EHAtlDEtl - niEUWS Overdenking jQoiise begraafplaatsen veR van honk uit de Heilige Schrift 2e blad Vrijdag 16 maart 1979 No. 4775 KVENSTER HET Stichting Gezinsver zorging 25 jaar Uw huis vericopen? TAMBOER EEI^ JEUGDBAG VOOR JOU DAiVliVIEN „DENK EN ZET" -A- -k -k i? k: ZEEUWSE WANDELINGEN OVERETEN KAN GEVAARLIJK ZIJN VOOR DE GOEDE VOEDING Uw huis verkopen?! TAIVIBOER Nieuwe kotters VERVOLGVERHAAL blik op kerk en samenlevh^ De Hervormde Synode De abortus De kernwapens Van maandag 5 tot woensdag 7 maart kwam de Generale Synode van de Ne derlandse Hervormde Kerk weer in voorjaarsvergadering bijeen. Dadelijk aan het begin van die vergadering werd Ds. G. Spilt te Ede voor de laatste keer herkozen als praeses. Het ziet ernaar uit dat de Synode volgend jaar niet een voorzitter zal krijgen uit kringen van de Ger. Bond, zoals de laatste jaren het geval was, maar uit de Confessionele Vereniging, want Ds. S. Kooistra uit Menaldum, die de Classis Leeuwarden vertegenwoordigt, werd al dadelijk bij zijn entree in de Synode gekozen als assessor-primus en meestal is dat de plaats vanwaar men opschuift naar het Praesidiaat. Het was deze keer niet zo'n erg con troversiële vergadering als we weleens gewend zijn. Voor twee zaken wü ik de aandacht vragen: vpor een matie die van de „rech terzijde" werd ingediend inzake de abortus-provocatus, en voor het debat over de kernwapens. Veertien Synodeleden, allen uit de sektor van de GerefBond en van de Confessionele Vereniging, hadden een verzoek ingediend om de zaak van de abortus op de agenda te plaatsen. Ze wilden een oproep laten uitgaan tot re gering en parlement om zich bij de wet geving over de abortus te laten leiden door het gebod van God en niet door de publieke opinie. Het was al spoedig dui delijk dat, wanneer de motie in al te krachtige bewoordingen zou zijn ge steld, er geen meerderheid in de Synode voor te vinden zou zijn. Vandaar dat de tekst enigszins werd bijgeschaafd, zó dat de indieners zich ermee konden verenigen, maar ook zo dat meerdere Synodeleden de motie konden onder steunen. In de oproep wordt de regering verzocht nogeens nota te nemen van het Synodale geschrift over dit onderwerp dat in 1974 werd aangenomen en dat tot titel heeft „Leven en helpen te leven". Zoals verwacht werd gebeurde ook: m.et 34 tegeni 15 stemmen werd de motie aan vaard. Hoofdmoot van deze vergadering was wel de discussie over de kernwapens, dit naar aanleiding van een 'stuk dat de ROS (Raad voor Overheid en Samenle ving) had opgesteld en dat bedoeld is als een praatstuk voor kerkeraden en gemeenten, 's Morgens werd deze nota in vier nogal grote discussiegroepen besproken, 's middags was er een ple naire discussie. Tot veler verwondering bleken de verschillende modaliteiten in deze kwestie dichter bij elkaar te staan dan men van tevoren had gevreesd. Uiteraard kwam dat door de afkeer die ieder weldenkend mens heeft van het gebruik van kernwapens. De vraag bleef echter overeind staan of het mogelijk is de kernbewapening eenzijdig af te schaffen en of dit niet tot gevolg zal hebben dat het machtsevenwicht tussen oost en west wordt verstoord. In dat geval zou het middel erger zijn dan de kwaal Tenslotte is de Ssmode tot het besluit gekomen dat het hele stuk nogeens te^ ruggaat naar de ROS. Deze zal dan de kritiek die in de discussiegroepen naar voren gebracht is in het stuk verwerken, en samen met het moderamen de eind tekst vaststellen. Daarna gaat de nota naar de gemeenten, om dan in de voor jaarsvergadering van 1980 opnieuw in de Synode aan de orde te komen. Het is en blijft een précair