Leer zelf stekken Uw adres voor klassieke, gedekte dames- en herenkonfektie. NO 4795 g Q^ televisie herliaalt serie EIIAtlDEU - niEUWS met Dr. Francie Scliaeffer: f9 „Onder de Oranjevlag" Hoe eten we eigenlijk KLEDINGMAGAZIJN Tel. 01665 - 2490 - 2721 2e blad Dinsdag 29 mei 1979 uit de kerken Optometristen Vereniging OOGIVIETING KAN NIET ALLEEN IVIET Z.G. COMPUTER CAFé-RESTAURANT annex SNACKBAR A.S. donderdag 31 mei OPENEN wij om 19.00 uur ons nieuwe restaurant met daarbij de nieuwe snackbar met een afhaai-buffet. Op deze speciale avond natuurlijk SPECIAAL LAGE AFHAALPRIJZEN De ingang van Restaurant en Snackbar c.q. Afhaal- buf f et bevinden zich aan de £endrachtsweg. Mogelijkheid voor bruiloft-, receptie^ en vergaderruimte 65 personen. Wij gaan deze dag nog even dicht van 15.00 uur tot 19.00 uur om U 's avondis te Jamnen ontvangen. Daarna voor aUen „OPEN HUIS" op deze feestel^ke dag vanaf 19.00 uur. TOT ZIENS op 31 mei, Familie BREEN Voorstraat 3 3251BD STELLENDAM RESERVERINGEN: Tel. 01879 -1376. Voorstraat 15 SINT ANNALAND Prachtige zomermantels, regenmantels, kamgaren mantelkostuums, deux-pieces, Japonnen met jasje, Mooie JAPONNEN al vanaf 5V - 65r- enz. KOSTUUIVIS en KOIVIBINATIES in zwart, grijs en gekleurd, 2 en 3 knoops Belt of schrijft ons even. Wij komen wekelijks op Goeree-Overflak- kee, Schouwen-Duiveland enz. En let u vooral op onze prijzen of komt beslist eens kijken. TERVOLGVERHAAL NED. HERV. KERK Beroepen te: Driesum en IJsselmuiden F. Luitjes te Kootwijk; Woudenberg A. V. d. Plas te Rijssen; Werkendam I. Kok te Zoetermeer; Nijkerkerveen A. Vliet- stra te Doomspijk; Stolwijk E. F. Ver- gunst te Middelhamis. Aangenomen naar: Aalburg kand. M. v. de Berg te Bodegraven. Bedankt voor: Bruchem, Eemnes-Buiten Goudswaard, Kamperveen, Poortvliet en Zetten, kand. M. v. d. Berg te Bo degraven. Goes: Vanaf 1 mei j.l. worden er weke lijks op Zondag kerkdiensten gehouden, belegd door de afd. der Geref. Bond ter plaatse. Deze diensten vinden plaats in de aula van het Chr. Lyceum. In 1977 hield men kwartaaldiensten en in 1978 maandelijkse diensten. Nu dit jaar ge vraagd werd deze diensten wekelijks te mogen houden, weigerde de kerkeraad dit. Thans is men op eigen initiatief ver der gegaan. Mentor is Ds. W. Goris sen van Stavenisse. Vlaardingen: Gekomen van Benschop, werd Ds. C. Trouwborst door zijn vader Ds. L. Trouwborst, em. pred. te Heilouw bevestigd als predikant van Vlaardin- gen-Holy. Hierden: Na bevestiging door Ds. P. Monsrter, met Hebr. 12 25, deed Ds. P. Bos, gekomen van Slikkerveer, intrede alhier met 1 Cor. 1 :16. Bergambacht: Wegens vertrek naar Monster, nam Ds. H. v. d. Post afscheid met een prediking over 2 Petrus 2 19. De vacature zal slechts kort duren, daar Ds. T. de Jong vanuit Rhodesië een be roep naar Bergambacht aannam. Sebaldeburen: Na bevestiging door Ds C. Korevaar uit Rotterdam, met Efeze 6 10 a deed kand. G. de Fijter intrede met Efeze 6 11a en 17b. Maartensdijk: Wegens bekomen eme ritaat, nam Ds. A. Wijnmaalen afscheid van zijn gemeente met 1 Petrus 1 25. Ds. Wijnmaalen werd in 1944 predikant te Leerbroek, stond van 1947-1952 te Ol- debroek en sinds 1952 diende hij de ge meente van Maartensdijk. GEREF. KERKEN Beroepen te: Heemse C. v. d. Heiden te Zwammerdam; Emmeloord R. Nien- wenhuis te Papendrecht; Beetgum P. Hekstra te Nieuwdorp. Aangenomen naar: Goes J. Landman te Zuid-Beijerland; Dronten W. v. d. Pol te Naaldwijk. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen te: Zoetermeer T. Wendt te Goes. Aangenomen naar: Schildwolde M. Oosterhuis te Wageningen. