EIIATIDEn - niEUWS
Moord op Joden
Overdenking
met een huid als van
een olifant
AUTOHANDEL HOBBEL
Heilige Schrift
2e blad
Vrijdag 22 december 1978
No. 4753
HET
'\ïjKVENSTER
biik op k®rk Jr
en sameniavine
Kerstzangdient in de
Gereformeerde Kerk
te Melissant
ZEEUWSE WANDELINGEN
uit
INGEZONDEN:
HANDTEKENINGENAKTIE
TEGEN ABORTUSONTWERP
Weibedankt
VOLLEYBAL
Sparta gelukkiger
Uw huis verko|ioii7
TAMBOER
Kerstgezinsdienst
Geref. Kerk Ouddorp
GOEDEREEDE
Schaakvereniging
„De Zwarte Pion''
Kampioens avond
iVI.C. Flakkee
Secretarieweg 7
Dirksland
Mazda 323 ES
1977
Golf Diesel
1977
Mazda 1000
1977
Datsun 120 coupé
1977
Simca 1100 LX
1977
Ford Taunus 1300 L
1976
Mazda 929 S (stat. car) 1976
AKa Gulia 1600
1976
Golf Extra
1976
Simca 1100 touring
1975
Peugeot 204 break diesel
Opel Ascona 1600 (LPG)
Triumph Stag met
winter- en zomerkap
Simca 1501
Austin Mini 1000
BMW 2002 touring
BMW 1802
Toyota CoroDa 1200
1975
1975
1975
1975
1975
1974
1973
1973
Tel. 01877 - 1679
b.g.g. 01870-3409
1131
JUMBO®
JUMBO®
JUMBO®
JUMBO®
verkreeg weer het hoogste cijfer voor
huidvastheid
is prachtig uniform
geeft kwantitatief een hoog rendement
geeft financieel het hoogste rendement en
daar gaat het uiteindelijk om
Een teler die rekent, zaait JUMBO®
JUMBO®, de exportui bij uitnemendheid
Geen Kerstsfeer
Onrust en rumoer
De Vredevorst
De sfeer van verbroedering en van
het uit de weg ruimen van geschillen,
anders zo eigen aan de Advents- en
Kersttijd, Iaat dit jaar wel erg lang op
zich wachten, zowel in de binnenlandse
als in de buitenlandse pohtiek.
Om met het eigen land te beginnen,
de standpunten staan haaks op elkaar
en de mensen die deze standpunten hul
digen, staan dUcwijls grimmig tegen
over elkaar.
Daar is allereerst de affaire-Menten.
Volgens sommigen destijds door de toen
maüge minister van justitie gesepo
neerd. Volgens anderen aannemelijk
genoeg behoort dit tot de mogelijk
heden. Dan zijn er die zeggen: laat die
zaak toch na zoveel jaren eindelijk
eens lopen. Nee, zeggen weer anderen,
het recht moet zijn loop hebben en
misdaden, begaan tegen de menselijk
heid, verjaren niet.
De zaak-Menten haalde ook de af-
faire-Velsen weer uit de doofpot. Kwam
die op tafel, dan zouden alle gehei
men ontsluierd worden, zo' beweerde
men. Het rapport zag het Ucht en men
vroeg: Was het méér niet?
Ook het arbeidsconflict sleept zich
voort. De regering is niet van zins, iets
te laten vallen van haar Bestek 81.
Alles wat rood in staat nog steeds op
z'n achterst© benen, maar dat mocht
niet verhinderen dat de regering een
paar wetjes door de Kamer heen joeg,
die „rood" niet pruimen kon.
In het buitenland is het ook niet he
lemaal even rooskleurig. Voor de da
tum die als beslissend gold hebben Is
raël en Egypte geen vredesakkoord we
ten te beriken. Egypte wijt dit aan de
starre houding van Israël. Dit land ech
ter beweert dat Egypte schuld heeft aan
het mislukken van het overleg. Immers,
zo zegt Israël, Egypte komt nu weer
met andere voorwaarden dan die des
tijds in Camp David werden goedge
keurd. Hoe dan ook, minister Vance
is onverrichterzake naar de Verenigde
Staten teruggekeerd. En van over de
Oceaan is al de mededeUng gekomen
dat „de reizende ambassadeur" voorlo
pig wel andere zaken aan zijn honofd
heeft en dat hij zich dus niet op korte
termijn met het Midden-Oosten kan be
moeien.
