EIIAtlDEn - niEUI/S 299,- dHËD veR van honk Overdenking RIKKEN b.v. r uit de Heilige Schrift DE SNEEUWKLOKÏES ZIJN ER 2e blad Vrijdag 9 februari 1979 No. 4765 --•° HET KVENSTER brengt een zig-zag naaimachine geheel compileeit van 389,— tödeljpc voor offideel dealer voor W. RIKKEN B.V. VERVOLGVERHAAL Korte Meestraat 17 BERGEN OP ZOOM Tel. 01640 - 35878 Ledenvergaclering C.B.T.B. afd. Goeree DAIVIIVIEN „DENK EN ZET" RUZIE OVEK HET WEEK GODS ProtClir. Ver. „Het Richtsnoer'' sciirijft Ministers m.b.t. abortus wetgeving! De Vereniging acht het noodzar J keUjk te midden van de verschui ving van normen in de medisch/ y verpleegkundige ethiek haar leden - toe te rusten tot dienstbetoon bin- nen de wereld van verpleging en l verzorging naar de normen van Gods Woord. Land- en Tuinbouw Ruwvoer liet goed- icoopste veevoer! Uw huis vericopen? TAMBOER C.N.V. presentatie avond IVliddelliarnis: I Daarom liebben I I rokers minder I lionger Twee miljoen onnodige operaties Steeds sneller op de fiets blik op kerk en samenleving Iran De Islam Vijf zuilen Gastarbeiders De toestand in Iran valt wel wat buiten ons gezichtsveld, is in ieder ge val niet een onderwerp om behandeld te worden lin een rubriek die als onder titel heeft „blik op kerk en samenle ving". Eén aspect wordt echter mijns inziens in de discussie al te veel over het hoofd gezien en dat is de rol van de Islam. De sjah is uit zijn land ver dwenen en zal er, naar menselijke be rekening, nimmer terugkeren. Of de huidige regering van Bahktiar zich zal kunnen handhaven kan op dit moment nog niemand met zekerheid zeggen, maar een grote vraag blijft het wel Wat wèl zeker is: de religieuze leider Khomeini, die na een ballingschap van 15 jaar in Iran is teruggekeerd, is niet bereid ooit enige concessie te doen aan dit bewind dat hij en zijn volgelingen zien als een voortzetting van het beleid van de sjah. Het is bij hen alles of niets. En gevreesd moét dan ook wor den dat Bahktiar vroeg of laat van het toneel zal verdwijnen en dan is de weg vrijgemaakt voor een nieuwe dic tatuur, die van de Ajatollah Khomeini, en dat zal zonder enige twijfel een ri- goreus Islamietisch bewind zijn Er is al veel gesproken over een verschuiving van het machtsevenwicht ïh de wereld. Ongetwijfeld kom^en, door de verandering van het bewind in Iran, de verhoudingen tussen oost en west anders te Uggen. Maar de Sowj et-Unie zal, menselijkerwijze gesproken, wel wijzer zijn en zich niet direkt mengen in de Perzische aangelegenheden, ook al omdat zij zich niet zal willen vereen zelvigen met een streng-Islamietische dictatuur. Maar een eventuele overwin ning van Khomeini zal de hegemonie van de Islam in dit deel van de wereld zeer verstevigen en dat kan ons; alleen maar verontrusten. gaat zeUs zover dat een bepaald geschre ven exemplaar eeuwig is! „Ongeschapen was het Woord bij God, totdat het in de maand Ramadan aan de profeet ge geven werd", zo luidt de eerste zin uit de Koran, en we herkennen onmiddel lijk het begin van het Johannes-Evan- geUe: „In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God i_ De aanwezigheid van vele Islamieti- sche gastarbeiders in ons land plaatst ons voor problemen. Herhaaldelijk is er fel gediscussieerd over de vraag of men voor deze mensen gebedsruimten moest beschikbaar stellen. Hier en daar worden Hervormde en Gereformeerde Kerken afgestaan omj de gastarbeiders gelegenheid te geven tot het uitoefenen van hun