EIIAriDEfl - niEUWS Met z'n allen heel wat ,M ans Overdenking Grandioze openings aanbiedingen OP 1 SEPTEMBER A.S. Uw voordeel uit de Heilige Schrift DOEHET-ZELF CENTRUM Langeweg 43 - 3255 U Oude Tonge - Tel.-. 01875 -14 25 3e blad Vrijdag 31 augustus 1979 No. 4821 OOLTGENSPLAAT: Acht klompenmakers vestigden zich op Fiakkee Reünie deed het verleden herleven Zaterdag, laatste zomerbeiaardconcert Goedereede Schrootjes PARANA PINE 9x60 p.m. 1,05 GRENEN 9x83 p.m. 1,09 VUREN 9x60 p.m. 0,79 Onvoorstelbare lage prijzen voor keukens van TOP kwaliteit (m.tsi.m.n>app,r.tuur} Koffiezetter De razend populaire koffiezetter van Moulinex. Smaakvolle kleuren vormgeving. Voor 9 40 Cfl kopjes. nu 4d,3U Doppendoos 21-DEUG nu 29, HET MEKKA VOOR ALLE LANDBOUWERS, BOUWERS EN VERBOUWERS, KNUTSELAARS EN HOBBYISTEN «.MlMBuy™»»».» „Zij zijn met z'n allen heel wat „Mans", dachten wij j.l. zaterdagmid dag toen we in de prachtige gerestau reerde zaal "van het Verenigingsgebouw „Elthato" ongeveer 100 reünisten aan troffen die allen met het geslacht van de naam Mans te maken hebben. Deze familie hield namelijk een reünie, de eerste in hun geschiedenis en mogelijk de eerste die in „Elthato" en binnen de vesting van Ooltgensplaat gehou den werd. Organisatoren van dit fami liefestijn waren de heren Leendert Mans Mzn. te 'Ridderkerk en Antonie Mans Pzn. te Ooltgensplaat. Ze doken in de geschiedenis en na maanden van voorbereiding, schriftelijk en telefonisch was het zaterdag de 25ste augustus 1979 dan zover dat 100 personen aan de uitnodiging gevolg hebben gegeven en dat slechts enkelen, om reden van ziekte, etc. verstek moesten laten gaan. Die er geweest zijn hebben intens genoten. Velen, vooral van de jongere garde hadden elkaar nog nooit gezien en in gezellige „onderonsjes" werd er heel wat afgepraat. De reünisten kwa men uit vele plaatsen van ons land,o.a; Geldermalsen, Ede, Wijk en Aalburg, Delft, Ridderkerk, Rijswijk, Dubbeldam, enz. Vanzelf ook een grote groep van Fiakkee, waar vele Mansen zijn neer gestreken. Waarom Ooltgensplaat? Waarom werd deze reünie te Oolt gensplaat gehouden? aldus een vraag die kan worden gesteld. Deze plaats werd niet zonder reden gekozen. In 1887 stond er een advertentie in een der kranten, dat er te Ooltgensplaat een partij hout te koop was, bomen staande aan de Oudelandsedijk, eigen dom van de Ambachtsheerlijkheid „Sint Adolfsland". De klompenmaker Anto nie Mans Machielzoon uit Wijk en Aal burg kwam de koop bezichtigen en kocht de' partij van de rentmeester, notaris Mr. A. J. C. van Weel. Het vervoer van deze party moest tevens worden geregeld en in' die tijü was het geeii kleinigheid. Mr. van Weel had een oplossing. Hij zei: „Mans kom met je gezin naar Ooltgensplaat, dat zal beter gaan dan al die bomen ver voeren en wij in de Plaat kunnen ook best een Idompenmaker gebruiken". Zo gezegd zo gedaan. Met schipper S. van Veen Schipper Simon van Veen ging met zijn scheepje „De tijd zal 't leeren" naar Wijk en Aalburg en in 1887 ves tigde Antonie Mans Machielzoon zich in de Plaat als klompenmaker. Met zijn vrouw Gijsbertje van Wijk bracht hij twee kinderen en twee ongehuwde broers mee, Peter en Kasper en een knecht Tinus Bouman. Ook wat huis raad, vanzelf niet veel. De nieuw-inge- komenen gingen wonen aan de Voor straat (Marktveld) in een huis naast de Herv. Kerk, dat in 1896 is afgebrand en waarna op dezelfde plaats een huis is gebouwd, waar nu de heer G. Hob bel woont. Kuiperslop In het Kuiperslop, achter de woning nu bewoond door de heer W. Voogd, werd er een werkplaats je ingericht en ging de klompenmakerij van start. In het jaar van vestiging werd het gezin verrijkt met een derde kind, een zoon genaamd Machiel en in 1889 werd er weer een zoon geboren, die