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te: Veenendaal J. Jonkman te Almelo en H. Velema te Nunspeet; Groningen W. Quist te Rijswijk en E. Slofstra te Broek op Langedijk. Maassluis: Na bevestiging door Ds. A. V, d. Weerd van Zeist met een prediking over 2 Cor. 10 5, deed kand. G. v. Rook huyzen uit Zeist intrede met Jesaja 2 5. Emeritaat: Ds. H. v. Leeuwen te El- burg gaat per 1 juni met emeritaat. Hij is 73 jaar en werd in 1940 predikant te Ermelo. Daarna diende hij de kerken van Tholen, Delft, Zaamslag, Arnhem, Rotterdam-W, Urk en tenslotte Elburg. GEREF GEMEENTEN Bedankt voor: Tricht N. Schreuder te Goes; St. Catharines (C), Frafiklin Lakes (U.S.A.) A. Moerkerken te Nieuw-Beijer land; Borssele J. Mol te Rijssen. Het meten van oogsterkten in geen handeling die aan een apparaat kan worden overgelaten; de verantwoorde lijkheid voor het uiteindelijke bril- of contactlenzenvoorschrift moet worden gelegd bij de daarvoor opgeleide oog- meetkundige (optometrist) of oogarts. Deze conclusie trekt de Optometristen Vereniging uit een onderzoek van de Christiaan Huygensschool te Rotterdam (o.a. opleiding voor het diploma opto- metrie) ingesteld onderzoek naar de zogenaamde ogentest per computer, waarmee thans veelvuldig wordt gead- teerd. Voor oogmeting is er tegenwoordig automatische refractie-apparatuur, die door daarvoor opgeleide krachten kan worden bediend, zodat er minder be slag op de tijd van desi)ecialist wordt gelegd. Elektronische oogmeting wordt voorts objectief genoemd, omdat door het ontbreken van een actief aandeel van de patient in het onderzoek van hem ook geen foutieve antwoorden of interpretaties kunnen worden verwacht. De optometristen Vereniging acht het evenwel onjuist om de gegevens, welke met de automatische apparatuur wor den verkregen, toe te passen als de cor rectie de ogen behoeven. Als redenen daarvoor voert men onder andere aan, dat de automatische metingen zowel sferisch. en cylindrisch, als qua asrich- ting niet exact zijn, en dat er slechts monoculair wordt gemeten en niet bi noculair, waardoor de samenwerking tussen beide ogen niet kan worden vast gesteld. Een nadeel vindt de Optometris ten Vereniging ook dat, hoewel de ap paraten waarschuwen wanneer een me ting niet corrct kan worden uitgevoerd er geen indicatie wordt gegeven om trent de toestand van het oog wanneer wel normaal wordt gemeten. Tenslotte wordt het ook nadelig gevonden dat nabij-corrcties niet kunnen worden ge meten. Oogmeting met behulp van automati sche refractieapparatuur kan volgens de Optremisten Vereniging wel deel uit maken van het totale onderzoek, zodat geldt voor alle objectieve refractieme thoden. Maar iedere refractie oog meting) moet op subjectieve wijze wor den gecontroleerd, zowel monoculair als binoculair. De optometristen Vereniging wijst er tenslotte op dat de apparatuur waarmee dit geschiedt in sommige reclame-uitin gen ten onrechte wordt omschreven als computer, hetgeen bij het publiek ge makkelijk de indruk wekt dat de oog- sterkte hierdoor beter en exacter kan worden bepaald. Dit is ten enenmale onjuist. Het publiek wordt dan ook geadvi seerd zich ervan te vergewissen of de gene die de oogmeting uitvoert gedi plomeerd optometrist is. GEREF. GEMEENTEN IN NEDERLAND Rhenen: Het curatorium, dat beslist over de toelating tot de studie voor pre dikant is bijeen geweest. Overigens te vergeefs, waar er niemand was, die zich aanmeldde en dus ook niemand tot de studie kon worden toegelaten. Hoe zouiien wij dan leven De EO gaat de 10-delige tv-serie „Hoe zouden wij dan leven?" met de Ameri kaanse filosoof-theoloog dr. Francis Schaeffer herhalen. Vanaf dinsdag 29 mei a.s. wekelijks op Nederland 1. In deze tv-serie houdt Francis Schaef fer zich bezig met de ontwikkeUg en de dreigende ondergang van de Westerse cultuur vanaf het Romeinse Rijk tot on ze 20e eeuwse samenleving. Bij de eerste uitzending van deze 'se rie is er nogal heftig gereageerd van de kant van het Humanistisch Verbond. Zij vond dat Dr Schaeffer het