinkerkerweg con
cluderen dan ook dat bij het doorgaan
van de plannen sprake zal zijn van een
waardevermindering van hun eigendom
men doordat met de aantasting van hun
privacy het woongerief zal worden be
perkt.
M.b.t. de klachten van de bewoners
van de zuidzijde van de Duinkerkerweg
merken B en W in de toelichting op dat
er zorg kan worden gedragen voor een
afdoende beplanting die het zicht op
het Ver. gebouw zal afschermen. Ove
rigens worden de ramen in de sporthal
op een hoogte van 5 mtr aangebracht
zodat van „aantasting van de vrijheid"
niet kan worden gesproken. B en W
menen dat de bewoners van de noord
zijde van de Duinkerkerweg in dezen
in 't geheel niet van een te verwachten
overlast mogen spreken. Er wordt - zo
motiveren B en W n.a.v. de overige be
denkingen - geen enkele schade aan de
omliggende bebouwing aangebracht en
B en W kunnen ook niet meedenken
waar een toenemende verkeersdrukte
verwacht wordt.
Eén van de College-leden vindt de
bedenkingen van de bewoners van de
zuidzijde van de Duinkerkerweg wel
reëel, waarom hij meent dat die ge
grond zouden moeten worden verklaard.
Overige klachten
De voornaamste bedenkingen in het
bezwaar van dhr M. Grinwis en 167
overigen zijn dat: „mede gezien het
dorpskarakter van Ouddorp het terrein
langs „Dorpstienden" niet als de meest
geëigende plaats voor stichting van een
sporthal" te beschouwen is en dat de
rust van de^ autochtone bevolking in de
bebouwde kom geheel zal verdwijnen
door de aanwezigheid van een sporthal
aldaar.
B en W voeren daartegen aan dat de
stichting van een sporthal aldaar juist
wel van grote betekenis te achten, aan
gezien hier uit verkeerstechnisch oog
punt de meest gunstige oplossing aan
wezig is i.v.m. de ligging van het per-
keerterrein. Voorts blijft het overblij
vende gedeelte van het binnenterrein
onaangetast, zodat planologisch gezien
geen inbreuk wordt gemaakt op de ge
dragsregel dat de binnenterreinen in
en om Ouddorp zoveel mogelijk onbe
bouwd dienen te blijven.
B en W ontkennen allerminst dat de
recreatieve activiteiten reeds een aan
zienlijke druk leggen op de rust van
de autochtone bevolking in en om Oud
dorp, maar zij tekenen daarbij aan. dat
zich dat hoofdzakelijk uit in de zoveel
grotere verkeersstroom op de wegen
in en om Ouddorp gedurende de vakan
tieperiode welke verkeersdrukte zich
overigens ook zou voordoen indien geen
sporthal aanwezig is, omdat de vakantie
gangers zich regelmatig van en naar het
dorp begven en daarbij gebruik maken
van het parkeerterrein.
Er 'is volgens B en W dan ook geen
sprake van een toenemende druk tenge
volge waarvan het laatste restje rust
in de bebouwde kom van Ouddorp zou
verdwijnen. De druk, voortvloeiende uit
de aanwezigheid van een groot aantal
recreanten - voorzover hier sprake zou
zijn van een aantasting van de rust van
de autochtone bevolking - is geheel in-
haerent te achten aan de functie welke
de kern Ouddorp met omgeving vervult
in de recreatieve sfeer tengevolge van
de ligging t.o.v. het strand en het Gre-
velingenmeer.
MIDDELHARNIS:
De kollekte, die vorige week zondag
tijdens de dienst voor gehandicapten in
de Ned. Herv. Kerk ten bate van de
Vietnamese vluchtelingen, die naar Mid-
delhamis kom;en, gehouden werd bracht
861,80 op.
