EIIATIDEn - niEUWS Moord op Joden Overdenking met een huid als van een olifant AUTOHANDEL HOBBEL Heilige Schrift 2e blad Vrijdag 22 december 1978 No. 4753 HET '\ïjKVENSTER biik op k®rk Jr en sameniavine Kerstzangdient in de Gereformeerde Kerk te Melissant ZEEUWSE WANDELINGEN uit INGEZONDEN: HANDTEKENINGENAKTIE TEGEN ABORTUSONTWERP Weibedankt VOLLEYBAL Sparta gelukkiger Uw huis verko|ioii7 TAMBOER Kerstgezinsdienst Geref. Kerk Ouddorp GOEDEREEDE Schaakvereniging „De Zwarte Pion'' Kampioens avond iVI.C. Flakkee Secretarieweg 7 Dirksland Mazda 323 ES 1977 Golf Diesel 1977 Mazda 1000 1977 Datsun 120 coupé 1977 Simca 1100 LX 1977 Ford Taunus 1300 L 1976 Mazda 929 S (stat. car) 1976 AKa Gulia 1600 1976 Golf Extra 1976 Simca 1100 touring 1975 Peugeot 204 break diesel Opel Ascona 1600 (LPG) Triumph Stag met winter- en zomerkap Simca 1501 Austin Mini 1000 BMW 2002 touring BMW 1802 Toyota CoroDa 1200 1975 1975 1975 1975 1975 1974 1973 1973 Tel. 01877 - 1679 b.g.g. 01870-3409 1131 JUMBO® JUMBO® JUMBO® JUMBO® verkreeg weer het hoogste cijfer voor huidvastheid is prachtig uniform geeft kwantitatief een hoog rendement geeft financieel het hoogste rendement en daar gaat het uiteindelijk om Een teler die rekent, zaait JUMBO® JUMBO®, de exportui bij uitnemendheid Geen Kerstsfeer Onrust en rumoer De Vredevorst De sfeer van verbroedering en van het uit de weg ruimen van geschillen, anders zo eigen aan de Advents- en Kersttijd, Iaat dit jaar wel erg lang op zich wachten, zowel in de binnenlandse als in de buitenlandse pohtiek. Om met het eigen land te beginnen, de standpunten staan haaks op elkaar en de mensen die deze standpunten hul digen, staan dUcwijls grimmig tegen over elkaar. Daar is allereerst de affaire-Menten. Volgens sommigen destijds door de toen maüge minister van justitie gesepo neerd. Volgens anderen aannemelijk genoeg behoort dit tot de mogelijk heden. Dan zijn er die zeggen: laat die zaak toch na zoveel jaren eindelijk eens lopen. Nee, zeggen weer anderen, het recht moet zijn loop hebben en misdaden, begaan tegen de menselijk heid, verjaren niet. De zaak-Menten haalde ook de af- faire-Velsen weer uit de doofpot. Kwam die op tafel, dan zouden alle gehei men ontsluierd worden, zo' beweerde men. Het rapport zag het Ucht en men vroeg: Was het méér niet? Ook het arbeidsconflict sleept zich voort. De regering is niet van zins, iets te laten vallen van haar Bestek 81. Alles wat rood in staat nog steeds op z'n achterst© benen, maar dat mocht niet verhinderen dat de regering een paar wetjes door de Kamer heen joeg, die „rood" niet pruimen kon. In het buitenland is het ook niet he lemaal even rooskleurig. Voor de da tum die als beslissend gold hebben Is raël en Egypte geen vredesakkoord we ten te beriken. Egypte wijt dit aan de starre houding van Israël. Dit land ech ter beweert dat Egypte schuld heeft aan het mislukken van het overleg. Immers, zo zegt Israël, Egypte komt nu weer met andere voorwaarden dan die des tijds in Camp David werden goedge keurd. Hoe dan ook, minister Vance is onverrichterzake naar de Verenigde Staten teruggekeerd. En van over de Oceaan is al de mededeUng gekomen dat „de reizende ambassadeur" voorlo pig wel andere zaken aan zijn honofd heeft en dat hij zich dus niet op korte termijn met het Midden-Oosten kan be moeien. Omstreden