onderwerp, waar over in de kerk zeer uiteenlopende me- -ningen leven, en waarover het besUs- sende woord nog niet Is gesproken. WAARNEMER. MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK Deze maand is het 25 jaar geleden dat de Stichting Gezinsverzorging, werkzaam op het gebied van de gezinsverzorging en bejaardenwerk, in Middelhamis en Sonunelsdük werd opgericht. Daar het bestuur dit 25 jarig jubileum niet ongemerkt wil laten voorbijgaan, wordt er 21 maart a.s. een receptie ge houden in het Herv. Centrum „De Hoek steen", Ring 13 te Middelhamis van 19.30 tot 20.15 uur. Daar de heer J. van Zoest vanaf de oprichtingsdatum als secretaris-pen ningmeester aan de Stichting verbonden is, wü het bestuur hier ook tevens aan dacht aan besteden. POLIO VACCINATIE MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK 3e vaccinatie op donderdag 22 maart tussen 7 en 8 uur 's avonds. Plaats: Wijkgebouw v.h. Groene Kruis, Langeweg 72, Middel hamis. De vaccinatie is nu compleet, een inentingsmapje wordt aan U mee gegeven met de data v. d. vaccinaties. 3IELISSANT Bouwers en Schilders kunnen voor 5 a.s. feestdagen vakantiebonnen inleve ren op woensdag 21 maart a.s. vanaf 6 uur n.m. bijJ. P. Breen, Pieterstraat 29, Melissant Ook dit voorjaar organiseren de Her vormd - Gereformeerde Jeugdbonden weer een 17-tal jeugddagen voor jonge lui tot 13 (14) jaar en een 6-tal tiener dagen voor jongeren van 13 (14) tot 16 jaar. Deze streekdagen worden op een za terdag gehouden. Voor de jeugddagen is dat 's morgens en 's middags en voor de tienerdagen 's middags en 's avonds. Het thema is dit jaar de zorg van God voor de Schepping. Het bijbelver haal komt mt Genesis 6 en 7. Aan het eind van de dag ontvangen de deelnemers een prachtige sticker als aandenken. De prijs voor dei hele dag is 4,per persoon. Naast het luisteren naar Gods Woord is er ook plaats voor ontmoeting en ont spanning. Er wordt op de jeugddagen een spel gespeeld, getiteld: „We bouwen een huis voor Rajkumar". Dit spel sluit aan bij het projekt van de HGJB, dat dit jaar over India gaat. Er valt alles bij elkaar weer heel wat te beleven op de jeugd- en tienerdagen. JEUGDDAGEN: Lopik: 24 maart; Hoornaar: 31 maart; Goedereede: 7 april; Nieuw Lekkerland: 7 april; Reeuwijk: 28 april; Zoetermeer: 5 mei; Klaaswaal: 12 mei. TIENERDAG: Schoonhoven: 19 meL Inlichtingen en opgave (zo spoedig mo- geUjk): Prov. Centrum HGJB, Korte Dijk 12a, 2871 CB Schoonhoven. Tel. 01823 - 39 90. Uitslagen van 15 - 3 - 1979 Afdeling I: I. Mackloet A. Knape 0—2 W. Ruys B. Vis 2—0 Afdeling II: N. Quispel A. Krijgsman O2 C. Spee F. Noordijk 11 Afdeling III: W. Vroegindeweij H. Noordijk 2O J. Verbieist G. v. d. Sluijs 11 S. Hoogzand M. Klink 1—1 Afdeling IV: J. Groenendijk N. Kievit 11 A. V. Gulik J. Kamp 11 W. Nelis C. V. d. Bos 2—0 H. Schellevis M. Breeman O2 DE ZOON BUITEN DE WIJNGAARD En Hem nemende wierpen zij Hem uit, buiten de wijngaard en doodden Hem Matth. 21 39. Op het tempelplein in Jeruzalem ver telt de Heere Jezus een gelijkenis. En Hij doet dat zó, dat de mensen meteen luisteren, meteen geboeid zijn. Het beeld is ook voor ieder duidelijk. Een wijn gaard planten dat weet elke Israëliet kost tijd en moeite en geld. Eerst moet men dure bouwgrond kopen, op de hel lingen van de heuvels. Dan moet de bo dem worden geëffend en van stenen ge zuiverd. Er moet een omheining komen om de vossen bulten de wijngaard te houden^ Vervolgens moet er een toren worden gebouwd om vandaar uit de vo gels te kunnen verjagen. En natuurlijk is er een wijnpersbak nodig om in de oogsttijd de druiven te kimnen