Omstreden blijft ook heit bewind van
de Sjah van Perzië. De onrust in dat
land vormt een ernstige bedreiging voor
het evenwicht tussen Oost en West.
Amerika en Rusland hebben elkaar ge-
waeirschuwd, zich niet te mengen in de
toestand in Iran.
Om maar niet meer te noemen: Zuid-
Af rika, Namibië,' Rhodesië, het zijn even
zoveel haarden van onru&t in de toch
al rumoerige wereld.
Al met al: geen sfeer van vrede op
aarde. Als men tenminste die vrede
uitsluitend in het horizontale vlak wil
zien. Heeft het Kind in de kribbe, la
ter eenl Man geworden, ook niet gezegd:
Ik ben niet gekomen om vrede te bren
gen, maar het zWaard?
Ondanks al diat rumoer der volken
en de verwarring in eigen land is er de
belofte; „'t Zal alles door de vrede
bloeienMaar die vrede komt niet
van beneden, die komit van boven. Ze
wordt bewerkt door het Kind Dat ge
boren is. en Wiens Naam, is Wonderlijk,
Raad, Sterke God, Vader der eeuwig
heid. Vredevorst.
„O Vredevorst, Gij kunt gebieden de
vrede op aard' en in mijn ziel
Waarnemer.
Op maandag Ie Kerstdag 25
december 1978 zal er een Kerstzang-
dienst in de Gereformeerde Kerk Nieu
weweg te Melissant worden gehouden.
Medewerking wordt verleend door
het jeugdkoor „Zingt nu den Heer" uit
Middelhamis onder leiding van de
heer P. H. Wessels.
Voorganger is ds. H. Willems.
Organist: Sjaak MeHssant.
Aanvang van de dienst 15.00 uur.
Iedereen is hartelijk welkom!
Af en toe worden we herinnerd aan
de laatste oorlog. Dan duiken er geruch
ten op over mensen die toen fouten ge
maakt hebben. Iedereen in ons land kent
de geschiedenis van enkele weken ge
leden, de beschuldiging tegen het Twee-
de-Kamerlid W. Aantjes. En kort daar
op het bericht in een krant, dat ook
prins Bemhard in 1938 en 1942 verkeer
de dingen heeft gedaan.
Ook bij de zogenaamde „Velser-af f ai
re" kunnen er nog wel eens duistere za
ken aan het licht komen. In Duitsland
wordt er nu en dan een Nederlander
ontdekt, die verkeerde dingen heeft ge
daan. De in Wenen wonende Wiesen-
thal zoekt zulke lui al vele jaren op en
soms vindt hij er weer een.
Allemaal onaangename herinneringen
aan een vreselijke oorlog, die al 35 jaar
voorbij is. Hieraan dacht ik ook bij het
lezen van een Duits boek van bijna 400
bladzijden. Een eigenaardig boek. In de
winter 1976/'77 heeft de pedagoog Dieter
Bossmann aan 3000 leerlingen van lan
gere en hogere scholen gevraagd hoe ze
over Hitler dachten. Het boek heet: „Was
ich über Adolf Hitler gehort habe"
Wat ik over Adolf Hitler gehoord heb).
Het waren jonge mensen tussen 10 en
23 jaar, die hierop antwoord moesten
geven.
Ze waren dus alle na de oorlog gebo
ren. Hun kennis hadden ze opgedaan bij
hun ouders, hun mening zal in de mees
te gevallen ook wel die van de kinderen
geweest zijn en op 't ogenblik wonen
er in Duitsland nog heel wat nazi's. Op
de meeste scholen was deze periode van
de geschiedenis nog niet behandeld.
Verder hadden sommigen wel iets over
Hitler gehoord uit kranten en boeken.
Van zijn jeugd wisten de meesten niet
veel, zelfs zijn geboorteland Oostenrijk
niet. Hiervoor noemen verscheidenen
Zwitserland, Italië en zelfs Nederland.