In de a.s. donderdavond te houden
raadsvergadering zal Dirkslands' ge
meenteraad een crediet van een half
miljoen gulden worden gevraagd voor
de aanleg van een woonwagencentrum.
aan de Eerste Stoofweg. Het is er B en
W veel aan gelegen dit werk met spoed
ter hand te nemen teneinde de woon
wagenbewoners „uit hun huidige bizar
re situatie" te bevryden.
Dat verlangen is er overigens niet
- sinds vandaag of gisteren. Al eind vorig
jaar besloot de raad tot aankoop van
de benodigde grond en daarop de reali
sering van een nieuwe woonwagenter
rein, maar er deden zich al snel enkele
obstakels voor. Aanvankelijk was er
allerwege instemming, ook van de zijde
van het Ministerie van CRM, maar
medio februari van dit jaar moest het
B en W blijken dat dit Ministerie haar
standpunt c.q. medewerking afhankelijk
stelde van de door Prov. Waterstaat te
maken tracékeuze voor de omleidings
weg rond Dirksland. Keuze van een be
paald tracé dicht langs de kom zou de
situering van het terrein langs de Stoof
weg niet langer acceptabel maken. Om
dat de gem. niet om bedoeld Ministerie
heen kan (het vergoedt 95"/o van de
exploitatiekosten) werden snel onder
handelingen aangeknoopt die er thans
toe hebben geleid dat CRM thans in
stemt met- de aanbesteding van het
plan tot realisering van het nieuwe
kamp.
Het Ministerie heeft er bij aangete
kend dat geen bijdarge meer zal wor
den verleend wanneer door de weg
tracering de locatie van het nieuwe
centrum onaanvaardbaar wordt, maar
B en W vrezen op dat punt geen kwaad.
Eerstens gaan zij er vanuit dat de weg
een ander tracé zal krijgen, conform
het verlangen van de bevolking, ken
baar gemaakt op een gehouden voorlich
tingsavond. Mocht toch tot het niet
gewenste tracé gekozen worden dan
achten B en W de Provincie aanspreek
baar voor de door de gemeente te lijden
schade.
Het College meent dan ook dat de
huidige onhoudbare toestand aan de
Oost Havendijk niet nodeloos langer
mag voortbestaan waarom zij voorstel
len het gevraagde crediet van een half
miljoen te voteren en haar (het College)
te machtigen het werk onderhands aan
te besteden.
Dit jaar is de heer D. de Jager te
Stellendam 25 jaar agent van de Konin
klijke Zuid-HoUandsche Maatschappij
tot Redding van Schipbreukelingen te
Rotterdam. Ter gelegenheid hiervan
ontving hij j.l. zaterdag uit handen van
de president van de Maatschappij, de
heer A. M. Leis, een medaille van ver
dienste.
De dagelijkse leiding op het Station
Stellendam - sinds 1972 ook het station
Ouddorp - is bij de heer De Jager in
goede handen, bekend en verbonden
als hij van jongsaf is met het wel en
wee van de reddingmaatschappij.
De vader van de heer De Jager was
reeds „free lance" reddingbootschipper
en al zijn broers hebben in het verleden
op de Stellendamse reddingboot geva
ren. Het is alleen maar door zijn drukke
werkzaamheden aan de wal, dat de
heer De Jager destijds agent is gewor
den in plaats van aktief redder.
MELISSANT:
T.b.v. het restauratiefonds van de
Ned. Herv. Gemeente zal morgenavond
woensdag weer oud papier wor
den opgehaald. Men gelieve het tijdig
lan^ die straat gereed te zetten.
De openstelling van diverse postin-
richtingen op Goeree Overflakkee wor
den ingaande 1 oktober 1979 gewijzigd.