godsdienstplichten. Anderen verzetten zich daaftegen fel, en mijns inziens terecht: het chrLstendom is naar zijn wezen intolerant, en kan gewoon geen kerkgebouwen beschikbaar stellen aan mensen die een religie belijden die strijdig is met het christelijk geloof. Wèl hebben we onze verantwoorde lijkheid tegenover de Mohamm.edaanse gastarbeiders. We zullen hen moeten confronteren met het Evangelie, met de Ohristus der Schriften. Vooral zullen we hen goed hebben te behandelen opdat we geen smet op het christendom leg gen. Maar van een discussie op voet van gelijkheid kan met de Islam geen sprake zijn. Waarnemer. De Islam is trouwens ook voor ons, in het westen, niet meer zo ver weg als vroegerDe vele buitenlandse arbeiders hebben deze religie, waarvan we vroeger alleen iets uit de boeken en tijdschriften wisten, dichtbij ge bracht. En zelfs op landgenoten blijkt zij aantrekkingskracht uit te oefenen. Het zal wel bekend zijn dat deze we reldgodsdienst genoemd wordt naar haar stichter, de profeet Mohammed, die leefde van 570 tot 632. Terwijl hij schaapherder was zou een engel aan hem verschenen zijn die hem een boek ter hand stelde met het begin van de Koran. Hy beweerde gekomen te zijn om de verbasterde joodse religie te her stellen. Met groot fanatisme heeft hij zijn ideeën verbreid, zelfs veroverde hij kort voor zijn dood met een heel leger de stad Mekka, nog altijd één van de heihge plaatsen van de Islam. Eén van de fundamentele dingen van de Islam is immers dat allen moeten worden bekeerd tot de leer van Mohammed, en dat daarvoor zelfs heilige oorlogen mogen worden gevoerd. De Islam kent vijf zuilen, vijf pilaren waarop deze godsdienst rust: de belijde nis „er is geen god dan AUah en Mo hammed is zijn profeet"; de dagelijkse godsdienstoefening met het gezicht naar Mekka gekeerd; het geven van aalmoe zen, het vasten in de maand Ramadan en dte pelgrimstocht naar Mekka, die elke gelovige minstens éénmaal in zijn leven moet maken. Wie van deze vijf eisen voldoet mag zich Mohammedaan noemen. In feite is de Islam een erg gemakkelijke gods dienst. Men hoeft er maar weinig voor te doen. Het heilige boek van de Mohamme danen is de Koran, die echter een to taal andere functie heeft dan de bijbel bij ons. De Koran is bestemd om. gere citeerd te worden, aldoor gereciteerd. Het zijn de heilige woorden die de pro feet zelf van AUah heeft gehoord en eigenlijk is de Koran geen boek, maar iets goddelijks, in ieder geval iets on- geschapensi. De heiligheid van de Koran L. JANSE 2 Nu je het zegt wel, maar ik verwar de predikanten nogal eens. Nou die dominee van Souburg die dan nu in Middelburg staat kwam eens op een. classisvergadering aandragen met de vraag of iemand die aan kaapvaart deed wel ouderling in de kerk kon zijn. Wat je onder kaapvaart verstaat, vrouw. Bedoelde hij dat wie om Kaap de Goede Hoop naar ons Indië ging va ren een roekeloos mens was en dus in de kerk geen ambt mocht bekleden. Had met varen om Kaap de Goede Hoop niks te maken man. Onder kaap vaart verstond hij het kapen van sche pen ook in vredestijd. Dus of iemand die aan zeeroverij meedeed zondags voor aan in de kerk mocht zitten. En wat hebben ze toen gezegd? Weet ik niet Balt, maar ik zou zo zeg gen: Laat de kerk zich toch niet met al les gaan bemoeien. Als ze zondags maar zorgen voor een goeie preek dan kunnen ze de rest van de week wel aan de kerk leden overlaten hoe die dan moeten De afdeling Goeree van de