uitper sen. De hoorders op het tempelplein heb ben het meteen begrepen: de wijngaard, dat is heit volk Israël. Ze kennen immers Psalm 80 wel? „Gij hebt een wijnstok uit Egypte overgebracht. Gij hebt de heidenen verdreven en dezelve geplant. Gij hebt plaats voor hem bereid en zijn wortels doen inwortelen zodat hij het land vervuld heeft Wij zijn het volk van God, wij staan bij de Heere in de gunst, wij zijn het voorwerp van Zijn bijzondere zorg. Hij maakte Jacob Zijn Woorden bekend, Is raël Zijn inzettingen en rechten, alzo heeft Hij aan geen volk gedaan en Zijn rechten kennen zij niet Maar nu voegt Christus aan het be kende beeld nog één trekje toe. De heer verhuurt de wijngaard aan landUeden, aan pachters. Zij zullen het werk doen en daarvoor een deel van de opbrengst ontvangen. Dat is ook een gewoon ver schijnsel in die dagen. Veel land is in buitenlandse handen. Grootgrondbezit ters kopen land in Palestina en laten pachters voor het werk zorgen. En dan gebeurt het. De heer van de wijngaard zendt zijn knechten om het geld in ontvangst te nemen. Maar de knechten worden door de pachters be^ schouwd als vreemde indringers. Ze worden mishandeld, geslagen, gestenigd en gedood. Wat Christus bedoelt blijft duidelijk. De wijngaardeniers, de ijachters zijn de geestelijke leidslieden van Israël. Tot hen heeft God Zijn profeten gezonden om hen te wijzen op hun verantwoor delijkheid. Maar die profeten waren niet welkom. Wég dus met hen! De pro feet Jesaja is gedood, da profeet Jeremia is geslagen, de profeet Zacharia is ge stenigdEr zijn mogelijkheden ge noeg om profeten uit de weg te ruimen of onschadeUjk tö maken. Je kunt ze ook negeren, doodzwijgen Maar de Eigenaar van de wijngaard geeft het niet op. Ten laatste, zegt Chris tus, zond Hij Zijn Zoon, Hier bereikt de geUjkenis de grens van het onwaarschijnlijke, van het onge looflijke. Geen eigenaar van een wijn gaard zou dat doen. Geen vader zou, na alles wat er gebeurd is, zijn zoon nog zenden. Hier gaat de gelijkenis dan ook over in de werkeUjIdieid. De woorden van Christus zijn gelijkluidend aan het woord dat Paulus later zal neerschrij ven: „Die ook Zijn eigen Zoon niet ge spaard heeft Er zijn geen woorden voor om uit te drukken wat dat betekent: ten laatste zond Hij Zijn ZoonAlzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft. Niet voor mensen die het zo graag wilden. Niet voor mensen die op Hem zaten te wachten. Nee, voor vijanden. Want wat doen de landUeden? Ze grij pen Hem, werpen Hem buiten de wijn gaard en doden Hem. Buiten de wijngaard. Met deze enkele woorden is héél het leven van Christus op deze aarde getekend. Het is al begon nen in Bethle'hem: er was geen plaats in de herberg. Nog geen twee jaar oud is Hij als Hij moet vluchten naar Egypte. In Nazareth wiUen ze Hem van de steilte van de berg werpen. In Kaper- naum zoeken ze Hem te doden. In Judea kan Hij niet meer vrij rondwandelen. In een vlek van de Samaritanen zoekt Hij tevergeefs onderdak. Buiten de wijngaardHij is geko men tot het Zijne en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. En dat wordt héél concreet in Jeruza lem, die laatste dag. Weg'met Hem, kruist Hem! Daar góét de optocht, weg uit de heilige stad, in de richting van de heuvel der schande. Hij dragende Zijn kruis ging uit naar de plaats, genaamd Hoofdschedelplaats, alwaar zij Hem kruisigden. Ja, zegt de apostel, daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden. Daartoe kwam de Zoon, op aarde, Die de maagd te Bethlehem baarde, Spruit en Hoofd van Davids huis, Om te dienen en te lijden. Om ten bloede toe te strijden. Om te sterven aan een kruis Ze wierpen Hem uit, buiten de wijn gaard en doodden Hem. Wie zijn dat? De landlieden, de leiders van het volk, de kinderen van het Ver bond. Moeten we niet zeggen: „Ik ben 't o Heer, ik ben "t die U dit heb ge daan..."