de naam kreeg van Antonie. Moeder de vrouw kon het evenwel niet zo best wennen en verlangde terug naar het wonen in de geboorteplaats Wyk en Aalburg. In 1890 werd dan ook de terugtocht aanvaard. De twee broers bleven echter in de Plaat. Kasper huw de met Elizabeth van den Berg en Peter met Tannetje van Hassent, beiden uit Ooltgensplaat. Kasper vestigde als klompenmaker te Oude Tonge en Peter bleef de klompenmaker van Ooltgens plaat. In 1900 ging hy echter naar Middelhamis. In dat jaar gebeurde er iets. Antonie kwam weer terug met zijn gezin uit Wijk en Aalburg en ves tigde zich als klompenmaker te Her kingen. In Wqk en Aalburg was het gezin nog uitgebreid met twee dochters en een zoon, Huibertje, Dirkje en Peter. Het gezin had toen dus zeven kinderen. Over Fiakkee verspreid Vanuit Herkingen verspreidde de klompenmakers-familie zich over Fiak kee. De jongens waren inmiddels zelf standig geworden. Michiel vestigde zich te Dirksland, Antonie te Sommelsdijk en Peter te Ooltgensplaat. Een schoon zoon Marinus Melissant, getrouwd met Antonie Mans en G^sbertje van Wük die in 1887 voet op Flakkeese bodem zetten en daarmede ook de Idompenmakery in deze streek uitgebreid gestalte gaf. NIET OMGEKOMEN Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de on- gehoorzamen, als zy de verspie ders met vrede had ontvangen Hebreen 11 31 Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen. Door datzelfde geloof is het huis van Rachab blijven staan. Zij is niet omgekomen met de inwoners van Jericho. Zij werd in het oordeel Gods gespaard. Vele wellicht eerza mer burgers werden getroffen. Rachab met haar gruwzame reputatie werd be houden. Eta uitgerekend haar naam prijkt met gouden letters in de galerij der geloofsjielden. Welk een .stoet van edelen trekt in dit hoofdstuk aan ons voorbij. Profeten, priesters, aartsvaders, koningen. En daartussen: Rachab met haar bijnaam. Had de schrijver van de brief aan de Hebreen niet beter een andere naam kiuinen noemen om de schoonheid van het geloof te Ulustreren? Deze vrouw, wier huls en leven ge tekend was door de zonde, wordt als enige gespaard. Deze onzedelijke heldin wordt Ingelijfd in het volk van God, Deze diep gevallen zondares wordt een stammoeder van Christus. Deze Kana- anietische, verslingerd aan de ontucht, wordt als een geloofsheldin beschre ven in de prominente wolk der getui gen. En door de apostel Jacobus wordt zij ons voorgesteld als een toonbeeld van goede werken. Hoe is dat mogelijk? ■Want deze Rachab was... een hoer. Dit Evangelie is bepaald niet naar de mens. Dat strijkt tegen de haren van eigengerechtigde mensen in. Dat is tot pure dwaasheid van wereld wij- zen,Heeft God niet het onedele uitver koren, het verachte, het gedegenereer de? Ergert u zich niet daaraan, maar verwondert u veeleer. Van Rachab tot Zacheüs blijkt in Jericho de waarheid van Jezus' woord, dat hoeren en tol lenaren voorgaan in het Koninkrijk der hemelen. Dat breekt de mens af tot op het niveau van deze weggezogen zondaren, maar dat is tevens waarlijk bevrijdend. Wie had ooit gedacht, dat juist Rachab niet om zou komen? Is zij niet het monument van Gods vrijmachtige genade? Zij vertolkt in haar leven wat eeuwen later door Ra- chabs grote Zoon in hetzelfde Jericho verkondigd zal worden: „De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was". Daarom heeft Gods hand Rachab met naam én toenaam geschreven op de rol, waarop Hij de volken schrijft, opdat de grootste der zondaren niet zou wan hopen aan Zijn genade. Als Israël het beloofde Kanaan bin nentrekt, loopt Rachab mee in de rijen van het verloste volk van God. En in mijn gedachten zie ik, hoe zij in die optocht de banier van het Evangelie in haar besmeurde handen draagt. Wat staat