C.B.T.B. houdt a.s. dinsdag haar jaarlijkse leden vergadering, 's avonds om half 8 in de chr. huishoudschool „Westvoom" te Ouddorp. Er zal deze avond afscheid worden genom,en van de heren bestuursleden M. Aleman en dhr. P. Westhoeve wel ke laatste secretaris van de afdeling is. Er zal deze avond voorts een inleiding gehouden worden door Mr. G. W. Smal- legange, secretaris C.B.T.B. „West Ne derland" over het onderwerp: „de land bouw als onderdeel van de samenle ving". Uitslagen maandag 5 februari 1979 Afd. H: A. Knape J. Sraalheer O2 1. Mackloet W. Ruis 11 J. van Es J. van Hoorn 2O C. Polder B. Vis 11 Afd. II: H. Koese A. Krijgsman 11 J. Lodder I. Koese 11 A. V. d. Sluis C. Spee 1—1 N. Quispel F. Noordijk 2O Afd. III: L. van Erkel C. Vogelaar O2 A. V. d. Valk M. Klink 1—1 S. Hoogzand W. Vroegindeweij 11 T. van Brussel G. v. d. Sluijs 11 J. Verbiest L. Taaie 1—1 Afd. IV: M. Breeman H. Schellevis O2 R. Jacobs J. V. d. Konoij O2 J. Groenendijk A. van Gulik O2 W. NeUs J. Kamp 0—2 C. V. d. Bos J. Hollaar 0—2 doen en handelen. Ben je het in dezen met me eens? Niet helemaal ChlotUde en dominee Burs zou het ook niet met je eens ge weest zijn voorzover ik die zaak bekij ken kan. En dat gesprek met hem heeft me een nare nasmaak gegeven. Zal ik maar met de slavenhandel stoppen b^ste vrouw? Stoppen, stoppen? Je grootste verdien ste zomaar laten wegvloeien? Man nu hoop ik toch echt dat je wijzer bent. Dat wordt onze volkomen ondergang, dat verzeker ik je. Nu begrijp ik die ge drukte stemming van je. Want dat is niet van vanmorgen aUeen, dat zeg ik je. Jij loopt er al weken mee en die dominee Burs is niet op eigen houtje gekomen, die heb jij uitgenodigd, zeg eens of ik de waarheid spreek of niet. ChlotUde nog eens toe, jij hebt een verziende blik en je bent in dezen spre kend je moeder. Maar geUjk heb je hoor. Och, och wat was ik de laatste weken bezwaard. Niet aUeen omdat het zaken leven zo slecht gaat maar mijn slaven handel zat me helemaal dwars en ik ben o zo blij dat ik er eens rondborstig over heb kunnen spreken. eA ik ga ook eens met die dominee praten hoor. En dan zal ik eens een boekje opendoen over de huidige stand van zaken. Dan zal ik hem ook eens uit nodigen om hier in Veere in „Het Lam meken" met ons beiden te komen pra ten. Dan zal hij wel tot andere gedachten En er was tweedracht onder hen (Joh. 9 16c). De Farizeeërs hebben het met elkaar aan de stok gekregen. Dat gebeurt na tuurlijk weleens vaker. Dat er verschil van mening is over de uitleg van die heUige Wet. Dat de één zegt: ik zie het zus, en dat de ander zegt: nee, het is zó. Maar vand&ag is er iets anders aan de hand. Aan één van de poorten van de tempel zat altijd een blinde. Als wij twee goede ogen hebben, dan kimnen wij ons niet voorstellen wat blindheid is. En zeker niet wat het is, blind te zijn vanaf de geboorte, zoals deze man. Nooit het zonlicht te hebben gezien, nooit enig onderscheid van kleuren te hebben gekend. Een man die zien kan, kan niet be seffen wat een blinde mist. En omge keerd, een blinde kan zich niet inden ken wat het is, te kunnen zien. Die man zat daar maar, btj de tem pelpoort, 's Morgens werd hij gebracht, 's avonds gehaald. En in die tussentijd had hij niets anders te doen dan zijn hand open te houden voor een aal moes en te luisteren naar de gesprek ken van de voorbijgangers. En in die toestand heeft hij zich geschikt. Hij komen. Jammer, heel erg jammer dat die zwartrok eens