? Want de geschiedenis herhaalt zich. Wie deze ZaUgmaker niet nodig heeft, wie Zijn bloed onrein acht, die kruisigt de Heere der heerlijkheid op nieuw. Er zijn maar twee mogelijkheden: óf we werpen Hem uit, bmten de wijn gaard, óf we gaan tot Hem uit, buiten de legerplaats, 2Sijn smaadheid dragende, en wij knielen bij Zijn kruis. Want de steen die de bouwlieden ver worpen hebben, is geworden tot een Hoofd des hoeks. Dit is van de Heere geschied en het is wonderlijk in onze ogen. U dan, die gelooft, is Hij dierbaar. W. V. G. Een paar weken geleden heb ik een Joodse begrafenis meegemaakt. Niet van een f amUielid of een kennis, ik wüde al leen maar eens zien hoe dat toeging. Ik was trouwens niet de enige niet-Jood, in de kleine aula stonden er nog wel een tiental en dan ook nog wat Joodse fa milie en kennissen. Hier in Middelburg is geen Joodse ge meente meer. Om een synagogedienst te mogen houden, moeten er minstens 10 mannelijke personen van 13 jaar en ouder zijn. Zo goed als alle Joden uit Zeeland zijn op 24 maart 1942 naar Am sterdam gevoerd en later naar Duitsland, waar ze omgekomen zijn. Enkelen wa ren ondergedoken en hebben de vernie tiging overleefd, o.a. de bekende Mid delburger M. Polak, die ruim twee jaar verborgen was in Coüjnsplaat. De heer Vriesman, wiens begrafenis ik bijwoonde, was naar Engeland ge vlucht, vertelde men mij. Zijn vrouw en een paar kinderen zijn weggevoerd. Een rabbi uit Rotterdam leidde de be- grafenisdienst. Hij las een paar teksten uit het Oude Testament en half spre kend half zingend las hij een hebreeuws gebed uit een oud boekje. Toen sprak hij nog enkele woorden over het leven van de overledene. Alles met de hoed op. Een paar Joodse famUieleden, jonge mannen die waarschijnlijk geen hoed bezaten, hadden een calotje op hun hoofd. Zo moet dat nu eenmaal bij de Joden. Jaren geleden was ik eens in Amsterdam en wilde de mooie Portu gese synagoge bezoeken. Maar ik mocht er niet in zonder hoofddeksel. Dat was wel te verhelpen: gauw een knoop op de 4 hoeken van mijn zakdoek gelegd en die op mijn lokken geschoven en dan mocht het. De kist was van ruw hout, ongeschll- derd en zonder enige versiering. Hij werd gedragen door familieleden en lijk- dienaars. Toen luj in het graf was ge zonken, werd hij onder een dikke laag aarde bedolven, er stonden verscheidene schoppen gereed, iedereen werd uitge nodigd om er aan mee te doen. Ook de niet-Joodse hjkdienaars deden het. Dicht bij het graf staat het monument dat in 1954 onthuld is voor de- Zeeuwse Joden, die tijdens de laatste oorlog zijn omgebracht. Het is gekroond met de Davidsster op een hoge zuU, met aan weerskanten hiervan een steen. Op de ene steen staan de volgende woorden in het Nederlands ingegrift: „Ter gedach tenis aan hen, wier namen hier zijn ver meld, de Joden van Zeeland, kinderen van ons volk, die in de jaren 1940-1945 door de vijand meedogenloos weggerukt en omgebracht werden, omdat ze waren van Joodse stam. Mogen hun zielen rusten in des Al- machtigen schaduw". Op de 'steen ernaast staan dezelfde woorden in het Hebreeuws. Op deze twee stenen aan weerszijden van de pilaar met de Davidsster zijn de namen van 72 personen ingebeiteld, waarvan er 43 in Middelburg woonden. De overigen kwamen uit Veere (dr. Tai- telbaum en zijn vrouw), Vlissingen, Goes, Temeuzen en van