blijft ook heit bewind van de Sjah van Perzië. De onrust in dat land vormt een ernstige bedreiging voor het evenwicht tussen Oost en West. Amerika en Rusland hebben elkaar ge- waeirschuwd, zich niet te mengen in de toestand in Iran. Om maar niet meer te noemen: Zuid- Af rika, Namibië,' Rhodesië, het zijn even zoveel haarden van onru&t in de toch al rumoerige wereld. Al met al: geen sfeer van vrede op aarde. Als men tenminste die vrede uitsluitend in het horizontale vlak wil zien. Heeft het Kind in de kribbe, la ter eenl Man geworden, ook niet gezegd: Ik ben niet gekomen om vrede te bren gen, maar het zWaard? Ondanks al diat rumoer der volken en de verwarring in eigen land is er de belofte; „'t Zal alles door de vrede bloeienMaar die vrede komt niet van beneden, die komit van boven. Ze wordt bewerkt door het Kind Dat ge boren is. en Wiens Naam, is Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwig heid. Vredevorst. „O Vredevorst, Gij kunt gebieden de vrede op aard' en in mijn ziel Waarnemer. Op maandag Ie Kerstdag 25 december 1978 zal er een Kerstzang- dienst in de Gereformeerde Kerk Nieu weweg te Melissant worden gehouden. Medewerking wordt verleend door het jeugdkoor „Zingt nu den Heer" uit Middelhamis onder leiding van de heer P. H. Wessels. Voorganger is ds. H. Willems. Organist: Sjaak MeHssant. Aanvang van de dienst 15.00 uur. Iedereen is hartelijk welkom! Af en toe worden we herinnerd aan de laatste oorlog. Dan duiken er geruch ten op over mensen die toen fouten ge maakt hebben. Iedereen in ons land kent de geschiedenis van enkele weken ge leden, de beschuldiging tegen het Twee- de-Kamerlid W. Aantjes. En kort daar op het bericht in een krant, dat ook prins Bemhard in 1938 en 1942 verkeer de dingen heeft gedaan. Ook bij de zogenaamde „Velser-af f ai re" kunnen er nog wel eens duistere za ken aan het licht komen. In Duitsland wordt er nu en dan een Nederlander ontdekt, die verkeerde dingen heeft ge daan. De in Wenen wonende Wiesen- thal zoekt zulke lui al vele jaren op en soms vindt hij er weer een. Allemaal onaangename herinneringen aan een vreselijke oorlog, die al 35 jaar voorbij is. Hieraan dacht ik ook bij het lezen van een Duits boek van bijna 400 bladzijden. Een eigenaardig boek. In de winter 1976/'77 heeft de pedagoog Dieter Bossmann aan 3000 leerlingen van lan gere en hogere scholen gevraagd hoe ze over Hitler dachten. Het boek heet: „Was ich über Adolf Hitler gehort habe" Wat ik over Adolf Hitler gehoord heb). Het waren jonge mensen tussen 10 en 23 jaar, die hierop antwoord moesten geven. Ze waren dus alle na de oorlog gebo ren. Hun kennis hadden ze opgedaan bij hun ouders, hun mening zal in de mees te gevallen ook wel die van de kinderen geweest zijn en op 't ogenblik wonen er in Duitsland nog heel wat nazi's. Op de meeste scholen was deze periode van de geschiedenis nog niet behandeld. Verder hadden sommigen wel iets over Hitler gehoord uit kranten en boeken. Van zijn jeugd wisten de meesten niet veel, zelfs zijn geboorteland Oostenrijk niet. Hiervoor noemen verscheidenen Zwitserland, Italië en zelfs Nederland. Als geboortejaar wordt genoemd 1600, 1800, 1819, 1835. Hij wordt vergeleken met Idi Amin van Oeganda, met Napo- leom, hij wilde even beroemd als Alexander de Grote worden. Ook wordt hij een anti-Christ genoemd, die niet aan God geloofde en zichzelf een god noem de. Hij was dus tegen de kerk en zijn portret moest op het altaar staan, be weerden ze. Hij was een nazi, zegt er een, „maar wat dat is weet ik niet". Er zijn ook kinderen, die weinig of niets van hem weten en ze hebben er ook geen interesse voor. Zo zu ik kun nen doorgaan met de honderden ant woorden. Hieruit heb ik echter één on derdeel gekozen: de vervolging van de Joden, de gruwelijkste moord uit de wereldgeschiedenis. Jodenvervolging. We weten, dat er 6 milUoen Joden zijn omgebracht waarvan ongeveer 100.000 uit ons land. De getallen van de ondervraagde leerlingen lopen uiteen van 10.000 tot 6 miljoen. Het allergroot ste deel vindt het verschrikkelijk, maar één zegt, dat het niet zo erg was, dat de getallen overdreven zijn, je moet maar eens naar Amerika kijken, w^aar ze 30 milUoen Indianen hebben omge bracht. Hitler heeft ook goede dingen gedaan. Toen hij in 1933 aan de macht kwam, verdween de werkloosheid (dat weten ze natuurUjk van hun ouders, die deze crisis hebben meegemaakt). Hij heeft ook mooie autobahnen laten aanleggen, waarvan we nog profiteren. Hij hield van kinderen, hoe groter de gezinnen des te beter, en heeft ze verenigd in de Hitler jeugd. Allemaal mooie en goede dingen, maar het vervolgen van de Joden, was de grootste zwijnerij. Zelf was hij een vuil, gemeen zwijn! Waarom deed hij dat toch? Was hij niet normaal? Dat schijnt wel, want soms had hij zulke vreselijke woede aanvallen, dat hij met schuim op de mond over de grond kroop en in het tapijt beet. Volgens sommigen was hij zelf een half-Jood en als gevolg daarvan in zijn jeugd geplaagd. Want zijn moeder was een Jodin, hij was een buitenechtelijk kind (is helemaal niet waar!) Hij was arm en niet groot van stuk en kon het niet verdragen dat de Joden intelligent waren, goede betrekkingen hadden in Duitsland en soms ver boven anderen, dus ook boven hem, uitstaken. Die Einderen, dat waren de echte Duit sers, de ariërs, de edel-Germanen. Ze hadden blond haar en blauwe ogen (maar Hitler zelf was donker!), waren groot en slank. Hoe het in de concentratiekampen toeging weten de meeste ondervragers aardig goed. Daar moesten de Joden zo hard werken tot ze niet meer konden, dan werden ze doodgeschoten. Uit hun ingewanden maakte men hondevoer, uit de beenderen zeep, uit de huid lampe- kappen, soms werden ze hiervoor levend gevild. De lijken werden verbrand en de as over het land gestrooid, diende als mest. Soms moesten ze levend in de verbran dingsruimte, zogenaamd onder de dou che. Ook hebben er velen, vooral vrouwen, als proefkonijn gediend voor dokters, die allerlei onderzoekingen deden. Ze brach ten het er zelden levend af. Bij de antwoorden over het leven van de Joden staan niet veel leugens, de meeste ondervragers weten hier aardig wat van. Minder bekend is de dood van Hitler. Met zijn vriendin Eva Braun heeft hij in de bunker in Berlijn zelf moord gepleegd door vergif of door een revolverschot. Anderen denken dat hij nog lééft en met zijn dochter op een eenzaam eiland woont. Dit was al geschreven, toen het bericht in de kranten stond, dat de oorlogsmis dadiger Pieter Menten onverwachts was vrijgelaten. In Amsterdam was hij tot 15 jaar gevangenisstraf veroordeeld en een Haagse rechter geeft hem de vrij heid. Als een donderslag bij heldere he mel hoorden de mensen het. Grote ver ontwaardiging overal, niet alleen in ons land maar ook daarbuiten. Hoe is zoiets mogelijk? Zowat niemand snapt het. Het verhaal is echter nog niet uit, de Hoge Raad moet nog de eindbeslissing geven. We wachten af. Nog een herinnering aan de oorlog: van Prof. Belinfante is juist een boek verschenen: „In plaats van bijltjesdag". ADVENT Ex. 32 33. Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult; doch zo niét, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt. Het is drie maanden geleden, dat de kinderen Israels waren uitgetrokken van de dienstbaarheid in Egypte. Nu liggen zij naar de stammen gelegerd aan de voet van de Sinaï. Mozer is de berg opgeklommen om de heilige wet uit Gods hand te ontvangen. Maar het wachten op Mozes duurt zo lang. Het is nu al veertig dagen geleden, dat hij de berg opging. „Waar blijft Mozes toch?" zo vraagt het volk zich af. „Wij weten niet wat hem geschied is, zeggen ze tot Aaron. Alsof zij willen zeggen: „Hij kan wel verongelukt zijn. Het is best mogelijk dat we hem nooit meer zien. Het duurt immers al veel te lang". Wachten duurt altijd lang. En dat is een ongeluk van de mens; hij kan zo slecht wachten. Hij kan het niet over geven in de handen van een God, Die aUe dingen bestuurt naar Zijn wijsheid en niet naar 's mensen dwaasheid. Zo viel ook voor Israël het wachten te lang. Zij wilden wat zien. Zij wensten niet te leven bij het Woord van God, en daarom maakten zij een beeld van God. Mozes bleef weg en God zweeg. Ze ver trouwden niet op de woorden Gods, dat het alles wel gemaakt zou worden, en daarom maakten zij nu een beeld Gods. Wie niet gelooft dat God het alles maakt, die gaat zelf wat maken, en die gaat steunen op een zelfgemaakte God. Dan behoef je niet meer te klagen: „Waar is God, Mijn Maker, Die psal men geeft in de nacht?" Want dan stel je jezelf tot maker om zo een god te dienen, die je zelf gemaakt hebt naar eigen wil en gedachten. Dat is ook een godsdienst. Drieduizend van het volk werden met de dood gestraft, en zij kunnen die trouwe God niets ongerijmds toeschrij ven, want de Heere is niet alleen ge trouw in Zijn beloften, maar ook in Zijn bedreigingen. God zou niet rechtvaardig zijn, als Hij de zonde niet strafte. Maar nu is het de vraag, of het ge noeg is, dat er drieduizend gevallen zijn. Want deze drieduizend zijn nog maar een klein gedeelte van hen, die voor het beeld hebben gebogen. Alleen van de Levieten, lezen we, dat zij ge trouw waren gebleven. Dus waren er van de andere elf stammen buiten de drieduizend nog veel meer duizenden over, die ook de knieën voor het beeld hadden gebogen. Voor hen stond nu de schuld nog open, en daarom moest Mo zes tot hen zeggen: „Gijlieden hebt een grote zonde gezondigd". De middelaar van het oude verbond wist het wel, dat God te heilig is dan dat Hij de zonde kan verdragen, en hoe moest dat dan met dat overgebleven onttrou- we volk? Zoude toom Gods ermee ge stild zijn dat er drieduizend zijn ge straft? Of zal al het volk, dat deze zonde gedaan heeft, verdelgd moeten worden? Dat wist Mozes ook zelf niet. Daarom zegt hij„Doch nu, ik zal tot de Heere opklimmen, misschien zal ik een ver-i' zoening doen voor uw zonde". En ziet, daar kUmt de middelaar Van het oude verbond weer de berg