Als geboortejaar wordt genoemd 1600,
1800, 1819, 1835. Hij wordt vergeleken
met Idi Amin van Oeganda, met Napo-
leom, hij wilde even beroemd als
Alexander de Grote worden. Ook wordt
hij een anti-Christ genoemd, die niet aan
God geloofde en zichzelf een god noem
de. Hij was dus tegen de kerk en zijn
portret moest op het altaar staan, be
weerden ze. Hij was een nazi, zegt er
een, „maar wat dat is weet ik niet".
Er zijn ook kinderen, die weinig of
niets van hem weten en ze hebben er
ook geen interesse voor. Zo zu ik kun
nen doorgaan met de honderden ant
woorden. Hieruit heb ik echter één on
derdeel gekozen: de vervolging van de
Joden, de gruwelijkste moord uit de
wereldgeschiedenis.
Jodenvervolging.
We weten, dat er 6 milUoen Joden
zijn omgebracht waarvan ongeveer
100.000 uit ons land. De getallen van de
ondervraagde leerlingen lopen uiteen
van 10.000 tot 6 miljoen. Het allergroot
ste deel vindt het verschrikkelijk, maar
één zegt, dat het niet zo erg was, dat de
getallen overdreven zijn, je moet maar
eens naar Amerika kijken, w^aar ze 30
milUoen Indianen hebben omge
bracht.
Hitler heeft ook goede dingen gedaan.
Toen hij in 1933 aan de macht kwam,
verdween de werkloosheid (dat weten
ze natuurUjk van hun ouders, die deze
crisis hebben meegemaakt). Hij heeft
ook mooie autobahnen laten aanleggen,
waarvan we nog profiteren. Hij hield
van kinderen, hoe groter de gezinnen
des te beter, en heeft ze verenigd in de
Hitler jeugd.
Allemaal mooie en goede dingen, maar
het vervolgen van de Joden, was de
grootste zwijnerij. Zelf was hij een vuil,
gemeen zwijn!
Waarom deed hij dat toch? Was hij
niet normaal? Dat schijnt wel, want
soms had hij zulke vreselijke woede
aanvallen, dat hij met schuim op de
mond over de grond kroop en in het
tapijt beet.
Volgens sommigen was hij zelf een
half-Jood en als gevolg daarvan in zijn
jeugd geplaagd. Want zijn moeder was
een Jodin, hij was een buitenechtelijk
kind (is helemaal niet waar!)
Hij was arm en niet groot van stuk en
kon het niet verdragen dat de Joden
intelligent waren, goede betrekkingen
hadden in Duitsland en soms ver boven
anderen, dus ook boven hem, uitstaken.
Die Einderen, dat waren de echte Duit
sers, de ariërs, de edel-Germanen. Ze
hadden blond haar en blauwe ogen
(maar Hitler zelf was donker!), waren
groot en slank.
Hoe het in de concentratiekampen
toeging weten de meeste ondervragers
aardig goed. Daar moesten de Joden zo
hard werken tot ze niet meer konden,
dan werden ze doodgeschoten. Uit hun
ingewanden maakte men hondevoer, uit
de beenderen zeep, uit de huid lampe-
kappen, soms werden ze hiervoor levend
gevild.
De lijken werden verbrand en de as
over het land gestrooid, diende als mest.
Soms moesten ze levend in de verbran
dingsruimte, zogenaamd onder de dou
che.
Ook hebben er velen, vooral vrouwen,
als proefkonijn gediend voor dokters, die
allerlei onderzoekingen deden. Ze brach
ten het er zelden levend af.
Bij de antwoorden over het leven van
de Joden staan niet veel leugens, de
meeste ondervragers weten hier aardig
wat van. Minder bekend is de dood van
Hitler. Met zijn vriendin Eva Braun
heeft hij in de bunker in Berlijn zelf
moord gepleegd door vergif of door een
revolverschot. Anderen denken dat hij
nog lééft en met zijn dochter op een
eenzaam eiland woont.