z.g. huma nistisch denken misleidend presenteerde De EO organiseerde in het kader van de ze serie een open debatdag in Amster dam, waar het Humanistisch Verbond ook werd uitgenodigd. Zij maakte daar van echter geen gebruik. Waarom is onze samenleving vol ge weld en zijn onze straten na zonsonder gang nauwelijks meer veilig? Wat moe ten we voor toekomst verwachten? Er moet een sterk gezag komen, want zó kan het niet langer! Dat zijn enkele veel gehoorde opmerkingen over de samen leving van vandaag. Wat is er dan fout gegaan? Is er wel een antwoord op de- zevragen van de mens; wat is de zin van zijn bestaan? Wat verklaart de werke lijkheid waarin de mens geboren is en leeft? Ons denken in de twintigste eeuw bouwt voort op het denken van de ge neraties voor ons. Dus hjkt het zinvol om in de generaties terug te gaan en het denken te analyseren. Dit is wat Dr. Schaeffer doet. Hij gunt ons een blik in de verschillende tijdperken van onze westerse cultuur door de vensters van de kunst- en cultuuruitingen uit die tijdperken. Dit laat ons zien hoe er ge dacht wordt enwaarop de samenle ving vóór ons zich baseerde. Door héél deze geschiedenis lopen 2 hoofdlijnen; die van het bijbels/christe lijk denken enerzijds en die van het hu manistisch denken anderzijds. De eerste gaat uit van God als Schep per, Onderhouder en Wetgever, d.w.z. er zijn absolute geboden waaraan het individu en de samenleving zich hebben te onderwerpen. De tweede ontkent dit en gaat uit van de mens als norm voor zichzelf. Dr. Schaeffer probeert te laten zien dat het humanisme als basis voor de samenleving onvoldoende innerlijke kracht bezit om bestand te zijn tegen de druk die die samenleving erop uit oefent. „Grieken en Romeinen hebben geprobeert om hun samenleving te ba seren op hun beste mensen. Dit werd een elitaire samenleving. De basis was verkeedr dus mislukte de opzet. Daar na nam enze goden als basis. Die goden waren niet persoonlijk en oneindig. Dat mislukte ook. De conclusie lijkt eenvou dig: Er is geen basis sterk genoeg voor een samenleving binnen het rijk der ein digheid, gebaseerd op de mens als au tonoom wezen", aldus Schaeffer. Naarmate de geschiedenis vootschrijdt wordt de mens meer en meer pessimis tisch over zichzelf en zijn samenleving. Kunstenaars kondigen schilderend, schrijvend en filmend de ondergang van de wereld aan. Achter de dingen is niets wat absoluut is, wat antwoorden geeft, wat houvast biedt. Het leven is zinloos er zijn geen absolute waarden. De mo derne mens van de twintigste eeuw schijnt alleen nog geïnteresseerd te zijn in eigen rust en voorspoed; desnoods lijkt hij bereid een dictatuur te aan vaarden, die deze twee zaken kan ga randeren. De moderne mens staat voor de keuze: absolute waarden of een ab solute maatschappij. Bij het eerste gaat het om Gods geboden en de persoon lijkheid van de mens als uniek wezen, geschapen naar Gods beeld, met een eigen verantwoordeUjkheid. Bij het twe- de lijkt de weg open voor de dictatuur van een technocratische elite en een gemanipuleerde massa onderworpen aan de strenge eisen van de alles voor zich opeisende Samenleving, gebaseerd op vage humanistische idealen. Deze hu manistische idealen lijken op zichzelf goed, doch onder de groeiende druk van onze samenleving houden ze geen stand. Van de tien tv-programma's stelde de EO een boekje samen met de titel „De stad is gevallen", dat op verzoek gratis ter beschikking wordt gesteld. Het zelf stekken van planten is een leuke en niet zo moeilijke bezigheid. Als voorbeeld nemen we een mooie balse- mien, ook wel vlijtig liesje genaamd. Wat men behalve de plant nodig heeft is om te beginnen een flesje water en een scherp mesje. Snijd een paar mooie stek ken af. Mooie stekken zijn takjes waar van de bladeren dicht op elkaar staan en die