9f
ïïlij/5 öjnAaeAend fioeci
BOLBLOEMEN halen het voorfaar dichterbij
V.V.N.: V®®r verkeersvormlng jongeren de hoogste tijd
Deskundige bemiddeling bij
aan- of verkoop van
huizen
bedrijfspanden
boerderijen
landbouwgronden
recreatieobjecten
Voor zekerheid bij
behandeling van
pachtzaken
i^ beleggingen
T^ beheer
taxatie (ook bij
boedelscheiding)
Postbus 27 - 3247 ZG Dkksland - 01877 - 1309
Nieuwe
be nzi n e- m oto re n
rivalen voor
diesel-motoren
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS"
Vrijdag 9 maart 1979.
De één koopt een bosje tulpen. De ander wat
freesia's. Vanwege de zoet-prikkelende geur van
de hyacinthen geeft weer een ander daar de voor
keur aan. Narcissen klokken zo gezellig uit, vindt
weer een ander. Nou ja en dan zijn er voor de
liefhebbers nog trotse irissen, lieve, bescheiden
crocussen en wat niet al.
En lelies, die de onschuld zelf lijken te zijn.
Dat allemaal weet u, naar aan te nemen valt,
allemaal allang. Maar hebt u er ook wel eens aan
gedacht van al die pronkjuwelen een vrolijke mix
te maken?
De producenten van bolbloemen, de broeiers,
zoals zij in vaktermen heten, zijn al maanden
lang ingespannen bezig, ervoor te zorgen, dat de
bloemen zich omstreeks deze tijd in optimale
konditie kunnen presenteren. Daar moet u overi
gens niet gering over denken. Dat was, zogezegd,
een heel gedoe. Met dat barre winterweer.
Maar enfin, hun vakkundige bemoeiingen
van harte, zijn niet zonder resultaat gebleven.
Die bloemencocktail, die gemengde bos, kunt u
riu ja daar is maar een woord voor, zonder
veel moeite creëren.
Dan bent u niet alleen een lieve maar ook een
hele creatieve gastvrouw of gastheer, een vin
dingrijk iemand, die weet hoe sfeer en gezellig
heid in huis te brengen zijn.
Erika de Klerk.
*ixo^jx:Ni>*r>jxa»^ï>o^>*i>j>.;xfx>^D\:>siXDs2>£Si>ös;^^
11. zoon van Terah (Gen. 11) - hemels
brood (Ps. 105).
12. dit volk streed tegen Israël in Rafi-
dim (Ex. 17) - plaats waar de Heere
Jezus Zijn eerste wonder deed.
13. zoon van Korach (Ex. 6) - hier was
de ijzeren bedstede te zien van ko
ning Og (Deut. 3).
Op iedere regel komen twee namen te
staan. De laatste letter van de eerste
naam is tevens de beginletter van de
tweede naam. De eerste naam begint
steeds met de letter A; de tweede ein
digt steeds met de letter A. De middel
ste letters( op de kruisjeslijn dus) van
boven naar beneden gelezen een naam
die Jozef door zijn broeders werd gege
ven.
JARIGEN:
Op 13 maart is jarig Lucretia v. d. Welle
K. Vermaatstraat 22 te 's-Gravendeel.
Op 14 maart zijn jarig Conja en Licia v.
tl. Velde, Kaaistraat 4 te Yerseke, en op
15 maart is jarig Simone Voor'tman,
Raadhuisstraat 8 te Ouddorp.
Zomaar vier jarigen in een week. Al
lemaal van harte gefeliciteerd hoor met
jullie verjaardag. Dat de Heere jullie i
nog vele jaren sparen mag is ons aller i
Virens. Een fijne verjaardag toegewenst
van jullie oom Ko entevens van alle
raadselmakkers. We hopen dat jullie i
door de raadselvrienden en vriendinnen
niet vergeten wordt.
Beste meisjes en jongens,
de winter heeft dan nu officieel afscheid
genomen. Sneeuw en ijs zijn nu ver
dwenen, en we hebben al enkele dagen
zonnig weer gehad. Inmiddels zijn ook
de maartse buien gearriveerd.
