EIIAriDEfl - niEUWS
Met z'n allen heel wat ,M
ans
Overdenking
Grandioze openings aanbiedingen
OP 1 SEPTEMBER A.S.
Uw voordeel
uit de
Heilige Schrift
DOEHET-ZELF
CENTRUM
Langeweg 43 - 3255 U Oude Tonge - Tel.-. 01875 -14 25
3e blad
Vrijdag 31 augustus 1979
No. 4821
OOLTGENSPLAAT:
Acht klompenmakers vestigden zich
op Fiakkee
Reünie deed het verleden herleven
Zaterdag, laatste
zomerbeiaardconcert
Goedereede
Schrootjes
PARANA PINE 9x60 p.m. 1,05
GRENEN 9x83 p.m. 1,09
VUREN 9x60 p.m. 0,79
Onvoorstelbare lage prijzen voor
keukens van TOP kwaliteit (m.tsi.m.n>app,r.tuur}
Koffiezetter
De razend populaire
koffiezetter van
Moulinex.
Smaakvolle kleuren
vormgeving. Voor 9 40 Cfl
kopjes. nu 4d,3U
Doppendoos
21-DEUG nu 29,
HET MEKKA VOOR ALLE LANDBOUWERS,
BOUWERS EN VERBOUWERS, KNUTSELAARS EN HOBBYISTEN
«.MlMBuy™»»».»
„Zij zijn met z'n allen heel wat
„Mans", dachten wij j.l. zaterdagmid
dag toen we in de prachtige gerestau
reerde zaal "van het Verenigingsgebouw
„Elthato" ongeveer 100 reünisten aan
troffen die allen met het geslacht van
de naam Mans te maken hebben. Deze
familie hield namelijk een reünie, de
eerste in hun geschiedenis en mogelijk
de eerste die in „Elthato" en binnen
de vesting van Ooltgensplaat gehou
den werd. Organisatoren van dit fami
liefestijn waren de heren Leendert
Mans Mzn. te 'Ridderkerk en Antonie
Mans Pzn. te Ooltgensplaat. Ze doken
in de geschiedenis en na maanden van
voorbereiding, schriftelijk en telefonisch
was het zaterdag de 25ste augustus
1979 dan zover dat 100 personen aan
de uitnodiging gevolg hebben gegeven
en dat slechts enkelen, om reden van
ziekte, etc. verstek moesten laten gaan.
Die er geweest zijn hebben intens
genoten. Velen, vooral van de jongere
garde hadden elkaar nog nooit gezien
en in gezellige „onderonsjes" werd er
heel wat afgepraat. De reünisten kwa
men uit vele plaatsen van ons land,o.a;
Geldermalsen, Ede, Wijk en Aalburg,
Delft, Ridderkerk, Rijswijk, Dubbeldam,
enz. Vanzelf ook een grote groep van
Fiakkee, waar vele Mansen zijn neer
gestreken.
Waarom Ooltgensplaat?
Waarom werd deze reünie te Oolt
gensplaat gehouden? aldus een vraag
die kan worden gesteld. Deze plaats
werd niet zonder reden gekozen. In
1887 stond er een advertentie in een
der kranten, dat er te Ooltgensplaat
een partij hout te koop was, bomen
staande aan de Oudelandsedijk, eigen
dom van de Ambachtsheerlijkheid „Sint
Adolfsland". De klompenmaker Anto
nie Mans Machielzoon uit Wijk en Aal
burg kwam de koop bezichtigen en
kocht de' partij van de rentmeester,
notaris Mr. A. J. C. van Weel.
Het vervoer van deze party moest
tevens worden geregeld en in' die tijü
was het geeii kleinigheid. Mr. van Weel
had een oplossing. Hij zei: „Mans kom
met je gezin naar Ooltgensplaat, dat
zal beter gaan dan al die bomen ver
voeren en wij in de Plaat kunnen ook
best een Idompenmaker gebruiken". Zo
gezegd zo gedaan.
Met schipper S. van Veen
Schipper Simon van Veen ging met
zijn scheepje „De tijd zal 't leeren"
naar Wijk en Aalburg en in 1887 ves
tigde Antonie Mans Machielzoon zich
in de Plaat als klompenmaker. Met
zijn vrouw Gijsbertje van Wijk bracht
hij twee kinderen en twee ongehuwde
broers mee, Peter en Kasper en een
knecht Tinus Bouman. Ook wat huis
raad, vanzelf niet veel. De nieuw-inge-
komenen gingen wonen aan de Voor
straat (Marktveld) in een huis naast
de Herv. Kerk, dat in 1896 is afgebrand
en waarna op dezelfde plaats een huis
is gebouwd, waar nu de heer G. Hob
bel woont.