daarop geschreven? De God van Israël is een God, die de goddelozen rechtvaardigt. In diepe verwondering val ik op mijn knieën. En ik staar op die naam én op die bijnaam, die God invoegt tussen de illustere namen in de wolk der getuigen. Rachab, de hoer, is niet omgekomen. Wilt u hasir naam doorstrepen? Die bijnaam klinkt u te onwelluidend in de oren? Bedenk dan, dat het ook uw naam is. Als u Rachabs naam door streept, streept u ook uw eigen naam door in het boek des levens. U wilt wel Abraham in uw stamboom, maar Rachab niet? Weet dan zeker, dat u geen deel hebt aan Christus, want onze Heere is uit Rachab geboren. Is juist voor verloren zondaren haar naam niet het meest hoopwekkend? Wie weet vér te' staan van het geloof van Abra ham, hij moge overdenken, dat God verheerlijkt wordt in het geloof van Rachab, de hoer. Waarin kwam dat geloof dan uit? Zij heeft de verspieders met vrede ont vangen. Daarin toonde zij te kiezen voor Israels God, Wiens gerucht tot haar was doorgedrongen. Wat bij de inwoners van Jericho veharding heeft verwerkt, zodat zij in ongehoorzaam heid de poorten grendelden, dat heeft Rachab, de zonderes bij uitstek, in ver ootmoediging verbrijzeld. Zij heeft het oordeel aanvaard en gevreesd voor die heilige God. Tegelijk heeft zij zich op genade of ongenade aan Hem overgege ven en zich in Zijn hand gesteld.Tre- wijl Jericho de poorten sluit, zet Ra chab haar huis open. Zij erkende de waarheid van het spreken Gods: „Ik wéét, dat de Heere u dit land gegeven heeft". Daarbij zette zij alles op het spel, zelfs haar leven. Zij leverde zich aan God uit. Hoe dat af zou lopen, wist zij niet. Wat zal er in haar omgegaan zijn, toen Israël zeven dagen lang om Jericho trok? Hoe zullen de krijgsbazuinen in haar oren hebben geklonken? Zal zij niet gebeefd hebben bij het gedruis van Jericho's vallende muren? En waar kon zij zich aan vastklampen? Door het gelóóf is Rachab niet om gekomen. Zij heeft de waarachtigheid van Gods belofte geloofd. En in dat geloof, waarin zij staande bleef als ziende de Onzienlijke, stelt God haar naast Abraham, de vader der gelovi gen, die beleden heeft een gast en vreemdeling te zijn op aarde in de begeerte van het hemelse Kanaan. In dat geloof staat Rachab, de hoer, op één lijn met Sara, de moeder der gelo vigen, die Hem getrouw geacht heeft, die het beloofd had. Door het geloof krijgt de dochter van Cham de naam van Slons kind. Kan Gods genade heerlijker schite- ren? Rachab had alles tegen. Haar af komst en geboorte, haar omgeving en haar leven. Het oordeel rustte op haar. Zij stond buiten Gods verbond en had geen belofte. Israels God kon voor haar alleen een God van gericht zijn. Zij is tot deze God gevlucht en zij is niet omgekomen met de ongehoorza- men. Zal zij niet eenmaal in het oordeel opstaan om de ongehoorzame kinderen des verbonds te veroordelen? Wilt u niet omkomen, als Jericho valt, leer dan de naam van Rachab spellen. Dan zult u Jozua ontmoeten! Was hij het niet, die Rachab uit Je richo verloste en haar in Kanaan bin nenleidde? Middelhamis Ds. E. F. Vergunst. Huibertje werd klompenmaker te Stel- lendam. Ook bracht het gezin nog een pleeg zoon mee, n.L Marinus van der Sieen- ^hoven, die als enige nog in leven is (80 jaar). Hij werd klompeimiaker te Stad aan 't Haringvliet. Marinus was een zoon van een zuster van Antonie Mans, van Jenneke-meu. Antonie is dus de importeur geweest van de klom penmakers op Fiakkee. Met zijn broers Kasper te Oude Tonge en Peter te Miüüelhamis vestigde zich in 8 dorpen een terzake kimdig ambachtsman, die als handwerk van bomen klompen maakten. Oudste kleinkind Uit het geslacht van Antonie Mans en Gijsbertje van Wijk was nu j.l. za terdag de reünie. Het oudste kleinkind van dit echtpaar