Dat zijn buien, die bedui'en ,dat de
zomer aan komt krui'en. Zo leerden wij
dat tenminste op school. Er kwam ook
een behoorlijke bui brieven binnen, dus
kan oom Ko zijn hart ophalen aan lezen
en brieven schrijven. Maar er is van de
week meer te doen, zodat we maar en
kele brieven zullen beantwoorden. Het
nieuwe raadsel, de jarigen, en niet te
vergeten de prijswinnaars. We gaan dus
eerst maar met het nieuwe raadsel van
start.
MAARTRAADSEL 2
1. A
X
A
2. A
X
A
3. A
X
A
4. A
X
A
5. A
X
A
6. A
X
A
7. A
X
A
8. A
X
A
9. A
X
A
10. A
X
A
11. A
X
A
12. A
X
A
13. A
X
A
1. vader van Mozes, Aaron en Mirjam
moeder van de Heere Jezus.
2. was licht op zijn voeten (2 Sam.) -
plaats genoemd in Gen. 10.
3. landstreek waar Lysanias viervorst
was (Lukas) - koning van Israël.
4. hogepriester (Lukas) - broeder van
David (2 Sam, 13).
5. edelsteen in de 3e rij op de borstlap
(Ex.) - één der dochters van Zela-
fead (Joz. 17).
6. stad waar Filippus gevonden werd
na zijn ontmoeting met de kamer
ling (Hand.) - opvolger van Ella.
7. een stuk land (Gen. 23) - vader van
Scheba en Dedan (Gen. 10).
8. hier brachten de Filistijnen de ver
overde ark (1 Sam.) - afgod te Efeze
(Hand.)
9. zoon van Ner, legeroverste van Saul
(1 Sam.) - dochter van Aja (2 Sam. 3)
10. 'huisvrouw van Saul (1 Sam. 14) -
naam van een toren te Jeruzalem
(Neh. 3).
DE PRIJSWINNAARS:
Voor de oplossingen van de februari-
raadsels komen voor een prijs in aan
merking:
Anja Mierop, Ouddorp
Jaap Struijk, Herkingen
Conja V. d. Velde, Yerseke
Licia V. d. Velde, Yerseke
De prijzen zullen z.sp.m. worden toege
zonden.
OPLOSSINGEN
FEBRUARIRAADSELS
I
II A
A i
Asa
Abel
A c h a b
A d 0 n i a
A d u 1 1 a m
Augustus
Arimathea
A p o 1 1 y o n
A s k e 1 0 n
A s a h e 1
A b d o n
A h i a
Ada
A f
A
III Z
m U s
s p I 0 n
V a n D a a g
voorHamer
ZUIDHOLLAN
enveLoppc
z e e L a n d
k r A n t
0 N s-
D
IV H a m a n
O r p a
U z z a
David
Timotheus
Mirjam
Y d eIhe id
Nathanaël
E n 0 s
Gideon
E f r a i m
B e n j a m i n
O t h n i 1
Diaken
Ehud
N i n e V e
D
„Houdt Mijne geboden"
Horizontaal:
Vertikaal
lijsterbes
landloper
n.l.
s.s.
kis
elia
ia
ba
leed
startbaan
riet
pen
pa
lip
opa
spm
ma
UZ
rozentuin
nu
Het laatste raadsel:
dra - ma
drama
De beroepen waren:
1. schaapherder
2. witloftrekker
3. garnalenvisser
4. krantendrukker
5. wegenwachter
BRIEFWISSELING
Andrea van Dyk - Dirksland. Jullie
crocus-vakantie is achter de rug, en de
crocusjes beginnen nu pas. Tenminste
bij mij in de tuin zie ik er enkele bloeien.