Dit was al geschreven, toen het bericht
in de kranten stond, dat de oorlogsmis
dadiger Pieter Menten onverwachts was
vrijgelaten. In Amsterdam was hij tot
15 jaar gevangenisstraf veroordeeld en
een Haagse rechter geeft hem de vrij
heid. Als een donderslag bij heldere he
mel hoorden de mensen het. Grote ver
ontwaardiging overal, niet alleen in ons
land maar ook daarbuiten. Hoe is zoiets
mogelijk? Zowat niemand snapt het. Het
verhaal is echter nog niet uit, de Hoge
Raad moet nog de eindbeslissing geven.
We wachten af.
Nog een herinnering aan de oorlog:
van Prof. Belinfante is juist een boek
verschenen: „In plaats van bijltjesdag".
ADVENT
Ex. 32 33.
Nu dan, indien Gij hun zonden
vergeven zult; doch zo niét, zo
delg mij nu uit Uw boek, hetwelk
Gij geschreven hebt.
Het is drie maanden geleden, dat de
kinderen Israels waren uitgetrokken
van de dienstbaarheid in Egypte. Nu
liggen zij naar de stammen gelegerd aan
de voet van de Sinaï. Mozer is de berg
opgeklommen om de heilige wet uit
Gods hand te ontvangen. Maar het
wachten op Mozes duurt zo lang. Het is
nu al veertig dagen geleden, dat hij de
berg opging.
„Waar blijft Mozes toch?" zo vraagt
het volk zich af. „Wij weten niet wat
hem geschied is, zeggen ze tot Aaron.
Alsof zij willen zeggen: „Hij kan wel
verongelukt zijn. Het is best mogelijk
dat we hem nooit meer zien. Het duurt
immers al veel te lang".
Wachten duurt altijd lang. En dat is
een ongeluk van de mens; hij kan zo
slecht wachten. Hij kan het niet over
geven in de handen van een God, Die
aUe dingen bestuurt naar Zijn wijsheid
en niet naar 's mensen dwaasheid.
Zo viel ook voor Israël het wachten
te lang. Zij wilden wat zien. Zij wensten
niet te leven bij het Woord van God, en
daarom maakten zij een beeld van God.
Mozes bleef weg en God zweeg. Ze ver
trouwden niet op de woorden Gods, dat
het alles wel gemaakt zou worden, en
daarom maakten zij nu een beeld Gods.
Wie niet gelooft dat God het alles maakt,
die gaat zelf wat maken, en die gaat
steunen op een zelfgemaakte God. Dan
behoef je niet meer te klagen:
„Waar is God, Mijn Maker, Die psal
men geeft in de nacht?" Want dan stel
je jezelf tot maker om zo een god te
dienen, die je zelf gemaakt hebt naar
eigen wil en gedachten. Dat is ook een
godsdienst.
Drieduizend van het volk werden met
de dood gestraft, en zij kunnen die
trouwe God niets ongerijmds toeschrij
ven, want de Heere is niet alleen ge
trouw in Zijn beloften, maar ook in Zijn
bedreigingen. God zou niet rechtvaardig
zijn, als Hij de zonde niet strafte.
Maar nu is het de vraag, of het ge
noeg is, dat er drieduizend gevallen
zijn. Want deze drieduizend zijn nog
maar een klein gedeelte van hen, die
voor het beeld hebben gebogen. Alleen
van de Levieten, lezen we, dat zij ge
trouw waren gebleven. Dus waren er
van de andere elf stammen buiten de
drieduizend nog veel meer duizenden
over, die ook de knieën voor het beeld
hadden gebogen. Voor hen stond nu de
schuld nog open, en daarom moest Mo
zes tot hen zeggen: „Gijlieden hebt een
grote zonde gezondigd".
De middelaar van het oude verbond wist
het wel, dat God te heilig is dan dat Hij
de zonde kan verdragen, en hoe moest
dat dan met dat overgebleven onttrou-
we volk? Zoude toom Gods ermee ge
stild zijn dat er drieduizend zijn ge
straft? Of zal al het volk, dat deze zonde
gedaan heeft, verdelgd moeten worden?
Dat wist Mozes ook zelf niet. Daarom
zegt hij„Doch nu, ik zal tot de Heere
opklimmen, misschien zal ik een ver-i'
zoening doen voor uw zonde".
En ziet, daar kUmt de middelaar Van
het oude verbond weer de berg op om
de tolk te zijn tussen God en het volk.