dat aanwezig was, was M. de Bonte (70) uit Dirksland; zoon van Bartha Mans Ad. De jongste die „Elthato" bevolkte was het 7-jarig dochtertje Marjelle van het echtpaar Jaap van Heest uit SteUendam. Zij is vanzelf niet de jongste van het geslacht. Kleuters en baby's waren niet onder de gasten. Jongste stamhouder De jongste stamhouder (niet aanwe zig) is Antonie Mans, achterkleinkind van Michiel Mans uit Dirksland. Hij is geboren 29 juli 1975 en is Antonie van Michiel enz. en vanaf 1795 het 8ste geslacht en woont te Dubbeldam. Het geslacht Mans is bekend tot 1600 in het Land van Heusden en Altena. Van de 5 kleinzoons met de naam Antonie uit dit geslacht is er maar één meer in leven; A. Mans Pzn. te Ooltgensplaat. De 7 kleindochters met de naam Güsbertje z^jn allen nog in leven, hiervan waren er 5 aanwezig. Eén was er ziek en één verhinderd. De oudste reünist was de heer M. v. d. Steenhoven, die wel uit het geslacht Mans afkomstig is maar niet uit de Iqn van het echtpaar A. Mans-van W^k. Als pleezoon hoorde lug echter bg het gezin en de familie. Expositie De heer A. Mans had uit zijn uitge breid archief op het podium van „El thato" een kleine expositie ingericht met betrekking tot het geslacht Mans. Zo was er een getekend portret van Antonie Mans en zijn echtgenote Gijs bertje van Wijk, beiden geboren in 1855. Tussen dit portret prijkte er een kleu renfoto van de jongste stamhouder Antonie uit Dubbeldam, hierboven ge noemd. Verder waren er een aantal oude foto's en ansichtkaarten van de fami lie en de dorpen waar zij hebben ge woond of nog woonachtig zijn. Het geheel werd verduidelijkt door een stamboom van de familie Mans, opge steld en getekend door Peter Mans Azn. Door de groep werd de Ned. Herv. Kerk nog bezichtigd, waar door Ton Mans Czn. uit Ridderkerk het orgel werd bespeeld. Na de lunch, die door de concierge van „Elthato", de familie Braber en hun staf keurig werd ver zorgd, sprak een der reünisten, de heer T. Plugge uit Voorburg een hartelijk woord van dank aan de beide organi satoren. Er werd die dag ook nog aan de noodlijdende wereld gedacht. Door de familie Van Gurp-Kalle te Stad aan 't Haringvliet werd er een stand ingericht met houtsnijwerk, etc. voor „Woord en De ongeveer 100 reünisten samengepakt op het podium van „Elthato". Links (in stoel) de oudste deelnemer, de 80-jarige M. V. <L Steenhoven. Daad", met een goed resultaat. De van 3 tot 10 uur durende reünie mag zeer zeker geslaagd worden ge noemd. Er werden al stemmen gehoord om volgend jaar verder te gaan maar dan op een andere plaats waar de Mansen inwonend zyn. Voorlopig kan men dan nog jaren verder. Morgen, zaterdag, wordt in Goede reede het laatste beiaardconcert in het aflopende zomerseizoen gehouden. Het klokkenspel in de Dom zal van 11.00 tot 12.00 uur 's morgens bespeeld wor den door mej. H. v. d. Weel uit Den Haag. Op het programma staan een aantal gemakkelijk herkenbare liedjes, maar ook bewerkingen van bekende melodieën van Straus en Beethoven. Mej. V. d. Weel is organiste op de orgels in de Paaskerk in Den Haag en de Oude kerk in Scheveningen van welke laatste kerk zij ook het carillon bespeelt zowel als dat van de Grote of Jacobskerk te Den Haag. THOLEN Doorgereden na botsing. De aan de Grindweg geparkeerde auto van de heer B. bleek beschadigd te zijn na een aan rijding door een onbekende dader. Na onderzoek bleek de dader P. v. d. M. te zijn wiens eigen auto ook beschadigd was. Tegen Van der M. werd door de politie proces-verbaal opgemaakt voor doorrijden na aanrijding. LAAT ONS VRIJBLIJVEND EEN OPFERTE MAKEN. EN U KUNT VERZEKERT ZIJN VAN EEN SCHERPE PRi.iS, in Imntiilat iiitvoiriiti 3995,*" initiiulafEJkin 5199,-

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 9