op om de tolk te zijn tussen God en het volk. En om dat schuldige volk te zullen sparen, heeft Mozes een plan bedacht, dat hij aan de Heere zal voorleggen. „Nu dan, indien Gij hun zonden ver geven zult; doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt". Het gebed van Mozes, de man Gods, wordt afgewezen. Toen Mozes deze bede de Heere had voorgelegd toen zei de Heere tot Mozes: „Die zou ik uit Mijn boek delgen, die aan Mij zondigt". Dus de drieduizend waren niet genoeg. Dat Mozes zichzelf aanbiedt om voor de zonde te sterven, ook dat wordt af gewezen. Want Mozes was niet bij machte om die zondelast te dragen. Hoe groot hij hier ook mag zijn, hij is toch ook maar een mens uit de mensen. Een afgewezen middelaar. Een mach teloze voorbidder. Hij was maar een middelaar van tussenspraak. Hij was een tolk tussen God en het volk. Hij sprak namens het volk tot God. Door hem kwam God tot het volk en het volk tot God. Hij sprak met de Heere als met een vriend. Maar een middelaar van tussenspraak is nog geen middelaar van verzoening. Wie alleen middelaar van tussenspraak is, die mist toch nog alles om God het Zijne te geven. Hij kan God niet verzoenen en aan de prijs der ziel niet voldoen. Hij mist het reine mensen bloed, en de zonde kan alleen worden betaald met bloed. Dat kon Mozes niet aanbieden. Daarom was hij een mach teloze voorbidder. Daarom was hij niet in staat om het volk te redden. Een mid delaar van' de wet, die de wet wel kon doorgeven, maar die de wet niet kon vervullen. De voorbede van Mozes wijst heen naar de grote Mozes, naar Christus, Die toen nog geboren moest worden. De voorbiddende Mozes is hier een scha duw van de Christus. Het Oude Testament schreeuwt om het Nieuwe Testament. Want hoeveel dieroffers er in het oude verbond ook zijn geslacht, al was het zelfs 'een men senoffer zoals hier van Mozes, er zal een nieuw verbond moeten komen met een betere Middelaar. Deze machteloze voorbede roept om een wonder van de hemel. Om dat Kind, Dat buiten de toerekening valt, omdat Het van de Heilige Geest is ontvangen, en Dat toch onder de toerekening kan vallen, omdat het geboren is uit de maagd Maria. Die de liefde had om de hallels der hemelingen te verlaten en om even diep neer te dalen als de groot ste der zondaren gevallen is. Maar die ook de macht had om een verloren mens uit de stroom der ellende op te trekken. Advent. Het wil zeggen: Hij komt; Hij komt, Die meer is dan Mozes. En daar zal Hij te vinden zijn, waar de midde laar van het oude verbond het niet meer kon. Hij zal overal te vinden zijn waar het recht Gods Hem zoekt. Hij zal te vinden zijn waar een zondaar voor God gevonden moet worden. In eigen mach teloosheid om aan eigen schuld te beta len, onder de vloek van Gods heilige wet. Is er iemand, die met zichzelf aan een einde is? Is er een zondaar, die aan God schuld heeft? Is er een mens die alles geprobeerd heeft om met God verzoend te worden? En is het alles mislukt? Houd dan toch maar moed. Want wat God niet om u kan doen. Hij kan het nog doen om de meerdre Mozes. Dat is een pleitgrond, die niet wankelen kan. Dat is een pleitgrond die nooit afwijst. De heenwijzing in het gebed van Mo zes. Ja, de voorbede van Mozes wijst heen naar de enige Voorbidder, die al tijd leeft om voor Zijn volk te bidden. Zijn gebedswiêrk