niet in de boeken mag neuzen, dan zou hij wel eens tot andere gedachten komen. Laat mijn boeken er maar buiten, ChlotUde, want die klagen mij aan. Help, help, laat de chirurgijn dade lijk komen. Koopman Balthasar de Moucheron is van zijn hoge zetel afgevallen en het schijnt of de adem er uit is. Laat vlug onze chirurgijn komen en een stevige aderlating toepassen, güt mevrouw tegen een der dienstboden die juist in de kamer komt met twee bekers karnemelk. Gauw, gauw, het kan geen uitstel Ujden. Binnen vijf minuten is de Veerse chi rurgijn aanwezig en zegt op bedenkelijke toon: Dat zou wel eens gevolgen kunnen hebben. Een aderlating acht ik niet no dig. Laten we proberen de zieke voor zichtig op bed te krijgen. De spanningen zijn hem teveel geweest. Vijf minuten later ligt de Veerse koopman met gesloten ogen wat heen en weer te woelen. Moeder en de ijlings geroepen kinderen zitten om het bed. Binnen het uur komt de chirurgijn voor de tweede keer en zegt dan dat het ge vaar nu wel geweken is. En dan opent de zieke de ogen, kijkt vrouw en kinde ren aan en zegt op sombere toon: Mijn boeken, mijn boeken daar mag dominee Burs niet in lezen. heeft nooit gedacht dat daar nog wel eens verandering in zou kunnen komen. En nu is die blinde man ineens gene zen. Jezus heeft een beetje slijk op zijn ogen gestreken en gezegd: Ga je maar wassen in het badwater SUoam. Dat heeft dê blinde gedaan en onderweg kon hij al kijken. Het verhaal is zó verteld S De Heere Jezus heeft nieteens de af loop afgewacht. Hij is met Zijn dlsdpe- len alweer dóórgelopen. Maar Hij heeft wel van tevoren tegen Zijn discipelen gezegd waartoe die blinde daar gezeten heeft: dit is geschied opdat de werken Gods in hem geopenbaard zouden wor- den. g De discipelen hebben de vraag ge- steld naar het „waarom". Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze of zijn ouders? Dat zijn ziekte verband hield met zon- de, dat stond voor hen vast. Ze wisten alleen niet de zonde van wie. Maar dè Heere Jezus heeft de vraag omgebo- gen, van het „waarom" naar het „waar- toe". Dit is geschied opdat de werken Gods in hem geopenbaard zouden wor- den. En nu is die man genezen, maar hij ziet zijn genezing nog niet als een werk van Godi Er was wel een sprankelt je geloof in zijn hart Want hij heeft ge- loofd dat Jezus hem kon genezen. Hij heeft het middel te baat genomen dat Jezus hem aanwees. Hij heeft niet ge- - redeneerd en niet geprotesteerd. Hij is gegóón. En daarbij is hij ook nog tegen i alle wet en traditie ingegaan, want op 1 sabbat is het nieteen toegestaan je ogen - te wassen in de vijver van SUoam. Maar - het woord van Jezus was kennelijk van e meer gewicht voor hem dan aUe bepa- j üngen van mensen bij elkaar. Mijn... mijn b...b...boeken klagen me aan. HOOFDSTUK 2 Dominee Burs Ds. Burs loopt onrustig in zijn studeer kamer op en neer. Hij weet zelf niet hoe hij het heeft, maar de toestanden binnen Middelburg bevredigen hem niet al te best. O zeker, Middelburg is een bloeiende handelsstad geworden en het aantal pakhuizen neemt voortdurend toe, maar de geest onder de mensen kan hem toch niet bekoren. Alles is zo ge heel anders geworden de laatste jaren en men zou zo zeggen dat het helemaal verkeerd gaat. De mensen zijn zo ge hecht aan de dingen van dit tijdelijk en aardse leven dat ze de geestelijke dingen maar al te zeer vergeten. Het is ploegen op rotsen, pleegt Ds. Burs nogal eens tegen ziJn vrouw te zeg gen en ook de Gemeente moet dit wel eens aanhoren, de laatste tiJd. Zowat 25 jaar staat Ds. Burs nu al in de Zeeuwse hoofdstad en nog steeds is de vrede met Spanje niet getekend. Maar het lijkt wel of HoUanders en Spanjolen zo af en toe de grootste vrienden zijn. ■^Zeker als het op het gebied van handel aankomt dan laat men zich gedurig echt van de menseUjke kant zien. Neen men hoeft Ds. Burs niets meer te verteUen hoe de Hollanders in deze tijden van het l- En zo is hij genezen teruggekomen. 