Schouwen-Duiveland, vanuit Zierikzee zijn er 22 weggevoerd. Er zijn bekende namen bij van Joodse families die hier al tientallen jaren woonden. Ik noem Boasgon (een ervan was wethouder), Cohen, Frank, Gokkes (de rabbi), Jesayes, Leydesdorf, Polak, Vriesman. Portugese begraafplaats. Waar ik nu over geschreven heb is de begraafplaats van de Hoogduitse Joden, die in 1705 als zodanig is ingericht dicht bij de oude Seispoort. Maar ouder dan deze is de begraaf plaats van de Portugese Joden aan de Jodengang. Dat waren de eerste Joden die in Middelburg kwamen wonen, ze werden ook wel Sefardiem of Sefardi sche Joden genoemd. In het begin van onze jaartelling zijn veel Joden verhuisd naar Spanje, dat in klimaat veel met hun eigen vaderland Palestina overeenkwam. Eeuwen lang hebben ze daar grote welvaiirt en eer genoten. Tot ook hier de vervolging los brak. Dat was in 1492, hetzelfde jaar dat Columbus Amerika ontdekte. Toen voer de koningin Isabella van CastUië hier de inquisitie in en ze gaf bevel dat de Jo den binnen 4 maanden het land moes ten verlaten of zich tot het roomse ge loof bekeren. Ver behoefden ze niet te reizen, tegen betaling van een flinke som geld wilde de koning van Portugal hen wel opnemen. Vandaar de naam Portugese Joden. De rust duurde maar kort: in 1536 moesten ze ook Portugal verlaten. Som migen zochten de Nederlanden op, van ouds eentoevluchtsoord voor onder drukten, ook nu nog altijd. Vooral in Amsterdam en in Antwerpen vestigden zich er velen. Andere Joden vertrokken naar Zuid- Amerika, vooral naar Brazilië. Toen dit echter door de Portugezen veroverd werd, moesten ze opnieuw verhuizen en toen zijn er ook naar Middelburg ge komen. In 1655 krijgen ze de beschikking over 20 are grond voor de aanleg van een be graafplaats onder voorwaarde, dat er bij het begraven geen ceremoniën plaats hadden. Er liggen hier aan de Joden- gang 93 zerken. Er is een tijd geweest, dat de stenen niet te zien waren, be groeid met gras en onkruid. De laatste jaren ziet alles er goed verzorgd uit, te genwoordig wordt het in orde gehouden door de heer Baljeu, die er vlak bij woont. Omdat de begraafplaats maar halE vol is, mag hij de niet gebruikte helft als moestuin gebruiken. Onlangs ben ik nog eens wezen kijken, maar de inschriften in de liggende ste nen zijn haast niet meer te ontcijferen. Maar goed, dat ik vele jaren geleden aantekeningen heb gemaakt, zodat ik er nu nog een en ander over vertellenkan, Een paar jaar geledfen hebben vier bekende Britse voedseldeskundigen de wereldwijde voedingsgewoonten onder de loep genomen en verklaard, dat 30 percent van de wereldbevolking te veel eet! Het resultaat van deze overdadige voeding is de traditionele cx>rpulentie, die echter beperkt blijft tot zekere ge bieden in de wereld. Vele samenlevingen voorzien de meerderheid van hun leden van de gelegenheid tot deze overdaad. Veel te eten hebben waarborgt echter nog niet, dat wij ook alle voedingsstof fen krijgen die we nodig hebben. Het is heel goed mogelijk om veel te eten en toch niet de juiste voeding te krijgen. De ideale voeding levert de voedings stoffen aan ons lichaam voor de drie belangrijkste functies: 1) voorzien van energie, 2) opbouw en onderhoud van de weefsels en 3) het reguleren van de lichaamsprocessefi. Koolhydraten en vet vervullen de eerste functie. Voedings- De oudste steen is van 4 Elul 5416 (sept. 1656), dat is dus de eerste begra fenis na de ingebruikname in 1655. Voor het laatst is er begraven op 14 Adar 5481 (maart 1721). Er zijn 7 Hebreeuwse op schriften, misschien wel van rabbijnen of priesters, alle