De openingstijden voor het publiek
worden voor al deze kantoren dan als
volgt:
Middelhamis: ma t/m do 08.30 - 18.00;
vr 08.30 - 18.00; 19.00 - 20.30
za 09.00 - 12.00
Middelhamis is dus steeds onafge
broken geopend van 08.30 - 18.00
Achthuizen ma t/m vr 10.30 - 12.00;
15.00 - 17.00; za gesloten
Den Bommel ma, wo, do ,vr 09.00 - 12.00
14.00 - 17.00; di 09.00 - 12.00; za ge
sloten
Dirksland: ma t/m vr 10.00 - 12.00;
14.00 - 17.00; za gesloten
Goedereede: ma t/m vr 09.00 - 12.00;
za gesloten
Herkingen: ma t/m vr 10.30 - 12.00;
15.00 - 17.00; za gesloten
Melissant: ma t/m vr 13.30 - 17.00;
za gesloten
voor Melissant betreft dit een tijde
lijke maatregel
Nieuwe Tonge: ma t/m vr 10.00 - 12.00;
15.00 - 17.00; za gesloten
Ooltgensplaat: ma t/m vr 10.00 - 12.00;
15.00 - 17.00; za 09.00 - 12.00
Ouddorp: ma t/m vr 09.00 - 12.00;
14.00 - 17.00; za 08.30 - 11.30
Oude Tonge: ma t/m vr 10.00 - 12.00;
14.00 - 17.00; za gesloten
Stad aan 't Haringvliet: ma t/m vr 10.00
- 12.00; 15.00 - 17.00; za gesloten
Stellendam: ma t/m vr 10.00 - 12.00;
14.00 - 17.00; za gesloten
wy herinneren u er nog even aan dat
de pedicure dhr. J. v. d. Meyden op
maandag 1 oktober a.s. weer zijn
spreekuur heeft in het Dienstencentrum
aan de Doetinchemsestraat 27 te Mid-
deUiarnis vanaf 14.00 uur. Wilt u uw
afspraak niet vergeten?
De Wijkgroep Middelhamis-Zuid start
maandag 1 oktober met het onderwerp
electriciteit. Een electricien zal diverse
onderwerpen behandelen, zodat U in de
toekomst uw eigen klusjes kunt ver
zorgen.
Op 1 en 8 oktober van 20.00 - 21.00
uuu" in het Buurthuis Meidoomstraat
10 A, Middelhamis. Men kan per avond
komen. Kosten 3,excl. event, ma
teriaal.
Ouddorp. Donderdagavond 7.30 uur
ds. G. Mouw.
Melissant. Zaterdagavond 7.00 uur
ds. J. Karens van Opheusden.
Oude Tonge. Woensdagavond 7.30
uur ds. H. Ligtenberg.
■^^•■1X 'ri
Vishandelaar A. van Es torst hier een 15 küo zware doomhaai die hij vorige
week op de visafslag kocht. Het beest was 1.50 meter lang en werd door een van de
Goereese kotters aangevoerd. Overigens komt dat steeds veelvuldiger voor tenge
volge van het feit dat de vissers op nieuwe visgronden opereren.
Haai-aohtigen en roggen worden onder de Engelse kust gevangen en daar zal ook
dit exemplaar wel vandaan zijn gekomen. Overigens was deze haai niet eetbaar
en een vishandelaar, die er slechts een minimum prijs voor hoeft te betalen,
koopt zo'n vis dan ook als curiositeit.
OUDE TONGE:
Brandweer bluste autobrand
De brandweer van Oude Tonge is
zondagavond rond 7 uur uitgerukt voor
het blussen van een autobrand op de
Grevelingendam. De wagen van dhr M.
uit Berkel-Rodenrijs - een Renault 20
TL - was daar in brand geraakt. Het
motorcompartiment brandde geheel uit.
De fam. M. kon de wagen zonder enige
persoonlijk letsel verlaten.
MIDDELHARNIS/SOMMELSDIJK:
Weer loos brandalarm
In Middelhamis/Sommelsdijk is ken
nelijk iemand aan de gang die er ple
zier in heeft loos brandalarm te geven.