1. Maar hij weet niet dat zijn genezing ;- een werk van God is. ïi De mensen in zijn omgeving weten dat ook niet en wlUen dat ook niet! ^t Want nu wordt die blinde, die ziende 'S geworden is, onderwerp van het ge- sprek. Is dat die blinde? Nee, het is zijn evenbeeld, zeggen de mensen, het is zijn :- dubbelganger !- Maar als hij het dan tóch blijkt te ft zijn, dan moet hij vertellen hoe het al- n lemaed in zijn werk gegaan is. Niet één n keer, maar iedere keer opnieuw. En n dan is er niemand blij niet genezing Er wordt weleens gezegd-: we gurmen elkaar het licht in de ogen niet. Maar deze mensen gunnen inderdaad die ar- e Aie stakker, die nooit heeft kunnen ktj- 7 ken, het licht in de ogen niet. Ze bren- 1 gen hem naar de Farizeeërs. Dat zijn n de mensen van de wet, de mensen die e het weten kimnen. Die zullen dan wel zeggen wat er met deze man moet ge- beuren. a Dat moeten we ons indenken! Jezus - heeft zogenaamd de sabbat geschonken door deze man te genezen. Dat ze zelf ij alles op stelten zetten door die man fc naar de Farizeeërs te brengen, dat doet e niet terzake. Dat de Farizeeërs er een twiatpartij en een scheldpartij van ma- j ken, dat geeft ook al niet. Dat mag alle- t maal op sabbat. Alleen een mens het licht in zijn ogen teruggeven, dat mag g niet op sabbat. 1 Hoe zou dat toch komen, dat deze 3 mensen die genezing niet wUlen accep- 1 teren? Wel, alleen maar omdat Jezus r het gedaan heeft. Omdat ze het niet 1 kunnen hebben dat het werk van God openbaar komt. Daardoor ontstaat er verdeeldheid on- De Prot. Chr. Vereniging van Ver pleegkundigen en andere werkers in de gezondheidszorg „het Richtsnoer" heeft m.b.t. het komende Wetsvoorstel tot regeUng van het abortusvraagstuk de Raad van Ministers, het volgende schrij ven gericht: Excellenties, Het Bestuur van „itet Richtsnoer", bijeen op haar vergadering van 24 ja nuari j;i., wU graag het volgende on der uw aandacht brengei>. Het wetsvoorstel tot legalisering van abortus tot aan de 20e week op aan houdend verzoek van de vrouw ge lijk persberichten daarover vermelden achten wij in strijd met wat God ons in Zijn Woord zegt met betrekking tot bescherming en eerbiediging van het leven. Het ziekenhuis moet een plaats zijn en blijven waar men werkt vanuit de in tentie om zieken te geneizen. Wij maken bezwaar tegen de gehan teerde term van aboruts (poli)kIinieken. Het begrip kliniek dient uitsluitend te worden gebruikt voor (Me instellingen waar de zorg voor elk leven centraal staat. Wij doen een klemmend beroep op U om U bij de formulering en verde diging van het voorstel niet te laten leiden .door verwachtingen omtrent de politieke haalbaarheid, maar door de norm en eis van het heUzame gebod van God, die de Schepper, onderhou der, rechter en redder van ons leven is. Twaalfjarig bestand zijn. Zijn ze dan g helemaal de vroegere strijd vergeten, k weten ze dan niet dat Spanje en de "V Spanjaarden gezworen vijanden der ge- ti