andere zijn Portugees. Twee stenen hebben 2 opgeheven ze genende handen, dat zijn priestergraven. Tussen de stadsregering en de kerke- raad is herhaaldeUjk wrijving geweest over de aanwezigheid der Joden. De ma gistraat was hun gunstig gezind, Mid delburg was toen een bloeiende han delsstad en er waren f Unke kerels onder, die de bloei van de stad konden helpen bevorderen. Maar de kerkeraad waakte voor de zuiverheid van de Gereformeer de leer en was er bang voor dat deze door de aanwezigheid van de Joden in het gedrang zou komen. Deze bemoeienissen bevielen de Joden niet, ze beschouwden het als onver draagzaamheid. Toen ze bovendien nog ruzie kregen met de Hoogduitse Joden, die hier waren komen wonen, besloten ze Middelburg te verlaten. De meesten gingen naar Amsterdam. De enkelen die hier bleven vermengden zich met de Duitse Joden (op hun be graafplaats staan de stenen rechtop). Volgens Joodse traditie (of is het een wet?) mogen kerkhoven niet worden op geruimd. Bij stadsuitbreiding of weg- verbetering komt men dan wel eens in moeilijkheden. Dan dient er toch een steen of de een of andere herinnering aangebracht te worden, de plaats ervan moet intact bUjven tot de jongste dag. Daardoor komt men wel eens een be graafplaats tegen op een vreemde plaats, soms midden in een,stad. Zo bijvoor beeld in Vlissingen vlak bij de Leeuwen- trap, waar 15 stenen zijn, de laatste is van 1906. Op de hekpalen staat in het Nederlands en Hebreeuws: „De gebore nen zijn bestemd te 'sterven, de doden om weder te herleven". stoffen als calcium en proteïnen zorgen voor de opbouw en onderhoud van de ■weefsels, terwijl vitaminen belangrijk zijn voor het reguleren van de lichaams processen. Te veel voedsel dat alleen energie levert kan nadelig blijken te zijn voor andere lichaamsfuncties. Men moet een gezond, uitgebalanceerd dieet sa menstellen, dat voorziet in alle noodza kelijke voedingsstoffen zonder een over daad aan calorieën. Graanprodukten (zoals Com Flakes) zijn een goed begin voor de dagelijkse leefregel. Ze vormen de grondslag voor een goed dieet en le veren de aanbevolen hoeveelheden -vita minen en mineralen. De Kellogg Nutri tion Council raadt dan ook een ontbijt aan van graanpro dijkten met melk, vruchtensap, brood, boter en beleg, dat ongeveer 25 percent van de dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen levert. Alvorens men zich overgeeft aan ca lorierijk voedsel, dient men te bedenken dat sinds het begin van deze eeuw de opvatting over voedsel belangrijk is ge wijzigd. Het gebruik van vet in sommi ge landen neemt een belangrijk deel van de hoeveelheid calorieën voor zijn reke ning. Het verminderen van vet kan ge beuren zonder drastische veranderingen in het dieet. Men kan bijvoorbeeld het vlees van vet ontdoen of mager vlees kopen, het voedsel roosteren (grill) in plaats van bakken, en verder magere melk en yoghurt gebruiken. Voedingsdichtheid dit is de ver houding van voedingsstoffen tot het aantal calorieën is een begrip dat steeds meer de aandacht trekt. Gezoete dranken en zoetigheden bevatten weinig voedingsstoffen in verhouding tot de calorieën en moeten di;is oordeelkundig in het dieet worden verwerkt. Het zijn geen slechte spijzen, maar om de zwaar lijvigheid onder controle te houden mo gen ze niet overheersend zijn in onze voeding. De sleutel van een verant woorde voeding hgt nog steeds in het kiezen van een grote verscheidenheid van voedingsmiddelen, met ieder een eigen bijdrage aan voedingsstoffen en verwerkt in d© juiste verhouding. Middelburg. L. van Wallenburg. In de tweede heUt van