Het schaatsen is gelukkig voorbij; je
zusje.heeft dus nog een prijs gewonnen
met schaatsen? Ja, als je niet mee doet
kan je ook geen prijs winnen. Dat is ook
zo bij oom Ko, als je een prijs wil win-
n enmoet je trouw mee doen. Maar dat
Macabere dans van
ongevalsciifers"
Aan de lacune die er is op het gebied
van de verkeersvormlng van de jeugd
tussen 12 en 20 jaar moet dringend wat
gedaan worden. Deze hartekreet wordt
geuit In het rapport „Het verkeerson-,
derwljs na de lagere school" van Veilig
Verkeer Nederland. In dit rapport wordt
keihard duidelijk gemaakt waarom er
niet langer gewacht kan worden: het
aantal verkeersslachtoffers in de leef
tijdsgroep 11 tot en met 20 Jaar is zo
ontstellend groot, dat van een nationale
ramp gesproken kan worden. In een
periode van negen Jaar kwamen bij ver
keersongevallen 5.367 Jongeren om het
leven en werden er 211.789 gewond. „Een
macabere dans van de cijfers", aldus
Veülg Verkeer Nederland.
Het aangewezen instituut om ook voor
jongelui van boven de 12 jaar aan de
broodnodige verkeersvormlng te doen,
is de school. VVN heeft een aantal ini
tiatieven ontwikkeld en onderwijsmid
delen samengesteld om zoals in het
rapport wordt gesteld de vastzittende
zaak van het verkeersonderwijs bij het
voortgezet onderwijs los te wrikken.
Ook heeft de vereniging ideeën van
derden, die h-etzelfde doel beogen, on
dersteund. Een voorbeeld daarvan is het
project-Eindhoven, dat als model voor
andere plaatsen kan dienen.
De samensteller van het VVN-rapport,
onderwijskundig medewerker J. van
Klei], geeft allereerst een overzicht van
de pleidooien die VVN al vele jaren
houdt voor verkeersonderwijs op een zo
breed mogelijk vlak.
LICHTPUNTJE
Zo schreef de vereniging in 1966 in een
nota, dat verkeersopvoeding een nood
zakelijke begeleiding voor de mens in
alle fasen van zijn ontwikkeling vormt
en dat derhalve het vak „verkeer" bij
het onderwijs op alle scholen verplicht
dient te worden gesteld.
Ook de overheid spreekt in haar van
1-975 daterend Beleidsplan voor de Ver
keersveiligheid over het beland van ver-
keersvorming bij het voortgezet onder
wijs.
„Maar tot nu toe is het bij deze con
clusie gebleven", zo staat in het VVN-
rapport.
Een lichtpuntje is nog wel, wordt er
aan toegevoegd, dat de Tweede Kamer
in 1976 een motie aannam, waarin de re
gering o.a. werd uitgenodigd na te gaan
in hoeverre bij het voortgezet onderwijs
meer aandacht kan worden besteed aan
het verkeersonderwijs.
NOODZAAK
De ongevalscijfers tonen de noodzaak
van verkeersvormlng voor jongeren bo
ven 12 jaar aan. In de periode 1967 - 1975
vielen er in de leeftijdsgroep 11 tot en
met 15 jaar in totaal 1.267 doden, waar
van 711 fietsers (en passagiers). In die
negen jaar raakten 37.898 jongelui van
11 tot en met 15 jaar gewond, waarvan
19.490 fietsers (en passagiers).
Zeer groot is het aantal slachtoffers
onder de 16-20 jarigen: in negen jaar
4.100 doden, waarvan 1.945 bromfietsers
(en passagiers), en 173.891 gewonden,
waarvan 116.386 bromfietsers (en pas
sagiers).
HULPELOOS
Dat veel jongelui zo kwetsbaar zijn, is
niet verwonderlijk. Het abrupt beëindi
gen van hun verkeersvormlng rond het
twaalfde jaar, bij het verlaten van de
lagere school, betekent dat we een groep
jongeren die in ontwikkeling zijn, hul
peloos in de kou laten staan, aldus het
VVN-rapport.
„Het is een fundamentele fout te den
ken, dat de verkeersvormlng, waarvoor
aanzetten zijn gegeven in het lager on
derwijs, toereikend is voor het verkeers
gedrag van de bromfietsende en, op wat
latere leeftijd, autorijdende jongeren",
wordt opgemerkt.
Er zal voor de jfeugd van 12 tot 20 jaar
eeri systematische continu- verkeers
vormlng moeten zijn, waarin gedrags-
beïnvloedingsprocessen tot ontwikkeling
kunnen komen.
De scholen voor voortgezet onderwijs
kunnen dat realiseren. In het VVN-
rapport wordt aangegeven langs welke
weg dat mogelijk is. Als model dient een
project in Eindhoven.