reformeerde religie zijn? Si In elk geval, ze kunnen het weten en li ze moeten het weten ook. Dominee zal E zondag vanaf de kansel zijn toehoorders d er weer eens op wijzen wat hun chris- E tenplichten zijn en hij zal weer eens he- n vig tegen al die kooplui moeten ageren, g. want ze ontzien niet om dingen te doen die absoluut niet door de beugel kunnen. O zeker, als het op geven aankomt, ei zijn ze lang niet krenterig dat is de laat- H ste jaren wel duidelijk gebleken. De z( Gasthuiskerk, nog niet zo heel lang ge- B leden geopend is nu het derde kerkge- n bouw voor de Hervormden binnen Mid- v' delburg en zonder aanzienlijke giften B/ was dit niet mogelijk geweest. Maar te Mevrouw Burs weet wel hoe dat komt. v Ze zegt dat die Gasthuiskerk tot stand is a'. gekomen omdat de mensen gewetens- hi geld hebben gegeven bij de ingebruik- gi neming van dit gebouw. En dat kon mis- vi schien nog wel eens waar zijn ook. Want vi je moet die Middelburgse kooplui maar eens van nabij leren kennen. Wat drij- d ven ze niet een handel met de Spanjo- vi len en wat hebben ze al niet een plan- st nen voor de naaste toekomst. En vooral w die slavenhandel zie je. Dat is iets waar ie Ds. Burs zich vreselijk aan ergert. De m manier waarop er met deze mensen d( wordt omgegaan stuit hem toch wel te- oi n. de de Farizeeërs. Sommigen zeggen: dat ig kan niet, dat is onmogelijk. Als die Mens Jezus inderdaad van God was, dan ,n zou Hij Zich wel houden aan de sab- t! bat. Maar anderen zeggen: Als Hij niet van God komt, hoe kan Hij dan zulke tekenen doen? Zo krijgen ze ruzie over 'jj Gods werk! De mannen die de Schrii- jj ten kennen, de mannen die de Wet be studeren. ;e Dat is vandaag de -dag niet veran- L- derd. Waar het werk van God open- n baar komt, daar komt ook het verzet, n de vijandschap voor de dag. En die vij andschap komt in de eerste plaats van n mensen die het zo goed weten. Die zeg- ir gen: Jamaar, dat kan toch niet, je hebt ■- hem of haar vroeger toch wel gekend? i- Of ze zeggen: als het werkelijk van de i- Heere was, dan zou hij of zij dat toch n niet doen? .e Zo wordt het werk Gods onderwerp ;1 voor een twistgesprek. Een mens aan :- wie de Heere een wonder heeft ge daan, door de vrome wereld verdacht ^s gemaakt. fi Gelukkig dat Gods werk niet onge le daan gemaakt kan worden. Als de men- fj sen in de omgeving van deze man het ;t gekund Tiebben, dan zouden ze hem de zojuist geopende ogen weer uitgestoken hebben. Maar hij Die het werk begonnen is zal !t het ook voltooien. Want het Ugt vast in g de handen die slijk gemaakt hebben, maar die straks doorboord ziUlen wor- Q den. En het geschiedt door de Geest, Die van de hemel gezonden is en Die g geeft verUchte ogen des verstands. En ■t allen aan wie dit werk geschiedt zeggen ji verwonderd met deze blindgeborene: „Hij heeft mij de ogen geopend!". W. V. G. 1. De Vereniging „Het Richtsnoer", opgericht op 4 nov. 1978 stelt zich op de grondslag van de Heilige Schrift als het Woord van God, en aanvaardt als daarop gegrond de Drie Formulieren van Enigheid, zo als die zijn vastgesteld op de Na tionale Synode, gehouden te Dord recht in de jaren 1618 en 1619. 