februari (23 februari) werd op de Scheepswerf van de firma W. Visser en Zoon te Den- Helder een nieuwe viskotter de H.D. 7 te water gelaten. Op de vrij gekomen helling werd de kiel gelegd voor de G.O. 28, een nieuwe viskotter voor de firma Tanis te Goe dereede. Op dezelfde werf werd eerder ook de G.O. 38 van de firma Tanis ge bouwd. L. JANSE 12 Een ererondje voor Jan de Kaa, roept de kapitein nogmaals. Maar vooraf een driewerf hoeraa op zijn welgericht schot. Nu, dat hoeft geen twee keer gezegd te worden. Vier mannen hebben de kap per reeds opgebeurd en dragen hem van het ene einde van het dek naar het an dere en het hoera is niet van de lucht. Mensenverheerlijking en niets anders, merkt dominee de Snoo op. Als dat maar geen dronkenmansbende wordt. Even gaat hij nog naar de kapitein en verzoekt hem of het bij twee, drie rondjes mag blijven. Nu dat laatste aantal staat de kapitein wel aan en er volgt een streng verbod om dit aantal niet te overschrij den. Het gaat er bar -vrolijk naar toe aan boord van de „Gulden Swaen" maar toch, maar toch, men moet ook nu nog op alles voorbereid zijn. Want dit is vast niet het enige zeeroverschip dat op buit loert. Ons kruit droog houden mannen, dat zij en blijve het parool, merkt de kapi tein telkens op. Bovendien zijn we nog niet in Lissabon. De golf van Biskaje heeft al menigmaal schepelingen veel narigheid bezorgd. Als ge het mij vraagt geloof ik dat er storm op komst is. Onder in het scheepsruim, waar het gonst van mannenstemmen zit Piet van Hoorn naast Jan de Kaa op een ruw houten bank. Nu moet jiJ schrijven Jan, wat ik je voorzeg. Machteld moet heel spoedig weten hoe het met me is en ik -wil ook een paar woorden voor mijn kinderen op papier zien. Laat jouw Machteld maar niet weten dat we een spannend avontuur met die Duinkerker kapers hebben beleefd. Laat dat maar niet op papier gezet worden want ik -vrees dat ze geen oog meer zal dicht doen. Heb je goed bekeken, Jan, ik hoop maar dat ik dat haar later nog eens mondeling kan meedelen. Ik zal je wel eens voorzeggen wat er mt je ganzeveer moet komen. Schrijf niet al te groot en zorg er voor dat we eer we in Lissabon zijn deze brief af is, dan kan ik dit epistel met een schip dat naar Holland vaart meegeven en komt het wel op tijd in Middelburg aan. Jan de Kaa die de schrijfkunst aardig machtig is zet met mooie krulletters neer wat Piet van Hoorn hem voorzegt. Maar af en toe stopt hij even want het schip begint aardig te deinen en het valt echt niet mee om dan de woorden netjes op papier te krijgen. Zwaar weer op komst. Piet ik merk het aan mijn botten. Vreselijke steken af en toe en het zit in mijn hoofd ook niet bepaald zuiver. Net als bij mij, merkt Piet van Hoorn op. Dat kan nog wel eens een naar toch tje worden. Ik geloof dat ze op het dek alles al aan het vastsjorren zijn. Ze we ten daar van wanten -weven en ik hoop maar Dat we nu geen zeerovers op ons af zien komen. Jongens nog eens toe dat moet je niet gering achten. Joe-oe-oet - Joe-oe-oet De wind giert door de touwen en wie niet op het dek behoeft te zijn gaat ijlings naar onder. Dokter de Kaa, in kooi nummer 12 heeft men uw hulp ten zeerste nodig. Hebt ge even de tijd ervoor? Jawel eerwaarde, daartoe ben ik hier immers voor aangesteld. En een goede scheepsarts moet altijd gereed staan voor zijn zieken. U zei In kooi twaalf heer de Kaa. Er ligt daar een van onze schepelingen om hulp te roepen. Maar hij is zo verward dat ik er niet veel van begrijp. Ik geloof dat de drank hem geen goed heeft gedaan. Een flinke aderlating doet meestal wonderen, eerwaarde en