gaat door, ook als zij niet meer bidden kionnen. Zijn voorbede heeft kracht, ook als zij niets meer heb ben om de Heere aan te bieden. Wijlen ds. F. Bakker. Aan predikanten en kerkeraden, Van mevr. Wilbrink-Kraal uit Ensche dé, die het initiatief nam tot het inza melen van handtekeningen tegen het abortus-ontwerp kreeg ik het verzoek om alle predikanten en kerkeraden van Goeree-Overflakkee te benaderen met de vraag of zij willen meewerken om hun gemeenteleden gelegenheid te geven hun handtekening te plaatsen. De meeste predikanten en kerkeraden heb ik al telefonisch bereikt en bij deze dank ik voor de positieve en spontane reacties. De mogelijkheid bestaat, dat er enkele kerkeraden vergeten zijn. Willen deze, als zij willen meewerken, even contact met mij opnemen? Voor degenen aan wie de lijsten zijn of worden toegestuurd deel ik mede dat de voorlopige afsluitdatum 8 januari 1979 is, en het adres aan wie de lijsten moe ten opgestuurd: Mevr. A. Wilbrink- Kraal, Bentrotstraat 7a, Enschede. Ook degenen die al een kaart gestuurd hebben aan H.M. de Koningin of een brief geschreven hebben aan één der ministers kunnen hun handtekening plaatsen. E. de Keizer-van der Slik Langeweg 9 - Sommelsdijk, Tel. 01870 - 2160 De medewerkers van Radio Hora, de huisomroep van Hemes- seroord, willen hierbij de gulle gevers van de vele grammofoon platen, die zij n.a.v. een oproep in dit blad ontvingen, erg har telijk danken. Veel van de platen zijn juist voor de kom.ende feestdagen erg toepasselijk en zullen zeker bij de bewoners in dè smaak vaUen. Nogmaals fijn bedankt. HORA. Niet alleen döor de goede resulta ten van zaterdag, maar ook door het goede tijdsverloop van de wedstrijden voelt Sparta zich weer gelukkiger. Ruim op tijd waren in vergelijking met 14 dagen terug de wedstrijden nu in de sporthal te Oude Tonge beëin digd, zodat ze rustig de winterstop in kunnen gaan. Opvallend was wel, dat de Sparta he ren minder gemotiveerd waren dan vo rige week in de derby tegen Intermez zo. Toch werd tegen het hogere ge plaatste Volley/Meester 2-2 gehaald, waarbij deze keer de fout niet was dat ze te lang op set-punt blijven steken. Helemaal is de winterstop nog niet begonnen, omdat vanavond (dinsdag) om 8 uur in Middelhamis beide heren teams üi aktie kom,en. Heren 1 wegens de gestaakte wedstrijd van 2 dec. tegen hoUemare, die nu volledig wordt over- gespeeld'. Heren 2 speelt dan de eerder vastge stelde wedstrijd tegen Vovero. De da mes-recreatief zullen woorschijnlijk winterkampioen worden door nu ook evenals alle andere wedstrijden te win nen. Met de berechting van oorlogsmisdadi gers na de oorlog is hij het lang niet al tijd eens^ In het begin schreef ik over mogelijke onthullingen van de Velser-affaire, maar men is er niet veel wijzer van geworden. En de beschuldigingen van prins Bem hard zijn volgens een minister klets- praat! Middelburg. L. van Wallenburg. Op de middag van Eerste Kerstdag wordt om 5 uur in de Geref. Kerk te Ouddorp een Kerstgezinsdienst gehou den. De kinderen zingen en er is uiteraard veel samenzang. Enkele jongeren ver zorgen de Schriftlezingen en Declamatie. Dhr. H. Visser verzorgt de meditatie. Mevr. J. L. v. d. Linden-Langendoen vertelt een kerstverhaal. Ieder is van harte welkom! Wijziging spreekuur burgemeester Het spreekuur van burgemeester