2. De Vereniging stelt zich ten doel: a. Zowel plaatselijk als landelijk con tact tot stand te brengen tussen ver pleegkundigen, zij die daarvoor in opleiding zijn en andere direct bij e de verpleging en verzorging betrok- It ken werkers in de gezondheidszorg it die zich met de grondslag van de e Vereniging ktmnen verenigen; b. het geven van principieel beroeps gerichte voorlichting aan de onder a. genoemden en aan hen die geïnte resseerd zijn in een verplegend of een verzorgend beroep; c. het stimuleren van individuele en groepsgerichte bezinning op vraag stukken van medisch-ethische, ver- pleegkundig-ethische en andere n aard; - d. het verlenen van hiüp en het ge ven van advies bij practische pro- 1 blemen, hggend op het mediseh- s ethisch of verpleegkundig-ethisch t vlak en bij moeUijkheden in ar- t beidsverhoudingen die daaruit voortvloeien; 1 e. het leggen en onderhouden van contacten met overheads-, semi- onverheids- en particuliere instel- hngen waar dit nodig of wenselijk wordt geacht. Het Secretariaat van „Het Richtsnoer" i is gevestigd: Lotusstraat 30 6674 B. J. Herveld. gen de borst. En hij is de enige predi kant niet. Dominee Faukelius en Ds. Willem Teellinck om van anderen niet te spreken laten vanaf de kansel hun Stem nogal eens horen tegen verderfe lijke handelspraktijken. En daar stemt Ds. Burs volkomen mee in. Maar hoe is daar nu verandering in aan te brengen? Die kooplui laten de preken der domi nees voor wat ze zijn en er komt geheel geen verbetering ten goede. Laatste is Ds. Burs hevig geschrokken en zijn vijf ambtsbroeders niet minder. Het had weinig gescheeld of Middelburg zou een slavenmarkt rijk zijn geworden. Bij de Oost-Indische Compagnie liep men met plannen rond om bij een over vloedig aanbod van slaven deze naar Middelburg te transporteren en ze daar te verhandelen. Gelukkig was daar niets van terecht gekomen, de kerk had uit alle macht hiertegen geprotesteerd en het was bij de aanvoer van een paar ne gers gebleven. Maar die paar waren voor Ds. Burs en zijn collega's nog te veel. Waarom moest dergelijk negervolk dienen anders dan om de trotse harten van enkele Middelburgse kooplui te strelen? Net of ze zeggen wUden: Wat wij ons kunnen permitteren kan nog niet iedere burger binnen deze stad. Wij kun nen er een negerslaaf op nahouden, wij doen voor de Amsterdamse kooplui niet onder. (Wordt vervolgd) Het is voldoende bekend, dat het krachtvoer een stxik dUurder is dan op het bedrijf gewonnen veevoer. Voor de veehouder is het daarom van het allergrootste belang zijn voeder (gras, hooi, kuU) zelf te verbouwen. De voor het vee zo onmisbare bestanddelen als eiwitten, zetmeel en mineralen be hoeven beslist niet aUeen in de vorm van duur krachtvoer te worden ver strekt. Ruwvoer is veel economischer! Bij de bemesting moet hiermee echter -wel ter dege rekening worden gehoudten. De meststoffen moeten namelijk zodanig worden gekozen dat een voer wordt verkregen dat smakelijk is en veelzij dig van samensteUing. Een meststof als bij voorbeeld Tho- masmeel-kaU, bevat niet aUeen fosfor- zuur en kaU, maar daarnaast ook kaUc, magnesium en sporenelementen. Dit zijn nu juist de mineralen die van zo-'n gro te betekenis zijn voor de gezondheid en de produktie van het vee. De kalk van deze PK-meststof (Tho- masmeel-kali) bevat ongeveer SC/o werkzame kailk) komt verder -goed van pas om de verzurende werking van kalkammonsalpeter op te heffen. Bo vendien worden hiermee de kalkver- liezen, die enerzijds ontstaan door uit- spoeUng, anderzijds door opname door het gewas, ruimschoots gecompenseerd. In het kader van het 70-jarig bestaan van het Christelijk Nationaal Vakver bond C.N.V. zal er op donderdag 15 febr. in „de Hoeksteen" te Middelhar- nis door