En om dat schuldige volk te zullen
sparen, heeft Mozes een plan bedacht,
dat hij aan de Heere zal voorleggen.
„Nu dan, indien Gij hun zonden ver
geven zult; doch zo niet, zo delg mij nu
uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven
hebt".
Het gebed van Mozes, de man Gods,
wordt afgewezen. Toen Mozes deze bede
de Heere had voorgelegd toen zei de
Heere tot Mozes: „Die zou ik uit Mijn
boek delgen, die aan Mij zondigt". Dus
de drieduizend waren niet genoeg.
Dat Mozes zichzelf aanbiedt om voor
de zonde te sterven, ook dat wordt af
gewezen. Want Mozes was niet bij
machte om die zondelast te dragen. Hoe
groot hij hier ook mag zijn, hij is toch
ook maar een mens uit de mensen.
Een afgewezen middelaar. Een mach
teloze voorbidder. Hij was maar een
middelaar van tussenspraak. Hij was een
tolk tussen God en het volk. Hij sprak
namens het volk tot God. Door hem
kwam God tot het volk en het volk tot
God. Hij sprak met de Heere als met
een vriend. Maar een middelaar van
tussenspraak is nog geen middelaar van
verzoening. Wie alleen middelaar van
tussenspraak is, die mist toch nog alles
om God het Zijne te geven. Hij kan God
niet verzoenen en aan de prijs der ziel
niet voldoen. Hij mist het reine mensen
bloed, en de zonde kan alleen worden
betaald met bloed. Dat kon Mozes niet
aanbieden. Daarom was hij een mach
teloze voorbidder. Daarom was hij niet
in staat om het volk te redden. Een mid
delaar van' de wet, die de wet wel kon
doorgeven, maar die de wet niet kon
vervullen.
De voorbede van Mozes wijst heen
naar de grote Mozes, naar Christus, Die
toen nog geboren moest worden. De
voorbiddende Mozes is hier een scha
duw van de Christus.
Het Oude Testament schreeuwt om
het Nieuwe Testament. Want hoeveel
dieroffers er in het oude verbond ook
zijn geslacht, al was het zelfs 'een men
senoffer zoals hier van Mozes, er zal een
nieuw verbond moeten komen met een
betere Middelaar.
Deze machteloze voorbede roept om
een wonder van de hemel. Om dat Kind,
Dat buiten de toerekening valt, omdat
Het van de Heilige Geest is ontvangen,
en Dat toch onder de toerekening kan
vallen, omdat het geboren is uit de
maagd Maria. Die de liefde had om de
hallels der hemelingen te verlaten en
om even diep neer te dalen als de groot
ste der zondaren gevallen is. Maar die
ook de macht had om een verloren
mens uit de stroom der ellende op te
trekken.
Advent. Het wil zeggen: Hij komt; Hij
komt, Die meer is dan Mozes. En daar
zal Hij te vinden zijn, waar de midde
laar van het oude verbond het niet meer
kon. Hij zal overal te vinden zijn waar
het recht Gods Hem zoekt. Hij zal te
vinden zijn waar een zondaar voor God
gevonden moet worden. In eigen mach
teloosheid om aan eigen schuld te beta
len, onder de vloek van Gods heilige wet.
Is er iemand, die met zichzelf aan een
einde is? Is er een zondaar, die aan God
schuld heeft? Is er een mens die alles
geprobeerd heeft om met God verzoend
te worden? En is het alles mislukt?
Houd dan toch maar moed. Want wat
God niet om u kan doen. Hij kan het nog
doen om de meerdre Mozes. Dat is een
pleitgrond, die niet wankelen kan. Dat
is een pleitgrond die nooit afwijst.
De heenwijzing in het gebed van Mo
zes. Ja, de voorbede van Mozes wijst
heen naar de enige Voorbidder, die al
tijd leeft om voor Zijn volk te bidden.
Zijn gebedswiêrk gaat door, ook als zij
niet meer bidden kionnen. Zijn voorbede
heeft kracht, ook als zij niets meer heb
ben om de Heere aan te bieden.
Wijlen ds. F. Bakker.