Gisteren gebeurde dat voor de derde
keer in een korte periode. Sommelsdijks
spuitgasten rukten rond drie uur uit
naar een brand in het pand Dubbele
Ring 47, maar daar aangekomen bleek
dat nummer zelfs niet te bestaan.
Een jong poesje, oranje op de rug en
met witte pootjes, een groene halsband
dragend, is opgevangen door mevr. de
Ruiter, Palingstraat 3, tel. 1420 te
Dirksland. De eigenaar(esse) gelieve
het daar af te halen.
Vermist. Sinds een week is onze
lapjespoes van Va jaar oud vermist.
Fam. Bijdevaate, Schoolstraat 21, Stel
lendam, tel. 01879 - 1242.
Het zendschip „Mi Amigo", de „Mag-
dalena" dat j.l. zondag door de politie te
water naar binnen werd gesleept, is via
de Haringvlietsluizen naar Willemstad
gebracht, alwaar het, door de daar ge
stationeerde politie te water aan de ket
ting is gelegd. Het zendschip bevond
zich tengevolge van een stranding op
„de Ooster" binnen de territoriale wa
teren. De Nederlandse bemanningsleden
zijn aangehouden. Tegen hen is proces
verbaal opgemaakt wegens het mede
werken aan de verboden radio-uitzen
dingen.
OOLTGENSPLAAT:
Woord en Daad-kaartenaktie
Voor de aktie „Woord en Daad" heb
ben de leerlingen van de Chr. Nat.
School „De Hoeksteen" met elkaar
904,20 bijeen gebracht. De kinderen dan
ken allen die aan dit prachtige resultaat
hebben meegewerkt d.m.v. het kopen
van de pakjes met kaarten.
Kerkdienst
D.V. donderdag 27 september a.s. des
nam. 7.30 uur zal voor de Geref. Ge
meente voorgaan ds. H. Ligtenberg te
Middelhamis.
De invoeling per 1 oktober a.s. van
het zone-tarief zal het reizen met de
ZWN aanzienlek goedkoper maken. De
passagiers zullen dat merken naarmate
de frequentie waarin ze van het open
baar vervoer gebruik maken. Het is
één van de weinige lichtpuntjes in een
duurder wordende tijd maar juist daar
om des te opvallender! Voor de volgen
de jaren staan met name voor Flakkee
interessante ontwikkelingen op het ZWN
program die het steeds aantrekkelijker
moeten maken van de diensten van de
Maatschappy gebruik te maken.
Volgend jaar komt er zeer waarschijn
lijk een half-uurs-sneldienst van Oude
Tonge rechtstreeks naar Rotterdam.
Slechts de halte Achthuizen zal dan nog
worden aangedaan, maar de sneldienst
laat alle overige haltes, ook in de Hoek
se Waard liggen en spoedt zich naar het
Rotterdamse. De a.s. invoering van het
zonetarief betekent ook de komst van
10 ritten-kaarten en de Flakkeeër die
zich nu met eigen vervoer dagelijks naar
Rotterdam begeeft moet zich maar eens
op de mogelijkheid van de in te stellen
sneldienst en het aantrekkelijke tarief
beraden. Het zal hem vele guldens kun
nen besparen.
Invoering van het zone-tarief is overi
gens geen hobby van de ZWN. Meer
dere bedrijven in den lande werken er
al mee en ingevolge het „tarievenplan
Openbaar Vervoer" van de Minister was
het nu ook voor de ZWN tijd geworden
tot toepassing ervan. Het zonetarief
zal gaan betekenen dat een inwoner van
Groningen per afgelegde zone (4,5 km)
niet meer kwijt, is dan een inwoner van
Limburg. Elke landgenoot, waar dan
ook woonachtig gaat derhalve per af
gelegde afstand eenzelfde vergoeding
betalen.,Om een en ander te verduidelij
ken heeft de ZWN 150.000 folders laten
drukken met voorop een veelkleurige
netkaart en op de achterzijde geschre- en bij de NS te Amsterdam, den Haag
ven informatie. De folders kunnen gra
tis op de ZWN kantoren worden afge
haald.