Kuiperslop
In het Kuiperslop, achter de woning
nu bewoond door de heer W. Voogd,
werd er een werkplaats je ingericht en
ging de klompenmakerij van start. In
het jaar van vestiging werd het gezin
verrijkt met een derde kind, een zoon
genaamd Machiel en in 1889 werd er
weer een zoon geboren, die de naam
kreeg van Antonie.
Moeder de vrouw kon het evenwel
niet zo best wennen en verlangde terug
naar het wonen in de geboorteplaats
Wyk en Aalburg. In 1890 werd dan ook
de terugtocht aanvaard. De twee broers
bleven echter in de Plaat. Kasper huw
de met Elizabeth van den Berg en Peter
met Tannetje van Hassent, beiden uit
Ooltgensplaat. Kasper vestigde als
klompenmaker te Oude Tonge en Peter
bleef de klompenmaker van Ooltgens
plaat. In 1900 ging hy echter naar
Middelhamis. In dat jaar gebeurde er
iets. Antonie kwam weer terug met
zijn gezin uit Wijk en Aalburg en ves
tigde zich als klompenmaker te Her
kingen. In Wqk en Aalburg was het
gezin nog uitgebreid met twee dochters
en een zoon, Huibertje, Dirkje en Peter.
Het gezin had toen dus zeven kinderen.
Over Fiakkee verspreid
Vanuit Herkingen verspreidde de
klompenmakers-familie zich over Fiak
kee. De jongens waren inmiddels zelf
standig geworden. Michiel vestigde zich
te Dirksland, Antonie te Sommelsdijk
en Peter te Ooltgensplaat. Een schoon
zoon Marinus Melissant, getrouwd met
Antonie Mans en G^sbertje van
Wük die in 1887 voet op Flakkeese
bodem zetten en daarmede ook
de Idompenmakery in deze
streek uitgebreid gestalte gaf.
NIET OMGEKOMEN
Door het geloof is Rachab, de
hoer, niet omgekomen met de on-
gehoorzamen, als zy de verspie
ders met vrede had ontvangen
Hebreen 11 31
Door het geloof zijn de muren van
Jericho gevallen. Door datzelfde geloof
is het huis van Rachab blijven staan.
Zij is niet omgekomen met de inwoners
van Jericho. Zij werd in het oordeel
Gods gespaard. Vele wellicht eerza
mer burgers werden getroffen. Rachab
met haar gruwzame reputatie werd be
houden. Eta uitgerekend haar naam
prijkt met gouden letters in de galerij
der geloofsjielden.
Welk een .stoet van edelen trekt in
dit hoofdstuk aan ons voorbij. Profeten,
priesters, aartsvaders, koningen. En
daartussen: Rachab met haar bijnaam.
Had de schrijver van de brief aan de
Hebreen niet beter een andere naam
kiuinen noemen om de schoonheid van
het geloof te Ulustreren?
Deze vrouw, wier huls en leven ge
tekend was door de zonde, wordt als
enige gespaard. Deze onzedelijke heldin
wordt Ingelijfd in het volk van God,
Deze diep gevallen zondares wordt een
stammoeder van Christus. Deze Kana-
anietische, verslingerd aan de ontucht,
wordt als een geloofsheldin beschre
ven in de prominente wolk der getui
gen. En door de apostel Jacobus wordt
zij ons voorgesteld als een toonbeeld
van goede werken. Hoe is dat mogelijk?
■Want deze Rachab was... een hoer.
Dit Evangelie is bepaald niet naar
de mens. Dat strijkt tegen de haren
van eigengerechtigde mensen in. Dat
is tot pure dwaasheid van wereld wij-
zen,Heeft God niet het onedele uitver
koren, het verachte, het gedegenereer
de? Ergert u zich niet daaraan, maar
verwondert u veeleer. Van Rachab tot
Zacheüs blijkt in Jericho de waarheid
van Jezus' woord, dat hoeren en tol
lenaren voorgaan in het Koninkrijk
der hemelen. Dat breekt de mens af
tot op het niveau van deze weggezogen
zondaren, maar dat is tevens waarlijk
bevrijdend. Wie had ooit gedacht, dat
juist Rachab niet om zou komen?
Is zij niet het monument van Gods
vrijmachtige genade? Zij vertolkt in
haar leven wat eeuwen later door Ra-
chabs grote Zoon in hetzelfde Jericho
verkondigd zal worden: „De Zoon des
mensen is gekomen om te zoeken en
zalig te maken, dat verloren was".
Daarom heeft Gods hand Rachab met
naam én toenaam geschreven op de rol,
waarop Hij de volken schrijft, opdat de
grootste der zondaren niet zou wan
hopen aan Zijn genade.