er gezond uitzien. De beste plek om te snijden is juist onder een oog, dat is de plaats waar het blaadje aan het scheutje vast zit. Snijd de onderste twee, drie blaadjes af, want als die in het water zouden komen gaan ze scha delijke stoffen aan het water afgeven. De stek zou dan gaan verwelken. Pluk ook alle bloemeen, want die vragen zo veel voedsel dat de stek geen energie meer overhoudt om wortels te maken. De stek kan nu in het flesje water worden opgehangen en op een lichte plaats worden gezet. Binnen twee we ken zal het eerste worteltje te zien zijn. Aan de top komt een geelkleurig kapje, het wortelmutsje. In de grond dient dat mutsje als een beschermkap bij het op zij duwen van de grondkorrels. Vlak boven het mutsje verschijnt een rij wor telharen. Op het moment dat de balse- mienstek een stel flinke wortels laat zien, kan de plant worden opgepot. Ge bruik daarvoor een plastic of roodste nen pot met een doorsnede van onge veer 8 cm. Deze met een klein laagje aarde vullen. Houd de jonge plant met de hand boven de pot en laat er voor zichtig méér aarde invallen. Druk ten slotte meit de vingers de aarde aan en geef een klein beetje water. Plaats de kersverse plant op een plekje in de schaduw. De wortels hebben tot op dit moment weinig moeite hoeven te doen om aan voedsel te komen, nu moeten ze hard aan het werk. Pas na een dag of twee zijn ze gehard en kunnen ze echt hard zuigen en kan de balsemien op een zonniger plaats worden gezet. Om sneller te kunnen werken stek ken bloemisten direct in potten of kis ten met turfstrooisel en zand of andere soorten potgrond. Ze dekken de stekken dn af met plastic of glas. In zo'n cou veuse wortelen de stekken snel. Men kan deze methode in de huiskamer na bootsen: steek het stekje in een potje met 't Wapen van Stellendam" aarde, geef het water en schuif er een boterhamzakje overheen. Wat eten we eigenlijk in Nederland? En wanneer eten we en hoe vaak? Het blad 19NU van de Stichting Public Re lations Land- en Tuinbouw ontdekte bij het Voorlichtingsbureau voor de Voe ding en het Nederlands Zuivelbureau interssante feiten over het voedings- ^edrag van ons volk. Zo betrokken de Nederlandse consu menten in 1975 twaalf procent van hun energie uit eiwitten. Daarmee hield men zich keurig aan het gemiddelde van tien tot vijftien procent dat voedings deskundigen gewenst achten. Veertig procent van hun energie ontleenden ze echter aan vetten, waarmee het aanbe volen percentage van 35 ruimschoots werd overschreden. Bij de koolhydra ten hield men zich beter aan de advie zen van de deskundigen: 50 tot 55 pro cent is genoeg, terwijl de consument zich tot 48 procent beperkte. Dus, zegt het Voorlichtingsbureau voor de Voe ding, moet worden getraCht het Neder landse volk wat minder vet en wat meer koolhydraten te laten eten. Er zijn vier miljoen huishoudens in ons land. Over het algemeen eten we drie keer per dag. Ongeveer 11 procent neemt genoegen met twee maaltijden en een zeer gering aantal met één maal tijd per dag. In de week-ends loopt het percentage twee-maaltijdsgebruikers aardig op en zakt het percentage drie- maal daags eters. We eten (en snoepen) niet altijd even gezond. Het voorlichtingsbureau heeft de indruk, dat de huisvrouw, die in be langrijke mate bepaalt wat de gemid delde consument te eten krijgt, om haar huisgenoten te plezieren soms wat ge makkelijk afwijkt van de gezonde richt lijnen die ze althans met de mond be lijdt. De zorg om hart en bloedvaten laat de huisvrouw zwaarder wegen bij de keuze van boeterhamsmeersels dan bij het bepalen van het eetpatroon in het algemeen. De huisvrouw heeft een sterke voorkeur voor verse groenten, ge kookt of rauw. Als hapje tussendoor is fruit favoriet. Nederlandse kaas scoort wat dit betreft vrijwel evenhoog als zoutjes. 