we hebben ook nog de nodige purgeermiddelen aan boord. Maar vermoedelijk is de opste kende storm wel de oorzaak van 's mans narigheid. We zullen het wel gauw aan de weet komen. Als dokter de Kaa de trappen afdaalt naar het onderste ruim moet hij zich stevig vasthouden en geen flinke duike ling te maken. Zo dobbert het schip reeds op de golven. En in kooi nummer 12? Er klinkt een vresehjk gegü en ge roep en er komt een ondrageUjke zweetlucht de scheepsdokter tegen. Hoor, de man draait zich om en om en begint weer te gUlen en te schreeuwen. Straf mij maar, straf mij maar, ik heb het verdiend ik trok het eerst het mes, en ik Mijn beste vriend wat 'scheelt er aan? Ge schijnt te ijlen en in grote benauwd heid te wezen. Zal Ik je even onder zoeken? Even doet de man zijn ogen open en roept dan: Voor mij zijn er geen ge neesmiddelen, ik heb Ge hebt een verleden naar ik zo be merk? Een... een... droe... droevig verl... Meer zegt de zieke niet en als hij weer met het hoofd in het groezelige kussen ligt, zegt hij enkele ogenblikken geen woord. Jan de Kaa voelt de zieke de pols kijkt eens naar het wit zijner ogen en zegt dan in zichzelf: Deze man heeft het geestelijk moeilijker dan menigeen vermoed. Ik... ik... de galg, de galg, ik aan de galg en niet die Vlissinger. Maar dat is Piet van Hoorn staat ook bij de kooi en zegt ineens: Maar dan hebben ze in Middelburg laatst de verkeerde opge hangen. Dan moet dit de moordenaar... Moordenaar... moordenaar... ikke ge daan... ikke kon hem niet meer laten leven en daarom Weer zakt de zieke in het kussen en dan Een golf bloed kleurt het kussen rood. Een tweede golf bloed komt uit zijn mond en dan draaien de ogen heel wild in het rond. Er klinken nog een paar angstkreten en de schepeling blaast de laatste adem uit. Iedereen is er over verwonderd dat men dit op deze tocht temidden van de gierende -wind moet beleven. Ook dominee de Snoo is er verbaasd over en de kapitein weer er voorlopig geen raad mee. Tot tenslotte -een der matrozen weet te vertellen dat deze do de nooit aangemonsterd is voor de „Gul den Swaen" maar als een verstekeling en avonturier een plaatsje heeft gekre gen op deze boot. En dan volgt er wel dra een heel verhaal over deze man. Hij heeft kort geleden een matroos ver moord maar voor de rechters kon hij zijn onschuld bewijzen. Zodat niet hij maar een ander de doodstraf heeft ge kregen en dit heeft hem niet met rust gelaten. Vanmiddag toen de storm zo hevig opstak heeft hij hem het hele ver haal verteld en tevens gezegd dat hij Lissabon niet levend zou bereiken. Hij had een voorgevoel van het naderend einde en daarom wilde hij zijn gehei men eerst prijs geven. Veel had hij al met longziekte getobd en vaak had hij al bloed overgegeven maar dit van van middag was het onherroepelijk einde. Verkeerd beoordeeld, zegt Jan de Kaa. Ik had niet kunnen denken dat het zo ernstig met hem gesteld was. Dat wordt een zeemansgraf, mijne vrienden, merkt dominee de Snoo op. Wanneer zal het plaats hebben, kapi tein? Als de storm zo in hevigheid blijft minderen zou ik zo zeggen hedenavond ter zevender ure. Ge kunt op mij rekenen, merkt domi nee de Snoo op. Ik hoop een kort woord te spreken. Die avond lijkt het wel of men van de storm in de 'stilte gekomen is. Op het dek zijn velen verenigd en vlak bij de kapitein en dominee de Snoo hgt onder een wit laken de overledene. Vier zware stenen zijn aan de hoeken van het laken gebonden, terwijl een stuk of acht matrozen gereed staan om te doen wat de kapitein hen straks zal bevelen. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 7