Als Israël het beloofde Kanaan bin
nentrekt, loopt Rachab mee in de rijen
van het verloste volk van God. En in
mijn gedachten zie ik, hoe zij in die
optocht de banier van het Evangelie in
haar besmeurde handen draagt. Wat
staat daarop geschreven? De God van
Israël is een God, die de goddelozen
rechtvaardigt. In diepe verwondering
val ik op mijn knieën. En ik staar op
die naam én op die bijnaam, die God
invoegt tussen de illustere namen in
de wolk der getuigen. Rachab, de hoer,
is niet omgekomen.
Wilt u hasir naam doorstrepen? Die
bijnaam klinkt u te onwelluidend in de
oren? Bedenk dan, dat het ook uw
naam is. Als u Rachabs naam door
streept, streept u ook uw eigen naam
door in het boek des levens. U wilt
wel Abraham in uw stamboom, maar
Rachab niet? Weet dan zeker, dat u
geen deel hebt aan Christus, want onze
Heere is uit Rachab geboren. Is juist
voor verloren zondaren haar naam niet
het meest hoopwekkend? Wie weet
vér te' staan van het geloof van Abra
ham, hij moge overdenken, dat God
verheerlijkt wordt in het geloof van
Rachab, de hoer.
Waarin kwam dat geloof dan uit?
Zij heeft de verspieders met vrede ont
vangen. Daarin toonde zij te kiezen
voor Israels God, Wiens gerucht tot
haar was doorgedrongen. Wat bij de
inwoners van Jericho veharding heeft
verwerkt, zodat zij in ongehoorzaam
heid de poorten grendelden, dat heeft
Rachab, de zonderes bij uitstek, in ver
ootmoediging verbrijzeld. Zij heeft het
oordeel aanvaard en gevreesd voor die
heilige God. Tegelijk heeft zij zich op
genade of ongenade aan Hem overgege
ven en zich in Zijn hand gesteld.Tre-
wijl Jericho de poorten sluit, zet Ra
chab haar huis open. Zij erkende de
waarheid van het spreken Gods: „Ik
wéét, dat de Heere u dit land gegeven
heeft". Daarbij zette zij alles op het
spel, zelfs haar leven. Zij leverde zich
aan God uit.
Hoe dat af zou lopen, wist zij niet.
Wat zal er in haar omgegaan zijn, toen
Israël zeven dagen lang om Jericho
trok? Hoe zullen de krijgsbazuinen in
haar oren hebben geklonken? Zal zij
niet gebeefd hebben bij het gedruis van
Jericho's vallende muren? En waar kon
zij zich aan vastklampen?
Door het gelóóf is Rachab niet om
gekomen. Zij heeft de waarachtigheid
van Gods belofte geloofd. En in dat
geloof, waarin zij staande bleef als
ziende de Onzienlijke, stelt God haar
naast Abraham, de vader der gelovi
gen, die beleden heeft een gast en
vreemdeling te zijn op aarde in de
begeerte van het hemelse Kanaan. In
dat geloof staat Rachab, de hoer, op
één lijn met Sara, de moeder der gelo
vigen, die Hem getrouw geacht heeft,
die het beloofd had. Door het geloof
krijgt de dochter van Cham de naam
van Slons kind.
Kan Gods genade heerlijker schite-
ren? Rachab had alles tegen. Haar af
komst en geboorte, haar omgeving en
haar leven. Het oordeel rustte op haar.
Zij stond buiten Gods verbond en had
geen belofte. Israels God kon voor
haar alleen een God van gericht zijn.
Zij is tot deze God gevlucht en zij is
niet omgekomen met de ongehoorza-
men.
Zal zij niet eenmaal in het oordeel
opstaan om de ongehoorzame kinderen
des verbonds te veroordelen?
Wilt u niet omkomen, als Jericho
valt, leer dan de naam van Rachab
spellen. Dan zult u Jozua ontmoeten!
Was hij het niet, die Rachab uit Je
richo verloste en haar in Kanaan bin
nenleidde?
Middelhamis
Ds. E. F. Vergunst.
Huibertje werd klompenmaker te Stel-
lendam.
Ook bracht het gezin nog een pleeg
zoon mee, n.L Marinus van der Sieen-
^hoven, die als enige nog in leven is
(80 jaar). Hij werd klompeimiaker te
Stad aan 't Haringvliet. Marinus was
een zoon van een zuster van Antonie
Mans, van Jenneke-meu. Antonie is
dus de importeur geweest van de klom
penmakers op Fiakkee. Met zijn broers
Kasper te Oude Tonge en Peter te
Miüüelhamis vestigde zich in 8 dorpen
een terzake kimdig ambachtsman, die
als handwerk van bomen klompen
maakten.