36 procenrt van de huishoudens gaat nooit in een Nederlands restaurant eten. 4Wo gaat nooit naar een Chinees (Indisch) restaurant. Slechts 16 procent gaat weleens een ander buitenlands (nieit Chinees-Indisch) restaurant binnen. DEN BOMMEL N.C.V.B. De N.C.V.B. hoopt op don derdag 31 mei a.s. haar laatste verga dering te houden van dit seizoen. Voor deze avond hebben wij uitgenodigd het Produktschap voor Groenten en Fruit. Een voedingsdeskundige geeft infor matie, er worden dia's en een film ver toond en er is een gratis verloting van fruit. Voorts wordt er verteld over exo tisch fruit en bijzondere groenten. U krijgt tot slot een groentesnack aange boden. Wij beginnen om half acht In „De Bron". Iedereen is hartelijk welkom. Den Engelsman en van Driei door 11. Penning Uitgevery W. M. den Hertog 10 Deze nieuwe tijdingen vermeerderden de angst der dorpers; dè vrouwen hie ven jammerklachten aan, en vroegen haar mannen, of het niet tijd werd, eveneens de vlucht te nemen. Het gestommel van een wagen werd gehoord; hij kwam uit de richting van het Moleneinde. „Dat zal baas Gerrits zijn!" zeiden de mensen, het voertuig tegemoet lo pend. Het was baas Gerrits echter niet. Twee sterke ossen trokken de kar. Enige schamele stoelen waren als af schutting op het voertuig bevestigd, waar tussen een paar bedden, een wieg een klok en een oude kast waren gestopt. De vrouw liep naast haar man. Zij had een zuigeling op de arm, terwijl drie kinderen zich aan haar rokken vasthielden, en zacht snikkend volgden. „G'en avond mensen!" zei de boer met doffe stem. „G'en avond!" zeiden de dorpers. Zij vroegen niets, en ook de boer zei verder niets. Een koe en een paar schapen waren aan het achtereinde ge bonden van de kar, die diep door het mulle zand wielde. De ossen steunden van de zware vracht, en de tocht dezer ellendlgen verdween onder het zachte maanlicht. Men kende de boer niet; men wiist evenmin, waar hij vandaan kwam, maar dit éne was duidelijk, dat hij met zijn gezin de vlucht nam voor de Franse vloed, en dat feit ontroerde de gemoe deren. Verscheiden mensen ijlden reeds naar hun woningen. De kleine kinderen, die naar bed waren gebracht, werden door bevende moederhanden haastig in de kleren gestoken, en toen te elf uur van een naburige dorpstoren plotseling het noodgelui weerklonk, bereikte de angst zijn toppunt. Maar de oude nachtwacht zette rus tig zijn tocht voort. Te midden der grenzeloze verwarring, tussen het huis raad door, dat uit de woningen werd ge sleept, langs de wagens en karren heen, die de weg versperden, ging hij kalm zijn gang. Van vijf dorpstorens gilde het stormgelui door de nacht; een lange smartkreet steeg op xiit de Betuwe, maar de nachtwacht zette rustig zijn tocht voort. Zijn ratel sloeg, en zijn trillende stem zette zich uit, terwijl hij riep: „De klok heeft twaalf Twaalf heeft de klok! De Zondag genaakt! De Heere waakt! Die God bewaart, Is wel bewaard!" HOOFDSTUK IV. „Andries zijt gedaar, mijn jongen?" De jongen sloeg de handen kramp achtig om de ijzeren staven, die hem van de vrijheid scheidden, en de koele nachtwind speelde om zijn kloppende slapen. Als vernietigd door de schande van de gevangenis, was Andries neergeval len op de harde, lemige vloer. De onge lukkige, de zwakkeling had zijn ogen rood gekreten; hij had het uitgesnikt en uiitgekermd in een brandend, harts tochtelijk schaamtegevoel, totdat zijn o- gen geen tranen meer hadden, en de koorts, die in zijn aderen woelde, een rilling door zijn leden joeg. Toen was hij langzaam overeind ge rezen, met een vreemd, pijnlijk gevoel in al zijn leden; en de vrees, dat het oog van een mens hem zou kunnen ont dekken, had hem als een afgeranselde hond in de donkerste hoek gejaagd. Hij zat daar op zijn hurken, de ellebogen op de knieën gestut, het gelaat in de handen