Aan predikanten en kerkeraden,
Van mevr. Wilbrink-Kraal uit Ensche
dé, die het initiatief nam tot het inza
melen van handtekeningen tegen het
abortus-ontwerp kreeg ik het verzoek
om alle predikanten en kerkeraden van
Goeree-Overflakkee te benaderen met
de vraag of zij willen meewerken om
hun gemeenteleden gelegenheid te geven
hun handtekening te plaatsen.
De meeste predikanten en kerkeraden
heb ik al telefonisch bereikt en bij deze
dank ik voor de positieve en spontane
reacties. De mogelijkheid bestaat, dat er
enkele kerkeraden vergeten zijn. Willen
deze, als zij willen meewerken, even
contact met mij opnemen?
Voor degenen aan wie de lijsten zijn of
worden toegestuurd deel ik mede dat de
voorlopige afsluitdatum 8 januari 1979
is, en het adres aan wie de lijsten moe
ten opgestuurd: Mevr. A. Wilbrink-
Kraal, Bentrotstraat 7a, Enschede.
Ook degenen die al een kaart gestuurd
hebben aan H.M. de Koningin of een
brief geschreven hebben aan één der
ministers kunnen hun handtekening
plaatsen.
E. de Keizer-van der Slik
Langeweg 9 - Sommelsdijk,
Tel. 01870 - 2160
De medewerkers van Radio
Hora, de huisomroep van Hemes-
seroord, willen hierbij de gulle
gevers van de vele grammofoon
platen, die zij n.a.v. een oproep
in dit blad ontvingen, erg har
telijk danken.
Veel van de platen zijn juist
voor de kom.ende feestdagen erg
toepasselijk en zullen zeker bij
de bewoners in dè smaak vaUen.
Nogmaals fijn bedankt.
HORA.
Niet alleen döor de goede resulta
ten van zaterdag, maar ook door het
goede tijdsverloop van de wedstrijden
voelt Sparta zich weer gelukkiger.
Ruim op tijd waren in vergelijking
met 14 dagen terug de wedstrijden nu
in de sporthal te Oude Tonge beëin
digd, zodat ze rustig de winterstop in
kunnen gaan.
Opvallend was wel, dat de Sparta he
ren minder gemotiveerd waren dan vo
rige week in de derby tegen Intermez
zo. Toch werd tegen het hogere ge
plaatste Volley/Meester 2-2 gehaald,
waarbij deze keer de fout niet was dat
ze te lang op set-punt blijven steken.
Helemaal is de winterstop nog niet
begonnen, omdat vanavond (dinsdag)
om 8 uur in Middelhamis beide heren
teams üi aktie kom,en. Heren 1 wegens
de gestaakte wedstrijd van 2 dec. tegen
hoUemare, die nu volledig wordt over-
gespeeld'.
Heren 2 speelt dan de eerder vastge
stelde wedstrijd tegen Vovero. De da
mes-recreatief zullen woorschijnlijk
winterkampioen worden door nu ook
evenals alle andere wedstrijden te win
nen.
Met de berechting van oorlogsmisdadi
gers na de oorlog is hij het lang niet al
tijd eens^
In het begin schreef ik over mogelijke
onthullingen van de Velser-affaire, maar
men is er niet veel wijzer van geworden.
En de beschuldigingen van prins Bem
hard zijn volgens een minister klets-
praat!
Middelburg.
L. van Wallenburg.
Op de middag van Eerste Kerstdag
wordt om 5 uur in de Geref. Kerk te
Ouddorp een Kerstgezinsdienst gehou
den.
De kinderen zingen en er is uiteraard
veel samenzang. Enkele jongeren ver
zorgen de Schriftlezingen en Declamatie.
Dhr. H. Visser verzorgt de meditatie.
Mevr. J. L. v. d. Linden-Langendoen
vertelt een kerstverhaal. Ieder is van
harte welkom!
Wijziging spreekuur burgemeester
Het spreekuur van burgemeester van
Velzen op vrijdag 29 december a.s.
wordt niet zoals gebruikeüjk gehouden
van 2 - 3.30 uur 's middags, maar 's
morgens van 10 - 11 uur.