EINDHOVEN
De plaatselijke afdeling van WN in
deze Brabantse stad nam in 1973 het
initiatief dit op verzoek van de Ver
eniging Ons Middelbaar Onderwijs
om in samenwerking met het Centraal
Bureau van WN een plan te ontwikke
len om verkeersonderwijs te introdu
ceren op een aantal plaatselijke scholen
voor voortgezet onderwijs.
Uit door de afdeling Opvoeding en
Vorming van VVN ontwikkeld materiaal
was voldoende leerstof te putten om,
mede aan de hand van te verstrekken
hulpmiddelen, op verantvroorde wijze
een aantal verkeerslessen te geven.
Vraag was, wie deze lessen zou geven.
In Eindhoven bleken hiervoor geen leer
krachten beschikbaar te zijn. Men
slaagde er evenwel in een deskundige
gastdocent aan te trekken, die bereid
was aan het experiment in Eindhoven
medewerking te verlenen.
GESTAGE GROEI
Het verkeersonderwijs startte daar in
het schooljaar 1974 - 1975 op een achttal
scholen voor voorgezet onderwijs voor
de leerlingen van het derde leerjaar, 15-
en 16-jarigen die bijna of al aan de
bromfietsleeftijd toe zijn.
De onderwijsinspecteur had toestem
ming gegeven om voor iedere derde klas
een drietal lesuren (één per week) voor
„verkeer" vrij te maken; deze lessen
kwamen in de plaats van de m het les-
rooster geplande vakken.
In het eerste jaar werden de lessen
bijgewoond door in totaal 1.947 leerlin
gen, verdeeld over mavo, havo, athe
neum en gymnasium. Uit de gegevens
over het schooljaar 1977 - 1978 blijkt,
dat het Eindhovens experiment een ge
stage groei doorma,akte. Er namen toen
15 scholen aan deel met 2.533 leerlingen.
REACTIES
De reacties van schoolbesturen,
schoolleiding, leerkrachten én leerlingen
zijn erg positief. Een greep uit die reac
ties:
„Het verdient aanbeveling het ver
keersonderwijs te continueren en uit te
breiden naar andere leerjaren".
„Het lijkt ons een goede zaak dat
VVN pogingen in, het werk stelt om het
geven van verkeerslessen in het norma
le rooster van de scholen voor voortge
zet onderwijs verplicht te stellen".
En verder: „Naast het kermen van de
verkeersregels werd duidelijk aandacht
besteed aan het verkeersgedrag (men
taliteitsbeïnvloeding)".
STIMULANS
Veilig Verkeer Nederland hoopt dat de
in het rapport „Het verkeersonderwijs
na de lagere school" neergelegde erva
ringen in Eindhoven zullen leiden tot
soortgelijke initiatieven elders m het
land. Het is gelet op het schrikbarend
hoge aantal verkeersslachtoffers onder
de jongeren de hoogste tijd!
heb je zeU al ondervonden, dus je best
maar gedaan Andrea!
Lucretia v. d. Welle, 's-Gravendeel.
Dat kan een drukke verjaardag worden
zeg, als ik lees wat er zoal uitgenodigd
wordt. Wat een gekwebbel zal dat wor
den, al die dames bij elkaar. Als ze alle
maal een leuk kadootje meebrengen.
dan wordt het wel goed voor je Lucre
tia! Maar daar mag je nooit van uit gaan
hé. Het zou leuk zijn als je kreeg wat je
verwacht; dan wordt het nog een kleine
dierentuin bij je. Ik dacht dat die school
in Dordrecht stond; verkeerd gedacht
Lucretia!
Loes Klop - Hendrik Ido Ambacht.
Dat is wat geweest Loes met die glad
heid. Je moeder was er het beste mee
dat je in de „vorstverlet" zat. Kon je
een gedeelte van haar huishoudelijk
werk waarnemen. Nu is het weer stude
ren, dat moet je niet vergeten hoor! Maar
e^ kan toch nog wel een ogenblikje af
voor oom Ko? Die vraagt echt niet zo
veel van je hoor. Gaat alles nog goed
thuis? Allen de groeten hoor!