deze Bond een presentatie avond worden gehouden, Sprker is dhr. B. Nieuwland, secretaris van de Indus triebond C.N.V. over „actualiteiten". De leden van de Christelijke vakbeweging en alle overige belangstellenden ziJn de ze avond welkom; aanvang half acht. 4pb Ril niü^^k 1^ m^ DIENSTEN HERV. GEMEENTEN OP ZONDAG 11 FEBR. Tholen 9.30 en 18.30 uur ds. L. WüU- schleger Poortvliet 10 en 18 uur ds. J. V. Malenstein, Veenendaal Scher- penisse 9.30 en 14.30 uur dfe. J. Bud ding St. Maartensdijk 9.30 en 14.30 uur ds. J. Blom Stavenisse 10 en 18 uur kand. P. v. d. Kraan, Zeist St. Annaland 10 en 18 utir ds. M. D. Geuze Oud Vossemeer 10 en 18.30 uur ds. R. V. d. Heijen St Philipsland 9.30 uur ds. A. D. Cysouw en 14.30 uur ds. C. Evers uit Leerbroek. millllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIIIIIIIIIIIIIUIIIinilllllllli M Een vaak gehoorde klacht van g rokers die van de sigaret af willen M M is: „Dan word ik te dik!" Maar J 1 hoe komt het dan dat rokers min- g M der honger hebben? g g Prof. Dr. Schievelbein van het g M hartcentrum in Münchem meent, g g dat de toevoer van nicotine leidt s tot een vermeerdering van bloed- s suiker en een afscheiding van g m adrenaline uit de bijnieren in het s bloed. Beiden verlammen het hon- s g gergevoel. g illllllllliillllllllUlllllllllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIinilllIIIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllIll Volgens betrouwbare bron werden in de Verenigde Staten in 1977 twee mU- joen operaties teveel verricht. Deze overbodige operaties hebben de Ame rikaanse gemeenschap ongeveer 8 mU- joen gulden gekost, ooncludeerde een speciale oommissie uit het Huis van Afgevaardigden. Wie is daaraan schiUdig? Zowel art sen als patiënten, oordeelt de commis sie. Hou zou dat in Nederland Uggen? Zouden hier in verhouding jaarlijks voor bijvoorbeeld een half miljoen gulden onnodige operaties verricht worden? En nog een andere vraag: hoeveel ziekenhuisbedden worden misschien in ons land onnodig of te lang bezet? En wat kost dat de belastingbetaler? ------O------ De mens heeft het nooit kunnen laten steeds sneller te vidUen zijn, ook op de fiets. Dat begon al in 1897 toen de Fransman Maurice Lombard een record vestigde met een uursnelheid van 40 kilometer, over een afstand vari ruim 60 kilometer. Dat record werd vele malen verbeterd; heel spectaculair door de Amerikaan Charles Murphy die in 1899 als eerste harder dan honderd kilo meter per uur op een fiets reed, zij het dan achter een locomotief. En zo is het doorgegaan. In 1962 haalde de Fransman José Metffret ruim 204 kilo meter per uur, rijdend achter een Mer des. Dit record staat nog steeds, maar met de regelmaat van de klok worden pogingen ondernomen om de prestatie van Meiffret te overtreffen. Daar staan ze weer, die tere kleine klokjes, nog wankel in het Ucht op ranke stelenstokjes. De giu-e winterwind doet klokkehoofdjes beven. Ze bengelen verrukt om 't nieuwe blijde leven. En als de zon er is dan heffen ze hun rokjes en dansen in het licht als kleine lenteklokjes. Ze luiden 't voorjaar in, de hoofdjes fier geheven en bengelen, bengelen maar om 't wonder van het leven. Om 't leven in het Ucht na lange duisternis, soms stralend in de zon wat wonderheeriyk is. Ze melden heel den dag, vertellen ailtijd weer de milde vriend'lijkheid, de goedheid van den Heer. Lanerta.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1979 | | pagina 5