verborgen. Een luid, verward rumoer steeg op uit de dorpsstraat, doch hij luisterde er niet naar. Het avondrood, dat zijn kerker verlichtte, verbleekte, en de duisternis omringde hem. Te negen uur schrok hij plotseling op, toen het rammelen van een sleutelbos zijn oor bereikte. Knarsend ging het verroeste slot open, en Teunis zette een kruik water en een homp zwart rogge brood aan de drempel n'eer. „Hier spitsboef!" zei de schouten- knecht met ruwe stem: „waar zit je?" Hij hield de lantaarn omhoog, om bij te lichten, want hij vreesde, dat de ver rader ontnapt mocht zijn. Maar toen zijn ogen de jongen in de duistere hok had den ontdekt, was hij gerustgesteld. Hij draaide zich om, overschreed de dorpel en sloeg de eiken deur met een harde slag in het slot. Andries hoorde het geruis van vleer muizen boven zijn hoofd; in een andere hoek piepten muizen, en twee grote rat ten liepen bedaard naar het harde brood, dat voor hem bestemd was. Hij kwam uit zijn donkere hoek te voorschijn. Daar lag een houten blok in t' midden der gevangenis, en op dat blok zette hij zich neer, het vermoeide hoofd opnieuw met de handen gestut, en de bedroefde ogen gericht op de twee ratten, die zijn brood verorberden. Het kwam niet bij hem op, de ratten te verjagen. Hij kon toch niet eten; hij zou stikken in het brood de schande als een landverrader hier te zitten, ver pletterde hem. Allengs kwam echter een ander ge voel bij hem boven. Hij was onschuldig; nooit was de ge dachte aan verraad of spionnendlenst in zijn hart opgekomen. Doch dit besef van zijn onschuld had geen troost voor hem, verschroeide integendeel zijn week, teergevoelig hart, en het botste in wilde opstand- op tegen het grimmige lot, dat hem in spijt van zijn onschuld in dit vunzige torengat had geworpen. De jongen vreesde krankzinnig te worden van opwinding. Hij sprong op van zijn zitplaats, alsof hij op een slan gennest had gezeten, en brulde het uit van vertwijfelende smart. In snelle pas sen, als een wild dier, dat zo pas uit de vrijheid in een ijzeren kooi is gezet, hol de hij op en neer; hij balde de jonge vuisten, en rukte in-* machteloze toom aan die zware, wrede tralies. Een wanhopig voornemen,, om uit dit ontzettende torenhok te ontsnappen, vatte post in zijn brein. Hij schopte te gen de deur; hij tastte langs de vochtige salpeterachtige muren, of er niet een o- pening, een ongegrendeld luik was. Hij keek naar boven, naar de grauwe zol dering, die vol spinnewebben zat, en stond opnieuw stil bij die verschrikke lijke staven. Maar Andries Diksen kreeg zijn ver stand terug, en nu begreep hij, dat het vluchten hem niet zou baten. Vluchten waarvoor wilde hij ook vluchten? De kerker was het ergste niet, doch de schande, die er hem had gebracht. En al bereikte hij de vrijheid, dan zou hem toch de schande als een zware keten naslepen. Hij dacht aan zijn ouders, en met sid dering stelde hij zich het ogenblik voor, dat hij als een geschandvlekte onder het strenge oog van zijn vader zou moeten verschijnen. En toch was hij onschuldig God wist het! Maar als de Almachtige dat wist waarom had Hij dan deze gevan genschap niet verhinderd? Of was er geen alwetend, alwijs en rechtvaardig God?. Jan Pietersen had eens gezegd, dat al les naar eeuwige, onverbiddelijke en ij zeren wetten werd geregeerd. Pietersen had die wijsheid gehaald uit een boekje van de geleerde Jood Baruch Spinoza en verzekerd, dat zijn ervaringen het hadden bevestigd, hoe de wereld en het heelal lopen als een klok die opge wonden is. Was dit waar, dan zou er geen ruimte zijn voor een gebed; zelfs voor geen zucht naar boven. Dan was het een luu- gén, dat ook onze haren geteld zijn, en dat er geen musje ter aarde valt zonder de wil van de Hemelse Vader, (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 5