„Geen hobby van de ZWN" schreven
we en dat klopt. Het zonetarief gaat de
Vervoersmaatschappij per jaar 1,5 mil
joen gulden aan inkomsten kosten. Die
worden door het Ministerie overigens
weer bijgepast als consequentie van het
streven het openbaar vervoer te popu
lariseren. Vrijwel alle vervoersmaat
schappijen in den lande kampen met
verliezen en in al die gevallen staat de
Minister met de beurs gereed om de
negatieve rekening te vereffenen.
Het zal voor buspassagiers tot in leng
te van dagen mogelijk blijven een „en
keltje" of een „retourtje" te nemen
waarbij hij de plaats noemt waar hij
zijn wil, maar na 1 oktober staat het
niet gek een kaartje voor een te noe
men hoeveelheid zones te nemen. De
netkaart brengt het aantal zones nauw
keurig in kaart, maar wees gerust...
De chauffeur heeft voor zich een schijf
waarop hij snel het aantal zones af kan
lezen. Overigens heeft de praktijk ge
leerd dat het aantal zones waarmee de
passagiers te maken hebben veelal niet
meer dan 5 bedragen. Ouddorp - Mid
delhamis bestaat uit vijf zones, Oud
dorp - Rotterdam uit 14.
Maar er is meer. Wie van de ene naar
de andere plaats reist en onderweg op
het idee komt zijn reis te onderbreken
kan dat doen omdat de geldigheid van
zijn plaatsbewijs 2 uur is. Er komen
ook 10 rittenkaarten te koop voor een
aantal op te geven zones. Die kaart kan
in het hele vervoersgebied gebruikt
worden. Dan komen er ook de Nationale
vierrittenkaarten voor 1, 2, 3 en 4 zones.
Die kunnen zelfs in het hele land wor
den gebruikt in stad- en streekvervoer
en Rotterdam. Ook wordt een jaarkaart
ingevoerd waarvan de prijs 10 x van die
van een maandkaart gaat bedragen.
Invoering van het zonetarief betekent
ook dat er een bescheiden integratie
kan plaatsvinden met de RET (Rotter
dam) en de Stadsvervoerdienst van
Dordt. Het zal na 1 oktober mogelijk
zijn met een ZWN kaartje naar hartje
Rotterdam te reizen mits men voor vol
doende zones heeft betaald. Is dat niet
het geval dan moet worden bijbetaald.
De vervoersmaatschappijen gaan overi
gens niet meer tot verrekening over.
Controle daarop zou nauwelijks doen
baar zijn en bovendien... de aanvulling
van het tekort komt toch uit één en
dezelfde zak, die van de Minister.
Meer dan in het korte bestek van dit
artikel kan worden gezegd wordt door
de eerder genoemde folder verduide-
lükt. We zouden hen die regelmatig
van de bus gebruik maken (en automo
bilisten die dat nog niet doen) aanraden
op een van de ZWN stations een folder
af te halen.
Het goedkoper worden van het open
baar vervoer speelt echter een enkeling
niet in de kaart. Dat zijn zij die naar
en van hun werk gebruik maken van
eigen vervoer en daarvoor een vergoe
ding ontvangen die gelijk staat aan de
hoogte van het openbaar vervoer tarief.
Hun vergoeding zou aanzienlijk gekort
kunnen worden.
Voor sommige scholieren met een
maandkaart wordt het misschien inte
ressanter een 10 rittenkaart te overwe
gen. Met name voor die jongelui die
wel eens fietsen, liften of door ouders
met de auto worden afgehaald zou er
een voordeel in kunnen zitten omdat
een niet gebruikte rit niet afgestempeld
wordt.