Connie Nleuwenhulze - Yerseke. Echt
geen dank Connie, ik vind het heel fijn
dat je er zo blij mee was. Maar volhou
den hé, dan kan je nog veel prijzen
winnen. Ja, het is gelukkig gebeurd met
sneeuw en ijs, nu krijgen we nog wel
wat koude maartse buien, maar toch
gaat het zachtjesaan naar de lente. Over
enkele weken kan je het in de natuur al
zien, want als de zon even wil komen is
het al lekker warm. Ook allen de groe
ten hoor.
Hans van Gurp - Ooltgensplaat. Is in
„de Plaete" de sneeuw ook al weg Hans?
Het was maar een barre tijd jo, niks geen
weer om te tuinieren. Hebben de kom
kommers geen last gehad van de vorst?
Het was zeker hard stoken. Dat kost ook
weer extra, maar als het er dan ook
maar uitkomt. Dat moet je altijd weer
afwachten hé. Je hebt je fiets dus een
„grote beurt" gegeven, dat is wel een
nuttig werk, meestal wordt er naar een
fiets niet omgekeken, maar ook die heeft
zijn onderhoud nodig.
ALLEMAAL:
Een punt er achter voor deze week
dames en heren. We hopen volgende
week weer verder te kunnen gaan.
Allemaal de hartelijke groeten van
jullie OOM KO!
Ford Amerika is begonnen met de
ontwikkeliQg van een totaal nieuwe ge
neratie benzinemotoren die in de ver
koop zou moeten gaan in het begin van
de 80-er jaren. De naam, die aan deze
motor is gegeven, is „PROCO", hetgeen
de afkorting is voor „Programmed Com
bustion" ofwel „geprogrammeerde ver
branding" en is ontworpen om te kun
nen voldoen aan de nieuwe, strengere
eisen, die zullen gaan gelden voor de
80-er jaren, waarin er meer gelet gaat
worden op zuinigheid en strengere con
trole op uitlaatgassen. Deze motor zal
bijna zo efficiënt zijn als de dieselmotor,
20 procent zuiniger zijn dan de huidige
benzinemotoren, draaien op loodvrije
benzine met een laag octaan-getal en
om aan de wettelijke eisen in de Vere
nigde Staten te voldoen, kan gebruik
worden gemaakt van een eenvoudiger
type catalytische naverbrander dan an
dere motoren die na 1980 in produktie
worden genomen.
Hoewel de PROCO-motor heeft vol
daan aan de eisen, die aan het proto
type werden gesteld, zijn er nog enkele
belangrijke technologische problemen.
die opgelost dienen te worden. De be
langrijkste eis waar nog niet aan wordt
voldaan, ia of het mogelijk blijkt om het
injektie-systeem in deze motor Ln te
bouwen. Ford is momenteel een produk-
tiesysteem aan. het opbouwen in de fa
briek in Dearborn, Michigan, om te be
studeren of massaproduktie van deze
motor mogeUjk is. Dit programma houdt
onder meer het testen op de weg in.
Deze nieuwe motor heeft een ver-
brandtngskamer in iedere zuiger.
Brandstofinspuiting geschiedt van bo
venaf, direkt in de verbrandingskamer
waar de brandstof wordt vermengd met
lucht en opnieuw ingebracht uitlaatgas.
Echter, het grote geheim achter de
PROCO-motor is het centraal gelegen
controle-systeem, waardoor de afstel
ling van de inspuiting geregeld kan
worden om tot een meest economisch
benzineverbruik te komen, zowel op de
snelweg als in stadsverkeer.
MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK
BOUWVAKBONNEN
De inlivering van de vakantiebonnen
voor de eerstkomende 5 verlofdagen
vindt plaats op dinsdag 13 maart 's
avonds na 6.30 uur bij G. Overwoei, Pr.
Marijkestraat 11, Middelhamis, tel. 3215.
Inlevering vakantiebonnen bouwvak
ken voor de a.s. feestdagen (25 dagzegels
of 4 schilderszegels) dinsdag 13 maart
6.30 - 9.00 uur bij M. Driesse, Prinsesse-
laan 5, Sommelsdijk.