van Velzen op vrijdag 29 december a.s. wordt niet zoals gebruikeüjk gehouden van 2 - 3.30 uur 's middags, maar 's morgens van 10 - 11 uur. Uitslagen van 18 december 1978 Troost - Noordijk V2Va K. Grootenboer Non O1 Schreuder v. d. Groef O1 de Neef Littel 0—1 Minnaar v. Bracht 1O Roon Kruik O1 Lesuis H. K. Smit 0—1 Tieleman Verbeek O1 Boeter SmaUegange 1O Bakelaar Doedens 1O Sparreboom G. de Jager O1 Robijn Verolme O1 C. J. Smit V. d. Waal Va—V2 Peeman v. Maurik 1O Stolk Markwat afgebr. SmaUegange G. de Jager O1 SmaUegange Peeman Va^"/a Peeman Doedens 1O Tieleman Lesuis 1—0 De Motorclub Flakkee die veel van zich doen spreken heeft in het afgelo pen jaar huldigde vrijdagavond in het Verenigingsgebouw te Oude-Tonge haar kampioenen van het seizoen 1978. Dat 1978 een goed verenigingsjaar ge weest is, bleek uit de woorden van de voorzitter dhr. J. C. v. Markestein, die allen een hartelijk welkom toeriep en hoopte op een prettige en gezellige avond. Toen gaf hij een terugblik op het voorbije seizoen en constateerde dat veel leden zowel in de wedstrijden op, maar ook veelal buiten het eiland, de prijzen in de wacht sleepten. Gelukkig zijn wij gespaard gebleven voor ernstige ongelukken tijdens de wedstrijden, echter tweemaal moest er gebruik gemaakt worden van medische hulp wat achteraf nog mee viel; zo re leveerde dhr. Markesteijn. Hij bracht dank aan de eigenaar van het cross-terrein dhr. Struijk uit Her kingen die het steeds weer mogelijk maakt voor de leden te oefenen en dat de wedstrijden verreden kunnen worden voorzitter hoopte voor het komende sei zoen 1979 die eveneens weer mogelijk zal zijn. Het korps rijkspolitie te Dirksland en E.H.B.O. werden hartelijk bedankt voor hun spontane medewerking indien hier om gevraagd werd. Daarna werd overgegaan tot de hul diging van de kampioenen in de diverse klassen. Maar liefst 31 bekers werden uitgereikt waarvan 10 bekers beschik baar gesteld door Motorhandel A. Klem te Herkingen voor hen die net niet de gewenste aantal punten over het gehele seizoen behaald hebben, deze werden uitgereikt aan: in de bromfiets-klasse 4e J. Klein en 5e P. Krijgsman; in de 50 cc 4e T. V. Erkelens; in de 125 cc 4e L. Klem, 5e J. Krijgsman, 6e W. Wolfert, 7e L. Struijk; 250 cc: 4e K. Doornheim, 5e P. Lampio, 6e A. Fokkema. De kampioenbekers werden toegekend aan: in de bromfietsklasse: 1. G. Verbeek; 2. A. Wesdorp; 3. E. v. d. Wekke; In de 50 cc klasse: 1. H. v. Wijk, 2. D. Verduijn, 3. K. v. Wijk; In de 125 cc klasse: 1. P. Slingeland, 2. J. C. v. d. Werf, 3. Fr. Koole; In de 250 cc klasse: 1. H. Wesdorp, 2. A. Mast, 3. A. v. Wiolen In de 500 cc klasse: 1. D. de Ruiter, 2. Jé Stmijk, 3. G. A. v. Tuyl; Zijspan klasse: 1. D. Lenzen - R. Kurzee 2. T. Buijs - H. Bosman 3. Karelse - van Zweden. Tevens werden aan alle 120 leden door organisatie Expo Oude-Tonge en de deelnemende bedrijven aan de Beurs in april 1979 een herinneringsvaantje sei zoen 1978 aangeboden. Voorzitter dhr. Markenstein besloot het officiële gedeelte van de avond met een dankwoord aan aUen voor hun me dewerking in het bijzonder de Midden stand en bedrijfsleven voor het be schikbaar stellen van de vele prachtige prijzen voor de verloting die voor deze avond met gulle hand geschonken zijn.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1978 | | pagina 5