Oudste kleinkind
Uit het geslacht van Antonie Mans
en Gijsbertje van Wijk was nu j.l. za
terdag de reünie. Het oudste kleinkind
van dit echtpaar dat aanwezig was,
was M. de Bonte (70) uit Dirksland;
zoon van Bartha Mans Ad. De jongste
die „Elthato" bevolkte was het 7-jarig
dochtertje Marjelle van het echtpaar
Jaap van Heest uit SteUendam. Zij is
vanzelf niet de jongste van het geslacht.
Kleuters en baby's waren niet onder de
gasten.
Jongste stamhouder
De jongste stamhouder (niet aanwe
zig) is Antonie Mans, achterkleinkind
van Michiel Mans uit Dirksland. Hij
is geboren 29 juli 1975 en is Antonie
van Michiel enz. en vanaf 1795 het
8ste geslacht en woont te Dubbeldam.
Het geslacht Mans is bekend tot 1600
in het Land van Heusden en Altena.
Van de 5 kleinzoons met de naam
Antonie uit dit geslacht is er maar
één meer in leven; A. Mans Pzn. te
Ooltgensplaat. De 7 kleindochters met
de naam Güsbertje z^jn allen nog in
leven, hiervan waren er 5 aanwezig.
Eén was er ziek en één verhinderd. De
oudste reünist was de heer M. v. d.
Steenhoven, die wel uit het geslacht
Mans afkomstig is maar niet uit de Iqn
van het echtpaar A. Mans-van W^k.
Als pleezoon hoorde lug echter bg het
gezin en de familie.
Expositie
De heer A. Mans had uit zijn uitge
breid archief op het podium van „El
thato" een kleine expositie ingericht
met betrekking tot het geslacht Mans.
Zo was er een getekend portret van
Antonie Mans en zijn echtgenote Gijs
bertje van Wijk, beiden geboren in 1855.
Tussen dit portret prijkte er een kleu
renfoto van de jongste stamhouder
Antonie uit Dubbeldam, hierboven ge
noemd.
Verder waren er een aantal oude
foto's en ansichtkaarten van de fami
lie en de dorpen waar zij hebben ge
woond of nog woonachtig zijn. Het
geheel werd verduidelijkt door een
stamboom van de familie Mans, opge
steld en getekend door Peter Mans
Azn.
Door de groep werd de Ned. Herv.
Kerk nog bezichtigd, waar door Ton
Mans Czn. uit Ridderkerk het orgel
werd bespeeld. Na de lunch, die door
de concierge van „Elthato", de familie
Braber en hun staf keurig werd ver
zorgd, sprak een der reünisten, de heer
T. Plugge uit Voorburg een hartelijk
woord van dank aan de beide organi
satoren.
Er werd die dag ook nog aan de
noodlijdende wereld gedacht. Door de
familie Van Gurp-Kalle te Stad aan 't
Haringvliet werd er een stand ingericht
met houtsnijwerk, etc. voor „Woord en
De ongeveer 100 reünisten
samengepakt op het podium van
„Elthato". Links (in stoel) de oudste
deelnemer, de 80-jarige
M. V. <L Steenhoven.
Daad", met een goed resultaat.
De van 3 tot 10 uur durende reünie
mag zeer zeker geslaagd worden ge
noemd. Er werden al stemmen gehoord
om volgend jaar verder te gaan maar
dan op een andere plaats waar de
Mansen inwonend zyn. Voorlopig kan
men dan nog jaren verder.
Morgen, zaterdag, wordt in Goede
reede het laatste beiaardconcert in het
aflopende zomerseizoen gehouden. Het
klokkenspel in de Dom zal van 11.00
tot 12.00 uur 's morgens bespeeld wor
den door mej. H. v. d. Weel uit Den
Haag. Op het programma staan een
aantal gemakkelijk herkenbare liedjes,
maar ook bewerkingen van bekende
melodieën van Straus en Beethoven.
Mej. V. d. Weel is organiste op de
orgels in de Paaskerk in Den Haag en
de Oude kerk in Scheveningen van
welke laatste kerk zij ook het carillon
bespeelt zowel als dat van de Grote
of Jacobskerk te Den Haag.
THOLEN
Doorgereden na botsing. De aan de
Grindweg geparkeerde auto van de heer
B. bleek beschadigd te zijn na een aan
rijding door een onbekende dader. Na
onderzoek bleek de dader P. v. d. M.
te zijn wiens eigen auto ook beschadigd
was. Tegen Van der M. werd door de
politie proces-verbaal opgemaakt voor
doorrijden na aanrijding.
LAAT ONS VRIJBLIJVEND EEN
OPFERTE MAKEN. EN U KUNT
VERZEKERT ZIJN VAN EEN
SCHERPE PRi.iS,
in Imntiilat iiitvoiriiti 3995,*"
initiiulafEJkin 5199,-