Uitslagen van 18 december 1978
Troost - Noordijk V2Va
K. Grootenboer Non O1
Schreuder v. d. Groef O1
de Neef Littel 0—1
Minnaar v. Bracht 1O
Roon Kruik O1
Lesuis H. K. Smit 0—1
Tieleman Verbeek O1
Boeter SmaUegange 1O
Bakelaar Doedens 1O
Sparreboom G. de Jager O1
Robijn Verolme O1
C. J. Smit V. d. Waal Va—V2
Peeman v. Maurik 1O
Stolk Markwat afgebr.
SmaUegange G. de Jager O1
SmaUegange Peeman Va^"/a
Peeman Doedens 1O
Tieleman Lesuis 1—0
De Motorclub Flakkee die veel van
zich doen spreken heeft in het afgelo
pen jaar huldigde vrijdagavond in het
Verenigingsgebouw te Oude-Tonge haar
kampioenen van het seizoen 1978.
Dat 1978 een goed verenigingsjaar ge
weest is, bleek uit de woorden van de
voorzitter dhr. J. C. v. Markestein, die
allen een hartelijk welkom toeriep en
hoopte op een prettige en gezellige
avond. Toen gaf hij een terugblik op het
voorbije seizoen en constateerde dat
veel leden zowel in de wedstrijden op,
maar ook veelal buiten het eiland, de
prijzen in de wacht sleepten.
Gelukkig zijn wij gespaard gebleven
voor ernstige ongelukken tijdens de
wedstrijden, echter tweemaal moest er
gebruik gemaakt worden van medische
hulp wat achteraf nog mee viel; zo re
leveerde dhr. Markesteijn.
Hij bracht dank aan de eigenaar van
het cross-terrein dhr. Struijk uit Her
kingen die het steeds weer mogelijk
maakt voor de leden te oefenen en dat
de wedstrijden verreden kunnen worden
voorzitter hoopte voor het komende sei
zoen 1979 die eveneens weer mogelijk
zal zijn.
Het korps rijkspolitie te Dirksland en
E.H.B.O. werden hartelijk bedankt voor
hun spontane medewerking indien hier
om gevraagd werd.
Daarna werd overgegaan tot de hul
diging van de kampioenen in de diverse
klassen. Maar liefst 31 bekers werden
uitgereikt waarvan 10 bekers beschik
baar gesteld door Motorhandel A. Klem
te Herkingen voor hen die net niet de
gewenste aantal punten over het gehele
seizoen behaald hebben, deze werden
uitgereikt aan: in de bromfiets-klasse
4e J. Klein en 5e P. Krijgsman; in de 50
cc 4e T. V. Erkelens; in de 125 cc 4e L.
Klem, 5e J. Krijgsman, 6e W. Wolfert,
7e L. Struijk; 250 cc: 4e K. Doornheim,
5e P. Lampio, 6e A. Fokkema.
De kampioenbekers werden toegekend
aan: in de bromfietsklasse:
1. G. Verbeek; 2. A. Wesdorp; 3. E. v. d.
Wekke; In de 50 cc klasse: 1. H. v. Wijk,
2. D. Verduijn, 3. K. v. Wijk; In de 125
cc klasse: 1. P. Slingeland, 2. J. C. v. d.
Werf, 3. Fr. Koole; In de 250 cc klasse:
1. H. Wesdorp, 2. A. Mast, 3. A. v. Wiolen
In de 500 cc klasse: 1. D. de Ruiter, 2.
Jé Stmijk, 3. G. A. v. Tuyl; Zijspan
klasse: 1. D. Lenzen - R. Kurzee
2. T. Buijs - H. Bosman
3. Karelse - van Zweden.
Tevens werden aan alle 120 leden door
organisatie Expo Oude-Tonge en de
deelnemende bedrijven aan de Beurs in
april 1979 een herinneringsvaantje sei
zoen 1978 aangeboden.
Voorzitter dhr. Markenstein besloot
het officiële gedeelte van de avond met
een dankwoord aan aUen voor hun me
dewerking in het bijzonder de Midden
stand en bedrijfsleven voor het be
schikbaar stellen van de vele prachtige
prijzen voor de verloting die voor deze
avond met gulle hand geschonken zijn.